ElGreco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:53:
[...]
unior hub genie is een handige tool voor het lostrekken van endcaps. Veel mensen gebruiken het echter verkeerd en denken k*t ding, werkt niet. Vaak, zeker bij naven waar de caps nog nooit eraf zijn geweest, lukt het zelfs daarmee niet om ze los te trekken. De truc is om vanaf de andere kant met een lange draadeind en een hamer op de hub genie te slaan. Dan tik je de genie met cap eraf.
Net een filmpje van gezien en wat een mooie tool die Unior Hub Genie! Tnx voor de tip.
Lagers goed afnemen met een doek. Vaak staat er een code op zoals 6803 2RS. De eerste vier cijfers zijn de maat, 2RS is de aanduiding van het type afdichting. Als er geen maat op staat kun je na dat je de lagers eruit getikt hebt deze opmeten: buiten diameter, binnen diameter en dikte in mm. Daarmee op Google gaan en je komt er vanzelf achter welke maat met is.
Bij lager boeren wil de maataanduiding wel eens anders zijn. Bijv 6803 staat vaak genoteerd als 61803.
Dus zonder de lagers eruit te halen, zou ik de code af moeten kunnen lezen. En dan maakt het dus niet uit van welk willekeurig merk ik koop als er maar 6803 2RS op staat? Dan past het altijd? (of elke andere code die op de lagers staat natuurlijk

).
Zorg er voor dat je een (liefst twee) lager dop van exact hetzelfde maat koopt om de lager erin te krijgen. Als het niet dezelfde maat is heb je 2 scenario's: je krijgt de lager er niet in want te groot, je drukt de lager kapot want te klein en je drukt de binnenring van je lager stuk.
Wat bedoel je met lager dop? Zijn dat speciale 'dingen' om over de lagers heen te zetten om ze erin te tikken? Heb je een linkje? Ik vind het namelijk niet erg om gereedschap te kopen waar ik de komende jaren plezier aan zal hebben (bovendien vind ik het leuk om alles zelf te doen en meer te leren).
Ik zag op YouTube dat ook vaak met de oude lager de nieuwe lager erin werd getikt. Is dat niets?
Ik heb trouwens de
ParkTool HHP-3 pers gekocht voor het vervangen van mijn BB-lagers, maar deze is vast niet ook voor de wiellagers geschikt...?
Mochten de lagers van je body rauw/korrelig aanvoelen zul je die ook direct moeten vervangen anders is het de moeite niet. Bij bijna alle bodies kun je deze vervangen, niet direct een nieuw body kopen zoals velen doen, dat is verspilling en zonde.
Roval gebruikt vaak DT naven. Deze hebben aan de aandrijfkant (rechter lager in de naafhuls) een ring die je los moet halen om bij de lager te kunnen komen. Daar heb je een speciale dop voor nodig (de ratchet en de 3pawl systeem hebben verschillende doppen)
Het gaat in mijn geval over het voorwiel, dus niets met de body te maken.
Overigens draait mijn voorwiel soepel, niets van rauw of korrelig. Het enige wat er dus 'mis' is, is dat er speling is als ik mijn wiel zijwaarts beweeg (1-2 mm). Dat moet dan toch aan de wiellagers liggen? Of kan het ook ergens anders aan liggen?
Dank voor je uitgebreide uitleg!
[
Voor 3% gewijzigd door
Galois op 04-10-2021 14:07
]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.