Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 170 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Demo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:19:
[...]
Squirt is echter wel oplosbaar in water, dus blijft in de huidige natte omstandigheden niet zo heel goed zitten. Dat gezegd hebbende, ik ben te lui om m'n kettingen helemaal op te poetsen en er iets anders op te smeren en ik heb toch een hekel aan fietsen met slecht weer, dus ik smeer er het hele jaar lang gewoon Squirt op :P
Droog vet voor droge omstandigheden en natte klats voor natte omstandigheden?

Dat gezegd hebbende, ik ben te lui om m'n kettingen helemaal op te poetsen en er iets anders op te smeren en ik heb toch een hekel aan fietsen met slecht weer, dus ik smeer er het hele jaar lang gewoon Squirt op :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Mjelnir schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:16:
@daanb14 Misschien ook een idee om Squirt te gaan gebruiken in plaats van kettingvet. Dat trekt een stuk minder troep aan en is makkelijker in onderhoud
Dat doe ik. Ik denk dat ik een paar keer extra had in moeten vetten. Het was ook gewoon echt extreem modderig. Ik heb het in een jaar niet zo modderig gezien. Maar goed, het heeft ook gewoon drie weken ontzettend veel geregend.

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Wat kan ik momenteel verwachten van de routes op de Utrechtse heuvelrug? Drie weken terug (27ste) was het in (de regen) meer plassen ontwijken dan flow rijden op Zeist/Austerlitz, daar was de lol wel snel van af.

Modder is niet zo erg, zolang er maar niet iedere tien meter een diepe plas is. Voeten een beetje droog houden is wel zo lekker met deze temperaturen }:O

Het is voor mij als "beginner" nog een beetje aftasten wanneer het wel of niet prettig is.

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
nooberke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 09:15:
Wat kan ik momenteel verwachten van de routes op de Utrechtse heuvelrug? Drie weken terug (27ste) was het in (de regen) meer plassen ontwijken dan flow rijden op Zeist/Austerlitz, daar was de lol wel snel van af.

Modder is niet zo erg, zolang er maar niet iedere tien meter een diepe plas is. Voeten een beetje droog houden is wel zo lekker met deze temperaturen }:O

Het is voor mij als "beginner" nog een beetje aftasten wanneer het wel of niet prettig is.
Wat ik op het MTBNL forum lees (aanrader om daar ook eens te kijken) is dat Amerongen en Leersum er goed bij liggen. Hoge en lage vuursche was nog wel erg modderig.

Sommige routes hebben op basis van de ondergrond en afwatering meer of minder last van water. Zelf wijk ik bij veel regen vaak uit naar Dorst bij Oosterhout een leuke flow route met een paar kleine jumps en drops.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Demo schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:19:
[...]
Squirt is echter wel oplosbaar in water, dus blijft in de huidige natte omstandigheden niet zo heel goed zitten. Dat gezegd hebbende, ik ben te lui om m'n kettingen helemaal op te poetsen en er iets anders op te smeren en ik heb toch een hekel aan fietsen met slecht weer, dus ik smeer er het hele jaar lang gewoon Squirt op :P
Ook als het niet/slecht oplosbaar in water is, het spoelt uiteindelijk gewoon weg natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:04
Mjelnir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:20:
[...]

Wat ik op het MTBNL forum lees (aanrader om daar ook eens te kijken) is dat Amerongen en Leersum er goed bij liggen. Hoge en lage vuursche was nog wel erg modderig.

Sommige routes hebben op basis van de ondergrond en afwatering meer of minder last van water. Zelf wijk ik bij veel regen vaak uit naar Dorst bij Oosterhout een leuke flow route met een paar kleine jumps en drops.
Gisteren Amerongen gereden en dat was, conditie uitgezonderd, heerlijk. Er liggen een paar plassen, maar dat valt echt mee.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nooberke
joint_me schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:09:
[...]

Gisteren Amerongen gereden en dat was, conditie uitgezonderd, heerlijk. Er liggen een paar plassen, maar dat valt echt mee.
Klinkt goed, eerlijk gezegd ben ik dit jaar nog niet naar Amerongen geweest vanwege de drukte. Misschien toch zaterdag is een poging doen, maar het weekend is niet de meest handige keuze voor Amerongen :P
Mjelnir schreef op donderdag 16 december 2021 @ 10:20:
[...]

Dorst is hier niet om de hoek, maar wel goed om te weten dat die wat droger is. Kan de rit wel mooi combineren met een bezoekje aan mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
nooberke schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:30:
[...]

Klinkt goed, eerlijk gezegd ben ik dit jaar nog niet naar Amerongen geweest vanwege de drukte. Misschien toch zaterdag is een poging doen, maar het weekend is niet de meest handige keuze voor Amerongen :P
Als je er vroeg genoeg bent op zondag lees voor 9 uur aan fietsen dan is het goed te doen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:07
Is er toevallig iemand die een mooie optie weet voor een alternatieve Garmin mount? Ik begin me behoorlijk te irriteren aan de standaard mount. Zou eigenlijk wat op de stuurpen willen maar als ik de standaard gebruik heb ik eigenlijk te weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

Sherlock

No Shit

ZanielGa schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:25:
Is er toevallig iemand die een mooie optie weet voor een alternatieve Garmin mount? Ik begin me behoorlijk te irriteren aan de standaard mount. Zou eigenlijk wat op de stuurpen willen maar als ik de standaard gebruik heb ik eigenlijk te weinig ruimte.
Zelf geen ervaring mee, maar zoiets?

Wat vind je trouwens vervelend aan de standaard Garmin mount?

[ Voor 4% gewijzigd door Sherlock op 17-12-2021 18:50 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Sherlock schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 18:49:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar zoiets?

Wat vind je trouwens vervelend aan de standaard Garmin mount?
Door de positie waar die komt te zitten zit die op de rand waar je stuurdiameter kleiner wordt en gaat schuiven/draaien.

[edit] Ik ben helemaal vergeten dat Garmin ook nog een MTB mount heeft. Ik ben zo gewend geraakt aan die dingen met rubber bandjes.

[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 17-12-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:05

The_Scarabial

MTB for life!

de mounts van k-edge kan ik ten zeerste aanbevelen, zelf erg gecharmeerd van deze: https://hollandbikeshop.c...min-zwart-254991-11-l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor de fully onderstaande besteld en voor de HT gebruik ik de optie om de garmin op de stem te monteren. (met elastiek)
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.43fa4c4dzD2lcs

Op de fiets van mijn vrouw een topcap gemonteerd met Garmin mount.

E zijn genoeg opties om uit te kiezen. ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik gebruik een topcap van Ali en dat werkt prima.
https://a.aliexpress.com/_vMHAC0

Wel heb ik extra plastic bevestigingsringen besteld, want die breken redelijk makkelijk bij een valpartij. Toen ik ze besteld waren ze €0,40/st.
https://a.aliexpress.com/_u8DqEG

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Ah thanks. Dan ga ik eens naar die mounts kijken. Is altijd fijn als mensen er goeie ervaringen mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
ZanielGa schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:13:
[...]

Door de positie waar die komt te zitten zit die op de rand waar je stuurdiameter kleiner wordt en gaat schuiven/draaien.

[edit] Ik ben helemaal vergeten dat Garmin ook nog een MTB mount heeft. Ik ben zo gewend geraakt aan die dingen met rubber bandjes.
Heb je al is geprobeerd om te wisselen naar de kortere rubbertjes? Die van mij zakte ook steeds... Met veel pijn en moeite gewisseld naar een maatje korter en nu geen issues meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:07

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Goede schoenen/overschoenen en leren om bij een flinke plas een wheelie/manual te doen scheelt enorm! :)
ZanielGa schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 19:13:
[...]

Garmin MTB mount is eigenlijk te duur voor wat het is, maar blijft wel het beste op z'n plek zitten, ook beter dan goedkope nepperts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robertdj
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Allereerst: Liever sowieso niet in, of net na, de regen gaan mountainbiken, want dit zorgt voor meer slijtage aan de routes.
Over het algemeen zijn routes met zandondergrond zoals Dorst en de Drunense Duinen het best als het veel geregend heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Vandaag bezig geweest met onderhoud aan mijn drive train en wat viel mij op? Mijn tension derailleurwiel (de onderste) is veel meer versleten dan mijn guide (bovenste). Maar echt een groot verschil, de onderste heeft echt spitse puntjes en de bovenste daarvan zou je zeggen die prima is.

Is mij nooit eerder opgevallen dat de onderste sneller slijt oid? Iemand? Ze zijn 2500 km oud.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

En nog een vraagje... Ik doe alles zelf aan mijn fiets en ik heb de vorige keer mijn voorblad (de grote, ik heb een 2x10 speed) zelf vervangen. Op het originele voorblad zat een pin. Het blad dat ik toen kocht zat geen pin op: ik kon die toen voor een mooie prijs kopen en heb nog nooit gehad dat mijn ketting tussen mijn crank en mijn blad gekomen is. Kortom: de afgelopen 4000 km is dat ook niet gebeurd en ik heb die pin dus ook niet gemist. Het was overigens deze.

Nu wil ik 'm bij Futurum kopen en daar staat X0/X9 expliciet op, maar hij past toch ook op mijn fiets?
Deze is toch dezelfde als die hierboven?

De vraag is eigenlijk: als ik een 2x10 speed heb met voorbladen van 22T en 36t, met een steek van 104 mm en 4 montagegaten, dan past toch elk blad met deze specificaties? Bij voorbladen hoef ik alleen te letten op: 1. steek (en aantal montagegaten), 2. single, dubbel of tripel en 3. hoeveel speed?

(ik heb 'm overigens al besteld... en vraag mij dit nu pas af... ik weet het eigenlijk wel zeker dat het klopt, maar toch de vraag...)

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 19-12-2021 22:58 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Ik krijg van mijn bikeshop een aanbieding om de mtb laten onderhouden.
175 EUR voor een winterbeurt.
omschrijving:
Servicebeurt inclusief schoonmaken en wax. Inclusief arbeid vervangen slijtagedelen (exclusief onderdelen)
alles uit en in elkaar met de juiste montagepasta's
Is dit iets dat jaarlijks moet gebeuren? Ik heb m'n mtb nu ruim 2 jaar en fiets 400-500km per jaar. Schoon houden en ketting reinigen doe ik zelf. Zijn dit de kosten waard? Ik sleutel verder niet aan m'n fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
drmadi schreef op maandag 20 december 2021 @ 16:35:

[...]

Is dit iets dat jaarlijks moet gebeuren? Ik heb m'n mtb nu ruim 2 jaar en fiets 400-500km per jaar. Schoon houden en ketting reinigen doe ik zelf. Zijn dit de kosten waard? Ik sleutel verder niet aan m'n fiets.
Behoorlijk aan de prijs als je het mij vraagt. Maar ik doe dan ook alles zelf. Alles uit elkaar en weer in elkaar kost je wel een middagje. Beetje vet hier en daar kost de wereld niet natuurlijk. Maar je fiets goed onderhouden is wel belangrijk voor de levensduur van de onderdelen. Of dat na 1000km nodig is hangt heel erg af van de staat van de onderdelen en of je zelf bijv je ketting regelmatig smeert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa

[...]

Ik vermoed dat dit een heel uitgebreide winterbeurt is. Waarbij de fiets echt helemaal uit elkaar gaat en alles schoon wordt gemaakt.

✓ Volledig demontage van uw mountainbike, controle en schoonmaak in onze Bikespa. Alle losse onderdelen worden in een ultrasoon bad gespoeld en komen er weer als nieuw uit.
✓ Lagers worden schoon gemaakt en voorzien van nieuwe smering, indien nodig worden er in overleg nieuwe lagers in geperst.
✓ Inclusief montage van onderdelen die vervangen moeten worden.
✓ Alle binnenkabels worden vervangen zodat alles weer perfect schakelt en remt.
✓ Hydraulische remsystemen worden ontlucht en voorzien van nieuwe olie.
✓ Elektronische onderdelen worden voorzien van de nieuwste updates.
✓ De mountainbike wordt voorzien van onze eigen wax zodat die als nieuw de deur uitgaat.

Dit is van een beurt met de zelfde prijs. Zoals je ziet is dit heel erg uitgebreidt. Dat is zeker niet nodig. Je fiets heeft wel zijn onderhoudt nodig maar dit soort beurten zijn voor de tandartsen onder ons.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Is dit ook het topic waar ik blij kan zijn dat ik mijn Grand Canyon 8 heb besteld, en dat hij eind februari al geleverd gaat worden? :*) Ik hou de Canyon site al een tijdje in de gaten (ook via Distill de laatste weken) en in december was mijn maat (M) nog even leverbaar. Toen had ik nog net niet genoeg gespaard dus ik durfde het nog niet aan. Toen de levertijd naar Winter verschoof begon het echter al wel te kriebelen. Later werd de levertijd "Februari" en gisterochtend stond er ineens een datumrange: 14-25 februari. Knoop doorgehakt en besteld; betaling is pas twee weken voor levering. Inmiddels staat de levertijd op "Lente", net als de andere maten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 21:01
Sherlock schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:35:
Is dit ook het topic waar ik blij kan zijn dat ik mijn Grand Canyon 8 heb besteld, en dat hij eind februari al geleverd gaat worden? :*) Ik hou de Canyon site al een tijdje in de gaten (ook via Distill de laatste weken) en in december was mijn maat (M) nog even leverbaar. Toen had ik nog net niet genoeg gespaard dus ik durfde het nog niet aan. Toen de levertijd naar Winter verschoof begon het echter al wel te kriebelen. Later werd de levertijd "Februari" en gisterochtend stond er ineens een datumrange: 14-25 februari. Knoop doorgehakt en besteld; betaling is pas twee weken voor levering. Inmiddels staat de levertijd op "Lente", net als de andere maten.
Goede keus (y) Een collega van mij heeft trouwens ergens in november dezelfde besteld, met destijds een geplande levertijd van eind januari. Hij ontving de fiets echter al half december... dus wellicht is er nog hoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Verkeerde topic

[ Voor 93% gewijzigd door Lensent op 21-12-2021 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Lensent schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:53:
Ivm gezinsuitbreiding ben ik minder flexibel geworden qua fietsmomenten. Ik wil eigenlijk 2x pw maar dat redt ik momenteel (en voorlopig denk ik) niet echt.

Dus een Tacx Flow Smart besteld om laagdrempelig mn uithoudingsvermogen op peil te houden.

Zwift is het eerste wat in me opkomt maar na wat Googlen is BKool ook een goede mogelijkheid.

Iemand hier ervaring met beide?
Dat zou ik hier even vragen!

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
Ik had me er een beetje bij neergelegd dat een nieuwe spark er voorlopig niet in zat met de huidige voorraden.

Maar ik had sinds de aankondiging deze toch wel hoog op de shortlist voor een nieuwe XC fully staan. Zeker gezien de eeuwige twijfel tussen een echte XC racebak met 100mm voor/achter, of een wat meer capabele bike met 120mm en wat moderner qua geo.. Ik wil namelijk op de lokale vlakke rondjes (bv Dorst) niet inleveren op snelheid :). De spark is dan op papier eigenlijk de perfecte fiets, niet een opgeklopt XC model met een langere vork, maar echt een fiets die ontwikkeld is voor 120mm, moderne geo, en toch hardcore wedstrijd level XC.

Had ooit wel het plan om zelf een fiets op te bouwen, maar met de prijzen van de framesets van scott heb ik dit maar laten varen.. ook als ik een ander frame zou pakken (bv een SC blur of iets dergelijks, dan zit je met een basis van 3k en een dure smaak toch al heel snel over de 6k).

Toen de modellen gepresenteerd werden kreeg ik de rode team op het oog, de team axs is ook mooi, maar weer een stuk duurder, en ik vind het wel prima om bij shimano XT te blijven. De kleur vind ik ook heel mooi, de team axs ook, maar dat is wel weer de fiets die je het meest zal zien, dus de rode zou het moeten worden..

maar ja, dan de levertijden.. van de pre-orders van deze zomer is misschien 10 % geleverd ofzo.. de rest zit nog te wachte en nieuwe orders worden voorlopig nergens aangenomen..

tot ik vanochtend een beetje zat te zoeken of er al framesets leverbaar waren en zo ja tegen welke achterlijk prijzen.. toen zag ik em ineens ertussen staan bij bike24... een "SCOTT SPARK RC 900 Team - Carbon Mountainbike - 2022 - high risk red / gold tint" in de juiste maat, 1 in stock. even gechecked of de voorraad klopt, met 2 gasten zitten appen, en heel snel de knoop doorgehakt. dus in 4-7 dagen staat hier een nieuwe fully voor de deur <3 <3
https://www.scott-sports....m-bike-red?article=286264
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRDZrj5CrxsZzd5UMgRurMrof48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TKTzn8W93MXpY96NxpU5MEEB.png?f=fotoalbum_large

nou nog kijken wat ik voor mijn cannondale f-si kan krijgen, dan kan dat geld naar een mooi zelfgespaakt wielsetje, een dropper en misschien een powermeter.
(als iemand interesse heeft stuur maar een berichtje)

kan niet wachten!!

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman dat is nou nog eens een mooi kerstcadeau…. d:)b

————————————-
Mag hier helaas voorlopig niet mountainbiken. Slijmbeursontsteking weer terug en mag even niet zo veel. Ja binnen fietsen. Dat wordt komende periode binnen fietsen. Van weekend de hardtail monteren op de Tacx neo 2. Om zo toch in beweging te blijven.

[ Voor 117% gewijzigd door Daan_ op 21-12-2021 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 16:29
Voor de snelle beslissers onder ons: Canyon Neuron Al nieuwe versies en ook direct leverbaar!
https://www.canyon.com/nl...es/trail-bikes/neuron/al/

Oh wat zou ik graag bij de 7 op bestellen willen klikken 😬

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
Kunnen we @Prulleman niet op een andere kleur fiets krijgen? Hij gaat al hard genoeg. Met een rooie fiets gaat die alleen maar harder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Wow, gewoon echt wow @Prulleman . De Spark met die ingebouwde demper is zo ontzettend mooi. XT ga je sowieso heel erg veel plezier mee hebben. SLX M7100 schakelt al als een tierelier. Ik vind het bij Shimano wel lekker dat de cassettes lekker betaalbaar zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Daan_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:06:

————————————-
Mag hier helaas voorlopig niet mountainbiken. Slijmbeursontsteking weer terug en mag even niet zo veel. Ja binnen fietsen. Dat wordt komende periode binnen fietsen. Van weekend de hardtail monteren op de Tacx neo 2. Om zo toch in beweging te blijven.
Damn, wat zuur! Al helemaal in deze tijden, waarbij alle binnensporten dicht zitten. Ik kies er nu voor om iedere woensdagmiddag vrij te nemen van school en in de avond projectwerk te doen, zodat ik in ieder geval meerdere keren per week kan gaan sporten. Ik mis de sportclub en de leden enorm, maar het doordeweeks mountainbiken maakt erg veel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Balen @Daan_. Beterschap.
Wel fijn dat je nog binnen mag fietsen. Ik heb zelf ook geen tijd om te fietsen overdag en omdat het 's avonds nu ook niet kan vanwege het feit dat het om 4 uur al donker is, heb ik mezelf (en mijn vrouw) maar getrakteerd op een spinningbike. Eentje die te koppelen is via Bluetooth, dus maar eens kijken naar Zwift oid. Hopelijk bevalt het en kan ik daarmee de conditie weer eens een beetje opkrikken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Laatst online: 15-09 07:51

[...]

Nee. Ik rij nog maar 35 jaar MTB dus ik kan het fout hebben natuurlijk... maar Nee, nee en nog eens nee. Of je MTB moet van ellende sowieso uiteenvallen waarbij een Airliner grade D-Check vereist is dan heb ik natuurlijk niks gezegd. Of je moet een MTB hebben van 10k die er piekfijn moet uitzien en alleen bij mooi weer bereden wordt begeleidt door engelen langs het zandpad, dan heb ik natuurlijk ook niks gezegd. :)

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 15:06:

————————————-
Waar zit je blessure precies? Dat je wel binnen, maar niet buiten kunt 'fietsen'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:23

Meneer iCy

swarma

ZanielGa schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 18:07:
Kunnen we @Prulleman niet op een andere kleur fiets krijgen? Hij gaat al hard genoeg. Met een rooie fiets gaat die alleen maar harder.
:+

Dat zeg ik ook altijd, een rooie is veulll sneller!

Mooie fiets @Prulleman !

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 22-12-2021 08:54 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Nice!

Maar standaard geen dropper gespecced door Scott?
Ik had wel zo'n fancy geïntegreerd ding verwacht zoals bij BMC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:07:
[...]

Nice!

Maar standaard geen dropper gespecced door Scott?
Ik had wel zo'n fancy geïntegreerd ding verwacht zoals bij BMC.
Nee helaas niet...

Ben nog aan het kijken hoe ik het met de dropper remote moet gaan doen... Scott heeft een mooie twinloc remote met een extra Dropper hendel, naar die zit hier natuurlijk niet op.. kan ze zo snel los niet vinden.. misschien ff een dealer contacten, maar de andere twinloc remotes lopen aardig in de kosten, dus ook maar eens naar alternatieven kijken...

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51
Prulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:11:
[...]

Nee helaas niet...

Ben nog aan het kijken hoe ik het met de dropper remote moet gaan doen... Scott heeft een mooie twinloc remote met een extra Dropper hendel, naar die zit hier natuurlijk niet op.. kan ze zo snel los niet vinden.. misschien ff een dealer contacten, maar de andere twinloc remotes lopen aardig in de kosten, dus ook maar eens naar alternatieven kijken...
Gaaf hoor! Vooral die demper in het frame.
Dat is bij mijn fully toch altijd de klus waar ik het meeste tegen opkijk: het vervangen van de lagers van alle scharnierpunten. Kan ik echt een halve dag mee bezig zijn. Met dit design komt er veel minder vuil en vocht in de buurt van die dingen, dus gaat dat echt een stuk langer mee!

Mooie fiets :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Wolftooth maakt een dropper-lever voor "cluttered cockpits" allemaal machined parts ook, dus geen plastic troep.

https://www.wolftoothcomp...oducts/remote-bar-centric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Dat is wel een mooi alternatief, ik heb nu ook een (simpel) vergelijkbaar model remote. Op een dikke trail of enduro zou ik denk ik liever een under the bar model hebben, maar voor XC gebruik voldoet zoiets eigenlijk wel prima.

Misschien is het juist wel lekker om ze wat meer te scheidden, 3 hendels zo dicht bij elkaar vraagt natuurlijk om de verkeerde pakken op belangrijke momenten

[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 22-12-2021 11:29 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

McLambo schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:45:
[...]

Waar zit je blessure precies? Dat je wel binnen, maar niet buiten kunt 'fietsen'?
Heupen slijmbeursontsteking en rug zit zenuw etc. klem. Het gehobbel etc . Binnen fietsen stelt niet zoveel voor. Dat is meer revalidatie fietsen. Dit samen met chiropractor en fysio zou ik in over aantal weken weer rustig buiten aan de slag kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:56:
[...]

Heupen slijmbeursontsteking en rug zit zenuw etc. klem. Het gehobbel etc . Binnen fietsen stelt niet zoveel voor. Dat is meer revalidatie fietsen. Dit samen met chiropractor en fysio zou ik in over aantal weken weer rustig buiten aan de slag kunnen.
Beterschap!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Daan_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:56:
[...]

O shit, zenuw klem heb ik ook gehad eerser dit jaar, zowel nek als bil regio. Heel kut.

Beterschap gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 22 december 2021 @ 11:23:
Dat is wel een mooi alternatief, ik heb nu ook een (simpel) vergelijkbaar model remote. Op een dikke trail of enduro zou ik denk ik liever een under the bar model hebben, maar voor XC gebruik voldoet zoiets eigenlijk wel prima.

Misschien is het juist wel lekker om ze wat meer te scheidden, 3 hendels zo dicht bij elkaar vraagt natuurlijk om de verkeerde pakken op belangrijke momenten
Gebruik op de HT een Rockshox Twistloc samen met ESI grips. Werkt hier super. En ruimte voor de AXS dropper remote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Hmm welke pedalen gebruiken jullie op de MTB? Spd, flat, combi? Iets anders?

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
dano_nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:55:
Denk dat het hier op het forum redelijk 50/50 met SPD en Flats is.
Zelf gewoon de M540 SPD's hier. Maar als je je af vraagt wat je zelf moet nemen. Ga gewoon voor waar je je fijn bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Voor XC is SPD wel wat meer gebruikelijk. Voor het wat ruigere werk prefereren de meeste flats.. maar dan komt er ook nog eigen voorkeur bij kijken. Alles mag en niks moet

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
SPD en dan heel los

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
SPD, wat grotere leercurve.... eerste maanden zal je wel een aantal keer omvallen omdat je je voet niet uit t pedaal krijgt. Maar als je er eenmaal echt aan gewend bent in mijn ogen goud, ik spaar mijn scheenbenen liever :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Hmja ik twijfel, op de racefiets gewoon spd sl maar ik mag nog weleens m'n voet van het pedaal halen als ik een (te) scherpe bocht neem in een afdaling (op t parcours van Schoorl) dus twijfel een beetje. Springen is wel iets makkelijker doordat je ook trekkracht hebt?

Meh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
dano_nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:30:
Hmja ik twijfel, op de racefiets gewoon spd sl maar ik mag nog weleens m'n voet van het pedaal halen als ik een (te) scherpe bocht neem in een afdaling (op t parcours van Schoorl) dus twijfel een beetje. Springen is wel iets makkelijker doordat je ook trekkracht hebt?
Springen is zeker makkelijker, enige is dat je jezelf waarschijnlijk meteen een foute techniek aanleert.

Als je al gewendt bent aan een SPD pedaal ben is de draai om los te komen ook redelijk gewoon. Meestal zal je dan bijna even snel als met een flat je voet aan de grond hebben. Maar er is niets mis met flats, zeker niet als je een paar goeie schoenen erbij hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

Kluus

Gang is alles

dano_nl schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:30:
Dat is wel zo, maar het is niet de “juiste” manier van springen. Het grote voordeel van SPD is volgens mij dat je niet van je pedaal kan schieten wanneer je dit niet wil.

Het klikt wel makkelijker in en uit dan SPD-SL en je hebt aan beide kanten een clip waardoor je in principe ook makkelijker een “voetje aan de vloer” hebt mocht dit nodig zijn.

Edit: eigenlijk precies wat @ZanielGa zegt dus, die was me net voor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 22-12-2021 19:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
ZanielGa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:45:
[...]
Springen is zeker makkelijker, enige is dat je jezelf waarschijnlijk meteen een foute techniek aanleert.
Deze hoor je wel vaker maar wat ik me dan afvraag, hoezo fout? Waar je de energie vandaan haalt om de sprong te maken word je toch niet op bestraft tijdens een wedstrijd ofzo.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Jampot007 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 20:44:
[...]

Deze hoor je wel vaker maar wat ik me dan afvraag, hoezo fout? Waar je de energie vandaan haalt om de sprong te maken word je toch niet op bestraft tijdens een wedstrijd ofzo.
Het is vooral dat je met de “juiste” techniek hoger komt en dat dit minder energie kost. Het is trouwens niet bepaald zo dat ik goed kan hoppen hoor, zou ik wel willen… ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Kluus schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:46:
[...]

Dat is wel zo, maar het is niet de “juiste” manier van springen. Het grote voordeel van SPD is volgens mij dat je niet van je pedaal kan schieten wanneer je dit niet wil.

Het klikt wel makkelijker in en uit dan SPD-SL en je hebt aan beide kanten een clip waardoor je in principe ook makkelijker een “voetje aan de vloer” hebt mocht dit nodig zijn.

Edit: eigenlijk precies wat @ZanielGa zegt dus, die was me net voor :)
Dit! SPD zorgt er in ieder geval voor dat ik het niet in mijn broek doe als ik een jump maak. Vandaag weer lekker een vrije middag genomen en lekker gaan mountainbiken bij Mook. Het was koud, maar het lag er allemaal weer een stuk beter bij dan na die drie weken regen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Verschil tussen een bunnyhop / jump met een spd en flatpedal hoeft er niet te zijn. Er zijn er zat die met spd's de juiste techniek gebruiken. Echter zijn er nog veel meer die de verkeerde techniek gebruiken. Die trekken met hun voeten het achterwiel omhoog. Vaak zie je ze dan tegelijk het achterwiel en het voorwiel omhoog krijgen, terwijl de juiste techniek is om eerst je voorwiel omhoog te krijgen (door naar achteren te gaan met je gewicht) en dan het achterwiel omhoog door je gewicht weer naar voren en omhoog te lanceren.
Ook wel eens English vs American Bunnyhop genoemd.
Phil legt het prima uit: YouTube: Which is Better? English bunny hop vs American bunny hop | Bunny hop...

En de juiste techniek is met flats makkelijker aan te leren omdat je niet kunt trekken met je voeten.

Maar goed. Ik vermoed dat 95% van de nederlandse MTBers uberhaupt geen bunnyhop kunnen. En die missen het vermoedelijk ook niet.

Zelf kan ik het wel (cm of 40) en ik merk dat ik het op de saaie routes gebruik om er meer plezier uit te halen. Op lastigere routes is het een handige skill om bijvoorbeeld net over een steen/wortel te springen zodat je daar geen last van hebt en door kunt.

Grootste nadeel van flats: Shinpizza's. Ouch.

[ Voor 20% gewijzigd door Klitse op 22-12-2021 23:52 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sjoewe
[...]

Als je springt door aan je pedalen te trekken gaan er twee dingen mis:

1. De hoogte van je sprong is beperkt tot hoever je je benen kunt optrekken. Eigenlijk spring je dus niet, maar trek je de fiets van de grond. Daarbij land je ook sneller verkeerd, doordat je met opgetrokken benen neerkomt en dan geen/minder gebruik kan maken van de "vering" van je knieën.

2. Je moet met de trek-techniek veel verder springen dan bij een echte bunnyhop. Bij de trek-techniek moet je namelijk de hele sprong-afstand met twee wielen van de grond afleggen. Bij een correct uitgevoerde bunnyhop til je eerst alleen het voorwiel omhoog, terwijl het achterwiel aan de grond blijft en nog een halve fietslengte doorrolt. Het achterwiel volgt pas als je boven/over het obstakel bent en het voorwiel alweer begint te zakken.
Echt zoals een konijntje springt dus, what's in a name :+

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klitse schreef op woensdag 22 december 2021 @ 23:45:
...
Maar goed. Ik vermoed dat 95% van de nederlandse MTBers uberhaupt geen bunnyhop kunnen. En die missen het vermoedelijk ook niet.
...
Precies dat is het ook vooral, ik probeer het wel af en toe te oefenen, maar in de praktijk heb je het maar weinig nodig hier in Nederland. Hooguit om over een stammetje te springen maar dat lukt me meestal wel met de "engelse hop", waarbij ik wel probeer zo min mogelijk te trekken, al is het de vraag hoe veel je dat onbewust toch doet. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 23-12-2021 11:14 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
@dano_nl Voor de MTB ben ik wel heel blij met de Crankbrothers (eggbeaters) met de standaard cleats. super veel float zodat je nog wat bewegelijker bent op de fiets en veel lichtere actie om uit te klikken (tov SPD). Alleen inklikken is de eerste paar ritten wat lastiger.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
[...]

Bij een enthousiaste sprong op de verkeerde manier kan je los klikken uit je spd pedalen.. spreek uit eigen ervaring, dan heb je geen fijne landing.
Vervolgens gaan oefenen met flats, dan krijg je de correcte techniek wel onder de knie waardoor je dit nooit meer overkomt.

• dano_nl

dano_nl

Meh

Hm nog in dubio, hou het nog maar bij flats. Mocht iemand trouwens deze fiets in t wild tegenkomen in M dan hoor ik het graag, ben via alle kanalen aan het volgen waar en wanneer ze binnen gaan komen ^^

https://www.bmc-switzerla...n&___from_store=scr_eu_en

Meh

• Prulleman
GWBoes schreef op donderdag 23 december 2021 @ 11:44:
@dano_nl Voor de MTB ben ik wel heel blij met de Crankbrothers (eggbeaters) met de standaard cleats. super veel float zodat je nog wat bewegelijker bent op de fiets en veel lichtere actie om uit te klikken (tov SPD). Alleen inklikken is de eerste paar ritten wat lastiger.
hmm, misschien is 25 jaar met SPD rijden en dan overstappen op crankbrothers niet de juiste manier, maar ik heb nu een jaartje ofzo de CB candy pedalen. maar ik vind het inklikken een stukje minder makkelijk en wat onduidelijker. Maar ook het uitklikken gaat volledig zonder feedback.. je draait je voet, en je voelt de weerstand en kleine beetje toenemen over de hele beweging, maar geen feedback wanneer je daadwerkelijk los bent, bij SPD is het echt een duidelijk voelbare klik wanneer je los schiet.

Ik neig er toch naar om weer terug te gaan naar SPD :)

Verder denk ik dat ik eruit ben welke dropper ik ga bestellen: een oneup v2, waarschijnlijk in 150 mm, maar mocht een 180 (eventueel geshimmed naar 170) ook passen, dan ga ik even kijken, als ik de 180 naar 160 moet shimmen pak ik wel de 150.
Dan moet ik nog even de positie en lever throw van de twinloc hendels bekijken als de spark binnen is, maar de wolftooth die @Sjoewe had gepost hier, staat nu wel op nr 1 als remote, mooie van deze is dat je ook de hoek tussen de hendel en de kabeluitgang in 4 standen kan aanpassen en zo dus makkelijker een positie tussen je rem en lockout kan vinden.

Iemand een goede reden om een andere dropper te kiezen?
voordelen van de oneup:
- relatief licht (500 gram voor de 150mm 31.6, vergelijkbare droppers van andere merken zijn vaak richting de 600, wil je lichter lever je veel in op travel of het wordt bezopen duur) ja ik ben een xc weightweenie, althans een klein beetje..
- relatief betaalbaar, met 200 euro (zonder remote) is het een midrange prijs
- zelf vervangbare cartridge voor 60 euro

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
Ik ben van klik pedalen naar flats gegaan, om betere techniek aan te leren. Waaronder het fijn is om snel een voet aan de grond te kunnen zetten. Merkte de eerste keren tijdens het klimmen en springen dat mijn voet loskwam, inclusief een opengehaalde enkel. Verder vind ik het plaatsen van mijn voeten nog een uitdaging, met klik pedalen zit je altijd goed.

Over de dropper, ik heb de 150 van oneup en ben er tevreden over, hij doet het :)
Heb er een remote van yep components bij, inclusief rode tip. Het gaat toch om de details.

Hello fellow humans

• Sherlock

Sherlock

No Shit

joint_me schreef op donderdag 23 december 2021 @ 13:25:
Ik ben van klik pedalen naar flats gegaan, om betere techniek aan te leren. Waaronder het fijn is om snel een voet aan de grond te kunnen zetten. Merkte de eerste keren tijdens het klimmen en springen dat mijn voet loskwam, inclusief een opengehaalde enkel. Verder vind ik het plaatsen van mijn voeten nog een uitdaging, met klik pedalen zit je altijd goed.

Over de dropper, ik heb de 150 van oneup en ben er tevreden over, hij doet het :)
Heb er een remote van yep components bij, inclusief rode tip. Het gaat toch om de details.
Ik ben ook van spd naar flats gegaan, juist om ervoor te zoegen dat ik de techniek wat beter ging leren. Dat heeft me al een paar mooie plekken op mijn schenen gekost :X

Inmiddels even terug naar spd omdat ik niet echt passende winterkleding heb die bij de five-ten's passen. Dus ik ben weer even een echte boswielrenner :o Moet zeggen dat ik nu al veel meer vertrouwen in mijn jumps en drops heb, terwijl mijn techniek echt nog niet op orde is.

• joint_me
Volgend jaar wil ik een meerdaagse MTB trip gaan doen met een vriend van me, maar weet niet waar ik moet beginnen met zoeken.

Wie heeft er goede ervaringen met een bepaalde regio / organisatie?
Ik heb tot nu toe veelal in NL gereden, ben langzaam aan het switchen van wielrennen. Zelf heb ik een XC fiets, dus wordt het wat ruiger wil ik er ook een fiets bij huren.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op woensdag 22 december 2021 @ 19:45:
[...]

Als je al gewendt bent aan een SPD pedaal ben is de draai om los te komen ook redelijk gewoon. Meestal zal je dan bijna even snel als met een flat je voet aan de grond hebben. Maar er is niets mis met flats, zeker niet als je een paar goeie schoenen erbij hebt.
Heb jaren op SPD's gereden (nooit omgedonderd er door) en rijd sinds ik opnieuw begonnen ben 2 jaar terug op flats. Zit ook op een stuk technischer terrein nu ipv het boswielrennen. :+ Ik ben met SPD's net zo snel van m'n pedalen af als met Flats + Goede schoenen (OneUp Composite + Five10's) gezien met SPD's je kan draaien en zijwaarts bewegen kan waar ik met m'n Flats echt m'n voet iets op moet tillen voor ik van het pedaal af kan schuiven. Dat is dus het verschil niet imho.

Verder is trekken altijd fout dus dat is JUIST een reden om op flats te beginnen imho.

@Prulleman De OneUp dropper heeft enorm lage inbouw lengte (zowel insertion depth als de stack boven de zadelklem) dus je kan waarschijnlijk wel meer lengte kwijt dan met veel andere droppers. Mijn 210mm bevalt prima, hij is niet zo soepel als sommige andere/kortere droppers maar dat is totaal niet hinderlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 23-12-2021 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
GoldenSample schreef op donderdag 23 december 2021 @ 15:57:
[...]

Heb jaren op SPD's gereden (nooit omgedonderd er door) en rijd sinds ik opnieuw begonnen ben 2 jaar terug op flats. Zit ook op een stuk technischer terrein nu ipv het boswielrennen. :+ Ik ben met SPD's net zo snel van m'n pedalen af als met Flats + Goede schoenen (OneUp Composite + Five10's) gezien met SPD's je kan draaien en zijwaarts bewegen kan waar ik met m'n Flats echt m'n voet iets op moet tillen voor ik van het pedaal af kan schuiven. Dat is dus het verschil niet imho.

Verder is trekken altijd fout dus dat is JUIST een reden om op flats te beginnen imho.

@Prulleman De OneUp dropper heeft enorm lage inbouw lengte (zowel insertion depth als de stack boven de zadelklem) dus je kan waarschijnlijk wel meer lengte kwijt dan met veel andere droppers. Mijn 210mm bevalt prima, hij is niet zo soepel als sommige andere/kortere droppers maar dat is totaal niet hinderlijk.
ja, als de fiets binnen is, zal ik eens even opmeten hoe hoog het zadel boven het frame uitkomt, met die info ga ik kijken of ik de 150 of 180 oneup ga nemen, kan ik ook gelijk beoordelen wat voor remote het beste naast de twinloc past..

ben net gebeld door bike24 en ze willen morgen al leveren.. ik vraag me af of het ook echt gaat gebeuren zo vlak voor kerst, maar we gaan het zien.. zou mooi zijn :D

Strava

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:03:
[...]

ja, als de fiets binnen is, zal ik eens even opmeten hoe hoog het zadel boven het frame uitkomt, met die info ga ik kijken of ik de 150 of 180 oneup ga nemen, kan ik ook gelijk beoordelen wat voor remote het beste naast de twinloc past..

ben net gebeld door bike24 en ze willen morgen al leveren.. ik vraag me af of het ook echt gaat gebeuren zo vlak voor kerst, maar we gaan het zien.. zou mooi zijn :D
Weet niet wat voor remmen je hebt maar kun je niet gewoon eentje die aan je Matchmaker X of Shimano I-Spec past? Als je Shimano Remmen hebt zijn die remotes van Shimano zelf niet zo duur.

• Prulleman
GoldenSample schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:05:
[...]

Weet niet wat voor remmen je hebt maar kun je niet gewoon eentje die aan je Matchmaker X of Shimano I-Spec past? Als je Shimano Remmen hebt zijn die remotes van Shimano zelf niet zo duur.
de fiets komt met m8100 (XT) remmen met i spec EV montage, maar die zitten al vol, rechts met de xt shifter en links zit de twinloc remote aan de rem vast. ze hebben bij scott wel hun best gedaan om de cockpit een beetje mooit te houden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_WflftfKc55S48ekZxgB6aOBCcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bl7u42ASNha6tM6oz3BalgM1.png?f=fotoalbum_large
(dit is wel de remote met dropper, maar die is op zijn vroegst ergens in augustus leverbaar en ik weet niet of 3 hendels zo dicht bij elkaar nou het handigste is..)
je kan hier wel de ispec EV montage goed zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eu5o-ezoJYLD1qHWstcqwWDON6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unD0XZjMX2SXEocm53Ru9YrF.png?f=fotoalbum_large

zo zijn de kabels weggewerkt bij het "normale" stuur zoals ook op mijn model. De duurdere 1 piece stem/bar combo is nog wat strakker.

Strava

• ZanielGa
Damn. Dat zijn wel een heleboel hendeltjes en kabeltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:14:
[...]

de fiets komt met m8100 (XT) remmen met i spec EV montage, maar die zitten al vol, rechts met de xt shifter en links zit de twinloc remote aan de rem vast. ze hebben bij scott wel hun best gedaan om de cockpit een beetje mooit te houden
[Afbeelding]
(dit is wel de remote met dropper, maar die is op zijn vroegst ergens in augustus leverbaar en ik weet niet of 3 hendels zo dicht bij elkaar nou het handigste is..)

[Afbeelding]

zo zijn de kabels weggewerkt bij het "normale" stuur zoals ook op mijn model. De duurdere 1 piece stem/bar combo is nog wat strakker.
https://www.reddit.com/r/...rews_i_had_laying_around/
kwam net deze tegen + een wolftooth hackje in de top post.

• cbr600f4i
  • Laatst online: 15-09 07:51
In het begin, long, long time ago, begon ik met met de SPD toerpedalen zodat je kan afwisselen. Die heb ik al redelijk snel vanwege het gewicht vervangen voor gewone SPD pedalen (M...). De laatste jaren de XT en XTR versie vanwege het geringe gewicht. Voordeel is dat je het maximale aan trekkracht uit je benen kan benutten. Als je ze los genoeg afstelt schiet je ook op tijd los als het wat spannend wordt ;) .

Afrader zijn de SQLabs SPD pedalen, ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn Shimano's kapot gingen maar de SQLabs breken makkelijk af als je een boomstronkje raakt.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 13:11
Prulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 12:59:
[...]

hmm, misschien is 25 jaar met SPD rijden en dan overstappen op crankbrothers niet de juiste manier, maar ik heb nu een jaartje ofzo de CB candy pedalen. maar ik vind het inklikken een stukje minder makkelijk en wat onduidelijker. Maar ook het uitklikken gaat volledig zonder feedback.. je draait je voet, en je voelt de weerstand en kleine beetje toenemen over de hele beweging, maar geen feedback wanneer je daadwerkelijk los bent, bij SPD is het echt een duidelijk voelbare klik wanneer je los schiet.

Ik neig er toch naar om weer terug te gaan naar SPD :)

Verder denk ik dat ik eruit ben welke dropper ik ga bestellen: een oneup v2, waarschijnlijk in 150 mm, maar mocht een 180 (eventueel geshimmed naar 170) ook passen, dan ga ik even kijken, als ik de 180 naar 160 moet shimmen pak ik wel de 150.
Dan moet ik nog even de positie en lever throw van de twinloc hendels bekijken als de spark binnen is, maar de wolftooth die @Sjoewe had gepost hier, staat nu wel op nr 1 als remote, mooie van deze is dat je ook de hoek tussen de hendel en de kabeluitgang in 4 standen kan aanpassen en zo dus makkelijker een positie tussen je rem en lockout kan vinden.

Iemand een goede reden om een andere dropper te kiezen?
voordelen van de oneup:
- relatief licht (500 gram voor de 150mm 31.6, vergelijkbare droppers van andere merken zijn vaak richting de 600, wil je lichter lever je veel in op travel of het wordt bezopen duur) ja ik ben een xc weightweenie, althans een klein beetje..
- relatief betaalbaar, met 200 euro (zonder remote) is het een midrange prijs
- zelf vervangbare cartridge voor 60 euro
Bikeyoke divine SL?

• Prulleman
Wel lekker licht, maar ook duur en "maar" 80 mm drop. Nou is dat voor het meeste XC werk wat ik doe eigenlijk wel voldoende, maar ik neig toch naar een wat langere dropper

Op wat voor racemonster rij jij eigenlijk zo hard rond?

Strava

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Look X-track is ook nog een optie, is in de basis gewoon SPD maar heeft wel een wat groter platform dan de meeste andere SPD pedalen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 13:11
Prulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:15:
[...]

Wel lekker licht, maar ook duur en "maar" 80 mm drop. Nou is dat voor het meeste XC werk wat ik doe eigenlijk wel voldoende, maar ik neig toch naar een wat langere dropper

Op wat voor racemonster rij jij eigenlijk zo hard rond?
Die is er tegenwoordig ook in 100 en 125! Ik rijd op een specialized epic!

• Prulleman
edoappelhof schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:50:
[...]

Die is er tegenwoordig ook in 100 en 125! Ik rijd op een specialized epic!
Ah, niet ver genoeg gekeken, maar 125 is zeker acceptabel

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Laatst zag ik dat de review van PinkBike over de Lux Trail online was gekomen en het viel mij op dat ze aardig negatief zijn over de Lux Trail (De Lux vonden ze ook al niet fijn volgens mij). De enige pro die ze eigenlijk geven is de waarde voor het geld. Ieder product heeft zijn voors en tegens, maar ik denk dat de Lux Trail vergelijken met een ATB en voor "off road cyclists" noemen wel een beetje ver gaat.

Will van Flow Mountainbike was een stuk evenwichtiger qua pro's en cons voor de Lux Trail. Het klopt inderdaad dat de Lux Trail wel een fiets is die trappen belangrijker vindt dan comfort. Hij is best wel hard op bijvoorbeeld remkuilen, maar het maakt mij niet veel uit. Het is van ondoenlijk op een hardtail naar controleerbaar gegaan sinds ik de Lux Trail heb.

Verder zal het mij echt een worst wezen. De Lux Trail is nog steeds een genot om op te rijden en de stijfheid komt mij goed uit met het klimmen. Hoef ik minder na te denken over de lockout 8)

[ Voor 15% gewijzigd door daanb14 op 23-12-2021 20:44 ]

• daanb14
Prulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 19:55:
[...]

Ah, niet ver genoeg gekeken, maar 125 is zeker acceptabel
Crankbrothers Highline 7 ziet er ook uit als een mooie dropper en iets goedkoper. Die zit op iets meer dan 500 gram bij 31.6 met 125mm travel.

Edit: Highline XC is er ook in 125mm en lichter.

[ Voor 16% gewijzigd door daanb14 op 23-12-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op donderdag 23 december 2021 @ 20:40:
[...]

Crankbrothers Highline 7 ziet er ook uit als een mooie dropper en iets goedkoper. Die zit op iets meer dan 500 gram bij 31.6 met 125mm travel.

Edit: Highline XC is er ook in 125mm en lichter.
Ja ook naar gekeken, maar de one-up is niet heel veel duurder, maar op papier week wat voordelen.
De xc is alleen in 27.2

De bikeyoke is zeker interessant, maar twijfel of het me de meerprijs waard is..

Iemand negatieve ervaringen met de one-up?

Strava

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZanielGa
Nou, blijkbaar vind het Universum dat ik ook maar eens moet gaan oefenen met Flatpedals. Krijg net een mailtje in mijn mailbox dat ik een set Yoshimura Chilao pedalen heb gewonnen.

Nooit verwacht dat echte mensen ook wat winnen.

[ Voor 12% gewijzigd door ZanielGa op 24-12-2021 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Wow, dat zijn gewoon pedalen van $200!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Iemand tips voor een goeie bib met een stevige zeem? (Dus dat er geen kans is op schuiven/vouwen). Ik heb een vrij brede zitbotafstand, dus volgens mij vallen dan Italiaanse merken af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
McLambo schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:49:
Iemand tips voor een goeie bib met een stevige zeem? (Dus dat er geen kans is op schuiven/vouwen). Ik heb een vrij brede zitbotafstand, dus volgens mij vallen dan Italiaanse merken af?
eigenlijk moet ie hier: Het grote fietskleding topic

maar 1 keer een flink dure broek gekocht, een endura Pro SL en die bevalt tot nu toe wel het beste van alle bibs die ik heb gehad. Het voordeel is dat ie met 3 maten pads (zeem) komt, je kan dus de best passende versie kiezen bv de wide
https://cyclewear.eu/endu...rt-ii-wide-pad-black.html
(hier voor een aardige prijs, maar helaas niet op voorraad)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:57:
[...]

eigenlijk moet ie hier: Het grote fietskleding topic

maar 1 keer een flink dure broek gekocht, een endura Pro SL en die bevalt tot nu toe wel het beste van alle bibs die ik heb gehad. Het voordeel is dat ie met 3 maten pads (zeem) komt, je kan dus de best passende versie kiezen bv de wide
https://cyclewear.eu/endu...rt-ii-wide-pad-black.html
(hier voor een aardige prijs, maar helaas niet op voorraad)
Bedankt voor de tip, die had ik ook al van je ontvangen bij de buren :). Ik ga even in het betreffende topic snuffelen!

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb helemaal geen tijd, moet nog werken en daarna gelijk door kerstavond met de familie, maar de doos moest uitgepakt worden!!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TxbnAqjDTdAclId6-PqwujS6HM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OayzO1aXskG0S1bwLuTgKm4N.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Lekker kleurtje en lekker slack. Heb wel het idee dat je achtervering nog een beetje te flex staat? ;)

Zelf trouwens ook de MTB (slechts een simpele Cube) weer van stal gehaald. Zandvoort is weer open en erg netjes geworden; alleen de nieuwe Wall nog niet kunnen doen vanwege gladheid.

Ook Spaarnwoude schijnt vernieuwd te zijn, maar daar ben ik nog niet geweest. Was altijd modderbad in de winter, maar schijnt nieuwe gravel te liggen.

P. S. Zeg @Prulleman jij was toch helemaal weg van je lefty? Is die nu afgeserveerd of is deze voor d'r bij?

[ Voor 74% gewijzigd door Morrar op 24-12-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Prulleman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:59:
ik heb helemaal geen tijd, moet nog werken en daarna gelijk door kerstavond met de familie, maar de doos moest uitgepakt worden!!
[Afbeelding]
Om maar even iemand the quoten: First things first 🥇

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Morrar schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:10:
Lekker kleurtje en lekker slack. Heb wel het idee dat je achtervering nog een beetje te flex staat? ;)

Zelf trouwens ook de MTB (slechts een simpele Cube) weer van stal gehaald. Zandvoort is weer open en erg netjes geworden; alleen de nieuwe Wall nog niet kunnen doen vanwege gladheid.

Ook Spaarnwoude schijnt vernieuwd te zijn, maar daar ben ik nog niet geweest. Was altijd modderbad in de winter, maar schijnt nieuwe gravel te liggen.

P. S. Zeg @Prulleman jij was toch helemaal weg van je lefty? Is die nu afgeserveerd of is deze voor d'r bij?
zeker geen spijt gehad van de lefty, als ik destijds een scalpel had gekocht, dat had ik die nog steeds gereden denk ik. Maar ik wilde toch een fully.
(de cannondale staat te koop op MP en op mtb forum :))

De reden om van cannondale af te stappen was de vele proprietary onderdelen, de wielset kan ik bv niks mee vanwege de lefty naaf, zelf onderhoud aan de vork is niet te doen, gekke off set dingen , een crankset waar je 2 speciale tools voor nodig hebt etc.

Bij deze spark zit je ook wel weer met een paar speciale onderdelen, de vering is speciaal voor de twinloc met 3 standen (open/traction/lock) ontwikkeld, maar verder is alles wel redelijk gangbaar

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Maar drie standen remote is toch niet meer niet-standaard? Fox is daar volgens mij weer op teruggegaan bij de 2022 modellen. Mijn 34 Step-Cast 2022 en Float DPS hebben het ook met een standaard Fox remote. Echt een prachtige fiets!!! Als ik het geld had en ik zou er makkelijk aan kunnen komen, zou de Spark hoe dan ook op mijn shortlist staan. Het ding ziet er zo modern uit :9

[ Voor 6% gewijzigd door daanb14 op 24-12-2021 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Helder! En ik zie nu pas dat de demper achter helemaal geïntegreerd zit; dacht dat die er nog op moest komen. Mooi strak design! Is het wel een beetje goed afgedicht tegen modder en zooi?

Wel benieuwd naar je ervaringen HT vs fully binnenkort!

[ Voor 18% gewijzigd door Morrar op 24-12-2021 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Morrar schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:44:
Helder! En ik zie nu pas dat de demper achter helemaal geïntegreerd zit; dacht dat die er nog op moest komen. Mooi strak design! Is het wel een beetje goed afgedicht tegen modder en zooi?

Hehe :P begreep je opmerking al niet helemaal, maar kwartje valt nu

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Morrar schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:44:

ik ook :)

[ Voor 34% gewijzigd door Prulleman op 24-12-2021 15:53 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 21:01
Prulleman schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 14:59:
[Afbeelding]
Lekker kleurtje :7 veel plezier er mee! Is wel snel gegaan zo te lezen, mooi dat dat nog kan, met wat je overal hoort over de levertijden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Gefeliciteerd @Prulleman! Van het voorjaar maar weer eens een ride plannen en dit moois bewonderen ;)
Mijn fully zit ein-de-lijk weer in elkaar, kwam er achter dat het al meer dan drie maanden terug is dat ik er op gereden heb :X Knieblessure, covid, geen tijd om de vork te spuiten vanwege drukte met de verbouwing, service van de demper duurde langer dan verwacht... Morgen maar eens testen hoe ontzettend soepel die demper nu is!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 12:52
Prulleman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 16:14:
[...]

[Afbeelding]
daanb14 schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 15:43:
Maar drie standen remote is toch niet meer niet-standaard? Fox is daar volgens mij weer op teruggegaan bij de 2022 modellen. Mijn 34 Step-Cast 2022 en Float DPS hebben het ook met een standaard Fox remote. Echt een prachtige fiets!!! Als ik het geld had en ik zou er makkelijk aan kunnen komen, zou de Spark hoe dan ook op mijn shortlist staan. Het ding ziet er zo modern uit :9
Heb ik het goed als ik zeg dat deze remote separate hendels heeft voor de voor- en achtervering? Welk type is dit?

Ik vind de gelijktijdige lock-out van de voor- en achtervering niet altijd prettig, dus ben benieuwd of dit daar een mooie oplossing voor zou zijn.

En nog even de verplichte kerstfoto :+ (Denk dat de meeste wel weten waar het is ;) )
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/XbyWhzR/IMG-20211225-092802122.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
harry64 schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:40:

En nog even de verplichte kerstfoto :+ (Denk dat de meeste wel weten waar het is ;) )
[Afbeelding]
Ze lijken verdacht veel op die boompjes die ik gisteren op Schoorl heb zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

ZanielGa schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:24:
[...]

Ze lijken verdacht veel op die boompjes die ik gisteren op Schoorl heb zien staan.
En ik woensdag! Ik ben BTW wel echt benieuwd naar schoorl 2.0

Meh

Pagina: 1 ... 170 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic