Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 174 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Klitse schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:44:
[...]

Is een gravelracer dan niet een beter idee?
Zover ik begrijp hoef je daar geen rondje Texel of Schoorl mee te proberen :P Of zie ik dat verkeerd?
[...]

Nee, het geo verschil waar ik het over heb is het verschil tussen een aantal jaar geleden en nu. Je ziet dat ook XC fietsen langer en slacker worden.
Ik heb dit artikel gelezen over wat downcountry is, klinkt wel interessant, maar ik begrijp dus van jou dat XC fietsen ook een tikje opschuiven richting downcountry?
[...]

NoNi's op asfalt is inderdaad niet de beste keus :+
Had ze voor een habbekrats en ik heb maar 1 set wielen dus ach :P
[...]

Daar ben ik het inderdaad niet mee eens. De deore 1x12 wordt geprezen om zijn kwaliteit voor het geld wat je er voor betaald. SX wordt vooral genoemd omdat het niet lekker genoeg werkt onder stress. Ik zou deore eerder naast NX plaatsen.
Nuttige input, dank!

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:08:
[...]

Zover ik begrijp hoef je daar geen rondje Texel of Schoorl mee te proberen :P Of zie ik dat verkeerd?
Ik ken die routes niet maar: YouTube: We Gave A Pro Mountain Biker A Gravel Bike And This Is What Happened

Ik heb dit artikel gelezen over wat downcountry is, klinkt wel interessant, maar ik begrijp dus van jou dat XC fietsen ook een tikje opschuiven richting downcountry?
De term downcountry bestaat nog niet zo lang, dus of XC bikes in de toekomst meer die kant van de geo op gaan durf ik niet te zeggen. Ik zeg alleen dat fietsen van nu slacker en langer zijn dan 10 jaar geleden en dat dat een andere manier van sturen vereist.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:50
[...]

Je zal eerder tegen je grenzen aanlopen met een gravel bike. Mountainbikes zijn wat vergevelijker, je moet er aan wennen dan dat er meestal geen vering op zit.. Je zal er wel een stuk sneller en makkelijker over de weg rijden. Maar ik zie niet waarom je Schoorl niet zou kunnen rijden. Kwa terrein kan zo'n fiets het gewoon aan. Ik zou er dan alleen een uitzoeken waarvan de banden wel wat aan de brede kant van het gravel spectrum zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ZanielGa op 08-01-2022 21:29 ]

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:58
[...]

Het grote gravelbike topic (Deel 1) O-)

Hello. Is it me you're looking for?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

luuk66 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:03:
Heeft er iemand ervaringen met het online bestellen van een mtb van 12gobiking? Hoe wordt deze dan aangeleverd en met eventuele retour zending?
Niet zelf maar bekende, hoe het aangeleverd wordt weet ik niet exact maar wel dat ze met garantie erg goed/soepel om gaan. Eén fiets had echter lakschade door levering en is daardoor overgespoten. Een kapot zadel na 1.5 jaar, welke vanuit de fabriek gemonteerd zat was niet meer leverbaar, als alternatief werd de (veel goedkopere) variant aan geboden + prijsverschil van de full retail prijs.

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:12
daanb14 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:54:
[...]

Dat ligt zeker aan het ontwerp van het veersysteem. Het is echt op efficiëntie gericht en de demping is daardoor niet heel actief en soepel. Canyon raadt niet voor niets 30% sag aan bij dit model. Zelf vind ik het wel fijn. De demping is voor mij goed genoeg en wat feedback voelen van remkuilen vind ik niet zo'n heel groot probleem. Ik hoef niet meer van de pedalen bij boomstronken en oneffenheden, zoals ik dat moest op mijn vorige hardtail (Stumpjumper Comp) en dat is gewoon echt heerlijk. Ik stoor er mij persoonlijk dan ook totaal niet aan dat de Lux en Lux Trail niet 's werelds zachtste full suspension mountainbikes zijn.
Ja, precies! Dat is (denk ik) ook wel exact wat ik zoek.
Ik heb nu een klassieke CX fiets, een lekker strakke carbon hardtail (Olympia Iron). Het directe gevoel & directe sturen hou ik van, en het gestuiter over de remkuilen in Amerongen vind ik ook geen enkel probleem. Maar...
Wil toch eens kijken of een fully me iets meer comfort geeft om wat langere ritten te maken, en me helpt om hier en daar wat snelheid te winnen

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-10 16:38

dano_nl

Meh

Whoei! Nieuwe fiets uitgeprobeerd, damn wat is dat lekker. Stad en land gemaild en uiteindelijk raak. Tip: als je een fiets zoekt stuur een dm naar de insta van het merk, ik kreeg daardoor een lijst van waar deze twostroke al two werd geleverd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THrNm1v7ntaG7C-o-BGsTt5PJec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oaUXaPw3jDDYfttFWPdYz4pB.jpg?f=fotoalbum_large

Meh

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:33
dano_nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:14:
Whoei! Nieuwe fiets uitgeprobeerd, damn wat is dat lekker. Stad en land gemaild en uiteindelijk raak. Tip: als je een fiets zoekt stuur een dm naar de insta van het merk, ik kreeg daardoor een lijst van waar deze twostroke al two werd geleverd!

[Afbeelding]
Gave fiets waar heb je hem kunnen halen?
Weet iemand een goede winkel met advies en kennis in regio Eindhoven voor een mtb te kopen?

• dano_nl

dano_nl

Meh

luuk66 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:25:
[...]

Gave fiets waar heb je hem kunnen halen?
Weet iemand een goede winkel met advies en kennis in regio Eindhoven voor een mtb te kopen?
Uiteindelijk redelijk om de hoek bij Piet de Wit in wormerveer, maar had er ook 1 in Borculo of Middelburg kunnen halen haha (215km enkele reis)

Meh

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-11 20:24

McMiGHtY

- burp -

Het volgende komt door @Smultie

Komen jullie ook op smalle bandjes mee socializen?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• JT

JT

VETAK y0

Nou. Ik ben wezen zoeken, conclusie: veel teveel interessante fietsen die veel waar voor je geld geven zijn hier niet te krijgen :/ Ik had wel nog de Vitus Sentier 29 VR gevonden in een review, dat klinkt best wel als wat ik zoek. Mooie fiets voor 1000 pond zeggen ze in de review, inmiddels 1200 pond rrp (1435 euro) volgens de website....maar als ik hem nu wil halen dan kan ik hem alleen vinden voor 1750 euro :') 1499 dollar/1320 euro in de USA, voor een Europese fiets -O- De Boardman MHT 8.9 leek ook erg interessant, maar waar die gereviewed werd met Deore, is die nu alleen met SRAM SX te krijgen. En ik ben eens gaan zoeken met de term "sram sx vs deore". Resultaat is vrij simpel: niemand die SX boven Deore zou kiezen, veel mensen die SX niet slecht vinden maar ook veel mensen die het rommel vinden. Als ik lees dat een groot deel van de derailleur plastic is dan haak ik ook af.

Edit: een winkel waar ik hem kan kopen installeert eventueel een NX derailleur gratis en ze zijn niet eens zo heel duur, 84 pond. Misschien toch nog een optie. Zou GX dan nog de moeite waard zijn voor 116 pond? 32 pond , 38 euro oid verschil.

Kona Honzo bekeken, saai kleurtje :P Maar ziet er op zich goed uit, lijkt alleen zwaar te zijn. Officiele cijfers vindt je niet maar ik lees getallen van 15-16 kilo.

Als je zoekt op downcountry in Europa dan is alles wat je onder die noemer vindt al snel 3000+ euro :/ Verder nog even gekeken naar de Decathlon fietsjes en na het lezen van reviews krijg ik het idee dat er vooral geld wordt bespaard door te besparen op R&D voor frame geometrie. Ook wel bij andere scherp geprijsde merken.

Voor de zoektocht, hoe zou je qua geometrie downcountry kunnen definieren? Balhoofdhoek 65-67 graden? Reach 450mm+ ? Dat is waar ik een beetje op uitgekomen ben na veel lezen en zoeken.

Ik kwam dan uit op de volgende mogelijke fietsen:
  • Jamis Faultline A2, weinig over te vinden, wat te vinden is, is positief. Frame is redelijk progressief als mijn kennis inmiddels een beetje klopt en mooie specs voor het geld. Maar....nergens hier te krijgen.
  • Kona Honzo, krijgt op zich goede reviews maar wat zwaar
  • Trek Roscoe 8, iets boven budget, wel goede vork.
  • Vitus Rapide 29 VR - redelijke specs wel, alleen krijg ik er toch meer een xc-vibe bij. Alleen een paar positieve user reviews waarbij 1 iemand stelt dat hij wat under-geared is.
Klitse schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Ik ken die routes niet maar: YouTube: We Gave A Pro Mountain Biker A Gravel Bike And This Is What Happened

[...]

De term downcountry bestaat nog niet zo lang, dus of XC bikes in de toekomst meer die kant van de geo op gaan durf ik niet te zeggen. Ik zeg alleen dat fietsen van nu slacker en langer zijn dan 10 jaar geleden en dat dat een andere manier van sturen vereist.
Mooi filmpje maar ik denk dat het, zonder aan de fiets af te willen doen, meer zegt over de berijder :P
ZanielGa schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Je zal eerder tegen je grenzen aanlopen met een gravel bike. Mountainbikes zijn wat vergevelijker, je moet er aan wennen dan dat er meestal geen vering op zit.. Je zal er wel een stuk sneller en makkelijker over de weg rijden. Maar ik zie niet waarom je Schoorl niet zou kunnen rijden. Kwa terrein kan zo'n fiets het gewoon aan. Ik zou er dan alleen een uitzoeken waarvan de banden wel wat aan de brede kant van het gravel spectrum zijn.
Mijn grenzen komen snel in zicht denk ik :+ Dus in die zin vraag ik mij dan af of het handig is.
dano_nl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:14:

[Afbeelding]
2021 AL Two? Mag ik vragen wat je betaald hebt, al dan niet via DM?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

McMiGHtY schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:40:

Klinkt leuk, zodra ik weer ee beetje conditie heb :P

Ecodan warmtepomp

• Klitse
  • Niet online
McMiGHtY schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:40:

Ik heb alleen maar dikke banden. -O-

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:14
luuk66 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:03:
Heeft er iemand ervaringen met het online bestellen van een mtb van 12gobiking? Hoe wordt deze dan aangeleverd en met eventuele retour zending?
Heb mijn racefiets daar online gekocht. Kwam met een kleine vrachtwagen. De chauffeur zette deze netjes binnen. Pedalen kreeg ik er los bij. Stuur moest nog even recht gezet worden maar verder erg compleet. De chauffeur bood nog aan dit te doen maar heb aangegeven dat ik dit zelf zou doen.

Paar dagen erna wel een technische vraag, mail gestuurd naar de klantenservice en krijg vrij snel een compleet antwoord (er was gelukkig niets aan de hand).

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Klitse schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:12:
[...]

Ik heb alleen maar dikke banden. -O-
Dan moet je gewoon wat harder trappen.. :P

• dano_nl

dano_nl

Meh

@JT 1199 euro, staat er nog 1 in M bij Piet de Wit, Endura sport, Woest sport hebben ook nog.

Meh

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En qua met een gravelbike over een MTB parkoers..

Ligt eraan hoe snel je bang bent..wat voor banden je eronder hebt..en hoe snel je wilt gaan.

Ben diverse mtb parkoersen over geweest op een Cube NuRoad (Vorden, Lochem, Papendal en afgelopen week een groot gedeelte van Schaarsbergen) en waar ik op mn Cube lekker rondstuiter en m'n best moet doen, rij je op een MTB gewoon door alsof je op een sofa zit (bij wijze van spreken) en een heel stuk sneller. Ik vind het leuk om te doen en heb al wel vaker gehad dat mensen heel raar kijken als je ze in wil halen en je komt ze voorbij met een krom stuurtje.

Aan de andere kant zijn ritten zoals een Strade Bianche Achterhoek op een MTB ook te doen maar veel leuker op een gravelbike.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07

Roozzz

Plus ultra

@JT ik zie meerdere malen prijzen in ponden terugkomen in jouw verhaal. Let er even goed op dat nu groot Brittannië de EU heeft verlaten, er vaak nog apart btw en importkosten moeten worden afgedragen. Er zijn enkele merken die dit op orde hebben, maar goed om na te gaan voor je bestelt. (niet dat er Britse fietsen goed leverbaar zijn, maar goed). Je fiets wordt er nogal duur van :+

Dat je vooral nieuwe modellen en hippe merken tegen komt bij downcountry is niet zo vreemd voor een nieuwe kreet. Daarnaast is er een grote schaarste aan onderdelen dus leverbaarheid is een uitdaging. In mijn beleving is er een grote spreiding qua downcountry fietsen, enerzijds richting xc, anderzijds richting trail. Grootste gemene deler is beperkte veerweg voor en achter (100-130) en een niet xc geo (headtube ~66 oid als je er een getal aan wilt hangen).

Jouw verhaal lezende bekruipt mij het gevoel dat je gaat voor de kreet, maar daar beperkt gevoel bij hebt en of dat aansluit bij de behoefte is helemaal onduidelijk. Maar misschien heb ik dat eerder gemist. Maar een hardtail past in mijn beleving echt niet in dit keurslijf. De trek roscoe zou ik eerder classificeren als een ltht.

If you can see, look. If you can look, observe

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:31:
@JT ik zie meerdere malen prijzen in ponden terugkomen in jouw verhaal. Let er even goed op dat nu groot Brittannië de EU heeft verlaten, er vaak nog apart btw en importkosten moeten worden afgedragen. Er zijn enkele merken die dit op orde hebben, maar goed om na te gaan voor je bestelt. (niet dat er Britse fietsen goed leverbaar zijn, maar goed). Je fiets wordt er nogal duur van :+
Klopt! Ik moet wel een toko hebben die de VAT eraf kan halen anders slaat het nergens op. Het is ook omdat ik niet echt voor mijn budget makkelijk wat in NL vind.
Dat je vooral nieuwe modellen en hippe merken tegen komt bij downcountry is niet zo vreemd voor een nieuwe kreet. Daarnaast is er een grote schaarste aan onderdelen dus leverbaarheid is een uitdaging. In mijn beleving is er een grote spreiding qua downcountry fietsen, enerzijds richting xc, anderzijds richting trail. Grootste gemene deler is beperkte veerweg voor en achter (100-130) en een niet xc geo (headtube ~66 oid als je er een getal aan wilt hangen).
Gaat me niet zozeer om nieuw maar vooral dat ze duur zijn. Een trail of xc kun je voor <2k prima vinden, downcountry niet.
Jouw verhaal lezende bekruipt mij het gevoel dat je gaat voor de kreet, maar daar beperkt gevoel bij hebt en of dat aansluit bij de behoefte is helemaal onduidelijk. Maar misschien heb ik dat eerder gemist. Maar een hardtail past in mijn beleving echt niet in dit keurslijf. De trek roscoe zou ik eerder classificeren als een ltht.
Bedoel je dat het altijd een fully zou moeten zijn? Wat ik wil is een kruising tussen xc en trail, waarbij de balans meer richting xc ligt maar wel net even wat meer geschikt voor sprongen en drops en ook wendbaarder voor technische stukken. Of het nu ltht heet, downcountry of wat dan ook interesseert me niet. Wat me wel interesseert is hoe ik in duizenden modellen mtb's een selectie kan maken voor wat voor mij mogelijk interessant is. Dan is het wel zo handig als je wat termen en/of cijfers hebt om op te zoeken/filteren.

[ Voor 9% gewijzigd door JT op 09-01-2022 20:06 ]

Ecodan warmtepomp

• Klitse
  • Niet online
Als je het kunt vinden zou je eens een paar proefritten moeten maken. 1x moderne XC, 1x downcountry, 1x LTHT.

• JT

JT

VETAK y0

Klitse schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:17:
Als je het kunt vinden zou je eens een paar proefritten moeten maken. 1x moderne XC, 1x downcountry, 1x LTHT.
Er is hier een lokale winkel met flinke showroom, kan er wel eens langs en eens zien wat ze hebben, hopelijk dan ook iets overjarigs wat in mijn budget past.

Ecodan warmtepomp

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:03
@JT : Een Radon Cragger zou je misschien een DC kunnen noemen: moderne Geo maar niet meer dan 130mm vering.

Veel andere zijn wat meer LTHT: Long travel hard tail. Wat hardtail Enduro's zouden moeten zijn, maar dat spectrum is wel vrij breed. Commencal Meta HT (1600e) is 160mm en meer Enduro. Canyon Stoic (vanaf 900e) redelijk gematigd met 140mm. Dartmoor Primal 29 2022 is ook interessant op papier (2021 is flink andere geo, met name de reach)

Maar goed: Radon is uitverkocht. Canyon Stoic "available in spring", maar niet bestelbaar. Commencal is wel beschikbaar, maar is denk ik niet wat jij zoekt. Primal heb ik alleen nog maar op de fabriekspagina gezien, niet bij de shops.

Beschikbaarheid is drama momenteel.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:07

Roozzz

Plus ultra

JT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Klopt! Ik moet wel een toko hebben die de VAT eraf kan halen anders slaat het nergens op. Het is ook omdat ik niet echt voor mijn budget makkelijk wat in NL vind.

[...]

Gaat me niet zozeer om nieuw maar vooral dat ze duur zijn. Een trail of xc kun je voor <2k prima vinden, downcountry niet.

[...]

Bedoel je dat het altijd een fully zou moeten zijn? Wat ik wil is een kruising tussen xc en trail, waarbij de balans meer richting xc ligt maar wel net even wat meer geschikt voor sprongen en drops en ook wendbaarder voor technische stukken. Of het nu ltht heet, downcountry of wat dan ook interesseert me niet. Wat me wel interesseert is hoe ik in duizenden modellen mtb's een selectie kan maken voor wat voor mij mogelijk interessant is. Dan is het wel zo handig als je wat termen en/of cijfers hebt om op te zoeken/filteren.
In mijn beleving is een downcountry altijd een full suspension.

Maar goed, als ik jouw wensen (geen keiharde xc-racer, wat meer overhead) en budget schat (fully is het net niet vrees ik in de huidige markt); is een hardtail met 120-140mm veerweg waarschijnlijk de hoek waarin je terecht komt. Eigenlijk zijn alle hardtails met die veerweg al voorbereid op ietsje meer dan xc :+

Eerlijk gezegd zou ik vooral op zoek naar een fiets die leverbaar is; ook voor dit soort fiets is het een drama. Ik zie dat @Ko.Kane ook al wat suggesties doet waar ik aan moest denken, je zou ook nog kunnen kijken naar een Nukeproof Scout of zelfs een Banshee Paradox. Daar heb ik zelf nog steeds een zwak voor :)

Paradox is beschikbaar als frame zie ik. Maar dat hakt wel behoorlijk in het budget...

[ Voor 3% gewijzigd door Roozzz op 09-01-2022 20:30 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• JT

JT

VETAK y0

Roozzz schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:27:
[...]

In mijn beleving is een downcountry altijd een full suspension.

Maar goed, als ik jouw wensen (geen keiharde xc-racer, wat meer overhead) en budget schat (fully is het net niet vrees ik in de huidige markt); is een hardtail met 120-140mm veerweg waarschijnlijk de hoek waarin je terecht komt. Eigenlijk zijn alle hardtails met die veerweg al voorbereid op ietsje meer dan xc :+

Eerlijk gezegd zou ik vooral op zoek naar een fiets die leverbaar is; ook voor dit soort fiets is het een drama. Ik zie dat @Ko.Kane ook al wat suggesties doet waar ik aan moest denken, je zou ook nog kunnen kijken naar een Nukeproof Scout of zelfs een Banshee Paradox. Daar heb ik zelf nog steeds een zwak voor :)
Ik ga even kijken naar wat jij noemt. Budget +-1500.

Edit: beide flink boven budget :)

Ecodan warmtepomp

• JT

JT

VETAK y0

Ko.Kane schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:22:
@JT : Een Radon Cragger zou je misschien een DC kunnen noemen: moderne Geo maar niet meer dan 130mm vering.

Veel andere zijn wat meer LTHT: Long travel hard tail. Wat hardtail Enduro's zouden moeten zijn, maar dat spectrum is wel vrij breed. Commencal Meta HT (1600e) is 160mm en meer Enduro. Canyon Stoic (vanaf 900e) redelijk gematigd met 140mm. Dartmoor Primal 29 2022 is ook interessant op papier (2021 is flink andere geo, met name de reach)

Maar goed: Radon is uitverkocht. Canyon Stoic "available in spring", maar niet bestelbaar. Commencal is wel beschikbaar, maar is denk ik niet wat jij zoekt. Primal heb ik alleen nog maar op de fabriekspagina gezien, niet bij de shops.

Beschikbaarheid is drama momenteel.
Daar zitten ook wat interessante bij. Die Cragger is interessant, voor dat geld zet ik er dan zelf wel een NX derailleur op en eventueel een shifter. Qua travel dacht ik aan 120mm, 130mm max. In mijn directe nabijheid zijn er niet veel jump en dergelijke en ik zal er ook vaak op naar m'n werk gaan dus het moet niet teveel een trail worden met de bijkomende nadelen voor dat soort verkeer. Maar ja, net wat je zegt, wat is er te krijgen :P

Edit: de Radon Cragger 7.0 is een 2021 model, misschien dat die daarom niet meer te koop is en komt er een 2022 aan.

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 09-01-2022 21:04 ]

Ecodan warmtepomp

• Ko.Kane
JT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:54:
[...]

Edit: de Radon Cragger 7.0 is een 2021 model, misschien dat die daarom niet meer te koop is en komt er een 2022 aan.
Mja ik vrees er voor of dat snel gebeurd: het is al 2022, en meestal worden de nieuwe modellen eerder aangekondigd. Er zijn meerdere merken die flink achter het net hebben gevist met leadtimes op frames of onderdelen. Volgens mij is OEM leadtime voor onderdelen nu 2-3 jaar ofzo.
Radon had volgens mij een klein hitje voor hun doen met dat model, paar goede Duitse reviews gehad geloof ik. En wellicht door hun hele geplande 21 en 22 voorraad gegaan en dan kunnen ze momenteel op zijn vroegst waarschijnlijk pas in 23 wat nieuws krijgen als ze geen slots vastgelegd hadden bij leveranciers.

Commencal heeft ook meerdere fietsen wel gelaunched als my22 maar pas verkrijgbaar in Q4, en ook niet voor te bestellen. YT heeft beperkt aanbod in de online shop. Canyon is hit or miss: die launchen net een nieuwe Torque die al in februari beschikbaar is, maar sommige andere modellen staan al tijden op "coming soon".

En de winkelverkoop merken zijn ook niet op verzoek leverbaar: winkeliers mogen al blij zijn alles te krijgen wat ze van te voren bestellen voor nieuwe seizoen, maar nabestellen is ook vaak maanden of compleet seizoen wachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Ko.Kane op 09-01-2022 21:48 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:56
[...]

[...]

[...]

Waarom kijk je niet naar een Grand Canyon 8.0? (Levertijd is wel pas in de Lente)

BlaBlaBla

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

JT schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:54:
Daar zitten ook wat interessante bij. Die Cragger is interessant, voor dat geld zet ik er dan zelf wel een NX derailleur op en eventueel een shifter.
Ik weet niet hoe dat bij SRAM is, maar bij Shimano heeft het upgraden van de shifter meer effect dan van de derailleur. De duurdere shifters schakelen sneller, strakker en meer stappen bij doorklikken. (al geloof ik dat dat laatste een patent van Shimano is en uberhaupt niet bij SRAM voorkomt)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Demo schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:10:
[...]
Ik weet niet hoe dat bij SRAM is, maar bij Shimano heeft het upgraden van de shifter meer effect dan van de derailleur. De duurdere shifters schakelen sneller, strakker en meer stappen bij doorklikken. (al geloof ik dat dat laatste een patent van Shimano is en uberhaupt niet bij SRAM voorkomt)
Goeie durf ik ook niet te zeggen of dat bij SRAM kan. Bij de SRAM AXS kun je dit instellen. 2 of 3 of alles omhoog of omlaag.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Bij SRAM kan dit inderdaad niet. Zelf rij ik met beiden, maar ik weet niet welke ik als voorkeur heb. Ik vind de shifter van SRAM net wat ergonomischer, met name de upshift. Toch is het dubbel schakelen van shimano ook erg fijn.

Over SX hoor ik zelf veel slechte verhalen, met name over de derraileur. Deze zou al heel snel speling hebben, wat je op een 12 speed echt niet wilt. Doordat hier alles nog net wat nauwer komt dan met 10 of 11 speed, wil je dit zo min mogelijk hebben om soepel te kunnen blijven schakelen. In geval van SX zou ik als eerst de derraileur gaan upgraden en dan pas naar de shifter gaan kijken.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

ElmarJ16 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:34:
Over SX hoor ik zelf veel slechte verhalen, met name over de derraileur. Deze zou al heel snel speling hebben, wat je op een 12 speed echt niet wilt. Doordat hier alles nog net wat nauwer komt dan met 10 of 11 speed, wil je dit zo min mogelijk hebben om soepel te kunnen blijven schakelen. In geval van SX zou ik als eerst de derraileur gaan upgraden en dan pas naar de shifter gaan kijken.
Ik rij nu bijna een jaar SX, en wil toch even een wat ander geluid laten horen.
Inmiddels ruim 2000 kilometer gereden met m'n Cube Analog en nooit problemen met de versnellingen.
In het begin een paar keer opnieuw moeten afstellen, maar dat is logisch want de kabel rekt dan nog wat op en wellicht de ketting ook. Maar daarna nooit meer aan hoeven te komen.
Schakelen gaat voor mij precies genoeg. Enige dat soms wat hapert is bij het terugschakelen (ongeveer halverwege de cassete). Dan loopt het met 1 klik terugschakelen niet zuiver en moet je nog een half klikje bij geven (op of neer, afhankelijk van welk verzet je wil bereiken). Maar dat gebeurt maar bij een paar specifieke overgangen (die volgens mijn lbs veroorzaakt worden door het grote verschil tussen die verzetten).
Ik vind het in ieder geval niet hinderlijk.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Punt is denk ik meer dat je bij Shimano voor hetzelfde geld zonder genoemde problemen rondfietst.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:17
magic_nl schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:50:
[...]

Ik rij nu bijna een jaar SX, en wil toch even een wat ander geluid laten horen.
Inmiddels ruim 2000 kilometer gereden met m'n Cube Analog en nooit problemen met de versnellingen.
In het begin een paar keer opnieuw moeten afstellen, maar dat is logisch want de kabel rekt dan nog wat op en wellicht de ketting ook. Maar daarna nooit meer aan hoeven te komen.
Schakelen gaat voor mij precies genoeg. Enige dat soms wat hapert is bij het terugschakelen (ongeveer halverwege de cassete). Dan loopt het met 1 klik terugschakelen niet zuiver en moet je nog een half klikje bij geven (op of neer, afhankelijk van welk verzet je wil bereiken). Maar dat gebeurt maar bij een paar specifieke overgangen (die volgens mijn lbs veroorzaakt worden door het grote verschil tussen die verzetten).
Ik vind het in ieder geval niet hinderlijk.
naja, dit dus :) ik zou het wel hinderlijk vinden :D
dat is niet de bedoeling en kan goed door speling komen, wat je niet of minder hebt bij de duurdere derailleurs.

Wat ook nog een hele goede verklaring kan zijn is dat je padje niet 100% recht is, dit is wel een klassieke beschrijving van problemen veroorzaakt door een krom padje. Zoals @ElmarJ16 aangaf, bij 12 speed komt alles een stuk kritischer, dus ook hoe recht je padje is.. Bij de 8 speed kinder MTB van mijn zoontje kan ik gewoon met de hand aan de deraillleur trekken en als het op het oog recht is schakelt het weer prima. Bij 12 speed kan een klein tikje al dit soort problemen geven.

Strava

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00
[...]
Ik heb een grip shift van SRAM en kan makkelijk meerdere stappen schakelen, ik vind het een fijn systeem waarmee ik snel kan wisselen van versnelling. Rij er al 2 jaar mee nu en wil niet meer terug.

Hello fellow humans

• Prulleman
[...]
yep, er zijn verschillende marketing termen die shimano hier tegen aan gooit en als je niet beter weet schakelt een deore shifter prima, maar de kleine nuances met bv een XT shifter zijn toch wel lekker, hier kan je de van alles zien:
https://bike.shimano.com/...-xt-m8100/SL-M8100-R.html

deze 2 hebben SRAM shifters niet:
- 2 way release: de kleine hendel voor een tandje zwaarder kan je 2 kanten op bedienen, duwen met je duim, trekken met je wijsvinger
- multi release: met je duim tegen de kleine hendel kan je 1 of 2 tikjes zwaarder kan.

(geen idee hoe dit bij sram zit, misschien werkt dit wel bij allemaal zo)
- instant release, bij zwaarder schakelen, verspringt de kabel/derailleur al bij het indrukken, zonder instant release pas bij het loslaten van de hendel

een 12 sp deore shifter heeft tegenwoordig ook 2 way release (voorheen volgens mij nog niet).

en dan hebben alle shifters12 sp rapid fire plus, op papier 3 stappen lichter schakelen met 1 beweging, maar bij de specs van een xt en xtr shifter staat 4, deore en slx 3

een XT 12 speed shifter is dus ook t.o.v. een slx een leuke upgrade door 2 tandjes tegelijk zwaarder te kunnen en de snelheid van het instant release is ook goed merkbaar

SRAM heeft volgens mij niet zoveel verschillen, misschien het aantal tandjes tegelijk lichter schakelen met 1 beweging, maar verder is het met name materiaal gebruik (en daarmee gevoel, speling, .. )

Strava

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:32
[...]
Sonder Signal ST? Komt in Deore uitvoering aardig in de buurt van je budget.

Hij wil.

• Prulleman
OK, volgende dilemma :)
de Cannondale F-Si is verkocht, dus er is geld beschikbaar voor de 2e (na de droppr) upgrade van de Spark.

Aangezien ik ooit begon met het idee om een frameset op te bouwen (dus ook met custom wielen), Maar dit financieel (zeker bij een scott spark met framesets van 5-6k inc vork) erg over de top gaat. Zit er wel al sinds voor de aanschaf van de spark al een nieuwe wielset in de planning (qua budget ook rekening mee gehouden :D).
Bij de cannondale dus 3 jaar met veel plezier op mijn zelfgespaakte nextie velgen rondgereden. Dit was echt een merkbare upgrade (meer dan bv de switch van een alu naar carbon frame).
Deze velgen waren 26.5 mm inter en 400 gram, de complete set was met een tune voornaaf en een relatief zware hope achternaaf, 32 licht sapim d-light spaken en alu nippels 1575 gram.

Hier wil ik ook wel een beetje op vooruit gaan, maar ook qua velgen mag het nog 1 tikje breder, alle sparks komen standaard met 30mm velen en 2.4 banden. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat voor mij het meest geschikt is, maar wellicht ga ik voor een combinatie met 2.25 achter en 2.35-2.4 voor. Daarom neig ik ook wel naar bv een 30 mm voor en een 28mm achter.
Duke heeft een prachtige lichte en brede serie velgen die eigenlijk compleet voldoet, maar de beschrijving van de voor/achter combinatie vind ik lastig te interpreteren, ik heb mijn vraag ook bij Duke weggelegd, maar ben ook benieuwd naar de meningen hier..

Het gaat dus om deze velgen: https://www.duke-racingwh...y-jack-sls-6ters/?lang=en
MTB rims profiles are differentiated as we do not ask the rims the same qualities while riding :
A front wheel must give grip, be light, stiff and handy. A rear wheel must be more comfortable, stronger and offer more efficiency.
Thus the front and rear wheels have different profiles.
In collaboration with the Absalon and the Perrin-Ganier brothers, the 6TERS front 28 or 30mm and rear 26 or 30mm profiles complement each other for a greater efficiency in the trails
de velgen komen dus in 3 maten, 30, 28 en 25.6. Ze bieden de velgen eigenlijk aan als:
- 30mm voor/achter
OF
- 28 voor en 25.6 achter

ik vind die 25.6 eigenlijk te smal voor achter, dan zou ik dus voor 2x30 mm moeten gaan, maar mijn vraag is dan eigenlijk die 28 mm "voor"velg, noemen ze dat enkel een voorvelg in combinatie met de smallere achtervelg of is ie naast de breedte ook anders gebouwd (andere carbon layup voor andere handling etc)...
Ik heb zelf het vermoeden dat het een hoop marketing praat is rondom dezelfde velg in 3 maten. en dan zou voor mijn de 30/28 combinatie eigenlijk wel heel mooi zijn.

verder ga ik de set dan spaken met erase hubs (66 poe, toch weer wat meer dan de 44 van Hope of de 36/54 van DT), qua prijs vergelijkbaar met Hope, maar qua gewicht vergelijkbaar met DT :)
Spaken wellicht weer sapim d-light, maar mogelijk ook iets dikkere DT spaken omdat ik van 32 naar 28 ga :)

(even checken of de wiel expert op het forum misschien ervaring heeft met Duke, @ElGreco :w )

Strava

• ElmarJ16
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:33:
[...]

yep, er zijn verschillende marketing termen die shimano hier tegen aan gooit en als je niet beter weet schakelt een deore shifter prima, maar de kleine nuances met bv een XT shifter zijn toch wel lekker, hier kan je de van alles zien:
https://bike.shimano.com/...-xt-m8100/SL-M8100-R.html

deze 2 hebben SRAM shifters niet:
- 2 way release: de kleine hendel voor een tandje zwaarder kan je 2 kanten op bedienen, duwen met je duim, trekken met je wijsvinger
- multi release: met je duim tegen de kleine hendel kan je 1 of 2 tikjes zwaarder kan.

(geen idee hoe dit bij sram zit, misschien werkt dit wel bij allemaal zo)
- instant release, bij zwaarder schakelen, verspringt de kabel/derailleur al bij het indrukken, zonder instant release pas bij het loslaten van de hendel

een 12 sp deore shifter heeft tegenwoordig ook 2 way release (voorheen volgens mij nog niet).

en dan hebben alle shifters12 sp rapid fire plus, op papier 3 stappen lichter schakelen met 1 beweging, maar bij de specs van een xt en xtr shifter staat 4, deore en slx 3

een XT 12 speed shifter is dus ook t.o.v. een slx een leuke upgrade door 2 tandjes tegelijk zwaarder te kunnen en de snelheid van het instant release is ook goed merkbaar

SRAM heeft volgens mij niet zoveel verschillen, misschien het aantal tandjes tegelijk lichter schakelen met 1 beweging, maar verder is het met name materiaal gebruik (en daarmee gevoel, speling, .. )
Wellicht ook nog wel een leuk informatief om de werking van de SRAM shifter uit te leggen. In ieder geval uit mijn ervaring vanuit een 12 speed GX shifter. Ik weet niet hoe dit bij SX/NX zit. Dit gaat overigens over de upshift (dus een tand kleiner/zwaarder schakelen)

Bij SRAM (GX) beweegt de kabel voor 50% bij het indrukken van de shifter en 50% bij het loslaten. Dit versneld al het schakelen, want de derailleur maakt al de halve beweging tijdens het indrukken en een halve beweging tijdens het loslaten. Verder is de slag van de hendel echt een stuk kleiner dan een Shimano shifter. Je hebt iets meer gevoel tegen een knop aan te drukken. Ik kan er in ieder geval sneller mee schakelen dan de derailleur bij kan houden.

Het verschil tussen GX en X01/XX1 is naast materiaalgebruik ook dat de downshift hendel van de shifter in hoek te verstellen is bij de X01/XX1. Door het materiaalgebruik heeft de shifter een duidelijk fijner gevoel, maar of dit nou ook sneller schakelt dan een GX shifter?

Ik zou zelf ook niet weten welke shifter mijn voorkeur heeft. Het multirelease van Shimano, al dan niet geheel noodzakelijk bij SRAM, is soms toch wel lekker als ik bovenaan een afdaling sta, de dropper al naar beneden heb en schakel terwijl ik staand sta te trappen. Ik heb het gevoel dat ik dan iets gecontroleerder kan schakelen dan met een SRAM setup. In hoeverre dit door de shifter of door de cassette kan ik niet zeggen. Zittend 1 tand zwaarder schakelen vind ik de SRAM shifter nét wat fijner.

Mijn droom shifter bestaat uit een SRAM shifter, met multi-release. Maar daar kan ik nog wel heel lang op gaan wachten.
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:17:

...

ik vind die 25.6 eigenlijk te smal voor achter, dan zou ik dus voor 2x30 mm moeten gaan, maar mijn vraag is dan eigenlijk die 28 mm "voor"velg, noemen ze dat enkel een voorvelg in combinatie met de smallere achtervelg of is ie naast de breedte ook anders gebouwd (andere carbon layup voor andere handling etc)...
Ik heb zelf het vermoeden dat het een hoop marketing praat is rondom dezelfde velg in 3 maten. en dan zou voor mijn de 30/28 combinatie eigenlijk wel heel mooi zijn.
Ik denk dat de cross secties op de pagina het verhaal het beste uitleggen. Je ziet daar dat de 25.6 velg minder hoog is (19mm vs 20.5) en hebben ook een andere offset (2.6 tov 2.8mm). Er zit dus wel degelijk iets achter het verhaal, maar volgens mij mag je een erg goede pro zijn wil je deze verschillen op de trail gaan merken. Een band met een iets ander karkas of 0.1 bar meer of minder bar zal meer verschil opleveren.

[ Voor 13% gewijzigd door ElmarJ16 op 10-01-2022 11:32 ]

Verwijderd

Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:33:
Hier een 10s Deore shifter die ook 2 way release heeft. Exacte model heb ik zo niet bij de hand.

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:23:
[...]

Ik denk dat de cross secties op de pagina het verhaal het beste uitleggen. Je ziet daar dat de 25.6 velg minder hoog is (19mm vs 20.5) en hebben ook een andere offset (2.6 tov 2.8mm). Er zit dus wel degelijk iets achter het verhaal, maar volgens mij mag je een erg goede pro zijn wil je deze verschillen op de trail gaan merken. Een band met een iets ander karkas of 0.1 bar meer of minder bar zal meer verschil opleveren.
maar als die 30mm dus ook achter gebruikt kan worden, waarom niet de even hoge 28mm versie...
het lijkt er meer op dat de 25.6 wat lager is om de verhoudingen gelijk te houden en de offset is wat kleiner zodat omdat er simpelweg minder ruimte is

Strava

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
de Cannondale F-Si is verkocht, dus er is geld beschikbaar voor de 2e (na de droppr) upgrade van de Spark.

Aangezien ik ooit begon met het idee om een frameset op te bouwen (dus ook met custom wielen), Maar dit financieel (zeker bij een scott spark met framesets van 5-6k inc vork) erg over de top gaat. Zit er wel al sinds voor de aanschaf van de spark al een nieuwe wielset in de planning (qua budget ook rekening mee gehouden :D).
Bij de cannondale dus 3 jaar met veel plezier op mijn zelfgespaakte nextie velgen rondgereden. Dit was echt een merkbare upgrade (meer dan bv de switch van een alu naar carbon frame).
Deze velgen waren 26.5 mm inter en 400 gram, de complete set was met een tune voornaaf en een relatief zware hope achternaaf, 32 licht sapim d-light spaken en alu nippels 1575 gram.

Hier wil ik ook wel een beetje op vooruit gaan, maar ook qua velgen mag het nog 1 tikje breder, alle sparks komen standaard met 30mm velen en 2.4 banden. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat voor mij het meest geschikt is, maar wellicht ga ik voor een combinatie met 2.25 achter en 2.35-2.4 voor. Daarom neig ik ook wel naar bv een 30 mm voor en een 28mm achter.
Duke heeft een prachtige lichte en brede serie velgen die eigenlijk compleet voldoet, maar de beschrijving van de voor/achter combinatie vind ik lastig te interpreteren, ik heb mijn vraag ook bij Duke weggelegd, maar ben ook benieuwd naar de meningen hier..

Het gaat dus om deze velgen: https://www.duke-racingwh...y-jack-sls-6ters/?lang=en

[...]

de velgen komen dus in 3 maten, 30, 28 en 25.6. Ze bieden de velgen eigenlijk aan als:
- 30mm voor/achter
OF
- 28 voor en 25.6 achter

verder ga ik de set dan spaken met erase hubs (66 poe, toch weer wat meer dan de 44 van Hope of de 36/54 van DT), qua prijs vergelijkbaar met Hope, maar qua gewicht vergelijkbaar met DT :)
Spaken wellicht weer sapim d-light, maar mogelijk ook iets dikkere DT spaken omdat ik van 32 naar 28 ga :)

(even checken of de wiel expert op het forum misschien ervaring heeft met Duke, @ElGreco :w )
Met jouw plannen zou ik 30/28 doen. In eerste instantie waren de 28/26 als een set op de markt gezet (ook in de alu variant). Nu hebben ze ook 30mm velgen maar die zetten ze weg als een set in de combi van 30/30. Niets let je om niet een set te kopen maar 2 losse velgen.

Ik weet je gewicht niet maar ik zou eerder de neiging hebben om voor 32/32 D-Light te gaan ipv 28/28 Race. Dat is wel iets duurder en je bent ook afhankelijk van de naven die beschikbaar zijn. Waar ga je de ERASE naven kopen?

Mocht je niet 2 losse LuckyJack's kunnen kopen of het wordt veel te duur, kom even op de lijn. Ik kan ze wel los verkrijgen.

www.vanspeykwheels.nl

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:26

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:42:
[...]

maar als die 30mm dus ook achter gebruikt kan worden, waarom niet de even hoge 28mm versie...
het lijkt er meer op dat de 25.6 wat lager is om de verhoudingen gelijk te houden en de offset is wat kleiner zodat omdat er simpelweg minder ruimte is
Dat denk ik ook, mijn Nextie velgen (achter 25, voor 28) hebben ook verschillende hoogte (22 vs 25) en offset (2,6 vs 3,0). Volgens @ElGreco maakte dat niets uit en ik moet zeggen dat ik het in de praktijk ook niet merk, zou ook niet weten hoe ;).

• Ko.Kane
@Prulleman @Kluus Ik dacht ik geef even wheeltec als mogelijk info contact om na te vragen: https://www.wheel-tec.nl/wielbouw#ASSORTIMENT

Maar het staat al zelfs letterlijk in de MTB carbon price pdf: "Duke Lucky Jack velgen kunnen naar wens gecombineerd worden. Bijvoorbeeld: 28+26mm of 30+28mm (voor+achter)"

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mooie velgen verder @Prulleman en erg licht! Ik zie max 2,5 bar, op zich is dat voor offroad meer dan voldoende natuurlijk, maar heeft dat met de randdikte te maken ofzo?

• Prulleman
Kluus schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:36:
Mooie velgen verder @Prulleman en erg licht! Ik zie max 2,5 bar, op zich is dat voor offroad meer dan voldoende natuurlijk, maar heeft dat met de randdikte te maken ofzo?
Komt ook door de breedte (voornamelijk van de band), brede velgen (en dus een nog hoger volume lucht in je nog breder vallende banden) kunnen simpelweg minder druk aan dan bv racefiets bandjes van 23 mm.

Als je een 2.4" MTB band op een racefiets velg legt kan je die ook echt niet op 8 bar zetten (de band kan het al niet aan, maar de velg ook zeker niet)

Geen idee hoe het precies natuurkundig te verklaren is, maar het komt neer op volume en hoeveel lucht er dus tegen elke vierkante cm velg drukt.

(Ik zou deze velgen denk ik met iets tussen de 1.1 en 1.4 bar rijden, afhankelijk van de breedte en stevigheid van de band)

Strava

• ElmarJ16
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:42:
[...]

Uiteindelijk zie ik gewoon 3 modellen velgen:
- een 30mm velg die gemaakt is op stijfheid
- een 28mm velg die ook gemaakt is op stijfheid
- een 25.6m velg die meer gemaakt is voor comfort

Vervolgens komt marketing om de hoek kijken. Je kan de 'optimale' setup rijden met een 28 voor en 25.6 achter. Dan heb je de 28 met stijfheid voor je voorwiel en de 25.6 met meer comfort voor het achterwiel. Uiteraard kan je de 30mm ook gebruiken als achterwiel, maar dan 'verlies' je de eigenschap comfort. Dat zeggen ze dan natuurlijk net niet bij, want het is en blijft marketing.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Komt ook door de breedte (voornamelijk van de band), brede velgen (en dus een nog hoger volume lucht in je nog breder vallende banden) kunnen simpelweg minder druk aan dan bv racefiets bandjes van 23 mm.

Als je een 2.4" MTB band op een racefiets velg legt kan je die ook echt niet op 8 bar zetten (de band kan het al niet aan, maar de velg ook zeker niet)

Geen idee hoe het precies natuurkundig te verklaren is, maar het komt neer op volume en hoeveel lucht er dus tegen elke vierkante cm velg drukt.

(Ik zou deze velgen denk ik met iets tussen de 1.1 en 1.4 bar rijden, afhankelijk van de breedte en stevigheid van de band)
Ik vergeleek het ook niet met de racefiets (waar 23mm op 7 of 8 bar natuurlijk ook al 2 decennia passe is) want dat snap ik wel ;). Als ik bij Nextie kijk kunnen hun velgen met 30mm binnenbreedte nog 60psi (wat iets meer is dan 4 bar) aan dus dat verschil vond ik best wel groot, maar die zijn ook iets zwaarder dus vandaar dat ik dacht dat er wellicht een bredere rand wordt gebruikt. Beide zijn wel hookless, dat maakt ook nog uit geloof ik.

En inderdaad ik rij offroad ook met 1,3 bar dus dat is meer dan toereikend. Als ik wat verder (30km) over de weg naar de trail moet wil ik ze echter nog wel eens op 3 bar zetten om ze ter plekke wat leeg te laten lopen, maar goed, 2 of 2,5 bar kan dan ook wel, dat zal weinig uit maken :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 10-01-2022 13:21 ]

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:34

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:18:
[...]

naja, dit dus :) ik zou het wel hinderlijk vinden :D
dat is niet de bedoeling en kan goed door speling komen, wat je niet of minder hebt bij de duurdere derailleurs.

Wat ook nog een hele goede verklaring kan zijn is dat je padje niet 100% recht is, dit is wel een klassieke beschrijving van problemen veroorzaakt door een krom padje. Zoals @ElmarJ16 aangaf, bij 12 speed komt alles een stuk kritischer, dus ook hoe recht je padje is.. Bij de 8 speed kinder MTB van mijn zoontje kan ik gewoon met de hand aan de deraillleur trekken en als het op het oog recht is schakelt het weer prima. Bij 12 speed kan een klein tikje al dit soort problemen geven.
Nee, niks mis met de derailleurpad. Ligt echt aan de SX derailleur.
Maar ik kom van een 3x9 van 20 jaar oud, dus ik ben al lang blij met de 1x12 waarbij ik alleen maar hoef na te denken of ik op of neer wil schakelen en hoeveel. Dat ik dan soms een halfje meer moet doen vind ik niet erg. Ik weet ondertussen ook precies wanneer dat nodig is. Vind deze manier van schakelen ook fijner dan de gripshift die ik voorheen had.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:32
Wie doet Bram dat na?

https://www.bd.nl/meierij...et-bram-dat-na~ac578eb22/
Duizend hoogtemeters in plat Brabant, wie doet Bram dat na?

SINT-MICHIELSGESTEL - Bram de Vrind uit Sint-Michielsgestel fietste op één dag duizend hoogtemeters bij elkaar in het vlakke Brabant. ,,De Vlagheide in Schijndel is soms nog zwaarder dan de Alpe d'Huez.”
Zonder al te veel op te scheppen. Vroeger toen ik nog meerdaagse marathons reed, deed ik regelmatig een klimtraining op het Dak van Brabant.

6 blokken van 5 beklimmingen met tussen de blokken een rondje over de rode(?) route waren geen uitzondering. 30 beklimmingen á 50 meter per keer? Dat zijn al snel 1500 hm O-)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Prulleman
Joris748 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:52:
Wie doet Bram dat na?

[...]

Zonder al te veel op te scheppen. Vroeger toen ik nog meerdaagse marathons reed, deed ik regelmatig een klimtraining op het Dak van Brabant.

6 blokken van 5 beklimmingen met tussen de blokken een rondje over de rode(?) route waren geen uitzondering. 30 beklimmingen á 50 meter per keer? Dat zijn al snel 1500 hm O-)
sja.. je kan natuurlijk ook gewoon zoveel keer een viaduct op en af rijden, of weet ik veel welke klim op de UHR herhalen. Hoe meer je herhaalt met minder "loze" vlakke meters ertussen hoe makkelijker dit wordt. en dat kan in theorie met elke bult.

Op zich een grappige uitdaging, maar naar mijn idee in deze uitvoering niet heel speciaal ofzo.

En qua prestatie is het ook niet uitzonderlijk, 125 km met 1000 hm op een gravel fiets is voor iedereen met een beetje conditie wel te doen

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:00:
[...]

sja.. je kan natuurlijk ook gewoon zoveel keer een viaduct op en af rijden, of weet ik veel welke klim op de UHR herhalen. Hoe meer je herhaalt met minder "loze" vlakke meters ertussen hoe makkelijker dit wordt. en dat kan in theorie met elke bult.

Op zich een grappige uitdaging, maar naar mijn idee in deze uitvoering niet heel speciaal ofzo.

En qua prestatie is het ook niet uitzonderlijk, 125 km met 1000 hm op een gravel fiets is voor iedereen met een beetje conditie wel te doen
Inderdaad, ik vind het ook niet zo heel bijzonder eigenlijk, had er dan een "Everesting" van gemaakt :).

Als ik dit rondje met een heuvelruggetje bij ons in het bos (ook in het vlakke brabant) wat vaker rij kom ik in 125 kilometer op veel meer dan 1000 hoogtemeters uit O-) :

https://www.strava.com/activities/6076590939

Aan de andere kant is een beetje promotie voor een eventueel toekomstig bikeparkje op een voormalig vuilnisbelt in de buurt niet zo erg. d:)b

[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 10-01-2022 15:16 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:41
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:00:
[...]

Ach, leuk toch voor die jongens? Hun vriendinnen hebben een dagje rust gehad, hun moeders zien de mannen in de krant staan en ze hebben mij niet lastig gevallen op mijn trails.
Ik zeg win, win, win, win >:)

• L0we
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:02:
[...]

Ik denk dat de natuurkundige verklaring hier niet heel belangrijk is, dat het eerder andersom is. De velg wordt ontworpen naar aanleiding van de specificaties waarvoor hij gebruikt gaat worden. Een velg ontwerpen voor max 2,5 bar is nog wel even wat anders dan diezelfde velg moeten ontwerpen voor 8 bar. Dat scheelt natuurlijk in gebruikte materialen, dikte van die materialen en natuurlijk het testen van de velg.

• Prulleman
L0we schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat de natuurkundige verklaring hier niet heel belangrijk is, dat het eerder andersom is. De velg wordt ontworpen naar aanleiding van de specificaties waarvoor hij gebruikt gaat worden. Een velg ontwerpen voor max 2,5 bar is nog wel even wat anders dan diezelfde velg moeten ontwerpen voor 8 bar. Dat scheelt natuurlijk in gebruikte materialen, dikte van die materialen en natuurlijk het testen van de velg.
naja, dat is het dus niet, als je op een moderne brede racfiets velg, gemaakt voor bv 28-32 mm banden, wellicht met een rating tot 5 bar ofzo, een 2,4" mtb bandzet, mag je die echt niet op 5 bar zetten.

Strava

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gisteren met een groep van zo'n 10 tot 12 man (en één afvaller) de route Best - St Oedenrode gefietst..

Volgens mij hebben we het nog nooit zo zwaar gehad als gisteren qua modder en het ploeteren in de bossen en biken over de velen paden.. Ik riep nog 'respect the trails' maar onderweg kwamen we ook wat Land Rovers en motorcrossers tegen die door diezelfde bossen aan het rijden waren dus tja.. Het (eindelijk) weer samen met een groep gezond het nieuwe jaar inluiden vonden we even belangrijker.

Bijna 65 loodzware kilometers gehad maar het voelde als het dubbele.. Het was echt genieten met z'n allen maar die laatste 15 a 20 km's waren we niet vooruit te branden. Overigens super veel wandelaars/mensen op paar/andere bikers tegen gekomen en de sfeer zat er bij iedereen goed in. Super gezellig die route!

• Strider
D-Ed schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:57:
Gisteren met een groep van zo'n 10 tot 12 man (en één afvaller) de route Best - St Oedenrode gefietst..

Volgens mij hebben we het nog nooit zo zwaar gehad als gisteren qua modder en het ploeteren in de bossen en biken over de velen paden.. Ik riep nog 'respect the trails' maar onderweg kwamen we ook wat Land Rovers en motorcrossers tegen die door diezelfde bossen aan het rijden waren dus tja.. Het (eindelijk) weer samen met een groep gezond het nieuwe jaar inluiden vonden we even belangrijker.

Bijna 65 loodzware kilometers gehad maar het voelde als het dubbele.. Het was echt genieten met z'n allen maar die laatste 15 a 20 km's waren we niet vooruit te branden. Overigens super veel wandelaars/mensen op paar/andere bikers tegen gekomen en de sfeer zat er bij iedereen goed in. Super gezellig die route!
Best is voor mij de lokale MTB Track, gisteren 200m op gebiked en toen toch afgehaakt, veels te veel modder. Toen maar een stuk op de weg gaan MTB'en om toch weer wat kilometers te kunnen maken.

BlaBlaBla

• L0we
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:21:
[...]

naja, dat is het dus niet, als je op een moderne brede racfiets velg, gemaakt voor bv 28-32 mm banden, wellicht met een rating tot 5 bar ofzo, een 2,4" mtb bandzet, mag je die echt niet op 5 bar zetten.
Ah, nu lees ik het bericht pas goed :+

Zou dat niet zo zijn dat de hoek die de band ten opzichte van de velgrand dan te groot wordt? Waardoor de kracht teveel naar buiten gericht is?

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Strider schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:16:
[...]

Best is voor mij de lokale MTB Track, gisteren 200m op gebiked en toen toch afgehaakt, veels te veel modder. Toen maar een stuk op de weg gaan MTB'en om toch weer wat kilometers te kunnen maken.
Hadden wij ook moeten doen eigenlijk maar op een gegeven moment nam het 'fuck it, we doen een eigen toertochtje omdat we er toch zijn' de overhand..

Gezien de velen andere bikers bij het korte en lange rondje van Best leken de meeste dat te denken ;)

Edit: En het stuk St Oedenrode was echt ongelofelijk veel modder maar de stop halverwege maakte alles goed! (tip voor de mensen die die route pakken om een lekker drankje en hapje bij 'In de Hei' te doen.. (Wij kregen de groepsruimte aangeboden om op te warmen. De kachel stond daar aan dus dat wat echt top van die mensen _/-\o_ )

[ Voor 22% gewijzigd door D-Ed op 10-01-2022 18:50 ]

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:35

[...]

- 30mm voor/achter
OF
- 28 voor en 25.6 achter

Ik rijd ook met Duke en niets dan lof. Ik heb de lichtste velgen, lucky Jack ultra ofzo. Zijn al bij veel wedstrijden mishandeld maar hebben nog nooit een krimp gegeven!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 11:35
D-Ed schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:48:
[...]

Hadden wij ook moeten doen eigenlijk maar op een gegeven moment nam het 'fuck it, we doen een eigen toertochtje omdat we er toch zijn' de overhand..

Gezien de velen andere bikers bij het korte en lange rondje van Best leken de meeste dat te denken ;)

Edit: En het stuk St Oedenrode was echt ongelofelijk veel modder maar de stop halverwege maakte alles goed! (tip voor de mensen die die route pakken om een lekker drankje en hapje bij 'In de Hei' te doen.. (Wij kregen de groepsruimte aangeboden om op te warmen. De kachel stond daar aan dus dat wat echt top van die mensen _/-\o_ )
Best en Vressel (Sint-Oedenrode) zijn normaliter ook mijn 'thuis' routes. Ze liggen er nu jammer genoeg veel te nat bij door de vele regenval.

Alleen Best rood is op dit moment waarschijnlijk goed te doen. Die is meer kunstmatig en heeft meer zandgrond.

Binnenkort mezelf daar maar weer eens wat gaan 'optrainen', de laatste tijd te weinig fiets / MTB km's door allerlei verschillende tegenvallers en prio's (en vroeg donker uiteraard).

Over dat artikel m.b.t. hoogtemeters op de Vlagheide en Gulberg. Leuk dat ze daar de media voor opzoeken. Maar wie een beetje de klim op de Gulberg volgt (Strava), ziet dat daar regelmatig ritjes gemaakt worden met 1000+ HM's.

[ Voor 9% gewijzigd door Dix0r op 10-01-2022 19:44 ]

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:36:
[...]

Ik rijd ook met Duke en niets dan lof. Ik heb de lichtste velgen, lucky Jack ultra ofzo. Zijn al bij veel wedstrijden mishandeld maar hebben nog nooit een krimp gegeven!
Welke breedte velg en banden gebruik je? En zelfde maten voor/achter?

Strava

• ZanielGa
Edo gebruikt duidelijk een Minion DHF en DHR. Ik denk dat jij die er ook maar op moet zetten. Mhm. :+

[edit] Deze tijd van het jaar is het fijn om bij Noordwijk in de buurt te zitten. Een van die parcoursen die weinig last heeft van water.

[ Voor 43% gewijzigd door ZanielGa op 10-01-2022 19:51 ]

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Welke breedte velg en banden gebruik je? En zelfde maten voor/achter?
Volgens mij 24,5 voor en achter. Heb ze met 2.25 aspens voor en achter gereden en nu met 2.35 renegade en fast trak

• edoappelhof
ZanielGa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:49:
Edo gebruikt duidelijk een Minion DHF en DHR. Ik denk dat jij die er ook maar op moet zetten. Mhm. :+
Verklaar je nader?

• ZanielGa
Die jongen gaat al veels te hard. Een setje minions laat hem misschien wat langzamer gaan.

• edoappelhof
ZanielGa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Die jongen gaat al veels te hard. Een setje minions laat hem misschien wat langzamer gaan.
Oh haha ik dacht al. Of juist harder naar beneden, that’s the question.

• Prulleman
ZanielGa schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:52:
[...]

Edo gaat bewezen nog een stuk harder hoor (iets met een hele mooie uitslag bij de 6 uur van 't Zand...)

Denk dat ie met Minions nog steeds sneller is.

Inzet gebruik is wel vergelijkbaar denk ik

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 10-01-2022 19:55 ]

Strava

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:46
@Prulleman nog iemand met Duke velgen hier… erg tevreden over! Ik zeg doen! ;-)

Zelf rij ik voor 2,35 en achter 2,2… binnenmaten (verschillend) in mm weet ik even niet niet meer van buiten.

• ZanielGa
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Edo gaat bewezen nog een stuk harder hoor (iets met een hele mooie uitslag bij de 6 uur van 't Zand...)

Dan moet die dat bij de volgende Tweakers Ride maar laten zien ;)

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:54:
[...]

Overigens was dat wel een aanslag op materiaal, man man man wat een lagers heb ik toen vervangen..

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Overigens was dat wel een aanslag op materiaal, man man man wat een lagers heb ik toen vervangen..
Ja nogal.. was nog op de hardtail gelukkig, dat scheelt toch in kosten.. maar wel mij bb lagers verrot gereden, remblokken + de drivetrain van behoorlijk ver op, maar "nu kan het eigenlijk echt niet meer".

Maar als je dan gouden eagle cassettes voorbij ziet komen.. dan komt er toch een kleine frons bij mij

Strava

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:06:
[...]

Ja nogal.. was nog op de hardtail gelukkig, dat scheelt toch in kosten.. maar wel mij bb lagers verrot gereden, remblokken + de drivetrain van behoorlijk ver op, maar "nu kan het eigenlijk echt niet meer".

Maar als je dan gouden eagle cassettes voorbij ziet komen.. dan komt er toch een kleine frons bij mij
Aandrijving was gelukkig vrij oké. Wel een xtr pedaal helemaal naar de vaantjes..

• ElmarJ16
Leuk artikel met entertainment gehalte voor het vlakke Brabant. Ook niet echt meer dan dat, maar ik denk dat de hele wielersport wel elk stukje positief nieuws kan gebruiken. Wellicht dat dit kansen creëert om er een leuke mtb route van te maken.

Wel grappig om te horen dat een gebroken derailleur al aangeeft over hoe zwaar een beklimming is. Ik noemt dat eerder een gebrek aan onderhoud en/of techniek.

Daarentegen heb ik absoluut geen streven om dit na te doen. Ritjes van 50 a 60km zijn lang zat. Liefst nog minder, maar dan wel op de enduro met dan wél 1000hm :)

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-10 13:40
Joris748 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:52:
Wie doet Bram dat na?

[...]

Dak van Brabant is veel zwaarder dan dit bultje. Ik woon hier zelf vlakbij. Ik hoop niet dat dit bericht tot meer mtb'ers leidt. HJe deelt de paden met wandelaars en het is er al best druk. Bovendien ligt onderaan een van de afdalingen een slagboom waar een tijdje terug nog iemand verongelukt is. Het is nogal lastig remmen op dat grind.

• Prulleman
Zo, de knopen zijn doorgehakt, de keuze stress is weer voorbij de complete boel is via onze eigen forum wiel expert @ElGreco in bestelling!!
  • ERASE MTB Front Hub 15x110 IS
  • ERASE MTB Rear Hub Boost 12x148 IS Shimano Microspline
  • Duke Lucky Jack SLS3 6STERS 28SP 28mm
  • Duke Lucky Jack SLS3 6STERS 28SP 30mm
  • Sapim D-Light spaak zwart
  • Sapim Polyax DSQ messing zwart nippel
als het goed is net onder de 1400 gram.

even wachten tot de erase naven (60 POE ratchet :P) er zijn, die belgen draaien op volle toeren, maar kunnen de vraag niet zo goed aan :D. Lekker lokaal setje, naven en spaken uit belgie, velgen uit frankrijk (althans het design enzo.. de fabricage zal ongetwijfeld in het verre oosten plaatsvinden)

heb er weer zin in, lekker pielen, vloeken, alles weer los en de velg omdraaien, of toch die andere spaken pakken en weer opnieuw beginnen :D, frustrerend als je het niet vaak doet, maar ook erg veel voldoening :)

Strava

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Prulleman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:01:
[...]

Naast de veel betere vork is Sram SX vs een slx/xt mix is toch ook wel de moeite waard.. tenzij je nu niks hebt zou ik wachten
Heb nu wel iets, maar daar, zoals vooraf hier al voor gewaarschuwd, valt nu vrij lastig op te fietsen; een Trek dual sport.

Had het gevoel al dat ik wel op de Grand Canyon 8 wil wachten.
En toen was vandaag de Grand Canyon 9 op voorraad en te bestellen... Nu was de Canyon 8 al echt op het randje van de max wat ik er nu voor wil betalen, kan ik de 9 toch echt niet goedpraten voor mezelf.

PSN: Flix20-NL

• Prulleman
Flix20 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Heb nu wel iets, maar daar, zoals vooraf hier al voor gewaarschuwd, valt nu vrij lastig op te fietsen; een Trek dual sport.

Had het gevoel al dat ik wel op de Grand Canyon 8 wil wachten.
En toen was vandaag de Grand Canyon 9 op voorraad en te bestellen... Nu was de Canyon 8 al echt op het randje van de max wat ik er nu voor wil betalen, kan ik de 9 toch echt niet goedpraten voor mezelf.
ja.. lastig.. zeker gezien de prijzen de laatste 2 jaar ook al flink zijn gestegen.. maar de 9 is wel mooi afgemonteerd, XT shifter en remmen tov de 8, en de wielen zijn ook wel een klasse beter

Strava

• Flix20
Prulleman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
[...]

ja.. lastig.. zeker gezien de prijzen de laatste 2 jaar ook al flink zijn gestegen.. maar de 9 is wel mooi afgemonteerd, XT shifter en remmen tov de 8, en de wielen zijn ook wel een klasse beter
Zo blijf je natuurlijk bezig, en dat is het lastige ook :+
Voor mezelf wel €1500,- als hard budget gesteld.
Denk dat met de 8 het skill-materiaal verhouding al wat scheef staat, laat staan met de 9.
MAargoed... hij is wel 'leverbaar'.... De verleiding van de bestel knop is groot.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 19:31
Prulleman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:58:
[...]

Dat is het verne*keratieve van Canyon. Je begint bij een 6, dan is de 7 toch beter, maar de 8 een goede deal en uiteindelijk heb je jezelf overtuigd om de 9 te kopen :)

• Strider
Wat voor handschoenen dragen jullie in de winter?

Ik heb hier nu de '100% Brisker - Thermo MTB Gloves XL' liggen, maar ik vind de pasvorm eigenlijk niet echt super. Voelt best strak aan, vooral bij je pols.

Normaal draag ik in de winter gewoon fleece handschoenen die ik een keer voor €5,- bij Snowworld heb gekocht :+. Maar met nat weer is dat geen succes.

BlaBlaBla

• Holk
Ik twijfel nog tussen een Kona Hei Hei AL of een Canyon Neuron AL 7. 100 euro verschil, beide niet echt lekker leverbaar :+ maar de Canyon wel meer waar voor het geld (en gelijk klaar, afmontage en vering is gelijk op niveau wat ik wil, de Kona heeft echt een set betere remmen nodig en de aandrijflijn is meh)

• Prulleman
Flix20 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Denk dat met de 8 het skill-materiaal verhouding al wat scheef staat, laat staan met de 9.
MAargoed... hij is wel 'leverbaar'.... De verleiding van de bestel knop is groot.
vergelijk het voor de grap eens met een niet leverbare ** merk fiets van 2k...
de https://www.12gobiking.nl/trek-roscoe-9 heeft bv niet eens een XT shifter

of een https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-sl-2 van 1500 euro, dan heb je deore/slx ipv xt, goedkope remmen en geen dropper..

Strava

• Strider
Holk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:08:
Ik twijfel nog tussen een Kona Hei Hei AL of een Canyon Neuron AL 7. 100 euro verschil, beide niet echt lekker leverbaar :+ maar de Canyon wel meer waar voor het geld (en gelijk klaar, afmontage en vering is gelijk op niveau wat ik wil, de Kona heeft echt een set betere remmen nodig en de aandrijflijn is meh)
En waarom twijfel je dan? Je praat zelf je twijfels al weg ;)

BlaBlaBla

• Klitse
  • Niet online
Flix20 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:05:
[...]

Er is ook 1 groot nadeel bij een Grand Canyon 9. Hij is zwart. Dus ik zou de 8 kopen. :+

[ Voor 71% gewijzigd door Klitse op 11-01-2022 12:15 ]

• Holk
Strider schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:10:
[...]

En waarom twijfel je dan? Je praat zelf je twijfels al weg ;)
Moet! Nu! Komen!

En ik twijfel niet per se, maar die kona is wel een mooie fiets, vandaar. ;)

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:03

Sherlock

No Shit

Mijn Grand Canyon 8 staat (nog steeds) gepland voor levering eind februari. Ik heb net alvast een reserve-ketting en wat quicklinks besteld en mezelf ook maar getrakteerd op een XT shifter ipv de SLX shifter die er standaard op zit. Nu kan ik al helemaal niet meer wachten :9

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Prulleman
Holk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Moet! Nu! Komen!

En ik twijfel niet per se, maar die kona is wel een mooie fiets, vandaar. ;)
om even een stem voor de neuron te geven, ook al gaf je aan niet perse een hele andere fiets te zoeken dan je lux (dus gewoon xc of dc), denk ik dat, ook al parkeer je em op een andere locatie, het toch best leuk is om 2 fietsen te hebben die wat verder uit elkaar liggen, dan is die neuron zo gek nog niet.

De hei hei is wel wat exclusiever, maar volgens mij was jij praktischer ingesteld :D

Strava

• Holk
Ik hou van waar voor m’n geld en Canyon is m’n huismerk :+
Ik ga morgen een Neuron L passen en als die past voor de digitale deurmat liggen tot die dingen weer beschikbaar zijn 8)
Zou graag een Kona Hei Hei CR willen maar is te duur (die met de demper tegen de bovenbuis)

• Nutterd
  • Laatst online: 18:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Holk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:41:
Ik hou van waar voor m’n geld en Canyon is m’n huismerk :+
Ik ga morgen een Neuron L passen en als die past voor de digitale deurmat liggen tot die dingen weer beschikbaar zijn 8)
Zou graag een Kona Hei Hei CR willen maar is te duur (die met de demper tegen de bovenbuis)
Mocht je toevallig zien dat een M leverbaar is dan geef even een gil! Zal ik jouw even waarschuwen als de L leverbaar is :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Holk
Nutterd schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Mocht je toevallig zien dat een M leverbaar is dan geef even een gil! Zal ik jouw even waarschuwen als de L leverbaar is :+
Wel in grijs. Appeltjesgroen is me net iets te :o

• Nutterd
  • Laatst online: 18:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Holk schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Wel in grijs. Appeltjesgroen is me net iets te :o
ik ga voor beide, maar de groene heeft mijn voorkeur :o

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Flix20
Prulleman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:09:
[...]

vergelijk het voor de grap eens met een niet leverbare ** merk fiets van 2k...
de https://www.12gobiking.nl/trek-roscoe-9 heeft bv niet eens een XT shifter

of een https://www.12gobiking.nl/cannondale-trail-sl-2 van 1500 euro, dan heb je deore/slx ipv xt, goedkope remmen en geen dropper..
Zat in eerste instantie te asen op een Trek X-caliber 9, maar lijk met de Grand Canyon 8 toch wel meer voor je geld te krijgen.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-10 12:51
Strider schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:07:

Ik heb hier nu de '100% Brisker - Thermo MTB Gloves XL' liggen, maar ik vind de pasvorm eigenlijk niet echt super. Voelt best strak aan, vooral bij je pols.

Normaal draag ik in de winter gewoon fleece handschoenen die ik een keer voor €5,- bij Snowworld heb gekocht :+. Maar met nat weer is dat geen succes.
Ik heb de Fox Ranger Fire en een setje van Decathlon, die laatste kan ik online nu niet meer vinden en ik zou niet weten hoe ze heten, ik heb ze ooit een keer in de winkel zelf gekocht. Ik gebruik die van Fox het meest, maar die worden vanaf een paar graden onder nul toch te koud voor mij. In die gevallen doe ik die andere aan. Ben wel een beetje een koukleum moet ik zeggen :X . Die Decathlon zijn wat dikker en geven daardoor wel wat minder gevoel aan de remmen en shifters. Voor dat gevoel zijn de Fox juist heel fijn, ook bij nat weer. Deze sluiten wel goed aan bij de polsen, ik weet niet of jou dat te strak is.

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 16:21
Prulleman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:43:
Zo, de knopen zijn doorgehakt, de keuze stress is weer voorbij de complete boel is via onze eigen forum wiel expert @ElGreco in bestelling!!
  • ERASE MTB Front Hub 15x110 IS
  • ERASE MTB Rear Hub Boost 12x148 IS Shimano Microspline
  • Duke Lucky Jack SLS3 6STERS 28SP 28mm
  • Duke Lucky Jack SLS3 6STERS 28SP 30mm
  • Sapim D-Light spaak zwart
  • Sapim Polyax DSQ messing zwart nippel
als het goed is net onder de 1400 gram.

even wachten tot de erase naven (60 POE ratchet :P) er zijn, die belgen draaien op volle toeren, maar kunnen de vraag niet zo goed aan :D. Lekker lokaal setje, naven en spaken uit belgie, velgen uit frankrijk (althans het design enzo.. de fabricage zal ongetwijfeld in het verre oosten plaatsvinden)

heb er weer zin in, lekker pielen, vloeken, alles weer los en de velg omdraaien, of toch die andere spaken pakken en weer opnieuw beginnen :D, frustrerend als je het niet vaak doet, maar ook erg veel voldoening :)
En wat mag het allemaal kosten? ;)

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:07:

ik heb GripGrab Windster handschoenen, voldoen prima, maar sinds ik zomer handschoenen zonder padding ben gaan dragen, heb ik toch wel een enorme voorkeur voor handschoenen zonder padding. Een volgend paar zal dan ook zonder padding zijn..

Qua pasvorm zal je toch zelf moeten gaan passen denk ik.. soms zijn de vinger te lang of te kort in vergelijking met de rest, als dat net niet lekker zit moet je gewoon kijken naar een ander model.

Ik ben wel erg tevreden over mijn endura singletrack zomerhandschoenen, ik zou persoonlijk daarom naar endura winterhandschoenen gaan kijken als ik nieuwe zou zoeken

Strava

• Prulleman
mathman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:50:
[...]

En wat mag het allemaal kosten? ;)
een hoop... prijzen zijn wel online te vinden.. velgen 400+ per stuk, Erase naven 350 voor een setje..
uiteindelijk ietsjes minder via @ElGreco.

Als je wilt weten wat je voor een gespaakt setje kwijt bent, moet je even contact met hem opnemen.

Duke heeft overigens ook prachtige lichte alu velgen, met 26/28 mm intern kan je voor een stuk minder ook een set laten spaken die minder dan 1600 gram weegt en toch lekker breed is. Die alu velgen komen met 420 gram aardig in de buurt van mijn carbon nexties in 26.5 mm en 400 gram.

Strava

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Tof! Ook ik zit eraan te denken over te stappen op Canyon. Rij nu Specialized maar de exceed 6 of 7 zou wel een hele gave upgrade/date zijn. Helaas is de 7 er niet in het blauw, anders was het makkelijk. Nu twijfel ik: minder mooie kleur maar de bredere carbon velgen of de matblauw en dan maar geen carbon velgen?

Goed, ik wacht sowieso nog even met bestellen aangezien ik in Mei naar het bike festival in Willingen ga. Ik mag dus nog een tijdje twijfelen ;)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:58
darkkingll schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:00:
Tof! Ook ik zit eraan te denken over te stappen op Canyon. Rij nu Specialized maar de exceed 6 of 7 zou wel een hele gave upgrade/date zijn. Helaas is de 7 er niet in het blauw, anders was het makkelijk. Nu twijfel ik: minder mooie kleur maar de bredere carbon velgen of de matblauw en dan maar geen carbon velgen?

Goed, ik wacht sowieso nog even met bestellen aangezien ik in Mei naar het bike festival in Willingen ga. Ik mag dus nog een tijdje twijfelen ;)
Fiets kopen die je mooi vind, stock wielen verkopen en dan wielen kopen die je wel mooi vind? Hoe kom je dan uit qua kosten?

www.vanspeykwheels.nl

• Prulleman
en als toevoeging, zo bijzonder zijn die reynolds wielen ook niet:
https://hayesbicycle.com/products/tr-309-289-xc
1665 gram voor een set, 36 POE

Strava

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 04-11 08:57
Iemand nog must haves van onder de 25 euro?
We doen ivm een afscheid wat cadeautjes kopen (individueel) tot 25 euro. De beste man fietst ook graag dus zodoende!

Bidon, slot, lampjes etc. alle tips zijn welkom! :)
Pagina: 1 ... 174 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic