Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 229 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:11
Wat we nou met dit artikel van Omroep Gelderland moeten weet ik zo niet, maar de conclusie over hoeveel natuurgebied door puur mountainbikers wordt verstoord lijkt wel aardig simplistisch.

Wat mij betreft heeft Patrick Jansen een erg genuanceerde reactie gegeven over de complexiteit van het onderwerp en dat niet zomaar geconcludeerd kan worden dat de verstoring van deze gebieden volledig op het conto van mountainbikeroutes kan worden gegooid.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:04
Zo! Weer eens op pad voor een rondje volle bak met @Michaelg.

Vorig jaar een rondje Drunen redelijk scherp gezet met 57:09, maar toch ruim een minuut eraf kunnen rijden vanochtend :9 56:05 oOo

https://strava.app.link/FL8FztNfmxb

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:46
daanb14 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 11:21:
Wat we nou met dit artikel van Omroep Gelderland moeten weet ik zo niet, maar de conclusie over hoeveel natuurgebied door puur mountainbikers wordt verstoord lijkt wel aardig simplistisch.

Wat mij betreft heeft Patrick Jansen een erg genuanceerde reactie gegeven over de complexiteit van het onderwerp en dat niet zomaar geconcludeerd kan worden dat de verstoring van deze gebieden volledig op het conto van mountainbikeroutes kan worden gegooid.
Omroep Gelderland is al een tijdje bezig met een kruistocht tegen mountainbikers. Dit is ook weer een enorm selectief verhaal. Met dit soort berekeningen kom je altijd tot ogenschijnlijk hoge getallen. Daar valt echter het nodige op af te dingen. Zo doen ze bijvoorbeeld net alsof mtb routes een soort snelwegen zijn die 24 uur per dag verstoring geven. Verder geven ze in het stuk zelfs toe dat wandelaars met honden veel meer verstoring geven. Waarom dan toch steeds weer die eenzijdige focus op mtb-ers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:22:

Vorig jaar een rondje Drunen redelijk scherp gezet met 57:09, maar toch ruim een minuut eraf kunnen rijden vanochtend :9 56:05 oOo

Goed bezig mij niet gezien O-)

Wel nodige KM-ters gemaakt op de lokale lusjes,.Was ook heellijk weer om te stuiteren. Vrijdag. zaterdag en vandaag. Zo’n 150km en en 4200 hoogtemeters. Vooral veel fun meters naar beneden. ;)

Gelijk de nieuwe dropper kunnen testen. Hopelijk is de oude nog te fixen.
———

Met de Minion DHR II vliegt de modder etc je om de oren…. In mijn zoektocht naar een Mudguard voor en achter. Uitgekomen bij de SKS MUDROCKER. Best lelijk groot ding. Maar biedt wel betere bescherming dan wat er nu opzit.

Nu alleen nog opzoek naar headset lagers voor de Spectral ON CFR LTD. Canyon vermeld deze helaas niet op de technische tekening en vind ook niks in hun shop. Canyon maar gemaild.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:28
Daan_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:17:
[...]

Met de Minion DHR II vliegt de modder etc je om de oren…. In mijn zoektocht naar een Mudguard voor en achter. Uitgekomen bij de SKS MUDROCKER. Best lelijk groot ding. Maar biedt wel betere bescherming dan wat er nu opzit.
Heb je naar Mudhuggers gekeken? Volgens mij zijn die goedkoper.

Ik ben zelf tevreden over de EVO long voor het voorwiel. Zo'n achterspoiler durf ik niet aan :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Daan_ schreef op zondag 12 februari 2023 @ 22:17:
[...]
Mud guards waren alleen voor wielrenners toch? O-)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:52
Prulleman schreef op zondag 12 februari 2023 @ 13:22:

Zeer snel rondje!

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

YakuzA schreef op maandag 13 februari 2023 @ 00:23:
[...]

Mud guards waren alleen voor wielrenners toch? O-)
Tot dat je een AXS dropper sloopt door modder en steenslag. Dan ga je wel anders denken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
Erg fan van de RRP proguard spatborden hier zowel voor als achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:31
djiedjie schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:52:
Ben er een paar weken geleden voor het eerst geweest. Noordwijkerhout was toen wat nattig en de stukken langs de N-weg zijn wat meer van hetzelfde op een gegeven moment. Maar ik zou er voor tekenen om zo'n rondje rond mn eigen woonplaats te hebben hoor😉!
Klopt wel. Het stuk in de duinen is zacht vanwege de zanderige opbouw, als het droog is wordt het snel mul. Daarom ook die schelpen, want van staatsbosbeheer moeten die er komen om de routes steviger te maken. Dit om dat anders sommige MTB'ers anders alternatieve routes gaan nemen (voetpaden) en dat willen ze absoluut niet. Lijkt daardoor op een racebaan, maar het is een deel moeten vanuit de lokale overheid. In het deel langs de N-weg (wel mijn favoriete delen) is de ondergrond juist heel klei-ig, waardoor water moeilijk weg kan. Die liggen er dan ook snel erg nat en hobbelig bij. Is ook lastiger onderhoud op te plegen, is meer patch-werk. Focus ligt vooral op deel 1 en 2, die worden het meest bereden en zijn ook het meest uitdagend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Mjelnir schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:42:
Erg fan van de RRP proguard spatborden hier zowel voor als achter.
Heb voor de mudguard van Fox zelf. Die gaat perfect in de 2 gaatjes aan de achterkant van de brug, subtiel maar effectief. En op de Lux vond ik het ook niet staan (beetje met de meute mee praten), maar op de Izzo hoort het er een beetje bij. Lekker relaxer fietsje, dus ook een spatbordje erbij 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
De rrp guard voor heb je in een tiewrap variant en eentje die bolt on is. Ik heb zelf die laatste en vind het wel gaaf staan maar ieder zijn smaak idd Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pXcs6B8G6MfjGhcviryb_sDfq8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ywEnmDQ7PBRyajqF600t2ro8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Holk schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:15:
[...]

Heb voor de mudguard van Fox zelf. Die gaat perfect in de 2 gaatjes aan de achterkant van de brug, subtiel maar effectief. En op de Lux vond ik het ook niet staan (beetje met de meute mee praten), maar op de Izzo hoort het er een beetje bij. Lekker relaxer fietsje, dus ook een spatbordje erbij 8)
ik heb die van syncros, zijn natuurlijk weer tig varianten van, en fox heeft ook een heleboel varienten van de brug tussen de poten. uiteindelijk heb ik de mudguard een beetje moeten trimmen, zodat ie netjes de (ronde) brug van mijn fox 34 SC volgt, maar dat ziet het er wel mooi uit vind ik.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1mhyTLH3_CgksjsryiAeRywEnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qACdMkSeF26PFWGwPcs97yg.jpg?f=fotoalbum_large
hier, gezellig samen met een Izzo ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Mjelnir schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:19:
De rrp guard voor heb je in een tiewrap variant en eentje die bolt on is. Ik heb zelf die laatste en vind het wel gaaf staan maar ieder zijn smaak idd [Afbeelding]
Hoe zit het met z'n mudguard en bijv. ophopen van modder? loopt het niet helemaal vol tussen je wiel en de mudguard?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
rasko schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 08:49:
Iemand ervaring met de BEC en inschrijven voor enduro race zoals Chaudfontaine op 23 april?
Inschrijving is opzich niet z'n probleem, maar wat heb je (als je geen licentie/vergunning hebt) nog meer allemaal nodig?
Zitten allemaal verwijzingen in naar mooie franse sites en formulieren mare.. je ne parle pas français..
Trouwens ingeschreven voor de BEC Chaudfontaine. :*)
Dag licentie en verzekering is op locatie te halen en medisch attest is bij de huisarts op te vragen.
Staat nog wel een medische vragenlijst op de site van de FCWB, dus daar nog de vraag neergelegd of een ingevulde vragenlijst ook voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rasko schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:48:
[...]

Trouwens ingeschreven voor de BEC Chaudfontaine. :*)
Dag licentie en verzekering is op locatie te halen en medisch attest is bij de huisarts op te vragen.
Staat nog wel een medische vragenlijst op de site van de FCWB, dus daar nog de vraag neergelegd of een ingevulde vragenlijst ook voldoende is.
Cool …. d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 13-02-2023 11:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:32
Mezelf dit weekend na lange tijd weer blij gemaakt met een 'nieuwe' MTB.
Mijn oude Cannondale Rush (zelf opgebouwd) een heel aantal jaren geleden verkocht omdat ik in een appartement woonde zonder water op de begane grond en midden in de stad zonder routes in de buurt, dus veel gedoe om het leuk te houden. Racefiets gekocht, vond ik geen reet aan, dus stond stof te happen.
Na verhuizen naar een wat kleinere stad toch maar weer voor een MTB gekozen omdat er nu een kraan in de tuin aanwezig is en vele routes vlak bij huis (omgeving Helmond).

Voor deze Cube gekozen door de afmontage en de algehele staat van de fiets (volledig XT, Fox vork en DT Swiss wielen). Wel wat verouderde 3x10 drivetrain, maar dit is altijd nog te upgraden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UygREdlgv_kysV0RSzUWe2qUkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zt8EGPRzs4AHHrR2dYSCoQg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Voor dit probleem gebruik ik onderstaande sproeier met losse borstel voor als de kraan dicht is ivm met vorst;
Afbeeldingslocatie: https://images.obi.at/product/AT/415x415/485546_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://thumbnails.vvskupp.no/autokobling_bilder/gardena/rengj%C3%B8ring/00987-20.256.jpeg

Ik weet dat er mooiere batterrij opties zijn, maar heb voor incidenteel gebruik geen zin in extra dure Karcher unit met accu.
De doe het zelf 12v Ali express units zijn wel handig icm met auto.

Zomers trouwens die borstel op de tuinslang, nadat ik het met nevel nat gemaakt heb, alles low pressure.

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 13-02-2023 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ko.Kane schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:52:
[...]

Voor dit probleem gebruik ik onderstaande sproeier met losse borstel voor als de kraan dicht is ivm met vorst;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik weet dat er mooiere batterrij opties zijn, maar heb voor incidenteel gebruik geen zin in extra dure Karcher unit met accu.
De doe het zelf 12v Ali express units zijn wel handig icm met auto.

Zomers trouwens die borstel op de tuinslang, nadat ik het met nevel nat gemaakt heb, alles low pressure.
De Kärcher OC 3 Plus tijdje terug mogen proberen en dat beviel toch wel erg goed. De goedkopere handpomp deed het ook goed, maar hiermee had ik de fiets stuk sneller schoon.

Met bos voor de deur. Ga ik niet zo heel vaak op pad met de fiets, maar uiteindelijk toch vorige week zelf zo’n ding aangeschaft. En vooral voor de koude dagen als wij buiten het water afsluiten.

Had nog cadeaubon dat verlichte de pijn aanzienlijk van de aanschaf.

Edit:
En op de doos stond zelfs dat je je hond er mee kon wassen. Binnenkort uit proberen om de paarden af te spoelen in de wei. Zeker de kleine shetlander als die weer in de drek heeft liggen rollen. _O-

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 13-02-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:16
Gebruik zelf een bosch fontus, top apparaat. Water aansluiting was wel prettig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ben zelf overgestapt van de karcher naar de Bosch. Het grotere reservoir is toch wel heel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
drBunhead schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:10:
Ben zelf overgestapt van de karcher naar de Bosch. Het grotere reservoir is toch wel heel fijn.
Agreed, kan er zeker 2 fietsen mee doen. Ook de verschillende kracht opties zijn lekker. Heb recent dit accesoire gekocht : https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Ook wel handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
rolandos582 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:28:
[...]

Agreed, kan er zeker 2 fietsen mee doen. Ook de verschillende kracht opties zijn lekker. Heb recent dit accesoire gekocht : https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item

Ook wel handig!
Dat ziet er inderdaad wel handig uit. Misschien ook maar halen, ook praktisch voor wassen van de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Ik zou zoiets dus nooit gebruiken op een fiets. Tenzij bij groot onderhoud en complete demontage achteraf.

Water is ideaal icm met vet. Waar vet zit moet vet blijven dus geen oplossers gebruiken. Water in een lager met voldoende vet is niet zo erg: water droogt en vet voorkomt roest. Water met oplossers daarentegen vermindert het vet, wat dus tot overmatige slijtage leidt.

Gesealde lagers zijn helemaal niet zo geseald als de naam doet vermoeden, er komt ook modder in dus ook water. En vet komt er ook uit. Als je met schone fiets in stoffige warme omstandigheden fietst plakt t stof rondom je linkage lager punten altijd aan.

En met papieren doekje kun je wat extra vet wel van een tandblad vegen indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Toevoeging: de manier om lagers lang mee te laten gaan is dus geen ruimte te hebben in je lagers. Hoe minder ruimte, hoe minder stof en/of water erin kan.

Nieuwe lagers zijn vaak lang niet vol. Dus voor eerste gebruik: seal er af en volspuiten met kogellager vet indien niet gevuld.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• daanb14
Goed nieuws! Ik heb dit weekend voor het eerst sinds het ongeluk weer zonder flinke klachten single track gereden. Ik merk dat ik natuurlijk veel sneller verzuurd raak dan afgelopen zomer, toen ik topfit was, maar ik kan weer gaan opbouwen. De fiets werkt verder ook top en de vers ontluchtte remmen met nieuwe blokken werken top.

Ik heb wel de behoefte om even iets te ventileren over Fox. Ik ben erg tevreden over de Grip-demper in mijn 34SC, de soepelheid van de Float DPS en de snelheid en simpelheid van de Transfer SL. Nou merk ik dat de stanchion van de dropper niet echt vettig meer is en de dropper af en toe een beetje blijft hangen. Dus logische stap is de kraag eraf halen en een beetje SRAM Butter ertussen smeren. Maar zelfs voor een redelijk simpele dropper op basis van een veer vond Fox het een goed idee dat de kraag opengemaakt moet worden met een specifieke sleutelplaat van Fox. Die kost maar liefst €90. En dat terwijl andere populaire droppers als een OneUp V2 of Bikeyoke Revive 2.0 gewoon opengemaakt kunnen worden met een strap wrench. Erger nog, de totale kosten van het gereedschap voor de Transfer SL zijn duurder dan een nieuwe OneUp V2. Erg zonde dat hierdoor het zelf onderhouden van een goed product zo duur wordt. Ook het gereedschap om de service van een Float DPS achterdemper zelf te doen is naar mijn mening fors van prijs. De tool om de IFP zonder kans op krassen op de juiste diepte te zetten kost bij RockShox voor een deluxe ongeveer €25 en is bij de Duitse webshops makkelijk te krijgen. De tool van Fox om de IFP op de juiste diepte te zetten zonder kans op krassen is haast nergens te krijgen en kost bij Fox Duitsland maar liefst €180. Met dit soort prijzen voor gereedschap wordt het wel erg moeilijk te rechtvaardigen om in ieder geval de achterdemper en de dropper posts van Fox zelf een full service te geven. Al met al werkt het materieel van Fox voor mij heel erg goed, maar de prijzen voor gereedschap zijn wat mij betreft wel een bittere pil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Christ1000 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 11:10:
Mezelf dit weekend na lange tijd weer blij gemaakt met een 'nieuwe' MTB.
Mijn oude Cannondale Rush (zelf opgebouwd) een heel aantal jaren geleden verkocht omdat ik in een appartement woonde zonder water op de begane grond en midden in de stad zonder routes in de buurt, dus veel gedoe om het leuk te houden. Racefiets gekocht, vond ik geen reet aan, dus stond stof te happen.
Na verhuizen naar een wat kleinere stad toch maar weer voor een MTB gekozen omdat er nu een kraan in de tuin aanwezig is en vele routes vlak bij huis (omgeving Helmond).

Voor deze Cube gekozen door de afmontage en de algehele staat van de fiets (volledig XT, Fox vork en DT Swiss wielen). Wel wat verouderde 3x10 drivetrain, maar dit is altijd nog te upgraden.

[Afbeelding]
Tip: hang je fiets nooit op aan het zadel maar klem hem aan de zadelpen of frame. Zadelbouten zijn niet gemaakt voor die druk

* GrooV heeft ooit 10km zonder zadel moeten fietsen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@daanb14 goed nieuws.

Verder stoort mij dat ook enorm aan fox. Ze vragen zelfs 35e voor een vering versteller die niks anders is dan een 3mm en 6mm Hex bit. aan elkaar. Zogenaamd handiger om mee te nemen dan je multitool.... Dit overstijgt de productie waarde zo hard, dat ze echt hopen op gullable mensen die dit kopen..

Afbeeldingslocatie: https://images.bike24.net/media/1440/i/mb/57/2a/9c/279716-00-d-562545.jpg

@GrooV Dat is geen enkel probleem, er zijn ook TUV afgenomen skiliften waar de fiets zo word opgehangen buiten de gondel. M5 of m6 bout in 8,8 gaat al richting 1000kg voor vloei. (https://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6d.htm). Engste is daar het gedender op de dolly wielen bij de lift paal. Is mijn inziens ook het slechtste systeem dat er is en gevoelig voor foute montage (o.a. hoek) van zadel.
Tevens is dat normale manier voor fietsenrekken hier om fietsen zo op te hangen. Krachten van een zittend persoon op een hardtail op een zadel zijn vele malen hoger dan een eigen gewicht van de fiets.

Wat wel slecht is, is droppers ingeveerd ophangen, sommigen trekken dan ook naar buiten.

Hier nog een video van Parktool die ingaat op krachten als je fiets aan seatpost/dropper ophangt in een stand en ook een moment op zet (dus voorwiel niet schuinomlaag):
YouTube: Shop Talk: Is It OK to Clamp My Dropper Post in a Repair Stand?

In een ander maar semi-gerelateerd topic: ik heb net een Thule freerider 532 aangepast voor moderne Geo fietsen. Die zijn goedkoop te krijgen, omdat de goot onhandig zit en bij moderne geo fietsen het voorwiel er aan de voorkant buiten valt. Maar dat is aan te passen.
Anyway die dingen zijn goed voor 17kg en 130km/h en ook city crash norm gehaald. Voorzijde zit met 2x m6 vast en achterzijde met 1. (Technisch gezien aan minder, want zijn T-bolts, waar de T dunner is dan de main-shaft...)
Mocht iemand meer willen weten over dit probleem en deze mod kan ik dat nog wat verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ko.Kane schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:42:
@GrooV Dat is geen enkel probleem, er zijn ook TUV afgenomen skiliften waar de fiets zo word opgehangen buiten de gondel. M5 of m6 bout in 8,8 gaat al richting 1000kg voor vloei. (https://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6d.htm). Engste is daar het gedender op de dolly wielen bij de lift paal. Is mijn inziens ook het slechtste systeem dat er is en gevoelig voor foute montage (o.a. hoek) van zadel.
Tevens is dat normale manier voor fietsenrekken hier om fietsen zo op te hangen. Krachten van een zittend persoon op een hardtail op een zadel zijn vele malen hoger dan een eigen gewicht van de fiets.

Wat wel slecht is, is droppers ingeveerd ophangen, sommigen trekken dan ook naar buiten.

Hier nog een video van Parktool die ingaat op krachten als je fiets aan seatpost/dropper ophangt in een stand en ook een moment op zet (dus voorwiel niet schuinomlaag):

...
Keuring zegt niks over de lading die lost kan komen natuurlijk (een ski kan ook uitvallen), heb even zitten zoeken en het komt vooral voor bij oudere modellen
https://www.alamy.com/bik...ntain-image229347904.html

Verstelbare zadelpen kan ook los zitten en dan komst de fiets ook naar beneden. Lift is eigen risico dus je eigen probleem

Ik zou er in ieder geval niet happig op zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GrooV schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:16:
[...]

Keuring zegt niks over de lading die lost kan komen natuurlijk (een ski kan ook uitvallen), heb even zitten zoeken en het komt vooral voor bij oudere modellen
https://www.alamy.com/bik...ntain-image229347904.html

Verstelbare zadelpen kan ook los zitten en dan komst de fiets ook naar beneden. Lift is eigen risico dus je eigen probleem

Ik zou er in ieder geval niet happig op zijn
ja ok.. maar de discussie begon met het statisch ophangen van een fiets aan het zadel. Voor een lift zijn er inderdaad wel betere systemen.. hier zou ik ook niet zo blij mee zijn.. (kan me voorstellen dat het met schokken makkelijk verschuift)

maar je MTB in de schuur zo ophangen, of bv bij een evenement zie je ook heel vaak dit soort dingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JZmlsr8Y44y1mb6LSrMci14lp0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5CywUdWvd22HVc5LoRcPsabX.png?f=fotoalbum_large

Qua krachten is dit echt totaal geen probleem, je zit al met 80? kg op je zadel, als je dan nog een keer door het terrein hobbelt, dan kan het qua kracht nog wel verdubbelen. De bouw van een zadelpen kop is ook niet zo dat de krachten maar 1 kant op mogen..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:01:
[...]

ja ok.. maar de discussie begon met het statisch ophangen van een fiets aan het zadel. Voor een lift zijn er inderdaad wel betere systemen.. hier zou ik ook niet zo blij mee zijn.. (kan me voorstellen dat het met schokken makkelijk verschuift)

maar je MTB in de schuur zo ophangen, of bv bij een evenement zie je ook heel vaak dit soort dingen:
[Afbeelding]

Qua krachten is dit echt totaal geen probleem, je zit al met 80? kg op je zadel, als je dan nog een keer door het terrein hobbelt, dan kan het qua kracht nog wel verdubbelen. De bouw van een zadelpen kop is ook niet zo dat de krachten maar 1 kant op mogen..
Eens ik hang ook al jaaaaaaren zonder problemen al mijn fietsen aan zadel en stuur op in de schuur. Overigens geeft jouw plaatje wel een klein beetje het verkeerde voorbeeld volgens mij, maar dat heeft met de droppers te maken.

Edit: Bij nader inzien lijken ze deze niet hebben en staan de zadels permanent laag, die DH-ers ook...... ;) Dan is dit weer geen probleem natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 15-02-2023 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Zolang je het stuur niet naar beneden hangt, dat ivm schijfremmen.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joint_me schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:09:
Zolang je het stuur niet naar beneden hangt, dat ivm schijfremmen.
Aan de andere kant kom je er dan wel eerder achter dat het weer tijd is om te bleeden ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@GrooV Jij post daar nog de fijne variant met dubbele pin, die is best ok.

De single pin is/was pas spannend, deze zie je dus extreem weinig meer:
Afbeeldingslocatie: https://www.landhausmeineauszeit.de/images/com_tenzer_gallery/gal-36/resize/bett-bike-landhaus-meine-auszeit-geisskopf-f2-1333A7159-9DAD-B1AA-97F8-A8D493E7FC05-1200-800.jpg

Maar je post geeft niet de situatie mbt aansprakelijkheid en keuringen weer. Ook met betrekking tot ski's. Een aanbieder mag alleen wat aanbieden wat bij juist gebruik en materiaal (ski/fiets/roddelslee) in normale staat van onderhoud functioneert naar verwachting, namelijk veilig transport.

bv een juist geklemde zadelpen kan 75kg (rijder) op klem weerstaan. Grofweg is de SF dan 5 bij ophangen (75/15 kg eigengewicht fiets).

Mijn ervaring is met deze oudere liften dat er altijd op word gewezen door de lift-bediende om je dropper omhoog te doen, en of je zadel vast zit. En vaak ook door bediendes geladen wordt.

Met een systeem aanbieden wat over de hoofden van andere mensen gaat, waar fietsen omlaag vallen, komt een lift-operator niet zomaar weg met: "ja, eigen verantwoordelijkheid gebruiker".

Dat wil niet zeggen dat er geen fietsen vallen. Kennis van me heeft DH-fiets omlaag gehad, op een ander systeem dan het "zadel hanger-systeem" trouwens. Gelukkig in de eerste meters, maar de schade verhaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 15-02-2023 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Tja als je ook naar de liften kijkt is het allemaal oud spul. In de "normale" ski gebieden ga je in de zomer er gewoon met je wielen in.

Maar misschien ben ik wat voorzichtiger sinds ik een keer een afgebroken zadel heb gehad. Zal vast ook te maken hebben gehad met te hard vastdraaien maar ik hing hem ook altijd op aan het zadel en stuur in de garage

@joint_me Die zijn er uiteraard ook
Afbeeldingslocatie: https://img.oastatic.com/img2/54874184/max/t.jpg?revbust=800fb3e9

Wel je bidon er uit halen...

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 15-02-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Dat is een operator error.....Daar moet je voorwiel in.

En dan niet in exact het stuk waar je valve-stem zit.

Juiste manier: https://icelandnews.is/wp...2018/07/park-rowerowy.jpg

Voor het eigenlijke transport maakt het niet uit, maar voor je remmen is andersom wel praktischer.

EDIT: alhoewel...als het landing platform hoog is...of de fiets te lang, raakt wiel de grond en komt stuur tegen de bank/liftframe. Wat geen issue is met de icelandnews foto.

Ok, tijd om te fietsen. :w

[ Voor 72% gewijzigd door Ko.Kane op 15-02-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:39

Sherlock

No Shit

In een ander maar semi-gerelateerd topic: ik heb net een Thule freerider 532 aangepast voor moderne Geo fietsen. Die zijn goedkoop te krijgen, omdat de goot onhandig zit en bij moderne geo fietsen het voorwiel er aan de voorkant buiten valt. Maar dat is aan te passen.
Anyway die dingen zijn goed voor 17kg en 130km/h en ook city crash norm gehaald. Voorzijde zit met 2x m6 vast en achterzijde met 1. (Technisch gezien aan minder, want zijn T-bolts, waar de T dunner is dan de main-shaft...)
Mocht iemand meer willen weten over dit probleem en deze mod kan ik dat nog wat verduidelijken.
Yes, ik heb daar wel interesse in, heb twee van die 532's thuis. (En nog een iets ouder model)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
@daanb14 goed nieuws.

Verder stoort mij dat ook enorm aan fox. Ze vragen zelfs 35e voor een vering versteller die niks anders is dan een 3mm en 6mm Hex bit. aan elkaar. Zogenaamd handiger om mee te nemen dan je multitool.... Dit overstijgt de productie waarde zo hard, dat ze echt hopen op gullable mensen die dit kopen..

[Afbeelding]

€35 voor niets meer dan een gecombineerde imbussleutel?! |:( Voor €5 minder heb je gewoon een complete set van Wera. Man, man, man. Het vervelende is dat sommige van die dure stukken gereedschap van Fox ook enorm aan te raden of zelfs noodzakelijk zijn. Bijvoorbeeld direct op de moeren van de demper- en luchtveerzijde slaan is niet zo'n goed idee en ik zou ook niet zo graag krassen aan de binnenkant van een rear shock maken als ik de IFP op de juiste afstand wil zetten. Om dan zoveel geld voor dat gereedschap te vragen vind ik nogal uitmelken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
Sherlock schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Yes, ik heb daar wel interesse in, heb twee van die 532's thuis. (En nog een iets ouder model)
Om ook wat background te geven voor mensen die het niet kennen: Zoals veel Thule fietsproducten werkt het prima met oldschool diamant frame, maar moderne MTB's een stuk minder. Mensen die een 3-dubbele trekhaakdrager getest hebben met 3 fully's met verschillende frames en damper-oriëntatie weten hoe lastig dat kan zijn met de armpjes.

De Thule Freerider 532 heeft de goot te ver naar achteren en daardoor valt voorwiel buiten de goot. De 'fix' stelt eigenlijk weinig voor, maar het maakt het wel stuk beter imho:

In de folder past het:
Afbeeldingslocatie: https://www.taznezariadenia.sk/img/cms/Produkty_popis/stresne-nosice/thule-532.jpg

Al met oudere mtb-frames, werd het probleem zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://www.truckman.co.uk/media/catalog/product/R/A/RA532_6.jpg?quality=80&bg-color=255,255,255&fit=bounds&height=700&width=700&canvas=700:700

En met mijn L Enduro en DH fiets, beiden met 29" wielen (S van mijn vriendin met 27,5" past net acceptabel):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T5lXdPa9YiQ9BfhuC6TijhI1Wz0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tqTyqATMVqNHDPjTRiWAajID.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwTP5TBF7VljAZPohlgjkkAh-x0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x7o1y5bUWaJcypQGlZDmRaDJ.jpg?f=user_large

De fix is de nieten uitboren, vervangen door boutjes, en goot doorschuiven. De nieten zijn op hun lijf ook wat uitgezet dus je moet ze eruit persen. Van tevoren een stukje tape op de goot zodat je later makkelijk afstand kan meten van doorschuiven. Ik heb eerst 8cm gedaan, evt maak ik er nog 9cm van. Maar ik wil de ratchetstrap licht aan achterzijde vd as houden. Ook omdat je bij opzetten ietsjes naar achteren wil kunnen rollen.
Op de fotos zijn testboutjes te zien maar ik heb uiteindelijk 10.9 m6 boutje met linsen kop gehaald en die gaan geborgd vastgezet worden met nylocks moertjes. Eventueel om en om vast draaien om te voorkomen dat de eerste los zit na vastdraaien van de tweede. Afhankelijk van wat voor type dakdragerbars (wings/aero/square) er gebruikt worden kun je geen reguliere boutkop gebruiken zonder dat ze de bar raken, vandaar mijn keuze voor plattere kop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W60vvR2gx4932su8ntFSvI5hQ04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QpGVOUMOGaKGy3XSfv6qxQjS.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste resultaat met 8cm (en de DH past ook):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YaxZ3duSqpc3WZSFH53NXKc1AgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fG0zjwgOfW56b3Djb48tzmMu.jpg?f=fotoalbum_large

NB: deze aanpassing heeft dus geen impact op de bevestiging van de grijpbeugel op de dakdragers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Het is zo simpel als je er even over nadenkt he :o Thanks!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58
Ik heb precies deze dakdragers maar dan van de Lidl. Daar is het heen-en-weer schuiven van de rails gewoon standaard mogelijk. Vind alleen de bevestiging op de onderbuis altijd wel een gedoe, bij damesfietsen past het bovendien vaak niet door dubbele buis en carbon is een nogo dus mijn 29er gaat er nooit op komen.
Lidl ding zit met 3 u-beugels aan de dakdrager; voor 2, achter 1. Ooit 3 dragers gekocht voor een tientje op marktplaats.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Mistraller schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 18:34:
Ik heb precies deze dakdragers maar dan van de Lidl. Daar is het heen-en-weer schuiven van de rails gewoon standaard mogelijk. Vind alleen de bevestiging op de onderbuis altijd wel een gedoe, bij damesfietsen past het bovendien vaak niet door dubbele buis en carbon is een nogo dus mijn 29er gaat er nooit op komen.
Lidl ding zit met 3 u-beugels aan de dakdrager; voor 2, achter 1. Ooit 3 dragers gekocht voor een tientje op marktplaats.
Dat is inderdaad ook nog wel nuttige info, de downtube compatibiliteit.

Veel goedkopere modellen (en oude Thules) werken alleen mooi voor kleine ouderwetse stalen buizen. Zoiets: Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NPw5Z0zQ1X2/250x200.jpg
Die zijn dus niet aan te raden. Deze moet je ook vaak nog strak aandraaien om los draaien te voorkomen tijdens rijden. En geven dus veel druk op de pijp.

De Freerider 352 gaat echter officieel tot ronde diameter van 70mm en ovale buizen van 65mm breed x 80mm hoog.

Ook draai je deze niet vast maar klik je hem dicht met beugel, wat voorkomt dat je het te strak moet aandraaien om losdraaien tijdens vervoer te voorkomen. De beugel zit dicht met een slot en opent zich dus niet zelf. Klemkracht is dus minimaal. Dat kan eventueel met 1mm speling omdat hij dan ingesloten zit en er niet uit kan vallen, echter wakkelt dat dan. Maar met spelling eruit is geen extra draaien of klemmen nodig.
Voor carbon kun je een carbon protector gebruiken specifiek voor fiets transport klemmen (dak of kogeldragers).

Deze manier van vastzetten was juist een eis ivm de vrije dunne wandsterkte van mijn frames. Ik ga er een neopreen frame protector tussen doen.

Hij past goed op de Tyee met enigzins vierkante pijp met 60mm breed en 49mm hoog.

De Gambler heeft een soort trapezium doorsnede van 50mm hoog en 76mm breed. Dat is dus breder dan aangegeven in de manual. Het is grensgeval ivm met engament van aantal windingen. Ik heb het nog niet in detail gemeten maar een m6 moer is std 5mm hoog en ik had gevoel dat dit toch al zeker 6mm overlap had. Evt met extra spanband voor zekerheid zou ik dat wel durven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:35:
Goed nieuws! Ik heb dit weekend voor het eerst sinds het ongeluk weer zonder flinke klachten single track gereden. Ik merk dat ik natuurlijk veel sneller verzuurd raak dan afgelopen zomer, toen ik topfit was, maar ik kan weer gaan opbouwen. De fiets werkt verder ook top en de vers ontluchtte remmen met nieuwe blokken werken top.

Ik heb wel de behoefte om even iets te ventileren over Fox. Ik ben erg tevreden over de Grip-demper in mijn 34SC, de soepelheid van de Float DPS en de snelheid en simpelheid van de Transfer SL. Nou merk ik dat de stanchion van de dropper niet echt vettig meer is en de dropper af en toe een beetje blijft hangen. Dus logische stap is de kraag eraf halen en een beetje SRAM Butter ertussen smeren. Maar zelfs voor een redelijk simpele dropper op basis van een veer vond Fox het een goed idee dat de kraag opengemaakt moet worden met een specifieke sleutelplaat van Fox. Die kost maar liefst €90. En dat terwijl andere populaire droppers als een OneUp V2 of Bikeyoke Revive 2.0 gewoon opengemaakt kunnen worden met een strap wrench. Erger nog, de totale kosten van het gereedschap voor de Transfer SL zijn duurder dan een nieuwe OneUp V2. Erg zonde dat hierdoor het zelf onderhouden van een goed product zo duur wordt. Ook het gereedschap om de service van een Float DPS achterdemper zelf te doen is naar mijn mening fors van prijs. De tool om de IFP zonder kans op krassen op de juiste diepte te zetten kost bij RockShox voor een deluxe ongeveer €25 en is bij de Duitse webshops makkelijk te krijgen. De tool van Fox om de IFP op de juiste diepte te zetten zonder kans op krassen is haast nergens te krijgen en kost bij Fox Duitsland maar liefst €180. Met dit soort prijzen voor gereedschap wordt het wel erg moeilijk te rechtvaardigen om in ieder geval de achterdemper en de dropper posts van Fox zelf een full service te geven. Al met al werkt het materieel van Fox voor mij heel erg goed, maar de prijzen voor gereedschap zijn wat mij betreft wel een bittere pil.
Service-ability bij Fox is pet inderdaad. Droppers al helemaal vergeleken bij de meeste producten in de markt. Rockshock doet dat bij vorken & dempers echt een stuk beter. De Ironie is dan dat ze het met de Reverb dan weer totaal over engineerd hebben & de eerste generaties absolute troep waren qua betrouwbaarheid.
Ko.Kane schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:26:
[...]

Om ook wat background te geven voor mensen die het niet kennen: Zoals veel Thule fietsproducten werkt het prima met oldschool diamant frame, maar moderne MTB's een stuk minder. Mensen die een 3-dubbele trekhaakdrager getest hebben met 3 fully's met verschillende frames en damper-oriëntatie weten hoe lastig dat kan zijn met de armpjes.

De Thule Freerider 532 heeft de goot te ver naar achteren en daardoor valt voorwiel buiten de goot. De 'fix' stelt eigenlijk weinig voor, maar het maakt het wel stuk beter imho:

In de folder past het:
[Afbeelding]

Al met oudere mtb-frames, werd het probleem zichtbaar:
[Afbeelding]

En met mijn L Enduro en DH fiets, beiden met 29" wielen (S van mijn vriendin met 27,5" past net acceptabel):
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De fix is de nieten uitboren, vervangen door boutjes, en goot doorschuiven. De nieten zijn op hun lijf ook wat uitgezet dus je moet ze eruit persen. Van tevoren een stukje tape op de goot zodat je later makkelijk afstand kan meten van doorschuiven. Ik heb eerst 8cm gedaan, evt maak ik er nog 9cm van. Maar ik wil de ratchetstrap licht aan achterzijde vd as houden. Ook omdat je bij opzetten ietsjes naar achteren wil kunnen rollen.
Op de fotos zijn testboutjes te zien maar ik heb uiteindelijk 10.9 m6 boutje met linsen kop gehaald en die gaan geborgd vastgezet worden met nylocks moertjes. Eventueel om en om vast draaien om te voorkomen dat de eerste los zit na vastdraaien van de tweede. Afhankelijk van wat voor type dakdragerbars (wings/aero/square) er gebruikt worden kun je geen reguliere boutkop gebruiken zonder dat ze de bar raken, vandaar mijn keuze voor plattere kop.
[Afbeelding]

Eerste resultaat met 8cm (en de DH past ook):
[Afbeelding]

NB: deze aanpassing heeft dus geen impact op de bevestiging van de grijpbeugel op de dakdragers.
Prima oplossing, ben zelf meer van de dragers waar je de as grijpt, stabieler en lager maar houd ik in gedachten als alternatief/oplossing voor gasten.

Voor volgende auto eens kijken of ik voor dakdragers of fietsendrager op de trekhaak ga. Gezien m'n vorige auto met oud en nieuw inclusief dakdragers uitgebrand is ;w 'mag' alles weer nieuw.

[ Voor 42% gewijzigd door GoldenSample op 16-02-2023 19:39 ]

• Mistraller
Ko.Kane schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:02:
[...]

Dat is inderdaad ook nog wel nuttige info, de downtube compatibiliteit.

Veel goedkopere modellen (en oude Thules) werken alleen mooi voor kleine ouderwetse stalen buizen.
...
Deze manier van vastzetten was juist een eis ivm de vrije dunne wandsterkte van mijn frames. Ik ga er een neopreen frame protector tussen doen.
Alu dikkere downtubes gaat ook helemaal prima.

Maar ik ga gewoon niks op het frame klemmen, da's veel eenvoudiger. Mijn trekhaakdrager (Spinder Falcon) gebruikt gewoon de zadelpen, en daar is klemmen geen probleem.
Je moet niet alleen de klemkracht bij het aandraaien rekenen maar ook de eventuele impact bij hard remmen, windstoten etc. Ik wil daar niet over na hoeven denken.
Dus als er hier 2 fietsen mee moeten gaan ze achterop, en 3 of meer dan gaat alu op het dak.

---------------

• daanb14
GoldenSample schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:31:
[...]

Service-ability bij Fox is pet inderdaad. Droppers al helemaal vergeleken bij de meeste producten in de markt. Rockshock doet dat bij vorken & dempers echt een stuk beter. De Ironie is dan dat ze het met de Reverb dan weer totaal over engineerd hebben & de eerste generaties absolute troep waren qua betrouwbaarheid.

[...]

Prima oplossing, ben zelf meer van de dragers waar je de as grijpt, stabieler en lager maar houd ik in gedachten als alternatief/oplossing voor gasten.

Voor volgende auto eens kijken of ik voor dakdragers of fietsendrager op de trekhaak ga. Gezien m'n vorige auto met oud en nieuw inclusief dakdragers uitgebrand is ;w 'mag' alles weer nieuw.
Wat zuur man! Hopelijk wordt alles gewoon netjes voor je geregeld. In ieder geval heel veel succes met al het regelwerk wat ermee komt kijken. Ik weet na het ongeluk in Oostenrijk hoe absurd veel er op je af komt.

Dat stuk over serviceablitity kom ik nu dus inderdaad achter, maar is wel een goede les. Omdat ik het leuk vind, maar ook omdat het gewoon de sport betaalbaarder maakt, vind ik het heel belangrijk dat alles op mijn bike zelf te onderhouden is. De kraag van de dropper niet makkelijk kunnen openen gaat dan wel heel erg over de schreef. Van Rockshox weet ik dat het onderhoud erg makkelijk is. Een goede kennis doet het onderhoud voor praktisch alle Rockshox-producten, omdat zowel de lower leg service als full damper service erg makkelijk zelf te doen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door daanb14 op 16-02-2023 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:31:
[...]

[...]

Dat is erg vervelend.

Ik zou zelf absoluut een auto zoeken met trekhaak. Ik geef daar zelf erg de voorkeur aan. Ivm hoogte (evt parkeergarages of parkings met hoogte balk. En geen gedoe met stanchions en handvatten reinigen na een vliegenzwerm. Plus aanzienlijk stiller en minder invloed op handling en gebruik. En met kiepbare dragers kun je ook bij de kofferbak.

Informeer ook van tevoren goed bij gebruikte auto wat de kosten van trekhaak plaatsen zijn indien die er nog niet op zit. Normalerwijze gebruiken wij hoge camperbus voor fietstransport, maar we wilden evt met auto weg en appartement huren.
Toen kwam ik er achter dat bij onze auto er geen trekhaak voorbereiding is en dat de kabelboom plaatsen extra lastig is...de merkdealer wilde ruim over de 1000 euro voor arbeid, boom en haak. Het kan vast nog wat goedkoper bij algemene garage, maar niet waard voor incidenteel gebruik bij ons. Vandaar maar een budget oplossing gezocht. Inclusief set Thule Rapidrailing 757 kost het me nu 100e.

Moet wel zeggen: deze dakdrager set is sneller dan mijn trekhaak drager. Zelfs montage dwarsdragers is minder dan 1min per balk en de fietsdrager zelf is ook met snelsluiting vast te klikken in 30sec op de drager. En fiets staat er ook zeker binnen minuut op.

Mijn trekhaakdrager moet ik vastdraaien op de kogel dat is wel vlot, maar bij meer dan 1 fiets moeten er meerdere frame protectoren op om contact tussen fietsen te vermijden. En het past maar op 1 manier met hoe de beugels moeten en de trappers gedraaid zijn etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 12:54:
[...]

Dat is erg vervelend.

Ik zou zelf absoluut een auto zoeken met trekhaak. Ik geef daar zelf erg de voorkeur aan. Ivm hoogte (evt parkeergarages of parkings met hoogte balk. En geen gedoe met stanchions en handvatten reinigen na een vliegenzwerm. Plus aanzienlijk stiller en minder invloed op handling en gebruik. En met kiepbare dragers kun je ook bij de kofferbak.

Informeer ook van tevoren goed bij gebruikte auto wat de kosten van trekhaak plaatsen zijn indien die er nog niet op zit. Normalerwijze gebruiken wij hoge camperbus voor fietstransport, maar we wilden evt met auto weg en appartement huren.
Toen kwam ik er achter dat bij onze auto er geen trekhaak voorbereiding is en dat de kabelboom plaatsen extra lastig is...de merkdealer wilde ruim over de 1000 euro voor arbeid, boom en haak. Het kan vast nog wat goedkoper bij algemene garage, maar niet waard voor incidenteel gebruik bij ons. Vandaar maar een budget oplossing gezocht. Inclusief set Thule Rapidrailing 757 kost het me nu 100e.

Moet wel zeggen: deze dakdrager set is sneller dan mijn trekhaak drager. Zelfs montage dwarsdragers is minder dan 1min per balk en de fietsdrager zelf is ook met snelsluiting vast te klikken in 30sec op de drager. En fiets staat er ook zeker binnen minuut op.

Mijn trekhaakdrager moet ik vastdraaien op de kogel dat is wel vlot, maar bij meer dan 1 fiets moeten er meerdere frame protectoren op om contact tussen fietsen te vermijden. En het past maar op 1 manier met hoe de beugels moeten en de trappers gedraaid zijn etc.
Wil vooral een station, ga nog wel eens op vakanties waar de mountainbike een onderdeel is maar niet het hoofd onderdeel. Dan zit je een vakantie lang met je fiets te leuren (ga dan van plek naar plek en onderweg doe ik sightseeing) als ie niet gewoon plat achterin licht.

Verder zijn dakdragers als je rails hebt (zoals op m'n Honda) erg makkelijk te monteren, reed toch weinig langere stukken buiten mountainbiken. Gaat mogelijk echter veranderen (woon-werk weer met de auto) dan is een trekhaak wel iets makkelijker dan hoe het op m'n Civic zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

Dat is erg vervelend.

Trekhaak is ook mijn eerste keuze. Ik heb zelf een hapro atlas 3 (premium geloof ik), het voordeel daarvan is dat je vrij eenvoudig 2 moderne MTB's erop kan zetten, door de extra tussenruimte. Ik heb er ook weleens 2 29ers en een 27.5 op gehad, maar dat was allemaal echt xc. Of ie echt enduro/DH geschikt is, is een ander verhaal, maar hier een (moderne geo xc) en een trail, zonder gepuzzel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1mhyTLH3_CgksjsryiAeRywEnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qACdMkSeF26PFWGwPcs97yg.jpg?f=fotoalbum_large

verder heeft de hapro atlas een snelle kogelbevestiging, je hangt em op de kogel en trekt de beugel omhoog (eenmalig afstellen dat ie strak genoeg aantrekt). De boel vergrendel je met een pin met slotje. Snel en stevig. Fietsen staan er ook vrij snel op.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Zwaait naar de Izzo <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik heb net mijn AXS derailleur pad vervangen, die was behoorlijk krom na mijn valpartij. Tijdens het demonteren voelde ik dat ik ergens spanning vanaf haalde, dus nu weer alles gemonteerd en nu hangt mijn ketting er slap bij en komt de derailleur tegen mijn cassette aan.
Wat heb ik verkeerd gedaan :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5GBSoDZ.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:13
[...]

de merkdealer wilde ruim over de 1000 euro voor arbeid, boom en haak. Het kan vast nog wat goedkoper bij algemene garage, maar niet waard voor incidenteel gebruik bij ons.
Bij mij hetzelfde voor een skoda octavia, had overigens wel voorbereiding. Dealer vraagt 1300 euro, in Lommel laten doen voor 400 met afneembare kogel. Is nu wel niet 100% goed geprogrammeerd (park distance control hoort over te schakelen naar enkel voor sensoren omdat achter geblokkeerd is door de drager), maar dat valt wel mee qua last, gewoon uitzetten. Keuring in België was er ook blij mee.

Fietsen gaan nu op een twinny load. Relikwie van fietsvakanties lang geleden met mijn vader. Moet een keer wat kantelbaars en steviger kopen, mijn mountainbike is ook net te lang ervoor qua wielbasis en 2,6" plaatst het bb wel heel hoog. Anderzijds vind ik dat systeem met schroef op de crank wel perfect met carbon graveler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:
Ik heb net mijn AXS derailleur pad vervangen, die was behoorlijk krom na mijn valpartij. Tijdens het demonteren voelde ik dat ik ergens spanning vanaf haalde, dus nu weer alles gemonteerd en nu hangt mijn ketting er slap bij en komt de derailleur tegen mijn cassette aan.

[Afbeelding]
B-tension of oriëntatie van je derailleurpad maar die laatste lijkt me opzich sterk want dan zit ie veaak juist te ver naar achteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:14:

[Afbeelding]
zit het nokje van de derailleur op de juiste manier tegen het je padje? als je de derailleur tijdens de montage niet naar achteren trekt, dan zet je de derailleur als het waren naast het nokje en doet de b schroef bv ook niks (die schroef je namelijk tegen datzelfde nokje)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Het was toch de b-tension bedankt :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

@ZanielGa (en @hans_lenze en @Klitse en @zonoskar) ik heb me net hiervoor aangemeld: Bratwurst Beers & No Gears volgende week zondag bij het MTB-museum.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Demo schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 11:23:
@ZanielGa (en @hans_lenze en @Klitse en @zonoskar) ik heb me net hiervoor aangemeld: Bratwurst Beers & No Gears volgende week zondag bij het MTB-museum.
Zag m voorbij komen. Maar heb al 2 maanden niet gefietst wegens rugproblemen dus eerst maar eens een beetje conditie opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-09 09:46
Oh gaaf! En in de buurt. Zijn er veel single speed evenementen? Ik kom zelf vooral veel gravel dingen tegen en die interesseren me dan minder.
Helaas moet ik de 26e om 13:00 vrouwlief oppikken van Schiphol. Minder handig qua planning dus volgende keer beter...

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:53
Goed dat je me eraan herinnerde. Was helemaal vergeten dat dat er was. Mezelf ook maar opgegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fstieger99
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-07 19:51

fstieger99

www.Isaia.it

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7tbqkK3n-rii1V3ziJDzSaOuJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3H9w4mfjgXqxxzsJ2qBqxfx.jpg?f=fotoalbum_large

The Sartorialist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

1e stuk gedaan vandaag. Geen centje pijn. Test voor de volledige versie. Toch de mtb ervoor gekozen. Over 3 wkn rijd ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEMGMUIOIq_1wG2pkJbT6p_nz_A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mVinjMGLf82MPt4S4OxJDTq1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2cdKxxT4V8q2r1UeYfkpUssLcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NEx0FAiercPy7RwBWpnFrJY9.png?f=fotoalbum_large

The Sartorialist

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:17

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Leuke route, vooral de laatste 100km richting Overloon. Ik heb ‘m vorig jaar gedaan in 4 dagen als een van de eerste 50.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eOLLwJ4W1Q9hxkeyeid_3U0Mms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Au0ounIqPhtgUM1xpShTPlRk.jpg?f=fotoalbum_large

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
cedrix5 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Bij mij hetzelfde voor een skoda octavia, had overigens wel voorbereiding. Dealer vraagt 1300 euro, in Lommel laten doen voor 400 met afneembare kogel. Is nu wel niet 100% goed geprogrammeerd (park distance control hoort over te schakelen naar enkel voor sensoren omdat achter geblokkeerd is door de drager), maar dat valt wel mee qua last, gewoon uitzetten. Keuring in België was er ook blij mee.

Fietsen gaan nu op een twinny load. Relikwie van fietsvakanties lang geleden met mijn vader. Moet een keer wat kantelbaars en steviger kopen, mijn mountainbike is ook net te lang ervoor qua wielbasis en 2,6" plaatst het bb wel heel hoog. Anderzijds vind ik dat systeem met schroef op de crank wel perfect met carbon graveler.
Bij onze Seat Leon (beide VAG) hetzelfde probleem van het niet uitschakelen van de sensoren achter nadat de trekhaak bij een niet-merkdealer was opgebouwd. Bleek bij nader onderzoek de kabelboom er al af fabriek gezeten te hebben, maar bij montage was er ook een kabelboom geplaatst... Daarom werkte het in eerste instantie niet. Wellicht het navragen nog waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:39

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:48:
[...]

Alu dikkere downtubes gaat ook helemaal prima.

Maar ik ga gewoon niks op het frame klemmen, da's veel eenvoudiger. Mijn trekhaakdrager (Spinder Falcon) gebruikt gewoon de zadelpen, en daar is klemmen geen probleem.
Je moet niet alleen de klemkracht bij het aandraaien rekenen maar ook de eventuele impact bij hard remmen, windstoten etc. Ik wil daar niet over na hoeven denken.
Dus als er hier 2 fietsen mee moeten gaan ze achterop, en 3 of meer dan gaat alu op het dak.
Ik snap deze angst eigenlijk nooit. Als dit een probleem zou zijn, dan zouden er fora vol staan met foto's van 'hoe het mis is gegaan'. Dat is er niet. Bovendien als ik kijk naar hoe ze bij wielerwedstrijden ermee omgaan, neem bijvoorbeeld de Tour de France, nou... daar gaan wij een stuk zorgvuldiger mee om. En ik zie nooit dat als er een reservefiets van het dak getrokken wordt, dat deze een gebroken frame heeft :)

Carbon is geen karton oid.

Ik doe het al jaren overigens (op zowel het dak als achterop bevestigen aan het frame) en nog nooit een negatieve ervaring gehad.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:31
fstieger99 schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 18:15:
1e stuk gedaan vandaag. Geen centje pijn. Test voor de volledige versie. Toch de mtb ervoor gekozen. Over 3 wkn rijd ik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hij staat voor mij in 3 dagen (incl heen en weer met de trein vanuit het noorden) op de planning in het voorjaar.
Twijfel nog tussen MTB (hardtail) en mn racert met 35mm gravelbanden...

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Smotske schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Hij staat voor mij in 3 dagen (incl heen en weer met de trein vanuit het noorden) op de planning in het voorjaar.
Heb een extra wielset voor mijn hardtail MTB, met low profile banden voor gravelritten.

Hello fellow humans

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag de SKS mudguard achter eens getest. Damn wat is dat ding groot ;-) De mudguard doet iedergeval wat het moet doen. Damper en zadelpen waren nu eens niet bedekt in modder…. En bij jumpjes en drops nog niet gehad dat die achter op het wiel kwam.

Wat zitten experimenteren met de achterdamper. Die voelde soms aan als een pogostick. Damper voorzien van één volume token en op 28/30% sag gezet. Leuk stuiter stukje uitgezocht en daar gespeeld met de rebound etc. Naar half uurtje spelen had ik deze naar wens staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qQmY0SWb2HIg8CI-CrkSuC20RY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kK4qhXPNk4GWqfPiSADpH59d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 19-02-2023 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fstieger99

fstieger99

www.Isaia.it

Smotske schreef op zondag 19 februari 2023 @ 09:57:
[...]

Ja hier gelukkig geen keus. Heb alleen racert met 28mm max clearance. Ben benieuwd hoe ik dit ervaar op HT. Met name omdat ik op dit moment twijfel een gravelbike op te bouwen.

The Sartorialist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:27:
[...]

Ik snap deze angst eigenlijk nooit. Als dit een probleem zou zijn, dan zouden er fora vol staan met foto's van 'hoe het mis is gegaan'. Dat is er niet. Bovendien als ik kijk naar hoe ze bij wielerwedstrijden ermee omgaan, neem bijvoorbeeld de Tour de France, nou... daar gaan wij een stuk zorgvuldiger mee om. En ik zie nooit dat als er een reservefiets van het dak getrokken wordt, dat deze een gebroken frame heeft :)

Ik doe het al jaren overigens (op zowel het dak als achterop bevestigen aan het frame) en nog nooit een negatieve ervaring gehad.
Helemaal mee eens. Er wordt zo zenuwachtig over gedaan maar ik heb nog nooit een filmpje of foto gezien van iemand die daadwerkelijk zijn carbon frame gesloopt heeft op een drager (buiten externe impact uiteraard), in een tijd dat iedere scheet wel op internet wordt gegooit.

Bij het mountainbike forum loopt een gescheurde frame topic waar alle daadwerkelijk gescheurde frames staal of aluminium zijn. De paar carbon schades is dat topic zijn uiteindelijk optisch.

Ik heb al duizenden kilometers met carbon fietsen achterop de auto gereden en ik kan niet anders dan klemmen op het frame. Nog nooit iets van schade gehad, nog geen krasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Helemaal mee eens. Er wordt zo zenuwachtig over gedaan maar ik heb nog nooit een filmpje of foto gezien van iemand die daadwerkelijk zijn carbon frame gesloopt heeft op een drager (buiten externe impact uiteraard), in een tijd dat iedere scheet wel op internet wordt gegooit.

Bij het mountainbike forum loopt een gescheurde frame topic waar alle daadwerkelijk gescheurde frames staal of aluminium zijn. De paar carbon schades is dat topic zijn uiteindelijk optisch.

Ik heb al duizenden kilometers met carbon fietsen achterop de auto gereden en ik kan niet anders dan klemmen op het frame. Nog nooit iets van schade gehad, nog geen krasje.
Ik ook inderdaad. Wel gebruik ik zo’n Thule frame protector en eigenlijk alleen maar vanwege de angst van anderen ;) En aangezien ik ‘m nu eenmaal heb :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:35
vandaag een ronde ede gedaan ( na een maandje niks gedaan te hebben poah voel het nu al en dat zal morgen nog wel meer worden)
Maar merkte soms wel dat mijn achterband doorslipte ( bontrager xr2) toch maar is kijken voor een extra bandje met meer profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:38:
[...]

Ik ook inderdaad. Wel gebruik ik zo’n Thule frame protector en eigenlijk alleen maar vanwege de angst van anderen ;) En aangezien ik ‘m nu eenmaal heb :)
Yes, die heb ik ook, maar vooral voor de langere vakantieritten met de racer die voor mijn gevoel iets dunnere buizen heeft. Toevallig vanmorgen ook achterwege gelaten toen ik naar de UHR reed. ;) Die grijpers van de thule zijn zelf ook al voorzien van een dikke laag rubber.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 19-02-2023 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
chimera2 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:38:
vandaag een ronde ede gedaan ( na een maandje niks gedaan te hebben poah voel het nu al en dat zal morgen nog wel meer worden)
Maar merkte soms wel dat mijn achterband doorslipte ( bontrager xr2) toch maar is kijken voor een extra bandje met meer profiel.
Ziet er uit als een prima bandje voor Nederland. Weet je zeker dat je meer profiel wilt/nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Eens met @ZanielGa, ik slip ook wel eens door op een klimmetje met gladde stenen of wortels en vaak heeft dat te maken met mijn eigen gewichtsverdeling of gewoon door een gladde harde ondergrond (en vandaag was het op de meeste plekken natuurlijk ook gewoon nat).

Ik zou het nog even aankijken met een grover profiel offer je weer andere zaken op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wel balen trouwens, vanmorgen vroeg richting de UHR vertrokken omdat het hier lokaal nog even nat bleef en we toch de tijd hadden voor een mooier ritje. Een vignet kopen was er dit jaar nog niet van gekomen maar dat was ik van plan even bij de pauze te doen, stom stom, want uiteraard vind er juist op zo'n moment een uitgebreide controle plaats op Leersum (en dus voordat we onze koffie stop hadden bij de Proloog).

Het ergste vind ik nog dat je daar dan een tijd voor aap staat ten opzichte van andere passerende bikers terwijl je op de bon geslingerd wordt. Ik rij echt nooit ergens zonder vignet normaal en deze was ik ook van plan te halen (en dat heb ik uiteraard alsnog gedaan tijdens de koffie stop, zoals gepland). :(

Lesje geleerd, volgende keer gewoon in het begin van het jaar alle vignetten online bestellen zodat je altijd last minute ergens heen kan.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 19-02-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:23:
Vandaag de SKS mudguard achter eens getest. Damn wat is dat ding groot ;-) De mudguard doet iedergeval wat het moet doen. Damper en zadelpen waren nu eens niet bedekt in modder…. En bij jumpjes en drops nog niet gehad dat die achter op het wiel kwam.

Wat zitten experimenteren met de achterdamper. Die voelde soms aan als een pogostick. Damper voorzien van één volume token en op 28/30% sag gezet. Leuk stuiter stukje uitgezocht en daar gespeeld met de rebound etc. Naar half uurtje spelen had ik deze naar wens staan.

[Afbeelding]
Nice! Ik dacht ergens gehoord te hebben dat volume tokens voor de 55cm Fox Float DPS uit den boze zijn, maar ik ga mij ook maar eens verdiepen in tokens. Hoe bevalt de Super Deluxe Flight Attendant verder?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
daanb14 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Nice! Ik dacht ergens gehoord te hebben dat volume tokens voor de 55cm Fox Float DPS uit den boze zijn, maar ik ga mij ook maar eens verdiepen in tokens. Hoe bevalt de Super Deluxe Flight Attendant verder?
Tokens zijn om je bottom-out resistance te tunen, nadat je tevreden bent met de veerconstante aka de druk. Maw indien happy met veerconstante (en ook SAG): gebruik je op een feature waar je de hele veerweg wil gebruiken niet de hele veerweg: token eruit. Gebruik je te vaak complete veerweg: token erbij.

De urban-myth dat je elke rit 1x een bottom-out moet hebben is onzin. Je moet alleen bottom-out hebben op een feature waar je bottom out wil hebben. Wat natuurlijk theoretisch in je standaard trainingsrondje kan zitten, maar dat hoeft dus niet. Dat klinkt cryptisch, maar dat is namelijk voor iedereen anders. En wordt steeds stijver naarmate je harder gaat en/of zwaardere jumps of compressions hebt.
En het is ook helemaal prima om perfecte set-up te hebben en nooit een bottom-out te hebben. Als je bv 30% sag hebt op een DH fiets en bent beginner, dan heb je wellicht nooit bottom-out ook al heb je alle volume-spacers er al uit, dat is dus prima. Als je hem zachtere SAG zou geven rij je op een waterbed, en kun je niet sneller worden.

Als je tokens verkeerd inzet heb je de kans dat je eindigt met minder bruikbare dynamische veerweg. Waarbij er meerdere vicieuze cirkels zijn die je steeds verder wegbrengen van juiste set-up.
Bekende is veel SAG, veel tokens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:56:
[...]

Benieuwd waar je dit gehoord hebt en wat de uitleg er achter is.

Zo zijn er wel meer filmpjes met uitleg te vinden…

Zelf zat ik vrij snel in de bottom out. En met een volume token erin lijkt dit beter te zijn. Maar heb nog wel paar ritjes nodig om het uit te vogelen of één volume token voldoende is.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 19-02-2023 18:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:32
wat was je bandenspanning?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op zondag 19 februari 2023 @ 08:27:
[...]

Kluus schreef op zondag 19 februari 2023 @ 15:21:
[...]

Ik ben gewoon tevreden met mijn Spinder :)
En ik geloof achter elkaar dat het prima zal werken hoor. Als het een beetje mooi gevormd is, dan wordt dat beetje kracht inderdaad ook prima verdeeld.

Ik heb overigens al wél eens een post van iemand gelezen die bij een krak hoorde bij het aandraaien en ook het idee had dat er een scheurtje/lijntje in de toptube zat. (Mét zo'n carbon protector) Weet natuurlijk niet meer of dat hier op tweakers was of op fiets.nl, als ik het nog vind zal ik het linken.

Carbon schades zijn gewoon heel anders. Op de facebook group van Scott eens een filmpje van iemand die niet goed ingeklikt kwam en van z'n zadel schoot, toptube gebroken. (was een racer trouwens)
En onlangs nog een collega met een stuk uit z'n chainstay door een wortel /tak. Onder garantie nieuw frame gekregen van Canyon.

Beide schades hadden op een alu fiets niet gebeurd.
Maar als ik carbon niet zou vertrouwen had ik natuurlijk niet op carbonnen fietsen gereden; no worries ;)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Daan_ schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:23:

[Afbeelding]
Is het veel werk om de mudguard te monteren of demonteren?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op zondag 19 februari 2023 @ 23:58:
[...]

[...]

Ik ben gewoon tevreden met mijn Spinder :)
En ik geloof achter elkaar dat het prima zal werken hoor. Als het een beetje mooi gevormd is, dan wordt dat beetje kracht inderdaad ook prima verdeeld.

Ik heb overigens al wél eens een post van iemand gelezen die bij een krak hoorde bij het aandraaien en ook het idee had dat er een scheurtje/lijntje in de toptube zat. (Mét zo'n carbon protector) Weet natuurlijk niet meer of dat hier op tweakers was of op fiets.nl, als ik het nog vind zal ik het linken.

Carbon schades zijn gewoon heel anders. Op de facebook group van Scott eens een filmpje van iemand die niet goed ingeklikt kwam en van z'n zadel schoot, toptube gebroken. (was een racer trouwens)
En onlangs nog een collega met een stuk uit z'n chainstay door een wortel /tak. Onder garantie nieuw frame gekregen van Canyon.

Beide schades hadden op een alu fiets niet gebeurd.
Maar als ik carbon niet zou vertrouwen had ik natuurlijk niet op carbonnen fietsen gereden; no worries ;)
Oh ja niemand zij nu iets over de spinder toch? ;) Alleen over de angst voor carbon, je zegt zelf “carbon klemmen is een nogo” en dat stellen we ter discussie want er zijn zo veel voorbeelden waar het al jaren goed gaat bij een beetje gezond verstand (vast is vast). Voor mij zou een spinder ook niet de oplossing zijn als carbon klemmen een nogo was want de racer heeft een carbon zadelpen en de mtb een dropper.

Die schade die je noemt is ook heel iets anders, namelijk een impact schade. En aluminium krijgt daar ook een deuk door, wat ook niet per se goed is voor de sterkte van het materiaal op lange termijn. Carbon heeft dan het voordeel dat het goed en redelijk goedkoop te repareren is. Dat kan nog op twee plaatsen bij ons in de buurt ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 20-02-2023 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller bedoel je toevallig deze:
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=93737

Die zag in ieder geval niets aan zijn frame en daarna heeft hij nog wel reacties op het forum gehad maar niets over zijn frame, dat lijkt dus ook weer met een sisser te zijn afgelopen gezien de conclusie van die thread. Hij had overigens niet de frame protector maar de klik draaiknop. Ik heb die knop ook en de klik heb ik wel eens getest op een stalen stadsfiets maar dat is echt hard aanhalen, zo vast zet ik ze nooit op geen enkele materiaal frame.

Als carbon dat nog kan hebben zit ik wel safe in ieder geval. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 20-02-2023 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:35
Zo uit mijn hoofd rij ik altijd met 1,8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op maandag 20 februari 2023 @ 00:44:
[...]

Is het veel werk om de mudguard te monteren of demonteren?
Eerste keer kost het wat meer tijd. Frame bescherming plakken en juiste afstand kiezen.

Als je dit gedaan hebt. Dan is het nog geen 5min werk. Je krijgt er vier klittenband straps bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
chimera2 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:00:
[...]

Zo uit mijn hoofd rij ik altijd met 1,8?
de vraag is helaas niet volledig ;)

druk zegt eigenlijk alleen iets als je ook rijders gewicht, velg breedte, band breedte, type band/casing, biba/tubeless, rijstijl en drukmeter weet.
(met name die laatste is natuurlijk lastig, als de ene meter .2 naar boven afwijkt en de andere .2 naar beneden, dan zit je zo met een verschil van 30%, wat voor iedereen wel merkbaar zou moeten zijn.. )

Maar gemiddeld genomen is 1.8 vrij hard, en helpt het niet mee als je grip zoekt. Met wat minder druk vormt je band zich beter naar het terrein en heb je meer grip.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in dit topic, maar ik zit bv rond de 1.2/1.4
(76kg, nu 2.25" racing ray tubeless op 28mm achter, 2.35" racing ralph op 30mm voor, NL XC gebruik)

------------

Wat betreft carbon klemmen.. ik zal de foto niet nog een keer posten, maar ik klem mijn carbon fully ook gewoon op de bovenbuis, wel met een poolnoodle ertussen, de bovenbuis is plat gevormd en de klem grijpt dan aan de zijkanten aan, zo kan het volgens mij best wat hebben (zelfde als dat je een ei vrij moeilijk kapot kan knijpen op de uiteinden). Mijn vorige fiets klemde ik op de zitbuis, waar dan ook de zadelpen nog onder het carbon zit, dat is denk ik de meest veilige plek, maar lastig bij een fully.

de fiets heeft zo al aardig wat uren achterop de auto gestaan zonder problemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 20-02-2023 08:21 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:16:
[...]

druk zegt eigenlijk alleen iets als je ook rijders gewicht, velg breedte, band breedte, type band/casing, biba/tubeless, rijstijl en drukmeter weet.
(met name die laatste is natuurlijk lastig, als de ene meter .2 naar boven afwijkt en de andere .2 naar beneden, dan zit je zo met een verschil van 30%, wat voor iedereen wel merkbaar zou moeten zijn.. )

Maar gemiddeld genomen is 1.8 vrij hard, en helpt het niet mee als je grip zoekt. Met wat minder druk vormt je band zich beter naar het terrein en heb je meer grip.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden in dit topic, maar ik zit bv rond de 1.2/1.4
(76kg, nu 2.25" racing ray tubeless op 28mm achter, 2.35" racing ralph op 30mm voor, NL XC gebruik)
@chimera2 De 1.8 zoals Prullenman zegt is aan de hardere kant. Maar zelf rijdt ik op de fully met 1.7/1.8. Dit is wel met een 21mm velg en 2.25 band en 90kg. Bandenspanning is dus gewoon uitproberen wat voor jou werkt.

Het ding is, doorslippen is soms gewoon normaal. Op klimmen, waar ik vermoed dat het gebeurde, is het vaak gewoon belangrijk je gewichtsverdeling goed te krijgen. Genoeg druk op het achterwiel om grip te blijven houden maar wel de voorkant naar beneden blijven houden. Daarbij kiezen mensen om lastige klimmen soms een te licht verzet waardoor je extra pieken krijgt in je kracht levering die zorgt dat je grip verliest.

Natuurlijk kan je kiezen voor een band met meer grip om het te voorkomen, maar je gaat dan gewoon een band krijgen die minder goed rolt. Je verliest dan gewoon op vlakke delen snelheid terwijl meestal een kleine aanpassing aan je eigen fietstechniek voldoende is om het hele "probleem" te verhelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@ZanielGa ja, helemaal mee eens, ik heb ook weleens een stukje doorslippen, met name het laatste stukje van een kort "klimmetje" (hier in brabant hebt je natuurlijk niet echt klimmen, maar ik bedoel dan van die korte stukjes omhoog, waar je echt even moet aanzetten om de vaart erin te houden tot over de top). Vaak liggen er hier dan ook nog van die matten, waar je met een xc band met een laag profiel vrij weinig grip op hebt. Of op een stuk wortel, of juist mul zand kan je ook makkelijk doorslippen.
Ik denk ook dat 9 van de 10 keer dit met techniek is te voorkomen, zoals aangegeven, gewichtsverdeling, krachtverdeling en het juiste verzet.

Dit doorslippen an sich zou geen reden moeten zijn voor meer profiel, daar moet je pas aan denken als je in bochten grip te kort komt of als de grip bij klimmen echt een beperkende factor is.. ik zit er zelfs aan te denken om nog een thunder burt voor achter erbij te halen :) alleen jammer dat alles nog steeds zo slecht leverbaar is.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:16:
[...]

En niet te vergeten: je ondergrond! Als het nat is, dan doe ik er minder lucht in dan als het een mooi droog parcours is.

Maar 1,8 bar doe ik nooit... dat is heel hard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Op mijn vorige MTB had ik de Racing Ray/Ralph combi (beide 2.25") en reed ik met 1.5 bar voor en 1.8 bar achter.

Op mijn Grand Canyon 8 die ik nu een jaartje heb zitten de Nobby Nic's (2,4"). Daarmee zou ik in theorie met een lagere bandenspanning kunnen rijden, wat ik ook een tijd gedaan heb. Kreeg echter het gevoel dat ik veel harder moest werken om vooruit te komen. Inmiddels heb ik de druk in de achterband al wat verhoogd en dat scheelt wel.

Inmiddels heb ik de Ray (2.35")/Ralph(2.25") combi weer in de schuur liggen, ik ben erg benieuwd wat dat gaat doen als ik die er op zet. Hopelijk gaf de Nobby Nic zoveel grip en weerstand dat ik nu gewoon veel sterker ben geworden ;) Ik twijfel nog wel of ik ze tubeless ga maken of niet. Lek rijden gebeurt me niet zo vaak (touch wood) en met een zeer lage bandenspanning rijden vind ik ook niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
@Kluus Ik heb inderdaad ook maar van horen zeggen. Klopt helemaal. Toen ik mijn eerste carbon fiets kocht kwam de FM zelf nog buiten kijken, wat voor fietsendrager ik had... want hij wilde even checken of... enfin ;)
Ik denk inderdaad dat ik mijn beeld nog wel mag bijstellen hoor in dat opzicht. En dat topic, klopt dat was hem. Had niet meer gekeken of er nog iets achteraan was gekomen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Mistraller ik snap je verder wel hoor, beetje voorzichtig met je spullen om gaan kan sowieso geen kwaad, dat doe ik ook binnen de grenzen die ik acceptabel vind. Maar het zou jammer zijn dat mensen dan maar geen leuke dingen met hun fiets gaan doen om wat ze op internet lezen.

Leveranciers pompen sowieso waarschuwingen de wereld in, ik denk deels omdat ze ook te maken hebben met een internationale markt met daarin bepaalde claim culturen en anderzijds omdat er natuurlijk ook wel echt lompe boeren zijn die niet zelf nadenken voor ze aan knoppen gaan hengsten ;).

Zo zullen er vast ook nog steeds carbon fietsen zijn die officieel niet op een indoor trainer gezet mogen worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Holk
Serieuze kortingen bij Canyon op alles met vering. Voor de twijfelaars een goede duw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
Kluus schreef op zondag 19 februari 2023 @ 16:31:
Wel balen trouwens, vanmorgen vroeg richting de UHR vertrokken omdat het hier lokaal nog even nat bleef en we toch de tijd hadden voor een mooier ritje. Een vignet kopen was er dit jaar nog niet van gekomen maar dat was ik van plan even bij de pauze te doen, stom stom, want uiteraard vind er juist op zo'n moment een uitgebreide controle plaats op Leersum (en dus voordat we onze koffie stop hadden bij de Proloog).

Het ergste vind ik nog dat je daar dan een tijd voor aap staat ten opzichte van andere passerende bikers terwijl je op de bon geslingerd wordt. Ik rij echt nooit ergens zonder vignet normaal en deze was ik ook van plan te halen (en dat heb ik uiteraard alsnog gedaan tijdens de koffie stop, zoals gepland). :(

Lesje geleerd, volgende keer gewoon in het begin van het jaar alle vignetten online bestellen zodat je altijd last minute ergens heen kan.
Ik was ook op Leersum gisterochtend en ook gecontroleerd (netjes een vignet bij me). Blijkbaar in totaal 1000 controles (maar ook ruiters en wandelaars) en 90 boetes. En 3 MTB'ers zijn ontkomen :X
https://mtb-utrechtseheuvelrug.nl/nieuws/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Holk schreef op maandag 20 februari 2023 @ 10:57:
Serieuze kortingen bij Canyon op alles met vering. Voor de twijfelaars een goede duw
YT ook 25% op wat er in stock is, wel veel al weg in de afgelopen week, veel S en XL-XXL nog.

https://www.yt-industries.com/products/25-off-sale/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Daan_ schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:09:
[...]

Eerste keer kost het wat meer tijd. Frame bescherming plakken en juiste afstand kiezen.

Als je dit gedaan hebt. Dan is het nog geen 5min werk. Je krijgt er vier klittenband straps bij.
Dus als je je spatbord demonteert is het enige wat je nog ziet wat doorzichtige frame bescherming?
Alweer een bevestiging dat de MTB verkoop echt op zijn gat ligt. Ook wel verwonderlijk om te zien dat zelfs de Grand Canyon serie korting heeft, die was echt zo'n beetje 2 jaar lang out of stock.
Vraag me echt hoe ze daar forecasten.

Vraag me ook af of h&b exclusive nog een beetje verkoopt, zo'n tweedehands MTB winkeltje wat gestart is tijdens de Corona periode. Kochten zo'n beetje alle leuke gebruikte MTB's op in de regio NL/BE/DE.

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 20-02-2023 13:43 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedrix5
GC was eerder ook al korting op. Vriendin had een 8 gekocht vorig jaar voor dezelfde prijs.
Verbazingwekkend sommige prijzen, een Stoic 4 voor dat geld is echt serieus goedkoper dan de som van de componenten. Dat was al redelijk goede value for money met die dt wielset.

Soms knibbelen ze wel een beetje, gc 8 kwam met sunrace 11-50 op hg body ipv 10-50 (deze range is ook echt een 'highlight' in hun marketing) deore cassette op microspline. Wilden ze niet compenseren/wisselen, enkel hele fiets terugnemen. Fiets was ook al eens uitgepakt en teruggestuurd (nog niet op gefietst)

Dropper van mijn stoic is wel direct onder garantie vervangen nadat die defect ging na 1,5 jaar (althans, ik kreeg een nieuwe thuis gestuurd, moet het zelf monteren, maar dat zal wel lukken als ik er weer een kabel in krijg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:32
Wel een interessante ja, ik ben zo'n twijfelaar.

Zal mn afweging hier even posten. Heb nu een Merida Big nine 300 uit ~2016. Met 3x9, Suntour vork en vrij matige afmontage.

Rij voor de lol en af en toe wat wedstrijdjes in de regio, maar niet heel fanatiek, train niet. Heb in de jeugd wel jaren bij een vereniging gefietst dus technisch ben ik redelijk vaardig.

Nu heb ik het idee dat mn huidige MTB het niet meer waard is om te upgraden. Naar nieuwe groepset, 1xiets, tubeless, etc.

Ben dus naar een nieuwe MTB aan het kijken

Harde eisen;
- Steekassen
- 1x10/11/12
- hardtail
- Luchtvork
- Goede afmontage schakelsysteem, (wat is goed?)

Pluspunten
- Dropper
- Tubeless

Goede prijs kwaliteit verhouding, ik hoef niet het mooiste kleurenschema of afwerking. Ik wil een betrouwbare fiets voor niet al teveel geld ~1000 euro. Waarmee je in nederland goed kan toeven en ook een keer een weekendje in de ardennen ofzo moet geen probleem zijn.

Nu valt mijn oog eerst op deze https://www.canyon.com/nl...19_pv_rahmenfarbe=GY%2FRD

Redelijk bovenkant budget.

Ik vraag me af of qua betrouwbaarheid 1x12 een nadeel is tov bv 1x10? Meen dat de afstelling hier fijner komt? Daarnaast vraag ik me af hoe Deore XT zich verhoudt in deze prijsklasse fietsen?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Jampot007 voor dat geld kan je niet een te hoge groepset verwachten, je voorbeeld is ook zeker geen full xt, maar een mix van deore, slx en xt (xt alleen de achterderailleur).
Nou is bij shimano eigenlijk al het 12 speed spul prima op orde, het verschil zit voornamelijk in de "extra's" van de shifter (instant release en dat soort dingen), ook de remmen zijn vanaf de lagere groepen al degelijk en remmen goed.

het klopt inderdaad dat de afstelling een stukje preciezer komt en dus ook wat gevoeliger voor een knal tegen je padje etc, maar aan de andere kant, als het werkt, dan zou het ook zomaar eindeloos zonder problemen kunnen werken, mijn XT shifter/derailleur en SLX ketting/cassette werkt nu al ruim een jaar zonder interventie :)

12 speed slijt wel sneller (met name in de goedkopere groepen, XX1 / XO1 schijnt behoorlijk lang mee te gaan) en is duurder om te vervangen, daarom is het niet per definitie beter, echter als je het gaat vergelijken met andere 1x opties, dan wegen de nadelen niet echt op tegen de voordelen: grote range, relatief kleine stappen. zeker als je van 2x of 3x komt, dan kan je met 1x10 of 1x11 wel range of stapjes gaan missen, daarom zou ik zeker voor 1x12 gaan, bij een fiets van rond de 1000 euro, kan je altijd nog zaken upgraden (xt shifter voor 45 euro bv).
Bij SRAM zit je in deze prijsklasse toch meestal naar NX te kijken, dan zou -miijn- voorkeur uitgaan naar shimano, maar dat is ook persoonlijk. NX zou in theorie vergelijkbaar moeten zijn met deore of slx en GX met XT.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedrix5
Deore is gewoon top, alleen het weegt meer dan SLX/XT.
Bij Sram SX is echt brak, NX is best prima. (mijn mening)
Ik zou ook gewoon 1x12 kopen, dat is de standaard nu en waarschijnlijk nog wel eventjes.
Die fiets die je linkt is prima, het is moeilijk meer waar voor je geld te vinden.
Kwaliteit van sommige dingen is wel minder (dropper + remote, wielset,...)
Maar voor jouw budget dezer dagen is het moeilijk om alles perfect te hebben, en compromissen van Canyon zitten op de juiste plek vind ik. Wielen zijn altijd makkelijk eens te upgraden mochten deze het begeven/te zwaar blijken. Frame heeft fijne algemene geometrie om vanalles wat te doen en je krijgt direct af fabriek goede banden (mits je geen XC records wil breken, ze rollen wel wat sloom maar komen weer tot hun recht net over de grens in ruigere stukken).

Edit: voor tubeless moet je even zelf tape/ventielen mee bestellen. Soms krijg je het van Canyon maar bij mijn vriendin haar GC8 zat er niks bij en velglint was enkel om de spaakgaten weg te houden van de binnenband, niet luchtdicht. De velgen en banden zijn wel compatibel verder met tubeless. (Dat is ook niet altijd zo, Kona Mahuna van maat van mij kwam met Maxxis banden die officieel niet tubeless kunnen).

[ Voor 20% gewijzigd door cedrix5 op 20-02-2023 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
AXS is top, 400 euro voor zo'n upgrade kit is echt goud. Dus afmontage hoeft niet het probleem te zijn.
Pagina: 1 ... 229 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic