Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 199 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:35
Ko.Kane schreef op zaterdag 22 januari 2022 @ 13:20:
Maar om eens ander type fiets de revue te laten passeren:
Ik heb momenteel een Propain Spindrift AL 29 in de bestelling staan, als 'do it all" vervanger van een Propain Tyee en YT Tues. Met deze samenstelling:
Afbeeldingslocatie: https://www.propain-bikes.com/wp-content/uploads/VPC/canvas_image61d61d494cc2c.png
Full Fox factory, Code RSC's, Newmen Evolution EG30 wielen, 185mm Bikeyoke dropper. Rest std GX

Hopelijk leverbaar in Mei, voor het seizoen echt begint in de bikeparks. En dan hopen dat die enigzins in de buurt komt van DH fiets. Heb altijd gevoel dat ongeveer helft van voordeel van DH fiets komt van de stijfheid van de double crown vork en de andere helft van de coil veer en extra vering achter tov een Enduro fiets. Enduro fietsen zijn capabel, maar een DH fiets is of je een cheat code activeert. :+

Daarom tot dusver twee fietsen gebruikt omdat er wel degelijk verschil is. En Freeride fietsen waren tot voor kort eigenlijk DH fietsen met 20mm minder vering, maar nog steeds beroerd om omhoog te fietsen. Dus slechtste van twee werelden.

Maar de Propain Tyee fietst zo makkelijk dat je zonder nadeel met een Spindrift 20mm meer vering mee kan nemen. En ik had sowieso interesse in wisseling van Fox 36 naar 38 en een coil proberen ipv air, maar de prijzen van losse vork en demper zijn zo hoog bij Fox (bijna 2500€ samen), dat het veel goedkoper is nieuwe fiets te kopen en oude te verkopen.... 8)7

Dus dan maar eens een freeride fiets proberen.
Deze gaat er niet komen. Of niet in een afzienbare tijd. Fox schijnt niet te kunnen leveren en de backlog van mensen die wachten op hun Fox fietsen neemt flink toe. Het probleem zit vooral bij de levering van Fox voor Propain van de 29" 36/38/40 vorken.
Mei wordt het sowieso niet, en ze kunnen niet eens iets definitief zeggen over juni. Aangezien ze meestal alles zo rooskleurig proberen voor te stellen zou het ook zomaar Augustus kunnen worden.
Dus dit wordt denk ik een annulering.

En dan maar een willekeurige beschikbare andere 29" alu DH fiets zoeken als vervanging van de oude 27,5" DH-er.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:43

Appie

F1RST Racing

Mooie GBMN rapportage van Bentonville, inclusief 'onze' Anneke Beerten die een paar maanden geleden hier naartoe verhuisd is (yay voor meer Nederlanders in town)

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 22:01

Nox

Noxiuz

Prulleman schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:54:
[...]

sidenote, meer rechtop heeft vrij weinig voordelen, meestal ook niet voor rugklachten. ruw terrein komt heftiger in je rug als je rechtop zit (meer gewicht op het zadel + de klappen komen door je hele ruggegraat omhoog (niet te letterlijk nemen, maar geef denkbeeldig maar eens een tik tegen de onderkant van een verticale lijn | of tegen een puntje van een horizontale lijn --- , waar komt de schok harder/verder door..?)
(en vaker uit je zadel helpt ook)

Als een "moderne" fiets krap voelt en je de neiging hebt om de stuurpen te verlengen, dan zou ik inderdaad een maat groter pakken!!
Heb de oorzaak gevonden denk. Horizontal top tube op mijn cube is 20mm kleiner maar de stuurpen is 100mm op de cube tov 35mm. Dus da's netto 45mm en de stuurpen kon nog naar 70mm maar da's de max. van wat erop 'mag'. Dan zou het netto 10mm schelen.

Overigens wat bizar hoe een paar cm 'voelt'.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Nox schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 20:57:
[...]

Heb de oorzaak gevonden denk. Horizontal top tube op mijn cube is 20mm kleiner maar de stuurpen is 100mm op de cube tov 35mm. Dus da's netto 45mm en de stuurpen kon nog naar 70mm maar da's de max. van wat erop 'mag'. Dan zou het netto 10mm schelen.

Overigens wat bizar hoe een paar cm 'voelt'.
Jij wilt op een fiets die met 35mm stuurpen komt met een 70mm stuurpen rijden? :X dat gaat echt het karakter van die fiets totaal omzeep helpen..

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-12 14:02
GoldenSample schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Jij wilt op een fiets die met 35mm stuurpen komt met een 70mm stuurpen rijden? :X dat gaat echt het karakter van die fiets totaal omzeep helpen..
Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het idee van Nox. Als je gewoon af en toe voor de lol fiets is zithouding veel belangrijker dan de mogelijkheid hebben om het maximale uit je fiets te kunnen halen.
Op mijn oude mtb had ik een riser stuurpen die veel te hoog stond voor de fiets zelf. Maar het zorgde er wel voor dat ik geen last van men rug meer had. Wat het fietsen uiteindelijk leuker maakte.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
New bike day!

Eigenlijk afgelopen woensdag al, toen donderdag want pakketdienst werkte niet mee.. gisteren te druk dus vandaag alles afgemaakt en ik ben heel tevreden met het eindresultaat

Het is een YT IZZO Core 3 in het zwart. Standaard met Fox performance elite vork (34) en demper (dps). Heb “enkele” aanpassingen gedaan om het gelijk mijn fiets te maken

De GX Eagle groepset is er gelijk af gehaald, deze is vervangen door een XX1 carbon crankset, een 10-50 XX1 rainbow cassette (kan niemand zeggen dat er geen kleur op zit) en een GX AXS derailleur. Ketting ook XX1, XT pedalen

De SRAM G2 remmen en centerline schijven er ook gelijk af gehaald. Vervangen door een set XT M8120 4-pots remmen voor en achter en RT86 schijven. Had eerst de nieuwere versies maar de velgen zijn 6-bouts en die hebben ze niet in die versies. Maar; alsof je een anker uit gooit 8). Stem van 60mm vervangen voor een 40mm race face stem, Garmin close The gap bel er op voor de medeweggebruikers

Dropper en shifter of bike-yoke problemsolvers, ESI chunky handvaten met Samoerai plugs. Ergo SM-pro zadel, MucOff tubeless ventielen. Er komt nog een Thirstmaster bidon op, die kreeg ik van YT omdat ze te laat waren met leveren en ik 2 dagen vrij moest nemen (prima service wel). En ooit, in de toekomst misschien een set carbon wielen om het helemaal af te maken

Ah fuck it, plaatjes doen meer. Morgen even smerig maken denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV-dJaSrCjNJfN6YEFzVbbyWvRY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0HksQq12b8pSywqjcgtnj8Ix.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvDBPkZwiK9tbekFdTUvnMhI1xs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3MF8uof7fu33RunNmMALzj9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEcXuT2V77TPAv3XwYW2KRHcK-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iw0MqlsaILb75x6pmtgBvJPX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opS_OIeNyGXRZGYiKAH8iq7af-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ldbpBWik2s0peVMG1znSTd5F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFcXdx4gj1z3oFDcQ0ffTCgZKRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncQClF49C7QYo7O0DkQ4T1c4.jpg?f=fotoalbum_large

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-12 22:01

Nox

Noxiuz

GoldenSample schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Ik fiets nu met 100. En persoonlijk vind ik stabiliteit en voor de lol fietsen leuker dan de snelste tijd neerzetten. Dus als een iets langere stuurpen zorgt dat ik perfect pas op de fiets is dat prima. Een te groot frame vind ik ook niks. Op het asfalt fiets ik bijvoorbeeld met mijn cube al niet meer met de handen op het stuur. En ik verwacht dat Lars wel ziet of ik wel of niet goed zit op de fiets ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Ko.Kane
@Holk Fijn als het zo snel gaat.

Mooie stealth look ook. Denk dat het mooier staat dan kashima, alles zo zwart.

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:03
Zo, momenteel lekker aan het klussen en besloten om na het winterseizoen even te kijken of de balhoofdlagers nog lekker draaien. Netjes de vork eruit gehaald. Ik merk een flink verschil in draaiweerstand tussen het bovenste en het onderste lager. Het bovenste lager draait super soepel en licht. Het onderste lager draait een stuk zwaarder en ik kan de kogeltjes voelen bewegen. Wat kan ik nu het beste doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv-3xRy-1Ri7SYQkzHObW7N-3WA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rO41JbncOuvxoGHSer6lVGaI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t-AF3J2VyXdEYus0DLhPQec2xo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDmk0Qb3KQbDUmGNjTGLizgN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqitRkN039TjzKVlYqnr8YBv77g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dQMG38WADIBRxMZKoJTfF3QI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-NHKf90vPyLMugoQQcCBQGf3dnM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byICGovVLffEIBMFigqB5K5a.jpg?f=fotoalbum_tile

• Ko.Kane
@daanb14 dat lijkt me IS lager en die zou je eruit moeten kunnen pulken of rustig(!!) eruit tikken. Zoniet dan kan volgende ook met lager in frame: blauwe lip er uit en dan kijken: droog maar schoon: vet erin en klaar. droog en smerig of gruis/roest/vet mengsel; schoonmaken (uitspuiten met bv remmenreiniger) en weer vet erin. Maar omdat je het hebt uitgespoten, goed dik vet in, ronddraaien, dan weer vet etc. Want je wil het goed vullen. Dan de lip er weer op.

Bovenste lager ook even doen natuurlijk.

Edit @daanb14 : uitleg video in deze post:
Ko.Kane schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:16:
@Galois Bv dit fimpje vanaf ongeveer halverwege, laat ie het zien voor headset lager: YouTube: Headset Maintenance 101 | How To Overhaul Your Headset Bearings

Mocht je nieuwe bovenste lager net iets te laag zijn kun je altijd nog dit gebruiken: https://www.bike-componen...rierten-Steuersatz-p7698/
Dat had ik nodig nadat ik bij een IS headset van Across naar Canecreek over ging. De CC was net iets dunner en daardoor liep de topcap wat aan op frame.
Daarom ook geen fan van IS. Ik wil vervangbare cups. Worst case als je voor wat voor reden eens met losse headset rijdt in modder, dan kan de in het frame zittende cup wat uitlubberen.

[ Voor 46% gewijzigd door Ko.Kane op 14-05-2022 15:58 ]

• daanb14
Ik heb de Park Tool bearring set om de sealring van het lager te halen. Ik ga eens kijken of het lager makkelijk uit het frame komt. Volgende keer meer vet laten zitten en niet te veel schoon lopen maken |:(

• Ko.Kane
@daanb14 En ja, het is natuurlijk beetje begin van einde van de lagers. Maar als je zelf onderhoud doet dan kun je het zo paar smeerbeurten uitstellen.
Maar het gaat om het vet in het lager. Daar heb je een tandarts pik voor nodig. Eventueel naald. Puntje van afbreek mesje zie je ook veel, maar dat kan de seal makkelijk beschadigen.

Je zou AFAIK geen bearingset nodig moeten hebben. Tenzij Canyon lagers in perst in frame, maar normaal liggen IS lagers los en centreren ze op een schuin vlak onder spanning van de topcap bout.

PS: zo'n set is te grof, das meer voor O-ringen los peuteren. : https://www.tradeinn.com/...lity-pick-set/137772355/p
En veel goedkoper als je random set koopt op amazon,

Tandarts dingetje is veel dunner puntje en kleinere diameter dan die utility picks

[ Voor 27% gewijzigd door Ko.Kane op 14-05-2022 16:11 ]

• daanb14
Ko.Kane schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:07:
@daanb14 En ja, het is natuurlijk beetje begin van einde van de lagers. Maar als je zelf onderhoud doet dan kun je het zo paar smeerbeurten uitstellen.
Maar het gaat om het vet in het lager. Daar heb je een tandarts pik voor nodig. Eventueel naald. Puntje van afbreek mesje zie je ook veel, maar dat kan de seal makkelijk beschadigen.

Je zou AFAIK geen bearingset nodig moeten hebben. Tenzij Canyon lagers in perst in frame, maar normaal liggen IS lagers los en centreren ze op een schuin vlak onder spanning van de topcap bout.

PS: zo'n set is te grof, das meer voor O-ringen los peuteren. : https://www.tradeinn.com/...lity-pick-set/137772355/p
En veel goedkoper als je random set koopt op amazon,

Tandarts dingetje is veel dunner puntje en kleinere diameter dan die utility picks
Die set heb ik inderdaad. Ik pak denk ik iets wat van plastic is, zoals een iFixit spudger. Beschadigt denk ik ook de seal minder. Ik heb mijn les in ieder geval wel weer geleerd. Zorgen dat er genoeg vet omheen zit is super belangrijk.

• daanb14
Rood, zwart, alles door elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3OaCHRF-cWU9gPfo2nF7a-Mw2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v4HVcWOcyP6hWPW2QOrgeT2E.jpg?f=fotoalbum_large
Het lager kwam er met twee vingers meteen uit. Bovenste lager zit muurvast in een plastic cup. Edit: Het toplager heb ik de ring vanaf gehaald. beetje vet bijgedaan, maar voelde perfect. Het onderste lager voelt na het reinigen enorm stroef aan. Hopelijk is dat na een likje vet weg.

[ Voor 15% gewijzigd door daanb14 op 14-05-2022 17:14 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zv1x5bZVOwjutAryUzY03ALXX0Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FMv7VScSte50l2X8mnz0nzi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qrc0M-gDTWPt6PIIBGnTjDwRMII=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HxSNq4jlBLVygor0rBQSvIJE.jpg?f=fotoalbum_tile

Links oud, rechts nieuw. De stelschroef voor de free play vervangen door een boutje die net iets langer is en daardoor daadwerkelijk iets doet. 10mm vervangen door 12 zo uit mijn hoofd. Bij XT remmen doet het weinig, ook omdat het 10mm is. Dan is het wel een gangbaar bitje. Scheelt toch zo’n halve cm (snel gemeten).

• daanb14
daanb14 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:30:
Rood, zwart, alles door elkaar:
[Afbeelding]
Het lager kwam er met twee vingers meteen uit. Bovenste lager zit muurvast in een plastic cup.

Edit: Het toplager heb ik de ring vanaf gehaald. beetje vet bijgedaan, maar voelde perfect. Het onderste lager voelt na het reinigen enorm stroef aan. Hopelijk is dat na een likje vet weg.
Het lager voelt licht stroef, want geen vet, maar voor de rest eigenlijk prima. Ik denk dat het een goed idee is om voor de zekerheid het onderste balhoofdlager toch te vervangen. Acros geeft aan dat het een IS52 lager is. Canyon heeft het type lager niet in de spec sheet staan.

Edit: Nieuw vet in het lager gedaan en de seals er weer op. Het lager schuurt licht en er zit speling op de binnenste ring t.o.v. de buitenste ring. Dus dat wordt toch een nieuwe ben ik bang. Is het een goed idee om weer hetzelfde lager te kopen of toch een ander merk als bijvoorbeeld Cane Creek?

Edit 2: Het gaat om een IS52/40 lager. Bij Bike-Components heeft men er een paar staan van Cane Creek, Hope by Enduro (ik las hier laatst dat Enduro de QC niet zo goed op orde had en Acros.

[ Voor 21% gewijzigd door daanb14 op 14-05-2022 20:15 ]

• Ko.Kane
@Daan_ de bovenste is een ZS en across perst daar de lager vast in de cup.

CC is alleen beter bij een 110 set, 40 is denk ik gewoon vergelijkbaar. Wat altijd meeste impact heeft is bij eerste installatie meteen open en helemaal vullen, soms zijn lagers spaarzaam gevuld fabriek af. Waar vet zit komt geen vuil of water...iig het duurt langer

Voordeel van weer Acros is dat je crownrace zeker past. De verkanting behoort standaard te zijn, maar de opbouw hoogte van de rubber seallip kan nog wel eens anders aanliggen.
Dus deze blauwe rand onder het lager:

https://www.bike-componen...uersatz-Unterteil-p35006/

En ik vind crownraces vervangen altijd gepriegel, maar je eigenlijk ook nette slagtool voor moet hebben. Zonder kan, maar dan hangt het beetje van technisch gevoel af of je hem net er op krijgt. (Het zelfde dat je ook zonder nette press headset cups in alu frame kan installeren, maar dat kan ook mis gaan als je geen gevoel hebt....)

[ Voor 20% gewijzigd door Ko.Kane op 14-05-2022 21:40 ]

• Ko.Kane
daanb14 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:14:
[...]
Ik heb mijn les in ieder geval wel weer geleerd. .
Ik zou er trouwens niet te hard aan trekken. Tis net als met kettingen, slijten gaat het toch, zeker als je de bagger rijdt. Als je erg goed je best doet kan je er erg veel KM's uithalen. Maar niet iedereen heeft zin in demontage, reinigen of nog extremeren met rijstkokers en waxine aan de gang te gaan.

Maar het is ook best een strategie om te accepteren dat het slijt en gewoon lekker vaak ketting wisselen en gewoon beetje medium onderhouden. Dat geld ook voor headsets, niet iedereen vind het leuk en prettig, regelmatig de vork eruit te halen en te controleren.

En soms heb je ook pech. Ik deed na eerste seizoen onderhoud aan een BB op een DH fiets: beide lagers echt helemaal vol met modder, roest. Tsja, had ik dus voor ingebruikname moeten open halen... Maar dat verwacht je niet, was nieuw opgebouwde fiets. Daar moet nul vet in hebben gezeten en ook tussen de additionele dustshield en lager moet niks gezeten hebben. -O-

• daanb14
Ko.Kane schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:49:
[...]

Ik zou er trouwens niet te hard aan trekken. Tis net als met kettingen, slijten gaat het toch, zeker als je de bagger rijdt. Als je erg goed je best doet kan je er erg veel KM's uithalen. Maar niet iedereen heeft zin in demontage, reinigen of nog extremeren met rijstkokers en waxine aan de gang te gaan.

Maar het is ook best een strategie om te accepteren dat het slijt en gewoon lekker vaak ketting wisselen en gewoon beetje medium onderhouden. Dat geld ook voor headsets, niet iedereen vind het leuk en prettig, regelmatig de vork eruit te halen en te controleren.

En soms heb je ook pech. Ik deed na eerste seizoen onderhoud aan een BB op een DH fiets: beide lagers echt helemaal vol met modder, roest. Tsja, had ik dus voor ingebruikname moeten open halen... Maar dat verwacht je niet, was nieuw opgebouwde fiets. Daar moet nul vet in hebben gezeten en ook tussen de additionele dustshield en lager moet niks gezeten hebben. -O-
Bedankt voor je uitgebreide antwoorden en hulp man! Dan bestel ik gewoon weer een Acros lager en vul ik die bij binnenkomst meteen goed met vet. Ik gebruik momenteel Galli Grease Pro van Dynamic. Dat is troebel/gelig. Dat lijkt mij prima toch?

Dit lager is dus maar 1 winterseizoen meegegaan… Ik ga denk ik ook mooi even een goedkoop spatbordje bestellen. Syncros had de trail fender die je op de vork schroeft nog niet aangepast voor de 34 SC 2022.

Edit: Het lager wat Acros los voor deze fietsen verkoopt ziet er nogal anders uit en lijkt zo op het oog kwalitatief beter dan wat er origineel bij Canyon op zit.

Dit was wel weer leuk. Het is na drie weken documenten schrijven en de conceptversie van mijn afstudeerverslag schrijven wel lekker om gewoon even praktisch bezig te zijn. De 3-position remote lockout weer monteren was wel echt een crime om te doen. Dat ding moest ik met 1 imbussleutel op spanning draaien om vervolgens met de andere imbussleutel de kabel er weer in te schroeven.

[ Voor 19% gewijzigd door daanb14 op 14-05-2022 22:05 ]

• Ko.Kane
daanb14 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:56:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden en hulp man! Dan bestel ik gewoon weer een Acros lager en vul ik die bij binnenkomst meteen goed met vet. Ik gebruik momenteel Galli Grease Pro van Dynamic. Dat is troebel/gelig. Dat lijkt mij prima toch?

Dit lager is dus maar 1 winterseizoen meegegaan… Ik ga denk ik ook mooi even een goedkoop spatbordje bestellen. Syncros had de trail fender die je op de vork schroeft nog niet aangepast voor de 34 SC 2022.
Ik ben niet zo kieskeurig. Ik koop potje "kogellagervet" van een acceptabel bekend merk en dan verwacht ik dat het doet wat het moet doen. Anderen hebben daar veel sterkere meningen over. Sommigen neigen naar Marine grease.
Wat extra vet op buitenkant van lager op de rubberenseals helpt ook, dat is weer een barriere.

Zon spatbordje helpt sowieso veel. Ik heb zelf van die plastic ziptie dingen. Maar als ik in de bagger heb gereden is precies onderkant van de brug van de vork schoon en bovenste stukje downtube. Anders loop je het hele tijd van achter er in te schieten. En door het sturen komt dan wel voordat rubber lipje op je crownrace, en dan werkt het over tijd verder.
Houdt ook je stanchions schoon en dus minder werk voor je dust wipers.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 15-05-2022 12:57 ]

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Zo, eerste ritje. Afgezien van wat fine tuning op het stuur mbt shifters etc is de basis al heel goed. Iets minder druk in de voorvork en dan is die ook goed ingesteld, achter demper staat precies zacht genoeg. Efficiëntie was ook goed, komt prima naar boven. Nieuwe Forekaster banden grijpen veel in het mul, nadeeltje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RIkvxW-_lTJIuqTcBmNH9ANbtk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkJ5WM0E9NeqcADQUrvQ6LQY.jpg?f=fotoalbum_large

• daanb14
Holk schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:17:
Zo, eerste ritje. Afgezien van wat fine tuning op het stuur mbt shifters etc is de basis al heel goed. Iets minder druk in de voorvork en dan is die ook goed ingesteld, achter demper staat precies zacht genoeg. Efficiëntie was ook goed, komt prima naar boven. Nieuwe Forekaster banden grijpen veel in het mul, nadeeltje [Afbeelding]
Heel nice! Ik heb dezelfde ervaring met de Schwalbe Wicked Will. Heerlijk bij zacht over hard, maar als het echt mul wordt gaat ie grijpen.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21
Toch wel bijzonder, het hele jaar kon je de Lux Trail CF 7 L niet bestellen, want 'wordt verwacht/binnenkort', en nu is hij uitverkocht :')

Zijn denk ik toch nog veel mensen die een nieuwe high-end mtb willen kopen.

BlaBlaBla

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:15

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:27:
Toch wel bijzonder, het hele jaar kon je de Lux Trail CF 7 L niet bestellen, want 'wordt verwacht/binnenkort', en nu is hij uitverkocht :')

Was zelfde met Spectral ON en enige tijd later werd het nieuwe model geïntroduceerd. Waar leverdatums ook steeds meer naar achter geschoven worden. (ieder geval bij maat M) Er schijnen nog steeds uitdagingen te zijn met leveringen van onderdelen/spare parts. Men gaf aan iets met FOX en Shimano?

Zelf wel fiets in bestelling staan. Leverdatum staat nu op okt, maar mocht andere uitvoering eerder komen. Dan bestel ik die. En dan afwachten welke als eerste geleverd wordt ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2022 10:47 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• kippy
Strider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:27:

Op de site staat levering tussen eind Juni / begin Julie https://www.canyon.com/nl...r_3017_pv_rahmengroesse=L

• Strider
kippy schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:54:
[...]

Op de site staat levering tussen eind Juni / begin Julie https://www.canyon.com/nl...r_3017_pv_rahmengroesse=L
De kleurstelling van de Alps Grey vind ik niet mooi, ik heb alleen maar naar 'Columbia Blue' gekeken.

BlaBlaBla

• kippy
Strider schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:58:
[...]

De kleurstelling van de Alps Grey vind ik niet mooi, ik heb alleen maar naar 'Columbia Blue' gekeken.
Blauwe frame protector sticker er op :P
Als de nieuwe fiets alleen een nice to have is zou ik ook wachten inderdaad.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Roozzz

Plus ultra

Holk schreef op zondag 15 mei 2022 @ 12:17:
Zo, eerste ritje. Afgezien van wat fine tuning op het stuur mbt shifters etc is de basis al heel goed. Iets minder druk in de voorvork en dan is die ook goed ingesteld, achter demper staat precies zacht genoeg. Efficiëntie was ook goed, komt prima naar boven. Nieuwe Forekaster banden grijpen veel in het mul, nadeeltje [Afbeelding]
Haha, dat was exact mijn gevoel bij jouw eerdere post: "Al die upgrades op een nieuwe fiets en dan laat je die banden zitten?!". Die had ik juist meteen vervangen :>

Maar mooi fietsje zo, met een heleboel chique updates. (y) Een Izzo staat hier ook op de shortlist voor ooit.

If you can see, look. If you can look, observe

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:19
Wellicht is het vragen naar de bekende weg, maar wat zijn momenteel de ervaringen met levertijden van Canyon?

Waar voorheen helemaal niets besteld kon worden komt nu wel met enig regelmaat een fiets voorbij met een vrij specifieke maand waarin geleverd zou worden.
Volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat iemand besteld had met een levertijd van 4 maanden later, maar 2 weken later stond de fiets voor de deur.

PSN: Flix20-NL

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Levertijden is en blijft koffie dik kijken. Een echt antwoord kan men je dan ook niet geven. Als je iets kunt bestellen. Kun je er vaak vanuit gaan dat de datum die er staat klopt. En ja er zijn uitzonderingen, maar we hebben helaas nog te maken met onzekere levertijden mbt componenten/onderdelen.

Het kan zijn dat je de fiets eerder krijgt dan voorgestelde datum of zoals ik recentelijk werd gebeld (gemaild) dat het nog paar maanden langer gaat duren. (dat laatste gebeurd niet vaak)

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2022 12:21 ]

• Strider
Die lockdowns in China werken niet mee, ik denk dat het nog jaren gaat duren voordat we weer 'normale' levertijden gaan krijgen.

De scheepvaart gaat denk ik ook nooit meer terug naar de oude tarieven, wat ook niet meehelpt.

BlaBlaBla

• Flix20
Achtergrond van m'n vraag; Ik twijfel met m'n 1.83 erg of ik voor de M of L moet.
En met pinksteren gaan we een lang weekend weg naar een locatie die nog bepaald moet worden.
Mochten de levertijden dus meevallen c.q. als er een datum staat, dan is de fiets al beschikbaar, dan zal de bestemming Frankfurt/Keulen natuurlijk wel heel goed uitkomen om a) de fiets te passen en b) mee naar huis te nemen.

Dacht gezien de laatste tijd steeds meer en meer voorraad is bij Canyon er hier recente ervaringen zijn.
Ik zal wel even in de mail duiken naar Canyon.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Voor zover ik het kan zien kan je prima bij Canyon bestellen als er een acceptabele leverdatum staat. Die leverdatum zetten ze pas op de site als ze echt zicht hebben op een leverdatum van alle onderdelen.

In principe werkt dit beter dan bv bij Scott.. er zijn nog steeds mensen die afgelopen zomer een spark hebben besteld en niet precies weten wanneer deze komt (jul/aug... of nog later..)

Als ik binnen nu en 2 maanden een fiets zou willen hebben, zou ik kijken wat er lokaal of online op voorraad is (wat dus direct meegenomen kan worden) of inderdaad een canyon met bv een leverdatum in jun/jul.

Mijn spark kwam ik toevallig in de juiste uitvoering met 1 op voorraad tegen bij bike24.com, dat was dus echt een mazzeltje, met wat geduld, doorzettingsvermogen en een beetje geluk kan je op die manier ook wel aan lastig leverbare fietsen komen.

Bij normale verhoudingen zou ik denk ik voor een L gaan, als je benen in verhouding erg lang zijn, zou de reach van een M misschien beter zijn.. maar een L zou denk ik nog steeds moeten passen

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afhankelijk van type fiets kom je bij Canyon vaak uit op een L met 183cm. Er zijn uitzonderingen . Jack Moir rijd op een L terwijl hij op papier een XL zou moeten rijden. Dit is wat hij voor de EWS (Enduro) wedstrijden het prettigste vind rijden.

Ben zelf 180 en voor Neuron gekozen voor L en bij de Spectral gekozen voor M.

[ Voor 93% gewijzigd door Daan_ op 16-05-2022 12:43 ]

• Ko.Kane
Daan_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:
Afhankelijk van type fiets kom je bij Canyon vaak uit op een L met 183cm. Er zijn uitzonderingen . Jack Moir rijd op een L terwijl hij op papier een XL zou moeten rijden. Dit is wat hij voor de EWS (Enduro) wedstrijden het prettigste vind rijden.

Dat blijkt dus beetje overdreven urban myth te zijn. Hij schijnt maar "iets over 6ft"/ 6ft1" te zijn en das ong 1,85 dat scheelt al veel met de vaak vermelde 1,9m.

Maar het is wel zo dat veel EWS rijders als ze tussen maten vallen vaak de kortere kiezen. Hier een mooie vergelijkingtest met echte race bikes, van oa Jack en Rude, en enige std fietsen: https://enduro-mtb.com/enduro-race-bike-mtb-test/
Merk wel op dat daar Jack's grootte dus vermoedelijk niet correct vermeld is.

Actual height: https://flowmountainbike.com/features/timed-runs-jack-moir/

In zijn lange bikecheck video legt hij ook dat XL duidelijk sneller is op flat-out tracks die je kent. Maar in EWS rij je veel krappere bochten op langere trails die je maar 1x verkend hebt. Qua timing is het belangrijkste om zo snel mogelijk bochten te kunnen doen en zo veel mogelijk snelheid eruit kunnen meenemen. Iets minder stabiliteit en rust in frame is dan minder van belang op de rechtere stukken. Maar vergeet niet dat deze mannen super fit zijn en super bikehandlers. En een deel ging ook al zo hard op fietsen van 10 jaar geleden met 30mm kortere reach en steilere vorken...

Tevens vind ik zelf met 6ft en mijn lange benen bij Canyon ook de L's vaak een tikkie te lang voor mijn smaak. (Maar M te klein...)

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:45
Flix20 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 11:56:
Wellicht is het vragen naar de bekende weg, maar wat zijn momenteel de ervaringen met levertijden van Canyon?

Waar voorheen helemaal niets besteld kon worden komt nu wel met enig regelmaat een fiets voorbij met een vrij specifieke maand waarin geleverd zou worden.
Volgens mij heb ik hier ook wel eens gelezen dat iemand besteld had met een levertijd van 4 maanden later, maar 2 weken later stond de fiets voor de deur.
Op maandagochtend komt er nog wel is wat beschikbaar.

Mijn wegfiets was er ook binnen twee weken toen ik hem op maandagochtend kon bestellen, ondanks dat het volgens de initiële gegevens een paar maanden zou duren.

• Flix20
Daan_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:30:

Gaat om een Grand Canyon 8.

Heb zelf een Trek Dual sport welke een L is wat prima fietst.
Heb onlangs op en Trek X-caliber 9 gefietst wat een M was, maar daar was de pin van de zadelhoogte dol waardoor ik het zadel van iemand van 1.72 niet hoger kon zetten. Dit heeft wel pijnlijke knieën opgeleverd.
als ik m'n binnenmaat opgeef van 85cm, kom ik op M/L uit.
Pure snelheid vind ik niet zo heel boeiend.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Flix20 Wellicht is er iemand die hier mee leest met een Grand Canyon in maat M of L waar je proef op kunt zitten. Of probeer het anders eens op Mountainbike.nl

• Prulleman
Flix20 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:53:
[...]

Heb onlangs op en Trek X-caliber 9 gefietst wat een M was, maar daar was de pin van de zadelhoogte dol waardoor ik het zadel van iemand van 1.72 niet hoger kon zetten. Dit heeft wel pijnlijke knieën opgeleverd.
volgens de scott size tool heeft de gemiddelde man van 183 een bbl van 86.6, met 85 zit je dus qua verhoudingen met iets kortere benen en iets langer bovenlichaam dan "gemiddeld". Dan zou ik dus voor de L gaan, aangezien je beter kan gaan compenseren met je zadel dan met je stuurpen,wellicht is die van de L al goed, maar liever van een 60 naar een 40 of 50 mm (bij een te lange L) dan van een 60 naar een 80 (bij een te korte M))

Strava

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:39

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:06:
@Flix20 Wellicht is er iemand die hier mee leest met een Grand Canyon in maat M of L waar je proef op kunt zitten. Of probeer het anders eens op Mountainbike.nl
Ik heb een Grand Canyon 8 in maat M, die mag je best passen. Moet je wel naar Middelburg komen...

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-12 09:44
Ik heb gisteren voor het eerst de MTB route Zandvoort gereden, althans een poging gedaan :/
Wat een hoop mul zand ligt daar nu zeg, sommige stukken waren echt niet te doen helaas.
Toch zaten er zeker nog erg mooie stukken tussen en ik kan me zeker voorstellen dat de track er op andere momenten veel beter bij ligt.
Hele gave uitdagingen, waarvan ik de steile afdaling na het bruggetje maar even geskipt heb vanwege mul zand bij de landing.
Wat zijn jullie ervaringen daar?

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-12 13:33

steel123

Cryman9

Wij zijn gister naar Beringen(BE-mine) geweest. Totaal geen mul zand daar, gewoon een superharde onderlaag doordat het een oude mijnberg is.

Tevens een superruige locatie met zeer uitdagende routes. Echt het beste hier zo dicht in de buurt. Vanuit Brabant een uurtje rijden, dus goed te doen.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:39
Marsman83 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 20:53:
Ik heb gisteren voor het eerst de MTB route Zandvoort gereden, althans een poging gedaan :/
Wat een hoop mul zand ligt daar nu zeg, sommige stukken waren echt niet te doen helaas.
Toch zaten er zeker nog erg mooie stukken tussen en ik kan me zeker voorstellen dat de track er op andere momenten veel beter bij ligt.
Hele gave uitdagingen, waarvan ik de steile afdaling na het bruggetje maar even geskipt heb vanwege mul zand bij de landing.
Wat zijn jullie ervaringen daar?
Mijn ervaringen van Zandvoort in droogte zijn de route gewoon maar vermijden of een Fat bike kopen... Natuurlijk is die 2e oplossing de beste. N+1 natuurlijk.

Maar het is gewoon een van de duinroutes die snel zanderig wordt maar in de nattere periode er perfect bij ligt.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28

Roozzz

Plus ultra

Flix20 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:53:
[...]

In welke regio woon je? Een van de lokale fietsverhuurders op de Utrechtse Heuvelrug heeft deze Grand Canyon's in de verhuur. Dus mocht dit een beetje in de buurt zijn, dan kan je hem meteen uitproberen op Amerongen oid :)

If you can see, look. If you can look, observe

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:30
luuk66 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:50:
Binnenkort een weekendje Ardennen
Toevallig mensen met MTB routes of gpx vanuit Malmedy en La Roche et Ardenne?
Gisteren de route Malmedy rood (of blauw 3 eigenlijk) met een paar kleine wijzigingen gereden en ondanks dat ik een mooie tocht heb gefietst kan ik hem niet aanbevelen.
Route zelf is zeer slecht aangegeven, bordjes missen, staan verkeerd op zijn verdekt opgesteld. Lange stukken klimmen op asfaltwegen en meeste van de route loopt over brede bospaden. Ook een deel was nog zwaar beschadigd door het noodweer van vorig jaar.
Het is wel een mooi als je eerst een dag op de racefiets hebt gezeten hoeveel meer je van de prachtige natuur ziet op de MTB. _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door GWBoes op 16-05-2022 22:24 ]

Flickr - Strava

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Geen mul zand te vinden in Luxemburg dit weekend. Wel veel keien en bladeren. En hele steile klimmen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dPznVvX/IMG-20220515-WA0004.jpg

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:43

Ik heb op 7 april mijn MTB besteld toen met een verwachte levering begin juni. Vorige week kreeg ik een mail dat er vertraging was en is de levering een maand opgeschoven. Hoop dat het niet nog een keer uitgesteld gaat worden, maar we wachten (on)rustig af.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:43:
Geen mul zand te vinden in Luxemburg dit weekend. Wel veel keien en bladeren. En hele steile klimmen.

[Afbeelding]
Mooie omgeving daar ! Steile klimmetjes geloof ik graag. Maar wat je omhoog mag, mag je ook weer omlaag O-)

Hier is het ook gortdroog. Grond is hard, maar ligt dun laagje los zand op. En dat kan soms venijnig zijn als je rem net iets te hard bijt. Zondag één keer mogen ervaren. Ongeplande nose manual. Ging goed, maar schok wel even toen ik op steile helling in een water geul zat.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:24
GWBoes schreef op maandag 16 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Gisteren de route Malmedy rood (of blauw 3 eigenlijk) met een paar kleine wijzigingen gereden en ondanks dat ik een mooie tocht heb gefietst kan ik hem niet aanbevelen.
Route zelf is zeer slecht aangegeven, bordjes missen, staan verkeerd op zijn verdekt opgesteld. Lange stukken klimmen op asfaltwegen en meeste van de route loopt over brede bospaden. Ook een deel was nog zwaar beschadigd door het noodweer van vorig jaar.
Het is wel een mooi als je eerst een dag op de racefiets hebt gezeten hoeveel meer je van de prachtige natuur ziet op de MTB. _/-\o_
Klinkt een beetje als mijn avontuur bij Theux rood. Deze was wel goed voorzien van pijlen, er miste er 2 gok ik. Maar veel lange klimmen die uitdagend waren voor de conditie, niet zo zeer technisch werk. Wel een mooie omgeving! Maar ik denk dat ik de volgende keer de racefiets pak als ik daar ben :)

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-12 10:16

Het weekende besteld en binnen een week ontvangen, maar dat was geluk hebben.

Hello fellow humans

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:19

Galois

1811 - 1832

Mijn achterwiel heeft wat speling.

Deze heb ik er geprobeerd uit te halen door de borgmoer los te draaien, de moer op de as wat vast te draaien en de borgmoer weer (strak) aan te draaien. Helaas blijft er speling in het wiel zitten.

Het volgende waar ik aan denk is dat het aan de wiellagers ligt. Deze zijn misschien versleten? Ik ga ze er dit weekend uithalen en nieuwe bestellen (eerst even kijken welke erin zitten :)). Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Of zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen?

Dit wiel is 8134 km (lang leve Strava dit dit bijhoudt :)) oud en de fiets wordt veel gebruikt in modder ed.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-12 08:41
Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:25:

Deze heb ik er geprobeerd uit te halen door de borgmoer los te draaien, de moer op de as wat vast te draaien en de borgmoer weer (strak) aan te draaien. Helaas blijft er speling in het wiel zitten.

Het volgende waar ik aan denk is dat het aan de wiellagers ligt. Deze zijn misschien versleten? Ik ga ze er dit weekend uithalen en nieuwe bestellen (eerst even kijken welke erin zitten :)). Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Of zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen?

Dit wiel is 8134 km (lang leve Strava dit dit bijhoudt :)) oud en de fiets wordt veel gebruikt in modder ed.
Altijd lagers :)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx :)

Dat ga ik sowiewo proberen... niet eerder gedaan (wel balhoofdlagers en bottom bracket lager), dus dat vind ik ook wel leuk om te doen. En die wiellagers kosten de wereld ook niet.

Maar vertel... waarom ben je hier zo zeker van? Kan je dat toelichten?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:25:

1) wat voor naaf is het?
- industrie/cartridge lagers (DT, Hope, ... )
- verstelbare industrie/cartridge lagers (erase V1, newman, syntace)
- cup conus (shimano, veel oem naven, simpele formula/sram/... )

Eerste type kan je niet stellen, enkel vervangen, 2e type is vrij uitzonderlijk, 3e is wel gebruikelijk, maar met name shimano of oem spul.

Als je het over een borgmoer hebt, lijkt het op cup/conus, die zou je met de juiste afstelling wel spelingvrij moeten krijgen, tenzij ze echt verrot gereden zijn (maar dan voelt het ook niet meer soepel.

Strava

• bas-r
Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Tnx :)

Dat ga ik sowiewo proberen... niet eerder gedaan (wel balhoofdlagers en bottom bracket lager), dus dat vind ik ook wel leuk om te doen. En die wiellagers kosten de wereld ook niet.

Maar vertel... waarom ben je hier zo zeker van? Kan je dat toelichten?
Omdat ik drie fietsen heb, die allemaal bij speling (jaarlijks?), nieuwe lagers krijgen waarbij de speling eruit gaat :)
@Prulleman Heeft een net overzichtje gegeven waar het makkelijk/moeilijk is. Let op dat je soms best wat gereedschap hebt om e.e.a. te fixen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:46:
[...]

1) wat voor naaf is het?
- industrie/cartridge lagers (DT, Hope, ... )
- verstelbare industrie/cartridge lagers (erase V1, newman, syntace)
- cup conus (shimano, veel oem naven, simpele formula/sram/... )

Eerste type kan je niet stellen, enkel vervangen, 2e type is vrij uitzonderlijk, 3e is wel gebruikelijk, maar met name shimano of oem spul.

Als je het over een borgmoer hebt, lijkt het op cup/conus, die zou je met de juiste afstelling wel spelingvrij moeten krijgen, tenzij ze echt verrot gereden zijn (maar dan voelt het ook niet meer soepel.
Dat is mij helaas niet helemaal duidelijk.

Het zijn Roval wielen (Specialized), met een 3 pawl body.

Ik heb al gegoogled naar foto's van systemen die er hetzelfde uitzien als die van mij. Het is in ieder geval geen cup-conus (ik kan geen losse balletjes zien liggen), maar er liggen industrielagers om de as heen.

Ik kom er graag op terug, ik zal er vanavond wat foto's van maken, wellicht jij/jullie mij wat aanwijzingen of zinnige tips kunnen geven.

• Prulleman
Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 13:56:
[...]

Dat is mij helaas niet helemaal duidelijk.

Het zijn Roval wielen (Specialized), met een 3 pawl body.

Ik heb al gegoogled naar foto's van systemen die er hetzelfde uitzien als die van mij. Het is in ieder geval geen cup-conus (ik kan geen losse balletjes zien liggen), maar er liggen industrielagers om de as heen.

Ik kom er graag op terug, ik zal er vanavond wat foto's van maken, wellicht jij/jullie mij wat aanwijzingen of zinnige tips kunnen geven.
misschien kan je ze hier vinden, bv:
https://rovalcomponents.c...cts/roval-control-29-148#
deze heeft "sealed cartridge bearings" (ofwel industrie lagers) en DT internals.

Kan je bij de orginele specs van je fiets geen type vinden, of zijn het aftermarket wielen?

Strava

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:04:
[...]

misschien kan je ze hier vinden, bv:
https://rovalcomponents.c...cts/roval-control-29-148#
deze heeft "sealed cartridge bearings" (ofwel industrie lagers) en DT internals.

Kan je bij de orginele specs van je fiets geen type vinden, of zijn het aftermarket wielen?
Klopt: industrielagers. Dit staat in de specificaties van de fiets bij 'wielen': ACHTERNAAF Specialized Hi Lo disc, 4 sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h.

Zou die speling ook aan de body kunnen liggen? Dit is de body die erop zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LhW0fOcLUhcizF8Pi6JXwZH0KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kmYrwCLS8xuOaeTEoVAGwzWN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TsKdTyhmaG6cox7TDHi5kpqFaXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r77uN65rSsb1lbIQgK2CEob4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r4WBj0bbbJuCR7NuDFqytjeAWqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y6NTf3ovFcJh8jRt0S5dbGM3.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat deze niet meer goed is...
Het lijkt dat dit deze body is? https://www.mantel.com/dt-swiss-360-3-pawl-body

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:49

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Fraggert schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 18:45:
Zo, vandaag de knoop doorgehakt en bij 12Go in Moordrecht de Cube Attention SL besteld. d:)b

Verwacht in wk24 dus ik moet nog even geduld hebben :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-VU9xgo1AT3xHQpPT25Aen7Sss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3QNnmEYe1IVRRFOzCDyHRd2.jpg?f=fotoalbum_large
Zojuist een update mail gehad van 12Go, de levering staat volgens de leverancier nog steeds op week 24, dus vooralsnog geen extra vertraging *O*

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Prulleman
Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:22:
[...]

Klopt: industrielagers. Dit staat in de specificaties van de fiets bij 'wielen': ACHTERNAAF Specialized Hi Lo disc, 4 sealed cartridge bearings, 12mm thru-axle, 32h.

Zou die speling ook aan de body kunnen liggen? Dit is de body die erop zit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Misschien dat deze niet meer goed is...
Het lijkt dat dit deze body is? https://www.mantel.com/dt-swiss-360-3-pawl-body
kan.. lastig te bepalen op een foto :P
als de body erop zit, heb je dan voelbare speling ?
Maar als de speling voelbaar is -in je frame- dan zou ik eerder zeggen dat het in de andere lagers zit.

Strava

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:38:
[...]

kan.. lastig te bepalen op een foto :P
als de body erop zit, heb je dan voelbare speling ?
Maar als de speling voelbaar is -in je frame- dan zou ik eerder zeggen dat het in de andere lagers zit.
Nee, als het wiel eruit is, dan voel ik geen speling. Alleen als het wiel in het frame zit.

Wiellagers vervangen na 8000+ km in veelal modderige omstandigheden, kan sowieso geen kwaad denk ik.

Ik zal vanavond wat meer foto's maken... blijft zoeken dit en vaak ben ik langer bezig met het 'uitzoeken', dan met de reparatie zelf :)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 14:42:
[...]

blijft zoeken dit en vaak ben ik langer bezig met het 'uitzoeken', dan met de reparatie zelf :)
Herkenbaar.... Heb het met vinden van juiste headset lagers voor mijn Scott Scale. Had op advies van acros set besteld, maar helaas verkeerde. Zoek tocht gaat verder

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

Kluus

Gang is alles

Voelt het niet gewoon ruw aan als je:
- Het asje ronddraait met en zonder freehub erop.
- Aan de binnen ring van de lagers in de freehub zelf draait.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Dank voor jullie hulp @Kluus en @Prulleman!

Ik heb vanavond alles uit elkaar gehad (zie hieronder enkele foto's, wellicht dat deze helpen om mijn vragen te beantwoorden :) bij voorbaat dank!).

Zowel de freehub draait stroef als één van de wiellagers. Kortom: zowel de freehub als de wiellagers vervangen dus.

De wiellagers daar ga ik wel uitkomen denk ik. Er staat 6903 LBLU op en dat gaat mij wel lukken (al weet ik nog niet wat LBLU betekent :)).

De freehub wordt wat lastiger. Ik weet vrij zeker dat deze er nu in zit: klik. Alleen exact dit type is natuurlijk niet zomaar te vinden...

Dit is mijn eerste keer dat ik een freehub ga vervangen. Het vervangen is erg eenvoudig. De juiste kopen, lijkt wat lastiger :D
Niet elke shimano/sram 10 speed freehub zal passen toch? Dat ligt aan de naaf toch? Die moet 'door' de freehub heen. Maar welke wel dan? Hoe kom ik daar achter. Bijvoorbeeld deze van dt-swiss lijkt geschikt te zijn, maar hoe kom ik er achter of het zo is? Waar hangt het vanaf?

Zie hieronder enkele foto's.

De hub zit dus vast met deze borgmoer.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdITKkLEmu6mV_ya8KcVMg0yOmY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lywbQo2Y9MtFJuHEA3MLBiqM.jpg?f=fotoalbum_tileAls ik de seal hieronder (waar Formula op staat) eraf haal, dan zie je dit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vt9BFbWGO2aCs1MX-sSCJKdGA8E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJNpicvMuQXonUB6hNDolCyI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KF4x_jWxhk1QK3IhIxgHvgxBnwg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCP2boDfJVep9lD7d2ag6nkD.jpg?f=fotoalbum_tile
Op deze seal is de enige plek waar iets van een merk/type op staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdEWnhQ0ePMQ5fqR1UQCW3YrQP4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI2cnd7ZFOPupjdd0EvPGj2E.jpg?f=fotoalbum_tileAls de freehub eraf is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61Ycz1d4ztWznlhDXmz5p_t8ysA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83KzrEPbh22sTyXqboIZ2DXK.jpg?f=fotoalbum_tileDit is dus de as/naaf die eraf is en dus door de freehub moet passen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EzRGUoUCIsCb9AeRC_yaTBLEMA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrMpBq2pdkA7QnAHG3MU3ekT.jpg?f=fotoalbum_tile
De wiellagers.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_zJkkHYMy0FhtvxPDLmxe1nSz0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYPPdKQNmQdmthhNihruAYXf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6OCQzdS_tcAm4Z4KStVo4nbk2bE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5XWfup8x4PgBlNFrnhpqb78.jpg?f=fotoalbum_tileEn dit is ook het enige wat verder op de naaf staat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4yQGYwbWJyyLYxTepA-YihymHY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zhVZnnwh97jkffvAwnm7zFY.jpg?f=fotoalbum_tile

Nou, ik hoop dat jullie mij van nuttig advies kunnen voorzien of een tip kunnen geven waar ik dit advies kan vinden.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:01
Is dat niet gewoon Shimano of Campagnolo (en mss nu ook SRAM als standaard?)
Er zijn niet veel soorten freehubs volgens mij, als in "standaard"

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Prulleman
@Galois ik zou verder zoeken op formula freehubs... Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn Cannondale met simpele formula freehubs. Dat bleek een eenvoudig (cup conus) model te zijn wat in heeeeeel veel oem naven (ook bv Sram branded) voorkwam. Echt standaarden zijn er zeker niet, maar uiteindelijk zijn er maar een paar fabrikanten die deze spullen maken, en die herbruiken een hele hoop.

Strava

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:27:
@Galois ik zou verder zoeken op formula freehubs... Ik heb hetzelfde gedaan voor mijn Cannondale met simpele formula freehubs. Dat bleek een eenvoudig (cup conus) model te zijn wat in heeeeeel veel oem naven (ook bv Sram branded) voorkwam. Echt standaarden zijn er zeker niet, maar uiteindelijk zijn er maar een paar fabrikanten die deze spullen maken, en die herbruiken een hele hoop.
Heb ik gedaan... maar ik loop echt vast.
Het type wat er nog het meest op lijkt is deze van DT-Swiss.

Ingewikkeld. Erg lastig te vinden welke body's compatible zijn...

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Je kan denk ik het beste zoeken op FH-501B?
Dan kom je bijvoorbeeld bij Commencal uit (die blijkbaar ook formula naven hebben gebruikt voor sommige fietsen): https://www.commencal-sto...rmula-fh-501b-c2x28435918

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Galois voor wat betreft de wiellagers die 6903 staat voor de maat, het achtervoegsel staal meestal voor het type afdichtingen en eventuele andere type aanduidingen. Persoonlijk zou ik deze lagers vervangen voor 6903 2RS van skf waarin 2RS voor dubbele afdichting staat.

Misschien heb ik iets gemist maar ik begrijp dat je niet gewoon het lager in de freehub gaat vervangen, is dit niet mogelijk bij dit type? Freehub ziet er verder nog OK uit…

Edit: En heb je gereedschap? Het kan vaak ook wel met uit uittikken en doppen en een schroefdraad, maar ze zitten vrij precies geperst dus de kans op beschadigingen is aanwezig en in ben er met de loop van tijd wel achter gekomen dat het er met een simpele lagertrekker en lagerpers met passende adapters een heel stuk makkelijker op wordt.

Zelf heb ik deze:
Lagertrekker: https://www.hbm-machines....c1HhvsElotihoCfhYQAvD_BwE
Pers setje (helaas wel via ali, dus levertijd en echte merken zijn vaak erg over-priced vind ik): https://m.nl.aliexpress.c...65-4a97-9260-4705f957f13b

Die freehub van dt swiss past denk ik niet, dt swiss heeft een ander bevestigingsysteem (deze zat met een moer vast toch? Dt duw je er gewoon op) en bij jou lijkt er ook nog een randje ruimte achter de pallen te zitten die je bij dt niet hebt.

[ Voor 72% gewijzigd door Kluus op 17-05-2022 23:15 ]

• daanb14
Zo, het is gisteren gelukt. Complimenten wederom aan bike-components. Maandag verzonden en gisteren al binnen. Ik heb meteen met een dun mesje de rubberen seals eraf gehaald en er wat vet aan beide kanten in gestopt. De fiets stuurt weer als nieuw. Het meest vervelende klusje was eigenlijk om die Fox lockout met dat kleine schroefje weer te bevestigen, terwijl je de lockout op spanning moet houden. Een IS-lager vervangen is echt een fluitje van een cent. Bij in ieder geval Acros is een ZS-lager in de kuip geperst en moet je de complete kuip vervangen. Dat is dus helaas een wat minder makkelijke klus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WIQsi_YlqnwYMPKkYyTqQ7bBiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2ulx87yCPtVbxHF7gBudYW4.jpg?f=fotoalbum_large
Het nieuwe lager komt met een extra beschermkapje aan de bovenkant. Hierdoor komt de vork ongeveer een millimeter verder naar beneden uit en is de gap tussen het frame en de vork ietsjes groter. Maakt natuurlijk niet uit, want de vork en crown race zitten netjes in de lagers.

• Strider
Aangezien het nu over wiellagers gaat, kun je de wiellagers van een Mavic wiel (bj 2012/2013) makkelijk vervangen? Of heb je daar ook weer speciale tools voor nodig?

BlaBlaBla

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:47:
@Galois voor wat betreft de wiellagers die 6903 staat voor de maat, het achtervoegsel staal meestal voor het type afdichtingen en eventuele andere type aanduidingen. Persoonlijk zou ik deze lagers vervangen voor 6903 2RS van skf waarin 2RS voor dubbele afdichting staat.

Misschien heb ik iets gemist maar ik begrijp dat je niet gewoon het lager in de freehub gaat vervangen, is dit niet mogelijk bij dit type? Freehub ziet er verder nog OK uit…

Edit: En heb je gereedschap? Het kan vaak ook wel met uit uittikken en doppen en een schroefdraad, maar ze zitten vrij precies geperst dus de kans op beschadigingen is aanwezig en in ben er met de loop van tijd wel achter gekomen dat het er met een simpele lagertrekker en lagerpers met passende adapters een heel stuk makkelijker op wordt.

Zelf heb ik deze:
Lagertrekker: https://www.hbm-machines....c1HhvsElotihoCfhYQAvD_BwE
Pers setje (helaas wel via ali, dus levertijd en echte merken zijn vaak erg over-priced vind ik): https://m.nl.aliexpress.c...65-4a97-9260-4705f957f13b

Die freehub van dt swiss past denk ik niet, dt swiss heeft een ander bevestigingsysteem (deze zat met een moer vast toch? Dt duw je er gewoon op) en bij jou lijkt er ook nog een randje ruimte achter de pallen te zitten die je bij dt niet hebt.
Tnx. Na wat gegoogle en op andere fora één en ander gelezen te hebben, lijkt het er inderdaad op dat ik echt die Formula freehub moet hebben en dat die DT-Swiss niet gaat passen. Soms past iets anders wel, begrijp ik, omdat fabrikanten toch wel min of meer 'hetzelfde' doen, maar daar is geen lijst van oid. Dus dan is het proberen wat natuurlijk niet mogelijk is voor mij (dan zou ik van alles moeten bestellen en uitproberen...). Rest dus niets anders dan of ergens diezelfde vinden (vond wel wat in het buitenland met 10 euro verzendkosten... pfff...) of zoals jij zegt alleen de lagers vervangen van de hub. Dat lijkt mij nog best lastig, maar ik denk dat ik die optie zeker in overweging moet nemen.

Ik heb zo'n Parktook bottom bracket tool (deze) tijdje geleden aangeschaft om mijn bottom bracket lagers te vervangen. Bij nader inzien had ik beter een 'universelere' set kunnen halen die ook bruikbaar is voor wiellagers.

Die waar jij naar verwijst ziet er goed uit en fijn dat jij daar tevreden mee bent. Ik denk dat ik die ook ga halen. Goede prijs ook.
Strider schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:23:
Aangezien het nu over wiellagers gaat, kun je de wiellagers van een Mavic wiel (bj 2012/2013) makkelijk vervangen? Of heb je daar ook weer speciale tools voor nodig?
Je hebt zo'n tool als hierboven nodig om ze erin te persen. De lagers zitten 'geperst' in je wiel. Soms wat vaster, soms wat minder. Veel mensen doen het ook gewoon voorzichtig met een (rubberen) hamer, maar dan moet je dus echt voorzichtig zijn dat je de lagers er niet scheef in tikt.
(overigens zelf alleen ervaring met bottom bracket lagers, wat ik hier zeg is van uren theoretische verkenning :)).

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:49:
[...]
... of zoals jij zegt alleen de lagers vervangen van de hub. Dat lijkt mij nog best lastig, maar ik denk dat ik die optie zeker in overweging moet nemen.
Is het binnenste lager ook al kapot? Als het alleen het buitenste lager is dan is het niet lastiger dan een wiellager. Binnenste lager is vaak wel lastiger omdat je die eerst uit zijn binnenste zitting moet trekken en daarna nog aan de buitenkant maar over het algemeen lukt dat ook wel dacht ik. Soms zit deze nog vast met een circlip, dus even goed kijken en die moet je dan even verwijderen met een speciaal tangetje.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:21:
[...]

Is het binnenste lager ook al kapot? Als het alleen het buitenste lager is dan is het niet lastiger dan een wiellager. Binnenste lager is vaak wel lastiger omdat je die eerst uit zijn binnenste zitting moet trekken en daarna nog aan de buitenkant maar over het algemeen lukt dat ook wel dacht ik. Soms zit deze nog vast met een circlip, dus even goed kijken en die moet je dan even verwijderen met een speciaal tangetje.
Ik denk dat het toch best lastig gaat worden... Denk dat ik toch ga proberen om een nieuwe vrijloopnaaf te regelen. Ik heb Specialized gemaild, hopelijk kunnen zij wat voor mij betekenen.

Ik zag dat deze winkel in Duitsland ze ook ook op voorraad heeft: https://webshop.bestbike....himano-10sp-steel-fr.html

80 euro wordt het dan (incl. verzending). Flink aan de prijs... maar dan weet ik zeker dat het de juiste is.

• bas-r
Galois schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat het toch best lastig gaat worden... Denk dat ik toch ga proberen om een nieuwe vrijloopnaaf te regelen. Ik heb Specialized gemaild, hopelijk kunnen zij wat voor mij betekenen.

Ik zag dat deze winkel in Duitsland ze ook ook op voorraad heeft: https://webshop.bestbike....himano-10sp-steel-fr.html

80 euro wordt het dan (incl. verzending). Flink aan de prijs... maar dan weet ik zeker dat het de juiste is.
Oef dat is wel echt duur vind ik. Jammer dat het niet lukt om gewoon de lagers van de body te vervangen :'(

• Galois

Galois

1811 - 1832

bas-r schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Oef dat is wel echt duur vind ik. Jammer dat het niet lukt om gewoon de lagers van de body te vervangen :'(
Ja, erg duur idd. Ik zou het op zich wel aandurven om de lagers van de body te vervangen (lukt het niet, dan kan ik altijd nog een nieuwe kopen), alleen heb ik geen idee hoe. Ik kan helaas geen video erover vinden.

De wiellagers, daar kan je met een beetje gezond verstand ook wel zelf uitkomen, maar de lagers in de body ik zou niet weten hoe ik erbij kan komen om ze of eruit te slaan of eruit te trekken...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:42:
[...]

Ja, erg duur idd. Ik zou het op zich wel aandurven om de lagers van de body te vervangen (lukt het niet, dan kan ik altijd nog een nieuwe kopen), alleen heb ik geen idee hoe. Ik kan helaas geen video erover vinden.

De wiellagers, daar kan je met een beetje gezond verstand ook wel zelf uitkomen, maar de lagers in de body ik zou niet weten hoe ik erbij kan komen om ze of eruit te slaan of eruit te trekken...
Valt toch wel mee? Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL3VVs5ah_zkmzdI1Gm7kbKHwRU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qJNpicvMuQXonUB6hNDolCyI.jpg?f=user_large

Kan er gewoon aan die kant uit... Met zo'n puller die pakt op de middenring gaat dat helemaal makkelijk of als je wil slaan lukt het meestal ook wel vanaf de andere kant met een brede schroevendraaier.

Als die buitenste lager weg is moet de binnenste door hetzelfde gat wat dan ontstaan is (maar vaak is het binnenste lager nog prima).

YouTube: How to service Fulcrum or Campagnolo freehub body | Cycling Weekly

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 18-05-2022 13:58 ]

• bas-r
Kluus schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:54:
[...]

Valt toch wel mee? Deze:

[Afbeelding]

Kan er gewoon aan die kant uit... Met zo'n puller die pakt op de middenring gaat dat helemaal makkelijk of als je wil slaan lukt het meestal ook wel vanaf de andere kant met een brede schroevendraaier.

Als die buitenste lager weg is moet de binnenste door hetzelfde gat wat dan ontstaan is (maar vaak is het binnenste lager nog prima).

YouTube: How to service Fulcrum or Campagnolo freehub body | Cycling Weekly
Helemaal met jou eens. Anders wordt het echt een dure grap, elke keer als de lagers van je body rot zijn, de hele body vervangen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx @Kluus! Dat filmpje helpt zeker wel! :)

Ik heb zondag nog een lange tocht gepland, de week erop ook een MTB-afspraak en daarna ga ik aan de slag! :) Mocht het niet lukken, dan is het bestellen van een nieuwe body altijd nog mogelijk.

Ben benieuwd hoe makkelijk ik deze lagers eruit kan tikken (op het filmpje ziet het er erg eenvoudig uit).

De lagerpers ga ik een dezer dagen bestellen!

• Joshuatree
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-12 17:52
@Galois Dat valt nog mee... Die ik nodig had (Freehub Body Formula/Shimano FH-537) tikte 100 aan :-(

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vandaag een mazzeltje :P

Mrs. Fraggert ^) wou hier (Normandië) even bij een lokale dierenwinkel langs voor onze kleine viervoeter, zijn tussendoortjes waren op.

Zat er zomaar een Planete Velo naast, kon Fraggert mooi even kwijlen bij een hele zwik Scott's en Trek's *O*

Even gezellig praatje met de eigenaar gehouden in mijn beste steenkolen-MAVO-frans, scheelde weinig door Corona of de deuren hadden dicht gezeten.

Rondje door de zaak en de fietsen die ik overwoog en "kende" nu in het echt gezien zoals wat kleuren van Trek op de Marlin Nogwattes en een legertje verschillende Aspect 950-970.

Ik denk dat ik met mijn grijze Attention een waanzinnig mooie fiets heb uitgekozen ondanks dat ik ongezien de knoop maar heb doorgehakt omdat ik hem niet eerst IRL kon bekijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxiashsRo9TMCyA1Lz1KVbM8uD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/baX72239vb5zEGVDOpRTExPk.jpg?f=user_large

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:38
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fFxf8UgbpHmVrglvJdDwqNwvxjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqvHmOAFJtGQWGNS62RLtGYY.jpg?f=fotoalbum_large

1. het is warm
2. ik ben niet fit (genoeg)

Oh well, doorgaan....we zullen doorgaan.... :P

Hello. Is it me you're looking for?

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

iamerwin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:09:
[Afbeelding]

1. het is warm
2. ik ben niet fit (genoeg)

Oh well, doorgaan....we zullen doorgaan.... :P
Belangrijkste.........Was het leuk? d:)b

• iamerwin
Fraggert schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 20:54:
[...]

Belangrijkste.........Was het leuk? d:)b
Neen. *O*

Maar dat geeft niks, dat komt wel als ik ooit weer fitter en sterker ben. :Y)

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

iamerwin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Neen. *O*

:+ _O-

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-11 21:11
iamerwin schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Neen. *O*

Leuk, een mede-BWer! 300+ hoogtemeters op 11 km is flink steil - maak je niet te veel zorgen over je fitheid :-)

[ Voor 49% gewijzigd door CptKemel op 18-05-2022 22:55 . Reden: quoten ]

• iamerwin
CptKemel schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Leuk, een mede-BWer! 300+ hoogtemeters op 11 km is flink steil - maak je niet te veel zorgen over je fitheid :-)
Servus 😎

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:14
Galois schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:33:
[...]

Het meeste werk heb je al gedaan. Als je je body bij een specialist langs brengt, is het met het juiste gereedschap 10 minuten werk. Incl 2 goede SKF/NTN/FAG lagers ben je 30,- kwijt. Zonde om die body weg te gooien en 80,- uit te geven aan iets nieuws waar dezelfde kwaliteit lagers in zitten (dat is geen compliment voor de lagers)

www.vanspeykwheels.nl

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElGreco schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:26:
[...]

Het meeste werk heb je al gedaan. Als je je body bij een specialist langs brengt, is het met het juiste gereedschap 10 minuten werk. Incl 2 goede SKF/NTN/FAG lagers ben je 30,- kwijt. Zonde om die body weg te gooien en 80,- uit te geven aan iets nieuws waar dezelfde kwaliteit lagers in zitten (dat is geen compliment voor de lagers)
Helemaal met jou eens!
Ik heb gebeld met de Specialized dealer waar ik 'm gekocht heb met de vraag of ze 'm zouden kunnen voorzien van nieuwe lagers. Ik kreeg een vaag verhaal terug dat het veel werk zou zijn (en dus duur), dat het niet de moeite waard is en dat het echt beter is om een nieuwe te kopen. Zij konden 'm trouwens bestellen voor 65 euro alleen hadden ze geen idee wat de levertijd was (die kon nog wel lang zijn met deze niet veel voorkomende onderdelen). Ze bellen mij nog terug.

Daarom twijfel ik of ik het zelf ga doen en inderdaad voorzie van twee nieuwe lagers, of dat ik het mijzelf ook lekker makkelijk maak en voor 65 euro weer 8000 km verder kan...

• ElGreco
Galois schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Helemaal met jou eens!
Ik heb gebeld met de Specialized dealer waar ik 'm gekocht heb met de vraag of ze 'm zouden kunnen voorzien van nieuwe lagers. Ik kreeg een vaag verhaal terug dat het veel werk zou zijn (en dus duur), dat het niet de moeite waard is en dat het echt beter is om een nieuwe te kopen. Zij konden 'm trouwens bestellen voor 65 euro alleen hadden ze geen idee wat de levertijd was (die kon nog wel lang zijn met deze niet veel voorkomende onderdelen). Ze bellen mij nog terug.

Daarom twijfel ik of ik het zelf ga doen en inderdaad voorzie van twee nieuwe lagers, of dat ik het mijzelf ook lekker makkelijk maak en voor 65 euro weer 8000 km verder kan...
Ik denk dat het verhaal anders zit. De inkoop- vs verkoopprijs van zo'n body is gunstiger voor de dealer dan 15,-/20,- verdienen met je handen vies maken. Ik denk dat ook daarom de boodschap vaagt blijft want het is vaak niet goed te praten.

(een aantal) DT bodies (lees ook FFWD e.d. die omgekatte DT naven gebruiken) zouden ook niet geschikt zijn voor nieuwe lagers en moet je iedere keer een nieuwe body kopen. Ik kan je vertellen dat dit niet klopt.

Als je niet het juiste gereedschap hebt voor de body lagers ben je even aan het prutsen inderdaad met kans op schade. Met het juiste gereedschap, ben me je 6 keer tikken klaar en heb je ze keurig er in liggen.

Met een nieuwe body bestellen koop je direct wat meer gemak (je hoeft er niet de deur voor uit) en spek je de dealer/webshop.

Overigens, dealers moeten zich ook houden aan wat een merk opdraagt. Voor $pesh is het niet interessant als jij er nieuwe lagers in krijgt. Maar wel als je een nieuwe body koopt.

www.vanspeykwheels.nl

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:03
Ja en als je hem nu omdraait.

Hoe vaak zal er een klant bij de fietswinkel komen om die lagers eruit te tikken.
Vervolgens moet er gereedschap aangeschaft worden wat alle lagers kan persen.
En dat voor een werk waar je hooguit een factuur van 40 euro voor kan schrijven.

Ik vind het niet heel gek dat ze het niet doen

• ElGreco
Goed punt opzich. Ik denk dat de meesten die hun fiets binnenbrengen voor onderhoud niet eens weten dat de lagers stuk zijn. De opdracht zal inderdaad nooit expliciet zijn vervang mijn body lagers voor 40,- en ik ga weer door.

Ik krijg regelmatig wielen binnen waarbij een van de lagers, en vaak zit dat in de body, al tijden vast zit, waarbij de berijder dit niet door had. Het is een kleine moeite om, tijdens een beurt voor wat dan ook, de lagers snel te checken en indien nodig te laten weten dat deze vervangen moeten worden. Verdien je de tool(s) vanzelf gauw terug. Ik denk ook dat het meer in de noemer service en blije klanten valt, dan dat je dikke omzet gaat maken op dit soort klusjes.

Ik heb een tool met 10 maten drivers waar je ongeveer 80%-85% van de lagers mee kunt doen. Voor de overige % zijn losse drivers niet heel duur om in huis te hebben. Vanaf de 12e factuur a 40,- had ik de kosten er uit.

www.vanspeykwheels.nl

• Ko.Kane
Torched schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:06:
Ja en als je hem nu omdraait.

Hoe vaak zal er een klant bij de fietswinkel komen om die lagers eruit te tikken.
Vervolgens moet er gereedschap aangeschaft worden wat alle lagers kan persen.
En dat voor een werk waar je hooguit een factuur van 40 euro voor kan schrijven.

Ik vind het niet heel gek dat ze het niet doen
Dat is dus de dagelijkse job. Als een winkel niet een koffer heeft met universele trekkers en persen dan is gewoon een dozenschuif toko.

Je moet namelijk ook wiellagers, bb, headset lagers, frame lagers vervangen in allerhande maten. Een degelijk product heeft ook vaak lager service kits te koop om alles te wisselen.

Een al gemonteerde body waar je dus niet een fiets eerste half moet demonteren en je dus kostbare minuten verliest, zou makkelijk en sneller moeten zijn dan een bandje plakken met de juiste extratie en perstool....en ja voor bandjes plakken komen ook mensen voor en dan kan je geen extra marge rekenen voor je specialistische tools. Een beetje monteur zou dit juist leuker klusje moeten vinden dan fietsen uit dozen pakken en de showroom in rollen.

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElGreco schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:31:
Ik krijg regelmatig wielen binnen waarbij een van de lagers, en vaak zit dat in de body, al tijden vast zit, waarbij de berijder dit niet door had.
Ook dit is een interessante opmerking!

Want inderdaad, ik had het ook niet door dat de lagers van mijn body echt niet soepel liepen. Hoe ik erachter kwam was omdat mijn achterwiel wat speling had en ik daarom alles los heb gehaald. Toen voelde ik duidelijk met mijn vinger in de lagers, dan deze lagers echt stroef waren.

Maar als mijn wiel (hij zit er nu weer in) in de fiets zit, dan merk je echt niets. Het wiel draait soepel rond... Misschien dat hij dat belast (dus als ik erop zit en aan het fietsen ben) minder goed...

Hoeveel watt zou het schelen... :)

• ElGreco
Galois schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:47:
[...]

Hoeveel watt zou het schelen... :)
Ik denk dat dit je heel veel PR's kost....

Als je wiel in de fiets zit en je lager compleet vast zit. En je geeft het wiel een slinger. Gaat ie best draaien. Alleen draait je vastgelopen lager om je as heen. Gebeurt dit geruime tijd en zit er geen tot weinig vet op de as, gaat de as er aan. Markeringen (groeven) op je as duidt erop dat er ooit een lager dienst heeft geweigerd.

Haal je het wiel er uit en draai je met duim en wijsvinger aan de as zelf, dan voel je beter (en sneller) dat er iets niet goed of korrelig loopt. Dan is het een kwestie inderdaad van je vinger er in steken en rondjes draaien.

Dit klinkt wel lekker fout.... 8)

www.vanspeykwheels.nl

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Heel veel merken roepen dat je gelijk de hele body moet vervangen, DT inderdaad, Fulcrum ook, van beide merken heb ik al eens lagers vervangen en dat ging prima. Ik vind het al helemaal apart dat ze je adviseren een nieuw body te bestellen maar zelf blijkbaar geen idee hebben hoe lang dit duurt...

Ik wordt wel een beetje een fanboy langzamerhand maar Zipp beschijft ten minste gewoon in hun handleiding hoe je al hun lagers (inclusief die van het freehub dus) vervangt: https://www.sram.com/glob...nual-zr1-hubs-english.pdf

Het is ook de eerste freehub die ik volgens mij zie waar het binnenste lager gemakkelijk via de binnenkant te vervangen is, dus zonder dat je eerst het buitenste lager moet verwijderen (waarna deze ook vervangen zal moeten worden):

Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=157490&w=760&h=570

• ElGreco
Kluus schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:43:

Het is ook de eerste freehub die ik volgens mij zie waar het binnenste lager gemakkelijk via de binnenkant te vervangen is, dus zonder dat je eerst het buitenste lager moet verwijderen (waarna deze ook vervangen zal moeten worden):

[Afbeelding]
Even snel uit mijn duim gezogen, ERASE en Hope bodies, daar kunnen de lagers van de body ook aan hun eigen kant eruit.

Oh wacht, ik dacht WhiteIndustries ook.

En Duke! Bijna vergeten

www.vanspeykwheels.nl

• daanb14
Zo, vanmiddag net voor de storm nog een ronde bij Mook gedaan met mijn tubeless banden. Ik reed altijd met tubes op 1,8 bar en nu tubeless op 1,5. Ik had niet verwacht dat het verschil zo groot was. Ik heb echt een ton aan extra grip en ik kan een stuk harder door de bochten. Enige probleem is dat ik momenteel met een knieblessure zit, waarvoor ik bij de fysio loop. Die blessure is niet door het fietsen veroorzaakt, maar het gaat nu dus allemaal even wat minder hard.

Ik zit nu al een paar weken met een mysterieus kraakgeluid (klinkt als krakend carbon) wat van voren lijkt te komen. Zoals hier al meerdere keren stond is een frame een soort klankkast, dus is het erg lastig om te horen waar het vandaan komt. Het gebeurt alleen als ik druk op de pedalen zet en dan vooral bij het klimmen. Op verharde wegen heb ik het nog niet gehoord. Ik heb na terugkomst de stem losgedraaid en iets meer preload op de headset gezet, maar ik wil zondag eigenlijk weer gaan en kijken of ik makkelijk nog wat usual suspects mee kan pakken. Misschien even kijken naar de derailleurhanger?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:45

Rmg

Galois schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 22:15:

De wiellagers daar ga ik wel uitkomen denk ik. Er staat 6903 LBLU op en dat gaat mij wel lukken (al weet ik nog niet wat LBLU betekent :)).
LBLU gaat over de seals (rubbertjes) op de lager. LB is een non-contact rubber seal en LU is een contact rubber seal.

Contact slaat op dat de seal de binnenste ring wel of niet aanraakt. Bij LU heb je dus minder vuil dat binnendringt maar wel iets meer wrijving.

De LU kant moet dus aan de buitenkant.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:03
Ko.Kane schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Dat is dus de dagelijkse job. Als een winkel niet een koffer heeft met universele trekkers en persen dan is gewoon een dozenschuif toko.

Je moet namelijk ook wiellagers, bb, headset lagers, frame lagers vervangen in allerhande maten. Een degelijk product heeft ook vaak lager service kits te koop om alles te wisselen.

Een al gemonteerde body waar je dus niet een fiets eerste half moet demonteren en je dus kostbare minuten verliest, zou makkelijk en sneller moeten zijn dan een bandje plakken met de juiste extratie en perstool....en ja voor bandjes plakken komen ook mensen voor en dan kan je geen extra marge rekenen voor je specialistische tools. Een beetje monteur zou dit juist leuker klusje moeten vinden dan fietsen uit dozen pakken en de showroom in rollen.
Correct, ik woon alleen in een klein dorpke, de fietsenmaker hier doet het niet :+
En ja, voor banden plakken is hij ook duur.
Pagina: 1 ... 199 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic