Klitse schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:11:
[...]
Je moet natuurlijk niet alleen naar reach kijken. Reach is een leuk getal als je veel op je fiets staat, en hoe meer je maar beneden gaat hoe hoger die mag zijn wat mij betreft. Ik ben 1,83 en mijn Moxie heeft 510mm reach. En dat voelt echt heerlijk als je hard naar beneden gaat. Je moet voor het zittend fietsen natuurlijk naar o.a. ETT en Stack kijken. En naar de seattube angle, de chainstay length, enz. Alleen op reach een maat uitzoeken is tricky.
Het is inderdaad altijd complete plaatje. Was meer korte reactie dat die maattabel van die Merida niet zo gek was.
Maar ik zelf negeer ETT best wel, zolang de seat tube angle ok is. Veel is dan wel te fixen met zadel positie. Maar ik heb fietsen hoofdzakelijk om omlaag te gaan, dat bepaald mijn focus vooral. Dus ik sta eigenlijk vooral, dus ik kijk voornamelijk naar reach/stack, en dan eigenlijk de effectieve reach en stack na toevoegen stem, stuur, spacers.
Idee van RAD is dat je een lichaamseigen ideale diagonaal van BB naar grips hebt in zij-aanzicht. En als je dus langere reach hebt zal je dus uitkomen op lagere stack (en kortere stem waarschijnlijk), en als je wat kortere reach hebt dus hoger. Maar die hoek vd diagonaal is de RAAD (2e A=Angle), juist voor echt DH verhoog je die hoek wat. WC in Val di Sole staat er om bekend dat iedereen spacers toevoegt voor die baan.
Dit gaat daar over:
https://www.pinkbike.com/...or-your-riding-style.html
Maar ik heb gevoel dat de hoeken wat vlakker zijn nu. Ik heb bij benadering 58deg voor Enduro en mijn DH is wat steiler ~60deg. Moderne rijstijl met goede knik in heupen maakt dat mogelijk.
Ik heb dus mijn fietsen niet specifiek gebaseerd op deze methodiek afgesteld. Het is meer omgekeerd: Ik heb zelf over de jaren dingen geprobeerd en kwam ergens op uit. En kwam er dus achter dat het klopt met mijn eigen gemeten RAD van lichaam. Terwijl de algemene formule niet werkt voor mijn proporties, daarom vond ik dat RAD-concept in verleden vaag idee, maar er blijkt dus wel wat meer in te zitten aangezien ik na jaren proberen blijkbaar precies er op uitkwam.
Daar kwam ik bij toeval dus achter door deze video's:
YouTube: SIZING MY NEXT MOUNTAIN BIKE | How long is too long? (het idee en spelen met je fiets op krukjes)
en
YouTube: HOW TO FIT A MOUNTAIN BIKE TO YOUR BODY | Free Fit Kit (RAD meten van je zelf en fiets)
Dat mijn ideale reach bij zelfde lengte als jouw totaal anders is (510 is voor mij onbruikbaar tenzij ik 10mm stem gebruik

) kan gewoon door lichaamsvariatie komen: Ik ben dus net zo lang, maar heb 90cm inseam, en geen korte nek ook..maw: mijn rug is nogal kort.
Ik zie ook wel wat issues met RAD: je fiets moet je misschien niet altijd sizen voor max control/bewegelijkheid maar soms ook meer voor stabiliteit. Anderzijds hebben ze wel een punt, niet alleen Richy Rude, maar ook Jack Moir gebruikt kleinere fiets voor EWS, dus snel is het sowieso. Maar op niet EWS trails gebruikt Moir langere fietsen, dus alles zaligmakende oplossingen is het ook niet.
[
Voor 6% gewijzigd door
Ko.Kane op 16-01-2022 18:49
]