Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dit, en ook niet onbelangrijk: remmen. Je voorrem maakt extra druk, het is belangrijk dit beheerst te doen. In feite verplaats je hiermee je gewicht iets naar voren, oefen maar eens op de weg met 1 (!!! Heel belangrijk) vinger bij schijfremmen. Bij het aanremmen gebruik ik de voorrem vaak een klein pisbeetje om wat extra druk te genereren voor.Prulleman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:47:
(druk op je voorwiel doe je niet door met je armen te duwen, maar via een verplaatsing van je gewicht)
In de buurt hebben we langedijk/geestmerambacht wat bestaat uit kombochten en ttf's wat prachtig is om te oefenen. Alleen net onderhouden dus nog 'nieuw wegdek minder grip'. Maar voorheen was het in de zomer perfect oefenmateriaal.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Alleen Lee McCormack is echter helemaal teruggekomen van de attack position.Prulleman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 10:47:
Bij mij is deze altijd wel blijven hangen (van Lee McCormack / mastiering mtb skills boek):
Keys to a Good Attack Position
Weight Driving Into Your Pedals
How: In almost every situation, a red dotted line should drive your weight from
your belly button to your bottom bracket. As you ride, subtly shift your hips forward
or backward to keep your feet heavy and your hands light.
Why: This is the best way to ensure perfect fore–aft balance. It’s not about how
your hips are related to your seat, or how your shoulders are related to your bars.
The only thing that truly matters is, are your feet heavy and your hands light?
[Afbeelding]
dit betekend dus dat je, afhankelijk van de hellingshoek je bovenlichaam verplaatst, niet per definitie achter je zadel als je naar beneden gaat, dat is echt alleen nodig als het supersteil is.
[Afbeelding][Afbeelding]
Daarnaast (in de herhaling) als je een (vlak) stuk met veel bochten hebt, helpt het ook veel om met je bovenlichaam omlaag te gaan, hierdoor creëer je (naast de juiste gewichtsverdeling via druk vanuit het midden/bottom bracket) meer "range" voor je armen om je fiets schuin te duwen, als je bv teveel rechtop zit je met je armen al (vrij) gestrekt en kan je dus niet meer je fiets naar de grond duwen (meest waardevolle tip van een clinic)
(druk op je voorwiel doe je niet door met je armen te duwen, maar via een verplaatsing van je gewicht)
Niet 100% hoor, maar de psychische connotatie is bv al fout. Maar het gaat om een soepele "gehingde" houding, van waar uit je soepel gewicht kan bewegen (van voor achter, en ruimte om fiets te verkanten doordat je stuur en fiets van links naar rechts kan verkanten).
Als je goede rijders ziet dan beweegt de de lijn heup, rug, hoofd nauwelijks in rockgarden, terwijl fiets het terrein volgt. En de armen en benen de range opvangen.
Hier zijn uitleg:
YouTube: OVER 40 MOUNTAIN BIKE SKILLS | BODY POSITION | Squat to potty. Hinge...
Trouwens Boss Stance is al positiever. Maar dat is een 'rust houding' over relatief feature less terrein. Het is eigenlijk een reminder om je benen en armen te ontspannen tussen de inspannende delen en niet top to bottom de berg gesquat af te komen. In de rest van de serie gaat Cathro juist in hoe en wanneer je lichaam van voor naar achter, van links naar rechts gaat, roller, drops, remmen, steile chutes etc.
Trouwens armen naar buiten: Er zit enorm verschil in voor je schouders als je je ellebogen gorrila (bovenlangs) naar buiten draait (niet goed), of van binnenuit naar buiten brengt. Zelfde principe als met pushups: beter zijn je armen 45graden uit in topview dan 90 graden voor je schouders.
Nog wat commentaar van Lee: https://www.leelikesbikes.com/elbows-in-or-out.html
En in relatie tot barwidth tov schoudersterkte en arm positie: https://www.revoptboulder...-bike-handlebars-too-wide
Let op het plaatje met onderschrift: "Notice the elbow position. Closer to the level of the bar instead of closer to the level of the shoulder. Nice". Het is verschil is subtiel, ellebogen zijn geknikt maar onder armen komen meer van achter naar stuur dan van boven.
Doe bv een image search op "loic bruni downhill" of video voor hoe stabiel zijn houding is en hoe hij zijn armen houdt.
Trouwens vering uit locken zodat je geen bumpcompliance hebt en je juist steeds naar elke bump omhoog komt en weer land in los zand en je staccato bodemcontact hebt is natuurlijk omgekeerde van waarom er vering is. Small bump compliance is juist waar je grip in bochten kan halen. Als een starre vork beter werkt qua grip dan een geveerde, dan wordt het tijd om wat aan de instelling te doen.
Zandbochten omlaag: Belangrijkste is je edge knobs gebruiken, fiets verkanten onder je zodat je voor- als achterdrift kan opvangen. En juist committen aan het voorwiel met voldoende druk. Te weinig en de voorkant loopt sowieso weg en voel je meer een passagier. Je moet oppassen dat je niet in de verkeerde negatieve denkspiraal komt: Ik vertrouw voorband niet, dus durf ik er niet op te duwen, dus hang ik naar achter, dus glijdt de voorband weg. Self forfilling profecy.

https://en.brujulabike.co...anyon-lux-2023-prototype/
BlaBlaBla
aangezien de huidige/oude xc lux vrij ouderwets was (voor deze tijd) met name qua HTA, verwacht ik dat de nieuwe XC lux tussen de oude lux en de nieuwe lux trail in zal zitten (qua reach en qua hta)Strider schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:24:
Waarschijnlijk de nieuwe Lux 2023, ben benieuwd of ze de geometry ook hebben aangepast, vind de geometry van de Trail op basis van de cijfers nog steeds erg lang ogen.
[Afbeelding]
YouTube: How to Corner Stupid Fast on your MTB (with NO fear)
Ik zie dat namelijk wel vaak op trail, mensen die zo statisch als rond 30sec in de video, voorbij komen. Het is enorm dynamische sport en je bent nooit lang in exact 1 houding en je moet reactief soepel kunnen zijn en niet verstard.
De allersnelsten weten echt een drukpunt te genereren in elke bocht waar de grip wordt gemaakt om snel van richting te wisselen.
What reminds me: wordt weer eens tijd voor conedrills.
Dit filmpje en ook het kanaal van Jeff-Kendall Weed is echt de shit. Ik zal niet zeggen dat ik net zo pro ben als de beide heren maar die shit werkt als een trein voor grip en snel knallen ook op normale platte bochtjes!Ko.Kane schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:37:
Deze video vind ik altijd wel goed, omdat het de draak steekt met alle posities voor bochten.
YouTube: How to Corner Stupid Fast on your MTB (with NO fear)
Ik zie dat namelijk wel vaak op trail, mensen die zo statisch als rond 30sec in de video, voorbij komen. Het is enorm dynamische sport en je bent nooit lang in exact 1 houding en je moet reactief soepel kunnen zijn en niet verstard.
De allersnelsten weten echt een drukpunt te genereren in elke bocht waar de grip wordt gemaakt om snel van richting te wisselen.
What reminds me: wordt weer eens tijd voor conedrills.
De achter triangle ziet er anders uit, zou wel matig zijn als ze in 2022 de voorkant vernieuwen en in 2023 de achterkant pas.Prulleman schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:30:
[...]
aangezien de huidige/oude xc lux vrij ouderwets was (voor deze tijd) met name qua HTA, verwacht ik dat de nieuwe XC lux tussen de oude lux en de nieuwe lux trail in zal zitten (qua reach en qua hta)
Maar als dit wel de nieuwe Lux gaat worden, met een volledig nieuwe geometry (voor + achter), dan is de huidige Trail gewoon een snelle goedkope tussenoplossing geweest omdat ze hopeloos achterliepen, wat ik altijd al heb gedacht.
Vraag me af of die prijs dan ook direct met de inflatie mee gaat, + 10% ofzo
BlaBlaBla
Ik was overigens al een overzicht tegenkomen met aanbieders van clinics op de UHR, maar was vooral benieuwd of er hier mensen waren met goede ervaringen
[ Voor 30% gewijzigd door justin-l op 09-05-2022 13:54 ]
Enkele ritten geleden merkte ik dat mijn stuur wat 'korrelig' aanvoelde bij het draaien. Tijdens het MTB'en zelf, merk ik het overigens niet.
Aangezien ik alles graag zelf doe aan mijn fiets, gisteren mij verdiept in de wondere wereld van balhoofdlagers
Op de bovenste lager staat ook TH MR121 1 1/8 45x45 in gestanst, in de onderste is het niet meer te lezen (of het heeft er nooit gestaan).
Maar goed, aangezien ik toch bezig ben, ga ik ze toch beide maar bestellen en vervangen (of vinden jullie dat onzin omdat de bovenste nog wel goed lijkt?).
Wel gemerkt dat het best lastig is specifieke balhoofdlagers te vinden. Zo vind ik bij Mantel bv wel mijn onderste lager (40x52x7 mm, 45x45º), maar verkopen ze mijn bovenste lager niet (30.5x41.8x8 mm, 45x45º).
Bij Futurum al helemaal niet... En omdat ik voor 99,9% zeker ben dat ik de juiste lagers heb, maar voor dus 0,1% niet, wil ik ze graag bij Mantel of Futurum bestellen, zodat ze ook eenvoudig terug kunnen als het de verkeerden blijken te zijn.
Iemand anders nog tips waar ik de juiste lagers kan krijgen? Of iemand tips welk merk echt een goed merk is? Ik kwam deze Enduro Bearings tegen waar men erg tevreden over lijkt te zijn, maar hoef niet perse dit merk te hebben.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Als het niet nodig is zou ik die bovenste niet vernieuwen. Hoogstens wat extra vet erin.Galois schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:20:
Nou... ik weet nu echt alles van balhoofdlagers!
Enkele ritten geleden merkte ik dat mijn stuur wat 'korrelig' aanvoelde bij het draaien. Tijdens het MTB'en zelf, merk ik het overigens niet.
Aangezien ik alles graag zelf doe aan mijn fiets, gisteren mij verdiept in de wondere wereld van balhoofdlagersEen middagje zoet mee, maar ik weet welke lagers ik moet hebben. Mijn onderste lager was erg gecorrodeerd en voelt ook echt ruw aan als ik eraan draai, de bovenste lijkt nog helemaal goed.
Op de bovenste lager staat ook TH MR121 1 1/8 45x45 in gestanst, in de onderste is het niet meer te lezen (of het heeft er nooit gestaan).
Maar goed, aangezien ik toch bezig ben, ga ik ze toch beide maar bestellen en vervangen (of vinden jullie dat onzin omdat de bovenste nog wel goed lijkt?).
Wel gemerkt dat het best lastig is specifieke balhoofdlagers te vinden. Zo vind ik bij Mantel bv wel mijn onderste lager (40x52x7 mm, 45x45º), maar verkopen ze mijn bovenste lager niet (30.5x41.8x8 mm, 45x45º).
Bij Futurum al helemaal niet... En omdat ik voor 99,9% zeker ben dat ik de juiste lagers heb, maar voor dus 0,1% niet, wil ik ze graag bij Mantel of Futurum bestellen, zodat ze ook eenvoudig terug kunnen als het de verkeerden blijken te zijn.
Iemand anders nog tips waar ik de juiste lagers kan krijgen? Of iemand tips welk merk echt een goed merk is? Ik kwam deze Enduro Bearings tegen waar men erg tevreden over lijkt te zijn, maar hoef niet perse dit merk te hebben.
Cane creek heeft goede lagers, en goede support info, zodat je even kunt zoeken hoe je lagers in SHIS terminologie heet. Dat zoekt makkelijker: onderaan de pagina,
https://canecreek.com/headset-support/
Bij de Duitse onderdelenboeren zal dat vast op voorraad zijn,
Maar het zijn gesealde lagers, ik kan daar toch geen extra vet in doen? Hoogstens erop, maar erin komt het vet toch niet of nauwelijks?bas-r schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:27:
[...]
Als het niet nodig is zou ik die bovenste niet vernieuwen. Hoogstens wat extra vet erin.
Cane creek heeft goede lagers, en goede support info, zodat je even kunt zoeken hoe je lagers in SHIS terminologie heet. Dat zoekt makkelijker: onderaan de pagina,
https://canecreek.com/headset-support/
Bij de Duitse onderdelenboeren zal dat vast op voorraad zijn,
Ik had inderdaad ook al op bike24 gekeken, maar het valt vies tegen hoor. Of niet op voorraad of hele lange levertijd... (naast dat ik toch liever bij een NL-webshop bestel waar het makkelijk terug kan als ik toch de verkeerde blijk te hebben...).
Wat mij overigens ook opvalt is dat bij veel webshops de dikte van de lagers, niet vermeld wordt. Zo is mijn ene lager 7 mm dik en mijn andere 8 mm. Lijkt mij toch wel van belang.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Die seals haal je er zo uit met iets bots, anders snij je de seal stuk, eventueel schoonmaken en lagervet erin. Maar alleen als je denkt dat ze niet goed lopen.Galois schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Maar het zijn gesealde lagers, ik kan daar toch geen extra vet in doen? Hoogstens erop, maar erin komt het vet toch niet of nauwelijks?
Ik had inderdaad ook al op bike24 gekeken, maar het valt vies tegen hoor. Of niet op voorraad of hele lange levertijd... (naast dat ik toch liever bij een NL-webshop bestel waar het makkelijk terug kan als ik toch de verkeerde blijk te hebben...).
Wat mij overigens ook opvalt is dat bij veel webshops de dikte van de lagers, niet vermeld wordt. Zo is mijn ene lager 7 mm dik en mijn andere 8 mm. Lijkt mij toch wel van belang.
Die dikte is inderdaad van belang!
Je kan met een tandarts pick de seal eraf halen en dan met vet injecteren (en evt eerst schoonmaken). Doe ik ook met nwe lagers, zit vaak weinig in.Galois schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:39:
[...]
Maar het zijn gesealde lagers, ik kan daar toch geen extra vet in doen? Hoogstens erop, maar erin komt het vet toch niet of nauwelijks?
Ik koop de picks in een mondhygiene kitje bij een knaakland achtige winkel. Vetspuit standard model van shimano dat je op de tube kan doen.
Welke fiets, model+bj is? Specs staan meestal online welke headset en merk het is.
En tenzij het een IS standaard is kan je bij ZS or EC gewoon de hele cup vervangen en (goed) merk van keuze erin doen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ko.Kane op 09-05-2022 16:52 ]
(kan er helaas ook geen filmpje van vinden
Het gaat om een Specialized Stumpjumper Comp Carbon 29 uit ik denk 2016 (of misschien 2015). Ik had ook al gezocht, maar kon 't niet vinden online.
Ik weet niet hoe exotisch Specialized met zijn onderdelen is, maar ik zou IS41/30 proberen.
Mocht je nieuwe bovenste lager net iets te laag zijn kun je altijd nog dit gebruiken: https://www.bike-componen...rierten-Steuersatz-p7698/
Dat had ik nodig nadat ik bij een IS headset van Across naar Canecreek over ging. De CC was net iets dunner en daardoor liep de topcap wat aan op frame.
Daarom ook geen fan van IS. Ik wil vervangbare cups. Worst case als je voor wat voor reden eens met losse headset rijdt in modder, dan kan de in het frame zittende cup wat uitlubberen.
Hoe is Schoorl momenteel? Zit er aan te denken om Zaterdag die kant op te gaan. Maar dat ligt er een beetje aan of het dan "Prima" mul is of "neem je Fatbike mee" mul
Tnx!Ko.Kane schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:16:
@Galois Bv dit fimpje vanaf ongeveer halverwege, laat ie het zien voor headset lager: YouTube: Headset Maintenance 101 | How To Overhaul Your Headset Bearings
Mocht je nieuwe bovenste lager net iets te laag zijn kun je altijd nog dit gebruiken: https://www.bike-componen...rierten-Steuersatz-p7698/
Dat had ik nodig nadat ik bij een IS headset van Across naar Canecreek over ging. De CC was net iets dunner en daardoor liep de topcap wat aan op frame.
Daarom ook geen fan van IS. Ik wil vervangbare cups. Worst case als je voor wat voor reden eens met losse headset rijdt in modder, dan kan de in het frame zittende cup wat uitlubberen.
Maar vrijwel alle headsets zijn tegenwoordig toch IS?
Nee, veel is ZS: zerostack (ook wel Internal genoemd). Dat is een cup geperst in je frame, maar die niet uitsteekt. En je lager ligt dus in een cup in je headtube flush met het vlak. Voordeel is load spread op de headtube, en mogelijkheid vervangen en gebruik van reach adjust of angle adjust headsets.Galois schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:28:
[...]
Tnx!
Maar vrijwel alle headsets zijn tegenwoordig toch IS?
IS staat voor Integrated headset en dan ligt de lager in een uitsparing in het frame. Bij een IS is de head tube verdikt of er is wat in het carbon ingelamineerd, wat als lagerschaal fungeert.
Van buiten lijken ze erg op elkaar, maar je ziet net een randje van een mm van de (meestal) zwarte cup bij ZS.
Hier bv een carbon frame met een ZS headset, onder zie je ongeveer 1mm rand van de cup, boven 2mm onder de dustcover.

NB: En Across vind het fijn hun lager in de ZS cup te persen, en verkopen ze als 1 unit. De lager uit de cup halen is lastig klusje.
Kan helaas niet.
Het is er nu ruim over; het is rond de 100 om hem ergens in Duitsland te laten bezorgen.Mjelnir schreef op maandag 9 mei 2022 @ 09:03:
[...]
Ik zit ook te kijken naar een duitse fiets via Buycycle maar dan kost het 250.... Denk dat je niet veel goedkoper dan 100 euro gaat uitkomen.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Als je graag wilt, neem dan de korte route. Daar zitten mulle stukken in maar, naar omstandigheden, redelijk te doen. Dan sla je het open duin (de zandbak) over. Die gaat er in de nieuwe route ook uit, daar wordt al een tijd geen onderhoud meer gedaan. En dan kan je 2 of 3 keer de nok doen. Op 7km fietsen ligt langedijk die is nu goed te doen. An sich kan je je dan best een dagje vermaken als je het niet erg vindt om 2x een verbindingsweggetje te fietsen.ZanielGa schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:57:
[...]
Hoe is Schoorl momenteel? Zit er aan te denken om Zaterdag die kant op te gaan. Maar dat ligt er een beetje aan of het dan "Prima" mul is of "neem je Fatbike mee" mul
Wil je Schoorl op z'n best zien we je graag na de zomer weer.
Want dan hebben we de nieuwe route hopelijk ook af en open. Daar zijn veel slechte stukken aangepakt met vlonders, erosieweringen, skinny's, kunstmatige (rolbare, da's verplicht) dropjes enz. Nog steeds zeer zeker niet voor de poes, want gigaveel hm, maar wel veel mooier en beter te doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Nox op 09-05-2022 23:34 ]
:strip_exif()/f/image/C66PIC0R00FgGTmtZCQIALZC.jpg?f=fotoalbum_large)
straight pull is best makkelijk
de spaken kunnen maar op 1 manier door de naaf en als die er allemaal inzitten kan je precies zien welke posities een ventiel kunnen huisvesten, en daar kies je dan die gene van die bij je logo uitlijnt
:strip_exif()/f/image/GACqOoT0M0v0jKBYpBUluPDk.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze keer (in tegenstelling tot de vorige wielset) toch ook maar een nipple driver gebruikt en dat maakt het hele proces wel een heel stuk sneller en betrouwbaarder, je begint gewoon veel rechter/gelijkmatiger aan het opspan proces
oja, 70 poe titanium free hub
Jij hebt geen bel meer nodig!Prulleman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:09:
[Afbeelding]
straight pull is best makkelijkik had dit filmpje gevonden: YouTube: Building a wheel from A- Z: SPLINE ONE. | DT Swiss
de spaken kunnen maar op 1 manier door de naaf en als die er allemaal inzitten kan je precies zien welke posities een ventiel kunnen huisvesten, en daar kies je dan die gene van die bij je logo uitlijnt
[Afbeelding]
Deze keer (in tegenstelling tot de vorige wielset) toch ook maar een nipple driver gebruikt en dat maakt het hele proces wel een heel stuk sneller en betrouwbaarder, je begint gewoon veel rechter/gelijkmatiger aan het opspan proces
oja, 70 poe titanium free hub![]()
[YouTube: Duke Mad Max - 70 poe titanium freehub sound]
Ziet er uit alsof de achterste driehoek geen verandering heeft, misschien een ander juk, is slecht te zien. Wel lijkt het balhoofd verder naar voren geplaatst (hoek kan ik uiteraard niet zien hier) en er is geen 'inlet' voor een dropper. Kan zijn dat het de SLX versie is waar ze volledig AXS gaan. En de zadelbuis is echt een heel stuk korter; langere dropper mogelijkStrider schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:24:
Waarschijnlijk de nieuwe Lux 2023, ben benieuwd of ze de geometry ook hebben aangepast, vind de geometry van de Trail op basis van de cijfers nog steeds erg lang ogen.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Holk op 10-05-2022 10:17 ]
Dit lijkt inderdaad op de SLX-versie. De achterbrug is trouwens wel anders, omdat op dit prototype de achterbrug geen knik meer aan de linkerkant bij de remklauw heeft zitten.Holk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:16:
[...]
Ziet er uit alsof de achterste driehoek geen verandering heeft, misschien een ander juk, is slecht te zien. Wel lijkt het balhoofd verder naar voren geplaatst (hoek kan ik uiteraard niet zien hier) en er is geen 'inlet' voor een dropper. Kan zijn dat het de SLX versie is waar ze volledig AXS gaan. En de zadelbuis is echt een heel stuk korter; langere dropper mogelijk
Het lijkt er ook op, zegt het artikel ook, dat de montage van de demper iets naar voren is geplaatst, wellicht om dan een langere demper slag te kunnen maken, maar dan zou de Lux Trial weer 0 toegevoegde waarde hebben als ze daar met gemak een 120/130mm demper in kunnen schroeven
hehe, inderdaad
En hij wordt vandaag geleverd, gelijk de One UP flat pedals besteld en een SRAM grip shift.joint_me schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 11:52:
De kogel is door de kerk, de 2de MTB komt erbij, ik heb de Spectral AL 6 besteld. Zat al langer te twijfelen en nu was hij opeens beschikbaar, dus dat beschouwde ik als een teken van het Flying Spaghetti Monster en gekocht.
Nu wel even een fiets eruit, anders moet ik eruit
Hopen dat mijn vrouw de deur open doet voor de bezorger.
Heb gisteren mijn cyclocrosser verkocht, want N+1 werd overruled door S-1.
Hello fellow humans
is deze een beetje ok of zijn er betere momentsleutels te krijgen?
Ik heb deze ook en werkt goed, geen klachten over.mathman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:24:
in dit topic zijn wel vaker momentsleutels de revu gepasseerd. Nu heeft 12gobiking er 1 in de aanbieding staan: https://www.12gobiking.nl/bbb-btl-73-momentsleutel-2-14nm
is deze een beetje ok of zijn er betere momentsleutels te krijgen?
Hello fellow humans
Dan zal er vast wel een keer een update van de Lux Trail komen. Ik denk dat Lux en Lux Trail dan een beetje gezien kan gaan worden als Spark RC en Spark. De Lux Trail heeft wel een, voor Canyon begrippen al helemaal, erg lange voorkant.Holk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:21:
Ik zie net pas het hele bericht, had alleen die ene foto gezien.. De andere kant is inderdaad anders. Wel nog steeds die flatmount montage, kun je geen 4-piston rem op zetten..
Het lijkt er ook op, zegt het artikel ook, dat de montage van de demper iets naar voren is geplaatst, wellicht om dan een langere demper slag te kunnen maken, maar dan zou de Lux Trial weer 0 toegevoegde waarde hebben als ze daar met gemak een 120/130mm demper in kunnen schroeven
Pakket? Nee, wij hebben niets besteld. Neem maar mee terug!joint_me schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:00:
[...]
Hopen dat mijn vrouw de deur open doet voor de bezorger.
Op het filmpje klinkt het hetzelfde als mijn erase hubs inderdaad, maar zoals je al zegt, buiten valt het heel erg mee met hoe hard het klinkt. Ratchet is uberhaubt niet zo luid volgens mij, de 350 naven in mijn alu race wielen vallen ook wel mee, de simpele 370 naven met 3 pallen in mijn oude MTB wielen en mijn Zipp race wielen met 6 pallen (en 66 POE) klinken veel luider.Prulleman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 10:51:
[...]
hehe, inderdaadik begreep van @ElGreco dat de meningen verdeeld zijn (kreeg al tips om het minder hard te laten klinken in het filmpje, meer omgevingsgeluid/buiten meer afstand etc
), maar ik hou ervan
Die laatste is overigens wel mijn favoriet kwa geluid persoonlijk, maar ratchet is ook mooi.
Mwah voor pallen wel ja, maar met ratchets valt dat wel mee denk ik in ieder geval wel met de erase hubs. Daar durf ik trouwens ook geen vet op te smeren, beetje naaimachine olie, maar dat maakt niet echt het verschil.Daan_ schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:46:
Des te minder vet je er in doet des te luider ze worden. Had ik met de DT 240 EXP. Had nieuwe hun zonder vet en geluid was aardig luidt. Nu met iets vet beschaafd ;-)
*Maar het is ook wat je als referentie hebt natuurlijk, de DT 350 naven vind ik dan weer muisstil vergeleken met al mijn andere wielen
[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 10-05-2022 12:56 ]
zowel erase als duke gebruiken deze volgens @ElGreco https://www.dumondetech.com/portfolio/pro-x-freehub-grease/ (geen idee hoe je vet wat in een naaf zit identificeert, misschien kan je het merk ruiken als je er de hele dag tussen zitKluus schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:53:
[...]
Mwah voor pallen wel ja, maar met ratchets valt dat wel mee denk ik in ieder geval wel met de erase hubs. Daar durf ik trouwens ook geen vet op te smeren, beetje naaimachine olie, maar dat maakt niet echt het verschil.
*Maar het is ook wat je als referentie hebt natuurlijk, de DT 350 naven vind ik dan weer muisstil vergeleken met al mijn andere wielen. 240 EXP heb ik nog geen ervaring mee.
Ook dt heeft speciaal "grease" voor ratchets: https://www.bikester.nl/d...reehubs-20g-M1001145.html
Ik zag het ja, proeven denk ikPrulleman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:04:
[...]
zowel erase als duke gebruiken deze volgens @ElGreco https://www.dumondetech.com/portfolio/pro-x-freehub-grease/ (geen idee hoe je vet wat in een naaf zit identificeert, misschien kan je het merk ruiken als je er de hele dag tussen zit
Ook dt heeft speciaal "grease" voor ratchets: https://www.bikester.nl/d...reehubs-20g-M1001145.html
Dumonde ProX Freehub Grease moet er in de ERASE naven. Staat ook in de handleiding. Altijd al.
Liever geen dunne olie.
De Dumonde vet is wit/kleurloos. Als je er een beetje van gebruikt, wat ook de bedoeling is, lijkt het een beetje op olie.
Dumonder vet is overigens heel erg goed. Al helemaal in de winter. Hecht goed en verliest heel weinig van zijn viscositeit in de winter (oftewel het stroopt niet zoals andere vetten) en behoudt het zijn functie ook als het erg koud is.
De DT ratchet vet is te dik voor ERASE naven. BERG houdt daar ook niet van. Wel van Dumonde.
Vanuit jouw oogpunt als tussenhandelaar begrijp ik dat je altijd adviseert het door de fabrikant aangedragen spul te gebruiken en die Dumonde wil ik dan nog wel overwegen omdat dat er nog een beetje generiek uit ziet en toepasbaar is voor alle vrijlopen, maar als ik zo snel even kijk is het in europa ook niet zo heel makkelijk verkrijgbaar en via erase components kost het nog best wat, maar goed, als kosten een argument zijn moet je een andere hobby zoekenElGreco schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:40:
@Prulleman @Kluus
Dumonde ProX Freehub Grease moet er in de ERASE naven. Staat ook in de handleiding. Altijd al.
Liever geen dunne olie.
De Dumonde vet is wit/kleurloos. Als je er een beetje van gebruikt, wat ook de bedoeling is, lijkt het een beetje op olie.
Dumonder vet is overigens heel erg goed. Al helemaal in de winter. Hecht goed en verliest heel weinig van zijn viscositeit in de winter (oftewel het stroopt niet zoals andere vetten) en behoudt het zijn functie ook als het erg koud is.
De DT ratchet vet is te dik voor ERASE naven. BERG houdt daar ook niet van. Wel van Dumonde.
Het is alleen wel een beetje jammer dat al die fabrikanten alleen hun eigen smeermiddel adviseren voor hun eigen spulletjes. Zo zit je als thuis mechanieker met meer dan drie fietsen en meerdere wielsets straks te kijken met een speciaal potje vet voor elk lagertje, vrijloopje bottom bracket, headset, derailleur clutch (die moet officieel ook al "Shimano special grease"), voorvork, dropper... Terwijl het gewoon smeermiddellen zijn die uiteindelijk hetzelfde moeten doen maar met een bepaalde water- en vuilafstotendheid en viscositeit voor de specifieke toepassing.
Voor een aantal van die zaken gebruik ik heus wel verschillende vetten, ik gooi echt niet overal maar gewoon frituurvet of WD40 op, maar ik probeer dat wel een klein beetje te beperken tot een bepaald vet voor lagers, ander spul voor voorvorken/droppers en dunner spul voor vrijlopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 10-05-2022 14:30 ]
Heb zo'n beetje elke truuk van youtube gebruikt behlve heel kort doorzagen en een reciprozaag erin zetten overdwars.
Dat lijkt me een laatste oplossing vooralsnog.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Al geprobeerd het frame te verwarmen en de pen niet/min mogelijk, dan flinke klap met een mer er op en er zou wel iets van beweging in moeten komen. Maar staal en aluminium zijn geen vrienden van elkaar.Bad Brains schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:15:
Iemand hier ervaringsdeskundige, het aluminium verroest/galvanische corrosie.
Heb zo'n beetje elke truuk van youtube gebruikt behlve heel kort doorzagen en een reciprozaag erin zetten overdwars.
[Afbeelding]
Hij zit er nog 105mm in, dat gaat hem niet worden voordat er echt een "beweging" in heeft gezeten.kippy schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:25:
[...]
Al geprobeerd het frame te verwarmen en de pen niet/min mogelijk, dan flinke klap met een mer er op en er zou wel iets van beweging in moeten komen. Maar staal en aluminium zijn geen vrienden van elkaar.
En dat is exact wat hij niet doet.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ik gebruik thuis altijd een soort WD40 specialist (weet zo even niet welke precies), maar op de een of andere manier krijg ik altijd alles los wanneer dat spul er even tussen zit. Ook bij (cross)auto's waar de zooi som sook flink vast zit.Bad Brains schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:15:
Iemand hier ervaringsdeskundige, het aluminium verroest/galvanische corrosie.
Mensen gebruiken het idd als wondermiddel maar ik heb daar altijd mijn twijfels bij.
Ik heb het overigens ook geprobeerd hoor WD40 met Ranex. Niks geworden, komt geen beweging in.
Zeker bij spullen die vet nodig hebben.
Heb het nu afgezaagd, met vlees om er nog aan te trekken.
Reciprozagen besteld die 250mm zijn, en dan hopelijk morgen eruit.
Kan morgen ook het Brooks zadel erop, kan ze even kijken of de fiets groot genoeg is voor der/lekker fietst.
:strip_exif()/f/image/CRVs5ysmBcfJhNoyMb2zIDNb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Bad Brains op 10-05-2022 15:58 ]
een product uit de "specialist" serie, gemaakt voor:
- Dringt snel door in verroeste of gecorrodeerde onderdelen
- Maakt vastzittende bevestigingen en mechanismen los
- Formule met lage oppervlaktespanning
- Zeer geschikt voor moeilijk bereikbare plaatsen
etc
de "standaard" wd40 is inderdaad water verdrijvend maar zou je ook hiervoor kunnen gebruiken:
(waar het met wd40 vaak mis gaat is dat het dus ook vet verwijderd.. het smeert ook, maar niet op die manier die je verwacht van bv lagervet, of ketting olie/wax, daarvoor hecht het niet goed genoeg en verdwijnt het te snel, maar ondertussen is je lagervet ook weg.. en heb je dus niks meer..)WD‑40 Multi-Use Product beschermt metaal tegen roest en corrosie, kruipt in vastzittende onderdelen, stopt piepen, stoot vocht af en smeert vrijwel alles. Het verwijdert zelfs vet, vuil en meer van de meeste oppervlakken.
in het kader van meer plaatjes in dit topic:
/f/image/9bIgRz6UiEjmtKfKugpbyxv5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/zhUZvdjg4sGhiNjWctOBjbZk.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/udGT4WBlnvQotT9ml2Xf1ZQE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MgoOa4K9r7dQcNS9ZnosAjCr.png?f=fotoalbum_large)
(verder nog niet veel over te zeggen, rustig aan gedaan, track was erg mul en wilde eerste even kijken of alles heel bleef
(oja, het geluid van de freehub is eigenlijk best beschaafd
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 11-05-2022 11:13 ]
Die bedoel ik inderdaad. Ik heb die nog in 'het oude jasje' van de tweede foto op de site. Vandaar dat ik hem niet kon vinden.Prulleman schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:42:
@Bad Brains wd40 maakt meer producten, ik denk dat @emot deze bedoelt: https://wd40.nl/product/kruipolie/
een product uit de "specialist" serie, gemaakt voor:
- Dringt snel door in verroeste of gecorrodeerde onderdelen
- Maakt vastzittende bevestigingen en mechanismen los
- Formule met lage oppervlaktespanning
- Zeer geschikt voor moeilijk bereikbare plaatsen
etc
de "standaard" wd40 is inderdaad water verdrijvend maar zou je ook hiervoor kunnen gebruiken:
[...]
(waar het met wd40 vaak mis gaat is dat het dus ook vet verwijderd.. het smeert ook, maar niet op die manier die je verwacht van bv lagervet, of ketting olie/wax, daarvoor hecht het niet goed genoeg en verdwijnt het te snel, maar ondertussen is je lagervet ook weg.. en heb je dus niks meer..)
Geen liters aan welke spray dan ook had dit losgemaakt.
Beide kanten ingeslepen (op gevoel want je ziet natuurlijk niks) en dan naar beneden rossen als je denkt dat het van mekaar is.
Dan draaien en kijken of dat lukt, dan een schroevendraaier in het geboorde gat. En rossen maar.
Toch nog best lang mee bezig geweest lol. Aja, het is een hobby (of zo) moet je maar denken.
:strip_exif()/f/image/ccTGuX0nrmCLlT0eJGgrVH2l.jpg?f=fotoalbum_large)
edit; resultaat.
Weet alleen niet of die strop nou verkeerd om zit, naja da's voor morgen.
Even een rem maken/monteren, kan ze even wat rondjes om de kerk doen kijken of ze het wat vindt.
[ Voor 25% gewijzigd door Bad Brains op 11-05-2022 18:57 ]
Zeven gebroken ribben, klaplong en een lang verblijf in en Maxima MC.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Ouch, dat is een akelige val geweest dan. Beterschap!StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
Zondag in Waalre OTB. Overstuur en daardoor stronkje in de binnenbocht geraakt. Ging niet eens hard. Maar toch hard genoeg.
Flippen man, sterkte.StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
Dat kwam in het ziekenhuis. Ik kreeg ketamine om plat te kunnen in de CT #bizarreervaring
Gratis drugas, is ook wat voor te zeggen.StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:45:
[...]
Dat kwam in het ziekenhuis. Ik kreeg ketamine om plat te kunnen in de CT #bizarreervaring
En vanaf nu alleen cowgirl en reverse cowgirl.
Elk nadeel heeft zijn voordeel.
Maar zonder gekheid, ik heb wel eens 4 gekneusde ribben gehad.
Is minstens net zo erg, heb ze nooit gebroken gelukkig. Wel 2x mijn sleutelbeen, maar da's meh.
Beterschap!!!StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
Zondag in Waalre OTB. Overstuur en daardoor stronkje in de binnenbocht geraakt. Ging niet eens hard. Maar toch hard genoeg.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Zeker beterschap.StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
Poeh, dat is heftig zeg. Zal wel enorm schrikken zijn geweest om zoveel letsel te hebben van zo'n val. Beterschap!StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
If you can see, look. If you can look, observe
Oeh, heel veel sterkte! Ook een paar keer OTB gegaan door een trapper dat gaat zo snel dat je bijna niet meer kan reageren...StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
[ Voor 13% gewijzigd door DrumandBass op 11-05-2022 21:54 ]
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Oef, wat naar, veel sterkte. Het hoeft niet hard of raar te gaan. Mijn schoonvader viel onlangs van z’n wielrenfiets en brak er vijf waarvan drie op minstens twee plekken. Beterschap!StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
XXXVI
Brancard. Was maar 20 of 30 meter van de verharde weg af.Roozzz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:49:
Ai, ai, hoe ben je het bos uitgekomen? Beterschap!
Oeiii dan ben je lelijk terecht gekomen. Sterkte met je herstel. Mogen dat voorspoedig verlopen !StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Ik was niet alleen maar met mijn zoontje, zijn vriendjes en hun vader. Vader was niet heel ontspannen, het jonge grut ving de ambulance op bij de weg.pjlgt schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 07:51:
Beterschap! Wat ik me dan afvraag, hoe vind men je in het bos als je belt? Peilen ze dat uit via GPS of zo?
Gelukkig was de eerste passant een ervaren brandweerman. Die hielp ook goed mee.
Ai, das niet best. beterschap!StevenK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:57:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Toevallig mensen met MTB routes of gpx vanuit Malmedy en La Roche et Ardenne?
https://mtbroutedatabase....g/la-roche-en-ardenne.htm
(lang geleden dat ik daar geweest ben, maar een jaar of 30 is het voor mij daar wel begonnen op een huurfiets met vaste vork, cantilever remmen
jaar of 5 terug ook nog geweest, maar ben de details kwijt, beste even wat review lezen om te kijken wat het beste aansluit (hou er wel rekening mee dat dit soort vaste routes best wat asfalt verbindingsstukken hebben...)
Malmedy is volgens mij wel wat beter fietsen dan la roche
https://mtbroutedatabase.be/luik/malmedy.htm
Daar staan ook een paar lange routes bij, gebaseerd op de Raid de Hautes Fagnes (marathon). Die wedtsrijden gaan vaak voor delen over priveterrein en zijn daarom alleen op de dag van de wedstrijd te rijden. ze maken nu van steeds meer van dat soort routes ook open toegangelijke versies. Zo heb ik vorig jaar ook een keer een open marathon route rond bouillon gereden, dat was goed te doen. (ik heb wel de rdhf gereden, leuke pittige route, maar niet de open versie)
Wezen fietsen om de belt/pinion te proberen. Wat een systeemhans_lenze schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:12:
[...]
'lifetime' is een prima beschrijving. De trapas (inclusief lagers) is onderdeel van de Pinion zelf. Net als de achteras inclusief lagers onderdeel is van de Rohloff naaf zelf. Zolang je daar netjes en braaf elk jaar olie in blijft stoppen blijft het een kilometertje of 100.000 draaien. Voldoende om je geen zorgen over te maken. Misschien dat na een aantal jaren de afdichting wat minder wordt waardoor er wat olie uit loopt (dat heeft mijn Rohloff naaf in elk geval). Geen probleem zolang hij maar niet droog komt te staan.
Het is bombproof ontworpen.
[...]
Alvast heel veel plezier! Die maken echt kunstwerken van de frames!
[...]
Hoewel tubeless heel fijn werkt en fietst, voeg je daarmee wel weer wat onderhoud toe aan je fiets. Je moet dan elk half jaar even vloeistof wisselen om de latex levend te houden zodat eventuele gaten gedicht worden.
Als je durft, zou je ook kunnen kijken hoe ver je zonder latex komt. Ik heb een voorwiel dat al maanden lang op spanning blijft zonder binnenband en zonder latex (gewoon de buitenband om de velg met ventiel gelegd en opgepompt).
Ideetje:
De Tannus Armour is een insert die is ontworpen voor gebruik met een binnenband. Niet licht, voegt best wat rolweerstand toe aan je wiel, voelt "raar/dood" aan als je er mee fietst maar je hebt wel weer een kopzorg minder
Ideetje 2:
Als je niet kunt leven met gripshift, is Pinion of Rohloff ook niks voor je.
Binnenkort voor de zekerheid even een echt rondje trails pakken om te kijken of dat goed gaat en ik nu gewoon de verkeerde maat heb (was ook een beetje een haastbeslissing) of dat ik toch een L moet. Stuurpen is ook vrij kort, maar daarover zei men dat een langere erop doen best wel afbreuk doet aan waar de fiets voor gemaakt is dus dat advies ga ik me wel aan houden (er was sowieso verdomd veel kennis aanwezig
Afmontage is overigens met een rock shox revelation 130mm (refurb, vorken zijn nou eenmaal kut te leveren en compleet gereviseerd. Doen we nog duurzaam ook), onyx naaf (proefrit met hope tech naaf. Die doet RRRRRRR maar vond ik net te veel van het goede en direct engagement en superstil straks, heerlijk om in het donker als er helemaal niemand is te fietsen denk ik), 16 graden backsweep om eens te proberen, hope tech e3 v4 remmen, bikeyoke dropper (ook eens geprobeerd > blijvertje!) en uiteraard wolfpack speed/race combi, 2.4 op rad15 velgen (nieuwe serie, staat nog niet op de website, cloud29). Pinion 12-bak overigens.
Kan niet wachten
Same herePrulleman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:18:
La Roche:
https://mtbroutedatabase....g/la-roche-en-ardenne.htm
(lang geleden dat ik daar geweest ben, maar een jaar of 30 is het voor mij daar wel begonnen op een huurfiets met vaste vork, cantilever remmen)
Twee jaar geleden daar weer in de buurt op vakantie en die zelfde route opnieuw gereden. Klimmen ging me heel wat beter af, van de sketchy afdaling met losse keien vroeg ik me echt af hoe ik dat 10 jaar geleden zonder skills en met V-brakes gedaan heb
Zelf vond ik in die omgeving Houffalize route 6 overigens leuker om te doen.
Dat terwijl Cube's toch al als redelijk 'kort en hoog' bekend staan.. gezien de prijs van zo'n unit zou ik dan zeker nog de L op een trail testen. Toevallig door Lars geholpen? Die weet wel het een en ander over fietsenNox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Wezen fietsen om de belt/pinion te proberen. Wat een systeemMin of meer al besloten dat dit het gaat worden. De vraag is of een M goed is voor mij, ik heb nu een 19" cube reaction maar zit daar alsnog redelijk 'sportief' op. Hoewel ik graag iets meer rechtop zou willen fietsen voelt het enerzijds toch wat 'bekrompen' aan hoewel het wel mijn maat zou zijn.
Binnenkort voor de zekerheid even een echt rondje trails pakken om te kijken of dat goed gaat en ik nu gewoon de verkeerde maat heb (was ook een beetje een haastbeslissing) of dat ik toch een L moet. Stuurpen is ook vrij kort, maar daarover zei men dat een langere erop doen best wel afbreuk doet aan waar de fiets voor gemaakt is dus dat advies ga ik me wel aan houden (er was sowieso verdomd veel kennis aanwezig)
Bedoel je niet de Tech 3 E4 remmen? V4 zijn downhill-remmenAfmontage is overigens met een rock shox revelation 130mm (refurb, vorken zijn nou eenmaal kut te leveren en compleet gereviseerd. Doen we nog duurzaam ook), onyx naaf (proefrit met hope tech naaf. Die doet RRRRRRR maar vond ik net te veel van het goede en direct engagement en superstil straks, heerlijk om in het donker als er helemaal niemand is te fietsen denk ik), 16 graden backsweep om eens te proberen, hope tech e3 v4 remmen, bikeyoke dropper (ook eens geprobeerd > blijvertje!) en uiteraard wolfpack speed/race combi, 2.4 op rad15 velgen (nieuwe serie, staat nog niet op de website, cloud29). Pinion 12-bak overigens.
Kan niet wachten
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Zeker!Demo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:28:
[...]
[...]
Dat terwijl Cube's toch al als redelijk 'kort en hoog' bekend staan.. gezien de prijs van zo'n unit zou ik dan zeker nog de L op een trail testen. Toevallig door Lars geholpen? Die weet wel het een en ander over fietsen
Ben jij ook bij Lars geweest trouwens?
Stonden ooit op een to-do lijstje om op mijn huidige fiets te zetten dus tja, spot-on wat dat betreft. Inderdaad de E4's en niet de V4's. Nooit nieuw meegemaakt, maar als ze beter remmen dan mijn XT's op de cube dan vind ik het prima - die overigens atm nog steeds probleemvrij zijn.[...]
Bedoel je niet de Tech 3 E4 remmen? V4 zijn downhill-remmenDe keuze voor velgen en banden verbaast me niets
[ Voor 16% gewijzigd door Nox op 12-05-2022 13:38 ]
sidenote, meer rechtop heeft vrij weinig voordelen, meestal ook niet voor rugklachten. ruw terrein komt heftiger in je rug als je rechtop zit (meer gewicht op het zadel + de klappen komen door je hele ruggegraat omhoog (niet te letterlijk nemen, maar geef denkbeeldig maar eens een tik tegen de onderkant van een verticale lijn | of tegen een puntje van een horizontale lijn --- , waar komt de schok harder/verder door..?)Nox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Wezen fietsen om de belt/pinion te proberen. Wat een systeemMin of meer al besloten dat dit het gaat worden. De vraag is of een M goed is voor mij, ik heb nu een 19" cube reaction maar zit daar alsnog redelijk 'sportief' op. Hoewel ik graag iets meer rechtop zou willen fietsen voelt het enerzijds toch wat 'bekrompen' aan hoewel het wel mijn maat zou zijn.
Binnenkort voor de zekerheid even een echt rondje trails pakken om te kijken of dat goed gaat en ik nu gewoon de verkeerde maat heb (was ook een beetje een haastbeslissing) of dat ik toch een L moet. Stuurpen is ook vrij kort, maar daarover zei men dat een langere erop doen best wel afbreuk doet aan waar de fiets voor gemaakt is dus dat advies ga ik me wel aan houden (er was sowieso verdomd veel kennis aanwezig)
Afmontage is overigens met een rock shox revelation 130mm (refurb, vorken zijn nou eenmaal kut te leveren en compleet gereviseerd. Doen we nog duurzaam ook), onyx naaf (proefrit met hope tech naaf. Die doet RRRRRRR maar vond ik net te veel van het goede en direct engagement en superstil straks, heerlijk om in het donker als er helemaal niemand is te fietsen denk ik), 16 graden backsweep om eens te proberen, hope tech e3 v4 remmen, bikeyoke dropper (ook eens geprobeerd > blijvertje!) en uiteraard wolfpack speed/race combi, 2.4 op rad15 velgen (nieuwe serie, staat nog niet op de website, cloud29). Pinion 12-bak overigens.
Kan niet wachten
(en vaker uit je zadel helpt ook)
Als een "moderne" fiets krap voelt en je de neiging hebt om de stuurpen te verlengen, dan zou ik inderdaad een maat groter pakken!!
Nee, ik ken 'm van het Mountainbike-forum en vrijwilligersgroep UHR. Ik weet dat hij écht kijk heeft op de juiste MTB voor een persoon, waar veel (stads/race-gerichte) fietsenmakers blijven vasthouden aan binnenbeenlengte > framemaat en de onvolkomenheden dan maar oplossen met een veel te lange stuurpen die het hele karakter van de fiets om zeep helpt.Nox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:38:
Ben jij ook bij Lars geweest trouwens?
Ik heb op zijn fiets ook eens Hope-remmen aangevoeld, persoonlijk vond ik ze niet echt prettig. Als je het vergelijkt met Shimano-remmen weet ik niet of je direct het gevoel gaat hebben dat ze 'beter' zijn, Shimano bijt veel meer en de remkracht tov knijpkracht ligt wat hoger - al schijnt Hope met de Tech 4 wel een flinke verbetering te hebben. Shimano heeft echter bij een aantal modellen last van 'wandering bite point', iets wat mij niet stoort, ik knijp gewoon steeds harder tot ik vind dat ik genoeg vertraag maar ik weet dat er mensen zijn die om die reden écht geen Shimano-remmen op hun fiets willen.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Overigens zou ik niet naar Lars luisteren. Dat heb ik ook al een paar keer gedaan en voor je het weet heb je er weer een fiets/wielset/vork/enz bij.
Maar serieus. Topkerel met verstand van zaken.
[ Voor 9% gewijzigd door Klitse op 12-05-2022 14:36 ]
Je zou nog kunnen kijken om de Magura remhendels om te wisselen voor Shimano. Dat is hier hele vooruitgang geweest. (Magura Mt7 raceline + XTR 9120 remhendels)drBunhead schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:42:
Hope is fantastisch spul. Heb nu Magura, ook heel tevreden over, maar als er een nieuwe set remmen moet komen dan ga ik zeker voor Hope remmen.
Hier zijn SRAM remmen geen succes geweest. Op de Neuron alleen gedoe meegehad. Vaak zat opeens geen remkracht meer. Vooral bij warm weer en bij afdalingstjes waar je remmen goed gebruikt.
[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 12-05-2022 14:50 ]
Dit was ook Lars z'n redenering, xt is leuk maar tot je na een tijdje de problemen gaat krijgen en onderhoud moet uitvoeren en je de fiets niet in de prullenbak kan mieteren. Dan is het hebben van spare parts en makkelijk onderhoud leuk.Klitse schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:36:
Ik zweer juist weer bij Hope Remmen. Heb Sram en Shimano beide gehad. Maar voor mij zijn Hope remmen juist geweldig. Niet in de minste plaats omdat het onderhoud er aan zo makkelijk is en alle kleine onderdelen makkelijk te bestellen zijn. Ik heb dan dus nu ook op beide fietsen Hope E4. Wel zo makkelijk met blokken op voorraad houden.
Zeker, rondleiding gehad in de workshops, erg leukOverigens zou ik niet naar Lars luisteren. Dat heb ik ook al een paar keer gedaan en voor je het weet heb je er weer een fiets/wielset/vork/enz bij.
Maar serieus. Topkerel met verstand van zaken.
Daarom ga ik ook op zijn advies af, als het goed fietst en hij zegt het is de juiste maat... dan kan ik er weinig tegenin brengen.Demo schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:13:
[...]
Nee, ik ken 'm van het Mountainbike-forum en vrijwilligersgroep UHR. Ik weet dat hij écht kijk heeft op de juiste MTB voor een persoon, waar veel (stads/race-gerichte) fietsenmakers blijven vasthouden aan binnenbeenlengte > framemaat en de onvolkomenheden dan maar oplossen met een veel te lange stuurpen die het hele karakter van de fiets om zeep helpt.
mwah.. kan 100 redenen bedenken om hope remmen te nemen, maar om nou te zeggen dat XT's lastig zijn qua onderhoud en spares.. nee.. dat zou echt niet "de reden" moeten zijn..Nox schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:28:
[...]
Dit was ook Lars z'n redenering, xt is leuk maar tot je na een tijdje de problemen gaat krijgen en onderhoud moet uitvoeren en je de fiets niet in de prullenbak kan mieteren. Dan is het hebben van spare parts en makkelijk onderhoud leuk.
[...]
(maar als je ze fijn vind remmen en je vind het mooi spul, kies dan vooral hope!)
Op de vorige fiets heb ik 3 jaar met xt remmen gereden met 1 bleed en 1 of 2x nieuwe blokken.. en er zijn voor shimano remmen ook prima losse kleine onderdelen te krijgen, bv een hendel voor de helft van een hope hendel:
https://www.bike-componen...VoiU3lnwHOQMaAlELEALw_wcB
maar ook seals:
https://www.bike-componen...iper-Bleed-Nipple-p46354/
bleednipple:
https://www.bike-componen...EE-Brake-Calipers-p35471/
etc
(of je koopt gewoon een losse greep of klauw als er wat kapot gaat, kost wellicht hetzelfde als 3 small parts van een hope rem..)
Maar... "mooier/unieker/of andere subjectieve zaken" zou voor mij ook al genoeg reden zijn om voor iets duurders te kiezen, maar je moet jezelf niks wijsmaken om meer geld uit te geven.
Van minerale olie kan je thuis gewoon een grootverpakking neer zetten en af en toe eens je systeem bleeden, wat het nadeel van eventueel ophopen van water weg haalt.
[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 12-05-2022 17:10 ]
Kijk, daarom neem ik gewoon een extra fiets mee morgen. Als ik dan problemen krijg stap ik over op die anderePrulleman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:11:
Oja.. en als je echt onderhoud of iets nodig hebt (bv als je morgen op vakantie gaat met de fiets, of bent een weekendje in de Ardennen of een weekje in Frankrijk). Wat heeft de lbs dan liggen? Precies Shimano
PatserKlitse schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:52:
[...]
Kijk, daarom neem ik gewoon een extra fiets mee morgen. Als ik dan problemen krijg stap ik over op die andere
Shimano wordt langzamerhand beter leverbaar, maar onderdelen zijn nog steeds lastig te vinden. Heb bijna jaar gezocht naar XTR 9120 remhendels. Hele tijd niet op voorraad te vinden en als ze vond tegen absuurde prijzen. Uiteindelijk hele set XTR 9120 remmen gekocht. De remklauwen met leidingen verkoop ik dan maar.
Binnen kort eens poging wagen om lagers te vervangen van mijn Neuron. Vandaag een Rapid Racer Products Bearing Press & Extraction Tool besteld en hopelijk de juiste adapters voor mijn lagers. Eerst maar nieuwe presfit BB en balhoofdlagers vervangen van de HT.
[ Voor 54% gewijzigd door Daan_ op 12-05-2022 18:17 ]
Maar als die nou ook problemen krijgt. Heb je er al eens aan gedacht om een 3e mee te nemen. Gewoon voor de zekerheid.Klitse schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:52:
[...]
Kijk, daarom neem ik gewoon een extra fiets mee morgen. Als ik dan problemen krijg stap ik over op die andere
Er bestaan fietsendragers voor 4 fietsen. Iedereen weet dat N+1 het aantal benodigde fietsen is.ZanielGa schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:26:
[...]
Maar als die nou ook problemen krijgt. Heb je er al eens aan gedacht om een 3e mee te nemen. Gewoon voor de zekerheid.
Nice! Dat is ook iets wat ik zelf wil kunnen doen als het zover is. Ik ben nu al een paar maanden aan het wachten op XT Pully's voor de derailleur. De SLX pully's met glijlagers zijn luid en worden ontzettend makkelijk vuil. XT Pully's voor Microspline 12-speed groepen kosten ook maar een tientje, maar zijn gewoon niet te krijgen. Bike-Components, Bike-Discount en HiBike hebben ze allemaal niet.Daan_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:09:
[...]
PatserAls het kan waarom niet.
![]()
Shimano wordt langzamerhand beter leverbaar, maar onderdelen zijn nog steeds lastig te vinden. Heb bijna jaar gezocht naar XTR 9120 remhendels. Hele tijd niet op voorraad te vinden en als ze vond tegen absuurde prijzen. Uiteindelijk hele set XTR 9120 remmen gekocht. De remklauwen met leidingen verkoop ik dan maar.
Binnen kort eens poging wagen om lagers te vervangen van mijn Neuron. Vandaag een Rapid Racer Products Bearing Press & Extraction Tool besteld en hopelijk de juiste adapters voor mijn lagers. Eerst maar nieuwe presfit BB en balhoofdlagers vervangen van de HT.
Ik heb de spullen om mijn banden tubeless te maken inmiddels binnen. Morgen werkdag en geen tijd, maar zaterdag ga ik lekker mijn banden tubeless maken. Ook heb ik nu mooi een Lezyne Pocket Drive HV minipomp gekocht voor onderweg. Past perfect in de CamelBak.
[ Voor 3% gewijzigd door daanb14 op 12-05-2022 18:56 ]
Jazeker, ik moet alleen mijn vrouw nog overtuigen van het nut.ZanielGa schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:26:
[...]
Maar als die nou ook problemen krijgt. Heb je er al eens aan gedacht om een 3e mee te nemen. Gewoon voor de zekerheid.
Vertel gewoon dat als je pech krijgt onderweg dat je dan totaal geen manier hebt om naar haar terug te komen. Als je die 2e en 3e fiets bij je hebt raakt ze je niet kwijt. Iedereen weet dat je bijvoorbeeld jaren nooit lek rijdt maar als je het dan wel doet je het meteen 4 keer in dezelfde rit doet.Klitse schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 19:13:
[...]
Jazeker, ik moet alleen mijn vrouw nog overtuigen van het nut.
Je hebt die extra fiets gewoon nodig omdat je zo veel van haar houdt en je gewoon veilig en wel bij haar terug wil komen.
Nu zijn de bleednippel en oring natuurlijk niet echt het type spares wat echt het verschil maakt imho. Meuk als pistons + seals en je master cilinder etc. Heb je meer aan en is er niet.Prulleman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 15:56:
[...]
mwah.. kan 100 redenen bedenken om hope remmen te nemen, maar om nou te zeggen dat XT's lastig zijn qua onderhoud en spares.. nee.. dat zou echt niet "de reden" moeten zijn..
(maar als je ze fijn vind remmen en je vind het mooi spul, kies dan vooral hope!)
Op de vorige fiets heb ik 3 jaar met xt remmen gereden met 1 bleed en 1 of 2x nieuwe blokken.. en er zijn voor shimano remmen ook prima losse kleine onderdelen te krijgen, bv een hendel voor de helft van een hope hendel:
https://www.bike-componen...VoiU3lnwHOQMaAlELEALw_wcB
maar ook seals:
https://www.bike-componen...iper-Bleed-Nipple-p46354/
bleednipple:
https://www.bike-componen...EE-Brake-Calipers-p35471/
etc
(of je koopt gewoon een losse greep of klauw als er wat kapot gaat, kost wellicht hetzelfde als 3 small parts van een hope rem..)
Maar... "mooier/unieker/of andere subjectieve zaken" zou voor mij ook al genoeg reden zijn om voor iets duurders te kiezen, maar je moet jezelf niks wijsmaken om meer geld uit te geven.
Als ik echter kijk wat een setje SLX kost tov. Hope spares dan weet ik het wel. Zelfs al rijd je XTR een SLX hendel kopen en de SLX remcilinder er in zetten. Niet ideaal maar ook weer niet het einde van de wereld, zeker als je het initiële prijsverschil mee neemt & tijdens vakanties is universele beschikbaarheid van compatible replacements ook wel goud.
Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.
XTR zijn zo te krijgen en kosten ook de wereld niet. Ik moest laatst wel omdat mijn pullys echt ninjasterren waren geworden, kan er weer even tegen. Zag later ook dat ze niet in de compatibility staan bij XT maar ik heb ze grondig vergeleken en zie het verschil echt niet, ze doen het ook alweer een poosje prima in mijn XT derailleur.daanb14 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:53:
[...]
Nice! Dat is ook iets wat ik zelf wil kunnen doen als het zover is. Ik ben nu al een paar maanden aan het wachten op XT Pully's voor de derailleur. De SLX pully's met glijlagers zijn luid en worden ontzettend makkelijk vuil. XT Pully's voor Microspline 12-speed groepen kosten ook maar een tientje, maar zijn gewoon niet te krijgen. Bike-Components, Bike-Discount en HiBike hebben ze allemaal niet.
Ik heb de spullen om mijn banden tubeless te maken inmiddels binnen. Morgen werkdag en geen tijd, maar zaterdag ga ik lekker mijn banden tubeless maken. Ook heb ik nu mooi een Lezyne Pocket Drive HV minipomp gekocht voor onderweg. Past perfect in de CamelBak.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 12-05-2022 23:10 ]
Zelf veel gebruik gemaakt van de ParkTool website en filmpjes. Die leggen op een duidelijke manier uit en welk gereedschap je hiervoor kunt gebruiken.daanb14 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:53:
[...]
Nice! Dat is ook iets wat ik zelf wil kunnen doen als het zover is. Ik ben nu al een paar maanden aan het wachten op XT Pully's voor de derailleur. De SLX pully's met glijlagers zijn luid en worden ontzettend makkelijk vuil. XT Pully's voor Microspline 12-speed groepen kosten ook maar een tientje, maar zijn gewoon niet te krijgen. Bike-Components, Bike-Discount en HiBike hebben ze allemaal niet.
In begin nog wel eens wat kaduk gemaakt. (Nog steeds) Heb wel wat leergeld moeten betalen
Eerste keer wel gerommeld om tape netjes op de velg te krijgen, maar tubeless zelf ging erg vlot met Maxxiss banden. Als tape erop zit dan band op de velg, op druk zetten (zonder kern) en latten ploppen. Lucht eruit en latex erin door het ventiel. Kern er weer in. Op pompen paar keer stuiteren/schudden, zodat de latex goed rond gaat.
Lukt het op deze manier niet dan kun je trucjes als sopje etc proberen.
ja, pre-taped scheelt een hoop, heb ook wel eens tape opnieuw moeten plakken..daanb14 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 08:44:
Ik denk dat het wel gaat lukken. We hebben ook een goede compressor thuis staan, dus dat scheelt. Ik heb, omdat ik geen zin had om het uit te gaan zoeken, de tubeless ventielen van DT Swiss en de velgen worden af fabriek geleverd met tape erop. Fijn om eens een keer goed spul te hebben ;-)
Maar pre-taped en een compressor.. dan heb je weinig om je druk om te maken
Mijn leergeld komt dit najaar sowieso, omdat ik de kabel van de demper een beetje verkloot heb toen ik voor het eerst de demper eruit haalde en ik niet goed wist hoe lucht eruit laten werkteDaan_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:47:
[...]
Zelf veel gebruik gemaakt van de ParkTool website en filmpjes. Die leggen op een duidelijke manier uit en welk gereedschap je hiervoor kunt gebruiken.
In begin nog wel eens wat kaduk gemaakt. (Nog steeds) Heb wel wat leergeld moeten betalen![]()
Eerste keer wel gerommeld om tape netjes op de velg te krijgen, maar tubeless zelf ging erg vlot met Maxxiss banden. Als tape erop zit dan band op de velg, op druk zetten (zonder kern) en latten ploppen. Lucht eruit en latex erin door het ventiel. Kern er weer in. Op pompen paar keer stuiteren/schudden, zodat de latex goed rond gaat.
Lukt het op deze manier niet dan kun je trucjes als sopje etc proberen.
Ik heb standaard Stan's NoRims gekocht. Hoe hou je dat bij als het er eenmaal in zit?
In mijn ervaring wordt Stan's na verloop van tijd waterig en verliest het zijn werking. Ik haal dan de band een stukje open, schep de zooi eruit, dep de laatste restjes met keukenrol eruit, 90ml versie erin, band dicht en weer oppompen (aangezien er maar een klein stukje band van de velgrand is geweest gaat dit meestal al heel makkelijk met een normale pomp).
Als alles gewoon uitgedroogd is kan je gewoon bijvullen, als je grote klonten (stanimals) hebt, zou ik die er ook uit halen, dat zit ook alleen maar in de weg zonder functie.
Je zou ook de hele band kunnen gaan schrobben, maar dat heb ik bewust nooit gedaan, zeker bij als je banden niet meer nieuw zijn kan dat laagje al voor een groot deel van de luchtdichtheid zorgen. als je dat wegschrobt, dan duurt het mogelijk alleen maar langer dat alles netjes op druk blijft.
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic