ephymerous schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 08:59:
Over een paar weken ga ik met de familie naar het Zwarte Woud en naar Serfaus. Ik twijfel om mijn (hardtail) MTB mee te nemen. Ik ben een beginner en heb buiten mijn helm geen protectiemiddelen. Ik lees op verschillende websites dat er verschillende categorieën tracks zijn, doe ik er verstandig aan om de beginnerroutes zonder verdere investeringen in protectie op mijn hardtail te fietsen?

Zwarte Woud kan nog wel, maar in de Alpen maak je het je zelf wel erg moeilijk. Omdat het minder up-down-up-down is en vooral lang up en dan lang nonstop down is (zeker als je upstuk met lift of shuttle doet) Behalve kniebeschermers, moet je gaan nadenken over rug en elleboogschermers. En light-weight full face is ook wel aanrader. (Zo iets als een Fox ProFrame)
Ik had toevallig zondag nog een voorwiel wat weggleed van singletrail in afdeling en buiten aardig stijve kaak, verder niks aan hoofd. En toevallig ook die dag wel elleboogbeschermers om.
Verder moet je ook je banden eens gaan overwegen of die wel geschikt zijn.
Om het makkelijk te houden: Ik zou de HT wel meenemen, maar in Serfaus gewoon een fully AM/EN huren en als je park gaat rijden ook gewoon een DH-fiets. Bescherming etc kan je er bij huren. Beginner trail is de Milky Way en dat is ansich wel goed te doen op HT, maar het is bikepark en nonstop omlaag, dus dan is een HT met steile balhoofd gewoon wat vermoeiend en minder leuk. Dan hang je de hele dag achter je zadel op de remmen. Plus dat je later wellicht een iets meer natural trail of rood trail wil doen en dan heb je het juiste spul.
Buiten het bikepark zijn er ook genoeg enduro routes nou:
https://www.bike-sfl.at/de/trails-touren/singletrails
Op youtube genoeg videos/POV trail previews te vinden zodat je weet wat het is.
Heb die nooit gereden, ik ben daar alleen voor bikepark.
PS: verder bestaan er ook MTB routes, maar dat zijn eigenlijk gravel routes over Forststrassen. Vooral mooi qua uitzicht en zwaar wegens de HM. Maar verwacht geen singletrails.
Echt MTB-en is in principe verboden in heel Oostenrijk, het rijden op Forststrassen ook tenzij expliciet toegestaan. Dat is een vrij problematisch thema hier, maar komt voort uit dat bossen verboden zijn voor mechanisch verkeer (en dus niet alleen gemotoriseerd verkeer). Elk bestaand singletrail is dus expliciete uitzondering.
[
Voor 13% gewijzigd door
Ko.Kane op 21-06-2022 13:13
]