lastige vraag
1000 km is niet veel, maar als de boel echt slecht onderhouden is (of juist "super goed" <-- sarcastisch <-- onderhouden, na elke rit met ontvetter en water aan de slag.." )
Ook is de groepset van belang, een sram xx1 ketting gaat gemiddeld wel 2x zo lang mee dan een GX of NX (misschien nog wel meer). En als je ketting te ver is, dan is je cassette ook te ver en moet je beide vervangen, enkel als je optijd bent kan je alleen de ketting vervangen.
Type smering en of deze tijdig opnieuw aangebracht wordt scheelt ook veel, (wax moet je vaker aanbrengen, zeker in natte omstandigheden).
Ook veel door de modder, zand, strand, pekel rijden helpt uiteraard niet mee.
Daarnaast scheelt het ook met hoeveel kracht er gereden (en geschakeld wordt) en of je eigenlijk veel te veel op de kleinste kransjes aan het stoempen bent. (ook meer kracht en kleine kransjes slijten sneller en daardoor je ketting ook). Iemand van 120 kg zal meer kracht moeten leveren om dezelfde snelheid te rijden, dus dan slijt het ook harder
ofwel, ervaringen van anderen zeggen niet zoveel, dat kan varieren van inderdaad ~1000 tot 10.000 km op 1 set. (1000 is wel de ondergrens)
Eigen voorbeelden:
ik heb zelf weleens geprobeerd na 800 km een ketting te vervangen, dat was geen succes, die sloeg door p de oude cassette, gelukkig had ik de ketting nog niet weggegooid en heb ik nog 2000 km op die ketting erbij gereden. Toen was de boel nog niet op, maar vervangen omdat ik nieuwe wielen had

)
(dat was een 11 sp sunrace cassette en ketting weet ik niet meer). Dat een nieuwe ketting doorslaat op een oude cassette wil dus niet zeggen dat de boel vervangen moet worden.. je kan prima met het oude spul verder rijden.
de 2e 11 speed set van mijn vorige fiets (xt cassette, 2 sram kettingen) was na 3000 km redelijk ver op.. ik denk dat het grootste deel van de slijtage aan 2 ritten is toe te kennen. 1 lange rit (108 km met droge ketting) en 1 super modderige editie van de 6 uur van 't Zand)
Op mijn 12 speed slx ketting en cassette zit nu 2200 km en merk nog helemaal niks van slijtage. ik ben ook afgestapt van kettingen wisselen. Op een MTB is het toch lastig om op tijd alleen je ketting te wisselen, ook kan je bv elke 150 km switchen tussen 2 kettingen, maar ook dat is gedoe en als je dat een keer vergeet werkt het ook niet meer.. Het scheelt ook dat ik redelijk wat KM op de racefiets maak, en bij slecht weer eerder binnen fiets.. op de MTB gaat het dus allemaal wel lang mee (zowel qua tijd als qua km)
Van anderen heb ik gehoord dat ze (met name op de high end sram spullen) makkelijk 8000 km halen.
Dus het is waarschijnljk lekker makkelijk van de FM, draait niet helemaal lekker, dus gewoon vervangen. Daarom doe ik liever zoveel mogelijk onderhoud zelf

"gemiddeld" genomen zou de complete set niet afgeschreven hoeven zijn