Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 205 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Long story short; 2K voor een fiets die 5; 6 jaar oud is (lastig te zoeken, maar frame model is van voor 2018) en 1x12 is gemaakt (voor zeker een dubbel, zie andere advertentie) met dat non-boost / boost verhaal is veel te veel geld. Op basis van onderstaande advertentie lijkt me dat de dubbel vervangen is door een enkel blad op de originele crank

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

[ Voor 13% gewijzigd door Holk op 17-06-2022 10:19 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:03
Demo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:08:
[...]
Je kettingblad is vaak de beperkende factor voor de ruimte in het frame, als die 3 mm naar buiten komt, kan je dus ook de chainstays breder maken.
Ja in een nieuw frame. De reden om het te doen op een oud frame is dat je er een iets steviger wiel voor terugkrijgt omdat de spaakhoek tov de naaf iets beter wordt.

De rest is nvt En je kan voor breder omdat boost vorken ook bredere banden toelaten meestal.

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:44
Holk schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:18:
Long story short; 2K voor een fiets die 5; 6 jaar oud is (lastig te zoeken, maar frame model is van voor 2018) en 1x12 is gemaakt (voor zeker een dubbel, zie andere advertentie) met dat non-boost / boost verhaal is veel te veel geld. Op basis van onderstaande advertentie lijkt me dat de dubbel vervangen is door een enkel blad op de originele crank

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios
Al met al dus te duur. Kon hem voor 1700 mee krijgen. Hij heeft het over aankoop april 2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hQ3hdycaVx9qrvjRUWZuGq8dWqc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6LfokuuOMsOVJUHOKazhaztn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Dirk0s op 17-06-2022 10:47 ]

• Holk
Een fiets uit 2020 met een 2x drivetrain, lijkt me niet logisch. Wellicht dat hij de fiets 2de hand heeft gekocht in 2020 of dat het een overjarig model was, maar als je op de site van 12go kijkt naar Sensa Fiori +EVO Pro 2020 kom je uit op een ander model dan deze.

1700 is nog gortig in mijn ogen, kun je echt leuek spul voor kopen

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-12 22:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Torched schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:34:
[...]

Ja in een nieuw frame. De reden om het te doen op een oud frame is dat je er een iets steviger wiel voor terugkrijgt omdat de spaakhoek tov de naaf iets beter wordt.

De rest is nvt En je kan voor breder omdat boost vorken ook bredere banden toelaten meestal.
In een oud (non-boost) frame moet je geen boost-wielen stoppen. Zeker in carbon niet, dan ga je hele onverwachte spanningen op die chain/seatstays zetten, je dropouts komen scheef op de naaf te staan (dus met het aandraaien van je as ga je nog meer krachten introduceren), alleen met staal zou ik dat aandurven.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04:44
Demo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:16:
[...]
In een oud (non-boost) frame moet je geen boost-wielen stoppen. Zeker in carbon niet, dan ga je hele onverwachte spanningen op die chain/seatstays zetten, je dropouts komen scheef op de naaf te staan (dus met het aandraaien van je as ga je nog meer krachten introduceren), alleen met staal zou ik dat aandurven.
Thanks duidelijk nu, deze laat ik gaan

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bC21g8YL_Sn4KVLDfI2Pjkcbixc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBSvZd0I4D0YMpFOUJNOUku1.jpg?f=fotoalbum_large

Gistermorgen weer een heerlijke rondje Gasselte gedaan hier in Drenthe. Wat een prachtige route is dat toch!

Ik maak echt nooit foto’s, maar dit keer moest het zo zijn denk ik. In de middag gingen we zwemmen, wat we elke dag doen, en stond de fiets aan het fietsenrek vast met een stevige ketting. Jullie raden het al: fiets gejat…

Wel redelijk verzekerd, dus krijg een goed bedrag terug. Maar. Wat nu te kopen…

Budget: tot €1300 ongeveer. Hoeft niet op, mag best ietsje meer zijn.
Skill level: gevorderd. Kan lekker meekomen op de meeste tracks.
Wensen: dropper, 8-12 versnellingen, fully niet perse nodig (had destijds een hele goede deal op de oude. Nu liever een goede Hardtails, dan een mindere fully), liefst goed afgemonteerd.

Kijk er natuurlijk al een hele tijd niet meer naar, vandaar dat ik van jullie advies in zou willen winnen.
Alvast bedankt!

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:01:
[Afbeelding]

Gistermorgen weer een heerlijke rondje Gasselte gedaan hier in Drenthe. Wat een prachtige route is dat toch!

Ik maak echt nooit foto’s, maar dit keer moest het zo zijn denk ik. In de middag gingen we zwemmen, wat we elke dag doen, en stond de fiets aan het fietsenrek vast met een stevige ketting. Jullie raden het al: fiets gejat…

Wel redelijk verzekerd, dus krijg een goed bedrag terug. Maar. Wat nu te kopen…

Budget: tot €1300 ongeveer. Hoeft niet op, mag best ietsje meer zijn.
Skill level: gevorderd. Kan lekker meekomen op de meeste tracks.
Wensen: dropper, 8-12 versnellingen, fully niet perse nodig (had destijds een hele goede deal op de oude. Nu liever een goede Hardtails, dan een mindere fully), liefst goed afgemonteerd.

Kijk er natuurlijk al een hele tijd niet meer naar, vandaar dat ik van jullie advies in zou willen winnen.
Alvast bedankt!
Balen dat ie gejat is zeg. Wel mooi dat je nog een aardig bedrag terugkrijgt.
Ik zet mijn mountainbike nooit ergens neer waar ik hem niet kan zien. Al zitten er 3 sloten op.
Maar goed, daar heb jij niks aan.

Voor 1300 zou ik ook voor een hardtail gaan omdat je voor dat bedrag geen fatsoenlijke fully kunt kopen.
Maar dan de vragen. Wat wil je er precies mee gaan doen. Allen rondjes in Nederland (en welke dan) of ook naar het buitenland (en waar dan?). Ben je iemand die graag zo snel mogelijk zijn rondjes rijdt of meer een speelse rijder die wat jumpjes en dropjes opzoekt. En dan nog de vraag hoe groot en hoe zwaar je ongeveer bent. Vooral belangrijk wanneer je wat zwaarder bent dan de gemiddelde fietser.
En als laatste nog, wat vind jij "goed afgemonteerd"? Sram NX / Shimano SLX goed genoeg, of liever GX/XT?

Oh en heb je de laatste tijd al weer eens op een hardtail gefietst? Je bent een Fully gewend en misschien vind je een Hardtail nu wel helemaal niks meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 17-06-2022 14:16 ]

• Peter_Aragorn
Vooral in Nederland voorlopig ja. Fiets veel hier in Drenthe en veel in Rijssen. Houdt wel van pittigere singletracks.
Ik hoef niet de snelste te zijn, daar geef ik weinig om moet ik zeggen. Het speelse vind ik er leuker aan dan de snelheid. Ben 184 lang, 78 kilo. Dus dat is geen probleem.
Vorige fiets was afgemonteerd met NX. Zou wel hetzelfde minimaal willen als dat kan.
Dit was de vorige fiets: http://calibrebicycles.com/bike/bossnut-evo/

• Klitse
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:55:
Vooral in Nederland voorlopig ja. Fiets veel hier in Drenthe en veel in Rijssen. Houdt wel van pittigere singletracks.
Ik hoef niet de snelste te zijn, daar geef ik weinig om moet ik zeggen. Het speelse vind ik er leuker aan dan de snelheid. Ben 184 lang, 78 kilo. Dus dat is geen probleem.
Vorige fiets was afgemonteerd met NX. Zou wel hetzelfde minimaal willen als dat kan.
Dit was de vorige fiets: http://calibrebicycles.com/bike/bossnut-evo/
Hardtail met minimaal NX zou prima moeten lukken voor €1300 lijkt me. Als je speels leuk vind zou je kunnen kijken naar iets met meer dan 100mm veerweg en iets slackere headangle. Je Fully had namelijk ook al geen race geo, dus wellicht iets als een Canyon Stoic?

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 17-06-2022 16:49 ]

• Peter_Aragorn
Klitse schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:46:
[...]

Hardtail met minimaal NX zou prima moeten lukken voor €1300 lijkt me. Als je speels leuk vind zou je kunnen kijken naar iets met meer dan 100mm veerweg en iets slackere headangle. Je Fully had namelijk ook al geen race geo, dus wellicht iets als een Canyon Stoic?
Klopt, die was alles behalve een racemonster. Wellicht iets te speels zelfs, maar je verliest natuurlijk ook veel kracht aan de full suspension. Dus een soortgelijke Hardtail leek mij ook al een goed idee.

Is de Stoic een goede bang for buck? Soortgelijke alternatieven zijn natuurlijk ook welkom.

Kwam zelf de Vitus Sentier (VR) ook al snel tegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Peter_Aragorn op 17-06-2022 17:26 ]

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
So_Easy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Even een kleine update.
Vandaag de Richey headset gemonteerd. De headset ziet er kwalitatief goed uit. Netje een o-ring afdichting om de buis en een seal die op het frame ligt. Ben benieuwd of het kraken een stuk minder is..
Update 2.
Ondertussen een kleine 200km verder en nog geen gekraak uit m’n headset/cover/spacers. Wat ben ik blij met deze update.

• Holk
@Peter_Aragorn Ern Honzo iets voor je?

• Peter_Aragorn
Ga ik naar kijken!

Edit. Zelf ook de Cragger 7.0 op het oog nu. https://www.radon-bikes.d.../cragger/cragger-70-2022/

[ Voor 27% gewijzigd door Peter_Aragorn op 18-06-2022 08:58 ]

• Klitse
  • Niet online
Peter_Aragorn schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:17:
[...]

Ga ik naar kijken!

Edit. Zelf ook de Cragger 7.0 op het oog nu. https://www.radon-bikes.d.../cragger/cragger-70-2022/
Net als de Stoic is ook de Cragger een boel fiets voor je geld.

• Peter_Aragorn
Beiden zijn nu de twee opties denk ik. Niks leverbaar uiteraard…

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Die cragger is wel echt heel veel fiets voor het geld. Met 130mm ook niet overdreven in NL (ik rij zelf ook met een 140mm hardtail). De Marzocchi Z2 schijnt wel echt een hele goede vork te zijn, beter dan de Pike Select in de Stoic 4, die ook nog eens 500 Euro duurder is.

De service van Canyon is over het algemeen wel beter dan Radon, maar dit soort fietsen zijn vaak wel bomb proof. Helemaal als die het meeste worden ingezet in NL.

Ik zou zeker goed die Cragger in de gaten houden! Ik vind die al beter afgemonteerd dan de Stoic 4

• Peter_Aragorn
ElmarJ16 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 11:34:
Die cragger is wel echt heel veel fiets voor het geld. Met 130mm ook niet overdreven in NL (ik rij zelf ook met een 140mm hardtail). De Marzocchi Z2 schijnt wel echt een hele goede vork te zijn, beter dan de Pike Select in de Stoic 4, die ook nog eens 500 Euro duurder is.

De service van Canyon is over het algemeen wel beter dan Radon, maar dit soort fietsen zijn vaak wel bomb proof. Helemaal als die het meeste worden ingezet in NL.

Ik zou zeker goed die Cragger in de gaten houden! Ik vind die al beter afgemonteerd dan de Stoic 4
Met mijn beperkte kennis, was ik ook al tot die conclusie gekomen inderdaad.

Sta inmiddels op de wachtlijst voor de Cragger 7.0 🙃

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11 13:12

dano_nl

Meh

Hm ik heb al een tijdje een krakend zadel, het is zo te horen de zadelpen die in het frame wat knarst. Is dat op te lossen met een beetje montagepasta? Of is het beter een ander iets te pakken?

Meh

• Klitse
  • Niet online
dano_nl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 19:24:
Hm ik heb al een tijdje een krakend zadel, het is zo te horen de zadelpen die in het frame wat knarst. Is dat op te lossen met een beetje montagepasta? Of is het beter een ander iets te pakken?
Ja dat kan prima. Wel eerst goed schoonmaken. Anders kraakt het zo weer.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43
schoonmaken en opnieuw met vet of carbon pasta monteren, als het heel snel terug komt is er wellicht wat anders aan de hand..

Strava

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 14:02
Misschien moet ik toch iets voorzichtiger aan fietsen. Maandje geleden in malden al gekeken wat de remweg is als je een bramenstuik in duikt.
En vandaag met 22 km/h met men trapper achter een boomstronk blijven hangen. Over het stuur gegaan en het grootste gedeelte van de de klap opgevangen met men gezicht. Gelukkig zijn het alleen maar schrammen en wat blauwe plekken. Maar lag wel even op de grond niet begrijpend wat er nu weer gebeurt was.
Fiets en alles is gelukkig nog heel.

Nu was ik samen met een maatje, maar het viel mij toch wel op dat na mijn val nog 6 man voorbij fietste en alleen hoi riepen en niets vroegen. Als ik iemand langs een pad zie zitten of staan dan vraag ik altijd of het ok gaat en help als het nodig is. En ook dat kun je roepen als je langs fietst.

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:13
Ik heb ook eens een kraakje opgelost door de hele zadel bevestiging los te halen en schoon te maken (op de racefiets weliswaar). Zat veel vuil tussen toen.

[ Voor 6% gewijzigd door Southern Sun op 19-06-2022 08:32 ]

• Demo

Demo

kippy schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:45:
Nu was ik samen met een maatje, maar het viel mij toch wel op dat na mijn val nog 6 man voorbij fietste en alleen hoi riepen en niets vroegen. Als ik iemand langs een pad zie zitten of staan dan vraag ik altijd of het ok gaat en help als het nodig is. En ook dat kun je roepen als je langs fietst.
Als er iemand bij is en het ziet er niet uit alsof er een ambulance bij moet komen, dan zou ik ook niet stoppen, misschien wel in het voorbij gaan vragen of het gaat.
Heb laatst in Spa nog wel met 3 man iemand opgeraapt, die was otb gegaan en lag op een steil stuk met zijn benen naar boven, knie helemaal open en de fiets er ook nog ergens tussen :X

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:14
Ok. Heeft iemand van jullie een kleine Kärcher of zoiets om op de camping bijv je fiets schoon te spuiten? En? Welke en bevalt dat?

Ik gebruikte tot nu op vakantie altijd een colafles met gaatje in dop, maar na mijn rit van vandaag en de hoosbui van afgelopen nacht werkt dat nu niet goed. En zit ik aan zo'n klein ding te denken
. Wel op 220V of oplaadbaar.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:24
Zou geen hogedruk reiniger op je lak zetten, lijkt mij iig niet zo'n heel goed idee.
Zit aardig wat kracht achter zo'n ding.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:43
maartend schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:20:
Ok. Heeft iemand van jullie een kleine Kärcher of zoiets om op de camping bijv je fiets schoon te spuiten? En? Welke en bevalt dat?

Ik gebruikte tot nu op vakantie altijd een colafles met gaatje in dop, maar na mijn rit van vandaag en de hoosbui van afgelopen nacht werkt dat nu niet goed. En zit ik aan zo'n klein ding te denken
https://www.praxis.nl/tui...2ah-accu-en-lader/5631239

Echt ideaal, draadloos (accu), slang in een emmer water en spuiten maar. En als bonus heb je een switch tussen hoge en lage druk (prima voor de MTB dus). :*)

MTB Trail Traffic

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-12 10:16
Vandaag workshop gedaan in Kleve om mijn skills te verbeteren, kom je gewoon een Tweaker tegen :w

Hello fellow humans

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35

Ik heb voordat ik dat wilde proberen een onkruidsproeier gekocht van 22e, en gebruik die onderweg of wanneer mijn tuinslang wegens de wintervorst is afgesloten.

Afbeeldingslocatie: https://images.obi.at/product/AT/415x415/485546_1.jpg
https://www.obi.at/drucks...r-comfort-5-5-l/p/4855466

Werkt prima met de directe straal op modder. Gebruik er vaak borsteltje bij. Voorlopig geen reden meer om te upgraden.

Mijn alternatief was deze mobiele accu Kärcher:
https://www.obi.at/hochdr...r-oc-3-bike-box/p/8369613

Maar stuk duurder, vandaar dat ik eerst low tech ging.

Die Worxs dingen zijn ook wel mooi trouwens. Zeker als je al de accu's hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 19-06-2022 20:28 ]

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-12 14:28

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb een Karcher OC3 Plus (7 liter reservoir). De ingebouwde accu kan ongeveer 2 reservoirs leeg spuiten voor hij leeg is. Kwa druk is het zeker geen hogedruk reiniger, maar vergelijkbaar met een tuinslang, veilig voor de fiets dus. Handig van de Karcher is dat hij een afsluitbaar waterreservoir heeft, waardoor hij ook met water mee kan in de auto.De 4 liter versie lijkt me echt te klein om een fiets en zeker een MTB schoon te maken.

Ik gebruik hem om in de winter de racefiets achter in de tuin even schoon te spuiten. Ik heb ook een buitenkraan aan de straatkant, maar in het donker in de winter schiet dat niet op. De Karcher gebruik ik ook om mee te nemen als we bv in het bos gaan wandelen om de schoenen even schoon te spuiten voor we in de auto gaan. De MTB heb ik er nog niet mee schoongemaakt, maar ik vermoed dat je daar ook wel een borstel bij nodig gaat hebben. Al met al ben ik er wel tevreden mee, maar het blijft wel een dure gadget.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:14
Bad Brains schreef op zondag 19 juni 2022 @ 18:26:
Zou geen hogedruk reiniger op je lak zetten, lijkt mij iig niet zo'n heel goed idee.
Zit aardig wat kracht achter zo'n ding.
Meestal instelbaar tot bar of 6. Kan de lak echt wel hebben

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29
maartend schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:40:
[...]

Meestal instelbaar tot bar of 6. Kan de lak echt wel hebben
Opgedroogde prut gewoon eerst even natmaken en laten intrekken, dan loop je ook geen risico water op plekken te persen waar het niet hoort. :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Ik heb de kleine karcher gehad, maar was voor mij toch echt te weinig volume in de tank. Heb nu een bosch lage drukreiniger op accu met 15L reservoir en dat is een stuk fijner (linkje). Helaas wel wat prijziger.

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 14:25

Kun je niet op de camping vragen of je de tuinslang even mag gebruiken? :)

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik gebruik zelf deze. Hier zit een groot reservoir in waar je normaal gesproken makkelijk 2 fietsen mee kan doen. Als het echt heel heftig is, dan maar 1. Deze gaat gewoon met water erin in de auto en kan ik overal waar ik ben m'n fiets afspuiten. Dat is zelfs voor de rondjes in NL nog ideaal. Als je het laat wachten tot je thuis bent, dan is het vaker al moeilijk eraf te krijgen.

Qua aansluiting is het enkel 12V, maar ik heb er een 220V van Campingaz erbij gekocht om deze ook thuis te kunnen gebruiken.

• dano_nl

dano_nl

Meh

Ik was vandaag wat aan het zoeken naar Nederlandse podcasts over mountainbiken, iemand nog aanrader?

Meh

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:14
Inmiddels in bezit van mijn eerste MTB en heb een vraag over de bandendruk.

Volgens de silca.cc calculator: voor 20.5 PSI / 1.4 bar en achter 22 PSI / 1.5 bar.
Kan dit kloppen?

Voornamelijk fiets ik op gravel / bospaden in Limburg.

Specs:
banden: tubeless, Maxxis Ardent 29x2.35
totaal gewicht = 105 kg

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Klitse
  • Niet online
replica17 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:05:

Volgens de silca.cc calculator: voor 20.5 PSI / 1.4 bar en achter 22 PSI / 1.5 bar.
Kan dit kloppen?

Specs:
totaal gewicht = 105 kg
Bandendruk is geen exacte wetenschap. Het is afhankelijk van gewicht, ondergrond, nat/droog, interne breedte van je velgen, casing van je banden, temperatuur, tubeless/binnenband, enz enz..
Ik zou beginnen op 1.6 / 1.7 en dan steeds iets lager gaan todat je band begint te rollen of todat je je velg voelt bij oneffenheden. Dan weer iets oppompen. Ga je ruiger spul fietsen, dan meer lucht er in.

• Prulleman
replica17 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:05:

Kan dit kloppen?

Specs:
totaal gewicht = 105 kg
grote ontbrekende factor in het verhaal is de velgbreedte.. 21 mm of 35 mm interne breedte scheelt nogal voor de druk, of alles er tussenin uiteraard.

Met 105 kg zou het goed kunnen, maar je zou voor de zekerheid iets hoger kunnen beginnen (zeker als je smalle velgen hebt).

Voor je materiaal kan je beter van hoog naar laag werken dan andersom, anders rij je zo je band of nog erger je velg kapot in je eerste rit.
Hou er ook rekening mee dat niet alle meters in deze range goed/betrouwbaar werken, zeker niet op een simpele vloerpomp bedoelt voor racefietsen.

eigenlijk moet je dus niet teveel naar (exacte waardes) van andere luisteren, maar zelf gaan zoeken naar de juiste druk, met jou pomp/meter, banden (casing, breedte, ...), velgen, rijstijl. Maar zelf rij ik met 1,2/1,3 bar - 1.3/1,4 bar met:
- maxxis rekon race 2.4
- tubeless
- 30/28mm velgen
- 76+11+kleding+drinken, dus ~90 kg totaal...??
- fully
- xc, over het algemeen niet al te ruige paden, maar voor ruiger terrein ga ik wat hoger zitten om mijn velgen te beschermen.

Strava

• Prulleman
dano_nl schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:47:
Ik was vandaag wat aan het zoeken naar Nederlandse podcasts over mountainbiken, iemand nog aanrader?
nog niet gevonden.. mocht je geïnteresseerd zijn in training, dan is de beter worden podcast van Laurens ten Dam wel interessant (spin off van de wieler Live Slow Ride Fast podcast). Engelstalig is er wel meer te vinden, maar veel gefocussed op downhill

Strava

• dano_nl

dano_nl

Meh

Die van Ltd ken ik inderdaad, zitten goeie afleveringen tussen (de eerste paar bewegen ze te veel van de microfoon af vind ik, waardoor het niet heel lekker luistert, inhoudelijk wel leuk)

Was begonnen aan deze: https://open.spotify.com/...9_WA&utm_source=copy-link maar is inhoudelijk dan weer niet even sterk. Hij is wel leuk om ervaringen te luisteren.

Wellicht dan maar Engelstalig..
Prulleman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:37:
[...]

nog niet gevonden.. mocht je geïnteresseerd zijn in training, dan is de beter worden podcast van Laurens ten Dam wel interessant (spin off van de wieler Live Slow Ride Fast podcast). Engelstalig is er wel meer te vinden, maar veel gefocussed op downhill

Meh

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:14
Prulleman schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:32:
[...]

grote ontbrekende factor in het verhaal is de velgbreedte.. 21 mm of 35 mm interne breedte scheelt nogal voor de druk, of alles er tussenin uiteraard.

Met 105 kg zou het goed kunnen, maar je zou voor de zekerheid iets hoger kunnen beginnen (zeker als je smalle velgen hebt).

Voor je materiaal kan je beter van hoog naar laag werken dan andersom, anders rij je zo je band of nog erger je velg kapot in je eerste rit.
Hou er ook rekening mee dat niet alle meters in deze range goed/betrouwbaar werken, zeker niet op een simpele vloerpomp bedoelt voor racefietsen.

eigenlijk moet je dus niet teveel naar (exacte waardes) van andere luisteren, maar zelf gaan zoeken naar de juiste druk, met jou pomp/meter, banden (casing, breedte, ...), velgen, rijstijl. Maar zelf rij ik met 1,2/1,3 bar - 1.3/1,4 bar met:
- maxxis rekon race 2.4
- tubeless
- 30/28mm velgen
- 76+11+kleding+drinken, dus ~90 kg totaal...??
- fully
- xc, over het algemeen niet al te ruige paden, maar voor ruiger terrein ga ik wat hoger zitten om mijn velgen te beschermen.
Uit de specs: Bontrager Kovee, dubbelwandig, Tubeless Ready, 28-gaats, 23 mm velgbreedte, Presta-ventiel

Ik ga de druk wel iets verhogen, het is echt zacht. Al reed het wel heerlijk vergeleken met de racefiets 😂

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Prulleman
replica17 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:53:
[...]

Uit de specs: Bontrager Kovee, dubbelwandig, Tubeless Ready, 28-gaats, 23 mm velgbreedte, Presta-ventiel

Ik ga de druk wel iets verhogen, het is echt zacht. Al reed het wel heerlijk vergeleken met de racefiets 😂
geef het ook even tijd om te wennen. zacht is goed (voor zowel grip als rolweerstand), je moet op 2 zaken letten, stabiliteit in bochten (als het voelt alsof de band omklapt als je schuin gaat, dan is de druk te laag.) en doorslaan op wortels/stenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 20-06-2022 15:59 ]

Strava

• Holk
Met je gewicht (hoi) zou ik voor 1.7/1.8 gaan. Ik rij daar ook op, de 1.6/1.5 zorgt vooral bij langere bochten op snelheid zo’n blubberend gevoel, alsof je achter lek rijdt. Persoonlijk vind ik dat best irritant en geeft geen vertrouwen

• Klitse
  • Niet online
Holk schreef op maandag 20 juni 2022 @ 19:35:
Met je gewicht (hoi) zou ik voor 1.7/1.8 gaan. Ik rij daar ook op, de 1.6/1.5 zorgt vooral bij langere bochten op snelheid zo’n blubberend gevoel, alsof je achter lek rijdt. Persoonlijk vind ik dat best irritant en geeft geen vertrouwen
Zijn jouw velgen ook 23mm dan?

Ik rij met iets meer gewicht (120kg in totaal gok ik). Met 1.6 voor en 1.7 achter. Op het lokale rondje wil ik nog wel eens iets lager gaan. Maar mijn velgen zijn 30mm.

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12 13:33

steel123

Cryman9

Zelf ben ik 90kg, maar als ik minder dan 1,8 bar in mijn achterband doe dan rolt mijn buitenband gewoon van de velg bij een snelle kombocht. Velgbreedte intern is 27mm.

Ik doe altijd 2 bar erin.

• Klitse
  • Niet online
steel123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:55:
Zelf ben ik 90kg, maar als ik minder dan 1,8 bar in mijn achterband doe dan rolt mijn buitenband gewoon van de velg bij een snelle kombocht. Velgbreedte intern is 27mm.

Wat voor casing heeft jouw band? Oh en verder natuurlijk ook belangrijk: hoe meet je die 2 bar? Met je pomp? Ik gebruik een digitale drukmeter van Topeak. Die is een stuk nauwkeuriger dan mijn Joeblow vloerpomp.

Ik vind trouwens dat we een nieuw systeem aan moeten houden. PSI per KG oid.
Dan kom ik op 0.204 psi/kg achter en 0.192 psi/kg voor. En dat dus op 30mm (intern) velgen.

[ Voor 33% gewijzigd door Klitse op 20-06-2022 21:13 ]

• Holk
Dat waren 24mm velgbreedte. Heb nu 30mm, maar daar moet ik eerst m’n andere banden op leggen (Wolfpack, vandaag besteld) dus ik moet je het antwoord op die velgen schuldig blijven

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:45

Daan_

Alles op zijn tijd !!

steel123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:55:

Er wil ook nog wel eens verschil zitten tussen pompen en druk meters. Pompen zijn niet altijd gekalibreerd of lopen ze naar verloop van tijd iets uit de pas. Vandaar dat je zo nu en dan het advies voorbij ziet komen. Om dit te meten met zelfde pomp of druk meter.

Heb hier een Topeak en SKS pomp en beide wijken zo’n halve bar af van elkaar. Daarom meet ik de druk met aparte drukmeter.

Vermelden hoeveel bar of PSI je er pompt heeft niet zoveel zin. ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 20-06-2022 21:31 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• steel123

steel123

Cryman9

Klitse schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:07:
[...]
Wat voor casing heeft jouw band? Oh en verder natuurlijk ook belangrijk: hoe meet je die 2 bar? Met je pomp? Ik gebruik een digitale drukmeter van Topeak. Die is een stuk nauwkeuriger dan mijn Joeblow vloerpomp.

Ik vind trouwens dat we een nieuw systeem aan moeten houden. PSI per KG oid.
Dan kom ik op 0.204 psi/kg achter en 0.192 psi/kg voor. En dat dus op 30mm (intern) velgen.
Denk dat het bij mij vooral komt omdat de band (maxxis rekon 2.25) gewoon super los om de velg past. Om de band eraf te halen of erop te doen zijn geen bandenlichters nodig. De band valt gewoon om de velg en zit gewoon mega los.
Maar ze zijn versleten en morgen komen er nieuwe maxxis rekon 2.4 op. Dus wie weet zitten deze strakker om de velg. Als ik vrienden altijd hoor dat ze een band er met bijna geen mogelijkheid op krijgen, dan is er bij mij iets raars.

Deze banden combi zat standaard op mijn Kona Hei Hei van 2021.

• Klitse
  • Niet online
steel123 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Denk dat het bij mij vooral komt omdat de band (maxxis rekon 2.25) gewoon super los om de velg past. Om de band eraf te halen of erop te doen zijn geen bandenlichters nodig. De band valt gewoon om de velg en zit gewoon mega los.
Maar ze zijn versleten en morgen komen er nieuwe maxxis rekon 2.4 op. Dus wie weet zitten deze strakker om de velg. Als ik vrienden altijd hoor dat ze een band er met bijna geen mogelijkheid op krijgen, dan is er bij mij iets raars.

Deze banden combi zat standaard op mijn Kona Hei Hei van 2021.
Tja, ook dat hangt weer van verschillende factoren af. De velg zelf, de band zelf, de casing van de band.....

Ik heb banden gehad waar je eerst een week voor naar de sportschool moest om ze er op te krijgen en banden die er vrij simpel met 1 bandenlichter op willen, en alles daar tussen.

• Tweakergull
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-07-2022
De bergweg die ik vorige week reedAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MOR1pe3Gaf_NhaDzy_1n6Ch4Bjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeUP6sE79nCxkROqFStkzJUr.jpg?f=fotoalbum_large

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 08:41
Op de foto lijkt het niet steil, maar aan je verzet te zien is het dat wel!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
Over een paar weken ga ik met de familie naar het Zwarte Woud en naar Serfaus. Ik twijfel om mijn (hardtail) MTB mee te nemen. Ik ben een beginner en heb buiten mijn helm geen protectiemiddelen. Ik lees op verschillende websites dat er verschillende categorieën tracks zijn, doe ik er verstandig aan om de beginnerroutes zonder verdere investeringen in protectie op mijn hardtail te fietsen? :)

XXXVI

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

bas-r schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:58:
[...]

Op de foto lijkt het niet steil, maar aan je verzet te zien is het dat wel!
Dat is nadeel van foto's en of filmpjes. Lijkt vaak niet zo steil of heftig. Tot dat je er zelf voor staat is mijn ervaring.

Afgelopen zondag gespeeld in het Reichswald. Lijkt niet steil op de foto, maar ging toch aardig naar beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IQqUfTJfE4FksXl0f7jgA1AEDD0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1CPQ3l8XXVpiQLPkLHEx6yuI.png?f=fotoalbum_large

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ephymerous schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:59:
Over een paar weken ga ik met de familie naar het Zwarte Woud en naar Serfaus. Ik twijfel om mijn (hardtail) MTB mee te nemen. Ik ben een beginner en heb buiten mijn helm geen protectiemiddelen. Ik lees op verschillende websites dat er verschillende categorieën tracks zijn, doe ik er verstandig aan om de beginnerroutes zonder verdere investeringen in protectie op mijn hardtail te fietsen? :)
Knie beschermers zijn geen overbodige luxe op de wat meer uitdagende trails. Heb paar jaar terug daar wat stukken gefietst en een dropper vond ik persoonlijk op aantal stukken geen overbodige luxe ;-)

Zelf gister nieuwe knie beschermers besteld (FOX enduro Pro) waren in de aanbieding bij Bike-components. 55,- en dan nog 10% korting met code.

Route Nijmegen kent trauma pad. Deze al eens gefietst? Hoe kom je hier door. Of de route met Harry Slinger? Heb op mijn website wel route in Reichswald staan (24km). Met lusjes die je zou kunnen verwachten in Zwarte Woud.

[ Voor 29% gewijzigd door Daan_ op 21-06-2022 09:33 ]

• Holk
@Daan_ You missed the drop..;)
(en nee, daar zou ik ook niet vanaf gaan)

• knightofn1
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

als het beginner trails zoals in Nederland zijn dan gaat dat prima, maar als het van die ski helling routes zijn met flinke afdalingen en rotsen zou ik het niet doen. Ik heb in zweden wel eens ski helling routes gedaan zonder enige vering. daar kon ik eigenlijk alleen de meest simpele routes voorzichtig doen. (mijn mtb was duidelijk niet geschikt voor dat soort afdalingen)

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:18:
@Daan_ You missed the drop..;)
(en nee, daar zou ik ook niet vanaf gaan)
Hahaha.... de drop in begin om naar beneden te gaan is al leuk en even verder heb je dan nog kleine wortel drop. Beste leuk om te doen. Al kan het wel een echte Mind Fuck zijn dit stuk.

• kippy
Daan_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Afgelopen zondag gespeeld in het Reichswald. Lijkt niet steil op de foto, maar ging toch aardig naar beneden.
Waar is dat ongeveer in het Reichswald? Ik heb er 10 jaar geleden of zo nog regelmatig getest, maar was niet veel interessants te doen.
https://www.google.nl/map...1!1e3!4m2!4m1!3e0!5m1!1e4
Daar was alleen een klein rondje met wat hobbels waar je zou kunnen springen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

kippy schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:33:
[...]

Waar is dat ongeveer in het Reichswald? Ik heb er 10 jaar geleden of zo nog regelmatig getest, maar was niet veel interessants te doen.
https://www.google.nl/map...1!1e3!4m2!4m1!3e0!5m1!1e4
Daar was alleen een klein rondje met wat hobbels waar je zou kunnen springen.
Dat zijn de MTB kuilen. Die zijn leuk, maar niet zo spannend. Er is genoeg te vinden in het bos, maar je weten te vinden. Veel wordt niet gedeeld en/of opgenomen in GPX routes. Laatste maanden zijn er al genoeg mooie stukken afgesloten. (bijvoorbeeld afdaling brandtoten) Zijn in ingesprek met iemand van Forstamt om het weer open te krijgen ;-)

Onderstaande zit bij de Diepen. Minder lang, maar zeker uitdagend genoeg. Hier zaterdag voor het eerst sinds lange tijd naar beneden gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4YhJi5yW0LoTqU1plsYNxnajM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECbeDaWnRw1Ff0QAPyk7ZvYI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 21-06-2022 10:25 ]

• ephymerous
Daan_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Knie beschermers zijn geen overbodige luxe op de wat meer uitdagende trails. Heb paar jaar terug daar wat stukken gefietst en een dropper vond ik persoonlijk op aantal stukken geen overbodige luxe ;-)

Zelf gister nieuwe knie beschermers besteld (FOX enduro Pro) waren in de aanbieding bij Bike-components. 55,- en dan nog 10% korting met code.

Route Nijmegen kent trauma pad. Deze al eens gefietst? Hoe kom je hier door. Of de route met Harry Slinger? Heb op mijn website wel route in Reichswald staan (24km). Met lusjes die je zou kunnen verwachten in Zwarte Woud.
Beiden helaas nog niet gefietst. Vanuit Zwolle fiets ik met name Dronten, Lemelerberg en Staphorst. Een route als Hellendoorn kom ik goed door ware het niet dat mijn conditie nog niet toereikend is om alle klimmetjes op te fietsen :)

/edit

In september ben ik een paar vrijdagen in Wageningen. Ik neem de MTB eens mee en ga Amerongen fietsen :)
knightofn1 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:23:
[...]

als het beginner trails zoals in Nederland zijn dan gaat dat prima, maar als het van die ski helling routes zijn met flinke afdalingen en rotsen zou ik het niet doen. Ik heb in zweden wel eens ski helling routes gedaan zonder enige vering. daar kon ik eigenlijk alleen de meest simpele routes voorzichtig doen. (mijn mtb was duidelijk niet geschikt voor dat soort afdalingen)
Daar ben ik dus ook wat bang voor :P

[ Voor 25% gewijzigd door ephymerous op 21-06-2022 09:58 ]

XXXVI

• kippy
Daan_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:42:
[...]

Dat zijn de MTB kuilen. Die zijn leuk, maar niet zo spannend. Er is genoeg te vinden in het bos, maar je weten te vinden. Veel wordt niet gedeeld en/of opgenomen in GPX routes. Laatste maanden zijn er al genoeg mooie stukken afgesloten. (bijvoorbeeld afdaling brandtoten) Zijn al ingesprek met Forstamt om het weer open te krijgen ;-)

Onderstaande zit bij de Diepen. Minder lang, maar zeker uitdagend genoeg. Hier zaterdag voor het eerst sinds lange tijd naar beneden gegaan.

[Afbeelding]
Dan maar eens gaan speuren als ik wat meer tijd heb, is sowieso een mooi gebied. Maar als ik het goed begrijp is het dus gedoogd om daar te fietsen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ephymerous schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:51:
[...]

Beiden helaas nog niet gefietst. Vanuit Zwolle fiets ik met name Dronten, Lemelerberg en Staphorst. Een route als Hellendoorn kom ik goed door ware het niet dat mijn conditie nog niet toereikend is om alle klimmetjes op te fietsen :)

[...]

Daar ben ik dus ook wat bang voor :P
Met Hardtail is het prima te doen. Alleen iets minder vergevingsgezind als je een foutje maakt.

Zwarte Woud kent genoeg leuke routes die je kunt fietsen.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:03
[...]

Dat zijn de MTB kuilen. Die zijn leuk, maar niet zo spannend. Er is genoeg te vinden in het bos, maar je weten te vinden. Veel wordt niet gedeeld en/of opgenomen in GPX routes. Laatste maanden zijn er al genoeg mooie stukken afgesloten. (bijvoorbeeld afdaling brandtoten) Zijn al ingesprek met Forstamt om het weer open te krijgen ;-)

[Afbeelding]
Toch wel erg dat ik als local totaal vergeten ben waar De Diepen zijn 8)7 Ik denk maar eens een gaan kijken naar een horloge met GPS of een Garmin Edge om GPX-routes op te laden.

• Holk
[...]

[Afbeelding]
Pak je, vanaf deze positie gezien, de lijn links of rechts langs de boom?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Toch wel erg dat ik als local totaal vergeten ben waar De Diepen zijn 8)7 Ik denk maar eens een gaan kijken naar een horloge met GPS of een Garmin Edge om GPX-routes op te laden.
Anders haak je keer aan?. Ben niet van de KOM's/PR's of heel veel KM-ters maken, maar lekker rond crossen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:16:
[...]

Pak je, vanaf deze positie gezien, de lijn links of rechts langs de boom?
Links anders gaat het te snel naar beneden. Van boven ruime bocht tussen de twee bomen door. Blijft een verraderlijke afdaling met die wortels. Pak meestal die lusjes die er naast liggen ;-)

• Demo

Demo

[...]

Dat zijn de MTB kuilen. Die zijn leuk, maar niet zo spannend. Er is genoeg te vinden in het bos, maar je weten te vinden. Veel wordt niet gedeeld en/of opgenomen in GPX routes. Laatste maanden zijn er al genoeg mooie stukken afgesloten. (bijvoorbeeld afdaling brandtoten) Zijn in ingesprek met iemand van Forstamt om het weer open te krijgen ;-)
Wanneer is die gesloten dan? Ik was daar 5-6 weken geleden en heb hem toen nog gereden.

[Afbeelding]
Die komt bijna bij dat eethuis uit, of niet? Ik was in m'n eentje, heb daar toch even goed staan kijken hoe ik dat moest aanpakken :P Uiteindelijk wel gereden, in het echt is het allemaal een stuk intimiderender dan op de foto's.

• Ko.Kane
Zwarte Woud kan nog wel, maar in de Alpen maak je het je zelf wel erg moeilijk. Omdat het minder up-down-up-down is en vooral lang up en dan lang nonstop down is (zeker als je upstuk met lift of shuttle doet) Behalve kniebeschermers, moet je gaan nadenken over rug en elleboogschermers. En light-weight full face is ook wel aanrader. (Zo iets als een Fox ProFrame)

Ik had toevallig zondag nog een voorwiel wat weggleed van singletrail in afdeling en buiten aardig stijve kaak, verder niks aan hoofd. En toevallig ook die dag wel elleboogbeschermers om.

Verder moet je ook je banden eens gaan overwegen of die wel geschikt zijn.

Om het makkelijk te houden: Ik zou de HT wel meenemen, maar in Serfaus gewoon een fully AM/EN huren en als je park gaat rijden ook gewoon een DH-fiets. Bescherming etc kan je er bij huren. Beginner trail is de Milky Way en dat is ansich wel goed te doen op HT, maar het is bikepark en nonstop omlaag, dus dan is een HT met steile balhoofd gewoon wat vermoeiend en minder leuk. Dan hang je de hele dag achter je zadel op de remmen. Plus dat je later wellicht een iets meer natural trail of rood trail wil doen en dan heb je het juiste spul.
Buiten het bikepark zijn er ook genoeg enduro routes nou: https://www.bike-sfl.at/de/trails-touren/singletrails
Op youtube genoeg videos/POV trail previews te vinden zodat je weet wat het is.

Heb die nooit gereden, ik ben daar alleen voor bikepark.

PS: verder bestaan er ook MTB routes, maar dat zijn eigenlijk gravel routes over Forststrassen. Vooral mooi qua uitzicht en zwaar wegens de HM. Maar verwacht geen singletrails.
Echt MTB-en is in principe verboden in heel Oostenrijk, het rijden op Forststrassen ook tenzij expliciet toegestaan. Dat is een vrij problematisch thema hier, maar komt voort uit dat bossen verboden zijn voor mechanisch verkeer (en dus niet alleen gemotoriseerd verkeer). Elk bestaand singletrail is dus expliciete uitzondering.

[ Voor 13% gewijzigd door Ko.Kane op 21-06-2022 13:13 ]

• Ko.Kane
https://www.tirol.at/reis...e%5B2%5D=6&theme%5B3%5D=1

Daar kan je selecteren op route of singletrails (en ook via kaart zoeken met selectie.

• Demo

Demo

Heb even terug gezocht, @ephymerous had het over een Merida 29" dus dat zal wel een XC-fiets zijn met bijbehorende bandjes. Maar voor veel mensen bestaat er 'een hardtail' en 'een fully' en is de fully altijd beter, een maatje van mij doet (een poging tot) trail- en bikeparks op een oude Scott Spark, terwijl ik toch tien keer liever een Kona Honzo ESD onder mijn kont zou hebben :P

• GrooV
  • Laatst online: 19-12 16:32

• Ko.Kane
Demo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:11:
Heb even terug gezocht, @ephymerous had het over een Merida 29" dus dat zal wel een XC-fiets zijn met bijbehorende bandjes. Maar voor veel mensen bestaat er 'een hardtail' en 'een fully' en is de fully altijd beter, een maatje van mij doet (een poging tot) trail- en bikeparks op een oude Scott Spark, terwijl ik toch tien keer liever een Kona Honzo ESD onder mijn kont zou hebben :P
Heb de post aangepast naar een fully AM/EN. :+ Want inderdaad een XC fully gaat je ook niet vrolijk maken, zelfs een Lux Tr of nwe Scott Spark is nog niet echt lekker daar.

Plus dat het gewoon slecht idee zulke fietsen buiten hun ASTM classificatie te gebruiken. Ik kom af en toe wel trainende wedstrijd XC rijders tegen op singletrails en die moeten wel op zulke dingen trainen, als je ziet hoe de banen ontwikkelen. Maar als recreant zou ik mijn nette (carbon) XC fiets niet riskeren voor dagje lol in bikepark en gewoon wat huren.

LTHT is zeker wel beter dan een (fully) XC, maar ook wel listig/vermoeiend als je het daar op moet leren. Maar zijn wel tof.

[ Voor 10% gewijzigd door Ko.Kane op 21-06-2022 13:21 ]

• Holk
En top of the bill HT met een rijder die best veel techniek heeft

• drBunhead
  • Niet online
Hardtail for the win. 8)

Wel met minimaal 150mm veerweg natuurlijk, anders is het gewoon een "gravelfiets". :+

Inmiddels redelijke ervaring met het rijden van een long travel hardtail in een bikepark (Bromont Canada) en ik hoef voorlopig echt geen DH bak te huren hoor. Zo veel leuker en intenser op de pony dan met het vliegende tapijt wat een DH fiets is.

Maar zonder gekheid, als je huidige fiets een 100% XC racer is, dan zou ik gewoon een enduro fiets (al dan niet fully) huren voor in de bergen / bikepark.

• ephymerous
Ko.Kane schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Zwarte Woud kan nog wel, maar in de Alpen maak je het je zelf wel erg moeilijk. Omdat het minder up-down-up-down is en vooral lang up en dan lang nonstop down is (zeker als je upstuk met lift of shuttle doet) Behalve kniebeschermers, moet je gaan nadenken over rug en elleboogschermers. En light-weight full face is ook wel aanrader. (Zo iets als een Fox ProFrame)

Ik had toevallig zondag nog een voorwiel wat weggleed van singletrail in afdeling en buiten aardig stijve kaak, verder niks aan hoofd. En toevallig ook die dag wel elleboogbeschermers om.

Verder moet je ook je banden eens gaan overwegen of die wel geschikt zijn.

Om het makkelijk te houden: Ik zou de HT wel meenemen, maar in Serfaus gewoon een fully AM/EN huren en als je park gaat rijden ook gewoon een DH-fiets. Bescherming etc kan je er bij huren. Beginner trail is de Milky Way en dat is ansich wel goed te doen op HT, maar het is bikepark en nonstop omlaag, dus dan is een HT met steile balhoofd gewoon wat vermoeiend en minder leuk. Dan hang je de hele dag achter je zadel op de remmen. Plus dat je later wellicht een iets meer natural trail of rood trail wil doen en dan heb je het juiste spul.
Buiten het bikepark zijn er ook genoeg enduro routes nou: https://www.bike-sfl.at/de/trails-touren/singletrails
Op youtube genoeg videos/POV trail previews te vinden zodat je weet wat het is.

Heb die nooit gereden, ik ben daar alleen voor bikepark.

PS: verder bestaan er ook MTB routes, maar dat zijn eigenlijk gravel routes over Forststrassen. Vooral mooi qua uitzicht en zwaar wegens de HM. Maar verwacht geen singletrails.
Echt MTB-en is in principe verboden in heel Oostenrijk, het rijden op Forststrassen ook tenzij expliciet toegestaan. Dat is een vrij problematisch thema hier, maar komt voort uit dat bossen verboden zijn voor mechanisch verkeer (en dus niet alleen gemotoriseerd verkeer). Elk bestaand singletrail is dus expliciete uitzondering.
Thanks, dit soort informatie/ervaringen zijn waardevol. Vanuit de wintersport weet ik dat veel mensen "de bergen" behoorlijk onderschatten. Vandaar dat ik al een groot vraagteken had bij mijn idee. Afhankelijk van hoelang we in het Zwarte Woud zitten neem ik 'm wel of niet mee. In Serfaus huur ik dan lekker wat :)

XXXVI

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 18:33
Daan_ schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Er wil ook nog wel eens verschil zitten tussen pompen en druk meters. Pompen zijn niet altijd gekalibreerd of lopen ze naar verloop van tijd iets uit de pas. Vandaar dat je zo nu en dan het advies voorbij ziet komen. Om dit te meten met zelfde pomp of druk meter.

Heb hier een Topeak en SKS pomp en beide wijken zo’n halve bar af van elkaar. Daarom meet ik de druk met aparte drukmeter.

Vermelden hoeveel bar of PSI je er pompt heeft niet zoveel zin. ;-)
Of gelijk een SKS AIR-X-PLORER DIGI 10.0 kopen :P

Afbeeldingslocatie: https://racefietsblog.nl/wp-content/uploads/2022/03/sks-air-x-plorer-digi-fietspomp.jpg

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ephymerous schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Thanks, dit soort informatie/ervaringen zijn waardevol. Vanuit de wintersport weet ik dat veel mensen "de bergen" behoorlijk onderschatten. Vandaar dat ik al een groot vraagteken had bij mijn idee. Afhankelijk van hoelang we in het Zwarte Woud zitten neem ik 'm wel of niet mee. In Serfaus huur ik dan lekker wat :)
Op trailforks staan nodige routes voor het Zwarte Woud. Laatste keer aantal routes gedaan rond om Freiburg. Van relax blauwe tot zwart. Wij hebben er toen wel voor gekozen om met lokale gids op pad te gegaan.

https://www.trailforks.com/region/freiburg-im-breisgau-4759/

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 21-06-2022 17:00 ]

• Galois
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

Wat is het merkbaar verschil tussen abec 3 en abec 5 wiellagers (6903)? Behalve dat de 3 de helft kost van de 5.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:21
Strider schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:44:
[...]

Of gelijk een SKS AIR-X-PLORER DIGI 10.0 kopen :P

[Afbeelding]
Interresant product! Hoe lang gaan de batterijen mee?

Met mijn huidige pomp vind ik 't erg lastig om de mtb banden op juiste spanning te krijgen (doordat de meter tot de 11 loopt is 1,8 of 2 niet echt af te lezen)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Galois schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:48:
Wat is het merkbaar verschil tussen abec 3 en abec 5 wiellagers (6903)? Behalve dat de 3 de helft kost van de 5.
Zou meer nadruk leggen op de seals dan of het een ABEC 3 of 5 lager is. de 5 is wat precisie maar zolang je niet in heel specifieke toepassingen qua precisie of toerentallen zit zou ik me daar niet druk om maken. Dan heb je het over robot armen, CNC apparaten of dingen die vele (tien)duizenden omwentelingen per minuut maken. Je wiel draait misschien 500 keer rond in een minuut, dan heb je het echt wel gehad. (of je moet natuurlijk 200rpm doen op je 34-10 overbrenging... En dan kan je nog steeds een ABEC 3 lager kopen).

Verder al geprobeerd je lager schoon te maken en weer te vullen met vet?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• steel123

steel123

Cryman9

ephymerous schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:34:
[...]
2 jaar geleden nog in Serfaus geweest en in theorie kunnen alle groene en blauwe natuurlijk makkelijk met een XC hardtail. En rood ook nog wel.
Maar het voelt wel voornamelijk als overleven.
Als je een enduro fiets huurt dan is alles veel comfortabeler, vooral ook voor je handen. Meer vering, maar belangrijker vind ik dikke banden en remmen.

Liever een hardtail met downhill banden en remmen dan een 150mm fully op XC banden en remmen.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
Ik heb recent de ventielen van mijn eigen banden (tubeless) vervangen. Ik had die banden er met een paar minuten wringen vanaf kunnen krijgen. Nu probeer ik de ventielen van de banden van mijn schoonvader te vervangen, maar ik krijg de tubeless banden met geen mogelijkheid van de velg. (merk banden en velgen zijn hetzelfde). Ik heb wel het idee dat er bij hem nog flink wat seallant in zit.

Heeft iemand een goede tip om een tubeless band van een velg af te krijgen?

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Klitse
  • Niet online
EWS99 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:26:
Ik heb recent de ventielen van mijn eigen banden (tubeless) vervangen. Ik had die banden er met een paar minuten wringen vanaf kunnen krijgen. Nu probeer ik de ventielen van de banden van mijn schoonvader te vervangen, maar ik krijg de tubeless banden met geen mogelijkheid van de velg. (merk banden en velgen zijn hetzelfde). Ik heb wel het idee dat er bij hem nog flink wat seallant in zit.

Heeft iemand een goede tip om een tubeless band van een velg af te krijgen?
Zorg dat je ze eerst uit je velgbed krijgt door ze naar binnen te drukken. Aan beide kanten, helemaal rondom. Daarna met een of twee bandenlichters aan de gang.

• Galois
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

GoldenSample schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 18:24:
[...]

Zou meer nadruk leggen op de seals dan of het een ABEC 3 of 5 lager is. de 5 is wat precisie maar zolang je niet in heel specifieke toepassingen qua precisie of toerentallen zit zou ik me daar niet druk om maken. Dan heb je het over robot armen, CNC apparaten of dingen die vele (tien)duizenden omwentelingen per minuut maken. Je wiel draait misschien 500 keer rond in een minuut, dan heb je het echt wel gehad. (of je moet natuurlijk 200rpm doen op je 34-10 overbrenging... En dan kan je nog steeds een ABEC 3 lager kopen).

Verder al geprobeerd je lager schoon te maken en weer te vullen met vet?
Het gaat of ik deze koop: https://www.mantel.com/enduro-abec-3-lager

Of deze: https://www.mantel.com/enduro-bearings-abec-5-lager

[ Voor 9% gewijzigd door Galois op 21-06-2022 22:24 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:44
Klitse schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:14:
Zorg dat je ze eerst uit je velgbed krijgt door ze naar binnen te drukken. Aan beide kanten, helemaal rondom. Daarna met een of twee bandenlichters aan de gang.
Dat is eigenlijk precies het probleem, ik krijg ze niet uit het velgbed :(. Als er een kleine opening is, dan krijg ik de band er wel voldoende vanaf om het ventiel te vervangen. Tips om ze uit het velgbed te drukken zijn welkom! Had bijvoorbeeld al geprobeerd om wat lucht in de banden te laten zitten, maar dat hielp ook niet.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Klitse
  • Niet online
EWS99 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:34:
[...]

Dat is eigenlijk precies het probleem, ik krijg ze niet uit het velgbed :(. Als er een kleine opening is, dan krijg ik de band er wel voldoende vanaf om het ventiel te vervangen. Tips om ze uit het velgbed te drukken zijn welkom! Had bijvoorbeeld al geprobeerd om wat lucht in de banden te laten zitten, maar dat hielp ook niet.
Met je voeten op je band gaan staan. 1 voet aan de bovenkant van de velg en 1 aan de onderkant. En dan bij 1 voet de velg vastpakken met 2 handen en omhoog trekken. (leg er wel ff een dikke doek oid onder zodat je niks beschadigd.

• Slurpie
  • Laatst online: 20-12 15:25
EWS99 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 22:34:
[...]

1. Zorg dat de band in het midden van de velg zit (diepste punt)
2. Bij mij helpt wat zeepsop langs de rand als er veel latex in zat/zit.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:00
Eerste echte parkdag van het jaar is ook weer een feit. Ben de hele week met het gezin in Winterberg, dus dat kon natuurlijk niet uitblijven. Ging heerlijk. Maar één keer gecrashed :+

Op de nieuwe beginnerstrail, die ik even wilde uitchecken, en natuurlijk de eerste de beste jump hopeloos oversprong. Die video heb ik maar gewist :')

• Klitse
  • Niet online
Lekker rustig daar zo te zien.

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:37

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Sjoewe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:28:
Eerste echte parkdag van het jaar is ook weer een feit. Ben de hele week met het gezin in Winterberg, dus dat kon natuurlijk niet uitblijven. Ging heerlijk. Maar één keer gecrashed :+

Op de nieuwe beginnerstrail, die ik even wilde uitchecken, en natuurlijk de eerste de beste jump hopeloos oversprong. Die video heb ik maar gewist :')

[YouTube: Winterberg June 2022]
Gaaf zeg. Moet je daar eigenlijk met een downhill bike heen of kan het ook gewoon met een trailbike?

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

• daanb14
Daan_ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Anders haak je keer aan?. Ben niet van de KOM's/PR's of heel veel KM-ters maken, maar lekker rond crossen.
Nice! Lijkt mij leuk.

• daanb14
Klitse schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Ik vind het altijd erg handig om minimaal twee bandenlichters te gebruiken. Eentje met de haak aan een spaak klikken en met de andere de band eraf halen.

• Prulleman
Ricmaniac schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:43:
[...]

Gaaf zeg. Moet je daar eigenlijk met een downhill bike heen of kan het ook gewoon met een trailbike?
Alles kan, ik ben een paar jaar terug ook op een xc hardtail geweest.. (met name de flowtrails ;)).
Met een trail bike kom je een heel eind hoor, ik had mezelf wel voorgenomen om een fiets te huren als ik nog een keer zou gaan, maar nu met de spark (120/120) weet ik ook dat nog niet zeker..

Maar als je graag de grenzen opzoekt, dan kan je het beste een fiets pakken die daarbij aansluit en dus wat huren, vind je het niet erg om ruim binnen de grenzen te blijven, dan is een trail bike prima

Strava

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:00
Klitse schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:56:
Lekker rustig daar zo te zien.
Heerlijk, ik ga sowieso altijd op een doordeweekse dag naar Winterberg. Nooit in de rij, weinig last van traffic op de trails (y)
Ricmaniac schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:43:
Met een trailbike kun je in Winterberg prima uit de voeten, alleen voor de Blackline/Downhill line is het wel erg prettig om iets meer veerweg tot je beschikking te hebben, maar dan nog, als je een beetje skills hebt kom je daar ook wel beneden. Het fijne van meer veerweg is vooral dat je met met meer shit wegkomt. Slordige landingen, verkeerd ingeschatte drops en shady berm-roosts, geen stress :+

Tot ik m'n Enduro kocht, ging ik altijd gewoon op m'n LTHT, maar dan ben je wel echt gesloopt aan het einde van de dag,

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoewe op 22-06-2022 13:48 ]

• drBunhead
  • Niet online
Sjoewe schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:45:
[...]

Heerlijk, ik ga sowieso altijd op een doordeweekse dag naar Winterberg. Nooit in de rij, weinig last van traffic op de trails (y)

[...]

Met een trailbike kun je in Winterberg prima uit de voeten, alleen voor de Blackline/Downhill line is het wel erg prettig om iets meer veerweg tot je beschikking te hebben, maar dan nog, als je een beetje skills hebt kom je daar ook wel beneden. Het fijne van meer veerweg is vooral dat je met met meer shit wegkomt. Slordige landingen, verkeerd ingeschatte drops en shady berm-roosts, geen stress :+

Tot ik m'n Enduro kocht, ging ik altijd gewoon op m'n LTHT, maar dan ben je wel echt gesloopt aan het einde van de dag,
Blackline nog nooit gedaan, maar de downhill ging op mijn 130/140 trail bike prima. LTHT hoop ik binnenkort een keer daar uit te laten.

Winterberg heeft verhoudingsgewijs veel flow trails die je met een trail bike uitstekend kunt doen.

• Klitse
  • Niet online
Ik moet er ook nog altijd een keer naar toe en neem dan met plezier de Moxie mee. 160/146.5mm veerweg lijkt me meer dan genoeg daar. Al zou ik me er met m'n hardtail ook prima vermaken denk ik.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:17:
Ik moet er ook nog altijd een keer naar toe en neem dan met plezier de Moxie mee. 160/146.5mm veerweg lijkt me meer dan genoeg daar. Al zou ik me er met m'n hardtail ook prima vermaken denk ik.
Hoogste tijd voor datum prikker :+

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Hoogste tijd voor datum prikker :+
Die gaan we volgende maand bespreken toch?
Pagina: 1 ... 205 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic