Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:15

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:08:
[...]

Volgens mij is dat de juiste, maar de omschrijving is 135-->142 (non boost dus) conversie... Maar de afmetingen komen overeen met die op de dt site

https://www.dtswiss.com/e...?matnr=H240TDDRR32SA7271S

Het type nr HCCXXX00S3303S vind ik niet op jou product pagina..
Als je die in Google gooit vind je genoeg in Duitse shops (voor ~16 euro)
thanks

Het is voor nu opgelost door met Parktool as die bij de wielhouder (lomp) te wrikken in de as van de DT. De thru axel past er weer doorheen. En lijkt het weer prima te doen O-)

Voor de zekerheid toch nieuwe as bestelen, zodat die ieder geval klaar ligt. (135-142) volgens mij zit dit laatste in de endcaps bij DT>

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
GrooV schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:58:
Iemand een idee of het mogelijk is om 12 speed derailleur, cassette en ketting te gebruiken met een 1x11 speed kettingblad voor ?

Ben eventueel iets leuks tegen gekomen maar wil de crank en BB niet vervangen
Ja, in principe geen probleem... Maar een Shimano 12 speed hyperglide plus heeft een specifiek profiel, wat vooral goed werkt als het me voorblad hierop afgestemd is, andere kettingen (Sram, kmc, ...) zullen beter werken.

De interne breedte van 11 speed en 12 speed is gelijk, de tanden dus ook.

Wolftooth heeft hier ook een mooi overzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWQwanoZug9AW17cWqwERXfDt3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BIPGwa7sM46HLLc8jg5FFFnz.jpg?f=fotoalbum_large

Strava

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12 16:32
Prulleman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:13:
[...]

Ja, in principe geen probleem... Maar een Shimano 12 speed hyperglide plus heeft een specifiek profiel, wat vooral goed werkt als het me voorblad hierop afgestemd is, andere kettingen (Sram, kmc, ...) zullen beter werken.

De interne breedte van 11 speed en 12 speed is gelijk, de tanden dus ook.

Wolftooth heeft hier ook een mooi overzicht
[Afbeelding]
Is SRAM dus het zou geen probleem moeten zijn, thnx!

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:13:
[...]

thanks

Het is voor nu opgelost door met Parktool as die bij de wielhouder (lomp) te wrikken in de as van de DT. De thru axel past er weer doorheen. En lijkt het weer prima te doen O-)

Voor de zekerheid toch nieuwe as bestelen, zodat die ieder geval klaar ligt. (135-142) volgens mij zit dit laatste in de endcaps bij DT>
Ja.. 135-142 hoef je geen as voor te verwisselen voor zover ik weet, maar bij jou link staat dus een vreemde omschrijving voor een 148 as ... Zou persoonlijk dan liever ergens kopen waar de omschrijving matched met wat je nodig hebt :)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:16:
[...]

Ja.. 135-142 hoef je geen as voor te verwisselen voor zover ik weet, maar bij jou link staat dus een vreemde omschrijving voor een 148 as ... Zou persoonlijk dan liever ergens kopen waar de omschrijving matched met wat je nodig hebt :)
Als goed is heb ik deze in achterwiel zitten. En daar geeft men deze as aan als spare part. Eerste keer dat ik dit mag vervangen of naaf uit elkaar haal. Dus dan is het nog een beste puzzel.
https://www.dtswiss.com/e...?matnr=H24PTCD2R28SA4892S

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:19:
[...]

Als goed is heb ik deze in achterwiel zitten. En daar geeft men deze as aan als spare part. Eerste keer dat ik dit mag vervangen of naaf uit elkaar haal. Dus dan is het nog een beste puzzel.
https://www.dtswiss.com/e...?matnr=H24PTCD2R28SA4892S
Product code voor de boost as is voor alle 240 exp varianten gelijk (dus onafhankelijk van het aantal of type spaken (j bend of straight), disc mount (center/6bolt) of de body (xd, ms)
Je hebt dus inderdaad HCCXXX00S3303S nodig

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Product code voor de boost as is voor alle 240 exp varianten gelijk (dus onafhankelijk van het aantal of type spaken (j bend of straight), disc mount (center/6bolt) of de body (xd, ms)
Je hebt dus inderdaad HCCXXX00S3303S nodig
Thanks voor bevestiging. En besteld.

Voor nu pas de thru axel er weer door en na het weekend de HT weer opbouwen. Had frame met vork. crank, xtr remmen etc. te koop staan, maar naar drie pannenkoek reacties en iemand die niet op komt dagen. En het bericht dat emtb nog aantal maanden op zich laat wachten. Besloten om de HT voorlopig maar te houden.

Nieuwe RaceFace (RF) presfit BB besteld en wachten is nog op nieuwe bescherm stickers voor de RF crank.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 04-05-2022 10:40 ]

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-12 20:47
Nox schreef op maandag 2 mei 2022 @ 11:09:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een gearbox (pinion c1.12) icm belt of ketting? Ben het geklooi met derailleurs zat en neig heel erg naar rohloff/pinion icm een singlespeed ketting of belt. Waarschijnlijk een pinion met belt, maar er zijn zoveel dingen waar ik nog vragen bij heb...
Ik, zei de gek.
Jaren geleden had ik een soortgelijk idee en ben ik om dezelfde reden (geklooi met derailleurs en ketting) op zoek gegaan naar een MTB met interne versnellingen en een tandriem. Uiteindelijk heb ik een mooie Santos met een Rohloff naaf en een Gates tandriem gescoord van Marktplaats. Als woon/werk en vakantiefiets heeft vrouwlief een trekkingmodel met een Pinion en een tandriem. Ik ken beide systemen dus vanuit eigen ervaring. (Let op: dit betekent ook N = 1)
Pinion tov rohloff heeft mijn voorkeur obv wat video's op youtube en gebruikerservaringen. Het gewicht mooi laag en centraal. Je kan 'eenvoudig' je wielen verwisselen voor wat anders (niet dat ik dat doe) maar bovendien lijkt het me een iets robuuster systeem vanwege meer ruimte/gewicht voor de parts. Als er wat mee is dan is dat ook nog eenvoudiger op te lossen doordat het zo los is, ipv een compleet wiel wisselen.
Beide systemen zijn in vergelijking met een derailleur bombproof te noemen. Al het gevoelige spul zit weggewerkt in een centrale plek in je frame waar niet zomaar een tak of een steen in krijgt. Ja, Pinion heeft een betere plek qua zwaartepunt in het frame maar daar merk je bijzonder weinig van als je met beide wielen op de grond fietst. Als je gaat springen en hoge drops tegenkomt, ga je merken dat de gewichtsverdeling net anders is dan normaal met een Rohloff naaf. Dat is iets waar je een paar keer mee moet oefenen voor je het goed door hebt. Net zoals een frame met een langere/kortere achterkant waarbij de gewichtsverdeling net anders is dan gisteren gewend was. Als je dit argument serieus als doorslaggevend gaat bekijken, zou je ook je bidonhouders zo laag mogelijk in je frame driehoek moeten monteren, strak tegen de trapas aan. Want het gewicht van één of twee gevulde bidons heeft meer impact op de balans dan de plek van de versnellingen.
Nadeel zie ik dan wel weer dat een riem niet field-servicable is, bij een pinion je volgens mij meer torque zet op je ketting of riem omdat je bij klimmen na de torque-converter (versnellingen) de overbrenging doet ipv dat het daarna gebeurt bij een rohloff. Er zit dan wel een 1 op 1 vertanding op een pinion bak. Zal wel een onyx hub in komen (direct engagement) omdat de pinion al een vrijloopsysteem heeft (en die wil je, want anders raast er een ketting op hoge snelheid langs je benen, als er wat tussenkomt oid is het gelijk weer stuk).
Een tandriem is inderdaad volledig stuk als hij kapot gaat. Die is niet meer te redden en je zult je fiets tocht moeten afbreken. Dat gezegd hebbende: De levensduur van een tandriem is van een totaal andere orde dan een ketting. Mijn oudste tandriem zit op mijn MTB. Die is nu 12 jaar oud en wordt nog elke week gebruikt voor één of meerdere rondjes bos. Het slijtage patroon van een tandriem fiets is anders dan bij een ketting. Waar een ketting uitrekt en langzaam de tandwielen afslijt doordat de ruimte tussen de schakels steeds groter wordt, rekt een tandriem niet uit. De tanden passen altijd perfect in de tandwielen en de slijtage is vooral het resultaat van wrijving tussen de tandriem en de tandwielen. Vooral de tanden van het achtertandwiel krijgen langzaam een andere vorm, vergelijkbaar met een normaal tandwiel slijt één kant van de "schoepen" doordat er steeds een riem tegenaan drukt (verergert door stof en zand dat tussen de riem en het tandwiel terecht komt). Daardoor zal de bovenrand van de tanden steeds scherper worden tot hij uiteindelijk de tandriem kapot maakt. Dit is het geval bij CDX tandwielen van staal. CDN tandwielen worden van plastic gemaakt en hebben een waardeloze levensduur, zeker in combinatie met zand en modder. Zie bijvoorbeeld deze foto van een totaal versleten CDN achtertandwiel waarbij de tandriem er nog prima uitziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMbQthx-w3aALvwCup4VZoeVd9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NGSQQf7TzXLx7uBzE3GzwIox.jpg
Plekken als deze zijn super interessant om door te lezen omdat daar meer ervaringen te vinden zijn.
Deze algemene handleiding geeft een hoop informatie over het tandriem gebruik en wat de slijtage indicatoren zijn voor riem en tandwielen.
De trapaslagers bij een pinion icm riem is een ander ding, er staat voorspanning op de riem wat een beetje extra belasting brengt en bovendien, als ze vervangen moeten worden na een paar jaar is dat goed zelf te doen of kan een fietsenmaker daarmee omgaan? Ik kan wel wat zelf, maar heb geen schuur met volledige werkplaats hiervoor. Er zal sowieso een frame komen passend bij het systeem (wss Ti) dus dat het frame een aparte dropout met opening voor riem nodig heeft of non-boost moet zijn voor een rohloff is geen issue/challenge. Frame wordt sowieso een hardtail overigens.
De trapaslager van een Pinion zit in de Pinion en die ga je niet vervangen. Dat is één van de tandwiel aandrijvende assen van de versnellingsbak zelf. De lagers daarvan draaien in het oliebad van de versnellingsbak zelf.
Bij een Rohloff is het een standaard trapas lager waar de fietsenmaker wel raad mee weet (of die je zelf in een kwartiertje kunt wisselen/onderhouden als je een bottom-bracket "sleutel" hebt liggen).
Reden dat ik naar een wat onderhoudsvriendelijker systeem wil is omdat ik straks op een appartement woon en geen schuur meer heb. Daarnaast merk ik nu al dat ik na 2x fietsen de derrie moet afstellen, het ding schakelt na een ritje voor geen meter meer en het verpest ritjes. Dat is de grens die ik trek, ik kan best eens fietsen met een fiets die soms een versnelling slecht pakt of dat ik 2x moet schakelen, een tikje of piepje en kraakje ergens, prima, maar soms is het gewoon een en al mechanisch gehuil uit de drivetrain wat ik hoor. Dan kan ik niet meer vertrouwen op de fiets dat ik heel blijf en thuis kom en fiets ik minder. Ik moet hem kunnen pakken en fietsen, ook als hij een keer wat vies is of het een blubberbende is waar ik ga fietsen. Daar is een riem natuurlijk echt hemels.
Dit is precies waar het grootste verschil in ervaring zit: Na een rit kun je er een borstel overheen halen (bij droog weer) of een tuinslang (bij modder en plakkerige viezigheid) op zetten en hem daarna wegzetten voor de volgende keer. Daarbij maakt het niet uit of dat een rit van een uur of een hele vakantieweek was.
Ik geniet vooral van fietsen en minder van fietsonderhoud. Het fietsonderhoud is nu gereduceerd tot één keer per jaar de dingen uit elkaar halen die onderhoud nodig hebben (waar nodig) en alles netjes opnieuw in het vet zetten. Denk hierbij aan voorvork service, dropper service en de versnellingen een oliewissel geven. Banden, remblokjes en remschijven zijn slijtage onderdelen die je gedurende het jaar een beetje in de gaten moet houden en op tijd moet wisselen. Buiten deze onderdeeltjes is het een fiets die ik met normaal gebruik niet meer kapot krijg. Ik fiets ongeveer 4000-5000km per jaar op de MTB en spaar hem niet tijdens Alpen vakanties of waar ik dan ook heen ga.

Die levensduur is voor mij gelijk het grootste nadeel. Er is technisch gezien geen enkele reden om mijn fiets te vervangen omdat alle onderdelen het nog uitstekend doen na jaren gebruik. Normaal is het verslijten of kapot gaan van een onderdeel een moment om een upgrade uit te voeren of in elk geval iets nieuws uit te zoeken. Hierdoor loopt mijn fiets inmiddels behoorlijk "achter" qua geometrie en heb ik soms wat moeite om vervangende onderdelen te vinden voor spullen die al een decennium niet meer worden verkocht.
Omdat het toch een beetje begon te jeuken om een fiets te hebben met wat modernere geometrie heb ik een budget LTHT gebouwd met een single speed aandrijflijn. Geen derailleur maar toch wat modernere hoeken. Nu ik daar een jaar mee heb gefietst begint het toch wel te jeuken om een Nordest Lacrau of een Kingdom Vendetta te kopen met een moderner frame en een Pinion. Of een 11Ants pANTher als ik de loterij win.

Nog iets om rekening mee te houden: De Rohloff en Pinion tandwielen zijn nieuw als je ze krijgt. Pas na significant gebruik loopt de boel echt helemaal soepel (en die verwachting moet je dus niet hebben op dag 1 van gebruik). Inmiddels zijn mijn beide fietsen helemaal stil tijdens het trappen omdat de tandwielen goed passend zijn. Daarvoor zat er een brom of knars in een aantal versnellingen. De eerste keer olie wisselen zit er dus ook een hoop ijzer/staal prut in de olie omdat de tandwielen nog relatief hard aan het slijten zijn. Dat is okee, dat hoort er bij.
Frames van (goede) fietsen met een tandriem zijn stijf. Dit omdat de tandriem echt recht moet lopen en moet blijven lopen om goed te werken. Een stijf frame heeft een effect op het rijgedrag. Daar moet je van houden en daar moeten je contactvlakken tegen kunnen. Demping moet je dus regelen in je wielset en je bandenkeuze. Wederom niet moeilijk maar wel iets om rekening mee te houden.
Gewicht van een pinion of rohloff doet me niet zoveel, ik ben zelf geen lichte rijder van 60kg (zal ergens 95 zijn) en fiets voor plezier, niet voor de strava. Wat extra weerstand ook niet, als ik ga klimmen (waar ik het optimaalste wil) staat mijn chain line met 1x12 compleet scheef en voeg wat halfversleten derailleurwieltjes en wat vuil in je ketting toe (ik wax hem wel braaf altijd) en je hebt veel meer weerstand van een ketting dan een rohloff of pinion je brengt.
Al met al een lang verhaal geworden en vast de helft van je punten gemist. Als je nog vragen hebt, stel ze maar!

Als je van knutselen aan je fiets houdt, als je graag componenten wisselt en upgrade om een zo mooi mogelijke custom fiets te krijgen, als je altijd mee wilt doen met de laatste trends of als je een kleine investering wilt doen vooraf / weinig geld uit wilt geven aan het frame, is een Pinion/Rohloff met tandriem niets voor je.

Als je een zorgeloze fiets wilt en het niet erg vindt om een tiental jaren op dezelfde fiets rond te fietsen, is het een geniale oplossing.

while (! ( succeed = try ()));

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

Nox

Noxiuz

hans_lenze schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:46:
[...]

[...]

Beide systemen zijn in vergelijking met een derailleur bombproof te noemen. Al het gevoelige spul zit weggewerkt in een centrale plek in je frame waar niet zomaar een tak of een steen in krijgt. Ja, Pinion heeft een betere plek qua zwaartepunt in het frame maar daar merk je bijzonder weinig van als je met beide wielen op de grond fietst. Als je gaat springen en hoge drops tegenkomt, ga je merken dat de gewichtsverdeling net anders is dan normaal met een Rohloff naaf. Dat is iets waar je een paar keer mee moet oefenen voor je het goed door hebt. Net zoals een frame met een langere/kortere achterkant waarbij de gewichtsverdeling net anders is dan gisteren gewend was. Als je dit argument serieus als doorslaggevend gaat bekijken, zou je ook je bidonhouders zo laag mogelijk in je frame driehoek moeten monteren, strak tegen de trapas aan. Want het gewicht van één of twee gevulde bidons heeft meer impact op de balans dan de plek van de versnellingen.
Het is niet doorslaggevend, maar het is een sum of all waarbij een pinion nét iets meer heeft op een rohloff. Mocht ik het toch nét niet vinden zo'n pinion ga ik een stukje op een rohloff fietsen om te kijken of dat het wel is. Maar de ervaringen van mensen die beiden hebben bereden en getest gaven voor mtb toch pinion aan. Imho ziet het er ook wat robuuster uit en een lichter wiel is minder draaiende massa om in beweing te brengen immers.
[...]

Een tandriem is inderdaad volledig stuk als hij kapot gaat. Die is niet meer te redden en je zult je fiets tocht moeten afbreken. Dat gezegd hebbende: De levensduur van een tandriem is van een totaal andere orde dan een ketting. Mijn oudste tandriem zit op mijn MTB. Die is nu 12 jaar oud en wordt nog elke week gebruikt voor één of meerdere rondjes bos.
Dank! Dit is wel waardevolle info, ik zal hem waarschijnlijk zelf na 4-5-6 jaar ook als hij niet 'af' is eens vervangen, als jij er 12 jaar (!) mee doet dan heb ik er wel vertrouwen in.
Plekken als deze zijn super interessant om door te lezen omdat daar meer ervaringen te vinden zijn.
Deze algemene handleiding geeft een hoop informatie over het tandriem gebruik en wat de slijtage indicatoren zijn voor riem en tandwielen.
Ga ik vanavond even op los :) Zal sowieso CDX worden, de rest schjint inderdaad waardeloos te zijn voor iedere vorm van 'misbruik' op een fiets. Er is ook nog cdx-extended oid voor nog meer bombproofness maar denk dat dat net té exotisch wordt.
[...]

De trapaslager van een Pinion zit in de Pinion en die ga je niet vervangen. Dat is één van de tandwiel aandrijvende assen van de versnellingsbak zelf. De lagers daarvan draaien in het oliebad van de versnellingsbak zelf.
Enig idee wat te verwachten qua slijtage-indicatie? Lijkt me ook wel een tijd/geld/moeite die er dan in moet. Als die 'lifetime' is of 'langer dan de riem' dan is dat ook prima. Onderhoudsarm en vrij zijn 2 hele andere dingen, en het laatste is ook niet noodzakelijk, ik wil gewoon fietsen, het ding in de schuur flikkeren en weer aan de koffie :+ Of tijdens een modderrit mijn snellere fietsmaten voorbij zoemen als ze weer eens de klei uit de aandrijving moeten halen >:)
Bij een Rohloff is het een standaard trapas lager waar de fietsenmaker wel raad mee weet (of die je zelf in een kwartiertje kunt wisselen/onderhouden als je een bottom-bracket "sleutel" hebt liggen).

[...]

Dit is precies waar het grootste verschil in ervaring zit: Na een rit kun je er een borstel overheen halen (bij droog weer) of een tuinslang (bij modder en plakkerige viezigheid) op zetten en hem daarna wegzetten voor de volgende keer.
En aangezien ik in een apartment woon is dit geniaal. Zo'n drukspuit van 5L met water in de berging voor het ergste, borsteltje en thats it :) Of misschien iets anders maar dat zie ik tzt wel.
Daarbij maakt het niet uit of dat een rit van een uur of een hele vakantieweek was.
Ik geniet vooral van fietsen en minder van fietsonderhoud. Het fietsonderhoud is nu gereduceerd tot één keer per jaar de dingen uit elkaar halen die onderhoud nodig hebben (waar nodig) en alles netjes opnieuw in het vet zetten. Denk hierbij aan voorvork service, dropper service en de versnellingen een oliewissel geven. Banden, remblokjes en remschijven zijn slijtage onderdelen die je gedurende het jaar een beetje in de gaten moet houden en op tijd moet wisselen. Buiten deze onderdeeltjes is het een fiets die ik met normaal gebruik niet meer kapot krijg. Ik fiets ongeveer 4000-5000km per jaar op de MTB en spaar hem niet tijdens Alpen vakanties of waar ik dan ook heen ga.

Die levensduur is voor mij gelijk het grootste nadeel. Er is technisch gezien geen enkele reden om mijn fiets te vervangen omdat alle onderdelen het nog uitstekend doen na jaren gebruik. Normaal is het verslijten of kapot gaan van een onderdeel een moment om een upgrade uit te voeren of in elk geval iets nieuws uit te zoeken. Hierdoor loopt mijn fiets inmiddels behoorlijk "achter" qua geometrie en heb ik soms wat moeite om vervangende onderdelen te vinden voor spullen die al een decennium niet meer worden verkocht.
Omdat het toch een beetje begon te jeuken om een fiets te hebben met wat modernere geometrie heb ik een budget LTHT gebouwd met een single speed aandrijflijn. Geen derailleur maar toch wat modernere hoeken. Nu ik daar een jaar mee heb gefietst begint het toch wel te jeuken om een Nordest Lacrau of een Kingdom Vendetta te kopen met een moderner frame en een Pinion. Of een 11Ants pANTher als ik de loterij win.
11Ants zit ik als het goed is volgende week om een stukje te fietsen :>
Frames van (goede) fietsen met een tandriem zijn stijf. Dit omdat de tandriem echt recht moet lopen en moet blijven lopen om goed te werken. Een stijf frame heeft een effect op het rijgedrag. Daar moet je van houden en daar moeten je contactvlakken tegen kunnen. Demping moet je dus regelen in je wielset en je bandenkeuze. Wederom niet moeilijk maar wel iets om rekening mee te houden.
Yes, dat was bekend, zal sowieso wel tubeless worden en wellicht dat ik een insert erin doe mocht dat nodig zijn. Ik ben de lichtste niet en als m'n velg de band raakt op het verkeerde plekje doet dat technisch pijn :P Zeker nu ik nog met biba rijd.
[...]

Al met al een lang verhaal geworden en vast de helft van je punten gemist. Als je nog vragen hebt, stel ze maar!
Maar ook nuttig dus dat wordt zeker gewaardeerd :) Er staat nog 1 vraagje in over het trapaslager.
Als je een zorgeloze fiets wilt en het niet erg vindt om een tiental jaren op dezelfde fiets rond te fietsen, is het een geniale oplossing.
Inderdaad wat ik zoek (denk ik :P)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• hans_lenze
Nox schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 16:59:

[...]
Enig idee wat te verwachten qua slijtage-indicatie? Lijkt me ook wel een tijd/geld/moeite die er dan in moet. Als die 'lifetime' is of 'langer dan de riem' dan is dat ook prima. Onderhoudsarm en vrij zijn 2 hele andere dingen, en het laatste is ook niet noodzakelijk, ik wil gewoon fietsen, het ding in de schuur flikkeren en weer aan de koffie :+ Of tijdens een modderrit mijn snellere fietsmaten voorbij zoemen als ze weer eens de klei uit de aandrijving moeten halen >:)
'lifetime' is een prima beschrijving. De trapas (inclusief lagers) is onderdeel van de Pinion zelf. Net als de achteras inclusief lagers onderdeel is van de Rohloff naaf zelf. Zolang je daar netjes en braaf elk jaar olie in blijft stoppen blijft het een kilometertje of 100.000 draaien. Voldoende om je geen zorgen over te maken. Misschien dat na een aantal jaren de afdichting wat minder wordt waardoor er wat olie uit loopt (dat heeft mijn Rohloff naaf in elk geval). Geen probleem zolang hij maar niet droog komt te staan.

Het is bombproof ontworpen.
[...]
11Ants zit ik als het goed is volgende week om een stukje te fietsen :>
Alvast heel veel plezier! Die maken echt kunstwerken van de frames!
[...]
Yes, dat was bekend, zal sowieso wel tubeless worden en wellicht dat ik een insert erin doe mocht dat nodig zijn. Ik ben de lichtste niet en als m'n velg de band raakt op het verkeerde plekje doet dat technisch pijn :P Zeker nu ik nog met biba rijd.
Hoewel tubeless heel fijn werkt en fietst, voeg je daarmee wel weer wat onderhoud toe aan je fiets. Je moet dan elk half jaar even vloeistof wisselen om de latex levend te houden zodat eventuele gaten gedicht worden.
Als je durft, zou je ook kunnen kijken hoe ver je zonder latex komt. Ik heb een voorwiel dat al maanden lang op spanning blijft zonder binnenband en zonder latex (gewoon de buitenband om de velg met ventiel gelegd en opgepompt).

Ideetje:
De Tannus Armour is een insert die is ontworpen voor gebruik met een binnenband. Niet licht, voegt best wat rolweerstand toe aan je wiel, voelt "raar/dood" aan als je er mee fietst maar je hebt wel weer een kopzorg minder :*)

Ideetje 2:
Als je niet kunt leven met gripshift, is Pinion of Rohloff ook niks voor je.

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ideetje 2.1: Er zijn aftermarket trigger shifters mogelijk. Instinctiv heeft er bijvoorbeeld eentje voor Pinion.

• Nox

Nox

Noxiuz

hans_lenze schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:12:
[...]

'lifetime' is een prima beschrijving. De trapas (inclusief lagers) is onderdeel van de Pinion zelf. Net als de achteras inclusief lagers onderdeel is van de Rohloff naaf zelf. Zolang je daar netjes en braaf elk jaar olie in blijft stoppen blijft het een kilometertje of 100.000 draaien.
Mooi, en als ik er 100k op heb zitten mag het ook wel eens terug naar het moederland voor een revisie cq vervanging :+ Als ik dan nog fiets.
Voldoende om je geen zorgen over te maken. Misschien dat na een aantal jaren de afdichting wat minder wordt waardoor er wat olie uit loopt (dat heeft mijn Rohloff naaf in elk geval). Geen probleem zolang hij maar niet droog komt te staan.

Het is bombproof ontworpen.

[...]

Alvast heel veel plezier! Die maken echt kunstwerken van de frames!

[...]

Hoewel tubeless heel fijn werkt en fietst, voeg je daarmee wel weer wat onderhoud toe aan je fiets. Je moet dan elk half jaar even vloeistof wisselen om de latex levend te houden zodat eventuele gaten gedicht worden.
Als je durft, zou je ook kunnen kijken hoe ver je zonder latex komt. Ik heb een voorwiel dat al maanden lang op spanning blijft zonder binnenband en zonder latex (gewoon de buitenband om de velg met ventiel gelegd en opgepompt).

Ideetje:
De Tannus Armour is een insert die is ontworpen voor gebruik met een binnenband. Niet licht, voegt best wat rolweerstand toe aan je wiel, voelt "raar/dood" aan als je er mee fietst maar je hebt wel weer een kopzorg minder :*)
In mijn omgeving iemand die tubeless rijdt maar nochtans bijna maandelijks lek heeft (maatje van een fietsmaat). Ik rij al 2 jaar op dezelfde biba. Als ik geen lek wil moet ik dus gewoon met biba rijden als ik naar de resultaten om me heen kijk :+ Maargoed, dat figuur heeft gisteren ook zijn wiel krom gereden op een sprongetje. :X Wat die gast allemaal doet is ongelooflijk. Zal hem in ieder geval geen testrit laten maken op de nieuwe fiets in ieder geval O-)
Ideetje 2:
Als je niet kunt leven met gripshift, is Pinion of Rohloff ook niks voor je.
Dat moet maar wennen denk. Ik ergerde me er vooral aan dat ik eenmaal boven naar beneden wil en dan van de 1e of 2e versnelling 7-8-9 keer moet opschakelen voor naar beneden. Dat is met gripshift gewoon een slinger eraan geven en gaan :P

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 05-05-2022 09:29 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 09:28:
[...]
Mooi, en als ik er 100k op heb zitten mag het ook wel eens terug naar het moederland voor een revisie cq vervanging :+ Als ik dan nog fiets.

[...]
In mijn omgeving iemand die tubeless rijdt maar nochtans bijna maandelijks lek heeft (maatje van een fietsmaat). Ik rij al 2 jaar op dezelfde biba. Als ik geen lek wil moet ik dus gewoon met biba rijden als ik naar de resultaten om me heen kijk :+ Maargoed, dat figuur heeft gisteren ook zijn wiel krom gereden op een sprongetje. :X Wat die gast allemaal doet is ongelooflijk. Zal hem in ieder geval geen testrit laten maken op de nieuwe fiets in ieder geval O-)
[...]
[...]

Dat moet maar wennen denk. Ik ergerde me er vooral aan dat ik eenmaal boven naar beneden wil en dan van de 1e of 2e versnelling 7-8-9 keer moet opschakelen voor naar beneden. Dat is met gripshift gewoon een slinger eraan geven en gaan :P
z'n gripshift lijkt me vooral vervelend met het remmen, of gaan die dingen voor een pinion of rohloff licht genoeg dat je je wijsvinger op de rem kunt houden? Lijkt me sowieso dat dat niet gaat als je veel versnellingen door gaat?

Niet dat het super belangrijk is maar schakel nog wel eens als ik al aan het remmen ben. Gewoon lichtjes mee trappen en door de trigger heen rammen. Zeker met AXS is dat natuurlijk een eitje, gewoon ingedrukt houden.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Nox

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:43:
[...]

z'n gripshift lijkt me vooral vervelend met het remmen, of gaan die dingen voor een pinion of rohloff licht genoeg dat je je wijsvinger op de rem kunt houden? Lijkt me sowieso dat dat niet gaat als je veel versnellingen door gaat?

Niet dat het super belangrijk is maar schakel nog wel eens als ik al aan het remmen ben. Gewoon lichtjes mee trappen en door de trigger heen rammen. Zeker met AXS is dat natuurlijk een eitje, gewoon ingedrukt houden.
Daar ga ik achter komen, maar ik ben sowieso vlot van mijn rem verder naar binnen plaatsen op het stuur dat ik enkel met mijn wijsvinger erbij kan. Mocht dat écht niet lukken ga ik naar trigger shifters over.

Remmen en schakelen doe ik meestal ook niet veel, automatisch draaien mijn pedalen niet tijdens remmen (moet je sowieso al niet te veel doen >:) ) dus schakelen gaat dan ook niet. Hoewel met pinion dat gewoon kan :+

Het zal wennen worden, maar ach, alle verandering went. Ik kon furieus zijn toen android besloot de klok in de notification bar naar links te plaatsen. Enorme frustratie, toch leef ik er nu mee ;)

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:24
Zondag Theux rood gedaan. Mooi gebied maar conditioneel vond ik het een zware route. Veel lange klimmetjes op losse stenen. Naar beneden was wel weer erg leuk maar echt uitdaging (behalve hard gaan) miste ik wel een beetje! Zeker het stuk ten noorden van Theux langs de rivier was erg leuk. Stiekem had ik gehoopt dat meer van de route zo was. Het viel mij trouwens op dat ik amper mountainbikers tegen kwam. Een toerist en volgens mij een local die tegen de richting in ging bij die rivier.

De laatste tien kilometer was ik echt op. Er was een hele steile klim wat mij gewoon niet lukte dus toen moest ik even lopen. Even later de laatste klim maar die sloeg echt nergens op. Je gaat op een steil grind pad naar boven om vervolgens via mooi asfalt naar beneden te gaan… De route was wel een hele mooie ervaring!

De dag erna in Landgraaf Parkstad strijthagen gedaan. Eerst een beetje daar rond het voetbalveld gefietst. Nog bodemonderzoek gedaan.. :) Daarna de route opgepakt. Een hele mooie route met flow. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het daar meer naar mijn zin heb gehad dan in Theux. Veel op en neer in het bos, heerlijk.

Enkel dat stuk Downhill in de buurt van snowworld… Eerst had ik het stuk gepakt met de boomstronken naar bende. ipv de “half pipe”. Maar tijdens mijn afdaling dacht ik dat die half pipe veel leuker zou zijn! Afgestapt, fiets naar boven getikt en hoppa naar beneden. Ergens op de helft vond ik het wel heel spannend worden en vanaf dat moment niet meer lekker naar beneden gegaan. Wel een hele toffe ervaring.

Samenvatting: Theux was leuk maar Landgraaf was leuker. :)

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:25

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@Roy Dan hoef je de volgende keer niet zo ver te rijden dus :) In Belgie is eigenlijk alleen Malmedy leuk (IMHO). Maar dan wel de GPS routes van Lowie (open marathon Malmedy, is alleen op GPS te rijden): https://www.malmedy-tourisme.be/en/type/mtb/ De wandelpaden zijn off-limits helaas.

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 05-05-2022 13:43 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• hans_lenze
Nox schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Daar ga ik achter komen, maar ik ben sowieso vlot van mijn rem verder naar binnen plaatsen op het stuur dat ik enkel met mijn wijsvinger erbij kan. Mocht dat écht niet lukken ga ik naar trigger shifters over.

Remmen en schakelen doe ik meestal ook niet veel, automatisch draaien mijn pedalen niet tijdens remmen (moet je sowieso al niet te veel doen >:) ) dus schakelen gaat dan ook niet. Hoewel met pinion dat gewoon kan :+

Het zal wennen worden, maar ach, alle verandering went. Ik kon furieus zijn toen android besloot de klok in de notification bar naar links te plaatsen. Enorme frustratie, toch leef ik er nu mee ;)
Schakelen en remmen tegelijk werkt niet relaxed. Als ik rem wil ik mijn stuur goed vasthouden en niet mijn hand verplaatsen of de hoek op mijn remhendel veranderen.
Het moeten trappen tijdens schakelen is iets dat hoort bij het verplaatsen van een ketting naar een ander tandwiel. Zodra dat niet meer hoeft, hoef je ook geen rekening meer te houden met de tijd die dat kost. Schakelen duurt maar een seconde, onafhankelijk van de beweging van je benen en onafhankelijk van hoeveel versnellingen je omhoog/omlaag wilt. Meestal schakel ik terwijl ik mijn voorste voet optil om aan te zetten na het remmen. Dat gaat prima tegelijk.

Je zult vanzelf wennen aan de timing en de ander manier van schakelen.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hans_lenze schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Schakelen en remmen tegelijk werkt niet relaxed. Als ik rem wil ik mijn stuur goed vasthouden en niet mijn hand verplaatsen of de hoek op mijn remhendel veranderen.
Het moeten trappen tijdens schakelen is iets dat hoort bij het verplaatsen van een ketting naar een ander tandwiel. Zodra dat niet meer hoeft, hoef je ook geen rekening meer te houden met de tijd die dat kost. Schakelen duurt maar een seconde, onafhankelijk van de beweging van je benen en onafhankelijk van hoeveel versnellingen je omhoog/omlaag wilt. Meestal schakel ik terwijl ik mijn voorste voet optil om aan te zetten na het remmen. Dat gaat prima tegelijk.

Je zult vanzelf wennen aan de timing en de ander manier van schakelen.
Had ik nog niet over an gedacht, kan je dan ook schakelen in stilstand met een pinion?

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Nox

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:17:
[...]

Had ik nog niet over an gedacht, kan je dan ook schakelen in stilstand met een pinion?
Zeker :*)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-12 14:19

TommyGun

Stik er maar in!

Hoe heet zo'n boutje waarmee de zadelpen vast zit? Bij mijn Giant is het weerszijde M5 wat in elkaar draait (dus beide kanten moet je aantrekken).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Prulleman
TommyGun schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 18:25:
Hoe heet zo'n boutje waarmee de zadelpen vast zit? Bij mijn Giant is het weerszijde M5 wat in elkaar draait (dus beide kanten moet je aantrekken).
Dat is behoorlijk specifiek denk ik... De meeste zadelpen klemmen draaien gewoon een boutje in getapte draad van de klem aan de andere kant..

Strava

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:46:
[...]

Dat is behoorlijk specifiek denk ik... De meeste zadelpen klemmen draaien gewoon een boutje in getapte draad van de klem aan de andere kant..
Dacht ik al. Eens kijken wat ik kan vinden / wat mogelijk is.

• Prulleman
TommyGun schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Dacht ik al. Eens kijken wat ik kan vinden / wat mogelijk is.
Of bedoel je zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1n-Q7KTRxmT4wYgu9mCxAC1ccTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sm2BfWIURy2yENR4itd3d2NI.jpg?f=user_large

(Die vond ik toen ik op Giant seatpost clamp zocht)

Strava

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 19:49:
[...]

Of bedoel je zoiets?
[Afbeelding]

(Die vond ik toen ik op Giant seatpost clamp zocht)
Ah ik denk dat je gelijk hebt, nu nog de juiste vinden voor mijn model :+

https://99spokes.com/en-EU/bikes/giant/2019/anthem-29-2

Ik kan helaas geen originele vinden voor mijn Giant Contact 27.2mm maar ik vermoed dat 'elke' 31.8mm wel past.

[ Voor 33% gewijzigd door TommyGun op 06-05-2022 09:42 ]

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:57
Hier nog een paar.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Prulleman
Spulletjes zijn binnen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSoS-42WmnS8o-AbVQPlNUYeJ9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfqIDhKWZYHJ7nzL1c17fYEP.jpg?f=fotoalbum_large

Gewogen onderdelen:
achternaaf 215
voornaaf 103
spaken 305
nippels 60
28mm velg 316
30mm velg 336

Totaal 1335

Ben benieuwd of het gelijk blijft als alles in elkaar zit :P

Met dank aan @ElGreco voor de levering !

Strava

• Bad Brains
Prulleman schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 17:22:
Spulletjes zijn binnen!

Gewogen onderdelen:
achternaaf 215
voornaaf 103
spaken 305
nippels 60
28mm velg 316
30mm velg 336

Totaal 1335

Mooi spul hoor, een velg is (meer dan) de prijs van mijn tweedehands fiets ;)

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:31
Spulletjes zijn binnen!
[Afbeelding]

Gewogen onderdelen:
achternaaf 215
voornaaf 103
spaken 305
nippels 60
28mm velg 316
30mm velg 336

Totaal 1335

Mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Spulletjes zijn binnen!
[Afbeelding]

Gewogen onderdelen:
achternaaf 215
voornaaf 103
spaken 305
nippels 60
28mm velg 316
30mm velg 336

Totaal 1335

Mooi spul d:)b

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Allemaal spulletjes, nu nog een fiets…. -O-

[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 06-05-2022 19:30 ]

• Bad Brains
Eerste ros door het bos doorstaan.

Hele drivetrain schoongemaakt, was ook wel nodig want alle gunk is er nog niet af.
Setje Continentals erop gezet, 50-622 met nieuwe Schwalbe binnenbandjes. (er zat allemaal Indiase/Chinese meuk op)

Geloof wel dat er maar 3 jaar op is gereden, zo ziet hij er ook uit.
Volgende maand even de vork nalopen, daar is volgens hun niets aangedaan.
Zal gelijk maar een revisie setje bestellen, voor de zekerheid.
De remgrepen voelen een beetje zompig aan, de een wat erger dan de ander.
Dus dat zal ook even nagelopen moeten worden.
Verder topfiets.

super blij mee. iig.
Iedereen bedankt voor de hulp/info. d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_qBaqKfGK5ZIc5qEjCvpwdN6Uw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zcUa3Gp5Er4Wg8ezabPXsdTR.jpg?f=fotoalbum_large

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Holk schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 19:30:
Allemaal spulletjes, nu nog een fiets…. -O-
Eerder moeten zeggen :D
Woensdag voor de brievenbus liggen 8)
Dag te laat, op dinsdag jarig maar prima cadeautje

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

Kluus

Gang is alles

Spulletjes zijn binnen!
[Afbeelding]

Gewogen onderdelen:
achternaaf 215
voornaaf 103
spaken 305
nippels 60
28mm velg 316
30mm velg 336

Totaal 1335

Vet man, veel plezier met spaken, zo te zien hebben die duke naven ook een tita body, wat voor vrijloop zit er in, is dat ook ratchet? Welk gereedschap gebruik jij nu om wielen te spaken (wielrichter etc)?

• Prulleman
Kluus schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:22:
[...]

Vet man, veel plezier met spaken, zo te zien hebben die duke naven ook een tita body, wat voor vrijloop zit er in, is dat ook ratchet? Welk gereedschap gebruik jij nu om wielen te spaken (wielrichter etc)?
Yes, 99% dat ze door erase zijn geproduceerd (Duke geeft aan dat het een producent in de EU is, erase geeft aan ook custom werk voor andere partijen te doen). @ElGreco had ook even de binnenkant bekeken:
- Zelfde seal als ERASE V2: check
- Zelfde veer als ERASE: check
- Zelfde merk lagers als ERASE V2: check
- Zelfde vet als ERASE: check (Dumonde Tech Pro X Freehub Grease)
- Zelfde ratchet constructie als ERASE: check
En inderdaad tita freehub, maar 70 poe :)

Ik heb een minoura richtboog en bok bij rose gekocht toen ik mijn vorige wielen heb gemaakt. Verder een spokey, een steekas/boost converter van Ali en een (onbetrouwbare?) spanningsmeter van Ali..

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:28:
[...]

Yes, 99% dat ze door erase zijn geproduceerd (Duke geeft aan dat het een producent in de EU is, erase geeft aan ook custom werk voor andere partijen te doen). @ElGreco had ook even de binnenkant bekeken:

[...]

En inderdaad tita freehub, maar 70 poe :)

Ik heb een minoura richtboog en bok bij rose gekocht toen ik mijn vorige wielen heb gemaakt. Verder een spokey, een steekas/boost converter van Ali en een (onbetrouwbare?) spanningsmeter van Ali..
Cool, zo'n minoura is nog wel te doen inderdaad, verder heb je neem ik aan geen (centreer?)boog nodig aangezien je met een wielrichter zowel hoogte als zijwaards kan meten toch? Spanningsmeter heb ik al wel toevallig: TM-1 van Parktool... :)

• Prulleman
Kluus schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 10:37:
[...]

Cool, zo'n minoura is nog wel te doen inderdaad, verder heb je neem ik aan geen (centreer?)boog nodig aangezien je met een wielrichter zowel hoogte als zijwaards kan meten toch? Spanningsmeter heb ik al wel toevallig: TM-1 van Parktool... :)
Een echte boog werkt wel een stuk praktischer anders blijf je je wiel omkeren, zo'n goedkope bok is namelijk ook niet perfect symmetrisch

Strava

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-12 10:16
De kogel is door de kerk, de 2de MTB komt erbij, ik heb de Spectral AL 6 besteld. Zat al langer te twijfelen en nu was hij opeens beschikbaar, dus dat beschouwde ik als een teken van het Flying Spaghetti Monster en gekocht.

Nu wel even een fiets eruit, anders moet ik eruit :|

Hello fellow humans

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
Wie kan mij op weg helpen, mijn Canyon grand canyon 8 heeft dit lager wat niet goed loopt, die wil ik vervangen. Iemand een tip met wat voor tool ik dat het beste eruit krijg. En welk lager ik moet hebben? Tekst is lastig te lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10M7mQXpVWgI6h08DncwiYEkpss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLpWgCsWueGHC6mZPEM0FdhE.jpg?f=fotoalbum_large

PVoutput

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-12 10:16
djeck schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:52:
Wie kan mij op weg helpen, mijn Canyon heeft dit lager wat niet goed loopt, die wil ik vervangen. Iemand een tip met wat voor tool ik dat het beste eruit krijg. En welk lager ik moet hebben? Tekst is lastig te lezen.

[Afbeelding]
Kijk op de Canyon site, volgens mij kan je met je serie nummer alle vervangende onderdelen opzoeken.

Hello fellow humans

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:40
joint_me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:53:
[...]

Kijk op de Canyon site, volgens mij kan je met je serie nummer alle vervangende onderdelen opzoeken.
Ja heb al gezocht, dat lijkt pressfit 92 maar zie ik niet echt wil staan

PVoutput

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02
Spulletjes zijn binnen!
[Afbeelding]

Gewogen onderdelen:
achternaaf 215
voornaaf 103
spaken 305
nippels 60
28mm velg 316
30mm velg 336

Totaal 1335

Waarom heb je voor deze set gekozen, toevallig ook gekeken naar de combi Nextie carbon velg + DT 240EXP naaf?

BlaBlaBla

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-12 06:00

The_Scarabial

MTB for life!

djeck schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:52:
Wie kan mij op weg helpen, mijn Canyon grand canyon 8 heeft dit lager wat niet goed loopt, die wil ik vervangen. Iemand een tip met wat voor tool ik dat het beste eruit krijg. En welk lager ik moet hebben? Tekst is lastig te lezen.

[Afbeelding]
Een schuifmaat is je vriend om te bepalen welke BB en/of lagers.

oja en om te verwijderen een hamer en een tool zoals dit bijv.: https://www.mantel.com/pro-bracket-as-sleutel

maar kan ook met beleid met een massieve staaf ;)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Scarabial op 07-05-2022 12:16 ]

• Prulleman
Strider schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Waarom heb je voor deze set gekozen, toevallig ook gekeken naar de combi Nextie carbon velg + DT 240EXP naaf?
Op de vorige fiets heb ik (naar alle tevredenheid) een set gespaakt met nextie (26.5mm asym) en hope achternaaf en tune lefty voornaaf. Voor de spark wilde ik iets lichters en exclusievers, vandaar deze onderdelen. In eerste instantie erase naven, maar na 3 maanden wachten maar geupgrade naar vergelijkbare Duke naven (uit dezelfde fabriek en lichter)

Strava

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:02
Prulleman schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Op de vorige fiets heb ik (naar alle tevredenheid) een set gespaakt met nextie (26.5mm asym) en hope achternaaf en tune lefty voornaaf. Voor de spark wilde ik iets lichters en exclusievers, vandaar deze onderdelen. In eerste instantie erase naven, maar na 3 maanden wachten maar geupgrade naar vergelijkbare Duke naven (uit dezelfde fabriek en lichter)
Wat ben je aan materiaal kwijt als ik vragen mag?
Volgens mij ben je met de combi Nextie niet echt zwaarder uit, wel minder exclusief :p

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 07-05-2022 12:23 ]

BlaBlaBla

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Strider schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 12:22:
[...]

Wat ben je aan materiaal kwijt als ik vragen mag?
Volgens mij ben je met de combi Nextie niet echt zwaarder uit, wel minder exclusief :p
Hier ook tevreden gebruiker van Nextie velgen, voor 28mm en achter 25mm interne breedte. In combinatie met erase (v1) naven. Setje weegt uiteindelijk zo’n 1517g op de weegschaal inclusief tubeless tape en ventielen, 1420g aan losse onderdelen geloof ik.

Dus toch wel 100 tot 200g zwaarder. Ik weet niet hoe veel spaken @Prulleman gebruikt, ik heb 32/32.

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 07-05-2022 13:07 ]

• Prulleman
Vorige set was 1575 dacht ik, nextie velgen waren 400 gram (390 specs) en 32/32 d-light sapim spaken. En hope is relatief zwaar..

Nu 28/28 d-light spaken en toch maar messing nippels (vorige set alu).

Als je de superlichte nextie velgen pakt wordt het verschil met duke al weer een stukje kleiner. Maar anyway, ik vond dat de spark wel een chique setje verdiende ;)

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens zijn de gebruikte lagers dan waarschijnlijk enduro lagers, die worden best vaak gebruikt, ook in mijn zipp 303 wielen volgens mij en mfg bbs hebben ze ook.

Ik ben geen fan eigenlijk, in mijn erase naven waren ze vrij snel kapot, hoewel dat misschien ook door een iets te strakke afstelling kwam. Ik heb ze waar nodig vervangen voor skf lagers, die hebben dan wel niet de extra zij ondersteuning, maar volgens mij doet dat uiteindelijk dus ook vrij weinig.

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:15
Vandaag heb ik een nieuwe Trek 9.5 opgehaald. Mijn oude Trek 8000 had nog het vorige XT-systeem met 2 shifters, 1x12 is dus nieuw voor mij. Wat mij, en anderen die een rondjes hebben gedaan, meteen opviel is dat de zwaarste versnelling een stuk minder zwaar is ik dan ik gewend was, en de eerste versnelling véél lichter dan ik gewend was. Het hele bereik mag dus een tikje zwaarder. Naar mijn oude fiets kijkende is het crankstel een flinke slag kleiner geworden. Dus... gewoon een iets grotere crankstel erop zetten, of denk ik dan te simpel en zie ik iets belangrijks over het hoofd?

• Linchpin
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:54
Dennisdn schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:17:
Vandaag heb ik een nieuwe Trek 9.5 opgehaald. Mijn oude Trek 8000 had nog het vorige XT-systeem met 2 shifters, 1x12 is dus nieuw voor mij. Wat mij, en anderen die een rondjes hebben gedaan, meteen opviel is dat de zwaarste versnelling een stuk minder zwaar is ik dan ik gewend was, en de eerste versnelling véél lichter dan ik gewend was. Het hele bereik mag dus een tikje zwaarder. Naar mijn oude fiets kijkende is het crankstel een flinke slag kleiner geworden. Dus... gewoon een iets grotere crankstel erop zetten, of denk ik dan te simpel en zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Je kunt inderdaad een groter kettingblad voor monteren. Je hoeft niet het hele crankstel te vervangen. Ik gok dat je een Procaliber 9.5 hebt? Die heeft volgens de specs een 30-tands kettingblad. Die zou je kunnen vervangen voor een 32t of 34t versie. Wel even kijken hoeveel ruimte je tussen het kettingblad en het frame hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Linchpin op 07-05-2022 15:24 ]

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:15
Linchpin schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 15:20:
[...]

Je kunt inderdaad een groter kettingbak voor monteren. Je hoeft niet de hele crank te vervangen.
Top, dank je wel :)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:14
Kluus schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 13:37:
Overigens zijn de gebruikte lagers dan waarschijnlijk enduro lagers, die worden best vaak gebruikt, ook in mijn zipp 303 wielen volgens mij en mfg bbs hebben ze ook.

Ik ben geen fan eigenlijk, in mijn erase naven waren ze vrij snel kapot, hoewel dat misschien ook door een iets te strakke afstelling kwam. Ik heb ze waar nodig vervangen voor skf lagers, die hebben dan wel niet de extra zij ondersteuning, maar volgens mij doet dat uiteindelijk dus ook vrij weinig.
In V1 maakte ERASE gebruik van Enduro lagers. De kwaliteitscontrole is daar de laatste tijd echter erbarmelijk. In dezelfde batch kunnen lagers zitten die heel lang meegaan maar ook lagers die na 900km compleet opgerookt en vast geroest zijn.

In V2 maken ze gebruik van TPI lagers uit Taiwan. Die zitten ook in de DT350 (met een DT logo erop).

Goede keus om de Enduro lagers met SKF te vervangen. Werkt net zo goed.

www.vanspeykwheels.nl

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-12 09:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXSk74ul4XRP7ZOyxY4TdTm0PRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEKSsjYsDVGuCHzcwXuTfWuP.jpg?f=fotoalbum_large

Lekkere foute kleurtjes :-) Oil slick pedalen van OneUp.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 18:59:
[...]

In V1 maakte ERASE gebruik van Enduro lagers. De kwaliteitscontrole is daar de laatste tijd echter erbarmelijk. In dezelfde batch kunnen lagers zitten die heel lang meegaan maar ook lagers die na 900km compleet opgerookt en vast geroest zijn.

In V2 maken ze gebruik van TPI lagers uit Taiwan. Die zitten ook in de DT350 (met een DT logo erop).

Goede keus om de Enduro lagers met SKF te vervangen. Werkt net zo goed.
Goed om te lezen dat erase ook over is op een ander merk lagers, dan was ik dus niet de enige… ;) Al heb ik dus wel zitten spelen met de preload dus dat kan best een rol spelen.

SKF is makkelijk verkrijgbaar via sites zoals lagerkoning.nl dus vandaar dat ik daar voor heb gekozen. :)

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 13:58
In deze tijd wel een belangrijke vraag: hoe rij je nou het beste door echt mul zand?
Ik weet dat ik bij beklimmingen in mul zand vooral op het puntje van mijn zadel moet zitten, en een hoge trapfrequentie moet hebben. Verder bij vlakke delen mul zand moet je vooral het wiel zelf zijn weg laten ‘zoeken’.

Maar nu alles zo lekker mul is, merk ik dat ik het lastig vindt dat ik vastgeklikt zit. Kan daardoor moeilijk corrigeren. Maar mogelijk dat er op een goede fiets-zit-traptechniek nog flink winst te behalen is voor mij. Dus kom maar op met de tips 😀
Gaat me ook vooral om de stukken waar je wel snelheid hebt, en dan ook een bocht in dat mulle zand, vaak in een kleine afdaling.

• Nox

Nox

Noxiuz

Weet iemand of de biba van m'n mtb in een stadsfiets te maken is? Geen idee van de maten maar geloof dat het met biba niet zoveel uit maakt. De fietswinkel is dicht en gisteren bij het klussen aan de route op m'n daily lek gereden :D

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-12 18:12

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Nox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:43:
Weet iemand of de biba van m'n mtb in een stadsfiets te maken is? Geen idee van de maten maar geloof dat het met biba niet zoveel uit maakt. De fietswinkel is dicht en gisteren bij het klussen aan de route op m'n daily lek gereden :D
Dat moet kunnen.
MTB wordt 29” genoemd vanwege de buitenmaat van de banden. Die zijn hoger.
Maar de binnenband is gewoon 28”.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Nox

Nox

Noxiuz

Goofyduck384 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:07:
In deze tijd wel een belangrijke vraag: hoe rij je nou het beste door echt mul zand?
Ik weet dat ik bij beklimmingen in mul zand vooral op het puntje van mijn zadel moet zitten, en een hoge trapfrequentie moet hebben. Verder bij vlakke delen mul zand moet je vooral het wiel zelf zijn weg laten ‘zoeken’.

Maar nu alles zo lekker mul is, merk ik dat ik het lastig vindt dat ik vastgeklikt zit. Kan daardoor moeilijk corrigeren. Maar mogelijk dat er op een goede fiets-zit-traptechniek nog flink winst te behalen is voor mij. Dus kom maar op met de tips 😀
Gaat me ook vooral om de stukken waar je wel snelheid hebt, en dan ook een bocht in dat mulle zand, vaak in een kleine afdaling.
Vork vast, kont naar achter, schakel naar licht verzet en gang is alles. ;) Beetje hoge cadans is wel fijn maar de meeste mulle stukken zijn hier downhill, als het vlak is gaat kont naar achter niet. Oh, uiteraard attack-position als je niet trapt.

We hebben hier mulle klimmen en dat is dan gewoon ploeteren. Sturen is trouwens licht sturen, je gewicht gebruiken en hopen op het beste :p

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 08-05-2022 11:18 ]

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 13:58
Nox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:15:
Vork vast, kont naar achter, schakel naar licht verzet en gang is alles. ;) Beetje hoge cadans is wel fijn maar de meeste mulle stukken zijn hier downhill, als het vlak is gaat kont naar achter niet. Oh, uiteraard attack-position als je niet trapt.

We hebben hier mulle klimmen en dat is dan gewoon ploeteren. Sturen is trouwens licht sturen, je gewicht gebruiken en hopen op het beste :p
Lastige van een afdaling, in een soort van kom-bocht, die dan ook nog mul is, is dat je voorwiel dan ineens een stukje zijwaarts schiet. Als je dan snelheid hebt, klapt m’n fiets er overheen. Dus dan ga ik maar een stuk zachter, maar dan ben ik m’n gang dus weer kwijt. Hoe voorkom je dat je wiel ‘ineens’ zijwaarts schiet (doordat het in mul zand ook een eigen spoor zoekt)?

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:39
Nox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 10:43:
Ik heb een van mijn binnenbanden zelfs wel eens een keer in de racer van een vriend gestopt toen die meerdere lekke banden in de zelfde rit had. Is niet optimaal maar het kan allemaal.

• Nox

Nox

Noxiuz

Goofyduck384 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Lastige van een afdaling, in een soort van kom-bocht, die dan ook nog mul is, is dat je voorwiel dan ineens een stukje zijwaarts schiet. Als je dan snelheid hebt, klapt m’n fiets er overheen. Dus dan ga ik maar een stuk zachter, maar dan ben ik m’n gang dus weer kwijt. Hoe voorkom je dat je wiel ‘ineens’ zijwaarts schiet (doordat het in mul zand ook een eigen spoor zoekt)?
Licht sturen en je gewicht gebruiken, om te voorkomen dat hij ingraaft je poploc gebruiken op je vork en gewicht naar achteren. Maar houd er ook rekening mee dat het nou eenmaal geen hardpack is, toptijden rijden in mul zand bestaat niet echt.

• Prulleman
Waarom zou je locken in mul zand? Ik zet überhaupt geen druk op het voorwiel, dus ik vraag me af of het wel verschil maakt, maar als er toch ineens een kuil of wortel zit kan je beter gewoon veerweg hebben toch?

Strava

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:40
Ja, die lock snap ik ook niet helemaal. Naar achter hangen trouwens ook niet echt. Als het echt steil wordt, dan ben je al snel een passagier op je eigen fiets... Met gestrekte armen heb je amper controle.

Beter gewoon gewicht neutraal boven de fiets houden. Niet teveel sturen, de fiets vindt z'n weg wel. Als je moet remmen, doe je dat met je achterrem.

• Naranya
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:12
Vraagje, ik heb vorig jaar een Cube Attention SL gekocht met een 12speed Shimano Deore CS-M6100, 10-51T cassette.
Sinds kort skipt de ketting (tenminste zo lijkt het) op het hoogste verzet (kleine 10t tandwiel), is dit niet erg snel? (+-1100 km op de teller sinds)
Ik moet wel zeggen dat ik ook vaak grote stukken op de openbare weg fiets dus dit tandwiel wordt wel vaak gebruikt.

• Prulleman
Naranya schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:44:
Vraagje, ik heb vorig jaar een Cube Attention SL gekocht met een 12speed Shimano Deore CS-M6100, 10-51T cassette.
Sinds kort skipt de ketting (tenminste zo lijkt het) op het hoogste verzet (kleine 10t tandwiel), is dit niet erg snel? (+-1100 km op de teller sinds)
Ik moet wel zeggen dat ik ook vaak grote stukken op de openbare weg fiets dus dit tandwiel wordt wel vaak gebruikt.
B schroef wat strakker afstellen, dan heb je wat meer "ketting wrap". Geen garantie, maar zou net genoeg kunnen zijn.. (het is namelijk wel snel)

Strava

• Naranya
Prulleman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 18:52:
[...]

B schroef wat strakker afstellen, dan heb je wat meer "ketting wrap". Geen garantie, maar zou net genoeg kunnen zijn.. (het is namelijk wel snel)
Hmm wat bedoel je met de B stroef precies? Ik heb al lopen spelen met H+L schroeven maar dat deed 't m ook niet.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Film je zelf en wees kritisch op houding en hoe je vooruit kijkt en door bochten etc kijkt. Of nog beter volg een clinic waar naast goede coach ook video opname worden gemaakt. Zoals bij https://mtbflow.nl/

Afgelopen maanden aantal clinics gedaan. En nog paar te gaan. En rode lijn russen deze clinics is houding en kijken. Of dit nu bij Enduro, Trail of Jump clinic was. Vandaag een Trail clinic gedaan en in Nijmegen en ook hier was de rode draad “houding en kijken”. En hoop leuke nieuwe lijnen leren rijden op het traumapad ;-)

—————————-
Voor volgende keer bikepark maar een full face helm aangeschaft. Een Leatt dbx 4.0 enduro. Kreeg wel eens commentaar dat ik die niet droeg ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 08-05-2022 19:06 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Naranya schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Hmm wat bedoel je met de B stroef precies? Ik heb al lopen spelen met H+L schroeven maar dat deed 't m ook niet.
Zie filmpje. L en H zijn voor het aflopen van je ketting en B tension de spanning van de ketting.

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 08-05-2022 19:07 ]

• Sjoewe
Vandaag een halve dag in Bikepark Mook gespeeld. Was erg leuk, jammer dat het zo'n eind rijden is anders was het echt m'n vaste hang-out. Fijn om weer even features te oefenen, heb nog steeds een beetje een mentale blokkade op grote jumps na m'n crash in Les Gets afgelopen zomer...

En ook altijd wel lekker voor het gevoel, paar keer op rij even de hoge drop goed gecleared, dan is dat ook weer uit de weg. In juni een week naar Winterberg, nu al helemaal zin in :Y

• Naranya
Thanks, even mee gespeeld maar hielp niet echt. Spanning van de ketting lijkt ook ok.
Toen maar even het wiel eraf gehaald en vergeleken met een foto van een nieuwe set.
Lijkt mij niets aan de hand, wellicht toch maar even naar de fietsenmaker, of zien jullie hier wat raars aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvXOh3dOxL2t6H_wlJB6ipsQUg4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z4R6NCmEFcq8bXHmjMg1Funa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UL7HpoXBJQDIdBuJR47x1TBLsPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQpZQGKtvgiLdpIbZk7JWwH2.jpg?f=fotoalbum_large

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Naranya schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:01:
[...]

Mischien heb je hier wat aan?

Hello. Is it me you're looking for?

• Sjoewe
Je ziet op jouw cassette overal duidelijk "haaievinnen", dan is de cassette op helaas. Niet alleen op de 10, maar ook op de volgende kransjes. Nieuwe ketting zal niet helpen. Als je geluk hebt kun je via de FM losse kransjes bestellen.

High en Low limit heeft trouwens niets met goed schakelen te maken, dus daar moet je afblijven. Die zijn alleen om te voorkomen dat je derailleur de ketting buiten de cassette kan trekken. Dus dat zul je nu ook opnieuw moeten afstellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Sjoewe op 08-05-2022 19:33 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 21:44
Naranya schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:25:
Thanks, even mee gespeeld maar hielp niet echt. Spanning van de ketting lijkt ook ok.
Toen maar even het wiel eraf gehaald en vergeleken met een foto van een nieuwe set.
Lijkt mij niets aan de hand, wellicht toch maar even naar de fietsenmaker, of zien jullie hier wat raars aan?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als de cassette schoon is en de afstelling van de derailleur goed is zou je ook de ketting eens op kunnen meten, deze kan te ver versleten zijn. Ik vind de cassette er nog wel redelijk uitzien, maar uiterlijk zegt niet altijd alles.
Sjoewe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:31:
Je ziet op jouw cassette overal duidelijk "haaievinnen", dan is de cassette op helaas. Niet alleen op de 10, maar ook op de volgende kransjes. Nieuwe ketting zal niet helpen. Als je geluk hebt kun je via de FM losse kransjes bestellen.

High en Low limit heeft trouwens niets met goed schakelen te maken, dus daar moet je afblijven. Die zijn alleen om te voorkomen dat je derailleur de ketting buiten de cassette kan trekken. Dus dat zul je nu ook opnieuw moeten afstellen.
Als je zijn plaatjes draait dan zie je dat de nieuwe cassette ook een aantal tandjes bevat die al op een haaienvin lijken.

• Sjoewe
harry64 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:34:
Als je zijn plaatjes draait dan zie je dat de nieuwe cassette ook een aantal tandjes bevat die al op een haaienvin lijken.
Ja, maar nee.

Het gaat hierom:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hWKv4fd.png

Het gaat om het puntje van de tandjes. Die zijn rond en puntig aan de achterkant geworden. Daar schiet de ketting erover.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 08-05-2022 19:45 ]

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 21:44
Sjoewe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:44:
[...]

Ja, maar nee.

Het gaat hierom:

[Afbeelding]

Het gaat om het puntje van de tand.
Lijkt inderdaad te ver heen maar ik zou de nieuwe ketting nog wel proberen, maar zal waarschijnlijk niet werken. Dus dan wordt het ook een nieuwe cassette, en wellicht een goedkopere optie, alleen de laatste paar tandwieltjes vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door harry64 op 08-05-2022 19:54 ]

• Prulleman
Als de oude ketting al doorslaat, gaat een nieuwe al helemaal niet...

Strava

• Naranya
Bedankt voor de tips allemaal, nieuwe ketting ligt er al op dat was het eerste dat ik vervangen had maar dat verhielp het probleem niet.
Dan wordt het ook maar een nieuwe cassette denk ik, of idd nieuwe kleine tandwielen.
Waarschijnlijk hetgene dat ik toevallig ergens op voorraad kan vinden :)

• Nox

Nox

Noxiuz

Prulleman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:16:
Waarom zou je locken in mul zand? Ik zet überhaupt geen druk op het voorwiel, dus ik vraag me af of het wel verschil maakt, maar als er toch ineens een kuil of wortel zit kan je beter gewoon veerweg hebben toch?
Je rebound duwt je wiel weer terug verder het zand in.
Sjoewe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 17:25:
Ja, die lock snap ik ook niet helemaal. Naar achter hangen trouwens ook niet echt. Als het echt steil wordt, dan ben je al snel een passagier op je eigen fiets... Met gestrekte armen heb je amper controle.

Beter gewoon gewicht neutraal boven de fiets houden. Niet teveel sturen, de fiets vindt z'n weg wel. Als je moet remmen, doe je dat met je achterrem.
Het ligt er ook echt aan hoe of wat.

Vlak terrein, je moet fietsen om eruit te komen, lijkt op sahara: gewicht verdelen, lock aan, hoge cadans en peddelen.

Klim: you're fucked. Maar met naar voren leunen, lock aan, kont naar achter kom je er misschien.

Afdaling: kont naar achter, fiets laten zoeken. Je hoeft niet je zak op je achterwiel te leggen, maar je gewicht iets naar achter helpt het druk van je stuur te halen. Je voorwiel die wil je eigenlijk gebruiken om iets van richting aan te geven maar haarscherp sturen lukt niet. Door de druk eraf te halen voorkom je ingraven en houden je controle. Soms is het ook niet handig om te sturen en is het remmen en later scherper sturen.

Groetjes uit Schoorl :p genoeg mul zand hier :D

[ Voor 61% gewijzigd door Nox op 08-05-2022 20:05 ]

• Prulleman
Nox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:58:
[...]

Je rebound duwt je wiel weer terug verder het zand in.

[...]

Het ligt er ook echt aan hoe of wat.

Vlak terrein, je moet fietsen om eruit te komen, lijkt op sahara: gewicht verdelen, lock aan, hoge cadans en peddelen.

Klim: you're fucked. Maar met naar voren leunen, lock aan, kont naar achter kom je er misschien.

Afdaling: kont naar achter, fiets laten zoeken. Je hoeft niet je zak op je achterwiel te leggen, maar je gewicht iets naar achter helpt het druk van je stuur te halen. Je voorwiel die wil je eigenlijk gebruiken om iets van richting aan te geven maar haarscherp sturen lukt niet. Door de druk eraf te halen voorkom je ingraven en houden je controle. Soms is het ook niet handig om te sturen en is het remmen en later scherper sturen.

Groetjes uit Schoorl :p genoeg mul zand hier :D
Ik zal eens proberen.. genoeg mul zand hier rond Dorst..

Strava

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:50
Naranya schreef op zondag 8 mei 2022 @ 19:58:
Bedankt voor de tips allemaal, nieuwe ketting ligt er al op dat was het eerste dat ik vervangen had maar dat verhielp het probleem niet.
Dan wordt het ook maar een nieuwe cassette denk ik, of idd nieuwe kleine tandwielen.
Waarschijnlijk hetgene dat ik toevallig ergens op voorraad kan vinden :)
Ik had hetzelfde dat de ketting oversloeg bij hard aanzetten op de 2 kleinste tandwielen.
Deze vervangen met dit setje en werkt nu weer prima. :)

• Prulleman
@Nox ik zit er nog even over na te denken, maar een goed afgestelde vering volgt de grond toch gewoon met minder piek druk. Ingraven zou je dan eerder hebben als je gelocked over een hobbel stuiterd door de hardere landing. Met soepele vering lijkt het me dat je banden veel gelijkmatiger contact houden..

Strava

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

JT

VETAK y0

Ik wou een Merida Big.Trail uit Duitsland halen maar verzending naar een doorzendservice, waar ik het zelf op moet halen, gaat me meer dan 100 euro kosten :/ Mocht er iemand nog een alternatief/adresje weten...Mag best een vergoeding tegenover staan.
Jasper schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 20:22:
[Afbeelding]

Lekkere foute kleurtjes :-) Oil slick pedalen van OneUp.
Nice, een kant klik een kant flat?

Afdalen door mul zand weinig ervaring mee, maar op een vlak stuk doe ik naar achter hangen, lock-out schakel ik nooit in, hoge cadans en armen gestrekt. Dat laatste zorgt er bij mij voor dat mijn stuur niet door het zand dwars gaat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Sjoewe
Ik heb geen lockout, ik kan nooit in het zand fietsen :+

[ Voor 4% gewijzigd door Sjoewe op 08-05-2022 22:28 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:10

JT

VETAK y0

Sjoewe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:24:
Amateur :')

:P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Nox

Nox

Noxiuz

Prulleman schreef op zondag 8 mei 2022 @ 21:19:
@Nox ik zit er nog even over na te denken, maar een goed afgestelde vering volgt de grond toch gewoon met minder piek druk. Ingraven zou je dan eerder hebben als je gelocked over een hobbel stuiterd door de hardere landing. Met soepele vering lijkt het me dat je banden veel gelijkmatiger contact houden..
Het gaat niet om het inveren, maar om de rebound. Je veert in door een wortel, maar daarna krijg je extra druk door de rebound in mul zand.

Je hebt ook soms meerdere types mul zand. Het echte mulle stuk van 10-20cm maar soms ook gewoon hardpack met wat mul zand erop van 2-3cm, dat laatste maakt het echt glad maar je zou dan nog vering kunnen gebruiken omdat er echt harde ondergrond onder zit.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JT schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:15:
Ik wou een Merida Big.Trail uit Duitsland halen maar verzending naar een doorzendservice, waar ik het zelf op moet halen, gaat me meer dan 100 euro kosten :/ Mocht er iemand nog een alternatief/adresje weten...Mag best een vergoeding tegenover staan.
[...]
[...]

[...]

Afdalen door mul zand weinig ervaring mee, maar op een vlak stuk doe ik naar achter hangen, lock-out schakel ik nooit in, hoge cadans en armen gestrekt. Dat laatste zorgt er bij mij voor dat mijn stuur niet door het zand dwars gaat.
Zie het punt van je vering locken ook niet. Als je rebound je wiel in t zand zou duwen vraag ik me af waar überhaupt de originele impact vandaan komt danwel gebleven is (die is sowieso harder namelijk en zou je nog meer in moeten graven).

Qua bochtje uitkomen en in mul zand eindigen: als het kan op anticiperen op wat glijden. Dat kan dus ook betekenen de bocht meer aan de binnenkant uitkomen dan je qua bocht op zich zelf zou doen. Als het mogelijk is zoeken naar een lijn waarmee je in een soort van richel of spoor beland.
Nox schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:34:
[...]

Het gaat niet om het inveren, maar om de rebound. Je veert in door een wortel, maar daarna krijg je extra druk door de rebound in mul zand.

Je hebt ook soms meerdere types mul zand. Het echte mulle stuk van 10-20cm maar soms ook gewoon hardpack met wat mul zand erop van 2-3cm, dat laatste maakt het echt glad maar je zou dan nog vering kunnen gebruiken omdat er echt harde ondergrond onder zit.
Tja dan heb je ook wel precies pech dat dat zo op elkaar volgt. Vaak is los zand niet plots heel diep na een wortel oid, zeker gezien bomen lieber niet flink breed oppervlakkig wortelen in los zand. Het wel hebben van vering helpt imho over het algemeen juist wel weer omdat je met een rustigere fiets onderweg bent, je druk wordt beter verdeeld over het algemeen.

Tot slot, gewoon lekker met 2,6 inch brede bandjes rijden doet ook veel :Y) laat de boswielrenners maar zeuren over trekker banden als ze met-zonder dropperpost een kuiltje in duiken en vervolgens als een cyclocrosser door mogen omdat ze de snelheid kwijt waren.

[ Voor 29% gewijzigd door GoldenSample op 09-05-2022 01:01 ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-12 09:54
Ik wou een Merida Big.Trail uit Duitsland halen maar verzending naar een doorzendservice..
Zelf halen?
[...]

Nee, flat aan beide kanten.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:39
Kanttekening bij die "hoge cadans" in mul zand. Als je ineens in een mul stuk staat niet meteen 5 versnellingen terug schakelen aangezien je dan meteen alle vaart die je had al kwijt bent. Eerst gewoon gaan trappen en dan rustig terug schakelen zodat je vaart houdt. Mensen vergeten vaak dat je ook gewoon gas kan geven in plaats van terug schakelen

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50
Sjoewe schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:24:
Terecht. Zand is niet om in te fietsen, dat is om diepe kuilen in te graven, vol te gooien met kwallen en er dan in te gaan zitten

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12 16:02
maartend schreef op maandag 9 mei 2022 @ 07:02:
[...]

Terecht. Zand is niet om in te fietsen, dat is om diepe kuilen in te graven, vol te gooien met kwallen en er dan in te gaan zitten
Watte?! 8)7

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-12 09:34
Ik zit ook te kijken naar een duitse fiets via Buycycle maar dan kost het 250.... Denk dat je niet veel goedkoper dan 100 euro gaat uitkomen.

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-12 20:14
Het hele los zand verhaal wordt denk ik veel te moeilijk gemaakt. Als ik in mijn omgeving kijk naar de jongens die het écht kunnen dan valt vooral op hoe ontspannen ze blijven en vooral goed kijken waar ze heen willen. Tevens je niet van je stuk laten brengen door een onverwachte koerswijziging maakt veel goed.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

edoappelhof schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:20:
Het hele los zand verhaal wordt denk ik veel te moeilijk gemaakt. Als ik in mijn omgeving kijk naar de jongens die het écht kunnen dan valt vooral op hoe ontspannen ze blijven en vooral goed kijken waar ze heen willen. Tevens je niet van je stuk laten brengen door een onverwachte koerswijziging maakt veel goed.
Yep houding en goed kijken. (waar je naar toe wilt) Dit geeft ook verdere rust waardoor je ook relaxter op je fiets zit. Afgelopen periode wel gemerkt dat je voor je gevoel goed op je fiets zit en je denkt goed te kijken. Dan doe je aantal clinics en zie je video opname terug en dan wordt je geconfronteerd dat het allemaal toch net iets beter/netter kan.

En hoe goed je ook bent. Het kan ieder gebeuren dat je verkeerd uitkomt en je meerdere moet erkenen.

• Prulleman
wat ik doe (en waarmee ik meestal er wel doorheen kom) is extra losjes sturen (voorwiel zelf zijn weg laten zoeken) en vooral niet te snel of te heftig corrigeren, wat @Daan_ zegt, soms raak je te ver uit koers en dan kan je beter stoppen met trappen en accepteren dat je stil valt, als je dan doorzet ga je van de baan of over je stuur.

Verder helpt het wel om zo soepel mogelijk te trappen. Het is extra zwaar, maar stoempen helpt niet mee. Het alle lichtste verzet overigens ook niet, uiteraard moet je de boel rond kunnen krijgen, maar te licht kan ook weer zorgen voor sneller doorslippen, omdat je relatief veel power op korte afstand op het zand zet. (bij technisch klimmen kan 1 tandje zwaarder ook weleens helpen om juist niet stil te vallen omdat je achterwiel doorslipt op het moment dat je aanzet net op/over een wortel of steen).

Positie op de fiets ben ik in het zand niet bewust mee bezig, dat gaat wel vanzelf denk ik.. ?

Strava

• Nox

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op maandag 9 mei 2022 @ 00:55:
[...]

Zie het punt van je vering locken ook niet. Als je rebound je wiel in t zand zou duwen vraag ik me af waar überhaupt de originele impact vandaan komt danwel gebleven is (die is sowieso harder namelijk en zou je nog meer in moeten graven).

Qua bochtje uitkomen en in mul zand eindigen: als het kan op anticiperen op wat glijden. Dat kan dus ook betekenen de bocht meer aan de binnenkant uitkomen dan je qua bocht op zich zelf zou doen. Als het mogelijk is zoeken naar een lijn waarmee je in een soort van richel of spoor beland.

[...]

Tja dan heb je ook wel precies pech dat dat zo op elkaar volgt. Vaak is los zand niet plots heel diep na een wortel oid, zeker gezien bomen lieber niet flink breed oppervlakkig wortelen in los zand. Het wel hebben van vering helpt imho over het algemeen juist wel weer omdat je met een rustigere fiets onderweg bent, je druk wordt beter verdeeld over het algemeen.

Tot slot, gewoon lekker met 2,6 inch brede bandjes rijden doet ook veel :Y) laat de boswielrenners maar zeuren over trekker banden als ze met-zonder dropperpost een kuiltje in duiken en vervolgens als een cyclocrosser door mogen omdat ze de snelheid kwijt waren.
Hier op Schoorl is mijn ervaring anders, maarja, hoe vaak ik ook daadwerkelijk m'n lockout aan heb? Vaak sla ik het over, maar over algemeen is het een tip die hier in Schoorl vaak aan beginnelingen wordt gegeven. Ik vergeet hem dan weer uit te doen met de gevolgen erna :p

2.6 breed is ook zeker een aanrader!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12 15:03
Daan_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Yep houding en goed kijken. (waar je naar toe wilt) Dit geeft ook verdere rust waardoor je ook relaxter op je fiets zit. Afgelopen periode wel gemerkt dat je voor je gevoel goed op je fiets zit en je denkt goed te kijken. Dan doe je aantal clinics en zie je video opname terug en dan wordt je geconfronteerd dat het allemaal toch net iets beter/netter kan.

En hoe goed je ook bent. Het kan ieder gebeuren dat je verkeerd uitkomt en je meerdere moet erkenen.
Gisteren ben ik weer in Mook en Groesbeek bezig geweest en heb ik de techniek toegepast van de video die ij laatst geloof ik gestuurd had. Beetje meer druk op het voorwiel gezet en beetje minder naar achteren geleund en de hoeveelheid grip uit de voorband is dan enorm veel beter. Op los zand zit je dan eigenlijk met het tegenovergestelde en moet je de druk er juist vanaf halen. Anders graaf je jezelf inderdaad in.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Druk op voorwiel kun je ook krijgen door kont naar achter (niet te ver, net achter het zadel (gewicht in midden)) en bovenlichaam (iets) naar beneden te verplaatsen. (even kort door de bocht beschreven ;-) ) Zo is het mij ooit aangeleerd en kwam bij afgelopen clinics ook weer zo terug. Het zal ook per situatie verschillen hoe je attack houding is. Ene keer wat hoger andere keer wat lager bijvoorbeeld met boven lichaam.

Kan clinic van MTBflow.nl van harte adviseren. Robert let erg op je houding en kijk gedrag en geeft goede tips. Ook voor de gene die zich onder gevorderde schatten ;-)

@daanb14 Bedoel je deze ?

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 09-05-2022 10:20 ]

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-12 15:03
Zeker. The boss stance herken ik wel. In rustige afdalingen er lekker hoog bovenop zitten. Hebben je benen mooi even tijd om bij te komen en is lekker comfortabel. Ik merkte gisteren dus dat ik te vaak te ver naar achteren heb gezeten en het voorwiel inderdaad geen grip meer pakte. Ik had niet verwacht dat een klein beetje naar voren en een beetje meer druk zoveel verschil zou maken. Ik ga denk ik inderdaad maar eens nadenken over een clinic. Kan het gewoon nog harder, heerlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door daanb14 op 09-05-2022 10:43 ]

• Prulleman
Bij mij is deze altijd wel blijven hangen (van Lee McCormack / mastiering mtb skills boek):
Keys to a Good Attack Position
Weight Driving Into Your Pedals

How: In almost every situation, a red dotted line should drive your weight from
your belly button to your bottom bracket. As you ride, subtly shift your hips forward
or backward to keep your feet heavy and your hands light.

Why: This is the best way to ensure perfect fore–aft balance. It’s not about how
your hips are related to your seat, or how your shoulders are related to your bars.
The only thing that truly matters is, are your feet heavy and your hands light?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLZs6jhTG18QBHmx0Ts-MqB4oGo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Jwk48DGpkDLrMPMEsmUbSOae.png?f=user_large

dit betekend dus dat je, afhankelijk van de hellingshoek je bovenlichaam verplaatst, niet per definitie achter je zadel als je naar beneden gaat, dat is echt alleen nodig als het supersteil is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp7_R0KKGlLPJpgPQrJn3mC7Ujw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AbYEYERKsobJ42b0Armb84F6.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEpZ_sPV7ZuSuf4sM5kMLnjW23s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C2KgbqAJSmd5defdB4N0nV7T.png?f=user_large

Daarnaast (in de herhaling :)) als je een (vlak) stuk met veel bochten hebt, helpt het ook veel om met je bovenlichaam omlaag te gaan, hierdoor creëer je (naast de juiste gewichtsverdeling via druk vanuit het midden/bottom bracket) meer "range" voor je armen om je fiets schuin te duwen, als je bv teveel rechtop zit je met je armen al (vrij) gestrekt en kan je dus niet meer je fiets naar de grond duwen (meest waardevolle tip van een clinic)

(druk op je voorwiel doe je niet door met je armen te duwen, maar via een verplaatsing van je gewicht)

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 Tijdens de clinics van afgelopen jaar ben ik wel weer tot de ontdekking gekomen dat juist rust en op gepaste snelheid je het meeste leert. (snelheid halveren of nog meer)

Snelheid is vaak verdoezeling van slechte techniek. En dat hebben wij ook wel weer gezien tijdens de clinic. Bij ons zelf en bij diverse mensen die ons passeerde op het trauma pad en andere stukken van route van Nijmegen en Groesbeek.

Hier nog twee korte clinics staan in Bikepark Mook. Iets met houding en bochten en Jumps en drops. En over paar weken Jumps en Drops in Velp. En in juli waarschijnlijk de Enduro clinic nog keer. En dan is het voor dit jaar wel mooi geweest en dan volgend jaar weer Trail, Enduro, Jump, Downhill (winterberg) clinics etc...

[ Voor 51% gewijzigd door Daan_ op 09-05-2022 11:13 ]

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 19-12 18:30
Daan_ schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:59:
...

Hier nog twee korte clinics staan in Bikepark Mook. Iets met houding en bochten en Jumps en drops.
...
Toevallig 4 juni en 9 juli? Daar ben ik ook bij :)
Pagina: 1 ... 197 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic