Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:34
Vraagje, ik was gisteren aan het fietsen en viel om (zand bovenin de kom van de bocht was veel losser dan onderin de kom plus ik was wellicht wat overenthousiast toen ik vrij baan had), helaas raakte ik daarbij mijn shifter wat ongelukkig, waardoor de beugel van mijn achterrem is gesneuveld op de plek waar de shifter in de remhendel opgehangen is. (deze:https://bike.shimano.com/nl-NL/product/component/slx-m670/BL-M675-B.html, dat "Geïntegreerd ontwerp remgreep voor I-spec schakelversteller" is me dus matig bevallen :+ ). helaas is hij zo gescheurd dat reperatie m.i. niet mogelijk gaat zijn, de scheur loopt door het grootste gietdeel.

Makkelijkste zou zijn om dezelfde remhendel te kopen, maar deze krijg ik niet gevonden (want oude rommel volgens mij, al heb ik wel meerdere keren de linkerhendel gevonden tweedehands :z ).

Hij hangt achter aan een xt klauw, de remperformance van de rem/remhendel was prima (ik rijd 99% van de tijd op vlak terrein), maar ik vroeg me vooral af;

- Bestaat dat "Geïntegreerd ontwerp remgreep voor I-spec schakelversteller" nog, en zo ja welke remhendel is aan te raden als vervanging met/zonder I-spec? - Antw: I-spec bestaat nog, wel 5 evoluties verder intussen

- Of zouden jullie gewoon voor een losse adapter gaan voor de shifter om een 2e gesneuvelde remhendel te voorkomen? (dit gaat niet de laatste keer zijn dat ik val, 2 losse beugels lijkt me robuuster, maar mogelijk heb ik gewoon pech gehad en is het geen groot verschil) - Antw: Ik ga los want andere generatie I-spec

- Is dit een ding in de mtb-wereld: https://www.24mx.nl/cross...-aluminium_pid-PM-4330469 ?

Alvast bedankt!

Edit: Al zoekende zie ik bij de bl-m8100 remgreep: Greater flexibility and action-optimized cockpit layout
I-SPEC EV; dat gaat waarschijnlijk niet compatibel zijn met mijn huidige shifter. Nu wil ik op termijn toch naar 1x12 maar gezien voorlopig alles op is qua fietsonderdelen wilde ik nog even hierbij blijven. (nu zit er 2x10 op met een hele collectie random onderdelen die gematigd compatible zijn :F )

Ik heb een bl-m8000 gekocht, want leverbaar. Ik ga wel aan de gang met tie-wraps en duct tape voor de shifter en mocht er ooit weer een groepset beschikbaar komen gaat er dan wel wat anders op.

Mocht iemand nog een adapter hebben liggen voor het monteren van een shifter aan het stuur (liefst omg Eindhoven) en/of ervaringen hebben met mtb-specifieke handkappen houd ik me aanbevolen :>

Voor een goede 1x12 groepset overigens ook :9

Edit 2: Zelfde shifter tweedehands gevonden die direct op het stuur kan worden gemonteerd

[ Voor 23% gewijzigd door Bastard op 01-06-2022 08:38 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:22:
[...]

Die home press van Park Tool ga ik ook even naar kijken. Als daar gewoon de juiste cups bij zitten is daat ook een prima optie. Het laatste wat ik zou willen is scheef persen.
Laatst ook al gelinked maar ik heb gewoon dit setje van ali:
https://nl.aliexpress.com...63e8184&afSmartRedirect=y

Je moet er even op wachten maar dan heb je wel een complete set, al een aantal wiellagers mee vervangen. Ik vind die prijzen van "merk" persen met ook nog eens specifieke adapters echt bizar voor wat het is (die van parktool heeft zo te zien niet eens binnengelijders op die dunne adapters en is letterlijk een stuk draadeind met 2 ringen voor 75 euro? 8)7).

Heb er al diverse wiellagers mee vervangen en laatst ook zo'n Shimano BB in mijn MTB, geen centje pijn.

Ik heb ook een BB specifieke gehad van Pro trouwens: https://www.mantel.com/pr...hKY69JUlaZGhoCskkQAvD_BwE werkt ook prima, maar nu niet meer nodig dus.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 27-05-2022 10:28 ]

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:03
Kluus schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Laatst ook al gelinked maar ik heb gewoon dit setje van ali:
https://nl.aliexpress.com...63e8184&afSmartRedirect=y

Je moet er even op wachten maar dan heb je wel een complete set, al een aantal wiellagers mee vervangen. Ik vind die prijzen van "merk" persen met ook nog eens specifieke adapters echt bizar voor wat het is (die van parktool heeft zo te zien niet eens binnengelijders op die dunne adapters en is letterlijk een stuk draadeind met 2 ringen voor 75 euro? 8)7).

Heb er al diverse wiellagers mee vervangen en laatst ook zo'n Shimano BB in mijn MTB, geen centje pijn.

Ik heb ook een BB specifieke gehad van Pro trouwens: https://www.mantel.com/pr...hKY69JUlaZGhoCskkQAvD_BwE werkt ook prima, maar nu niet meer nodig dus.
Dat ziet er heel goed uit! De prijzen die merken als Park Tool voor dit spul vragen zijn echt belachelijk. Als er ook de adapters bij zitten voor het frame is het al helemaal een no brainer. Ik denk dat ik hem dan ook gewoon ga bestellen. Enige probleem is dan nog dat waarschijnlijk de BB nu al kraakt. Kan ik schade aan het frame veroorzaken als ik ermee door blijf fietsen? De press van Wheels Manufacturing kan ik nergens vinden. Alleen bij Amazon zonder de cups.

Edit: Ik heb net even de lagernummers van de scharnierlagers van mijn frame opgezocht en de Ali set kan die dus ook persen. Ideaal wat dat betreft.

[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 27-05-2022 11:55 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Schade aan het frame zul je denk ik niet snel krijgen als je er nog mee door fietst, die BB's zitten in kuntstof schalen welke in je frame geperst zitten. Kan me wel voorstellen dat dat gekraak gaat irriteren :).

• daanb14
Irriteren doet het zeker! Dan ga ik in ieder geval een tool bestellen om de direct mount chainring aan te draaien en alvast de BB press om hem in ieder geval op termijn te gaan vervangen. Bedankt voor de hulp!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12 18:33
daanb14 schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:19:
Vandaag weer een rondje gehad op de fiets, maar ik denk inderdaad dat de kraak uit de bottom bracket komt. Als ik de pedalen stilhoud stopt het kraken meteen en hoe hard het kraakt is afhankelijk van de kracht die ik op de pedalen zet. De kraak is ook niet constant. Ik wil ook nog kijken naar de direct mount chainring, dus daar bestel ik ook een sleutel voor. Ik bereid mij er ook maar op voor dat de BB waarschijnlijk vervangen moet worden. Het is een Shimano BB71-41A, dus natuurlijk ook niet 's werelds beste BB. Natuurlijk ben ik nu alvast aan het kijken naar een bearing press en puller. Ik las dat @Daan_ een bearing press heeft van Wheels Manufacturing. Die is in ieder geval een stuk goedkoper dan de BBP-1.2 van Park Tool. Dan moet ik dus nog gaan kijken naar een manier om de bottom bracket eruit te halen. Je hebt natuurlijk die ijzeren tools die je erin schuift zich uitzetten en waarmee je dan de BB eruit slaat. Is dat een goede optie of toch liever een oplossing met meer beleid?
Als je toch die Shimano BB71-41A gaat vervangen zou je er ook de XTR variant in kunnen monteren, die is niet veel duurder.

Ik heb nog een nieuwe Shimano BB71-41A liggen, als je in de buurt van Eindhoven woont mag je mijn tools lenen om je bottom bracket te vervangen, mits je mijn BB71-41A voor een zacht prijsje overkoopt ;)

BlaBlaBla

• daanb14
Strider schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 13:37:
[...]

Als je toch die Shimano BB71-41A gaat vervangen zou je er ook de XTR variant in kunnen monteren, die is niet veel duurder.

Ik heb nog een nieuwe Shimano BB71-41A liggen, als je in de buurt van Eindhoven woont mag je mijn tools lenen om je bottom bracket te vervangen, mits je mijn BB71-41A voor een zacht prijsje overkoopt ;)
Eindhoven is voor mij helaas best wel een eind weg. De goedkope lagerpers die @Kluus aanraadde ga ik maar gewoon bestellen. De TL-FC41 Direct Mount chainring tool is natuurlijk weer niet op voorraad |:(

• Strider
Hoort een RockShox Deluxe Ultimate demper dit geluid te maken?

https://i.imgur.com/9qUc0hp.mp4

BlaBlaBla

• daanb14
Dat klinkt wel alsof ie gedeeltelijk locked is. Staat ie helemaal open?

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
daanb14 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 14:37:
[...]

Eindhoven is voor mij helaas best wel een eind weg. De goedkope lagerpers die @Kluus aanraadde ga ik maar gewoon bestellen. De TL-FC41 Direct Mount chainring tool is natuurlijk weer niet op voorraad |:(
Ik heb wel een headset press die vast ook wel werkt op een Bottom Bracket? Omgeving Wierden, als dat dichtbij is mag je die best even lenen.

• daanb14
Oef, dat is helemaal uit de richting, maar net als @Strider natuurlijk heel erg bedankt voor het aanbod! Die simpele press van Pro die @Kluus heeft gehad is ook een goede optie voor de BB en dan zou ik eventueel later bij Bike-24 of R2-Bike kunnen kijken naar een kleine press van Wheels Manufacturing voor de scharnierlagers. Importeren uit China is een hele aantrekkelijke optie, maar ik denk dat ik dat liever toch niet ga doen. Heb een paar jaar geleden toen ik dat een paar keer gedaan heb helaas gezeik genoeg daarvan gehad.

Ik had het verhaal van @Prulleman gelezen over de direct mount chainring als kraakbron. Een tool daarvoor zit helaas weer een levertijd van 3 weken op, want is bij alle grote Duitse webshops weer niet op voorraad. Gaf dat ook een soort plasticachtig kraakgeluid?

Ik heb nog een hoop lopen zoeken over het gebruiken van retaining compound zoals Loctite 609 bij het monteren van de BB. Canyon schijnt retaining compound te gebruiken af fabriek. Monteren jullie PF BB's met retaining compound?

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 21:44
daanb14 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 19:59:
Oef, dat is helemaal uit de richting, maar net als @Strider natuurlijk heel erg bedankt voor het aanbod! Die simpele press van Pro die @Kluus heeft gehad is ook een goede optie voor de BB en dan zou ik eventueel later bij Bike-24 of R2-Bike kunnen kijken naar een kleine press van Wheels Manufacturing voor de scharnierlagers. Importeren uit China is een hele aantrekkelijke optie, maar ik denk dat ik dat liever toch niet ga doen. Heb een paar jaar geleden toen ik dat een paar keer gedaan heb helaas gezeik genoeg daarvan gehad.

Ik had het verhaal van @Prulleman gelezen over de direct mount chainring als kraakbron. Een tool daarvoor zit helaas weer een levertijd van 3 weken op, want is bij alle grote Duitse webshops weer niet op voorraad. Gaf dat ook een soort plasticachtig kraakgeluid?

Ik heb nog een hoop lopen zoeken over het gebruiken van retaining compound zoals Loctite 609 bij het monteren van de BB. Canyon schijnt retaining compound te gebruiken af fabriek. Monteren jullie PF BB's met retaining compound?
Had zelf ook last van gekraak met het bottom bracket (BB71), heb deze los gehaald en vast gezet met carbon montage pasta (idem voor een 2de fiets met hetzelfde probleem) In beide gevallen was de bracket nog prima maar kwam het kraken door het kunststof/carbon.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik las op Strava dat het stukje “Zilk” van de route Noordwijk inmiddels ook is afgesloten voor MTBers. Ik kom daar zelf nooit, is ook totaal niet in de buurt voor mij, maar schijn toch weer een succesje te zijn van wandelaars die de paden voor zichzelf willen… Zie ook de laatste reactie op mtbroutes.nl. :(

https://www.mtbroutes.nl/zuid-holland/noordwijk

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
Kluus schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:50:
Ik las op Strava dat het stukje “Zilk” van de route Noordwijk inmiddels ook is afgesloten voor MTBers. Ik kom daar zelf nooit, is ook totaal niet in de buurt voor mij, maar schijn toch weer een succesje te zijn van wandelaars die de paden voor zichzelf willen… Zie ook de laatste reactie op mtbroutes.nl. :(

Het is opmerkelijk hoe klagers van alles voor elkaar krijgen. Eerst motorrijden en nu ook al MTBen. Als motorrijder snap ik ook wel dat het lawaai van een aantal vervelend is. Maar dat je het bos voor jezelf wilt? :?

Laatst werd een mevrouw een beetje boos op mij omdat ik er ineens was. Tjah als je met je twee honden dromerig over een singletrack gaat wandelen is dat niet te voorkomen. Ik fietste er overigens rustig langs ;)

XXXVI

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:43
Kluus schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 07:50:

Klopt en ik heb er werkelijk nog nooit een klagende wandelaar gezien, sowieso was het daar nooit druk met wandelaars. Volgens mij is het gewoon één rotte appel van een bewoner die constant loopt te klagen.

Overigens is het niet een heel groot stuk wat we moeten missen nu (gelukkig).

MTB Trail Traffic

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 22:01

Nox

Noxiuz

TheBlackestCrow schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:16:
Er mag binnen drie weken niet meer gemountainbiked worden op de Salandse Heuvelrug. De routes worden jaarlijks afgesloten tussen 1 april en 30 september omdat er volgens een milieuorganisatie teveel hagedissen werden doodgereden door mountainbikers |:(

Weet iemand welke routes hier onder vallen? Ik gok namelijk dat dit alleen geldt voor het nationaal park de Salandse Heuvelrug?

Ik fiets bijvoorbeeld regelmatig de route net boven Deventer (Wechelerveld/Oostermaet). Deze valt hier toch niet onder hoop ik?

Ik kom niet uit de omgeving en weet dus niet precies waar de grenzen van de Salandse Heuvelrug liggen.

Ligt het daarnaast aan mij of hebben milieu- en andere organisaties het naar mijn gevoel steeds vaker gemunt op het (tijdelijk) sluiten van MTB-routes?

Edit: Wechelerveld/Oostermaet ligt er net naast en hoeft volgens mij dus niet te sluiten.
Het is niet de enige route die last heeft van die lui. In Schoorl worden verhoogde northshores aangelegd om de beestjes te ontlasten. Ik vraag me ook echt af of er onafhankelijk onderzoek is geweest naar die beestjes. Ze zullen ook natuurlijke vijanden hebben. Eerlijk gezegd ben ik nooit wat op de routes tegengekomen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• daanb14
Nox schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:35:
[...]

Het is niet de enige route die last heeft van die lui. In Schoorl worden verhoogde northshores aangelegd om de beestjes te ontlasten. Ik vraag me ook echt af of er onafhankelijk onderzoek is geweest naar die beestjes. Ze zullen ook natuurlijke vijanden hebben. Eerlijk gezegd ben ik nooit wat op de routes tegengekomen.
Is de SP in Nijmegen niet een keer met meerdere onafhankelijke onderzoeken gekomen over belasting op de natuur door verschillende recreantengroepen met daaruit als conclusies dat mountainbikers niet meer schade aan de natuur veroorzaken dan wandelaars en ruiters?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:04

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoera.........mijn MTB-helm *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Q2QJeOFQdMtcsRj8xapckW3uVE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t1JELOY49tO2zQAG4aZhRW7X.jpg?f=user_large

is soort van "afgeleverd" door de DPD -O-

Maandag maar eens bellen met hun klantenservice d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:24
Lekker over het hek heen geflikkerd, gast kan niet best gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iff9UIfSFryeaTmhLNwvJpLmckQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/OAIqbfIXiEZbli7QQVyMG2VO.gif?f=user_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bad Brains schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:39:
Lekker over het hek heen geflikkerd, gast kan niet best gooien.

[Afbeelding]
Gewoon met zijn 2-en thuis ook, zelfs naar de deur lopen en aanbellen was er niet eens bij.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Te veel paperboy gespeeld vroeger, achja bij ons is het altijd spoorzoekertje in de buurt als dpd iets heeft “afgeleverd”, ook leuk.

• daanb14
Kluus schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:44:
Te veel paperboy gespeeld vroeger, achja bij ons is het altijd spoorzoekertje in de buurt als dpd iets heeft “afgeleverd”, ook leuk.
Als er problemen zijn met bezorging hier is het ook altijd DPD of de jongeren van DHL die de avondbezorging doen. Die laatsten lieten laatst letterlijk voor mijn neus een pakket met een potje montagepasta en lagervet vanaf borsthoogte op de grond flikkeren 8)7

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:27
Fraggert schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:41:
Hoera.........mijn MTB-helm *O*

[Afbeelding]

is soort van "afgeleverd" door de DPD -O-

Maandag maar eens bellen met hun klantenservice d:)b
Welke is het geworden? :)

PostNL heeft vandaag mijn Bontrager Rally keurig afgeleverd. Morgen maar eens een rondje mee fietsen.

XXXVI

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ephymerous schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:00:
[...]

Welke is het geworden? :)

PostNL heeft vandaag mijn Bontrager Rally keurig afgeleverd. Morgen maar eens een rondje mee fietsen.
Fox Speedframe Pro Blocked, in de fantastische kleur Boulder _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVtvwTh0KqQ6GtjR_Azzvl7lBL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9Brr0a1Me1stUuQ3Y45tJLV.jpg?f=fotoalbum_large

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
So_Easy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:57:
Ik ben aan het overwegen de headset van mijn Canyon Spectral (150) 2022 te vervangen.
Het lijkt erop dat deze maar blijft kraken (na een smeerbeurt is het tijdelijk weg, maar het komt weer terug. Nu heb ik het een en ander gelezen dat zijn voorganger dit ook had, echter zou dit een ZS44/28.6 - IS52/40 zijn.
Nu heb ik goede verhalen gelezen over het vervangen van de Cover.

Op dit moment zit er een Acros IS52/28.6 - IS52/40 in.
Daarop de plastic cover en spacers van Canyon zelf.

Het liefste was ik voor een Hope headset gegaan, echter hebben zij geen Upper-headset in IS52/28.6
Voor de onderste zou ik wel naar Hope over kunnen stappen.

Nu heb ik de volgende (even alleen naar de upper gekeken) IS52/28.6 headsets gevonden:

- FSA55R
- Ritchey Comp Cartridge Intergrated IS 1.5"

Natuurlijk wil ik de Plastic Spacers ook gelijk vervangen voor een Alu versie. Volgens mij maakt hier het merk niet perse uit, mits de boring maar goed is en de boven en onderkant parallel lopen.

Mijn voorkeur heeft op dit moment de Ritchey, mede door de extra seal.

Weten jullie nog meer merken die een IS52/28.6 upper headset hebben?
Wat zijn jullie ervaringen met bovenstaande merken?

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Even een kleine update.
Vandaag de Richey headset gemonteerd. De headset ziet er kwalitatief goed uit. Netje een o-ring afdichting om de buis en een seal die op het frame ligt. Ben benieuwd of het kraken een stuk minder is..

• Bad Brains
Fraggert schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:21:
[...]

Fox Speedframe Pro Blocked, in de fantastische kleur Boulder _/-\o_
Yo, zit een deuk in. Iemand mee gesmeten? Kappa

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:14
-

[ Voor 99% gewijzigd door replica17 op 30-05-2022 11:52 ]

Steam: Replica17 PSN: TangoKilo0

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Even een hersenspinsel bij jullie pitchen :+

Mijn huidige 11j oude Cube Reaction GTC in 22" en 26" wielmaat is nu echt op en aan vervanging toe. Heb er door de jaren heen veel in geinvesteerd om 'm in topconditie te houden, maar nog een ronde veel euro's investeren is ie niet meer waard. En wil nu echt een keer de stap maken naar 29".
De Cube zit vanaf de eerste dag als gegoten en wil de maten/afstanden zoveel mogelijk behouden die toen uit de bikefit zijn gerold. Puur te referentie: ik ben 192cm met BBL van 92cm

Even checken of ik op het juiste denkpad zit en zinnige vergelijkingen tussen modellen/maten kan doen. Ik zie dat ik bij veel merken/modellen kwa lichaams afmetingen op de L/XL grens zit.
Ik wil wat modellen gaan proefrijden indien mogelijk (voorraad...), de afgebeelde Canyon is dus even puur ter illustratie.

Komt ie dan.

Exceed Large vs Cube
- De Exceed heeft een 2 graden stijlere zitbuis. Dit betekend bij dezelfde zadel positie je ~2cm verder naar voren zit op de Exceed.
--> Om dezelfde bottom bracket-zadel maat te behouden zou ik op de Exceed het zadel 2cm verder naar achteren zetten tov de zadelpen dan dat ik nu heb op de Cube?

- De Exceed heeft een 19mm langere reach en 40mm kortere stuurpen
--> Om dezelfde zadel-stuur afstand te behouden zou ik op de Exceed een 20mm langere stuurpen nodig hebben?

- De Exceed heeft een 7mm hogere stack, op de cube heb ik 2cm aan spacers
--> Om dezelfde stack te behouden zou ik op de Exceed ook ~1cm spacer nodig hebben.

Exceed Extra Large vs Cube
- De Exceed XL heeft een 2 graden stijlere zitbuis. Dit betekend bij dezelfde zadel positie je ~2cm verder naar voren zit op de Exceed.
--> Om dezelfde bottom bracket-zadel maat te behouden zou ik ook op de Exceed maat XL het zadel 2cm verder naar achteren zetten tov de zadelpen dan dat ik nu heb op de Cube?

- De Exceed XL heeft een 39mm langere reach en 40mm kortere stuurpen
--> Om dezelfde zadel-stuur afstand te behouden zou ik op de Exceed XL geen andere stuurpen nodig hebben?

- De Exceed XL heeft een 25mm hogere stack, op de cube heb ik 2cm aan spacers
--> Dezelfde stack behouden op de Exceed is niet mogelijk, deze is 0.5cm te hoog. Maar die paar mm lijkt me te overzien?

Conclusie
De Exceed XL zou de betere keus zijn aangezien deze het dichtst bij de huidige maatvoering van de Cube zit?
Of kan mijn hele redenatie de prullebak in omdat de hele geometrie icm grotere wielmaat niet te vergelijken is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6pyqz4U3aEpSAxaj9ZqCET5QZUQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Y8GpjC2EZqITvzQ9XFM7ToF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyJpqLxXbS_McAuQ3FQPmR-8mx8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y7KrMMTZIl883z0jfkdt7QbY.png?f=user_large

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:43
Thefirstikke schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:40:
Even een hersenspinsel bij jullie pitchen :+

Mijn huidige 11j oude Cube Reaction GTC in 22" en 26" wielmaat is nu echt op en aan vervanging toe. Heb er door de jaren heen veel in geinvesteerd om 'm in topconditie te houden, maar nog een ronde veel euro's investeren is ie niet meer waard. En wil nu echt een keer de stap maken naar 29".
De Cube zit vanaf de eerste dag als gegoten en wil de maten/afstanden zoveel mogelijk behouden die toen uit de bikefit zijn gerold. Puur te referentie: ik ben 192cm met BBL van 92cm

Even checken of ik op het juiste denkpad zit en zinnige vergelijkingen tussen modellen/maten kan doen. Ik zie dat ik bij veel merken/modellen kwa lichaams afmetingen op de L/XL grens zit.
Ik wil wat modellen gaan proefrijden indien mogelijk (voorraad...), de afgebeelde Canyon is dus even puur ter illustratie.

Komt ie dan.

Exceed Large vs Cube
- De Exceed heeft een 2 graden stijlere zitbuis. Dit betekend bij dezelfde zadel positie je ~2cm verder naar voren zit op de Exceed.
--> Om dezelfde bottom bracket-zadel maat te behouden zou ik op de Exceed het zadel 2cm verder naar achteren zetten tov de zadelpen dan dat ik nu heb op de Cube?

- De Exceed heeft een 19mm langere reach en 40mm kortere stuurpen
--> Om dezelfde zadel-stuur afstand te behouden zou ik op de Exceed een 20mm langere stuurpen nodig hebben?

- De Exceed heeft een 7mm hogere stack, op de cube heb ik 2cm aan spacers
--> Om dezelfde stack te behouden zou ik op de Exceed ook ~1cm spacer nodig hebben.

Exceed Extra Large vs Cube
- De Exceed XL heeft een 2 graden stijlere zitbuis. Dit betekend bij dezelfde zadel positie je ~2cm verder naar voren zit op de Exceed.
--> Om dezelfde bottom bracket-zadel maat te behouden zou ik ook op de Exceed maat XL het zadel 2cm verder naar achteren zetten tov de zadelpen dan dat ik nu heb op de Cube?

- De Exceed XL heeft een 39mm langere reach en 40mm kortere stuurpen
--> Om dezelfde zadel-stuur afstand te behouden zou ik op de Exceed XL geen andere stuurpen nodig hebben?

- De Exceed XL heeft een 25mm hogere stack, op de cube heb ik 2cm aan spacers
--> Dezelfde stack behouden op de Exceed is niet mogelijk, deze is 0.5cm te hoog. Maar die paar mm lijkt me te overzien?

Conclusie
De Exceed XL zou de betere keus zijn aangezien deze het dichtst bij de huidige maatvoering van de Cube zit?
Of kan mijn hele redenatie de prullebak in omdat de hele geometrie icm grotere wielmaat niet te vergelijken is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook al heb je het stuur/zadel/bb op dezelfde plek (wat een prima uitgangspunt is) zal een moderne 29er echt heel anders fietsen dan een 26. Je zal dus echt wel moeten wennen en sturen zal zeker niet hetzelfde voelen.

En XL lijkt me de juiste keuze

Strava

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35
Prulleman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Ook al heb je het stuur/zadel/bb op dezelfde plek (wat een prima uitgangspunt is) zal een moderne 29er echt heel anders fietsen dan een 26. Je zal dus echt wel moeten wennen en sturen zal zeker niet hetzelfde voelen.

En XL lijkt me de juiste keuze
@Thefirstikke
Sluit ik me bij aan: Vergelijking gaat idd mank en dus zonder twijfel XL.

Nog wat losse opmerkingen:
-Een langere stem is ook niet de bedoeling, iig niet voorbij de 60mm. Langer en je beinvloedt stuurgedrag.

- Stack is niet enige parameter voor grip hoogte je hebt ook nog riser bar en dropstems.

- Grote kans dat je bikefit destijds gewoon verkeerd was wegens gebrek aan juiste fietsmaten. Pas redelijk recent zijn er betere maten voor mensen boven de 1,8. Met 1,8 zat je vroeger al vast aan de grootste oftewel de L en mensen langer dan 1,8 noodgedwongen ook. Nu is er vaak XL en soms XXL. Dus ondanks dat het wellicht even wennen is, zul je beter zitten op een XL.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:49
Ko.Kane schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:23:
[...]

@Thefirstikke
Nog wat losse opmerkingen:
-Een langere stem is ook niet de bedoeling, iig niet voorbij de 60mm. Langer en je beinvloedt stuurgedrag.
Op een Exceed zit standaard een 80mm stuurpen hè...

Hij wil.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Thefirstikke hier ook iemand van 192cm met een bbl van 92cm en een Exceed (wel 2019 model wat ook een iets ander frame was). Ik heb inderdaad ook de XL en die past perfect, wel heb ik een kortere stuurpen gemonteerd volgens mij van 100mm naar 90mm maar zo te zien is dat bij het huidige model dus weer anders als die alleen 80mm hebben.

Ik zou dus (zelf ook weer) voor de XL gaan.

• Ko.Kane
klaaas schreef op zondag 29 mei 2022 @ 13:34:
[...]

Op een Exceed zit standaard een 80mm stuurpen hè...
Meen je niet. :o

Maar ik zie het nu ook, alleen de Lux Tr heeft normale stem. De rest mag nog een product cycle wachten. Valt me nu ook op dat Exceed inderdaad nog oldschool kort is in de maatvoering. Ik zou met 6ft al een XL kiezen, met 40-50mm stem ofzo.

De rest van de range lijkt juist wat door te schieten bij Canyon qua reaches, bij de nieuwe Strive zijn ze weer stap verder gegaan (L reach is 500-510mm). Al andere recentere fietsen van Lux Tr tot Torque zitten voor maat L beetje in 480-490 range, wat redelijk doorsnee is, tikje langer dan andere merken (~10mm). Ben benieuwd hoe dat voor de Strive uitpakt, want getimede testen spreken niet perse in voordeel van nog langere reaches. Misschien wordt downsizen een trend.

En de Exceed/Neuron/Lux zijn nog flink kort. Verwacht wel een update van de Lux met maatvoering dichter bij de nieuwere Trail.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-12 14:30
En, jullie nog wat gefietst? :)

Hello. Is it me you're looking for?

• Prulleman
Ko.Kane schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:07:
[...]

Meen je niet. :o

Maar ik zie het nu ook, alleen de Lux Tr heeft normale stem. De rest mag nog een product cycle wachten. Valt me nu ook op dat Exceed inderdaad nog oldschool kort is in de maatvoering. Ik zou met 6ft al een XL kiezen, met 40-50mm stem ofzo.

De rest van de range lijkt juist wat door te schieten bij Canyon qua reaches, bij de nieuwe Strive zijn ze weer stap verder gegaan (L reach is 500-510mm). Al andere recentere fietsen van Lux Tr tot Torque zitten voor maat L beetje in 480-490 range, wat redelijk doorsnee is, tikje langer dan andere merken (~10mm). Ben benieuwd hoe dat voor de Strive uitpakt, want getimede testen spreken niet perse in voordeel van nog langere reaches. Misschien wordt downsizen een trend.

En de Exceed/Neuron/Lux zijn nog flink kort. Verwacht wel een update van de Lux met maatvoering dichter bij de nieuwere Trail.
het is een xc hardtail he, je kan niet alle enduro regels op alle fietsen toepassen

Strava

• Ko.Kane
iamerwin schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:12:
Donderdag was laatste ronde. Weer is nu slecht.

Had eigenlijk gepland de DH-er klaar te hebben, maar de seizoensopening is verregend en Bike-components was langzaam, dus het werd al knap qua opbouwen op tijd. Bikepark was wel open, maar sommige trails moesten meteen weer dicht voor onderhoud ivm waterschade.
Dus bouw hem nu af. Als het zonnig was geweest had ik hem wel sneller opgebouwd om dit weekend te fietsen.

• Thefirstikke
  • Niet online
Dank @Prulleman /@Ko.Kane /@Kluus voor de behulpzame reacties. Zal eens rondkijken naar wat er beschikbaar is d:)b

• Ko.Kane
Prulleman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:16:
[...]
het is een xc hardtail he, je kan niet alle enduro regels op alle fietsen toepassen
Het gaat niet om enduro regels maar algemene MTB concepten. Je moet MTB regels toepassen op een XC hardtail en niet archaïsche roadie-regels. XC heeft nog veel last van historische overerving. Ook door de wat onwetende/koppige markt in dat segment. Maar MTB heeft een veel groter handling en stabiliteit aspect dan een wielren fiets, en XC is niet wielrennen met noppen bandjes. Een lux trail staat bv super ver van een Enduro fiets af, maar heeft wel moderne maatvoering (L=480). Maar de product cycles gaan erg langzaam, maar elke 1cm die stuivertje wisselt van stem naar reach, is verbetering van stabiliteit en verbetering van stuur input.

• Prulleman
Ko.Kane schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:33:
[...]

Het gaat niet om enduro regels maar algemene MTB concepten. Je moet MTB regels toepassen op een XC hardtail en niet archaïsche roadie-regels. XC heeft nog veel last van historische overerving. Ook door de wat onwetende/koppige markt in dat segment. Maar MTB heeft een veel groter handling en stabiliteit aspect dan een wielren fiets, en XC is niet wielrennen met noppen bandjes. Een lux trail staat bv super ver van een Enduro fiets af, maar heeft wel moderne maatvoering (L=480). Maar de product cycles gaan erg langzaam, maar elke 1cm die stuivertje wisselt van stem naar reach, is verbetering van stabiliteit en verbetering van stuur input.
Wat is bedoel is dat je niet bv stuurpen lengte kan doortrekken naar andere fietsen zonder de rest van de geo mee te nemen. Een fiets die ontworpen is voor bv een 60 mm stuurpen moet je niet zomaar 3+ cm korter maken omdat het moderner is (of andersom).

En net zoals je xc niet met wielrennen moet vergelijken moet je xc ook niet met enduro vergelijken. Prima dat er meer overlap/crossover is, maar ze rijden niet voor niks geen xc world cup op downhill fietsen, het is en blijft letterlijk een andere tak van de sport.

Strava

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

iamerwin schreef op zondag 29 mei 2022 @ 14:12:
Zeker, lekker naar Nijmegen geweest, beetje kilometers maken en spelen tegelijk inclusief heen en terug en alle drie de vaste routes 116 kilometer. Was uiteindelijk ook nog prima weer, paar kleine buitjes maar dat werd gecompenseerd door wat zon, parcours lag er nu ook uitstekend bij! d:)b

Op de terugweg volgens mij nog een tweaker gespot (te herkennen aan de broek met gouden printplaat lijntjes ;)), op een heel erg vol bepakte racefiets.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 29-05-2022 17:39 ]

• Ko.Kane
Prulleman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:03:
[...]

Wat is bedoel is dat je niet bv stuurpen lengte kan doortrekken naar andere fietsen zonder de rest van de geo mee te nemen. Een fiets die ontworpen is voor bv een 60 mm stuurpen moet je niet zomaar 3+ cm korter maken omdat het moderner is (of andersom).

En net zoals je xc niet met wielrennen moet vergelijken moet je xc ook niet met enduro vergelijken. Prima dat er meer overlap/crossover is, maar ze rijden niet voor niks geen xc world cup op downhill fietsen, het is en blijft letterlijk een andere tak van de sport.
Maar waarom haal je dan steeds enduro of nu DH erbij? Ik maak dat vergelijk juist expliciet niet. Ik zeg toch juist dat je een XC fiets moet ontwerpen als een XC fiets gebaseerd op MTB logica en niet op roadie logica. Het woord 'modern' is ook wat lastig, je zou het eigenlijk beter "juister' kunnen noemen, of meer up to date met de laatste kennis omtrent MTB design. Want we zijn vast nog niet op ultieme design, maar wel duidelijk beter dan 10 jaar terug. Daarom noem ik expliciet de XC-fiets Lux Tr, die is ook op die design filosofie gemaakt.
Merk op dat bv de trail fiets Spectral 125 op 5mm na dezelfde travel heeft en ongeveer dezelfde reach deelt, terwijl het voor de rest totaal anders is gedesignd voor andere inzetbereik dan een Lux Tr. Lux TR heeft XC balhoofdshoek en diepere zit bv. Een Lux Tr heeft dan ook niks met Enduro te maken en is voor andere tak van sport ontworpen, maar onderstreept wel de voortgang in MTB design, ook voor XC.

Ik zeg ook niet dat je "zomaar" een 3cm kortere stuurpen moet installeren. Het enige wat ik zei tov van een Exceed, is dat als ik juist de totale geometrie en design in acht neem ik een XL zou nemen met een kortere stem. Ik installeer dus niet zomaar een kortere stem, maar ik kies eerst bewust langer frame zodat ik een kortere stem kan gebruiken en de zelfde cockpit grootte behoudt. Om er een geschikte XC fiets van te maken voor mijn lengte. (Wat Canyon dus voor je doet bij een Lux Tr)

De backup van mijn backup is nog steeds een XC fiets met 100mm stem. Ooit was dat nu eenmaal zo, maar elke keer als ik erop stap is het een reminder hoeveel beter het tegenwoordig kan zijn.

• So_Easy
So_Easy schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:37:
[...]

Even een kleine update.
Vandaag de Richey headset gemonteerd. De headset ziet er kwalitatief goed uit. Netje een o-ring afdichting om de buis en een seal die op het frame ligt. Ben benieuwd of het kraken een stuk minder is..
Update 2
Zojuist een kleine 25km door de bossen van Oosterhout en Teteringen gefietst met m’n nieuwe headset. M’n headset kraakte niet meer *O* hopen dat het zo blijft, maar dat gaan we alleen merken door veel te fietsen.

• daanb14
So_Easy schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:12:
[...]

Update 2
Zojuist een kleine 25km door de bossen van Oosterhout en Teteringen gefietst met m’n nieuwe headset. M’n headset kraakte niet meer *O* hopen dat het zo blijft, maar dat gaan we alleen merken door veel te fietsen.
Goed gedaan man! Ik heb zojuist mijn order bij bike-components geannuleerd en een order bij bike-discount geplaatst. Die hadden ineens de TL-FC41 direct mount socket op voorraad. Anders had ik nog drie weken moeten wachten, totdat dat ding, het bottom bracket en de lagerpers er waren. Nu komen die begin volgende week al binnen *O* Hopelijk is mijn kraakprobleem dan ook verdwenen. Wel qua vervangen erg handig dat je boven en onder IS hebt. Bij de Lux is de bovenste een ZS en het lager zit enorm vast in de cup. Ik hoorde voorbij komen dat Acros het lager in de cup perst, maar Canyon verkoopt dat lager dan wel weer los 8)7 Heel verwarrend allemaal. Maar hopelijk kan ik volgende week ook melden dat mijn kraak weg is.

• So_Easy
daanb14 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 21:18:
[...]

Goed gedaan man! Ik heb zojuist mijn order bij bike-components geannuleerd en een order bij bike-discount geplaatst. Die hadden ineens de TL-FC41 direct mount socket op voorraad. Anders had ik nog drie weken moeten wachten, totdat dat ding, het bottom bracket en de lagerpers er waren. Nu komen die begin volgende week al binnen *O* Hopelijk is mijn kraakprobleem dan ook verdwenen. Wel qua vervangen erg handig dat je boven en onder IS hebt. Bij de Lux is de bovenste een ZS en het lager zit enorm vast in de cup. Ik hoorde voorbij komen dat Acros het lager in de cup perst, maar Canyon verkoopt dat lager dan wel weer los 8)7 Heel verwarrend allemaal. Maar hopelijk kan ik volgende week ook melden dat mijn kraak weg is.
Ik baalde ook van het gekraak. Hopen dat jij het straks ook verholpen hebt. Bike-discount is vrij snel met leveren. In elk geval sneller dan bike-components (mijn ervaring tenminste).

Qua vervangen is IS zeker snel. Was een karwei van niets. Echter denk ik dat ik liever ZS had zoals (volgens mij) bij de vorige versie. Bij ZS kan je de cups bij eventueel beschadiging nog vervangen. Als de afschuining in mijn CF op de een of andere manier beschadigd heb ik een groter probleem. Daarnaast zijn er (nog) niet veel opties in IS52 upper. Lower is er genoeg keus.

• daanb14
Heel goed punt inderdaad. Als bij IS je cup beschadigt ben je zwaar de lul. Ik had flink geluk gehad met die TL-FC41 direct mount socket. Toen ik dat spul vrijdag bestelde had bike-discount het niet op voorraad en bike-components binnen drie weken. Dus toen maar bike-components gepakt. Zpndag keek ik en had bike-discount hem opeens wel op voorraad, dus de bestelling maar omgezet. Over beiden niks dan lof overigens. Snel, vriendelijk en retourneren gaat goed.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:41
Heeft iemand nog goede tips voor kopen van onderdelen voor een Rockshox voorvork. Ik ben op zoek naar een air top cap voor mijn Rockshox Recon Silver TK air (100mm).

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

wisselwerking schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:23:
Heeft iemand nog goede tips voor kopen van onderdelen voor een Rockshox voorvork. Ik ben op zoek naar een air top cap voor mijn Rockshox Recon Silver TK air (100mm).
Mail eens met winkels als Bike-Discount en Bike-components en bike24. Bij deze winkels vaak al goede adviezen gehad en vaak konden zijn onderdelen nog leveren uit voorraad ook .

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• wisselwerking
Daan_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:25:
[...]

Mail eens met winkels als Bike-Discount en Bike-components en bike24. Bij deze winkels vaak al goede adviezen gehad en vaak konden zijn onderdelen nog leveren uit voorraad ook .
Dat is inderdaad wel handig. Ik ga gelijk even mailen. Thx!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:01

Erazzzer

Fear me, I'm German!

wisselwerking schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:23:
Voor een capje? Aliexpress.

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 07-10 09:58
Ik heb exact hetzelfde probleem als deze persoon op mijn Rockshox SID Select: YouTube: RockShox SID Select+ 120 - Lockout Not Working Again
Onder lockout kan ik mijn vork nog steeds induwen.

De vork is net iets meer dan een jaar oud. Is dit effectief een garantiegevalletje of kan het ook te maken hebben met de lockout kabel die niet ver genoeg trekt?

• Prulleman
Bij mijn fox 34 was het de kabel, met de barrel adjuster kreeg ik em ook niet strak genoeg, maar met het opnieuw vastzetten van de kabel wel. Weet niet precies hoe een SID eruit ziet, maar kan je het kapje niet even met de hand verder draaien en kijken of ie dan wel volledig locked? (eventueel met een extra paar handen).

(weet niet of het kabeltje oorspronkelijk niet strak genoeg zat en daarom door is geschoten, of dat er wat anders aan de hand was, maar ik moest de kabel zeker 1,5 cm verder vast zetten)

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 30-05-2022 12:59 ]

Strava

• Strider
Iemand ervaring met Crank Brothers Stamp 2 L pedalen? Volgens mij is alleen de Stamp 1 matig vanwege de verdikking in het midden?

BlaBlaBla

• DrizzleF
Prulleman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:52:
Bij mijn fox 34 was het de kabel, met de barrel adjuster kreeg ik em ook niet strak genoeg, maar met het opnieuw vastzetten van de kabel wel. Weet niet precies hoe een SID eruit ziet, maar kan je het kapje niet even met de hand verder draaien en kijken of ie dan wel volledig locked? (eventueel met een extra paar handen).

(weet niet of het kabeltje oorspronkelijk niet strak genoeg zat en daarom door is geschoten, of dat er wat anders aan de hand was, maar ik moest de kabel zeker 1,5 cm verder vast zetten)
Dank.
Ik kan het kapje ongeveer 2-3mm verder draaien.
Daar lijkt het dus niet aan te liggen.

• Prulleman
DrizzleF schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:22:
[...]

Dank.
Ik kan het kapje ongeveer 2-3mm verder draaien.
Daar lijkt het dus niet aan te liggen.
maar dan locked ie dus ook niet beter?

Strava

• DrizzleF
Prulleman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:23:
[...]

maar dan locked ie dus ook niet beter?
Neen, inderdaad.

• Prulleman
Dan zou ik er mee terug gaan :)

Strava

• Strider
DrizzleF schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:44:
Ik heb exact hetzelfde probleem als deze persoon op mijn Rockshox SID Select: YouTube: RockShox SID Select+ 120 - Lockout Not Working Again
Onder lockout kan ik mijn vork nog steeds induwen.

De vork is net iets meer dan een jaar oud. Is dit effectief een garantiegevalletje of kan het ook te maken hebben met de lockout kabel die niet ver genoeg trekt?
Interessant dat heeft mijn RockShox SID Select+ ook. In de volledige lockout kun je de vork nog steeds wat op en neer bewegen (20% sag denk ik)
Ik weet niet of dit ooit anders is geweest, tweedehands...

BlaBlaBla

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:32
De kogel is door de kerk: ik heb voor m’n Kona Unit een Rockshox Reba RL besteld.

Hiervoor moet ik alleen wel de lower cup van de interne headset vervangen voor een EC44. Welke niet-te-gek-dure tools zijn hiervoor aan te raden?

• wisselwerking
Erazzzer schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:10:
[...]

Voor een capje? Aliexpress.
Gaat niet alleen om het afdekkapje, maar ook het ventieldeel.

• Demo
  • Laatst online: 14-12 22:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

hatsa schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 07:00:
De kogel is door de kerk: ik heb voor m’n Kona Unit een Rockshox Reba RL besteld.

Hiervoor moet ik alleen wel de lower cup van de interne headset vervangen voor een EC44. Welke niet-te-gek-dure tools zijn hiervoor aan te raden?
De tool om hem er uit te slaan is niet meer dan een ingezaagd stuk buis. Aangezien het een stalen frame betreft zou ik het wel aandurven om hem (met beleid) er uit te tikken met een grote schroevendraaier. Paar tikjes aan de ene kant, paar tikjes aan de andere kant. Wel eens geprobeerd om zelf zo'n tool te maken van een stuk waterleiding, maar koper is te zacht en plooit gewoon in je headtube.
Nieuwe cup plaatsen doe ik doorgaans met een dik draadeind en blokjes hout met een gat er in. Moeren aandraaien en dan met de hamer rondom op het houtje kloppen zodat de cup er gelijkmatig in schuift en dan de moer weer aandraaien om wat spanning op de cup te zetten. Zonder die voorspanning moet je veel te hard slaan waardoor de cup scheef gaat en óf je frame, óf de cup beschadigt, óf het ding muurvast klem komt te zitten in je frame.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• daanb14
Demo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:57:
[...]
De tool om hem er uit te slaan is niet meer dan een ingezaagd stuk buis. Aangezien het een stalen frame betreft zou ik het wel aandurven om hem (met beleid) er uit te tikken met een grote schroevendraaier. Paar tikjes aan de ene kant, paar tikjes aan de andere kant. Wel eens geprobeerd om zelf zo'n tool te maken van een stuk waterleiding, maar koper is te zacht en plooit gewoon in je headtube.
Nieuwe cup plaatsen doe ik doorgaans met een dik draadeind en blokjes hout met een gat er in. Moeren aandraaien en dan met de hamer rondom op het houtje kloppen zodat de cup er gelijkmatig in schuift en dan de moer weer aandraaien om wat spanning op de cup te zetten. Zonder die voorspanning moet je veel te hard slaan waardoor de cup scheef gaat en óf je frame, óf de cup beschadigt, óf het ding muurvast klem komt te zitten in je frame.
Het klopt inderdaad dat het een soort ingezaagde buis is. Bij bijvoorbeeld de slagtool van BBB lees je wel veel klachten over het kromtrekken van het ding. Zelfs bij zon ogenschijnlijk simpel stuk gereedschap heb je dus weer te maken met kwaliteitsverschil.

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:32
Demo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:57:
[...]
Dan moet ik ergens een dik draadeind, blokjes hout met een gat erin en moeren op de kop tikken. Ik koop dan liever iets wat ervoor bedoeld is, zo heel handig ben ik nu ook weer niet.

Ik kan het ook door de lbs laten doen, maar ik vind het ook leuk om nog een stukje onderhoud zelf te kunnen.

• Bad Brains

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:07

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Vorige week een mountainbike wezen huren en samen met vrienden op stap geweest(zij hebben al wel een MTB) beide een Cube Acid. Dit beviel iets te goed..

Nu heb ik ook net een nieuwe Cube racefiets gekocht en wil ik het budget niet te ver uitrekken en wil ik naar een tweedehands fiets kijken.

Ik heb in het topic al gelezen dat een Cube attention SL en Cube attention en Cube Acid best goede fietsen zijn met luchtvering en relatief goede schakelset.

Ik wil sowieso onder de 1000,- blijven (ik weet dat je daar een nieuwe van kan kopen). Maar ben toch benieuwd wat er tweedehands te krijgen is.

Wat denken jullie van bvb zoiets? https://www.marktplaats.n...attention-29-2021-19-inch

Wat mij dan weer opvalt is dat er 2x10 op zit ipv 1x12. Is dat niet irritant met twee voorbladen?

Daarnaast ben ik benieuwd of er nog andere alternatieven zijn om tweedehands (en eventueel nieuw) om naar te kijken. Ben wel van plan om er klik pedalen op te zetten.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:55
Terrie schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 18:17:

Wat mij dan weer opvalt is dat er 2x10 op zit ipv 1x12. Is dat niet irritant met twee voorbladen?
MTB-ers hebben jaren gereden met 2 of zelfs 3 voorbladen. Nee, het is niet irritant je moet soms gewoon iets meer denken. Met 2 voorbladen kan je zelfs extra snel heel ver terugschakelen door voor te gebruiken in plaats van achter. Je hebt wat meer stappen tussen de versnellingen en je derailleur afstelling is wat minder zeikerig.

Maar tuurlijk, Een enkel voorblad maakt dingen simpeler. 1 Hendeltje voor lichter en 1 voor zwaarder. Minder onderdelen die kapot kunnen. Ruimte voor een dropper remote Er is voor alles wat te zeggen.

Die 12 achter is veel irritanter. Veel te veel opties

[ Voor 12% gewijzigd door ZanielGa op 31-05-2022 19:22 ]

• Strider
Vorige week een Canyon Lux Trail gekocht en ik heb na mijn eerste rit nu niet zo iets van, wow, dit is zoveel beter dan mijn oude MTB.
Waar ik tegenaan loop:

De Sram Eagle AXS schakelt snel, maar soms pakt hij de versnelling omhoog of omlaag niet lekker. Dan duurt het even voordat de ketting op de geschakelde tandwiel valt en dan voel je dat het niet helemaal loopt zoals het hoort te lopen. Ik heb bijna alle micro adjustments in de AXS app geprobeerd maar ik kreeg het niet beter. Iemand een idee hoe ik dit beter kan afstellen?
Daarnaast kreeg ik soms last van mijn duim, meer een overstrekt gevoel. Ik denk dat ik de AXS controller maar eens moet proberen te verplaatsen.

De Lux Trail staat bekend om zijn lange reach en dat heb ik wel gemerkt, daarnaast zit de fiets voor mij ook dieper. Ik merk dat ik dit vrij snel in mijn onderrug voel, best irritant. Ik zit er gewoon nog niet echt lekker op. Hopelijk trekt dat wel weg.

Wat ik wel fijn vond; de comfort is veel beter en de afdalingen gaan veel rustiger. Klimmen lijkt beter te gaan maar mijn PRs zijn nog niet direct verbroken.

BlaBlaBla

• Klitse
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:52:
Vorige week een Canyon Lux Trail gekocht en ik heb na mijn eerste rit nu niet zo iets van, wow, dit is zoveel beter dan mijn oude MTB.
Waar ik tegenaan loop:

De Sram Eagle AXS schakelt snel, maar soms pakt hij de versnelling omhoog of omlaag niet lekker. Dan duurt het even voordat de ketting op de geschakelde tandwiel valt en dan voel je dat het niet helemaal loopt zoals het hoort te lopen. Ik heb bijna alle micro adjustments in de AXS app geprobeerd maar ik kreeg het niet beter. Iemand een idee hoe ik dit beter kan afstellen?
Daarnaast kreeg ik soms last van mijn duim, meer een overstrekt gevoel. Ik denk dat ik de AXS controller maar eens moet proberen te verplaatsen.

De Lux Trail staat bekend om zijn lange reach en dat heb ik wel gemerkt, daarnaast zit de fiets voor mij ook dieper. Ik merk dat ik dit vrij snel in mijn onderrug voel, best irritant. Ik zit er gewoon nog niet echt lekker op. Hopelijk trekt dat wel weg.

Wat ik wel fijn vond; de comfort is veel beter en de afdalingen gaan veel rustiger. Klimmen lijkt beter te gaan maar mijn PRs zijn nog niet direct verbroken.
Reach voel je niet in je onderrug. Reach voel je alleen als je op je pedalen staat en niet met je kont op je zadel zit. De afstand van je zadel tot je stuur kan (te) wel lang zijn/aanvoelen. Maar daar is reach maar 1 onderdeel van. Als je nu voor je gevoel te diep zit, heb je een aantal opties volgens mij. 1: een kortere pen monteren. 2: Als je nog een spacer boven je stuurpen hebt, kun je die onder je stuurpen plaatsen. 3: een stuur met wat meer rise/backsweep proberen. 4: een stuurpen met wat meer rise proberen.

Verder geen ervaring met AXS maar regelt die app ook je chaingap?

• Prulleman
Voor de derailleur inderdaad even de afstand checken (b schroef, chaingap). Als die niet op de mm goed staat schakelt het nooit lekker.

Misschien heeft je padje een tik gehad en is die niet helemaal recht..? Dat kan ook onduidelijke schakel issues opleveren..

Voor de controller heb je ook een alternatief kapje, die lijkt qua ergonomie meer op een traditionele shifter:
https://www.bike-componen...EKUdPjqLh24saAivgEALw_wcB

Qua fiets, weet niet waar je vandaan komt, maar een nieuwe fiets is natuurlijk altijd even wennen, zeker als het verschil qua geo groot is. Ook je zadel, stuur etc moet wellicht nog wat fine-tuning hebben

Strava

• So_Easy
Even een kort vraagje, zojuist mijn voorrem schoongemaakt (remblokjes eruit en alles met isopropynol 99.9% gereinigd, ook de schijf).

Nu maakt mijn voorrem een gigantisch kabaal bij het remmen. Had ik m’n pads eerst even op moeten schuren en schoonmaken voor het monteren? Ga Vrijdagmiddag Rhenen en Amerongen of Kwintelooijen fietsen dus het zou fijn zijn als ik dit nog ff kan fixen.

• Prulleman
So_Easy schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:25:
Even een kort vraagje, zojuist mijn voorrem schoongemaakt (remblokjes eruit en alles met isopropynol 99.9% gereinigd, ook de schijf).

Nu maakt mijn voorrem een gigantisch kabaal bij het remmen. Had ik m’n pads eerst even op moeten schuren en schoonmaken voor het monteren? Ga Vrijdagmiddag Rhenen en Amerongen of Kwintelooijen fietsen dus het zou fijn zijn als ik dit nog ff kan fixen.
hoeveel heb je ermee gereden/geremd? kan zijn dat het wel weg is als je ze even goed heet remt

Strava

• So_Easy
Prulleman schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:27:
[...]

hoeveel heb je ermee gereden/geremd? kan zijn dat het wel weg is als je ze even goed heet remt
Pfff hoeveel heb ik ermee gereden. Ergens eind maart vervangen en elke week 50/75km gereden. De pads waren in elk geval nog dik genoeg. Het zijn trouwens resin pads.

Morgen maar even proberen misschien waren ze ook nog iets vochtig.

(Moet trouwens nog een goede shop vinden waar ik ze kan kopen. Tot op heden heb ik ze nergens goedkoper gekocht dan bij Canyon zelf. Helaas zijn ze daar al heel lang uitverkocht.)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:39

Sherlock

No Shit

Maar hoeveel heb je ermee gereden na het schoonmaken?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• So_Easy
Sherlock schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:35:
Maar hoeveel heb je ermee gereden na het schoonmaken?
Ah was de vraag zo bedoeld. Nog niet echt mee gereden na het schoonmaken. Wiel een zwieper gegeven en het maakte flink kabaal. Sinds een half jaar in bezit van schijfremmen, dus moet alle “problemen” die er bijkomen nog ervaren.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klitse schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Reach voel je niet in je onderrug. Reach voel je alleen als je op je pedalen staat en niet met je kont op je zadel zit. De afstand van je zadel tot je stuur kan (te) wel lang zijn/aanvoelen. Maar daar is reach maar 1 onderdeel van. Als je nu voor je gevoel te diep zit, heb je een aantal opties volgens mij. 1: een kortere pen monteren. 2: Als je nog een spacer boven je stuurpen hebt, kun je die onder je stuurpen plaatsen. 3: een stuur met wat meer rise/backsweep proberen. 4: een stuurpen met wat meer rise proberen.

Verder geen ervaring met AXS maar regelt die app ook je chaingap?
Zadel verder naar voren schuiven is ook nog een optie.

Verder qua schakelen idd B-gap checken nadat de ketting lengte gecheckt is, derailleur pad checken of je recht is.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Klitse
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Goeie. Wel ff opletten dat je niet voorbij de max-streep gaat. Ooit 1x gehad, (zadel was op de een of andere manier verschoven) en dat resulteerde in kromme rails.

• Strider
Ik ga morgen mijn zadel maar eens naar voren schuiven, de afstand tot het stuur is echt heel wat cm's meer dan mijn oude fiets. De huidige zadelpen is 60mm, dat zou ik nog kunnen vervangen voor een 50mm pen?

Hoe kan ik zonder tools checken of de derailleur pad recht is?

BlaBlaBla

• Klitse
  • Niet online
Strider schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:00:
Ik ga morgen mijn zadel maar eens naar voren schuiven, de afstand tot het stuur is echt heel wat cm's meer dan mijn oude fiets. De huidige zadelpen is 60mm, dat zou ik nog kunnen vervangen voor een 50mm pen?

Hoe kan ik zonder tools checken of de derailleur pad recht is?
Neem aan dat je stuurpen bedoeld. Ja die kan je vervangen voor 50mm of zelfs 35mm.

Pad checken kan je eventueel doen door hem te demonteren en op een vlak oppervlak te leggen.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-12 10:37
GoldenSample schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Zadel naar voren om rugploblemen op te lossen lijkt me niet de juiste oplossing. De stand van je zadel bepaald namelijk je positie tov je BB en daarmee hoe je trapt. Dan heb je dalijk geen rugproblemen meer maar andere problemen :). Spacers en lengte van stem aanpassen zou ik voor gaan.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Michaelg schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:24:
[...]

Zadel naar voren om rugploblemen op te lossen lijkt me niet de juiste oplossing. De stand van je zadel bepaald namelijk je positie tov je BB en daarmee hoe je trapt. Dan heb je dalijk geen rugproblemen meer maar andere problemen :). Spacers en lengte van stem aanpassen zou ik voor gaan.
Het is niet alsof op magische wijze nu het zadel perfect staat. Verder heeft menig Fiets een veel en veel steilere zitbuis dan z'n Lux Trail en daar kan je ook op fietsen toch?

Stem lengte veranderd de rijeigenschappen van je fiets en zou ik echt later aanpakken, ook omdat je daadwerkelijk een andere stem moet kopen.

Zou tot slot ook wat oefeningen voor je (onder) rug doen, als ik het setje oefeningen dat ik ooit van de fysio kreeg doe dan heb ik na 1 a 2 weken al merkbaar minder problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 01-06-2022 08:37 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-12 18:10
Vraag van een beginner

Ik ben afgelopen weekend wezen mountainbiken en heb daarbij een lekke band opgelopen. Ik had helaas nog niet veel tools bij me en ben terug gelopen naar de parking. Ik heb inmiddels een nieuwe binnenband gemonteerd en ik ben weer op de fiets gestapt om naar mijn werk te fietsen, ik heb nu echter het idee dat er een kleine slag in het wiel zit. Waar kan ik dit het beste laten repareren of kan ik dit makkelijk zelf doen?

Ik heb al even wat youtube video's gekeken over het aanhalen van de spaken, maar dacht ik ga hier ook even om advies vragen. Ik zou eigenlijk het liefst dit weekend weer op pad gaan.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@nielsven Als je nog nooit een slag in je wiel hebt gefixt doe je waarschijnlijk meer fout dan goed. Een goede fietsenmaker heeft dat in 10 minuten gefixt, ik zou dus die route adviseren.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• nielsven
Ik had al even bij Mantel gekeken, regio Den Bosch. Maar de eerste afspraak die ik dan kan maken is 14 juni :(
ik ga even op zoek naar een andere fietsenmaker die kan helpen.

Thanks voor je snelle advies

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29

Blokjes links/rechts verwisseld maybe?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
nielsven schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:46:
Ik had al even bij Mantel gekeken, regio Den Bosch. Maar de eerste afspraak die ik dan kan maken is 14 juni :(
ik ga even op zoek naar een andere fietsenmaker die kan helpen.

Thanks voor je snelle advies
Bellen met mantel loont vaak wel ik kon dezelfde dag nog terecht in een servicepunt. Maar elke goede fietsenmakker kan dit wel voor je oplossen.

• Mistraller
nielsven schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:30:
.... ik heb nu echter het idee dat er een kleine slag in het wiel zit.
Heb je al gecheckt of je band echt goed op de velg ligt? Als het lijkt dat er een slag in zit, is het wellicht gewoon een slinger in de band. Even een stokje oid tegen het frame aanhouden en je velg, en dan een zwieper geven. Dan zie je zo of de velg slingert of alleen de band.

---------------

• Mistraller
Zoektocht naar een echte MTB is toch wel echt aangevangen hier. Ik heb een redelijk wensenlijstje dus ik vermoed dat ik op een nieuwe uit ga komen...
Hoe is het momenteel qua levertijden?

---------------

• nielsven
Mistraller schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Heb je al gecheckt of je band echt goed op de velg ligt? Als het lijkt dat er een slag in zit, is het wellicht gewoon een slinger in de band. Even een stokje oid tegen het frame aanhouden en je velg, en dan een zwieper geven. Dan zie je zo of de velg slingert of alleen de band.
Thanks ik zal dit vanavond eerst eens controleren. Heb ik dan de binnenband verkeerd gemonteerd? Daar kan je opzich niet heel veel aan verkeerd doen toch?

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-12 14:25
nielsven schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Thanks ik zal dit vanavond eerst eens controleren. Heb ik dan de binnenband verkeerd gemonteerd? Daar kan je opzich niet heel veel aan verkeerd doen toch?
Ik denk eerder de buitenband dan de binnenband. Soms kan het zijn dat het op het oog lijkt dat deze goed zit maar toch voor een 'slag' in het wiel zorgen omdat de buitenband toch niet helemaal lekker in de velg valt. Wat je nog kan proberen is om de band leeg te laten lopen en een kant van de velg te halen. Maak een sopje met Dreft en water en sop even goed de kant van de velg die je los hebt gemaakt (ook beetje aan de binnenkant). Leg de band weer op de velg en oppompen. Je hoort dan waarschijnlijk wat popjes, dan zet de band zich goed in de velg.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 20:47

Je hebt het (hele dunne) hars laagje van de schijf af gepoetst met alcohol. Als je de schijf helemaal schoon maakt moet je de boel weer inremmen. Door een paar keer goed hard te remmen houdt de herrie vanzelf op.

Een keer of tien een sprintje op straat en hard remmen om de schijven en blokken warm te krijgen en de schijf weer van een laagje hars te voorzien.
Edit: of zo'n apparaat bij je LBS gebruiken: YouTube: Schijfremblokken inremmen

[ Voor 7% gewijzigd door hans_lenze op 01-06-2022 11:11 ]

while (! ( succeed = try ()));

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:18

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

De buitenband moet op de velg 'ploppen' voordat deze helemaal goed zit. Als dat niet gebeurd is, dan heb je waarschijnlijk een wobbel in de band. Gewoon een keer tot 3-3.5 bar oppompen tot de band plopt (en dat kun je vrij goed horen). Je kan ook zeepsop aan de hiel van de band smeren, maar normaal zou 3 bar genoeg moeten zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:55
[...]

Wat nog niet gemeld was. Er zit normaal gesproken vlak bij de velg een soort lijn op de band. Als deze overal goed zichtbaar is zou de band goed moeten zitten, maar soms gebeurt het dat er een deel niet zichtbaar is. Dat zou dan waarschijnlijk ook het punt zijn waar de slinger zit in de band. Zoals @zonoskar al zegt kan je de band tot 3/3,5 bar op pompen. Zit die op een bepaald punt nog niet goed kan je er met de hand nog wat zijwaarts aan trekken/duwen. Dat wil nog wel eens helpen.

• replica17
Zoek een MTB als aanvulling op mijn racefiets (Canyon Endurace CF 7). Heb een aantal leuke trails in de buurt (Limburg).

Budget voor deze beginner is rond de 1500 euro.

Wat naar voren komt uit mijn eigen onderzoek:
- Liefst Shimano, Deore of beter (SRAM is het niet waard?)
- Aluminum frame
- SR Suntour XCR of beter voorvork
- 29 inch wielen
- through axles
- tubeless mogelijk
- dropper post (wenselijk)
- Liever hogere spec hardtail dan een low spec full suspension

Op marktplaats zie ik veel oude spullen (niet genoeg kennis om geen lemon te kopen), levertijdproblemen van veel fietsen (Canyon..).
Toevallig kwam ik een Trek X Caliber 9 bij mantel tegen met 200 euro korting voor 1449. De specs zien er goed uit (dropper, mix XT/SLX, steekas etc.) en in mijn maat L (185 lang / 84 been)

Is dat wat of zie ik iets over het hoofd?

X Caliber 9

Ook is de Canyon Grand Canyon 8 (of zelfs 9) een optie maar die zijn wel out of stock...

Alvast dank!

[ Voor 4% gewijzigd door replica17 op 01-06-2022 21:13 ]

• Terrie

Terrie

Heb paar pagina's terug al een post gemaakt, maar zit nu in de overweging.

Of een nieuwe cube attention/acid voor 999/1099, of een tweedehands Canyon Exceed cf sl 6.0 pro race. Fiets verkeerd in nieuwstaat? Voor rond de 1075. https://www.marktplaats.n...exceed-cf-sl-6-0-pro-race

• Prulleman
replica17 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:07:
Zoek een MTB als aanvulling op mijn racefiets (Canyon Endurace CF 7). Heb een aantal leuke trails in de buurt (Limburg).

- Aluminum frame
- 29 inch wielen
- through axles
- tubeless mogelijk

Op marktplaats zie ik veel oude spullen (niet genoeg kennis om geen lemon te kopen), levertijdproblemen van veel fietsen (Canyon..).
Toevallig kwam ik een Trek X Caliber 9 bij mantel tegen met 200 euro korting voor 1449. De specs zien er goed uit (dropper, mix XT/SLX, steekas etc.) en in mijn maat L (185 lang / 84 been)

X Caliber 9

Ook is de Canyon Grand Canyon 8 (of zelfs 9) een optie maar die zijn wel out of stock...

Alvast dank!
Persoonlijk ook een voorkeur voor Shimano, maar met Sram is niks mis, ook NX schakelt gewoon goed. Bij een budget van 1500 zou ik daar niet perse mijn keuze vanaf laten hangen.

De trek heeft een gekke achter naaf (ze noemen het zelf boost 141.. ) het is dus bv lastig om de fiets op een direct drive indoor trainer te zetten (misschien totaal niet relevant, maar komt hier weleens als issue voorbij) en als je je wielen ooit wilt upgraden is de keuze qua naven beperkt (en de restwaarde van je oude set en later je nieuwe is vrij laag met een vreemde naaf die alleen in een paar trek modellen past)

Verder is het een prima xc hardtail en is het nog steeds geluk hebben met voorraad, dus pakken wat je pakken kan.

Wat ook nog wel iets is om over na te denken, er zijn inmiddels ook "andere" hardtails, zoals een canyon stoic bv. Niet beter of slechter, maar ander (breder) inzetbereik.

Strava

• replica17
Prulleman schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Persoonlijk ook een voorkeur voor Shimano, maar met Sram is niks mis, ook NX schakelt gewoon goed. Bij een budget van 1500 zou ik daar niet perse mijn keuze vanaf laten hangen.

De trek heeft een gekke achter naaf (ze noemen het zelf boost 141.. ) het is dus bv lastig om de fiets op een direct drive indoor trainer te zetten (misschien totaal niet relevant, maar komt hier weleens als issue voorbij) en als je je wielen ooit wilt upgraden is de keuze qua naven beperkt (en de restwaarde van je oude set en later je nieuwe is vrij laag met een vreemde naaf die alleen in een paar trek modellen past)

Verder is het een prima xc hardtail en is het nog steeds geluk hebben met voorraad, dus pakken wat je pakken kan.

Wat ook nog wel iets is om over na te denken, er zijn inmiddels ook "andere" hardtails, zoals een canyon stoic bv. Niet beter of slechter, maar ander (breder) inzetbereik.
Dank voor de reactie. Ik heb mijn endurace voor op de trainer dus dat is niet een probleem.

De prijs / kwaliteit is dus goed van de Trek?

Stoic naar gekeken maar nooit in stock... 8)7

• Prulleman
replica17 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:20:
[...]

Dank voor de reactie. Ik heb mijn endurace voor op de trainer dus dat is niet een probleem.

De prijs / kwaliteit is dus goed van de Trek?

Stoic naar gekeken maar nooit in stock... 8)7
gemiddeld genomen heb je bij merken als canyon, radon, Cube meer value for money, maar deze is wel ok

Strava

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06:50
replica17 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:07:

- Aluminum frame
- 29 inch wielen
- through axles
- tubeless mogelijk

X Caliber 9

Alvast dank!
Ik heb een MTB sinds december, als aanvulling op een racefiets. Zeer tevreden over de 2021 X-Caliber 8. Die kost(te) 1100,- bij mantel en is iets soberder aangekleed. SRAM SX derailleur en crank. NX cassette. Rockshox Judy voorvork. Volgens mij zit Trek qua frame kwaliteit altijd goed (en levenslange garantie). Uiteindelijk prima eerste fiets en erg blij mee. Met 189/91cm heb ik een XL.

Bovendien was een groot voordeel van deze fiets dat hij toen in de showroom stond. ;)

Ik heb alleen de achter derailleur van SX naar GX geüpgraded (merkbaar beter), voorblad van 30T naar 34T (voorkeur), en bandjes naar soepelere Vittoria.

• Terrie

Terrie

Terrie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:06:
Heb paar pagina's terug al een post gemaakt, maar zit nu in de overweging.

Of een nieuwe cube attention/acid voor 999/1099, of een tweedehands Canyon Exceed cf sl 6.0 pro race. Fiets verkeerd in nieuwstaat? Voor rond de 1075. https://www.marktplaats.n...exceed-cf-sl-6-0-pro-race
Morgen waarschijnlijk de Canyon ophalen. Carbon frame t.o.v. aluminium en iets beter demper voor. Het enige nadeel is dat een 2nd hand is en uit 2019. Nog andere zaken die ik over het hoofd heb gezien?
Ik ben zelf 180cm 91kg (vrij gespierd en lean). Ik lees hier en daar wel eens dat een exceed niet altijd goed uitkomt met mijn bodyweight?

[ Voor 9% gewijzigd door Terrie op 02-06-2022 00:39 ]

• So_Easy

Even een update.
Als eerst bedankt voor alle tips!
Gisteren nog even naar m’n rem gekeken. Flinke draai aan het wiel gegeven en geremd. Geen kabaal meer 👍.
Denk dat er nog teveel vloeistof op de pads zat toen ik eergisteren m’n rem probeerde en dat deze gisteren wel echt verdampt was. Op straat nog een paar keer flink aangezet en vol in de remmen. Dit ging ook goed, dus ik ben tevreden.

Ander vraagje.
Morgenavond een afspraak in Wageningen en rij ‘s middags al naar Rhenen om een rondje te mtb’en. Weet er iemand of de verbindingsroute tussen Rhenen en Amerongen goed aangegeven is met paaltjes? Zou deze graag combineren. Of heeft er iemand toevallig een GPX van de combinatie Rhenen / Amerongen die hij zou willen delen?

• dt_swiss
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:22
Voor zover ik weet is deze niet echt aangegeven met bordjes, maar er is wel een goede GPX van:

https://www.google.com/ma...SH7szhaJql6sxs&shorturl=1
Pagina: 1 ... 201 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic