Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 196 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-01 17:17
@Holk Nee, maar er zijn demodagen in Mei in Willingen: https://www.propain-bikes.com/testride/demo-days/

Er is ook een friends app van propain waar eigenaren zich kunnen melden, maar vraag me af of mensen dat echt gebruiken.

Zelf zou ik me niet zo druk maken dat balhoofdshoek te slack is op bv een Hugene. Je zit vrij naar voren en lange chainstays zorgen dat je voorkant goed kan controleren in klimmen.

Maar als de Izzo je bevalt: die is direct beschikbaar in variëteit aan trimlevels, en dat is ook wel belangrijk in huidige markt, dan zit je in notime op de fiets.

Fox (Factory) onderdelen voor langere travel fietsen is momenteel al een probleem en uitlevering loopt vertraging op. Hugene heeft daar geen last van momenteel, maar vertragingen op toekomstige leverdata zijn momenteel eerder regel dan uitzondering in de branche.

Dus als je iets ziet wat je aanspreekt en beschikbaar is: dan is dat snel een winnaar in deze markt.
Daan_ schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:49:
[...]

Vraag dat eens op mountainbikeforum.nl Daar maak je meer kans op antwoord op deze vraag O-)

Naast dat cijfertjes van geometrie etc. interessant zijn. Is het allerbelangrijkste hoe zit je op de fiets. Zo aantal leuke merken getest toen ik naar fully opzoek was. En ondanks dat vele begonnen over geometrie van de Neuron (iets met achterhaald) zat deze voor mij toch het beste....
Testen is inderdaad altijd het beste, vooral voor de rij eigenschappen. Maar je moet altijd in achterhoofd houden dat de exacte zit op twee fietsen van ongeveer de zelfde maat vaak zo te repliceren is. (De driehoek zadel-BB-stuur). Maar dat niet geldt, of niet zo makkelijk, voor de rij-eigenschappen die uit bv front to rear center en balhoofdshoek komen. of de veringeigenschappen van het frame.

Je moet bij test fiets altijd erg kritisch zijn, hoe die er exact bij staat. Als het zadel in midden vd rails staat en je vind dat je wat te ver naar achter zit, dan is dat geen probleem, maar wel als het zadel al naar voren staat.
Zelf gebruik ik hoge riser sturen (40mm op huidige fiets), omdat ik lange benen heb en korte rug. Dus als ik op een andermans fiets van gelijke lengte stap, voelt het alsnog alsof het niet past, maar als ik dan knokkels op handvat leg dan voelt het stuk beter. Ik moet altijd soort van inbeelden hoe de fiets zo zijn als ik hem voor mij zou instellen.

Als je met een testfiets ook gaat klimmen zou ik ook gewoon de multitool pakken om zadel ook op de rails en de hoek naar wens te zetten.
En natuurlijk de vering goed instellen.....

Edit: nog een random opmerking, maar reach moet je altijd in context van stack zien. Door de manier hoe het gemeten wordt ivm balhoofdshoek. Voorbeeld bij ~63 graden is bij twee fietsen met een stack verschil van ~25mm, en een reach verschil van ~15mm (waarbij de laagste de korste is), het echte verschil in reach als je het na gelijke hoogte trekt ~27mm! (Omgekeerd: dus de laagste stack de langste dan zit het praktisch op de zelfde plek)

En in werkelijk trek je het naar gelijke hoogte omdat je stuur gewoon op je juiste hoogte wil, dus gebruik je meer spacers op de lagere stack fiets. Dit kun je enigzins omzeilen met riser bar zonder naar achter te rollen, maar dat verandert je effectieve stem lengte weer...

En/of bij een gewenste diepere zit kan je langere reach en lagere stack hebben omdat je RAD gelijk blijft....Omdat je volgens de RAD op een radius om je bottom bracket beweegt met constante straal. (Wat ook niet echt 100% onomstotelijk is maar wel redelijke benadering is)

[ Voor 15% gewijzigd door Ko.Kane op 01-05-2022 14:33 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-01 22:20
@Ko.Kane
Als ik nu de twee fietsen met elkaar vergelijk gebruik ik de volgende waarden:

Izzo XL:
Stack: 635
Reach: 492
Stem: 60
BH-hoek: 66/66.5 (flipchip)
stuur; 780mm, 20mm rise
Ik zou daar een kortere stem op zetten om op de 530/535 te komen die van de Lux en Neuron fijn zitten, een 40 of 45mm

Hugene L:
Stack: 630
Reach: 480
Stem: 50
BH-hoek: 65.5 (140mm vork)
stuur: 805mm, 30mm rise

Mbt testen; ik kan beter een fiets kopen, passen en terugsturen als het niets is dan naar die test events gan ;) Die app had ik ook gedwonload, kwam op 1 persoon uit in Zwijndrecht... Op mtbforum zag ik 2 mensen met de Propain, kan die wel benaderen.

• Ko.Kane
@Holk Dat zit zo dicht bij elkaar, dat het min of meer of het even is. Hier een vergelijking: https://www.bike-stats.de...n_Hugene%20CF%2029_2022_L

Zet naast het plaatje de uitlijning horizontaal en verticaal op "tretlager".

Alle verschillen zitten in de 10mm. De zadelbuis is wat langer, maar 170mm dropper past vast prima. Maar 10mm is makkelijk te finetunen met stem/stuur/spacers. Ik kijk ook nooit naar stuur, want dat pas ik bijna altijd aan, op zijn minst de breedte. En eens ander stuur proberen is kleine moeite, en is op prijs van fiets ook niet veel.

Het zijn fietsen met een net iets ander karakter. Maar ik denk dat in middengebergte en ook vlakkere XC routes de Izzo in zijn element is. Als ik de laaste PB review lees is het de logische keus als je route met veel up/down hebt. In reviews omschrijft iedereen wat anders, maar als er niks in staat dat je tegen houdt zou ik gewoon de beschikbare fiets kiezen. En Core 3, want tov core 2 compleet carbon frame, geen NX en wel Fox Performance Elite.

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 01-05-2022 16:22 ]

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-01 17:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5ll82K1GsU8RAomKmLHX_SdBQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNqLIW8szjtdJEBIYTR5gYSR.jpg?f=fotoalbum_large

New bike day!

Had al een tijdje mijn ogen op een Orbea Rise. Een light eMTB, dus eentje waar je nog best je best moet doen. Mijn vriendin had een S in backorder, en ik zou wachten op haar ervaringen en dan zelf besluiten of ik er eentje wil of niet. Bij die winkel kwam er een M binnen, dus gelijk maar toegeslagen.

Gelijk maar even uitgelaten op Schaarsbergen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jasper op 01-05-2022 18:03 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03:22
Jasper schreef op zondag 1 mei 2022 @ 18:03:
[Afbeelding]

New bike day!

Had al een tijdje mijn ogen op een Orbea Rise. Een light eMTB, dus eentje waar je nog best je best moet doen. Mijn vriendin had een S in backorder, en ik zou wachten op haar ervaringen en dan zelf besluiten of ik er eentje wil of niet. Bij die winkel kwam er een M binnen, dus gelijk maar toegeslagen.

Gelijk maar even uitgelaten op Schaarsbergen.
Ik moet zeggen, het is dat er een derailleur op zit anders zou die bijna door kunnen gaan voor een gearbox bike. Veel plezier ermee.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:08

Bad Brains

<(0.o)>

Ik heb weer een vraagje, ik ga morgen naar trail / hybrid fiets kijken. Deze komt uit 2010 (gok ik)
Nu zei ze het volgende over de voorvork.
De fiets is door ons als stadsfiets / sportfiets gebruikt. En is nooit het bos in geweest. Gekocht bij Wolf fietsen in delft. En netjes onderhouden. De fiets rijdt schakelt en remt prima. De voorvork zou opgepompt kunnen worden. Maar ons vorkpompje doet het niet meer Mijn man had de vork meestal vast staan. Vandaar dat wij er nu pas achter komen dat hij wat lucht kan gebruiken.
Wat kan ik hier uit herleiden? Moet deze een revisie hebben, is deze gaar? Of kan dit van alles zijn.
Hoe kan ik dat testen op locatie, ik ga er pas om 4 uur heen dus kan evt wat dingen kopen als het moet.
Heb 0 ervaringen met een MTB voorvork, heb wel voorvorken gereviseerd van motoren. Dus helemaal een leek/onhandig ben ik niet.

Front Fork Suntour NCX E

thanks

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
Bad Brains schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:56:
Ik heb weer een vraagje, ik ga morgen naar trail / hybrid fiets kijken. Deze komt uit 2010 (gok ik)
Nu zei ze het volgende over de voorvork.

[...]

Wat kan ik hier uit herleiden? Moet deze een revisie hebben, is deze gaar? Of kan dit van alles zijn.
Hoe kan ik dat testen op locatie, ik ga er pas om 4 uur heen dus kan evt wat dingen kopen als het moet.
Heb 0 ervaringen met een MTB voorvork, heb wel voorvorken gereviseerd van motoren. Dus helemaal een leek/onhandig ben ik niet.

Front Fork Suntour NCX E

thanks
Niks.. maar hou er rekening mee dat je er niks mee kan, tot je er 100 euro tegen aan gooit

Strava

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Prulleman schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:01:
[...]

Niks.. maar hou er rekening mee dat je er niks mee kan, tot je er 100 euro tegen aan gooit
Niks als in, je kan er niks van zeggen?
Een revisie kan ik toch zelf uitvoeren of is er echt iets mee aan de hand. Hoe kost dat 100,-

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-01 20:11
Bad Brains schreef op zondag 1 mei 2022 @ 21:56:
Wat kan ik hier uit herleiden?
Dat die vork waarschijnlijk al 10 jaar geen service meer gehad heeft en het de vraag is of je dit met een revisie weer goed krijgt, of dat de stanchions en pistons inmiddels ook beschadigd zijn.

Op de Suntour website kan je in elk geval de exploded views vinden.

Wat voor fiets ben je eigenlijk naar op zoek? Deze vork is een vork met heel weinig travel, meer bedoeld voor hobbelige landweggetjes dan voor serieuze MTB-tracks, maar als je vooral een commuter wilt, dan is het natuurlijk prima.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Het is Tanopah, Cube.
Dus idd een hybrid/trail. Zeker geen mtb.

Denk dat je hem het best kan vergelijken met een gravelbike met MTB stuur?
Sjoewe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:06:
[...]

Dat die vork waarschijnlijk al 10 jaar geen service meer gehad heeft en het de vraag is of je dit met een revisie weer goed krijgt, of dat de stanchions en pistons inmiddels ook beschadigd zijn.
En dit is niet te zien van de buitenkant / testen lijkt me?

[ Voor 94% gewijzigd door Bad Brains op 01-05-2022 23:23 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-01 20:11
De stanchions kan je natuurlijk wel bekijken, die moeten gewoon glad zijn. Als er krassen op zitten of roest, dan is het FUBAR.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Sjoewe schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:26:
De stanchions kan je natuurlijk wel bekijken, die moeten gewoon glad zijn. Als er krassen op zitten of roest, dan is het FUBAR.
Top dan weet ik wat meer, als die niet ok zijn dan gewoon niet aan beginnen dus.

Ik kan de MP link wel droppen, er zitten namelijk goede fotos bij. (geen idee of dat mag)
Dat is ook zo'n beetje waarom ik er naar wilde kijken.
Tandwielen hebben zeker hun beste tijd gehad.

[ Voor 23% gewijzigd door Bad Brains op 01-05-2022 23:30 ]

• Ko.Kane
@Bad Brains Zon vorkje is 99e bij BC: https://www.bike-componen...i-Disc-Federgabel-p43622/

Er is ook een model van 180e, geen idee wat het verschil is, maar zon project zou ik zeggen de goedkoopste. Maar voor 99e zou ik niet beginnen met service, alleen al de spullen voor de service zoeken is al te veel moeite dan. Behalve als je het ziet als project om wat te leren.

*edit ik neem gewoon aan dat dat type fiets 28" heeft en 63mm, zelf controleren voordat je dit als waar aan neemt

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 01-05-2022 23:46 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:27

Kluus

Gang is alles

Ko.Kane schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:44:
@Bad Brains Zon vorkje is 99e bij BC: https://www.bike-componen...i-Disc-Federgabel-p43622/

Er is ook een model van 180e, geen idee wat het verschil is, maar zon project zou ik zeggen de goedkoopste. Maar voor 99e zou ik niet beginnen met service, alleen al de spullen voor de service zoeken is al te veel moeite dan. Behalve als je het ziet als project om wat te leren.

*edit ik neem gewoon aan dat dat type fiets 28" heeft en 63mm, zelf controleren voordat je dit als waar aan neemt
Die goedkope vork die je linked is een coil vork, die van 180e is luchtgeveerd. In het geval van @Bad Brains zal het dus om die laatste gaan.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Ik kon het type / jaar niet vinden maar het is een 29er met Alexrims (welke weet ik niet)
Dat zegt dus ook niets, ik weet helaas gewoon niet welke fiets het precies is.
Zoals ik al zei, ik kan de MP link wel posten als iemand wil kijken.
Iedereen bedankt iig voor alle tips. Erg informatief voor me.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:51:
Ik kon het type / jaar niet vinden maar het is een 29er met Alexrims (welke weet ik niet)
Dat zegt dus ook niets, ik weet helaas gewoon niet welke fiets het precies is.
Zoals ik al zei, ik kan de MP link wel posten als iemand wil kijken.
Iedereen bedankt iig voor alle tips. Erg informatief voor me.
Die mag je gewoon posten hoor.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Dit is hem dus.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Klitse
  • Niet online
Bad Brains schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:54:
Dit is hem dus.

***members only***
Heel slecht ziet ie er in elk geval niet uit. Vorkpoten zijn zwart dus dan is het snel genoeg te zien of er krassen op zitten. Op de foto in elk geval niet te zien maar een closeup is er niet.
Maar als je toch gaat kijken, wat let je om een vorkpomp mee te nemen en hem ter plekke op te pompen om te kijken of dat wat doet?

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Ja dat dacht ik al, ik vraag me alleen waar ik er een kan kopen op maandag.
Zal even zoeken op fietsen winkels die open zijn morgen. We gaan pas om 15:30 weg.

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Had een vaag probleem met mijn derailleur; de ketting liep af en toe van het bovenste tandwieltje af. Fietsenmaker snapte het ook niet, mijn remmen moesten afgesteld dus hij had hier ook gelijk naar gekeken. Voor vervoer van de fiets moesten de wielen er even uit; kwam ik erachter dat het eind stukje van de versnellingskabel raar naar binnen gebogen zat, en bij schakelen naar kleine tandwielen achter kwam dat stukje draad precies tussen de derailleur waardoor hij de ketting van het bovenste wieltje drukte 🙄 nog nooit gehad

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-01 22:29

Appie

F1RST Racing

Holk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:15:
Vraag. Kun je een 10-50 SRAM cassette rijden op de nieuwe GX AXS groepset? Daar zit normaal een 10-52 op. Reden; mogelijk fiets op oog met een 10-52, maar heb nog een XX1 10-50 liggen

Dank voor de input!
Ja ik rij met een AXS 10-50T op mijn Evo en een AXS 10-52T op mijn Levo.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-01 14:27

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Bad Brains schreef op zondag 1 mei 2022 @ 23:54:
Dit is hem dus.

***members only***
Ik weet niet of ik er helemaal langs zit maar ik vind dit heel veel geld voor een fiets van 10 jaar oud? Nu weet ik dat de huidige tijd waarin we leven er voor zorgt dat alles gewoon f*cking duur is maar dan nog. ik weet niet of je eventueel iets meer budget vrij kunt maken en als dit niet gaat zou ik persoonlijk (hoe leuk het fietsen ook is) nog 1 of 2 maandjes doorsparen en eens naar Wim de Vos gaan waar je denk ik voor iets meer geld een veel leukere en betere fiets zou kunnen scoren.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Holk
Ben er bijna uit. De YT Izzo Core 4 gaat het waarschijnlijk worden, maar uiteraard is de montage niet volledig wat ik wil. Ik zou graag een GX AXS willen ipv de X0.1 groepset. Daarom maar YT gevraagd of ze dit kunnen regelen (vragen kan altijd), de Uncaged 7 komt met een XX1 AXS groepset dus ze zijn vertrouwd met het elektronische schakelen van SRAM. If not, dan haal ik de X0.1 groepset er direct af, ik heb nog een nieuwe XX1 cassette en een XX1 crankset liggen, dus met een GX AXS upgrade set ben ik dan klaar. Is meer de fuzz om het omzetten zelf dat ik ze het vraag.

Battleship grijs voor de kritische kijkers

• Nutterd

Nutterd

Holk schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:41:
Ben er bijna uit. De YT Izzo Core 4 gaat het waarschijnlijk worden, maar uiteraard is de montage niet volledig wat ik wil. Ik zou graag een GX AXS willen ipv de X0.1 groepset. Daarom maar YT gevraagd of ze dit kunnen regelen (vragen kan altijd), de Uncaged 7 komt met een XX1 AXS groepset dus ze zijn vertrouwd met het elektronische schakelen van SRAM. If not, dan haal ik de X0.1 groepset er direct af, ik heb nog een nieuwe XX1 cassette en een XX1 crankset liggen, dus met een GX AXS upgrade set ben ik dan klaar. Is meer de fuzz om het omzetten zelf dat ik ze het vraag.

Battleship grijs voor de kritische kijkers
mooie fiets man! :9~ ook een mooie kleur! (stiekem was ik voor de zwarte gegaan ondanks dat ik "anti" zwarte fietsen ben, maar vind hem hier heel vet!) Hoop dat YT aan je "eisen" kan voldoen! We zien de foto's wel voorbij komen als hij er is ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 19:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Holk Fiets helemaal naar wens vinden is bijna utopia. Zou mooi zijn als fabrikanten configuratie opties mee geven. Orbea doet als goed is zoiets.

[ Voor 40% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2022 15:59 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 10:01:
@Holk Fiets helemaal naar wens vinden is bijna utopia. Zou mooi zijn als fabrikanten configuratie opties mee geven. Orbea doet als goed is zoiets.

Hier komt in juni nieuwe fiets en als eerste vliegt de XTR derailleur/shifter van de fiets samen met de FOX factory dropper en komt er XX1 AXS op van de HT en een AXS dropper.
Jup, en vaak zijn upgrades als het mogelijk is bij de fabrikant duur. Voor mijn volgende fiets wordt de focus vooral Frame & vering. Een GX AXS setje knal ik er zelf wel op en remmen neem ik wel mee van m'n huidige.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-01 09:40

Nox

Noxiuz

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een gearbox (pinion c1.12) icm belt of ketting? Ben het geklooi met derailleurs zat en neig heel erg naar rohloff/pinion icm een singlespeed ketting of belt. Waarschijnlijk een pinion met belt, maar er zijn zoveel dingen waar ik nog vragen bij heb...

Pinion tov rohloff heeft mijn voorkeur obv wat video's op youtube en gebruikerservaringen. Het gewicht mooi laag en centraal. Je kan 'eenvoudig' je wielen verwisselen voor wat anders (niet dat ik dat doe) maar bovendien lijkt het me een iets robuuster systeem vanwege meer ruimte/gewicht voor de parts. Als er wat mee is dan is dat ook nog eenvoudiger op te lossen doordat het zo los is, ipv een compleet wiel wisselen.

Nadeel zie ik dan wel weer dat een riem niet field-servicable is, bij een pinion je volgens mij meer torque zet op je ketting of riem omdat je bij klimmen na de torque-converter (versnellingen) de overbrenging doet ipv dat het daarna gebeurt bij een rohloff. Er zit dan wel een 1 op 1 vertanding op een pinion bak. Zal wel een onyx hub in komen (direct engagement) omdat de pinion al een vrijloopsysteem heeft (en die wil je, want anders raast er een ketting op hoge snelheid langs je benen, als er wat tussenkomt oid is het gelijk weer stuk).

De trapaslagers bij een pinion icm riem is een ander ding, er staat voorspanning op de riem wat een beetje extra belasting brengt en bovendien, als ze vervangen moeten worden na een paar jaar is dat goed zelf te doen of kan een fietsenmaker daarmee omgaan? Ik kan wel wat zelf, maar heb geen schuur met volledige werkplaats hiervoor. Er zal sowieso een frame komen passend bij het systeem (wss Ti) dus dat het frame een aparte dropout met opening voor riem nodig heeft of non-boost moet zijn voor een rohloff is geen issue/challenge. Frame wordt sowieso een hardtail overigens.

Reden dat ik naar een wat onderhoudsvriendelijker systeem wil is omdat ik straks op een appartement woon en geen schuur meer heb. Daarnaast merk ik nu al dat ik na 2x fietsen de derrie moet afstellen, het ding schakelt na een ritje voor geen meter meer en het verpest ritjes. Dat is de grens die ik trek, ik kan best eens fietsen met een fiets die soms een versnelling slecht pakt of dat ik 2x moet schakelen, een tikje of piepje en kraakje ergens, prima, maar soms is het gewoon een en al mechanisch gehuil uit de drivetrain wat ik hoor. Dan kan ik niet meer vertrouwen op de fiets dat ik heel blijf en thuis kom en fiets ik minder. Ik moet hem kunnen pakken en fietsen, ook als hij een keer wat vies is of het een blubberbende is waar ik ga fietsen. Daar is een riem natuurlijk echt hemels.

Gewicht van een pinion of rohloff doet me niet zoveel, ik ben zelf geen lichte rijder van 60kg (zal ergens 95 zijn) en fiets voor plezier, niet voor de strava. Wat extra weerstand ook niet, als ik ga klimmen (waar ik het optimaalste wil) staat mijn chain line met 1x12 compleet scheef en voeg wat halfversleten derailleurwieltjes en wat vuil in je ketting toe (ik wax hem wel braaf altijd) en je hebt veel meer weerstand van een ketting dan een rohloff of pinion je brengt.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 02-05-2022 11:13 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Nutterd schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Ik weet niet of ik er helemaal langs zit maar ik vind dit heel veel geld voor een fiets van 10 jaar oud? Nu weet ik dat de huidige tijd waarin we leven er voor zorgt dat alles gewoon f*cking duur is maar dan nog.
@Nutterd
Ik zit stiekem in het mountainbike topic omdat men hier altijd vriendelijk is en de tijd neemt mijn vragen te beantwoorden.
Maar dit is in principe een tour MTB en de geometrie is ook vriendelijker voor een ouwe lul als ik.
Ga hem ook niet als een MTB gebruiken maar wel ritjes door het Amsterdamse bos (die heeft geen MTB paden)

Anyhoo, tl;dr Ik weet waar ik naar kijk als ik fiets zie, ding heeft (als hij uit 2010 is) 1600,- gekost.
Is volledig XT en zoals je ook gezien hebt ziet hij er goed uit. Lijkt niet mee gesmeten te zijn etc.

De crux is dat ik niets van voorvorken weet en ze een verhaal hadden dat hij altijd op lockout heeft gezeten en nu is hun pompje "stuk" (om te testen). Daarom was ik even het topic ingestapt.

400,- en doorsparen voor een gelijke fiets. Doe daar maar 1200,- bij met de huidige prijzen.
Probleem is als de vork naar de klote is dan is die 400,- niet meer reëel.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-01 15:56
Bad Brains schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:16:
[...]

@Nutterd
Ik zit stiekem in het mountainbike topic omdat men hier altijd vriendelijk is en de tijd neemt mijn vragen te beantwoorden.
Maar dit is in principe een tour MTB en de geometrie is ook vriendelijker voor een ouwe lul als ik.
Ga hem ook niet als een MTB gebruiken maar wel ritjes door het Amsterdamse bos (die heeft geen MTB paden)

Anyhoo, tl;dr Ik weet waar ik naar kijk als ik fiets zie, ding heeft (als hij uit 2010 is) 1600,- gekost.
Is volledig XT en zoals je ook gezien hebt ziet hij er goed uit. Lijkt niet mee gesmeten te zijn etc.

De crux is dat ik niets van voorvorken weet en ze een verhaal hadden dat hij altijd op lockout heeft gezeten en nu is hun pompje "stuk" (om te testen). Daarom was ik even het topic ingestapt.

400,- en doorsparen voor een gelijke fiets. Doe daar maar 1200,- bij met de huidige prijzen.
Een semi-soortgelijke fiets welke ook prima aan jouw eisen zal voldoen zou dan ook een Trek Dual sport kunnen zijn.
Zi hier nieuw op voorraad: https://www.12gobiking.nl...349=8064&352=185&346=7750

PSN: Flix20-NL

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Flix20 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:19:
[...]

Een semi-soortgelijke fiets welke ook prima aan jouw eisen zal voldoen zou dan ook een Trek Dual sport kunnen zijn.
Zi hier nieuw op voorraad: https://www.12gobiking.nl...349=8064&352=185&346=7750
Ja, leuke fiets. Maar afgemonteerd met dingen die ik niet op mijn verlanglijst heb.

Dit is me net iets te gewoon/stads maar dit zou vergelijkbaar zijn.
https://www.12gobiking.nl/koga-f3-5-0-2021

[ Voor 8% gewijzigd door Bad Brains op 02-05-2022 13:32 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarschijnlijk heel stuk beter dan de afmontage van fiets van 10 jaar oud. Ook al is die XT ;-)

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Daan_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:31:
Waarschijnlijk heel stuk beter dan de afmontage van fiets van 10 jaar oud. Ook al is die XT ;-)
Ja, is dat echt zo.
Ik heb hier XT shifters uit de jaren 90 op mijn zelfbouw zitten en die zijn retestrak met schakelen, ook na 20+ jaar.
En die techniek kan je wel verouderd noemen.

Er wordt vaak geschermd met ja maar oude troep, nieuw en goedkoper is beter.
En dat kan voor een lager segment wel op gaan, sure. Maar als je in het hogere segment zit is zo'n acera setje echt niet beter.

Maarja ik weet ook niet alles, maar ben in ieder geval niet "altijd" overtuigd dat new is better.

• Ko.Kane
Bad Brains schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:16:
[...]

@Nutterd

Ik zou die slappe vork als risico meenemen in je bod. Een vork service kost ook 100e en vervanging dus iets van 180. Dat zou ik noemen en als hij niet ter plekke opgepompt kan worden zou ik gewoon 300e bieden.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bad Brains schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:36:
[...]

Ja, is dat echt zo.
Ik heb hier XT shifters uit de jaren 90 op mijn zelfbouw zitten en die zijn retestrak met schakelen, ook na 20+ jaar.
En die techniek kan je wel verouderd noemen.

Er wordt vaak geschermd met ja maar oude troep, nieuw en goedkoper is beter.
En dat kan voor een lager segment wel op gaan, sure. Maar als je in het hogere segment zit is zo'n acera setje echt niet beter.

Maarja ik weet ook niet alles, maar ben in ieder geval niet "altijd" overtuigd dat new is better.
Persoonlijk zou ik die fiets van tien jaar lekker laten staan en naar fiets kijken zoals eerder is gepost in dit topic. Shifter is makkelijk te vervangen en zijn de kosten niet.

Voorvork daarin tegen liggen de prijzen een stuk hoger. Beetje voorvork heeft eens in de zoveel tijd onderhoud nodig. Als voorvork tien jaar geen onderhoud heeft gehad? succes met duimen of deze nog onderhouden kan worden (gezien de leeftijd) ;-) Klein onderhoud voor vork ligt gemiddeld rond de 100,- euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 02-05-2022 13:42 ]

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Ko.Kane schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Ik zou die slappe vork als risico meenemen in je bod. Een vork service kost ook 100e en vervanging dus iets van 180. Dat zou ik noemen en als hij niet ter plekke opgepompt kan worden zou ik gewoon 300e bieden.
Ja zoiets had ik ook, kan geen pomp vinden anders dan er een kopen die 2 keer zo duur is.
Dus ik moet dat met jullie advies op het oog en gevoel doen.
Daan_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Persoonlijk zou ik die fiets van tien jaar lekker laten staan en naar fiets kijken zoals eerder is gepost in dit topic. Shifter is makkelijk te vervangen en zijn de kosten niet.

Voorvork daarin tegen liggen de prijzen een stuk hoger. Beetje voorvork heeft eens in de zoveel tijd onderhoud nodig. Als voorvork tien jaar geen onderhoud heeft gehad? succes met duimen of deze nog onderhouden kan worden (gezien de leeftijd) ;-) Klein onderhoud voor vork ligt gemiddeld rond de 100,- euro.
Ja hier staan wij er dus echt anders in, als je budget is wat is dan heb je die keuze soms niet.
Dat gezegd vindt ik die Tonopah vele male mooier dan de eerder geposte fiets.
Wat ik wil (een E-MTB van 4000,-) en wat ik kan kopen zit significant verschil in.

De voorvork kan ik, mits niet helemaal gaar zelf wel servicen als ik de onderdelen vindt.
Waardeer wel het meedenken, dus dat is het niet. (y)

Edit;

Ik ga er heel sceptisch ook heen hoor, want vage verhalen.
3 jaar geleden gekocht en het bouwjaar niet weten, maar ik heb kunnen achterhalen dat het 90% zeker een 2010 model is.
Voorvork altijd op lockout, toen we wilde testen werkte het pompje niet.
Dus ik loop zo weg als het verhaal aan geen kanten deugt.

[ Voor 9% gewijzigd door Bad Brains op 02-05-2022 14:07 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01
Nutterd schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:18:
[...]

Ik weet niet of ik er helemaal langs zit maar ik vind dit heel veel geld voor een fiets van 10 jaar oud? Nu weet ik dat de huidige tijd waarin we leven er voor zorgt dat alles gewoon f*cking duur is maar dan nog. ik weet niet of je eventueel iets meer budget vrij kunt maken en als dit niet gaat zou ik persoonlijk (hoe leuk het fietsen ook is) nog 1 of 2 maandjes doorsparen en eens naar Wim de Vos gaan waar je denk ik voor iets meer geld een veel leukere en betere fiets zou kunnen scoren.
Ik heb een goede maand geleden een Merida 29" volledig XT afgemonteerd uit 2015 voor 375 euro gekocht op marktplaats. Daar moesten wel twee nieuwe banden op. Ik vind 500 euro met een niet werkende voorvork dan ook aan de prijs :)
Beetje voorvork heeft eens in de zoveel tijd onderhoud nodig. Als voorvork tien jaar geen onderhoud heeft gehad?
Vorige eigenaar bracht 'm jaarlijks naar de fietsenmaker. Kan ik op een of andere manier checken of de voorvork onderhoud nodig heeft?

[ Voor 17% gewijzigd door ephymerous op 02-05-2022 13:55 ]

XXXVI

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

ephymerous schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Ik heb een goede maand geleden een Merida 29" volledig XT afgemonteerd uit 2015 voor 375 euro gekocht op marktplaats. Daar moesten wel twee nieuwe banden op. Ik vind 500 euro met een niet werkende voorvork dan ook aan de prijs :)
Er is wel een verschil of je het 600 of 7000 model hebt gekocht.
Overigens, de fiets is 400,- wilde het even zeggen :p

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01
Bad Brains schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Er is wel een verschil of je het 600 of 7000 model hebt gekocht.
Overigens, de fiets is 400,- wilde het even zeggen :p
Ik heb er gelukkig geen verstand van. Ik wilde voor weinig het MTBen weer oppakken. Het is volgens mij deze (zal wel lang op voorraad hebben gestaan, model is 2013, factuur zegt 2015).

[ Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 02-05-2022 14:39 ]

XXXVI

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Mooie fiets hoor, zeker niet teveel voor betaald als hij er goed uit ziet.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
[...]

Hier kan ik over meepraten. Mijn vorige fiets heb ik de deur uitgedaan door een voorvork die de topcap eruit blies door jarenlang geen onderhoud. Pas enorm op met de vorken en dempers op tweedehands fietsen en zorg dat je 100% zeker weet dat het goed onderhouden is. Als je net als ik t.z.t. de fout maakt om een vork te kopen met krassen in de stanchions, ben je het haasje. Vorken zijn enorm duur en de meeste goede luchtvorken worden ook niet meer met QR gemaakt.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-01 11:32
Krassen zegt ook niet zo veel, mijn vork is ook gewoon jaarlijks in onderhoud en daar zitten krassen op. Was geen probleem volgens Bikesuspension.

Wat je eerder moet afvragen is hoeveel menen hun vork en demper überhaupt in onderhoud hebben.

Bijvoorbeeld als je bij Mantel een servicebeurt voor je MTB boekt wordt er niet naar de vork gekeken!

Voor 50 euro onderhoud is:
Werkzaamheden:
Afstellen/controleren remmen
Afstellen/controleren versnellingen
Afstellen/controleren naven
Afstellen/controleren balhoofd
Afstellen/controleren trapas
Smeren ketting
Oppompen/controleren banden
Natrekken van alle bouten en moeren
Spaken spannen en wielen richten

[ Voor 48% gewijzigd door GrooV op 02-05-2022 14:58 ]

• Ko.Kane
daanb14 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Hier kan ik over meepraten. Mijn vorige fiets heb ik de deur uitgedaan door een voorvork die de topcap eruit blies door jarenlang geen onderhoud. Pas enorm op met de vorken en dempers op tweedehands fietsen en zorg dat je 100% zeker weet dat het goed onderhouden is. Als je net als ik t.z.t. de fout maakt om een vork te kopen met krassen in de stanchions, ben je het haasje. Vorken zijn enorm duur en de meeste goede luchtvorken worden ook niet meer met QR gemaakt.
Maar in dit geval gaat het om een vork die nieuw maar 100e in coil, of 180e in air is. Dus downside risico is beperkt.

Uiteraard kritisch de buitenkant controleren, als de boel lekt (olie en/of lucht niet vast houdt in geval van air) en geen functionerend rebound circuit heeft dan laten staan (of gewoon 180e onderbieden). Zelf een lower service doen hoeft niet veel te kosten als preventief onderhoud na koop.

Maar in de prijscategorie van @Bad Brains en om beetje in A'dams bos te fietsen, heb je geen Fox Factory van 1000e plus nodig. En 400e gebruikt is tov nieuw in prijsrange 800-1600 gewoon de helft of 4x zo weinig. En als je het niet hebt of er niet voor over hebt, ben je dan wel mooi onderweg voor weinig.

Ik heb zelf nog een Cube Acid uit iets van 2007 en die is niet meer voor sport gebruik, maar die vork krijgt echt geen onderhoud tenzij er wat mis is, en mocht er wat mis zijn komt er goedkope fix in. Maar die fietst nu al ruim 10 jaar met dat principe.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GrooV schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:54:
Krassen zegt ook niet zo veel, mijn vork is ook gewoon jaarlijks in onderhoud en daar zitten krassen op. Was geen probleem volgens Bikesuspension.

Wat je eerder moet afvragen is hoeveel menen hun vork en demper überhaupt in onderhoud hebben.

Bijvoorbeeld als je bij Mantel een servicebeurt voor je MTB boekt wordt er niet naar de vork gekeken!

Voor 50 euro onderhoud is:
Werkzaamheden:
Afstellen/controleren remmen
Afstellen/controleren versnellingen
Afstellen/controleren naven
Afstellen/controleren balhoofd
Afstellen/controleren trapas
Smeren ketting
Oppompen/controleren banden
Natrekken van alle bouten en moeren
Spaken spannen en wielen richten
Mantel moet je ook niet heen voor fiets onderhoud. :+ Daar tot drie keer toe slechte ervaring gehad. Ze spande de kroon door niet te melden dat ze carbon frame beschadigd hadden tijdens het vervangen van de BB. Was best gedoe om alles weer gefixed te krijgen.

Frame hebben ze na veel gedoe laten repareren. Fiets netjes afgemonteerd terug krijgen zat er helaas niet bij. Remmen niet fatsoenlijk gebleed. Remblokken kon ik weg gooien (waren net nieuw) Zaten vol met olie. BB zat er scheef in. Verkeerde spacers gebruikt. Crank kon niet eens normaal rond draaien. Ben zelf nog wel even druk geweest om dit weer te fixen. :(

• GrooV
Daan_ schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:07:
[...]

Mantel moet je ook niet heen voor fiets onderhoud. :+ Daar tot drie keer toe slechte ervaring gehad. Ze spande de kroon door niet te melden dat ze carbon frame beschadigd hadden tijdens het vervangen van de BB. Was best gedoe om alles weer gefixed te krijgen.

Frame hebben ze na veel gedoe laten repareren. Fiets netjes afgemonteerd terug krijgen zat er helaas niet bij. Remmen niet fatsoenlijk gebleed. Remblokken kon ik weg gooien (waren net nieuw) Zaten vol met olie. BB zat er scheef in. Verkeerde spacers gebruikt. Crank kon niet eens normaal rond draaien. Ben zelf nog wel even druk geweest om dit weer te fixen. :(
Nee ik ga er ook niet heen maar dit was even om aan te tonen dat vork onderhoud niet standaard is.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Eind vorig jaar heb ik mijn Moozes Chaser naar een lbs gebracht voor onderhoud en gisteren was de dag dan eindelijk daar: voor het eerst in een 2-3 jaar weer op de MTB gestapt! Eerst naar de Decathlon voor een nieuwe helm en daarna de tracks op. Ergens halverwege de route kwam ik in een bocht een flinke wortel tegen en toen ik die zag wist ik al wat er ging gebeuren, zijwaarts eroverheen was nog de enige optie. Dichtstbijzijnde boom gelukkig gemist, maar wel wat schrammen aan overgehouden.

Meteen ook nieuwe pedalen (thanks for the tip @iamerwin) en schoenen besteld. De Shimano M324 hybride pedalen waren nogal een miskoop vorig jaar, ik zie mezelf niet gauw weer met SPD fietsen, en je blijft maar de goede kant naar boven draaien. Mijn FiveTen Aescent schoenen voldeden voor nu prima, maar na 10 jaar laten alle verschillende lagen van de zool los dus die houden het niet lang meer vol.

Kan het ook niet laten om meteen weer naar nieuwe fietsen te kijken, er moet toch een goede reden zijn dat we van 26 naar 29 inch zijn gegaan. Maar eerlijk gezegd doet de 11 jaar oude Chaser het ook nog prima, dus eerst maar eens kijken of ik het echt weer volhoud voordat ik weer teveel ga uitgeven.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Zo, kogel door de kerk.
Ze had uiteindelijk toch de vork nog opgepompt.
Fiets ziet er echt heel netjes uit, weet nog steeds niet of het een 2010 model is maar nu heb ik serienummers.
Vork was (volgens mijn leken oog) nog goed, geen olie of gekke geluiden.
Het is een 9 speed 3x dus dat is volgens mij ook wel uit die tijd (2010)
Ga nu even serienummer identificatie googlen.
edit; wat mij op viel, bijna 0 steenslag.

Foto genomen van de tandwielen, maar die kunnen nog even mee (ik commute en rij er eindjes mee over de weg/bos) iig dit seizoen lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Vm9c--QdI4JBXjCJrdt_A2bx6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9XQIPN8gSBRweYqM2Ih0oqXA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XVamn9mUs2MGT02JSe2R60vRKiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9TAJERxdWCQeJMTgLxtrRae.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_qFhietqhrrAaPQOZmUQuIa-k0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdnxUafFFhx8kJOjZ5uCsqpy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5S0XLt9fVV_tefsa6w3dwv0Kb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SxyTyAX9X8jNveZyIIFqUXCm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnwdJM8kpv7jN_yDjgQqGFkqACY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dP504D6qWYjqsSnJfcauMIVT.jpg?f=fotoalbum_large

• Prulleman
@Bad Brains een 2010 model kan ook alter gekocht zijn, genoeg overjarige modellen in de handel (in die tijd....)
En wat betreft de tandwielen... Zolang het niet overslaat lekker mee rijden

Strava

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Prulleman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:01:
@Bad Brains een 2010 model kan ook alter gekocht zijn, genoeg overjarige modellen in de handel (in die tijd....)
En wat betreft de tandwielen... Zolang het niet overslaat lekker mee rijden
Ik moet de kabel geleiders eraf halen om het complete serial nummer te zien.
Ze zal toch niet liegen met 4 jaar geleden? Het is tenslotte marktplaats. ;)

edit; wat ook weird is, er zitten el cheapo 29 2.1 banden in.
Maar het is een hybride, dus als ik die oppomp op 4bar (max 4.5) loopt ie aan. (in de lengte / noppen)
Het blijft een rare aankoop. c.q. verhaal.
Zoek nu een passende achterband lol.

[ Voor 20% gewijzigd door Bad Brains op 02-05-2022 19:30 ]

• GrooV
Wel een rare oplossing met die versnellingskabels zo open en bloot op het laagste punt van het frame, is wel een modder magneet zo.

Wat maakt het trouwens uit welk jaar die komt?

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

GrooV schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:33:
Wel een rare oplossing met die versnellingskabels zo open en bloot op het laagste punt van het frame, is wel een modder magneet zo.

edit; Die kabels, ja. Ik zit stiekem in het MTB topic, maar de fiets is een trail/touring dus ik mag hier eigenlijk niks vragen ;) Maar dit is een hele normale kabelroute als je niet door het frame gaat imo.

Nee nee dat maakt niet uit, het ging om het verhaal.
3 jaar oud, maar dit model word al sinds '17 niet meer gemaakt. En alles wat ik zag leek er niet op totdat ik op de 2010 versie kwam.
Je zou natuurlijk een 2010 model in '19 kunnen kopen maar lijkt onwaarschijnlijk.
Ik vond het gewoon een interessant/vreemd gegeven, als de fiets er goed verzorgd uit ziet en het valt in mijn budget EN het heeft de onderdelen die ik graag wil boeit het mij niks.

[ Voor 12% gewijzigd door Bad Brains op 02-05-2022 19:40 ]

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01 15:02

Ik heb een Cube race one uit 2015 en daar gaan de kabels net zo, dus ik gok dat Cube dat wel meer doet met hun fietsen

• Prulleman

Ja.. vind het ook niks.. mijn Cannondale FSI (carbon) frame uit 2018 had het ook.. (de modellen vanaf de 2019/ ocho hebben de kabels intern)

In de praktijk vallen de problemen overigens wel mee, heeft altijd soepel geschakeld, op een gege5 moment (denk na 2 jaar ofzo) liep het niet helemaal lekker meer, toen bleek de achter shifter kabel helemaal gerafeld te zijn..

dus vuil is niet echt een probleem, maar voor de levensduur is het niet ideaal.

Een volledige buitenkabel is eigenlijk in alle opzichten beter (behalve gewicht)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 02-05-2022 21:11 ]

Strava

• Jasper
Hoe slecht is het nu om je fiets op te hangen aan de stuurpen zadelpen bij een fietsstandaard als je een dropper hebt? Ik hoor mensen zeggen dat je je fiets niet bij zijn zadel moet pakken als er een dropper op zit, maar dat heb je dan ook bij zo'n fietsstandaard gok ik?

• Prulleman
Jasper schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:12:
Hoe slecht is het nu om je fiets op te hangen aan de stuurpen bij een fietsstandaard als je een dropper hebt? Ik hoor mensen zeggen dat je je fiets niet bij zijn zadel moet pakken als er een dropper op zit, maar dat heb je dan ook bij zo'n fietsstandaard gok ik?
Stuurpen..? Zadelpen/dropper bedoel je neem ik aan?

Maar je moet schijnbaar niet aan het zadel trekken als ie ingeschoven is. Het gaat hier dus om de opwaartse kracht. In uitgeschoven toestand komen er bij normaal gebruik ook fikse krachten op (met name door druk achterop je zadel), even in de montagestandaard kan dan geen kwaad (is ook geen opwaartse kracht). Waar je wel voor uit moet kijken is krassen, dus zorgen dat de boel goed schoon is en een doekje ertussen.

Strava

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-01 14:22
Vraagje, ik heb een tweedehands fiets maar rijd altijd op het grote blad (want omgeving Eindhoven, prachtige omgeving verder maar zo plat als een pannenkoek). Nu viel me op bij het afstellen van de achterderailleur dat mijn voorderailleur rubt op het kleinste blad. Iets verder gekeken en toen viel me op dat het eigenlijk een voorderailleur is voor 3 bladen terwijl ik met 2 rijd (whoops, niet goed op gelet bij aankoop). Zit nu 2*10 op. Verder is de hele fiets een collectie van slx/xt. Hij kan ook simpelweg niet naar de juiste afstand, ook al is hij al flink ingesleten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0vWJjEgSgfd_eH8X07ogV5u7iSY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kehvYeUIgmUo4jBdgUcLp4eG.jpg?f=fotoalbum_large

Afstand boven het blad klopt ook geen reet van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyBO6viXqjuS3CKxwbtIGnXQO5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xKX4P15Eb929NVja4Q4ykrKo.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon zoiets kopen?:
https://www.bikester.nl/s...?vgid=G644393&cgid=300849

Of heeft iemand nog tips/trucs?

• Jasper
Prulleman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:30:
[...]

Stuurpen..? Zadelpen/dropper bedoel je neem ik aan?

Maar je moet schijnbaar niet aan het zadel trekken als ie ingeschoven is. Het gaat hier dus om de opwaartse kracht. In uitgeschoven toestand komen er bij normaal gebruik ook fikse krachten op (met name door druk achterop je zadel), even in de montagestandaard kan dan geen kwaad (is ook geen opwaartse kracht).
Zadelpen inderdaad. Heb het aangepast.

In principe heb je hetzelfde effect als je je fiets bij het zadel pakt tov dat hij aan de zadelpen in een fietsstandaard hangt? Het is beide opwaartse kracht. In het laatste geval omdat de fiets zichzelf naar beneden trekt. Of denk ik nu te simpel.
Waar je wel voor uit moet kijken is krassen, dus zorgen dat de boel goed schoon is en een doekje ertussen.
Goeie!

• Prulleman
Verschil is ingeschoven of uitgeschoven, het laatste kan geen kwaad.

Strava

• Jasper
Ah check. Dus even compleet uitschuiven en dan is het geen issue. Tnx!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:30

Roozzz

Plus ultra

@Bastard heb je het tweede blad nodig? Je stelt dat je hem nooit gebruikt, dan zou je ook gewoon de derailleur kunnen verwijderen :p

Evt kan je dan nog de twee bladen vervangen voor een narrow wide. Heb je spontaan een hippe 1x :+

If you can see, look. If you can look, observe

• Prulleman
Bastard schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:39:
Vraagje, ik heb een tweedehands fiets maar rijd altijd op het grote blad (want omgeving Eindhoven, prachtige omgeving verder maar zo plat als een pannenkoek). Nu viel me op bij het afstellen van de achterderailleur dat mijn voorderailleur rubt op het kleinste blad. Iets verder gekeken en toen viel me op dat het eigenlijk een voorderailleur is voor 3 bladen terwijl ik met 2 rijd (whoops, niet goed op gelet bij aankoop). Zit nu 2*10 op. Verder is de hele fiets een collectie van slx/xt. Hij kan ook simpelweg niet naar de juiste afstand, ook al is hij al flink ingesleten:
[Afbeelding]

Afstand boven het blad klopt ook geen reet van:
[Afbeelding]

Gewoon zoiets kopen?:
https://www.bikester.nl/s...?vgid=G644393&cgid=300849

Of heeft iemand nog tips/trucs?
Geen ervaring met dit specifieke geval, maar de voorderailleur is wel echt gemaakt voor 2 of 3 voorbladen. Als je met verschillende hoogtes geen positie kan vinden die goed werkt zou ik inderdaad gewoon een 2x kopen. Wel ff op de mount letten, volgens mij link je de juiste (high direct mount), maar lastig te zien op de foto.

Of inderdaad waar @Roozzz zegt :) als je toch maar 1 blad gebruikt, gewoon die zooi eraf en een enkel NW blad erop. Die moet zo te zien toch ook vervangen worden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 02-05-2022 22:43 ]

Strava

• Klitse
  • Niet online
Iemand toevallig nog een 9speed en een 3 speed shimano slx/xt shifter in zn onderdelenbak liggen? Ik knap een oudje op maar de deore shifters die er op zitten zijn prut.

• Bastard
Roozzz schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:36:
@Bastard heb je het tweede blad nodig? Je stelt dat je hem nooit gebruikt, dan zou je ook gewoon de derailleur kunnen verwijderen :p

Evt kan je dan nog de twee bladen vervangen voor een narrow wide. Heb je spontaan een hippe 1x :+
Heb ik wel overwogen, maar we hebben in de buurt een paar oude vuilnisbulten die nu mtb-tracks zijn, daar is de mogelijkheid tot een klein voorblad kiezen wel zo aangenaam. Plus als ik 'm een keer mee op vakantie neem naar bv de ardennen..
Prulleman schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Geen ervaring met dit specifieke geval, maar de voorderailleur is wel echt gemaakt voor 2 of 3 voorbladen. Als je met verschillende hoogtes geen positie kan vinden die goed werkt zou ik inderdaad gewoon een 2x kopen. Wel ff op de mount letten, volgens mij link je de juiste (high direct mount), maar lastig te zien op de foto.

Of inderdaad waar @Roozzz zegt :) als je toch maar 1 blad gebruikt, gewoon die zooi eraf en een enkel NW blad erop. Die moet zo te zien toch ook vervangen worden ;)
Voorblad mag er inderdaad wel af, maar dan ga ik ff zoeken naar wat anders. Is er nog ergens te vinden hoeveel hoogte/breedte verschil er mag zijn, of kan ik er vanuit gaan dat e.e.a. gewoon past mits ik in de juiste range qua tanden zit?

• Holk
Volgens mij word ik gek, maar heb gisteren een soort van rationele keuze gemaakt en geen gevoelskeuze… Heb de onderdelen van de core 4 en 3 naast elkaar gelegd en vooral de prijs. Met het idee dat ik toch de drivetrain ga omzetten, is dan de kashima coating en een set carbon wielen die 1300 euro extra waard? On face value waarschijnlijk wel, maar heb ik dat nodig, nee.

Dus een Core 3 met een GX AXS upgrade kit (cassette en crank heb ik nog) staat nu boven aan het lijstje. Kan die GX groep marktplaats op (is nieuw ook nog 450 euro…) en heb ik de AXS er weer uit. Kan ik die 1300 in m’n zak steken en misschien in de toekomst een setje handgespaakte wielen aanschaffen

Nu nog de keuze tussen groen en zwart maken

[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 03-05-2022 08:41 ]

• Nutterd

Nutterd

Holk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:40:
Volgens mij word ik gek, maar heb gisteren een soort van rationele keuze gemaakt en geen gevoelskeuze… Heb de onderdelen van de core 4 en 3 naast elkaar gelegd en vooral de prijs. Met het idee dat ik toch de drivetrain ga omzetten, is dan de kashima coating en een set carbon wielen die 1300 euro extra waard? On face value waarschijnlijk wel, maar heb ik dat nodig, nee.

Dus een Core 3 met een GX AXS upgrade kit (cassette en crank heb ik nog) staat nu boven aan het lijstje. Kan die GX groep marktplaats op (is nieuw ook nog 450 euro…) en heb ik de AXS er weer uit. Kan ik die 1300 in m’n zak steken en misschien in de toekomst een setje handgespaakte wielen aanschaffen

Nu nog de keuze tussen groen en zwart maken
zoals ze bij Lingo roepen: GROEN GROEN GROOEEEEEEEEEEN! ;) even voor mijn beeld, wat is het voordeel van die Kashima coating buiten dat het er natuurlijk mega dik uitziet?

• Holk
Glijdt beter… Is minder poreus op de lange termijn, ziet er dope uit maar komt met een prijskaartje. Ik zag gisteren pas dat de Core 3 met performance elite vork en dempers komen, die zitten qua range net ‘onder’ de Factory en eigenlijk is het enige verschil die coating (en intern schijnt het ook iets beter materiaal te hebben, maar ga ik nooit merken)

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Theoretisch minder frictie geloof ik, maar verder zijn de Performance elite en de Factory intern exact gelijk als het goed is.

Ik zou 100% voor de Core 3 gaan (maar ik vind de kashima dan ook heel lelijk) en investeren in de AXS en een eventuele remupgrade.

• Holk
drBunhead schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:53:
Theoretisch minder frictie geloof ik, maar verder zijn de Performance elite en de Factory intern exact gelijk als het goed is.

Ik zou 100% voor de Core 3 gaan (maar ik vind de kashima dan ook heel lelijk) en investeren in de AXS en een eventuele remupgrade.
Remmen kijk ik ook na, set M8120 erop zetten

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:53:
Verschil is de coating. Heb op de Neuron de Performance Elite gehad en nu een Factory. En merk zelf geen verschil. Ondanks dat ze een model jaar nieuwer zijn. Enige verschil wat ik merkte is de manier hoe ik de nieuwe heb afgesteld. ;-)

Ga je het verschil merken? Niet echt... wellicht voor je gevoel 8)

Als de keuze is tussen Factory en AXS. Dan zou het voor mij persoonlijk AXS worden.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Remmen kijk ik ook na, set M8120 erop zetten
Shimano 4 Pots doen het zeker goed. Die zou ik ook verkiezen boven Factory ;-)

Heb nog nieuwe set M9120 calipers liggen met leiding.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2022 09:43 ]

• GrooV
AXS ziet er alleen niet zo vet uit :) Maar Kashima coating zou idd ook wel mijn laatste upgrade zijn. De dropper moet dan ook gelijk, alleen kan die dan weer niet AXS

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 03-05-2022 10:30 ]

• Holk
Eerste stap is gezet: fiets is gekocht 8) (zwart)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:47:
Eerste stap is gezet: fiets is gekocht 8) (zwart)
Nu kan het wachten beginnen _/-\o_

• drBunhead
  • Niet online
AXS zorgt er juist voor dat de fiets er alleen maar beter uit ziet. Erg clean zo zonder die kabels.

Ik heb weinig te wensen met de fiets (voordeel frame-build) op het moment, maar dat zou toch wel een upgrade zijn die voor de toekomst op het lijstje staat.

Zwarte Core 3 geworden neem ik aan? Beter lezen, keuze was alleen nog voor de kleur. :+ Mooie en goede keuze imo/.

[ Voor 12% gewijzigd door drBunhead op 03-05-2022 11:52 ]

• Holk
Die groene was als het kiezen voor een rode keuken. Leuk voor even, maar ik ben niet de persoon die op een toverbal door de bossen gaat :)

Nu nog even Mantel leeg kopen

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:53:
Die groene was als het kiezen voor een rode keuken. Leuk voor even, maar ik ben niet de persoon die op een toverbal door de bossen gaat :)

Nu nog even Mantel leeg kopen
Haha... met zwart niks mis mee ;-)

Met in de vriezer geen ervaring mee, maar met goede klap tegen boomstam etc wel.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2022 12:20 ]

• Ko.Kane
@Holk Dat groen vind ik het mooiste. Het is ook een matte kleur, dus zo opvallend is het niet. Maar dat komt dan ook van iemand met een Bumble Bee DH fiets in zwart geel, en een petrol blauwe enduro. *O*

Voor de rest juiste keuze met Core 3, daarom noemde ik die eerder al als keuze omdat inderdaad de PE is eigenlijk de vering die je wil. Daar zitten de top versie dampers in, die met de verstelmogelijkheden de grootste verschil geven tov de instappers. De Kashima coating is marginal gains. Stap core 2 naar 3 is echt sterkere stap.

Maar je koos 4, dus ik dacht nevermind moet ie zelf weten, is ook wel betere spec en maar discussiëren of het het waard win je niks mee. En dan kom je nu uit je zelf met de argumenten die ik had gehad. ;)

@Daan_ "includes paid promotion" :+

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Net mailtje van Canyon. Uw bestelling is vertraagd. Dat wordt rustig/geduldig wachten tot oktober. Lets hope dat de Spectral ON toch iets eerder geleverd wordt O-)

• Bastard
Vraagje, omdat de voorvork ook wel wat liefde kan gebruiken, welke rockshox is dit en welk setje is hiervoor nodig qua keerringen/olie etc?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHPEFsvK-FlS4rRdNvFDLi6mSS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pW6i82nVhX9g95LJb3jdYhgP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZBnvv2VmYPpmN8cjd0bLoxZX40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUk9uabddEtpzAPppLeOIN8l.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed een rockshox 32mm evolution vork uit ~2014. Er staat geen nummer op de kroonplaat, enkel in het balhoofd zelf is een nummer (enigszins) leesbaar (424907-0092, teminste, dat denk ik :+ ). Dit nummer voldoet alleen niet aan de standaard layout van serienummers die fox gebruikt.

Zou dit werken:
https://www.rosebikes.com/rock-shox-32-mm-seal-kit-245478

• Nutterd

Nutterd

Daan_ schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:12:
Net mailtje van Canyon. Uw bestelling is vertraagd. Dat wordt rustig/geduldig wachten tot oktober. Lets hope dat de Spectral ON toch iets eerder geleverd wordt O-)
Geven ze ook aan waarom hij vertraagd is/wat er niet leverbaar is?

/edit: mijn neuron staat nog op: Geschatte leverdatum jun 13, 2022 - jun 24, 2022

[ Voor 11% gewijzigd door Nutterd op 03-05-2022 16:47 ]

• Ko.Kane
Bastard schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:41:
Vraagje, omdat de voorvork ook wel wat liefde kan gebruiken, welke rockshox is dit en welk setje is hiervoor nodig qua keerringen/olie etc?:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik vermoed een rockshox 32mm evolution vork uit ~2014. Er staat geen nummer op de kroonplaat, enkel in het balhoofd zelf is een nummer (enigszins) leesbaar (424907-0092, teminste, dat denk ik :+ ). Dit nummer voldoet alleen niet aan de standaard layout van serienummers die fox gebruikt.

Zou dit werken:
https://www.rosebikes.com/rock-shox-32-mm-seal-kit-245478
Ik denk dat een Fox setje beter past.

• Bastard
Ko.Kane schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:47:
[...]

Ik denk dat een Fox setje beter past.
8)7 |:( ..gaat verder zoeken :F

Het is de: 2013 Evolution Series 32 FLOAT 29 100

[ Voor 12% gewijzigd door Bastard op 03-05-2022 16:50 ]

• Ko.Kane
Bastard schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:48:
[...]

8)7 |:( ..gaat verder zoeken :F

Het is de: 2013 Evolution Series 32 FLOAT 29 100
Als je mazzel hebt is 2014 nog gelijk, sowieso heeft deel tekeningen een 2013 timestamp:
Manuals: https://www.ridefox.com/f...php?m=bike&listall=manual

Part lists: https://www.ridefox.com/f...p?m=bike&listall=partlist

En denk dat het gelijk is aan deze 2014: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=81

En voor reference, dit is de start page voor owners manuals, parts list, service etc: https://www.ridefox.com/f...lp.php?m=bike&ref=bc_help

Edit: kijk eens aan: je serial nummer wordt herkend. Als je hem invult in de serial zoeker krijg je jouw vork en links naar pre-2014 archive. Maar die zijn wat dun op info vergelijken met die 2014 link.

Je hebt een:
2013 Evolution Series 32 FLOAT 29 100

Serial number: 424907-0092
Part number: 910-05-619
Description: 2013, 32-A, FLOAT 29in E-S, 100, CTD-Remote, O/C, Wht, B/W Logo, 15QR, 1.5 T, Disc, 51mm Rake, OE

[ Voor 32% gewijzigd door Ko.Kane op 03-05-2022 17:04 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nutterd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:45:
[...]

/edit: mijn neuron staat nog op: Geschatte leverdatum jun 13, 2022 - jun 24, 2022
Neuron valt af dat is niet de fiets die ik als E zoek. Het is even pech hebben. laat de bestelling staan en wacht rustig af. Als de LTD eerder beschikbaar komt dan is dat nog een optie.

• Holk
Nutterd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Duuuuuuuuuuuuuuurt lang….

• Nutterd

Nutterd

Holk schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:09:
[...]

Duuuuuuuuuuuuuuurt lang….
Ik heb langer getwijfeld dan dat ik nu wacht...maar nu lijkt het inderdaad een eeuwigheid te duren :P

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nutterd schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:47:
wat is het voordeel van die Kashima coating buiten dat het er natuurlijk mega dik lelijk uitziet?
There, I fixed it for you. :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Nutterd

Nutterd

zonoskar schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:12:
[...]

There, I fixed it for you. :)
Smaken verschillen! Miss dat ik het nog vet vind door mijn motor-tijd waar die gouden öhlins poten gewoon purno waren :P

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 03:22
Ik moet zeggen, als je vork, demper en zadelpen dezelfde kleur Kashima coating hebben kan het er afhankelijk van de kleur van je fiets erg fraai uit zien. En dan als je een matching Kashima coating op je fietsendrager hebt is het natuurlijk helemaal netjes.

• drBunhead
  • Niet online
ZanielGa schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:30:
Ik moet zeggen, als je vork, demper en zadelpen dezelfde kleur Kashima coating hebben kan het er afhankelijk van de kleur van je fiets erg fraai uit zien. En dan als je een matching Kashima coating op je fietsendrager hebt is het natuurlijk helemaal netjes.
Helaas zijn al die coatings nooit gelijk.

• daanb14
Over fietsdragers gesproken, over een aantal maanden studeer ik af en ik overweeg om te gaan kijken naar een andere fietsdrager. De huidige klemt op het frame en dat doe ik inmiddels niet meer strak, omdat het niet nodig is. Ondanks dat heb ik wel al een krasje op een zwarte letter te pakken en dat vind ik natuurlijk zuur en wil ik verder voorkomen. Thule heeft een balk om tussen de zadelpen en de stuurpen te spannen om beschadigingen aan het frame te voorkomen, maar ik heb ook al een keer een fietsdrager op de parkeerplaats in Malden gezien die werkte met een soort schuine goten en die klemde op de zadelpen. Hoe vervoeren jullie een fiets zonder kans om deze te beschadigen?

• daanb14
drBunhead schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:37:
[...]

Helaas zijn al die coatings nooit gelijk.
Dit heb ik nooit begrepen. Dat de achterdemper een andere kleur Kashima coating heeft dan de stanchions van de voorvork is nogal vreemd.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
@daanb14 het eerste krasje doet altijd het meeste pijn. Maar een MTB vrijhouden van krassen is volgens mij niet mogelijk. En dan heb ik het uiteraard niet over vervoer van/naar een route (iets wat ik eigenlijk nooit doe).

Qua bescherming kun je ook denken aan een doek er tussen of buis isolatie (van de bouwmarkt).

[ Voor 17% gewijzigd door wisselwerking op 03-05-2022 19:58 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:32
daanb14 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:39:
Over fietsdragers gesproken, over een aantal maanden studeer ik af en ik overweeg om te gaan kijken naar een andere fietsdrager. De huidige klemt op het frame en dat doe ik inmiddels niet meer strak, omdat het niet nodig is. Ondanks dat heb ik wel al een krasje op een zwarte letter te pakken en dat vind ik natuurlijk zuur en wil ik verder voorkomen. Thule heeft een balk om tussen de zadelpen en de stuurpen te spannen om beschadigingen aan het frame te voorkomen, maar ik heb ook al een keer een fietsdrager op de parkeerplaats in Malden gezien die werkte met een soort schuine goten en die klemde op de zadelpen. Hoe vervoeren jullie een fiets zonder kans om deze te beschadigen?
Thule Carbon frame protector er tussen stoppen?

• Holk
Ik heb een 598 van Thule en dat werkt prima. De rubberen beschermers gaan geen krassen opleveren.. en anders inderdaad die carbon beschermer extra

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12-2025

steel123

Cryman9

daanb14 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:40:
[...]
Dit heb ik nooit begrepen. Dat de achterdemper een andere kleur Kashima coating heeft dan de stanchions van de voorvork is nogal vreemd.
Dit is dan ook niet bewust, maar het is technisch nagenoeg onmogelijk om exact dezelfde kleur te krijgen, behalve als vork/demper/dropper in dezelfde batch geanodiseerd worden. Kashima coating is gewoon een anodiseer nabehandeling van het aluminium. Minimale kleurverschillen komen door verschil in soort aluminium, laagdikte van het anodiseren(tijdsduur hoe lang het in een anodiseer bad ligt) of oppervlakte ruwheid van het materiaal.

• Prulleman
steel123 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:59:
[...]

Dit is dan ook niet bewust, maar het is technisch nagenoeg onmogelijk om exact dezelfde kleur te krijgen, behalve als vork/demper/dropper in dezelfde batch geanodiseerd worden. Kashima coating is gewoon een anodiseer nabehandeling van het aluminium. Minimale kleurverschillen komen door verschil in soort aluminium, laagdikte van het anodiseren(tijdsduur hoe lang het in een anodiseer bad ligt) of oppervlakte ruwheid van het materiaal.
mwah... Weet niet wat er aan de hand is maar voorvorken zijn altijd meer "goud" en achter dempers altijd meer "bruin". Droppers matchen dan weer vrijwel altijd prima met de vork. Het is dus altijd achter wat afwijkt...

Ik vind het ook een gemiste kans.. alles kashima en xx1 gold kan best een mooie combinatie zijn

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

delete. is opgelost ;-)

[ Voor 109% gewijzigd door Daan_ op 04-05-2022 10:08 ]

• Bastard
Ko.Kane schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Als je mazzel hebt is 2014 nog gelijk, sowieso heeft deel tekeningen een 2013 timestamp:
Manuals: https://www.ridefox.com/f...php?m=bike&listall=manual

Part lists: https://www.ridefox.com/f...p?m=bike&listall=partlist

En denk dat het gelijk is aan deze 2014: https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=81

En voor reference, dit is de start page voor owners manuals, parts list, service etc: https://www.ridefox.com/f...lp.php?m=bike&ref=bc_help

Edit: kijk eens aan: je serial nummer wordt herkend. Als je hem invult in de serial zoeker krijg je jouw vork en links naar pre-2014 archive. Maar die zijn wat dun op info vergelijken met die 2014 link.

Je hebt een:
2013 Evolution Series 32 FLOAT 29 100

Serial number: 424907-0092
Part number: 910-05-619
Description: 2013, 32-A, FLOAT 29in E-S, 100, CTD-Remote, O/C, Wht, B/W Logo, 15QR, 1.5 T, Disc, 51mm Rake, OE
Ik heb toch besloten 'm weg te brengen, ik geloof wel dat ik hem zelf onderhoud kan geven als hij redelijk oke is en ik alleen wat delen hoef te vervangen, maar beoordelen wat normale slijtage is bij zo'n voorvork waarvan ik de historie niet ken.. da's een ander verhaal.

• GrooV
Iemand een idee of het mogelijk is om 12 speed derailleur, cassette en ketting te gebruiken met een 1x11 speed kettingblad voor ?

Ben eventueel iets leuks tegen gekomen maar wil de crank en BB niet vervangen

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:57:
Iemand hier bekend met DT Swiss 240 EXP naven. Ben opzoek naar nieuwe as voor de achterwiel naaf. Hier is de as van verbogen. Onhandigheid-tje van kennis. Shit happens.... ;-)

Alleen nu moet de as vervangen worden, Kom er niet goed uit welke maat ik nodig heb.
12x148mm Boost

Als ik het goed heb moet ik deze hebben
DT Swiss Axle aluminum xxxmm, Ø15/52.85mm
MATERIAL NUMBER: HCCXXX00S3303S

Iemand ervaring met vervangen van as en welke er nodig is ?

Als ik dit zo zie dan is het vervangen goed zelf te doen.
https://www.dtswiss.com/p...000003111S_WEB_EN_001.pdf
Volgens mij is dat de juiste, maar de omschrijving is 135-->142 (non boost dus) conversie... Maar de afmetingen komen overeen met die op de dt site

https://www.dtswiss.com/e...?matnr=H240TDDRR32SA7271S

Het type nr HCCXXX00S3303S vind ik niet op jou product pagina..
Als je die in Google gooit vind je genoeg in Duitse shops (voor ~16 euro)

Strava

Pagina: 1 ... 196 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic