Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Een zacht zadel is symptoombestrijding en lost uiteindelijks niks op. Een goed passend zadel met (afhankelijk van je voorkeur) weinig tot geen padding en een goede broek met dito zeem is de oplossing. Daarnaast helpen een goede houding en wat zitvlees gekweekt hebben natuurijk ook.
Heel comfortabel zit het nooit, maar je weet wel vrij snel of een zadel geschikt is of niet. Ongemak merk je sne op.
Ik heb overigens wel het gevoel dat het op de racefiets een stuk gevoeliger en nauwer ligt dan op de mountainbike. Op de racert meerdere zadels al geprobeerd en nu heb ik een topding (SQlabs, niet heel goedkoop) terwijl ik op de mountainbike prima zit op het standaar plankje van m'n merida.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Net even geprobeerd; het ken nèt.McLambo schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:01:
[...]
Bestelling is binnen. Dit weekend eens voorzichtig passennof de 34t AB oval probleemloos past op het frame, dan gaat de 32t terug naar Mantel. 30t rond blad hou ik in de kast voor tripjes buitenland
32t gaat retour
:strip_exif()/f/image/V0FdHoPeKRM84epdcMJFVsQj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7eXCGO8AiLSAb2tn2CdSh86Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoon (7 jaar) en ik dus op de fiets en heb alleen maar een lachende zoon gehad met een smile van oor tot oor.
Seizoen camperen is nu wel op het eind, maar in april zijn we er weer en meneer wilt meteen weer gaan fietsen.
Eerste keer 2x kinderroute gedaan en een half rondje Route Austerlitz gedaan, totaal 16 km.
Hij had nergens last van, maar ik had snel last van mijn polsen die aan het slapen waren. Volgens de dame verkeerde houding. Dat zou best kunnen als je nog nooit op een MTB hebt gezeten.
Nu dus op zoek naar eigen fietsen want waarom een half jaar gaan wachten
Op dit moment zit ik naar Cube beginner fietsen te kijken, instap modellen met hardtail, trail modellen en 1x-aandrijflijn.
Bijvoorbeeld:
https://www.cube.eu/nl/20...id-240-disc-greennorange/ voor hem (zelfde als de huurfiets)
en https://www.cube.eu/nl/20...cube-aim-ex-desertnblack/ voor mij.
Nu de vraag, koop ik hier iets voor waar ik samen met mijn zoontje ook nog wel even blij mee ben, of groeien we er snel uit? Of kan je beter naar de Decathlon gaan...
zo'n cube 240 is prima voor een manneke van 7, mijn oudste heeft er ook 1 (ouder model), die past er nu met 10 jaar eigenlijk niet meer op, dus reken op ongeveer 2 jaar dat ie er goed op past.Xavier schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:36:toon volledige bericht
Afgelopen zaterdag toch maar eens een paar MTB's gehuurd bij mtbcenterausterlitz.nl, toch best raar als je al 2 jaar een seizoensplek op een camping hebt, maar eigenlijk nog nooit door die prachtige bossen heb gefietst.
Zoon (7 jaar) en ik dus op de fiets en heb alleen maar een lachende zoon gehad met een smile van oor tot oor.
Seizoen camperen is nu wel op het eind, maar in april zijn we er weer en meneer wilt meteen weer gaan fietsen.
Eerste keer 2x kinderroute gedaan en een half rondje Route Austerlitz gedaan, totaal 16 km.
Hij had nergens last van, maar ik had snel last van mijn polsen die aan het slapen waren. Volgens de dame verkeerde houding. Dat zou best kunnen als je nog nooit op een MTB hebt gezeten.
Nu dus op zoek naar eigen fietsen want waarom een half jaar gaan wachten![]()
Op dit moment zit ik naar Cube beginner fietsen te kijken, instap modellen met hardtail, trail modellen en 1x-aandrijflijn.
Bijvoorbeeld:
https://www.cube.eu/nl/20...id-240-disc-greennorange/ voor hem (zelfde als de huurfiets)
en https://www.cube.eu/nl/20...cube-aim-ex-desertnblack/ voor mij.
Nu de vraag, koop ik hier iets voor waar ik samen met mijn zoontje ook nog wel even blij mee ben, of groeien we er snel uit? Of kan je beter naar de Decathlon gaan...
Wat betreft de Aim, altijd lastig, voor elke euro meer krijg je wel meer fiets, deze vork is (volgens mij) geen luchtvork, dus moeilijk/niet af te stellen op je gewicht, bij 1x10 zijn de stapjes tussen de versnellingen wat aan de grote kant, de 1x systemen zijn eigenlijk altijd 12 speed (en een beetje 11). De remmen kunnen beter etc.
Maar als dit je budget is, dan heb je wel aardig wat je 650 euro. wat dat betreft een prima instapper, waar je best wel even mee vooruit kan. Als het allemaal wat serieuzer wordt, kan je kiezen om slijtage onderdelen te upgraden, of in 1 keer de hele fiets te vervangen, maar dat is dan voor later zorg
@Xavier ijzer smeden wanneer het heet is, Ik lees dat @Prulleman een fiets te koop heeft voor je zoontjePrulleman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:45:
[...]
zo'n cube 240 is prima voor een manneke van 7, mijn oudste heeft er ook 1 (ouder model), die past er nu met 10 jaar eigenlijk niet meer op, dus reken op ongeveer 2 jaar dat ie er goed op past.
Maar die dure 'zooi' gaat wel langer meecharrel schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:21:
Meer mensen met een e-mtb die kettingen verslijten als lollies? zit gemiddeld tussen de 800-1200km per ketting met mijn 9 speed. Nu zijn de kosten te overzien, maar minimaal 100km per week schiet het aardig op. Wissel de ketting als die nog net geen 75% is, doe 2/3 kettingen per cassette. Nou is 9 speed nog relatief goedkoop, koop meestal ebike 9 speed kettingen van kmc. Vaak rond de 18-22€, zijn er betere opties is of dit gewoon e-mtb ketting life? Gebruik ook meestal de hg400 cassette's, die zijn ook niet zo prijzig. Vriend van me met een Cannondale doet ongeveer 1800km met zijn dure sram eagle zooi.
Op m'n vorige fiets ging de cassette en ketting slechts 900 kilometer mee, met de nieuwe en 2 kettingen nu bijna 1800 maar begin de slijtage wel te zien. Kan me ook wel voorstellen dat een eMTB veel meer koppel/kracht zet op de ketting waardoor deze sneller slijten dan een standaard MTB ketting.
600km extra voor 2x de prijs klinkt niet echt voordelig. Als ik een ketting van 40 euro koop moet ie het ook minimaal het dubbele doen, zelfde voor de cassetteHolk schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:19:
[...]
Maar die dure 'zooi' gaat wel langer mee
Op m'n vorige fiets ging de cassette en ketting slechts 900 kilometer mee, met de nieuwe en 2 kettingen nu bijna 1800 maar begin de slijtage wel te zien. Kan me ook wel voorstellen dat een eMTB veel meer koppel/kracht zet op de ketting waardoor deze sneller slijten dan een standaard MTB ketting.
Maar dit is dan denk ik gewoon de max, elke 100km maak ik het schoon en smeer het elke rit.
Koop nu de zware spullen, stalen cassette en zwaardere kettingen omdat ik dacht dat het minder hard slijt, maar dat valt dus tegen.
[ Voor 8% gewijzigd door charrel op 15-09-2021 17:03 ]
Thanks voor de informatie. Budget had ik nog niet echt in gedachte. Maar zie dat voor 150,- meer je inderdaad een 1x12 hebt met andere vork. Toch maar eens een dealer langs en gaan kijken.Prulleman schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:45:
[...]
zo'n cube 240 is prima voor een manneke van 7, mijn oudste heeft er ook 1 (ouder model), die past er nu met 10 jaar eigenlijk niet meer op, dus reken op ongeveer 2 jaar dat ie er goed op past.
Wat betreft de Aim, altijd lastig, voor elke euro meer krijg je wel meer fiets, deze vork is (volgens mij) geen luchtvork, dus moeilijk/niet af te stellen op je gewicht, bij 1x10 zijn de stapjes tussen de versnellingen wat aan de grote kant, de 1x systemen zijn eigenlijk altijd 12 speed (en een beetje 11). De remmen kunnen beter etc.
Maar als dit je budget is, dan heb je wel aardig wat je 650 euro. wat dat betreft een prima instapper, waar je best wel even mee vooruit kan. Als het allemaal wat serieuzer wordt, kan je kiezen om slijtage onderdelen te upgraden, of in 1 keer de hele fiets te vervangen, maar dat is dan voor later zorg
hahaha zo had ik hem niet geïnterpreteerd. Maar dat is een goed plan. @PrullemanHolk schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:17:
[...]
@Xavier ijzer smeden wanneer het heet is, Ik lees dat @Prulleman een fiets te koop heeft voor je zoontje
:strip_exif()/f/image/wQBd8QxsP1Ao5V6GZGeKK2VQ.jpg?f=fotoalbum_large)
De Lux in haar natuurlijke habitat.
Vandaag de eerste rit gemaakt met de Canyon. Wilde eigenlijk de route bij huis doen (Zeddam) maar gezien alle regen van vanochtend maar besloten om richting de UHR te rijden om daar op mijn favoriete track Amerongen eens rustig de Lux te leren kennen.
Geparkeerd bij de Bergweg en bij de eerste afdaling daar kwam al direct een hele grote glimlach naar voren. Wat me direct opviel was de feedback uit de vork. Ondanks dat hij alle klappen echt perfect opvangt, houdt je wel echt contact met de grond en voel je wat er onder je gebeurd. Doordat je veel beter voelt wat er exact onder je gebeurd zonder dat je het gevoel hebt de controle te verliezen is het afdalen echt zoveel lekkerder. Ook houdt de fiets zoveel makkelijker de snelheid en daardoor gaat het allemaal een stuk soepeler.
Bij de eerste klim zette ik een klein beetje aan en direct wordt duidelijk waarom dit een racebak is. Het gemak waarop je tempo maakt is echt genieten. Aangezien ik rustig de fiets wilde leren kennen moest ik me echt inhouden om niet direct vol het gas erop te gooien. De fiets vraagt er bijna om. Wat me ook op viel was dat de veering totaal niet deint bij het aanzetten. De remote lockout heb ik dan in de 3 uur ook totaal niet gebruikt en ook niet het idee gehad iets te missen. Misschien wel iets om eens nader te onderzoeken maar tot nu toe zeg ik dat ie overbodig is.
Waar ik me met de cube altijd aan stoorde was dat als ik over iets wat ruw terrein gas wil geven dat je alle kanten op stuitert en echt gas moet inhouden om niet van je fiets te klappen. Met de Lux is van dit alles geen sprake. Alle kleine hobbels worden zeer subtiel gefilterd en zo kun je veel makkelijker het gas erop houden zonder controle te verliezen.
Waar ik de eerste 15 minuten nog zeer actief bezig was met hoe breed dat stuur nou wel niet is, verdween dat daarna en heb er niet meer aan gedacht gedurende de 3 uur. Zelfs niet bij het passeren van een smalle passage boven aan een klim. Zo snel went dat dus.
Al met al echt een prachtige machine en hier ga ik heel veel plezier mee beleven.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Biji mij waren er wel een aantal ritjes nodig voordat ik hem helemaal naar wens had staan.
ja ik heb YouTube: 10 Minute Suspension Setup | Get Your MTB Dialled FAST! deze gevolgd om alles in te stellen en tot nu toe voelde het allemaal goed aan. Maar verwacht dat naarmate ik wat meer ervaring heb op deze fiets, dat er nog wel wat zaken aangepast worden.McLambo schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:31:
Nice! Vering (demping/rebound) ook ingesteld op je rijdersgewicht?
Biji mij waren er wel een aantal ritjes nodig voordat ik hem helemaal naar wens had staan.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Heb deze ook gevolgd en dat was in de basis een goed begin. Zelf vond ik het spul net ietsjes zachter zetten fijner aanvoelen, net iets meer contact en gevoel. Heb de 30% sag aangehouden van de ‘tussen de 20 en 30%’Michaelg schreef op donderdag 16 september 2021 @ 07:24:
[...]
ja ik heb YouTube: 10 Minute Suspension Setup | Get Your MTB Dialled FAST! deze gevolgd om alles in te stellen en tot nu toe voelde het allemaal goed aan. Maar verwacht dat naarmate ik wat meer ervaring heb op deze fiets, dat er nog wel wat zaken aangepast worden.
Voorheen deed ik veel gravelritjes op mijn carbon racefiets met gravel banden, maar ben er inmiddels toch wel achter dat dat niet ideaal is voor die fiets. Deze is wat robuuster, dus wat ruigere gravel ritjes moeten geen probleem meer zijn, aanstaande zondag gaan de eerste 80km erop
En kan ik mij ook weer eens gaan bezighouden met mountainbiken, kids zijn nu eindelijk groot dus meer me time
:strip_exif()/f/image/YTTNxVENO2likjIiYRPzmWdf.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/eRVTvSFcIYSu8cD7mcn2JnRL.jpg?f=fotoalbum_medium)
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ja klopt, dat is inderdaad wel het plan, en dan meteen tubeless.Demo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:15:
Niet verkeerd om mee te beginnen! Zou er voor 'gravelritjes' (en mountainbiken in NL in het algemeen) wel wat lichter lopende banden omheen leggen
Holk schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:04:
[...]
Heb deze ook gevolgd en dat was in de basis een goed begin. Zelf vond ik het spul net ietsjes zachter zetten fijner aanvoelen, net iets meer contact en gevoel. Heb de 30% sag aangehouden van de ‘tussen de 20 en 30%’
Zit zelf op mijn FOX float DPS op 27% SAG. Wel merkte ik dat ik iets te vaak een bottom out had. Set volume tokens besteld en gaan experimenteren. Bij mijn zat standaard een 0.4 volume token in. Met de 0.8 token voelt het een stuk beter aan. (Mid stroke)
Stel de SAG juist in. Experimenteer met firm en plush en wat er tussen in zit. Heb je de juiste SAG gevonden en je heb nog last van geregeld een bottom out en je mid stroke voelt nog niet lekker. Dan zou je kunnen experimenteren met volume tokens.
25% sag (Firm)
30% sag (Plush)
Edit
----------------------
Vanmiddag kwam ik een vriendelijke Duitse boswielrenner tegen die alle cliche discussies aan het aanzwengelen was.
* flat vs SPD
* fully vs HT
* ----------
Maar wat mij meeste is bijgebleven van wat hij allemaal vertelde. Dat rondje van 40km of minder zinloos zijn. Wat vinden jullie ?
Persoonlijk gaat het om fun. Ik doe liever meerdere keren per week klein rondje 15 a 20km met leuke technische uitdaging. In plaats van 1x per week of twee weken een rondje van 50+km.
Als ik thuiswerk dan wil ik nog wel eens een lunch rit doen en van de zomer zat ik meerdere keren per week rond 6uur op de fiets voor rondje Mook en Bike park.
Wat is jullie voorkeur 1x per week of twee keer peer week lange ronde of vaker op de fiets, maar dan korte rondje? En als tijd toe laat langer rondje?
[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 16-09-2021 16:30 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Debiel statement welke ook nog eens negatief voor de sport is. Wat mij betreft net zo dom als get gezeur over e-mtbs en lycra vs baggy.Daan_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:00:
[...]
Maar wat mij meeste is bijgebleven van wat hij allemaal vertelde. Dat rondje van 40km of minder zinloos zijn. Wat vinden jullie ?
Combinatie mag ook?Daan_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:00:toon volledige bericht
[...]
![]()
Zit zelf op mijn FOX float DPS op 27% SAG. Wel merkte ik dat ik iets te vaak een bottom out had. Set volume tokens besteld en gaan experimenteren. Bij mijn zat standaard een 0.4 volume token in. Met de 0.8 token voelt het een stuk beter aan. (Mid stroke)
Stel de SAG juist in. Experimenteer met firm en plush en wat er tussen in zit. Heb je de juiste SAG gevonden en je heb nog last van geregeld een bottom out en je mid stroke voelt nog niet lekker. Dan zou je kunnen experimenteren met volume tokens.
25% sag (Firm)
30% sag (Plush)
Edit
----------------------
Vanmiddag kwam ik een vriendelijke Duitse boswielrenner tegen die alle cliche discussies aan het aanzwengelen was.
* flat vs SPD
* fully vs HT
* ----------
Persoonlijk gaat het om fun. Ik doe liever meerdere keren per week klein rondje 15 a 20km met leuke technische uitdaging. In plaats van 1x per week of twee weken een rondje van 50+km.
Als ik thuiswerk dan wil ik nog wel eens een lunch rit doen en van de zomer zat ik meerdere keren per week rond 6uur op de fiets voor rondje Mook en Bike park.
Wat is jullie voorkeur 1x per week of twee keer peer week lange ronde of vaker op de fiets, maar dan korte rondje? En als tijd toe laat langer rondje?
1 of 2 korte rondjes door de week en een wat langere in het weekend? Mede door tijd (of het gebrek daaraan) werkt dat voor mij prima
De truc op de canyon site is dat alle vooraad en te bestellen fieten elke maandag tussen 10:00 en 11:00 op de site komen. Dus dan heb je de beste kans er 1 te kunnen bestellen.Galois schreef op woensdag 8 september 2021 @ 15:49:
[...]
En is het 'houd mij op de hoogte' knopje betrouwbaar? Als er iets online komt en ik gelijk een bericht krijg waar ik mij op in heb geschreven, ben ik meer dan tevreden!
Ben vooral benieuwd waarom dat zinloos zou zijn?Daan_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:00:
[...]
Dan zou je de meeste de tracks in Nederland minimaal 2 keer moeten doen dan?
Liever zo goed en snel mogelijk over een track met power omhoog en dergelijk en dan goed gesloopt zijn dan echt bezig zijn met een duur rit, dan ga ik wel over de weg als ik het als duur sport wil doen.
Niet zinloos ligt aan tijd en wat je wil bereiken.Daan_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:00:
[...]
Na een werk dag wil ik wel eens mijn hoofd leeg maken en proberen om Nijmegen Rood / Groesbeek Paars zo hard mogelijk te rammen. Dan ben ik met een uurtje fietsen weer thuis, meestal is het dan ook lekker rustig.
Als ik met vrienden fiets vind ik het juist leuk om naar Zeddem of Amerongen te gaan en daarna ook nog even lekker een terrasje te pakken. Kost uiteraard veel meer tijd,
40 km op de MTB is al snel 2 uur (of meer als je echt hoogte verschil hebtDaan_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:00:
[...]
Maar het belangrijkste vragen voor je hier iets zinnigs over kan zeggen is:
- wat is je doel
- hoeveel tijd heb je
voor mij is het stukje training / sneller, sterker, beter worden best belangrijk, zowel qua fitness als techniek.
Ik heb daarnaast een baan en ene gezin met 2 jonge kinderen, die willen in het weekend ook aandacht, ik heb dus maar zelden tijd voor lange ritten.
Als je weinig tijd hebt en je wilt toch echt je conditie trainen, zul je intensiever moeten trainen. Heb je veel tijd zul je 80/20 laag intensief/hoog intensief moeten trainen, (maar dat werkt dus niet met 5 uur per week: 1 x 4 uur duurritje + 1 uur intervallen, dat is te weinig load om echt sterker te worden. Is het dan nutteloos?? nee hoor zeker niet, dat ligt weer aan je doelen
check mijn strava in mijn sig, ik fiets gemiddeld 3-6 uur per week, maar zit daarbij ook vaak genoeg op de indoor trainer met intervallen. Het "voordeel" wat ik daarmee haal is dat ik zonder veel lange duurritten toch fit genoeg ben om korte rondjes echt lekker te knallen (pr's chasen op de lokale routes etc), maar de occaisional lange rit zonder kapot te gaan lekker kan doen.
TLDR; niks mis met 40 km, maar als je veel tijd hebt en serieus wilt trainen zijn lange duurritten de way to go
drBunhead schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:38:
Ik hou mij niet aan kilometrage, rij gewoon de route / plek waar ik zin in heb, Kan zo een middag spenderen in bikepark Holten en dan weinig km maken, maar dan heb ik wel een hoop lol gehad en zeker mijn techniek bijgeschaafd / op peil gehouden. Maak sowieso zelden een route langer dan 30km, dit doe ik eigenlijk alleen wanneer de klim beloond wordt door een "epische" set aan afdalingen (en dat is naar mijn mening, in NL niet het geval).
Hier het zelfde. Wel Garmin op de fiets, maar meer om leuke stukjes etc. terug te kunnen fietsen. Woon naast het bos. Dit wat het ook wel makkelijker maakt om even snel op de fiets te springen om te spelen. Vorig jaar waren het vaak nog grotere ronden. Meer tijd door corona. En nu veelal korte rondjes met liefst zoveel mogelijk hm en uitdaging.
Dit was niet de eerste keer dat ik dergelijke reactie kreeg als ik aangeef rondje van 15km te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 16-09-2021 17:12 ]
ja precies, met die instelling hoef je je niet druk te maken of je nou een rondje van 10 of 100 km aan het rijden bent.Daan_ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:06:
[...]
![]()
Hier het zelfde. Wel Garmin op de fiets, maar meer om leuke stukjes etc. terug te kunnen fietsen. Woon naast het bos. Dit wat het ook wel makkelijker maakt om even snel op de fiets te springen om te spelen. Vorig jaar waren het vaak nog grotere ronden. Meer tijd door corona. En nu veelal korte rondjes met liefst zoveel mogelijk hm en uitdaging.
Dit was niet de eerste keer dat ik dergelijke reactie kreeg als ik aangeef rondje van 15km te doen.
en gelukkig mag iedereen zelf kiezen waarom, hoe, hoevaak en hoe lang we op de fiets zitten.
(beetje onnozel om ervan uit te gaan dat iedereen met hetzelfde doel op de fiets zit.. maar ja, die mensen heb je altijd)
Toevallig vandaag de Young Hero kunnen bestellen! Hij was een paar uur leverbaar. Nu weer uitverkocht. Ik had de pagina al een tijdje open op mijn laptop en refreshde elke dag.djeck schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:41:
[...]
De truc op de canyon site is dat alle vooraad en te bestellen fieten elke maandag tussen 10:00 en 11:00 op de site komen. Dus dan heb je de beste kans er 1 te kunnen bestellen.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ohh goed te horen, blijkbaar ook andere dagen dus. Medewerker van canyon vertelde mij om maandag klaar te zitten. Blijft bizar dat het nog altijd zo slecht leverbaar is.Galois schreef op donderdag 16 september 2021 @ 20:33:
[...]
Toevallig vandaag de Young Hero kunnen bestellen! Hij was een paar uur leverbaar. Nu weer uitverkocht. Ik had de pagina al een tijdje open op mijn laptop en refreshde elke dag.
Maar ik vind dat altijd al heel duidelijk met de Tweakers Rides. Als je alleen al kijkt naar de verzameling fietsen is het al heel erg zichtbaar dat we allemaal toch een andere focus hebben met rijden. Het is gewoon een heel bonte mix terwijl we allemaal in hetzelfde kleine landje wonen en een groot deel van dezelfde trails rijden.Prulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:17:
[...]
(beetje onnozel om ervan uit te gaan dat iedereen met hetzelfde doel op de fiets zit.. maar ja, die mensen heb je altijd)
Ja precies, onnozel van de duitser die een discussie start over het nut van lange endurance ritten bedoelde ik uiteraard.ZanielGa schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:55:
[...]
Maar ik vind dat altijd al heel duidelijk met de Tweakers Rides. Als je alleen al kijkt naar de verzameling fietsen is het al heel erg zichtbaar dat we allemaal toch een andere focus hebben met rijden. Het is gewoon een heel bonte mix terwijl we allemaal in hetzelfde kleine landje wonen en een groot deel van dezelfde trails rijden.
Maar het wordt weer eens tijd voor een Tweakers ride
Is daar nog een beetje animo voor?
Ik ben zeker voor een Tweakers Ride. (Zolang de reisafstand niet te gek wordt.)Prulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:05:
[...]
Ja precies, onnozel van de duitser die een discussie start over het nut van lange endurance ritten bedoelde ik uiteraard.
Ik vind zelf de bonte verzameling ook erg leuk, bij de rides van het MTB-forum is dat net zo. Beginners, XC-racers, grote broeken trailboys en af en toe zo'n malle singlespeeder
Persoonlijk ben ik wel iemand van de langere afstanden. Maar die zou een ander ook als zinloos kunnen bestempelen.
Gelukkig doe ik niet echt aan gericht trainen en beleef ik plezier aan elke rit. Of dit nu een MTB rit is van 30km of een rit op de racefiets van 1250km. Beide hebben hun charme.
Gisteren schaarsbergen gereden dat is zeker een aanrader. Wil je nog stuk gaan op een klim ga dan linksaf bij de splitsing terug naar het mountbike museum en als je eenmaal bij camping arnhem komt rechts (let op wel verhard maar stuk ga je zekerDemo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:50:
+1 voor Tweakers Ride! Mag van mij ook eens een keer Schoorl zijn hoorOtterlo/Lunteren is ook erg vermakelijk en morgen ga ik Arnhem/Schaarsbergen/Oosterbeek eens testen.
Heeft er toevallig iemand een airbag?
[ Voor 20% gewijzigd door Klitse op 17-09-2021 08:39 ]
Lijkt wel besmettelijkZanielGa schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:13:
[...]
Ik ben zeker voor een Tweakers Ride. (Zolang de reisafstand niet te gek wordt.)
De racefietsers hebben dit weekeinde de tweede t.net/GoT Social Ride..en d'r is ook al een T.net/GoT Graverit geweest.
Ben wel benieuwd wat je van Schaarsbergen vind...lijkt me een leuke route namelijk!Demo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:50:
+1 voor Tweakers Ride! Mag van mij ook eens een keer Schoorl zijn hoorOtterlo/Lunteren is ook erg vermakelijk en morgen ga ik Arnhem/Schaarsbergen/Oosterbeek eens testen.
Gisteren even mijn fiets uit elkaar gehaald om wat onderdelen te smeren. Op het laatst wil ik nog even de balhoofdlager checken want die liep stroef. Ik draai het stuur eraf, trek de vork eruit en de hele lager valt uit elkaar. Overal balletjes

Even wat zitten googlen over welke balhoofdlager er in de Canyon Lux moet. Als mijn GoogleFU goed is zou deze lager erin zitten (linkje)
Als ik op deze afmetingen zoek op bijvoorbeeld Mantel, dan kom ik op deze lager uit (linkje)
Ziet er voor mij qua vorm heel anders uit? Zou dit toch passen? en is dit makkelijk te vervangen voor iemand die het nog nooit gedaan heeft? Ik heb m'n fiets zondag nodig dus moet snel even iets bestellen wat ik morgen in huis heb.
* edit: instructiefilmpje al gevonden, dan moet te doen zijn
[ Voor 3% gewijzigd door Rudolf op 17-09-2021 10:21 ]
Niet helemaal.. Goede vriend van mij zag een Lux online komen midden in de nacht en heeft toen meteen op de 'bestel' knop gedruktdjeck schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:41:
[...]
De truc op de canyon site is dat alle vooraad en te bestellen fieten elke maandag tussen 10:00 en 11:00 op de site komen. Dus dan heb je de beste kans er 1 te kunnen bestellen.
Edit:
Is er iemand bekend met de TWC Dommeldal Challenge toertocht? Die is zondag en lijkt mij wel leuk om een keer mee te doen.
[ Voor 13% gewijzigd door D-Ed op 17-09-2021 12:14 ]
Ik doe dat ook pas als het te laat is
BlaBlaBla
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Ik heb ze van de decathlon.ST10©DE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:58:
Heeft er nog iemand tips voor goede mudguards? Heb nu snel een paar goedkope besteld op Amazon, maar die gaan met tie-raps vast.... Is dat normaal?
Die gaan ook vast met tie-wraps.
zijn "speciale" die je ook makkelijk kan los maken.
Doen het prima
[ Voor 7% gewijzigd door chimera2 op 17-09-2021 14:01 ]
Die goedkope doen het hier erg goed. Die van mij komen van Aliexpress en koste nog geen 2 euro.ST10©DE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:58:
Heeft er nog iemand tips voor goede mudguards? Heb nu snel een paar goedkope besteld op Amazon, maar die gaan met tie-raps vast.... Is dat normaal?

En tie wraps dat werkt prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 17-09-2021 16:31 ]
Dat is geen rare manier nee, in ieder geval niet op mtb's, vaak zijn het tiewraps of siliconen straps bij de mtb mudguards, soms ook klittenband.ST10©DE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:58:
Het grote voordeel is dat tiewraps/straps/klittenband de zwakste schakel is, als je valt heb je grote kans dat en je spatbord en je vork nog heel is.
Als je bouten gebruikt, die bout die gaat niet breken/scheuren, dus dan zal de rek uit je vork of je spatbord moeten komen, spatborden die met bouten worden vastgezet zijn m.i alleen voor mtb's die alleen als stadsfiets gebruikt worden
https://www.mantel.com/giant-xtc-slr-29-2
Meh
Wat voor vork, op Fox kan je vaak nog deze bevestigen met twee schroefjes:ST10©DE schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:58:
https://www.bike-componen...kahdcW6OCsVhoCR3MQAvD_BwE
https://www.amazon.nl/gp/...=pe_26924151_596640701_pe
Erg content mee ook vanwege de clean looks, want: schroefbevestiging in de vork, en mijn headset en stenches blijven zo vrij van modder/stof.
Nu nog op zoek naar iets vergelijkbaars achter
Ik heb zelf ook een RRP front guard, maar dan in de tiewrap variant. Dit werkt heel goed.
Vind persoonlijk de mudguard meer dan prima werken. Hier zitten ze er permanent op.
Ik ben hier ook voor in trouwens, zeker met de mtb!Prulleman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:05:
[...]
Ja precies, onnozel van de duitser die een discussie start over het nut van lange endurance ritten bedoelde ik uiteraard.
Edit: met betrekking tot die fenders, ik heb zelf dus de syncros die ik hierboven linkte op mijn fox 32 vork (bij deze moet ie overigens wel wat bij geknipt worden, vanaf de 34 past ie geloof ik zo) en ik ben daar op zich heel tevreden over, maar ik heb wel het idee dat de tie-wrap fenders je vork zelf beter beschermen omdat die in tegenstelling tot de syncros nog voorbij je stanchions reiken.
Volgens mij heb ik nog wel ergens een “tie-wrap flapje” van ass-savers (dubieus als het in dit geval om je gezicht gaat) liggen. Destijds was ik bang dat de tiewraps tegen lak van de vorkpoten gingen zitten jutteren, vandaar de syncros, maar nu, de nodige steenslag en andere gebruiksschades verder, ben ik daar ook niet meer zo bezorgd over. Dus misschien moet ik die maar weer eens monteren.
[ Voor 54% gewijzigd door Kluus op 17-09-2021 23:24 ]
Heb van de week mijn gloednieuwe canyon balhoofd uit elkaar gehaald omdat er een tik in zat. En ik vind dat er vanuit de fabriek bijzonder weinig vet op zat. De lagers lagen er bijna droog in.Strider schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:15:
Dat je onderste balhoofdlager vervangen moet worden is heel normaal. Daar komt bij nat weer constant water tegenaan die de smering weghaalt. Je kunt dat alleen voorkomen als je regelmatig je balhoofdlager weer in het vet zet, of een spatbordje.
Ik doe dat ook pas als het te laat is
Dit komt helaas vaker voor bij Canyon, maar niet alleen bij Canyon. Bij elke fabrikant en of winkel komt dit wel voor.Noxa schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 07:51:
[...]
Heb van de week mijn gloednieuwe canyon balhoofd uit elkaar gehaald omdat er een tik in zat. En ik vind dat er vanuit de fabriek bijzonder weinig vet op zat. De lagers lagen er bijna droog in.
Dat is één van de redenen dat je geregeld in dit topic het advies leest: “ controleer de plekken waar vet hoort te zitten en loctite. En controleer of alles goed is aangedraaid “
:strip_exif()/f/image/j0qniqBQ5kfkx4IdQTUGEQdV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j5ythnYT1oabyylUZtgKtsrN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 18-09-2021 15:14 ]
Echt lekker gereden, 48km op de teller, Ik heb namelijk gehoord dat ritten onder de 40km niet tellen. Laatste rondje werd de voorvering wel steeds slechter. Die begon steeds minder soepel te bewegen wat het allemaal niet makkelijker maakte. Mensen zeuren over remkuilen op Amerongen maar die vervelende hobbeltjes op dat nieuwe stuk trail naast het voetpad zijn veel vervelender.
Ook voor de eerste keer daar maar dat stuk voor ervaren rijders gepakt. Eerst even gelopen om te kijken wat er er uberhaupt allemaal lag.
[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 18-09-2021 16:00 ]
Less=more 😜is mijn motto momenteelIk heb namelijk gehoord dat ritten onder de 40km niet tellen
Maar ik ben aan het revalideren van een burn-out, dus moet nu mijn ritjes korter houden
Ik was aan het trainen voor veluws taaiste, rit van 100km jaarlijks georganiseerd door de Veluwse Wieler Vereniging. Nou ja... Volgend jaar hopelijk weer een poging
Hoge vuursche heeft flinke stukken nieuw single track trouwens. Heel erg vet! Je rijdt nu als je voorbij de camping zeven linde bent een heel nieuw stuk single track ook dat langs het oorspronkelijke rechte pad gaat en dan terug lust naar de parkeerplek klimbos en dan weer terug naar de oorspronkelijke route. Heel Nice!
En heel Nice weer
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik vind ook wel dat ik het moet kunnen, maar ik moet een goede lijn vinden en goed zorgen dat ik mijn voorwiel niet omhoog laat stuiteren terwijl ik achter grip houdt.JvS schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 18:38:
@ZanielGa dat stuk heb ik vaak geprobeerd maar het is me nooit gelukt dat laatste stukje op te komen.
Ook lekker dat die ene "steile afdaling" in dat nieuwe stuk een grote zandbak is.
[ Voor 10% gewijzigd door ZanielGa op 18-09-2021 19:01 ]
Ik ga liever stuk op een afdalingMjelnir schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:37:
[...]
Gisteren schaarsbergen gereden dat is zeker een aanrader. Wil je nog stuk gaan op een klim ga dan linksaf bij de splitsing terug naar het mountbike museum en als je eenmaal bij camping arnhem komt rechts (let op wel verhard maar stuk ga je zeker)
Zeker de moeite waard om een keer te bezoeken. Als je Arnhem ook wil rijden zou ik die zeker eerst doen, het leukste voor het laatst bewaren. Beginnen bij het Mountainbike Museum, blauw volgen totdat je op het gedeelde stuk met paars tegenkomt en vanaf daar paars blijven volgen. Op een keer steek je dan weer een provinciale weg over en staat de aanrijroute richting museum aangegeven. Het stuk paars wat je dan niet rijdt heeft aan de kaart te zien geen of nauwelijks singletrack, ik heb dat overgeslagen, bij het museum een tosti gegeten en nog een keer die geweldige afdaling gepakt. Het stuk Schaarsbergen langs de A12 en daarna langs de legerbasis was een beetje vlak draaien en keren, niet onaardig maar ook niet super uitdagend. Maar als ik het me goed herinner nadat je bij het 40-45 museum weer het bos in gaat wordt het weer leuker, meer bultjes en het stuk wat kwam nadat je terug onder de A12 door gegaan bent en een eindje geklommen hebt wekte een ontzettend grote glimlach bij me op!McMiGHtY schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:05:
[...]
Ben wel benieuwd wat je van Schaarsbergen vind...lijkt me een leuke route namelijk!
Haha.. Leuk idee. De twee coaches met extension zijn niet zo compact om mee te gaan slepen. Die blijven dan ook thuis. Je bent natuurlijk altijd keer welkom hierKlitse schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 08:37:
Tweakers Ride, als Daan_ en ik dan de MTB hoppers meenemen maken we ons eigen bikepark!
Heeft er toevallig iemand een airbag?
Ze zijn gerate als moeilijk, terwijl Nijmegen op gemiddeld staat. Zijn ze echt zo heftig?
BlaBlaBla
Ik heb ze toevallig vorig weekend gereden en Nijmegen is mijn achtertuin. Wat betreft het nk parcours, ja die is echt zo heftig! Ik heb best wat stukken gelopen omdat ik het vertrouwen, techniek en dropper niet had om het aan te durven en ik zie mij op technisch vlak als iets bovengemiddeld. Zeker niet top, veel ruimte voor verbetering maar de gemiddelde mtb'er is denk ik minder kundig.Strider schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:17:
Heeft er iemand ervaring met de Parkstad routes in Landgraaf, zijn deze een beetje vergelijkbaar met de routes in Nijmegen (rood, blauw, paars)?
Ze zijn gerate als moeilijk, terwijl Nijmegen op gemiddeld staat. Zijn ze echt zo heftig?
Strijthagen hebben we ook gefietst, die vond ik op technisch vlak niet zo spannend. Er zit wat northshore in, een bike park en een rockgarden maar die kun je ook skippen of een aantal keer oefenen. Wel heel leuk om die features te doen. De rest van de route kenmerkte zich door stukken die lijken op paars Nijmegen met veel asfaltverbinding. Helaas voordat strijthagen rond snowworld (daar loopt ook het nk parcours) lust moeten afhaken wegens een gebroken spaak dus daar kan ik me voorstellen dat het technischer wordt.
Brumsemerheide hebben we ook nog gereden, erg mooi en leek wat meer op rood. Hier af en toe wat drops in afdalingen, wat northshore en een klim met stenen waar de uitdaging hoger ligt dan Nijmegen maar niet schrikbarend wat mij betreft. De rockgarden klim had ik achteraf wat vaker willen oefenen, is toch wat anders dan wat we in Nijmegen kennen of hebben.
Eerst ff de Moxie opbouwenDaan_ schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:04:
[...]
Haha.. Leuk idee. De twee coaches met extension zijn niet zo compact om mee te gaan slepen. Die blijven dan ook thuis. Je bent natuurlijk altijd keer welkom hier

Op het derailleur staat Shimano, met een hoofdletter A erachter. Iemand een idee uit welke serie zoiets komt, of hoe ik daar achter kom?
De fiets is een batavus b1 (met vaste voorvork). Ik heb deze ooit tweedehands gekocht, dus ik weet niet of alles origineel is. Ik heb gezocht op de batavus b1, maar kon geen uitgrebeide specs vinden.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
foto's, aantal versnellingen, ... Beetje met info is wel handig. En ook moet je wat vervangen? Is er iets stuk?DirtyBird schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:51:
Ik heb een gear-vraagje; op de shifters aan mn stuur staat Shimano, verder niks. Niet aan de onderkant, achterkant...nada
Op het derailleur staat Shimano, met een hoofdletter A erachter. Iemand een idee uit welke serie zoiets komt, of hoe ik daar achter kom?
De fiets is een batavus b1 (met vaste voorvork). Ik heb deze ooit tweedehands gekocht, dus ik weet niet of alles origineel is. Ik heb gezocht op de batavus b1, maar kon geen uitgrebeide specs vinden.
Zal geen high end zijn want daar stonden de type nummers 30 jaar geleden al duidelijk op
Heb je een foto? Klinkt als de Altus of Alivio serie?DirtyBird schreef op zondag 19 september 2021 @ 20:51:
Ik heb een gear-vraagje; op de shifters aan mn stuur staat Shimano, verder niks. Niet aan de onderkant, achterkant...nada
:strip_exif()/f/image/aIF2c7pWY8xVyfL4iunpACpN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8niSKvECaezlF4YxGAoi9T8j.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hxfMlbTM78e5bQTLLh77W8ft.jpg?f=fotoalbum_large)
@Prulleman deze mtb heb ik een aantal jaar geleden gekocht voor 100 euro, en ben wel toe aan iets nieuws.
Ik wil weten waar ik vandaan kom met deze fiets bij het shoppen voor een nieuwe. Helaas wel lastig met die slechte voorraden overal
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
De mensen die die MTB's kopen. (Tenminste als ze serieus zijn over MTBen en geen upgrade plannen hebben)DirtyBird schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:11:
Dat denk ik ook. Wat me opvalt is dat deore op veel websites wel naar voren wordt geschoven als minimum en dat alles daaronder vooral voor bosritjes en woon-werk-verkeer geschikt is, terwijl er ook gewoon mtb's mee worden afgeleverd. Wie wordt er dan voor de gek gehouden?
Wij hebben laatst Brunssum gedaan met een groepje fietser die een jaar fietsen, zitten wat steile hellingen bij, maar verder weinig technisch. Wel leuk om te doen. Parkstad hebben we een gedeelte gedaan. We waren daar met vrienden, vrouwen en kinderen bij het klimbos. Mooi zondagje besteedt met iedereen, Aanrader..Strider schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:17:
Heeft er iemand ervaring met de Parkstad routes in Landgraaf, zijn deze een beetje vergelijkbaar met de routes in Nijmegen (rood, blauw, paars)?
Deore is ook zo ongeveer het minimum wat je fatsoenlijk kunt gebruiken in de bossen. Niemand wordt voor de gek gehouden. Dat wil niet zeggen dat je met groepen onder Deore niet in het bos kunt fietsen, maar de rest van de fiets is dan waarschijnlijk ook van dezelfde kwaliteit. Zware wielen waar de spaken uitvallen omdat ze slecht gespaakt zijn. Sturen die onder de constante klappen gewoon doorbuigen. Verende vorken die na 1 regenritje vol met water staan. Pisbakken stalen frames: zwaar en doods. Je kunt ermee in de bossen rijden, maar als je dat week in, week uit doet zal de fiets niet lang meegaan.DirtyBird schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:11:
Dat denk ik ook. Wat me opvalt is dat deore op veel websites wel naar voren wordt geschoven als minimum en dat alles daaronder vooral voor bosritjes en woon-werk-verkeer geschikt is, terwijl er ook gewoon mtb's mee worden afgeleverd. Wie wordt er dan voor de gek gehouden?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Met een fiets van 400 euro kan je ook lol hebben, maar ergens zit er een grens aan wat je ermee kan doen. Of je die grens snel bereikt, nooit, er wel of geen last van hebt of het wel of niet je fiets plezier bederft, ... zal je zelf moeten ervaren.DirtyBird schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:11:
Feit is wel dat niemand hier xx1 of xtr "nodig" heeft, want niemand hier verdient zelfs maar een euro meer of minder door een paar seconden tijdwinst.
Maar zelf kan ik wel oprecht genieten van goedwerkende techniek en dan bied bv een xt shifter al weer wat meer handige functies dan slx of lager (2 kransjes tegelijk kleiner met 1 druk bv). Nogmaals.. nodig: nee, leuk: ja, fijn: ja. Heb ik het geld er voor over ja, kan ik dat voor een ander beslissen: nee
In Nederland is natuurlijk niks 'echt zo heftig'.Strider schreef op zondag 19 september 2021 @ 16:17:
Maar persoonlijk vind ik Rode Beek, Brunsummerheide en Strijthagen(eigenlijk alleen landgraaf berg en bikeparkje) wel iets moeilijker dan de routes in Nijmegen. Met name een aantal stijle lange klimmetjes en soms met haarspeld bochten. Dingen die je in de nijmeegse routes niet zo hebt.
Verder prima om eens te proberen als je nijmegen vaker rijdt. Niks om van te schrikken.
Drops in het bikeparkje bij Landgraaf vond ik persoonlijk ook iets lastiger dan die in Mook.
[ Voor 4% gewijzigd door steel123 op 19-09-2021 23:01 ]
Als je budget beperkt is kijk dan naar een 2e hands model van een ~5 jaar oud (en dus niet 20!) en ga op z'n minst voor fatsoenlijke voorvering en hydraulisch bekrachtigde remmen.
Ben je geweest? Ik zit in de organisatie. Altijd benieuwd naar verbeterpunten.D-Ed schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:13:
[...]
Niet helemaal.. Goede vriend van mij zag een Lux online komen midden in de nacht en heeft toen meteen op de 'bestel' knop gedrukt
Edit:
Is er iemand bekend met de TWC Dommeldal Challenge toertocht? Die is zondag en lijkt mij wel leuk om een keer mee te doen.
Hoi Rudolf, Helaas is het er niet van gekomen want mijn fiets maatjes kozen voor de toertocht in Diessen.. (dat was erg leuk dus gaan komende periode op zeker meer tochten doen 👍)Rudolf schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:33:
[...]
Ben je geweest? Ik zit in de organisatie. Altijd benieuwd naar verbeterpunten.
Hopelijk is alles goed verlopen voor jullie!
Het weer was perfect, opkomst was redelijk gezien het feit dat we nauwelijks aan promotie hadden gedaan. Kregen pas 2 weken van te voren groenlicht.D-Ed schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:36:
[...]
Hoi Rudolf, Helaas is het er niet van gekomen want mijn fiets maatjes kozen voor de toertocht in Diessen.. (dat was erg leuk dus gaan komende periode op zeker meer tochten doen 👍)
Hopelijk is alles goed verlopen voor jullie!
We gaan moet onze tocht ergens een stukje van 2 a 3 km door een hondenlosloopgebied. Hier zijn tot 3x toe de pijlen weggehaald. Echt heel erg sneu. Worden gewoon in de sloot gegooid. Hierdoor zijn er zeker mensen verkeerd gereden. We hebben ontheffing van de gemeente en alles bij elkaar is het +/- 1,5 - 2 uur dat we in dat stukje bos zijn en het zit ik ook vrijwel meteen aan het begin, dus de rijders komen daar al vroeg in de ochtend langs.
Verder altijd gezellig en veel positieve reacties. Voor de lokale rijders is het best een voorspelbare route, want je hebt verder niet zo heel veel uitwijkmogelijkheden. Als je niet uit de omgeving komt is het denk ik wel een mooie tocht. Sowieso heel veel singletracks en zo min mogelijk slootkanten crossen
In maart organiseren we hem weer, met een kleine variatie op de route.
-----------------------
Vrijdag stelde ik hier nog een vraag over het vervangen van de balhoofdlager. "s avonds naar Mantel gereden waar ze er nog 1 op voorraad hadden. Zondag eerst met een schroevendraaier en een hamer de oude lager eruit getikt. Dit vond ik nog wel spannend met een carbon frame, maar gelukkig viel ie er na een paar tikjes er zo uit, daarna was het een kwestie van schoonmaken en nieuwe lager erin met montagepasta en lagervet. Stuurde weer als een zonnetje! Weer wat geleerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Rudolf op 20-09-2021 09:59 ]
Fijn om te lezen, gefeliciteerd! Maar jammer van die vreemde acties inderdaad.. Mensen gunnen elkaar weinig af en toeRudolf schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:52:toon volledige bericht
[...]
Het weer was perfect, opkomst was redelijk gezien het feit dat we nauwelijks aan promotie hadden gedaan. Kregen pas 2 weken van te voren groenlicht.
We gaan moet onze tocht ergens een stukje van 2 a 3 km door een hondenlosloopgebied. Hier zijn tot 3x toe de pijlen weggehaald. Echt heel erg sneu. Worden gewoon in de sloot gegooid. Hierdoor zijn er zeker mensen verkeerd gereden. We hebben ontheffing van de gemeente en alles bij elkaar is het +/- 1,5 - 2 uur dat we in dat stukje bos zijn en het zit ik ook vrijwel meteen aan het begin, dus de rijders komen daar al vroeg in de ochtend langs.
Verder altijd gezellig en veel positieve reacties. Voor de lokale rijders is het best een voorspelbare route, want je hebt verder niet zo heel veel uitwijkmogelijkheden. Als je niet uit de omgeving komt is het denk ik wel een mooie tocht. Sowieso heel veel singletracks en zo min mogelijk slootkanten crossen
In maart organiseren we hem weer, met een kleine variatie op de route.
NK parkoer in Sittard is nog net iets lastiger en met meer TTF's dan het Landgraaf parkoer.steel123 schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:00:
[...]
In Nederland is natuurlijk niks 'echt zo heftig'.
Maar persoonlijk vind ik Rode Beek, Brunsummerheide en Strijthagen(eigenlijk alleen landgraaf berg en bikeparkje) wel iets moeilijker dan de routes in Nijmegen. Met name een aantal stijle lange klimmetjes en soms met haarspeld bochten. Dingen die je in de nijmeegse routes niet zo hebt.
Verder prima om eens te proberen als je nijmegen vaker rijdt. Niks om van te schrikken.
Drops in het bikeparkje bij Landgraaf vond ik persoonlijk ook iets lastiger dan die in Mook.
Maar dat kan mijn Deore ook?Prulleman schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:31:
[...]
dan bied bv een xt shifter al weer wat meer handige functies dan slx of lager (2 kransjes tegelijk kleiner met 1 druk bv).
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Nope, wel meerdere kransjes groter met 1 druk op de grote hendel, maar 2 kleiner (met het kleine hendeltje dus) kan enkel XT en XTR.
Daarnaast heeft XT (XTR) ook instant release, dat betekend dat er al geschakeld wordt bij de indruk klik. SLX en lager schakelen pas bij de loslaat klikt.
(klinkt als geneuzel, maar het werkt gewoon fijner, soepeler, sneller, etc, ik heb @Michaelg laatst proberen te overtuigen dat ie een XT shifter moest komen ter vervanging van een gesneuvelde SLX, maar die kwam met een Deore terug, nu op zijn lux is ie erg enthousiast over instant release en multi release van XT
Ik merk overigens niets aan mijn vork, hij doet het goed, maar ik lees overal dat dit onderhoud zo belangrijk is... laat ik het maar inplannen dan.
Doen jullie het echt keurig elk jaar/elke 2 jaar?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
ja, doe het wel elk jaar (dit jaar moet nog), maar dus niet elke 50 of 100 uur, zoals eigenlijk de bedoeling is..Galois schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:56:
Na 5 jaar geen onderhoud (en zo'n 6.586,2 km, dus zo'n 300 uur) gepleegd te hebben aan mijn voorvork (Rockshox Reba) heb ik een afspraak gemaakt bij een vorkrevisiebedrijf voor volledig onderhoud.
Ik merk overigens niets aan mijn vork, hij doet het goed, maar ik lees overal dat dit onderhoud zo belangrijk is... laat ik het maar inplannen dan.
Doen jullie het echt keurig elk jaar/elke 2 jaar?
Vind ik veel en ook best duur (volledig onderhoud voor 140 euro bij laten doen). Zelf doen is natuurlijk een stuk goedkoper en moet ik eigenlijk ook wel kunnen. Ik doe eigen al het onderhoud zelf, maar vorkonderhoud nog niet aangedurfd. Alleen de 'lower leg service' zou ik wel aandurven, maar aangezien deze vork dus 300 uur gereden heeft en dan echt wel een volledig onderhoud nodig heeft, laat ik het maar doen.Prulleman schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:05:
[...]
ja, doe het wel elk jaar (dit jaar moet nog), maar dus niet elke 50 of 100 uur, zoals eigenlijk de bedoeling is..
De volgende keer even over nadenken of ik het zelf aandurf (en de juiste materialen makkelijk kan vinden, want dat was ook nog een dingetje bij mijn vork).
ja, zelfde hier.. een lefty kan je zelf ook niet zoveel mee, teveel dure tools nodig en te complex.. daarom bij de volgende fiets komt er toch een meer gangbare vork, zodat in ieder geval een lower leg service zelf gedaan kan worden, verder doe ik alles ook zelfGalois schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:14:
[...]
Vind ik veel en ook best duur (volledig onderhoud voor 140 euro bij laten doen). Zelf doen is natuurlijk een stuk goedkoper en moet ik eigenlijk ook wel kunnen. Ik doe eigen al het onderhoud zelf, maar vorkonderhoud nog niet aangedurfd. Alleen de 'lower leg service' zou ik wel aandurven, maar aangezien deze vork dus 300 uur gereden heeft en dan echt wel een volledig onderhoud nodig heeft, laat ik het maar doen.
De volgende keer even over nadenken of ik het zelf aandurf (en de juiste materialen makkelijk kan vinden, want dat was ook nog een dingetje bij mijn vork).
Merk je niets, of weet je niet meer hoe je vork nieuw/na het laatste onderhoud voelde?Galois schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:56:
Na 5 jaar geen onderhoud (en zo'n 6.586,2 km, dus zo'n 300 uur) gepleegd te hebben aan mijn voorvork (Rockshox Reba) heb ik een afspraak gemaakt bij een vorkrevisiebedrijf voor volledig onderhoud.
Zoals anderen zeggen, in ieder geval de lower leg service. Schuimpjes vervangen en olie verversen is zo lastig niet. Grote beurt heb ik in 4 jaar één keer gedaan, is bij Rockshox ook prima te doen. Het meest bijzondere gereedschap wat je nodig hebt is voor een Charger demper een bleed kit van twee tientjes (inclusief twee flesjes olie à 5 euro) en voor een Motioncontrol (zoals in de Reba zit) alleen gebruikelijke dingen als een haakje om de O-ringen te verwijderen, een tangetje om circlips te verwijderen en een tool om de seals op hun plek te slaan, maar dat kan ook prima met een PVC verloopje van de bouwmarkt in de juiste maat. Het belangrijkste is geduld en zorgvuldigheid.Doen jullie het echt keurig elk jaar/elke 2 jaar?
Mijn DBAir achterdemper heeft dat ook, die is niet te servicen zonder olie-bad en een vacuümpomp geloof ikKlitse schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:35:
Lower leg service probeer ik soms zelf, full service niet. Ik fiets ook met minder gangbare merken qua vork dus soms kan het niet eens (Cane Creek bijv). Probeer mijn vork wel minimaal elk jaar een beurt te geven. Scheelt wel weer als je 2 fietsen hebt, dan zit je minder snel aan die 50 uur.

Hahaha... ja, dat zou ook heel goed kunnen natuurlijkDemo schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:50:
[...]
Merk je niets, of weet je niet meer hoe je vork nieuw/na het laatste onderhoud voelde?
Ben benieuwd of ik na het onderhoud verschil merk! En nu maar hopen dat er niets dusdanig versleten is door achterstallig onderhoud...
Hoe kijken jullie er tegenaan?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Wortels wordt ik niet altijd vrolijk van. Ik wissel vaak de routes van Dwingeloo en Ruinen af (want dichtbij). Je lagers knallen er uit van die wortels op Dwingeloozonoskar schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:14:
Het geeft wel een stukje uitdaging.
Baan van Ruinen is zo goed als schoon en word zeer goed onderhouden (chapeau).
Denk dat ik de afwisseling nog het leukst vind
Daarom ben ik zelf ook wel fan van Lage Vuursche. Daar liggen overal allemaal stiekeme B-Lines waarbij het allemaal niet direct zo hap-snap is.
Ik vind de route van Helmond (Bakelsbos) wel gaaf, maar die pak ik altijd in combinatie met Deurne - Vlierdenzonoskar schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:14:
Paar weken geleden de route van Helmond gereden. Op zich een leuke route, maar na 2 rondes had ik toch een beetje het gevoel dat ik iets miste. Ben er op de terugweg over gaan nadenken en tot de conclusie gekomen dat wortels toch wel een cruciaal ingredient zijn voor een leuke route. Op de route in Helmond ben ik misschien 2 'echte' wortels tegen gekomen. Volgens mij is dit een baantje waar je vrijwel geen voordeel hebt met vering. Ik denk dat ik met mijn starre fiets vrijwel even snel zal zijn als met mijn Rocky Mountain. Dus voor mij heeft deze route afgedaan, eenmaal maar niet snel weer. Gisteren op mijn thuis route weer lekker genoten van alle wortels en hobbels die ik tegenkwam. Nee, voor mij hoeven gladde baantjes niet.
- Liessel. Het is een mooi stukje om effe te vlammen, maar het is net een crossbaan. Die andere routes die ik noem zijn dan iets minder gladgestreken.
Die route is best wel vlak, nauwelijks hoogtemeters. Ik vind wortels op een vlak pad waar je overheen moet trappen vervelend, haalt de hele flow eruit. Geen feest op een hardtail.zonoskar schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:14:
Paar weken geleden de route van Helmond gereden. Op zich een leuke route, maar na 2 rondes had ik toch een beetje het gevoel dat ik iets miste. Ben er op de terugweg over gaan nadenken en tot de conclusie gekomen dat wortels toch wel een cruciaal ingredient zijn voor een leuke route. Op de route in Helmond ben ik misschien 2 'echte' wortels tegen gekomen. Volgens mij is dit een baantje waar je vrijwel geen voordeel hebt met vering. Ik denk dat ik met mijn starre fiets vrijwel even snel zal zijn als met mijn Rocky Mountain. Dus voor mij heeft deze route afgedaan, eenmaal maar niet snel weer. Gisteren op mijn thuis route weer lekker genoten van alle wortels en hobbels die ik tegenkwam. Nee, voor mij hoeven gladde baantjes niet.
Helmond is echt zo'n (strava) track waar je in een fijne constante flow lekker hard overheen kunt biken. Echt veel techniek heb je er niet voor nodig.
Het enige vervelende aan die track zijn de soms egoïstische Helmonders zelf, ik heb al regelmatig situaties gehad dat ze gewoon niet voor mij aan de kant wilde gaan, terwijl ik netjes mijn bel gebruik.
Vandaag nieuwe Adidas Five Ten Freerider Pro schoenen binnen gekregen, mijn vorige zijn nog van Five Ten zelf. Zelfde maat en ze zijn gewoon iets kleiner en smaller geworden, zucht.
Waarom moet Adidas de maatvoering toch aanpassen, ze waren gewoon goed zoals ze waren

[ Voor 16% gewijzigd door Strider op 20-09-2021 16:31 ]
BlaBlaBla
Ik ben zelf ook een voorstander van wortels, vind het altijd erg jammer als ze weer bedekt worden zoals redelijk recent gebeurt is op Amerongen. Ik snap wel waarom het gebeurt maar het is een stuk leuker als ze er wel liggen.zonoskar schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:14:
Ik zal zelf ook in klimmetjes vaak genoeg juist de wortellijn pakken in plaats van eromheen te gaan.

Dat gezegd hebbende, ik heb mij geloof ik opgegeven voor het NKSS 2020/2021 komend weekend

Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic