Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 169 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lekker crossen is leuk, maar soms moet er ook wat gefixed worden op de locale lusjes. Oude vouwschep was net te groot om mee te nemen. Nieuw vouwschep binnen gekregen van de Decathlon en deze past in de Camelbak. Binnen kort eens uitproberen. Dan gelijk paar jumpjes repareren en wie weet nieuwe bouwen. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKfgTBzPi52Zkm8G8N3OdM6YNdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jcTODScEZCvSQ3uMuxzcZzuF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 01-12-2021 16:13 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• So_Easy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 25-05 08:49
GoldenSample schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:20:
[...]

zorg ook dat je de zelfde breedte van je bars hebt. Nu een 40mm riser er op die 805mm ipv 780mm en m'n fiets leek wel een tank, na wat meer afdalingen werd het iets beter maar het bleef lomp voelen. Toen kort even op de fiets van een vriend gereden (met ook een 780mm stuur) en het verschil was enorm/voelde weer vertrouwd.

De pijpsnijder mocht dus weer uit het vet.
@GoldenSample Dank je wel voor de tip.
De overstap van mijn huidige MTB naar een nieuwe wordt al een flinke stap, dus ik ga eerst even wennen en dan de boel tweaken waar nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• So_Easy
So_Easy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:11:
In mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn 1997 Cannondale F900, Headshock DD60 en Magura Quicksilver remmen (first owner) ben ik uitgekomen bij de Canyon Spectral in Big Bamoo (groen). Ik wil dus een Trail Fully.

Ik weet dat vele van jullie zullen zeggen dat dit overkill is in NL en dat ik beter voor een Neuron zou kunnen gaan. Waarschijnlijk klopt dit ook, echter staan een paar punten mij tegen aan deze fiets, namelijk:
- Het ontwerp is niet mijn smaak. De ophanging van de demper in het frame hebben ze bij de Nukeproof Reactor toch mooier voor elkaar.
Ik zoek een fiets waar ik lekker op kan fietsen, maar waar ik ook blij van wordt als ik deze zie.
- Het slecht bereikbaar zijn van de bouten in de achter brug (eerder besproken in dit forum)

Afgelopen maandag ben ik naar Koblenz gereden om de Canyon Showroom te bezoeken. Dat was wel de moeite waard.
Na aankomst even de Bistro bezocht voor een broodje en een kop goede koffie (de Küchen zagen er ook goed uit, maar toch even overgeslagen).
Nadat mijn maag weer gevuld was heb ik me aangemeld bij de receptie. Er werd een medewerker aangewezen die met mij naar de Spectral in de showroom ging. Na wat vragen heen en weer heeft hij mij opgemeten (lengte en binnen beenlengte) om zo mijn frame maat en zadelhoogte te bepalen zodat ik de juiste frame maat kon testen.

Het testen.
Een meevaller voor mij, er bleek toch een 27.5” Spectral (Alu) beschikbaar te zijn om te testen. Dit was volgens de website niet het geval. Dus ik kon een mooi vergelijk maken tussen de 27.5” (Alu), 29 “ (CF) en de Mullet (CF).
Ik moet zeggen dat het een goede keuze was om op een maandag te gaan. Heb meer dan een half uur de fietsen getest en als ik had gewild, kon dit volgens mij nog langer.

Algemeen
Wat zit je anders op zo’n nieuwe geometrie fiets t.o.v. mijn Oldtimer, voor mij is dit zeker positief.

De Mullet viel voor mij snel af, dit fietste op de een of andere manier niet lekker.

27.5”
De snelheid viel mij niet tegen, echter wel een verschil met de 29”
De wendbaarheid heb ik erg positief ervaren, zeker bij het maken van krappe bochten. Hier wordt ik wel blij van

29”
Ik snap nu waarom ik zo makkelijk ingehaald wordt door anderen op een 29” mtb.
Het kost relatief weinig moeite om snelheid te maken en te houden.
Bij krappe bochten had ik het gevoel dat ik bijna stil viel (of beter gezegd, erg langzaam moest fietsen om de bocht te halen)

Keuze
Mijn gevoel zegt dat ik voor de 27.5” moet gaan vanwege de wendbaarheid.
Plezier gaat bij mij boven sneheid. Ik weet van mijzelf dat ik niet voor een KOM ga. Bochtige singletracks geven mij veel meer plezier dan snelle rechte stukken.

De snelheid en het makkelijk mee komen kunnen met anderen is natuurlijk een voordeel van de 29”
Echter zou ik graag willen weten of ik de 29” door betere techniek (clinics) sneller door krappe bochten kan gaan krijgen?

(Met krappe bochten bedoel ik bijvoorbeeld de haarspeldbochten net voor de hobbels langs de A27 in de Cadettenkamp route (Teteringen). Diegene die hier regelmatig komen weten wel wat ik bedoel).

Ik hoop dat jullie mij een beter verder op weg kunnen helpen in mijn keuze.

Thnx
Even een update.
Mede dankzij jullie input ben ik tot een keuze gekomen.
Het wordt een 29" Canyon Spectral in Big Bamoo (groen).
Nadat ik het besluit had genomen was de uitvoering die ik wilde helaas niet meer te bestellen, tenminste niet voor lente '22.
Nu wist ik dat je de site van Canyon in de gaten moest houden omdat er zo nu en dan wel eens een fiets vrij komt. Ik had echt mazzel toen ik 2 dagen later op de bestelknop kon drukken en dat de Spectral in de eerste 2 weken van januari '22 geleverd gaat worden.
Als ik het groene monster binnen heb wil ik wel de clinic "Bochten & Flow" in Velp gaan volgen. Ik moet toch weer opnieuw leren fietsen op deze mega wielen (zo voelt het tenminste), dus dan kan ik maar beter een goede start maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• So_Easy
Daan_ schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:36:
Lekker crossen is leuk, maar soms moet er ook wat gefixed worden op de locale lusjes. Oude vouwschep was net te groot om mee te nemen. Nieuw vouwschep binnen gekregen van de Decathlon en deze past in de Camelbak. Binnen kort eens uitproberen. Dan gelijk paar jumpjes repareren en wie weet nieuwe bouwen. O-)

[Afbeelding]
Vet hoor dat je zelf je route kan verbeteren. Ik denk niet dat ze het hier in de omgeving kunnen waarderen als de route door derden zonder overleg aangepast wordt. (en terecht ook).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

So_Easy schreef op woensdag 1 december 2021 @ 23:06:
[...]

Vet hoor dat je zelf je route kan verbeteren. Ik denk niet dat ze het hier in de omgeving kunnen waarderen als de route door derden zonder overleg aangepast wordt. (en terecht ook).
Het gaat hier ook niet om aangelegde routes die onderhouden worden door een trailcrew of bosbeheer. Hier in het bos zijn geen vaste routes. Her en der leuk (verstopte) lusjes. Die gedoogd worden door Forstamt. Deze worden veelal onderhouden door diverse locals. Eens in de zoveel tijd neem ik een vouwschepje mee om her en der wat bij te werken. Om zo mijn bijdrage te leveren. En zo ook de (verborgen) lusjes leuk te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 02-12-2021 09:10 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
De Moxie is klaar. Net gauw naar buiten om de laatste paar zonnestralen mee te pakken.
Meer foto's, evenals een speclijst, te vinden bij de buren: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=14&t=152055

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9Lt0Sp4SSKEMLJltPFLWXgoYDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JYauo76H5yIAXAMyjCx53PTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Klitse schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:26:
De Moxie is klaar. Net gauw naar buiten om de laatste paar zonnestralen mee te pakken.
Meer foto's, evenals een speclijst, te vinden bij de buren: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=14&t=152055

[Afbeelding]
Wat een verschrikkelijk geil ding heb je er van gemaakt zeg _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[Afbeelding]
Had al gezegd dat het gave fiets is geworden d:)b nu nog roze clubtenue. Om het af te maken :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:06:
[...]

Had al gezegd dat het gave fiets is geworden d:)b nu nog roze clubtenue. Om het af te maken :Y)
Ik heb natuurlijk het bijpassende Moxie shirt erbij gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hahaha had het kunnen raden ;-) Ben benieuwd hoe de fiets er live uit ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:19
@Klitse erg gaaf zeg!!

Vorige week met BF een AXS setje gekocht voor de MTB, was al eventjes aan het kijken en toen uiteindelijk een leuke aanbieding voorbij kwam de knoop doorgehakt :)

Iemand tips voor de originele kabelgaten in het frame te dichten? Zijn hier kant en klare dopies voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[Afbeelding]
Zal moeilijk kiezen worden tussen deze en de paarse Snowdon in het BOTY topic op mtb.nl :) Ik neig naar de Moxie.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:39:
[...]

Zal moeilijk kiezen worden tussen deze en de paarse Snowdon in het BOTY topic op mtb.nl :) Ik neig naar de Moxie.
Die Snowdon is ook geweldig. Maar ik vind t kleurenpalet daarvan wat te heftig. Maar voor mij is de keuze makkelijker want ik mag niet op mezelf stemmen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Klitse schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:41:
[...]

Die Snowdon is ook geweldig. Maar ik vind t kleurenpalet daarvan wat te heftig. Maar voor mij is de keuze makkelijker want ik mag niet op mezelf stemmen :P
Ik zou hem wel willen zien met gouden ketting en cassette... Maar ik ben dan ook een tokkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Mijn stem heb je @Klitse , want roze. En zo'n Snowdon daar kijk ik de hele dag al tegenaan :+

[ Voor 6% gewijzigd door Demo op 02-12-2021 19:55 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
zonoskar schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:39:
[...]

Beide naar mijn mening nog lang niet zo mooi als die Sour Crumble, maar ben dan ook niet zo van dat hele kleurige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
pjlgt schreef op donderdag 2 december 2021 @ 20:12:
[...]

Beide naar mijn mening nog lang niet zo mooi als die Sour Crumble, maar ben dan ook niet zo van dat hele kleurige.
Gelukkig verschillen smaken anders werd het ook saai. Hoewel die Sour idd erg mooi is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wacht maar tot ik eindelijk foto's ga maken, dan gaat de Pony met de meeste punten aan de haal. >:)

Jouw Moxie is echt gaaf geworden.Gaat zeker veel stemmen krijgen. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:29:
Wacht maar tot ik eindelijk foto's ga maken, dan gaat de Pony met de meeste punten aan de haal. >:)

Jouw Moxie is echt gaaf geworden.Gaat zeker veel stemmen krijgen. _/-\o_
Wel een beetje opschieten. Je hebt nog 4 dagen. En die Pony moet er wel in. Ik moet ook wat te kiezen hebben 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
RR46 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
@Klitse erg gaaf zeg!!

Vorige week met BF een AXS setje gekocht voor de MTB, was al eventjes aan het kijken en toen uiteindelijk een leuke aanbieding voorbij kwam de knoop doorgehakt :)

Iemand tips voor de originele kabelgaten in het frame te dichten? Zijn hier kant en klare dopies voor?
Je kunt even zoeken op de term "cable grommet". Wellicht in combinatie met je frame.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:12

Kluus

Gang is alles

Vette fiets @Klitse in welk terrein laat je zoiets nou uit?

Ik zal ook eens kijken in dat topic op mountainbike.nl waar mijn stem naar uit gaat, voor wat ik tot nu toe denk ik dat het jouw moxie wordt. Of die prachtige Lux ;)

Edit: Oja, die Sour Cruble is ook wel erg stijlvol.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 03-12-2021 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Kluus schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:50:
Vette fiets @Klitse in welk terrein laat je zoiets nou uit?
Normaliter over de grens. Of wellicht een keer in Mook of bikepark Holten. Voor een traditioneel rondje hier in de buurt heb ik ook nog een stalen hardtail. Al sluit ik zeker niet uit dat ik deze af en toe meeneem voor een rondje Hellendoorn of Lemele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Klitse schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 13:54:
[...]

Normaliter over de grens. Of wellicht een keer in Mook of bikepark Holten. Voor een traditioneel rondje hier in de buurt heb ik ook nog een stalen hardtail. Al sluit ik zeker niet uit dat ik deze af en toe meeneem voor een rondje Hellendoorn of Lemele.
Op de korte route Texel kan je er ook wel lol mee hebben denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Uiteraard gebruik je hem hier ook als je hem hebt, maar het leek mij ook dat je zo'n fiets vooral over de grens tot zijn recht laat komen. :) Mooi man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

RR46 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 17:21:
@Klitse erg gaaf zeg!!

Ducktape ? Heb zelf niks gebruikt om gat op te vullen op de HT. Op fully ging kabel door kabelgootje onder het frame. Hiervan de gaten dicht geplakt met ducktape. Werkt prima en ziet er niks van. :+
[...]

Wellicht keer uitlaten in bikepark Kleve tidjens Enduro Clinic. Vandaag contact gezocht welke data mogelijk zijn in 2022. ;-)

[ Voor 65% gewijzigd door Daan_ op 03-12-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:19:
Wellicht keer uitlaten in bikepark Kleve tidjens Enduro Clinic. Vandaag contact gezocht welke data mogelijk zijn in 2022. ;-)
Dat is een uitstekend idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Wat is jullie ervaring met retourneren naar bike-components.de Ik heb het verkeerde spatbord besteld. De Syncros Trail Fender is niet geschikt voor 2022 Fox-vorken |:( . Ik heb er eentje nodig die specifiek past op de Fox 34 Step-Cast 2022.

Ook heb ik een update van Canyon. Ik moet de fiets naar Eindhoven gaan brengen, zodat zij daar kunnen beoordelen wat er aan de hand is. Hopelijk is het een valse start en kan ik hierna weer met veel plezier door. Voor nu is het nogal balen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 BC heeft prima retour service. Helaas paar keer gebruik van moeten maken en ging altijd zonder gedoe. Heb zelf mudguards van AliExpress en die waren nog geen 2 euro met leuke print. Zitten netjes vast met tie wrapje. ;-)

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61JmW8iSuGL._AC_SX679_.jpg

@Klitse kom via de app wel in de lucht als ik data heb kregen ;-)

[ Voor 37% gewijzigd door Daan_ op 03-12-2021 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:44

Roozzz

Plus ultra

[Afbeelding]
Dikke fiets! Het moge wel duidelijk zijn dat je de winst laat schieten met die mismatchende rubberen ringetjes :+

Quote maar even gefikst...

[ Voor 51% gewijzigd door Roozzz op 03-12-2021 16:26 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klein rondje gecombineerd met beetje onderhoud. Op één van de lusje waren de jumpjes bijna niet meer te doen door de modder. Klein uurtje modder scheppen en verstevigen is het weer enigszins begaanbaar en was weer fun om te springen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0p_DAixHAnVBg8U45UJE-ngjbrQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LLoaIG4VFeTHM5wmTlDwBuOa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Daan_ op 04-12-2021 14:39 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Aangezien ik in quarantaine zit was vandaag het ideale moment om de mountainbikes maar eens op te hangen op de reeds maanden geleden aangeschafte steadyracks. Ideaal, omdat je ze kunt draaien nemen ze minder ruimte in en kunnen de stadsfietsen er nog prima achter staan.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wpdM8SZ/IMG-20211204-124440.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yNN9n9Q/IMG-20211204-124529.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

McLambo

MTB Junky

Moeten de fietsen met dit ophangsysteem persee op de grond staan met het achterwiel, of kunnen ze ook vrij hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:52
McLambo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:07:
Moeten de fietsen met dit ophangsysteem persee op de grond staan met het achterwiel, of kunnen ze ook vrij hangen?
Ze kunnen gewoon vrij hangen. Naar mijn ervaring will je eigenlijk niet dat ze met het achterwiel op de grond staan. (Op de Steadyrack website zeggen ze ook dat je ze een cm of 5 boven de grond wil hangen. Hoef je niet te tillen maar kan je hem er wel zo op rollen)

[ Voor 17% gewijzigd door ZanielGa op 04-12-2021 15:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ze kunnen inderdaad vrij hangen. Dat doen ze ook, al hangt de moxie maar een mm boven de grond. Je kunt bij de NS goed zien dat ie hangt. Die hangt op dezelfde hoogte als de moxie zodat ik ze kan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Klitse schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 16:03:
Ze kunnen inderdaad vrij hangen. Dat doen ze ook, al hangt de moxie maar een mm boven de grond. Je kunt bij de NS goed zien dat ie hangt. Die hangt op dezelfde hoogte als de moxie zodat ik ze kan wisselen.
Ziet er handig uit! Linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

thanks, ziet er erg goed uit, wel aardig aan de prijs. Maar ja; ik heb een spatbord 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
McLambo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:39:
[...]

thanks, ziet er erg goed uit, wel aardig aan de prijs. Maar ja; ik heb een spatbord 8)
Misschien past ie in de Fender Rack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ik heb eens de filmpjes bekeken van de verschillende modellen, en de manier waarop de persoon de fiets erin 'rijdt' lijkt het wel te kunnen met een spatboardje dat alleen aan de vork gemonteerd zit.

Ik zet hem even op mijn wishlist ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
McLambo schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 18:50:
Ik heb eens de filmpjes bekeken van de verschillende modellen, en de manier waarop de persoon de fiets erin 'rijdt' lijkt het wel te kunnen met een spatboardje dat alleen aan de vork gemonteerd zit.

Ik zet hem even op mijn wishlist ;)
Als t zo'n klein spatbordje is, die zit ook op mijn NS en die past prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:35:
@daanb14 BC heeft prima retour service. Helaas paar keer gebruik van moeten maken en ging altijd zonder gedoe. Heb zelf mudguards van AliExpress en die waren nog geen 2 euro met leuke print. Zitten netjes vast met tie wrapje. ;-)

Voorbeeld:
[Afbeelding]

@Klitse kom via de app wel in de lucht als ik data heb kregen ;-)
Ook te koop bij de decathlon voor 3 euro, supplychain/natuur technisch een iets betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

MTB rondje van 20-25 km (ong. 1 uur), zeg à la Amerongen, Nijmegen, Dorst, Drunen, Schoorl, ... iets Nederlands met 'van alles wat'.
Volle bak, helemaal maximaal, alles geven. Waar zal je dan sneller op gaan: op een hardtail of fully? (neem twee vergelijkbare fietsen, qua afmontage, vering, wielen, enz, enz, alleen dus met demper :))

En hoeveel verschil zit er tussen? Ik begrijp dat voor 'langere' tochten een fully in het voordeel is omdat je dan minder vermoeid raakt, bij tochten in bv. Ardennen/Eiffel dat de fully ook in het voordeel is, maar hoe zit dat bij ons (bovenstaande routes als voorbeeld) bij een inspanning van max een uur?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
Galois schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:00:
MTB rondje van 20-25 km (ong. 1 uur), zeg à la Amerongen, Nijmegen, Dorst, Drunen, Schoorl, ... iets Nederlands met 'van alles wat'.
Volle bak, helemaal maximaal, alles geven. Waar zal je dan sneller op gaan: op een hardtail of fully? (neem twee vergelijkbare fietsen, qua afmontage, vering, wielen, enz, enz, alleen dus met demper :))

En hoeveel verschil zit er tussen? Ik begrijp dat voor 'langere' tochten een fully in het voordeel is omdat je dan minder vermoeid raakt, bij tochten in bv. Ardennen/Eiffel dat de fully ook in het voordeel is, maar hoe zit dat bij ons (bovenstaande routes als voorbeeld) bij een inspanning van max een uur?
Meegenomen dat de afmontage en alles hetzelfde is en het verschil puur hardtail vs fully is, dan is de fully sneller. Niets voor niets rijden alle XC-racers tegenwoordig ook gewoon op fully's.

Een achterdemper zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook voor minder stuiteren en dus langer contact met de grond, wat weer zorgt voor betere tractie en dat het getrapte vermogen ook overgebracht kan worden door de wielen op de grond.

[ Voor 24% gewijzigd door ajaxestria op 06-12-2021 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ajaxestria schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:08:
[...]

Meegenomen dat de afmontage en alles hetzelfde is en het verschil puur hardtail vs fully is, dan is de fully sneller. Niets voor niets rijden alle XC-racers tegenwoordig ook gewoon op fully's.

Een achterdemper zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook voor minder stuiteren en dus langer contact met de grond, wat weer zorgt voor betere tractie en dat het getrapte vermogen ook overgebracht kan worden door de wielen op de grond.
Nee... dat alle XC-racers (prof) inderdaad op fully's rijden heeft te maken met het terrein waar ze op fietsen. De MTB wedstrijden van de Mathieu vd Poels en zijn matties, gaan over hele andere terreinen dan onze 'gewone' MTB routes hier in Nederland. Toch?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij de buren is daar recentelijk topic over geopend en nodige meningen gegeven ;-)
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=152684

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:26:
Bij de buren is daar recentelijk topic over geopend en nodige meningen gegeven ;-)
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=152684
Mooi topic! Exact mijn vraag! Exact wat ik mij afvroeg: puur de tijd (niks comfort, enz, enz, enz... puur de tijd op 'onze' routes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:44
Op mijn thuisrondje word ik regelmatig ingehaald door een cyclocrosser met bovenbenen als een strandbal. Ondanks een niet-geveerde voorvork gaat ie me heel hard voorbij.

Ik ben er van overtuigd dat "hard gaan" weinig te maken heeft met materiaal maar meer met lef, kracht en techniek.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:04
@Galois Ik ben iig veel sneller op de lokale routes op mijn fully dan mijn gravel bike. Dus wat mij betreft is meer vering meer beter :+ .

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
@Galois Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom je het vraagt. Maakt het heel erg uit hoe hard je gaat? Ik weet niet op welke fiets ik het hardste ga, wel waar ik de meeste plezier op heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Op de routes waar je met een hardtail sneller bent (Apeldoorn, Lauwersmeer, vlakke bos cross rondjes etc...) ben je waarschijnlijk op een gravel of cyclocross bike nóg sneller :+

Zijn ook meteen de routes die ik niet interessant vind... Ik weet wel waar ik meer lol op heb, that's what matters :P

[ Voor 11% gewijzigd door Roozzz op 06-12-2021 17:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00

Hangt ook wel af van je niveau denk ik, mocht je als een hark op je fiets zitten, zoals 95% van dit topic mezelf incluis, helpt een fully al gauw.

Iemand die behendig is met een fiets zal sowieso profijt hebben van een lager gewicht en meer stijfheid maar in hoeverre dat opweegt tegen extra vering geen idee.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Jampot007 schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:09:
[...]

Hangt ook wel af van je niveau denk ik, mocht je als een hark op je fiets zitten, zoals 95% van dit topic mezelf incluis, helpt een fully al gauw.

Iemand die behendig is met een fiets zal sowieso profijt hebben van een lager gewicht en meer stijfheid maar in hoeverre dat opweegt tegen extra vering geen idee.
Ik denk dat het wel mee valt met hoeveel van de mensen hier als een hark op de fiets zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hans_lenze schreef op maandag 6 december 2021 @ 16:33:
Op mijn thuisrondje word ik regelmatig ingehaald door een cyclocrosser met bovenbenen als een strandbal. Ondanks een niet-geveerde voorvork gaat ie me heel hard voorbij.

Ik ben er van overtuigd dat "hard gaan" weinig te maken heeft met materiaal maar meer met lef, kracht en techniek.
Tja en hoe hard gaat die knakker op een XC Fully? Een profwielrenner gaat ook harder op een stadsfiets dan ik op een wielrenfiets, dat maakt nog niet dat de stadsfiets sneller is.

De gemiddelde 'goede/moderne' (is natuurlijk net wat je leuk vind) MTB route (schoorl bijvoorbeeld) kent aardig wat stukken die toch echt wel wat technischer zijn dan een cyclocross rondje. Verschil met XC wereldbeker is vooral dat die parcours over het algemeen over de gehele lengte technischer zijn en minder simpelere 'verbindingsstukken' kennen waar je op mening MTB route voor dat niveau juist te lastigere stukjes/lijnen moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Roozzz schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:07:
Op de routes waar je met een hardtail sneller bent (Apeldoorn, Lauwersmeer, vlakke bos cross rondjes etc...) ben je waarschijnlijk op een gravel of cyclocross bike nóg sneller :+

Zijn ook meteen de routes die ik niet interessant vind... Ik weet wel waar ik meer lol op heb, that's what matters :P
Kan je nou met zo'n moderne fully een beetje pumpen en je achterwiel door een kombocht douwen met je gewicht? Daarnaast vind ik de extra uitdaging die een HT geeft eigenlijk ook juist wel "fun" geven eigenlijk.

Geen idee waarop ik uiteindelijk sneller ben op de interessante routes (Leersum/Amerongen/Rhenen, Nijmegen/Groesbeek/Mook), want ik heb geen vergelijkingsmateriaal, waarschijnlijk is een fully iets sneller, alle ervaringen en logica wijst daar op, maar volgens mij valt het daadwerkelijke verschil in de praktijk wel mee, het is niet bepaald zo dat de fullies me aan alle kanten voorbij vliegen op die routes. Als ik die routes met mijn gravelbike zou rijden zou dat wel anders zijn (in combinatie met mijn "skills") :+.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 06-12-2021 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Het grootste voordeel van de fully vind ik dat ik veel beter het gas erop kan houden op een wat hobbeliger terrein. Waar ik met de ht regelmatig iets moest inhouden om niet alle kanten op gerammeld te worden, kan ik met de fully gewoon door rammen.

Alle pr's heb ik overigens dan ook al gebroken met de fully tov de ht. Maar of een cube acid vs een lux 7 echt een eerlijk vergelijking is...

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ZanielGa schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:01:
@Galois Maar nu ben ik eigenlijk wel benieuwd waarom je het vraagt. Maakt het heel erg uit hoe hard je gaat? Ik weet niet op welke fiets ik het hardste ga, wel waar ik de meeste plezier op heb.
Ja, het maakt mij inderdaad uit hoe hard ik ga. Ik vind het leuk om een goede tijd neer te zetten. De strijd met vrienden op Strava aan de gaan, enz.
Ik fiets inderdaad 80+% van mij ritjes niet voor de snelste tijd, maar ik heb er zeker plezier aan om maximaal te gaan en geniet extra als ik dan mijn vorige tijd verbeterd heb. Daar zit voor mij een groot stuk plezier in. Ik zou weinig plezier beleven aan een rondje op 50%.
Michaelg schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:22:
Het grootste voordeel van de fully vind ik dat ik veel beter het gas erop kan houden op een wat hobbeliger terrein. Waar ik met de ht regelmatig iets moest inhouden om niet alle kanten op gerammeld te worden, kan ik met de fully gewoon door rammen.

Alle pr's heb ik overigens dan ook al gebroken met de fully tov de ht. Maar of een cube acid vs een lux 7 echt een eerlijk vergelijking is...
Misschien niet, maar wel een indicatie op basis van ervaring. Interessant toch…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
Galois schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:14:
[...]

Ja, het maakt mij inderdaad uit hoe hard ik ga. Ik vind het leuk om een goede tijd neer te zetten. De strijd met vrienden op Strava aan de gaan, enz.
Ik fiets inderdaad 80+% van mij ritjes niet voor de snelste tijd, maar ik heb er zeker plezier aan om maximaal te gaan en geniet extra als ik dan mijn vorige tijd verbeterd heb. Daar zit voor mij een groot stuk plezier in. Ik zou weinig plezier beleven aan een rondje op 50%.

[...]

Misschien niet, maar wel een indicatie op basis van ervaring. Interessant toch…
Helemaal geen schande hoor. Ik beleef erg veel lol aan mijn eigen tijden verbeteren en een route zo hard mogelijk overheen gaan. Daar haal ik plezier en voldoening uit. Er wordt vaak een beetje met een scheef oog naar "strava ridders" gekeken. Maar uiteindelijk haalt iedereen zijn plezier uit verschillende dingen. Laten we dat vooral respecteren van elkaar.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZanielGa
Galois schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:14:
[...]

Zelf kijk ik zelder naar de tijden. Iedereen haalt plezier uit andere dingen. Belangrijkste is dat je er plezier in hebt. Ik was gewoon niewsgierig wat de reden was.
Michaelg schreef op maandag 6 december 2021 @ 20:23:
[...]

Helemaal geen schande hoor. Ik beleef erg veel lol aan mijn eigen tijden verbeteren en een route zo hard mogelijk overheen gaan. Daar haal ik plezier en voldoening uit. Er wordt vaak een beetje met een scheef oog naar "strava ridders" gekeken. Maar uiteindelijk haalt iedereen zijn plezier uit verschillende dingen. Laten we dat vooral respecteren van elkaar.
Het probleem met de "strava ridders" is dat er een aantal zijn die hun PR ten koste van alle anderen op hun pad proberen te rijden. En het is dan net als altijd een kleine groep die het voor de rest verpesten. Bijna niemand heeft problemen met mensen die voor een snelle tijd gaan op een sociale manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14

Dit is bij mij hetzelfde. Ik ben met de fully ook steevast sneller dan met de hardtail. Maar ook in mijn geval zal een Specialized Stumpjumper hardtail met 90mm veerweg niet te vergelijken zijn met een Lux Trail CF6.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Ik ben altijd langzaam, behalve naar beneden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rp87
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 10:12
Jaren geleden overgestapt van een carbon 26" hardtail naar een fully (Canyon Neuron 29"). Volgens mij nergens meer een pr van de 26'er. Maar ook dit is geen eerlijk vergelijk.
Over 2 weken hoop ik echter weer een hardtail er bij te hebben (Orbea Laufey) die enigszins vergelijkbaar is met de Canyon. Zowel qua afmontage als qua inzetbereik. Ik verwacht dat ik met een hardtail misschien nog wel sneller ben.

Qua bochtenwerk is er niet veel te winnen meer op de Canyon, naar mijn idee zit ik altijd redelijk op de grens. En als ik over de grens ga (onderuit ga of glijden) dan ligt het aan de techniek omdat ik moe wordt/ben.
Met 1 tot 2 keer per week fietsen heb ik niet zo'n beste conditie en zal de efficiëntie van een hardtail wel wat voordeel kunnen geven.
Wellicht dat Amerongen lastig wordt door al het stuiteren, maar Rhenen of Ede/Otterlo zal sneller moeten kunnen op de hardtail volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Ede heeft echt heeeeele lange rechte stukken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Overigens was dat van mij een oprechte vraag omdat ik hier en daar verschillende dingen er over lees: buiten algemene snelheid, is een fully een “nadeel” bij pumptracks of andere plekken zoals kom bochten waar je met een HT in ieder geval je achterwiel lekker in weg kan duwen voor wat extra snelheids(gevoel) of kan dit net zo goed op een fully?

Geen idee of je er ook echt sneller van gaat maar dat vind ik altijd wel een lekker gevoel, op mijn lokale routes liggen ook wat leuke stukjes pumptrack die in tegenstelling tot dat vreemde stuk op LDD wel lekker lopen en waar je best wat snelheid kan maken zonder te trappen. Bij gebrek aan hoogteverschil vind ik dat gewoon wel leuke passages, afgewisseld met wat leuk bochtenwerk.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 07-12-2021 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:50

YouTube: YouTube

Ik zou hier eens kijken, daar is inmiddels genoeg informatie over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:41
Even een vraagje over Strava en data.
Binnen onze vereniging hebben we een onderhoudsploeg die zorgt dat de route er top bij ligt.. Nu leek het mij leuk om aan het eind van het jaar een soort van overzicht te maken met statistieken over de route.
-Totaal aantal fietsers in 1 jaar (ook met een premium account te zien);
- gemiddelde leeftijd
- drukste dag
- etc etc

Weet iemand of hier tools voor zijn? Ik weet dat zoiets als Strava labs bestaat, hierin staan wel diverse apps, deze zijn meer gefocust op persoonlijke data i.t.t. data over segmenten waarnaar ik op zoek ben.

Bvd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
Arend_Akelig schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:30:
Binnen onze vereniging hebben we een onderhoudsploeg die zorgt dat de route er top bij ligt.. Nu leek het mij leuk om aan het eind van het jaar een soort van overzicht te maken met statistieken over de route.
- gemiddelde leeftijd
- drukste dag
- etc etc

Weet iemand of hier tools voor zijn? Ik weet dat zoiets als Strava labs bestaat, hierin staan wel diverse apps, deze zijn meer gefocust op persoonlijke data i.t.t. data over segmenten waarnaar ik op zoek ben.

Bvd
https://www.kluitech.nl/downloadroutesview.php

Dit komt misschien al heel eind in de buurt van wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-09 10:45
Arend_Akelig schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:30:
- gemiddelde leeftijd
- drukste dag
- etc etc

Bvd
Ik gok dat je dan al snel richting Strava Metro moet kijken.
Geen idee wat dat kost en of het ook nuttig is voor een lokale mtb-club....

Edit:
ah, dit is inderdaad sneller :-)
Michaelg in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

[ Voor 6% gewijzigd door TheOmen op 07-12-2021 13:58 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Michaelg schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:40:
[...]

Inderdaad via Chris kan je dit inzicht verkrijgen, even een berichtje die kant op sturen. Hij monitort dit ook voor de Utrechtse heuvelrug en heeft daarvoor ook wel eens een jaaroverzicht daarvan gedraaid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Dit was erg leuk om te lezen. Ik ben in korte tijd ook echt fan geworden van dit bedrijf. Niemand had de juiste complete service kit voor de Reba die op mijn vorige fiets zat op voorraad. Even bij bike-components kijken en ze hadden gewoon alles op voorraad liggen. Echt top.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECVuON2q3AOI6i406Pe4L_5LzmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUBadQFsIEG9I7gkA0fWUUdT.jpg?f=fotoalbum_large

Het was koud, maar prachtig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Kluus schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:34:
[...]

Kan je nou met zo'n moderne fully een beetje pumpen en je achterwiel door een kombocht douwen met je gewicht? Daarnaast vind ik de extra uitdaging die een HT geeft eigenlijk ook juist wel "fun" geven eigenlijk.

Geen idee waarop ik uiteindelijk sneller ben op de interessante routes (Leersum/Amerongen/Rhenen, Nijmegen/Groesbeek/Mook), want ik heb geen vergelijkingsmateriaal, waarschijnlijk is een fully iets sneller, alle ervaringen en logica wijst daar op, maar volgens mij valt het daadwerkelijke verschil in de praktijk wel mee, het is niet bepaald zo dat de fullies me aan alle kanten voorbij vliegen op die routes. Als ik die routes met mijn gravelbike zou rijden zou dat wel anders zijn (in combinatie met mijn "skills") :+.
Tuurlijk kan dat (niet a la een bmx uiteraard). Ik denk dat je met een fully wel eens makkelijker je achterwiel door een kombocht kan drukken, want een groot deel van de oneffenheden wordt al geabsorbeerd dus het is makkelijker je achterwiel op de grond te houden. Getuige de ontelbare filmpjes op youtube over het "roosten van corners" gaat dit ook prima op een fully :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:41
Michaelg schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:40:
[...]

Thanx, heb even contact gezocht met Chris.
TheOmen schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:41:
[...]

Ik gok dat je dan al snel richting Strava Metro moet kijken.
Geen idee wat dat kost en of het ook nuttig is voor een lokale mtb-club....

Edit:
ah, dit is inderdaad sneller :-)
Michaelg in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
Ga toch eens kijken of het wat is. Dank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier ook, maar wel een bende zeg, had eerst een klein stukje van de vaste route geprobeert, maar dat was, zoals verwacht, dramatisch. Toen maar wat alternatieve paden maar die waren bijna net zo slecht.

Uiteindelijk naar een rondje rond een zandvlakte met wat heuvelruggetjes die meestal vrij lang droog blijft (liggen gelijk de meeste technische stukjes hier in het bos, dus dat komt goed uit) maar dat was ook "mwah". Uiteindelijk toch een uurtje vol gefietst maar ik weet weer dat ik voorlopig nog even weg moet blijven. :*)

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Qo63GovqIaFwlA__DgYzokowdeNp7gcY9ciX_P5vx3o-2048x1536.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:31
McLambo schreef op maandag 6 december 2021 @ 23:22:
Ede heeft echt heeeeele lange rechte stukken :p
Yep. Droog is Ede het snelst op de gravelbike 8)

Hij wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Er kan gestemd worden op de Bike of the Year bij onze buren:
https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=14&t=152516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

Ik ben bezig met een nieuwe fiets samen te stellen maar weet iemand hoe het zit met Shimano en de totale onbeschikbaarheid daarvan? Lijkt wel GPU land :+

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:46
DrumandBass schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:38:
Ik ben bezig met een nieuwe fiets samen te stellen maar weet iemand hoe het zit met Shimano en de totale onbeschikbaarheid daarvan? Lijkt wel GPU land :+
Scharrelen op verschillende sites, ook Duitse. Leuk toch? Meer Zalando momentjes en meer plezier.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Veel meer vraag, minder productie (sluiting fabrieken wegens covid).

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-04 09:22

DrumandBass

Less is more!

ElGreco schreef op donderdag 9 december 2021 @ 22:10:
[...]

Scharrelen op verschillende sites, ook Duitse. Leuk toch? Meer Zalando momentjes en meer plezier.
Mwa, ik heb al moeten vechten om aan onderdelen te komen voor een nieuwe PC build. Niet echt een pretje...
Ik kijk voornamelijk op de Duitse webshops, RCZ en dat soort sites maar er is gewoon helemaal niets te krijgen. Ja oke, een Sram AXS groepsetje :P

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:46
DrumandBass schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:00:
[...]

. Ja oke, een Sram AXS groepsetje :P
Niets mis mee 8) O-)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wat een lijst uiteindelijk nog, maar het is gelukt om er drie te kiezen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
Over Sram AXS groepsetje gesproken :+

Heb er een op de kop getikt met black friday… onlangs geïnstalleerd en gisteren de eerste rit (eindelijk). schakelt erg fraai en tot zover zeer content!

Tijdens de rit kan ik op de Garmin (1030+) zien welke ratio, versnelling etc. ik fiets, wat natuurlijk leuk is.

Vraag me alleen af hoe ik dat na de rit kan zien… Kan dit werkelijk alleen(!) in de Sram AXS app?

Iemand ervaring met AXS icm Garmin (Connect)? Of heb ik in Garmin Connect eroverheen gekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:03:

Heb er een op de kop getikt met black friday… onlangs geïnstalleerd en gisteren de eerste rit (eindelijk). schakelt erg fraai en tot zover zeer content!

Tijdens de rit kan ik op de Garmin (1030+) zien welke ratio, versnelling etc. ik fiets, wat natuurlijk leuk is.

Vraag me alleen af hoe ik dat na de rit kan zien… Kan dit werkelijk alleen(!) in de Sram AXS app?

Iemand ervaring met AXS icm Garmin (Connect)? Of heb ik in Garmin Connect eroverheen gekeken?
Garmin Connect kan hier helaas niets van weergeven, maar zeker gezien je dus AXS hebt wel: https://bettershifting.com/sram-axs-web-it-works-with-di2/

Ik moet die ook maar eens gaan gebruiken voor mijn di2, want dat kan dus blijkbaar ook gewoon, er is ook nog zoiets als di2stats.com maar dan moet je telkens handmatig fit files uploaden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:18
RR46 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:03:

je kan inderdaad een externe site gebruiken, maar (zelf niet getest) het zou ook met een IQ app binnen het garmin platform moeten kunnen, hier wat meer discussie hierover:
Prulleman in "Het grote fietscomputer topic"

Er zijn verschillende apps die extra grafiekjes en stats bij je ritten toevoegen (in garmin connect zichtbaar dus).

bv
https://apps.garmin.com/n...87-41e1-a4af-2dad7e91b225

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:21:
[...]

je kan inderdaad een externe site gebruiken, maar (zelf niet getest) het zou ook met een IQ app binnen het garmin platform moeten kunnen, hier wat meer discussie hierover:
Prulleman in "Het grote fietscomputer topic"

Er zijn verschillende apps die extra grafiekjes en stats bij je ritten toevoegen (in garmin connect zichtbaar dus).

bv
https://apps.garmin.com/n...87-41e1-a4af-2dad7e91b225
Hmm, thanks, die app die je linkte ga ik ook eens checken, ik had verwacht dat het met die apps alleen zichtbaar werd op je device, daarom nog niet verder naar gekeken. :+

Overigens is AXS Web voor @RR46 al een stuk minder een externe site dan voor mij als Di2 gebruiker natuurlijk dus ik ben hier sowieso ook enorm mee geholpen :D.

Het mooiste zou zijn als Strava dit op een gegeven moment ook kan laten zien, maar dat zal wel komen nu elektronisch schakelen steeds meer gemeengoed wordt.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 10-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 14:45

Yep, kan ik enkel maar beamen. Ik wil nooit meer terug naar een HT, het plezier dat ik haal uit mijn fully is veel groter. Fully in combinatie met een dropper en er ging een nieuwe wereld voor me open...

Ik loop tegen m'n fietsmaten nu ook vaak te prediken over een dropper, maar niemand lijkt het echt in te willen zien. Nochtans zegt er eentje 'zodra ik DrWho zijn zadel zie zakken, weet ik hoelaat het is op een afdaling'... :9

PR's op strava ben ik zelden mee bezig. Sinds kort een gravelbike, als ik er wil breken zou ik het daarmee wel kunnen doen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
Naar aanleiding van feedback @Prulleman eGEAR+ geïnstalleerd, en in GC wordt nu perfect de gear ratio, rear size front en rear weergegeven :)

In de basis natuurlijk echt heel raar, in de Sram AXS app stel je de settings in (tandwielen voor/achter), vervolgens doet GC hier niks mee… en met het toevoegen van eGEAR+ neemt GC dezelfde settings (zonder ook maar iets te hoeven instellen in eGEAR+)) over en wordt WEL in GC connect weergegeven.

Desalniettemin fijn dat het nu werkt! Heb je AXS (en alle data) nodig op de mtb, nee zeker niet maar het is wel erg prettig en gewoon héél leuk speelgoed! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kom zelf momenteel best aardige aan m'n meuk, vooral bike24, Bike-components en Bike-Discount. Af en toe wijk ik uit naar andere (Duitse) sites. Scheelt natuurlijk wel dat ik in Duitsland woon, dan blijven de verzendkosten binnen de perken en zijn sommige sites sowieso goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:24

Sherlock

No Shit

https://nieuwsfiets.nu/20...-voor-fietsen-en-e-bikes/

Ben benieuwd wat dit voor de fietsenbranche gaat betekenen! België loopt al wat voor zie ik, hopelijk volgen Nederland en Duitsland ook!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Laatst online: 10-09 14:39
Was hetzelfde truckje destijds bij kappers. BTW ging omlaag, prijzen bleven gelijk. Vervolgens ging de BTW weer omhoog, prijzen werden duurder. Ach, het klinkt mooi.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Om eerlijk te zijn vind ik ze allemaal lelijk.
Maar smaak is gelukkig iets persoonlijks.

De lijst loopt van de meest exotisch aangeklede fietsen tot een fiets die af fabriek komt.
Maar ik zou het wel een stunt vinden als in het moutainbike forum de enige gravelbike in het lijstje zou winnen.

[ Voor 23% gewijzigd door magic_nl op 13-12-2021 16:02 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
magic_nl schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:39:
[...]

Om eerlijk te zijn vind ik ze allemaal lelijk.
Maar smaak is gelukkig iets persoonlijks.
Tja, dat is natuurlijk ook mogelijk, zo heeft iedereen zijn eigen smaak. Maar dan word ik wel nieuwsgierig wat jij dan mooi vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Klitse schreef op maandag 13 december 2021 @ 14:07:
[...]

Tja, dat is natuurlijk ook mogelijk, zo heeft iedereen zijn eigen smaak. Maar dan word ik wel nieuwsgierig wat jij dan mooi vindt.
Laat ik het zo stellen, met uiterlijk gaat geen enkele fiets het winnen bij mij.
Ik kijk meer naar de techniek. Je kunt mij meer overtuigen met bijv. een hydraulisch schakelsysteem of een AI gestuurde demperafstelling die middels Google Maps de meest ideale instelling kiest bij wijze van spreken.
En iets minder geavanceerde techniek in de vorm van banden / wielen wil ik ook nog wel waarderen.

Maar ik spreek de hoop uit dat de enige gravelbike op het lijstje dit jaar gaat winnen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Uiteindelijk heeft het iets langer geduurd, maar afgelopen vrijdag heb ik mijn mountainbike weer op kunnen halen in Eindhoven. Het ging dus inderdaad om een lakprobleem. Hiervoor heb ik een compensatie van €75 gekregen. Afgelopen zondag heb ik nog geprobeerd om een rondje te gaan, maar na 6 kilometer kwam ik al tot de conclusie dat het echt geen doen was. Het was een grote modderpoel in het bos. Echt abnormaal nat. Ik ben maar omgekeerd, want ik hoorde een krakend geluid uit de Bottom Bracket komen. Hierna heb ik de fiets maar eens goed afgespoten met de nieuwe standaard die we natuurlijk van de Lidl hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdyiMKB77w-bBIf0NAEKLLYbNFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzV0dg4Gq73EnltF96FonGHw.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb nu wel roest op de ketting zitten. Ik heb dit met een oude doek zoveel mogelijk eraf proberen te vegen, maar er zit nog wel wat op. Gewoon invetten of moet ik er nog iets extra aan doen? Ik hoor als ik de trappers draai altijd een schurend geluid. Dat was ook al voor deze rit. Het zal toch niet zo zijn dat de bottom bracket lagers al stuk zijn op een gloednieuwe fiets?

Edit: Ik ga nu sowieso even de steekas eruithalen, schoonmaken en de schroefdraad insmeren met montagepasta. Ik heb nu Dynamic Assembly Paste Pro liggen. Heeft er iemand ervaring met Galli Grease lagervet?

[ Voor 7% gewijzigd door daanb14 op 14-12-2021 19:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daanb14
Goed Nieuws! Waarschijnlijk heb ik de bron van het kraakgeluid gevonden. Ik heb het wiel eruit gehaald en hierbij viel het mij op dat 1 van de 2 derailleurwieltjes niet lekker draaide. Er zat allemaal vuil rondom de as. Ik heb beide derailleurwieltjes uit elkaar gehaald en de glijlagers weer ingesmeerd met lagervet. Met derailleurwieltjes zit dus wel een verschil tussen SLX en XT. De XT derailleurwieltjes hebben gesealde lagers.

[ Voor 90% gewijzigd door daanb14 op 14-12-2021 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

daanb14 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 19:24:
Uiteindelijk heeft het iets langer geduurd, maar afgelopen vrijdag heb ik mijn mountainbike weer op kunnen halen in Eindhoven. Het ging dus inderdaad om een lakprobleem. Hiervoor heb ik een compensatie van €75 gekregen. Afgelopen zondag heb ik nog geprobeerd om een rondje te gaan, maar na 6 kilometer kwam ik al tot de conclusie dat het echt geen doen was. Het was een grote modderpoel in het bos. Echt abnormaal nat. Ik ben maar omgekeerd, want ik hoorde een krakend geluid uit de Bottom Bracket komen. Hierna heb ik de fiets maar eens goed afgespoten met de nieuwe standaard die we natuurlijk van de Lidl hebben:
[Afbeelding]
Ik heb nu wel roest op de ketting zitten. Ik heb dit met een oude doek zoveel mogelijk eraf proberen te vegen, maar er zit nog wel wat op. Gewoon invetten of moet ik er nog iets extra aan doen? Ik hoor als ik de trappers draai altijd een schurend geluid. Dat was ook al voor deze rit. Het zal toch niet zo zijn dat de bottom bracket lagers al stuk zijn op een gloednieuwe fiets?

Edit: Ik ga nu sowieso even de steekas eruithalen, schoonmaken en de schroefdraad insmeren met montagepasta. Ik heb nu Dynamic Assembly Paste Pro liggen. Heeft er iemand ervaring met Galli Grease lagervet?
Tip: blanke lak bijwerk stift of motip bijstip potje halen en de 'lakproblemen' (voorzichtig) sealen zodat er geen vuil en/of vocht in de barstjes komt.

Ik ben mijn hele Canyon nagelopen en moest nog aardig wat bijwerken.

Ik fiets ook met vorst en dan wil je geen vocht onder de lak 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:59
@daanb14 Misschien ook een idee om Squirt te gaan gebruiken in plaats van kettingvet. Dat trekt een stuk minder troep aan en is makkelijker in onderhoud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Mjelnir schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:16:
@daanb14 Misschien ook een idee om Squirt te gaan gebruiken in plaats van kettingvet. Dat trekt een stuk minder troep aan en is makkelijker in onderhoud
Squirt is echter wel oplosbaar in water, dus blijft in de huidige natte omstandigheden niet zo heel goed zitten. Dat gezegd hebbende, ik ben te lui om m'n kettingen helemaal op te poetsen en er iets anders op te smeren en ik heb toch een hekel aan fietsen met slecht weer, dus ik smeer er het hele jaar lang gewoon Squirt op :P

Pagina: 1 ... 169 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic