Prulleman schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 12:08:
[...]
in theorie misschien, maar in de praktijk is dit bij normaal gebruik niet van toepassing.
Uiteraard kan je pech hebben, met name als je een fiets overneemt van iemand van 120 kg met een lome rijstijl.. dan kunnen er wel wat scheurtjes ontstaan, maar dan moet je wel net pech hebben dat je de fiets koopt tussen het ontstaan van het probleem en het daadwerkelijk falen, die tussenpoos is niet zo groot.
Jup bij Aluminium gaat dat falen opzich redelijk snel in een toepassing van een mountainbike. Zeg niet dat het niet kan gebeuren maar een fiets van een jaar of 5 oud is of al kapot of zingt het nog wel een tijdje uit over het algemeen. Er vanuit gaande dat je het gelijk of lichter belast uiteraard.
Zie je ook wel aan YT Capra's (geloof ik) die 3 jaar terug oid brekende seat-stays hadden, die gingen meestal wel binnen 1 a 2 jaar. Ook m'n broer met een Fuel EX van een jaar of 10 terug had de chainstay binnen 2 jaar geloof ik kapot en de vervanger idem.
Strider schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:08:
Vandaag de chaingap met de Sram b-tension tool afgesteld, maar mijn AXS blijft matig schakelen. Nu twijfel ik een beetje hoe ik de chaingap bij een fully moet afstellen, is het echt de bedoeling dat ik op het zadel ga zitten en dat iemand anders dan de chaingap gaat afstellen?
[
Afbeelding]
Ik heb daarnaast ook mijn zadel 1cm naar voren geplaatst, maar dat heeft helaas geen effect gehad op mijn rug. Ik kan geen spacers onder mijn stuur plaatsen, iemand een idee voor een stuur wat er nog steeds goed uitziet maar waarmee ik wel een rechtere houding ga krijgen? Ik zit nu vrij diep en dat gaat mijn lichaam helaas niet goed af

.
Ik denk dat er met een stuurpen niet veel effect te behalen valt, 60mm is al zo kort.
Demper leeg laten lopen moet je enkel doen als je GEEN IFP hebt, anders verkloot je de instelling van dat ding. Ik doe het wel op die manier (heb een Fox DPS, die heeft geen IFP), alternatief is:
- iemand anders laten afstellen
- Je fiets met een spandband op SAG houden
- Met je telefoon de indicator filmen en er op gaan zitten
Die laatste is wat tricky, je moet namelijk zorgen dat het tooltje goed aangedrukt blijft tegen je cassette en goed tegen het derailleurwieltje aan komt. Verschilt ook een beetje per fiets hoe makkelijk dat te fixen is, ik krijg het redelijk voor elkaar over het algemeen.
Overigens een stuurpen van 60mm is tegenwoordig juist, afhankelijk van de fiets, vrij lang, zou niet zo bang zijn die wat in te korten maar je kan natuurlijk ook gewoon een riserbar halen, als je die in lijn met je vork zet blijft je stuurpen effectief even lang, wordt je Reach korter en je Stack hoger.
[
Voor 46% gewijzigd door
GoldenSample op 03-06-2022 18:01
]