And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Het begint met Calvados, kan niet slecht zijn
Heb er nu 3 op mijn lijstje staan, omdat mijn kennis qua materiaal niet heel groot is weet ik niet wat de beste keuze prijs/kwaliteit is.
https://www.12gobiking.nl/trek-procaliber-9-5-2021
https://www.canyon.com/nl...26_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK
https://www.mantel.com/se...oogle&utm_medium=shopping
Dit zijn nu mijn 3 opties, mocht iemand een andere betere optie hebben hoor ik die graag. Qua kleur vind ik de Canyon de mooiste, wat is qua specs de beste keuze?
Als ik jou was zou ik naar de Canyon Grand Canyon 9 gaan kijken als dit je budget is. Deze is erg goed afgemonteerd en heeft ook nog eens een dropper. Die laatste is zelfs in Nederland nog fijn.
Voor mensen die in de toekomst naar Frankrijk gaan een aanbeveling.
En is de canyon dan de enige optie? Of zijn er meer keuzesElmarJ16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
Waarom gelijk naar carbon stappen? Nu krijg je een hoogwaardig frame, maar met ok afmontage. In deze prijscategorie is een aluminium model vaak beter dan carbon. Betere vering, wielen en schakelmateriaal. Dat geeft direct een grotere performance boost dan een carbon frame.
Als ik jou was zou ik naar de Canyon Grand Canyon 9 gaan kijken als dit je budget is. Deze is erg goed afgemonteerd en heeft ook nog eens een dropper. Die laatste is zelfs in Nederland nog fijn.
Ja, maar daar is deze praatgroep dan ook voor.Bad Brains schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:41:
Deze kwam net binnen.
Is het weird als ik hier lichtelijk opgewonden van wordt.![]()
[Afbeelding]
De af montage upgraden is makkelijker en leuker dan een frame upgradenElmarJ16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
Waarom gelijk naar carbon stappen? Nu krijg je een hoogwaardig frame, maar met ok afmontage. In deze prijscategorie is een aluminium model vaak beter dan carbon. Betere vering, wielen en schakelmateriaal. Dat geeft direct een grotere performance boost dan een carbon frame.
Zit hier al een tijdje mee te lezen en dit gevoel heb ik ook. Nu vind ik de carbon uitvoering natuurlijk steevast mooierElmarJ16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:01:
Is het zo dat Shimano Deore XT beter is dan SRAM NX? Omdat er nogal veel fietsen met deze SRAM groep is afgemonteerd... (En ik heb alles shimano, dus voor mijn gevoel is dat ook wel handig.) Waar zit hem dat in?
Als ik vooral naar het wensenlijstje kijk kom ik zelf op deze uit:
https://www.12gobiking.nl/scale-925
Aardige prijs tov budget waarmee ik begon met zoeken, zeker als ik bedenk dat het niet de nummer 1 hobby zal worden, maar wel in 1x klaar met tubeless etc. En ik ben gek op blauw... (En met 1m80 en bbl 89 kom ik op maat L uit en die is op voorraad)
Enige tip die ik nog kreeg, was om wel een wat groter voorblad te pakken zodat de cassette wat minder lijdt als je wat kilometers wilt pakken voor je bij je trail bent aangekomen...
Voor mijn gevoel ga ik een dropper niet missen, maar zoveel mtb ervaring heb ik ook nog niet. Ik verwacht geen buitenland avonturen te gaan doen eigenlijk.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb geen ervaring met SRAM, maar XT is binnen Shimano wel een paar klassen hoger gepositioneerd dan NX bij SRAM.Mistraller schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Is het zo dat Shimano Deore XT beter is dan SRAM NX? Omdat er nogal veel fietsen met deze SRAM groep is afgemonteerd... (En ik heb alles shimano, dus voor mijn gevoel is dat ook wel handig.) Waar zit hem dat in?
Voor mijn gevoel ga ik een dropper niet missen, maar zoveel mtb ervaring heb ik ook nog niet. Ik verwacht geen buitenland avonturen te gaan doen eigenlijk.
Een dropper is niet noodzakelijk, maar maakt heel veel dingen makkelijker. Fietshouding met name. (Nogmaals; niet noodzakelijk; d'r zijn legio mtb'ers zonder dropper die een prima fietshouding hebben en vice versa) En op- en afstappen is wel relaxed met een dropper
Main Pivot van een Fuel EX, meerdere Treks hebben zelfde systeem. Zie ook eigenlijk niet helemaal het nut van de bus tussen de lagers. Maar goed het zit weer dus we kunnen weer.sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:38:
[...]
Dat is echt wel slecht. Zou zelf kijken of ik niet een shim zou kunnen knippen. Welke fiest/onderdeel OEM is dat?
Als je het mij vraagt laat je je echt volledig gek maken, nog het meest door jezelf. Je weet eigenlijk amper of je het wel echt wat vind en gaat voor een redelijk die-hard hardtail van 2700 euro?Mistraller schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Zit hier al een tijdje mee te lezen en dit gevoel heb ik ook. Nu vind ik de carbon uitvoering natuurlijk steevast mooierIk zat zelf een beetje naar de Scott Scale te kijken, maar dat is wellicht ook omdat ik al een Scott racer heb. Ik zit ook een beetje in de 2k range wat het mag kosten.
Als ik vooral naar het wensenlijstje kijk kom ik zelf op deze uit:
https://www.12gobiking.nl/scale-925
Aardige prijs tov budget waarmee ik begon met zoeken, zeker als ik bedenk dat het niet de nummer 1 hobby zal worden, maar wel in 1x klaar met tubeless etc. En ik ben gek op blauw... (En met 1m80 en bbl 89 kom ik op maat L uit en die is op voorraad)
Enige tip die ik nog kreeg, was om wel een wat groter voorblad te pakken zodat de cassette wat minder lijdt als je wat kilometers wilt pakken voor je bij je trail bent aangekomen...
Definieer prima fietshouding? Zonder dropper kun je simpelweg niet anders dan hoog staan boven of schuin achter je zadel. Of dat op het terrein dat je rijd een probleem is, is de vraag, het een prima fietshouding noemen is een beetje rare verwoording imho.Sherlock schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:11:
[...]
Ik heb geen ervaring met SRAM, maar XT is binnen Shimano wel een paar klassen hoger gepositioneerd dan NX bij SRAM.
Een dropper is niet noodzakelijk, maar maakt heel veel dingen makkelijker. Fietshouding met name. (Nogmaals; niet noodzakelijk; d'r zijn legio mtb'ers zonder dropper die een prima fietshouding hebben en vice versa) En op- en afstappen is wel relaxed met een dropper
[ Voor 80% gewijzigd door GoldenSample op 15-06-2022 12:31 ]
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
Tja, als je 's ochtends vergeet een broek aan te trekken sta je in je boxershort op kantoor. Geen probleem, want je kunt prima werken zonder broek, maar dat wil niet zeggen dat dat slim is.pjlgt schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:43:
Rij nu een maand of 6 met een dropper en vergeet de helft van de tijd dat dat ding erop zit.
[ Voor 32% gewijzigd door Klitse op 15-06-2022 12:51 ]
Hoop dat mijn vrouw me dan even waarschuwtKlitse schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:48:
[...]
Tja, als je 's ochtends vergeet een broek aan te trekken sta je in je boxershort op kantoor. Geen probleem, want je kunt prima werken zonder broek, maar dat wil niet zeggen dat dat slim is.
Nu ja, gek maken; we rijden op het werk regelmatig met huurfietsen in de LDD en omgeving, en ik heb wel een hybrid fiets met gravelbanden maar die is te licht voor trails. Ik heb best wat mensen waar ik graag ritten mee wil rijden, maar bij gebrek aan fiets gebeurt dat nu niet. Ik rij nu het meest op de racer (ongeveer zelfde prijsklasse) en ik denk dat ik dat het meeste zal blijven doen, maar dat kan dus ook omslaan, want we hebben veel bos in de buurt, en zoonlief begint er ook steeds meer zin in te krijgen.GoldenSample schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:24:
[...]
Als je het mij vraagt laat je je echt volledig gek maken, nog het meest door jezelf. Je weet eigenlijk amper of je het wel echt wat vind en gaat voor een redelijk die-hard hardtail van 2700 euro?
Fiets moet in elk geval een goede duurzame 1x12 groep hebben, tubeless, 29er, de rest zit op alle modellen wel (remote lockout, hydraulische remmen etc)
En je hebt helemaal gelijk hoor qua prijs, maar ik koop het liefste iets voor de lange termijn, en dan redeneer ik het prijsverschil weg door te denken aan alle keren dat we niet zijn wezen uit eten tijdens corona
Het is bij deze fiets ook gewoon de looks, dus in die zin, gek maken: ja.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 15-06-2022 12:55 ]
---------------
Gewoon je zadelpen (of dropper) in de montagestandaard doen en niet te hard dichtknijpen. Kan prima.Southern Sun schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:58:
Gisteren de Exceed binnen gekregen. Vanavond even de laatste dingen monteren, maar ik las dus een waarschuwing dat de fiets niet in een montage standaard mag ivm carbon. Moet echter wel de derailleur afstellen, beter helemaal niet in de standaard doen of zou het met enige voorzichtigheid toch kunnen? Anders een wat omslachtig gedoe.
Ach ja, ik bedoel ermee aan te geven dat je niet per se een dropper nodig hebt, zeker in Nederland. Maar dat het wel handig is. Ik heb een dropper en kan daardoor een betere fietshouding aannemen, maar als MvdP naast me rijdt (heel eventjesGoldenSample schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:24:
Definieer prima fietshouding? Zonder dropper kun je simpelweg niet anders dan hoog staan boven of schuin achter je zadel. Of dat op het terrein dat je rijd een probleem is, is de vraag, het een prima fietshouding noemen is een beetje rare verwoording imho.
En dan heb ik het inderdaad over het terrein waarop 90% van ons het meeste zal fietsen; de nederlandse singletracks.
Om terug te komen op je vraag: Ik vind 2700 vragen voor zo'n fiets schandalig. Alle componenten zijn minimaal OK, met een aantal uitschieters naar goed:
- De Fox Rythem is een prima vork, maar nog wel hun instapper. Voor dat geld verwacht ik minimaal een Performance maar eigenlijk al bijna een Performance Elite.
- Aandrijving: Leuk dat de achterderailleur XT is, maar vervolgens een SLX cassette en een DEORE(!) shifter
- Remmen: Hier is niks op aan te merken, maar voor dat geld verwacht ik toch wel minimaal een SLX rem.
- Wielen: Hier valt weinig over te zeggen aangezien het inhouse gemaakt wordt. Slecht zullen ze in ieder geval niet.
Voor 1/3e minder heb je bij Canyon een fiets met een betere afmontage, zelfs inclusief dropper, maar met een aluminium frame. Of dit dan automatisch de betere keuze maakt kan ik niet voor je beoordelen, maar ik weet wel waar ik m'n geld (niet) aan zou uitgeven.
Wat betreft Shimano XT vs Sram NX: XT is VEEL beter dan NX. Persoonlijk vind ik Sram NX het minimale aan afmontage van SRAM dat je moet rijden. Het schakelt natuurlijk prima, maar het verschil met Sram GX is al groter. Zelf vind ik XT zelfs nog boven GX staan, al worden ze vaak naast elkaar gezet. Dat zal waarschijnlijk vooral door de prijs komen. Ik rij in ieder geval beiden en vind de XT echt wel beter schakelen.
Er zullen vast wel meerdere opties zijn. Ik heb die ook niet allemaal zo paraat, maar in de huidige tijd geldt eerder welke fiets je wél kan krijgen dan welke niet. En in dat opzicht doet Canyon het naar mijn idee nog lang niet zo slecht. Levertijden van 3/4 maanden is tegenwoordig snel. Met een beetje pech zit je al naar +9 maanden te kijken.Dirk0s schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:11:
[...]
En is de canyon dan de enige optie? Of zijn er meer keuzes
Dát gevoel had ik inderdaad ook wel; en aan je post heb ik ook wel veel info. Als je nog niet alle series goed kent is dat lastig inschatten.ElmarJ16 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:31:
Om terug te komen op je vraag: Ik vind 2700 vragen voor zo'n fiets schandalig.
Qua prijs zag ik dat met mijn racer overigens ook gebeuren, ik had nog pré corona prijs, modeljaar later was exact gelijk op de kleur na maar wel +€400. Inmiddels is het frame ietsje anders maar wederom een dikke prijsstijging. Scott zal op de Scale ook wel +800 gedaan hebben denk ik zo.
Op die racer kon ik zelfs ook nog wat van de prijs afkrijgen, dat zit er nu niet meer in.
De verkrijgbaarheid is 1 ding, maar voor ik tot een aankoop overga wil ik gewoon kijken en voelen, en dat gaat lastig in een lege showroom haha. Ik heb ook geen haast verder. De voorpret, kijken en kiezen is ook leuk.
Voor mijn zoontje (nog niet uitgegroeid) ben ik op zoek naar een (liefst tweedehands) Cube Aim Allroad trouwens. Kan ie met fatsoenlijke verlichting naar school maar toch ook het bos in duiken zo nu en dan.
---------------
Ook niet op https://www.trailforks.com/ ?maartend schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:03:
Hallo.
Hulpvraag. Ik zit nu in Normandië, in de buurt van Remalard en Bretoncelles
Ik zie tijdens mijn wandelingen meerdere malen de bekende MTB bordjes. En ik heb ook mijn MTB bij. Dus ik op zoek naar de gpx files voor mijn fietsgps (ja, een 830). Maar of ik nu google of wikiloc of komoot of sitytrail, ik kan geen van die routes vinden.
Tevens vind ik geen site, zoals we die in de lage landen hebben, met alle routes er op.
Dus ; help aub, waar kan ik nog zoeken
Ik zag dat de goedkoopste World Cup (Oude SL) met XT voor 4300 weggaat. Net op tijd mijn Lux verkocht…
https://www.canyon.com/nl...lux/#section-product-grid
[ Voor 12% gewijzigd door Holk op 15-06-2022 18:24 ]
Mooie fiets geworden zeg! Nog steeds echt wel XC, maar lekker bijtijds. Alleen jammer van de cable routing door de headsetHolk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:23:
Nog niemand die het nieuws van de nieuw Canyon Lux CFR en World Cup edities heeft gepost? Alles lekker smooth en netjes weggewerkt. SLX is met pensioen en is CFR voor terug (all ik the naming), maar ook de solid bearing van Ceramic Speed in de bewegende onderdelen.
Ik zag dat de goedkoopste World Cup (Oude SL) met XT voor 4300 weggaat. Net op tijd mijn Lux verkocht…
https://www.canyon.com/nl...lux/#section-product-grid
De Scott Spark (RC) had dat ook al helaas. Daar moet je geloof ik ook de kabels loshalen als je het bovenste balhoofdlager eruit wilt halen. Ik snap het, het ziet er strakker uit, maar het is wel echt een geval van form over function. Het valt wel op dat Scott met de Spark RC wel echt een stuk progressievere XC racebike heeft staan dan deze nieuwe Lux en de Specialized Epic. Vooral qua lengte van de voorvork en demper en het feit dat de Spark RC een 34 SC heeft in plaats van een 32 SC of SID SL. Dat maakt de Spark RC wel een hele andere XC bike.Holk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:50:
Jup en dat schijnt de totaal onhandige versie te zijn waarbij, als je een kabel moet wisselen voor welke reden dan ook, alles los moet halen
:strip_exif()/f/image/yeaecogsdpWLlx9KB3VCWNmE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PDTSN1Pu9eQJj1Z6SoQX4icg.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag eindelijk de Neuron gekregen, eerste indruk is goed! Hij golft wel zeg maar maar denk dat dat wennen is aan de vering maar hier moet ik misschien nog even mee stoeien!
Ook heb ik nog wat ruzie met de derailleur, ben totaal niet handig en zelfs met Youtube snap ik er geen zak van...maar hier ga ik deze week nog wel ff naar kijken!
Wel een PR op de Schaak (mtb route van Horst) met anderhalve minuut mijn eigen tijd verbeterd maar daar is nog wel veek tijd te winnen (en is de Neuron niet de ideale fiets voor)! Al met al ben ik blij
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Mooie fiets! Afstelling van derri was ook hier een dingetje. Beste tip; geduld
Yes! Juiste maat maar was toch nog ff naar Koblenz gereden (ofja had daar een leveranciersbezoek) om het te triple checkenHolk schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:10:
Juiste maat?
Mooie fiets! Afstelling van derri was ook hier een dingetje. Beste tip; geduld
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Dat golven had ik aan het begin ook last van, maar inderdaad door je achtervering goed af te stellen (ook de rebound) wordt dat veel beter. Hij staat nu veel stijver afgesteld bij mijNutterd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vandaag eindelijk de Neuron gekregen, eerste indruk is goed! Hij golft wel zeg maar maar denk dat dat wennen is aan de vering maar hier moet ik misschien nog even mee stoeien!
Mijn exceed 2021 heeft dat ook, met als klap op de vuurpijl een incourante bovenlager die werkelijk alleen door Across gemaakt wordt (IS52/42). Dit moet toch beter kunnen?daanb14 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:46:
[...]
De Scott Spark (RC) had dat ook al helaas. Daar moet je geloof ik ook de kabels loshalen als je het bovenste balhoofdlager eruit wilt halen. Ik snap het, het ziet er strakker uit, maar het is wel echt een geval van form over function. Het valt wel op dat Scott met de Spark RC wel echt een stuk progressievere XC racebike heeft staan dan deze nieuwe Lux en de Specialized Epic. Vooral qua lengte van de voorvork en demper en het feit dat de Spark RC een 34 SC heeft in plaats van een 32 SC of SID SL. Dat maakt de Spark RC wel een hele andere XC bike.
Kost in begin even tijd om juiste afstelling te vinden van de demper. Zet de SAG eerst goed en dan rebound volgens het boekje. Dan heb je al mooi start punt. Kan zijn dat je de rebound nog beetje naar wens mag Tweaken. Heb je de SAG goed en is de rebound naar wens en je gaat erg (te)makkelijk door de veerweg heen. (Bottom out) Dan zou ik eens kijken naar volume tokens. Vermoed dat Canyon een 0.4 volume token heeft gebruikt. Dit kun je opzoeken met serie nummer op de FOX website. Al bij aantal Neuron rijders de 0.4 vervangen voor 0.6 en in enkel geval een 0.8.Nutterd schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook heb ik nog wat ruzie met de derailleur, ben totaal niet handig en zelfs met Youtube snap ik er geen zak van...maar hier ga ik deze week nog wel ff naar kijken!
Wel een PR op de Schaak (mtb route van Horst) met anderhalve minuut mijn eigen tijd verbeterd maar daar is nog wel veek tijd te winnen (en is de Neuron niet de ideale fiets voor)! Al met al ben ik blij
Kijk voor het deinen eerst naar je SAG zit er voldoende druk op en dan naar de Rebound. Dit is vaak wel de oplossing.
Voor tunning gegevens etc. van je voorvork en je demper kun je op deze webstie kijken. https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike
Afstellen van een derailleur kan in begin lastig klusje zijn. Onderstaande filmpje van Park tool vond ik persoonlijk één van de betere uitleggen hoe dit te doen. Wat ik zelf deed om het afstellen in de vingers te krijgen was; als alles goed stond kabel spanning, b-tension etc te vernagelen en weer op nieuw af te moeten stellen. Kwestie van paar keer doen. En stappen van onderstaande filmpje doorlopen.
PR's lekker laten voor wat ze zijn. Neuron is leuke fiets om fun mee te hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 16-06-2022 08:49 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Van de week een Lux Trail CF7 gehuurd, nieuwsgierig hoeveel dat nou scheelt in geometrie met mijn Trek Marlin 8.
Ik heb hem nu op standaard setting vanuit Fox staan maar ga hem toch iets "strakker" proberen, als ik de SAG meet zit hij voor op +- 20% SAG en achter op +-30% maar ga hem op 15 en 25 proberen en dan nog iets met de rebound spelen!Daan_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:55:
[...]
Kost in begin even tijd om juiste afstelling te vinden van de demper. Zet de SAG eerst goed en dan rebound volgens het boekje. Dan heb je al mooi start punt. Kan zijn dat je de rebound nog beetje naar wens mag Tweaken. Heb je de SAG goed en is de rebound naar wens en je gaat erg (te)makkelijk door de veerweg heen. (Bottom out) Dan zou ik eens kijken naar volume tokens. Vermoed dat Canyon een 0.4 volume token heeft gebruikt. Dit kun je opzoeken met serie nummer op de FOX website. Al bij aantal Neuron rijders de 0.4 vervangen voor 0.6 en in enkel geval een 0.8.
Kijk voor het deinen eerst naar je SAG zit er voldoende druk op en dan naar de Rebound. Dit is vaak wel de oplossing.
Voor tunning gegevens etc. van je voorvork en je demper kun je op deze webstie kijken. https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike
[YouTube: DIALED S2-EP19: Suspension bottoming out? Volume spacers might be your solution | FOX]
Afstellen van een derailleur kan in begin lastig klusje zijn. Onderstaande filmpje van Park tool vond ik persoonlijk één van de betere uitleggen hoe dit te doen. Wat ik zelf deed om het afstellen in de vingers te krijgen was; als alles goed stond kabel spanning, b-tension etc te vernagelen en weer op nieuw af te moeten stellen. Kwestie van paar keer doen. En stappen van onderstaande filmpje doorlopen.
[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
PR's lekker laten voor wat ze zijn. Neuron is leuke fiets om fun mee te hebben.
wat betreft de derailleur heb ik dat filmpje gebruikt maar helaas nog zonder succes maar dit komt wel goed als ik er ff voor ga zitten (normaal zou ik naar de fietsenmaker gaan maar nu wil ik het ook zelf oplossen
En wat betreft PR's moet ik inderdaad niet mee bezig zijn maar heb lang getwijfeld over de Neuron omdat ik ook graag wel eens de boswielrenner uithang maar ook graag een all round fiets wou dus de snelheid van de fiets (van mezelf laat ik ff buiten beschouwing) was ik wel benieuwd naar en valt absoluut niet tegen
Als goed is heeft je DPS een stroke lengte van 50mm dan is 30% SAG 50x0.3=15 en bij 25% SAG 50x0.25=12,5
Voor achter demper ligt de sweet spot voor de SAG ergens tussen de 25-35%. Om zo voldoende small bump compliance te hebben. Als hij te plush aanvoelt en/of je te makkelijk de hele veerweg gebruikt dan zou ik toch kijken naar volume spacer. Bijvoorbeeld eerst een 0.6
TIP: pomp niet in één keer alle lucht er in doe dit in kleine stapjes. Bijvoorbeeld met 50PSI per keer. En druk de veering keer aantal keer in als je lucht toevoegt hebt. (zodat lucht zich goed verdeeld over de kamers) Zie handleiding FOX
Hoeveel mm heb je nu voor je SAG? En hoe meet je dit ?

https://www.worldwidecycl...ession-rebound-ep-1-video
Het deinen heb ik in begin ook gehad. En heb SAG op 28% en rebound naar wens afgesteld. En uiteindelijk de 0.4 volume spacer vervangen voor een grotere. En dat was de oplossing hier. En ja dienen zul je altijd iets hebben met een fully. Het is immers geen HT (ook al lock je de demper)
Heb nog wel set volume spacers op MP staan net als een FOX DPS factory ;-)
.
[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 16-06-2022 12:31 ]
https://geometrygeeks.bikenooberke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:56:
Je hebt een handige Duitse site waar je gemakkelijk frame afmetingen kan vergelijken met een visualisatie erbij... Weet iemand zo welke dat is?
Maar is niet duits.
Bij Duits denk ik eerder aan https://ritzelrechner.de/
[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 16-06-2022 09:50 ]
---------------
Dit is een hele belangrijke en staat ook in de handleiding van Fox voor alle vorken en dempers. Altijd lucht pompen of eruit laten in stappen van maximaal 50 PSI.Daan_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:33:
@Nutterd
TIP: pomp niet in één keer alle lucht er in doe dit in kleine stapjes. Bijvoorbeeld met 50PSI per keer. En druk de veering keer of 10 a 15 in als je lucht toevoegt hebt.
Bedankt voor je bericht! Ik zal straks even uitgebreider reageren maar heb hem nu achter op 30% staan en wil hem op +-25-26% proberen dus niet op 15%Daan_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:33:
@Nutterd SAG achter op 15% zal waarschijnlijk niet de oplossing zijn. Daar creëer je weer andere uitdagingen mee.![]()
Als goed is heeft je DPS een stroke lengte van 50mm dan is 30% SAG 50x0.3=15 en bij 25% SAG 50x0.25=12,5
Voor achter demper ligt de sweet spot voor de SAG ergens tussen de 25-35%. Om zo voldoende small bump compliance te hebben. Als hij te plush aanvoelt en/of je te makkelijk de hele veerweg gebruikt dan zou ik toch kijken naar volume spacer. Bijvoorbeeld eerst een 0.6
TIP: pomp niet in één keer alle lucht er in doe dit in kleine stapjes. Bijvoorbeeld met 50PSI per keer. En druk de veering keer of 10 a 15 in als je lucht toevoegt hebt.
Hoeveel mm heb je nu voor je SAG? En hoe meet je dit ?
[Afbeelding]
https://www.worldwidecycl...ession-rebound-ep-1-video
Het deinen heb ik in begin ook gehad. En heb SAG op 28% en rebound naar wens afgesteld. En uiteindelijk de 0.4 volume spacer vervangen voor een grotere. En dat was de oplossing hier. En ja dienen zul je altijd iets hebben met een fully. Het is immers geen HT (ook al lock je de demper)![]()
Heb nog wel set volume spacers op MP staan net als een FOX DPS factory ;-)
.
Dit verschilt per fiets namelijk ook behoorlijk. De ene fiets is gemaakt om met 30% te rijden en een andere met 25% bijvoorbeeld.
Canyon verwijst naar de FOX of Rockshox handleiding ;-)drBunhead schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:14:
Wat zegt Canyon eigenlijk over de demper setup qua sag?
Dit verschilt per fiets namelijk ook behoorlijk. De ene fiets is gemaakt om met 30% te rijden en een andere met 25% bijvoorbeeld.
https://99spokes.com/Mistraller schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:49:
[...]
https://geometrygeeks.bike
Maar is niet duits.
Bij Duits denk ik eerder aan https://ritzelrechner.de/
Fantastische site om geo's mee te vergelijken.
IS42/IS52? Die zou Cane Creek ook moeten hebben. Ik had die nodig voor mijn vorige frame (waar @Klitse nu op rondrijdt), wilde Hope maar die hadden het niet, dus toen maar voor CC gegaan.bas-r schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 07:51:
[...]
Mijn exceed 2021 heeft dat ook, met als klap op de vuurpijl een incourante bovenlager die werkelijk alleen door Across gemaakt wordt (52/42). Dit moet toch beter kunnen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Volgens mij hebben die Exceeds een IS52 bovenlager nodig. Die heeft CaneCreek niet.Demo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:26:
[...]
IS42/IS52? Die zou Cane Creek ook moeten hebben. Ik had die nodig voor mijn vorige frame (waar @Klitse nu op rondrijdt), wilde Hope maar die hadden het niet, dus toen maar voor CC gegaan.
Deze dus:
https://acros-components....rated-cable-routing?c=208
En de NS rijdt nog steeds heel fijn zn rondjes
[ Voor 13% gewijzigd door Klitse op 16-06-2022 10:31 ]
Demo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:26:
[...]
IS42/IS52? Die zou Cane Creek ook moeten hebben. Ik had die nodig voor mijn vorige frame (waar @Klitse nu op rondrijdt), wilde Hope maar die hadden het niet, dus toen maar voor CC gegaan.
Precies het linkje van @KlitseKlitse schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:29:
[...]
Volgens mij hebben die Exceeds een IS52 bovenlager nodig. Die heeft CaneCreek niet.
Deze dus:
https://acros-components....rated-cable-routing?c=208
En de NS rijdt nog steeds heel fijn zn rondjes
Een bovenlager met buiten 52mm en binnen 42mm diameter (IS52/42). Dat laatste maakt 'm ongewoon en Across is (tot nu toe) de enige die ik heb gevonden die dat formaat produceert.
Oh dat is wel een hele vage maat ja.. Ik ben blij met m'n 44 mm headtube, zerostack boven en external onder, gangbaarder wordt het haast nietbas-r schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:37:
[...]
[...]
Precies het linkje van @Klitse
Een bovenlager met buiten 52mm en binnen 42mm diameter (IS52/42). Dat laatste maakt 'm ongewoon en Across is (tot nu toe) de enige die ik heb gevonden die dat formaat produceert.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ik ben eerlijk gezegd ook best wel benieuwd wat er gebeurt als ik er gewoon een is52/40 in leg. Ik vind het lastig mezelf te bedwingen met dat soort experimenten 😅Demo schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:24:
[...]
[...]
Oh dat is wel een hele vage maat ja.. Ik ben blij met m'n 44 mm headtube, zerostack boven en external onder, gangbaarder wordt het haast niet
Canyon mailen met de vraag of dat kan.bas-r schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:27:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd ook best wel benieuwd wat er gebeurt als ik er gewoon een is52/40 in leg. Ik vind het lastig mezelf te bedwingen met dat soort experimenten 😅
Die is top, zowel geo als specsMarty! schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:17:
[...]
https://99spokes.com/
Fantastische site om geo's mee te vergelijken.
Ik heb in mijn Spectral een IS52/40 van Ritchey gezet (zie eerdere berichten) ipv de acros IS52/42, dat ging in mijn geval goed. De ring die om de buis van je voorvork zit heeft dan een kleinere OD zodat deze in de binnendiameter van het lager past. Echter lopen er bij mijn geen kabels door het balhoofd, dus kan niet zeggen of dat kabeltechnisch gaat passen.bas-r schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:27:
[...]
Ik ben eerlijk gezegd ook best wel benieuwd wat er gebeurt als ik er gewoon een is52/40 in leg. Ik vind het lastig mezelf te bedwingen met dat soort experimenten 😅
https://www.bike-stats.de/geometrie_vergleichnooberke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:56:
Je hebt een handige Duitse site waar je gemakkelijk frame afmetingen kan vergelijken met een visualisatie erbij... Weet iemand zo welke dat is?
Van de week een Lux Trail CF7 gehuurd, nieuwsgierig hoeveel dat nou scheelt in geometrie met mijn Trek Marlin 8.
Je kan ook demper langzaam naar juiste punt duwen ipv bouncen. De reden is dat de negatieve kamer op druk moet komen via equalising port. Je voelt en hoort het als je langs de port komt, lucht stroomt er door en de veer wordt ietsje zachter.daanb14 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:51:
[...]
Dit is een hele belangrijke en staat ook in de handleiding van Fox voor alle vorken en dempers. Altijd lucht pompen of eruit laten in stappen van maximaal 50 PSI.
Als je twee keer langs de port gaat weet je dat je dat goed zit, geeft wat meer gevoel dan tig keer bouncen.
bike-stats.de ?nooberke schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:56:
4 minuten te laat
[ Voor 3% gewijzigd door iamerwin op 16-06-2022 12:31 ]
Hello. Is it me you're looking for?
En verschil Fox vs Rockshox was voor mij ook een mentaal ding. In de Rockshox gaat veel minder druk, dus een achterdemper van RS heeft 160 psi, een Fox 260.. Wordt overal vermeld maar dan nog begon ik op 200 (en zit ik nu op 270)
:strip_exif()/f/image/qTFtqmFxp2EWYFD17pEwuYRs.jpg?f=fotoalbum_large)
(Zal die oranje sticker er nog af halen
Moet zeggen, erg tof! Maar merk wel dat mijn conditie nog beneden peil is. De eerste 10km gingen best aardig, maar daana begon duidelijk vermoeidheid in de weg te zitten en dat resulteerde ook meteen in de eerste valpartij. Niet zo hard gelukkig, bovenaan een klimmetje zaten 2 groepen van dikke boomstronken die ik verkeerd inschatte. Ook weer een wijze les.
Dus de combi houding en ver vooruit blijven kijken bij vermoeidheid vergt wat aandacht. Was nog wel lekker rustig op donderdagochtend dus hier ga ik sowieso een wekelijks ritueel van maken.
[ Voor 3% gewijzigd door Southern Sun op 16-06-2022 13:11 ]
techniek leer je in 1e instantie door het rustig op te bouwen, in de rode zone is het overleven ipv leren
Zondag heb ik voor het eerst een paar rondjes Netersel gereden.. voor NL begrippen bizar technisch (laatste jaar is er voor zover ik heb begrepen ook een hoop qua technische features bijgekomen). Op de bekende rondjes stop ik ook niet zo snel, maar hier heb ik een paar dingen wel opnieuw geprobeerd tot het wel lukte. Het lastige van dit rondje vond ik dat er vaak een vrij lastig stuk vlak na een scherpe bocht kwam, hierdoor moet je -echt- goed inschatten hoe je de bocht uitkomt om op een veilige lijn te komen + je snelheid moet niet te ver droppen, want dan is het weer moeilijker om over een steek of wortel heen te komen. Ook een leuk setje van 4 drops, waar je goed kan opbouwen (met een lusje om snel nog een paar keer te oefenen)
staan wat foto's op strava https://www.strava.com/activities/7297219033
Foto's blijven altijd leuk, hierbij nog eentje van mijn laatste ritje voordat ik mijn voet brak....Southern Sun schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:04:
Vanmorgen mijn eerste rit kunnen maken.
[Afbeelding]
(Zal die oranje sticker er nog af halen).
Voet overigens niet met fieten gebroken...
hoe weerhoud Netersel zich ten opzichte van de technische stukken in Venlo en omgeving?Prulleman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:20:
@Southern Sun mooie fiets, die alpacin kleuren zijn erg mooi, @Michaelg heeft de Lux in deze kleurstelling, met het zonnetje erop een hele fraaie kleur.
techniek leer je in 1e instantie door het rustig op te bouwen, in de rode zone is het overleven ipv lerenDus zoals @Holk zegt, iets minder hard starten. En verder kunnen stronken op een klim erg lastig zijn. even resetten en nog een keer proberen is eigenlijk beter dan gewoon vol gas je rondje proberen af te maken.
Zondag heb ik voor het eerst een paar rondjes Netersel gereden.. voor NL begrippen bizar technisch (laatste jaar is er voor zover ik heb begrepen ook een hoop qua technische features bijgekomen). Op de bekende rondjes stop ik ook niet zo snel, maar hier heb ik een paar dingen wel opnieuw geprobeerd tot het wel lukte. Het lastige van dit rondje vond ik dat er vaak een vrij lastig stuk vlak na een scherpe bocht kwam, hierdoor moet je -echt- goed inschatten hoe je de bocht uitkomt om op een veilige lijn te komen + je snelheid moet niet te ver droppen, want dan is het weer moeilijker om over een steek of wortel heen te komen. Ook een leuk setje van 4 drops, waar je goed kan opbouwen (met een lusje om snel nog een paar keer te oefenen)
staan wat foto's op strava https://www.strava.com/activities/7297219033

[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 16-06-2022 15:22 ]
Dan toch maar weer een saaie Canyon Neuron die los gelaten is op de lokale lusjes.Holk schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:16:
Gelukkig eindelijk een foto van een ander merk dan Canyon
![]()
[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 16-06-2022 16:43 ]
Dan moeten bepaalde merken niet meer dan €2000 meer vragen voor een fiets met minder goede afmontage, kuch Specialized, €5700 voor een Epic met een Reba, kuch.Holk schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:16:
Gelukkig eindelijk een foto van een ander merk dan Canyon
![]()

en direct na dit stuje:

kwam een vrij steile (korte) afdaling met flinke keien (moeilijk te zien op de foto):
Niet te vergelijken.. Netersel is heel veel in 5 km, Het rondje wat ik een tijdje terug rond venlo (https://www.strava.com/activities/6990822463) heb gedaan, was veeeeeel langer en dan kom je af en toe een technisch stukje tegen. Een lastig klimmetje, een steil afdaling, maar eigenlijk niks zoals Netersel.Nutterd schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:20:
[...]
hoe weerhoud Netersel zich ten opzichte van de technische stukken in Venlo en omgeving?
Netersel is wel -allemaal- aangelegd, Venlo is puur natuur. Ik heb geen problemen met aangelegde TTF's maar genoeg die daar anders over denken.
Het is dat ik het geld er niet voor had en ik acuut een nieuwe fiets nodig had, maar wat is die Spark (RC) toch een ongelofelijk mooi ding (ik ben met mijn Lux Trail ook nog steeds erg tevreden, ik denk nu de voorvork beter te hebben staan)! Gave route met die stenen en houten planken ertussen! Welke banden gebruik jij momenteel? Het profiel is bij jouw banden een stuk minder grof en ik vind de Schwalbe Wicked Will erg onvoorspelbaar bij grof zand. De bloknoppen op de buitenkanten grijpen flink in stukjes los zand. Dat heeft mij al wat zweetmomentjes bezorgd.Prulleman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:23:
nou, omdat het geen canyon is en omdat niet iedereen zin heft in Strava, zal ik er hier ook nog een paar zetten dan
[Afbeelding]
en direct na dit stuje:
[Afbeelding]
kwam een vrij steile (korte) afdaling met flinke keien (moeilijk te zien op de foto):
[Afbeelding]
zitten nog de (stock) maxxis rekon race 2.4 banden op. Op zich een vrij soepel/snel rollende xc band. Maar.. ik had het idee dat ik met mijn vorige fiets (cannondale fsi hardtail) met ray/ralph op de weg echt een heel stuk minder rolweerstand had.. nou gaat het natuurljk niet om rolweerstand op de weg, maar om de juiste balans tussen rolweerstand en grip in het terrein waar je het meeste rijdt.. Maar omdat ik toch echt 1-3 km/u verschil merk op de weg, vraag ik me af hoeveel langzamer de rekon race is op hardpack (als ik een PR op bv Dorst wil rijden is dat toch alleen mogelijk als de routes er perfect bij ligt.. )daanb14 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:28:
[...]
Het is dat ik het geld er niet voor had en ik acuut een nieuwe fiets nodig had, maar wat is die Spark (RC) toch een ongelofelijk mooi ding (ik ben met mijn Lux Trail ook nog steeds erg tevreden, ik denk nu de voorvork beter te hebben staan)! Gave route met die stenen en houten planken ertussen! Welke banden gebruik jij momenteel? Het profiel is bij jouw banden een stuk minder grof en ik vind de Schwalbe Wicked Will erg onvoorspelbaar bij grof zand. De bloknoppen op de buitenkanten grijpen flink in stukjes los zand. Dat heeft mij al wat zweetmomentjes bezorgd.
Volgende setje banden wordt daarom (waarschijnlijk) 2.35" ray/ralph
Verder klopt het dat je niet teveel nop wilt hebben in het zand, dat maakt het niet voorspelbaarder. je wilt vooral brede zachte banden (en dus het liefst ook bijpassende brede velgen).
als je die kant op gaat, laat maar weten, is voor mij 40 minuutjes rijdenDaan_ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:36:
@Prulleman Netersel is zeker leuk om te doen. Staat hier nog op het To Do lijstje. Zondag eerst bikepark Kleve
Als voorbereiding op de fietsvakantie in Oostenrijk over 2 weken heb ik nu wel de "Super Ground" versie van Ray/Ralph gemonteerd, net een rondje mee gereden maar ik vind ze toch wel echt merkbaar minder fijn dan de "Super Race" die ik normaal gebruik.
Laat ik je dan wel horen… Dat zal voor mij ergens eind augustus zijn. En hopelijk met de EPrulleman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:36:
[...]
als je die kant op gaat, laat maar weten, is voor mij 40 minuutjes rijden
Edit: vanuit hier kleine anderhalf uur. Dat is nog goed te doen
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 16-06-2022 15:57 ]
Interessant, ik heb op een set wielen ook ralph/ray liggen. Maar juist de superground omdat ik het idee had dat ik de race door de casing heen duwde en ze daardoor wat zwabberde.Kluus schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:42:
Ik vind ray/ralph ook wel de ideale combinatie, heb eigenlijk nooit grip te kort en ook op de weg rijden ze wel lekker wat fijn is voor de gravel ritjes die hier heel af en toe gereden worden. Met mijn Exceed in combinatie met ray/ralph heb ik echt totaal geen behoefte aan een gravelbike, die heb ik wel maar is omgebouwd tot woon-werk fiets.
Als voorbereiding op de fietsvakantie in Oostenrijk over 2 weken heb ik nu wel de "Super Ground" versie van Ray/Ralph gemonteerd, net een rondje mee gereden maar ik vind ze toch wel echt merkbaar minder fijn dan de "Super Race" die ik normaal gebruik.
hoe breed zijn die velgen intern?edoappelhof schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:49:
[...]
Interessant, ik heb op een set wielen ook ralph/ray liggen. Maar juist de superground omdat ik het idee had dat ik de race door de casing heen duwde en ze daardoor wat zwabberde.
Ja het verschil wat we merken is dan denk ik wel hetzelfde want voor mij voelt het juist alsof die supergrounds te hard zijn opgepompt, terwijl dat niet zo is. Dan is dat misschien ook gewenning…edoappelhof schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:49:
[...]
Interessant, ik heb op een set wielen ook ralph/ray liggen. Maar juist de superground omdat ik het idee had dat ik de race door de casing heen duwde en ze daardoor wat zwabberde.
Bij het wisselen trouwens wel gemerkt dat de protectie in de superrace minimaal is, wat ook de reden was om voor nu te wisselen.
Dit was één:
:strip_exif()/f/image/GoNh8xmKFvImFqqdF5epIIBs.jpg?f=fotoalbum_large)
En later vond ik nummer twee:
:strip_exif()/f/image/TZuPHTA0k6rSi2ZJe2XrWECO.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor dit soort doorns in NL is dat niet zo erg, dat lost tubeless wel op blijkbaar, maar voor scherpe stenen heb ik toch liever wat meer bescherming
En ik heb stans race sealant er in gegooit in plaats van de normale, maar ik weet nog niet of ik daar zo’n fan van ben, die korrels rammelen in de banden… Volgende week nog maar eens kijken hoe het daarmee is of dat het al vol zit met stanimals.
[ Voor 60% gewijzigd door Kluus op 16-06-2022 16:23 ]
BlauwSouthern Sun schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:04:
Vanmorgen mijn eerste rit kunnen maken.
[Afbeelding]
(Zal die oranje sticker er nog af halen).
Moet zeggen, erg tof! Maar merk wel dat mijn conditie nog beneden peil is. De eerste 10km gingen best aardig, maar daana begon duidelijk vermoeidheid in de weg te zitten en dat resulteerde ook meteen in de eerste valpartij. Niet zo hard gelukkig, bovenaan een klimmetje zaten 2 groepen van dikke boomstronken die ik verkeerd inschatte. Ook weer een wijze les.
Dus de combi houding en ver vooruit blijven kijken bij vermoeidheid vergt wat aandacht. Was nog wel lekker rustig op donderdagochtend dus hier ga ik sowieso een wekelijks ritueel van maken.
Mooie fiets! Ook geen instapper trouwens
---------------
Wat ik nu toevallig zie, niet in het blauw maar nu wel op voorraad (in beide kleurstellingen):Mistraller schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:37:
[...]
Blauw![]()
Mooie fiets! Ook geen instapper trouwens
https://www.canyon.com/nl...28_pv_rahmenfarbe=WH%2FMC
Carbon, als je dat graag wil, en “slechts” 200 euro duurder dan die Scott die je laatst linkte, maar wel beter afgemonteerd (als je er als Sram leek zoals ik vanuit gaat dat gx ~= XT).
Haha welja, gooi er nog maar even 200 bovenopKluus schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:45:
[...]
Wat ik nu toevallig zie, niet in het blauw maar nu wel op voorraad (in beide kleurstellingen):
https://www.canyon.com/nl...28_pv_rahmenfarbe=WH%2FMC
Carbon, als je dat graag wil, en “slechts” 200 euro duurder dan die Scott die je laatst linkte, maar wel beter afgemonteerd (als je er als Sram leek zoals ik vanuit gaat dat gx ~= XT).Carbon wielen zelfs…
En dan te denken dat ik alleen maar op die scott uitkwam vanwege blauw. Ik heb gewoon een zwak voor die kleur.... ik heb ook een blauwe auto
Maar voorlopig nog geen tijd om eens te gaan kijken (denk dagje moordrecht van maken of zo) dus kan goed zijn dat ik pas iets ga kopen/bestellen in het najaar en dan komen er wellicht alweer (blauwe?!?) 2023 modellen.
---------------
En ja, het is hier constant dalen en klimmen en als je dan bij een gehucht/huis uitkomt dat Columbier heet, dan weet je waarom je er even door zit
Voor nog eens €100 meer rijdt je in augustus een mooie blauwe Canyon Neuron CF8Mistraller schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:00:
[...]
Haha welja, gooi er nog maar even 200 bovenop![]()
En dan te denken dat ik alleen maar op die scott uitkwam vanwege blauw. Ik heb gewoon een zwak voor die kleur.... ik heb ook een blauwe auto(en blauwe skates, blauwe bergschoenen, etc etc)
Maar voorlopig nog geen tijd om eens te gaan kijken (denk dagje moordrecht van maken of zo) dus kan goed zijn dat ik pas iets ga kopen/bestellen in het najaar en dan komen er wellicht alweer (blauwe?!?) 2023 modellen.
Het advies was om voor de Canyon Grand Canyon 9 te gaan, maar deze bevalt mij qua looks en saaie kleur niet echt.
Wat is volgens jullie de minimale groep die je nodig hebt als je eigenlijk voornamelijk in NL gaat fietsen?
Dat zal eigenlijk altijd gewoon SRAM NX of Shimano Deore zijn. (Waarbij bij die 2 Deore de voorkeur heeft)Dirk0s in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Wat is volgens jullie de minimale groep die je nodig hebt als je eigenlijk voornamelijk in NL gaat fietsen?
En als je de looks van een bike niet leuk vind is het vaak inderdaad een goed idee om naar een andere fiets te kijken. Helaas moet je dan soms mindere componenten op de koop toe nemen. In elk geval is er dan wat de upgraden in de toekomst. (Een frame upgraden is helaas niet echt een ding)
[ Voor 31% gewijzigd door ZanielGa op 16-06-2022 19:34 ]
Thanks, ik zit ook veel op marktplaats te kijken alleen vind ik het lastig om te bepalen wat een fiets dan nog waard is.ZanielGa schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:23:
[...]
Dat zal eigenlijk altijd gewoon SRAM NX of Shimano Deore zijn. (Waarbij bij die 2 Deore de voorkeur heeft)
En als je de looks van een bike niet leuk vind is het vaak inderdaad een goed idee om naar een andere fiets te kijken. Helaas moet je dan soms mindere componenten op de koop toe nemen. In elk geval is er dan wat de upgraden in de toekomst. (Een frame upgraden is helaas niet echt een ding)
Zo zie ik nu een sensa met wat upgrades, vraagprijs 2000 maar is dit ook wel een juiste prijs voor het materiaal? Benieuwd naar jullie mening over de correcte waarde
https://www.marktplaats.n...vo-pro-rockshox-sid-mavic
Het lijkt of hij dezelfde fiets er nog een keer op gezet heeft voor 1350 https://www.marktplaats.n...64887-sensa-fiori-evo-pro Maar misschien mis ik iets.Dirk0s schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:40:
[...]
Thanks, ik zit ook veel op marktplaats te kijken alleen vind ik het lastig om te bepalen wat een fiets dan nog waard is.
Zo zie ik nu een sensa met wat upgrades, vraagprijs 2000 maar is dit ook wel een juiste prijs voor het materiaal? Benieuwd naar jullie mening over de correcte waarde
https://www.marktplaats.n...vo-pro-rockshox-sid-mavic
Volgens mij is de ene met upgrades (andere velgen en vork) en de andere zonder de upgrades en de materialen in losse verkoopZanielGa schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:44:
[...]
Het lijkt of hij dezelfde fiets er nog een keer op gezet heeft voor 1350 https://www.marktplaats.n...64887-sensa-fiori-evo-pro Maar misschien mis ik iets.
Verkeerde kleur blauwmathman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:12:
[...]
Voor nog eens €100 meer rijdt je in augustus een mooie blauwe Canyon Neuron CF8![]()
Nee het wordt geen fully. Dat is voor mij wel helder.
Wat ik me nog wel afvraag; als je vaak eerst wat kilometers asfalt pakt voor je bij de beoogde trail aankomt, is het dan verstandig om een 1x12 te nemen? Of is 2x11 logischer.
Met een 30 voor rij je op dergelijke stukken best veel op een heel klein kransje achter, dat geeft best wat slijtage lijkt me. Kan je op een 1x12 setup zomaar een 34 steken?
---------------
Dat staat in de specificaties van het frame. Ligt aan hoeveel ruimte er is rondom de bottom bracket en breder lopende achterbrug.Mistraller schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:07:
[...]
Verkeerde kleur blauw![]()
Wat ik me nog wel afvraag; als je vaak eerst wat kilometers asfalt pakt voor je bij de beoogde trail aankomt, is het dan verstandig om een 1x12 te nemen? Of is 2x11 logischer.
Met een 30 voor rij je op dergelijke stukken best veel op een heel klein kransje achter, dat geeft best wat slijtage lijkt me. Kan je op een 1x12 setup zomaar een 34 steken?
Mijn frame specificeert max 32T maar heb geüpgraded van 30T naar 34T. Dat past net.
1x12 is naar mijn mening superieur ondanks de schevere ketting. Comfortabeler schakelen, minder onderdelen en onderhoud.
1x12 doet het ook op asfalt, ik ga vaak wel 30 km of meer over asfalt enkele reis als ik naar LDD of Nijmegen ga en zit dan niet alleen maar op het kleinste kransje, maar ik heb inderdaad ook een 34… Slijtage valt in ieder geval wel mee, sowieso lijkt me de slijtage op de weg dan weer kleiner dan in het bos.Mistraller schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 01:07:
[...]
Verkeerde kleur blauw![]()
Ik zou nu echt nooit meer voor een 2x op de MTB gaan in ieder geval.
Ja lekker is dat. Ik heb toch best wat banden kapot gereden, maar nog nooit op het loopvlak. Het is inderdaad pas link als je de wang langs een scherpe steen haalt oid.Kluus schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:09:
[...]
Ja het verschil wat we merken is dan denk ik wel hetzelfde want voor mij voelt het juist alsof die supergrounds te hard zijn opgepompt, terwijl dat niet zo is. Dan is dat misschien ook gewenning…
Bij het wisselen trouwens wel gemerkt dat de protectie in de superrace minimaal is, wat ook de reden was om voor nu te wisselen.
Dit was één:
[Afbeelding]
En later vond ik nummer twee:
[Afbeelding]
Voor dit soort doorns in NL is dat niet zo erg, dat lost tubeless wel op blijkbaar, maar voor scherpe stenen heb ik toch liever wat meer bescherming.
En ik heb stans race sealant er in gegooit in plaats van de normale, maar ik weet nog niet of ik daar zo’n fan van ben, die korrels rammelen in de banden… Volgende week nog maar eens kijken hoe het daarmee is of dat het al vol zit met stanimals.Voor de racer ga ik die in ieder geval niet gebruiken denk ik.
Hij geeft aan dat door de nieuwe voorvork boost mogelijk is.Holk schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:04:
Eeeuh, hoe kun je “upgraden” van non-boost naar boost? Dan rek je je achterbrug 6mm op in mijn beleving (142-148)
Dat zou voor mij een directe No-Go zijn voor de rest van de fiets
Achter is gebruik gemaakt van een adapter??
Voor is met de nieuwe vork zeker mogelijk, dan ga je van 100mm naar 110mm, no problem. Alleen achter is het een vaste driehoek met vaste maat. Schuif je daar een naaf die 6mm breder is in, dan buig je overdreven gezegd de poten naar buiten.Dirk0s schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:06:
[...]
Hij geeft aan dat door de nieuwe voorvork boost mogelijk is.
Achter is gebruik gemaakt van een adapter??
Misschien is die adapter andere endcaps op de naaf, maar dan is het natuurlijk geen "upgrade" naar boost maar heeft het achterwiel een "downgrade" naar non-boost...Holk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:10:
[...]
Voor is met de nieuwe vork zeker mogelijk, dan ga je van 100mm naar 110mm, no problem. Alleen achter is het een vaste driehoek met vaste maat. Schuif je daar een naaf die 6mm breder is in, dan buig je overdreven gezegd de poten naar buiten.
Vervolgvraag daarop; hoe zit het dan met de chainline offset, want pak je dan wel die 3mm extra of niet?Kluus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Misschien is die adapter andere endcaps op de naaf, maar dan is het natuurlijk geen "upgrade" naar boost maar heeft het achterwiel een "downgrade" naar non-boost...
Dat werkt alleen als je Surly heetHolk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:10:
[...]
Voor is met de nieuwe vork zeker mogelijk, dan ga je van 100mm naar 110mm, no problem. Alleen achter is het een vaste driehoek met vaste maat. Schuif je daar een naaf die 6mm breder is in, dan buig je overdreven gezegd de poten naar buiten.
Eh ja, goed punt waarschijnlijk staat het wiel dan ook niet meer lekker gecentreerd, of de cassette komt te dicht bij het frame als je aan die kant gaat afsnoepen, dus dat zal wel niet werken.Holk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:15:
[...]
Vervolgvraag daarop; hoe zit het dan met de chainline offset, want pak je dan wel die 3mm extra of niet?
@Dirk0s misschien kan die MP verkoper nog wat meer toelichten wat hij bedoeld met die adapter
Want die 6mm is best veel, je as zit niet lekker, laat staan wat het met het frame en materiaal zelf doet.
Check bij de fabrikant of ze zo'n setje aanbieden dan weet je genoeg.
Al moest ik wel lachen om de claim van door boost bredere banden mogelijk. Dat is dikke onzin dat wordt nml bepaald door ruimte in frame en vork icm de velgbreedte.
Je kettingblad is vaak de beperkende factor voor de ruimte in het frame, als die 3 mm naar buiten komt, kan je dus ook de chainstays breder maken.Torched schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:01:
Veel frames hebben die 3 mm ook wel aan beide kanten en past een boostachterwiel met andere adapters/frameinserts zeker.
Check bij de fabrikant of ze zo'n setje aanbieden dan weet je genoeg.
Al moest ik wel lachen om de claim van door boost bredere banden mogelijk. Dat is dikke onzin dat wordt nml bepaald door ruimte in frame en vork icm de velgbreedte.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/UOtDTmlqmWw16cXDvMy8O0WN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HKJR4fx1mR0jDiign8w9cYtP.jpg?f=fotoalbum_large)