Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 195 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Ach, privé terrein klinkt veel spannender dat het werkelijk is. Wat ik al eerder schreef, het zijn stukken jachtgrond of productiebos, meestal in de buurt van de bestaande trails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
iemand bekend met de "officiele" routes bij remouchamps (Trail Center De l'Amblève)
ik vind dit: https://info876043.wixsite.com/website (waar eigenlijk niks op staat)
en dit, wat lijkt op de lijst "officiele" routes https://www.trailforks.co...&lat=50.45978&lon=5.71359

is dit echt heftige enduro, of ook gewoon (op gematigd tempo) normaal te rijden? Staat alles goed aangegeven? en is het de moeite waard?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Iemand nog een goeie tip waar ik aan een leuk frame kan komen om een klunker op te bouwen?

Ik zoek iets als een:

Kona Humu
Schwinn Heavy Duti
Felt Burner
Summit Workhorse
Transition Klunker
etc.

Moet wel een project worden dus geen complete, goed lopende bike. Roest, krassen e.d. geen probleem zolang er maar geen scheuren in zitten.
Al gekeken op Ebay, MP, Bikemarkt, Pinkbike maar tot nu toe nog niks kunnen vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door Klitse op 22-04-2022 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
Prulleman schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:11:
iemand bekend met de "officiele" routes bij remouchamps (Trail Center De l'Amblève)
ik vind dit: https://info876043.wixsite.com/website (waar eigenlijk niks op staat)
en dit, wat lijkt op de lijst "officiele" routes https://www.trailforks.co...&lat=50.45978&lon=5.71359

is dit echt heftige enduro, of ook gewoon (op gematigd tempo) normaal te rijden? Staat alles goed aangegeven? en is het de moeite waard?
Volgens mij zijn het deze trails:
Lijkt mij redelijk heftig enduro werk

[ Voor 10% gewijzigd door Mjelnir op 22-04-2022 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Klitse schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 10:21:
Iemand nog een goeie tip waar ik aan een leuk frame kan komen om een klunker op te bouwen?
Tja, klunkers zijn natuurlijk wel echt ultra-niche, dus ik denk dat je vooral gewoon geduld moet hebben en overal alerts moet instellen. Je zou even contact op kunnen nemen met Cycle Works of Repack in Utrecht, dat zijn namelijk wel echt van die typische zaken waar die community komt, wie weet hebben zij nog leads.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:21
Nice

Afbeeldingslocatie: https://memegenerator.net/img/instances/55159076.jpg

Lang lang geleden ooit eens op vakantie geweest met HT XC fiets in Oostenrijk in een trail area en eerste kennismaking met enduro singletrails. En ook 2 dagen maar fully gehuurd. Fast forward paar jaar later: we wonen er.
Zelfde trails keer weer bezocht met Enduro fietsen: konden bijna niet meer voorstellen wat een struggle dat ooit was. :)

Edit: die struggle was wel leuk op andere manier trouwens. Meer avontuur, zwaar rijtechnisch uitgedaagd worden, meerdere plaksessie of biba's wisselen was niet ongebruikelijk, en een trail was echt een flink avontuur en bijna dag vullend programma. Stel je twee kaaskopjes voor op 2000m hoogte boven de wolken, half in de mist, in hun XC outfitjes, lycra en knietjes bloot. _O-

Edit2: in de context, best een must watch:

"How to be a mountainbiker" van zelfde kanaal is ook vrij spot-on. En "My First Time At The Whistler Bike Park" had net zo goed in Serfaus of Leogang opgenomen kunnen zijn. :+

[ Voor 29% gewijzigd door Ko.Kane op 22-04-2022 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Sowieso Mahalo My Dude O+

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:19
Hoi!

Nadat mijn zoontje vorige week een prachtig nieuwe 27,5” Cube mocht ophalen, begon het bij mij ook te kriebelen. Dus: ook ik maar eens op zoek naar een leuke fiets om mee te starten. We hebben een paar parcours in de buurt (Heerhugowaard, Geestmerambacht en het prachtige Schoorl) en mijn zoontje kan niet wachten tot we samen eens op pad gaan (op de eerste twee tenminste, Schoorl is nog een maatje te groot voor hem).

Via Marktplaats op zoek! Dat viel me nog niet mee. Veel mensen reageren niet, terwijl ik een net bod uitbracht. En de hoofdprijs willen is momenteel wel aardig de trend. Maar, in de buurt en in mijn ogen een prachtige fiets kunnen bemachtigen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woc1-hHHgHHHtcBewwzpkhtmop8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR2GU14swHmPGAf6DXs7bNf7.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is een Maronne custom MTB uit 2021. Om de hoek gemaakt in Langedijk, door Bram Rood (Nederlands Kampioen MTB marathon 2014) en team. Het is een instapmodel waarbij de basis wordt gevormd een Ridley frame, maat XL. Vervolgens afgebouwd met
- Sram SX eagle
- Magura remmen
- SC suntour raidon met lockout op stuur
- Shimano MT 500 wielen met Vittoria banden
- Force stuur, zadelpen en crankstel

Prima basis om mee te beginnen, denk ik. Ik had nog nooit van Maronne gehoord en ben er gisteren even langsgegaan. Prachtige zaak, zeer deskundige mensen. En dat op een steenworp afstand. Fiets kan daar mooi voor onderhoud naartoe, en wellicht voor een upgrade zo nu en dan. We zitten tenslotte op tweakers hier!

Deze week zijn we op Ameland, geen tracks hier, maar vandaag af en toe stiekum de gravelpaden in het bos verruild voor wat wandelpaden. Het was erg rustig (geen wandelaars gezien) en die paden gaven al een hoop uitdaging. Leuk om het zo alvast een beetje onder de knie te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50
Ik fiets nu ongeveer een jaar op vooral single tracks zoals Best Rood en Best Groen.
Nu wil ik mij iets meer verdiepen in mijn prestaties. Ik rij eigenlijk vooral voor plezier en mijn conditie te verbeteren, mijn doel is vooral fun en zeker niet om top atleet te worden.
Mijn ritten zien er vaak uit zoals hieronder en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Train ik te hard of te lang in een bepaalde zone of maakt dit verder niet zoveel uit als de nadruk op fun ligt?
Ik merk wel dat ik nog niet de juiste conditie heb die ik zou willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCtBLdYgK-oyXqHjBCxzmNKK6GU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agZ4zk5pARQlZzbkuwhLtLRz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmb8NBdiCXfCxQcX5z30recFigo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6707K5T8mweqxBF43tzcmIl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 13:01

WoBBeL

*zwaai*

Na t laatste rondje Bikepark Mook was mn achterdemper nogal vochtig van de olie. Hij moet over n weekje met een beurt en hij is 1 jaar oud. Normaliter moeten die dingen toch elke 2 jaar een onderhoud krijgen?

Moet ik t gewoon ff schoonvegen en kijken of er opnieuw olie op komt of is er wat anders wat ik eenvoudig kan checken? Rubbers buitenzijde lijken in orde.

[edit]

https://www.sram.com/en/rockshox/models/rs-dlx-selp-b2 deze

[ Voor 10% gewijzigd door WoBBeL op 24-04-2022 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko.Kane
WoBBeL schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:47:
Na t laatste rondje Bikepark Mook was mn achterdemper nogal vochtig van de olie. Hij moet over n weekje met een beurt en hij is 1 jaar oud. Normaliter moeten die dingen toch elke 2 jaar een onderhoud krijgen?

Moet ik t gewoon ff schoonvegen en kijken of er opnieuw olie op komt of is er wat anders wat ik eenvoudig kan checken? Rubbers buitenzijde lijken in orde.

[edit]

https://www.sram.com/en/rockshox/models/rs-dlx-selp-b2 deze
Gewoon even schoonvegen, en dan door straat bouncen of er veel uit komt, als het meer is dan zweten, niet meer gebruiken. Als het echt een bende was en het wel eens alle inhoud kan zijn geweest (of groot deel) dan niet meer fietsen tot die beurt.

Sowieso is je service interval aan de ruime kant. Fox zegt 125 of jaarlijks voor luchtveren (vork en achterveerdemers), wat eerste komt. RS heeft wat ingewikkelde tabel en kortere intervallen. Maar grofweg stelt RS een lower service voor halverwege en de echte service bij 100 uur.

Merk op dat veel aanbieders geen echte service doen maar alleen een lower service of aircan service. En elke 100 uur (of elk jaar) wil je de damper service hebben (en de lower/aircan service hoort daar bij).
(Edit: realiseer dat je een Deluxe hebt en geen Monarch: die zou elke 200u kunnen mits je elke 50u de aircan service doet, praktischer advies is dan nog steeds elke 100u alles, ipv 3x aircan en dan de 4e x compleet)

En lower/aircan service doet niks voor je damper. Bij een vork is dat eigenlijk alleen nieuwe dustwipers en wat schone olie in de lower.
Sommige betere vering shops weigeren de lower service te doen bij een vork zonder duidelijke service history, omdat het half werk is en niks brengt voor de performance als damper niet goed is. Het is eerder een intermediate service om max performance te houden en laatste beetje winst te halen op lage frictie in dustseals and wipers. En schone olie in de vork. Het wordt soms ook wel een "race service" genoemd omdat het typisch is iets wat je voor elk race weekend doet (of tijdens). Voorbeeld in duits zie de disclaimer Hinweis Lower Leg Service.

Coil shocks zijn trouwens wat robuster omdat ze alleen olie dicht zijn en niet luchtdicht (behalve de ifp). En ondanks dat daar ook officiële advies 1 jaar is, doen veel er 2 jaar mee. (Alhoewel ze ook nog wel eens met veel geweld barsten en alle olie er uitspuiten :o )

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0349/7357/files/RockShoxServiceIntervals.png?v=1504014832

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 24-04-2022 12:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag rustig rondje door Reichswald gedaan. Was wel erg druk.... dus maar achter het huis wat bochtjes en fiets houding geoefend met een kennis en drop eens op andere manier opgebouwd. Nu 85cm hoog en landing in mul zand. Inplaats van op beton. En voelt nu ook meer als een drop. ;-)

Ombouw van de Neuron is nu eindelijk afgerond. Tijdje terug remhendels vervangen en damper. Lekker stuiter fietsje geworden…. Nu nog leren fietsen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N38ZeYl_KtAIE7Oo8eyhaU9Tyf8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GrUX2KWC67WUS9UoMZeXgmS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fs2ETbryCwwRmca5W04bzxhyKvI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/GTQa0eKgnjdFCcNojMLR47Mw.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 24-04-2022 14:05 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Marsman83 schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:24:
Ik fiets nu ongeveer een jaar op vooral single tracks zoals Best Rood en Best Groen.
Nu wil ik mij iets meer verdiepen in mijn prestaties. Ik rij eigenlijk vooral voor plezier en mijn conditie te verbeteren, mijn doel is vooral fun en zeker niet om top atleet te worden.
Mijn ritten zien er vaak uit zoals hieronder en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Train ik te hard of te lang in een bepaalde zone of maakt dit verder niet zoveel uit als de nadruk op fun ligt?
Ik merk wel dat ik nog niet de juiste conditie heb die ik zou willen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet veel over te zeggen met alleen deze informatie..
Maar belangrijke punten..
- hoe zijn je zones bepaald en weet je zeker dat ze correct zijn?
- hoeveel uur fiets/train je per week, dat is een belangrijke factor in de verdeling van de intensiteit ( bij 3 uur per week moet je gewoon vlammenz bij 8 uur per week moet je echt 6+ uur rustig aan doen en 1-2 uur de max opzoeken. En dan nog van alles ertussen in..)
- in 1 rit een mix van zones stoppen is ook niet ideaal. Of je moet een blokje intervallen afsluiten met een stukje duurtraining

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 24-04-2022 14:16 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:50
Prulleman schreef op zondag 24 april 2022 @ 14:15:
[...]

Niet veel over te zeggen met alleen deze informatie..
Maar belangrijke punten..
- hoe zijn je zones bepaald en weet je zeker dat ze correct zijn?
- hoeveel uur fiets/train je per week, dat is een belangrijke factor in de verdeling van de intensiteit ( bij 3 uur per week moet je gewoon vlammenz bij 8 uur per week moet je echt 6+ uur rustig aan doen en 1-2 uur de max opzoeken. En dan nog van alles ertussen in..)
- in 1 rit een mix van zones stoppen is ook niet ideaal. Of je moet een blokje intervallen afsluiten met een stukje duurtraining
Ik rij nu 1x in de week een rit van ongeveer 40km door het bos, die doe ik wat rustiger, dat zijn de 2e stats.
De 2e dag rij ik de MTB route Best rood en groen, dat zijn de eerste stats, hier probeer ik zoveel mogelijk te geven.
Dat is ongeveer 2x 2uur in de week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Marsman83 schreef op zondag 24 april 2022 @ 18:47:
[...]

Ik rij nu 1x in de week een rit van ongeveer 40km door het bos, die doe ik wat rustiger, dat zijn de 2e stats.
De 2e dag rij ik de MTB route Best rood en groen, dat zijn de eerste stats, hier probeer ik zoveel mogelijk te geven.
Dat is ongeveer 2x 2uur in de week.
Voor die 4 uur is die verdeling prima, beter zou zijn om 3x per week te gaan, dat maakt wel het verschil tussen bijhouden en verbeteren.

Verder zou je de intensieve sessie kunnen afwisselen. Het is bv ook waardevol om echt 1-3 minuten zo hard te gaan als je kan en dan herstellen (ipv 1 uur vol gas). Je traint dan echt andere energiesystemen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Daan_ schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:49:
Vandaag rustig rondje door Reichswald gedaan. Was wel erg druk.... dus maar achter het huis wat bochtjes en fiets houding geoefend met een kennis en drop eens op andere manier opgebouwd. Nu 85cm hoog en landing in mul zand. Inplaats van op beton. En voelt nu ook meer als een drop. ;-)

Ombouw van de Neuron is nu eindelijk afgerond. Tijdje terug remhendels vervangen en damper. Lekker stuiter fietsje geworden…. Nu nog leren fietsen :P

[Afbeelding][Afbeelding]
Mooie fiets zo, wat weegt deze Neuron nu?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
Prulleman schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:07:
[...]

Voor die 4 uur is die verdeling prima, beter zou zijn om 3x per week te gaan, dat maakt wel het verschil tussen bijhouden en verbeteren.

Verder zou je de intensieve sessie kunnen afwisselen. Het is bv ook waardevol om echt 1-3 minuten zo hard te gaan als je kan en dan herstellen (ipv 1 uur vol gas). Je traint dan echt andere energiesystemen
En dan 3x in de week 2 uur of 3x in de week 1 uur ? Het laatste probeer ik sinds kort aan te houden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Mjelnir schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:39:
[...]

En dan 3x in de week 2 uur of 3x in de week 1 uur ? Het laatste probeer ik sinds kort aan te houden
meer is (bijna altijd) beter, je moet dus bij 6 uur al wel gaan uitkijken dat je niet teveel hoog intensief doet, daar kan je mogelijk al niet meer goed genoeg van herstellen.

Bij een beschikbaarheid van 6 uur zou het beste, 2 rustige ritten van 2 en 3 uur kunnen doen en 1 interval sessie van 1 uur.

Als het lastig is om een rit van 3 uur te doen (ivm met werk/gezin/andere verplichtingen lukt me dan ook lang niet altijd) dan is 3x 2 ook prima, maar 2 uur volle bak intervallen kan ook teveel zijn.) Ik merk echter wel dat sinds ik probeer 1 x per week 1 rit van 3 uur of meer te doen, dit wel een positief effect heeft.

Met het mooie weer of als ik wat ritjes met anderen heb gepland, dan ben ik ook niet altijd met training bezig hoor, je moet niet vergeten te genieten :) (en voor mij is dat de ene keer volle bak rijden en de andere keer met vrienden op het gemak een korte of juist een lange rit maken..

In mijn strava history (zie sig) kan je een beetje een idee krijgen van mijn verdeling, hier zit ook redelijk wat indoor bij, binnen is het een stuk makkelijker om in de juiste zones te trainen :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:36:
[...]

Durf het niet te zeggen.... Fietst wel lekker relaxed.

Canyon gaf alleen aan dat een Float X niet zou passen in het frame, maar past prima als je zelfde maten gebruikt als de float DPS. 210x50mm. Bidonhouder en bidon passen zelfs ook nog. Alleen gebruik ik deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 08:59:
[...]

Durf het niet te zeggen.... Fietst wel lekker relaxed.

Canyon gaf alleen aan dat een Float X niet zou passen in het frame, maar past prima als je zelfde maten gebruikt als de float DPS. 210x50mm. Bidonhouder en bidon passen zelfs ook nog. Alleen gebruik ik deze niet.
nou niet net doen of je geen weight weenie bent he, met je hardtail van 9kg :P :P :>

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op maandag 25 april 2022 @ 09:32:
[...]

nou niet net doen of je geen weight weenie bent he, met je hardtail van 9kg :P :P :>
Dat is een boswielren fiets O-) .... en die gaat er waarschijnlijk uit of wordt gestript voor full time Taxc fiets. (carbon wielen, Schmolke stuur, XTR remmen gaan dan weg) Zit meeste van de tijd op de fuly. En zit al langer te kijken naar een emtb. Gezien de lichamelijke beperking.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 25-04-2022 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Daan_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:03:
[...]

En zit al langer te kijken naar een emtb.
Idem hier. Ik kijk naar het light emtb segment, en dan specifiek de Orbea Rise. Er is nog niet bijzonder veel in dit segment. Naar welke modellen kijk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jasper schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:01:
[...]

Idem hier. Ik kijk naar het light emtb segment, en dan specifiek de Orbea Rise. Er is nog niet bijzonder veel in dit segment. Naar welke modellen kijk jij?
Spectral ON ben ik naar aan kijken. Die komt helaas pas aug - nov beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Daan_ schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:05:
[...]

Spectral ON ben ik naar aan kijken. Die komt helaas pas aug - nov beschikbaar.
Tipje, bookmark de product pagina bij canyon, en open hem meerdere keren per dag. Soms kan er ineens een annulering komen en kan je hem sneller krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Iemand nog tips voor mooie 1 daagse tochten in de benelux komende tijd? Is daar een website voor?

Zojuist helaas mijn LCMT inschrijving geannuleerd. Wordt een beetje kort dag om nog fit te worden. Laatste maanden geworsteld met een beginnende burn-out en daardoor ook weinig motivatie gehad om te fietsen. Die paar ritjes die ik wel heb gemaakt had ik ook totaal geen puf. Gelukkig gaat het weer wat beter en komt het plezier in mtb'en ook weer terug. Zondag weer een mooie 100+km rit gemaakt in het zonnetje. Blijft een mooie hobby dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Jasper schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:24:
[...]

Tipje, bookmark de product pagina bij canyon, en open hem meerdere keren per dag. Soms kan er ineens een annulering komen en kan je hem sneller krijgen.
Fiets is net aangekondigd. Alleen de twee top modellen staan er nu. En deze zijn nog niet uitgeleverd of beschikbaar in NL. Heb gelukkig geen haast ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 25-04-2022 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

Sherlock

No Shit

Jasper schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:24:
[...]

Nog een tip: Distill Web Monitor; dan hoef je de pagina niet eens te openen!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:29

Kijk ook eens op https://MTBroutes.be (let niet op het gedateerde uiterlijk 🤓). Hier is genoeg informatie te vinden over de routes rond Remouchamps en Aywaille. Ik kom hier regelmatig en de standaard routes zijn prima te doen wanneer je een beetje geoefend bent. Ook met een HT. Zeker geen Enduro allemaal. Ik zou wel op voorhand de gpx downloaden en inladen want niet alles is even goed aangegeven vind ik.

Als je wilt heb ik ook nog wel wat routes die ook buiten de gebaande paden gaan. Stuur maar een DM dan! 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:20
mathman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 01:21:
[...]

Kijk ook eens op https://MTBroutes.be (let niet op het gedateerde uiterlijk 🤓). Hier is genoeg informatie te vinden over de routes rond Remouchamps en Aywaille. Ik kom hier regelmatig en de standaard routes zijn prima te doen wanneer je een beetje geoefend bent. Ook met een HT. Zeker geen Enduro allemaal. Ik zou wel op voorhand de gpx downloaden en inladen want niet alles is even goed aangegeven vind ik.

Als je wilt heb ik ook nog wel wat routes die ook buiten de gebaande paden gaan. Stuur maar een DM dan! 👍🏻
Welke route zou jij adviseren in die regio? Voor maandag staat Theux Rood op de planning maar sta nog open voor suggesties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 27-08 22:38

Wat ik heb gezien/gelezen zijn sommige stukken toch wel pittig. Vorig jaar ook delen in Remouchamps gereden maar weet niet of dat in het de routes van het trailcenter was (en dan is het stiekem toch wel steil voor NL begrippen). Wat ik zo zie kun je nog langs de dropjes af.
Je zou evt. ook eerst een bezoekje aan trailcenter in Spa kunnen doen, is wat gematigder.

Maar dan de belangrijkste vraag; wanneer gaan we? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
rasko schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:53:
[...]

Wat ik heb gezien/gelezen zijn sommige stukken toch wel pittig. Vorig jaar ook delen in Remouchamps gereden maar weet niet of dat in het de routes van het trailcenter was (en dan is het stiekem toch wel steil voor NL begrippen). Wat ik zo zie kun je nog langs de dropjes af.
Je zou evt. ook eerst een bezoekje aan trailcenter in Spa kunnen doen, is wat gematigder.

Maar dan de belangrijkste vraag; wanneer gaan we? :*)
Thanks, dan gaan we remouchamps toch maar overslaan (we zitten met een flinke groep een weekendje in Durbuy, en met 4 man het plan om daar in de buurt wat te fietsen, maar zitten ook 2 xc hardtails bij.. )

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:49

Nox

Noxiuz

Ik heb al een tijd een garmin edge 830 maar een paar dingen lukken mij niet.

Als ik ga fietsen op Schoorl, mijn normale trainingsrondje, geeft hij netjes aan dat ik daar fiets, kleur van de trail (rood groen of blauw) en duidelijk zichtbaar op de kaart.

Nu wil ik dat ook doen met andere routes, maar dat lukt niet. Als ik de GPX download en op de garmin zet kan ik hem wel 'altijd zichtbaar' maken met de instellingen, maar die is semi-transparant en slecht zichtbaar. Iemand een idee wat het verschil is tussen Schoorl en ik noem maar wat, een harderwijk, ermelo, hoge/lage vuursche? Want ik vind niet-actieve routebegeleiding als ik ga fietsen erg fijn maar moet dan wel duidelijk zichtbaar zijn. De actieve met piepjes is ronduit vervelend voor mtb-routes, dan piept hij constant.

Dan kan ik morgen weer een eigengemaakte rondje fietsen met goede begeleiding :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

Sherlock

No Shit

Heb je de gpx van dezelfde bron?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
Prulleman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:59:
[...]
Thanks, dan gaan we remouchamps toch maar overslaan (we zitten met een flinke groep een weekendje in Durbuy, en met 4 man het plan om daar in de buurt wat te fietsen, maar zitten ook 2 xc hardtails bij.. )
Met HT is het echt prima te doen hoor. Hier ritje van afgelopen augustus met hoogte profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akyIL9nXKOE6yiVHukd1rRl4JaY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KUKb50C9jNfOwh84MTL02UNH.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QlwHPuMxlfqt7caSWQb7eEFUKnM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDHJiR75ovFgnInCWA3hOXm1.jpg?f=fotoalbum_large

Ja het is af en toe flink klimmen geblazen maar daarna dus mooie stukken naar beneden.

Hier wat activiteiten in Strava van mij. Heb ze ff op publiek gezet, dan kan de GPX gedownload worden (genoeg instructies beschikbaar hoe dat te doen 😉)

Route 36 met gedeelte route 35 (WK XC van heel lang terug)
https://strava.app.link/rDwvn3DDxpb

Ninlingspo route variaties:
https://strava.app.link/IuwtlVODxpb
https://strava.app.link/kWwXCm2Dxpb

Meer naar het westen voorbij Aywaille
https://strava.app.link/UJNBQt6Dxpb

En 40km pittige rit
https://strava.app.link/MYGZANhExpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
R0y. schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:19:
[...]

Welke route zou jij adviseren in die regio? Voor maandag staat Theux Rood op de planning maar sta nog open voor suggesties.
Volgens mij is Theux rood al best mooie route. Als je het nog wat lastiger wilt maken kan je de ninlingspo eraan plakken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/db4VwEiz5hVx_j0dJhZ5e1auCZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5ysbZO5kAT4IrfztTUw60w8.jpg?f=fotoalbum_large
Dat is gewoon een heel gaaf stuk naar beneden, maar ja, dan moet je ook weer naar boven >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mathman schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 14:57:
[...]

Met HT is het echt prima te doen hoor. Hier ritje van afgelopen augustus met hoogte profiel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ja het is af en toe flink klimmen geblazen maar daarna dus mooie stukken naar beneden.

Hier wat activiteiten in Strava van mij. Heb ze ff op publiek gezet, dan kan de GPX gedownload worden (genoeg instructies beschikbaar hoe dat te doen 😉)

Route 36 met gedeelte route 35 (WK XC van heel lang terug)
https://strava.app.link/rDwvn3DDxpb

Ninlingspo route variaties:
https://strava.app.link/IuwtlVODxpb
https://strava.app.link/kWwXCm2Dxpb

Meer naar het westen voorbij Aywaille
https://strava.app.link/UJNBQt6Dxpb

En 40km pittige rit
https://strava.app.link/MYGZANhExpb
maar dat is niet het "Trail Center De l'Amblève" bij remouchamps: https://www.trailforks.co...&lat=50.45946&lon=5.70976
aywaille 36 heb ik inderdaad ook weleens gereden op een hardtail :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
Ahh, sorry dan heb ik je vraag niet goed begrepen. Dacht dat je wilde weten of er mooie routes rond Remouchamps waren en of de genoemde route een beetje een ijkpunt is.

Laten we het maar op het tijdsverschil van 6 uur houden en ik in de vakantie modus zit in Amerika 😇

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, vandaag de knoop doorgehakt en bij 12Go in Moordrecht de Cube Attention SL besteld. d:)b

Verwacht in wk24 dus ik moet nog even geduld hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-VU9xgo1AT3xHQpPT25Aen7Sss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3QNnmEYe1IVRRFOzCDyHRd2.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen een rondje accesoires gedaan, zadeltasje, biba's, Agu broek, schoonmaakspul en olie, mooie koplamp met allerlei standen (laag, fel, flitsen, etc.), bandenpompje etc je kent het wel.

En een mooie bel d:)b :+

Ook veel schoenen gepast en uiteindelijk gekozen voor NW Razer 2's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3GGbSg5EBvIPZdKDH62-mv_wcM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZViTKxPb86qUlyzqkzWMkLA7.jpg?f=fotoalbum_large

Helmen ook gekeken maar doordat mijn maat of gewenste kleur niet aanwezig was ben ik daar nog niet voor kunnen slagen, binnenkort maar even langs Mantel, kijken of ik daar wel kan slagen. Een bril zoek ik dan meteen ook uit.

Maar vooral nu eerst even geduld hebben :Y

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op zondag 24 april 2022 @ 20:36:
[...]

Vandaag eens aan de weegschaal gehangen.12,95 kilo inclusief flats. Had persoonlijk verwacht dat die stuk zwaarder zou zijn. Nu de FOX float DPS vervangen is voor een float X.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:06
Zijn er mensen bekend met het "Brain shock" deel van de Specialised EPIC series.
Weet niet of het specifiek door Specialised ontwikkeld is maar dat lijkt wel zo.

Het idee is erg mooi, als er kracht op het crank staat dan blokkeert de vering.
Ik ben me er een beetje op aan het inlezen en zie veel mensen die het echt een vreselijk systeem vinden en dat het tussen begin van deze eeuw en 2017-2018 er niet veel aan veranderd is.

Nu hebben wij zo'n fiets op het oog (2004) maar zijn na initieel wel enthousiast over dat systeem te zijn nu wat minder enthousiast.
Ver van wegblijven?
Het wordt een commuter fiets, geen die hard MTB ros paard.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

Jouw forumnaam is de samenvatting. Werkt matig en is onderhoudsgevoelig. De huidige dempers zijn zo goed dat ik geen enkele meerwaarde zie.

Anderzijds is de fiets waar je naar kijkt al zo oud dat ik me er niet meer druk om zou maken. Als ie het doet is het mooi meegenomen, zo niet is het ook prima. Don't get your hopes up ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 27-04-2022 14:59 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Roozzz schreef op woensdag 27 april 2022 @ 14:59:

Anderzijds is de fiets waar je naar kijkt al zo oud dat ik me er niet meer druk om zou maken. Als ie het doet is het mooi meegenomen, zo niet is het ook prima. Don't get your hopes up ;)
Ik zat al te kijken naar wat er als vervanging in kan, eens met je conclusie dat het een en ander aan techniek verandert is dat er betere dingen zijn.
Vooralsnog wil hij er veel te veel geld voor, maar altijd handig om beslagen ten ijs te komen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Er past lang niet altijd zomaar een andere demper in. Bij veel modellen moet je dan ook de yoke nog vervangen door een aftermarket model. Ik zou er met een wijde boog omheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Sjoewe schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:04:
Er past lang niet altijd zomaar een andere demper in. Bij veel modellen moet je dan ook de yoke nog vervangen door een aftermarket model. Ik zou er met een wijde boog omheen lopen.
Correct, ik heb al de info over wat er op zou passen.
Probleem is, hoeveel ga je er dan weer in investeren.
Als uiterste oplossing iets bankdraaien en er een hardtail van maken, maar dan zou je iig 3 aansluitingspunten moeten hebben want dat lijkt me niet te werken met 2?.

Ja lijkt een fiets die je echt heel graag wil hebben of voor weinig kan oppikken. (of omheen lopen zoals je zegt)
Zonde want het is een hele mooie fiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Bad Brains op 27-04-2022 15:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je de demper en de yoke van een 18 jaar oude fully gaat vervangen moet je het echt voor de liefhebberij doen. Alles op zo'n fiets is inmiddels achterhaald.

De achtbrug fixeren lijkt me een beetje een matige oplossing. Je krijgt na verloop van tijd ook problemen met alle scharnierpunten als ze niet meer bewegen. Koop dan gewoon een goede hardtail. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals men al aangeeft. Zou er met grote bocht om heen lopen. Het gaat je waarschijnlijk meer geld kosten dan je van te voren in gedachten hebt. Samen met extra sleutel tijd en gedoe.

Op MP kom je steeds vaker vrij nieuw fietsen tegen. Voor een redelijke prijs. (Vaak afkomstig van de wel bekende Corona bikers) ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
Ik weet weer wat meer, altijd handig als je wat input kan krijgen.

thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Daan_ schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:21:
Zoals men al aangeeft. Zou er met grote bocht om heen lopen. Het gaat je waarschijnlijk meer geld kosten dan je van te voren in gedachten hebt. Samen met extra sleutel tijd en gedoe.

Op MP kom je steeds vaker vrij nieuw fietsen tegen. Voor een redelijke prijs. (Vaak afkomstig van de wel bekende Corona bikers) ;-)
Dan wordt het tijd om een mooie Neuron voor mijn vader te gaan zoeken ;)
Ik ga denk ik ook maar rondkijken op mountainbike.nl. Komen er daar ook steeds meer online? Laatst op de Tweakers Podcast ging het ook al over gelijk oversteken op Marktplaats, maar de conclusie dat je er veel tokkies tegenkomt deel ik helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Bad Brains schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:09:
[...]

Correct, ik heb al de info over wat er op zou passen.
Probleem is, hoeveel ga je er dan weer in investeren.
Als uiterste oplossing iets bankdraaien en er een hardtail van maken, maar dan zou je iig 3 aansluitingspunten moeten hebben want dat lijkt me niet te werken met 2?.

Ja lijkt een fiets die je echt heel graag wil hebben of voor weinig kan oppikken. (of omheen lopen zoals je zegt)
Zonde want het is een hele mooie fiets.
Op de website van bijvoorbeeld bikesuspension is ook te zien dat de prijzen voor onderhoud van Brain-vorken en dempers ook duurder is. Daarnaast is het inderdaad ook zo dat de service-onderdelen krijgen vaak moeilijker is, langer duurt of bij zo'n oud model zelfs onmogelijk is t.o.v. standaard off-the-shelve Fox of RockShox producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:44
Nu we het toch over vering hebben.
Heeft iemand een idee waar ik nog een rockshox dart 3 top cap zou kunnen krijgen. Heb die van mij afgebroken...... Nu staat de veer redelijk oke ingesteld op het moment, maar is wel netter als het wel werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZF70c9KH-M2y85wauAg5ylC7bZk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QRMoFEhjfq87NXxPs06CPhy6.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:28:
[...]

Dan wordt het tijd om een mooie Neuron voor mijn vader te gaan zoeken ;)
Ik ga denk ik ook maar rondkijken op mountainbike.nl. Komen er daar ook steeds meer online? Laatst op de Tweakers Podcast ging het ook al over gelijk oversteken op Marktplaats, maar de conclusie dat je er veel tokkies tegenkomt deel ik helaas.
Er staan er enkele op MP. Alleen kijk uit voor de tokko in Boxmeer. Die staat niet zo goed aangeschreven. Is handelaar, maar ook daar bekijk en test de fiets goed. Geloof ze niet op hun mooie blauwe ogen als gaat om onderhoud etc. (Mits ze bonnen kunnen overleggen) O-)

Neuron fijne fiets voor XC rondjes, maar ook voor iets ruigere werk.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 03-05-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

kippy schreef op woensdag 27 april 2022 @ 15:47:
Nu we het toch over vering hebben.
Heeft iemand een idee waar ik nog een rockshox dart 3 top cap zou kunnen krijgen. Heb die van mij afgebroken...... Nu staat de veer redelijk oke ingesteld op het moment, maar is wel netter als het wel werkt.

[Afbeelding]
Neem eens contact op met winkels als Bike-Discount.de, R2-bike.com, Bike-Components.de en of Bike24.de. Deze winkels hebben erg veel onderdelen op voorraad of kunnen ze leveren… Als ik iets nodig heb dan zijn dit de eerste winkels waar ik kijk. Service is ook goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 27-04-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

het ging hier laatst over fietsdragers voor op de auto, nu heb ik er al een tijdje 1 waarvan het remlicht niet goed werkt. Iemand een idee waaraan dat zou kunnen liggen? Ik ga hem binnenkort openschroeven en zelf op onderzoek uit maar mocht ik niets vinden, waar zou je zoiets kunnen laten maken? Ik heb de fietsdrager tweedehands gekocht.

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Laatst online: 22:52
dano_nl schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:20:
het ging hier laatst over fietsdragers voor op de auto, nu heb ik er al een tijdje 1 waarvan het remlicht niet goed werkt. Iemand een idee waaraan dat zou kunnen liggen? Ik ga hem binnenkort openschroeven en zelf op onderzoek uit maar mocht ik niets vinden, waar zou je zoiets kunnen laten maken? Ik heb de fietsdrager tweedehands gekocht.
Lampje misschien stuk? En je zou hem even op een andere auto kunnen proberen om te kijken of het aan de stekker ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
Stekker diep genoeg erin? Wellicht vies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kabel breuk...?

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
dano_nl schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:20:
Ik ga hem binnenkort openschroeven en zelf op onderzoek uit maar mocht ik niets vinden, waar zou je zoiets kunnen laten maken?
Gewoon bij een auto garage. Heb ik mijn tijd als monteur regelmatig fietsendragers van nieuwe stekkers, lampjes of bedrading voorzien.
Als je met de auto heen gaat kunnen ze direct kijken met een teststekker of het niet in de auto zit. De ervaring leert namelijk dat het daar toch meestal in zit, die stekkers krijgen altijd de volle laag qua vocht en vuil dus zijn vaak gecorrodeerd en maken slecht contact.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
GWBoes schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:21:
[...]

Gewoon bij een auto garage. Heb ik mijn tijd als monteur regelmatig fietsendragers van nieuwe stekkers, lampjes of bedrading voorzien.
Als je met de auto heen gaat kunnen ze direct kijken met een teststekker of het niet in de auto zit. De ervaring leert namelijk dat het daar toch meestal in zit, die stekkers krijgen altijd de volle laag qua vocht en vuil dus zijn vaak gecorrodeerd en maken slecht contact.
Precies. Het kunnen meerdere dingen zijn. Kabel, stekker, lampje, ga zo maar door. Bij de onze was het de connector waar de lamp in zat. Beetje contactspray en toen werkte de lamp weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:21:
[...]

Zeg dat wel, vorige vakantie is de kabel van mijn auto helemaal doorgebrand omdat ie voor de uitlaat was gevallen, dat gaf allerlei wisselende vreemde effecten voordat ik er achter was dat het een groot smeulend blok van plastic en koper was geworden. :+

Edit: Dat was ook nog niet zo goedkoop om te laten fixen trouwens!

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 27-04-2022 22:21 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Spectral ON CFR zou beschikbaar komen vanaf november 2022 - februari 2023 (dat stond er gisteravond nog op). Keek vanochtend toch nog even op de website en maat M was beschikbaar _/-\o_ . Gelijk besteld en met beetje geluk wordt die 6-17 juni geleverd.

De Spectral ON neemt plaatst naast de Neuron. Dan kan ik op dagen dat mijn lichaam niet mee wil werken toch nog plezier hebben op de lokale routes met trap ondersteuning.

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw88c1a8b1/images/full/full_2022_/2022/full_2022_spectral-on-cfr_3114_bk-bk_P5.png?sw=678&sh=382&sm=fit&sfrm=png

[ Voor 35% gewijzigd door Daan_ op 29-04-2022 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:29:
De Spectral ON CFR zou beschikbaar komen vanaf november 2022 - februari 2023 (dat stond er gisteravond nog op). Keek vanochtend toch nog even op de website en maat M was beschikbaar _/-\o_ . Gelijk besteld en met beetje geluk wordt die 6-17 juni geleverd.

De Spectral On neemt plaatst naast de Neuron. Dan kan ik op dagen dat mijn lichaam niet mee wil werken toch nog plezier hebben op de lokale routes met trap ondersteuning.

Als Spectral binnen is de XX1 AXS overzetten van de HT en XTR op de HT. Dan kan de HT op MP in juni.

De dropper gaat er wel uit. Daar komt vertrouwde AXS voor terug.

[Afbeelding]
Met dat terrein wat jij in de achtertuin hebt snap ik de keuze voor een ebike wel. En deze zal je vast goed bevallen. Ben wel benieuwd hoe vaak je nog op de Neuron stapt als je deze eenmaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:40:
[...]

Met dat terrein wat jij in de achtertuin hebt snap ik de keuze voor een ebike wel. En deze zal je vast goed bevallen. Ben wel benieuwd hoe vaak je nog op de Neuron stapt als je deze eenmaal hebt.
Neuron zal nog geregeld pakken. Dat is ook wel een fun bike geworden... ;-)

Nu kan ik ieder geval op de dagen dat mijn lichaam tegen sputtert toch nog leuk rondje crossen. Dat afgelopen maanden maar bar weinig kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman

De Spectral On neemt plaatst naast de Neuron. Dan kan ik op dagen dat mijn lichaam niet mee wil werken toch nog plezier hebben op de lokale routes met trap ondersteuning.

Als Spectral binnen is de XX1 AXS overzetten van de HT en XTR op de HT. Dan kan de HT op MP in juni.
mooi ding! maar bijzonder afgemonteerd voor een ebike.. Maakt in jou geval natuurlijk niet zoveel uit aangezien je het 1 en ander gaat swappen, maar full XTR op een ebike... :X

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dikke e-bike hoor. Ideale sleeplift als mijn cranks er weer eens af vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:45:
Neem jij dan wel een sleeptouw mee de volgende keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:42:
[...]

mooi ding! maar bijzonder afgemonteerd voor een ebike.. Maakt in jou geval natuurlijk niet zoveel uit aangezien je het 1 en ander gaat swappen, maar full XTR op een ebike... :X
XTR is zeker cool, maar ben zo gewend aan schakelen met AXS. Wissel dan ook de XX1 AXS derailleur/shifter om van mijn HT.

De FOX factory dropper gaat gelijk op MP. Zet tijdelijk de 150mm AXS dropper van mijn Neuron over. Past die en houdt ik iets ruimte over. Dan bestel ik een 170mm.
drBunhead schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:45:
Laten we hopen dat dat eenmalig was dat je materiaal pech had. O-) Gelukkig hebben nog leuke dag gehad.
Klitse schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:48:
[...]

Neem jij dan wel een sleeptouw mee de volgende keer?
Met de reserve binnenband lukt dat ook wel ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 28-04-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wat een monsterlijk dik ding zeg :o _/-\o_

Gefeliciteerd d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Geluk! Bazig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:27
Vraag. Kun je een 10-50 SRAM cassette rijden op de nieuwe GX AXS groepset? Daar zit normaal een 10-52 op. Reden; mogelijk fiets op oog met een 10-52, maar heb nog een XX1 10-50 liggen

Dank voor de input!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Holk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:15:
Vraag. Kun je een 10-50 SRAM cassette rijden op de nieuwe GX AXS groepset? Daar zit normaal een 10-52 op. Reden; mogelijk fiets op oog met een 10-52, maar heb nog een XX1 10-50 liggen

Dank voor de input!
Ja volgens mij kan dat gewoon. Andersom (dus een 50t derrailleur met een 52t blad) werkt niet/minder maar dit zou gewoon goed moeten gaan. Ik heb ook een 52t derrailleur (geen AXS) op een 50t blad. En die doet het ook prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 29-04-2022 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:15:

Dank voor de input!
Ja dat kan. Deze is geschikt voor 10-50 en 10-52. Gebruik zelfs een Shimano 10-51 en een SRAM 11-50 cassette met de XX1 AXS ;-) Zelf gebruik ik ook XX1 10-50 cassettes. Met de b-gap tool stel je het snel en gemakkelijk af.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 29-04-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Daan_ schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:43:
[...]

Ja dat kan. Deze is geschikt voor 10-50 en 10-52. Gebruik zelfs een Shimano 10-51 en een SRAM 11-50 cassette met de XX1 AXS ;-) Zelf gebruik ik ook XX1 10-50 cassettes. Met de b-gap tool stel je het snel en gemakkelijk af.
Top! Bedankt @Klitse ook voor de antwoorden. Dat van de B-gap is een goed tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Helmvraagje :)

Bij 12Go was niet alles in voorraad, of ze hadden mijn maat of de gewenste kleur niet dus ik ben verder gaan zoeken.

Door een schuiver met de racefiets en een dikke crash met de racemotor zie ik het belang van een helm dus budget is ondergeschikt aan een perfecte pasvorm want anders zet ik hem niet op.

Wie weet waar ik fysiek de POC Tectal Race MIPS en de Kortal Race MIPS helmen kan passen?

Ik heb graag dat iemand met verstand van zaken naast me staat en even helpt met afstellen en kijkt of die goed zit of dat een andere helm beter geschikt zou zijn.

Ik heb namelijk al wel een aantal helmen gepast maar met mijn 54cm omtrek zit ik vaak net op de grens tussen S en M qua maatvoering en omdat het een behoorlijke uitgave is wil ik zekerheid door in deze prijscategorie een aantal helmen écht te passen zonder 1 online te bestellen en dan moeten terugsturen voor een andere maat om te kunnen vergelijken (en nee, ik bestel liever niet 2 helmen tegelijk, ik rij liever een eind naar een winkel dan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtwXd8JXzDceUXTiHnbft_Jbyak=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4aMg82gsL5YQYWIYhBaTKwEZ.jpg?f=user_large

Vooral die witte Tectal met die oranje (safety first! d:)b ) achterkant vind ik erg fraai _/-\o_

Edit : ik zie nu dat die met oranje de NFC uitvoering is met zo'n chip voor je medische gegevens, niet iets wat ik nodig acht, ging mijn om de kleurcombi :P

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 29-04-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24

charrel

Cortisol4life..

Fraggert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:59:

Bij 12Go was niet alles in voorraad, of ze hadden mijn maat of de gewenste kleur niet dus ik ben verder gaan zoeken.

Door een schuiver met de racefiets en een dikke crash met de racemotor zie ik het belang van een helm dus budget is ondergeschikt aan een perfecte pasvorm want anders zet ik hem niet op.

Wie weet waar ik fysiek de POC Tectal Race MIPS en de Kortal Race MIPS helmen kan passen?

Ik heb graag dat iemand met verstand van zaken naast me staat en even helpt met afstellen en kijkt of die goed zit of dat een andere helm beter geschikt zou zijn.

Ik heb namelijk al wel een aantal helmen gepast maar met mijn 54cm omtrek zit ik vaak net op de grens tussen S en M qua maatvoering en omdat het een behoorlijke uitgave is wil ik zekerheid door in deze prijscategorie een aantal helmen écht te passen zonder 1 online te bestellen en dan moeten terugsturen voor een andere maat om te kunnen vergelijken (en nee, ik bestel liever niet 2 helmen tegelijk, ik rij liever een eind naar een winkel dan).

[Afbeelding]

Vooral die witte Tectal met die oranje (safety first! d:)b ) achterkant vind ik erg fraai _/-\o_
Dat wordt waarschijnlijk een M , anders pas je het niet meer met bv een helm muts in de winter. Mijn motor helm was ook een m dus toen maar de m genomen voor de versie zonder mips. Ik zat er ook precies tussen. Maar de kortal heeft wel net andere maten als de gemiddelde andere poc helm, de M is 55-58cm. Volgens mij was mijn vorige tectal ruimer qua maten.

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 29-04-2022 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

charrel schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:35:
[...]

Dat wordt een M , anders pas je het niet meer met bv een helm muts in de winter. Mijn motor helm was ook een m dus toen maar de m genomen voor de versie zonder mips. Ik zat er ook precies tussen.
Bedankt voor je reactie :)

Vandaar dat ik écht even goed wil kunnen passen. Want elke webshop en de POC website geeft met 54cm dus niet de M aan.

Fiets ik zonder helmmuts dan past de helm dus waarschijnlijk minder goed/prettig dan maat XS/S.

Zo'n helmmuts voor de winter is neem ik aan beduidend dikker dan zo'n simpele helmliner?

Ik heb daar op de racefiets van beide nooit gebruik gemaakt en dus geen ervaring mee.

Nou heb ik het vrij snel warm en ga er van uit dat ik in de winter meer ga hardlopen (ik ren liever met -10 door de sneeuw dan met +15 in de zon) en heb de Cube gekocht voor naast het hardlopen juist bij warmer weer en in plaats van bij echte hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:24

charrel

Cortisol4life..

Fraggert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:07:
[...]

Bedankt voor je reactie :)

Vandaar dat ik écht even goed wil kunnen passen. Want elke webshop en de POC website geeft met 54cm dus niet de M aan.

Fiets ik zonder helmmuts dan past de helm dus waarschijnlijk minder goed/prettig dan maat XS/S.

Zo'n helmmuts voor de winter is neem ik aan beduidend dikker dan zo'n simpele helmliner?

Ik heb daar op de racefiets van beide nooit gebruik gemaakt en dus geen ervaring mee.

Nou heb ik het vrij snel warm en ga er van uit dat ik in de winter meer ga hardlopen (ik ren liever met -10 door de sneeuw dan met +15 in de zon) en heb de Cube gekocht voor naast het hardlopen juist bij warmer weer en in plaats van bij echte hitte.
Er zit niks in de buurt waar je gewoon een poc kan passen? ik zit op 55cm meet ik net, nou ja> net aan dan, mijn tectal was een S maar die was ruimer qua maatvoering. Mocht je in de buurt van Limmen wonen mag je altijd even passen ;)
Anders even kijken op https://www.pocsports.com/nl/pages/store-locator en anders gewoon de S bestellen en hopen dat ie gewoon past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
Straks eens de spulletjes bij elkaar verzamelen en de fiets nog eens checken voor komend weekend. De routes staan al gereed op de Garmin. Op de planning: Theux rood, eventueel blauw er achteraan als ik nog energie en tijd over heb. De dag erna Landgraaf parkstad eens bezoeken.

@Daan_ Mooi ding, gefeliciteerd!

[ Voor 6% gewijzigd door R0y. op 29-04-2022 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Fraggert schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:59:

[Afbeelding]

Edit : ik zie nu dat die met oranje de NFC uitvoering is met zo'n chip voor je medische gegevens, niet iets wat ik nodig acht, ging mijn om de kleurcombi :P
Heb zelf een Kortal race mips. Heb hoofd omtrek genomen en maattabel gepakt en besteld. En de helmen hebben een systeem om strakker te draaien, zodat deze goed aansluit op je hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Stel. Je wilt een short-travel trail bike. Niet per se een XC waar 120mm vering op gezet is, een dedicated trailbike met 130/140mm is ook goed. Wat is dan de fiets die je wil? Budget is ‘ruim voldoende’

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben zelf erg content met de Neuron. Kom daar ook goed mee weg op XC rondjes en klimmetjes. Maar ook leuk voor als je dagje bikepark als Mook wilt gaan doen.

Je hebt dan ook nog de Spectral 125.

mag het wat meer kosten en wil je wat minder eenheidsworst. Dan een Yeti SB130 iook erg leuke fiets om naar te kijken. Ook als enkel frame te koop. En naar eigen smaak op te bouwen.

Edit:
En zo zijn er nog veel meer opties te benoemen. Zou dan toch meer informatie neer zetten. Dan kan men gerichter advies/antwoorden geven ;-)

[ Voor 76% gewijzigd door Daan_ op 30-04-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Holk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:14:
Stel. Je wilt een short-travel trail bike. Niet per se een XC waar 120mm vering op gezet is, een dedicated trailbike met 130/140mm is ook goed. Wat is dan de fiets die je wil? Budget is ‘ruim voldoende’
Yt izzo is ook interessant, 130 voor achter, maar de neuron CF 9 SL is erg compleet en mooi afgemonteerd voor die prijs (gx axs, Fox factory, dt carbon wielen).

(Budget is ruim voldoende is ook voor iedereen anders... Voor de 1 is 2-3 k al veel, voor de ander begint het pas bij 7k)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
En als het een keer geen Canyon hoeft te wezen: EVIL Following, Kona Process 134, YT Izzo, Santa Cruz Tallboy, IBIS Ripley

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Op Pinkbike zijn net de Spectral 125, Izzo, Stumpjumper, Process 134 en de Fezzari Cascade getest in beeld en tekst in de huidige field test series.

Het is een value test, dus ze testen de instappers, dus de bij sommige fietsen wat kritische noten die makkelijk bij een iets hogere spec level of upgrade te fixen zijn. (De remmen van de Kona bijvoorbeeld...). Maar geeft wel goed vergelijk tussen de verschillen waar de fietsen voor gedesignd zijn en wat hun karakter is.

https://www.pinkbike.com/news/tags/field-test/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Die Izzo staat erg hoog op het lijstje (Core4), de Tallboy (XT) ook maar die prijs is me weer net té. Tot 6K met een top afmontage is de max. Maar ik sta open voor mooie opties die ik nog niet bekeken heb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Holk Propain Hugene is er ook nog. En heeft configurator waar je zelf de spec kan kiezen. (Deze was vorige jaar getest door Pinkbike in fieldtest).

En Raaw Jibb zat er toen ook bij.

Het overview gesprek, dat waren er ook 6: https://www.pinkbike.com/...ield-test-roundtable.html

De Propain is trouwens nog lichter op te bouwen, met minder travel. Op Duitse MTB forum zijn paar erg lichte builds. Je hebt met configurator keuze om het "mini-enduro" te maken of juist "downcountry".

[ Voor 62% gewijzigd door Ko.Kane op 30-04-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Die Hugene valt af, qua maat zit ik precies tussen de L en XL in. Zonde want qua value for money en reviews was het zeker een optie. Net nog naar een Yeti SB130/115 gekeken (duur..) en kijk rustig verder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Hoezo is dat een diskwalificatie? Je kan het ook als een luxe zien, wil je een compacte fiets, of ga je voor long & slack. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Omdat de L een optimum heeft tot 1.87 (om en nabij) en de XL vanaf 1.94, als ik de reach+stem neem dan is dit bij de L pas ideaal met een 70mm stem (op een trail :( ) en bij de XL een stem van 25mm (kan niet)

Dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70UzGOMGvEbE76uLpt0L8ouS_34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0CzPdPk50Pk2zkuzm2pfYfYz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Holk op 30-04-2022 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

@Holk jij had pas toch een nieuwe Neuron? :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Nutterd schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:15:
@Holk jij had pas toch een nieuwe Neuron? :+
2 huizen, 2 fietsen. Hoe moet ik anders m’n n+1 voeden. Sterker nog, vandaag een fiets verkocht en een andere op marktplaats gezet (Cube hardtail) dus met wat ‘pech’ zit ik op n-2 en dan raak ik een klein beetje in paniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Holk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 20:31:
[...]

2 huizen, 2 fietsen. Hoe moet ik anders m’n n+1 voeden. Sterker nog, vandaag een fiets verkocht en een andere op marktplaats gezet (Cube hardtail) dus met wat ‘pech’ zit ik op n-2 en dan raak ik een klein beetje in paniek
Oow ja dat is wel karig dan :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Laatst online: 18:19
@Holk : ik zag laatst bij de lokale dealer fietsen van Wilier, Orbea en Niner. Erg mooi en meer dan genoeg te kiezen binnen je (al ruime) budget!

[ Voor 7% gewijzigd door RobB_W op 30-04-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Holk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:48:
Omdat de L een optimum heeft tot 1.87 (om en nabij) en de XL vanaf 1.94, als ik de reach+stem neem dan is dit bij de L pas ideaal met een 70mm stem (op een trail :( ) en bij de XL een stem van 25mm
Maar is dat al met 800mm bars? Daar kan je ook nog wat op pakken. Als je bij de L van 780 naar 800 gaat ben je met een 50mm stem wel uit gok ik. Of andersom op de XL naar 760 met een 40mm.

En het zijn maar ook maar getallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 30-04-2022 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ko.Kane
Holk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 19:48:
Omdat de L een optimum heeft tot 1.87 (om en nabij) en de XL vanaf 1.94, als ik de reach+stem neem dan is dit bij de L pas ideaal met een 70mm stem (op een trail :( ) en bij de XL een stem van 25mm (kan niet)

Dit:
[Afbeelding]
Zulke tabellen moet je met korreltje zout nemen, en is gewoon algemene guideline, ze zeggen bv ook dit: S: 158-172 cm / M: 168-182 cm / L: 178-192 cm / XL: 188-202 cm

Ik vind het dus ook beter dat je uit ervaring een voorkeur voor reach en stem maat hebt, MAAR volgens mij maak je rekeningfoutje:

Als ik naar de 140mm vork kijk:

L:
reach is 480
stem 70
totaal: 550
XL:
reach is 505
stem 25mm
totaal 530

Dus bij 1 vd twee zit je er 20mm naast...en of die 70 nu 50 moet zijn of die 25 45 moet zijn. 1 van de correcte vergelijkingen zou moeten kunnen toch.
Sjoewe schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:24:
[...]

Maar is dat al met 800mm bars? Daar kan je ook nog wat op pakken. Als je bij de L van 780 naar 800 gaat ben je met een 50mm stem wel uit gok ik. Of andersom op de XL naar 760 met een 40mm.

En het zijn maar ook maar getallen.
Dat vindt ik een vrij onpraktisch advies. Vroeger toen sturen nog te klein waren was dat een verhouding om rekening mee te houden. Maar nu de sturen formaat hebben die aan te passen is naar de reikwijdte en schouderbreedte van een rijder zijn die rijdersproporties belangrijker. Met eventueel nog een inkorting voor Enduro of andere smalle snelle tracks, om meer clearance tov bomen te hebben. Maar een te breed stuur is niet bijzonder goed voor schouders en controle neemt ook af. En een te smal stuur voor lang persoon zoals Holk geeft ook minder controle.

Bij mij vallen bijvoorbeeld veel Canyons altijd af omdat ik daar altijd tussen maten val. Ik wil niet meer zo kort als ik vroeger had, ondanks dat dat wel fietsbaar was ben ik blij met langere (modernere) reach. Maar heb wel gevoel dat ik op mijn max zit, dus nog eens 2cm langer zie ik bv niet zitten. En om nu 1cm korter weer te gaan, dat zou kunnen als het moet, maar er is keus zat qua merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ko.Kane schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 21:53:
Dat vindt ik een vrij onpraktisch advies.
Okay, geen idee dat het achterhaald zou zijn. Weer iets geleerd (y)

Een goede match met je schouderbreedte maken vind ik inderdaad een logisch argument met je verhaal erbij. Des al niet te min, alsnog wanneer de hoek van je schouders vlakker wordt moet je stem korter worden, of je moet meer backsweep hebben, toch? Je moet ergens het verschil vandaan halen?

Overigens ben ik zelf niet heel lang (182cm), maar ik vind 800mm echt by far de fijnste breedte voor m'n stuur, maar goed ik heb weer relatief lange armen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko.Kane
@Sjoewe "Vroeger" had je bv een 580 stuur met 100mm stem en dan ging je upgraden naar "breed' stuur van 660 en dan nam je een ~30mm kortere stem. Maar dat was nog een beetje de ontwikkeltijd en eigenlijk was elk stuur nog te smal, de reach te kort en de stem mede daarom te lang.

Het is natuurlijk een totaal plaatje, maar nu zou ik zeggen dat corrigeren voor stuurbreedte met stem niet echt een ding meer is. Na een tijdje weetje ongeveer wat voor stuurbreedte bij je past, en welke stem en reach.
Maar mocht je bv ineens flink stuk breder gaan van 770 naar 800 oid, dan zou ik eerder een 5mm spacer onder de stem plaatsen, zodat je schouders op de zelfde plek blijven en je dus door breder stuur niet ongewenst dieper komt te zetten. Of een 5mm hogere rise in het stuur. Waarbij spacers ook een (kleine) invloed hebben op effectieve reach door balhoofdhoek en riser in neutrale rol positie niet.

Met een stem heb je natuurlijk wel een parameter om wat meer of minder ruimte te creëren. Maar is ook deels een parameter om stuurgevoel te tunen, waar je ook wel sterke voorkeur voor stuurgevoel kan ontwikkelen. 45/50mm is vrij inwisselbaar. 40 mm ook nog wel maar er is al verschil. En de super korte 33-35mm stems zijn wel erg direct.

Je weet nooit wat toekomst brengt qua ontwikkelingen, maar het lijkt wel beetje of het nu allemaal wat convergeert. Maat specifieke chainstays zie je ook al meer en dat is ook vrij logisch vanuit dynamica. Maar er zijn genoeg experimenten met langere fietsen geweest, met extreem korte (tot 0mm) stems, en brede sturen. En er is nog wat ruimte voor de mensen van 1,95 t/m +2m, maar dat zijn gewoon op wereldschaal nogal outliers om daar voor te produceren.
Er was periode dat elke pro in gravity disciplines de grootste fiets van zijn merk reed, en het breedste stuur wat hij kon vinden. De geometrie designs zijn ondertussen zo ontwikkeld (lees: gegroeid) dat het ondertussen weer normaal verdeeld is. M en L komen gewoon weer voor, en ingekorte sturen tot 740mm zie je gewoon. Dus maataanbod lijkt momenteel beter aan te sluiten bij variatie aan lichamen.
Wat je trouwens wel veel meer ziet en wat bij Holks "probleem" aansluit is reach adjust headsets. Om fietsen een klein beetje langer of korter te maken om te finetunen op tussen maten. Die zijn beschikbaar in een range van 5-10mm. (En in variatie: de angle sets om de balhoofdshoek aan te passen, of custom combi's van de twee). Omdat in het algemeen lekkerder is reach wat te vergroten dan stem, omdat dat invloed heeft op stuurgevoel.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 30-04-2022 23:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
Vandaag zondag, croissantjes zijn warm, laptop aangesloten op grote scherm, maar eens kijken wat er allemaal te koop is. Dank voor alle input (en details! ) ik ga even een dagje kwijlen naar een scherm 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Holk schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 13:14:
Zijn zoveel opties maar zou zelf, en ik weet het, ga veel mensen hier mee voor het hoofd stoten, geen Neuron nemen. Imho een wat gedateerde fiets, ook na de mini update dit jaar.

Afhankelijk of je echt trail of down country wilt zou ik, zeker als je meer budget hebt zoeken naar iets als: Commencial Meta TR, Trek Top Fuel (meer de down country hoek), Spectral 125 (meer de trail richting enduro hoek net als de Meta) is ook een interessant fietsje ondanks dat ik geen enorme Canyon fan ben.

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 01-05-2022 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Denk dat je minder mensen voor het hoofd stoot als je denkt. Heb zelf een aardig rijtje Canyon fietsen (gehad) maar kijk ook altijd verder. Hoewel de value for money me vaak terug trekt naar Canyon is het geen set-in-stone gegeven, ondanks dat de Neuron 9 SL zoals @Prulleman al aangaf wel heel fijne specs heeft..

De Spectral 125 heb ik ook naar gekeken, maar die 64° balhoofd lijkt me echt teveel van het goede, ondanks de mix van de 125/140mm vering.

Ik zoek een fiets die efficiënt genoeg is omhoog, vertrouwen geeft omlaag, vergevingsgezind is over wortels etc maar ook speels genoeg is als ik gewoon wat lol wil hebben en op elke steen een sprongetje wil maken. De Izzo en de Hugene staan wel bovenaan, maar moet (vooral bij die laatste) oppassen dat de balhoofd hoek niet te vlak wordt. De 67° van de Neuron icm de rest van de fiets werkt goed en geeft dat alles, veel vlakker ben ik bang dat het een te luie fiets wordt die bij klimmetjes daardoor ook te zwaar wordt en kortere bochten lastig maakt..

edit:
Kent iemand die een Hugene (maat L) heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op zondag 1 mei 2022 @ 13:38:
....
edit:
Kent iemand die een Hugene (maat L) heeft?
Vraag dat eens op mountainbikeforum.nl Daar maak je meer kans op antwoord op deze vraag O-)

Naast dat cijfertjes van geometrie etc. interessant zijn. Is het allerbelangrijkste hoe zit je op de fiets. Zo aantal leuke merken getest toen ik naar fully opzoek was. En ondanks dat vele begonnen over geometrie van de Neuron (iets met achterhaald) zat deze voor mij toch het beste....

Pagina: 1 ... 195 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic