Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 160 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:44
Sherlock schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:24:
[...]

Succes en veel plezier!! Ik waag me er (nog) niet aan, met name omdat ik bang ben dat mijn fiets helemaal naar de klote gaat door het zand.
Bedankt :)

Het is ook niet iets wat je iedere week moet doen. Als ik het strand op ben geweest direct goed poetsen.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Voor de experts :P

Is mijn Shimano XT FC-M785 10 speed 38x AM voorblad aan vervanging toe?

*Indien ik deze wil vervangen, is dat gewoon een kwestie van die 4 bladmoeren los draaien? Mits die nog los willen gaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f34nHI3.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Strider op 29-09-2021 11:30 ]

BlaBlaBla

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Jep... crank eraf en bladmoeren losdraaien. Binnen een kwartier ben je klaar (tenzij ze heel erg vastgeroest zijn... dan even WD-40 op spuiten en uurtje laten inwerken).

Maar is wel aan zijn einde als ik de foto goed interpreteer. Trapt hij ook door?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even last minute aankoopadvies als dat hier mag.

https://link.marktplaats.nl/m1754129464
Principe akkoord voor 325,-
Zal mijn eerste MTB zijn en ik weet dat het een instap MTB is. Nieuwsprijs van dit model is 549,- en niet leverbaar. Banden misschien vervangen. Maar als hij verder in redelijke conditie is. Goede deal?
Zal met name gebruikt worden om op de Utrechtse Heuvelrug met mijn zoontje te fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:41
Xavier schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:45:

Zal mijn eerste MTB zijn en ik weet dat het een instap MTB is. Nieuwsprijs van dit model is 549,- en niet leverbaar. Banden misschien vervangen. Maar als hij verder in redelijke conditie is. Goede deal?
Zal met name gebruikt worden om op de Utrechtse Heuvelrug met mijn zoontje te fietsen.
zo op het oog ziet het er OK uit, maar op deze foto's is de staat van de drivetrain (en lagers) niet in te schatten. of je dus binnen een paar maanden voor 30-150 euro aan onderhoud zit... who knows.
Verder, 325 is niet veel geld, en in deze tijd wellicht een prima deal.. zelf zou ik even verder sparen en meer uitgeven, maar mijn mening staat hier prima beschreven: Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:36

Houdt er even rekening mee dat "Heeft nog 2 service beurten bij de winkel waar ik hem heb gekocht" zo goed als niet geldt omdat dat soort dingen normaal voor de originele eigenaar zijn.

(Interessante Crankbrothers sticker zit er op trouwens)

[ Voor 3% gewijzigd door ZanielGa op 29-09-2021 17:31 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Strider schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:27:

*Indien ik deze wil vervangen, is dat gewoon een kwestie van die 4 bladmoeren los draaien? Mits die nog los willen gaan.

[Afbeelding]
Zo te zien kun je idd de 4 torq schroeven los maken en het blad over je pendaal heen vervangen.

(zo lukte bij mijn SRAM GX, dus zal bij deze shimano vast ook wel net aan kunnen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:41
Strider schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:27:

[Afbeelding]
Dikke kans dat je ketting en cassette ook versleten is.
Een nieuw blad met oude ketting gaat waarschijnlijk niet lekker werken en moet je ketting en cassette dus ook vervangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Let even op dat de advertentie waarschijnlijk niet klopt. Op meerdere sites, maar o.a. deze https://www.martens-tweew...aim-pro-green-black-2021/ staat de fiets als 3x8!
En als kinderfiets.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
magic_nl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:40:
[...]

Let even op dat de advertentie waarschijnlijk niet klopt. Op meerdere sites, maar o.a. deze https://www.martens-tweew...aim-pro-green-black-2021/ staat de fiets als 3x8!
En als kinderfiets.
Een vanaf omdat ze een 14 inch hebben. Met 23 inch zijn de kinderen al best groot geworden.

(Maar inderdaad, staat wel als 3x8 en geen 3x9)

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 29-09-2021 19:48 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Sherlock schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:50:
[...]

Welk typenummer staat er op je remschijven?
Shimano SM-RT62. Het was ff zoeken maar een paar foto’s deed wonderen. Ben er alleen nog niet achter of dit geslepen schijven zijn

Quod licet lovi, non licet bovi

• ZanielGa
MrDry schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:02:
[...]

Shimano SM-RT62. Het was ff zoeken maar een paar foto’s deed wonderen. Ben er alleen nog niet achter of dit geslepen schijven zijn
Shimano zet op zijn gestanste schijven "Resin Only", dit omdat metallic blokken te hard zijn en de schijven te snel laten slijten. Als dat er bij jou niet op staat zijn die Jagwire blokken geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdFurKDUlCU-nmpTbXUu9AWpkz0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G5xTLlIxCPXSVKknr8hx5OoW.png?f=user_large
Voorbeeldje van de SM-RT30

[ Voor 19% gewijzigd door ZanielGa op 29-09-2021 20:49 ]

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Dat zie ik nergens staan op de schijf. Dan ga ik er van uit dat die Jagwire pads goed zijn. Die resin zijn ook bijna nergens leverbaar.

Quod licet lovi, non licet bovi

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
magic_nl schreef op woensdag 29 september 2021 @ 19:40:
[...]

En als kinderfiets.
3x8? Wordt dat nog gemaakt? Lastige is, je kunt niks zien op de pics in de ad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Prulleman schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:27:
@Demo ai dat klinkt niet best... Wat is de verwachte hersteltijd?
Sowieso een week of twee voor de dikke knie weg is, waarschijnlijk een maand of 2-3 rust voor het weer volledig te belasten. Al bekende de de huisarts zelf niet het beste voorbeeld voor dat advies te zijn :P Luisteren als m'n lichaam aangeeft dat het overbelast wordt is het belangrijkste.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Prulleman
maartend schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:49:
[...]

3x8? Wordt dat nog gemaakt? Lastige is, je kunt niks zien op de pics in de ad.
Low end zeker.. 3x7 ook nog wel, maar dan zit je al vaak in die wiebelige freewheel "cassettes" (wat je geen cassette mag noemen).

Strava

• Logico
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-09 11:56
Ik ben nieuw in de wereld van het MTB'en, hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Ik fiets een aantal jaar met plezier op m'n racefiets, maar nu hebben collega's me mee gevraagd om volgende week(!) in de Zwitserse Alpen te gaan MTB'en. Superleuk natuurlijk dus heb meteen ja gezegd, maar voor mij wel even schakelen aangezien ik ooit één keer een trail in de Ardennen heb gereden en verder niets. De organisatie zorgt voor een MTB en bijbehorend reservemateriaal, maar qua gear/kleding heb ik wat advies nodig.

- Klikpedalen of niet? Ik ben vrij comfortabel met de klikpedalen op m'n racefiets en daar heeft het ook echt meerwaarde. Hoe zit dat op de MTB voor een absolute beginner als ik? Ik kan me zo voorstellen dat het nog belangrijker is dan bij een racefiets om snel in te kunnen klikken omdat je minder makkelijk even met één been kan doortrappen om op gang te blijven, en ineens inklikken zal waarschijnlijk een uitdaging zijn. Aan de andere kant is de kans dat ik zonder klikpedalen met m'n ballen op de stang beland wellicht ook groot(?) :P Wat is wijsheid?

- Bescherming: kan ik m'n (wielren)helm gebruiken of beter een specifieke MTB helm? Handschoenen lijken me een must, geldt dat ook voor kneepads/elbowpads?

- Fietskleding: ik heb redelijk wat wielrenkleding die ik zou kunnen gebruiken, maar op YT is het merendeel wat je ziet baggy. Zit daar nog een praktische kant aan anders dan dat het wellicht minder snel kapot gaat? Is bewegingsvrijheid nog een issue?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje richting geven, alvast heel erg bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Het ligt er helemaal aan wat voor een routes jullie gaan fietsen daar. Als het echt downhill routes zijn rood en zwart, dan denk ik dat je je echt moet afvragen of je dat als complete beginner moet gaan doen. Heb je hier iets meer info over? De overige vragen (helm, bescherming, pedalen) zullen ook beetje afhankelijk zijn van het type trail. Ga ja rode en zwarte routes rijden dan is knie en ellenboog bescherming wel een must naast een full face helm. Ga je voornamelijk groen/blauw rijden dan volstaat je normale helm ook nog wel.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Logico schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:07:

- Klikpedalen of niet? Ik ben vrij comfortabel met de klikpedalen op m'n racefiets en daar heeft het ook echt meerwaarde. Hoe zit dat op de MTB voor een absolute beginner als ik? Ik kan me zo voorstellen dat het nog belangrijker is dan bij een racefiets om snel in te kunnen klikken omdat je minder makkelijk even met één been kan doortrappen om op gang te blijven, en ineens inklikken zal waarschijnlijk een uitdaging zijn. Aan de andere kant is de kans dat ik zonder klikpedalen met m'n ballen op de stang beland wellicht ook groot(?) :P Wat is wijsheid?
De stangen van moderne mtbs zijn vrij laag dus dat is goed nieuws voor je ballen.

Flats vs clipless is persoonlijk en er is geen goed of fout imo. Zolang het maar geen goedkope "flat"pedals zijn met afgetrapte gympies want dat is niet te vergelijken met goeie flats en schoenen
- Bescherming: kan ik m'n (wielren)helm gebruiken of beter een specifieke MTB helm? Handschoenen lijken me een must, geldt dat ook voor kneepads/elbowpads?
Mtb helm heeft meer bescherming aan achter/zijkant. Handschoen zijn erg fijn niet een must.

Handschoenen liggen imo wel een stuk hoger op het lijstje dan knie en elleboog bescherming zolang je niet in bikeparks e.d aan de slag gaat.

Voor de alpen zou ik wel kijken of je een setje (knie/elleoboog) kan regelen en ook een mtb helm nemen.
- Fietskleding: ik heb redelijk wat wielrenkleding die ik zou kunnen gebruiken, maar op YT is het merendeel wat je ziet baggy. Zit daar nog een praktische kant aan anders dan dat het wellicht minder snel kapot gaat? Is bewegingsvrijheid nog een issue?

Voor mij vooral storage, gelletje, sleutels, portomonee, tubelessplugset gaan allemaal in mn broek en dan hoef ik dus geen zadeltasjes of rugzak mee.

Let wel dat de kleur van de routes in Nederland (nog) niet slaat op de moeilijkheidsgraad maar gewoon op de kleur bordjes die je moet volgen. Voor als je denkt ik oefen nog even in Nederland :+

https://www.mtbroutes.nl/diversen/bordjes-mtbroutes

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 30-09-2021 08:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik ben nieuw in de wereld van het MTB'en, hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.

Ik fiets een aantal jaar met plezier op m'n racefiets, maar nu hebben collega's me mee gevraagd om volgende week(!) in de Zwitserse Alpen te gaan MTB'en. Superleuk natuurlijk dus heb meteen ja gezegd, maar voor mij wel even schakelen aangezien ik ooit één keer een trail in de Ardennen heb gereden en verder niets. De organisatie zorgt voor een MTB en bijbehorend reservemateriaal, maar qua gear/kleding heb ik wat advies nodig.

Kleding aan die lekker zit. Ben zelf meer van de baggy, maar heb daaronder vaak een bib aan ;-)

Persoonlijk zou ik het advies geven. Kies voor flats. Is ook gemakkelijker voor die keren dat je even wilt lopen, maar vermoed maar zo dat je op je wielren fiets geen technische stukken fietst. En hoe comfortabel voel je zelf op voor jou technische stukken. Dit kun je natuurlijk ook in NL testen door eens een route als Groesbeek, Mook, Nijmegen, Rheden (rode lussen) te fietsen.

Wellicht geen overbodige luxe is om een mountainbike clinic te volgen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:31
- Klikpedalen of niet: MTB-klikpedalen (SPD) zijn anders dan die op de racefiets. De cleat ligt meer in je zool, zodat je ook nog een stuk kan lopen mocht het terrein erom vragen. Dus zelfs als je voor clips kiest, heb je andere schoenen nodig dan op de racefiets. Ik zou sowieso voor flats gaan nu, dan kan je makkelijker afstappen. Liefst met metalen pinnen erin voor de grip op het pedaal. Specifieke flatpedal schoenen zijn fijn, maar ook met een paar schoenen met harde rubber zolen, zoals Vans of Allstars kom je een heel eind. Nooit met hardloop schoenen doen. Dat kost je de zool van schoen en die zolen dempen teveel, waardoor je een heet sponzig pedaal gevoel krijgt.

- Bescherming: Een weghelm kan zeker. De norm voor MTB- en weghelmen is (helaas) gelijk in de EU. Persoonlijk vind ik een MTB-helm wel fijner. Meer bescherming aan de zij- en achterkant van je hoofd. Elleboog- en kniebeschermers zijn afhankelijk van de route. Als er veel technische afdalingen zijn, dan zou ik ze zeker meenemen. Aan de andere kant, als er dat soort afdalingen zijn, dan zou ik zeker mezelf even achter de oren krabben of dat is waar jezelf met minimale ervaring letterlijk en figuurlijk in wilt storten... :X

- Fietskleding: Je wielerkleding volstaat prima. Het is echt niet nodig om nieuwe kleding te kopen voor één MTB-tocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:19
GWBoes schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:54:
moet sowieso nog voor garantie terug want er zit voor de tweede keer speling op de bussen van de achterbrug :F
even mezelf quoten. Gisteren de fiets naar de FM gebracht, morgen komt een vertegenwoordiger van Bianchi langs die het zelf wil zien. Bianchi ontkent dat het een "structureel" probleem is terwijl de FM 3 van deze fietsen heeft rijden met allemaal dezelfde problemen.

Wat is jullie ervaring met levensduur van glijbussen in de achterwielophanging? Ben wel benieuwd wat ik als normaal kan beschouwen, ben nu namelijk aan de tweede set toe na 1500km in het bovenste draaipunt tussen de achterbrug en de link naar de demper.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GWBoes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:55:
[...]

even mezelf quoten. Gisteren de fiets naar de FM gebracht, morgen komt een vertegenwoordiger van Bianchi langs die het zelf wil zien. Bianchi ontkent dat het een "structureel" probleem is terwijl de FM 3 van deze fietsen heeft rijden met allemaal dezelfde problemen.

Wat is jullie ervaring met levensduur van glijbussen in de achterwielophanging? Ben wel benieuwd wat ik als normaal kan beschouwen, ben nu namelijk aan de tweede set toe na 1500km in het bovenste draaipunt tussen de achterbrug en de link naar de demper.
bussen ipv lagers lijkt me een slechte (minder duurzame) design keuze. Bussen slijten per definitie harder dan lagers.

Dus wellicht hoor het bij het verwachte onderhoud

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 30-09-2021 12:00 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Logico
  • Laatst online: 12-09 11:56
@Michaelg @Rmg @Daan_ @Sjoewe

Ontzettend bedankt voor jullie input, helpt me enorm!

Ik heb bij de organisatie geïnformeerd en zij geven aan dat het geen trails voor echte gevorderden zijn, dat scheelt een hoop. In alle eerlijkheid lucht dat wel wat op, ik had mezelf een beetje gek zitten maken met MTB YT filmpjes over technische afdalingen e.d..

Als ik het zo lees lijken flats me de beste keus, bijkomend voordeel is dat ik dan geen nieuwe schoenen hoef te kopen. Ook fijn is dat ik een MTB helm van de organisatie kan lenen.

Dat betekent dat ik alleen nog handschoenen en wat koud-weer spul hoef te kopen, ideaal.

Nogmaals bedankt, en ik ben benieuwd of het MTB virus me te pakken gaat krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Is er zoiets als 'inslijten van remblokken'?
Onlangs heb ik na een F'up van mezelf de remblokken bij de FM laten fixen.
Sindsdien piept de rem ontzettend. Moeten deze nog een beetje inslijten, of moet ik nog even terug naar de FM?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-09 08:30
Flix20 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 08:59:
Sindsdien piept de rem ontzettend. Moeten deze nog een beetje inslijten, of moet ik nog even terug naar de FM?
yes! Even een paar keer hard aankomen fietsen en dan langzaam remmen tot je bijna stilstaat. Of beter nog: een afdaling zoeken en al remmend naar beneden gaan. Ik doe dit een keer of 20 en dan is het lawaai weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Een beetje fatsoenlijke fietsenmaker heeft een inremmachine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
De rem piept tijdens het remmen? Dan heb je waarschijnlijk blokken van een ander materiaal dan je gewend bent. Loopt de rem constant aan? Haal dan even het wiel en de remblokjes eruit en probeer met een bandenlichter of iets soortgelijks de remzuigers terug te duwen. Je rem zal zich daarna opnieuw afstellen. Let op, niet remmen als je wiel er niet in zit, hierdoor komen de remzuigers er juist verder uit.

Ik heb zelf 2 weken geleden mijn remblokken vervangen. Eerste rondje liepen ze een beetje aan, daarna deze handeling uitgevoerd, toen was het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Er zijn ook blokken welke er gewoon van houden om te piepen (zeker sintered). Die blijven het doen en dan heb je pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag

Ik rij op een Cannondale Scalpel, laatste 26 incher die is uitgebracht.
Carbon frame. Ik wil een dropperpost plaatsen. Welke raden jullie aan? En dan heb ik ongeveer tot 200 euro over, wil wel een remote hebben. Welk merk is fijn/goed/fijne bang for bucks verhouding?

Ik ben van de tochten met heuvels, dus niet van de bikeparkds met dikke downhills. Die tijd is voorbij.

Maar zat laatst in Duitsland en merkte dat voor de normale afdalingen daar mijn zadelpen te hoog stond, iets dat ik op de langere rechte stukken zoals die hier zijn weer lekker vind.

gegevns fiets

Scalpel 2010 (jaja, het is een oudje)
doorsnede zadelpen 31mm met schuifmaat, dus zal 30.9 mm zijn
Afstand zadel-strop nu ; ong 20cm
Ruimte in zadelbuis minstens 20cm

Ik wil zo ong. 10cm kunnen droppen als de afdaling daar om vraagt.

[ Voor 30% gewijzigd door maartend op 02-10-2021 10:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
De langste die past.

Je moet opmeten hoeveel van je seatpost nu uit je frame steekt (totaan je zadelrails).
Een dropperpost heeft altijd een soort kraag. Stel dat die 20mm is en de drop is 150mm, dan moet je huidige zadelpen dus minimaal 170mm boven de seattube uitsteken. Daarna moet je kijken wat de interne lengte is die past en je moet kijken of er een interne of externe kabelroute nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Sjoewe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:49:
De langste die past.

Je moet opmeten hoeveel van je seatpost nu uit je frame steekt (totaan je zadelrails).
Een dropperpost heeft altijd een soort kraag. Stel dat die 20mm is en de drop is 150mm, dan moet je huidige zadelpen dus minimaal 170mm boven de seattube uitsteken. Daarna moet je kijken wat de interne lengte is die past en je moet kijken of er een interne of externe kabelroute nodig is.
Thnx. Maar moet mijn vraag iets specificeren
Zal post aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
@maartend Ook nog even wat voor diameter je nodig hebt. Voor bijvoorbeeld 27.2mm worden de opties heel veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ZanielGa schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:52:
@maartend Ook nog even wat voor diameter je nodig hebt. Voor bijvoorbeeld 27.2mm worden de opties heel veel minder.
Logisch is doorsnede van belang. Wist echter niet dat bijv bij 27.2 het plots veel minder wordt. En Dale kennende, zullen ze wel weer iets afwijkends hebben. Zal die even kijken of ik iddd mijn huidge doorsnede weet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59

charrel

Cortisol4life..

https://www.wiggle.nl/bra...rders&utm_content=product

Ik gebruik deze nu een jaar, bevalt me voor het geld echt goed. Was toen wel rond de 110€ ze zijn aardig duurder geworden. Iets speling naar voor en achter maar dat is niet merkbaar als je erop zit.
Vrienden van me hebben veel duurdere maar die hebben op de 1 of andere manier altijd onderhoud nodig, mijne doet het nu al 5000km met alleen maar een beetje de seal schoonhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik vermoed dat een Scalpel van 2010 nog geen ruimte heeft voor interne bekabeling. Als het wel mogelijk is zou die Brand X die @charrel linkt wel een mooie optie zijn. Anders denk ik dat PWN wel wat mooie opties binnen jouw budget heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ZanielGa schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:34:
Ik vermoed dat een Scalpel van 2010 nog geen ruimte heeft voor interne bekabeling. Als het wel mogelijk is zou die Brand X die @charrel linkt wel een mooie optie zijn. Anders denk ik dat PWN wel wat mooie opties binnen jouw budget heeft.
Hee, thnx. Hoe werkt dat precies dan die interne bekabeling? Loopt dat door je frame of zoiets?

Hier mijn fiets;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFJU7Y542OFN8u7fut3Ivsghnwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/edqEVYJCOw3crfwwyeUpvvuC.jpg?f=fotoalbum_large

edit ; als ik zo lees heeft die brand X externe bekabeling ; Ascend II de musthave dropperpost voor rijders op zoek naar externe bekabeling.

[ Voor 7% gewijzigd door maartend op 02-10-2021 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
maartend schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

Hee, thnx. Hoe werkt dat precies dan die interne bekabeling? Loopt dat door je frame of zoiets?

edit ; als ik zo lees heeft die brand X externe bekabeling ; Ascend II de musthave dropperpost voor rijders op zoek naar externe bekabeling.
De Externe bekabeling van de Brand-X had ik over het hoofd gezien.

Maar inderdaad, dan gaat de kabel ergens het frame in en komt dan vanaf de onderkant van de pen zodat er geen kabel zichtbaar is aan de buitenkant. Omdat veel frames er tegenwoordig op voorbereid zijn bieden niet alle dropper fabrikanten het aan en hebben ze alleen nog maar intern.

Maar de Brand-X en PWN zijn allebei dan opties.

Edit: Je moet wel even rekening houden dat je zadeltasje nu aan je zadelpen bevestigd is, dan gaat niet goed met een dropper.

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 02-10-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Thnx allen. Ik ga eerst mijn huidige pen los laten maken bij de LBS en dan eens even precies kijken wat de doorsnede is. Maar zal dus wel 30.9 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:59

charrel

Cortisol4life..

ZanielGa schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:34:
Dat heeft mijn marin mount vision xm9 dus ook niet, had wel een extra route onder de bovenste framebuis, dat dan weer wel in 2011 ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WDDvMxg/IMG-20200823-114452.jpg
Geen idee waarom het plaatje niet werkt...

[ Voor 27% gewijzigd door charrel op 02-10-2021 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

maartend schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

Hier mijn fiets;
[Afbeelding]

Qua bekabeling, heb je ergens bij je balhoofd nog een vrij gaatje voor een kabel?

Zo ja zou ik voor een one-up gaan. Die hebben een erg lage stackheight (lengte die bij max in elkaar geschoven overblijft boven je zadelklem). Met je huidige frame heb je relatief weinig zadelpen boven je seattube dus dan is het maximaliseren van de drop nog belangrijker.

Gaat met remote wel iets over budget, meeste remotes zijn echter compatibele (staat ook een compatibility matrix op de website, net als een meet instructie om te zien hoe lange dropper je kwijt kan). Je kan dus gewoon een ander merk remote kopen en wat geld besparen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:14

Kluus

Gang is alles

Vandaag mocht ik eindelijk mijn wielsetje van @ElGreco thuis ontvangen met de volgende specs:

ERASE MTB naven
Nextie velgen (voor 27mm intern, 25mm hoog / achter 25mm intern, 22mm hoog)
32/32 Sapim D-Light spaken
Sapim DSQ messing nippels

Gelijk de XT schijven en bandjes gemonteerd (Schwalbe Racing Ray/Ralph Addix Speed Evo), dit ging echt super simpel en toen had ik nog tijd om even een rondje de schijven in te remmen en daarna nog anderhalf rondje op de lokale route: https://www.strava.com/activities/6053351961

En echt, wat een genot zijn deze wielen! Op het buurtopic ging het vandaag over "marginal gains" maar wat mij betreft kunnen wielen op de MTB echt een enorme upgrade zijn. Ik kom er nu echt achter hoe slap mijn stock wielen waren, zo strak als deze wielen zich door de bochten laten gooien... :9 De erase naven hebben ook een hele fijne ratel (of meer een zoem) met 60 PoE en zijn echt iets bijzonders wat mij betreft, uiteraard moet nog blijken hoe duurzaam ze zijn maar wat je er over leest zit dat wel snor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YItHzJAFbv1KfaTR9LA9RF9DL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zbjUagIzGbpE5WFstCS0eqZK.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVR77eNMmNsgA2agujR530JL6sM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jTjJzuB36ghgcI9yxbdhtExj.jpg?f=user_large

Ik heb ze nu al niet echt ontzien en ze vrij hard door een paar bochtige stukjes geduwd en ook een paar sprongetjes die niet in de officiele route zitten opgezocht, maar ze geven echt geen krimp. Ik kijk er naar uit om ze binnenkort eens los te laten op een route met wat bochtige afdalingen zoals Nijmegen, volgens mij gaat dat ook veel schelen!

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 02-10-2021 23:08 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0y.
Gisteren de MTB variant (55km) van de kustmarathon mogen doen. Ging super, tempo zat er goed in. Veel mensen moesten lopen vanwege hoog water maar ik heb veel door de zee gefietst. Op sommige stukken moest je wel weer lopen. Het laatste stuk strand 6 km voor de finish, ik zag het verharde al in de verte. Lekke band..

Kreeg als eerste al amper dat ringetje van het ventiel (zit tegen buitenkant velg) er niet af. Daarna gelukt. Snel binnenbandje er in, kreeg ik het ringetje er niet meer op want overal zat zand. Veel te lang lopen klooien en uiteindelijk met de binnenband slecht in mijn band en de buitenband die niet recht zat (als in die banden moeten altijd even ploppen) gefinished. Wel mooi 30 minuten kwijt (volgens mijn Garmin) dus voor mijn gevoel super slecht gefinisht want ik kon beter.

Eind tijd 3 uur en 50 minuten. Maar goed, uitrijden was het doel en dat is gelukt. Maar zo balen als je dan merk dat je beter kan het uiteindelijk toch nog even mis gaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
maartend schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:11:
Thnx allen. Ik ga eerst mijn huidige pen los laten maken bij de LBS en dan eens even precies kijken wat de doorsnede is. Maar zal dus wel 30.9 zijn.
Ik heb nu een jaartje een XLC SP-T10 dropper met externe bekabeling, niet duur en bevalt goed, bevat wel een beetje speling helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:14

Kluus

Gang is alles

R0y. schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:40:
Gisteren de MTB variant (55km) van de kustmarathon mogen doen. Ging super, tempo zat er goed in. Veel mensen moesten lopen vanwege hoog water maar ik heb veel door de zee gefietst. Op sommige stukken moest je wel weer lopen. Het laatste stuk strand 6 km voor de finish, ik zag het verharde al in de verte. Lekke band..

Kreeg als eerste al amper dat ringetje van het ventiel (zit tegen buitenkant velg) er niet af. Daarna gelukt. Snel binnenbandje er in, kreeg ik het ringetje er niet meer op want overal zat zand. Veel te lang lopen klooien en uiteindelijk met de binnenband slecht in mijn band en de buitenband die niet recht zat (als in die banden moeten altijd even ploppen) gefinished. Wel mooi 30 minuten kwijt (volgens mijn Garmin) dus voor mijn gevoel super slecht gefinisht want ik kon beter.

Eind tijd 3 uur en 50 minuten. Maar goed, uitrijden was het doel en dat is gelukt. Maar zo balen als je dan merk dat je beter kan het uiteindelijk toch nog even mis gaat..
Nice, toch een mooie uitdaging volbracht! Over dat ringetje, ik zou die gewoon achterwege laten, met tubeless moet je hem wel gebruiken omdat die het ventiel op zijn plek en luchtdicht houd maar met bibas is ‘ie in principe niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Kluus schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:53:
[...]

Nice, goch een mooie uitdaging volbracht! Over dat ringetje, ik zou die gewoon achterwege laten, met tubeless moet je hem wel gebruiken omdat die het ventiel op zijn plek en luchtdicht houd maar met bibas is ‘ie in principe niet nodig.
Toevallig paar dagen terug net alles besteld om op tubeless over te gaan.

Zonder dat ringetje bleef mijn binnenband niet recht zitten, resultaat was dat het ventiel ook schuin door de velg naar buiten stak. Maar dat kwam (denk ik) puur door de frustratie (dat je al die mensen langs ziet komen die je hebt ingehaald), het zand en de energie die ver op was.

Ik heb die laatste zes kilometer dus ook amper een bocht kunnen pakken omdat mijn band er niet goed op zat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
GoldenSample schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:32:
[...]

Qua bekabeling, heb je ergens bij je balhoofd nog een vrij gaatje voor een kabel?
Ik heb een Lefty, dus mijn balhoofd is soiwieso al volslagen anders. Ik kijk gewoon door mijn ballhoofd geen,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
R0y. schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 08:40:

Leuk! Hier ook meegedaan gisteren. Stonden achteraan dus sowieso veel tijd verloren bij de start en de dijkopgangen etc.

Ik heb ‘m wat minder positief ervaren. Vooral het eerste strand denk ik wel 5km moeten lopen omdat het strand gewoon niet meer te befietsen was. Letterlijk iedereen liep, dus er werd flink geklaagd om me heen :+

Tweede strand (richting Burgh) leek er net zo slecht bij te liggen, maar daar besloten door de waterrand te fietsen, fiets was toch al gepekeld en kraakte overal. Dat ging prima en daar vele mensen ingehaald nog.

Bij het laatste stuk viel m’n compagnon helaas stil. Hij had zich op een lekker rollende editie ingesteld ( zoals 2 jaar terug) en dit in combinatie met nog een kwartiertje fietsen na het verlaten van het strand én nog nooit zo ver hebben gefietst deden hem de das om. Dus toen door heel veel mensen ingehaald weer.

Uiteindelijk in 4u15 binnen. Hebben een paar keer op nog iemand gewacht die we uiteindelijk kwijt waren, dus hadden wel sneller gekund maar vooral lang gedaan over het lopen. We waren gelukkig net op tijd binnen, toen we bij bakkerij Sonnemans een taartje zaten te eten (aanrader!), begon het te gieten dus waren exact op tijd binnen.

Al met al leuke dag gehad, maar minder gefietst dan gehoopt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Stufferdt schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:45:
[...]

Leuk! Hier ook meegedaan gisteren. Stonden achteraan dus sowieso veel tijd verloren bij de start en de dijkopgangen etc.

Ik heb ‘m wat minder positief ervaren. Vooral het eerste strand denk ik wel 5km moeten lopen omdat het strand gewoon niet meer te befietsen was. Letterlijk iedereen liep, dus er werd flink geklaagd om me heen :+

Tweede strand (richting Burgh) leek er net zo slecht bij te liggen, maar daar besloten door de waterrand te fietsen, fiets was toch al gepekeld en kraakte overal. Dat ging prima en daar vele mensen ingehaald nog.

Bij het laatste stuk viel m’n compagnon helaas stil. Hij had zich op een lekker rollende editie ingesteld ( zoals 2 jaar terug) en dit in combinatie met nog een kwartiertje fietsen na het verlaten van het strand én nog nooit zo ver hebben gefietst deden hem de das om. Dus toen door heel veel mensen ingehaald weer.

Uiteindelijk in 4u15 binnen. Hebben een paar keer op nog iemand gewacht die we uiteindelijk kwijt waren, dus hadden wel sneller gekund maar vooral lang gedaan over het lopen. We waren gelukkig net op tijd binnen, toen we bij bakkerij Sonnemans een taartje zaten te eten (aanrader!), begon het te gieten dus waren exact op tijd binnen.

Al met al leuke dag gehad, maar minder gefietst dan gehoopt.
Ik heb drie keer gewacht op vrienden op het eerste strand maar daarna besloten zelf verder te gaan. Zelfs nog even bij opgang bij Vrouwenpolder op het gemakje naar het toilet gegaan :9 .

Zaten jullie op dat trapje bij die bakker? Zo ja dan heb ik jullie nog zien zitten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
R0y. schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Ik heb drie keer gewacht op vrienden op het eerste strand maar daarna besloten zelf verder te gaan. Zelfs nog even bij opgang bij Vrouwenpolder op het gemakje naar het toilet gegaan :9 .

Zaten jullie op dat trapje bij die bakker? Zo ja dan heb ik jullie nog zien zitten :)
Dan zat er zeker nog wel een wat snellere tijd voor je in ja. Ik vond op een gegeven moment de paaltjes ook wel irritant worden. En snap oprecht niet hoe ze die trappen erin konden steken. Maargoed, grootste gevaar waren nog steeds de mensen om je heen :+

Wij hadden de mazzel binnen een tafel te hebben! Mochten gaan zitten ondanks dat we heel vies waren. Er kwam nog een Duits stel bij zitten die heel geïnteresseerd waren in het hele evenement, dus dat was wel leuk tijdens het wachten op het vervoer naar huis.

Ook bijzonder, ik sta niet in de uitslag. Ergens tussen 4u4 en 4u34 ofzo zijn er blijkbaar geen mensen gefinisht…

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Stufferdt schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Dan zat er zeker nog wel een wat snellere tijd voor je in ja. Ik vond op een gegeven moment de paaltjes ook wel irritant worden. En snap oprecht niet hoe ze die trappen erin konden steken. Maargoed, grootste gevaar waren nog steeds de mensen om je heen :+

Wij hadden de mazzel binnen een tafel te hebben! Mochten gaan zitten ondanks dat we heel vies waren. Er kwam nog een Duits stel bij zitten die heel geïnteresseerd waren in het hele evenement, dus dat was wel leuk tijdens het wachten op het vervoer naar huis.

Ook bijzonder, ik sta niet in de uitslag. Ergens tussen 4u4 en 4u34 ofzo zijn er blijkbaar geen mensen gefinisht…
Ja die trappen en opgangen waar je moest gaan lopen sloegen echt nergens op. Ook voor Domburg.. Je gaat omhoog (flinke trap), kan 10 tellen fietsen om vervolgens weer af te stappen om de trap naar beneden te pakken.

Gisteren wel gelijk de fiets goed schoon gemaakt. Aandrijving zat onder de groene aanslag, nog nooit eerder gezien en ben toch wel vaker over het strand geweest en door de zee met dat ding.

In Oostkapelle is binnenkort ook een MTB rit, al is dat starten wanneer je zin hebt (binnen een bepaald tijdslot) volgens mij. Dan is zo’n algemene start en een finish ergens toch een stuk leuker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

"Ik kan alles zelf, dus wiellagers vervangen ook wel!"

Hmmm... kennelijk toch wat moeilijker dan ik dacht. Ik heb een Specialized Stumpjumper met Roval velgen met ik weet niet precies welke naven. Het gaat hier om mijn voorwiel.

In de specificaties van Specialized staat:
- Roval 29 velgen gecombineerd met Specialized Hi Lo naven
- Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h
- Specialized Hi Lo disc, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 32h

Er zitten zo lijkt het topcaps over, maar die zijn niet zomaar los te trekken. Althans, dat lukt mij niet. Ben nu al een half uurtje YouTube aan het doorzoeken en er staan vele filmpjes op, maar geen waar ik wat mee kan.

Iemand een idee hoe ik de lagers van dit wiel kan vervangen? Of een tip waar ik zou kunnen zoeken? Ik vind het geen probleem om gereedschap voor aan te schaffen.

De reden dat ik de lagers wil (denk te willen) vervangen is omdat er speling is. Mijn voorwiel beweegt (bij de band) een paar mm heen en weer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNXVwqtamyjmdJ51nDNd-BKaMpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sgIj7BFyD73XwRjZ1ZgKWL3I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VfIKyIFlPhFJHJy3DOnPhC1mUI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqGeIyJHC53puPOgT3Pck9Tw.jpg?f=fotoalbum_large

[Video: https://ufile.io/9bqxx7j6]

EDIT:
ik vond uiteindelijk dit fimpje en daarmee moet ik de lagers eruit krijgen...

En nu het volgende probleem: hoe kom ik erachter welke wiellagers hierin zitten?

[ Voor 8% gewijzigd door Galois op 03-10-2021 19:46 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Galois schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:47:
En nu het volgende probleem: hoe kom ik erachter welke wiellagers hierin zitten?
Bij de Specialized dealer denk ik. Anders staat de maat meestal op het lager zelf (meestal een combinatie van binnen- en buitendiameter).

@Roy Hoe krijg je het voor elkaar om op een strand lek te rijden :? Volgende keer maar een keertje tubeless proberen?

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 03-10-2021 20:10 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
zonoskar schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:06:
[...]

Bij de Specialized dealer denk ik. Anders staat de maat meestal op het lager zelf (meestal een combinatie van binnen- en buitendiameter).

@Roy Hoe krijg je het voor elkaar om op een strand lek te rijden :? Volgende keer maar een keertje tubeless proberen?
Schelpjes, mossels of glas? Gewoon stomme pech. Maar ik was niet de enige, heb er veel zien staan.

Tubeless spullen toevallig net vrijdag besteld :)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Prulleman
Geen kust marathon, maar vandaag de 6 uur van 't Zand (als duo met @Michaelg dus als estafette) gereden!

Het weer was echt heel slecht, dus na een paar rondjes was het alleen maar glibberen en glijden door een dikke laag slijk...

Na een aardige start een 12e positie gepakt, naar helaas niet vol kunnen houden. 2e helft was voor mij conditioneel wel zwaar (iets te hard gestart denk ik) en Michael had nog een crash. Uiteindelijk 18e (van de 49 duo's) gefinisht.

Met mooi weer was het leuker geweest, maar al met al toch een toffe dag en samen voorbereiden en trainen maakt het ook leuk!

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Prulleman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:25:
Geen kust marathon, maar vandaag de 6 uur van 't Zand (als duo met @Michaelg dus als estafette) gereden!

Het weer was echt heel slecht, dus na een paar rondjes was het alleen maar glibberen en glijden door een dikke laag slijk...

Na een aardige start een 12e positie gepakt, naar helaas niet vol kunnen houden. 2e helft was voor mij conditioneel wel zwaar (iets te hard gestart denk ik) en Michael had nog een crash. Uiteindelijk 18e (van de 49 duo's) gefinisht.

Met mooi weer was het leuker geweest, maar al met al toch een toffe dag en samen voorbereiden en trainen maakt het ook leuk!
Respect hoor dat jullie gestart zijn.
Ik zou solo zijn gaan rijden, maar onderweg zag ik wat er vannacht gevallen was. Daarbij de voorspelling dat gedurende het hele evenement het zou regenen heeft mij doen besluiten niet te starten.
Lekker Parijs-Roubaix gekeken vanmiddag.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
magic_nl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Respect hoor dat jullie gestart zijn.
Ik zou solo zijn gaan rijden, maar onderweg zag ik wat er vannacht gevallen was. Daarbij de voorspelling dat gedurende het hele evenement het zou regenen heeft mij doen besluiten niet te starten.
Lekker Parijs-Roubaix gekeken vanmiddag.
Solo met deze omstandigheden is nog een stapje heftiger, dus dat begrijp ik wel
Het was echt pittig en een behoorlijke aanslag op je materiaal... Het knarste behoorlijk :/

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:20
Galois schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 17:47:
"Ik kan alles zelf, dus wiellagers vervangen ook wel!"

Hmmm... kennelijk toch wat moeilijker dan ik dacht. Ik heb een Specialized Stumpjumper met Roval velgen met ik weet niet precies welke naven. Het gaat hier om mijn voorwiel.

In de specificaties van Specialized staat:
- Roval 29 velgen gecombineerd met Specialized Hi Lo naven
- Roval 29, alloy, 21mm inner width, 32h
- Specialized Hi Lo disc, sealed cartridge bearings, 15mm thru-axle, 32h

Er zitten zo lijkt het topcaps over, maar die zijn niet zomaar los te trekken. Althans, dat lukt mij niet. Ben nu al een half uurtje YouTube aan het doorzoeken en er staan vele filmpjes op, maar geen waar ik wat mee kan.

Iemand een idee hoe ik de lagers van dit wiel kan vervangen? Of een tip waar ik zou kunnen zoeken? Ik vind het geen probleem om gereedschap voor aan te schaffen.

De reden dat ik de lagers wil (denk te willen) vervangen is omdat er speling is. Mijn voorwiel beweegt (bij de band) een paar mm heen en weer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Video]

EDIT:
ik vond uiteindelijk dit fimpje en daarmee moet ik de lagers eruit krijgen...

unior hub genie is een handige tool voor het lostrekken van endcaps. Veel mensen gebruiken het echter verkeerd en denken k*t ding, werkt niet. Vaak, zeker bij naven waar de caps nog nooit eraf zijn geweest, lukt het zelfs daarmee niet om ze los te trekken. De truc is om vanaf de andere kant met een lange draadeind en een hamer op de hub genie te slaan. Dan tik je de genie met cap eraf.

Lagers goed afnemen met een doek. Vaak staat er een code op zoals 6803 2RS. De eerste vier cijfers zijn de maat, 2RS is de aanduiding van het type afdichting. Als er geen maat op staat kun je na dat je de lagers eruit getikt hebt deze opmeten: buiten diameter, binnen diameter en dikte in mm. Daarmee op Google gaan en je komt er vanzelf achter welke maat met is.

Bij lager boeren wil de maataanduiding wel eens anders zijn. Bijv 6803 staat vaak genoteerd als 61803.

Zorg er voor dat je een (liefst twee) lager dop van exact hetzelfde maat koopt om de lager erin te krijgen. Als het niet dezelfde maat is heb je 2 scenario's: je krijgt de lager er niet in want te groot, je drukt de lager kapot want te klein en je drukt de binnenring van je lager stuk.

Mochten de lagers van je body rauw/korrelig aanvoelen zul je die ook direct moeten vervangen anders is het de moeite niet. Bij bijna alle bodies kun je deze vervangen, niet direct een nieuw body kopen zoals velen doen, dat is verspilling en zonde.

Roval gebruikt vaak DT naven. Deze hebben aan de aandrijfkant (rechter lager in de naafhuls) een ring die je los moet halen om bij de lager te kunnen komen. Daar heb je een speciale dop voor nodig (de ratchet en de 3pawl systeem hebben verschillende doppen)

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 03-10-2021 21:59 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Prulleman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Solo met deze omstandigheden is nog een stapje heftiger, dus dat begrijp ik wel
Het was echt pittig en een behoorlijke aanslag op je materiaal... Het knarste behoorlijk :/
Met oog op het weer ben ik gisteren gaan rijden. Lekker gefietst door een (vrijwel) droog bos :) Maar duimpjes omhoog dat je gestart bent.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ja het was een erg bijzondere ervaring :D
Eerste paar rondjes gingen ook nog best wel lekker. Helaas ging het in de tweede helft harder regenen (na een korte periode van droog weer) en toen begon de ellende eigenlijk. Er kwam echt zo'n sop laagje op de modder te staan. Dus spekglad.
Ik wilde een inhaalactie doen en stuurde lichtjes naar rechts (terwijl er flink diepe sporen waren). Me voorwiel pakte wel het nieuwe spoor maar me achterwiel wilde niet mee. Ik probeerde nog te corrigeren maar was geen houden meer aan en ging hard onderuit. Met me knie hard de grond geraakt. Toen ik probeerde op te staan dacht ik dat het einde race was. Kon echt nauwelijks lopen, laat staan fietsen.
Ik was echt een heel stuk van de wisselzone af dus toch maar op de fiets gestapt en geprobeerde langzaam te pedelen.
Na een minuut of 5 zakte de pijn wat af en kon ik rustig aan weer wat kracht zetten.
Toch zo goed mogelijk de race proberen uit te rijden maar het tempo zat er niet meer in. Ook was de trail echt te slecht voor woorden. Als je had gezegd dat het een wedstrijd veldrijden was had ik je ook geloofd.

Uiteindelijk toch een toffe dag gehad. Wel vandaag nog echt last van een dikke knie en me arm ziet eruit alsof ik met een flinke kat heb gevochten :P

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman @Michaelg knap staaltje werk doe het jullie niet vrijwillig na O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Laatst online: 18:15
Prulleman schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 20:25:

Ik heb ook bij de duos gereden; was echt bijzonder in die omstandigheden. Man wat heeft het materiaal ook af moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 10:46:
[...]

Ik heb ook bij de duos gereden; was echt bijzonder in die omstandigheden. Man wat heeft het materiaal ook af moeten zien.
ja.. die korte klimmetjes, waar je echt even kracht moest zetten, dat knarste zo ongelooflijk hard.. :X :X
en mijn achterrem heeft het ook niet echt lekker gedaan de hele wedstrijd, leek op wat druk verlies, (hendel tot het stuur inknijpen), maar uiteindelijk was het de rechter piston die niet meewerkte, je zag gewoon dat allleen de linkerkant aan het duwen was (remschijf zag je bij inknijpen ook naar rechts bewegen..). Gelukkig kunnen fixen door links tegen te houden en zo rechts een beetje gangbaar te maken. binnenkort maar eens goed naar kijken, want optimaal is het nog niet. Ook veel mensen met remblokken heen en weer zien rennen door het rennerskwartier :D, daar zijn er ook wel een paar van opgegaan :D

Hoe is het bij jou verder verlopen?

Bij de top teams zag je weinig verloop in ronde tijden, maar de 2e helft was het echt ploeteren, ik kreeg niet veel meer voor elkaar (van 22 minuten naar 28-30), nou hebben we de laatste 2 ronden ook wel een beetje op 30 gemikt om zo rond de finish tijd over de streep te komen, geen behoefte aan een extra rondje :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 01:25

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

ElGreco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

unior hub genie is een handige tool voor het lostrekken van endcaps. Veel mensen gebruiken het echter verkeerd en denken k*t ding, werkt niet. Vaak, zeker bij naven waar de caps nog nooit eraf zijn geweest, lukt het zelfs daarmee niet om ze los te trekken. De truc is om vanaf de andere kant met een lange draadeind en een hamer op de hub genie te slaan. Dan tik je de genie met cap eraf.

Lagers goed afnemen met een doek. Vaak staat er een code op zoals 6803 2RS. De eerste vier cijfers zijn de maat, 2RS is de aanduiding van het type afdichting. Als er geen maat op staat kun je na dat je de lagers eruit getikt hebt deze opmeten: buiten diameter, binnen diameter en dikte in mm. Daarmee op Google gaan en je komt er vanzelf achter welke maat met is.

Bij lager boeren wil de maataanduiding wel eens anders zijn. Bijv 6803 staat vaak genoteerd als 61803.

Zorg er voor dat je een (liefst twee) lager dop van exact hetzelfde maat koopt om de lager erin te krijgen. Als het niet dezelfde maat is heb je 2 scenario's: je krijgt de lager er niet in want te groot, je drukt de lager kapot want te klein en je drukt de binnenring van je lager stuk.

Mochten de lagers van je body rauw/korrelig aanvoelen zul je die ook direct moeten vervangen anders is het de moeite niet. Bij bijna alle bodies kun je deze vervangen, niet direct een nieuw body kopen zoals velen doen, dat is verspilling en zonde.

Roval gebruikt vaak DT naven. Deze hebben aan de aandrijfkant (rechter lager in de naafhuls) een ring die je los moet halen om bij de lager te kunnen komen. Daar heb je een speciale dop voor nodig (de ratchet en de 3pawl systeem hebben verschillende doppen)
+1 voor de hub genie. Na heel wat geworstel en gevloek om de end-cap van mijn Bontrager achterwiel los te krijgen ook een hub genie gekocht. Ik hoefde niet van de andere kant te slaan, maar er was wel serieus kracht nodig om de cap los te trekken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Pff respect voor z'n race over het strand. Ben opgegroeid aan de kust dus met m'n oude fiets nog al eens over het strand gereden (no way dat m'n fully daar ooit komt) maar kan niet echt zeggen dat ik het mis. Ben niet z'n duursporter, laat mij maar wat trails af knallen en weer omhoog.

Was ook erg blij dat het weer hier een stuk beter was, met zulk hondenweer vind je mij niet op de fiets :+

Anyway, meer pics meer beter; Tourtje gister eind v/d middag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYTGZacozTCVp6STU_IX3xCXenU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ImOch9dsLMbzLUAtTtlKqqfp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 04-10-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
GoldenSample schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:38:
Pff respect voor z'n race over het strand. Ben opgegroeid aan de kust dus met m'n oude fiets nog al eens over het strand gereden (no way dat m'n fully daar ooit komt) maar kan niet echt zeggen dat ik het mis. Ben niet z'n duursporter, laat mij maar wat trails af knallen en weer omhoog.

Was ook erg blij dat het weer hier een stuk beter was, met zulk hondenweer vind je mij niet op de fiets :+

Anyway, meer pics meer beter; Tourtje gister eind v/d middag.
[Afbeelding]
Heb me naderhand samen met m'n maat ook nog zitten verwonderen dat er vrij veel fully's te zien waren nog. De meerwaarde is 0,0 en je fiets wordt niet gelukkig van de combiantie zout water en zand. Tijdens het afspuiten thuis was de roest al zichtbaar op de gehele drivetrain. Dus alles gronding ontvet en gepoetst, maar toen ik gisterenavond keek zat er weer overal al oppervlakkige roest. Het is echt funest voor je spullen. Blij dat mijn mtb 300 euro was en er vooral is om door de rotzooi te raggen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik heb gisteren nog een half rondje Rijssen gedaan. Flink door de plassen en modder, totdat halverwege mijn achterrem (Hope E4) compleet vast zat. Dat was trailside ook niet meer te fixen dus blokken er uit en naar huis. Een van mijn blokken was compleet op, dus die had lekker lopen schuren tegen de schijf. Pistons lijken ook niet helemaal goed meer te gaan, dus deze week de boel even goed schoonmaken, smeren en nieuwe blokken er in. Heb me op dat halve rondje wel erg vermaakt terwijl ik normaliter niet zo van het natte weer ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-2rESalzKvrai2kTNzmZiN8l_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AgvrRNBevJa2PlBjveLZlADo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Klitse op 04-10-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElGreco schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Net een filmpje van gezien en wat een mooie tool die Unior Hub Genie! Tnx voor de tip.

Dus zonder de lagers eruit te halen, zou ik de code af moeten kunnen lezen. En dan maakt het dus niet uit van welk willekeurig merk ik koop als er maar 6803 2RS op staat? Dan past het altijd? (of elke andere code die op de lagers staat natuurlijk :)).
Wat bedoel je met lager dop? Zijn dat speciale 'dingen' om over de lagers heen te zetten om ze erin te tikken? Heb je een linkje? Ik vind het namelijk niet erg om gereedschap te kopen waar ik de komende jaren plezier aan zal hebben (bovendien vind ik het leuk om alles zelf te doen en meer te leren).

Ik zag op YouTube dat ook vaak met de oude lager de nieuwe lager erin werd getikt. Is dat niets?

Ik heb trouwens de ParkTool HHP-3 pers gekocht voor het vervangen van mijn BB-lagers, maar deze is vast niet ook voor de wiellagers geschikt...?

Het gaat in mijn geval over het voorwiel, dus niets met de body te maken.
Overigens draait mijn voorwiel soepel, niets van rauw of korrelig. Het enige wat er dus 'mis' is, is dat er speling is als ik mijn wiel zijwaarts beweeg (1-2 mm). Dat moet dan toch aan de wiellagers liggen? Of kan het ook ergens anders aan liggen?

Dank voor je uitgebreide uitleg!

[ Voor 3% gewijzigd door Galois op 04-10-2021 14:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:20
Galois schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:05:
[...]

Net een filmpje van gezien en wat een mooie tool die Unior Hub Genie! Tnx voor de tip.

[...]

Dus zonder de lagers eruit te halen, zou ik de code af moeten kunnen lezen. En dan maakt het dus niet uit van welk willekeurig merk ik koop als er maar 6803 2RS op staat? Dan past het altijd? (of elke andere code die op de lagers staat natuurlijk :)).

[...]

Wat bedoel je met lager dop? Zijn dat speciale 'dingen' om over de lagers heen te zetten om ze erin te tikken? Heb je een linkje? Ik vind het namelijk niet erg om gereedschap te kopen waar ik de komende jaren plezier aan zal hebben (bovendien vind ik het leuk om alles zelf te doen en meer te leren).

Ik zag op YouTube dat ook vaak met de oude lager de nieuwe lager erin werd getikt. Is dat niets?

Ik heb trouwens de ParkTool HHP-3 pers gekocht voor het vervangen van mijn BB-lagers, maar deze is vast niet ook voor de wiellagers geschikt...?

[...]

Het gaat in mijn geval over het voorwiel, dus niets met de body te maken.
Overigens draait mijn voorwiel soepel, niets van rauw of korrelig. Het enige wat er dus 'mis' is, is dat er speling is als ik mijn wiel zijwaarts beweeg (1-2 mm). Dat moet dan toch aan de wiellagers liggen? Of kan het ook ergens anders aan liggen?

Dank voor je uitgebreide uitleg!
Die code is de maat en dan past het altijd. Er zit wel verschil in kwaliteit. Probeer iets van SKF/NTN/FAG te vinden. Dat zijn de betere fabrikanten. Lagerkoning is een goed adres.

Bij speling is suspect nr 1 de lagers inderdaad.

Bij het voorwiel zal het meevallen, maar soms komt een stuk van de oude lager ook (gedeeltelijk) vast te zitten in je naaf vanwege het ontwerp. Zie die er dan uit te krijgen zonder de nieuwe lager stuk te tikken.

Die doppen passen precies op de lager zodat de druk evenredig verdeeld wordt en ze zijn zodanig breed dat je ze er altijd uit krijgt als je klaar bent.
Ik bedoel zoiets:
https://www.mantel.com/cema-bearing-lagerpershulp
Er zijn veel merken die dit soort dingen maken. Wheelsmanufacturing, Enduro maar ook Ali zit er vol mee.

Het hangt af van hoe dik de draadeind is van je pers. Als deze minder breed is in diameter dan jouw as, dan kun je die ook wel gebuiken.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 11:04:
[...]

ja.. die korte klimmetjes, waar je echt even kracht moest zetten, dat knarste zo ongelooflijk hard.. :X :X
en mijn achterrem heeft het ook niet echt lekker gedaan de hele wedstrijd, leek op wat druk verlies, (hendel tot het stuur inknijpen), maar uiteindelijk was het de rechter piston die niet meewerkte, je zag gewoon dat allleen de linkerkant aan het duwen was (remschijf zag je bij inknijpen ook naar rechts bewegen..). Gelukkig kunnen fixen door links tegen te houden en zo rechts een beetje gangbaar te maken. binnenkort maar eens goed naar kijken, want optimaal is het nog niet. Ook veel mensen met remblokken heen en weer zien rennen door het rennerskwartier :D, daar zijn er ook wel een paar van opgegaan :D

Hoe is het bij jou verder verlopen?

Bij de top teams zag je weinig verloop in ronde tijden, maar de 2e helft was het echt ploeteren, ik kreeg niet veel meer voor elkaar (van 22 minuten naar 28-30), nou hebben we de laatste 2 ronden ook wel een beetje op 30 gemikt om zo rond de finish tijd over de streep te komen, geen behoefte aan een extra rondje :D
Conditioneel ging het prima! Uiteindelijk gewonnen bij de duo's, gemiddelde rondetijd lag denk ik op 22 minuten, snelste rondje nog onder de 20 minuten weten te duiken. Ik had exact hetzelfde probleem met mijn achterrem! haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
edoappelhof schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:29:
[...]

Conditioneel ging het prima! Uiteindelijk gewonnen bij de duo's, gemiddelde rondetijd lag denk ik op 22 minuten, snelste rondje nog onder de 20 minuten weten te duiken. Ik had exact hetzelfde probleem met mijn achterrem! haha
gefeliciteerd _/-\o_ knappe prestatie, zeker met deze omstandigheden!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
Prulleman schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:39:
[...]

gefeliciteerd _/-\o_ knappe prestatie, zeker met deze omstandigheden!
Thanks! Vanavond eens de schade aan het materiaal opmaken en dan de boel in orde maken voor NK marathon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Vandaag de Maxxis Ardent tubeless skinwall binnengekregen. Helaas een andere kleur als de IKON's die er nu onder liggen. Idee was Ardent voor Ikon achter nu het allemaal wat modderiger gaat worden komende tijd.

Iemand een tip voor een alternatief voor de IKON met dezelfde kleur skinwall als de ardent tubeless? Misschien de Rekon Race kiezen voor achter?

Edit:
Of eventueel gewoon gaan voor een Vittoria Mezcal en icm Barzo.

Edit 2: Mezcal/Barzo besteld

[ Voor 17% gewijzigd door R0y. op 06-10-2021 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 12:38
Ik heb me ingeschreven voor Drenthe200, @wisselwerking gaat me meesleuren. Zaterdag eerst 200km op de racer met een groep en dan verschuif ik mijn focus naar de mtb

[ Voor 38% gewijzigd door 418O2 op 06-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag heerlijk regen ritje gemaakt. Regenjas aan om lekker rondje te crossen. Beetje modder en natte wortels maken afdalingtjes toch net wat leuker ;-) Fiets beetje vol met modder bij thuiskomst, maar tuinslang erover en droog maken en wat olie op de ketting en klaar voor morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfP5xwfgcbc75adUSIS6IUV7z7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGSALuhThUgQbZ3w8Fq06hB4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 06-10-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok. Problmen stapelen zich op met zadelpen.

Naar LBS gebracht, deze zijn een dag bezig geweest om dit ding los te maken van het fram (alu pen, carbon frame). Lukte voor geen meter. Dan maar keuze gemaakt ; afslijpen boven strop en een 27.2 plaatsen in mijn oude pen (heb een 30.9 pen erin zitten).
En toenb kwam volgend probleem. De binnenwand van mijn pen is niet eenduidig van dikt, dit varieert ong tussen 1 en 2 m. Dit levert 2 problemen op
- hij is niet rond aan de binnenkant
- hij is net minder dan 27.2 mm op het smalste punt

Ik heb even geen idee.. Uitfrezen ergens. Zelf uitboren met een 27.5 metaal/alu boor? iemand een idee dat uitvoerbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou even bellen met MTB-works in Rhenen, die doen wel vaker 'onmogelijke' reparaties. Kijken wat hij erover zegt. Anders kan je nog contact opnemen met een bedrijf dat gespecialiseerd is in carbonreparatie. Die zouden een nieuwe seattube kunnen installeren, alleen dan is het de vraag of het de kosten waard is. Denk dat je dan tegen iets van 400-600 euro aan kosten aan kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
1ste tip ga ik zeker eens nalopen, 2de gaat hem zeker niet worden, kan ik net zo goed op zoek naar frame.

Maar thnx voor het meedenken.

[ Voor 40% gewijzigd door maartend op 06-10-2021 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Frame bouwers gebruiken speciale tools om de binnen maat precies goed te krijgen. Een ruimer heet zo'n ding.
Bv
https://www.internet-bike...2dAyzsKlw6BoCpfIQAvD_BwE#

Je zou ook eens kunnen kijken of een custom frame bouwer hier iets mee kan. Michiel is bv een bekende in een Nederlandse MTB wereld
http://projectxii.nl/nl/contact/
(Die heeft ongetwijfeld zo'n tool en de kennis om em te gebruiken)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wow @maartend! Dat is wel extreem zeg! Zoals ik eerder postte heb ik dus ook een zadelpen die niet los te krijgen is (met als verschil dat hij bij mij op de juiste hoogte zit).

Belooft niet veel goeds voor mij! Heb het namelijk zelf al geprobeerd, met zelfs lichte tikjes met hamer. Geen beweging in te krijgen. Ook alu pen in carbon frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27
Wat is een belangrijke tip om dit te voorkomen? Ik hoor vaak dat carbonpasta gebruiken een goed idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
daanb14 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:11:
Wat is een belangrijke tip om dit te voorkomen? Ik hoor vaak dat carbonpasta gebruiken een goed idee vereiste is.
Fixed that for you

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Laatst online: 13-09 22:36
Daan_ schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:01:
Vandaag heerlijk regen ritje gemaakt. Regenjas aan om lekker rondje te crossen. Beetje modder en natte wortels maken afdalingtjes toch net wat leuker ;-) Fiets beetje vol met modder bij thuiskomst, maar tuinslang erover en droog maken en wat olie op de ketting en klaar voor morgen.

[Afbeelding]
Heerlijk toch? ;) Mooi bike ook, is dit een Spectral?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:58:
Frame bouwers gebruiken speciale tools om de binnen maat precies goed te krijgen. Een ruimer heet zo'n ding.
Bv

Je zou ook eens kunnen kijken of een custom frame bouwer hier iets mee kan. Michiel is bv een bekende in een Nederlandse MTB wereld
Contact gezocht en kijken.
Thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Cyclonist schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Heerlijk toch? ;) Mooi bike ook, is dit een Spectral?
In de regen fietsen is geen straf >:) Frame is van een Neuron.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 07-10-2021 08:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Bv

Framebouwer kan dit inderdaad. Goede metaalwerkplaats inprincipe ook (maar zou ik iets voorzichtiger mee zijn voordat je een boer te pakken hebt) goed inspannen (is even werk) en dan uitboren, als je het goed doet valt het ding op gegevenmoment min of meer in elkaar. Of als het echt helemaal vast is, ruim je hem letterlijk uit de weg :+. Zou dus lekker die hele pen er uit laten ruimen ipv z'n halve oplossing.

zit gek genoeg laatste tijd weer te rommelen met m'n zitpositie, krijg last van m'n aanhechting van m'n bovenbeen spieren aan m'n billen (kwaaltje dat ik wel vaker heb, goed rekken en langzaam opwarmen helpt wel wat). Toch m'n zadel wat verder om hoog geknoept (10-15mm) want zit altijd wel wat aan de lage kant. Door m'n opzich wat kleine frame (L maar met m'n 1.88, lange benen, kort lijf en erg lange armen, m'n spanwijdte is 2 meter) staat m'n zadel op m'n Fuel EX dan echt flink hoger dan m'n stuur. Eens kijken hoe m'n rug dat vind, anders toch weer aan de core trainingen en/of een Bar met wat meer dan 27.5mm raise.

Zadel ook maar wat naar voren geschoven, gezien de toch al niet zo stijle zitbuishoek 'effectief' 75.5 graden een stuk vlakker wordt als het zadel verder omhoog gaat. Maar weer eens spelen met instellingen dus.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 07-10-2021 01:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou kijken naar een 800mm bar met 35 of 40mm rise, en eventueel nog 10mm erbij op de stuurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 09:07:
Ik zou kijken naar een 800mm bar met 35 of 40mm rise, en eventueel nog 10mm erbij op de stuurpen.
Precies waar ik naar zit te kijken, over 1.5 week in t weekend even goed stretchen en wat steilere klimmeties sneller op rammen (fiets meestal rustig omhoog en dan vollebak naar beneden, heb anyway maar metertje of 60 hoogteverschil). Als ik last heb komt er eerst een 40mm Riser bar. Die had mogelijk sowieso wel een idee geweest zonder m'n zadel nog hoger te zetten maar om gelijk naar een 60mm te gaan lijkt me wat extreem.

Ook maar eens zoeken naar een zadel met een uitsparing er in. Op lange klims/lange rondes zonder pauze waar het harder gaat krijg ik toch last van gevoelloze edele delen. Helaas gaf het meten van de breedte van de zitbotjes weinig knap resultaat dus dat moet maar even opnieuw als ik weer karton heb. Of even zoeken naar een shop waar ik het kan laten opmeten.

[ Voor 22% gewijzigd door GoldenSample op 07-10-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb zelf een goedkope alu e13 riser bar gekocht, eerst daar mee klooien. Was maar iets van 3 tientjes in de sale. Als het bevalt dan koop ik een keer een Renthal Fatbar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Kom er pas net achter dat mijn MTB standaard een wielsensor heeft _O- Handig wel, hoef ik die niet steeds over te zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:53:
Kom er pas net achter dat mijn MTB standaard een wielsensor heeft _O- Handig wel, hoef ik die niet steeds over te zetten
En die sensor meet of je een wiel hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:51
@Daan_ in de regen fietsen is zeker geen probleem en maakt het soms ook niet even wat uitdagender. Leg volgende keer wel even de fiets op de goede kant neer. Zou jammer zijn als je hierdoor problemen krijgt met derailleur e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Smultie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Smultie schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Wel fijn, zo weet je in ieder geval zeker dat er een wiel in de standaard staat.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Handig! Ik moet nog elke keer zelf kijken. Misschien toch maar eens gaan upgraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Hypernauwkeurig. Registreert snelheid, afstand en tijd.
Automatische registratie van ritgegevens bij beweging zodat je geen knoppen hoeft in te drukken.
Kan tot 30 ritten registeren voordat met de app moet worden gesynchroniseerd.
Draadloos compatibel met Bluetooth en ANT+.
hij houdt dus zelf wel snelheid/afstand bij zonder dat je een headunit nodig hebt. En je kan ook via je telefoon de rit starten, dan heb je wel gps er bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:55
daanb14 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 21:11:
Wat is een belangrijke tip om dit te voorkomen? Ik hoor vaak dat carbonpasta gebruiken een goed idee is.
Carbon pasta is eigenlijk alleen voor carbon in carbon. Voor een carbon zadelpen in een aluminium of stalen frame zal ik anti seize gebruiken. Carbon pasta zorgt alleen voor extra frictie, het helpt helaas niet tegen corrosie.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:27
Binnenkort komt mijn Lux Trail binnen. Het gaat dan om een carbonframe met een metalen Fox Transfer SL Performance Elite dropper er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Miochiel heeft hier materiaal niet voor. Geeft aan dat het eigenlijk machinaal moet. Zijn tip ; in lengte zadelbuis doorzagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Miochiel heeft hier materiaal niet voor. Geeft aan dat het eigenlijk machinaal moet. Zijn tip ; in lengte zadelbuis doorzagen
hmm, dat is jammer.. en gewoon laten zitten zoals ie nu is, net zoals @Galois is dat een optie, of moet ie echt op een andere positie?

Strava

Pagina: 1 ... 160 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic