Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 12:16
Prulleman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

hmm, dat is jammer.. en gewoon laten zitten zoals ie nu is, net zoals @Galois is dat een optie, of moet ie echt op een andere positie?
LAten zitten zou geen probleem zijn, mits de binnenkant niet oveaal zou zijn en ik daarom geen andere zadelpen daar in kan steken. Ik zit nu op 30.9, en binnenkant zadelpen is 26.9-27.2. En dat is dus een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
maartend schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:34:
[...]

LAten zitten zou geen probleem zijn, mits de binnenkant niet oveaal zou zijn en ik daarom geen andere zadelpen daar in kan steken. Ik zit nu op 30.9, en binnenkant zadelpen is 26.9-27.2. En dat is dus een probleem
maar hij is al afgezaagd e.d. ? (ik bedoelde gewoon verder fietsen met de huidige vastgerotte pen)

Strava

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:53

Kluus

Gang is alles

Vandaag in vanwege de nattigheid maar weer eens mijn trainingsrondje opgezocht dit ik van het voorjaar heb afgekeken van Bart Brentjens, die gaat dit rondje ook altijd rijden als het nat weer is geweest. Dit stuk bos is gedeeltelijk heuvelrug, dus hoog, en de rest is een zandvlakte waardoor het daar altijd wel droog blijft: https://www.strava.com/activities/6076590939.

Het alternatief was Zwift maar toch weer blij dat ik hiervoor gekozen heb. Gelijk een paar stukken waar je lekker wat kan oefenen!

En een dorst-achtig (denk ik) dropje. Op de foto lijkt het mee te vallen maar je rijdt eerst in een kuil, die je op de foto niet ziet, waardoor je, met de snelheid van de afdaling ervoor, nog behoorlijk wordt gelanceerd. Deze is altijd leuk oefenen om de balans te houden en netjes op twee wielen te landen (wat mij hier nog vaak genoeg niet lukt) :) :
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/shBjPILqbwgOAl2DDmQIdrCNbJ_j9j0B8aOEAJifA4A-2048x1536.jpg

Een stijl afdalinkje wat je op verschillende manieren kan pakken met de nodige wortels (het ziet er op de foto niet echt stijl uit, maar dat is het wel (vind ik tenminste :+), hier zou een dropper op zich best fijn zijn, ik lig nu haast met mijn buik op het zadel, wat op zich ook werkt):
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/TgrJL-O6lrAvYDvbdzjvC4Y4Ph2sInW00igowJPLwUE-2048x1536.jpg

Ik heb vandaag in ieder geval weer goed mijn best gedaan om die fijne wielen van @ElGreco te slopen, maar dat is me bij lange na nog niet gelukt! _/-\o_

Overigens had ik wel ineens een hond aan mijn kuit hangen, castelli broek gesloopt. Gelukkig verder goed contact met het baasje inmiddels en behalve een beurs gevoel geen echte verwondingen verder dus dat komt wel goed.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 07-10-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

maar hij is al afgezaagd e.d. ? (ik bedoelde gewoon verder fietsen met de huidige vastgerotte pen)
Yeppa, hij is afgezaagd. Met bedoeling er een dunnere in te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:01
R0y. schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:41:
Vandaag de Maxxis Ardent tubeless skinwall binnengekregen. Helaas een andere kleur als de IKON's die er nu onder liggen. Idee was Ardent voor Ikon achter nu het allemaal wat modderiger gaat worden komende tijd.

Iemand een tip voor een alternatief voor de IKON met dezelfde kleur skinwall als de ardent tubeless? Misschien de Rekon Race kiezen voor achter?

Edit:
Of eventueel gewoon gaan voor een Vittoria Mezcal en icm Barzo.

Edit 2: Mezcal/Barzo besteld
Gisteravond Barzo voor en Mezcal achter gemonteerd (tubeless). De band monteren ging super makkelijk, laten ploppen d.m.v. compressor. Daarna tubeless saelant er in gedaan en een nachtje laten liggen. Vanochtend was er enkel wat lucht uit de achterband maar niet veel. Klonk verder wel luchtdicht.

Dit weekend maar eens een proefritje maken. Erg benieuwd naar de bandencombinatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
maartend schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:44:
[...]

Yeppa, hij is afgezaagd. Met bedoeling er een dunnere in te zetten.
Dan zou ik 'm in de lengte doorzagen. Voorzichtig met een multitool/dremel-achtige erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
bas-r schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:14:
[...]

Dan zou ik 'm in de lengte doorzagen. Voorzichtig met een multitool/dremel-achtige erin.
Ben ik mee bezeg, maar dat doe je miet elektrisch. Want dat gaat niet. Nee, je neemt een ijzerzaagblad en gebruikt dat. Is me een klere werk. Gaat wat uurtjes inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 12:46
Nu het de laatste tijd toch zoveel over banden gaat:
Ik heb nu Schwalbe Rapid Rob voor en achter. Ik gebruik m'n MTB in de herfst/wintermaanden als slecht weer fiets op de weg en dan pak ik af en toe een parcours in de buurt mee ( Zoetermeer, Bergschenhoek, Cronenstyn) en in de rest van het jaar ook weleens op een parcours als Leersum/Amerongen. Wat adviseren jullie als band voor mij? Ik zie als relatieve rookie ( heb sinds februari zelf een MTB naast m'n racer) door alle banden opties het rubber bos niet meer.... Ik kwam zelf bijvoorbeeld de Smart Sam tegen van Schwalbe, maar ook daar zijn schijnbaar weer meerdere varianten van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
djiedjie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:50:
Ik heb nu Schwalbe Rapid Rob voor en achter. Ik gebruik m'n MTB in de herfst/wintermaanden als slecht weer fiets op de weg en dan pak ik af en toe een parcours in de buurt mee ( Zoetermeer, Bergschenhoek, Cronenstyn) en in de rest van het jaar ook weleens op een parcours als Leersum/Amerongen. Wat adviseren jullie als band voor mij? Ik zie als relatieve rookie ( heb sinds februari zelf een MTB naast m'n racer) door alle banden opties het rubber bos niet meer.... Ik kwam zelf bijvoorbeeld de Smart Sam tegen van Schwalbe, maar ook daar zijn schijnbaar weer meerdere varianten van?
Klinkt alsof je in de XC hoek naar banden moet gaan kijken, maar dat vul ik dan voor je in.. je moet eigenlijk zelf eerst een bewuste keuze / afweging maken of je lage rolweerstand of grip belangrijker vind. Bij racefiets banden zijn die verschillen al wel merkbaar, maar bij MTB banden kan het verschil enorm zijn, zowel als je ermee op de weg gaat rijden als in het terrein.

Voor licht rollende bandjes ben ik nog tevreden met de Schwalbe racing ralph/ray combinatie, maar anderen rijden graag bv de maxxis ikon, of wolfpack speed of race, en nog veel meer.
Als je wat meer grip wilt, dan kijk je naar 1 stapje meer profiel, voor nederland zou ik niet zomaar een dikke enduro band pakken.

Als je (zoals bij Schwalbe) de keuze hebt tussen een rubber compound van 20-30 euro of de duurdere van 40-50 euro (per band) kies dan wel voor de dure, het rubber heeft meer grip en de casing is flexibeler, waardoor je nog meer grip en minder rolweerstand hebt, doordat de band beter naar de ondergrond vormt. Dit is echt merkbaar!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@djiedjie Wat @Prulleman zegt, hier ook tevreden gebruiker van de Schwalbe Racing Ray/Ralph combi voor het gebruik wat jij noemt, rollen prima op de weg en in het bos kan ik er eigenlijk onder alle omstandigheden mee uit de voeten. Verder zou ik nog wel eens willen gaan experimenteren met een Thunder Burt, maar om mee te beginnen lijkt mij RaRa een veiligere keuze.

Maxxis trekt mij ook wel als ik ooit voor een ander merk zou gaan, is het daar ook niet gebruikelijk om te combineren? Bijvoorbeeld ikon voor en rekon achter of zo? Ik zag dat @Michaelg momenteel Maxxis op zijn nieuwe Lux heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Michaelg was op zijn hardtail ook al overgestapt van ray/ralph naar maxxis (en tevreden, qua gevoel meer grip en minder rolweerstand dan de schwalbe combinatie, als is dat natuurlijk allemaal lastig te vergelijken).

Ik verwacht dat de verschillen allemaal niet zo groot zijn als je in dezelfde category zit.

@Kluus De thunderbirds is wellicht leuk om mee af te wisselen, maar om die nou als enige band op je fiets te hangen gaat wel ver. Als de omstandigheden goed zijn (hardpack), dan ga je er serieus hard mee, ik weet dat veel van de KOMs op de locale routes hier op thunderbirds zijn gereden.

Zelf ben ik niet zo van het wisselen, dus voor mij zijn de thunderbirds niet breed genoeg inzetbaar. Een normale XC band kom ik met slechtere omstandigheden ook nog wel mee weg

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:28:
@Michaelg was op zijn hardtail ook al overgestapt van ray/ralph naar maxxis (en tevreden, qua gevoel meer grip en minder rolweerstand dan de schwalbe combinatie, als is dat natuurlijk allemaal lastig te vergelijken).

Ik verwacht dat de verschillen allemaal niet zo groot zijn als je in dezelfde category zit.

@Kluus De thunderbirds is wellicht leuk om mee af te wisselen, maar om die nou als enige band op je fiets te hangen gaat wel ver. Als de omstandigheden goed zijn (hardpack), dan ga je er serieus hard mee, ik weet dat veel van de KOMs op de locale routes hier op thunderbirds zijn gereden.

Zelf ben ik niet zo van het wisselen, dus voor mij zijn de thunderbirds niet breed genoeg inzetbaar. Een normale XC band kom ik met slechtere omstandigheden ook nog wel mee weg
Ja dat leek mij ook, ik dacht vooral in de zomer. Mijn lokale route is bij droogte een combi van hard en zandbak (gaat gedeeltelijk dwars door een zandverstuiving a la LDD), maar op mul zand moeten de TB's het ook juist erg goed doen lijkt mij toch?

Ik weet het ook nog niet hoor, ben zelf ook wel een voorstander van het gebruik van allrounders waar je verder niet naar om hoeft te kijken, en dan is de RaRa combi inderdaad echt perfect.

Edit: Hoewel je je kan afvragen hoe veel bandenkeus uberhaupt uit maakt in de echte zandbak natuurlijk, mits je niet op een fatbike zit. Meestal toch vooral een kwestie van gewicht verdelen en doorstoempen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 08-10-2021 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
volgns mij maakt het in mul zand qua profiel allemaal neit zoveel uit, breder is beter, verder glij je toch wel een willekeurige kant op.
ik denk dat een thunderbird voor en nadelen hebben in mul zand..meer noppen zullen meer ingraven, wat je eigenlijk niet wilt, maar zonder profiel zal je ook eerder doorslippen als je aanzet.. dus het is eigenlijk nooit goed (tenzij je breder gaat dus)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ja op mijn ht was ik al over op ikons voor en achter. (2.35's). Op de Lux zit standaard een ikon (2.35) voor en een Aspen 2.25 achter. Heb nog te weinig op snelheid gereden om hier echt goed oordeel over te vellen. Maar dat ik meer vertrouwen heb met de ikons 2.35's dan met de ray/Ralph combinatie is zeker. En qua rolweerstand ben ik naar gevoel niks achter uit gegaan.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:09:
Ja op mijn ht was ik al over op ikons voor en achter. (2.35's). Op de Lux zit standaard een ikon (2.35) voor en een Aspen 2.25 achter. Heb nog te weinig op snelheid gereden om hier echt goed oordeel over te vellen. Maar dat ik meer vertrouwen heb met de ikons 2.35's dan met de ray/Ralph combinatie is zeker. En qua rolweerstand ben ik naar gevoel niks achter uit gegaan.
Nice, ook interessant dat er voor, naast ander profiel, ook een bredere band zit standaard. Dat wil ik ook nog wel eens proberen, zeker nu ik voor ook een bredere velg heb. Maarja eerst deze banden maar eens op rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Ja idee is dat de voorband voor meer grip zorgt en de achterband zo min mogelijk weerstand geeft. Die Aspen heeft in het midden ook echt nauwelijks profiel.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

ElGreco schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

Die code is de maat en dan past het altijd. Er zit wel verschil in kwaliteit. Probeer iets van SKF/NTN/FAG te vinden. Dat zijn de betere fabrikanten. Lagerkoning is een goed adres.

Bij speling is suspect nr 1 de lagers inderdaad.

Bij het voorwiel zal het meevallen, maar soms komt een stuk van de oude lager ook (gedeeltelijk) vast te zitten in je naaf vanwege het ontwerp. Zie die er dan uit te krijgen zonder de nieuwe lager stuk te tikken.

Die doppen passen precies op de lager zodat de druk evenredig verdeeld wordt en ze zijn zodanig breed dat je ze er altijd uit krijgt als je klaar bent.
Ik bedoel zoiets:
https://www.mantel.com/cema-bearing-lagerpershulp
Er zijn veel merken die dit soort dingen maken. Wheelsmanufacturing, Enduro maar ook Ali zit er vol mee.

Het hangt af van hoe dik de draadeind is van je pers. Als deze minder breed is in diameter dan jouw as, dan kun je die ook wel gebuiken.
Ik ben er inmiddels achter dat de wiellagers van het type 6902-2RS (merk: NBK) zijn.

Nu dus nog besluiten welk merk, welke kwaliteit ik ga aanschaffen. Zijn er grote kwaliteitsverschillen? Ik heb er best wat extra voor nodig als ik daarvoor betere wiellagers krijg. De prijs van deze wiellagers zijn immers erg laag.

Iemand een tip voor een goed merk?

Bij lagerkoning en neita komen prijzen van een paar euro tot tientjes voor...

https://www.neita.nl/webs...m_id=15&dim_od=28&dim_w=7

[ Voor 5% gewijzigd door Galois op 08-10-2021 13:23 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
djiedjie schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:50:
Met de Ikons (voor en achter) liep ik vooral tegen het feit aan als het allemaal een beetje nat en plakkerig aan het worden is de banden vol lopen. Nu hoop ik met de nieuwe Vittoria combinatie dit wat minder te hebben. Daarnaast miste ik bij de Ikon voor nog wel eens wat grip al is dat waarschijnlijk ook wel een techniek dingetje.

Dus nu de Vittoria combinatie er op en in de zomer weer dubbel IKON want die bandjes bevielen mij toen prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:19:
[...]

Ik ben er inmiddels achter dat de wiellagers van het type 6902-2RS (merk: NBK) zijn.

Nu dus nog besluiten welk merk, welke kwaliteit ik ga aanschaffen. Zijn er grote kwaliteitsverschillen? Ik heb er best wat extra voor nodig als ik daarvoor betere wiellagers krijg. De prijs van deze wiellagers zijn immers erg laag.

Iemand een tip voor een goed merk?

Bij lagerkoning en neita komen prijzen van een paar euro tot tientjes voor...

https://www.neita.nl/webs...m_id=15&dim_od=28&dim_w=7
SKF is dikke prima, die zou ik pakken voor een tientje.

Verder slaat 6902/61902 op de maat (dus daarin heb je inderdaad geen keuze) en "2RS" betekend dat beide kanten afgedicht zijn, dat is bij je huidige lagers ook al zo en dat zou ik inderdaad ook gewoon zo laten (standaard zitten er vaak 1RS lagers in wielen, in ieder geval voor de racer, die vervang ik dan ook altijd voor 2RS wanneer ze versleten zijn).

[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 08-10-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkzell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-09 14:11
Ik heb op mijn Exceed nog de standaard combinatie liggen van Rekon/Aspen (met binnenbanden) en rij daar het hele jaar mee. Ik vind dat de Rekon ook erg snel vol lopen met zand/modder. Op een gezamenlijk rondje zie ik bij vrienden dat de voorbanden daar het profiel dan nog schoon is. Ik ben ondertussen sterk aan het overwegen om naar de Schwalbe RaRa combinatie te gaan, en dan ook meteen tubeless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:47
Ik heb Vittoria Saguaro TLR 29*2,25 er op, maar misschien moet ik die voor de Drenthe200 maar heroverwegen. Als het pittige omstandigheden worden zijn ze misschien wat minder geschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Darkzell schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:52:
Ik heb op mijn Exceed nog de standaard combinatie liggen van Rekon/Aspen (met binnenbanden) en rij daar het hele jaar mee. Ik vind dat de Rekon ook erg snel vol lopen met zand/modder. Op een gezamenlijk rondje zie ik bij vrienden dat de voorbanden daar het profiel dan nog schoon is. Ik ben ondertussen sterk aan het overwegen om naar de Schwalbe RaRa combinatie te gaan, en dan ook meteen tubeless.
Met de Smart Sam die bij mij voor en achter ligt heb ik ook het idee dat het snel volloopt.
Maar ik verwacht ook niet anders van een all-round band.
Op m'n vorige MTB lag achter een Michelin Mud (stond erop) band. Daar nooit last gehad tijdens blubberritten.
Dus ik overweeg ook (als ze op zijn) iets met meer grip te monteren.
Wel interessant om te zien dat 20 jaar geleden gedacht werd dat je juist achter grip moest hebben en dat nu naar voor verschoven is.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Weekendje Limburg en vandaag Valkenburg Houthem en Margraten gedaan. Toch wel even andere koek dan het platte Drenthe. Wel weinig singletracks, veel gravel en heel veel klimmetjes met flink veel stenen.

Morgen Gulpen en Vijlen, kijken hoe de benen daarna voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
pjlgt schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:40:
Hoe ze voelen dan? Zum kloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
Tja, welke banden. Zoveel banden zoveel meningen. Het is toch vaak een compromis en nogal afhankelijk van de omstandigheden. Ik rijd het jaar rond met Vittoria Mezcal. De grip is niet altijd super, maar de rolweerstand vind ik dan wel weer fijn. En dat laatste vind ik toch net wat belangrijkere voor de ritten die ik doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
maartend schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:47:
[...]

Ben ik mee bezeg, maar dat doe je miet elektrisch. Want dat gaat niet. Nee, je neemt een ijzerzaagblad en gebruikt dat. Is me een klere werk. Gaat wat uurtjes inzitten.
Ok. Wat een kolere werk is dat zeg. Heb wat sleufjes, maar niks loopt tot onderkant zadelpen, dus breekt niet los. Ik moet er een strip uitzagen van boven tot beneden (dat betekend dus 2 zaagsnedes) en dan kan ik verder klooien.
Ben dus al stiekem aan het kijken voor een frame/fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 09:07
pjlgt schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 19:40:
Weekendje Limburg en vandaag Valkenburg Houthem en Margraten gedaan. Toch wel even andere koek dan het platte Drenthe. Wel weinig singletracks, veel gravel en heel veel klimmetjes met flink veel stenen.

Dan veel plezier >:)

Ga je het nodige klimwerken aantreffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

maartend schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 22:30:
[...]

Ok. Wat een kolere werk is dat zeg. Heb wat sleufjes, maar niks loopt tot onderkant zadelpen, dus breekt niet los. Ik moet er een strip uitzagen van boven tot beneden (dat betekend dus 2 zaagsnedes) en dan kan ik verder klooien.
Ben dus al stiekem aan het kijken voor een frame/fiets
En dan moet je nog goed opletten dat je niet in het carbon zaagt denk ik, of is dat nog wel te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Kluus schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

En dan moet je nog goed opletten dat je niet in het carbon zaagt denk ik, of is dat nog wel te doen?
Ja dus.

Maar heb een adres vlak bij Brussel gevonden die me mogelijk kan helpen. Infrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
maartend schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Ja dus.

Maar heb een adres vlak bij Brussel gevonden die me mogelijk kan helpen. Infrezen.
Dus nu komt er maar een mooie nieuwe Schmolke zadelpen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ZanielGa schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Nope. Een dropper is de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ZanielGa schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 12:30:
[...]

Zo geweldig zijn die Schmolke pennen met offset niet. Ieder geval als je 81kg weegt ;-) Twee pennen gehad en beide hadden net iets te veel flex Waardoor ik zelfs drie keer mijn zadel mocht gaan zoeken, omdat die eraf gevallen was 8)7 Service was uiteindelijk wel goed. Geld terug gekregen en stuur gehouden.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Daan_ schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 14:32:
[...]

Zo geweldig zijn die Schmolke pennen met offset niet. Ieder geval als je 81kg weegt ;-) Twee pennen gehad en beide hadden net iets te veel flex Waardoor ik zelfs drie keer mijn zadel mocht gaan zoeken, omdat die eraf gevallen was 8)7 Service was uiteindelijk wel goed. Geld terug gekregen en stuur gehouden.
Dat mag wel zo zijn, maar hij kan zo'n carbonnen pen er wel weer uit krijgen als die stuk gegaan is. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Limburg dag 2, Gulpen en Vijlen. Gulpen was al tof, maar Vijlen was wel de kers op de taart. Wel gruwelijk kapot gegaan, maar na 85 km klimmen en dalen over keien, grind, blubber is dat niet heel gek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
pjlgt schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:06:
Limburg dag 2, Gulpen en Vijlen. Gulpen was al tof, maar Vijlen was wel de kers op de taart. Wel gruwelijk kapot gegaan, maar na 85 km klimmen en dalen over keien, grind, blubber is dat niet heel gek.
Vijlen is idd echt pittig voor de benen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:32
@pjlgt je had het beter andersom kunnen doen… ;-) maar lees net dat je het al achter de rug hebt.

Gulpen en Vijlen behoren tot de mooiste routes van NL (als je het mij vraagt) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ooit ook Gulpen en Vijlen na elkaar gefietst. Wel met lunch (en 2 bier, was toen nog niet het plan om nog een ronde te fietsen) er tussen. Traktatie was het Hijgend Hert. Heerlijk koud cola'tje en een borrelplank. Die rit staat toch echt op 1 van alle Nederlandse rondjes. Wat een mooie route. Maar inderdaad, met Gulpen al in de benen niet de makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:19

dragonhaertt

@_'.'

Ik rij al een hele tijd op een oude tweedehands MTB voor woonwerk verkeer en nu ben ik op zoek gegaan naar wat nieuws.
Heeft iemand hier ervaring met de nieuwe Cannondale Trail SL1?

Via fietsplan kan ik redelijk voordelig een nieuwe fiets aanschaffen, de lokale handelaar hier had toevallig een SL1 'tweedehands' in de aanbieding. De fiets is na een maand gebruik ingeruild omdat het de vorige eigenaar niet zo beviel (het mountainbiken, niet de fiets).

Dus een Trail SL1 van een maand oud die ik voor 1350 mee mag nemen.

Nu ga ik hem vooral gebruiken voor woon-werk verkeer (ja, vloeken in de kerk, sorry :X) en wil ik eigenlijk dus wel spatborden en een standaard er op monteren.
Ook een goed slot zou wel fijn zijn, maar dat kan ook een ketting worden.

ZIjn er hier mensen met goede/slechte ervaringen met deze fiets? En is een M frame (ik ben 1.76) misschien iets te klein, of ga ik dat verschil niet merken?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Klitse schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:42:
Ooit ook Gulpen en Vijlen na elkaar gefietst. Wel met lunch (en 2 bier, was toen nog niet het plan om nog een ronde te fietsen) er tussen. Traktatie was het Hijgend Hert. Heerlijk koud cola'tje en een borrelplank. Die rit staat toch echt op 1 van alle Nederlandse rondjes. Wat een mooie route. Maar inderdaad, met Gulpen al in de benen niet de makkelijkste.
We zaten in Berg en Terblijt dus eerst 9 km naar Gulpen en dus die ronde gepakt. Daarna in Gulpen even half uurtje op het terras gezeten en een stuk vlaai + koffie en cola naar binnen gegooid. Daarna van Gulpen naar route Vijlen dus weer een aantal km. Rondje Vijlen en vanaf daar weer terug naar Berg en Terblijt. Daar zat ergens een asfalt klim in waar echt geen einde aan leek te komen. Brugse Zot op het terras bij het hotel smaakte dan ook echt heerlijk.

Volgend jaar denk ik ergens in de buurt van Groesbeek/Nijmegen een weekendje trappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
dragonhaertt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:46:
Ik rij al een hele tijd op een oude tweedehands MTB voor woonwerk verkeer en nu ben ik op zoek gegaan naar wat nieuws.
Heeft iemand hier ervaring met de nieuwe Cannondale Trail SL1?

Via fietsplan kan ik redelijk voordelig een nieuwe fiets aanschaffen, de lokale handelaar hier had toevallig een SL1 'tweedehands' in de aanbieding. De fiets is na een maand gebruik ingeruild omdat het de vorige eigenaar niet zo beviel (het mountainbiken, niet de fiets).

Dus een Trail SL1 van een maand oud die ik voor 1350 mee mag nemen.

Nu ga ik hem vooral gebruiken voor woon-werk verkeer (ja, vloeken in de kerk, sorry :X) en wil ik eigenlijk dus wel spatborden en een standaard er op monteren.
Ook een goed slot zou wel fijn zijn, maar dat kan ook een ketting worden.

ZIjn er hier mensen met goede/slechte ervaringen met deze fiets? En is een M frame (ik ben 1.76) misschien iets te klein, of ga ik dat verschil niet merken?
Als het je dagelijkse fiets is zou ik een fiets nemen met echte spatborden, een standaard, verlichting, een versnellingsnaaf en een kettingkast of een aandrijfriem. Dat is zoveel fijner. De meerwaarde van een MTB hiervoor gebruiken ontgaat me een beetje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:00
Sjoewe schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Als het je dagelijkse fiets is zou ik een fiets nemen met echte spatborden, een standaard, verlichting, een versnellingsnaaf en een kettingkast of een aandrijfriem. Dat is zoveel fijner. De meerwaarde van een MTB hiervoor gebruiken ontgaat me een beetje...
Ik doe het zelf wel, mtb want ontzettend slecht fietspad dat het zandpad wat ernaast ligt vaak beter is. En de grotere veerweg is echt een pro.
Ik heb het afgelopen halfjaar zelfs gekeken naar een fully 2e hands, maar die prijzen :'(

Maar als je glad asfalt hebt ben je echt beter af met smallere banden ja.

[ Voor 7% gewijzigd door Torched op 10-10-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
dragonhaertt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 11:46:

Geen ervaring met die fietsen, maar als je FM hem heeft staan zou ik denken dat je er vast wel een proefrondje op kan maken voor de maat. De lengte indicatie die merken aangeven zijn ook nog wel afhankelijk van lichaamsbouw. Soms kan een groter of klein frame als aangegeven staat beter passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Sjoewe schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 15:53:
[...]

Gewoon omdat ik ze fijn vind fietsen, als het een keertje voorkomt wil ik er wel mee kunnen MTBen en af en toe een stoepje pakken of over onverharde wegen rijden komt ook wel voor.
Zoals ik al zei, vloeken in de kerk waarschijnlijk :>

Ik rij al sinds ik 10 ben op MTB voor dagelijks fietsen.
ZanielGa schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:31:
[...]

Geen ervaring met die fietsen, maar als je FM hem heeft staan zou ik denken dat je er vast wel een proefrondje op kan maken voor de maat. De lengte indicatie die merken aangeven zijn ook nog wel afhankelijk van lichaamsbouw. Soms kan een groter of klein frame als aangegeven staat beter passen.
Ik heb inderdaad al even proef gereden, maar het voelt zo anders dan mijn huidige fiets dat het lastig is om te zeggen of het de juiste is.
In ieder geval zal ik nog een keer de M en dan ook even een L uitproberen voordat ik hem aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:50:
volgns mij maakt het in mul zand qua profiel allemaal neit zoveel uit, breder is beter, verder glij je toch wel een willekeurige kant op.
ik denk dat een thunderbird voor en nadelen hebben in mul zand..meer noppen zullen meer ingraven, wat je eigenlijk niet wilt, maar zonder profiel zal je ook eerder doorslippen als je aanzet.. dus het is eigenlijk nooit goed (tenzij je breder gaat dus)
In zand doet dat profiel amper wat behalve verder ingraven, het zand tussen de noppen zal gewoon over dieper liggend zand gelijden/rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
dragonhaertt schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 19:28:
[...]

Gewoon omdat ik ze fijn vind fietsen, als het een keertje voorkomt wil ik er wel mee kunnen MTBen en af en toe een stoepje pakken of over onverharde wegen rijden komt ook wel voor.
Zoals ik al zei, vloeken in de kerk waarschijnlijk :>

Ik rij al sinds ik 10 ben op MTB voor dagelijks fietsen.

[...]

Ik heb inderdaad al even proef gereden, maar het voelt zo anders dan mijn huidige fiets dat het lastig is om te zeggen of het de juiste is.
In ieder geval zal ik nog een keer de M en dan ook even een L uitproberen voordat ik hem aanschaf.
Zou wel meteen kijken om die 30t en 11x50 te vervangen. Weet niet of het past maar zoiets voor achter is op de weg een stuk aangenamer https://www.bike24.com/p2...?menu=1000,1868,1869,1874

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
apis29 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 23:30:
[...]

Zou wel meteen kijken om die 30t en 11x50 te vervangen. Weet niet of het past maar zoiets voor achter is op de weg een stuk aangenamer https://www.bike24.com/p2...?menu=1000,1868,1869,1874
Nee die heeft een xdr body nodig (niet eens xd voor de eagle gx en hoger cassettes).

De nx/sx eagle passen gewoon op dezelfde freehub body als 8-11 speed Shimano. (11 en 12 speed Shimano is een ander verhaal. Die zijn 1.8 mm breder dan MTB, maar meestal zijn de naven/freehub gelijk en zit er bij MTB een spacer achter. Of een 12 speed weg cassette dezelfde kransjes afstand heeft... Dat durf ik niet te zeggen..)

(Verder moet je er ook geen racefiets van maken, als je niet beter weet is het altijd beter dan een 3 speed naaf versnelling)

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 11-10-2021 07:28 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivocare
  • Laatst online: 09-09 22:49
Prulleman schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 12:50:
Tb kan niet op hele lage druk. Die gaat dan zwabberen. De Racing Ray Speed grip kan wel op hele lage bandendruk goed gebruikt worden als het mul is. Achter TB met mul zand is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Prulleman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:19:
[...]

Nee die heeft een xdr body nodig (niet eens xd voor de eagle gx en hoger cassettes).

De nx/sx eagle passen gewoon op dezelfde freehub body als 8-11 speed Shimano. (11 en 12 speed Shimano is een ander verhaal. Die zijn 1.8 mm breder dan MTB, maar meestal zijn de naven/freehub gelijk en zit er bij MTB een spacer achter. Of een 12 speed weg cassette dezelfde kransjes afstand heeft... Dat durf ik niet te zeggen..)

(Verder moet je er ook geen racefiets van maken, als je niet beter weet is het altijd beter dan een 3 speed naaf versnelling)
Ik vind de 1x12 eagle wel prettig, zo kan ik er af en toe alsnog het bos mee in.
SX en NX zijn voor mijn gebruik goed zat. Ik ben wel fan van SRAM t.o.v. Shimano drivesets. Ik heb nu een 3x9 SRAM (x7?) setje op mijn oude fietsje.

Misschien ga ik besluiten mijn fiets wat kaler te houden. Zeker als ik hem alleen woon-werk gebruik heb ik eigenlijk geen standaard of goed slot nodig.
Als ik de stad in ga kan ik altijd mijn huidige fiets pakken, dit houdt de nieuwe fiets mooi kaal voor MTB werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Thunder Burt is een van m’n favo achterbanden. Moet idd wel genoeg druk in tegen het zwabberen maar rijdt sowieso makkelijk door los zand

Hij slijt wel snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dragonhaertt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

Ik vind de 1x12 eagle wel prettig, zo kan ik er af en toe alsnog het bos mee in.
SX en NX zijn voor mijn gebruik goed zat. Ik ben wel fan van SRAM t.o.v. Shimano drivesets. Ik heb nu een 3x9 SRAM (x7?) setje op mijn oude fietsje.

Misschien ga ik besluiten mijn fiets wat kaler te houden. Zeker als ik hem alleen woon-werk gebruik heb ik eigenlijk geen standaard of goed slot nodig.
Als ik de stad in ga kan ik altijd mijn huidige fiets pakken, dit houdt de nieuwe fiets mooi kaal voor MTB werk.
Dat klinkt als een beter plan inderdaad. Als je de fiets op je werk fatsoenlijk kan stallen is kan je best een "goede" fiets meenemen.. maar een 1600 euro MTB in de stad zetten... Zou ik niet doen.
Een standaard en een slot ook zeker niet als je er mee het bos in gaat.. spatborden, als ze een beetje subtiel zijn kan best.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@ivocare met de juiste omstandigheden rij je dan TB voor en achter, of voor liever meer grip?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Prulleman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:49:
[...]

Dat klinkt als een beter plan inderdaad. Als je de fiets op je werk fatsoenlijk kan stallen is kan je best een "goede" fiets meenemen.. maar een 1600 euro MTB in de stad zetten... Zou ik niet doen.
Een standaard en een slot ook zeker niet als je er mee het bos in gaat.. spatborden, als ze een beetje subtiel zijn kan best.
Op werk hebben we een afgesloten bewaakte stalling, dus dat komt wel goed.
In de stad zou ik deze fiets inderdaad niet neerzetten.

Qua slot wordt het waarschijnlijk een kabel of vouwslot. Spatborden ben ik nog naar op zoek wat degelijk en stevig is.
Achterlampje is ook nog iets wat ik semi-permanent gemonteerd wil hebben, maar nu eerst maar even de fietsplan regeling organiseren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GrooV schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:47:
Thunder Burt is een van m’n favo achterbanden. Moet idd wel genoeg druk in tegen het zwabberen maar rijdt sowieso makkelijk door los zand

Hij slijt wel snel
Is dat dan meer dan bijvoorbeeld een Racing Ralph van dezelfde EVO Super Race serie? Ik merk dat ik die eigenlijk niet onder de 1,5 bar kan rijden, zou dat dan met TBs nog hoger moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Iemand hier wel eens in het Brachterwald gefietst? We gaan volgende week naar Landal in Reuver en ik wil de mtb's mee nemen om met de Kids en rondje te gaan fietsen. Volgens mij zit dat verder niet zo veel moois te fietsen.
Klitse schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 09:42:
Deze kan ik wel een keer zonder de Kids gaan proberen die week.

[ Voor 54% gewijzigd door Noxa op 11-10-2021 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Zaterdag het eerste rondje met de Barzo Mezcal combinatie (tubeless). Voor mijn gevoel sneller dan de Ikons (met binnenband) die er hiervoor op lagen, en de resultaten bevestigde dat gevoel. Strava liet een aantal PR's zien. Naast dat ik sneller was een bak meer grip, zeker voor. Kon de fiets veel meer de bocht in duwen zonder de voorband kwijt te raken op een bepaald moment.

Ik ben dus tevreden. Binnenkort maar eens gaan experimenteren met bandenspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivocare
  • Laatst online: 09-09 22:49
Prulleman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:50:
@ivocare met de juiste omstandigheden rij je dan TB voor en achter, of voor liever meer grip?
Voor en achter TB. Maar ik ben te lui om te wisselen de laatste tijd. Dus rijd ik bijna altijd tb achter en racing ray voor. Beide 2.25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Kluus schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:56:
[...]

Is dat dan meer dan bijvoorbeeld een Racing Ralph van dezelfde EVO Super Race serie? Ik merk dat ik die eigenlijk niet onder de 1,5 bar kan rijden, zou dat dan met TBs nog hoger moeten?
Ja die moet wel meer maar ik doe geen uitspraken over met hoeveel bar je moet rijden, dat ligt volledig aan je gewicht, wielen, rijstijl (en ook de band) :)

Dit zegt Schwalbe er over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7qiMdADRTL-HZK0OchSTra_cSQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iq2y8kIG3gtIwOTRzHPqT4Ek.png?f=fotoalbum_large

Lage druk moet overigens geen doel zijn, je moet de juiste band op de juiste druk zetten.

Mensen willen allround banden en gaan deze dan zo laag mogelijk op druk zetten om meer grip te hebben. Neem dan een andere band.

Ik reed overigens met een fully alleen TB achter, hele seizoen door heel NL (ook zuidlimburg). Alleen bij echte modder had ik te weinig grip. Maar goed dan ga je toch al niet meer snel.

Nu overgestapt naar Continental

[ Voor 20% gewijzigd door GrooV op 11-10-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

GrooV schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:00:
Mensen willen allround banden en gaan deze dan zo laag mogelijk op druk zetten om meer grip te hebben. Neem dan een andere band.
Waarom zou ik mijn banden niet op een zo laag mogelijke druk willen rijden dan?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Demo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
Omdat het afhankelijk is van de ondergrond.

Ik rijd op de ene baan rustig met 1.3 bar, maar ga dat niet proberen op een baan in de Ardennen met een flinke afdaling met grote keien bv.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Galois schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Omdat het afhankelijk is van de ondergrond.

Ik rijd op de ene baan rustig met 1.3 bar, maar ga dat niet proberen op een baan in de Ardennen met een flinke afdaling met grote keien bv.
Maar dan gaat je waarschijnlijk wel op een zo laag mogelijke druk rijden voor dat gebied. Een zo laag mogelijke druk is altijd relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ZanielGa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Maar dan gaat je waarschijnlijk wel op een zo laag mogelijke druk rijden voor dat gebied. Een zo laag mogelijke druk is altijd relatief.
Dat klopt vaak wel, maar niet altijd. Als je over asfalt wilt rijden dan wil je wel iets harder rijden dan 'zo laag mogelijk voor dat gebied' :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZanielGa
Galois schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:14:
[...]

Dat klopt vaak wel, maar niet altijd. Als je over asfalt wilt rijden dan wil je wel iets harder rijden dan 'zo laag mogelijk voor dat gebied' :)
Maar "niemand" hier wil over asfalt rijden. Die mensen zitten allemaal in het wielren topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 08:46:
[...]

1x12 is het probleem ook niet maar met een 30t voor ga je achter de meeste tijd alleen je kleine kransjes gebruiken/verslijten (en met wat kleinere sprongen ertussen vind je ook makkelijker de 'lekkere versnelling'). Misschien even aflezen wat je nu het vaakst denkt te gebruiken qua combinatie voor en achter en dan omrekenen (30t is bijna hetzelfde als je kleinste blad voor van je 3x7, denk niet dat je die nu ooit aangeraakt hebt ;) )
Prulleman schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 07:19:
[...]
Dat wel natuurlijk :D

[ Voor 11% gewijzigd door apis29 op 11-10-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@dragonhaertt Mag ik even vragen? Ga je uberhaupt mountainbiken met dat ding? Want als het puur woonwerk is dan weet ik misschien een zoekrichting waarbij je het beste van beiden krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GrooV schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:00:
[...]

Ja die moet wel meer maar ik doe geen uitspraken over met hoeveel bar je moet rijden, dat ligt volledig aan je gewicht, wielen, rijstijl (en ook de band) :)

Dit zegt Schwalbe er over:

[Afbeelding]

Lage druk moet overigens geen doel zijn, je moet de juiste band op de juiste druk zetten.

Ik reed overigens met een fully alleen TB achter, hele seizoen door heel NL (ook zuidlimburg). Alleen bij echte modder had ik te weinig grip. Maar goed dan ga je toch al niet meer snel.

Nu overgestapt naar Continental
Waar haal je dat Schwalbe tabel eigenlijk vandaan?

Voor de rest is natuurlijk gewicht belangrijk. Overigens vind ik het wel grappig om te zien dat er nog steeds veel mensen zijn die geloven dat smalle banden sneller rollen. Iets dat op ongelijk terrein simpelweg niet waar is en met lagere drukken al helemaal niet het geval is.
Tenzij je in de bagger zit, op relatief gladde hardpack of het stuurgevoel niet fijn vind (snap dat sommigen de 2.6 die ik bijvoorbeeld rijd wat vaag vinden), rijd dan gewoon lekker iets in de range 2,4 - 2,6
Demo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 11:39:
[...]
Definieer 'laag mogelijk', maar zoals gemeld; glad hardpack. Daar rijd je op 1 bar je velgen nog steeds niet kapot.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 11-10-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Torakk schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:25:
@dragonhaertt Mag ik even vragen? Ga je uberhaupt mountainbiken met dat ding? Want als het puur woonwerk is dan weet ik misschien een zoekrichting waarbij je het beste van beiden krijgt.
Ja, maar heel af en toe.
Als je andere aternatieven hebt neem ik die ook graag in overweging! Wat dikkere banden en voorvork vering zijn daarbij wel een harde must voor mij. Ik neem nogal eens een wat avontuurlijkere route naar werk, maar echt MTBen is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
dragonhaertt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Ja, maar heel af en toe.
Als je andere aternatieven hebt neem ik die ook graag in overweging! Wat dikkere banden en voorvork vering zijn daarbij wel een harde must voor mij. Ik neem nogal eens een wat avontuurlijkere route naar werk, maar echt MTBen is dat niet.
Gravelracer?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@dragonhaertt nou kijk. Afgelopen weekend heb k mn "project" afgerond. en dat is een sportfiets. En het is echt een heel leuk ding. de houding etc is net als een mountainbike en er zitten 1,75 inch banden onder. breed zat om het comfortabel te houden zonder megaveel rolweerstand. en geen vering enzo want dat doet helemaal niks op asfalt. Ik heb namelijk voor ogen dat ik dat ding voor woonwerk wil gebruiken. moet er nog spatborden opzetten en nog een houdertje voor de voorlamp regelen.

Heb een voorlamp van Magicshine. die gebruiken een garmin bevestiging. ideaal omdat er heel veel opties zijn om een nette houder te vinden.

De onderdelen die erop zitten zijn helemaal niet duur. 7 speed. de reden is ook omdat het voor woonwerk is. als die ketting op is kost het me nog geen 10 euro voor een nieuwe. die cassette is ook heel goedkoop. ik kan er een hele dure set op zetten maar dan is het ook duur om te vervangen. vandaar geen 12speed enzo.

Zie hier de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21461213/p5pb21461213.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21461212/p5pb21461212.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21461211/p5pb21461211.jpg
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21461210/p5pb21461210.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Torakk op 11-10-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Op zich ook wel een idee inderdaad. Zelf geen ervaring mee, maar misschien moet ik er eens eentje proberen van de week.
Geen voor-vering ga ik misschien wel missen, ik vraag me af wat er gebeurd als ik stoepranden of single-track probeer met een ongeveerde voorvork.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

dragonhaertt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 15:02:
[...]

Op zich ook wel een idee inderdaad. Zelf geen ervaring mee, maar misschien moet ik er eens eentje proberen van de week.
Geen voor-vering ga ik misschien wel missen, ik vraag me af wat er gebeurd als ik stoepranden of single-track probeer met een ongeveerde voorvork.
Ik heb ook een gravelracer die ik met name als woon-werk fiets gebruik, daar is het de ideale fiets voor vind ik: - - Nokjes voor full-frame spatborden(!!). Eventueel zelfs een baggagedrager.
- Dropper bars vind ik ook fijn als je lange stukken woon-werk moet door de polder bijvoorbeeld.
- Bredere banden om af en toe een onverhard pad in te kunnen schieten of zoals nu als er veel meuk op de weg ligt. Ook nog lekbestendiger.

Kortom voor puur woon-werk vind ik gravel racers echt ideaal. Maar ik dan spreek ik wel vanuit de luxe positie dat ik voor mijn sportieve doeleinden een specifieke MTB en een goede racer heb die ik niet zou kunnen missen omdat mijn gravelracer op prestatie gebied dan toch wel tekort schiet.

Het kan echter wel hoor, singletracks met een gravelracer, genoeg die het doen, ook hier op het buurtopic volgens mij. Het hobbelt wat meer en je zal de echte technische passages moeten afstappen/heel voorzichtig rollen. Het zal er ook aan liggen wat voor banden je onder je gravel racer kan zetten, het is nogal een breed begrip aan het worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 11-10-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Michaelg schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:09:
Ik heb mijn MTB afgeleverd gekregen met Ikons (wel de cheape draadbandversie), maar ik vond ze in modderige omstandigheden wat sketchy voor. Ik heb toen de boel vervangen voor een Schwalbe RaRa / NoNi combi. Die laatste vond ik dan in de zomer bij hardpack of mulle omstandigheden weer niet heel geweldig, relatief veel weerstand en in mul zand niet fantastisch. Sinds enkele maanden de nieuwe RaRa achter op samen met een Racing Ray voorop en dat bevalt tot nu toe dikke prima. Net een tandje meer profiel dan de Ikons en toch niet zwaar qua rolweerstand.

Waarschijnlijk heeft een goede techniek i.c.m. een niet te bange rijder meer effect op de snelheid in bochten dan dure banden in combinatie met gebrek aan techniek en/of wat angst, maar dat terzijde :+

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
[...]

Hoezo geen voor-vering? https://www.canyon.com/en...venture/grizl-suspension/
Maar goed, dat zal wel buiten budget zijn ;) . Hoe dan ook zou ik het zeker eens proberen (een gravel bike), zeker als 90% van je ritten woon werk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Klitse op 11-10-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Klitse schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Hoezo geen voor-vering? https://www.canyon.com/en...venture/grizl-suspension/
Maar goed, dat zal wel buiten budget zijn ;) . Hoe dan ook zou ik het zeker eens proberen (een gravel bike), zeker als 90% van je ritten woon werk is.
Bedankt voor de tips in ieder geval!
Het budget is <1500e als het even kan. Dus dit is inderdaad iets te veel voor mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

dragonhaertt schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:28:
[...]

Ja, maar heel af en toe.
Je zou ook nog naar hybride fietsen kunnen kijken.
Vaak een mix tussen moutainbike en racefiets maar wel met fatsoenlijke spatborden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

De wereld zal dan onherroepelijk imploderen!
Met een klein beetje techniek zijn singletracks prima te doen zonder voorvering, als je je rijstijl een klein beetje aanpast. Omgekeerd kun je met vering ook je velg in een taco veranderen op een stoeprand.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
[...]

Dat is geen enkel probleem hoor. Ik heb zelf een endurance racefiets (Trek Domane AL5 2021) en daar fiets ik ook rustig mee over een singletrack. En springen heb ik ook al regelmatig gedaan (gaat makkelijk als je wat snelheid hebt O+). Dus daar zou ik mij niet al te veel zorgen over maken.

De Trek die ik heb is ook geschikt voor spatborden. Het frame heeft daar bevestigingspunten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
GoldenSample schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 12:26:
[...]

Waar haal je dat Schwalbe tabel eigenlijk vandaan?

Voor de rest is natuurlijk gewicht belangrijk. Overigens vind ik het wel grappig om te zien dat er nog steeds veel mensen zijn die geloven dat smalle banden sneller rollen. Iets dat op ongelijk terrein simpelweg niet waar is en met lagere drukken al helemaal niet het geval is.
Tenzij je in de bagger zit, op relatief gladde hardpack of het stuurgevoel niet fijn vind (snap dat sommigen de 2.6 die ik bijvoorbeeld rijd wat vaag vinden), rijd dan gewoon lekker iets in de range 2,4 - 2,6

[...]

Definieer 'laag mogelijk', maar zoals gemeld; glad hardpack. Daar rijd je op 1 bar je velgen nog steeds niet kapot.
Gewoon op de website van Schwalbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Tl;dr: weet iemand het typenummer van de derailleurhanger van een Focus Whistler SL uit 2018?

Ik heb me rot gezocht naar service manuals en specificaties, maar kan helaas niet vinden wat ik zoek. Ik dacht de juiste te hebben gevonden in de vorm van de GH-216, maar die past niet. Ik heb helaas geen schuifmaat op dit moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmH37eCt-N2lBYWk-ZsaAmjriJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGiPSsXwGAGBFgzJExg2rzNy.jpg?f=fotoalbum_large, links de gh216 die niet past en rechts de gebroken hanger.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWTyzicaAxFtg83-mCtxcuA7RsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l6W8XwsSUbAoIG66ayhZ7u2i.jpg?f=fotoalbum_large, close-up en de maat van het ding op een dimensie ( ik weet niet hoe die dingen normaal worden gemeten).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYCTGBEMwVac1XTP7ZGmfujR5oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sh9IJ8OKrkLJHBSHb42FuzPj.jpg?f=fotoalbum_large, andere kant van t ding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49ghHNbqvbDpqocWLeeaWucBO50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zZUktc49aQpr6cdkEhSIh4H.jpg?f=fotoalbum_large, het perspectief vertekent wat aan de linker kant, maar het dikke stuk is zo'n 2.7/2.8cm lang.

[ Voor 12% gewijzigd door Arie- op 11-10-2021 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Arie- schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:58:
Tl;dr: weet iemand het typenummer van de derailleurhanger van een Focus Whistler SL uit 2018?

Ik heb me rot gezocht naar service manuals en specificaties, maar kan helaas niet vinden wat ik zoek. Ik dacht de juiste te hebben gevonden in de vorm van de GH-216, maar die past niet. Ik heb helaas geen schuifmaat op dit moment.
Ik heb even zitten zoeken en weet het niet helemaal zeker, maar volgens mij zou het een KD325914004 moeten zijn.

[edit] Wel heerlijk dat die dingen overal hetzelfde zijn en er niet 5 millioen verschillende soorten hangers zijn. Dat zou dingen toch wel lastig maken.

[ Voor 12% gewijzigd door ZanielGa op 11-10-2021 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Arie- schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:58:

[Afbeelding], links de gh216 die niet past en rechts de gebroken hanger.
[Afbeelding], close-up en de maat van het ding op een dimensie ( ik weet niet hoe die dingen normaal worden gemeten).
[Afbeelding], andere kant van t ding.
[Afbeelding], het perspectief vertekent wat aan de linker kant, maar het dikke stuk is zo'n 2.7/2.8cm lang.
https://www.bike-componen...r-Hanger-for-Bold-p65477/

Blijkbaar toch de KD325914004 zoals hier te zien op een 2019 model FOCUS-MY19-XX-Explo-WHISTLER-EN.pdf (als je daarop zoekt echter krijg je van alles en nog wat te zien behalve de juiste O-) )

[ Voor 23% gewijzigd door apis29 op 11-10-2021 20:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Nog even wachten tot iedereen over is op https://www.sram.com/en/sram/models/ac-drhg-mtb-a1 dan kunnen ze daarna weer wat nieuws verzinnen :X

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Betwijfel echt of dat de nieuwe standaard gaat worden. Denk dat we er gewoon 1 standaard bij gaan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

apis29 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

https://www.bike-componen...r-Hanger-for-Bold-p65477/

Blijkbaar toch de KD325914004 zoals hier te zien op een 2019 model FOCUS-MY19-XX-Explo-WHISTLER-EN.pdf (als je daarop zoekt echter krijg je van alles en nog wat te zien behalve de juiste O-) )
Ja precies, maar die gekke uitstulpingen zijn zo te zien voor de sier, hier nog een bij bike components, zelfde part number maar wel vlak:
https://www.bike-componen...nger-for-Whistler-p65476/

Anyway, zekere voor het onzekere zou ik die van @apis29 nemen ja, die is echt exact hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik dank u allen hartelijk. Ik word denk ik oud, m'n Google skills beginnen me in de steek te laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Kluus schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 21:03:
[...]

Ja precies, maar die gekke uitstulpingen zijn zo te zien voor de sier, hier nog een bij bike components, zelfde part number maar wel vlak:
https://www.bike-componen...nger-for-Whistler-p65476/

Anyway, zekere voor het onzekere zou ik die van @apis29 nemen ja, die is echt exact hetzelfde.
Daar kwam ik idd ook steeds op uit in eerste instantie en wat Chinese varianten, het plaatje in de pdf is echter precies die

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VEffvjeL51XimadDcGhbgEM459U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TH8yYqqegKgQgvRgVYItnYOn.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7a_g9Kr2cr0RdlAjoDefUQ9-0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sgqZH5jH9dk9WMlfVfbCZQW7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:44:
Betwijfel echt of dat de nieuwe standaard gaat worden. Denk dat we er gewoon 1 standaard bij gaan hebben.
Zijn toch wel wat fietsen die er mee rijden. Meeste nieuwere Trek Frames bijvoorbeeld, m'n 2020 Fuel EX bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

Sjod

Ik ben goed luisterend

Ik heb nu een Deore 1x11 (M5100), met een 32t voor. Helaas mis ik echt de zwaardere versnellingen. Ik reed met 3x9 ook vaak op het grote blad.

Nu wil ik voor de 32t vervangen. Ik twijfel alleen tussen de 34t of kan ik beter direct naar 36t gaan ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
Sjod schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:33:
Ik heb nu een Deore 1x11 (M5100), met een 32t voor. Helaas mis ik echt de zwaardere versnellingen. Ik reed met 3x9 ook vaak op het grote blad.

Nu wil ik voor de 32t vervangen. Ik twijfel alleen tussen de 34t of kan ik beter direct naar 36t gaan ?
speel eens hiermee:
https://www.ritzelrechner...1,24,28,32,37,46&UF2=2328
(cassette is misschien niet precies de juiste, maar je kleine kransjes zijn ongetwijfeld gelijk 11, 13, 15)

bij 90 rpm op je 11T ga je dus 36,6km/u of 38,9km/u met een 34T of 41,1km/u met een 36T voor.

Ik rij zelf met een 34 + 11-42, normaal 8 km van en naar het bos over de weg, maar soms ook langere stukken over de weg, soms naar 013 (22 km) ook een keer naar LDD (28 km) en een keer naar Zeeland heen en terug (2x 107 km). ik moet zeggen dat het allemaal prima te doen op de weg in de 11 of 13.
Als je echt sterk bent EN echt veel op de weg rijd (of altijd in een groepje op de weg rijdt) dan kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is, maar voor normale stervelingen is een 32 vaak al genoeg hoor..

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
En even uitzoeken of een 36t past. Sommige frames gaan maar tot 32t of 34t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:09:
[...]

speel eens hiermee:
https://www.ritzelrechner...1,24,28,32,37,46&UF2=2328
(cassette is misschien niet precies de juiste, maar je kleine kransjes zijn ongetwijfeld gelijk 11, 13, 15)

bij 90 rpm op je 11T ga je dus 36,6km/u of 38,9km/u met een 34T of 41,1km/u met een 36T voor.

Ik rij zelf met een 34 + 11-42, normaal 8 km van en naar het bos over de weg, maar soms ook langere stukken over de weg, soms naar 013 (22 km) ook een keer naar LDD (28 km) en een keer naar Zeeland heen en terug (2x 107 km). ik moet zeggen dat het allemaal prima te doen op de weg in de 11 of 13.
Als je echt sterk bent EN echt veel op de weg rijd (of altijd in een groepje op de weg rijdt) dan kan ik me voorstellen dat het niet genoeg is, maar voor normale stervelingen is een 32 vaak al genoeg hoor..
Ik was toevallig dit weekend nog uitgespint met mijn 34-10, eigenlijk een van de eerste keren dat ik zwaarder wilde schakelen maar er achter kwam dat dat niet meer ging. Maar dat was op een rechte verharde afdaling (verbindingsstuk van de routes Amerongen en Rhenen, Defensieweg), in de praktijk komt dit inderdaad nauwelijks voor, zeker niet in het bos. Ik zou ook zeggen max 34 dus (maar ik heb dus wel een 10 als kleinste ;)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Ik rij zelf met een 36t. Niet eens zozeer vanwege de topsnelheid maar meer om wat hoger (midden) op de cassette te rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
nog een toevoeging, met een groter blad vergroot je niet je bereik, maar je verschuift het enkel (bij een groter blad dus ten koste van je klim versnellingen). In NL niet zo snel een probleem, en met de moderne wide range cassettes (10-51 bij shimano of 10-52 bij SRAM) ook niet direct, maar als ik zelf met mijn 34x42 een lange klim in de Ardennen moet doen, dan gaat dat op een gegeven moment toch wel een beetje pijn doen.

Je moet er dan rekening mee houden dat je voor een buitenlandtripje weer een kleiner blad moet steken.

(verder kan je beter een keer uitspinnen op een afdaling dan afstappen op een klim, maar dat is persoonlijke mening)

(en kluus en michael zitten wel in de categorie "sterk" zeg maar, met een 300+ FTP 4+ w/kg)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 12-10-2021 12:44 ]

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sjod schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:33:

Zoals @Klitse al aangeeft zou ik eerst kijken tot hoever je kunt gaan. Qua grote van kettingblad op je fiets.

Denk dat er ergens ook een balans moet zijn. Het gaat natuurlijk niet alleen om de snelste te zijn, maar als je op routes rijd met nodige hoogte meters. Wil je ook graag boven kommen zonder (onnodig) te stoempen. En natuurlijk hoe gebruik je met je kettingblad het bereik van je cassette.

Heb al vaker mensen in mijn omgeving gehad die keuze hebben gemaakt voor grootste kettingblad dat paste op hun fiets, om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat ze weer te kort kwamen op routes met nodige hoogtemeters. Als je conditie/kracht en je fiets het toelaat. Dan is het simpel doen (y)

Fiets zelf veelal lokale routes met nodige hoogtemeters en ben geen topsporter. Zondag en gisteren een lusje van 22km en 600+ hm gedaan. Met de fully die voorzien is van 30T en 10-50. Met 34T zou ik er niet aan moeten denken. 32T kan nog, maar merk dat ik op de klimmetjes die ik doe een voorkeur heb voor 30T. Op XC HT kom ik weg met een 32T en zelfs een 34 op een 10-51, maar dat is ook weer compleet andere fiets als de (trail( fully

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 12-10-2021 15:49 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
ZanielGa schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:44:
Wordt idd gewoon weer een extra standaard :P

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fimgs.xkcd.com%2Fcomics%2Fstandards.png&f=1&nofb=1

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:38:
Ik rij zelf met een 36t. Niet eens zozeer vanwege de topsnelheid maar meer om wat hoger (midden) op de cassette te rijden.
Maar rij je dan juist niet meer op de kransjes die op het "blok" zitten? Ik weet zelf ook nog niet of dat handig is hoor, maar met die dure 12 speed cassettes zou het ook een strategie kunnen zijn om op een gegeven moment losse kransjes te gaan vervangen wanneer ze versleten zijn. Maar dan moet je het blok dus wel een beetje ontzien.

Edit: Volgens mij rij jij eigenlijk gewoon met een 36 omdat dan dat mooie XTR kettingblad beter opvalt. O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 12-10-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Hmmm ja vanuit slijtage is dat inderdaad wel een goed argument. Nooit zo over nagedacht eigenlijk 😅.

Edit : en nee het is geen echte xtr dus daarom doe ik het zeker niet. Haha

[ Voor 27% gewijzigd door Michaelg op 12-10-2021 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:52:
[...]

Maar rij je dan juist niet meer op de kransjes die op het "blok" zitten? Ik weet zelf ook nog niet of dat handig is hoor, maar met die dure 12 speed cassettes zou het ook een strategie kunnen zijn om op een gegeven moment losse kransjes te gaan vervangen wanneer ze versleten zijn. Maar dan moet je het blok dus wel een beetje ontzien.
ja lastig.. de grote kransjes zijn weer van zachter materiaal en zullen weer sneller slijten, waardoor het relatief misschien wat gelijkmatiger slijt.. hoewel ik volgens mij nu in de fase zit, waarbij de ketting en kleine kransjes lekker ver versleten zijn, maar op elkaar nog goed werken, maar de grotere kransjes knarsen behoorlijk bij kracht zetten, ik denk dat de ketting te ver op is voor die tandwielen.. gelukkig gebruik ik ze niet zo vaak :)

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit losse kransjes gekocht, vaak is daar ook moeilijk aan te komen en blijft het ook een gok of je met een werkende combinatie uitkomt.. (maar wellicht wel de moeite waar bij 150+ euro casettes.....)
dus ja.. lastig

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Als mijn auto en beurt heeft gehad, dan merk ik ook nooit verschil met daarvoor, maar onderhoud is uiteraard van belang.

Mijn mijn voorvork hetzelfde. Hij is nu 5 jaar oud en nog nooit een beurt gehad. Oa. door verhalen hier heb ik 'm tijdje terug weggebracht voor volledig onderhoud. Hij doet het net zo goed als hiervoor en ik merk geen enkel verschil...

Degene die het onderhoud gedaan heeft gaf aan dat de vork er prima uitzag. Hij heeft wel dus 400-500 uur gehad ipv de 200 uur die 'zou moeten'. Vind namelijk de prijs voor dit onderhoud erg hoog in vergelijking tot de prijs van zo'n vork. Ik heb een Reba RL die dus 400-500 euro kost.

Kans is aanwezig dat ik 'm vanaf nu op ga rijden zonder nog zo'n onderhoudsbeurt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 12:57:
[...]Ik heb zelf in ieder geval nog nooit losse kransjes gekocht, vaak is daar ook moeilijk aan te komen en blijft het ook een gok of je met een werkende combinatie uitkomt.. (maar wellicht wel de moeite waar bij 150+ euro casettes.....)
Bij de Nederlandse webshops niet te vinden, maar wel volop bij de Duitse (al kan het zijn dat met de huidige leveringsproblemen specifieke kransjes slecht te krijgen zijn). Vorig jaar na kettingvervanging had ik doortrappen op slechts een van de kransjes. Deze vervangen en nul problemen verder gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Galois schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:27:
Degene die het onderhoud gedaan heeft gaf aan dat de vork er prima uitzag. Hij heeft wel dus 400-500 uur gehad ipv de 200 uur die 'zou moeten'. Vind namelijk de prijs voor dit onderhoud erg hoog in vergelijking tot de prijs van zo'n vork. Ik heb een Reba RL die dus 400-500 euro kost.

Kans is aanwezig dat ik 'm vanaf nu op ga rijden zonder nog zo'n onderhoudsbeurt :)
Als je het laat doen is het wel prijzig ja. Daarom doe ik het zelf, revisieset kost je twee tientjes en je hebt er niet of nauwelijks speciaal gereedschap voor nodig. Dat het er nu nog goed uitziet ondanks gebrekkig onderhoud betekent niet dat bij een opvolger van deze vork er niet na 100 uur een zandkorrel verkeerd kan schieten omdat je seals droog staan en je hele vorkpoot vol krassen trekken. Dat kan natuurlijk ook gebeuren als je je vork wel braaf op de genoemde intervallen (laat) onderhouden, maar de kans is wat kleiner.

Pagina: 1 ... 161 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic