Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 159 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:15
Demo schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:52:
Dat gezegd hebbende, ik heb mij geloof ik opgegeven voor het NKSS 2020/2021 komend weekend 8)7
Weer plezier en succes. Niet te veel bier drinken hè.
Ik heb het overwogen maar het komt eigenlijk niet goed uit. Volgend jaar maar eens kijken dan of het beter uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 15:03

steel123

Cryman9

Liefste ook wat meer wortels, maar dan wel als er ook wat hoogteverschil is zoals in Nijmegen.
Hier in het lokale zuid oost brabant is dat er helaas niet.
Echter wordt ook nagenoeg elke wortel door midden gehakt om het pad vlad te maken, zoals in Vlierden. Zelf vind ik de routes helmond en horst slaapverwekkend als ik in mijn eentje fiets. Alleen maar wat bochtjes en mini klimmetjes over vlak gestreden paden zonder technische uitdaging.

Maar goed het gros van de bikers hier in zuid oost brabant moet ook niks hebben van jumps op of naast de routes en rijdt er toch altijd langs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 13:19

WoBBeL

*zwaai*

@steel123 dat is hier ook in veel routes. Ze willen het toegankelijk houden. Of dat ook met aansprakelijkheid te maken heeft weet ik niet.

De Hulsbeek route hier in de buurt heeft veel onderdelen die afgesloten zijn omdat mensen zonder enige ervaring dachten dat ze het wel konden (liggen gewoon chicken lines naast) met het gevolg dat veel is afgesloten (in ieder geval de laatste 2 keer dat ik daar was) omdat er meerdere keren hulpdiensten aan te pas moesten komen. Mensen denken dat ze alles kunnen zonder enige vorm van cursus/training "want ik kan toch gewoon fietsen"

Mooie rockgardens en drops helemaal uit de route gehaald en north shores met drops afgesloten.

Ook op de Rutbeek route heeft een fietser (niet de persoon die het onderhoud deed, die was laaiend) met een bijl een stuk wortel van een moeilijk stuk weggehakt omdat het niet vlak genoeg was ofzo voor hem. In plaats van een cursus doen heeft ie de wortel zitten weghakken. Bizar

Geef mij maar uitdagingen, dat is vele malen spannender dan de mooi geplaveide routes.

[ Voor 11% gewijzigd door WoBBeL op 20-09-2021 20:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:06

The_Scarabial

MTB for life!

Waardeloos al die routes waar ze de obstakels weghalen en het halve race tracks worden. Beetje wortels maakt het juist super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-04 12:34
De uitdaging is een snelle tijd neer zetten :P

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:58

ST10©DE

Dus.............

Prulleman schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:54:
[...]

Nope, wel meerdere kransjes groter met 1 druk op de grote hendel, maar 2 kleiner (met het kleine hendeltje dus) kan enkel XT en XTR.
Daarnaast heeft XT (XTR) ook instant release, dat betekend dat er al geschakeld wordt bij de indruk klik. SLX en lager schakelen pas bij de loslaat klikt.

(klinkt als geneuzel, maar het werkt gewoon fijner, soepeler, sneller, etc, ik heb @Michaelg laatst proberen te overtuigen dat ie een XT shifter moest komen ter vervanging van een gesneuvelde SLX, maar die kwam met een Deore terug, nu op zijn lux is ie erg enthousiast over instant release en multi release van XT :))
Je hebt helemaal gelijk, gaat alleen met de grotere hendel, excuus!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:53

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zonoskar schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:14:
Paar weken geleden de route van Helmond gereden. Op zich een leuke route, maar na 2 rondes had ik toch een beetje het gevoel dat ik iets miste. Ben er op de terugweg over gaan nadenken en tot de conclusie gekomen dat wortels toch wel een cruciaal ingredient zijn voor een leuke route. Op de route in Helmond ben ik misschien 2 'echte' wortels tegen gekomen. Volgens mij is dit een baantje waar je vrijwel geen voordeel hebt met vering. Ik denk dat ik met mijn starre fiets vrijwel even snel zal zijn als met mijn Rocky Mountain. Dus voor mij heeft deze route afgedaan, eenmaal maar niet snel weer. Gisteren op mijn thuis route weer lekker genoten van alle wortels en hobbels die ik tegenkwam. Nee, voor mij hoeven gladde baantjes niet.

Hoe kijken jullie er tegenaan?
Blij dat het hier niet zo glad gestreken is. Wortels te over. Genoeg kuilen en hobbels en zo nu en dan boomstammetje op het pad. En paden worden niet onderhouden. Het kan zo volgende keer weer anders zijn.

Wel jammer dat men op sommige routes met qualifiers gaat werken of zelfs leuke drops of jumpjes weg gaat halen. Persoonlijk bordje die aangeeft pas op drop etc. voldoende samen met een chicken run. Kan wel iets zeggen over de strava ridders/boswielrenners, maar dat doe ik maar niet O-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Op mijn lokale route (Herperduin) hebben ze onlangs ook groot onderhoud gepleegt waarbij er hele stukken waar eerst wat leuke natuurlijke obstakels lagen glad gestreken zijn helaas. In het begin was er ook totaal geen flow maar dat wordt nu wel weer wat beter dus dat scheelt.

Gelukkig ken ik voldoende alternatieve paadjes met wortel dropjes en andere wat meer natuurlijke features (en mag je hier ook nog vrij rijden buiten de route). Nijmegen is ook nog wel enigsinds binnen fietsbereik, dus voldoende leuke alternatieven, maar ik ben het er mee eens dat op vlakke routes een flow trail niet per se een verbetering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Weg met de wortels! Zelfs al maak je er taart van dan nog zijn ze vies.. Rockgardens en meterslange slabs, dat is wat een route nodig heeft, alles netjes naar beneden gericht natuurlijk.

Zonder gein, voor mij is beide welkom. "biljartlaken" op de jump en flwo lijn en een techy natuurlijke zone met roots, rocks and slabs voor de rest.

Kan van harte Bromont bikepark aanbevelen voor iedere liefhebber van tech. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDDNL9msoeyT5BpRSVrPKdrFp2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1PAZfrwUaIdChJEBx09MZZO1.jpg?f=fotoalbum_large
(dit is onderdeel van een blauwe trail)
WoBBeL schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:27:
@steel123 dat is hier ook in veel routes. Ze willen het toegankelijk houden. Of dat ook met aansprakelijkheid te maken heeft weet ik niet.

De Hulsbeek route hier in de buurt heeft veel onderdelen die afgesloten zijn omdat mensen zonder enige ervaring dachten dat ze het wel konden (liggen gewoon chicken lines naast) met het gevolg dat veel is afgesloten (in ieder geval de laatste 2 keer dat ik daar was) omdat er meerdere keren hulpdiensten aan te pas moesten komen. Mensen denken dat ze alles kunnen zonder enige vorm van cursus/training "want ik kan toch gewoon fietsen"

Mooie rockgardens en drops helemaal uit de route gehaald en north shores met drops afgesloten.

Ook op de Rutbeek route heeft een fietser (niet de persoon die het onderhoud deed, die was laaiend) met een bijl een stuk wortel van een moeilijk stuk weggehakt omdat het niet vlak genoeg was ofzo voor hem. In plaats van een cursus doen heeft ie de wortel zitten weghakken. Bizar

Geef mij maar uitdagingen, dat is vele malen spannender dan de mooi geplaveide routes.
Waardeloos dat alle leuke delen van het Hulsbeek eruit zijn inderdaad. De rockgardens en drops waren net nieuw, helemaal feest. Alleen maar om het binnen no-time verpest te zien worden door een paar ****. Verder vind ik dat mensen van een route moeten afblijven als ze niet bij de build-crew horen of expliciet toestemming hebben. Ga maar op de home trainer als het te moeilijk is met een worteltje her en der.

[ Voor 48% gewijzigd door drBunhead op 20-09-2021 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-04 09:21
Kluus schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:23:
Op mijn lokale route (Herperduin) hebben ze onlangs ook groot onderhoud gepleegt waarbij er hele stukken waar eerst wat leuke natuurlijke obstakels lagen glad gestreken zijn helaas. In het begin was er ook totaal geen flow maar dat wordt nu wel weer wat beter dus dat scheelt.

Gelukkig ken ik voldoende alternatieve paadjes met wortel dropjes en andere wat meer natuurlijke features (en mag je hier ook nog vrij rijden buiten de route). Nijmegen is ook nog wel enigsinds binnen fietsbereik, dus voldoende leuke alternatieven, maar ik ben het er mee eens dat op vlakke routes een flow trail niet per se een verbetering is.
Dat is ook mijn lokale rondje en het is er echt niet beter op geworden inderdaad, afwatering zal wel verbeterd zijn maar het had van mij niet gehoeven.

Er zijn gelukkig zat andere paadjes al worden die soms ook gesloten. Op mountainbike.nl is ook genoeg geklaagd maar kennelijk zit er een andere organisatie achter die nu het beheer doet (sVLU )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 17:27
Volgens mij heeft het gladstrijken/opvullen niet alleen te maken om het weer zo makkelijk mogelijk te gaan, maar ook om erosie tegen te gaan. Dacht zoiets wel eens gelezen te hebben op mtb forum.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

GrooV schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 00:29:
[...]

Dat is ook mijn lokale rondje en het is er echt niet beter op geworden inderdaad, afwatering zal wel verbeterd zijn maar het had van mij niet gehoeven.

Er zijn gelukkig zat andere paadjes al worden die soms ook gesloten. Op mountainbike.nl is ook genoeg geklaagd maar kennelijk zit er een andere organisatie achter die nu het beheer doet (sVLU )
Klopt ja, al wordt het langzamerhand wel iets beter nu het wat meer ingereden wordt en de heuveltjes die in de bochten lagen wat meer bereden worden en zo wat meer KOM bochten worden. Maar de uitdaging van dat parcours was nu juist dat je als “local” alsnog steeds sneller door de slechte stukken kon vond ik ;).

Op de groene route in de Maashorst zijn de slechte stukken ook aangepakt en daar vind ik het wel een verbetering, maar die stukken waren eerst ook écht slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Welk gereedschap adviseren jullie voor het verwijderen en installeren van een SRAM Pressfit DUB BB ? Deze moet volgens mij ook met 40Nm+ vast gezet worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:07
GrooV schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:54:
Welk gereedschap adviseren jullie voor het verwijderen en installeren van een SRAM Pressfit DUB BB ? Deze moet volgens mij ook met 40Nm+ vast gezet worden?
een pressfit heeft toch nooit echt een aanhaal moment.. die druk je er gewoon in tot ie niet meer verder kan.

anyway, je hebt in principe gewoon zo'n bout nodig + de lager/cup specifieke "adapters"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfhIuz-whTJU9cLGIEEVnuxgsoY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TE0qJO5JNZdP18rEQ8EA1VAy.png?f=fotoalbum_large

(als je de bout van je crank bedoeld, 40 Nm is ook gewoon lomp vast, maar als je het zeker wilt weten moet je een moment sleutel regelen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 19:01

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ben toch blij dat de meesten vinden dat wortels en kuilen niet weg gemoffeld moeten worden. Rock gardens vind ik dan weer te onnatuurlijk voor Nederland, maar ik ga een goede rockgarden niet uit de weg :)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Prulleman schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:10:
[...]

een pressfit heeft toch nooit echt een aanhaal moment.. die druk je er gewoon in tot ie niet meer verder kan.

anyway, je hebt in principe gewoon zo'n bout nodig + de lager/cup specifieke "adapters"
[Afbeelding]

(als je de bout van je crank bedoeld, 40 Nm is ook gewoon lomp vast, maar als je het zeker wilt weten moet je een moment sleutel regelen)
Oke duidelijk, hoe krijg je hem er dan uit?

Als ik hier kijk moet er toch het eea vast gedraaid worden? YouTube: SRAM MTB: DUB™ Bottom Bracket and Crankset Installation

[ Voor 11% gewijzigd door GrooV op 21-09-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:10

Rmg

GrooV schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:58:
[...]

Je press fit bottom bracket? YouTube: How to Remove and Install Bottom Brackets - Press Fit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
GrooV schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:58:
[...]

Als ik hier kijk moet er toch het eea vast gedraaid worden? YouTube: SRAM MTB: DUB™ Bottom Bracket and Crankset Installation
de eerste in dat filmpje is geen pressfit, maar gewoon een BB met draad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLiyIbM_y1K_BQixMP97Oilnd58=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/unEJnrVv04WArOnAMm3UCjv1.png?f=user_large

die draai je met zo'n tool vast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCHh99M5nq62nUfEwHZD7bBtiAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mi9jXZhYNPZpudRpZl38tzNJ.png?f=user_large

daarna komt er wel een press fit BB voorbij, dus zonder draad in het frame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qqPx-WcJqSeh7VxSXMuJT60HKW8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dkt5bZEcuZGnGQbClHbEKxzz.png?f=user_large

daar heb je dus een tool voor nodig om de boel erin te draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZRXeshyTgIPoun1xmR_SILY_6M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZb7gpRtAy3wCygDxrYdhPQT.png?f=user_large

maar wat bedoel je precies met vastdraaien? dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRsMNoNpNrFwJMg8U1zmckqGuKE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/obokdczItGKeUxdCIyvXjSM9.png?f=user_large

of bedoel je de preload:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeTMKb00kU273PG1DCyTRqHYE0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6w2ebT52m1bD4KFPKYEoT3v1.png?f=fotoalbum_large
die draai je met de hand aan en zet je dan vast met een klein inbusje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kyS2iur5b8BrzbUHoXEjvn2H3YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cIxRC00uMC5mp2OqEeT9UHzk.png?f=user_large

(verwijderen kan met een tooltje waar je tegen moet slaan, zelf heb ik een ali pressfit kit, waarmee je lagers/cups er ook uit kan draaien ipv slaan.)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Thnx voor de uitleg, ik zal vanavond mijn crank er afhalen en kijken wat ik nu precies heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 10:04
Heeft iemand een handige rekentool voor het bepalen van de juiste kettinglengte voor een 1x aandrijving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Marty! schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:17:
Heeft iemand een handige rekentool voor het bepalen van de juiste kettinglengte voor een 1x aandrijving?
volgens mij zijn die er niet.. op basis van voorblad en chainstay lengte zou je in theorie een eind moeten kunnen komen, maar met een fully moet je daar ook nog rekening mee houden.. dat is niet te doen.
SRAM: YouTube: SRAM Tech: Chain Sizing and Installation
Shimano: YouTube: Shimano MTB 12 Speed Chain Sizing

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:14:
(verwijderen kan met een tooltje waar je tegen moet slaan, zelf heb ik een ali pressfit kit, waarmee je lagers/cups er ook uit kan draaien ipv slaan.)
Welke tool heb jij precies?

Ik gebruikte eerst zo'n tool van Park Tool waarmee je het lager er uit slaat. Voelt nooit zo lekker om zo'n metalen staaf door je carbon frame heen te jagen.
https://www.parktool.com/product/head-cup-remover-rt-1

Ik heb later deze gekocht: https://www.bearingprotoo...er?variant=32121705594985

Ik heb die ook in andere maten voor wat kleinere lagers, en ze werken als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

bas-r schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:43:
[...]

Ik gebruikte eerst zo'n tool van Park Tool waarmee je het lager er uit slaat. Voelt nooit zo lekker om zo'n metalen staaf door je carbon frame heen te jagen.

Ik heb later deze gekocht: https://www.bearingprotoo...er?variant=32121705594985

Ik heb die ook in andere maten voor wat kleinere lagers, en ze werken als een tierelier.
Ik heb ook zo'n parktool en met Shimano cups kan het in principe niet mis gaan want die hebben nog een hele schaal aan de binnen kant waar die tool in valt, maar lekker voelt het niet nee. Wel een goeie, misschien moet ik voor de volgende keer ook maar aan zo'n puller...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Kluus schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:48:
[...]

Ik heb ook zo'n parktool en met Shimano cups kan het in principe niet mis gaan want die hebben nog een hele schaal aan de binnen kant waar die tool in valt, maar lekker voelt het niet nee. Wel een goeie, misschien moet ik voor de volgende keer ook maar aan zo'n puller...
Je hebt helemaal gelijk dat er niet zoveel mis kan gaan.
Ik heb verschillende Sram Dubs in twee fietsen zitten en die hebben inderdaad ook nog een plastic bottom-bracket tussen de Park Tool en het frame in zitten.
Gaat om het gevoel 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
bas-r schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:43:
[...]

https://nl.aliexpress.com...22%3A%2265129065884%22%7D
zoiets heb ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUAnwmN07bn8fQQoN0bj6PYp0j8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pxgicYxixh3yqLrOqWwOe8bm.png?f=fotoalbum_large
met de metaalkleurige halve maantjes kan je de lagers/cups van binnenuit naar buiten duwen (in de grote adapter cup)

tot nu toe een paar keer gebruikt met bb30 lagers (zonder cups) en zowel het verwijderen als het installeren ging soepel en probleemloos

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Michaelg schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 07:14:
Volgens mij heeft het gladstrijken/opvullen niet alleen te maken om het weer zo makkelijk mogelijk te gaan, maar ook om erosie tegen te gaan. Dacht zoiets wel eens gelezen te hebben op mtb forum.
Klopt helemaal. Als je maar vaak genoeg over een wortel heen rijdt trilt de grond er onder steeds iets verder weg en op een keer buigt de wortel dan zo ver door dat ie afbreekt. Dan liever om de zoveel jaar een bult zand er overheen zodat het hele proces opnieuw kan beginnen :) Op de UHR worden in principe alleen wortels verwijderd die potentieel gevaarlijk zijn. Een wortel die in de lengterichting van het pad ligt kan voor lelijke valpartijen zorgen als je er tegenaan stuurt, een scherp stompje wat rechtop uit de grond steekt is al gauw een lekke band en in beide gevallen stuur je er omheen als je ze op tijd ziet, dat heeft weinig met techniek te maken. Wortels die buiten de rijlijn liggen mogen over het algemeen blijven.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
zonoskar schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 09:14:
Ben toch blij dat de meesten vinden dat wortels en kuilen niet weg gemoffeld moeten worden. Rock gardens vind ik dan weer te onnatuurlijk voor Nederland, maar ik ga een goede rockgarden niet uit de weg :)
Aan de rockgardens in mijn regio zijn veel mensen het niet met je eens over rockgardens. Die gaan ze zeker uit de weg aan het meter brede spoor erlangs te zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De groep boswielrenners en Strava ridders is groter dan de groep fietsers die in deze features een leuke uitdaging ziet.

Denk dat het goed is als je een drop, rockgarden of andere feature hebt dat er ook een B lijn (chicken run is) Dan kan men zelf de keuze maken op basis van hun eigen technische kunde. Persoonlijk ben ik van mening dat weg halen van leuke features niet de oplossing is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Chicken runs zijn de perfecte oplossing inderdaad. Dan heb je gecontroleerd een plan B voor de mensen die het niet willen, aar toch ook plan A voor de mensen die de uitdaging van de wortels etc. wel op willen zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 10:04
Prulleman schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 11:31:
[...]

volgens mij zijn die er niet.. op basis van voorblad en chainstay lengte zou je in theorie een eind moeten kunnen komen, maar met een fully moet je daar ook nog rekening mee houden.. dat is niet te doen.
SRAM: YouTube: SRAM Tech: Chain Sizing and Installation
Shimano: YouTube: Shimano MTB 12 Speed Chain Sizing
Thanks voor de filmpjes! Was zelf al heftig aan het Googelen, maar kwam alleen maar op systemen uit met dubbel voorblad, of iets met heel nat vingerwerk.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:42:
De groep boswielrenners en Strava ridders is groter dan de groep fietsers die in deze features een leuke uitdaging ziet.

Denk dat het goed is als je een drop, rockgarden of andere feature hebt dat er ook een B lijn (chicken run is) Dan kan men zelf de keuze maken op basis van hun eigen technische kunde. Persoonlijk ben ik van mening dat weg halen van leuke features niet de oplossing is.
Volledig mee eens, wat er nog bij komt is de kwaliteit van de inrichting/hoe iets ingericht is. Niet altijd is er de vrijheid (ivm bijvoorbeeld kritische schade aan wortels, andere natuur etc.) maar soms merk je echt wel dat er in sommige dingen veel ervaring steekt en het echt goed is aangelegd waardoor een feature en erg uitdagend maar ook minder risico's op ongevallen geeft.

Ook in Bikeparks zie ik best wel een verschil. Bij meer Nature/Enduro trails is dat natuurlijk wat lastiger maar ook daar merk je soms dat dingen 'onhandig' zijn. Bij meer Flowy trails is het verschil soms echt duidelijk, soms heb je gewoon shit aangelegde bochten die je niet kan zien aankomen na een sprong of een drop bijvoorbeeld. Dat is, tot je die trail helemaal kent (wat in een Bikepark bij weinig mensen het geval is) gewoon een stomme verrassing waar een bocht na een drop of sprong die wel zichtbaar is uitdagend kan zijn. Zeker als de sprong of drop (deels) rolbaar gemaakt wordt (buiten of binnen lijn bijvoorbeeld) kan je als gemiddelde fietser veel plezier hebben maar ook als geavanceerde rijder.

Paganella Bike Park vind ik een goed voorbeeld waar ze dat echt goed in de smiezen hebben. In Tonale was dat op sommige punten ook in de flowtrails net wat minder. De features waren dan vaak net zo of zelfs minder uitdagend maar gewoon net rot aangelegd. Een korte maar steile afdaling welke je niet echt kan overzien die onderin een klein beetje knijpt... Tja moeilijk maak je het wel maar echt genieten van of langzaam er door of toch remmen en sturen tegelijkertijd doen denk ik maar weinig.

Komende weken toch maar eens aan een aircan & lower-leg service wagen. Na 1.5 jaar en 3 weekenden bikepark mag dat wel eens + heb het idee dat m'n stancions & shock wat droger worden (maar lijkt me ergens wel sterk dat m'n lowers al 'leeg' zijn). Gisteren m'n Aircan wel even geinspecteerd en het meeste schoon gemaakt (kreeg alleen de airseal niet uit de can, iemand een tip voor een plastic pick zodat ik m'n survaces niet beschadigen kan) daar zat nog zat float fluid in dus dat kan het niet geweest zijn. De troep weer mooi even in de forkgrease gezet dus de Demper is zo smooth als hij maar kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 22-09-2021 20:15 ]

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:03

McLambo

MTB Junky

Zet je fiets een keer een nacht op de kop en controleer dan nog eens of je stanchions droog zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:40

charrel

Cortisol4life..

Zo, mijn "oude" xt ingeruild voor een decathlon/ microshift setje. De cassettes en ketting gaan als warme broodjes (1200km of zo), van microshift kosten maar 23€ dus dat is te overzien. Met de motor heb ik aan 9 speed echt wel genoeg. Schakelt toch wel weer soepeler dan de XT shifter en derrie en nu iets meer range met de 11-42 cassette.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/g7gmB5N/IMG-20210922-WA0006.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rmL8L0Q/IMG-20210922-WA0015.jpg

Enige nadeel is dat de xt shifter terug kon schakelen met duwen en trekken, dat kan de microshift niet. Dus dat wordt even wennen. Misschien dat ik later de pro trail shifter ergens vindt. Die schijnt dat wel te kunnen en is ook iets van 31€
Ketting had ik al ingekort, deze had 1 schakeltje extra nodig gehad voor het goede maar ik had deze al 50km op een andere cassette gebruikt.

Liever wat degelijks dan licht zullen er maar zeggen.

[ Voor 10% gewijzigd door charrel op 22-09-2021 22:12 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

McLambo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:39:
Zet je fiets een keer een nacht op de kop en controleer dan nog eens of je stanchions droog zijn ;)
Been there done that, helpt weinig en zet sowieso om de week wel een keer dat ding kort op z'n kop.

Maar mogelijk merk ik vooral dat gewoon de grease van de seals af is want ook in m'n aircan zat nog meer dan zat Float fluid lijkt me sterk dat ik de 30cc olie kwijt ben zonder lekkage te zien. Je ziet, ook op een net volledig schoon gemaakte stanchion nog wel een licht lijntje tot waar de dustwiper komt na inveren maar minder dan ik me herinner.

Waarschijnlijk ben ik gewoon wel hypochonder maar een services kan nooit kwaad!
charrel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:50:
Zo, mijn "oude" xt ingeruild voor een decathlon/ microshift setje. De cassettes en ketting gaan als warme broodjes (1200km of zo), van microshift kosten maar 23€ dus dat is te overzien. Met de motor heb ik aan 9 speed echt wel genoeg. Schakelt toch wel weer soepeler dan de XT shifter en derrie en nu iets meer range met de 11-42 cassette.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Enige nadeel is dat de xt shifter terug kon schakelen met duwen en trekken, dat kan de microshift niet. Dus dat wordt even wennen. Misschien dat ik later de pro trail shifter ergens vindt. Die schijnt dat wel te kunnen en is ook iets van 31€
Ketting had ik al ingekort, deze had 1 schakeltje extra nodig gehad voor het goede maar ik had deze al 50km op een andere cassette gebruikt.

Rijd je niet met een vinger op de rem dan? Als je dat doet kan je niet trekken namelijk. Zat van het weekend weer eens op m'n oude fiets met 3x9 deore waar je de rapidfire's hebt, Daar kan je dus niet met beide duwen maar moet je de release trekkend doen.

Weet verder niet wat voor XT je had maar weet je zeker dat die oude shifter niet de zelfde pull-ratio heeft? staat me bij dat bij 9 speed Microshift en Shimano het zelfde hadden (1 op 1 of 2 op 1 oid)

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 22-09-2021 23:17 ]

• drBunhead
  • Niet online
charrel schreef op woensdag 22 september 2021 @ 21:50:
[...]

Zal even voor je checken, ik heb namelijk de Microshift Trail pro trigger (wel de Advent X 10-speed, maar zal niet heel anders zijn). Kom zelf van SRAM dus alleen gewend aan duwen om te schakelen, dus nooit geprobeerd.

Daarnaast vind ik het wel een bijzondere manier van schakelen. Vinger ligt altijd op de remhendel bij mij, of ik moet bewust deathgrippend een speed tuck doen maar ook dan schakel ik niet.
GoldenSample schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:30:
[...]
Weet verder niet wat voor XT je had maar weet je zeker dat die oude shifter niet de zelfde pull-ratio heeft? staat me bij dat bij 9 speed Microshift en Shimano het zelfde hadden (1 op 1 of 2 op 1 oid)
Volgens Microshift is het alleen compatible met zichzelf. Maar dat zou WC-Eend ook zeggen...

[ Voor 30% gewijzigd door drBunhead op 22-09-2021 23:51 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

drBunhead schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:49:
[...]

Zal even voor je checken, ik heb namelijk de Microshift Trail pro trigger (wel de Advent X 10-speed, maar zal niet heel anders zijn). Kom zelf van SRAM dus alleen gewend aan duwen om te schakelen, dus nooit geprobeerd.

Daarnaast vind ik het wel een bijzondere manier van schakelen. Vinger ligt altijd op de remhendel bij mij, of ik moet bewust deathgrippend een speed tuck doen maar ook dan schakel ik niet.

[...]

Volgens Microshift is het alleen compatible met zichzelf. Maar dat zou WC-Eend ook zeggen...
Zie nu dat hij de Rockraider branded Avent heeft, Avent heeft wel een andere pull ratio dan Shimano/hun oudere 9 speed spul. Verder is Microshift altijd heel duidelijk in hun compatibility (dat is ook wel een van hun sterke punten en van belang gezien ze vaak als alternatieve vervanging ipv nieuwe montage geinstaleerd worden) dus geloof wel dat het niet cross compatible is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ze zijn inderdaad heel duidelijk over compatibility.

Ik heb even gecheckt, maar de Microshift Advent X Trail Pro die ik hier op de fiets heb schakelt alleen in de duw beweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

GoldenSample schreef op donderdag 23 september 2021 @ 00:24:
[...]

Zie nu dat hij de Rockraider branded Avent heeft, Avent heeft wel een andere pull ratio dan Shimano/hun oudere 9 speed spul. Verder is Microshift altijd heel duidelijk in hun compatibility (dat is ook wel een van hun sterke punten en van belang gezien ze vaak als alternatieve vervanging ipv nieuwe montage geinstaleerd worden) dus geloof wel dat het niet cross compatible is.
Ja, verder was het lastig te krijgen ergens anders. Het is gewoon dezelfde derailleur alleen dan 15€ goedkoper en de shifter is de meest basic die microshift heeft maar upgrade ik eventueel later wel. Altijd een vinger op de rem dus moet even kijken hoe dat gaat. Met schakelen naar een zwaardere versnelling. Zal even wennen zijn maar kan ook eventueel met de middelvinger.
Ik had een xt uit 2011 of zo denk ik, eerste shadow derailleur de 772 dacht ik. Werkt op zich prima alleen met het normale stalen voorblad sprong de ketting er regelmatig af. Deze derrie heeft een clutch, verder is er weinig te vinden voor 9 speed en ik ben bang dat als ik naar 10-12 ga dat de hobby nog duurder wordt ;) 23€ voor een cassette en rond de 20€ voor een ketting klonk me wel goed in de oren/bevalt me wel. Verder heb ik eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord over de advent serie. Dus ik dacht ik probeer het voor 98€ voor de set. Vriend van me moest laatst een verse 12 speed Sram cassette en die was al boven de 100€ :+
Gelijk ook 2 cassettes extra besteld, je kan het maar hebben liggen.
Verder brak ergens rond de 500-800km steeds de derrie kabel dus dat was ik ook een beetje zat. Elke keer in het bos die kabel vervangen. Maar dat schijnt een beetje het probleem te zijn met die derailleur en een fully.
Verder had ik best een ruimer budget ervoor gehad maar vind zoiets uitproberen ook wel weer leuk. Ook nog over gedacht om terug te gaan naar 8 speed maar dan mis je weer de clutch.
drBunhead schreef op donderdag 23 september 2021 @ 02:12:
Ze zijn inderdaad heel duidelijk over compatibility.

Ik heb even gecheckt, maar de Microshift Advent X Trail Pro die ik hier op de fiets heb schakelt alleen in de duw beweging.
ja, die kan je beide met je duim duwen, bij deze goedkopere moet je duwen met je wijsvinger om naar een kleiner tandwiel te gaan. Dus die trail pro is fijner maar was niet te krijgen in Nederland zover ik kon vinden. Volgens mij was die rond de 31€ of zo dus die koop ik er later wel bij.
Hij was alleen hier verkrijgbaar https://www.bike24.com/p2377024.html, bij justpedal staat de 9 speed nog niet op de site. De derailleur wel : https://www.justpedal.nl/...ge-black-with-clutch.html die is dus gewoon 20€ goedkoper als er rockrider op staat. 8)7 De rockrider heeft ook inbus nodig om de hoogtes te begrenzen en de b-tension aan te passen terwijl de "echte" gewoon kruiskopjes heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door charrel op 23-09-2021 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-05 18:56
drBunhead schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:37:
Chicken runs zijn de perfecte oplossing inderdaad. Dan heb je gecontroleerd een plan B voor de mensen die het niet willen, aar toch ook plan A voor de mensen die de uitdaging van de wortels etc. wel op willen zoeken.
Chicken runs lijkt mij haast noodzakelijk als de elementen verwerkt zitten in een verder niet zo spannende route, tenminste dat is mijn idee na gisteren.
Voor het eerst in een jaar weer de route van Staphorst gefietst waar ze in die tijd een heel nieuw stuk hebben gemaakt met veel drop offs. wel heel goed aangegeven met een waarschuwingsbordje aan het begin en overal een moeilijk en makkelijk bordje naar de verschillende paden. De eerste 2 heb ik de drops nog gepakt, daarna maar eieren voor m'n geld gekozen en de chicken runs gepakt.
Als ik er vaker kom en meer tijd heb maar eens goed kijken en de drops meepakken maar zo uit het niets zonder al te veel ervaring daarmee is dat eigenlijk geen doen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Nadat de speling en het gekraak van m'n bottom bracket echt niet meer kon toch maar eens vervangen.

Oude is een Press Fit BB-MT500 en was na 5 maanden en 1900km echt gaar. Is dat een normale levensduur voor die brackets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkMJ0xBqNWRHRE_kJazXdWFOyBw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dLdh3NfQ13FwCOcJqnFtuJtv.png?f=user_large

Vervangen door een BB-MT800, hopelijk gaat die wat langer mee.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@GWBoes d:)b Is het daar ook mogelijk om terug te lopen/fietsen en drop nog eens te doen. Dit is wat ik persoonlijk prettig vind om te doen. Meerdere keren zelf feature achter elkaar oefenen om zo vertrouwen te krijgen en techniek te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Daan_ nee dat is helaas wat lastig, als het goed rustig is kan je dat misschien doen maar ze zitten allemaal verwerkt in een stuk route van 1.5km welke begint en eindigt bij een groot pad dus je kan twee keer links en je bent weer bij de start.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
@Sjaak_Trekhaak Is de afwatering in je frame wel goed? gaatje onderin niet verstopt oid?
Mijn BB tikt ook al een tijdje en gisteren net de eerste 1500km op de teller gezet. Ik weet dat het gaatje onder de BB een tijd verstopt gezeten heeft waardoor de lagers eigenlijk constant onder water konden staan. LBS heeft al gezegd dat hij dat onder garantie nog wel wou vervangen als ik er aan toe was, moet sowieso nog voor garantie terug want er zit voor de tweede keer speling op de bussen van de achterbrug :F

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:32:
Nadat de speling en het gekraak van m'n bottom bracket echt niet meer kon toch maar eens vervangen.

Oude is een Press Fit BB-MT500 en was na 5 maanden en 1900km echt gaar. Is dat een normale levensduur voor die brackets?
[Afbeelding]

sodeknetter, die ziet er uit of ie 10 jaar onder water heeft gestaan..

Ook bij slecht(er) materiaal doet een linkje extra vet wonderen, dat vet moet je dan wel zo lang mogelijk laten zitten, mijn ervaring is dat je niet teveel met ontvetters aan de slag moet op je fiets, dus als je het al nodig vind om je drivetrain te ontvetten, haal em er dan vanaf, ontvetter is stukken schadelijker dan een hogedrukspuit (met beleid bedient uiteraard).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:32:

[Afbeelding]

Dit zie ik niet zo vaak naar 5 maanden. (Eigenlijk ook zelden bij lagers ouder dan jaarr) Zoals hierboven aangegeven wordt. Check of er ruimte is waar vocht/water frame uit kan. En waren de lagers ook voorzien van genoeg vet.

Hier gaan de cranks eens in de zoveel maanden van de fiets en wordt alles voorzien van (nieuw) vet indien nodig. Net als balhoofdlagers. Opgegeven moment is het vet deels weg gespoeld door regen, of door afspoelen van de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GWBoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:50:
@Daan_ nee dat is helaas wat lastig, als het goed rustig is kan je dat misschien doen maar ze zitten allemaal verwerkt in een stuk route van 1.5km welke begint en eindigt bij een groot pad dus je kan twee keer links en je bent weer bij de start.
Dat is wel jammer.. Merk bij mij zelf dat iets aantal keer achter elkaar kunnen oefenen helpt om techniek te verbeteren en vertrouwen te krijgen. Probeer dan ook plekken te zoeken waar ik dit op mijn gemak kan oefenen. Laatste maanden veelal achter het huis. Waar ik zelf wat in elkaar knutsel.

Mocht je keer drops willen oefenen en je bent in de buurt ben je van harte welkom ;-)

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
GWBoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:54:
@Sjaak_Trekhaak Is de afwatering in je frame wel goed? gaatje onderin niet verstopt oid?
Zou best kunnen dat die een tijd vies is geweest. Ik heb daar niet op gelet. Goede tip, thanks.
Daan_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:09:
[...]
Check of er ruimte is waar vocht/water frame uit kan. En waren de lagers ook voorzien van genoeg vet.
(y) (y)

Het is overigens zo een bb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGHxHMXEdnjhpF-YbxbnyObhjgM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wrACru27rXI3LeVhbkP2OEpQ.jpg?f=user_large

Het water in het frame zou eigenlijk niet bij het lager moeten kunnen komen door het plastic tussenstuk. Wellicht wel via de keerring is mij verteld.
Prulleman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:02:
[...]
sodeknetter, die ziet er uit of ie 10 jaar onder water heeft gestaan..
Bizar he :*)

Die casing van de lagers hoort normaal gesloten te zijn, eigenlijk hoort er geen vuil bij te komen.... dacht ik altijd :) . Heb eenmaal de crank eraf gehad en toen viel me al wat roestbruine troep op, dus crank schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Eigenlijk werk ik - behalve met een ketting die niet op de fiets zit - verder niet met ontvetter.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 23-09-2021 10:46 ]

• Prulleman
Daan_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:14:
[...]

Dat is wel jammer.. Merk bij mij zelf dat iets aantal keer achter elkaar kunnen oefenen helpt om techniek te verbeteren en vertrouwen te krijgen. Probeer dan ook plekken te zoeken waar ik dit op mijn gemak kan oefenen. Laatste maanden veelal achter het huis. Waar ik zelf wat in elkaar knutsel.

Mocht je keer drops willen oefenen en je bent in de buurt ben je van harte welkom ;-)
volgende tweakers ride verzamelen bij @Daan_ !

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Sjaak_Trekhaak schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:37:

[...]

Eigenlijk werk ik - behalve met een ketting die niet op de fiets zit - verder niet met ontvetter.
dan was ie wellicht te droog bij montage..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:55:
[...]

volgende tweakers ride verzamelen bij @Daan_ !
Klein groepje van 3 a 4 gezellig en leuk. Meer dan dat sla ik over O-) Eerst wat prutsen met dropje en jumpjes en dan rondje hier door het bos. Vast wel leuke route te bedenken. Waar ieder wel wat uitdaging en fun in kan vinden.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 23-09-2021 11:18 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

charrel schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:04:
[...]

Ja, verder was het lastig te krijgen ergens anders. Het is gewoon dezelfde derailleur alleen dan 15€ goedkoper en de shifter is de meest basic die microshift heeft maar upgrade ik eventueel later wel. Altijd een vinger op de rem dus moet even kijken hoe dat gaat. Met schakelen naar een zwaardere versnelling. Zal even wennen zijn maar kan ook eventueel met de middelvinger.
Ik had een xt uit 2011 of zo denk ik, eerste shadow derailleur de 772 dacht ik. Werkt op zich prima alleen met het normale stalen voorblad sprong de ketting er regelmatig af. Deze derrie heeft een clutch, verder is er weinig te vinden voor 9 speed en ik ben bang dat als ik naar 10-12 ga dat de hobby nog duurder wordt ;) 23€ voor een cassette en rond de 20€ voor een ketting klonk me wel goed in de oren/bevalt me wel. Verder heb ik eigenlijk alleen maar positieve dingen gehoord over de advent serie. Dus ik dacht ik probeer het voor 98€ voor de set. Vriend van me moest laatst een verse 12 speed Sram cassette en die was al boven de 100€ :+
Gelijk ook 2 cassettes extra besteld, je kan het maar hebben liggen.
Verder brak ergens rond de 500-800km steeds de derrie kabel dus dat was ik ook een beetje zat. Elke keer in het bos die kabel vervangen. Maar dat schijnt een beetje het probleem te zijn met die derailleur en een fully.
Verder had ik best een ruimer budget ervoor gehad maar vind zoiets uitproberen ook wel weer leuk. Ook nog over gedacht om terug te gaan naar 8 speed maar dan mis je weer de clutch.
Geen nood om te verdedigen hoor, had in jouw situatie waarschijnlijk het zelfde gedaan. Dat zijn gewoon voordelige maar qua techniek en range vrij moderne setjes. Bij 8 Speed beland je ook in veel budget handel en vraag ik me af wat de beschikbaarheid überhaupt nog gaat worden..
Z'n 9 speed met aardige range is, zeker als je vooral in NL fietst en geen echt steile stukjes in de buurt hebt en het niet om het hardst moet is het imho een enorm goede budget optie, al helemaal als het nog een Ebike is ook. Trapje hoger vind ik ook de wide range 11 speed Deore een erg mooi setje wat ik 100x liever zou hebben dan SRAM SX handel. Vind m'n GX eagle al piellig, dat zal met goedkopere 12 speed setjes niet beter worden.
[...]

ja, die kan je beide met je duim duwen, bij deze goedkopere moet je duwen met je wijsvinger om naar een kleiner tandwiel te gaan. Dus die trail pro is fijner maar was niet te krijgen in Nederland zover ik kon vinden. Volgens mij was die rond de 31€ of zo dus die koop ik er later wel bij.
Hij was alleen hier verkrijgbaar https://www.bike24.com/p2377024.html, bij justpedal staat de 9 speed nog niet op de site. De derailleur wel : https://www.justpedal.nl/...ge-black-with-clutch.html die is dus gewoon 20€ goedkoper als er rockrider op staat. 8)7 De rockrider heeft ook inbus nodig om de hoogtes te begrenzen en de b-tension aan te passen terwijl de "echte" gewoon kruiskopjes heeft.
Zou die Inpus alleen maar een voordeel vinden, dat gelooi met die Philips schroefjes vind ik z'n gedoe, sure met inpus moet je misschien met een kleiner inpus wat vuil er uit werken maar dan gaat het ook terwijl een vieze philips die wat vast zit echt klote is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:04:
[...]

Klein groepje van 3 a 4 gezellig en leuk. Meer dan dat sla ik over O-) Eerst wat prutsen met dropje en jumpjes en dan rondje hier door het bos. Vast wel leuke route te bedenken. Waar ieder wel wat uitdaging en fun in kan vinden.
I'm in :P . Groepje van 3 a 4 is meestal wel beter dan een enorme groep als je een beetje wil aanklooien. Daarvoor kun je beter een uitgestippelde/gepijlde route pakken of een bikepark.

• Strider
Ik heb al een tijdje last van een hoog piep geluid wat ik niet direct van de fiets af hoor komen, maar wat ergens hoog in de bomen zit. Geluid is er niet altijd, maar wel steeds vaker aanwezig.

Ik denk dat het een rotte wiellager is, iemand ervaring mee? Hoe zou ik dit kunnen testen :)

BlaBlaBla

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:39:
[...]

I'm in :P . Groepje van 3 a 4 is meestal wel beter dan een enorme groep als je een beetje wil aanklooien. Daarvoor kun je beter een uitgestippelde/gepijlde route pakken of een bikepark.
@Prulleman @Klitse Wellicht keer datum prikken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Michaelg wil wel nr 4 zijn denk ik ;)
maar lijkt me een goed plan! Wel een stukje rijden voor mij, maar dat kan wel een keer in een weekend

Strava

• Prulleman
Strider schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:47:
Ik heb al een tijdje last van een hoog piep geluid wat ik niet direct van de fiets af hoor komen, maar wat ergens hoog in de bomen zit. Geluid is er niet altijd, maar wel steeds vaker aanwezig.

Ik denk dat het een rotte wiellager is, iemand ervaring mee? Hoe zou ik dit kunnen testen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVAtknytXoQUeh_Xn4P-tRJb8hY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WmJism7fzYPb38Z0Fe7OeF80.png?f=user_large

kan je het in een montage standaard reproduceren?

een hoog geluid duid wel op iets wat snel draait, dan zijn de wielen inderdaad wel het meest verdacht, je BB lagers draaien ook maar met ~ 90 rpm rond...

wellicht zit er speling op 1 van je naven, dat zou het inconsequente kunnen verklaren.

verder kan je naast speling wel voelen/horen of je lager schoon/soepel draait, als het wat knarst of als je weerstand voelt, is het tijd voor het schoonmaken/invetten van je cup/conus, of vervangen van je industrie lagers

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 23-09-2021 14:04 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ja prima. Als de Moxie nog niet klaar is dan kom ik wel met de NS (de blauwe dan he). Neem ik de hopper ook wel ff mee.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:19
Probleem ; carbon frame, alu zadelpen. Blijkt wel heel erg vast te zitten. Wil hem verlagen, geen bewegingEn waarom probleem? Ik sta op een camping en heb nauwelijks gereedschap bij

[ Voor 26% gewijzigd door maartend op 23-09-2021 18:57 ]

• Prulleman
maartend schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:51:
Probleem ; carbon frame, alu zadelpen. Blijkt wel heel erg vast te zitten. Wil hem verlagen, geen bewegingEn waarom probleem? Ik sta op een camping en heb nauwelijks gereedschap bij
Wat als iemand het frame vasthoudt en een ander volle kracht het zadel probeert te draaien?
Je kan ook kijken of je een tik tegen het zadel kan geven, maar dat is wel meer risico

Strava

• maartend
Prulleman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:16:
[...]

Wat als iemand het frame vasthoudt en een ander volle kracht het zadel probeert te draaien?
Je kan ook kijken of je een tik tegen het zadel kan geven, maar dat is wel meer risico
1ste zelf al geprobeerd. Gewoon frame tussen benen. Geen beweging. 2 kan ik proberen, heb natuurlijk een rubber hamer bij.
Zal er ppk wat kettingolie in druppelen. En enders kijken voor een LBS. Maar dat zal lastig zijn.Maar wil graag zadel lager, staat nog op lage landen/polder stand

• Prulleman
maartend schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:39:
[...]

1ste zelf al geprobeerd. Gewoon frame tussen benen. Geen beweging. 2 kan ik proberen, heb natuurlijk een rubber hamer bij.
Zal er ppk wat kettingolie in druppelen. En enders kijken voor een LBS. Maar dat zal lastig zijn.Maar wil graag zadel lager, staat nog op lage landen/polder stand
Tijd voor een dropper ;)
Maar nog wat tips van Sheldon Brown
https://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html
Aluminum seatposts frequently become stuck by corrosion also, and penetrating oil is almost useless against aluminum oxide --which also expands the seatpost to a somewhat larger diameter.. Fortunately, aluminum oxide can be dissolved like magic by using ammonia. [Jobst Brandt doesn't think this works, because the ammonia won't penetrate -- see his comments on stuck handlebar stems. Drano drain cleaner in water also dissolves aluminum oxide. Leaving the frame upside down with the seatpost soaking in one of these liquids may possibly free the seatpost. With the frame upside down, you might also run liquid down from inside as described in additional suggestions. However, Drano may east an aluminum frame -- su use it only with a steel frame -- John Allen]

[Temperature-differential method, which is applicable to any seatpost material: Buy dry ice (solid carbon dioxide, which melts at -78.5° C (- 108° F). If you have access to laboratory supplies, you might also use liquid nitrogen, which is even colder, though its cooling effect is not as great because it boils, forming a shield of gas around itself. Ordinary water ice also might work. Remove the bottom-bracket parts, cork the top of the seatpost if it is open, and with the frame upside-down and a saddle attached to the seatpost, drop chips of (dry) ice or pour liquid nitrogen down the seat tube into the seatpost. Then hold the saddle down on the floor with your feet and twist the frame. You may also warm the seat tube by pouring hot water onto its outside. Wear waterproof winter gloves and boots and socks. Do not touch dry ice, the seatpost or other parts chilled by dry ice or liquid nitrogen, and don't let them spill on you. I thank John Newgard for this suggestion. Sheldon's related suggestion follows -- John Allen]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:23
Dit weekend heb ik het genoegen om met de schoonfamilie een weekendje richting de Ardenne te gaan, Malmedy om precies te zijn.
Dus ik wil mooi van deze gelegenheid gebruik maken om een fiets in de omgeving te huren en een MTB route mee te pakken.

Dit zijn de routes die ik tot noch toe gevonden heb in de omgeving.
Iemand hier ervaring mee of met de omgeving met aanbevelingen(wat route en fietsverhuur)?

Eigen fiets kan helaas neit mee ivm volle auto en nog geen trekhaak/dakdragers.

PSN: Flix20-NL

• maartend
Prulleman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:44:
[...]

Tijd voor een dropper ;)
Maar nog wat tips van Sheldon Brown
https://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

[...]
Dit is het probleem daarbij ; su use it only with a steel frame

En ik heb carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

maartend schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:27:
[...]

Dit is het probleem daarbij ; su use it only with a steel frame

En ik heb carbon
Hoe bedoel je ?

Dropper werkt prima met een carbon frame. Wel juiste montagepasta gebruiken. (Carbon). En eens in de zoveel maanden voorzien van nieuwe pasta. De pasta beschermt ook tegen corrosie.

Als je zadelpen eruit hebt gekregen. Maak binnenkant van het frame goed schoon en droog.

Vet en normale montagepasta verkleinen de wrijving tussen de onderdelen die je monteert. Dat gebruik je dus op onderdelen die je later nog gemakkelijk los wilt kunnen halen zoals vele boutjes, je zadelpen (mits niet van carbon) etc.

Carbon montagepasta vergroot de wrijving tussen de onderdelen die je monteert. Omdat carbon delen het niet fijn vinden als ze te strak worden ingeklemd gebruik je de pasta. Doordat de wrijving toeneemt hoef je de spullen niet zo vast te zetten als zonder deze pasta. Gewone montagepasta is dus NIET aan te raden bij carbon, want die werkt hier averechts: je moet de zadelpen nog vaster zetten dan anders schuift hij omlaag.

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 24-09-2021 08:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Flix20 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:47:
Dit weekend heb ik het genoegen om met de schoonfamilie een weekendje richting de Ardenne te gaan, Malmedy om precies te zijn.
Dus ik wil mooi van deze gelegenheid gebruik maken om een fiets in de omgeving te huren en een MTB route mee te pakken.

Dit zijn de routes die ik tot noch toe gevonden heb in de omgeving.
Iemand hier ervaring mee of met de omgeving met aanbevelingen(wat route en fietsverhuur)?

Eigen fiets kan helaas neit mee ivm volle auto en nog geen trekhaak/dakdragers.
Hier zijn recent nieuwe routes bij geplaatst, zonder pijlen, maar enkel GPX voor zover ik weet, maar ik heb zelf de RDHF marathon gereden en dat was echt een mooie (zware) route.
https://www.malmedy-tourisme.be/nl/type/mtb/

de "Malmedy open marathon" routes zijn gebaseerd op de RdhF wedstrijden, maar met wat aanpassingen zodat ze het hele jaar door te rijden zijn (grond eigenaren etc).
Er staat wel een opmerking bij over het jachtseizoen.. dat is in die omgeving wel iets om rekening mee te houden, ik ben weleens ergens om moeten draaien.
Daan_ schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:29:
[...]

Hoe bedoel je ?

Dropper werkt prima met een carbon frame. Wel juiste montagepasta gebruiken. (Carbon). En eens in de zoveel maanden voorzien van nieuwe pasta. De pasta beschermt ook tegen corrosie.

Als je zadelpen eruit hebt gekregen. Maak binnenkant van het frame goed schoon en droog.

Vet en normale montagepasta verkleinen de wrijving tussen de onderdelen die je monteert. Dat gebruik je dus op onderdelen die je later nog gemakkelijk los wilt kunnen halen zoals vele boutjes, je zadelpen (mits niet van carbon) etc.

Carbon montagepasta vergroot de wrijving tussen de onderdelen die je monteert. Omdat carbon delen het niet fijn vinden als ze te strak worden ingeklemd gebruik je de pasta. Doordat de wrijving toeneemt hoef je de spullen niet zo vast te zetten als zonder deze pasta. Gewone montagepasta is dus NIET aan te raden bij carbon, want die werkt hier averechts: je moet de zadelpen nog vaster zetten dan anders schuift hij omlaag.
ging waarschijnlijk over de demontage hacks, niet over de dropper ;)
Maar verder inderdaad. een zadelpen -nooit- droog monteren, zeker niet als er alu bij betrokken is

@maartend
De ammonia oplossing is inderdaad niet goed voor carbon, maar de oplossing met ijs zou wel moeten werken, weet niet of je met droogijs aan de slag moet gaan, (zal ook lastig zijn op de camping), maar een zak ijsklontjes doet het misschien ook al wel.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Prulleman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:46:
[...]

Hier zijn recent nieuwe routes bij geplaatst, zonder pijlen, maar enkel GPX voor zover ik weet, maar ik heb zelf de RDHF marathon gereden en dat was echt een mooie (zware) route.

de "Malmedy open marathon" routes zijn gebaseerd op de RdhF wedstrijden, maar met wat aanpassingen zodat ze het hele jaar door te rijden zijn (grond eigenaren etc).
Er staat wel een opmerking bij over het jachtseizoen.. dat is in die omgeving wel iets om rekening mee te houden, ik ben weleens ergens om moeten draaien.
Gezien het 'met de fam' zal zijn, zullen we maar geen marathon route gaan pakken.
De 21km 'steengroeven' route zullen we voor gaan.

Goede tip wbt het jachtseizoen! Denk niet dat me het in dank zal worden afgenomen als we ineens op de korrel worden genomen O-)
Even gechecked. Niets aan het handje dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Om alu los te maken moet ik amonia gebruiken volgens dat stuk. Maar blijkbaar enkel bij een steel frame. dat dus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-05 10:59

McMiGHtY

- burp -

Flix20 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:10:
[...]

Gezien het 'met de fam' zal zijn, zullen we maar geen marathon route gaan pakken.
De 21km 'steengroeven' route zullen we voor gaan.

Goede tip wbt het jachtseizoen! Denk niet dat me het in dank zal worden afgenomen als we ineens op de korrel worden genomen O-)
Even gechecked. Niets aan het handje dit weekend.
Kan je schoonmoeder toch gewoon mee..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:02:
[...]

[Afbeelding]

kan je het in een montage standaard reproduceren?

een hoog geluid duid wel op iets wat snel draait, dan zijn de wielen inderdaad wel het meest verdacht, je BB lagers draaien ook maar met ~ 90 rpm rond...

wellicht zit er speling op 1 van je naven, dat zou het inconsequente kunnen verklaren.

verder kan je naast speling wel voelen/horen of je lager schoon/soepel draait, als het wat knarst of als je weerstand voelt, is het tijd voor het schoonmaken/invetten van je cup/conus, of vervangen van je industrie lagers
Als ik mijn voorwiel een zwieper geef dan blijft hij lang draaien zonder enig bijgeluid, maar er zit wel een klein beetje speling in, ik kan mijn wiel een beetje op en neer bewegen. Die piep komt natuurlijk alleen maar bij belasting naar voren }:O
Kan die speling ook duiden op een versleten wiellager?

Andere vraag. Ik heb gemerkt dat mijn zadelafsteling mega secuur begint te worden, veel secuurder dan toen ik nog een tiener was. Als ik mijn zadel 1cm naar voren schuif en 40km fiets, krijg ik diezelfde avond of de dag erna last van mijn hamstring aanhechting bij mijn knie. Mijn knie buigen is dan erg pijnlijk en slapen gaat alleen met een gestrekt been die geen fractie mag bewegen anders schiet er een flinke pijnschuit doorheen :-( Gelukkig geneest dat gelukkig wel weer redelijk snel.
Ik blijf het overigens altijd maar vreemd vinden dat ik soms pas 24 uur later last krijg, nooit tijdens het fietsen. Ik denk dat ik mijn zadelafstelling mijn knie snel kan overstrekken, het voelt alsof ik daarmee echt op het randje zit.

Nu kan ik mijn zadel iets lager zetten, maar ik fiets op flats en ik fiets nogal snel op mijn tenen. Voor mijn gevoel kan ik daarmee meer kracht verplaatsen, gaat automatisch en trapt fijn. Waardoor mijn zadel niet veel lager kan, anders krijg ik weer last aan de voorkant van mijn knie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan natuurlijk naar een bikefitter gaan, maar het voelt een beetje als geld verspilling omdat ik toch met flats fiets. Afhankelijk van de track verplaats ik mijn voet overigens regelmatig. Ik heb zelf ook een excel sheet met zadel standen bijgehouden waarin ik noteer bij welke afstelling ik pijnvrij kan fietsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 14:53:
[...]

Als ik mijn voorwiel een zwieper geef dan blijft hij lang draaien zonder enig bijgeluid, maar er zit wel een klein beetje speling in, ik kan mijn wiel een beetje op en neer bewegen. Die piep komt natuurlijk alleen maar bij belasting naar voren }:O
Kan die speling ook duiden op een versleten wiellager?
ja, speling op een industrie lager is eigenlijk altijd slijtage (en dus vervangen), heb je en cup conus systeem, kan je het vaak afstellen.
Andere vraag. Ik heb gemerkt dat mijn zadelafsteling mega secuur begint te worden, veel secuurder dan toen ik nog een tiener was. Als ik mijn zadel 1cm naar voren schuif en 40km fiets, krijg ik diezelfde avond of de dag erna last van mijn hamstring aanhechting bij mijn knie. Mijn knie buigen is dan erg pijnlijk en slapen gaat alleen met een gestrekt been die geen fractie mag bewegen anders schiet er een flinke pijnschuit doorheen :-( Gelukkig geneest dat gelukkig wel weer redelijk snel.
Ik blijf het overigens altijd maar vreemd vinden dat ik soms pas 24 uur later last krijg, nooit tijdens het fietsen. Ik denk dat ik mijn zadelafstelling mijn knie snel kan overstrekken, het voelt alsof ik daarmee echt op het randje zit.

Nu kan ik mijn zadel iets lager zetten, maar ik fiets op flats en ik fiets nogal snel op mijn tenen. Voor mijn gevoel kan ik daarmee meer kracht verplaatsen, gaat automatisch en trapt fijn. Waardoor mijn zadel niet veel lager kan, anders krijg ik weer last aan de voorkant van mijn knie.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik kan natuurlijk naar een bikefitter gaan, maar het voelt een beetje als geld verspilling omdat ik toch met flats fiets. Afhankelijk van de track verplaats ik mijn voet overigens regelmatig. Ik heb zelf ook een excel sheet met zadel standen bijgehouden waarin ik noteer bij welke afstelling ik pijnvrij kan fietsen.
zou toch eens met een fitter gaan babbelen.. je kan wel met je zadel blijven schuiven, maar wellicht licht het compleet ergens anders aan..

Strava

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 19:40
Van de week ook een leuk geintje, tijdens een kort klimmetje opeens een knal en mijn ketting er af. Dus afstappen met het idee dat mijn ketting gebroken is, ook al is deze gloednieuw. Blijkt bij nadere inspectie de bout van de onderbrug in het frame afgebroken te zijn! Snap nog steeds niet hoe deze op dat punt nu kan breken. Zat keurig op moment vast....

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cyMwj7s/IMG-20210921-205458461.jpg

Stukje bout in de brug is precies zo afgebroken dat deze er niet af kan, dus nog niet helemaal kunnen controleren of er meer schade is. :(

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@harry64 Recentelijk gehad met een Canyon Neuron. Contact met Canyon gezocht en ze boden gelijk aan een nieuwe set kosteloos op te sturen.. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9j3QXWE1uPauyt0pdUotdmFB1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9rpvybVuDJRNK2LMz5KDTL2.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas wel wat schade, maar had het maar geen fiets moeten worden

[ Voor 99% gewijzigd door Daan_ op 25-09-2021 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-05 13:19

WoBBeL

*zwaai*

harry64 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 17:29:
Van de week ook een leuk geintje, tijdens een kort klimmetje opeens een knal en mijn ketting er af. Dus afstappen met het idee dat mijn ketting gebroken is, ook al is deze gloednieuw. Blijkt bij nadere inspectie de bout van de onderbrug in het frame afgebroken te zijn! Snap nog steeds niet hoe deze op dat punt nu kan breken. Zat keurig op moment vast....

[Afbeelding]

Stukje bout in de brug is precies zo afgebroken dat deze er niet af kan, dus nog niet helemaal kunnen controleren of er meer schade is. :(
Hoe dan :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
Prulleman schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:46:
[...]

Had je niet even kunnen waarschuwen dat het hier iets meer klimmen is dan op lage vuursche?!?!

Uiteindelijk niet in malmedy kunnen fietsen want daar waren alle huur fietsen op.
Dorpje 20km verderop had nog wel genoeg fietsen staan dus een route van 20km gepakt.

Dacht dat ik na 4 maanden wekelijks, soms 2 keer p/w LGV te fietsen, zowel lang als kort, toch wel een beetje fiets conditie opgebouwd te hebben.
Well, Ardenne said no.
Wel erg genoten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb een vraag; ik heb gisteren een nieuwe Bulls Copperhead 1 29" gekocht.
Om deze te vervoeren heb ik het voorwiel eruit gehaald. Eenmaal thuis liep de rem na het terugplaatsen heel lichtjes aan. Ik heb de rem iets los geschroefd terwijl ik deze ingedrukt hield en daarna weer vastgeschroefd om m te centreren om de remschijf.
So far so good, liep niet meer aan.

Vandaag even een stukje gaan fietsen, en nou zit er een zeer lichte 'wobble' in het voorwiel. Bij hard remmen trekt het wiel ook iets naar links (daar zit de rem).
Ik heb gecontroleerd of het wiel goed vast zit en of deze recht in de vork hangt. Dit is naar mijn idee het geval.

Heeft iemand nog een tip voor me hoe ik dit kan oplossen?

Het internet praat over gebroken assen en andere kapotte onderdelen, maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit gezien het een nieuwe fiets betreft en ik geen extreme dingen heb gedaan.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Nou, ik hoop dat mijn derailleurhanger vanochtend goed zijn werk heeft gedaan. Hij heeft zeker werk gedaan, nu maar hopen dat die alles op heeft gevangen. En nog niet eens plezier van de rit gehad omdat het op 1km van mijn huis gebeurde. Lullig bochtje met natte klinkers. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cakts5NRBxy9IKnBpqINPkOklho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTYwHfohpIveZBYMaNWU71as.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

DirtyBird schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:03:
Ik heb een vraag; ik heb gisteren een nieuwe Bulls Copperhead 1 29" gekocht.
Om deze te vervoeren heb ik het voorwiel eruit gehaald. Eenmaal thuis liep de rem na het terugplaatsen heel lichtjes aan. Ik heb de rem iets los geschroefd terwijl ik deze ingedrukt hield en daarna weer vastgeschroefd om m te centreren om de remschijf.
So far so good, liep niet meer aan.

Vandaag even een stukje gaan fietsen, en nou zit er een zeer lichte 'wobble' in het voorwiel. Bij hard remmen trekt het wiel ook iets naar links (daar zit de rem).
Ik heb gecontroleerd of het wiel goed vast zit en of deze recht in de vork hangt. Dit is naar mijn idee het geval.

Heeft iemand nog een tip voor me hoe ik dit kan oplossen?

Het internet praat over gebroken assen en andere kapotte onderdelen, maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit gezien het een nieuwe fiets betreft en ik geen extreme dingen heb gedaan.
Heb je een quick release? In dat geval, maak de boel eens echt goed los, geef ook de moer aan de andere kant een paar windingen los, zet het wiel echt goed er in en duw even flink door zodat je echt 100% zeker bent dat het ding goed dun de dropouts hangt. Draai de moer weer wat terug en sluit de QR. Kijk nu eens of het wiel er goed in zit en er geen (zijwaartse) speling tussen wiel en vork zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik heb dit meerdere keren geprobeerd. Ik ga er volgende week even mee terug.
Een mogelijke oorzaak die me werd verteld is dat de spaken niet goed gezet zijn bij het afstellen en dat daar nog even een slag (pun intended) overheen moet door de verkoper.

Ik kan niet beoordelen of het in de velg, of in de band zit, dus ik laat t maar even. Helaas, want het is zo'n mooie fietsdag vandaag.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DirtyBird schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:23:
Ik heb dit meerdere keren geprobeerd. Ik ga er volgende week even mee terug.
Een mogelijke oorzaak die me werd verteld is dat de spaken niet goed gezet zijn bij het afstellen en dat daar nog even een slag (pun intended) overheen moet door de verkoper.

Ik kan niet beoordelen of het in de velg, of in de band zit, dus ik laat t maar even. Helaas, want het is zo'n mooie fietsdag vandaag.
Slag in de band of velg is makkelijk te checken gewoon je vinger fixeren tegen de vork ter hoogte van je band en daarna ter hoogte van je velg en je wiel een zwiep geven. Komt alleen de band dichter bij en verder af, dan zit je band niet goed (of productie fout). Zie je dit ook bij je velg, moet je wiel nagekeken worden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

Galois

1811 - 1832

@maartend als het je gelukt is, laat even weten!

Ik heb hetzelfde met mijn fiets. Ook carbon frame met alu zadelpen. Hij zit bij mij op de juiste hoogte, dus ik maak mij er verder niet druk over, maar er is geen beweging in te krijgen.

Ik kwam er vorig jaar achter (2 jaar geleden misschien wel!) toen ik ging fietsen met een maatje van mij en onze fietsen niet goed op zijn drager pasten. Even mijn zadel omlaag en dan zou het beter passen. Maar nee hoor, geen beweging in te krijgen. Thuis nog geprobeerd met zachte tikjes met rubber hamer, schoonmaken voor zover ik erbij kon, enz.

Maar goed. Zoals ik zei: hij is juist ingesteld dus prima voor nu.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Galois schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:20:
@maartend als het je gelukt is, laat even weten!

Ik heb hetzelfde met mijn fiets. Ook carbon frame met alu zadelpen. Hij zit bij mij op de juiste hoogte, dus ik maak mij er verder niet druk over, maar er is geen beweging in te krijgen.

Ik kwam er vorig jaar achter (2 jaar geleden misschien wel!) toen ik ging fietsen met een maatje van mij en onze fietsen niet goed op zijn drager pasten. Even mijn zadel omlaag en dan zou het beter passen. Maar nee hoor, geen beweging in te krijgen. Thuis nog geprobeerd met zachte tikjes met rubber hamer, schoonmaken voor zover ik erbij kon, enz.

Maar goed. Zoals ik zei: hij is juist ingesteld dus prima voor nu.
Ik probeer het even, maar ga niet forceren. Dan maar wat voorzichtiger met de afdalingen en achter zadel hangen. En dan terug in NL naar de LBS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Vandaag was ik wat onderhoud aan het plegen op mijn mtb en liep ik ook de remblokken na.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VPAS7jqcE2130W_CI2vE4LC6whI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Pr83pJpgLVasQNUgjizjMnz.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet is het ene remblokje helemaal versleten en de andere voor minder dan de helft.

Hoe is dit mogelijk? Pistons vies? Remhoef niet goed gecentreerd?
Het bijzondere wil dat deze remblokken door de fietsenmaker zijn geplaatst (vanwege garantiedingetje, ik doe nl altijd alles zelf en beter ;)).
De remblokken van het andere wiel waren keurig symmetrisch afgesleten (die ik dus zelf geplaatst heb en de remhoef gecentreerd).

Ben benieuwd naar mogelijke oorzaken…

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Olie of andere vettigheid aan één kant van de schijf?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Galois schreef op zondag 26 september 2021 @ 21:26:
Vandaag was ik wat onderhoud aan het plegen op mijn mtb en liep ik ook de remblokken na.

[Afbeelding]

Zoals je ziet is het ene remblokje helemaal versleten en de andere voor minder dan de helft.

Hoe is dit mogelijk? Pistons vies? Remhoef niet goed gecentreerd?
Het bijzondere wil dat deze remblokken door de fietsenmaker zijn geplaatst (vanwege garantiedingetje, ik doe nl altijd alles zelf en beter ;)).
De remblokken van het andere wiel waren keurig symmetrisch afgesleten (die ik dus zelf geplaatst heb en de remhoef gecentreerd).

Ben benieuwd naar mogelijke oorzaken…
Meestal is dan 1 van de pistons een beetje vies en komt niet lekker naar buiten. De pistons even schoonmaken helpt dan. Zijn wel een zooitje videos te vinden hoe "Sticky pistons" voorzichtig schoon te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ZanielGa schreef op maandag 27 september 2021 @ 05:28:
[...]

Meestal is dan 1 van de pistons een beetje vies en komt niet lekker naar buiten. De pistons even schoonmaken helpt dan. Zijn wel een zooitje videos te vinden hoe "Sticky pistons" voorzichtig schoon te maken.
Tnx.
Ik heb ze gisteren inderdaad schoongemaakt, zoals onze vrienden van Parktool laten zien. Al denk ik dat het niet daar aan gelegen heeft. De pistons kwamen er namelijk netjes uit en op het oog viel het niet op dat één van beide er nou moeilijker uitkwam. Maar goed, schoonmaken kan sowieso geen kwaad, dus dat heb ik in ieder geval gedaan.

Zoals Calvin Jones in dat filmpje ook zegt is het zo dat de ene kant gewoon wat stugger is soms (lazy) en dat de pistons niet 100% symmetrisch uit de hoeven komen. Dat los je dan op door ze goed te centreren. Misschien was mijn hoef toch niet netjes gecentreerd. De blokken waren nog redelijk nieuw (1.101,2 km, lang leve Strava die dit voor mij bijhoudt :)), wel resin blokken, maar weinig in de modder gereden de laatste 1000 km.

Maar goed, ik zal het in de gaten houden en kijken of deze blokken (sintered) ook zo onregelmatig slijten en evt. de pistons nogmaals schoonmaken of de hoeven vaker opnieuw centreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Galois schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:14:
[...]

Tnx.
Ik heb ze gisteren inderdaad schoongemaakt, zoals onze vrienden van Parktool laten zien. Al denk ik dat het niet daar aan gelegen heeft. De pistons kwamen er namelijk netjes uit en op het oog viel het niet op dat één van beide er nou moeilijker uitkwam. Maar goed, schoonmaken kan sowieso geen kwaad, dus dat heb ik in ieder geval gedaan.

Zoals Calvin Jones in dat filmpje ook zegt is het zo dat de ene kant gewoon wat stugger is soms (lazy) en dat de pistons niet 100% symmetrisch uit de hoeven komen. Dat los je dan op door ze goed te centreren. Misschien was mijn hoef toch niet netjes gecentreerd. De blokken waren nog redelijk nieuw (1.101,2 km, lang leve Strava die dit voor mij bijhoudt :)), wel resin blokken, maar weinig in de modder gereden de laatste 1000 km.

Maar goed, ik zal het in de gaten houden en kijken of deze blokken (sintered) ook zo onregelmatig slijten en evt. de pistons nogmaals schoonmaken of de hoeven vaker opnieuw centreren.
klinkt een beetje als een combi, Lazy piston (valt zonder tegendruk ook minder op dan met de druk op de schijf) + niet helemaal gecentreerd. Verder zeggen de kilometers natuurlijk niet alles, hoe je rijd (slepen met je remmen ipv kort en hard bijvoorbeeld) maar ook hoeveel (en wat voor) hoogte meters zaten er in.
In 4 dagen bikepark + 4 aardige bergritten deze zomer heb ik ook 40% van m'n metallic blokken (die slijten sowieso minder) weg geremd. In kilometers zal dat nog geen 400km zijn geweest gok ik.
En dan te bedenken dat jij voornamelijk met 1 blok geremd hebt, tja dan is het na 1100km niet eens zo gek dat ie op is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-04 11:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Demo schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:52:
Dat gezegd hebbende, ik heb mij geloof ik opgegeven voor het NKSS 2020/2021 komend weekend 8)7
Dit weekend dus op zaterdag het NKSS 2020 gedaan in de Indoor MTB in Almere en daarna lekker gegeten en geouwehoerd. Ik was nogal last-minute, de camping was al vol maar op het allerlaatst was er toch nog plek, maar had de kampeerspullen niet thuis liggen. (en ik heb een rothekel aan kamperen :P)
Zondag om 9 uur opnieuw richting Almere getogen, dit keer naar 'stadslandgoed' Kemphaan. Daar begon het NKSS 2021. Fietsen bovenop een bult gelegd, naar beneden en vervolgens werden de fietsen van plek gewisseld :P Daarna volgde een 'Le Mans' start, met een heuvel op rennen ben je met flats duidelijk in het voordeel tov SPD-schoenen :D Fiets snel gevonden en volgens mij als derde weg bij de start. Rondje was heftig maar zo goed als te doen, tot ik al dan niet verkeerd gereden was en ik af wilde stappen om om te keren. Toen mijn voet verkeerd neergezet en kwam er een vrij harde 'knak' uit mijn knie :X Verder fietsen kon ik dus wel vergeten, maar daardoor wel lang en gezellig bij de start/finish/bierstop gezeten.
Vandaag naar de huisarts geweest en zoals ik al verwachtte/vreesde, scheurtje in de meniscus.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Demo ai dat klinkt niet best... Wat is de verwachte hersteltijd?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Shit man. Das balen. Hopelijk valt t mee en zit je snel weer op de fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Nou, niets dan lof over de microshift. Eerste stuk richting Schoorl vanaf Egmond lag vol met hooi. Dus ongeveer 5 kilo van dat spul tussen de derrie maar het bleef gewoon keurig schakelen. Schakelt erg precies en met afdalen heerlijk stil met zo'n derrie met clutch. Enige is dat het schakelen op zich wel luider is dan met de oude xt maar dat komt misschien ook door de clutch? Verder gaat het schakelen prima met mijn middelvinger met de wijsvinger op de rem daar kan ik wel aan wennen ipv. alleen maar duwen.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:05

MrDry

Desperados!

Ik heb nieuwe remblokken nodig voor mn MTB. Remtype: BR-M775 Deore XT, volgens Mantel heb ik dus 'type C' nodig. Bij de blokken die ze aanbieden staat dat de Jagwire blokken niet geschikt zijn voor gestantste schijven. https://www.mantel.com/ja...8518&spec[]=18593#reviews

Hoe weet ik of mijn schijven gestanst zijn? :?

Quod licet lovi, non licet bovi

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07

Sherlock

No Shit

MrDry schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:17:
Ik heb nieuwe remblokken nodig voor mn MTB. Remtype: BR-M775 Deore XT, volgens Mantel heb ik dus 'type C' nodig. Bij de blokken die ze aanbieden staat dat de Jagwire blokken niet geschikt zijn voor gestantste schijven. https://www.mantel.com/ja...8518&spec[]=18593#reviews

Hoe weet ik of mijn schijven gestanst zijn? :?
Welk typenummer staat er op je remschijven?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• GWBoes
@MrDry als de randen aan de ene kant rond/glad zijn en aan de andere kant scherp, zijn het gestanste schijven. geslepen schijven zouden aan beide kanten net zo scherp moeten zijn
De standaard Shimano schijven (RT-56, RT-54) zijn dat bijvoorbeeld. Maar daar staat ook duidelijk op dat ze alleen geschikt zijn voor organische blokken.

[ Voor 11% gewijzigd door GWBoes op 29-09-2021 09:04 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-05 17:27
De lux 7.0 heeft een flinke overhaul gekregen.
De Fox 34 is vervangen voor de 32. De dropper post is verdwenen en de Dt wielen zijn vervangen voor Reynolds carbon wielen. De prijs is ook omhoog gegaan naar 3699.

Al met al ben ik toch wel blij dat ik nog de "oude" versie heb.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:42
Dat is best wel een downgrade. Het weghalen van DT-wielen en dropper is echt jammer. Een Fox 32 is op een full race XC-bike niet echt een nadeel toch, omdat ie minder weegt? Zelf heb ik helaas al te horen gekregen dat mijn Lux Trail CF6 vertraagd is naar november :-(

• 418O2
  • Laatst online: 00:04
charrel schreef op woensdag 29 september 2021 @ 07:09:
Nou, niets dan lof over de microshift. Eerste stuk richting Schoorl vanaf Egmond lag vol met hooi.
In de duinen? Ik was daar dit weekend aan het wandelen en vroeg me af of dat express was en of het er altijd lag

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:17
Dit weekend de MTB toertocht van de kustmarathon. Erg benieuwd hoe ik dat ga ervaren!

We starten om 08:45 en om 12:00 is het volgens mij hoog water. Heb geen flauw idee hoe lang ik er over ga doen maar met een beetje pech door mul zand ploeteren. Ik fiets vaker over het strand terug naar huis en als het laag water is stelt het echt weinig voor, zeker als je rond de palen kan of er net tussendoor kan. Als je continu moet afstappen en de fiets boven je hoofd moet gaan tillen is het natuurlijk een ander verhaal.

Gisteren de fiets nog even nagekeken en afgesteld voor de zekerheid.

[ Voor 29% gewijzigd door R0y. op 29-09-2021 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

418O2 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:14:
[...]

In de duinen? Ik was daar dit weekend aan het wandelen en vroeg me af of dat express was en of het er altijd lag
In de duinen ja, die stukken worden erg mul. Vanwege het stuiven door de wind gooien ze dit erop, anders vindt er nog meer erosie plaats. Ze doen het een aantal maal per jaar, vooral in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-05 19:11
daanb14 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:59:
Een Fox 32 is op een full race XC-bike niet echt een nadeel toch, omdat ie minder weegt?
Een Fox 34 SC is maar iets van 100 gram zwaarder, dan een 32 SC. Alleen wel een stuk stijver en beter geschikt om op 110-130 mm uit te voeren. Het is niet voor niets dat er veel van de profs tegenwoordig met een 34 SC rijden ipv de 32.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:07

Sherlock

No Shit

R0y. schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:47:
Dit weekend de MTB toertocht van de kustmarathon. Erg benieuwd hoe ik dat ga ervaren!

We starten om 08:45 en om 12:00 is het volgens mij hoog water. Heb geen flauw idee hoe lang ik er over ga doen maar met een beetje pech door mul zand ploeteren. Ik fiets vaker over het strand terug naar huis en als het laag water is stelt het echt weinig voor, zeker als je rond de palen kan of er net tussendoor kan. Als je continu moet afstappen en de fiets boven je hoofd moet gaan tillen is het natuurlijk een ander verhaal.

Gisteren de fiets nog even nagekeken en afgesteld voor de zekerheid.
Succes en veel plezier!! Ik waag me er (nog) niet aan, met name omdat ik bang ben dat mijn fiets helemaal naar de klote gaat door het zand.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Pagina: 1 ... 159 ... 278 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic