Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 173 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:04

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Nutterd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:47:
Ik ben me ook weer aan het orienteren (shit wat haatte ik dat woord toen ik in de winkel werkte :+ ) op een MTB. Maar ben er nog niet helenaal uit wat ik wil en op dit moment vind ik het ook lastig om iets uit te kiezen terwijl je toch bijna niets kan krijgen.

Wat ik wel al weet is dat ik wel voor een "downcountry" fiets wil gaan waar ik redelijk flexibel mee ben en de volgende eisen:

-minimaal SLX afmontage
-120mm/110mm travel
-lockout op het stuur
-dropperpost

Ik heb er ook geen haast mee, hoop dat ik er in/voor September een heb.
Na dit verhaal en wat tips ben ik even gaan uitzoeken wat ik nu precies wil en heb 2 fietsen hoog op de shortlist staan (die overigens nog heel flexibel is :+)

de Canyon Lux Trail: Logische keus, heeft alles wat ik wil en is qua prijs kwaliteit verhouding in alle uitvoeringen natuurlijk heel erg goed.

De Canyon Neuron: Eigenlijk niet wat ik wil, maar na het kijken van een aantal reviews neig ik meer hiernaartoe dan naar de Lux Trail. Ik zoek eigenlijk een fiets waar ik mee kan spelen of juist wat langere tochten mee kan maken, snelheid vind ik op de MTB ondergeschikt (kleine disclaimer maar die zal ik hieronder bij mijn vraag zetten :+ ) plezier vind ik belangrijker.

ik heb toch nog twee vraagjes over de Neuron in de hoop dat iemand die kan beantwoorden:

1. Ik zeg wel dat ik snelheid ondergeschikt vind, maar ik wil er ook VTT op rijden of misschien zelfs een Bart Brentjens Challenge, hoe verhoud deze fiets zich dan qua snelheid tegenover een Lux of een Lux trail?

2. ik fiets hier over redelijk ruig terrein aangezien er geen vaste MTB route is waar ik denk dat de Neuron (natuurlijk overkill is :+) met mijn beperkte skills wel tot zijn recht komt maar ik fiets ook wel eens de MTB route van Horst of Overloon, hoe doet de fiets het op een vlakke bochtige route tegenover een hardtail of fully XC (trail)

sorry voor de lange lap tekst weer en alvast bedankt!

/edit: overigens misschien handig om te vermelden dat ik echt iets zoek om overal mee naartoe te slepen dus ook naar het buitenland (oostenrijk, italie, frankrijk). vandaar dat ik eventueel ook twijfel om de AL variant te pakken aangezien ik dit prettiger vind op een fietsdrager.

[ Voor 6% gewijzigd door Nutterd op 06-01-2022 08:55 ]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:42
Nutterd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:49:
[...]

Na dit verhaal en wat tips ben ik even gaan uitzoeken wat ik nu precies wil en heb 2 fietsen hoog op de shortlist staan (die overigens nog heel flexibel is :+)

de Canyon Lux Trail: Logische keus, heeft alles wat ik wil en is qua prijs kwaliteit verhouding in alle uitvoeringen natuurlijk heel erg goed.

De Canyon Neuron: Eigenlijk niet wat ik wil, maar na het kijken van een aantal reviews neig ik meer hiernaartoe dan naar de Lux Trail. Ik zoek eigenlijk een fiets waar ik mee kan spelen of juist wat langere tochten mee kan maken, snelheid vind ik op de MTB ondergeschikt (kleine disclaimer maar die zal ik hieronder bij mijn vraag zetten :+ ) plezier vind ik belangrijker.

ik heb toch nog twee vraagjes over de Neuron in de hoop dat iemand die kan beantwoorden:

1. Ik zeg wel dat ik snelheid ondergeschikt vind, maar ik wil er ook VTT op rijden of misschien zelfs een Bart Brentjens Challenge, hoe verhoud deze fiets zich dan qua snelheid tegenover een Lux of een Lux trail?

2. ik fiets hier over redelijk ruig terrein aangezien er geen vaste MTB route is waar ik denk dat de Neuron (natuurlijk overkill is :+) met mijn beperkte skills wel tot zijn recht komt maar ik fiets ook wel eens de MTB route van Horst of Overloon, hoe doet de fiets het op een vlakke bochtige route tegenover een hardtail of fully XC (trail)

hou er rekening mee dat met name de standaard banden die standaard op een neuron komen (hoewel ze volgens mij voor 2022 wat meer een middenweg hebben gekozen, maar dat weet ik niet zeker..), een hoop doen voor de snelheid op nederlandse xc rondjes of toertochten (teveel rolweerstand, onnodig veel grip (tenzij de snelheid echt niet uitmaakt..). Als je met een groepje rijdt zal je echt merken dat je harder moet werken.

Uiteraard is een ander setje banden zo gekocht :) Een lichter setje wielen zou helemaal mooi zijn, dan kan je snel/makkelijk wisselen voor bv een buitenland en NL setup :)

Je zal met een neuron met lichte banden best vooruit komen, maar een lux (trail) zal in NL en zeker bij VTT's wel rapper zijn.

Ik ben op een vlakke bochtige route (Dorst) vooralsnog niet sneller met de 120/120 slacke spark tov mijn hardtail. maar uiteindelijk onder gelijke omstandigheden (qua conditie etc) zal het elkaar niet veel maken denk ik.

(ik zet mijn carbon ook gewoon op de drager hoor, dus daar zou ik het niet voor laten :))

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 06-01-2022 09:14 ]

Strava

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:33
Prulleman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:43:
@luuk66 Dan heb je voor 1600 een carbon frame, superstrakke lefty vork, carbon wielen, fancy naven, dropper en nog een 2e wielset erbij!

Je mag vrijblijvend komen proefrijden in Dorst

Zonder dropper en wielen kan er wat van de prijs af
Bedankt voor het aanbieden gave fiets! Toch net wat boven mijn budget en ben niet helemaal weg van het feit dat het een lefty is.
Ben nu wel gecharmeerd van de Marlin 8
https://www.trekbikes.com.../marlin/marlin-8/p/34649/
Iemand anders ervaringen met deze fiets?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
luuk66 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:18:
[...]

Bedankt voor het aanbieden gave fiets! Toch net wat boven mijn budget en ben niet helemaal weg van het feit dat het een lefty is.
Rijd sinds Oktober op een Marlin 8 XXL: nooberke in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Net als Mystikal: Mystikal in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Hij staat nu op een kilometertje of 400, vooral op de Utrechtse heuvelrug geweest. Wat mij betreft een prima startersfiets ;)

• Prulleman
luuk66 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:18:
[...]

no problem :)

die trek is een aardige fiets, vroeger, toen alles beter was, kreeg je een stuk meer voor 1000 euro, nu moet je het doen met de laagste eagle drivetrain, maar aan de andere kant, als er wat kapot gaat of versleten is, heb je keuze uit de volledige eagle range voor vervanging (op de cassette na, want enkel de SX/NX gebruiken de HG interface ipv de XD driver).

Verder is de vork prima in dit budget (instelbare demper + instelbare luchtkamer). De wielen zijn niet hele modern met 23 mm, zeker niet met de 2.35 banden erop, maar ook weer voor dit budget niet verkeerd.

ten slotte is het nog steeds "wat er te koop is" je kan wel op zoek gaan naar een cube van 1000 euro, omdat daar bv een (betere..?? persoonlijke mening) deore drivetrain op zit, maar als je dan 6 maanden moet wachten wordt je er ook niet beter van

Strava

• Nutterd

Nutterd

Prulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:07:
[...]

hou er rekening mee dat met name de standaard banden die standaard op een neuron komen (hoewel ze volgens mij voor 2022 wat meer een middenweg hebben gekozen, maar dat weet ik niet zeker..), een hoop doen voor de snelheid op nederlandse xc rondjes of toertochten (teveel rolweerstand, onnodig veel grip (tenzij de snelheid echt niet uitmaakt..). Als je met een groepje rijdt zal je echt merken dat je harder moet werken.

Uiteraard is een ander setje banden zo gekocht :) Een lichter setje wielen zou helemaal mooi zijn, dan kan je snel/makkelijk wisselen voor bv een buitenland en NL setup :)

Je zal met een neuron met lichte banden best vooruit komen, maar een lux (trail) zal in NL en zeker bij VTT's wel rapper zijn.

Ik ben op een vlakke bochtige route (Dorst) vooralsnog niet sneller met de 120/120 slacke spark tov mijn hardtail. maar uiteindelijk onder gelijke omstandigheden (qua conditie etc) zal het elkaar niet veel maken denk ik.

(ik zet mijn carbon ook gewoon op de drager hoor, dus daar zou ik het niet voor laten :))
als ik de AL variant koop dan blijft er nog wel wat budget over voor een extra wielsetje van een welbekend forummember en een paar snelle bandjes.

misschien toch maar eerst een keer een proefritje maken (de Lux Trail is te huren in Valkenburg bij het Shimano center) en de Neuron zou daar later ook te huren zijn.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:56

Ik zou lekker de Neuron nemen. Denk dat je daar 364 dagen per jaar meer fun mee gaat hebben dan de Lux, zeker als het buitenland op je vizier staat. De ene dag dat je er dan een beetje "hinder" van hebt bij een snelle tocht, zou ik echt voor lief nemen met de veel grotere speelsheid en inzetbaarheid.

• Prulleman
@Nutterd ja, voor beide wat te zeggen, het is maar net waar je focus ligt, vandaar dat @Sjoewe en ik een ander antwoordt geven :D.
Maar als ik je vraag nog een keer goed lees is een neuron denk ik een betere keuze, zeker met een lichtere XC setje wielen/banden.

Strava

• Sjoewe
Hehe, ja zoveel mensen, zoveel wensen.

Mijn beste kameraad is vorig jaar over gegaan van een een Grand Canyon naar een Neuron. Hij is er sowieso een stuk vlotter op geworden, en ik ben onder de indruk van de inzetbaarheid van die fiets. Het is een hele stabiele en vergevende fiets. Rondje scheuren op de UHR, of dagje Winterberg, het kan allemaal. Hij is duidelijk meer alround dan mijn Kona Process 153 (nee echt :+ )

Op een Lux Trail kan dat ook wel, maar het blijft gewoon een opgesoepte zenuwachtige XC fiets. Dat is de trade-off die je maakt voor de snelheid en trap efficiency. Elke plus heeft z'n min. Daarom zijn er ook zoveel verschillende fietsen. Je krijgt het nooit allemaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 06-01-2022 09:51 ]

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Prulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:26:
[...]

De wielen zijn niet hele modern met 23 mm, zeker niet met de 2.35 banden erop, maar ook weer voor dit budget niet verkeerd.
Zou je dit toe kunnen lichten? Bedoel je hiermee dat 23mm relatief smal is?

• Prulleman
nooberke schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:52:
[...]

Zou je dit toe kunnen lichten? Bedoel je hiermee dat 23mm relatief smal is?
ja, 25-30 is nu de norm* voor XC, 25 als je licht wilt en goed voor 2.25" banden, 30mm voor wat ruiger werk en 2.25" - 2.4" banden. (en uiteraard van alles er tussen in, ik reed zelf met carbon velgen van 26.5 mm met 2.25 banden op de hardtail. Mijn nieuwe spark wordt geleverd met 30 mm alu velgen en 2.4" banden, en ik wil hier een licht setje voor gaan spaken met 28 of 30 mm carbon velgen. (ik ben er nog niet uit of 30mm en 2.4 banden optimaal is voor mijn gebruik...)

* maar in de 1000 euro prijsklasse kan je niet alles hebben, dan zal je misschien enkel wat bredere velgen vinden op minder XC gerichte fietsen, en ook die zijn schaars in deze klasse)

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 06-01-2022 10:00 ]

Strava

• Sjoewe
Prulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:58:
[...]

ja, 25-30 is nu de norm voor XC, 25 als je licht wilt en perfect voor 2.25" banden, 30mm voor wat ruiger werk en 2.25" - 2.4" banden. (en uiteraard van alles er tussen in, ik reed zelf met carbon velgen van 26.5 mm met 2.25 banden op de hardtail. Mijn nieuwe spark wordt geleverd met 30 mm alu velgen en 2.4" banden, en ik wil hier een licht setje voor gaan spaken met 28 of 30 mm carbon velgen. (ik ben er nog niet uit of 30mm en 2.4 banden optimaal is voor mijn gebruik...)
Zelfs in de XCO wordt 30mm de norm.
Gyger elaborates on this. “Wider rims and wider tyres certainly is the most significant change of this year. We run a 30mm inner width rim from DT Swiss combined with Maxxis Aspen 29x2.40 170tpi Exo/Tr with OKO Magic Milk Hi- Fibre sealant. Nino feels this is the way to go.”

Schurter’s base tyre pressures of 16.6PSI (front) and 17.4PSI (rear) might also come as a surprise to anyone who assumes higher pressures equals better rolling speed.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

/edit: overigens misschien handig om te vermelden dat ik echt iets zoek om overal mee naartoe te slepen dus ook naar het buitenland (oostenrijk, italie, frankrijk). vandaar dat ik eventueel ook twijfel om de AL variant te pakken aangezien ik dit prettiger vind op een fietsdrager.
Om eerlijk te zijn vind ik de neuron een beetje 'net niet' de Geo is voor een trailfiets echt ouderwets. De vraag is vooral wat wil je in t buitenland fietsen. Wil je wat steilere, zwaardere dingen fietsen ga voor een moderne trailfiets (Polygon Siskiu is imho een veel betere deal door de veel modernere geo hoewel support wat lastiger kan zijn). Als het wat lastiger wordt is juist z'n moderne trailbike handig, compenseert een beetje voor de skill als je in Italië ergens op een berghelling staat waar het één en al stenen drops en wortels is. Zo niet ga lekker voor een modern downcountry apparaat zoals de Lux trail.

Het is wat moeilijk inschatten natuurlijk maar de vraag is echt wat ga je belangrijker vinden? Het ding voor wat zwaardere ritten kunnen gebruiken of op je weekelijkse rondje sneller zijn?

Ik hang zwaar naar het eerste dus ondanks dat ik hier met een trailfiets perfect zit zou ik voor de toekomst zelfs nog een (Mini)-enduro overwegen. Gewoon omdat die paar weken per jaar in Bikeparks/trails echt in de bergen het waard zijn. Aan de andere kant dat lukt op m'n trailfiets nu ook 95% v/d tijd.

• Prulleman
Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:04:
[...]

Zelfs in de XCO wordt 30mm de norm.

[...]
ja precies, maar laten we wel wezen, de huidige XCO tracks vallen voor de meeste nederlanders onder "ruig" ;)

Het is alleen lastig om alles eerlijk te vergelijken, want ik zit nu ook met velgen die significant zwaarder zijn + een totaal andere fiets + ander merk banden, maar voor mijn gevoel rollen de 2.25 ray/ralph wat soepeler op mijn thuisroutes

Strava

• Nutterd

Nutterd

Bedankt voor de tips! Ik zit zelf in dubio wat ik belangrijker vind, ik zoek eigenlijk een fiets waar alles mee kan :+ maar die bestaat natuurlijk niet...wat me vooral aanspreekt aan de reviews van de Neuron is dat hij alles kan maar nergens de beste in is en dat hoeft ook niet dat ben ik zelf ook niet :+...

waar ik wel bang voor ben is dat ik van mijn fietsvrienden veruit de fitste ben (dat zegt meer over hun dan over mij :+ ) en dat ik ze dan nog niet bij kan houden, of bij een toertocht of marathon niet de fitste, niet de sloomste ben maar toch als "laatste" binnenkom.

• Prulleman
@GoldenSample ja, meerdere fietsen is de beste oplossing :D
maar ik denk dat ik op mijn spark al aardig wat meer aandurf dan op de hardtail, ook door de langere dropper, dat scheelt echt een hoop.
Maar er blijven ook een hoop zaken waar ik geen behoefte/interesse voor heb.. ik hoef geen mega drops of jumps te doen, en als ik een gap jump zie rij ik liever 10 km om :D, dit staat echter compleet los van de fiets. Ik ben ook gewoon in winterberg geweest met mijn lefty :)

Strava

• Sjoewe
Prulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:09:
ja precies, maar laten we wel wezen, de huidige XCO tracks vallen voor de meeste nederlanders onder "ruig" ;)
True, true. Was afgelopen zomer in Les Gets een 2 weken na de Worldcup wedstrijd daar. Parcours daar was zeker geen kattenpis...
Het is alleen lastig om alles eerlijk te vergelijken, want ik zit nu ook met velgen die significant zwaarder zijn + een totaal andere fiets + ander merk banden, maar voor mijn gevoel rollen de 2.25 ray/ralph wat soepeler op mijn thuisroutes
Ja, dan wellicht 28mm achter met een 2.25 en een 30mm voor met 2.35/2.40? Bredere band voorop geeft wel echt een hele fijne boost aan de grip, zeker in de platte bochten.

• Sjoewe
Nutterd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:11:
niet de fitste, niet de sloomste ben maar toch als "laatste" binnenkom.
Volgens mij wil je een E-MTB :+

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:13:
@GoldenSample ja, meerdere fietsen is de beste oplossing :D
maar ik denk dat ik op mijn spark al aardig wat meer aandurf dan op de hardtail, ook door de langere dropper, dat scheelt echt een hoop.
Maar er blijven ook een hoop zaken waar ik geen behoefte/interesse voor heb.. ik hoef geen mega drops of jumps te doen, en als ik een gap jump zie rij ik liever 10 km om :D, dit staat echter compleet los van de fiets. Ik ben ook gewoon in winterberg geweest met mijn lefty :)
Doe ook geen jumplines hoor en gapjumps laat ik ook aan me voorbij gaan. Doel voor dit jaar is dat ik wel wat beter leer springen zodat ik beter kan aanpassen hoe ver ik spring en kleine gaps op techniek kan clearen.

Ben nog niet in Winterberg geweest maar in de parken in de Alpen wil ik simpelweg alle black trails kunnen rijden, nu kom ik op een enkele black trail wat te kort. Fiets en skill zijn deels vervanging van elkaar (af en toe zie je een held die ook double black met een hardtail afgaat). Zaken als armpump en überhaupt vermoeidheid door eindeloze wortels, stenen en remkuilen filter je met een meer enduro like fiets toch gewoon een stuk beter.

• Sjoewe
Ja plus, hoe langer de travel, des te meer marge heb je om af en toe een foutje op te vangen. Dat scheelt echt enorm.

• Nutterd

Nutterd

Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:19:
[...]

Volgens mij wil je een E-MTB :+
valt helaas niet binnen het budget dus moet het toch zelf doen :P

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Nutterd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:11:
waar ik wel bang voor ben is dat ik van mijn fietsvrienden veruit de fitste ben (dat zegt meer over hun dan over mij :+ ) en dat ik ze dan nog niet bij kan houden, of bij een toertocht of marathon niet de fitste, niet de sloomste ben maar toch als "laatste" binnenkom.
Als dit het belangrijkste is, moet je kopen wat je vrienden ook hebben. Dus hebben zij allemaal hardtails, koop jij ook een hardtail. Zij een 100mm XC fully, jij ook. Etc.

/edit: maar je kan ook de trendsetter zijn. Toen ik 20 jaar geleden een 100mm XC fully kocht en mijn vrienden op een XC hartail reden, wisten zij niet hoe snel ze ook een XC fully moesten kopen, want ze konden mij ineens maar met moeite bijhouden, terwijl ik normaal achteraan reed.

[ Voor 20% gewijzigd door zonoskar op 06-01-2022 10:53 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Nutterd

Nutterd

zonoskar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:50:
[...]

Als dit het belangrijkste is, moet je kopen wat je vrienden ook hebben. Dus hebben zij allemaal hardtails, koop jij ook een hardtail. Zij een 100mm XC fully, jij ook. Etc.

/edit: maar je kan ook de trendsetter zijn. Toen ik 20 jaar geleden een 100mm XC fully kocht en mijn vrienden op een XC hartail reden, wisten zij niet hoe snel ze ook een XC fully moesten kopen, want ze konden mij ineens maar met moeite bijhouden, terwijl ik normaal achteraan reed.
ze rijden allemaal hardtails maar dat gaat hem voor mij sowieso niet worden...ik denk dat ik me ga concentreren op de Neuron en misschien ergens een keer een proefrit probeer te maken of een keer naar Koblenz rij. tegen de tijd dat deze in maat M beschikbaar is heb ik me nog 204x kunnen bedenken en maak ik denk ik wel de goeie keus :o

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:50:
Hehe, ja zoveel mensen, zoveel wensen.

Mijn beste kameraad is vorig jaar over gegaan van een een Grand Canyon naar een Neuron. Hij is er sowieso een stuk vlotter op geworden, en ik ben onder de indruk van de inzetbaarheid van die fiets. Het is een hele stabiele en vergevende fiets. Rondje scheuren op de UHR, of dagje Winterberg, het kan allemaal. Hij is duidelijk meer alround dan mijn Kona Process 153 (nee echt :+ )

Op een Lux Trail kan dat ook wel, maar het blijft gewoon een opgesoepte zenuwachtige XC fiets. Dat is de trade-off die je maakt voor de snelheid en trap efficiency. Elke plus heeft z'n min. Daarom zijn er ook zoveel verschillende fietsen. Je krijgt het nooit allemaal.
Ook qua downcountry bikes zit er een flink groot verschil in de geometrie. Er zijn downcountry bikes die meer neigen naar xc, zoals de Lux Trail. Eigenlijk is het inderdaad ook een soort Lux plus. Aan de andere kant van de medaille zitten natuurlijk de Rocky Mountain Element en de Trek Top Fuel. Dus zelfs bij “downcountry” is het ook weer heel erg afhankelijk van wat je wil.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik zou andere vrienden zoeken. Zo'n clubje met dikke buiken en ditto fietsen. (Hoor ik zelf ook bij).

• Sjoewe
IMHO is downcountry is vooral een marketingterm, die gebruikt wordt om mensen op een fully te krijgen die worden afgeschrikt door het idee van een (shorttravel) trailbike, maar ook meer willen dan XC.

• daanb14
Is het eigenlijk ook. Het zijn gewoon souped up XC fully’s. En afhankelijk van het model zijn het extra capabele XC bikes of lichte trail bikes.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mjah, is Enduro dan ook een halfslachtige tussenvorm van XC en DownHill?
Er is imho best wat te zeggen voor iets meer souped up XC, gezien de trend richting steeds technischere parcours in Nederland. De paden rondom Nijmegen de laatste 2-3 jaar zijn niet meer te vergelijken met wat er daarvoor lag in ieder geval.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Nutterd schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:56:
[...]

ze rijden allemaal hardtails maar dat gaat hem voor mij sowieso niet worden...ik denk dat ik me ga concentreren op de Neuron en misschien ergens een keer een proefrit probeer te maken of een keer naar Koblenz rij. tegen de tijd dat deze in maat M beschikbaar is heb ik me nog 204x kunnen bedenken en maak ik denk ik wel de goeie keus :o
Denk dat je er goed aan doet om keuze te maken op basis van eigen ervaring. Kreeg vanuit mijn omgeving adviezen voor XC fully’s, maar had zo iets heb al XC HT. Uiteindelijk erg blij dat ik diverse fietsen heb mogen testen, waaronder de Lux en Neuron.

De Neuron is geen XC snelheid monster, maar prima fiets om mee te klimmen en lekker rond te kunnen crossen… Op route als Mook ben ik nog wel sneller met mijn XC HT, maar niet veel. Met de Neuron zoek ik meer naar fun elementen als kleine jumpjes dropjes, wortels etc…

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

<100mm = XXC
100mm = XC
110-120mm = Downcountry
130-140mm = Trail
140-160: All-mountain
160-170 = Enduro
>170mm = DH
>250mm = Bender

Ik voorzie nog wat categorieën tussen Enduro en DH en tussen Trail en Enduro :) Elke 10mm veerweg moet een eigen categorie zijn natuurlijk. En over een paar jaar, elke 5mm

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 06-01-2022 16:22 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Sjoewe
Smultie schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:31:
Mjah, is Enduro dan ook een halfslachtige tussenvorm van XC en DownHill?
Nee, Enduro is een downhill fiets die je nog net zelf huilend en puffen omhoog kan fietsen.
Er is imho best wat te zeggen voor iets meer souped up XC, gezien de trend richting steeds technischere parcours in Nederland. De paden rondom Nijmegen de laatste 2-3 jaar zijn niet meer te vergelijken met wat er daarvoor lag in ieder geval.
Dat bestond al. Alleen toen noemde men het een short travel trailbike. Alleen mensen in de markt voor een Trailbike zijn bang voor het woord Enduro. En de mensen voor een speelse XC fully waren bang voor het woord trailbike. Dus doen hebben ze gewoon de travel langer gemaak en alle naampjes een fiets doorgeschoven

• Prulleman
Alles een naam geven maakt het alleen maar lastiger.. want hoe zou je een fiets met 120/120 en variabele 65.8 - 67.2 ° HTA noemen?

spoiler:
The ALL NEW Spark RC is the perfect blend of top-notch carbon engineering, never before seen levels of integration and just the right amount of secret sauce. We wanted to make this platform faster than ever before both up and down the hill. Increasing travel, perfecting geometry, and applying input from the world's best athletes, we've created the -----cross country race bike----- of all cross country race bikes. If you think fast is fun, then you're going to love this ride.

Strava

• Sjoewe
zonoskar schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:39:
<100mm = XXC
100mm = XC
110-120mm = Downcountry
130-140mm = Trail
150-170 = Enduro
>170mm = DH

Ik voorzie nog wat categorieën tussen Enduro en DH en tussen Trail en Enduro :) Elke 10mm veerweg moet een eigen categorie zijn natuurlijk. En over een paar jaar, elke 5mm
Ja, die heb je al. De long travel 170+mm maar wel singlecrown fietsen voor in de bikeparks, al dan niet met een e-motor. Zoals de Canyon Torque bijvoorbeeld. Ik stel Megaduro voor als benaming :+

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 06-01-2022 11:53 ]

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:12
Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:50:

Heb je zelf ervaring met de Lux Trail? Ik zat er voorzichtig eens naar te kijken, maar bij ongeveer elke review hoor ik wat anders dan jij zegt namelijk :)
daanb14 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Ook qua downcountry bikes zit er een flink groot verschil in de geometrie. Er zijn downcountry bikes die meer neigen naar xc, zoals de Lux Trail. Eigenlijk is het inderdaad ook een soort Lux plus. Aan de andere kant van de medaille zitten natuurlijk de Rocky Mountain Element en de Trek Top Fuel. Dus zelfs bij “downcountry” is het ook weer heel erg afhankelijk van wat je wil.
Waar zie jij die verschillen tussen de Lux Trail en Trek Top Fuel dan in? De Lux Trail zie ik qua geometrie meer richting de Top Fuel gaan dan naar de gewone Lux, of kijk ik dan naar de verkeerde dingen? :9

• daanb14
Ik heb zelf een Lux Trail. Hij is veel langer en veel slacker dan de Lux. Je hebt ook echt een flinke reach naar de voorkant. Maar de focus ligt nog steeds echt op trapefficiëntie en niet op comfort. De Lux Trail is best wel hard, net als de race Lux. Daardoor is ie natuurlijk ontzettend goed in klimmen, maar zal ie minder vloeiend klappen opvangen dan bijvoorbeeld een Rocky Mountain Element of Trek Top Fuel. Het is natuurlijk ook een stuk minder comfortabel op jumps en stenen dan een Neuron. De Lux Trail is dus zeker capabeler dan een Lux, vooral als je minder ervaring hebt en in bergachtiger gebied rijdt, maar absoluut niet zo goed in klappen opvangen van stenen, zoals de Element, Top Fuel of Neuron.

Edit: De term "downcountry" is inderdaad ook een best wel lastige, want wat maakt een downcountry bike nou downcountry? Sommige downcountryfietsen zitten zo dicht bij trail dat het eigenlijk gewoon trail bikes zijn. Short travel trail bikes of long travel xc zou dan ook eigenlijk een betere term zijn. Want waarom zou een Spark RC geen downcountryfiets zijn, maar een Lux Trail wel? De Spark RC is slacker, maar de Lux Trail heeft dan weer een flink langere reach. Canyon vindt de Lux Trail kennelijk ook een XC-bike.

[ Voor 43% gewijzigd door daanb14 op 06-01-2022 14:18 ]

• L0we
daanb14 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:07:
Ik heb zelf een Lux Trail. Hij is veel langer en veel slacker dan de Lux. Je hebt ook echt een flinke reach naar de voorkant. Maar de focus ligt nog steeds echt op trapefficiëntie en niet op comfort. De Lux Trail is best wel hard, net als de race Lux. Daardoor is ie natuurlijk ontzettend goed in klimmen, maar zal ie minder vloeiend klappen opvangen dan bijvoorbeeld een Rocky Mountain Element of Trek Top Fuel. Het is natuurlijk ook een stuk minder comfortabel op jumps en stenen dan een Neuron. De Lux Trail is dus zeker capabeler dan een Lux, vooral als je minder ervaring hebt en in bergachtiger gebied rijdt, maar absoluut niet zo goed in klappen opvangen van stenen, zoals de Element, Top Fuel of Neuron.
Maar dat is toch veel meer het effect van het design van de achtervering? En helemaal niet van de geometrie van de fiets zelf?
Edit: De term "downcountry" is inderdaad ook een best wel lastige, want wat maakt een downcountry bike nou downcountry? Sommige downcountryfietsen zitten zo dicht bij trail dat het eigenlijk gewoon trail bikes zijn. Short travel trail bikes of long travel xc zou dan ook eigenlijk een betere term zijn. Want waarom zou een Spark RC geen downcountryfiets zijn, maar een Lux Trail wel? De Spark RC is slacker, maar de Lux Trail heeft dan weer een flink langere reach. Canyon vindt de Lux Trail kennelijk ook een XC-bike.
GMBN heeft er ook wel een mening over.
YouTube: Down-Country Vs Trail Full Suspension Mountain Bikes | What’s The Di...

Verder vraag ik me soms wel eens af of dit soort termen nu vanuit de fabrikanten komen, of dat dit juist verzonnen / in stand gehouden wordt door allerlei mensen die toch heel veel behoefte hebben aan het plaatsen van de fiets in een bepaald hokje.
De Spark RC en Lux Trail worden over het algemeen toch wel in hetzelfde hokje geplaatst?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Reviews en andermans meningen allemaal erg leuk, maar uiteindelijk moet jij je zelf comfortabel voelen op een fiets. Het is en blijft een persoonlijke keuze…

Zoals sommige al aanhaalde probeer ergens de fietsen te vinden waar je proef kunt rijden. Wellicht zijn er hier Tweakers die je hiermee kunnen helpen en anders op Mountainbike.nl. Scheelt je wellicht rit richting Koblenz ;-)

• Sjoewe
L0we schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:49:
Heb je zelf ervaring met de Lux Trail? Ik zat er voorzichtig eens naar te kijken, maar bij ongeveer elke review hoor ik wat anders dan jij zegt namelijk :)
Nee, geen directe ervaring. Ook wel het laatste soort fiets dat ik persoonlijk aan m'n eigen stal zou toevoegen.

Ik lees/zie er wel regematig over, wat mij daaraan opvalt is vooral dat veel downcountry fietsen een beetje tussen wal en schip landen omdat het net niet een XC fiets is, maar ook net geen trailbike. Maakt dat de Lux Trail een slechte fiets, nee zeker niet. Maar ik vind zelf dat de Lux Trail is wat de 'gewone' Lux al twee jaar eerder had kunnen zijn. Als je die naast vergelijkbare XC fullies van Trek, Scott, of Orbea zet van de laatste jaren, bleef het toch wel behoorlijk achter qua geo en ontwikkeling.

Ik denk dat het verder vooral aankomt op wat je wilt. Ik geloof niet zo in compromissen op dit vlak. Ik aanvaard liever bepaalde nadelen van het ene, in ruil van de voordelen van het andere, maar wat voor mij een nadeel is, kan voor een ander juist weer iets positiefs zijn.

Verder denk ik dat @daanb14 het heel goed verwoord. Doordat je meer reach hebt dan een normale Lux is de gewichtsverdeling anders en heb je bij het dalen meer controle. Dat is zeker wel een resultaat van de geo.

• Ko.Kane
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:03
Ik zag net dat er MTB topic op tweakers is :).
Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Nee, Enduro is een downhill fiets die je nog net zelf huilend en puffen omhoog kan fietsen.
Dat was ooit misschien zo, 10 jaar geleden ofzo... ik fiets soms rondes van 1000hm+ op een Enduro en das tegenwoordig goed te doen. Uiteraard niet de aller efficiëntste fiets, maar de tijd van compleet kapot gaan is wel voorbij bij enduro fietsen. Ik gebruik de climb switch zelfs eigenlijk nooit meer. Maar dat is omdat Propain platform erg goed klimt. Op mijn vorige YT Capra gebruikte ik die wel trouwens.
Maar overall zie je momenteel bij de meeste merken betere zitposities, stabielere platforms, minder gewip, etc. De +- 2015 YT Capra / Canyon Strive was echt periode dat enduro fietsen echt goed fietsbaar werden.

Heb nu 170/160mm en ga komend seizoen naar 180-180 zelfs. Maar ik woon dan ook in de Alpen. En gebruik ook regelmatig een shuttle of lift. Maar mijn standaard trainingsronde vanuit mijn huis is iets van 450m klimmen. Banden maken echt het grootste verschil: Assegai + DHR2 combi is flink pittiger, dan bijvoorbeeld DHR2+Dissector. En er zijn nog wel iets snellere combo's mogelijk. Maar ondanks dat ik ook vaak met iets van 1,5 bar fiets kan ik wel regelmatig aansluiten bij XC fietsen in de klim met de snellere combi.

Sowieso ben ik redelijk af van het dogma met betrekking tot gewicht en snelheid in klimmen/rollen: banden en platform is belangrijkste. Nu zijn daar ook wel redelijk wat artikelen over, maar uit de praktijk: ik merk het niet in mijn klimtijd op een route als ik een 2-3kg rugzak meeneem, maar ik merk het wel tussen verschillende banden op de zelfde fiets.
Pas als je vooraan mee doet in XC/marathon wedstrijdverband dan beginnen alle laatste kleine beetjes echt uit te maken. Zolang je nog midpack zit is er waarschijnlijk meer in training en techniek te halen dan carbon remhendels. :)
Enduro is ander verhaal: daar kiest men liever voor DD-casing en 250gr inserts dan gewicht.

Platform/geo is wel erg belangrijk: Bv eem Propain Hugene is super efficient en fijne zit houding. En kan je dus zowel een XC ronde in NL doen op snelle bandjes zonder iets of weinig te moeten inboeten, maar ook redelijk uitdagende single trails in de alpen fietsen. Maar bv een YT Izzo zit je zowat achter de achteras te wippen. Zeker de relatief lange Nederlanders.

Laatste Pinkbike fieldtest voor downcountry en trail fietsen is wel interessant voor goed vergelijk tussen DC en trail. Ze waren trouwens vooral van de Lux Tr geen fan. https://www.pinkbike.com/news/tags/field-test/

Helaas deden ze de efficiëntie testen op verschillende banden tussen de groepen, dus niet vast te stellen welk deel van de tijden door de banden en welke door DC vs Trail kwam. En de trail fietsen waren op Assegai and DHRII wat nogal een verschil is ten opzichte van de Schwalbe's Wicked Will op de DC fietsen.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-10 12:51
Ik weet niet of dit hier al eens is aangegeven, maar de term "down-country" werd in 2013(!) voor het eerst gebruikt door Pinkbike waar ze een fiets die ze reviewden niet in één van de bestaande categorieën vonden passen. Niet om een nieuwe categorie op de markt te brengen maar om te duiden waar ze die fiets dan wel vonden passen. Er wordt in een review wel vaker gezegd dat een fiets qua eigenschappen net tussen twee categorieën valt, maar hier is er een leuke naam aangegeven. Kennelijk kreeg dit in de loop van de tijd toch meer aandacht en zijn zelfs grote merken als Canyon de term gaan gebruiken in hun marketing. Het verschuift toch allemaal in de loop van de tijd, een pure XC fiets van nu is ook niet dezelfde als een pure XC fiets van 10 jaar geleden.

Canyon vindt de Lux Trail trouwens wel een down-country fiets volgens de gelinkte blog maar ze hebben het alleen (nog?) niet als 'officiële' categorie op de site staan.

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Ja, die heb je al. De long travel 170+mm maar wel singlecrown fietsen voor in de bikeparks, al dan niet met een e-motor. Zoals de Canyon Torque bijvoorbeeld. Ik stel Megaduro voor als benaming :+
Volgens mij hadden ze daar al een naam voor: Super enduro. Maar dat is een term van ongeveer 2 a 3 jaar oud, dus ook niet meer bijtijds. Dan zou ik gewoon voor de klassieker 'freeride' gaan, want dat zijn het imo. Fietsen waar je letterlijk alles mee kan rijden, ongeacht lift of niet. Je komt er overal mee boven.

En het enige wat ik nu nog in het rijtje mis is de categorie 140-160mm, wat volgens mij nog steeds onder all-mountain hoort?

• L0we
Sjoewe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:02:
[...]

Nee, geen directe ervaring. Ook wel het laatste soort fiets dat ik persoonlijk aan m'n eigen stal zou toevoegen.

Ik lees/zie er wel regematig over, wat mij daaraan opvalt is vooral dat veel downcountry fietsen een beetje tussen wal en schip landen omdat het net niet een XC fiets is, maar ook net geen trailbike. Maakt dat de Lux Trail een slechte fiets, nee zeker niet. Maar ik vind zelf dat de Lux Trail is wat de 'gewone' Lux al twee jaar eerder had kunnen zijn. Als je die naast vergelijkbare XC fullies van Trek, Scott, of Orbea zet van de laatste jaren, bleef het toch wel behoorlijk achter qua geo en ontwikkeling.
Hoe bedoel je tussen wal en schip? Ik lees dat de verschillende modellen (Lux Trail, Spark RC, Trek Top Fuel) her en der ontzettend positief worden ontvangen, ben even benieuwd welke wal en welk schip je dan bedoelt :D.

Het lastige van die verschillende categorieën is dat het bepaalde verwachtingen schept, terwijl de fietsen daarin nog volop in beweging zijn. Iedere fabrikant geeft er zijn eigen invulling aan, terwijl het ook nog van jaar tot jaar veschilt hoe een fiets uit die categorie eruit zou moeten zien.
Om het nog eens ingewikkelder te maken kiezen de fabrikanten ook nog voor ontzettend andere indeling qua veerweg en dergelijke, waardoor de rij-eigenschappen van fietsen met een redelijk vergelijkbare geometrie alsnog compleet anders kunnen zijn.
Ik denk dat het verder vooral aankomt op wat je wilt. Ik geloof niet zo in compromissen op dit vlak. Ik aanvaard liever bepaalde nadelen van het ene, in ruil van de voordelen van het andere, maar wat voor mij een nadeel is, kan voor een ander juist weer iets positiefs zijn.
Ik denk dat dat uiteindelijk het belangrijkste is, voor mij is de totale rij-ervaring van een fiets zoveel belangrijker dan de geometrie (of die wel modern genoeg is) en in welke categorie hij valt.
Verder denk ik dat @daanb14 het heel goed verwoord. Doordat je meer reach hebt dan een normale Lux is de gewichtsverdeling anders en heb je bij het dalen meer controle. Dat is zeker wel een resultaat van de geo.
Dat is zeker waar ja, wat ik her en der lees is dat de geo wel zorgt voor een stuk relaxtere fiets. De grotere reach en slackere fiets zorgen voor meer controle, waardoor hij niet meer zo'n directe / zenuwachtige CX is.

Trapefficientie (voor het gemak op de vlakke stukken) win je vooral doordat er een behoorlijk anti-squat is toegepast toch? Dat voelt al snel als wat minder comfortabel omdat de vering pas in actie komt bij de grotere bumps. Heeft niet perse te maken met de hoek van de zadelpen en hoe slack een fiets is, als ik het goed begrijp. Gewichtsverdeling is bij het klimmen natuurlijk veel meer van belang, dan wil je wel een stijlere zadelpen hebben.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

ElmarJ16 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Volgens mij hadden ze daar al een naam voor: Super enduro. Maar dat is een term van ongeveer 2 a 3 jaar oud, dus ook niet meer bijtijds. Dan zou ik gewoon voor de klassieker 'freeride' gaan, want dat zijn het imo. Fietsen waar je letterlijk alles mee kan rijden, ongeacht lift of niet. Je komt er overal mee boven.

En het enige wat ik nu nog in het rijtje mis is de categorie 140-160mm, wat volgens mij nog steeds onder all-mountain hoort?
Oja, all-mountain was ik vergeten.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:12:
Ik zag net dat er MTB topic op tweakers is :).

[...]

Dat was ooit misschien zo, 10 jaar geleden ofzo... ik fiets soms rondes van 1000hm+ op een Enduro en das tegenwoordig goed te doen. Uiteraard niet de aller efficiëntste fiets, maar de tijd van compleet kapot gaan is wel voorbij bij enduro fietsen. Ik gebruik de climb switch zelfs eigenlijk nooit meer. Maar dat is omdat Propain platform erg goed klimt. Op mijn vorige YT Capra gebruikte ik die wel trouwens.
Maar overall zie je momenteel bij de meeste merken betere zitposities, stabielere platforms, minder gewip, etc. De +- 2015 YT Capra / Canyon Strive was echt periode dat enduro fietsen echt goed fietsbaar werden.

Heb nu 170/160mm en ga komend seizoen naar 180-180 zelfs. Maar ik woon dan ook in de Alpen. En gebruik ook regelmatig een shuttle of lift. Maar mijn standaard trainingsronde vanuit mijn huis is iets van 450m klimmen. Banden maken echt het grootste verschil: Assegai + DHR2 combi is flink pittiger, dan bijvoorbeeld DHR2+Dissector. En er zijn nog wel iets snellere combo's mogelijk. Maar ondanks dat ik ook vaak met iets van 1,5 bar fiets kan ik wel regelmatig aansluiten bij XC fietsen in de klim met de snellere combi.

Sowieso ben ik redelijk af van het dogma met betrekking tot gewicht en snelheid in klimmen/rollen: banden en platform is belangrijkste. Nu zijn daar ook wel redelijk wat artikelen over, maar uit de praktijk: ik merk het niet in mijn klimtijd op een route als ik een 2-3kg rugzak meeneem, maar ik merk het wel tussen verschillende banden op de zelfde fiets.
Pas als je vooraan mee doet in XC/marathon wedstrijdverband dan beginnen alle laatste kleine beetjes echt uit te maken. Zolang je nog midpack zit is er waarschijnlijk meer in training en techniek te halen dan carbon remhendels. :)
Enduro is ander verhaal: daar kiest men liever voor DD-casing en 250gr inserts dan gewicht.

Platform/geo is wel erg belangrijk: Bv eem Propain Hugene is super efficient en fijne zit houding. En kan je dus zowel een XC ronde in NL doen op snelle bandjes zonder iets of weinig te moeten inboeten, maar ook redelijk uitdagende single trails in de alpen fietsen. Maar bv een YT Izzo zit je zowat achter de achteras te wippen. Zeker de relatief lange Nederlanders.

Laatste Pinkbike fieldtest voor downcountry en trail fietsen is wel interessant voor goed vergelijk tussen DC en trail. Ze waren trouwens vooral van de Lux Tr geen fan. https://www.pinkbike.com/news/tags/field-test/

Helaas deden ze de efficiëntie testen op verschillende banden tussen de groepen, dus niet vast te stellen welk deel van de tijden door de banden en welke door DC vs Trail kwam. En de trail fietsen waren op Assegai and DHRII wat nogal een verschil is ten opzichte van de Schwalbe's Wicked Will op de DC fietsen.
Nice, Ben altijd jaloers op collega's die in/rond München wonen en makkelijk de alpen in kunnen duiken (zit in een tamelijk vlak deel van Duitsland, gelukkig hebben we hier wat Trumbergen waar je nog wat hoogtemetertjes kunt pakken). Wat zijn je favoriete parken? Tot nu toe zelf in Paganella, Passo Tonale en Reschenpass geweest waar de eerste toch wel m'n favoriet is hoewel Reschenpass ook wel erg tof is.

Overigens als ik verder leven in München in gedachten neem (inclusief de prijs) ben ik genezen maar das wat anders :+
L0we schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Trapefficientie (voor het gemak op de vlakke stukken) win je vooral doordat er een behoorlijk anti-squat is toegepast toch? Dat voelt al snel als wat minder comfortabel omdat de vering pas in actie komt bij de grotere bumps. Heeft niet perse te maken met de hoek van de zadelpen en hoe slack een fiets is, als ik het goed begrijp. Gewichtsverdeling is bij het klimmen natuurlijk veel meer van belang, dan wil je wel een stijlere zadelpen hebben.
Dat is wel iets te makkelijk gezegd, anti-squat is een groot deel inderdaad maar de uitwerking/hoe tot die anti-squat te komen (en wat voor demping je er aan hebt hangen) is sterk van invloed op wat de gevolgen voor de rest van de vering is.
Leestip: https://enduro-mtb.com/en/mtb-suspension-kinematics/
en: https://enduro-mtb.com/en/mtb-suspension-systems/

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 06-01-2022 17:44 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:50
GoldenSample schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Nice, Ben altijd jaloers op collega's die in/rond München wonen en makkelijk de alpen in kunnen duiken (zit in een tamelijk vlak deel van Duitsland, gelukkig hebben we hier wat Trumbergen waar je nog wat hoogtemetertjes kunt pakken). Wat zijn je favoriete parken? Tot nu toe zelf in Paganella, Passo Tonale en Reschenpass geweest waar de eerste toch wel m'n favoriet is hoewel Reschenpass ook wel erg tof is.

Overigens als ik verder leven in München in gedachten neem (inclusief de prijs) ben ik genezen maar das wat anders :+
Wees blij dat je nog wat hoogtemetertjes kan pakken. Ik kan hier zo ongeveer van -4 naar +1 NAP.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag de maiden voyage op de Anthem. De High Rollers doen hun naam niet echt eer aan. Ja het rolt, maar de weerstand is behoorlijk. Dus nog maar even op zoek naar iets snellers, setje Wolfpack Cross/Race lijkt me wel wat of nog anders tips (27.5)?

Stuur mag ook wel wat smaller. Nu 780, maar toch een aantal keer een boompje mee gepikt. Kwestie van wennen misschien, dus ga eerst de handvaten etc eens een stukje naar binnen schuiven en wat experimenteren. Stuk eraf zagen kan altijd nog.

Ook snap ik het nut van een 30 tands tandwiel niet aan de voorkant. Zit nu constant op de kleinste kransjes, dus maar eens vervangen door een 32 of 34 tands oval.

Verder tevreden, kwestie van finetunen.

• Sjoewe
Ko.Kane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:12:
Dat was ooit misschien zo, 10 jaar geleden ofzo... ik fiets soms rondes van 1000hm+ op een Enduro en das tegenwoordig goed te doen.
Ik rij ook alles op een Enduro, was een beetje sarcastisch bedoeld :+
Alleen ik woon niet in de Alpen helaas.

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 06-01-2022 19:00 ]

• luuk66
Wie van jullie heeft er een bikefit gedaan bij zijn aankoop van mtb? of wordt alles goed gezet bij een fysieke aankoop in een winkel vaak? Of wat zijn jullie ervaringen hiermee?

• Ko.Kane
GoldenSample schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Voor Enduro en trail centres achtig:
- Dolomiti bikepark en dan de endruo trails tussen Paganello, Molveno en Andalo, de bikepark trails zijn trouwens ook wel ok, vooral bij Fai del Paganello
- Reschenpass idd
- Canazei (dolomiten)
- Kronplatz/Bruneck (dolomiten)
- Finale Ligure en de plaatsen daarnaast: Pietra Ligure etc
- Garda-meer noord: Torbole/Riva, shuttles naar St Barbara en Monte Baldo
- Saalbach Hinterglem ook wel: wel op de makkelijkere trails veel brake bumps.
- Solden: "Bike republic Solden"
- Neustift, stubaital Elferbahnen: EinsEiner & ZweiZweier, twee trails, wel lang, en uitdagend.

Bikeparks:
- Alle BP's :+

Ik ken niet echt een bikepark die ik niet zou aanraden. Mits je van park rijden houdt, dus elke trail paar keer doen om sneller te gaan of alle (side)- features uit te proberen. Belangrijk is dat je van te voren weet wat het voorsteld: Aantal trails, moeilijkheids graad.
Leogang, Fiss-Serfaus hebben veel trails bv. Daar kun je wel paar dagen spelen. Zo zijn er meerdere, Gravity Card is wel goed overzicht.

Maar bv als je via Oostenrijk en Brennerpas naar Italië gaat: Bikepark Tirol in Steinach am Brenner, twee langere tracks, maar kun je zeker middag non-stop achter elkaar doen zonder dat het verveeld. Of Neustift in Stubaital of Bikepark Mutters/Innsbruck.
Bike park Plose in Brixen is ook leuke stop. Dat zijn niet echt bestemmingen waar je apart voor uit Nederland moet komen, maar leuk als tussenstop of onderdeel van roadtrip.

Ligt ook aan hoe je in de sport staat: veel Nederlanders zitten er wat recreatiever in, gemiddeld wat lager skillnivo, dus parklaps duren langer en geven vaak ook meer voldoening. En elke plek is nieuw, dus dat maakt het al snel veel leuker.
Ik ga soms 2 uur voor sluiting naar Bikepark Innsbruck omdat ik dan nog 4 a 5 nonstop laps kan maken, en dat zie ik meer als 'training', alsof je 2 uur naar de gym gaat. Dat is omdat ik het ken en het "wel een beetje gezien heb daar". Veel lokals vinden het ook niks, te weinig trails, te lang dezelfde trails etc, maar ja dat komt gewoon omdat je er te vaak bent geweest.
Wij gaan ook overal en nergens heen om nieuwe dingen te vinden en afwisseling te houden.
luuk66 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:06:
Wie van jullie heeft er een bikefit gedaan bij zijn aankoop van mtb? of wordt alles goed gezet bij een fysieke aankoop in een winkel vaak? Of wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Winkels (zelfs in de Alpen) erg hit and miss, maar vooral 90% miss: Remhendels te ver naar buiten en klanten niet eens vertellen dat sturen bedoeld zijn om in te korten.

Bikefit: alleen als je goede recensies hebt en vertrouwen hebt dat ze op de juiste lijn zitten. De meesten zitten in de performance wielren en XC hoek en focussen vooral op de efficiëntie van de zithouding. De echte speciaal zaken zoeken zelfs de hoeken voor je cleats uit.
Dat is dus niet in de hoek van een trail of all mountain fiets optimaal afstellen op handling. En lang niet alle fitters zijn op de hoogte van de moderne geo trends en wat men zoals doet op een MTB tegenwoordig.

Maar er zijn genoeg video tutorials om de basis af te stellen voor alle disciplines. Eerste stap is juiste maat fiets. En zadel hoek/positie, stuur hoogte en breedte is zelf goed mee te spelen.

Ik heb geo's van mijn fietsen in excel en als ik nwe fiets koop vergelijk ik met oude, en dan heb ik zo de juiste riser en aantal spacer onder de stem te pakken. Dan is het meestal aardig goed en kun je nog wat fine tunen.
Of je speeld hier mee: https://www.bike-stats.de/ , je kan zelfs sturen etc in voeren qua sweep en rise.

[ Voor 5% gewijzigd door Ko.Kane op 06-01-2022 19:47 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Voor Enduro en trail centres achtig:
- Dolomiti bikepark en dan de endruo trails tussen Paganello, Molveno en Andalo, de bikepark trails zijn trouwens ook wel ok, vooral bij Fai del Paganello
- Reschenpass idd
- Canazei (dolomiten)
- Kronplatz/Bruneck (dolomiten)
- Finale Ligure en de plaatsen daarnaast: Pietra Ligure etc
- Garda-meer noord: Torbole/Riva, shuttles naar St Barbara en Monte Baldo
- Saalbach Hinterglem ook wel: wel op de makkelijkere trails veel brake bumps.
- Solden: "Bike republic Solden"
- Neustift, stubaital Elferbahnen: EinsEiner & ZweiZweier, twee trails, wel lang, en uitdagend.

Bikeparks:
- Alle BP's :+

Ik ken niet echt een bikepark die ik niet zou aanraden. Mits je van park rijden houdt, dus elke trail paar keer doen om sneller te gaan of alle (side)- features uit te proberen. Belangrijk is dat je van te voren weet wat het voorsteld: Aantal trails, moeilijkheids graad.
Leogang, Fiss-Serfaus hebben veel trails bv. Daar kun je wel paar dagen spelen. Zo zijn er meerdere, Gravity Card is wel goed overzicht.

Maar bv als je via Oostenrijk en Brennerpas naar Italië gaat: Bikepark Tirol in Steinach am Brenner, twee langere tracks, maar kun je zeker middag non-stop achter elkaar doen zonder dat het verveeld. Of Neustift in Stubaital of Bikepark Mutters/Innsbruck.
Bike park Plose in Brixen is ook leuke stop. Dat zijn niet echt bestemmingen waar je apart voor uit Nederland moet komen, maar leuk als tussenstop of onderdeel van roadtrip.

Ligt ook aan hoe je in de sport staat: veel Nederlanders zitten er wat recreatiever in, gemiddeld wat lager skillnivo, dus parklaps duren langer en geven vaak ook meer voldoening. En elke plek is nieuw, dus dat maakt het al snel veel leuker.
Ik ga soms 2 uur voor sluiting naar Bikepark Innsbruck omdat ik dan nog 4 a 5 nonstop laps kan maken, en dat zie ik meer als 'training', alsof je 2 uur naar de gym gaat. Dat is omdat ik het ken en het "wel een beetje gezien heb daar". Veel lokals vinden het ook niks, te weinig trails, te lang dezelfde trails etc, maar ja dat komt gewoon omdat je er te vaak bent geweest.
Wij gaan ook overal en nergens heen om nieuwe dingen te vinden en afwisseling te houden.
Lijkt er op dat jij iets meer richting enduro/nature trail hangt dan ik, overigens vond ik dat ook de kracht van Paganella dat je beide hebt. Verder is mijn tijd in een park een stuk minder dus wil vooral afdalingsmeters pakken, op een dagje bikepark kom ik denk tot een metertje of 8000 gok ik. Pauzes voor de handjes heb ik wel nodig, snel wil ik wel zijn maar stoppen vind ik prima. Sowieso hoeft van mij klimmen niet zo, heb er geen hekel aan maar geeft me niet heel veel voldoening. Wat je zegt over Innsbruck klinkt wel herkenbaar, 2 dage Tonale was prima maar dan heb je het echt dik en breed gezien. Vind sowieso de echt 100% geprepte trails in Paganella beter dan Tonale, features die beter uit komen en interessant zijn voor verschillende niveaus is er beter voor elkaar dan Tonale.

Zit gelukkig iets dichterbij dan Nederland maar nog steeds wel een pokke-end, combineer het dus idealiter met een (klein) weekje weg. Van het voorjaar maar naar de kleinere parken dichterbij gaan, helaas heb je dan maar 100-200 hoogtemeter per run, wel goed voor paar beginnende vrienden.
[...]

Winkels (zelfs in de Alpen) erg hit and miss, maar vooral 90% miss: Remhendels te ver naar buiten en klanten niet eens vertellen dat sturen bedoeld zijn om in te korten.

Bikefit: alleen als je goede recensies hebt en vertrouwen hebt dat ze op de juiste lijn zitten. De meesten zitten in de performance wielren en XC hoek en focussen vooral op de efficiëntie van de zithouding. De echte speciaal zaken zoeken zelfs de hoeken voor je cleats uit.
Dat is dus niet in de hoek van een trail of all mountain fiets optimaal afstellen op handling. En lang niet alle fitters zijn op de hoogte van de moderne geo trends en wat men zoals doet op een MTB tegenwoordig.

Maar er zijn genoeg video tutorials om de basis af te stellen voor alle disciplines. Eerste stap is juiste maat fiets. En zadel hoek/positie, stuur hoogte en breedte is zelf goed mee te spelen.

Ik heb geo's van mijn fietsen in excel en als ik nwe fiets koop vergelijk ik met oude, en dan heb ik zo de juiste riser en aantal spacer onder de stem te pakken. Dan is het meestal aardig goed en kun je nog wat fine tunen.
Of je speeld hier mee: https://www.bike-stats.de/ , je kan zelfs sturen etc in voeren qua sweep en rise.
Eens, verder speelt natuurlijk voorkeur mee en is in de ene fiets een L bijna een M of een XL van een ander merk.

• Klitse
  • Niet online
pjlgt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:36:
Vandaag de maiden voyage op de Anthem. De High Rollers doen hun naam niet echt eer aan. Ja het rolt, maar de weerstand is behoorlijk. Dus nog maar even op zoek naar iets snellers, setje Wolfpack Cross/Race lijkt me wel wat of nog anders tips (27.5)?
Prima setje, heb ik ook op de Hardtail (29").
Grip zat in NL en rolt prima.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

Galois schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:55:
De regen heeft geen enkele MTB-route goed gedaan de afgelopen tijd... Ik probeer ze dan ook zoveel mogelijk te mijden/sparen, maar voor morgen heb ik een afspraak staan om in Lochem te gaan fietsen. Ben benieuwd hoe de route erbij staat, want ook daar zal het de afgelopen tijd net zoveel geregend hebben als op mijn lokale rondjes :)

Al lijkt het mee te vallen gezien de commentaren op mtbroutes.nl.
Even op mijzelf reageren: Lochem ligt er TOP bij. Geen noemenswaardige plassen. Erg mooie route met supermooie snelle afdalingen. Aanrader! We hebben ook Vorden gedaan (dat er naast ligt), maar die was hier en daar wat natter (maar wel goed te doen hoor).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
Gisteren vier rondjes Westenschouwen gedaan. Lag er top bij. Blijft een heel mooi maar ook uitdagend stuk. Vooral de klimmetjes. >:)

Helaas nog niet de sluitingen van mijn schoenen binnen dus ik fietste weer met kabelbinders rond 1 schoen _O-

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-11 19:31
Hé Guys and girls. Vraagje; ik zoek een vervanger voor m’n hardtail Cube en het moet een fully zijn (ouwe man, rug). M’n oog valt een beetje op een Kona hei hei. Alu is prima. Beetje marktplaats in de gaten houden, maar ik zit met de maatvoering. Ik heb nu een Lux in maat L, de XL versie daarvan wat te groot, maar op de site van Kona staat dat ik voor een Hei Hei wel een XL moet kiezen (184-196), ben 1.90.

Klopt dat?

En klopt mijn idee dat dit een wat relaxed XC is? Een soort “downcountry” of zoals dat hip heet; 120mm voorvork en 100-120mm achter. Ik zoek niet iets full race, meer voor wat fun maar niet te lui als een Process 153/142

Thanks!

• Sjoewe
Holk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:31:
Hé Guys and girls. Vraagje; ik zoek een vervanger voor m’n hardtail Cube en het moet een fully zijn (ouwe man, rug). M’n oog valt een beetje op een Kona hei hei. Alu is prima. Beetje marktplaats in de gaten houden, maar ik zit met de maatvoering. Ik heb nu een Lux in maat L, de XL versie daarvan wat te groot, maar op de site van Kona staat dat ik voor een Hei Hei wel een XL moet kiezen (184-196), ben 1.90.

Klopt dat?

En klopt mijn idee dat dit een wat relaxed XC is? Een soort “downcountry” of zoals dat hip heet; 120mm voorvork en 100-120mm achter. Ik zoek niet iets full race, meer voor wat fun maar niet te lui als een Process 153/142

Thanks!
Als voorzitter van de GoT Kona-fanclub zeg ik, doen!
De Heihei is idd een soort relaxte XC cq. downcountry (ver) voordat het zo heette in de volksmond.

En mijn Process 153 is niet lui eh }:|

dat ben ik zelf

• Klitse
  • Niet online
Holk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:31:

Klopt dat?

Thanks!
Met 1.90m zou ik vrijwel altijd een XL versie kiezen. Waarom is de Lux in maat XL te groot? Omdat Canyon dat zegt of heb je dat zelf ervaren?
De Lux Trail is vergelijkbaar met de Hei Hei. Reach en Stack en ETT zijn bijna hetzelfde. Dus als je de Lux Trail vergelijkt met de Hei Hei moet je dezelfde maat hebben.
De Canyon Lux (niet trail) is wel iets kleiner. Scheelt op een XL 25mm reach en 25mm ETT.
Dus als je een "gewone" lux in XL al te groot vond moet je dus een L op een Hei Hei.
Maar met jouw lengte zou ik toch echt een XL pakken. Zeker Canyon adviseert in de regel eerder te klein dan te groot.

Maar stel dat je nu PERFECT op je huidige fiets zit (is dat zo?):
Welke LUX heb je? Welk jaar? Wat is je binnenbeenlengte, hoe lang is je huidige stuurpen, hoeveel backsweep, upsweep en rise heeft je stuur/stuurpen combinatie, hoeveel spacers zitten er onder je stuurpen, enz, allemaal info die helpt om te bepalen wat theoretisch de juiste maat is. Echter, het blijft theoretisch dus proefrijden is beter. Wellicht kan je ergens proefrijden op een Hei Hei. Weet niet of je in de buurt van Nijmegen woont maar hier hebben ze Kona's die je volgens mij ook kunt huren: https://www.ltsports.nl/

De Hei Hei is dus hetzelfde als de Lux Trail. En als je iets gemoedelijker zoekt dan een full blown Race Fully dan zit je daar wel goed.

Overigens kun je op deze site goed de geo getallen vergelijken: https://geometrygeeks.bike/

• Prulleman
maar, even wat een andere insteek, als je nu een lux hebt, waarom dan een 2e XC/DC fully erbij, Voor zover ik weet is een hei hei eigenlijk bedoeld als moderne xc fiets, net zoals een scott spark, en niet als DC..

Naast een Lux zou ik dan eerder voor een 130mm trail fiets gaan, met een hei hei heb je naar mijn idee teveel overlap.

zoiets bv: https://www.yt-industries...e-2/preview?number=101429

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 07-01-2022 12:12 ]

Strava

• Sjoewe
Ben het wel met @Prulleman eens. Als je je Lux niet wilt vervangen, maar er iets naast wilt, dan zou je beter een short travel trailbike kunnen kiezen.

Bijvoorbeeld een Kona Process 134, die wordt in veel reviews toch ook wel aangemerkt als een hele fijne allrounder. IMHO is dat ook precies waar Kona goed in is, leuke speelse fietsen maken die beetje buiten de lijntjes kleuren.

Zie ook: https://www.pinkbike.com/...-process-134-crdl-29.html

Nadeel is wel dat Kona behoorlijk aan de prijs is voor wat je ervoor terugkrijgt qua specs op het moment. Als dat je focus heeft, dan ben je beter af met een direct sales leverancier.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Laat hem toch een heihei kopen. Hij fietst dan vrijwel niet meer op zijn andere fiets, mooi weer 1 Cube/Canyon van de trails af.

[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 07-01-2022 12:33 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zonoskar schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:31:
Laat hem toch een heihei kopen. Hij fietst dan vrijwel niet meer op zijn andere fiets, mooi weer 1 Cube/Canyon van de trails af.
Is het zo kommer en kwel met Cube en Canyon?

• Ko.Kane
Prulleman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:10:
maar, even wat een andere insteek, als je nu een lux hebt, waarom dan een 2e XC/DC fully erbij, Voor zover ik weet is een hei hei eigenlijk bedoeld als moderne xc fiets, net zoals een scott spark, en niet als DC..

Naast een Lux zou ik dan eerder voor een 130mm trail fiets gaan, met een hei hei heb je naar mijn idee teveel overlap.

zoiets bv: https://www.yt-industries...e-2/preview?number=101429
Afbeeldingslocatie: https://www.mtb-news.de/forum/proxy.php?image=https%3A%2F%2Ffstatic1.mtb-news.de%2Fv3%2F25%2F2547%2F2547552-k3xw2r5adq27-img_20210306_180935_874-large.jpg&hash=73552ea8cc6ede5cc8fff1729bc8fe1e

Dit is real world photo van Izzo: de echte zadel pen hoek is echt mega vlak, en als je lang bent zit je dus zowat op je achteras. Zadel is ook al max naar voren geduwd.

Ben het verder wel eens dat zo'n type fiets wel goed idee is, maar dan efficiënt mogelijk. Ik ben dus fan van Propain momenteel: YouTube: 2022 Propain Hugene Review: The Definition of Balanced | 2021 Fall F...

Maar er zijn genoeg andere in dat segment. Prop en Canyon zijn momenteel wel 1 van de best verkrijgbare fietsen qua levertijden.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Daan_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Is het zo kommer en kwel met Cube en Canyon?
De afkeer van deze Duitse budget merken (en Haibike, en Radon en...) zit diepgeworteld bij mij. Sorry.

• Prulleman
Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]

Dit is real world photo van Izzo: de echte zadel pen hoek is echt mege vlak, en als je lang bent zit je dus zowat op je achteras. Zadel is ook al max naar voren geduwd.

Ben het verder wel eens dat zo'n type fiets wel goed idee is, maar dan efficiënt mogelijk. Ik ben dus fan van Propain momenteel: YouTube: 2022 Propain Hugene Review: The Definition of Balanced | 2021 Fall F...

Maar er zijn genoeg andere in dat segment. Prop en Canyon zijn momenteel wel 1 van de best verkrijgbare fietsen qua levertijden.
hmm, ja dat is inderdaad wel een bijzondere STA.. misschien is de fiets in dit voorbeeld ook een maatje te klein waardoor het zadel te hoog moet, waardoor de STA meer invloed heeft op de positie..

op de site ziet het er toch anders uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RS-gTR_DCzSp_LBhEvY0F5TjVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SRAqGNYRK6Ihr0q4oxeRagzO.png?f=fotoalbum_large

de foto in jou post lijkt wel een beetje skewed..
op papier is ie met 77 graden ook redelijk normaal, mijn spark in L is 76,6

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 07-01-2022 12:42 ]

Strava

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]

Dit is real world photo van Izzo: de echte zadel pen hoek is echt mega vlak, en als je lang bent zit je dus zowat op je achteras. Zadel is ook al max naar voren geduwd.

Seat tube angle van een Izzo is 77 graden. Lijkt me allesbehalve vlak. Zoals Prulleman al zegt. Die fiets op de foto is waarschijnlijk te klein voor de berijder.

• Ko.Kane
Prulleman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:39:
[...]

hmm, ja dat is inderdaad wel een bijzondere STA.. misschien is de fiets in dit voorbeeld ook een maatje te klein waardoor het zadel te hoog moet, waardoor de STA meer invloed heeft op de positie..

op de site ziet het er toch anders uit
[Afbeelding]
Is wellicht zo, kan even niet de lengte van deze eigenaar vinden. Maar kennis van me is denk ik 1,95 op de grootste Jeffsy, en dat ziet er niet veel anders uit.

En omdat Holk 1,9m is de kans dat dit issue is stuk groter dan voor iemand van 1,8, zeker als hij toevallig wat lange benen heeft.

@zonoskar Nu zit tussen die merken ook wel grote verschillen. Maar ik zie het als plicht van een MTBer om online te kopen, totdat fietszaken minimale service en kunde gaan leveren die kan concurreren met de online merken.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Hmm. Ik zit nu al een tijdje de Canyon website in de gaten te houden of de Grand Canyon 8 op voorraad is.
Nu zie ik dat de Grand Canyon 7 te bestellen is (levering eind feb).

Ga je toch twijfelen. Een fiets die vewacht wordt, of een fiets die te bestellen is.

De verschillen die ik tot noch toe gezien heb zitten vooral hierin:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiZjZd--TEHmD8NTOXucM8tvnFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YPuz00j9XjgQgO8mYGp5ZGBF.png?f=fotoalbum_large

Nou ben ik zelf nog geen ervaring met SRAM, enkel Shimano schakelgroep en ik moet zeggen dat push/pull schakelen mij natuurlijker lijkt, maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
Lastig lastig.

Waar ga ik het verschil tussen de 2 fietsen merken?

[ Voor 3% gewijzigd door Flix20 op 07-01-2022 12:56 ]

PSN: Flix20-NL

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Alleen voor de vork zou ik al wachten

• Ko.Kane
Klitse schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:44:
[...]

Seat tube angle van een Izzo is 77 graden. Lijkt me allesbehalve vlak. Zoals Prulleman al zegt. Die fiets op de foto is waarschijnlijk te klein voor de berijder.
Dat is de effective seattube angle wat een lijn van BB naar zadelpen is met zadel op hoogte van top of head tube is.
Dat is niet de actual seat angle: hoe verder je voorbij het theoretische punt is hoe groter de divergentie is. Effective seat angle is dus alleen voor mensen relevant die zadel relatief laag hebben. Zadel op handvat nivo of iets hoger is dus al flink anders.

Volgens bike-stats.de voor de Izzo Blaze:
Sitzwinkel effektiv 77 °
Sitzwinkel real 69.5 °

Goed vuistregel: als een merk alleen de eff hoek geeft in hun geo tabel, dan is de werkelijk vaak slecht. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Ko.Kane op 07-01-2022 13:27 ]

• Prulleman
Flix20 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:53:
Hmm. Ik zit nu al een tijdje de Canyon website in de gaten te houden of de Grand Canyon 8 op voorraad is.
Nu zie ik dat de Grand Canyon 7 te bestellen is (levering eind feb).

Ga je toch twijfelen. Een fiets die vewacht wordt, of een fiets die te bestellen is.

De verschillen die ik tot noch toe gezien heb zitten vooral hierin:
[Afbeelding]

Nou ben ik zelf nog geen ervaring met SRAM, enkel Shimano schakelgroep en ik moet zeggen dat push/pull schakelen mij natuurlijker lijkt, maar dat kan een kwestie van wennen zijn.
Lastig lastig.

Waar ga ik het verschil tussen de 2 fietsen merken?
Naast de veel betere vork is Sram SX vs een slx/xt mix is toch ook wel de moeite waard.. tenzij je nu niks hebt zou ik wachten

Strava

• Holk
Oeh, Wow, thanks voor alle berichten, ik ga zo even alles goed lezen. Eerst wat snelle reacties.

Waarom een tweede XC/DC; deze is voor in ons vakantiehuisje. Daar heb ik nu m’n Cube hardtail staan en zoek daar een vervanger voor. Wil niet elke keer m’n Lux meenemen, in de zomer pak ik de racer mee en dan heb ik nog steeds de keuze.

De Lux 2020 heb ik in de L en in de XL getest op de BikeMotion (laatste beurs die nog mocht, ongeveer een week later was de eerste lockdown). De L past beter qua reach en voelde net zoals de Oiz en Supercaliber die ik daarvoor heb moge testen. Heb een bikefit gedaan en zit eigenlijk heel goed op deze fiets.

Ik ga nu de rest even lezen :)

• Klitse
  • Niet online
Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Dat is de effective seattube angle wat een lijn van BB naar zadelpen is met zadel op hoogte van top of head tube is.
Dat is niet de actual seat angle: hoe verder je voorbij het theoretische punt is hoe groter de divergentie is. Effective seat angle is dus alleen voor mensen relevant die zadel relatief laag hebben. Zadel op handvat nivo of iets hoger is dus al flink anders.

Volgens bike-stats.de voor de Izzo Blaze:
Sitzwinkel effektiv 77 °
Sitzwinkel real 69.5 °

Goed vuistregel: als een merk alleen de eff hoek geeft in hun geo tabel, dan is de werkelijk vaak slecht. :+
Ja dat is ook weer waar.
Probleem is dat de echte seattube angle vaak niet vermeld wordt. Dus het blijft lastig vergelijken. Zeker als je je zadel hoger (of lager) dan "normaal" hebt en je zitbuis een (flinke)knik heeft.

Of jouw laatste regel ook daadwerkelijk waar is weet ik niet. Op mijn Moxie en NS valt het wel mee. Maar daar zitten dan ook geen enorme bochten in.

I mean:

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb7947785/p5pb7947785.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Klitse op 07-01-2022 14:25 ]

• Ko.Kane
@Klitse het is lastig vergelijken, maar je moet gewoon even die waarde achterhalen. Dat kun je zelf in CAD doen, maar ook bv hier: https://www.bike-stats.de/

En dan kun je ook twee fietsen over elkaar leggen: bv Hugene en Izzo klik

onder de geometrie overlay kun je via steeksleuteltje zadels etc toevoegen, en in menu links kan je overlay punt kiezen: voorwiel, achterwiel of BB.

In de geometrie rechner kun je kijken wat effect van bv Mullet of andere vork is op je Geo.

• Klitse
  • Niet online
Sommige mensen wel ja.
Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:31:
maar je moet gewoon even die waarde achterhalen
Probleem is dus dat veel fabrikanten dit niet vermelden. Waarom eigenlijk niet....

• Prulleman
Klitse schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:47:
[...]

Probleem is dus dat veel fabrikanten dit niet vermelden. Waarom eigenlijk niet....
Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:56:
[...]

Strava

• Klitse
  • Niet online
Ik vraag me dus af of dat zo is. Zoals ik al zei valt dat bij mijn fietsen wel mee. Kan ook weer zo'n dingetje zijn van: Iedereen doet het zo dus wij ook.

Daarbij, als VEEL fabrikanten het doen, is de echte seat angle dus niet slecht maar de standaard. 8) (Of standaard slecht).

[ Voor 17% gewijzigd door Klitse op 07-01-2022 15:29 ]

• Ko.Kane
Woosh..... ;) daarom dus ook de link naar een database van iemand die het voor je doet.
[...]

Omdat dit 1 van de lastigste packaging problemen is in frame design. En dus de actual angle een compromis is. En ook moeilijk voor de meeste mensen om echt te snappen: een actual van 69 graden op de ene fiets heeft niet het zelfde effect als als 69 graden op andere fiets. Als de aanzet van pijp hoger is, oftewel een langere seattube length en/of kortere insertion depth, of de totale pijp/werklijn naar voren geschoven is, is een vlakkere actual angle meestal minder een probleem.

Bv de fietst die jij postte heeft vlakke hoek, maar omdat de pijp zo ver naar voren gericht is (niet ri BB) zit voor dat type fiets zadel best op goede plek.

Dus je kan eigenlijk goed modern frame hebben, met stijle eff-STA, maar met een relatief groot verschil met de actual hebben, maar door goed design (werklijn verschoven naar voren), een goede zadel positie waarborgen voor de meeste binnenbeenlengtes. In dat geval is het slechte marketing om te noemen, omdat het wellicht een niet bestaand probleem creëert.
Dat is wel de uitzondering....Meestal is het niet noemen feit dat het een compromis was.

Merken die het wel noemen zijn meestal modern stijl, zoals Propain en die maken daar hun marketing omheen. ECHTER de keerzijde van het compromis benoemen ze minder in hun marketing, namelijk de relatief lange seat tubes gecombineerd met de korte insertion depths.... Ze geven die waardes wel netjes op bij geo en technische data, maar zijn er voor de rest stil over, en wordt in elke review wel aangestipt als aandachtspunt.
Waardoor veel mensen bij juiste maat fiets qua lengte, niet een langere dropper dan max 125-150mm kunnen gebruiken. Ik heb lange benen dus ik kan afhankelijk van model wel 185-200mm.

• Prulleman
uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje, als daar dan een getalletje aan hangt die ervoor zorgt dat je goed of juist niet goed zit op een bepaalde maat met een bepaalde zadelhoogte is natuurlijk wel afhankelijk van de eff STA, maar op papier/geochart is er maar lastig iets over te zeggen..
Niet alle moderne fietsen zijn hetzelfde ontworpen en de HTA en reach moeten ook bij de STA passen

Strava

• Ko.Kane
Prulleman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:43:
uiteindelijk gaat het om het totaal plaatje, als daar dan een getalletje aan hangt die ervoor zorgt dat je goed of juist niet goed zit op een bepaalde maat met een bepaalde zadelhoogte is natuurlijk wel afhankelijk van de eff STA, maar op papier/geochart is er maar lastig iets over te zeggen..
Niet alle moderne fietsen zijn hetzelfde ontworpen en de HTA en reach moeten ook bij de STA passen
Daarom is CAD of sites zoals Bike-stats.de dus wel belangrijk. Zodat je de overlay kan maken en hoe de getalletjes in samenhang uitwerken. Vooral ook omdat je je zadel hoogte ook kan ingeven en laten tekenen, en ook stuur/stem combos.

1vd drivers is trouwens de chainstay lengte vooral bij 29": korte(re) chainstays maken packaging lastiger zeker als er lange vering bij komt. Prop heeft dus 445mm en YT Izzo 435mm uit mijn hoofd.
Nu is dat weer een totaal ander onderwerp, maar 445mm chainstays zijn met de moderne langere reaches mijn inziens wel de juiste weg om balans front to rear centre normaal te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Ko.Kane op 07-01-2022 15:51 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:43:
Plus iedereen is anders. Als je lange benen hebt maar een kort lijf kom je wel wat eerder op een vlakke STA als er een groot verschil tussen de actual en de effectieve seatube angle zit. Heb zelf wat wat last van dat probleem, binnen been lengte van iets van 92 cm oid terwijl ik 188 ben. Dan groeit je Effectieve Top Tube lengte ook weer flink. Gelukkig zit ik eigenlijk wat te laag en ram ik het zadel zo ver mogelijk naar voren. Een L is qua zadelhoogte eigenlijk te klein, een XL echter qua effectieve top tube weer te groot.

Voor m'n volgende fiets zeker iets om meer op te letten tov m'n huidige Trek. Maar ook dan is de vraag: L of XL?
Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:50:
[...]

Daarom is CAD of sites zoals Bike-stats.de dus wel belangrijk. Zodat je de overlay kan maken en hoe de getalletjes in samenhang uitwerken. Vooral ook omdat je je zadel hoogte ook kan ingeven en laten tekenen, en ook stuur/stem combos.

1vd drivers is trouwens de chainstay lengte vooral bij 29": korte(re) chainstays maken packaging lastiger zeker als er lange vering bij komt. Prop heeft dus 445mm en YT Izzo 435mm uit mijn hoofd.
Nu is dat weer een totaal ander onderwerp, maar 445mm chainstays zijn met de moderne langere reaches mijn inziens wel de juiste weg om balans front to rear centre normaal te houden.
Nadeel daarvan is alleen weer dat je fiets nog langer wordt en wat lomper. Ook hier is voorkeur weer belangrijk en hoe je fiets, op de uitdagende stukjes sta ik toch altijd gezien ik meestal loopjes omhoog en naarbeneden maak, dan zit dat minder in de weg dan als je al trappend op een vlakker parcours de grens op zoekt.

[ Voor 36% gewijzigd door GoldenSample op 07-01-2022 17:23 ]

• Holk
Als ik de stack en reach van een Lux SLX 2020 er bij haal is dit 605/455 bij een L. Een Trail CF 2022 is 614/480 bij een L, bijna dezelfde verhouding. Een Kona Hei Hei heeft bij maat L een s/r van 612/465, een XL 621/500, dat is een whopping 45mm “verdere” reach dan een Lux. M’n Cube heeft een s/r van 636/433 (2018 model, 21”)

M’n gevoel bij een Lux XL was vooral dat de fiets te groot was, stuur te ver naar voren waardoor alles ‘voor’ me gebeurde en daarmee het sturen vooral zwaar aanvoelde. S/r van die XL fiets was 629/475

Lengte 190, binnen been lengte is 88cm. Canyon heeft ook aan een L. Ik denk dat ik toch op een L van Kona uit kom…

[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 07-01-2022 18:57 ]

• Ko.Kane
@GoldenSample ik heb het zelf ook: ik ben maar 1,82 maar heb wel 90cm been lengte.... :X

Maar wat jij beschrijft is precies waar het probleem vandaag nog wel vaak zit: bij beenlengtes van +90cm en lichaamslengte van 1,85 tot 2m zit je vaak nog niet ideaal. En als je relatief lange benen hebt, is je rug dus relatief kort dus dan loop je sneller tegen limiet van de ETT aan. Dat is typisch Nederlands probleem. De gemiddelde lengte is hier duidelijk lager in de Alpen.

Die lengte vd totale fiets is voor duidelijk minder een probleem dan gedacht. Zelfs als je spitskehren op je voorwiel moet maken merk je het nauwelijks. Ik ben paar jaar terug van een 27,5" naar een 29" gegaan, door andere geo +5cm wielbasis erbij, en van voorkant voorwiel tot achterkant achterwiel natuurlijk nog meer wegens verschil in diameter.
Voordeel is merkbaar in stabiliteit zowel bij klimmen doordat er meer druk op voorwiel zoekt het minder, alsook meer stabiliteit en snelheid bij afdalen.

• Ko.Kane
Holk schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:56:
Als ik de stack en reach van een Lux SLX 2020 er bij haal is dit 605/455 bij een L. Een Trail CF 2022 is 614/480 bij een L, bijna dezelfde verhouding. Een Kona Hei Hei heeft bij maat L een s/r van 612/465, een XL 621/500, dat is een whopping 45mm “verdere” reach dan een Lux. M’n Cube heeft een s/r van 636/433 (2018 model, 21”)

M’n gevoel bij een Lux XL was vooral dat de fiets te groot was, stuur te ver naar voren waardoor alles ‘voor’ me gebeurde en daarmee het sturen vooral zwaar aanvoelde. S/r van die XL fiets was 629/475

Lengte 190, binnen been lengte is 88cm. Canyon heeft ook aan een L. Ik denk dat ik toch op een L van Kona uit kom…
Als je fietsen vergelijkt en hoe ze aanvoelen ook even de stemlengte meenemen, voor staande positie reach+stem, voor zittende beter ETT+reach.

in L:
Lux 455+80 = 535mm
Lux Tr 480+60= 540mm

Redelijk consequente seizing dus bij Canyon tussen de Lux en de Lux TR. :)

Lux XL: 475+80=555mm

Kona Hei Hei heeft volgens mij een 40mm stem.
in L dus: 465+40= 505mm
in XL dus: 500 + 40= 540mm

Dat je dus een L Lux goed vind zitten en een Lux XL te lang, wijst er dus eigenlijk op dat je op XL Hei Hei uitkomt. (Mocht de HeiHei stem lengte trouwens toch 60mm zijn: die leent zicht sowieso prima voor een 40-45mm stem)

Zon kortere stem geeft trouwens ook minder gevoel van over de voorkant hangen en directer stuur gedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Ko.Kane op 07-01-2022 19:26 ]

• Nutterd

Nutterd

Ik heb weinig verstand van alle geometrieen enzo...maar ik ben 1.80 met binnenbeen lengte van 91 en bij de aanschaf van een racefiets is het een mega zoektocht om een juiste te vinden. Heb nu een Giant TCR en hij past perfect, ziet er alleen niet uit als ik erop zit :+

Bij een MTB heb ik al helemaal geen idee waar ik op moet letten...

[ Voor 11% gewijzigd door Nutterd op 07-01-2022 20:12 ]

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:32

McLambo

MTB Junky

Ko.Kane schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Bedankt voor de tip over alles ruiger dan XC geometrie. Ben ook aan het oriënteren voor bikefitting vanwege aanhoudende rugklachten, en zal dit zeker navragen bij de aanbieders

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ko.Kane schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:57:
@GoldenSample ik heb het zelf ook: ik ben maar 1,82 maar heb wel 90cm been lengte.... :X

Maar wat jij beschrijft is precies waar het probleem vandaag nog wel vaak zit: bij beenlengtes van +90cm en lichaamslengte van 1,85 tot 2m zit je vaak nog niet ideaal. En als je relatief lange benen hebt, is je rug dus relatief kort dus dan loop je sneller tegen limiet van de ETT aan. Dat is typisch Nederlands probleem. De gemiddelde lengte is hier duidelijk lager in de Alpen.
Irritant is ook dat je voor je benen wel weer lengte in je toptube nodig hebt, gelukkig stoor ik me niet zo aan een wat krappe fiets dus buiten dat ik qua gewichtsverdeling in het klimmen een penalty pak en het er wat gek uit ziet (zit hoog als een XC racer op een trail fully) Ben ik meer dan tevreden, sowieso als je ergens in de richting tussen 2 maten valt zijn beide best prima fietsbaar over het algemeen.
Die lengte vd totale fiets is voor duidelijk minder een probleem dan gedacht. Zelfs als je spitskehren op je voorwiel moet maken merk je het nauwelijks. Ik ben paar jaar terug van een 27,5" naar een 29" gegaan, door andere geo +5cm wielbasis erbij, en van voorkant voorwiel tot achterkant achterwiel natuurlijk nog meer wegens verschil in diameter.
Voordeel is merkbaar in stabiliteit zowel bij klimmen doordat er meer druk op voorwiel zoekt het minder, alsook meer stabiliteit en snelheid bij afdalen.
Die Lengte zit mij verder ook wel geschoten qua fietsen, rijd verder toch geen jumplines oud. Alleen wat irritant dat het dan nog slechter in je auto/op je drager past.
Nutterd schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:09:
Ik heb weinig verstand van alle geometrieen enzo...maar ik ben 1.80 met binnenbeen lengte van 91 en bij de aanschaf van een racefiets is het een mega zoektocht om een juiste te vinden. Heb nu een Giant TCR en hij past perfect, ziet er alleen niet uit als ik erop zit :+

Bij een MTB heb ik al helemaal geen idee waar ik op moet letten...
Dan ben je nog erger dan ik qua maten, hoop wel dat je dan niet ook zoals ik het heb ook nog eens een lange nek hebt die je romp nog korter maakt. Gelukkig heb ik wel lange armen, dat compenseert iets.

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 07-01-2022 20:30 ]

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:32

McLambo

MTB Junky

McLambo schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Ik heb momenteel iets in de retour bij bike-discount. Ben ook benieuwd hoe het afgehandeld wordt. Voor reguliere onderdelen zijn ze al enige tijd mijn main supplier
@daanb14 money in the bag van bike-discount 👍

• daanb14
Top @McLambo ! Ik heb mijn winterschoenen inmiddels binnen. Shimano MW701's met Gore-Tex. Ik wil ze volgende week uitproberen. Ik heb deze vakantie weinig gefietst helaas. Aan de ene kant, doordat de routes er gewoon echt slecht bij liggen door alle regen en aan de andere kant door spierpijn na de derde prik. Ik heb vandaag mijn spatbord en lagervet van bike-components binnengekregen. De derailleurwieltjes lopen toch wel een stuk beter op lagervet dan op montagepasta :X Ik gebruik tot nu toe Assembly Paste Pro montagepasta en Galli Grease van Dynamic en dat spul bevalt echt prima.

• Nutterd

Nutterd

GoldenSample schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:27:
[...]

Dan ben je nog erger dan ik qua maten, hoop wel dat je dan niet ook zoals ik het heb ook nog eens een lange nek hebt die je romp nog korter maakt. Gelukkig heb ik wel lange armen, dat compenseert iets.
Dat valt gelukkig mee, ook geen lange arnen overigens.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-11 18:47

JT

VETAK y0

Woei. Ik kan een nieuwe fiets kopen, deze keer binnen het fietsplan. Mijn Ghost van 16 jaar oud doet het nog wel maar leuk om wat nieuws te hebben :P Ik zoek altijd maximale waar voor m'n geld dus ik ben gevoelig voor deals. Probleem is nu dat alle winkels leeg zijn dus overjarig ga ik niet snel vinden. Enige wat ik mij kan bedenken zijn de Decathlon Rockriders.

Gebruik zal veel op de weg zijn, woon-werk, maar ik wil er ook soms mee mountainbiken. En alhoewel ik gewoon een amateur ben vind ik een sprongetje hier en daar leuk. Hard naar beneden over grover terrein. Ik vind bijvoorbeeld de Nijverdalse Berg ook leuker dan de Holterberg. Wat rijden op de weg (of via een kleine omweg een trail) betreft zou je natuurlijk XC zeggen. Maar een leuke sprong of een dropje ofzo vind ik ook leuk. Een trail bike lijkt mij voor mijn gebruik totale overkill maar ik vraag mij af of het met mijn incidentele drop of sprong de moeite waard is om een fiets te zoeken die XC is maar tegen trail aanschurkt. En of dat dan ook een hardtail kan zijn. Mijn budget is namelijk rond de 1500. Met teruggave heb je het dan over 870 euro. Budget oprekken naar 2000 betekent dus dat de fiets meer dan 1,5 keer zo duur wordt en is niet wenselijk ;) Maar dan zit je volgens mij een beetje aan de onderkant van de goede fully's. Vandaar mijn gedachte over een hardtail. Ben benieuwd naar jullie meningen. Overigens ben ik al voorzien van een goed zadel en klikpedalen, deze hoeven niet binnen het budget.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Klitse
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:34:
Woei. Ik kan een nieuwe fiets kopen, deze keer binnen het fietsplan. Mijn Ghost van 16 jaar oud doet het nog wel maar leuk om wat nieuws te hebben :P Ik zoek altijd maximale waar voor m'n geld dus ik ben gevoelig voor deals. Probleem is nu dat alle winkels leeg zijn dus overjarig ga ik niet snel vinden. Enige wat ik mij kan bedenken zijn de Decathlon Rockriders.

Gebruik zal veel op de weg zijn, woon-werk, maar ik wil er ook soms mee mountainbiken. En alhoewel ik gewoon een amateur ben vind ik een sprongetje hier en daar leuk. Hard naar beneden over grover terrein. Ik vind bijvoorbeeld de Nijverdalse Berg ook leuker dan de Holterberg. Wat rijden op de weg (of via een kleine omweg een trail) betreft zou je natuurlijk XC zeggen. Maar een leuke sprong of een dropje ofzo vind ik ook leuk. Een trail bike lijkt mij voor mijn gebruik totale overkill maar ik vraag mij af of het met mijn incidentele drop of sprong de moeite waard is om een fiets te zoeken die XC is maar tegen trail aanschurkt. En of dat dan ook een hardtail kan zijn. Mijn budget is namelijk rond de 1500. Met teruggave heb je het dan over 870 euro. Budget oprekken naar 2000 betekent dus dat de fiets meer dan 1,5 keer zo duur wordt en is niet wenselijk ;) Maar dan zit je volgens mij een beetje aan de onderkant van de goede fully's. Vandaar mijn gedachte over een hardtail. Ben benieuwd naar jullie meningen. Overigens ben ik al voorzien van een goed zadel en klikpedalen, deze hoeven niet binnen het budget.
Lastig. Ik zie een mountainbike niet als woon-werk geschikte fiets (sommige banen uitgezonderd). Dus je moet altijd een compromis sluiten. Wil je hard en technisch naar beneden dan is een Mid of zelfs Long travel Hardtail (MTHT/LTHT) een idee. Voor jumps maakt het op zich niet uit hoeveel veerweg je hebt, tenzij je vaak slecht land, dan is meer veerweg handig om je fouten op te vangen. Jumps en drops zijn vooral techniek, en gebrek aan techniek kun je een beetje opvangen door meer veerweg. Maar een zwaardere vork heb je natuurlijk op de weg geen profijt van.

Je zou een downcountry hardtail kunnen overwegen (120mm voor).
Kona Honzo schiet me zo te binnen bijvoorbeeld.
Maar zelfs een normale XC hardtail kan prima een drop/jump aan dus het hangt een beetje van je ambitie af.

Ik zou overigens of 2 sets banden zoeken (1 voor op de weg en 1 voor in het bos) of zelfs 2 wielsets mocht je vaak wisselen.

Hoe ver is jouw woon werk eigenlijk, want het scheelt nogal of je 5 of 50km op een mtb moet over de weg.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

In de winter gaat mijn ketting zo’n 1500-2000 km mee. In de zomer tegen de 3000 km.

Ik gebruik kettingen van Shimano, KMC en SRAM, zonder een echte voorkeur te hebben. Eigenlijk bepaalt de aanbieding die er op dat moment is, welk merk ik koop (ik koop kettingen overigens vaak als ‘extra’ bij een bestelling als ik bv niet aan de ‘gratis verzendkosten’ kom en heb er altijd wel 2 op voorraad liggen).

Maar echte verschillen merk ik eigenlijk niet. Qua schakelgedrag zijn al deze 3 merken (voor mij) identiek. Qua duurzaamheid heb ik het gevoel dat KMC (X) en Shimano (XT) vergelijkbaar zijn, maar de SRAM (PC1x50) slijt volgens mij wel sneller.

Nu snap ik ook wel dat mijn ‘onderzoek’ niet echt goed is: als het een maand slechter weer is en ik toevallig met de SRAM ketting(en) bij slechter weer gefietst heb, dan kan zo 1000 km uitmaken…

Hebben jullie duidelijke voorkeuren voor welk merk? Of laten jullie je ook leiden door de aanbiedingen? En qua levensduur? Vergelijkbaar met mijn ervaringen? (ik vervang ze als de kettingslijtagemeter dat zegt :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• JT

JT

VETAK y0

Klitse schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 09:21:
[...]

Lastig. Ik zie een mountainbike niet als woon-werk geschikte fiets (sommige banen uitgezonderd). Dus je moet altijd een compromis sluiten.
Waarom vind je dat?
Wil je hard en technisch naar beneden dan is een Mid of zelfs Long travel Hardtail (MTHT/LTHT) een idee.
Hard en technisch zal heel weinig voorkomen; Limburg en Duitsland is ver weg voor mij. In je eentje, terwijl je ook een gezin hebt en 4 dagen werkt met andere hobby's zal niet snel voor komen :P
Voor jumps maakt het op zich niet uit hoeveel veerweg je hebt, tenzij je vaak slecht land, dan is meer veerweg handig om je fouten op te vangen. Jumps en drops zijn vooral techniek, en gebrek aan techniek kun je een beetje opvangen door meer veerweg. Maar een zwaardere vork heb je natuurlijk op de weg geen profijt van.
Ik zou kunnen kijken naar iets meer dan de vrij standaard 100mm, dan zou ik 120mm pakken.
Je zou een downcountry hardtail kunnen overwegen (120mm voor).
Kona Honzo schiet me zo te binnen bijvoorbeeld.
Maar zelfs een normale XC hardtail kan prima een drop/jump aan dus het hangt een beetje van je ambitie af.
120 dus ja :P Downcountry is een kruising tussen XC en trail bike? Ambities zijn niet heel hoog; ik vind het heel erg leuk om te doen maar ik heb niet echt ruige routes in de buurt, wel een gezin, werk en ook nog andere hobby's. Dus ik heb m'n ambities bijgesteld :+ Ik kan mij trouwens wel herinneren dat ik bij een rondje Texel ik wendbaarheid mistte in mijn fiets in enkele krappe bochten. Wat ook onkunde kan zijn geweest trouwens maar toch :P
Ik zou overigens of 2 sets banden zoeken (1 voor op de weg en 1 voor in het bos) of zelfs 2 wielsets mocht je vaak wisselen.

Hoe ver is jouw woon werk eigenlijk, want het scheelt nogal of je 5 of 50km op een mtb moet over de weg.
2 sets is misschien wel verstandig ja. Kilometer of 8 enkel. Op de huidige fiets heb ik wel rondjes om gedaan waardoor ik 30+ kilometer fietste. Ik vond dat prima te doen op deze fiets, is meer XC georienteerd denk ik (Ghost SE5000).

Ik ben natuurlijk ook aan het kijken naar fietsen en Deore, SLX Xt, SRAM SX/ NX/GX kom ik wel uit. Maar wat is Deore M4100/6100 :?

[ Voor 4% gewijzigd door JT op 08-01-2022 11:30 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

JT schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Waarom vind je dat?

[...]

Hard en technisch zal heel weinig voorkomen; Limburg en Duitsland is ver weg voor mij. In je eentje, terwijl je ook een gezin hebt en 4 dagen werkt met andere hobby's zal niet snel voor komen :P

[...]

Ik zou kunnen kijken naar iets meer dan de vrij standaard 100mm, dan zou ik 120mm pakken.

[...]

120 dus ja :P Downcountry is een kruising tussen XC en trail bike? Ambities zijn niet heel hoog; ik vind het heel erg leuk om te doen maar ik heb niet echt ruige routes in de buurt, wel een gezin, werk en ook nog andere hobby's. Dus ik heb m'n ambities bijgesteld :+ Ik kan mij trouwens wel herinneren dat ik bij een rondje Texel ik wendbaarheid mistte in mijn fiets in enkele krappe bochten. Wat ook onkunde kan zijn geweest trouwens maar toch :P

[...]

2 sets is misschien wel verstandig ja. Kilometer of 8 enkel. Op de huidige fiets heb ik wel rondjes om gedaan waardoor ik 30+ kilometer fietste. Ik vond dat prima te doen op deze fiets, is meer XC georienteerd denk ik (Ghost SE5000).

Ik ben natuurlijk ook aan het kijken naar fietsen en Deore, SLX Xt, SRAM SX/ NX/GX kom ik wel uit. Maar wat is Deore M4100/6100 :?
M4100 is deore 11 speed voor 2x11 (2 chainrings voor, cassette met 11 tandwielen achter). Nieuwere variant is M5100 welke een grotere range op de cadetten kan bedienen (11-51 bij de 1x en 11-42 vijf de 2x). Het nummer is min of meer verschillende generaties en variante van het Deore niveau.

Weet niet hoe gevoelig je bent voor trapfrequentie maar met zoveel asfalt rijden is 2x11 misschien wel de beter optie. Zo niet, zou bij 1x weg blijven van SX (NX twijfelgeval imho) dan liever geen 1x12 maar 1x11 met Deore.

• daanb14
L0we schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Maar dat is toch veel meer het effect van het design van de achtervering? En helemaal niet van de geometrie van de fiets zelf?

[...]

GMBN heeft er ook wel een mening over.
YouTube: Down-Country Vs Trail Full Suspension Mountain Bikes | What’s The Di...

Verder vraag ik me soms wel eens af of dit soort termen nu vanuit de fabrikanten komen, of dat dit juist verzonnen / in stand gehouden wordt door allerlei mensen die toch heel veel behoefte hebben aan het plaatsen van de fiets in een bepaald hokje.
De Spark RC en Lux Trail worden over het algemeen toch wel in hetzelfde hokje geplaatst?
Dat ligt zeker aan het ontwerp van het veersysteem. Het is echt op efficiëntie gericht en de demping is daardoor niet heel actief en soepel. Canyon raadt niet voor niets 30% sag aan bij dit model. Zelf vind ik het wel fijn. De demping is voor mij goed genoeg en wat feedback voelen van remkuilen vind ik niet zo'n heel groot probleem. Ik hoef niet meer van de pedalen bij boomstronken en oneffenheden, zoals ik dat moest op mijn vorige hardtail (Stumpjumper Comp) en dat is gewoon echt heerlijk. Ik stoor er mij persoonlijk dan ook totaal niet aan dat de Lux en Lux Trail niet 's werelds zachtste full suspension mountainbikes zijn.

• JT

JT

VETAK y0

GoldenSample schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:35:
[...]

M4100 is deore 11 speed voor 2x11 (2 chainrings voor, cassette met 11 tandwielen achter). Nieuwere variant is M5100 welke een grotere range op de cadetten kan bedienen (11-51 bij de 1x en 11-42 vijf de 2x). Het nummer is min of meer verschillende generaties en variante van het Deore niveau.
Ah ok, puur verschillende varianten dus.
Weet niet hoe gevoelig je bent voor trapfrequentie maar met zoveel asfalt rijden is 2x11 misschien wel de beter optie. Zo niet, zou bij 1x weg blijven van SX (NX twijfelgeval imho) dan liever geen 1x12 maar 1x11 met Deore.
Wat bedoel je, dat ik bij net een verkeerd verzet niet de juiste cadans aan kan houden en ik met meer keuze dus beter uit kom? En even kijken wat je nu zegt hoor. Bij 1x geen SX, NX twijfelgeval. Waarom? Is Deore/SLX in dat segment dan beter? En 1x11 ook? Met andere woorden, 1x12 is alleen interessant in het topsegment met XTR en X01/XX1?

Ecodan warmtepomp

• daanb14
Galois schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:53:
In de winter gaat mijn ketting zo’n 1500-2000 km mee. In de zomer tegen de 3000 km.

Ik gebruik kettingen van Shimano, KMC en SRAM, zonder een echte voorkeur te hebben. Eigenlijk bepaalt de aanbieding die er op dat moment is, welk merk ik koop (ik koop kettingen overigens vaak als ‘extra’ bij een bestelling als ik bv niet aan de ‘gratis verzendkosten’ kom en heb er altijd wel 2 op voorraad liggen).

Maar echte verschillen merk ik eigenlijk niet. Qua schakelgedrag zijn al deze 3 merken (voor mij) identiek. Qua duurzaamheid heb ik het gevoel dat KMC (X) en Shimano (XT) vergelijkbaar zijn, maar de SRAM (PC1x50) slijt volgens mij wel sneller.

Nu snap ik ook wel dat mijn ‘onderzoek’ niet echt goed is: als het een maand slechter weer is en ik toevallig met de SRAM ketting(en) bij slechter weer gefietst heb, dan kan zo 1000 km uitmaken…

Hebben jullie duidelijke voorkeuren voor welk merk? Of laten jullie je ook leiden door de aanbiedingen? En qua levensduur? Vergelijkbaar met mijn ervaringen? (ik vervang ze als de kettingslijtagemeter dat zegt :))
Ik denk ook afhankelijk van de groep waarmee je rijdt. Op 9 en 10 speed cassettes gebruik ik altijd KMC, maar op de 12-speed Microspline groepen van Shimano gebruik ik ook de Shimano-ketting. Blijkbaar hebben de 12-speed kettingen bij Shimano een aardig afwijkend profiel, omdat zij zo schuin gebruikt moeten kunnen worden.

• Klitse
  • Niet online
Omdat er normaliter op een mtb geen verlichting zit, geen spatborden, te veel rubber voor op de weg, enz. Het kan natuurlijk prima, maar een mtb is daar niet voor ontworpen.
[b]JT schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:22:
Dan zou ik alles met meer dan 120mm vergeten, ga je dan weinig meerwaarde aan beleven.

Nieuwe geometrie en daarbij behorende langere en slackere fietsen vergen een andere manier van sturen, meer met je lichaam, dus vooral techniek.
Je kunt ook hiervoor natuurlijk een compromis verzinnen. Een setje racing Ralph/ray oid. En dan kijken hoe je de rolweerstand op het asfalt en grip op de routes ervaart.
Alles vanaf Deore bij Shimano en NX bij Sram is prima. Zeker als je geen hele hoge eisen hebt aan het schakelgevoel. 1x11 is voor elke route in NL wel voldoende, voor op de weg KAN 2X11 prettig zijn als je gevoelig bent voor de juiste cadans. 1x12 is onzinnig als je geen bult hebt om tegenop te fietsen en levert alleen maar meer kosten (aanschaf en onderhoud) op. Ik zou 1 of 2x 11 pakken.

• JT

JT

VETAK y0

Klitse schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:19:
[...]

Omdat er normaliter op een mtb geen verlichting zit, geen spatborden, te veel rubber voor op de weg, enz. Het kan natuurlijk prima, maar een mtb is daar niet voor ontworpen.
Ja klopt. Ik vind het zelf echter fijn als ik eens door een berm moet dat het kan, dat ik op de terugweg toch even lekker kan rammen over dat bospaadje enzovoort. Daarbij, een mtb is wellicht niet ideaal, maar afhankelijk van wat voor mtb en config toch echt wel lichter te fietsen dan een gemiddelde gewone herenfiets. Dus voor mij is het een acceptabel compromis. Zou ik meer budget en ruimte hebben dan had ik wellicht een aparte wegfiets gekocht.
[...]

Nieuwe geometrie en daarbij behorende langere en slackere fietsen vergen een andere manier van sturen, meer met je lichaam, dus vooral techniek.
Dat slaat op downcountry? Zal eens onderzoeken hoe zicht dat verhoudt tot XC en trail. Sturen met m'n lichaam doe ik altijd al wel enigszins.
[...]

Je kunt ook hiervoor natuurlijk een compromis verzinnen. Een setje racing Ralph/ray oid. En dan kijken hoe je de rolweerstand op het asfalt en grip op de routes ervaart.
Ja, dat heb ik nu ook maar een extra setje wielen kan ik wel kwijt. Wegbanden hebben maar beperkt grip off road en off road slijt als een mothafucka op de weg. Heb nu Nobby Nic's eronder en dat gaat erg hard (ware het niet dat ik nu door thuis werken veel minder op de fiets zit :P ).
[...]

Alles vanaf Deore bij Shimano en NX bij Sram is prima. Zeker als je geen hele hoge eisen hebt aan het schakelgevoel. 1x11 is voor elke route in NL wel voldoende, voor op de weg KAN 2X11 prettig zijn als je gevoelig bent voor de juiste cadans. 1x12 is onzinnig als je geen bult hebt om tegenop te fietsen en levert alleen maar meer kosten (aanschaf en onderhoud) op. Ik zou 1 of 2x 11 pakken.
Ik had op diverse websites zoals deze gevonden dat je SX gelijk kan stellen aan Deore. Maar jij zegt dus, in de klasse van Deore blijf je beter weg bij SRAM, pas bij SLX/NX kun je eventueel voor SRAM kiezen? Of ben jij het niet eens met de vergelijking van die website?

Ecodan warmtepomp

• Klitse
  • Niet online
JT schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:10:
Ja klopt. Ik vind het zelf echter fijn als ik eens door een berm moet dat het kan, dat ik op de terugweg toch even lekker kan rammen over dat bospaadje enzovoort. Daarbij, een mtb is wellicht niet ideaal, maar afhankelijk van wat voor mtb en config toch echt wel lichter te fietsen dan een gemiddelde gewone herenfiets. Dus voor mij is het een acceptabel compromis. Zou ik meer budget en ruimte hebben dan had ik wellicht een aparte wegfiets gekocht.
Is een gravelracer dan niet een beter idee?
Dat slaat op downcountry? Zal eens onderzoeken hoe zicht dat verhoudt tot XC en trail. Sturen met m'n lichaam doe ik altijd al wel enigszins.
Nee, het geo verschil waar ik het over heb is het verschil tussen een aantal jaar geleden en nu. Je ziet dat ook XC fietsen langer en slacker worden.
Ja, dat heb ik nu ook maar een extra setje wielen kan ik wel kwijt. Wegbanden hebben maar beperkt grip off road en off road slijt als een mothafucka op de weg. Heb nu Nobby Nic's eronder en dat gaat erg hard (ware het niet dat ik nu door thuis werken veel minder op de fiets zit :P ).
NoNi's op asfalt is inderdaad niet de beste keus :+
Ik had op diverse websites zoals deze gevonden dat je SX gelijk kan stellen aan Deore. Maar jij zegt dus, in de klasse van Deore blijf je beter weg bij SRAM, pas bij SLX/NX kun je eventueel voor SRAM kiezen? Of ben jij het niet eens met de vergelijking van die website?
Daar ben ik het inderdaad niet mee eens. De deore 1x12 wordt geprezen om zijn kwaliteit voor het geld wat je er voor betaald. SX wordt vooral genoemd omdat het niet lekker genoeg werkt onder stress. Ik zou deore eerder naast NX plaatsen.

• luuk66
Heeft er iemand ervaringen met het online bestellen van een mtb van 12gobiking? Hoe wordt deze dan aangeleverd en met eventuele retour zending?
Pagina: 1 ... 173 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic