Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 228 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ken Wood
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 11:37
Ik heb gisteren gelukkig eindelijk mijn oude mountainbike verkocht op Marktplaats. Hij stond al sinds oktober te koop. Blij dat ik van af ben want sommige figuren op Marktplaats... Staat er € 350 vaste prijs en dan vragen ze wat je er minimaal voor wilt hebben. Of ze bieden € 100. Een keer een afspraak gemaakt met iemand om te komen kijken, maar die verplaatst vanwege het slechte weer. Vervolgens nooit meer wat van vernomen. Of mensen uitgebreid antwoorden op vragen en dan totaal geen reactie terug. Prima als je er van afziet, maar een net berichtje zou wel fijn zijn.

Wat je nu trouwens op Marktplaats vooral ziet zijn vrij jonge fietsen (2-3 jaar oud) van het instap- tot middensegment. Oftewel coronafietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 13:43

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Ken Wood (y)

[ Voor 92% gewijzigd door Daan_ op 19-01-2023 21:34 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:13
pdukers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:59:
Was me ook al opgevallen. Vraag valt weg en men zit nu met te veel voorraad. Dus hopelijk op korte termijn weer pre corona prijzen en beschikbaarheid.

Zie ook het nieuwsbericht mbt Stella dat nu ook in de problemen zit ivm afnemende vraag en de voorraad nu met extra kortingen probeert te slijten.
Dat komt waarschijnlijk omdat ze en masse zijn gaan produceren toen de vraag hoog was: Wikipedia: Varkenscyclus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:44:
[...]

Balen, ik heb dit ook al eens gehad, broek kapot, hoop gebakkelij met de verzekering en uiteindelijk kreeg ik een tientje terug voor een broek die een paar jaar oud was maar verder nog prima. Een gelijkwaardige vervanger was 150 euro. Hoe oud zijn de schoenen? Verzekeraars hanteren een flinke afschrijving op kleding.
Verzekeraar deed inderdaad moeilijk schoenen waren net een jaar oud. Beschadiging deed niks met de werking was de reactie. Alleen is de linker niet meer waterdicht.

De eigenaar van de hond was het gesteggel met de verzekering zat. En heeft de schade zelf vergoed. Had al paar nieuwe aangeschaft. Kwam goede aanbieding tegen. Deze rekening heeft hij volledig vergoed.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Schoen met het gaatje met met een plakker en lijm van bandenplak set geplakt. :+

————-
Nu alleen nog de garantie afhandeling voor de RockShox Super Deluxe Flight Attendant. Kan de FA module opsturen naar SRAM. Helaas door tijd gebrek niet van gekomen. Maandag staat het op de to do lijst…..

Mis de auto lockout stiekem toch wel. FA doet het toch beter dan ik had verwacht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:00:
[...]

Verzekeraar deed inderdaad moeilijk schoenen waren net een jaar oud. Beschadiging deed niks met de werking was de reactie. Alleen is de linker niet meer waterdicht.

De eigenaar van de hond was het gesteggel met de verzekering zat. En heeft de schade zelf vergoed. Had al paar nieuwe aangeschaft. Kwam goede aanbieding tegen. Deze rekening heeft hij volledig vergoed.

Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Schoen met het gaatje met met een plakker en lijm van bandenplak set geplakt. :+

————-
Nu alleen nog de garantie afhandeling voor de RockShox Super Deluxe Flight Attendant. Kan de FA module opsturen naar SRAM. Helaas door tijd gebrek niet van gekomen. Maandag staat het op de to do lijst…..

Mis de auto lockout stiekem toch wel. FA doet het toch beter dan ik had verwacht ;-)
Nice van die eigenaar dat die dat zo op lost. Wat een gedoe he met die verzekeraars, die maken het gewoon zo moeilijk mogelijk zodat 90% van de keren een van de twee partijen uiteindelijk zoiets heeft van "laat maar". Waarom ben je dan verzekerd denk ik dan, maarja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
Strider schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:29:
[...]

MTB en Race fietsen zijn ook volop op voorraad bij webshops als 12Gobiking of Mantel.
Bij Mantel Arnhem zijn de MTB's naar de bovenste verdieping verhuisd, omdat ze zoveel hadden ingekocht en de voorraad nu te groot werd om ze allemaal op de eerste verdieping te stallen.

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe fiets, gelukkig geen haast dus ik kan gewoon wachten wat de prijzen gaan doen. En ik zie ook regelmatig mooie (weinig) gebruikte fietsen voor leuke prijzen voorbij komen.
Maar eerst maar weer eens gaan fietsen, begin dit jaar griep gehad, sindsdien nog niet gefietst op de mtb. Hopelijk volgend weekend weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 15:11
Paul! schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Bij Mantel Arnhem zijn de MTB's naar de bovenste verdieping verhuisd, omdat ze zoveel hadden ingekocht en de voorraad nu te groot werd om ze allemaal op de eerste verdieping te stallen.

Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe fiets, gelukkig geen haast dus ik kan gewoon wachten wat de prijzen gaan doen. En ik zie ook regelmatig mooie (weinig) gebruikte fietsen voor leuke prijzen voorbij komen.
Maar eerst maar weer eens gaan fietsen, begin dit jaar griep gehad, sindsdien nog niet gefietst op de mtb. Hopelijk volgend weekend weer.
Het is wel heel hard gegaan inderdaad. Van ongeremde gekte naar voorraad genoeg in minder dan een jaar. De griep wil hier helaas ook maar niet over gaan. Vooral de hardnekkige droge hoest blijft lang aanhouden. Hopelijk is dat aankomende week weg en kan ik weer gewoon fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik ben van plan om mijn MTB in de vakanties ook als 'gewone' fiets te gebruiken, zodat we geen extra fiets hoeven te huren voor de ritjes naar het strand oid (heb daarom ook een 'shotgun' kinderzitje gekocht om een van de kinderen mee te kunnen nemen, aanrader ;)).

Heb nu SPD-pedalen en daar kan ik wel met gewone schoenen op, maar dat is niet ideaal. Ik ben daarom op zoek naar nieuwe 'hybride' pedalen waar je zowel met gewone schoenen/slippers als SPD-schoenen op kunt. De meeste die ik tegenkom hebben aan 1 kant een SPD-kliksysteem en aan de andere kant het platform voor gewone schoenen. Heb dergelijke pedalen in het verleden wel eens gehad, maar mijn ervaring was dat je met SPD-schoenen dan steeds aan het zoeken bent naar de juiste kant.
Ook heb ik eens van die platformpjes gehad die je in het SPD-systeem van het pedaal klikt, echter waren die na een paar keer in-/uitklikken al vrij snel kapot.

Ik kwam nu de volgende tegen: https://bike.shimano.com/...nt/zee-m640/PD-ME700.html . Deze worden niet geadverteerd als ' hybride' pedalen, echter door het framepje er omheen lijken deze me best geschikt voor mijn doel. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor andere hybride pedalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Palomar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:06:
Ik ben van plan om mijn MTB in de vakanties ook als 'gewone' fiets te gebruiken, zodat we geen extra fiets hoeven te huren voor de ritjes naar het strand oid (heb daarom ook een 'shotgun' kinderzitje gekocht om een van de kinderen mee te kunnen nemen, aanrader ;)).

Heb nu SPD-pedalen en daar kan ik wel met gewone schoenen op, maar dat is niet ideaal. Ik ben daarom op zoek naar nieuwe 'hybride' pedalen waar je zowel met gewone schoenen/slippers als SPD-schoenen op kunt. De meeste die ik tegenkom hebben aan 1 kant een SPD-kliksysteem en aan de andere kant het platform voor gewone schoenen. Heb dergelijke pedalen in het verleden wel eens gehad, maar mijn ervaring was dat je met SPD-schoenen dan steeds aan het zoeken bent naar de juiste kant.
Ook heb ik eens van die platformpjes gehad die je in het SPD-systeem van het pedaal klikt, echter waren die na een paar keer in-/uitklikken al vrij snel kapot.

Ik kwam nu de volgende tegen: https://bike.shimano.com/...nt/zee-m640/PD-ME700.html . Deze worden niet geadverteerd als ' hybride' pedalen, echter door het framepje er omheen lijken deze me best geschikt voor mijn doel. Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips voor andere hybride pedalen?
ligt een beetje aan je schoenen, maar echt meer grip krijg je niet met zo'n platform en je voelt (bij een normale flexibele zool) nog steeds het klik mechanisme doordrukken, en dat zorgt ook weer voor weinig grip. Je zou dan nog beter kunnen gaan voor pedelen die toch iets van pinnen hebben, dan heb je een stuk mee grip.

Ik ben het overigens ook niet eens met de algemene consensus over de mixed pedalen, ik heb hier vroeger altijd mee gereden en ik zal altijd op de juiste kant eigenlijk. ze hangen nameiljk altijd in dezelfde hoek, en als je dan van achter naar voren je voet op het pedaal zet, zit je aan de klik kant, en van voor naar achter sta je op de platform kant.

Verder moet je bedenken hoevaak je in en uitklikt.. als ik in NL een simpel XC rondje doe, dan klik ik eigenlijk nooit uit. Als je wel heel regelmatig tijdens het fietsen in en uitklikt, dan kan je je ook afvragen of je niet beter gewoon flats kan rijden (tenzij je aan veldrijden doet).

Als je een dropper hebt is het overigens ook wel goed te doen om je dropper 1-2 cm omlaag te doen en je voet echt midden op je spd pedaal te zetten, dat fietst voor die ene km naar de bakker of het strand een stuk beter dan met je voorvoet op een spd pedaal.
(dat is hoe ik het die ene keer doe als ik met gewone schoenen op mijn MTB zit, maar dat is wel een uitzondering.. ik zie mijn MTB niet echt als een fiets om mee naar de bakker te gaan ;))

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 16:58

Ik gebruik deze SM-PD22 die je wellicht bedoelde, maar ik gebruik een schroevendraaier om ze in/uit te halen en dat gaat al lang goed eigenlijk. Zaten ooit gewoon bij de fiets. Ze draaien door gewicht naar beneden dus ik was juist met gewone schoenen altijd aan het "zoeken" al is dat een groot woord. Enige waar ik met gewone ritjes last van had was het harde zadel, want dan had ik ook geen fietsbroek+weinig druk op de pedalen ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20

charrel

Cortisol4life..

@Palomar
Ik heb van time onderstaande een tijd gebruik, ging eigenlijk best aardig.:
Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/images/time%20z%20pedal%2005.jpg?w=430&h=430&a=7
Zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar maar, maar het werkte prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024

Dit soort kooien zijn niet bedoeld als 'flat pedal', maar eerder om het SPD systeem te beschermen tegen impacts van rotsen. De kooi zit ook lager dan het SPD systeem, dus je voet zal nooit zelf op de kooi rusten. Vandaar dat het ook geen hybride is: Het is een SPD pedaal met een beschermkooi.

Het beste ben je af met een normale hybride of een oplossing zoals @Mistraller al aan heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik heb deze ook.

Het voornaamste verschil is dat je met je SPD koppeling iets meer stabiliteit hebt in je voet, en het voelt alsof je net iets meer contact heb dan op 1 puntje.
Maar die blijft wel gewoon een SPD pedaal, voor normale schoenen is deze niet echt geschikt.
(al kan ik op deze wel makkelijker naar de fiestenmaker fietsen ipv mijn oude standaard SPD's :) )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Palomar Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. 8) Setje flats monteren. En die tijdens de XC en uitstap ritjes gebruiken in de vakantie. Combinatie pedalen zijn altijd een compromis. Zelf setje Shimano combi pedalen gehad. En persoonlijk vond ik dat weg gegooid geld. ;-)

Ander voordeel van flats. Ze zijn ook nog te gebruiken als je je techniek en of vertrouwen wilt verbeteren. Drops/jumpjes, bunny hop, steile stukjes met bochjes etc….

—————
Hier tijdens het lunch rondje erg blij met de flats. Technisch steil stukje met een drop erin. Die ik niet tussen mijn oren aan elkaar geknoopt kreeg. Vier pogingen gedaan, waarvan twee keer met als resultaat; bodem onderzoek. Ingeklikt was dit nog ongemakkelijker geweest ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mPr5FUfYsGWDRhQz2h-UN3Ueuek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPho56H6sPgGUWnkmh4ZOmyd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFCnOBnPIGfsotEiQxikZCLpTU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9U62MmE2n4riNG13B2Lk0Hz.jpg?f=fotoalbum_tile

als ik de foto’s zo zie. Dan denk ik appeltje eitje, maar is daar toch behoorlijk steil ;-)

[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 23-01-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
@Prulleman @Mistraller @ElmarJ16 @YakuzA @Daan_ (als ik niet iemand over het hoofd gezien heb ;))

Dank voor de input! Ik zal er eens even over nadenken. Die ME700 die ik noemde heeft als bijkomend voordeel wel dat ook met SPD-schoenen het contactoppervlak wat groter is. Wat ik met mijn huidige SPD-pedalen nl. ervaar is dat de druk op 1 klein punt is op je voet, want toch wat minder comfortabel is bij langere ritten dan bijv. de SPD-SL van mijn racefiets.
Alleen of ze goed geschikt zijn om met normale schoenen op te fietsen ben ik idd nog niet helemaal uit.

De genoemde flats vind ik idd ook een optie. Moet ik alleen wel af en toe pedalen wisselen, wat een beetje omslachtig is. Al is dat misschien wel de beste oplossing.

Die Time-pedalen zien er ook wel goed uit, maar dat is zo te zien weer een ander systeem dan SPD. Dan zit ik ook weer aan nieuwe schoenplaatjes enzo, wat misschien minder handig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Palomar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:06:
Dank voor de input! Ik zal er eens even over nadenken. Die ME700 die ik noemde heeft als bijkomend voordeel wel dat ook met SPD-schoenen het contactoppervlak wat groter is. Wat ik met mijn huidige SPD-pedalen nl. ervaar is dat de druk op 1 klein punt is op je voet, want toch wat minder comfortabel is bij langere ritten dan bijv. de SPD-SL van mijn racefiets.
Dit is idd exact de reden dat ik er een keer naar ben overgestapt.

Een van mijn maatjes had het, en had toen even getest met zijn fiets hoe het aanvoelde bij een ritje, sindsdien heb ik deze brede erop zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 23-01-2023 15:08 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman @Mistraller @ElmarJ16 @YakuzA @Daan_ (als ik niet iemand over het hoofd gezien heb ;))

Alleen of ze goed geschikt zijn om met normale schoenen op te fietsen ben ik idd nog niet helemaal uit.

De genoemde flats vind ik idd ook een optie. Moet ik alleen wel af en toe pedalen wisselen, wat een beetje omslachtig is. Al is dat misschien wel de beste oplossing.

Die Time-pedalen zien er ook wel goed uit, maar dat is zo te zien weer een ander systeem dan SPD. Dan zit ik ook weer aan nieuwe schoenplaatjes enzo, wat misschien minder handig is.
Wissel laatste maanden met regelmaat tussen flats (Stamp7) en clicpless (Mallet E) En dat is nog geen 5min werken.

Bij de meeste clipless pedalen krijg je setje schoenplaatjes erbij. Die kreeg ik bij mijn Shimano XTR pedalen en ook bij de CrankBrothers Mallet E. Als ik met clipless fiets dan liefst met de Mallet E. (Klikpedaal met platform met verstelbare pinnen) Shimano heeft vergelijkbare pedalen de SPD Saint.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-prod.yt-industries.com/media/image/f3/b9/c4/Picture1_1280x1280@2x.png

Edit:
Ben sinds ik met de Mallet fiets tevens gewisseld van schoenen. Dus niet meer de XC schoenen, maar setje 5Ten Kestrel Pro Boa aangeschaft.

De XTR SPD en XC schoenen liggen nu voor oud vuil in de kast :Z

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 23-01-2023 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online

Ik heb deze pedalen en daar wil je niet met gewone schoenen op gebruiken. Je hebt geen grip en het drukt onplezierig op de onderkant van je voet. Misschien voor een paar honderd meter, maar zeker geen kleine tochtjes.

Ik heb op een hybride fiets pedalen met spd aan de ene kant en de andere kant "normaal" voor gewone schoenen. Werkt voor mij goed en geen problemen met de "goede" kant te vinden. Als ik toch een keer de verkeerde kant heb, dan kan ik met mijn jarenlange ervaring met een snelle voetbeweging blindelings de goede kant weer boven krijgen :)

[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 23-01-2023 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Laatst online: 18-09 20:05

Appie

F1RST Racing

ik rij met crankbrothers (Heb de volgende pedalen tezamen met eggbeaters, maar dat is geen aanrader voor je usecase)
1. https://www.crankbrothers...duro/products/mallet-e-ls
2. https://www.crankbrothers...ns/candy/products/candy-7

Deze pedalen werken ook goed met normal schoenen voor wat normal rijden.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:26
Ik heb deze pedalen een tijdje gehad.

https://bike.shimano.com/.../deore-t6000/PD-M324.html

Voor een fiets die je voor 2 doeleinden gebruikt is dat best prettig.
Alleen bij slappere schoenen voelde je de buitenste griprand wel erg goed.

Maar als je ook de voet van het pedaal afhaalt draait hij zo dat het spd stuk altijd boven hangt.
Dat icm grote schoenmaat dan is dit pedaal al snel te klein.
Hebben alle shimano pedalen een beetje problemen mee, niet gebouwd op grote/brede voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:55
Na voor iedereen fietsen te hebben gebouwd heb ik eindelijk een "echt" MTB project voor mijzelf om door het bos mee te rijden en net te doen of ik echt mountainbike ;)
Dus dit wordt geen commuter, ben nu nog bezig met een school/MTB Cannondale voor de zoon van een vriend maar daarna kan ik deze uit elkaar slopen.

Meer dan een frame is het niet en ik ben bang dat de originele WI naven een vermogen kosten maar het is een leuke basis.
Plus dat ik nog wat mooi spul heb liggen wat er op kan.
Hij moet duidelijk geschuurd worden want miljoen butsen en deukjes, zou glasparelen iets zijn, en dan met 2000 grit beginnen?
Iemand ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGB7z6K75ir1GKRV-FlLMFqlFbQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VkaJYX3UqDgCbKQIlw0BZhFP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9p4oNPP89GtUvBF4TBDL5j844Eo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hAC16mtIGp6kOhorjwuuJdRD.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:28
De vier foto's onderaan en de bovenschriften zijn een puzzel: zoek de juiste beschrijving bij het plaatje :o :)

Wel grappig dit was de tijd dat ze mensen moesten overtuigen dat Alu goed was: het zit zelfs in een Audi A8! Paar jaar later schreven ze zulke teksten over carbon.

[ Voor 17% gewijzigd door Ko.Kane op 23-01-2023 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ja ik vindt die oude folders altijd erg mooi, heb ze van bijna alle fietsen die ik ooit wel eens zou willen hebben.
Mooi spul, had je nog WI naven ergens liggen? ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 17:42
Bad Brains schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:59:
Na voor iedereen fietsen te hebben gebouwd heb ik eindelijk een "echt" MTB project voor mijzelf om door het bos mee te rijden en net te doen of ik echt mountainbike ;)
Dus dit wordt geen commuter, ben nu nog bezig met een school/MTB Cannondale voor de zoon van een vriend maar daarna kan ik deze uit elkaar slopen.

Meer dan een frame is het niet en ik ben bang dat de originele WI naven een vermogen kosten maar het is een leuke basis.
Plus dat ik nog wat mooi spul heb liggen wat er op kan.
Hij moet duidelijk geschuurd worden want miljoen butsen en deukjes, zou glasparelen iets zijn, en dan met 2000 grit beginnen?
Iemand ervaring mee?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat je hier wel inspiratie kunt opdoen: https://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=155517 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-09 20:37
Wat is jullie ervaring met het afstellen van een 12-speed SRAM derailleur?

Ik heb nu SRAM NX 11-speed (28 voor, 11-42 achter) op m'n Kona Unit. Met bikepacken zijn in het buitenland vaker dan wenselijk m'n versnellingen op, terwijl m'n vriend met z'n 2x10 nog rustig een stukje door kan trappen, dus ik wil een andere derailleur en cassette met meer bereik. De crank wordt binnenkort al omgezet naar een GX 12-speed, dus de hele boel omzetten naar 12-speed zou geen noemenswaardig prijsverschil opleveren. Maar nu lees ik wel het e.e.a. over dat het wel een stuk nauwer komt met afstellen. Wat adviseren jullie? Bij 11-speed blijven of upgraden naar 12?

2x11 is trouwens geen optie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 12:54
hatsa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:28:
Heb 12 speed op de Ripmo en dat bevalt goed. Kan er makkelijk lange stukken mee klimmen in Spa, Witten en Remouchamps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

hatsa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:28:

Ik heb nu SRAM NX 11-speed (28 voor, 11-42 achter) op m'n Kona Unit. Met bikepacken zijn in het buitenland vaker dan wenselijk m'n versnellingen op, terwijl m'n vriend met z'n 2x10 nog rustig een stukje door kan trappen, dus ik wil een andere derailleur en cassette met meer bereik. De crank wordt binnenkort al omgezet naar een GX 12-speed, dus de hele boel omzetten naar 12-speed zou geen noemenswaardig prijsverschil opleveren. Maar nu lees ik wel het e.e.a. over dat het wel een stuk nauwer komt met afstellen. Wat adviseren jullie? Bij 11-speed blijven of upgraden naar 12?

2x11 is trouwens geen optie :P
Waarschijnlijk heeft je achterwiel een HG hub? Dan zou een NX 12sp cassette 11-50 mooi betaalbaar alternatief zijn. Met bijvoorbeeld een GX derailleur/shifter. En dan heb je nog de keuze voor het voorblad. Kies je voor 30T, 32T of 34T.

Zelf gekozen voor een 30T (oval) reden fiets in omgeving waar je makkelijk op korte rit paar honderd hoogtemeters maakt. En hecht zelf weinig waarde aan snel fietsen op vlakke stukken. ;-)

Het afstellen van 12sp komt wel nauwer, maar SRAM heeft hier handig tooltje voor (chain gap tool). Deze wordt vaak meegeleverd bij de derailleur (set) En anders los te koop voor paar euro.

Wil je toch een GX of hoger cassette. Dan zul je waarschijnlijk de hub moeten vervangen voor een XD hub.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2023 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09 19:39

Sherlock

No Shit

Ik kreeg zondag ineens een mailtje van Mantel dat de racing Ray 2.35 op voorraad was. Dat is echt al maaaaanden geleden, dus meteen besteld en gisteren kwam hij al binnen.
Ik had ook een melding/notificatie van bike-discount aangevraagd, maar die heb ik niet gehad. Ik zie wel dat ze daar ook weer verkrijgbaar zijn (y)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Vandaar dat ik vroeg of glasparelen wat is ;) maar ziet er met de hand ook heel mooi uit.
Deze Prometheus is o.a. geglaspareld, maar hij doet voorkomen dat er veel stappen tussen zitten en het veel tijd kostte. Het is dus een beetje onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Daan_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:08:
[...]

Waarschijnlijk heeft je achterwiel een HG hub? Dan zou een NX 12sp cassette 11-50 mooi betaalbaar alternatief zijn. Met bijvoorbeeld een GX derailleur/shifter. En dan heb je nog de keuze voor het voorblad. Kies je voor 30T, 32T of 34T.

Zelf gekozen voor een 30T (oval) reden fiets in omgeving waar je makkelijk op korte rit paar honderd hoogtemeters maakt. En hecht zelf weinig waarde aan snel fietsen op vlakke stukken. ;-)

Het afstellen van 12sp komt wel nauwer, maar SRAM heeft hier handig tooltje voor (chain gap tool). Deze wordt vaak meegeleverd bij de derailleur (set) En anders los te koop voor paar euro.

Wil je toch een GX of hoger cassette. Dan zul je waarschijnlijk de hub moeten vervangen voor een XD hub.
Ja, ik heb een HG body. Op Hope naven, dus omzetten naar XD zou meevallen. Ik was zelf wel gecharmeerd van de vertanding van Garbaruk cassettes. Die zijn wel een beetje prijzig.

De GX crank komt met een 32T voorblad. Voor Nederland lijkt me dat uitstekend, en dan zou ik er voor het buitenland een 28 (bij 11-50 achter) of 30 (bij 11-52) bij kunnen nemen. Wisselen kan ik zelf. Als ik hiermee klaar ben is alleen de zadelpen nog origineel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOOS
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:29
Weet iemand een reis/ongevallenverzekering die naast een weekend bikepark (Winterberg bijvoorbeeld) ook een enduro/downhill wedstrijd als de Megavalanche dekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
hatsa schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:48:
[...]

Ja, ik heb een HG body. Op Hope naven, dus omzetten naar XD zou meevallen. Ik was zelf wel gecharmeerd van de vertanding van Garbaruk cassettes. Die zijn wel een beetje prijzig.

De GX crank komt met een 32T voorblad. Voor Nederland lijkt me dat uitstekend, en dan zou ik er voor het buitenland een 28 (bij 11-50 achter) of 30 (bij 11-52) bij kunnen nemen. Wisselen kan ik zelf. Als ik hiermee klaar ben is alleen de zadelpen nog origineel :+
Snel een dropper erop dan!!
Sherlock schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:13:
Ik kreeg zondag ineens een mailtje van Mantel dat de racing Ray 2.35 op voorraad was. Dat is echt al maaaaanden geleden, dus meteen besteld en gisteren kwam hij al binnen.
Ik had ook een melding/notificatie van bike-discount aangevraagd, maar die heb ik niet gehad. Ik zie wel dat ze daar ook weer verkrijgbaar zijn (y)
jammer dat ze niet ook gelijk de ralph verkopen (althans de 2.35 skinwall versie.) bij andere shops lopen de verwachte levertijden van de ray en de ralph ook flink uiteen.. wel vervelend, want nou moet ik 2 x 1 band bestellen want ik geloof nooit dat de ray er nog is als de ralph beschikbaar komt.. (en eigenlijk wil ik er ook een thunder burt bij, optioneel achter voor droge hardpack omstandigheden)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
Prulleman schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:59:
[...]

Snel een dropper erop dan!!

[...]

jammer dat ze niet ook gelijk de ralph verkopen (althans de 2.35 skinwall versie.) bij andere shops lopen de verwachte levertijden van de ray en de ralph ook flink uiteen.. wel vervelend, want nou moet ik 2 x 1 band bestellen want ik geloof nooit dat de ray er nog is als de ralph beschikbaar komt.. (en eigenlijk wil ik er ook een thunder burt bij, optioneel achter voor droge hardpack omstandigheden)
Haha, dan is er echt niks meer van de simpelheid van de Unit over. Al hield dat eigenlijk al wel op toen ik er een geveerde vork in zette.

Voor bikepacking zie ik een dropper alleen niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-09 11:12
MOOS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:47:
Weet iemand een reis/ongevallenverzekering die naast een weekend bikepark (Winterberg bijvoorbeeld) ook een enduro/downhill wedstrijd als de Megavalanche dekt?
Voor die laatste mag de premie flink omhoog haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:18
Om toch wat extra techniek te oefenen van het weekend geswitched van clipless naar een setje flat pedals. Een paar mooie Ride Concepts Hellions ervoor besteld. Omdat Noordwijk mijn thuis parcours is zaterdag en zondag daar maar eens aan het proberen geweest. Merk wel dat ik op klimmetjes op moet letten dat ik eigenlijk niet aan mijn pedalen kan trekken, maar voor de rest nergens last gehad dat ik los kwam van mijn pedalen. (behalve bij niet trappen op de weg en dan een drempel overgaan. Zelfs nog even een stukje fietspad heuvel af naar de 150 RPM gegaan om te kijken hoe dat gaat maar dat is allemaal prima.

Zondag wel iets korter als gepland omdat ik merkte dat het tijd was om mijn oude 16T te vervangen voor een nieuwe 18T. Meteen maar voor een stalen gegaan deze keer. (Waren vorige keer niet te verkrijgen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1klFiqlQzUK9eKdT8UwDWbx1DQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6E9ALHTkDpF9xKkwFxPNdxW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ah well, heb ik weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v85w3B2QxeTtx7geHxsqMVa9p3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLFFz7fnxGqDCIoMZg0OnU7U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
balen... dacht even dat het pas na schuren aan het licht is gekomen, maar de fiets was al blank toen je em kocht toch? Zat het er al in, of is het er na de eerste rit in gekomen?

https://bikecommuterhero....-aluminum-bicycle-frames/
If an existing weld has cracked, be careful – welding on top of another weld is very risky as the original weld will have already affected the surrounding material
en
If the crack is on the head tube this cannot be repaired easily. The trouble is that the two bearing sets that hold the forks in place could be affected by the heat from repair welding. If the tube is distorted in any way and the bearings cannot turn, then you cannot turn your front wheel!
voldoet niet echt aan de criteria voor een fix
daarnaast, bij duurdere frames is het vaak al niet de moeite waard, bij een oudje als deze zijn de kosten waarschijnlijk hoger dan de 2e hands aanschaf..

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2023 15:29 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
Ja ik had al een hoop threads gelezen, en overal werd al gezegd dat dit soort dingen nooit meer goed komen.
Nu is het 7000 serie Alu en dus een goed materiaal om iets te redden maar zo op de buis van de vork werkt nooit.

Het was "maar" 100,- euro maar wat ik vervelender vindt is dat ze lastig te vinden zijn in 20.5"
De GT die ik zoek is al helemaal niet te vinden, dus er gaat vast wel weer een jaar over voordat ik iets passend vindt :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vorig jaar de Neuron voorzien van een damper met piggy back. Hierdoor was de ruimte net te krap om gemakkelijk de bidon er uit te halen. En de oude float DPS terug plaatsen is geen optie. Als je eenmaal gewend bent geraakt aan de float X ;-)

Waar ik voorheen met een camelbak rugzak fietste. Merk ik dat ik steeds vaker met enkel een bidon op pad ga. Als ik de emtb pak. Zo ook voor de Neuron opzoek gegaan naar passende bidon houder.

Kwam al snel uit bij sideloaders. Uiteindelijk uitgekomen bij de te dure Fidlock Twist. Deze was het beste te plaatsen op de fiets. De base mount kun je nog paar mm naar boven of onder schuiven. Om hem goed passend te krijgen.

600ml bidon past met meer dan voldoende ruimte nu. Alleen nog keer kijken of ik het kan testen met 800ml bidon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cXKkpS5I9HD9g9TUdUFXk6zcZog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDAHiUTRBzflwPg5gOCvmunW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38
Daan_ schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:28:
Uiteindelijk uitgekomen bij de te dure Fidlock Twist. Deze was het beste te plaatsen op de fiets. De base mount kun je nog paar mm naar boven of onder schuiven. Om hem goed passend te krijgen.

[Afbeelding]
Herkenbaar :)
Maar ik moet nog wel wennen om de bidon er fatsoenlijk weer ingeklikt te krijgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-YCZC9SlTA_S9SO_fyQGb3vDZkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FnWfcxa3KlpQmRjQfG9mIg6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door rasko op 27-01-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:03

erikver

Ik zeg...

Daan_ schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:24:
@Palomar Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan. 8) Setje flats monteren. En die tijdens de XC en uitstap ritjes gebruiken in de vakantie. Combinatie pedalen zijn altijd een compromis. Zelf setje Shimano combi pedalen gehad. En persoonlijk vond ik dat weg gegooid geld. ;-)

Ander voordeel van flats. Ze zijn ook nog te gebruiken als je je techniek en of vertrouwen wilt verbeteren. Drops/jumpjes, bunny hop, steile stukjes met bochjes etc….

—————
Hier tijdens het lunch rondje erg blij met de flats. Technisch steil stukje met een drop erin. Die ik niet tussen mijn oren aan elkaar geknoopt kreeg. Vier pogingen gedaan, waarvan twee keer met als resultaat; bodem onderzoek. Ingeklikt was dit nog ongemakkelijker geweest ;-)
[Afbeelding][Afbeelding]

als ik de foto’s zo zie. Dan denk ik appeltje eitje, maar is daar toch behoorlijk steil ;-)
Ik ben daar woensdag wezen spelen op de fiets maar ik heb die drop overgeslagen. De combinatie van de drop met bocht naar rechts kreeg ik in mijn hoofd niet voor elkaar. Die andere drop als je de trail naar links pakt was ook niet mis.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Vorig jaar de Neuron voorzien van een damper met piggy back. Hierdoor was de ruimte net te krap om gemakkelijk de bidon er uit te halen. En de oude float DPS terug plaatsen is geen optie. Als je eenmaal gewend bent geraakt aan de float X ;-)

Waar ik voorheen met een camelbak rugzak fietste. Merk ik dat ik steeds vaker met enkel een bidon op pad ga. Als ik de emtb pak. Zo ook voor de Neuron opzoek gegaan naar passende bidon houder.

Kwam al snel uit bij sideloaders. Uiteindelijk uitgekomen bij de te dure Fidlock Twist. Deze was het beste te plaatsen op de fiets. De base mount kun je nog paar mm naar boven of onder schuiven. Om hem goed passend te krijgen.

600ml bidon past met meer dan voldoende ruimte nu. Alleen nog keer kijken of ik het kan testen met 800ml bidon.
Fidlock is de beste oplossing voor zoiets. Zit zelf met de Moxie met alleen een bidon mogelijkheid op de bottomtube. Dan ziet een bidonhouder er ook niet uit. Dus ook daar is een Fidlock een oplossing voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane

[Afbeelding]
Kijk eens naar de Thirstmaster 5000, die is kort en 825ml. Is voor veel krappe frames een goede oplossing:
https://www.yt-industries...bike-accessories/bottles/

Ik gebruik trouwens zelf een zwarte Lezyne sideloader en Camelback Podium bidon:
https://www.bike-componen...SL-Flaschenhalter-p51231/

Maar bij mij past dan maximaal een 610ml en de 720 al niet. Ik kreeg dus op duitse forum ook de tip voor de Thirstmaster voor mijn frame (Propain Tyee AL)

Hier een link naar foto vergelijk tussen de fidlock en de 5000, die is net zo lang, maar dikker dus meer volume. https://www.mtb-news.de/f...62/page-499#post-17364907

Waarom ik nog niet gewisseld ben: Twistlock lijkt me wat lastiger tijdens fietsen in een klim om te pakken. Side-loader is makkelijker. Wat is daar de ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 27-01-2023 15:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Ko.Kane schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:22:
[...]

Kijk eens naar de Thirstmaster 5000, die is kort en 825ml. Is voor veel krappe frames een goede oplossing:

Ik gebruik trouwens zelf een zwarte Lezyne sideloader en Camelback Podium bidon:

Maar bij mij past dan maximaal een 610ml en de 720 al niet. Ik kreeg dus op duitse forum ook de tip voor de Thirstmaster voor mijn frame (Propain Tyee AL)

Hier een link naar foto vergelijk tussen de fidlock en de 5000, die is net zo lang, maar dikker dus meer volume. https://www.mtb-news.de/f...62/page-499#post-17364907

Waarom ik nog niet gewisseld ben: Twistlock lijkt me wat lastiger tijdens fietsen in een klim om te pakken. Side-loader is makkelijker. Wat is daar de ervaring mee?
Die Thirstmaster werkt met een vrij hoge houder. Bij YT frames zit de montage wat verdiept om dat op te vangen, maar andere frames hebben dat niet, even op letten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
[...]

Ik vind die Twistlock vrij makkelijk loskomen. Al kan ik er soms moeilijk bij omdat hij onder de bottomtube zit. Terugplaatsen is dan dus ook ff klooien. Zit ie op de normale plek dan vliegt ie volgens mij zo op zn plek door de magneten. Maar ik heb dus enkel ervaring met Fidlock op een lastige plek. Maar een Sideloader was daar geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 21:16
Heeft iemand een duidelijk overzicht ergens wat benodigd is voor onderhoud aan een voorvork? In dit geval heb ik een Rockshock SID SL select.

Ik las dat je sowieso RockShox Dynamic Seal Grease & RockShox Fork Oil 0-W30 gebruikt maar heb je ook iets nodig om de boel los te halen, in elkaar te zetten etc? Bijvoorbeeld ROCKSHOX PRESS-IN TOOL FOR DUST AND OIL SEALS ?

En daarnaast heb je dan van die service kits, nieuwe seals , oringen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

rolandos582 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:46:
Heeft iemand een duidelijk overzicht ergens wat benodigd is voor onderhoud aan een voorvork? In dit geval heb ik een Rockshock SID SL select.

Ik las dat je sowieso RockShox Dynamic Seal Grease & RockShox Fork Oil 0-W30 gebruikt maar heb je ook iets nodig om de boel los te halen, in elkaar te zetten etc? Bijvoorbeeld ROCKSHOX PRESS-IN TOOL FOR DUST AND OIL SEALS ?

En daarnaast heb je dan van die service kits, nieuwe seals , oringen etc.
Al eens gekeken op de website van SRAM ? Daar staan manuals hoe dit te doen en wat je ervoor nodig hebt. Hier vind je tevens overzicht van alle spare parts.
https://www.sram.com/glob...sid-sl-service-manual.pdf

SRAM heeft tevens nodige YouTube filmpjes met uitleg hoe het uit te voeren en wat je ervoor nodig hebt.

https://www.youtube.com/@SRAMtech/featured

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 28-01-2023 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Hier paar side loaders getest en dat was hem net niet. Op het DE forum ook rond geneusd.

Als ik met bidon op stap ga. Dan stop ik negen van de tien keer om te drinken. Even relax momentje ;-) Als ik lekker door wil blijven fietsen dan pak ik de camelbak rugzak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53
Dit is iets voor VAO

[ Voor 85% gewijzigd door Outerspace op 28-01-2023 13:51 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag uurtje achter het huis gespeeld. Had geen zin het bos in te gaan.

Poging gedaan om van mijn MindF#uck af te komen bij het springen. Langzamerhand krijg ik iets meer vertrouwen met kleine gaps. Zal nog wel even duren voor ik van die MindF#ck af ben ;-) In april een clinic volgen om de techniek beter onder de knie te krijgen. Nog veel te leren !

[YouTube: Practicing gap jumps]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3jaT5RD7mIBOjn1pwbbfPBp9L_k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/962ykqksoX95IPqhh03yF28S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_M42xEoi2uEUzAESHArZaoTlQMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nujIyf3bdnP7oraznAbzEA7u.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

erikver schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik ben daar woensdag wezen spelen op de fiets maar ik heb die drop overgeslagen. De combinatie van de drop met bocht naar rechts kreeg ik in mijn hoofd niet voor elkaar. Die andere drop als je de trail naar links pakt was ook niet mis.
Hij is listig zoals hij gebouwd is…. Mijn E heeft een te lagen BB. Dus moet hem rijden als drop. En daar komt dan ook gelijk mijn MindF#uck. Zeker als het nat is. En her en der wat blubber ligt. Daar ging ik laatst de mist in. Gleed gelijk weg bij de landing. En als je pech hebt rol je aardig stuk naar beneden O-) Van de week in droge condities gereden en de drop zonder problemen gereden.

De drop van het lijntje die links ligt. Is het eerste stuk wat lastiger om snelheid te houden. Maar stuk vergevingsgezinder dan de andere drop.
[YouTube: 28 januari 2023]

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 29-01-2023 08:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
zo.. teveel indoor "gefietst" de afgelopen periode (kou, regen, etc... dan ga ik liever binnen trainen dan buiten lijden ;)).

Maar vanochtend zag het er (los van de wind) wel goed uit, weinig zin om over de weg vol in de wind naar het bos te rijden, dus de auto gepakt naar 013 en daar 1 rondje volle bak en nog een rondje rustig uitrijden...

https://www.strava.com/activities/8486573121

Lag er goed bij, niet druk en mazzel bij de stoplichten, daardoor een lekker PR gereden (46:38, ongeveer 1,5 minuut sneller).
(Is dat indoor trainen toch ergens goed voor :D)

Verder een paar weken geleden een tip gehad dat veel Spark RC's (XC versie) met de balhoofd angle cups in de slacke setting worden geleverd (terwijl de XC versie op 67.2 zou moeten staan en de trail versie op 66)
Die aangepast en op Dorst (en caddettenkamp) was 67.2 toch wel prettiger, stuurt net wat makkelijker op de vlakke bochtige rondjes.

Ook op 013 voelde de nieuwe setting beter. Ik heb dus een jaar zonder het te weten met 66 graden rond gereden, en dat ging eigenlijk ook prima, denk dat het op de rondjes met meer hoogtemeters (en dan dus naar beneden) beter is, maar op de vlakke rondjes is 67.2 toch wel sneller

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
66.6° toch?

Trails liggen er erg mooi bij en dan is het heerlijk bij thuiskomst te zien dat die efforts ook resulteren in PRs

Edit; even gechecked hoe de Izzo is, die staat op 66.5 met de flip-chip (wat veel gedoe scheelt met het ombouwen) dus je had gewoon een luie XC racer :D

[ Voor 37% gewijzigd door Holk op 01-02-2023 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@Holk de spark RC is 67.2 in de steep setting en 66.0 in de slacke setting (er zijn ook nog neutrale cups voor 66.6, maar daarvoor moet de hele boel uit elkaar ipv enkel de stuurpen los). Het is dus + of - 0.6 tov van neutraal

in de specs staat dus voor de RC (XC) 67.2, maar mijn RC Team stond dus "verkeerd". Iemand anders hier uit de buurt met een witte RC Pro had em ook op 66 gekregen ... blijkbaar zijn er een hoop verschillende modellen verkeerd in elkaar gezet.

de spark trail komt met 65.8, die extra .2 slacker komt door de 130mm vork ipv 120

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 01-02-2023 16:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
Ik las dat het draaien van de standaard cup 0.6 graden verschil maakt en dus 66.6 of 67.2 graden was afhankelijk welke kant voor. Maar ik geloof je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 15:49
@Prulleman vanaf welk bouwjaar heeft de Spark RC dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
loyske schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 10:44:
@Prulleman vanaf welk bouwjaar heeft de Spark RC dit?
2022 (die met de hidden shock)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX8mwca0ZlScuH_DIsgy2tiARxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RLFfAnOSoH6hQGdDFtRE2kWg.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:49:
Ik las dat het draaien van de standaard cup 0.6 graden verschil maakt en dus 66.6 of 67.2 graden was afhankelijk welke kant voor. Maar ik geloof je ;)
+0,6 en -0,6 met de angele cup tov. neutraal waarschijnlijk. De neutrale cup is fysiek een andere (daarom moet dan je vork er helemaal uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
GoldenSample schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:29:
[...]

+0,6 en -0,6 met de angele cup tov. neutraal waarschijnlijk. De neutrale cup is fysiek een andere (daarom moet dan je vork er helemaal uit).
En voor het gemak, lopen de remleidingen, shifter, en lockout er ook doorheen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Prulleman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:55:
[...]

En voor het gemak, lopen de remleidingen, shifter, en lockout er ook doorheen
Ja, heb je een systeem waarmee je fiets zo zou kunnen tweaken voor omstandigheden, maken ze het op die manier weer zo'n opgave dat de gemiddelde consument zich er niet aan waagt..
Bij de Gambler krijg je trouwens ook OEM angleset erbij. Ik overweeg echter een reach adjust, twijfel alleen nog of dat de moeite is voor +7mm erbij.

Ik zag de nieuwe Commencal TEMPO, en knapte meteen af op de headsetrouting. Verder erg interessante fiets, maar dat maakt het toch deal breaker. Hopelijk blijft de volgende Enduro, de Meta, gewoon traditioneel zodat je gewoon makkelijk reach adjust of anglesets kan gebruiken.

Anders wordt de volgende toch maar een Raaw Madonna, evt met extra veerweg 180/173mm, tenminste alle kabels en leidingen extern :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Ko.Kane schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:27:
[...]

Ja, heb je een systeem waarmee je fiets zo zou kunnen tweaken voor omstandigheden, maken ze het op die manier weer zo'n opgave dat de gemiddelde consument zich er niet aan waagt..
Bij de Gambler krijg je trouwens ook OEM angleset erbij. Ik overweeg echter een reach adjust, twijfel alleen nog of dat de moeite is voor +7mm erbij.

Ik zag de nieuwe Commencal TEMPO, en knapte meteen af op de headsetrouting. Verder erg interessante fiets, maar dat maakt het toch deal breaker. Hopelijk blijft de volgende Enduro, de Meta, gewoon traditioneel zodat je gewoon makkelijk reach adjust of anglesets kan gebruiken.

Anders wordt de volgende toch maar een Raaw Madonna, evt met extra veerweg 180/173mm, tenminste alle kabels en leidingen extern :) .
Naja, de switch van 66.0 naar 67.2 is een paar minuten werk, enkel de boel los schroeven, zodat het wat uit elkaar schuift en beide cups 180 graden draaien. Alleen de neutrale cups is dus meer werk.

Verder heb ik nog geen "last" van de interne kabel loop gehad. De dropper was ook in enkele minuten geïnstalleerd

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko.Kane
Prulleman schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Naja, de switch van 66.0 naar 67.2 is een paar minuten werk, enkel de boel los schroeven, zodat het wat uit elkaar schuift en beide cups 180 graden draaien. Alleen de neutrale cups is dus meer werk.

Verder heb ik nog geen "last" van de interne kabel loop gehad. De dropper was ook in enkele minuten geïnstalleerd
(Initiële) installatie is geen probleem, dan heb je toch alles los. Maar tijdens onderhoud blijft het lastig punt, als je de cup wil wisselen of je balhoofdlager wil vervangen dan moet alles los.

Echter officieel moet je na lossen vd remleidingen ook nieuwe olijfjes gebruiken, en dat kost je elke keer 1,5cm, als je al nette kabel routing hebt wordt het snel te kort. Mij wel eens gebeurd met een te cleane cockpit: 2x keer remhendels geserviced en toen was het ineens best strak met rotaties. Verder natuurlijk weer een rem ontluchten.
Derrie-kabel los is ook al jammer, kan je weer instellen en met hydraulische gestuurde dropper heb je ook mooi werk.

Niet onoverkomelijk: werkplaatsen zullen blij zijn met de uren die ze kunnen schrijven. Maar bij 'traditionele" headset is het toch aanzienlijk sneller: stem los, vork omlaag, lagers wisselen en terugsteken en vast...

Nu liggen de cups bij de Spark dicht bij elkaar, dus die neutrale is niet extreem het testen waard, maar deze extra stappen ontnemen je ook snel de nieuwsgierigheid om het eens even snel te testen. Of gewoon bij (jaarlijks) onderhoud preventief lager mee te pakken, je moet echt zeker zijn dat je nieuwe lager wil, anders begin je er niet aan.

Verder heb je bewegende kabels uit het zicht, ook niet echt top qua inspectie op rub. Het is mij gewoon vrij onduidelijk waar de winst zit/welk probleem op gelost wordt. Bijvoorbeeld: De nieuwe positionering van de nieuwe RSC remreservoir zijn mij wel duidelijk: cleaner en minder kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Vandaag onderuit gegaan en op mijn AXS derailleur gevallen. Als ik nu naar het grootste blad schakel geeft de indicator aan dat ik op versnelling 2 zit, schakel ik naar 1 dan vliegt de ketting van mijn cassette af (tussen wiel en cassette).
Ik kan nog wel schakelen naar het kleinste blad.

Tips? :P

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:42
Strider schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:39:
Vandaag onderuit gegaan en op mijn AXS derailleur gevallen. Als ik nu naar het grootste blad schakel geeft de indicator aan dat ik op versnelling 2 zit, schakel ik naar 1 dan vliegt de ketting van mijn cassette af (tussen wiel en cassette).

Je padje is ongetwijfeld krom door de val. Dus laten uitlijnen of nieuw derailleur padje.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:39:

Hier ook wel eens last van. Eerste wat ik controleer is de B-tension en L en H limit. En de fijn afstelling Als dit alles goed is dan check ik het padje. De AXS derailleur kan tegen aardig stootje voordat het padje gaat buigen.

Werkt dit alles niet dan padje controleren.

Heb hier drie AXS derailleurs en merk dat de B-tension nog wel eens iets lostrilt. Ook al eens voorzien van loctite.

————-

Vandaag op de E 80km en 2500+ hoogte meters. Garmin gaf 350x airtime aan. Wel keer thuis de E voorzien van verse batterij. Was dagje met veel herhaling. Jumpjes (step up, tafels), drops en vlakke bochten. Om snelheid/flow er beter in te krijgen. Geslaagd dagje stuiteren, ondanks de zuur pruim die ik tegen mocht komen ;-)

Donderdag nieuwe Flight Attendant (FA) module ontvangen van SRAM (onder garantie) voor de Rockshox Super Deluxe. Als de FA het niet doet dan pas begin je hem te missen. Low speed compression voor en achter doen het weer net als de automatische lockout. Fiets voelt gelijk weer aan zoals het hoort.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:54
Als je gevallen bent op je derrie. En het schakelt direct niet lekker meer. Zou ik mij de moeite besparen met prutsen met b schroeven en limieten.
Je pad is gewoon verbogen. Daar is dat ding ook voor eigenlijk. Om de klap op te vangen bij een valpartij. Je hoeft niet direct een nieuwe te kopen (al is eentje op reserve altijd handig). Voor een fietsenmaker is dit 10 minuten werk om het weer recht te trekken.

[ Voor 11% gewijzigd door ElGreco op 04-02-2023 20:45 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Bedankt voor het advies!

Ik ben trouwens vannacht wakker geworden met een flink pijnlijke bovenarm (waar ik ook op ben gevallen), gisteren voelde ik mij prima, na de valpartij ook nog 2 uur gefietst. Maar dat is volgens mij wel even over,
vooral het omhoog bewegen van mijn arm is een no go, en naar buiten bewegen doet ook aardig pijn.

Vraag me af wat er nu precies aan de hand is, ik heb verder geen zichtbare bloeduitstorting of blauwe plek.

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 05-02-2023 11:47 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Gisteren ben ik weer flink aan het klussen geweest. Bij het vervangen van de gescheurde voorvork en de gebogen remschijf achter is men vergeten de remblokjes mee te vervangen. Deze krijgen geen grip, remmen voor geen meter en piepen alleen maar op de nieuwe schijf. Dus maar de kans aangegrepen om voor en achter metallic remblokken te monteren en beide systemen te ontluchten. Ook is er een hap uit de remleiding naar achteren, dus die vervang ik ook maar meteen mee.

Het ontluchten zelf is eigenlijk heel makkelijk en ik heb de schroefdraad van het Shimano-ontluchtingsbekertje niet 1 keer verkeerd vastgedraaid. Alleen het bestellen is wel een ellende. Bij de volledige bleed kit zit dus niet het bleed block voor de flat mount remklauw. Die heb ik nog apart moeten bestellen en daar wacht ik nu nog op. Nou zag ik gisteren dat achter ook het dopje op de bleed nipple afgebroken is. Gelukkig werk ik op misschien een kilometer van de Mantel, dus daar haal ik als ik naar kantoor ga wel een goed aantal van die dopjes. Volgende week mooi alles inremmen en dan is de fiets weer volledig klaar om te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:27

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Strider schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:42:
Bedankt voor het advies!

Ik ben trouwens vannacht wakker geworden met een flink pijnlijke bovenarm (waar ik ook op ben gevallen), gisteren voelde ik mij prima, na de valpartij ook nog 2 uur gefietst. Maar dat is volgens mij wel even over,
vooral het omhoog bewegen van mijn arm is een no go, en naar buiten bewegen doet ook aardig pijn.

Vraag me af wat er nu precies aan de hand is, ik heb verder geen zichtbare bloeduitstorting of blauwe plek.
Klinkt als een gebroken, of op zijn minst gekneusd, sleutelbeen. Ik zou even naar de huisarts gaan voor een check een misschien een mitella.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bedankt voor het advies!

Als het aanhoud zou ik even langs huisarts gaan ;-) Beterschap !

-----------

Gistermiddag de GoPro even meegehad. Dit keer horizon lock aangezet. Om eens mee te experimenteren.
[YouTube: Reichswald MTB enduro fun]

Vandaag tot de ontdekking gekomen dat ik flinke kras zit op de dropper. Met fijn schuurpapiertje glad geschuurd. Todo: vullen met nagellak verharder. Polijsten met metalpolisch en duimen. Leuke hobby dat mountainbiken :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JwNy7NI-_DWTTiDfFDJ-YMiMn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5QYC6GQyM9IsSFYwqD8AFvr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 07-02-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Bedankt voor het advies!

Kneuzing duurt altijd een poosje voor het echt pijn gaat doen, en spierpijn is ook pas één of twee dagen op z'n ergst. In die periode zal ook de huisarts nog niet veel doen vermoed ik, want de zwelling moet eerst minder worden. Ik heb ooit ook getwijfeld na een val, zelfs foto laten maken van sleutelbeen want ik had wel wat verkleuring, maar toch alleen gekneusd. Ik heb de eerste dagen gewoon zelf een mitella geknoopt, vooral als signaal naar mezelf om de arm te ontzien.

Anyway beterschap!

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Daan_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:37:

Gistermiddag de GoPro even meegehad. Dit keer horizon lock aangezet.
Ziet er cool uit zo!

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Bedankt voor het advies!

Beterschap! Hopelijk duurt het niet lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
Aankomende zomer gaan we met de camper richting de Dolomieten. Nu ben ik op zoek naar leuke camping en trail tips.

Liefst een camping met water en of schaduw als het mogelijk is en waarvandaan naar de trails/lift gefietst kan worden.

Als beginnend Enduro rijder ga ik nog geen EWS Trails rijden maar de Sella Ronda route lijkt mij wel gaaf om te doen.

[ Voor 20% gewijzigd door Mjelnir op 06-02-2023 12:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ko.Kane
Mjelnir schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
Aankomende zomer gaan we met de camper richting de Dolomieten. Nu ben ik op zoek naar leuke camping en trail tips.

Liefst een camping met water en of schaduw als het mogelijk is en waarvandaan naar de trails/lift gefietst kan worden.

Als beginnend Enduro rijder ga ik nog geen EWS Trails rijden maar de Sella Ronda route lijkt mij wel gaaf om te doen.
Wil je lang op 1 plek staan? Hier alvast wat algemene ideeën:

Brixen aan de Brenner heeft leuk park voor een dag.

Dolomiti Bikepark kan je je lang vermaken. Dat zijn 3 lift zones met bikepark-achtige trails en verbindende enduro trails. Molveno heeft meer met camping, Andolo Camper parking met douche/wc. Dorpjes zelf zijn wat matig vind ik, wel genoeg gastronomie.

Bruneck heeft bij Kronplatz lift leuke trails, Stadje is wel leuk, camping Schiessstand is op loop afstand (wel 25min) van centrum en je kan ook binnendoor met kleine klim naar de lift fietsen. Camping is kleinschalig veld, vaak wel rustig.

Canazei aan de Sella ronda ben ik kort op camping Marmolade geweest, vrij massaal, typisch italilaanse camper camping, wel netjes verder. Dorp vrij klein. Maar wel goede verbinding naar de liften daar en aansluiting aan meerdere fietszones. Daar zijn trouwens wel EWS trails, dus niet tijdens EWS daar heen want dan is het gekkenhuis daar. Veel EWS trails zijn niet perse erg lastig of zwart, zolang je normaal fietst en geen EWS race speed hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:18
Ik zou even gaan zoeken rondom de Sella Ronda @Mjelnir Canazei, Arabba, Campitello prachtige wereld daar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Mjelnir Houdt er wel rekening mee dat iedereen de Sella Ronda kent. In augustus in het Coronajaar ('20) was dat enige plek waar we niet zo camping op konden zonder reserveren. Gelukkig ging er wel net iemand weg binnen een uur. Verder elke dag file om 5 uur om dorp, zoveel mensen daar.

Daar zou ik zeker reserveren en de campings bij dolomiti bikepark ook. De camper-parkings daar hebben vaak wel plek, vooral bij aankomst op weekdagen.

Sowieso is eigenlijk bijna nul overlap tussen leuke plekken en erg goede fiets locaties. Sölden, Reschenpass, Saalbach-Hinterglem, Andolo-Molveno, Canazei, etc allemaal grote fiets gebieden en kan je je dagen vermaken. Maar als je rustdag neemt, dan merk je meteen dat je in een halfleeg hotel winterdorp bevindt met minimale sfeer.

Er zijn alternatieven, maar daar is het fietsen vaak wat minder breed: Bruneck/kronplatz is voor ons ons typische weekend plek, omdat het net groot genoeg is dat je ook wat kan shoppen, wat bezichtigen, eten. En fietsen is voor 1 a 1,5 dag mooi.*

Noorden Garda meer (Riva&Torbole&Arco) is ook fijner om vakantie te vieren. Maar je hebt niet zo veel trails, maar wel lang, en ze zijn vrij technisch, echte enduro trails. Je kan je daar echt wel week vermaken de eerste keer. Maar er is daar geen enkel flow trail, het is vaak elke meter opletten. Monte Altisimo begint met losse stenen tussen formaat sinaasappel tot meloen. Maar wel mooie route. Ik zou de eerste keer niet later dan 12uur laten droppen trouwens. Het begint met een klim vanaf de drop locatie..

Grootste alternatief is natuurlijk Finale plus alle plaatsen aan die kust zoals San-Remo: zee, gastronomie, geschiedenis, en in achterland plenty (shuttle) trails. Dat is wel enigszins massa fiets toerisme soms. Bij Finale Bikers sta je om xx uur met 50+ man zowat te wachten op 6 shuttles die dan vertrekken. Maar er zijn zat trails.

* Ik denk wel dat gemiddelde NL-er overal 2x zolang kan vermaken, omdat de trails nieuw zijn en de omgeving ook. Ik doe soms gewoon 800hm nonstop omlaag, omdat ik dan voor de sport fiets en niet voor het verkennen/genieten vd omgeving. Ik geniet van het trail en de belasting en focus van t fietsen zelf dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
Hier trouwens de 601 vanaf Altisimo: YouTube: Altissimo - 601 | Lago di Garda, Italia | MTB

Laat je niet foppen door de netto run time: Neem maar 1 uur voor klim van 400m vanaf de drop, en 2,5uur voor de afdaling. Als je af en toe moet heroriënteren, genieten en pauzeren dan heb je dat wel nodig. Bovenste deel alleen staat al op 1u15m op trailforks...Als de eerste 3,5min van de video de key sections moet lopen, dan is dat al meteen 20min.

Ik zou trouwens eerst een shuttle nemen naar de drop voor Coast Trail of Val del Diaol, zie je de lol niet in van zulke trails dan geeft de lange route weinig plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:14
wat is de gemiddelde levensduur van een ketting en cassette
Maatje van me die bracht zijn fiets naar de fietsen maker en die moest vervangen worden.

Ik denk dat er net 1000 km op de teller staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05:48
chimera2 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 13:40:
Maatje van me die bracht zijn fiets naar de fietsen maker en die moest vervangen worden.

1000 is natuurlijk wel heel snel, maar als onderhoud (b.v. meermaals hogedruk, niet smeren, echt door de blubber rijden en keer op keer vies/nat wegzetten) dusdanig achter blijft, is het niet onmogelijk hoor...

Alles valt en staat bij het onderhouden van het materiaal (en de omstandigheden waarin je rijdt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online

lastige vraag :)

1000 km is niet veel, maar als de boel echt slecht onderhouden is (of juist "super goed" <-- sarcastisch <-- onderhouden, na elke rit met ontvetter en water aan de slag.." )

Ook is de groepset van belang, een sram xx1 ketting gaat gemiddeld wel 2x zo lang mee dan een GX of NX (misschien nog wel meer). En als je ketting te ver is, dan is je cassette ook te ver en moet je beide vervangen, enkel als je optijd bent kan je alleen de ketting vervangen.

Type smering en of deze tijdig opnieuw aangebracht wordt scheelt ook veel, (wax moet je vaker aanbrengen, zeker in natte omstandigheden).

Ook veel door de modder, zand, strand, pekel rijden helpt uiteraard niet mee.

Daarnaast scheelt het ook met hoeveel kracht er gereden (en geschakeld wordt) en of je eigenlijk veel te veel op de kleinste kransjes aan het stoempen bent. (ook meer kracht en kleine kransjes slijten sneller en daardoor je ketting ook). Iemand van 120 kg zal meer kracht moeten leveren om dezelfde snelheid te rijden, dus dan slijt het ook harder

ofwel, ervaringen van anderen zeggen niet zoveel, dat kan varieren van inderdaad ~1000 tot 10.000 km op 1 set. (1000 is wel de ondergrens)

Eigen voorbeelden:
ik heb zelf weleens geprobeerd na 800 km een ketting te vervangen, dat was geen succes, die sloeg door p de oude cassette, gelukkig had ik de ketting nog niet weggegooid en heb ik nog 2000 km op die ketting erbij gereden. Toen was de boel nog niet op, maar vervangen omdat ik nieuwe wielen had :))
(dat was een 11 sp sunrace cassette en ketting weet ik niet meer). Dat een nieuwe ketting doorslaat op een oude cassette wil dus niet zeggen dat de boel vervangen moet worden.. je kan prima met het oude spul verder rijden.

de 2e 11 speed set van mijn vorige fiets (xt cassette, 2 sram kettingen) was na 3000 km redelijk ver op.. ik denk dat het grootste deel van de slijtage aan 2 ritten is toe te kennen. 1 lange rit (108 km met droge ketting) en 1 super modderige editie van de 6 uur van 't Zand)

Op mijn 12 speed slx ketting en cassette zit nu 2200 km en merk nog helemaal niks van slijtage. ik ben ook afgestapt van kettingen wisselen. Op een MTB is het toch lastig om op tijd alleen je ketting te wisselen, ook kan je bv elke 150 km switchen tussen 2 kettingen, maar ook dat is gedoe en als je dat een keer vergeet werkt het ook niet meer.. Het scheelt ook dat ik redelijk wat KM op de racefiets maak, en bij slecht weer eerder binnen fiets.. op de MTB gaat het dus allemaal wel lang mee (zowel qua tijd als qua km)

Van anderen heb ik gehoord dat ze (met name op de high end sram spullen) makkelijk 8000 km halen.

Dus het is waarschijnljk lekker makkelijk van de FM, draait niet helemaal lekker, dus gewoon vervangen. Daarom doe ik liever zoveel mogelijk onderhoud zelf :) "gemiddeld" genomen zou de complete set niet afgeschreven hoeven zijn

Strava

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 19:54
Zo na lang wachten vandaag eindelijk op kunnen halen. En in de namiddag even een eerste rondje kunnen fietsen samen met me dochter van 12.

Trek X-Caliber 9 factory orange 2023

Heb getwijfeld over de zijstandaard er wel of niet op. Maar aangezien het toch wel een stuk praktischer is met een redelijke volle schuur en 2 dochters. Dacht ik toch van zet hem er maar op. Kans op omvallen is een stuk minder en kan de fiets beter wegzetten in de schuur zonder dat me dochters de fiets aanstoten en omvalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hPrTWaOuE4C7WQJAYDFUBs7Ltc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sov2XZlc5a7mr0odToMpKUIK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQ6r_grvEluRsyMQCyethHvt_W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2EPP1HTAXQgHarEzskiNwIl.jpg?f=fotoalbum_large

Het weekend is kijken op de mountainbike trails.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Yamy_Daffy schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:44:
Zo na lang wachten vandaag eindelijk op kunnen halen. En in de namiddag even een eerste rondje kunnen fietsen samen met me dochter van 12.

Trek X-Caliber 9 factory orange 2023

Heb getwijfeld over de zijstandaard er wel of niet op. Maar aangezien het toch wel een stuk praktischer is met een redelijke volle schuur en 2 dochters. Dacht ik toch van zet hem er maar op. Kans op omvallen is een stuk minder en kan de fiets beter wegzetten in de schuur zonder dat me dochters de fiets aanstoten en omvalt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het weekend is kijken op de mountainbike trails.
Nice! :*) Super leuk ook om dat samen met andere gezinsleden te kunnen doen (y)
/mijn innerlijke grammar nazi moest wel huilen toen ik je post las :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
Iemand ervaring met de BEC en inschrijven voor enduro race zoals Chaudfontaine op 23 april?
Inschrijving is opzich niet z'n probleem, maar wat heb je (als je geen licentie/vergunning hebt) nog meer allemaal nodig?
Zitten allemaal verwijzingen in naar mooie franse sites en formulieren mare.. je ne parle pas français..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
Google translate ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mike0001
  • Laatst online: 17-09 07:46
Na een jaar kijken naar de Scott Spark 940 eindelijk gekocht en gisteren binnen gekregen.
Wat een bike is dat!!
In Nederland was hij bij bijna geen enkele shop direct leverbaar en was die 3900 euro.

Ik ben voor de grap vorige week even de grens over gegaan (digitaal) en daar werd hij massaal aangeboden voor een mooie prijs van 3200-3500 euro en direct leverbaar.
Ik heb hem voor 30 euro laten leveren en ga vanmiddag mijn eerste kilometers maken.

Het is mijn eerste fully dus ik ben erg benieuwd hoe dat fietst in de bossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasko
@Mjelnir Ja begrijp ik, maar kom er niet uit wat je nou allemaal moet hebben, en de vertalingen zijn nou niet geheel accuraat..
Waarbij de site voor inschrijving niet eens werkt als die vertaald is (mist knop om door te gaan, maar die gegevens op Franse site invullen is niet z'n probleem.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller

Ik kan me voorstellen dat een kettingmeter in de 0,5 valt en dat de FM denkt, tegen die tijd dat deze meneer terugkomt zit ie al aan de 1% dus dan beter nu een nieuwe ketting.
Een nieuwe cassette lijkt me al wel heel erg snel inderdaad, dan moet je echt wel je best hebben gedaan om de boel te verslijten, zoals hierboven al gezegd.

Ik zou gewoon zelf een kettingmeter aanschaffen, of even een schuifmaatje erop. Ook al doe je het onderhoud niet zelf, dan kan je toch zelf bepalen wanneer een goed moment is om de boel te laten vervangen. Kan je ook je onderhoudsmoment een beetje op afstemmen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
mike0001 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:07:
Na een jaar kijken naar de Scott Spark 940 eindelijk gekocht en gisteren binnen gekregen.
Wat een bike is dat!!
In Nederland was hij bij bijna geen enkele shop direct leverbaar en was die 3900 euro.

Ik ben voor de grap vorige week even de grens over gegaan (digitaal) en daar werd hij massaal aangeboden voor een mooie prijs van 3200-3500 euro en direct leverbaar.
Ik heb hem voor 30 euro laten leveren en ga vanmiddag mijn eerste kilometers maken.

Het is mijn eerste fully dus ik ben erg benieuwd hoe dat fietst in de bossen.
Congrats! niet veel sparks in dit topic ;) maar er horen wel foto's bij zo'n post :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike0001
Prulleman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:30:
[...]

Congrats! niet veel sparks in dit topic ;) maar er horen wel foto's bij zo'n post :P
Ik zal een paar mooie kiekjes maken als ik aan het fietsen ben :)
Een foto van de fiets in een schuur doet de fiets geen eer aan. daar horen mooie plaatjes bij

En de reden dat er niet veel sparks zijn is misschien wel de beschikbaarheid hier in Nederland. Ik hou hem al een jaar in de gaten en hij is gewoon sporadisch direct leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
mike0001 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:33:
[...]

Ik zal een paar mooie kiekjes maken als ik aan het fietsen ben :)
Een foto van de fiets in een schuur doet de fiets geen eer aan. daar horen mooie plaatjes bij

En de reden dat er niet veel sparks zijn is misschien wel de beschikbaarheid hier in Nederland. Ik hou hem al een jaar in de gaten en hij is gewoon sporadisch direct leverbaar.
klopt, ik heb em ook uit duitsland gehaald, daar kwam er toevallig 1 op voorraad (bike24), precies mijn maat, kleur, model :*)

Strava

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• mike0001
Prulleman schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:35:
[...]

klopt, ik heb em ook uit duitsland gehaald, daar kwam er toevallig 1 op voorraad (bike24), precies mijn maat, kleur, model :*)
Ik bij mhw-bike. Halen was een optie maar is in de rook van Stuttgart. Voor 30 euro bezorgen ga ik geen 10 uur rijden (5 uur heen en 5 uur terug)
Nog een uurtje dan ga ik eens even het bos in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYF1ME68kyY86lpp2f8Cm0732Ys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5AdRr2VYO7Rik9ARDbrSCzn.jpg?f=fotoalbum_large

Hier de foto van de fiets. Rijdt als een zonnetje

[ Voor 32% gewijzigd door mike0001 op 08-02-2023 18:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:34:

* Ik denk wel dat gemiddelde NL-er overal 2x zolang kan vermaken, omdat de trails nieuw zijn en de omgeving ook. Ik doe soms gewoon 800hm nonstop omlaag, omdat ik dan voor de sport fiets en niet voor het verkennen/genieten vd omgeving. Ik geniet van het trail en de belasting en focus van t fietsen zelf dan.
En de handjes. Eerste keer in een, vrij veel flowtrail-bikepark was het aan het eind van de dag toch wat taai, om niet te spreken van dag 2 en 3. En dat terwijl ik op zichzelf nooit op z'n manier last van m'n handen heb en erg veel kracht er in heb. Overigens went dat ook, zelfs als je maar 1 a 2x per jaar een weekendje bikepark-en gaat. Overigens helpt het natuurlijk ook niet dat een niet regular vaak natuurlijk op een fiets met wat minder travel komt, dan krijg je toch wat meer mee in de handjes.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:54

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztOD5-fV5t4650BygP4LNUaunxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUqFpYMetlFybMnoUbChc00U.jpg?f=fotoalbum_large

Na een race fiets en een gravelbike heb ik nu ook een MTB! Hopelijk dit weekend lekker testen op de singletracks in Noordwijkerhout!

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-09 19:54
Aangezien ik zondag afgesproken heb met me oudste dochter van 12 om een rondje te fietsen op de mtb vandaag gekeken naar haar mtb. Maar die versnellingen en remhendels zijn goed versleten en dringend aan vervanging toe.
En moeten zeker vervangen worden voordat we ook maar de intentie hebben om een trail te bezoeken.

Vandaag meteen besteld, en morgen ga ik haar grip shifters vervangen voor wat beter spul.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
retlaw schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:11:
[Afbeelding]

Na een race fiets en een gravelbike heb ik nu ook een MTB! Hopelijk dit weekend lekker testen op de singletracks in Noordwijkerhout!
Zou persoonlijk eerder op Noordwijk gaan spelen dan Noordwijkerhout. Vind Noordwijk beduidend leuker en uitdagender. Mooie bike, veel plezierige kilometers ermee gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Even een noob vraagje :X Ik heb de crank van mijn zoons' MTB los gehaald om de bladen eens goed schoon te maken, maar nu zit ik even met welke kant van de kettingbladen naar welke kant moeten wijzen.

Het is een Shimano triple (3x10) en ik dacht dat het middenste blad en het grootste blad met de markings naar buiten toe moesten, en het kleinste blad met de markings naar binnen. Klopt dat of moet ik de boel weer uit elkaar halen? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Nu online
djiedjie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 15:19:
[...]

Zou persoonlijk eerder op Noordwijk gaan spelen dan Noordwijkerhout. Vind Noordwijk beduidend leuker en uitdagender. Mooie bike, veel plezierige kilometers ermee gewenst!
Als Noordbiker moet ik nu zeggen dat het onder 1 noemer valt :) Noordwijk met deel 1, deel 2 en aubergine is meer uitdagend qua hoogte en flow, Noordwijkerhout is technischer maar wel vlakker. Lekker rondje aansluitend doen en je hebt voldoende uitdaging voor elk wat wils #marketingtalk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:23
Ben er een paar weken geleden voor het eerst geweest. Noordwijkerhout was toen wat nattig en de stukken langs de N-weg zijn wat meer van hetzelfde op een gegeven moment. Maar ik zou er voor tekenen om zo'n rondje rond mn eigen woonplaats te hebben hoor😉!
Pagina: 1 ... 228 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic