@
Strider qua tools, vlak socket en een inpress tool voor de dichtingen zijn wel handig (2e niet 100% noodzakelijke). Socket kan je vlak slijpen of anders eentje kopen. Ook daarvoor de hieronder genoemde Unior is een goede tip imho, qua prijs redelijk betaalbaar en breed assortiment. Als je van ze direct online koopt heb je wel een eurotje of 9 verzendkosten geloof ik.
Voor de bekken van je bankschoef, Je kan ook hout gebruiken, beschadigd het zeker niet. Even bij de bouwmarkt een kantlijst oid halen/z'n houten hoek profieltje.
steel123 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 20:21:
Wij zijn eens een weekendje technische trails gaan rijden in Ardennen Belgie. Gister gestart met Esneux, maar pfoe dat was best heftig. Ik dacht wel wat te kunnen fietsen, maar de rode trails waren toch uitermate pittig, ook op elke trail wel een stukje gelopen(geklauterd wat nog moeilijker was).
Vandaag naar Spa geweest en dat is allemaal prima te doen. Alle routes zonder problemen kunnen fietsen, dus 2x blauw, 3x rood, 2x zwart. Echt een zeer groot niveau verschil met Esneux!
Dus als iemand nog ooit van plan is om de nieuwe technische trailparken te bezoeken in Belgie, dan zou ik aanraden om te beginnen in Spa.
Tja blijft flink verschillen tussen plekken, de ene rood is de andere niet en vergeet ook niet dat op sommige plekken rood lastiger is dan zwart

Holk schreef op zondag 12 juni 2022 @ 15:48:
Als je een nieuwe Canyon GC (is wel alu) 7 koopt voor hetzelfde geld heb je wel allemaal nieuw spul, garantie en modernere geometrie. Als het leuk is en je gaat upgraden in fiets kun je die met een gerust hart doorverkopen.
Ter verduidelijking, bedoelde met 'een aluminium exemplaar ook een Grand Canyon. hoewel ik alitjd iets moderners qua geo zou kopen als ik meer dan 1000 euro zou uitgeven. Stoic, Trek Roscoe 7 (of hoger), Commencal Meta Hardtail oid meer in die richting.
Iemand nog een tipje voor goedkope inpress adapter voor een 10x19x5/6800 lager? Unior heeft helaas dit maatje niet en vind veel nogal duur. Of zeggen jullie, gewoon socket die zo goed mogelijk past (of carrosseriering) er omgekeerd op en er in draaien met een lange bout en moer aan andere kant?
-edit-
dat er in drukken ging wel, had een socket dat precies de juiste maat was.. Er uit daar in tegen.. Er zit in de main pivot een bus tussen de beide lagers in veel Treks die het nogal lastig maakt om het lager er uit te tikken. Als ik deze nog een keer er uit moet halen overweeg ik serieus een lagertrekker die blind kan trekken..
Anyway als je vervolgens het lager er gewoon strak in drukt (goed schoonmaken en vol proppen met vet en ze liepen weer prima, dan drukt die bus op de innerrace aan beide kanten en is je lager enorm gritty. Heb dus de lagers net niet helemaal tot het einde er in geperst.
Conclusie: onderhoudstechnisch redelijk ruk ontworpen. Als het even kan wil ik een volgende fiets sowieso met dubbel gesealde lagers, gewoon dat er een extra afdichting overheen valt oid.
[
Voor 28% gewijzigd door
GoldenSample op 13-06-2022 18:41
]