So_Easy schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:11:
In mijn zoektocht naar een vervanger voor mijn 1997 Cannondale F900, Headshock DD60 en Magura Quicksilver remmen (first owner) ben ik uitgekomen bij de Canyon Spectral in Big Bamoo (groen). Ik wil dus een Trail Fully.
Ik weet dat vele van jullie zullen zeggen dat dit overkill is in NL en dat ik beter voor een Neuron zou kunnen gaan. Waarschijnlijk klopt dit ook, echter staan een paar punten mij tegen aan deze fiets, namelijk:
- Het ontwerp is niet mijn smaak. De ophanging van de demper in het frame hebben ze bij de Nukeproof Reactor toch mooier voor elkaar.
Ik zoek een fiets waar ik lekker op kan fietsen, maar waar ik ook blij van wordt als ik deze zie.
- Het slecht bereikbaar zijn van de bouten in de achter brug (eerder besproken in dit forum)
Afgelopen maandag ben ik naar Koblenz gereden om de Canyon Showroom te bezoeken. Dat was wel de moeite waard.
Na aankomst even de Bistro bezocht voor een broodje en een kop goede koffie (de Küchen zagen er ook goed uit, maar toch even overgeslagen).
Nadat mijn maag weer gevuld was heb ik me aangemeld bij de receptie. Er werd een medewerker aangewezen die met mij naar de Spectral in de showroom ging. Na wat vragen heen en weer heeft hij mij opgemeten (lengte en binnen beenlengte) om zo mijn frame maat en zadelhoogte te bepalen zodat ik de juiste frame maat kon testen.
Het testen.
Een meevaller voor mij, er bleek toch een 27.5” Spectral (Alu) beschikbaar te zijn om te testen. Dit was volgens de website niet het geval. Dus ik kon een mooi vergelijk maken tussen de 27.5” (Alu), 29 “ (CF) en de Mullet (CF).
Ik moet zeggen dat het een goede keuze was om op een maandag te gaan. Heb meer dan een half uur de fietsen getest en als ik had gewild, kon dit volgens mij nog langer.
Algemeen
Wat zit je anders op zo’n nieuwe geometrie fiets t.o.v. mijn Oldtimer, voor mij is dit zeker positief.
De Mullet viel voor mij snel af, dit fietste op de een of andere manier niet lekker.
27.5”
De snelheid viel mij niet tegen, echter wel een verschil met de 29”
De wendbaarheid heb ik erg positief ervaren, zeker bij het maken van krappe bochten. Hier wordt ik wel blij van
29”
Ik snap nu waarom ik zo makkelijk ingehaald wordt door anderen op een 29” mtb.
Het kost relatief weinig moeite om snelheid te maken en te houden.
Bij krappe bochten had ik het gevoel dat ik bijna stil viel (of beter gezegd, erg langzaam moest fietsen om de bocht te halen)
Keuze
Mijn gevoel zegt dat ik voor de 27.5” moet gaan vanwege de wendbaarheid.
Plezier gaat bij mij boven sneheid. Ik weet van mijzelf dat ik niet voor een KOM ga. Bochtige singletracks geven mij veel meer plezier dan snelle rechte stukken.
De snelheid en het makkelijk mee komen kunnen met anderen is natuurlijk een voordeel van de 29”
Echter zou ik graag willen weten of ik de 29” door betere techniek (clinics) sneller door krappe bochten kan gaan krijgen?
(Met krappe bochten bedoel ik bijvoorbeeld de haarspeldbochten net voor de hobbels langs de A27 in de Cadettenkamp route (Teteringen). Diegene die hier regelmatig komen weten wel wat ik bedoel).
Ik hoop dat jullie mij een beter verder op weg kunnen helpen in mijn keuze.
Thnx