Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 171 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
harry64 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:40:
[...]

[...]

Heb ik het goed als ik zeg dat deze remote separate hendels heeft voor de voor- en achtervering? Welk type is dit?

Ik vind de gelijktijdige lock-out van de voor- en achtervering niet altijd prettig, dus ben benieuwd of dit daar een mooie oplossing voor zou zijn.

En nog even de verplichte kerstfoto :+ (Denk dat de meeste wel weten waar het is ;) )
[Afbeelding]
De Scott twinloc bediend beide dempers tegelijkertijd.

De open mode is echt compleet anders dan traction mode... Dan heb je nog steeds gewoon een complete fully met goed functionerende vering, maar stuk stabieler pedal platform. Open mode geeft echt een compleet andere fiets!

Kan niet wachten tot ik de spark op zwaarder terrein kan uitlaten :P

Strava

• Prulleman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ud4J9p17I2DIZiaCdSVYyCeS06o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acBy3yj62FUqgyBWv1dWrvQX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ng_NGkVbhmppap2KwHCJUao0nY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hm0qyummk0CflTEAMG6odvi4.jpg?f=fotoalbum_large

Note.. zet het klepje op de juiste manier vast.. bij het maken van de foto's zag ik dat ie eraf was, dus nog maar een rondje :X
Gelukkig weer gevonden.

Fietst heerlijk, comfortabel en toch efficiënt, zoals ik hierboven al zei is het verschil tussen open en de middelste stand echt groot zvoor een rondje als dorst is de open stand denk ik teveel, misschien na wat tunen beter, maar nu voelde medium beter

Strava

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:28
Een fijne, modderige kerst allemaal. Het was koud, nat, modderig en ik ben ontzettend vies geworden. Maar het was een heerlijk rondje op eerste kerstdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqGhLCph7gNsHFwUuqzw2T2heSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9qQwwNFWypuNytY8ZDPS6Wf.jpg?f=fotoalbum_large

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-11 07:22
Haha hier ook lekker glijen en kleien door de blubber. Had weinig tijd en Spaarnwoude is lekker dichtbij... Maar voor de fiets was het minder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBazPPkhVcv6RjBA7PAgSiPKxtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJr1dLKT9UQqIpq0Xc0TfLD2.jpg?f=fotoalbum_large

Wel lekker zonnetje erbij; hopelijk krijgen we nog een paar dagen zo.

Fijne feestdagen allemaal!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Rij op het moment een GT Zaskar uit 2013 met 29” wielen. Heb nu mijn oog laten vallen op een 2019 Anthem met 27.5” wielen. Je hebt uiteraard het verschil tussen een HT en een FS, maar ook nog het verschil in wielmaat. Ik hoef geen KOMs te rijden op Strava, maar wil wel gewoon een leuke gooi en smijt fiets met iets meer comfort. Iemand ervaring met een Anthem 27.5? Of dan toch maar een FS 29er? Keuzes…

• daanb14
Het ging gisteren echt prima, maar de voeten werden wel erg koud. De schoenkappen hielden de wind niet goed tegen, dus ik denk dat het echt tijd wordt voor winterschoenen. Ik rijd nu met Shimano M089 Torbal schoenen. Daar ben ik echt enorm tevreden over. @Daan_ had het laatst over winterschoenen van Adidas voor flats, maar ik rijd natuurlijk met SPD. Zijn de winterschoenen van Shimano goed?

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 Als je met SPD fietst. Zijn er ook ovenschoenen te krijgen. Fiets liefst met flats, maar voor SPD gebruik ik een paar ovenschoenen Deze houden mijn voeten warm en droog —> GripGrab RaceThermo X

De 5Ten die ik heb zijn vooral om droge voeten te houden ;-)

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 26-12-2021 16:19 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
@daanb14 Volgens mij zijn die winterschoenen van Shimano prima. Zeker als je goed tevreden bent met je huidige zomerschoenen denk ik dat je daar zeker geen miskoop aan doet.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-11 15:19
Voor flat pedals zijn er ook wel goede overschoenen te vinden.
Ik gebruik zelf Endura MT500 overschoenen icm freerider pro's en heb daar afgelopen februari nog prima door 10cm sneeuw lopen ploeteren.

Voor SPD heb ik onlangs nog overschoenen van BBB gekocht. 3mm neopreen is volgens mij wel redelijk gangbaar voor winteroverschoenen.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-11 22:56
Prulleman schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 20:51:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Note.. zet het klepje op de juiste manier vast.. bij het maken van de foto's zag ik dat ie eraf was, dus nog maar een rondje :X
Gelukkig weer gevonden.

Fietst heerlijk, comfortabel en toch efficiënt, zoals ik hierboven al zei is het verschil tussen open en de middelste stand echt groot zvoor een rondje als dorst is de open stand denk ik teveel, misschien na wat tunen beter, maar nu voelde medium beter
Mooie fiets! Je lijkt best wel een diepe zit te hebben, is dat bewust?

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op maandag 27 december 2021 @ 01:25:
[...]

Mooie fiets! Je lijkt best wel een diepe zit te hebben, is dat bewust?
Nee, hier enkel zadel op de juiste hoogte gezet, stuur kwam op deze hoogte.

Ik zit vergelijkbaar als op de fsi, stack is hetzelfde, reach wat langer, maar de seat tube angle wat steiler. Alleen de zadelpen steekt wat meer uit (standover lager)

Strava

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:48

Demo

Probleemschietende Tovenaar

NewbieNeo schreef op zondag 26 december 2021 @ 17:11:
Voor flat pedals zijn er ook wel goede overschoenen te vinden.
Ik gebruik zelf Endura MT500 overschoenen icm freerider pro's en heb daar afgelopen februari nog prima door 10cm sneeuw lopen ploeteren.
Mocht iemand met maat 41-42 hier belang bij hebben, ik heb al járen een setje liggen, nooit gebruikt want op het moment supreme dat ik ze nodig had kreeg ik ze niet over mijn maat 43 Freeriders :') Na 5 pogingen heb ik ze nog steeds niet verkocht, dus wie ze wil komen ophalen (in Tiel of Utrecht) is welkom.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• TommyknockerNL
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11 15:59
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar winterbanden voor mijn Rose mtb. Ik ben op zoek naar meer grip in de natte omstandigheden, mijn terrein van rijden is het oosten van het land. Meerdere keren per week rij ik op de trails in Ruurlo en Vorden. Op dit moment heb ik de standaard fabrieksbanden erop liggen, Kenda Boosters.

Na eigen onderzoek lijkt mij dat een Maxxis Forekaster voorop een goede keus zal zijn. Wel ben ik nog zoekende naar een geschikte achterband. Ikon,Aspen,Ardent of Rekon al dan niet in de Race uitvoering.

Ik ben een redelijke beginner en heb inmiddels 4 maanden ervaring. Hoop dat iemand mij van info kan voor zien!

• Prulleman
TommyknockerNL schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:54:
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik ben op zoek naar winterbanden voor mijn Rose mtb. Ik ben op zoek naar meer grip in de natte omstandigheden, mijn terrein van rijden is het oosten van het land. Meerdere keren per week rij ik op de trails in Ruurlo en Vorden. Op dit moment heb ik de standaard fabrieksbanden erop liggen, Kenda Boosters.

Na eigen onderzoek lijkt mij dat een Maxxis Forekaster voorop een goede keus zal zijn. Wel ben ik nog zoekende naar een geschikte achterband. Ikon,Aspen,Ardent of Rekon al dan niet in de Race uitvoering.

Ik ben een redelijke beginner en heb inmiddels 4 maanden ervaring. Hoop dat iemand mij van info kan voor zien!
besef wel dat alles qua banden een trade-off heeft. Een band met grote/dikke/lange noppen zal het goed doen onder slechte omstandigheden, maar als het dan een keer droog is en je over gewoon harde grond rijdt, dan zal de rolweerstand onaangenaam hoog zijn en het gevoel ook een tikkeltje vaag.
Maar zo is ook een "snelle band" (lage rolweerstand), ook alleen snel als de omstandigheden goed zijn.. en een compromis band zal bijna nooit perfect zijn..

Hier kan je ook nog wel wat info vinden:
https://www.mbr.co.uk/buy...ain-bike-mud-tyres-332535
https://www.bikeradar.com...nter-mountain-bike-tyres/

Al is dit erg gericht op behoorlijk ruig werk en al snel teveel van het goede voor een nederlands rondje..

Ik rij eigenlijk het hele jaar door op Ray/Ralph, maar nu op mijn nieuwe spark zitten 2.4" maxxis rekon race banden, die ga ik nu ook eens goed testen. Maar beide zijn banden met een vrij laag profiel en een relatief lage rolweerstand (en dus per definitie minder goed als de omstandigheden slechter worden).

de wolfpack trail ziet er ook wel aardig uit, maar geen ervaring mee

Strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:28

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik ken Ruurlo en Vorden niet, maar als de modder dik en zuigend is, dan rijden geen enkele banden goed. Je bent dan beter af met wat je al hebt. Als het dunne modder is zou je smallere banden kunnen overwegen, die snijden beter door de modder. Als het gewoon plassen zijn en een dun laagje modder, dan zou je wat dikkere noppen kunnen overwegen. Ik zou dan alleen de voorband vervangen, de achterband heeft niet zoveel invloed. Als je aan je stuurskills wilt werken zou ik de banden gewoon laten liggen. Je moet als beginner niet meteen teveel grip hebben, dan wordt je lui :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• ZanielGa
  • Nu online

Als aanvulling op wat @Prulleman al heeft gezegd, als ik zo het profiel van de Boosters zie en de banden die je zelf al gevonden hebt als achterband denk ik dat dat weinig uitmaakt. Een Forekaster voor zal je wel meer grip geven in nattere omstandigheden. Als je daar voor gaat zou ik voorlopig gewoon je geld op zak houden en bij je huidige achterband blijven in plaats van een nieuwe nemen. Je kan die altijd later nog vervangen dan als je achter toch nog iets meer grip wilt.

• Prulleman
zo, nog ergens een oneup v2 dropper in 180 / 31.6 kunnen vinden :) dus gelijk maar besteld, want die zijn ook zeer slecht leverbaar.. en de woltooth bar centric remote, hopelijk gaat ie passen

Strava

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-10 21:04

Rij zelf als boswielrenner met Continental crosskings (forekaster achtig). Deze zijn vrij extreem noppig en ook wel de max voor wat je in NL nodig kan hebben denk ik. Vooral op sompig terrein merk ik voordeel tov van fietsmaatjes. Verder wil het meeste onverhard qua zand enzo ook prima, op de weg heb je inderdaad veel weerstand.

Mijn use-case is dan ook vooral veel over modderige paden crossen/extreem gravellen

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Banden zijn best persoonlijke keuze. En combinatie advies is ook beetje afhankelijk van gebruik, velg breedte, eigen techniek etc… Gebruik op de fully als HT achter een Ikon het hele jaar door. Gaat prima met blubber ritten, maar het is soms ook wel beetje glibberen en glijden/door slippen

Op de HT gebruik ik voor een Rekon en de fully een Forkaster. De breedte van de Forkaster werd mij iets te op de HT. Beide banden heb ik persoonlijk voldoende grip bij natte blubber ritten.

HT
Achter - Ikon 2.20 - velg breedte 25mm
Voor - Rekon 2.25 - velg breedte 28mm

Fully
Achter - Ikon 2.35 - velg breedte 30mm
Voor - Forkaster 2.35 - velg breedte 30mm

• daanb14
Ik heb de knoop doorgehakt en er komt een Wera Click Torque A 6 set aan *O*

• TommyknockerNL
Bedankt allen voor jullie input.
Waarschijnlijk ga ik voor de volgende set. De rekon race heeft vergelijkbaar profiel als de booster, de booster is een draadband dus die kan ik niet tubeless maken. In de zomer kan de forekaster er weer af en kan ik deze vervangen voor een rekon race. Is dit een goed idee of slaat dit als een tang op een varken?

• ZanielGa
  • Nu online
@TommyknockerNL Klinkt als een prima set.

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:20

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:53:
Ik heb de knoop doorgehakt en er komt een Wera Click Torque A 6 set aan *O*
Goeie keuze, ik heb hem al een keer gebruikt om de ' moeilijke boutjes' netjes op 17nM te zetten

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ok, misschien een obvious vraag/antwoord, maar help een MTB broeder out:

Ik heb na veel research een ander zadel gekocht:

Ik heb een zadelmeting gedaan bij de LBS, en hier kwam uit dat mijn zitbotjesafstand tussen de 12,5 en 13cm zit.
Aangezien mijn huidige Iridium zadel in zijn geheel slechts 13cm is, lijkt dat te smal. Ik zat volgens mij met 1 kant ook meer naast het zadel dan erop.

In eerste instantie een SQLab zadel laten aanbevelen, deze heb ik eerder gehad, maar toen merkten we op dat de max belasting 90kg is voor de huidige zadels, en ik weeg 109kg zonder kleren. Komt niet goed dus.
Verder gezocht en uitgekomen bij Ergon; goeie reviews en belastbaar tot 117KG :-q

Ik heb er nu een Ergon SMC Sport zadel op (brede variant, 155mm), maar ik vond het erg lastig om de goede zithouding te vinden.
Ik heb nu 2 ritten gemaakt met het zadel, in totaal 55km. De eerste paar km's gillen mijn zitbotjes het uit, maar daarna trekt dat langszaam weg. Wat blijft is dat de randen van het zadel snijden op de plek waar zeg maar je kont overgaat in je been. Met name bij klimmen en accelereren als de spieren aan de achterzijde van de bovenbenen aan het werk moeten.
Geen schurend gevoel aan de huid, maar echt het afknellen van diepere weefsels en spieren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9mNHNcPKoIkJN3_5d8qqj8Qe4QY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gtwf4PoJcxwe8pJaL7uGv0HT.jpg?f=user_large

Conclusie; het zadel is te breed voor mij?
Ik ga hem sowieso terugsturen, want dit is het echt niet voor mij. Nu weer op zoek naar iets anders, in de 140-145mm range ?

[ Voor 3% gewijzigd door McLambo op 28-12-2021 21:26 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je zitbotjes op 13cm zitten lijkt me een 155mm zadel ook wat aan de brede kant. Je zou eens een 142mm kunnen proberen. Voor het proberen zou je bijv een WTB Volt kunnen pakken. Die is er in de goedkoopste uitvoering voor onder de 35 euro. Bevalt mij erg goed. En voor die prijs mooi om te proberen of 142mm goed is.

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-11 11:13
@McLambo Over de zadels: misschien een tip om bij Mantel te kijken? Weet niet of het voor alle zadels geldt, maar een aantal kun je 30 dagen proberen en gratis terug sturen mocht het niks zijn (ook als het gebruikt is).

Ik heb zelf ook een vrij smalle afstand tussen zitbotjes, en kwam uit op de Fizik Tundra M5 (deze was ook leverbaar in meerdere maten).
Ook heeft dit zadel bijv. een relatief plat zitvlak. Hier zit ook nog verschil in: sommige zadels zijn weer wat "boller"/afgerond. Heeft meer te maken met hoe je op je fiets zit: of je veel beweegt met je bovenlichaam of meer "stil zit".

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Bedankt voor de tip. De tundra komt ook uit de saddle selector op de site van Fizik zelf, echter is die hoe dan ook te smal. Overweeg nu een Volt, of een Ergon Enduro zadel. Goeie ergonomische eigenschappen maar een stuk .

Beide helaas niet verkrijgbaar bij Mantel.
Wacht eerst even af hoe de retour bij Bike-Discount wordt afgehandeld. Zij hebben beide zadels wel 😇

[ Voor 25% gewijzigd door McLambo op 29-12-2021 16:57 ]

• Cranzai
Vraagje, voor de wintermaanden heb ik een simpele 26" 3*9 hardtail waar ik een beetje op rond cross. MTB trails vind ik wel leuk maar doe ik uit veiligheid niet alleen en ben nog niet extreem bedreven en vaardig op de MTB.

Maandag een kleine 4u op de MTB gezeten maar daarbij werd ik weer herinnerd aan het volgende. Ik krijg last van mijn polsen op de MTB, dit komt vooral doordat ik mijn polsen naar buiten moet draaien denk ik met als oorzaak een te smal stuur. (Handen op de bar ends geeft geen pijn en ook vermindering wanneer ik al last heb)

Het stuur is tussen de bar ends ~54cm breed, als ik mijn handen "natuurlijk" voor elkaar uit steek zitten ze op ~60cm van elkaar. Nou heb ik totaal geen verstand van hoe je op een MTB moet zitten dus is er kaas te maken van dit idee? Zou het dus helpen als ik naar een ~60cm stuur ga?

• ZanielGa
  • Nu online
@Cranzai Pijn in de polsen is vaak een combinatie van de volgende dingen.
Stuurbreedte, de hoek die je stuur maakt naar achter (backsweep genoemd), de hoek waarin je remmen staan maar zeker ook hoe je de klappen opvangt van hobbels en kuilen.

Je moet eigenlijk proberen je polsen in een rechte lijn te krijgen met je armen zodat de klappen zo min mogelijk opgevangen worden met je polsen maar meer met je ellebogen. Je moet dus goed opletten dat remhendels in de juiste hoek staan.

Wat betreft sturen, de meeste sturen tegenwoordig zitten tussen de 70 en 80cm. Het is dan een combinatie van wat je zelf fijn vind, waar je rijdt (veel smalle doorgangen tussen bomen met een breedt stuur is lastiger). Je moet dan kijken voor een stuur met een backsweep zodat je polsen eigenlijk een redelijk natuurlijke lijn volgen. Zal vaak rond de 9graden zijn, maar dat is voor iedereen anders.

Edit: een smaller stuur hoeft geen probleem voor je polsen te zijn. Vroeger had iedereen ze. Het is voornamelijk de betere controle over je fiets waardoor de bredere sturen gebruikt worden.

[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 29-12-2021 18:25 ]

• TommyknockerNL
Cranzai schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:51:
Vraagje, voor de wintermaanden heb ik een simpele 26" 3*9 hardtail waar ik een beetje op rond cross. MTB trails vind ik wel leuk maar doe ik uit veiligheid niet alleen en ben nog niet extreem bedreven en vaardig op...
Ik heb hetzelfde issue gehad, een stuur met een backsweep van 12 graden was bij mij de oplossing.

Ergotec maakt deze voor een zachte prijs.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:51

charrel

Cortisol4life..

Vraagje, voor de wintermaanden heb ik een simpele 26" 3*9 hardtail waar ik een beetje op rond cross. MTB trails vind ik wel leuk maar doe ik uit veiligheid niet alleen en ben nog niet extreem bedreven en vaardig op de MTB.

Maandag een kleine 4u op de MTB gezeten maar daarbij werd ik weer herinnerd aan het volgende. Ik krijg last van mijn polsen op de MTB, dit komt vooral doordat ik mijn polsen naar buiten moet draaien denk ik met als oorzaak een te smal stuur. (Handen op de bar ends geeft geen pijn en ook vermindering wanneer ik al last heb)

Het stuur is tussen de bar ends ~54cm breed, als ik mijn handen "natuurlijk" voor elkaar uit steek zitten ze op ~60cm van elkaar. Nou heb ik totaal geen verstand van hoe je op een MTB moet zitten dus is er kaas te maken van dit idee? Zou het dus helpen als ik naar een ~60cm stuur ga?
https://on-one-bikes.co.u...ar?variant=39622299353276
Ik heb er nog zo eentje liggen, ik weet niet waar je woont maar die zou je kunnen proberen.
Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/ononemary-51ee699.jpg?webp=true&quality=90&resize=620%2C413

Ik vind het nog steeds erg fijn fietsen maar ben uiteindelijk toch naar een breder stuur gegaan.

[ Voor 9% gewijzigd door charrel op 30-12-2021 08:53 ]

• Prulleman
ja, het is een ingewikkelde combinatie van factoren, een hele tijd terug weleens dit filmpje tegengekomen:

in het kort wordt hier ook meer backsweep aangeraden, maar ik ben het niet helemaal eens met de uitleg. ALs hij de hoek van je onderarm en pols laat zien, staat hij een beetje rechtop boven het zadel en dat is niet realistisch.

Hou je handen maar eens net zo, maar druk dan je ellebogen een beetje naar buiten :)
De backsweep die je nodig hebt met een rechte zit, heb je niet nodig met een diepere zit of in de attack houding.

Het speelt dus nog een stukje meer en je zou ook zomaar van deze problemen af kunnen komen door meer op je houding te letten tijdens het fietsen.

@Cranzai Het is dus niet zo simpel als 6 cm meer stuur, het is een combinatie van:
- stuurbreedte
- backsweep
- houding

Maar ook een heel breed stuur met een ouderwets lange stuurpen gaat ook weer vreemd stuurgedrag opleveren, je kan niet zomaal een heel stuk toevoegen, zonder dat het invloed heeft op andere zaken zoals.
Van een recht stuur naar veel backsweep, zorgt ervoor dat je handen ineens veel dichter bij komen, hoeft geen probleem te zijn, maar in veel gevallen niet wenselijk.

Die van @charrel hierboven is best extreem, maar misschien wel goed om het verschil te ervaren, omdat dit stuur eerst naar voren gaat kan je een sterke backsweep (hoek) realiseren. Hiermee verander je dus de stand van je handen, maar slechts heel weinig de positie (afstand van je zadel tot je grips zeg maar).

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 30-12-2021 09:21 ]

Strava

• Cranzai
Bedankt allen voor de tips, komend weekend maar eens even puzzelen en wat lijntjes op mijn polsen tekenen om de hoeken te checken.

Het is inderdaad een ietwat oudere MTB met een lange stuurpen dus een mega breed stuur zal misschien niet logisch zijn zoals @Prulleman aangeeft. Een smaller stuur (~60cm) met wat sweepback zou wel moeten kunnen lijkt mij, kan natuurlijk ook zo zijn dat de stuurpen uberhaupt te lang is.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:32

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik had dit ook, na jarenlang alleen maar dropbars (weg/gravel) sinds vorig jaar weer op de MTB, en ondanks een stuur met beetje backsweep meteen zere polsen van de onwennige hoek. Daarom een stuur gemonteerd met meer backsweep (Jones bar), en wat hoger (meer spacers eronder) wat meteen soelaas bood.

Echter ontgroeiden mijn MTB-skills uiteindelijk het soort stuur, dus op een gegeven moment weer naar een stuur met iets minder backsweep gegaan, en uiteindelijk naar een nog rechtere riser van Renthal. Tussendoor ook oefeningen bij mijn coretraining gedaan die specifiek op onderarm gericht zijn, en nu fiets ik zonder zere polsen op m'n MTB.

Best een gedoe, met meerdere sturen, en nu zo'n 5000km op de MTB, maar kan nu beide soorten fiets rijden zonder pijn. :)

• Prulleman
MartijnGizmo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:45:
[...]

Ik had dit ook, na jarenlang alleen maar dropbars (weg/gravel) sinds vorig jaar weer op de MTB, en ondanks een stuur met beetje backsweep meteen zere polsen van de onwennige hoek. Daarom een stuur gemonteerd met meer backsweep (Jones bar), en wat hoger (meer spacers eronder) wat meteen soelaas bood.

Echter ontgroeiden mijn MTB-skills moment het soort stuur, dus op een gegeven moment weer naar een stuur met iets minder backsweep gegaan, en uiteindelijk naar een nog rechtere riser van Renthal. Tussendoor ook oefeningen bij mijn coretraining gedaan die specifiek op onderarm gericht zijn, en nu fiets ik zonder zere polsen op m'n MTB.

Best een gedoe, met meerdere sturen, en nu zo'n 5000km op de MTB, maar kan nu beide soorten fiets rijden zonder pijn. :)
ja.. mooi voorbeeld van wat ik eigenlijk bedoelde, als je niet veel ervaring hebt, en misschien nog wel meer als je een racefiets achtergrond hebt, zal je van nature niet zomaar een goede houding op de MTB hebben. Bij die foute houding past een stuur met meer backsweep beter. Ga je dieper, actiever, dynamischer, agressiever zitten, dan zal je uiteindelijk weer minder backsweep nodig hebben.

Wat mij van een clinic nog het meest is bijgebleven is dat je laag moet zitten, je romp naar beneden, armen gebogen (elbows out). Op het moment dat je rechtop zit en je wilt hard door een bocht heb je niet de range om de fiets schuin te duwen. Als je laag zit met je romp en je armen gebogen, kan je de fiets veel platter duwen door je binnenste arm te strekken, als die al gestrekt is (omdat je te rechtop zit), kan je de fiets veel minder in de bocht duwen.

@iedereen
(wil verder niet zeggen dat je wat fout doet als je een stuur met veel backsweep hebt, voel je vooral niet aangesproken, daarvoor is het allemaal te persoonlijk en voorkeurs afhankelijk, maar in de basis zal je je houding veranderen naar mate je techniek verbeterd, en bij die betere houding hoort over het algemeen minder backsweep)

Strava

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:32

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Wil daar overigens nog wel aan toevoegen dat ik vrij fanatiek ben in dingen die ik leuk vind, en meestal samen fiets met een vriend van me die al ruim 20 jaar MTBt en me erg veel geleerd heeft qua techniek. :)

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:10:
[...]

ja.. mooi voorbeeld van wat ik eigenlijk bedoelde, als je niet veel ervaring hebt, en misschien nog wel meer als je een racefiets achtergrond hebt, zal je van nature niet zomaar een goede houding op de MTB hebben. Bij die foute houding past een stuur met meer backsweep beter. Ga je dieper, actiever, dynamischer, agressiever zitten, dan zal je uiteindelijk weer minder backsweep nodig hebben.

Wat mij van een clinic nog het meest is bijgebleven is dat je laag moet zitten, je romp naar beneden, armen gebogen (elbows out). Op het moment dat je rechtop zit en je wilt hard door een bocht heb je niet de range om de fiets schuin te duwen. Als je laag zit met je romp en je armen gebogen, kan je de fiets veel platter duwen door je binnenste arm te strekken, als die al gestrekt is (omdat je te rechtop zit), kan je de fiets veel minder in de bocht duwen.

@iedereen
(wil verder niet zeggen dat je wat fout doet als je een stuur met veel backsweep hebt, voel je vooral niet aangesproken, daarvoor is het allemaal te persoonlijk en voorkeurs afhankelijk, maar in de basis zal je je houding veranderen naar mate je techniek verbeterd, en bij die betere houding hoort over het algemeen minder backsweep)
Gheh, typisch; ik pas soms het tegenoverliggende toe; buitenste arm strekken om de fiets rechter te houden en het gewicht ernaast. Fiets te plat en dat wordt een schuiver voor mij. Ik heb geen clinics gevolgd, maar kijk veel YT howto's. 😛

Ik zit doorgaans wat rechter op dan de meeste, want: rugproblemen

• Prulleman
McLambo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:32:
[...]

Gheh, typisch; ik pas soms het tegenoverliggende toe; buitenste arm strekken om de fiets rechter te houden en het gewicht ernaast. Fiets te plat en dat wordt een schuiver voor mij. Ik heb geen clinics gevolgd, maar kijk veel YT howto's. 😛

Uiteindelijk is de juiste hoek een combinatie van snelheid, grip, gewichtsverdeling, vlakke of kombocht, ..... Maar op hoge snelheid kom je met je fiets recht de bocht ook niet goed door. Te plat en je ligt inderdaad ook op de grond, maar ik denk dat de meeste hier die grens (met de juiste techniek) niet zomaar halen. Ik in ieder geval niet

Strava

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:42
McLambo schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:32:
[...]

Hier wel een goed plaatje van wat @Prulleman bedoeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkmZQHcbJJrYav3rnBb2a7NA9kE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lw9lINovlP45bx6t3TBPSPhx.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik snap wel wat er bedoeld word, en dit werkt goed vij een berm of kom bocht, maar een vlakke of natte bocht kan weer beter bij andere techniek

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:35
Is dat niet net afhankelijk van hoe schuin je tegen de kom van een bocht op kan?
Want andersom is ook prima als het vlakke bocht betreft.

• Demo

Demo

Torched schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:05:
Is dat niet net afhankelijk van hoe schuin je tegen de kom van een bocht op kan?
Want andersom is ook prima als het vlakke bocht betreft.
Met andersom bedoelen jullie naar binnen gaan hangen en de fiets rechtop duwen alsof je op een racemotor zit? Dat kan tot op zekere hoogte, maar je kunt op die manier een stuk minder scherp sturen. Ook heeft je band op de zijwangen vaak grovere noppen dan in het midden, door de fiets plat te leggen maak je (ook in vlakke bochten) optimaal gebruik van die grip. In flauwe bochten, waar je meer dan genoeg grip hebt, gebruik ik het soms wel om zonder pedal strikes door te kunnen trappen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Inderdaad, want ook: pedal strikes.
Hier op de Veluwe pas ik het momenteel meer toe want alles is drap, en dan glij je minder snel weg in flauwe, vlakke bochten.

• Prulleman
Ik verzin het niet zelf hè..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olCkaazXP_QBxl4--RGOKqD4fm4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WUFfNkyWjYXuU4nL39zbC0xJ.jpg?f=user_large

Je hebt gewoon een laag zwaartepunt en de juiste hoek nodig om de bocht te kunnen maken.. als je op hoge snelheid rechtop door de bocht gaat, ga je gewoon rechtdoor

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik twijfel er niet aan hoor, pas het zo ook toe op stukken flow en kombochten. Maar hoe nu de (niet mtb) paden erbij liggen, daar is een ander stukje techniek nodig. Gaat ook niet meer om snelheid; meer op de fiets blijven zitten en vooruit blijven gaan 😉

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 14:30
Prulleman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:51:
Ik verzin het niet zelf hè..
[Afbeelding]

Je hebt gewoon een laag zwaartepunt en de juiste hoek nodig om de bocht te kunnen maken.. als je op hoge snelheid rechtop door de bocht gaat, ga je gewoon rechtdoor
voor 85graden heb ik toch aardig wat inlevingsvermogen nodig. Dan heb je geen arm meer over denk. Dit zal wel met kombochten werken :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Jampot007 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:03:
[...]

voor 85graden heb ik toch aardig wat inlevingsvermogen nodig. Dan heb je geen arm meer over denk. Dit zal wel met kombochten werken :p
YouTube: Bicycle in The Wall of Death.

• ZanielGa
  • Nu online
[...]

Dan krijg je dit soort dingen inderdaad.
YouTube: Matt Hunter Going Around a Corner on his Bicycle

• Prulleman
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mUjy-SGG1y8AOYZyoT81zjXXI0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BPzLZ1nWIbum1ULaYGz1VqS7.jpg?f=user_large
https://www.pinkbike.com/...er-impossible-corner.html

Strava

• ZanielGa
  • Nu online
Leuk te zien hoe @Prulleman en ik dezelfde gedachte hadden.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Heel dik zeg!

Maar... Ik wil nu geen mieren**** zijn, maar hij heeft beide armen toch redelijk gelijk aan het stuur :+

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Te flauw?

[ Voor 93% gewijzigd door McLambo op 30-12-2021 20:20 ]

• ZanielGa
  • Nu online
Technisch gezien zit die ook met een hoek van 90graden op de ondergrond.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

ZanielGa schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:20:
Technisch gezien zit die ook met een hoek van 90graden op de ondergrond.
Touché 😉

• Klitse
  • Niet online
Toch nog gelukt dit jaar om de Moxie een fatsoenlijke Shakedown te geven.
Modderig, glad maar wat een fun. Ik had gelukkig een gids bij me die de weg weet tussen al die mooie paadjes daar want er is genoeg te beleven.

Klimmen gaat prima, maar daar is vooral voor de bereider nog veel te winnen (klote conditie). Meer dan genoeg grip en geen moment gehad dat het voorwiel begon te steigeren. Tijdens het afdalen komt de Moxie echt tot leven. Wat een bak vertrouwen geeft die fiets. Blij dat ik voor de Longer variant ben gegaan. Ze voelde nergens te groot aan en die enorme reach is heerlijk in de technische afdalingen. De CaneCreek Helm deed uitstekend zijn werk en had zelfs nog wat reserve (~1,5cm) voor als de hits nog iets groter worden. Superplush over klein grut en uitstekend op de dikkere hits. De DVO gaf ook geen krimp en complimenteerd de CC goed. Ook die had nog wat reserve over (~1cm). Pedalen waren trouwens vergeleken met de Stamp 1 (ik weet het, appels/peren) zo ongelooflijk sticky dat het moeite kost om je voet iets te verplaatsen. Dat was heel even wennen maar daarna durf je zelfs met een iets mindere voetpositie overal vanaf omdat je weet dat ze toch niet los komen. Top pedaal dus.

Verder geen enkel kraakje oid. Dus al met al een zeer geslaagde Shakedown. Ze is inmiddels weer schoon, man wat een modder. Toprit! Mooi gebied (Hörstel) dus als je niet al te ver woont loont het zeker om er eens te gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M8NksDr/IMG-20211230-125542.jpg

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Klitse schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:17:

Mooi gebied dus als je niet al te ver woont loont het zeker om er eens te gaan kijken.
Misschien handig om het gebied dan even te vermelden :)

• Klitse
  • Niet online
Smultie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 22:07:
[...]

Misschien handig om het gebied dan even te vermelden :)
Verrek, das een goeie 8)
Gaat dus om Hörstel (DLD)

• Strider
Wanneer gaan de levertijden van MTBs toch weer eens normaal worden, al meer dan een jaar zijn er leveringsproblemen. Gaat dit nu de nieuwe standaard worden :')

BlaBlaBla

• Michaelg
Nog even terugkomend op het hele bochten techniek verhaal:

YouTube: OVER 40 MOUNTAIN BIKE TIPS: CORNERING WITH CONFIDENCE | Loose over H...

Overigens ben ik nog steeds heel hard aan het leren/oefenen om dit goed toe te passen :P maar als je bochten maakt volgens de uitleg van Lee, heb je niet alleen meer grip in de bocht, maar creëer je zelfs snelheid uit de bocht door juist te pompen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:27

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 07:33:
Nog even terugkomend op het hele bochten techniek verhaal:

YouTube: OVER 40 MOUNTAIN BIKE TIPS: CORNERING WITH CONFIDENCE | Loose over H...

Overigens ben ik nog steeds heel hard aan het leren/oefenen om dit goed toe te passen :P maar als je bochten maakt volgens de uitleg van Lee, heb je niet alleen meer grip in de bocht, maar creëer je zelfs snelheid uit de bocht door juist te pompen.
Ja precies, puur over de positie, dus even zonder "geavanceerder" spul als pompen: juist in vlakke en tricky bochten geeft dit controle en stabiliteit doordat je zwaartepunt mooi laag en vooral centraal blijft en je kan tegendruk uitoefenen op je buitenste pedaal

Ook op de weg met de racefiets probeer ik dit de laatste tijd toe te passen en bochten worden niet veel vlakker dan dat natuurlijk. Resultaat is ook daar veel meer zekerheid in de bochten maar ook veel meer snelheid door de bochten waardoor je in een snelle groep/criterium soms zelfs (lichtjes) bij moet remmen om niet té snel uit de bocht te komen tov de rest. En in afdalingen op de weg helpt het ook enorm.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:43:
Wanneer gaan de levertijden van MTBs toch weer eens normaal worden, al meer dan een jaar zijn er leveringsproblemen. Gaat dit nu de nieuwe standaard worden :')
Dat is een goed rondje crossen geweest zo te zien. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 31-12-2021 09:02 ]

• 418O2
  • Laatst online: 15:13
Strider schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:43:
Als corona voorbij is vermoed ik

• Prulleman
418O2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:06:
[...]

Als corona voorbij is vermoed ik
denk dat het dan nog wel even duurt voor de achterstand weggewerkt is..
Je kan beter gewoon blijven zoeken naar spullen die toevallig ergens op voorraad zijn.. zo ben ik ook aan mijn spark gekomen, puur toeval, -vele- anderen hebben al een half jaar een pre-order staan en moeten misschien nog wel een half jaar wachten.. :X (en 200 euro meer betalen)

Strava

• 418O2
Prulleman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:37:
[...]

denk dat het dan nog wel even duurt voor de achterstand weggewerkt is..
Je kan beter gewoon blijven zoeken naar spullen die toevallig ergens op voorraad zijn.. zo ben ik ook aan mijn spark gekomen, puur toeval, -vele- anderen hebben al een half jaar een pre-order staan en moeten misschien nog wel een half jaar wachten.. :X (en 200 euro meer betalen)
Ik koekeloer voor een vriend nog wel eens naar racefietsen en dat trekt al wel iets bij volgens mij.

Maargoed, we gaan het zien. Vooral je fietsen heel laten en dan zien we het wel :)

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:35
Gisteren de remmen van de fiets eens onder handen genomen. Nieuwe olie er in, ontlucht en de boel eens grondig schoon gemaakt. De voorrem remt weer super, achter voelt nog iets minder. Al ben ik niet anders gewend om eerlijk te zijn bij deze fiets. Achter heeft altijd net wat minder gevoeld. Je moet net wat meer kracht zetten.

Nu heb ik bovenstaande actie uitgevoerd met een bleed blok en zijn de remblokjes circa 100km oud. Op het bleed blok kreeg ik het juiste gevoel in de hendel maar nog steeds niet zoals voor. Ik lees op internet ook van mensen dat ze de remklauw nog eens uit het frame halen als ze gaan ontluchten. Dit heb ik niet gedaan. Wel uiteraard de remhendel zelf horizontaal, tikken op de leiding etc.

Ik ga straks nog eens de remklauw opnieuw afstellen, dit had ik niet gedaan bedenk ik mij net. Misschien dat dit nog iets helpt.

Nog tips iemand?

En een fijne jaarwisseling uiteraard :)

• 418O2
Volgens mij is dat de bedoeling ook, dat voor harder remt.

• Demo

Demo

R0y. schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:02:
Gisteren de remmen van de fiets eens onder handen genomen. Nieuwe olie er in, ontlucht en de boel eens grondig schoon gemaakt. De voorrem remt weer super, achter voelt nog iets minder. Al ben ik niet anders gewend om eerlijk te zijn bij deze fiets. Achter heeft altijd net wat minder gevoeld. Je moet net wat meer kracht zetten.

Nu heb ik bovenstaande actie uitgevoerd met een bleed blok en zijn de remblokjes circa 100km oud. Op het bleed blok kreeg ik het juiste gevoel in de hendel maar nog steeds niet zoals voor. Ik lees op internet ook van mensen dat ze de remklauw nog eens uit het frame halen als ze gaan ontluchten. Dit heb ik niet gedaan. Wel uiteraard de remhendel zelf horizontaal, tikken op de leiding etc.

Ik ga straks nog eens de remklauw opnieuw afstellen, dit had ik niet gedaan bedenk ik mij net. Misschien dat dit nog iets helpt.

Nog tips iemand?

Als je niet je hele remleiding los wil halen, kan je ook het voorwiel op een verhoging zetten. De achterrem is altijd wat lastiger 'hard' te krijgen, omdat de leiding langer is en vrij vlak omhoog loopt, terwijl die van je voorrem praktisch verticaal loopt.
Op welke manier heb je ontlucht? Van klauw naar hendel is in principe beter, maar ook meer gedoe. Ik ben daar met mijn Shimano-remmen meestal te lui voor.
Ik zet het trechtertje in de remklauw en giet er wat olie in. Dan laat ik 'm eerst even staan zodat eventuele lucht die met inschenken in de olie gekomen is, niet meteen mee de leiding in gaat. (geldt ook als je een spuit gevuld hebt met olie, even laten staan) Na een tijdje ga ik dan een beetje 'flipperen' met de hendel, tot die weer harder aanvoelt. Wat ook kan helpen tegen hardnekkige lucht, is de rem zo hard mogelijk ingeknepen vastzetten en een tijdje laten staan - door de druk comprimeert de lucht (dat is ook waardoor je rem sponzig gaat aanvoelen) en omdat de belletjes kleiner zijn gaan ze makkelijker door de leiding. Op de leiding tikken zal op dat moment ook meer effect hebben.
Inknijpen overigens niet doen als je de bleednippel aan de onderkant open hebt staan!
418O2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:47:
Volgens mij is dat de bedoeling ook, dat voor harder remt.
Je voorrem remt effectiever, maar het gaat hier vooral om het gevoel in de hendel.

• Prulleman
oneup 180 dropper zit er ook op :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yH3knLKftApWTCvfB6EJ7T5MVWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J23Wj1q0WO3GFcQvmyGkvAnT.png?f=fotoalbum_large

cable routing viel mee, kon de kabel zo door langs de stuurpen naar binnen steken en via het klepje aan de onderkant opvangen, daarna kon ie vanuit onder door een gootje in de seattube (zodat de kabel niet tegen de shock komt).

heb nog ongeveer 2 cm insert over, dus veel meer dan 180 zou niet gaan, maar voor XC is dit meer dan voldoende. En het ziet er gewoon ruig uit, een zadel wat zo laag staat (mooiste is eigenlijk als je dropper gewoon tot de kraag in het frame zit, maar dat gaat bij dit frame niet (22.5 max insert)

op de cannondale had ik een simpele TranzX (brandX) dropper, maar dit voelt toch wel ff een stukje beter in kwaliteit!

en de wolftooth bar centric remote past ook precies :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE68PNW-gtJUgCn4ma1c_P551dE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WtOMjvR1MYHGXECvyfNkS6bD.png?f=user_large
Thanks voor de tip @Sjoewe

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 31-12-2021 12:13 ]

Strava

• Prulleman

Nog tips iemand?

een voorrem zal altijd net een tikkie harder voelen dan de achterrem, dat komt omdat de leiding voor een heel stuk korter is. Er zit niet veel "expansie" in een remleiding, maar het is zeker niet 0, een langere kabel zal daardoor net wat meer ruimte bieden voor de olie om uit te zetten. Als je er niet op let zal het misschien niet opvallen, maar als je bewust gaat voelen zal achter altijd wat "zachter" voelen

Strava

• Klitse
  • Niet online
Een 210 zou ook moeten passen, desnoods door m op 200 of zelfs 190 te zetten (tenzij je die ruimte niet hebt IN je frame natuurlijk). Ik heb ook de 180 op mijn Moxie en ook daar past een 210 wel in. Maar die was niet leverbaar helaas. Ooit maar eens wisselen denk ik. Maar 180 mm voor XC is absoluut meer dan genoeg. Dus nodig is het zeker niet.
Wel een strakke fiets hoor!

[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 31-12-2021 12:23 ]

• Prulleman
Klitse schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:22:
Een 210 zou ook moeten passen, desnoods door m op 200 of zelfs 190 te zetten (tenzij je die ruimte niet hebt IN je frame natuurlijk). Ik heb ook de 180 op mijn Moxie en ook daar past een 210 wel in. Maar die was niet leverbaar helaas. Ooit maar eens wisselen denk ik. Maar 180 mm voor XC is absoluut meer dan genoeg. Dus nodig is het zeker niet.
Wel een strakke fiets hoor!

de 210 gaat niet passen, ook niet geshimmed op 200 of 190, voor de 30mm meer drop is de totale lengte 60mm langer (540 vs 480).

ik heb 275mm post boven het frame nodig, en dan kom ik op de volgende insert lengte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mxJgRwGuiGKLrCrP2nrSRkURkPs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lbkm7wfyRfP4YNOCpcREkUEj.png?f=user_large
en de Spark in L heeft 225 beschikbaar tot het bidon nokje,

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Demo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
[...]
Als je niet je hele remleiding los wil halen, kan je ook het voorwiel op een verhoging zetten. De achterrem is altijd wat lastiger 'hard' te krijgen, omdat de leiding langer is en vrij vlak omhoog loopt, terwijl die van je voorrem praktisch verticaal loopt.
Op welke manier heb je ontlucht? Van klauw naar hendel is in principe beter, maar ook meer gedoe. Ik ben daar met mijn Shimano-remmen meestal te lui voor.
Ik zet het trechtertje in de remklauw en giet er wat olie in. Dan laat ik 'm eerst even staan zodat eventuele lucht die met inschenken in de olie gekomen is, niet meteen mee de leiding in gaat. (geldt ook als je een spuit gevuld hebt met olie, even laten staan) Na een tijdje ga ik dan een beetje 'flipperen' met de hendel, tot die weer harder aanvoelt. Wat ook kan helpen tegen hardnekkige lucht, is de rem zo hard mogelijk ingeknepen vastzetten en een tijdje laten staan - door de druk comprimeert de lucht (dat is ook waardoor je rem sponzig gaat aanvoelen) en omdat de belletjes kleiner zijn gaan ze makkelijker door de leiding. Op de leiding tikken zal op dat moment ook meer effect hebben.
Inknijpen overigens niet doen als je de bleednippel aan de onderkant open hebt staan!

[...]
Je voorrem remt effectiever, maar het gaat hier vooral om het gevoel in de hendel.
Gebookmarked! Ik ben ook nogal lui aangelegd 😇

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:00:
[Afbeelding]

cable routing viel mee, kon de kabel zo door langs de stuurpen naar binnen steken en via het klepje aan de onderkant opvangen, daarna kon ie vanuit onder door een gootje in de seattube (zodat de kabel niet tegen de shock komt).

heb nog ongeveer 2 cm insert over, dus veel meer dan 180 zou niet gaan, maar voor XC is dit meer dan voldoende. En het ziet er gewoon ruig uit, een zadel wat zo laag staat (mooiste is eigenlijk als je dropper gewoon tot de kraag in het frame zit, maar dat gaat bij dit frame niet (22.5 max insert)

op de cannondale had ik een simpele TranzX (brandX) dropper, maar dit voelt toch wel ff een stukje beter in kwaliteit!

[Afbeelding]
Het maakt de fiets wel meer 'af' idd!

Ik heb een standaard (budget?) Iridium dropper op mijn Neuron zitten, en daar zit een klein beetje axiale speling op. Is dat bij deze dropper ook?

• Michaelg
McLambo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:04:
[...]

Het maakt de fiets wel meer 'af' idd!

Ik heb een standaard (budget?) dropper op mijn Neuron zitten, en daar zit een jlein beetje axiale speling op. Is dat bij deze dropper ook?
Ik heb dat helaas ook op mijn Dt-Swiss dropper. Wel echt maar minimaal, dus tijdens rijden voel ik het niet.

• Prulleman
@McLambo ik denk dat een dropper zonder speling (nog) niet bestaat, maar bij deze is het minimaal, een stuk minder in ieder geval als de tranzX op dit moment (maar voor zover ik me kan herinneren ook toen ie nieuw was).

Maar zoals @Michaelg ook aangeeft, tijdens het rijden merk je er sowieso weing van, ook bij de oude dropper had ik er geen last van. Het voelt alleen allemaal een stuk degelijker en strakker bij deze :9

Strava

• Demo

Demo

McLambo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:04:
Ik heb een standaard (budget?) Iridium dropper op mijn Neuron zitten, en daar zit een klein beetje axiale speling op. Is dat bij deze dropper ook?
Als ik de plaatjes zo zie dan is dat één van de tientallen rebadged Tranzx droppers. Die speling is normaal, zelf vind ik het niet hinderlijk en het lijkt ook niet echt meer te worden na een paar jaar gebruik. Verder ben ik wel fan van die droppers, ze zijn goedkoop en betrouwbaar. Bij mijn Kindshock die aanzienlijk duurder was zat na een paar maanden de stanchion onder de diepe krassen :/

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Hij werkt hier ook goed, dus ook blij mee.

Wel liep hij laatst wat stroef, dus zo ver mogelijk gedemonteerd, schoongemaakt en weer nieuwe olie erin. Is ook gedeelelijk mijn hobby; dingen uit kaar halen😇. Was wel nieuwsgierig hoe dat vanbinnen werkt 😊

• Demo

Demo

McLambo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:28:
Hij werkt hier ook goed, dus ook blij mee.

Wel liep hij laatst wat stroef, dus zo ver mogelijk gedemonteerd, schoongemaakt en weer nieuwe olie erin. Is ook gedeelelijk mijn hobby; dingen uit kaar halen😇. Was wel nieuwsgierig hoe dat vanbinnen werkt 😊
Vergeet ook niet om af en toe de druk te controleren, veel droppers mogen iets van 250 psi hebben en met zo'n hoge druk loopt het ook allemaal wat sneller weer leeg.

• R0y.
Demo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:30:
[...]

[...]
Morgen eerst weer eens een flinke ronde fietsen, daarna nog maar weer eens ontluchten met de tips uit je bericht. Het voorwiel hoger zetten en eventueel de remhendel een tijdje “strak” laten staan heb ik niet gedaan. Bedankt.

De methode die ik heb gebruikt:
  1. Remhendel horizontaal en de bleedblock plaatsen.
  2. Spuit op remklauw en zo’n bakje op het reservoir bij de rem, nieuwe olie er in.
  3. De oude olie uit het bakje wat op de remhendel zat weg gedaan(dit zag er namelijk minder uit).
  4. Nieuwe olie in dat bakje.
  5. Spuit van het slangetje afhalen (uiteraard ontluchting dicht).
  6. Op het slangetje een zakje icm een tyrap om de olie op te vangen.
  7. Ontluchting op remklauw open, rem inknijpen en direct de ontluchting op de remklauw weer dicht en dan pas de remhendel los halen. Dit gedaan tot de rem oké voelde en ik geen lucht meer zag in de slang. Ook nog een paar keer getikt op de leidingen.
@Prulleman Ik gok dat je de achterrem 1cm meer dan de voorrem moet intrekken om hetzelfde resultaat te bereiken.

Btw, echt een mooie fiets. Mag je trots op zijn!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Demo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 15:41:
[...]
Vergeet ook niet om af en toe de druk te controleren, veel droppers mogen iets van 250 psi hebben en met zo'n hoge druk loopt het ook allemaal wat sneller weer leeg.
Per manual zou er bovenaan, onder zadelbevestiging een druknippel moeten zitten, maar deze niet aangetroffen. Volgende x toch iets verder uit elkaar trekken 😇

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag met mede Tweaker wat leuke verborgen lusjes gedaan met wat steile stukjes, dropjes en jumpjes…. De natte bladderen en wortels maakte het wel verraderlijk. Kreeg op listig stukje tak tussen de spaken met als resultaat flinke klap en ongepland bodem onderzoek :D

Niet veel kilometers gefietst, maar wel lekker kunnen klooien aan onze techniek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SJyjU71Enswqoq5drDDXmHXvn0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pna6EJgBY7t5vQDfIW1AOzeh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JXG6pzs21pLghTYOl_zMX1O6umU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBeRat53eNp2qrA17bNSKWGb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NHDKMkgszQv7TBo5qVKizpfEEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzzvX2aVuM4TPzyl4dgIld0p.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vF1JIlVQcSxhqp1r4OP2czZWUYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i9zC0yNRVfMwKmiDq8px3ot5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpm4_hrCBYPyBRF_gpmE-t48qpk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlIUghXEGaA2OtvZ2IDYVae5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 64% gewijzigd door Daan_ op 31-12-2021 16:45 ]

• TommyknockerNL
Vandaag een modderig rondje gedaan met de Forekaster(v) en Rekon Race(a). Wat een verschil met de Kenda Boosters!

Achterwiel wil nog wel uitbreken maar is prima te corrigeren. Voorkant is grip for days. En het staat ook nog prima :P .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVbpnIAph0sS_TvcoNgaloEbKUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zl3PrRCEc074dqobQUnZ9xMc.jpg?f=fotoalbum_large

• Strider
Prulleman schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:00:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is zo'n Spark nu ook lekker comfortabel? Of is het echt meer richting XC?

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:52:
[...]

Is zo'n Spark nu ook lekker comfortabel? Of is het echt meer richting XC?
Geen ervaring met trail of enduro fietsen, maar met 120 mm is het in open mode behoorlijk soepel. In de middelste twinloc mode is ie echt xc.

Het is in ieder geval andere koek als mijn hardtail

Strava

• Strider
@Prulleman, merk je met de overstap van een HT naar je Spark een vermindering in snelheidsgevoel?

BlaBlaBla

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:10:
@Prulleman, merk je met de overstap van een HT naar je Spark een vermindering in snelheidsgevoel?
Mwah, te weinig gereden nog, maar dat valt tot nu toe wel mee

Strava

• McLambo

McLambo

MTB Junky

TommyknockerNL schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:45:
Vandaag een modderig rondje gedaan met de Forekaster(v) en Rekon Race(a). Wat een verschil met de Kenda Boosters!

Achterwiel wil nog wel uitbreken maar is prima te corrigeren. Voorkant is grip for days. En het staat ook nog prima :P .

[Afbeelding]
Welke uitvoering zijn dit? Ben ook op zoek naar vervanger van mijn Forkaster, maar triple compound lijkt niet meer gemaakt te worden voor dat model ..

• ZanielGa
  • Nu online
McLambo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:23:
[...]

Welke uitvoering zijn dit? Ben ook op zoek naar vervanger van mijn Forkaster, maar triple compound lijkt niet meer gemaakt te worden voor dat model ..
Dat is gewoon de standaard EXO TR versie. (Maxxis maakt het altijd makkelijk met de hele beschrijving op de band)

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:23

Nog tips iemand?

Welk merk/type remmen?

Ik had destijds veel moeite met het ontluchten van mijn SRAM achterrem. Via Youtube destijds wat tips bekeken.
Uiteindelijk heb ik de fiets aan het stuur opgehangen (zodat hij zoveel mogelijk verticaal hangt) en lukte het om alle luchtbelletjes er uit te krijgen.

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-11 21:18
Eerste rit van het jaar en de ook maar de eerste keer onderuit, gekneusde rib, beurse rib en een ei op mijn heup.

Was lekker bochtjes aan het oefenen, achterwiel gleed weg over iets en toen was het tijd voor bodemonderzoek. Daarna kwam ik erachter dat mijn voorband ook te zacht was, waardoor ik wat onstabieler was en bijna nog een keer onderuit ging. Dat was verholpen met wat lucht.

Trouwens leuke aanpassing bij Mook rond die kuil.

Hello fellow humans

• daanb14
Helaas kan ik deze zondag niet gaan fietsen, door armpijn na de booster. Dus zijn we maar lekker aan het kijken naar winterschoenen. Op dit moment twijfel ik nog tussen de Shimano MW701 en de Northwave Celsius XC GTX. Het viel mij op dat beide schoenen bij bike-discount.de stukken goedkoper zijn dan op andere plekken, maar ik ben nog niet helemaal eruit hoe het daar zit qua retourbeleid. Misschien toch beter om een beetje meer uit te geven en bijvoorbeeld te bestellen bij bike-components?

• R0y.
Gisteren Bergen op Zoom (Bergse Heijde) en Ossendrecht (Stoppelbergen en Wildernissen) gedaan. Erg leuk. Helaas ging de Atop sluiting kapot.. gelukkig toch nog kunnen fietsen dmv tyraps. Gelijk een nieuw setje besteld om te vervangen.

Paar weken terug een paar dagen last van mijn onderrug (rechterkant) gehad. Had hier amper last meer van maar gisteren tijdens het fietsen toch een verkeerde beweging/houding aangenomen waardoor het direct weer terug kwam (in de eerste 5km). Ook een paar weken de MTB niet gepakt en dat merkte ik direct gisteren (icm wat andere dingen die ik nog had te verwerken van de jaarwisseling :x ). Weinig kilometers maar fysiek zware kilometers voor mij.

Komende weken maar even rustig aan doen dus. Met goed weer de racefiets en anders binnen fietsen als het goed gaat met de rug.
Paul! schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:52:
[...]

Welk merk/type remmen?

Ik had destijds veel moeite met het ontluchten van mijn SRAM achterrem. Via Youtube destijds wat tips bekeken.
Uiteindelijk heb ik de fiets aan het stuur opgehangen (zodat hij zoveel mogelijk verticaal hangt) en lukte het om alle luchtbelletjes er uit te krijgen.
Shimano MT200, budget setje. Zit standaard op mijn Cube Attention SL. De fiets remde gisteren meer dan prima dus twijfel nog of ik daadwerkelijk er nog wat aan ga doen.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ooit eens een paar Northwave winterschoenen gehad, maar vond ze a. veel te warm en b. nogal lomp. Ook de hoge schacht vond ik niet erg prettig tijdens het fietsen. Dan koop ik liever voor die paar keer per jaar dat je ze echt nodig hebt een paar overschoenen. Vaak voldoen zelfs een paar van de toecovers, dus enkel over de neus van schoen al voldoende. Maar goed, dat verschilt natuurlijk per persoon.

• McLambo

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 14:17:
Helaas kan ik deze zondag niet gaan fietsen, door armpijn na de booster. Dus zijn we maar lekker aan het kijken naar winterschoenen. Op dit moment twijfel ik nog tussen de Shimano MW701 en de Northwave Celsius XC GTX. Het viel mij op dat beide schoenen bij bike-discount.de stukken goedkoper zijn dan op andere plekken, maar ik ben nog niet helemaal eruit hoe het daar zit qua retourbeleid. Misschien toch beter om een beetje meer uit te geven en bijvoorbeeld te bestellen bij bike-components?
Ik heb momenteel iets in de retour bij bike-discount. Ben ook benieuwd hoe het afgehandeld wordt. Voor reguliere onderdelen zijn ze al enige tijd mijn main supplier

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:09

Roozzz

Plus ultra

Kwam ik jou en deze fiets toevallig tegen in Rhenen vanmiddag? Zoveel rijden er toch niet rond... Jij en de kleine man gingen opzij net na het nieuwe lusje. Ik realiseerde me na het passeren pas dat ik naar iets bijna unieks keek :P

Na de ronde afgemaakt te hebben, nog even gewacht bij de parkeerplaats, maar niet meer gezien.

If you can see, look. If you can look, observe

• Prulleman
Roozzz schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:48:
[...]

Kwam ik jou en deze fiets toevallig tegen in Rhenen vanmiddag? Zoveel rijden er toch niet rond... Jij en de kleine man gingen opzij net na het nieuwe lusje. Ik realiseerde me na het passeren pas dat ik naar iets bijna unieks keek :P

Na de ronde afgemaakt te hebben, nog even gewacht bij de parkeerplaats, maar niet meer gezien.
Nee, de spark wel 2x uitgelaten vandaag en ook met mijn zoontje, maar niet in Rhenen (Dorst en cadettenkamp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R377JZAbyXmsZS1XhM0Unk2lrDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBaBJNJoee4Ods4UPQOMi7XE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEw-joyZrH2Fe2LVs23u95eL5Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G1rR0G2Mx5P5WRQk3cYqdugB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zeg meer plaatjes in dit topic!

Strava

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-10 21:18
Prulleman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:51:
[...]

Nee, de spark wel 2x uitgelaten vandaag en ook met mijn zoontje, maar niet in Rhenen (Dorst en cadettenkamp)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ah, ik dacht je al te zien, opeens kwam er een rode duivel voorbij, bij de kerstboom in Dorst })

• Prulleman
Canard schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Ah, ik dacht je al te zien, opeens kwam er een rode duivel voorbij, bij de kerstboom in Dorst })
Dat zou zeker kunnen ;)
Zal rond 12:15 geweest zijn, of 16:00 maar dat ging wat minder hard :)

Strava

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:09

Roozzz

Plus ultra

Prulleman schreef op zondag 2 januari 2022 @ 17:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Grappig dat dezelfde combo dan ook een stukje noordelijker actief was :)

en geen foto's gemaakt... als ik solo fiets, fiets ik meestal gewoon door :P

[ Voor 5% gewijzigd door Roozzz op 02-01-2022 20:36 ]

If you can see, look. If you can look, observe

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McLambo schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:22:
[...]

Per manual zou er bovenaan, onder zadelbevestiging een druknippel moeten zitten, maar deze niet aangetroffen. Volgende x toch iets verder uit elkaar trekken 😇
Niet elke dropper heeft een cartridge waar je zelf lucht bij kunt pompen.

Mbt speling in de dropper, dat heeft elke wel, zolang het niet te snel te groot wordt stoort het me niet, je voelt het tijdens het fietsen toch niet. Als het wel groter is geworden; nieuwe Brass keys kopen, bij one up krijg je er ook oversized Keys bij om, als je wat veel speling hebt een soort van te blueprinten en de fabriekstolerantie te verkleinen.
Pagina: 1 ... 171 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic