Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 172 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:17
Roozzz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 20:35:
[...]

Grappig dat dezelfde combo dan ook een stukje noordelijker actief was :)

en geen foto's gemaakt... als ik solo fiets, fiets ik meestal gewoon door :P
Ja, alleen maak ik ook zelden foto's, met andere heb/maak ik meestal wel wat tijd.
GoldenSample schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Niet elke dropper heeft een cartridge waar je zelf lucht bij kunt pompen.

Mbt speling in de dropper, dat heeft elke wel, zolang het niet te snel te groot wordt stoort het me niet, je voelt het tijdens het fietsen toch niet. Als het wel groter is geworden; nieuwe Brass keys kopen, bij one up krijg je er ook oversized Keys bij om, als je wat veel speling hebt een soort van te blueprinten en de fabriekstolerantie te verkleinen.
Op papier is de oneup echt veel bang for buck, lange termijn reviews zijn over het algemeen ook wel goed.

Heb ff moeten zoeken naar voorraad, uiteindelijk hier besteld en ze lijken er nog wel een paar op voorraad te hebben in verschillende maten
https://www.dialedin-mtb.nl/product/oneup-v2-dropper-post/

Strava

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 21:28:
[...]

Ja, alleen maak ik ook zelden foto's, met andere heb/maak ik meestal wel wat tijd.
[...]

Op papier is de oneup echt veel bang for buck, lange termijn reviews zijn over het algemeen ook wel goed.

Heb ff moeten zoeken naar voorraad, uiteindelijk hier besteld en ze lijken er nog wel een paar op voorraad te hebben in verschillende maten
https://www.dialedin-mtb.nl/product/oneup-v2-dropper-post/
Klopt, sowieso ben ik wel fan van oneup, daarom vond ik het ook niet zo erg om de eigenlijk veel te dure pomp + edc te kopen. Qua dropper zijn er echter soepelere droppers, iets wat ik niet erg vind voor de korte inbouwlengte en grote drop die je er voor terug krijgt.

Van t weekend toch maar over op tubeless. Eens zien of ik m'n gebruikte banden over krijg, m'n achterband is bijna op dus die wisselen en de voorband naar achter is niet erg.

[ Voor 10% gewijzigd door GoldenSample op 02-01-2022 21:44 ]

• Prulleman
@GoldenSample gisteren de maxxis banden en syncros wielen tubeless gemaakt.. was in een paar minuten gepiept, tubeless tape zat er al op, dus 1 kant van de band los, biba eruit, ventiel erin, sealant erin, band terug, met een joe blow pompen en klaar.

(Bij mijn vorige nextie velgen en schwalbe banden moest ik nog de core eruit halen, zeepsop gebruiken en flink wat harder pompen.)

Strava

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 14:41
poehh gister voor het eerst hoge/lage vuursche gedaan.
Man man man wat een blubber lag daar. En aan het einde snapte we de route niet echt meer 8)7

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Gisteren de drie lussen Dorst gedaan en bij de waterdrinkplaats bij Cadettenkamp werden we door een politieman vriendelijk gevraagd of we een ambulance uit het zand konden duwen met wat MTB’rs..

Een dame was met het fietsen lelijk gevallen. Fijn om te zien dat zoveel mensen even stopte om te helpen. Op de terugweg bij het verbindingsstuk werd ik nog ingehaald door @Prulleman ;)

Allen een gezond en veilig 2022 gewenst met veel avontuurlijke kilometers!

• Prulleman
hehe, valt toch wel op dus, zo'n spark :D

Strava

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
chimera2 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:18:
Man man man wat een blubber lag daar. En aan het einde snapte we de route niet echt meer 8)7
Ze gaan weer op de schop.

Delen gesloten voor groot onderhoud
De MTB routes op de Utrechtse Heuvelrug zijn afgelopen dagen door heel veel fietsers gevonden. Door de combinatie het intensieve gebruik en de weersomstandigheden zijn delen van de routes kapotgereden. Aankomende weken zullen delen van de routes afgesloten worden voor groot onderhoud. We zullen deze delen pas weer openen zodra de weersomstandigheden dat toelaten. Respecteer svp de afzettingen en volg de aangegeven omleidingen. Aankomende week beginnen we bij Hoge en Lage Vuursche

[ Voor 5% gewijzigd door joint_me op 03-01-2022 09:12 ]

Hello fellow humans

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:07:
hehe, valt toch wel op dus, zo'n spark :D
Inclusief rood tenue zeker ja! Haha, toevallig had ik de avond van tevoren bij gelezen in dit topic na paar weken afwezigheid dus de foto’s van je nieuwe bike stonden nog vers in het geheugen ;)

Overigens heeft een maatje van mij hem nu ook maar die is er nog niet ‘zen mee’.. Komt van een hardtail af en is nog zoekende naar de juiste instellingen (wel een bikefit gehad etc). Voor de rest echt een schitterende fully!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Tja, een route die bekend staat slecht tegen veel vocht te kunnen (ondanks dat het al heel veel beter is dan vroeger), dagenlang nat weer zonder noemenswaardige infiltratie of verdamping van water én vele duizenden fietsers die zonder een seconde na te denken hier moeten fietsen. Wat verwacht je dan zelf? De foto's die ik zag :X

Voor het beeld, ook op de heuvelrug: Rhenen was prima en ik ben gisteren vies geworden van en naar het bos. Niet in het bos :P

If you can see, look. If you can look, observe

• Prulleman
D-Ed schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:15:
[...]

Inclusief rood tenue zeker ja! Haha, toevallig had ik de avond van tevoren bij gelezen in dit topic na paar weken afwezigheid dus de foto’s van je nieuwe bike stonden nog vers in het geheugen ;)

Overigens heeft een maatje van mij hem nu ook maar die is er nog niet ‘zen mee’.. Komt van een hardtail af en is nog zoekende naar de juiste instellingen (wel een bikefit gehad etc). Voor de rest echt een schitterende fully!
qua posititie zit ik eigenlijk gelijk goed, gisteren zadel positie nog iets getweaked omdat ik met de dropper ook het zadel van mijn vorige fiets over heb gezet en het voelde toch anders/minder dan de ritten ervoor. Ik heb heb idee dat ik niet zo moeilijk ben qua fit en het in principe op gevoel wel goed krijg. (dus 3 mm hoger, 5 mm naar achter en neus iets lager en dan weer even een paar ritten aankijken).
Ook de geo voelt eigenlijk prima, ik heb geen moeite met de slackere voorkant of dat de fiets wat langer is, hij gaat best lekker de bocht om.

Ik ben overigens nog niet sneller op de spark op een rondje Dorst dan met mijn hardtail, maar dat is ook lastig meetbaar. Met bijna 150 segment pogingen de afgelopen 4 jaar moeten de omstandigheden perfect zijn voor een PR, zowel qua ondergrond als verkeer en uiteraard conditie. Verder verwacht ik nog wel wat verschil te maken met andere wielen (op de hardtail zat best een knap setje) en of 2.4 banden voor Dorst de beste keuze zijn weet ik ook nog niet :). En aan de conditie mag ook wel weer wat serieuzer gewerkt worden, na de 6 uur van 't Zand is het toch wat weggezakt.
MIjn doel voor 2022 is een rondje Dorst onder de 22 minuten .. :) heb er wel vertrouwen in dat dat gaat lukken

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 03-01-2022 09:36 ]

Strava

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:24
Roozzz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Voor het beeld, ook op de heuvelrug: Rhenen was prima en ik ben gisteren vies geworden van en naar het bos. Niet in het bos :P
Amerongen / Leersum was ook prima afgelopen vrijdag, de "emmer" voor smerige kleren niet eens nodig gehad. Maandag met motregen op de weg was ik natter en vuiler :)

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:28:
[...]

qua posititie zit ik eigenlijk gelijk goed, gisteren zadel positie nog iets getweaked omdat ik met de dropper ook het zadel van mijn vorige fiets over heb gezet en het voelde toch anders/minder dan de ritten ervoor. Ik heb heb idee dat ik niet zo moeilijk ben qua fit en het in principe op gevoel wel goed krijg. (dus 3 mm hoger, 5 mm naar achter en neus iets lager en dan weer even een paar ritten aankijken).
Ook de geo voelt eigenlijk prima, ik heb geen moeite met de slackere voorkant of dat de fiets wat langer is, hij gaat best lekker de bocht om.

Ik ben overigens nog niet sneller op de spark op een rondje Dorst dan met mijn hardtail, maar dat is ook lastig meetbaar. Met bijna 150 segment pogingen de afgelopen 4 jaar moeten de omstandigheden perfect zijn voor een PR, zowel qua ondergrond als verkeer en uiteraard conditie. Verder verwacht ik nog wel wat verschil te maken met andere wielen (op de hardtails zat best een knap setje) en of 2.4 banden voor Dorst de beste keuze zijn weet ik ook nog niet :). En aan de conditie mag ook wel weer wat serieuzer gewerkt worden, na de 6 uur van 't Zand is het toch wat weggezakt.
MIjn doel voor 2022 is een rondje Dorst onder de 22 minuten .. :) heb er wel vertrouwen in dat dat gaat lukken
Mooi streven!

Vorig jaar 2700km gefietst door de bossen, als ik dit jaar de 3500 aantik en iets meer ritme krijg in het fietsen dan ben ik blij. Snellere tijden komen dan vanzelf weer. Minder vaak de auto pakken naar de routes Dorst en Drunense Duinen zal vast helpen :)

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-10 21:04
@Prulleman genieten man die foto's van jou de laatste tijd!
Wat een heerlijke fiets is die spark, merk je ook dat een rode fiets sneller gaat?

• Prulleman
@Cranzai uiteraard!

Strava

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-10 12:51
daanb14 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:17:
Helaas kan ik deze zondag niet gaan fietsen, door armpijn na de booster. Dus zijn we maar lekker aan het kijken naar winterschoenen. Op dit moment twijfel ik nog tussen de Shimano MW701 en de Northwave Celsius XC GTX. Het viel mij op dat beide schoenen bij bike-discount.de stukken goedkoper zijn dan op andere plekken, maar ik ben nog niet helemaal eruit hoe het daar zit qua retourbeleid. Misschien toch beter om een beetje meer uit te geven en bijvoorbeeld te bestellen bij bike-components?
Hier twee maal wat retour gestuurd naar bike-discount en dat ging prima! De tijd die het langer kost dan bij bijvoorbeeld Mantel was te verklaren doordat het naar Duitsland gaat.

Ik kijk al een tijdje mee in dit topic maar dit is mijn eerste bijdrage. Na twee jaar op een Orbea Alma H50 uit 2019 met wat upgrades te hebben gereden heb ik per toeval een Orbea Oiz H20 op voorraad gevonden in oktober, was ook nog in de buurt. Ik was hier al een tijdje naar op zoek maar alles zou pas dit jaar geleverd kunnen worden. De alu versies zijn standaard met 120mm veerweg voor en achter in de DownCountry gedachte maar Slangenbeek Hengelo, waar ik hem vandaan heb, bestelt dit soort fietsen altijd in 100/100. Tot nu toe super tevreden met die keuze. Ik moet alleen nog even de sag wat verder finetunen. Er zit een "Squidlock" op voor de bediening van de vork, demper en dropper. Hij is verder volledig XT afgemonteerd en ik zelf een oval, ander zadel en Ergon grips gemonteerd.

Drie ritten geleden tubeless conversion (Muc-Off setje) gedaan en dat bevalt tot nu toe goed, ik kon overigens met een gewone vloerpomp toe gelukkig.

Van dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1mYU_EoNAOVJWc8pFTFDDgTW2pA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jL4euK9ms1wWq7yA7BmmKyyP.jpg?f=fotoalbum_large

..naar dit. Hier nog zonder de zilverkleurige Garbaruk oval:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKDZr7D39s2P69dWvUhS43CgaYY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0tjR3BANhHUsDMIH8G1t80g.jpg?f=fotoalbum_large

• Prulleman
@Sundown89 mooie fiets! die heeft ook wel een tijdje op mijn shortlist gestaan.

Qua tunen van de vering ben ik er ook nog niet helemaal, gisteren kwam ik erachter dat ik wat meer in mijn armen voel als ik door een kuil reed (gebruik van negatieve veerweg zeg maar). Dus in plaats van dat je wiel in het gat zakt en je stuur ongeveer gelijk blijft, zakt de hele voorkant het gat in. onderweg de rebound iets sneller gezet, dat hielp al wel wat, maar ik denk dat er ook nog wel wat extra sag bij mag.

Achter nog wat experimenteren, maar dat is nu (voor zover ik kan inschatten) aardig op orde, pedal strikes zijn al een stuk minder

Strava

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Sundown89 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Hier twee maal wat retour gestuurd naar bike-discount en dat ging prima! De tijd die het langer kost dan bij bijvoorbeeld Mantel was te verklaren doordat het naar Duitsland gaat.

Ik kijk al een tijdje mee in dit topic maar dit is mijn eerste bijdrage. Na twee jaar op een Orbea Alma H50 uit 2019 met wat upgrades te hebben gereden heb ik per toeval een Orbea Oiz H20 op voorraad gevonden in oktober, was ook nog in de buurt. Ik was hier al een tijdje naar op zoek maar alles zou pas dit jaar geleverd kunnen worden. De alu versies zijn standaard met 120mm veerweg voor en achter in de DownCountry gedachte maar Slangenbeek Hengelo, waar ik hem vandaan heb, bestelt dit soort fietsen altijd in 100/100. Tot nu toe super tevreden met die keuze. Ik moet alleen nog even de sag wat verder finetunen. Er zit een "Squidlock" op voor de bediening van de vork, demper en dropper. Hij is verder volledig XT afgemonteerd en ik zelf een oval, ander zadel en Ergon grips gemonteerd.

Drie ritten geleden tubeless conversion (Muc-Off setje) gedaan en dat bevalt tot nu toe goed, ik kon overigens met een gewone vloerpomp toe gelukkig.

Van dit:
[Afbeelding]

..naar dit. Hier nog zonder de zilverkleurige Garbaruk oval:
[Afbeelding]
De Oiz H20 is de fiets die ik al een poosje op het oog heb om mijn 2016 Bulls Copperhead 29 te vervangen. Twijfel nog steeds tussen 120 en 100mm, maar krijg het vooralsnog niet voor elkaar om een shop te vinden waar ik ze beiden kan testen.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
Een Orbea Oiz is tegenwoordig een collectors item, die hebben hun productie helemaal niet op orde. Tenminste niet voor de leveringen in NL.

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:16:
Een Orbea Oiz is tegenwoordig een collectors item, die hebben hun productie helemaal niet op orde. Tenminste niet voor de leveringen in NL.
welk merk wel...?? misschien cube, die lijken nog wel batches van enige omvang te kunnen leveren

Strava

• Strider
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:21:
[...]

welk merk wel...?? misschien cube, die lijken nog wel batches van enige omvang te kunnen leveren
Ik hou niet alle merken bij, bij Canyon komt sporadisch nog wel eens iets voorbij. Sowieso geven ze tenminste wel levertijden aan.
Maar Orbea is echt hopeloos, daar kijk ik niet eens meer naar.

BlaBlaBla

• Prulleman
true, canyon heeft het ook wel redelijk op orde, al is het misschien enkel de communicatie wat het verschil maakt en niet de aantallen.. je kan gewoon pas bestellen als ze concrete levertijden van alle componenten hebben. Dan is de levertijd nog steeds onder voorbehoud, maar in de meeste gevallen wel accuraat. En soms komt er ineens een batch voorbij die direct leverbaar is.

Dat was voor mij ook eigenlijk de reden om geen pre-order voor een spark te doen.. niet weten of je de fiets in 2021 of Q1/2 2022 geleverd krijgt... ik zou gek worden

Strava

• Strider
Dit weekend stond er een Orbea Oiz M10 2020 op marktplaats voor 5k, dat is de nieuwprijs voor een nieuwe M10. Deze was dan alleen geupgrade naar een AXS systeem.

Behoorlijk aan de prijs, nog contact met de verkoper gehad en nu al verkocht :D

BlaBlaBla

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:28:
true, canyon heeft het ook wel redelijk op orde, al is het misschien enkel de communicatie wat het verschil maakt en niet de aantallen.. je kan gewoon pas bestellen als ze concrete levertijden van alle componenten hebben. Dan is de levertijd nog steeds onder voorbehoud, maar in de meeste gevallen wel accuraat. En soms komt er ineens een batch voorbij die direct leverbaar is.

Dat was voor mij ook eigenlijk de reden om geen pre-order voor een spark te doen.. niet weten of je de fiets in 2021 of Q1/2 2022 geleverd krijgt... ik zou gek worden
Vriend van mij heeft drie maanden geleden bestelling geplaatst voor een Trek Procaliberen hoopt deze in maart te ontvangen. Andere vriend (Scott Spark 2022) ‘liep er tegenaan’ en kon een week later rijden. Zo had ik afgelopen mei ook geluk met mijn Trek Procaliber die toevallig op voorraad stond.

Als ik nu de prijzen zie van de 9.8 tov prijs vorig jaar… 7(8)7 Echt dubbel geluk gehad _/-\o_

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-11 13:43

erikver

Ik zeg...

Demo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:41:
[...]
Vergeet ook niet om af en toe de druk te controleren, veel droppers mogen iets van 250 psi hebben en met zo'n hoge druk loopt het ook allemaal wat sneller weer leeg.
Veel droppers hebben een air cartridge, daar valt niks aan te controleren. Zeker de "goedkopere" gebruiken een cartridge. Alhoewel mijn Crankbrothers Highline ook een cartridge heeft en die was zeker niet goedkoop.

Net niet ver genoeg gebladerd maar dit was dus al duidelijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door erikver op 03-01-2022 15:19 ]

Life's not a Krentenbol

• Prulleman
erikver schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:15:
[...]

Veel droppers hebben een air cartridge, daar valt niks aan te controleren. Zeker de "goedkopere" gebruiken een cartridge. Alhoewel mijn Crankbrothers Highline ook een cartridge heeft en die was zeker niet goedkoop.

De oneup heeft ook een cartridge (voor 62 euro) en die heeft een ventiel bovenaan en kan je zelf op druk zetten, zou niet echt moeten lekken, maar als de return speed trager wordt kan je er wat lucht bij doen (tussen de 250 en 300 psi). Staat ook op dat je voor het eerste gebruik de druk moet checken, bij mij kwam ie op 200 binnen

Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:05
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:28:

Canyon presteerde het bij mij zelfs om gewoon 2 weken vroeger dan gepland te leveren 8) . Wat dat betreft echt complimenten voor Canyon. Ik heb van Syncros antwoord welke trail fender ik moet hebben. Die ga ik meteen even bestellen. De winterschoenen komen er ook aan. Deze Shimano MW7's met Gore-Tex en Michelin-zolen. Hopelijk is het probleem van koude voeten nu voorbij.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:21

Kluus

Gang is alles

Maat van mij heeft een epic in de bestelling staan en die is ook alweer uitgesteld van Q1 (januari) naar Q2 2022. De reden dat het bij Canyon nog wel eens wil lukken is denk ik inderdaad omdat je niet kan pre-orderen, dus als je het een beetje in de gaten houdt kan je er mooi tussendoor piepen.

• Sundown89
daanb14 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Canyon presteerde het bij mij zelfs om gewoon 2 weken vroeger dan gepland te leveren 8) . Wat dat betreft echt complimenten voor Canyon. Ik heb van Syncros antwoord welke trail fender ik moet hebben. Die ga ik meteen even bestellen. De winterschoenen komen er ook aan. Deze Shimano MW7's met Gore-Tex en Michelin-zolen. Hopelijk is het probleem van koude voeten nu voorbij.
Welke dan? :)
Ik ben ook aan het kijken, maar ik heb een Fox 32 SC. Weet iemand zo of die mounting points hetzelfde zijn? In dat geval zou ik dezelfde als jij nodig hebben.

• daanb14
Dat is deze. De Trail 34SC Fender. In de reviews geeft iemand met een 32 SC al aan dat ie daarop past.

• Prulleman
Sundown89 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:56:
[...]

Ik ben ook aan het kijken, maar ik heb een Fox 32 SC. Weet iemand zo of die mounting points hetzelfde zijn? In dat geval zou ik dezelfde als jij nodig hebben.
deze is net anders (non SC denk ik..) en compatible met de 34 en 36,maar expliciet boost only
https://www.syncros.com/us/en/product/syncros-trail-fender

Als een fox 32 ook gewoon die mounts heeft, zal het wel passen, maar als je een non boost vork hebt, dan zal de fender te breed zijn

Strava

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

daanb14 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:24:
[...]

Canyon presteerde het bij mij zelfs om gewoon 2 weken vroeger dan gepland te leveren 8) . Wat dat betreft echt complimenten voor Canyon.
Dat hoor ik heel vaak over Canyon. Ik verdenk ze ervan dat ze expres 'hun verwachte levertijd + 2 weken speling' met de klant communiceren. Een klant die dan 'volgens verwachting van Canyon' geleverd krijgt is erg blij: 2 weken eerder! :) En als Canyon later levert dan hun eigen verwachting, is er niets aan de hand...

Alleen maar tevreden klanten zo... stel dat ze een week later geleverd hadden dan gepland: dan zou er veel gemopper zijn (van veel klanten).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:57
Wens me geluk haha. Heb zojuist mijn eerste klikschoenen / pedalen gekocht.... :+

(rockrider XC 500)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:45
seadogg schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:17:
Wens me geluk haha. Heb zojuist mijn eerste klikschoenen / pedalen gekocht.... :+

(rockrider XC 500)
Mijn advies is om lekker met vrienden te gaan fietsen. En dan zeker een met een Gopro achter je. We kunnen hier ook nog wat filmpjes op het forum gebruiken namelijk. :+

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-11 15:19
seadogg schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:17:

(rockrider XC 500)
Ik zou eerst droog oefenen door met je fiets tegen de muur aan te leunen en in/uit te klikken. :P
Ook misschien handig om de klikspanning eerst lager te zetten om het in/uitklikken makkelijker te maken.
Het heeft mij iig geholpen, zodat ik in 5k km's pas 1x gevallen ben en dat was pas na 10 sec trackstand voor een kruising. O-)

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:57
haha deze tip kreeg ik inderdaad al eerder. Ik zal eerst even "droog" oefenen ;)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Aangezien de voorband van de HT lek is, vandaag maar een andere fiets opgehaald. :+ ;)

Is een 2019 Giant Anthem 2 27.5 incl. dropper. Versnellingskabel was gaar, dus die even vervangen en de boel afgesteld. Vering lijkt wel aardig goed te staan, maar verder nog wat finetunen. Zitten nu een nog een paar tractorbanden High Rollers op, maar die wil ik eigenlijk nog wisselen voor wat snellers en dan gelijk de boel tubeless maken. Donderdag vrij en tijd voor een echte rit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WHXccrrwiZkur4CDDy-VcLireEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vRpSg2C4meqCgVfruSfbvowL.jpg?f=fotoalbum_large

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik ben me ook weer aan het orienteren (shit wat haatte ik dat woord toen ik in de winkel werkte :+ ) op een MTB. Maar ben er nog niet helenaal uit wat ik wil en op dit moment vind ik het ook lastig om iets uit te kiezen terwijl je toch bijna niets kan krijgen.

Wat ik wel al weet is dat ik wel voor een "downcountry" fiets wil gaan waar ik redelijk flexibel mee ben en de volgende eisen:

-minimaal SLX afmontage
-120mm/110mm travel
-lockout op het stuur
-dropperpost

Ik heb er ook geen haast mee, hoop dat ik er in/voor September een heb.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• daanb14
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:08:
[...]

deze is net anders (non SC denk ik..) en compatible met de 34 en 36,maar expliciet boost only
https://www.syncros.com/us/en/product/syncros-trail-fender

Als een fox 32 ook gewoon die mounts heeft, zal het wel passen, maar als je een non boost vork hebt, dan zal de fender te breed zijn
De 2022 34 heeft niet meer die inham aan de voorkant zitten die de Trail Fender wel heeft. De nieuwe 34 heeft de Trail 2 Fender 34 nodig. De 34 Step Cast heeft dus de Trail Fender 34 SC nodig. Het is allemaal een beetje onduidelijk en ik heb Syncros gemaild om het na te vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door daanb14 op 03-01-2022 18:56 ]

• ZanielGa
Kan iemand mij eens vertellen wat nou eigenlijk de aantrekkingskracht van die lockout op het stuur is? Ik begrijp het echt niet.
Nutterd schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:47:
Ik ben me ook weer aan het orienteren (shit wat haatte ik dat woord toen ik in de winkel werkte :+ ) op een MTB. Maar ben er nog niet helenaal uit wat ik wil en op dit moment vind ik het ook lastig om iets uit te kiezen terwijl je toch bijna niets kan krijgen.

Wat ik wel al weet is dat ik wel voor een "downcountry" fiets wil gaan waar ik redelijk flexibel mee ben en de volgende eisen:

-minimaal SLX afmontage
-120mm/110mm travel
-lockout op het stuur
-dropperpost

Denk dat een budget indicatie ook handig is. Zeker met de prijzen van tegenwoordig. €4000 met SLX is ook gewoon te vinden

[ Voor 75% gewijzigd door ZanielGa op 03-01-2022 19:04 ]

• Nutterd
  • Nu online

Nutterd

ZanielGa schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:03:
Kan iemand mij eens vertellen wat nou eigenlijk de aantrekkingskracht van die lockout op het stuur is? Ik begrijp het echt niet.

[...]

Denk dat een budget indicatie ook handig is. Zeker met de prijzen van tegenwoordig. €4000 met SLX is ook gewoon te vinden
Lockout op het stuur: op verbindingsstukken of verharde stukken lijkt het me prettig om de vering (op het stuur) te locken

€3000-€4000 is ook een beetje mijn budget...normaal zoek ik graag en lang naar aanbiedingen maar die hoop heb ik opgegeven :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

-minimaal SLX afmontage
-120mm/110mm travel
-lockout op het stuur
-dropperpost

Fully, hardtail? Al ideeën bij een vork? Afhankelijk van je gestel ( :+) is dat misschien wel het belangrijkste...

If you can see, look. If you can look, observe

• daanb14

[...]

Soms is het irritant als je vork op en neer aan het wippen is tijdens het klimmen. Dan lekker met een druk op de trigger je vork en demper in trail-modus zetten vind ik best wel fijn.

• D-Ed
  • Niet online
Op mijn Cube LTD SL had ik de lockout op de Fox vork zitten (drie standen) en gebruikte die toch regelmatig.. Toen ik de Trek Procaliber kocht was mijn eerste reactie naar m'n maatjes in m'n app groep dat ik die remote lockout eraf ging halen (want alleen maar een 'aan en uit' stand).. Ze lachte me vierkant uit...

Nu wil ik niet zonder meer en zet hem zelfs uit als ik korte 'klimmetjes' heb.. Zit vast tussen de oren maar het voelt net wat lekkerder.. Het is echt wel fijn om je vork ff snel aan en uit te kunnen zetten. Ik heb overigens geen dropper dus voor de rest super cleane cockpit _/-\o_

• Nutterd
  • Nu online

Nutterd

Roozzz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:11:
[...]

Fully, hardtail? Al ideeën bij een vork? Afhankelijk van je gestel ( :+) is dat misschien wel het belangrijkste...
Dacht dat een downcountry fiets altijd een fully was...sorry! Fully dus :+

Vork nog geen idee! Ik wil graag alles uitzoeken maar denk dat ik nu ga kijken of het mij past als ik iets kan kopen :|

• ZanielGa
Ah okay. Zelf vind die lockouts op het stuur het echt een overbodige luxe. Als ik alleen maar op de weg fiets zal ik de lockout wel aanzetten maar voor de rest niet. En als ik hem dan aanzet is het niet voor 2 tellen zoals je bijvoorbeeld bij een dropper wel doet. Dan is even die hand naar de vorkpoot ook weinig moeite.
Maar het is een eis die je zo vaak zie bij de eisen van mensen.

• Prulleman
Ik ben wel blij met de 3 standen lockout op de spark:
https://www.scott-sports.com/nl/en/page/twinloc
Hoop marketing bullshit natuurlijk, maar feit is wel dat de fiets echt wel anders aanvoelt in de 3 verschillende standen. Als ik 2 van de 3 zou moeten kiezen zou het "descend" en "traction control" zijn en zou ik de lockout laten schieten. In traction control is het echt een xc fully en in descend met 120 mm een hele capabele fiets.

Er zijn uiteraard meerdere manieren om hiermee om te gaan, brain of live valve als je het automatisch wilt doen, zonder als je efficiëntie niet zo belangrijk vind met eventueel een compromis op je demper tuning (focus op efficiënt trappen of klappen verwerken)

Verder is het natuurlijk helemaal niet zo gek om naast de juiste versnelling, de juiste zadelhoogte ook de juiste demping te kiezen

Strava

• daanb14
Is die TwinLoc remote makkelijk in te drukken, of moet je daar net zoveel kracht op zetten als op de remote van Fox?

• Prulleman

-minimaal SLX afmontage
-120mm/110mm travel
-lockout op het stuur
-dropperpost

Keuze genoeg!

Lux trail, veel bang for buck
Orbea oiz, niet te vinden schijnbaar, maar wel een prachtige fiets
Scott spark XC 120/120 of de 900 met 130/120.

Strava

• D-Ed
  • Niet online
ZanielGa schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:33:
Ah okay. Zelf vind die lockouts op het stuur het echt een overbodige luxe. Als ik alleen maar op de weg fiets zal ik de lockout wel aanzetten maar voor de rest niet. En als ik hem dan aanzet is het niet voor 2 tellen zoals je bijvoorbeeld bij een dropper wel doet. Dan is even die hand naar de vorkpoot ook weinig moeite.
Maar het is een eis die je zo vaak zie bij de eisen van mensen.
Ach, het was geen eis maar nu ik het heb (zat er sowieso op) begrijp ik de mensen beter die het fijn vinden ;)

• Prulleman
daanb14 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:44:
Is die TwinLoc remote makkelijk in te drukken, of moet je daar net zoveel kracht op zetten als op de remote van Fox?
Ken de Fox remote niet, maar ik vind het redelijk soepel. Wat ook wel een plus is, is dat indrukken switched naar traction en lockout, en ontgrendelen (kleine hendel), dus weer van lockout naar traction en naar open /descend.
Sommige lockouts (volgens mij op de lux) werken precies andersom, wat niet zo intuïtief is.

Strava

• daanb14
Prulleman schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Ken de Fox remote niet, maar ik vind het redelijk soepel. Wat ook wel een plus is, is dat indrukken switched naar traction en lockout, en ontgrendelen (kleine hendel), dus weer van lockout naar traction en naar open /descend.
Sommige lockouts (volgens mij op de lux) werken precies andersom, wat niet zo intuïtief is.
Dat lijkt mij ook fijner dan de remote op de Lux Trail, maar goed, dit werkt in ieder geval beter dan de PopLock op mijn vorige fiets en ik vind het heerlijk om nu drie standen te hebben. De lockout vereist best wat kracht om hem te bedienen, maar voor de rest is het wel een stuk beter ding dan die PopLock.

• ZanielGa
Misschien dat het bij een 3 standen lockout wel een hoop verschil maakt. Zal vast fijn zijn bij de afdalingen om volledig open te gebruiken en de overige delen de platform modus. In mijn hoofd zit nog gewoon die Aan/Uit remote.

Zo'n fiets heeft ook weer veels te veel om over na te denken. Maar goed dat dingen ook simpel kunnen dan. Niet denken alleen trappen.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Toen ik lockout op mn vork had gebruikte ik het niet, nu heb ik het niet meer en mis ik het niet. Ik was er geen seconde sneller door en snelheid boeit me toch al niks. Ik heb liever een soepele vork en minder rommel aan kabels in mijn cockpit. Op mn demper zit het wel maar ook daar gebruik ik m niet.

Volgens mij ben ik gewoon niet snel genoeg voor lockout.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-11 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat kan wat onduidelijk zijn ja.. Hoge en Lage Vuursche komen bij elkaar bij de camping. Daarna ga je een nieuw stuk in wat richting Theehuis gaat. Daar kan je verder richting Drakenstein, oversteken naar het theehuis maar vanaf het theehuis kun je daar ook weer naar de noordlus van Hoge Vuursche. Langs het parkeerterrein ligt ook nog een nieuw lusje wat weer terug draait naar de achterkant van het parkeerterrein. Ik vind het ook verwarrend en heb nota bene meegeholpen met de aanleg 8)7
erikver schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:15:
[...]

De enige dropper die ik heb gehad die dat niet had was een KS E-Ten. De drie Tranzx-varianten die ik gehad heb, hadden alledrie een autoventiel onder het zadel, met een rubber dopje er overheen. Ze beweren ook dat die cartridges niet te servicen zijn, maar dat is me toch gelukt :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sundown89
daanb14 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:59:
Dat is deze. De Trail 34SC Fender. In de reviews geeft iemand met een 32 SC al aan dat ie daarop past.
Thanks! Ik zie de comment inderdaad. Fijn om het zo goed als zeker te weten.

Over de remote lockout, ik heb dus een Squidlock. Hiermee zet je de demper in 3 standen, open, trail en dicht. De vork heeft volgens mij maar 2 standen, wat zich mbt de positie van de remote vertaalt tot open, open en dicht. De Squidlock is ook te verkrijgen met geintegreerde dropper remote, die heb ik ook en dat bevalt echt heel goed. Wel veel kabels maar doordat alles in 1 hendel zit oogt het toch netjes. Ik kon er snel aan wennen al moest ik mezelf wel steeds actief herinneren dat die mogelijkheid er nu ineens was. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7m9qDMb2GJBTFCWknQG8QeBRRJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hcQSm3hpwI9gUg0nPHUnl0A.jpg?f=fotoalbum_large

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Bij mijn Fox 32 past de fender die @Prulleman hierboven linkte. Volgens mij moest ik ergens een hoekje vanaf knippen (niet te zien want zit achter de vorkbrug).

Zie ook Kluus in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-10 16:38

dano_nl

Meh

Welke mtb route in nld kunnen jullie aanraden als je wat meer jumps wilt oefenen? Beetje snelheid en tabletops om spelen?

Ik rij nu veel op Schoorl, daar zijn wel wat kleine jumps maar vooral veel drops.

Meh

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 06:42
Op mijn Lux gebruik ik de lockout eigenlijk alleen op de stukken asfalt maar zou ik ook prima zonder kunnen. Alleen doordat er een engineer bij Fox werkt, die eigenlijk even terug naar school moet, kan ik helaas niet zomaar de lockout van mijn stuur verwijderen. Dit omdat je de hendel moet induwen om de vering open te zetten. Dus als ik dus de kabels en de lockout los zou halen, staat deze in locked stand...
Nu zijn daar wel weer convert setjes voor te koop zodat je dit kan aanpassen, zodat ze altijd in open mode staat. Maar dat is mij dan weer teveel gedoe.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Klitse
  • Niet online
dano_nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:52:
Welke mtb route in nld kunnen jullie aanraden als je wat meer jumps wilt oefenen? Beetje snelheid en tabletops om spelen?

Ik rij nu veel op Schoorl, daar zijn wel wat kleine jumps maar vooral veel drops.
Bikepark Holten zodra het weer open is (waarschijnlijk maart/april).

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:54
Klitse schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:22:
[...]

Bikepark Holten zodra het weer open is (waarschijnlijk maart/april).
Mook zou kunnen.

Er zijn plannen om de route van Nieuwegein aan te passen en op de tekening stonden redelijk wat jumps ingetekend (maar dat is toekomst), je kunt al wel wat jump lines rijden in het bikepark wat daar ligt.

Hello fellow humans

• Klitse
  • Niet online
joint_me schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:26:
[...]

Mook zou kunnen.

Er zijn plannen om de route van Nieuwegein aan te passen en op de tekening stonden redelijk wat jumps ingetekend (maar dat is toekomst), je kunt al wel wat jump lines rijden in het bikepark wat daar ligt.
Mook is inderdaad ook een optie, maar ik vind het voordeel van Holten dat je daar klein kunt beginnen en groot kunt eindigen onder dezelfde omstandigheden. Mook is iets meer gevorderd. Beide erg leuk.
Mook is overigens ook nog dicht tot 31 januari meen ik. Het bikepark dan, niet de route.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:52

Daan_

Alles op zijn tijd !!

dano_nl schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 06:52:

Denk dat je al snel op de wel bekende bikeparks uit zult komen. Zullen vast her en der wat kleine jump lijntjes zijn. Dit zijn vaak geen officiële routes en aangelegd door de locals. En worden vaak niet breed gedeeld En dat is begrijpelijk. Het is zonde als het verwijderd wordt. Van onderstaande lijntje is het pad ernaar toe al dicht gegooid door bosbeheer. De locals weten deze vaak nog wel te vinden. En zij worden nog gedoogd ;-)

Oudjaarsdag onderstaande weer eens gedaan. Leuke drop en gelijk leuke bultje waar je vliegles op kunt krijgen. Met tafeltje etc er achter. Je sluit af met recht naar beneden over wortels. Of ander leuke steile afdaling ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SJyjU71Enswqoq5drDDXmHXvn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pna6EJgBY7t5vQDfIW1AOzeh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpm4_hrCBYPyBRF_gpmE-t48qpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlIUghXEGaA2OtvZ2IDYVae5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF1JIlVQcSxhqp1r4OP2czZWUYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9zC0yNRVfMwKmiDq8px3ot5.jpg?f=fotoalbum_tile

Mook is binnen kort weer open en het schijnt dat ze weer leuke lijntjes erbij hebben gebouwd.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• D-Ed
  • Niet online
[...]

Ik weet niet of je nog aan het zoeken bent maar deze past ook op mijn Fox 32 SC: https://www.bergfreunde.n...-fender-34sc-spatbord-bf/

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-11 21:37

Sherlock

No Shit

Iemand nog een tip voor een goedkope centerlock removal tool; voor externe 'notches'?

Zoiets als deze Parktool maar dan cheap? Ik heb namelijk maar 1 fiets waar ik die voor nodig heb, en tot nu toe gebruikte ik daar altijd de bottombracket tool voor. Die begint echter wat te slippen op de ring, dus voordat hij helemaal naar zijn grootje gaat wil ik toch maar een andere tool kopen.

Ik ben nu terechtgekomen bij deze van Icetoolz, als ik het goed heb zou die moeten passen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Sundown89
D-Ed schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:41:
[...]

Ik weet niet of je nog aan het zoeken bent maar deze past ook op mijn Fox 32 SC: https://www.bergfreunde.n...-fender-34sc-spatbord-bf/
Die gaf @daanb14 inderdaad ook aan. Ik heb hem besteld. De andere optie van @Kluus en @Prulleman zit in mijn achterhoofd, mocht deze toch niet passen. Ik heb een Fox 32 Step-Cast voor de duidelijkheid. Thanks allemaal! Ik laat weten of hij past als ik hem binnen heb uit Duitsland (bike-components).

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
D-Ed schreef op maandag 3 januari 2022 @ 19:46:
[...]

Ach, het was geen eis maar nu ik het heb (zat er sowieso op) begrijp ik de mensen beter die het fijn vinden ;)
Ik zou ook kijken of hij automatisch open gaat. Ik had hiervoor een vork met een lock die dat niet had en heeft aardig wat crashes veroorzaakt... Downhill bommen met een lock erop in zuid-limburg is geen goed plan kan ik je vertellen. Zeker als je wat vermoeid bent en de concentratie wat weg ebt dan vergeet je het zo..

• D-Ed
  • Niet online
Sundown89 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Die gaf @daanb14 inderdaad ook aan. Ik heb hem besteld. De andere optie van @Kluus en @Prulleman zit in mijn achterhoofd, mocht deze toch niet passen. Ik heb een Fox 32 Step-Cast voor de duidelijkheid. Thanks allemaal! Ik laat weten of hij past als ik hem binnen heb uit Duitsland (bike-components).
Ik ook ;) "FOX Performance 32 Step-Cast, Float EVOL luchtvering, GRIP 2-position demper, remote lockout, taps toelopende stuurbuis, 44 mm offset, Boost110, 15 mm Kabolt-as, 100 mm veerweg" om precies te zijn :*)

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:40
Dit weekend helaas 4km terug kunnen lopen na een klapband en mijn reguliere fietspartner met de fietspomp niet mee.
Dus toch tijd om zelf wat te fixen dus ik ben aan het kijken voor een Co2 pompje.
Zie er wel een paar bij Futurumshop en Mantel maar kan nou niet zien waar het verschil 'm tussen de verschillende pompen inzit.
Gewoon de eerste de beste bestellen of nog ergens specifiek op letten of aanraders?

PSN: Flix20-NL

• D-Ed
  • Niet online
flitjes schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Ik zou ook kijken of hij automatisch open gaat. Ik had hiervoor een vork met een lock die dat niet had en heeft aardig wat crashes veroorzaakt... Downhill bommen met een lock erop in zuid-limburg is geen goed plan kan ik je vertellen. Zeker als je wat vermoeid bent en de concentratie wat weg ebt dan vergeet je het zo..
Alles werkt naar behoren en tijdens het downhill bommen in Nijmegen deed de fork precies wat ie moest doen :)

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Sundown89 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Ik heb even terug gezocht maar dit is toch dezelfde als die @Prulleman en ik aanhaalden, of mis ik iets? In ieder geval bedoelde ik diezelfde die je nu besteld hebt op mijn Fox 32 Rythm dus waarschijnlijk gaat deze wel passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 04-01-2022 11:59 ]

• Prulleman
34/36 boost non SC:
https://www.syncros.com/u...der?article=2655960001222

34 SC (altijd boost...?):
https://www.syncros.com/u...4sc?article=2702420001222

34.. (non boost, non SC...? Geen idee eigenlijk, ziet er ouder uit):
https://www.syncros.com/u...-34?article=2883400001222

Ik vermoed dat boost/non boost belangrijk is voor de breedte, SC/non SC voor de pasvorm. En 32/34 zal niet perfect passen, maar wellicht goed genoeg

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mja ik vraag me af wat Step-Cast voor invloed heeft op je brug waarop je deze fender monteert. Step-Cast gaat toch over de onderkant van de vorkpoten (Dat die die incaping hebben?).

Voor wat betreft 32 passing moest ik zoals gezegd een klein lipje afknippen die niet lekker in de openingen aan de achterkant van de brug viel. Het ging overigens wel maar door dat lipje zat hij niet helemaal mooi vlak tegen de achterkant aan.

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 04-01-2022 12:15 ]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Stepcast is toch alleen dat stuk metaal wat weggehaald is aan de binnenkant van de lower legs?
Lijkt me niet veel uitmaken voor een spatbord aan de bovenkant van de vork.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9c_rIOwg-Gub8k0ltwnR2YCJ1xI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7GdN78Q8yTjOx4CbujEEjjK3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Smultie op 04-01-2022 12:04 ]

• daanb14
Smultie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:03:
Stepcast is toch alleen dat stuk metaal wat weggehaald is aan de binnenkant van de lower legs?
Lijkt me niet veel uitmaken voor een spatbord aan de bovenkant van de vork.

[Afbeelding]
Zover ik weet zijn de Step-Cast modellen ook fysiek smaller, omdat die inkeping wordt gemaakt, zodat de remschijf daaronder past.

• Prulleman
Ik vermoed dat het inderdaad invloed heeft op de complete bouw, dus ook de brug

Strava

• Sundown89
Kluus schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Ik heb even terug gezocht maar dit is toch dezelfde als die @Prulleman en ik aanhaalden, of mis ik iets? In ieder geval bedoelde ik diezelfde die je nu besteld hebt op mijn Fox 32 Rythm dus waarschijnlijk gaat deze wel passen.
Er werden in elk geval 2 verschillende aangehaald. De verwarring hier had ik zelf dus ook, vandaar de vraag. Het overzichtje hierboven is wel duidelijk. Ik heb nu dus deze besteld en meerdere bevestigingen van Tweakers en andere reviews dat dit moet passen. :)

Case closed! :P

• Kluus

Kluus

Gang is alles

daanb14 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Zover ik weet zijn de Step-Cast modellen ook fysiek smaller, omdat die inkeping wordt gemaakt, zodat de remschijf daaronder past.
Ja precies, dat realiseerde ik me net ook toen ik naar mijn eigen fiets keek (die niet SC is), dat de rem bijna even ver aan de zijkant van de vorkpoot zat dus dat 'ie dan boven juist smaller is (bij step-cast) in plaats van onder breder, wat dus niet kan ivm passing wiel/rem.

Om hem van 34 passend op 32 te maken heb ik bij mij bij de rode cirkel een klein hoekje weg gehaald als ik het mij goed herinner:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-dI-VmoKAulNNCrDzWcV-T0rIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1v1Y09oSE1ice1cUepbExSs.jpg?f=fotoalbum_large

(Excuses voor de gore fiets... :D)

• daanb14
Prulleman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:54:
34/36 boost non SC:
https://www.syncros.com/u...der?article=2655960001222

34 SC (altijd boost...?):
https://www.syncros.com/u...4sc?article=2702420001222

34.. (non boost, non SC...? Geen idee eigenlijk, ziet er ouder uit):
https://www.syncros.com/u...-34?article=2883400001222

Ik vermoed dat boost/non boost belangrijk is voor de breedte, SC/non SC voor de pasvorm. En 32/34 zal niet perfect passen, maar wellicht goed genoeg
Die laatste is het nieuwe model voor de 34 uit 2022. De 34 uit 2021 had een inkeping aan de voorkant zitten waar de voorkant van de 34/36 boost Trail Fender perfect overheen viel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqgNkHPcIogxrWHNmbrLuWzjcvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WPMBq36iS2LwpRIzTzNLyIZ8.jpg?f=fotoalbum_large
Het 2022-model heeft die niet meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAuhOliP65XxUDPOCQ8ois2vxXs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cMxNFd9exNZOyQBG7mlFg1eh.jpg?f=user_large

• ZanielGa
Flix20 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:45:
Dit weekend helaas 4km terug kunnen lopen na een klapband en mijn reguliere fietspartner met de fietspomp niet mee.
Dus toch tijd om zelf wat te fixen dus ik ben aan het kijken voor een Co2 pompje.
Zie er wel een paar bij Futurumshop en Mantel maar kan nou niet zien waar het verschil 'm tussen de verschillende pompen inzit.
Gewoon de eerste de beste bestellen of nog ergens specifiek op letten of aanraders?
Het is zeker wel handig om wat reparatie spullen bij je te hebben. Co2 patronen zijn handig om snel wat te fixen. Zelf heb ik wel een voorkeur om in elk geval een minipomp mee te nemen en dan eventueel als extra voor de "luie" momenten patronen. Al is het alleen al vanuit een milieu oogpunt.
Niet echt aanraders, ben tevreden met mijn eigen pomp maar dat ding heb ik al een heel aantal jaar. Vind zelf met een slangetje wel fijn voorkomt dat je de ventielen per ongeluk verbuigd als je te lomp was. Voor Co2 geen aanraders

Maar aangezien je deze vraag stelt weet ik niet of je dingen als een multitool hebt, anders zou ik daar ook naar kijken. Dan zou ik iets aanraden waar in elk geval een kettingpons en quicklink in zitten.

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:33
Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje enthousiast geworden over een mountainbike na een tijdje meelezen hier op het forum. Ik kom van het wielrennen maar wil het nu ook graag in de bossen proberen. Ik fiets nu gemiddeld zo'n 5k per jaar op de wielrenfiets indoor/outdoor. Ik woon in de regio Zuid-oost brabant dus wil er vooral mee hier door de bossen gaan trekken en af en toe is een uitstapje maken naar Limburg/Utrechtse heuvelrug. Dit doe ik nu ook al wel is met veel plezier maar dan moet ik er eentje huren of lenen.
Ik ben er dus al wel achter dat ik een hardtail zoek. Ik ben van een paar modellen als best enthousiast geworden met een budget van rond de 1000 euro. Nu vroeg ik me af hebben jullie nog tips voor een 1e aanschaf van een mtb? Of een pareltje van een fiets welke jullie goed bevalt ;)
Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door luuk66 op 04-01-2022 18:56 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-11 06:42
luuk66 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:55:
Beste allemaal,

Ik ben al een tijdje enthousiast geworden over een mountainbike na een tijdje meelezen hier op het forum. Ik kom van het wielrennen maar wil het nu ook graag in de bossen proberen. Ik fiets nu gemiddeld zo'n 5k per jaar op de wielrenfiets indoor/outdoor. Ik woon in de regio Zuid-oost brabant dus wil er vooral mee hier door de bossen gaan trekken en af en toe is een uitstapje maken naar Limburg/Utrechtse heuvelrug. Dit doe ik nu ook al wel is met veel plezier maar dan moet ik er eentje huren of lenen.
Ik ben er dus al wel achter dat ik een hardtail zoek. Ik ben van een paar modellen als best enthousiast geworden met een budget van rond de 1000 euro. Nu vroeg ik me af hebben jullie nog tips voor een 1e aanschaf van een mtb? Of een pareltje van een fiets welke jullie goed bevalt ;)
Alvast bedankt!
Als je je budget nog iets kan op rekken heeft @prulleman nog wel wat voor je 😅😅.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Prulleman
@luuk66 Dan heb je voor 1600 een carbon frame, superstrakke lefty vork, carbon wielen, fancy naven, dropper en nog een 2e wielset erbij!

Je mag vrijblijvend komen proefrijden in Dorst

Zonder dropper en wielen kan er wat van de prijs af

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 04-01-2022 19:50 ]

Strava

• ZanielGa
Gewoon iedere week dus even komen proefrijden

Edit: Die Izzo Uncaged 7 is wel sexy zeg

[ Voor 40% gewijzigd door ZanielGa op 04-01-2022 21:02 ]

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:44
Wilde mijzelf trakteren op een XT shifter (er zit al een XT derailleur op mijn fiets maar nog een deore shifter). XT zou net wat rauwer en sneller schakelen naast dat je ineens meerdere versnelling (groter en kleiner) kan. Zag dat ze nu voor zo’n €50 uit Duitsland te krijgen zijn.. Ik was dus helemaal overtuigd en stond net op het punt van bestellen!

En vervolgens kom ik een heel topic op mountainbike.nl en een Engels forum tegen dat ze al vanaf 2020 problemen hebben met XT en XTR shifters. :X

Zou om een productiefout oid gaan. Natuurlijk lees je dan juist weer over de mensen die er problemen mee hebben en niet de mensen die er probleemloos mee rond rijden.

Maar eens een nachtje over slapen. Leek mij best een leuke upgrade.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@R0y. hier twee XTR shifters in een jaar tijd defect. (Wel bekende veertje) En door de tekorten was de garantie afhandeling erg belabberd van Mantel. Konden geen nieuwe leveren en zonder mededeling kreeg ik geld terug gestort. Met zoek het maar zelf uit.

Uiteindelijk een AXS XX1 set aangeschaft deze in combinatie met XTR cassette/ketting…. En dat is super combinatie.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 04-01-2022 21:35 ]

• R0y.
Daan_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:33:
@R0y. hier twee XTR shifters in een jaar tijd defect. (Wel bekende veertje) En door de tekorten was de garantie afhandeling erg belabberd van Mantel. Konden geen nieuwe leveren en zonder mededeling kreeg ik geld terug gestort. Met zoek het maar zelf uit.

Uiteindelijk een AXS XX1 set aangeschaft deze in combinatie met XTR cassette/ketting…. En dat is super combinatie.
Hier ook bekend dus…

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-11 15:19
@R0y. hier een 2020 hardtail met XT shifters en doet het al 4k km's nog prima.

Naast het 2x kunnen opschakelen heb je vanaf XT ook instant release. Dus hij schakelt al bij het indrukken ipv pas bij het loslaten van de knop, zoals dat bij SLX en lager gebeurt.

• R0y.
NewbieNeo schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:41:
@R0y. hier een 2020 hardtail met XT shifters en doet het al 4k km's nog prima.

Naast het 2x kunnen opschakelen heb je vanaf XT ook instant release. Dus hij schakelt al bij het indrukken ipv pas bij het loslaten van de knop, zoals dat bij SLX en lager gebeurt.
Ja juist dat lijkt mij erg prettig en een upgrade die je daadwerkelijk continu ervaart.

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:05
Mijn mountainbike is voorzien van een 32t crankset; Deore m6120 met 32 tanden. nu zou ik graag met 36t willen rijden omdat ik merk dat ik wel heel snel tegen de grenzen van een 32t aanloop. kan dat met hetzelfde crankset. zou iemand me op weg kunnen helpen welk kettingblad ik moet kopen. of moet ik een nieuwe crankset kopen?

[ Voor 11% gewijzigd door blauwester op 05-01-2022 09:44 ]

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-11 13:43

erikver

Ik zeg...

Demo schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Dat kan wat onduidelijk zijn ja.. Hoge en Lage Vuursche komen bij elkaar bij de camping. Daarna ga je een nieuw stuk in wat richting Theehuis gaat. Daar kan je verder richting Drakenstein, oversteken naar het theehuis maar vanaf het theehuis kun je daar ook weer naar de noordlus van Hoge Vuursche. Langs het parkeerterrein ligt ook nog een nieuw lusje wat weer terug draait naar de achterkant van het parkeerterrein. Ik vind het ook verwarrend en heb nota bene meegeholpen met de aanleg 8)7

[...]
De enige dropper die ik heb gehad die dat niet had was een KS E-Ten. De drie Tranzx-varianten die ik gehad heb, hadden alledrie een autoventiel onder het zadel, met een rubber dopje er overheen. Ze beweren ook dat die cartridges niet te servicen zijn, maar dat is me toch gelukt :+
Ik heb ook een tweetal Tranzx varianten gehad maar die hadden geen ventiel boven op. Daar was mijn aanname ook op gebaseerd. Maar het antwoord of een dropper op te pompen is, is dus eigenlijk; it depends :P

Life's not a Krentenbol

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Roy het gaat dan om de eerste generatie 12 speed shifters toch? Die van mij (XT) doet het ook nog altijd prima, na 6500 km.

@Daan_ Als die van mij het toch ooit begeeft ga ik hier denk ik ook voor een AXS. Ik heb sinds kort elektronisch schakelen op de racefiets (Di2) en dat is echt super! Ik begrijp dus dat dat goed werkt met de Shimano cassettes zodat je niet je body hoeft te vervangen voor iets anders dan microspline?

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 05-01-2022 09:56 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
blauwester schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:22:
Mijn mountainbike is voorzien van een 32t crankset; Deore m6120 met 32 tanden. nu zou ik graag met 36t willen rijden omdat ik merk dat ik wel heel snel tegen de grenzen van een 32t aanloop. kan dat met hetzelfde crankset. zou iemand me op weg kunnen helpen welk kettingblad ik moet kopen. of moet ik een nieuwe crankset kopen?
Je kan in principe gewoon een ander direct-mount kettingblad kopen en het bestaande vervangen. Wel opletten dat je genoeg ruimte hebt in je frame voor een 36T blad. Bij sommige fietsen zit de chainstay in de weg.

Je kan de handleidingen daarvoor vinden op de Shimano website:
https://bike.shimano.com/...ore-m6100/FC-M6120-1.html

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kluus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:52:
@Roy het gaat dan om de eerste generatie 12 speed shifters toch? Die van mij (XT) doet het ook nog altijd prima, na 6500 km.

@Daan_ Als die van mij het toch ooit begeeft ga ik hier denk ik ook voor een AXS. Ik heb sinds kort elektronisch schakelen op de racefiets (Di2) en dat is echt super! Ik begrijp dus dat dat goed werkt met de Shimano cassettes zodat je niet je body hoeft te vervangen voor iets anders dan microspline?
HT is voorzien van AXS xx1 derailleur/shifter en XTR cassette/ketting en een AbsoluteBlack HG+ ovaal.
HT op de Tacx fietstrainer: AXS xx1 derailleur/shifter en SRAM NX cassette, XTR ketting en een AbsoluteBlack HG+ ovaal -- deze combinatie schakelt toch net iets minder als bovenstaande combinatie.

Nodige kunnen experimenteren met verschillende combinaties afgelopen jaar. Meest soepel schakelen heb ik als cassette, ketting en kettingblad HG+ zijn. is één van deze bijvoorbeeld SRAM dan wordt het al (iets) minder soepel. Ja.. werkt nog steeds goed, maar wel meer schakel geluid etc.

Persoonlijk vind ik het zelfs iets beter schakelen met een AXS derailleur/shifter. Dan voorheen met de XTR derailleur/shifter.

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Kun je die AXS trouwens zo programmeren dat hij op een 11spd cassette werkt? Zou eigenlijk een fluitje van een cent moeten zijn.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zonoskar schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:41:
Kun je die AXS trouwens zo programmeren dat hij op een 11spd cassette werkt? Zou eigenlijk een fluitje van een cent moeten zijn.
Zelf geen ervaring mee. Zag her en der op blogs en YouTube wat experimenten voorbij komen. ja het kan, maar of het optimaal werkt ?

De AXS zag je tijd terug zelfs in de racerij (downhill) op een 1x7, maar verwacht dat men dan vanuit SRAM wat heeft aangepast en heeft geprogrammeerd.

Edit:
https://www.pinkbike.com/...nkworx-whistler-2019.html

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 05-01-2022 14:00 ]

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

Galois

1811 - 1832

De regen heeft geen enkele MTB-route goed gedaan de afgelopen tijd... Ik probeer ze dan ook zoveel mogelijk te mijden/sparen, maar voor morgen heb ik een afspraak staan om in Lochem te gaan fietsen. Ben benieuwd hoe de route erbij staat, want ook daar zal het de afgelopen tijd net zoveel geregend hebben als op mijn lokale rondjes :)

Al lijkt het mee te vallen gezien de commentaren op mtbroutes.nl.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Flix20 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 11:45:
Geloof dat je verschillende formaten van die CO2 cartridges hebt, zou lullig zijn als je een kleinere houder en grote cartridge hebt en een leeg bandje :+

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:15
GoldenSample schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:22:
[...]

Geloof dat je verschillende formaten van die CO2 cartridges hebt, zou lullig zijn als je een kleinere houder en grote cartridge hebt en een leeg bandje :+
Volgens mij is dat alleen de inhoud van het patroon. Kleintjes voor racebanden, grote voor mtb. Het aansluiten van een patroon op het pompje is altijd hetzelfde.
Ik ben inmiddels aan mijn zesde pompje toe (want raak altijd alles kwijt), maar een iets duurdere is wel prettig, bv. van ‘Pro’

• R0y.
Kluus schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 09:52:

Ik lees dat het bekende probleem (mogelijk het veertje, wat hierboven ook staat) ook nu nog regelmatig voor komt. Er zijn nieuwe shifters waarbij dit mogelijk is opgelost (ergens begin 2021 uitgebracht door Shimano dacht ik) maar het lijkt alsof er op veel plekken nog “oude” op de plank liggen.

Maar weer een positieve ervaring 👍. Denk dus maar bestellen, de deore shifter gaat dan op de plank. Mocht ik ooit problemen krijgen is de shifter zo omgewisseld.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bas-r schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:38:
[...]

Volgens mij is dat alleen de inhoud van het patroon. Kleintjes voor racebanden, grote voor mtb. Het aansluiten van een patroon op het pompje is altijd hetzelfde.
Ik ben inmiddels aan mijn zesde pompje toe (want raak altijd alles kwijt), maar een iets duurdere is wel prettig, bv. van ‘Pro’
Ah ok, dacht dat die ook fysiek anders van formaat waren!
Pagina: 1 ... 172 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic