Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 144 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Was opzoek naar nieuwe kniebeschermers en de gewenste FOX niet te vinden. Uitgekomen bij een paar 100% Teratec die nog eens in de aanbieding waren. Scheelde weer 24,- Zit zoals vaak tussen maat. M en L in. L zat iets te ruim en M iets te strak. Uiteindelijk gekozen voor M. Gezien veel reviews aangeven dat ze nog iets wijder worden. Eerste rit van uur erop zitten en zitten prima. Zelfs iets beter dan mijn oude FOX.

[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 24-06-2021 16:13 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40

Roozzz

Plus ultra

NewbieNeo schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:14:
[...]

Werkt prima met een zadeltasje als deze of deze. :)
Eens, wel een kwestie van een beetje opletten op de clearance tussen de band en het tasje. Zeker op een full-sus kan dat nog wel eens krap worden met de dropper omlaag en benutting van de volledig travel. Dan moet je tasje niet te groot zijn :+

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:44

Kluus

Gang is alles

Wat ik me vandaag ineens af vroeg tijdens het MTBen! Ik merk aan mijzelf dat ik in de aanvalshouding een duidelijke voorkeur heb om de linkervoet voor te hebben. Uiteraard komt het best wel eens voor dat het niet anders uit komt en ik rechts voor heb, maar links voelt op een of andere manier veel stabieler/natuurlijker en is mijn standaard houding als ik kan “kiezen”.

Beetje nutteloze vraag maar hebben jullie dit ook (eventueel uiteraard juist andersom) of ben ik gewoon raar hierin? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:03
Kluus schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:40:
Wat ik me vandaag ineens af vroeg tijdens het MTBen! Ik merk aan mijzelf dat ik in de aanvalshouding een duidelijke voorkeur heb om de linkervoet voor te hebben. Uiteraard komt het best wel eens voor dat het niet anders uit komt en ik rechts voor heb, maar links voelt op een of andere manier veel stabieler/natuurlijker en is mijn standaard houding als ik kan “kiezen”.

Beetje nutteloze vraag maar hebben jullie dit ook (eventueel uiteraard juist andersom) of ben ik gewoon raar hierin? :+
Ben je rechts dominant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
zo'n gereedschapsbidon moet ik eens een keer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Met mijn handen ben ik rechts ja…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
uiteraard, net zoals met snowboarden, skateboarden, voetballen, heb je ook met fietsen een dominant been :)
heb weleens iemand gehoord die bewust zijn andere been voor ging zetten (op rechte stukken) om dat meer te trainen ipv enkel in de juiste bocht (en zo dus de "verkeerde" bochten makkelijker te kunnen doen.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 11:03
Kluus schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 15:42:
[...]

Met mijn handen ben ik rechts ja…
Als je dan links voor hebt dan balanceer je meer op je rechterbeen waarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Een voorkeursbeen hebben is niet raar. Zoals genoemd is dat bij skateboarden ook zo (regular/fakiegoofy) en heb het zelf bij sprinttrainingen gehad met het instellen van de startblokken. Om je voorkeursvoet te bepalen kan je ook iemand vragen om een ruk aan je arm te geven (waardoor je naar voren stapt). Doe dat met je ogen dicht en je reageert instinctief met je linker of rechtervoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Bij het voetballen ben ik zo rechts als maar kan, maar dat betekent dat mijn linkerbeen mijn standbeen is, over het algemeen ook krachtiger dan mijn rechterbeen. Rechts is dan wel weer beter gecoördineerd, dat wel. Maar ik heb ook een (lichte) voorkeur voor linkerbeen voor.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ahja eigenlijk wel logisch dan. Wel een interessant idee om er expliciet op te trainen ja :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Sherlock schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:16:
Bij het voetballen ben ik zo rechts als maar kan, maar dat betekent dat mijn linkerbeen mijn standbeen is, over het algemeen ook krachtiger dan mijn rechterbeen. Rechts is dan wel weer beter gecoördineerd, dat wel. Maar ik heb ook een (lichte) voorkeur voor linkerbeen voor.
ik zat al te denken hoe het ook al weer zit, ik voetbal niet echt, maar als ik een balletje met de kids trap, dan trap ik beter met links (schrijf rechts..) en skateboarden bv sta ik rechts voor. Met fietsen ook rechts voor, hoewel ik niet heel veel moeite heb met links voor. Qua benen ben ik niet zo zwart /wit als met mijn handen.. mijn linkerhand is echt matig qua coordinatie, maar met benen is het verschil een stuk kleiner

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:00
Firestorm schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 16:12:
[...]
Zoals genoemd is dat bij skateboarden ook zo (regular/fakie) en heb het zelf bij sprinttrainingen gehad met het instellen van de startblokken.
Regular of goofy ;)

In het skateboarden is fake achteruit rijden.

Bij een pedal kick om een wheelie in te zetten, merk ik ook een sterke voorkeur om dit met mijn linkerbeen te doen, terwijl ik zelf rechts ben. Tijdens de aanvalshouding nooit op gelet welke voet voor/achter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:45

Zo goed als iedereen heeft een voorkeurs been zoals al gezegd werd. Ik heb wel eens tijdens een vakantie met een lange afdalen een stuk verkeerd om gestaan. Dat staat zo ongemakkelijk en je krijgt er gewoon kramp van omdat je het gewoon niet gewend bent.

Maar probeer voor de grap ook eens de verkeerde kant op van je fiets te stappen. (Liefst als je nog rijdt)
Rmg schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:45:
Multitool (incl quicklink) aan bottlecage, pomp aan fiets, nukeproof strap met CO2, pomphoofd, baconstrips, Biba, bandenlichters en een paar tywraps aan het frame.

Ik ben aardig voorzien in het geval van bood maar dus geen tassen voordeel is dat het altijd op de fiets zit.
Dat is altijd mooi..... tot je de luxe hebt van meer als 1 fiets. Dan moet je of gaan wisselen of een 2e set kopen om het ook op de andere fiets te hebben. Voor mij ook de reden dat ik het gewoon allemaal in mijn camelbak heb zitten. Maakt niet uit welke fiets ik pak, al zou het een huurfiets zijn, ik heb gewoon al mijn tools bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
oja, dan heb je (voor de spd rijders althans) nog met welke voet je eerst uitklikt, dat is bij mij rechts :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 19:38

Nope, iedereen heeft dit.
Eenvoudige test om je voorkeursbeen te bepalen: staan met je benen naast elkaar. Voorover vallen. Het been wat je bijzet om dit op te vangen is je voorkeursbeen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Roozzz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:24:
Een roadie met een spectral, wauw das wel even andere koek! Meestal moet dat de meest Spartaanse hardtail worden :+ Maar mooie fiets hoor! Waar ben je van plan hem uit te gaan laten?

Dat bepaalt ook een beetje wat je nodig hebt. In echt "spectral terrein" heb ik typisch een rugzak met eten, drinken, pompje, pluggen, multitool, quicklink, derailleurhanger en binnenband bij me. Oh en een ehbo setje... In nl is dat meestal wat beperkter en duw ik het meestal gewoon in mijn shirt. Ik rij flats, dus over spd nuances laat ik me niet uit ;)

Er zijn ook wat mooie opties om multitool, pluggen etc inn je fiets mee te nemen. Denk aan in je headset of handvat. Ter overweging.
Ja als je het doet moet je goed doen. Misschien beetje overkill in Nederland maar ben voornemens er ook mee in het buitenland te gaan raggen.
Ik woon aan de voet van de heuvelrug en zit binnen 5 minuten op een trail dus daar ga ik voornamelijk aan de slag.

Thanks voor de tips allen. Ik lees veel over de rugzak terug, daar ga ik me eens in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:31

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

jan390 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 17:38:
[...]

Nope, iedereen heeft dit.
Eenvoudige test om je voorkeursbeen te bepalen: staan met je benen naast elkaar. Voorover vallen. Het been wat je bijzet om dit op te vangen is je voorkeursbeen.
Het is beter om je onverwachts door iemand te laten duwen. Op jouw manier heb ik 2 voorkeursbenen :P
Noxa schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:04:
Bam, de trekker overgehaald voor een Spectral MTB. Deze roadie gaat zich begeven op het wijde broeken en modderige fietsen terrein.
Ik hoop dat je advies hebt gekregen over de maat, of hebt proefgereden, want Canyon lijkt mij een iets te klein frame aan te bevelen via de website. Voor mij geven ze iig een M aan (1.8m, 83cm BBL), maar met 460mm reach en 40mm stem zou ik 2cm korter zitten dan op mijn patientZERO en die zou best wel 5mm langer mogen zijn, wat dan overeen zou komen met de 485mm reach van de maat L. Dus op basis daarvan zou ik een L kiezen, ipv het advies van de Canyon website.

[ Voor 45% gewijzigd door zonoskar op 24-06-2021 17:55 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

Let er niet echt op in NL, gaat meestal automatisch.
Echter in bikeparken wissel ik heb best vaak af. Niet per se omdat ik het fijn vind, maar om mijn benen om en om wat rust te geven als ze verkrampen -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Is normaal, zet zelf rechts voor gezien ik linksbenig ben. In een bikepark merk ik dat dus ook gezien m'n rechter been, dat dus achter staat, iets meer belast wordt en dus eerder vermoeid raakt. Andere been voor om wat meer uit te rusten werkt eigenlijk niet echt, zijn maar weinig stukken in een bikepark die rustig genoeg zijn om dat te doen maar te lastig om te zitten tenzij ik op een flowtrail rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10:54

TommyGun

Stik er maar in!

TommyGun schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:39:
Zie trouwens dat de Ardent Race er in 29X2.35 en 29X2.20 is. De binnenmaat van mijn velg is 25mm, volgens mij kunnen beide dan? De Ardent EXO heb ik in 2.25 (dat is mijn huidige achterband ook).

EDIT; @Daan_ ik rijd ook fully, 2.35 achter is dan de 'betere' keuze?
Hmm toch nog aan het twijfelen.

Lees juist dat je over het algemeen de bredere band voor wil hebben, maar dat zou betekenen dat ik achter de Ardent Race in 2.20" moet pakken. Ik was liever voor 2.35" achter gegaan, maar dan had ik de Maxxis Ardent EXO voor in 2.40" moeten pakken ipv 2.25" wat ik nu heb.

Of een andere achterband welke wel in 2.25" beschikbaar is...

Of is 2.20" helemaal niet te smal achter? :)

[ Voor 7% gewijzigd door TommyGun op 25-06-2021 00:41 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt ook denken aan een Aspen 2.25 of Rekon Race 2.25

Veel mountainbikers kiezer ervoor om met andere band voor te fietsen. Met je voorwiel wil je eigenlijk wat meer grip dan op je achterwiel.
* Voor een bredere band dan achter
* voorkant een grovere nop dan achter
* en dan kun je nog met bandenspanning kan experimenteren. Lagere spanning voor.

Het voordeel van een bredere band is dat die met (iets) minder luchtdruk gereden kan worden en daardoor beter rolt over oneffenheden en afhankelijk van gekozen band ook beter grip geeft.

Je wil band die gelijk is aan breedte van de achterband of iets breder. (Niet smaller) Meeste grip wil je bij mountainbike juist op je voorwiel

Zo zie je ook steeds vaker dat men met iets bredere velg voor rijd. Zo fiets ik zelf op de HT met 28mm voor (Rekon 2.25) en achter 25mm (Ikon 2.20).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@TommyGun
0.05 Inches = 1.27 Millimeters
Er zit waarschijnlijk meer marge tussen verschillende merken of types
:)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:15
Ik heb nu voor de zomermaanden een Maxxis Ikon 2.35 voor en een Rekon Race 2.35 achter. Dat gaat echt als een trein. Lekker weinig rolweerstand en precies voldoende qua grip op de zanderige UHR trails.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend 5:10 werd bruut onze slaap verstoort door schapen die uitgebroken waren. Die hoorde te grazen op afgezet stuk bij het bos, maar die stonden nu gezellig bij ons in de tuin te mekkeren etc. De slaap uit en waarom niet rondje Mook O-)

Vanochtend dan ook rustig rondje Mook blauw gedaan en Bikepark. Alleen als je bij bikepark omhoog gaat is eerste single afgesloten. Daar is een jonge Das gewond gevonden. Men vermoed door mountainbiker aangereden op een moment dat het daar niet eens toegestaan in bos te komen. Als dat zo is ? "pannenkoek!!" Je verknalt het zo voor andere.

Als ik het goed gelezen heb. Gaat het met de Das al weer stuk beter. (y)

https://www.natuurmonumen...verlegd-voor-jonge-dassen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frQDAIc8xC3exvA6hpu6_uTbA-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GMi6MhsVvElFsDOYm07ONfwX.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 25-06-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014

Hegeman

Weet van alles wat

Daan_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 08:04:
Vanochtend 5:10 werd bruut onze slaap verstoort door schapen die uitgebroken waren. Die hoorde te grazen op afgezet stuk bij het bos, maar die stonden nu gezellig bij ons in de tuin te mekkeren etc. De slaap uit en waarom niet rondje Mook O-)

Vanochtend dan ook rustig rondje Mook blauw gedaan en Bikepark. Alleen als je bij bikepark omhoog gaat is eerste single afgesloten. Daar is een jonge Das gewond gevonden. Men vermoed door mountainbiker aangereden op een moment dat het daar niet eens toegestaan in bos te komen. Als dat zo is ? "pannenkoek!!" Je verknalt het zo voor andere.

Als ik het goed gelezen heb. Gaat het met de Das al weer stuk beter. (y)

https://www.natuurmonumen...verlegd-voor-jonge-dassen
[Afbeelding]
Netjes dat ze er rekening mee houden, bij ons in Holten gaat de route steeds verder achteruit (qua technische gedeeltes die in de route zitten) doordat er zandhagedissen zitten (https://www.boswachtersbl...te-hazenpad/?medium=email).

Scores op mtbroutes geven aan dat men juiste de mooie technische gedeeltes mist, wat ik beaam.

Verder zijn de diverse partijen opzoek naar een definitieve oplossing, maar ik denk dat de mtb route uiteindelijk de dupe zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Je kunt het ook anders zien: Het is mooi voor de MTB-sport en ontwikkeling van nieuwe secties dat de fauna zich niet laat verjagen door een paar fietsers. Dat kan het argument van tegenstanders voor een nieuwe route zwakker maken. Dat routes daarmee een wat dynamischer karakter krijgen is alleen maar leuk voor de afwisseling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Succes met het vinden van vrijwilligers om die dynamische routes aan te leggen...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Daan_ @Prulleman bedankt, toch maar voor de Maxxis Ardent Race TR EXO 3C MaxxSpeed - 29x2.20" gekozen :) Iets meer grip (op natte / modderige omstandigheden) dan de andere genoemde opties. Ik ben benieuwd.

Nu nog besluiten of ik zelf ga rommelen met TR maken of dat ik het uitbesteed :+ nog geen ervaring mee...

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 25-06-2021 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

TommyGun schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:15:
@Daan_ @Prulleman bedankt, toch maar voor de Maxxis Ardent Race TR EXO 3C MaxxSpeed - 29x2.20" gekozen :) Iets meer grip (op natte / modderige omstandigheden) dan de andere genoemde opties. Ik ben benieuwd.

Nu nog besluiten of ik zelf ga rommelen met TR maken of dat ik het uitbesteed :+ nog geen ervaring mee...
Hangt erg van je velgen/banden combo af hoe makkelijk dat is.

Ik heb zelf bontrager velgen met hun eigen TLR rimstrip, dat was band in de middengoot, beetje zeepsop-water op de rand en pompen (standaard fietspomp) tot ie plop zegt.

Voor sommige combinaties kan een airshot of pressure can handig zijn maar je kan ook nog altijd gewoon een co2 cartridge pakken, ventiel core er uit en open draaien maar. (zonder sealant)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014

Hegeman

Weet van alles wat

Firestorm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:29:
Je kunt het ook anders zien: Het is mooi voor de MTB-sport en ontwikkeling van nieuwe secties dat de fauna zich niet laat verjagen door een paar fietsers. Dat kan het argument van tegenstanders voor een nieuwe route zwakker maken. Dat routes daarmee een wat dynamischer karakter krijgen is alleen maar leuk voor de afwisseling.
Het is niet een kwestie van een schop, hark en zaag mee en we maken een nieuw stukje route. Los van de vrijwilligers die @klaaas al aanhaald, is het een gigantische berg werk om tot een overeenstemming te komen met alle partijen (vaak staan die lijnrecht tegenover elkaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TommyGun schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:15:

TR maken is vrij makkelijk zelf te doen. Persoonlijk vind ik het makkelijker dan klooien met binnen band. Binnen band eruit. Band er weer opleggen. Op pompen tot die plopt. Dan ventiel eruit en vullen met latex via het ventiel. Dan ventiel er weer in oppompen. Beetje schudden/stuiteren met het wiel dat latex ook tussen de randen kan komen. Uurtje plat weg leggen. Dan weer even schudden/stuiteren en weer uurtje op andere kant legen. En je bent klaar. Dat weg leggen doe ik negen van de tien keer niet ;-) Met onderstaande tool is het geen vies klusje ;-)

—> https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dzC7x22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Rmg schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:24:
[...]

Hangt erg van je velgen/banden combo af hoe makkelijk dat is.

Ik heb zelf bontrager velgen met hun eigen TLR rimstrip, dat was band in de middengoot, beetje zeepsop-water op de rand en pompen (standaard fietspomp) tot ie plop zegt.

Voor sommige combinaties kan een airshot of pressure can handig zijn maar je kan ook nog altijd gewoon een co2 cartridge pakken, ventiel core er uit en open draaien maar. (zonder sealant)
"Giant XCT 29, tubeless ready, sleeve-joint rim, 25mm inner width"

Zegt me verder niet zo veel, maar las ergens wel dat 't vrij gemakkelijk zou moeten zijn met deze velgen.
Daan_ schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:33:
[...]

TR maken is vrij makkelijk zelf te doen. Persoonlijk vind ik het makkelijker dan klooien met binnen band. Binnen band eruit. Band er weer opleggen. Op pompen tot die plopt. Dan ventiel eruit en vullen met latex via het ventiel. Dan ventiel er weer in oppompen. Beetje schudden/stuiteren met het wiel dat latex ook tussen de randen kan komen. Uurtje plat weg leggen. Dan weer even schudden/stuiteren en weer uurtje op andere kant legen. En je bent klaar. Dat weg leggen doe ik negen van de tien keer niet ;-) Met onderstaande tool is het geen vies klusje ;-)

—> https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dzC7x22
Dank, ga ik naar kijken! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk vind ik reactie van de boswachter op de website van Natuurmonumenten erg netjes. Geen wijzende vinger. Geeft zelfs aan dat het al decennia goed gaat en dat dier en mountainbiker prima samen kunnen.

Er wordt wel eens nachts gefietst en je hebt af en toe ook zo’n pannenkoek met een cross motor. En dat is niet de bedoeling.
Bart van der Aa, boswachter Natuurmonumenten: “Ondertussen monitoren we de situatie en gaan we na of de dassen last hebben van de MTB-route. Het kán prima samen gaan; dassen zijn nachtdieren en in de nacht mogen recreanten het bos niet in. Das en mens zitten elkaar dus niet snel in de weg, dat zien we ook in andere natuurgebieden. Omdat het hier om een nieuwe situatie gaat, houden we echter een extra oogje in het zeil.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ik heb nergens beweerd dat een nieuwe route er in een middag ligt 8)7 . Ik probeer alleen aan te geven dat het argument wat er tegenwoordig door tegenstanders aangehaald wordt (MTB is slecht voor de natuur!!11one) misschien afgezwakt kan worden met dergelijke voorbeeld van dassen en hagedissen die zich er niets van aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Firestorm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:44:
Ik heb nergens beweerd dat een nieuwe route er in een middag ligt 8)7 . Ik probeer alleen aan te geven dat het argument wat er tegenwoordig door tegenstanders aangehaald wordt (MTB is slecht voor de natuur!!11one) misschien afgezwakt kan worden met dergelijke voorbeeld van dassen en hagedissen die zich er niets van aantrekken.
Probleem is dat door het eigenwijze karakter van de hagedisjes ze wel worden doodgereden (althans dat is wat de tegenstanders beweren). Jouw argument zet dan ook geen zoden aan de dijk voor de natuurliefhebbers.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

klaaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:46:
[...]

Probleem is dat door het eigenwijze karakter van de hagedisjes ze wel worden doodgereden (althans dat is wat de tegenstanders beweren). Jouw argument zet dan ook geen zoden aan de dijk voor de natuurliefhebbers.
Kleine correctie; zo lijkt het alsof MTB'ers geen natuurliefhebbers kunnen zijn. In iets bredere zin is het wij/zij verhaal juist het grote probleem.

Ik spreek even voor mezelf, maar ik ben vast niet de enige. Ik heb een auto, een racefiets, een MTB en ik wandel graag (zowel 'gewoon' als Geocaching). Dus voor de meeste groepen (alleen niet voor ruiters want ik heb geen paard ;) ) kan ik best begrip opbrengen. Ik hoop dat we het allemaal wat minder zwart/wit gaan zien.

(tot zover mijn lichtelijk offtopic geblaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Firestorm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:29:
Dit ja. De verstoring van wild door mountainbikers is in de praktijk zeer beperkt. Wij zijn uitermate voorspelbaar qua routes en gedrag, en zijn snel weer weg. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld wandelaars (met name met loslopende honden). Deze observatie zie je terug in tal van onderzoeken (gelijk of minder verstorend aan andere recreatie zoals wandelen) en in de ervaring van boswachters (minder verstorend); helaas heeft de publieke perceptie daar weinig boodschap aan en is de mtb'er altijd de gebeten hond. Zoals @Daan_ aanhaalt vind ik het dan ook heel fijn dat de NM boswachter wat nuance brengt. Afgelopen jaren zijn er diverse genuanceerde stukken geweest vanuit natuurbeheerders ed, maar die worden toch vaak snel vergeten...

Hierbij moet natuurlijk wel aangetekend worden dat bij het komen tot een nieuwe route de ecologische waarden in het gebied een grote rol spelen. De kwetsbare delen worden al zoveel mogelijk ontzien. Die stukken waar wandelaars vaak dus wel dwars doorheen banjeren :z Maar dat zal ongetwijfeld helpen om negatieve effecten te beperken.

Lang verhaal kort: wij doen het best goed qua natuur, maar het publiek thinks otherwise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Sherlock schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:50:
[...]

Kleine correctie; zo lijkt het alsof MTB'ers geen natuurliefhebbers kunnen zijn. In iets bredere zin is het wij/zij verhaal juist het grote probleem.

Ik spreek even voor mezelf, maar ik ben vast niet de enige. Ik heb een auto, een racefiets, een MTB en ik wandel graag (zowel 'gewoon' als Geocaching). Dus voor de meeste groepen (alleen niet voor ruiters want ik heb geen paard ;) ) kan ik best begrip opbrengen. Ik hoop dat we het alelmaal wat minder zwart/wit gaan zien.

(tot zover mijn lichtelijk offtopic geblaat)
Ik beschouw mezelf ook als natuurliefhebber dus ik snap helemaal wat je zegt, maar omdat de discussie vaak nogal een wij/zij karakter heeft gaf ik de argumenten ook even zo weer. Persoonlijk vind ik het een terechte vraag of je wel een MTB-route moet aanleggen/aanhouden in een gebied als de bescherming van een beschermde diersoort daardoor verslechtert.

Hij wil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

klaaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Ik beschouw mezelf ook als natuurliefhebber dus ik snap helemaal wat je zegt, maar omdat de discussie vaak nogal een wij/zij karakter heeft gaf ik de argumenten ook even zo weer. Persoonlijk vind ik het een terechte vraag of je wel een MTB-route moet aanleggen/aanhouden in een gebied als de bescherming van een beschermde diersoort daardoor verslechtert.
Voor de volledigheid: het antwoord hierop is dus al nee. Indien bij de onderzoeken voorafgaand aan de aanleg, naar voren komt dat de "gunstige staat van instandhouding" van een plant of diersoort zou kunnen verslechteren, zal er geen mtb-route worden aangelegd. Je zal moeten aantonen of op zijn minst zeer aannemelijk maken dat er geen negatief effect is.

Mocht na aanleg toch blijken dat er toch negatieve effecten zijn, dienen deze in de basis zo veel mogelijk verholpen te worden. Verleggen of sluiting van een route zijn daarbij opties. Gelukkig komt dit in de praktijk niet vaak voor, juist door de zorgvuldige voorbereiding voor aanleg. Maar dat vergeten de natuurbelangen van deze wereld nogal eens. Dat is vaak een hoop geblaat maar weinig wol; kijk bijvoorbeeld maar naar het jarenlange procederen in Schoorl. Bij herhaaldelijke toetsing blijkt de afweging die gemaakt is, zeer zorgvuldig te zijn en natuurbelang krijgt structureel nul op rekest. Enige optie die voor hen resteert is het bespelen van de publieke perceptie. Des te meer reden om je als mtb'er zo netjes mogelijk te gedragen en minimaal kans te geven voor negatieve beeldvorming.

Sorry voor het college, ik vind het veel te leuk waar mijn vakgebied raakt aan mijn hobby's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
@Roozzz Boeiende colleges zijn altijd welkom ;)

Het klopt helemaal dat er met de aanleg zorgvuldig wordt omgegaan. Toch hebben we een aantal routes waar al heel lang discussie over is (Schoorl en Wierden b.v.) en zie je ook dat er ondanks de zorgvuldige voorbereiding soms dingen over het hoofd gezien worden (een singletrack van de lokale route is vlak na aanleg omgelegd omdat er een dassenburcht in de buurt bleek te zitten). Ik vind het helemaal terecht dat je benadrukt dat 'we' het best goed doen en dat de impact van MTB-en niet zo groot is als sommige partijen ons willen laten geloven. Van de andere kant zie ik ook MTB-ers deze argumenten aangrijpen om alle kritiek weg te wuiven alsof er helemaal geen verstoring zou kunnen zijn.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Hegeman schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:19:
[...]

Netjes dat ze er rekening mee houden, bij ons in Holten gaat de route steeds verder achteruit (qua technische gedeeltes die in de route zitten) doordat er zandhagedissen zitten (https://www.boswachtersbl...te-hazenpad/?medium=email).

Scores op mtbroutes geven aan dat men juiste de mooie technische gedeeltes mist, wat ik beaam.

Verder zijn de diverse partijen opzoek naar een definitieve oplossing, maar ik denk dat de mtb route uiteindelijk de dupe zal worden.
Ik denk dat 't allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Holten-Nijverdal gewoon lekker naast elkaar fietsen, door naar Hellendoorn waar je non-stop achter elkaar fietsend de singletracks kunt afwerken. En de terugweg naar Holten weer mooi hele stukken naast elkaar fietsen. De singletracks zullen ze niet sluiten in het najaar en de winter: immers als de routes helemaal niet meer onderhouden en gebruikt worden, groeit alles weer dicht en hebben de zandhagedissen alsnog geen zand om op te chillen bij mooi weer. Samenvatting: bij mooi weer een omleiding en tijdens de slechtere dagen lekker over de singletracks crossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

klaaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:28:
@Roozzz Boeiende colleges zijn altijd welkom ;)

Het klopt helemaal dat er met de aanleg zorgvuldig wordt omgegaan. Toch hebben we een aantal routes waar al heel lang discussie over is (Schoorl en Wierden b.v.) en zie je ook dat er ondanks de zorgvuldige voorbereiding soms dingen over het hoofd gezien worden (een singletrack van de lokale route is vlak na aanleg omgelegd omdat er een dassenburcht in de buurt bleek te zitten).
Tja, dat is helaas de praktijk. Ondanks alle zorgvuldigheid aan de voorkant kan er altijd spontaan iets ontstaan of veranderen. Zo heb ik zelf in een projectje een roekenkolonie aan de hand; op deze locatie is sinds februari 2018 ecologisch onderzoek uitgevoerd (naar ongeveer de halve wereld). Eind 2020 laatste veldbezoek, vergunningen geregeld, opdracht gegund etc. En toen kwam de uitvoerder in februari met de mededeling: kan niet uitvoeren, want er zit een roekenkolonie. Blijkt dat die vogeltjes daar spontaan wat nesten gebouwd hebben.
Shit happens, de vraag is vooral hoe je er daarna mee omgaat :) En dan is een stukje route omleggen een prima optie om negatieve impact te vermijden.

In de discussies die je aanhaalt vind ik het altijd interessant om te zien of het gaat over feiten (bijv de aanwezigheid van jouw dassenburcht) of gevoel van mensen (en het zoeken naar een stok).
Ik vind het helemaal terecht dat je benadrukt dat 'we' het best goed doen en dat de impact van MTB-en niet zo groot is als sommige partijen ons willen laten geloven. Van de andere kant zie ik ook MTB-ers deze argumenten aangrijpen om alle kritiek weg te wuiven alsof er helemaal geen verstoring zou kunnen zijn.
Klopt helemaal, nuance blijft lastig voor veel mensen. En de "mtb'er" is daarin geen haar beter dan de "wandelaar".

Trouwens Klaas(?) uit Bennekom, hebben wij niet ooit samen geklust aan Kwintelooijen? Er gaat ergens een belletje rinkelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Roozzz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:50:
[...]
Trouwens Klaas(?) uit Bennekom, hebben wij niet ooit samen geklust aan Kwintelooijen? Er gaat ergens een belletje rinkelen...
Lunteren of Ede zou kunnen. Kwintelooijen niet. Wel BertL geholpen met foto's voor Amerongen

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

klaaas schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 12:01:
[...]

Lunteren of Ede zou kunnen. Kwintelooijen niet. Wel BertL geholpen met foto's voor Amerongen
Hmm, een andere Klaas uit Ede/Bennekom dan denk ik. Duidelijk een goede klusnaam (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10:30
Arie- schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:33:
[...]

Ik denk dat 't allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Holten-Nijverdal gewoon lekker naast elkaar fietsen, door naar Hellendoorn waar je non-stop achter elkaar fietsend de singletracks kunt afwerken. En de terugweg naar Holten weer mooi hele stukken naast elkaar fietsen. De singletracks zullen ze niet sluiten in het najaar en de winter: immers als de routes helemaal niet meer onderhouden en gebruikt worden, groeit alles weer dicht en hebben de zandhagedissen alsnog geen zand om op te chillen bij mooi weer. Samenvatting: bij mooi weer een omleiding en tijdens de slechtere dagen lekker over de singletracks crossen.
Afgelopen week heeft de provincie besloten een deel van de route van Holten af te sluiten: https://www.tubantia.nl/r...en-en-nutteloos~ac27d5ee/

Ze zullen hem nu wel definitief aanpassen om deze procedures voortaan te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Wat een ontzettend sensatieartikel, lijkt de Gelderlander wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
Firestorm schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 13:27:
Wat een ontzettend sensatieartikel, lijkt de Gelderlander wel...
Wat is er mis met De Gelderlander? 8)

Zonder gekheid: je moet van dit soort kranten geen echte journalistiek verwachten. Beide kanten van het verhaal hoor je zelden. Je kunt ze ook gewoon benaderen als je aandacht wilt. Bovenstaand artikel lijkt me ook duidelijk een reactie vanuit de MTB-hoek op een nieuwsbericht even ervoor over organisaties die pleitten voor minder MTB-routes.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

In dit artikel lijkt er (gelukkig) wel aandacht te zijn voor de twee kanten, maar ik erger me mateloos aan de woordkeuze. Als het gaat over massaal doodrijden zie ik situaties voor me zoals op de dijk tijdens de paddentrek, niet enkele tientallen op een stuk van meerdere km's. Overdrijven is blijkbaar toch een vak. Voor elk onderwerp is er wel een geschikte krant en daar worden door die krant keuzes in gemaakt: wat past bij ons publiek. Dat is wat mij betreft niet het probleem. Nieuws moet wat mij betreft neutraal gebracht worden en niet extra aangedikt omdat dat lekker is voor de kijkcijfers.

Is er nog ergens een 'Rant op deze krant-topic'? Dan kan ik daar verder :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vanmorgen route Lemele en Hellendoorn gefietst. Gestart op de Lemelerberg, rondje Lemele. Via verbindingsroute naar Hellendoorn. En uiteraard weer terug met het idee om als toetje nog een keer Lemele te doen. Ipv een lege parkeerplaats bij de start, nu afgeladen vol. Gekkenhuis. Dus de fietsen maar op de auto en huiswaarts. Toch weer 50+ in de benen en 400+ hoogtemeters. Keer wat anders dan het platte Drenthe. Beide routes zijn aanraders trouwens. Al vond ik Hellendoorn net even wat leuker dan Lemele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:28
Hoe kan ik zien of mijn GX Eagle derailleur geschikt is voor de 52t casette? Deze is vorig jaar aangeschaft, doos en bon helaas niet meer in bezit.

Ik las ergens dat het onderste derailleurwieltje 14t moest zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

GrooV schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:07:
Hoe kan ik zien of mijn GX Eagle derailleur geschikt is voor de 52t casette? Deze is vorig jaar aangeschaft, doos en bon helaas niet meer in bezit.

Volgens mij is bij alle Eagle's de standaard 12t boven en 14t onder.
Althans dat is bij m'n SX het geval.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 17:55

Rmg

GrooV schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:07:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHLT9sd2qWUGih1PaBAKlASo_C0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/njfEZHpjSJTGNVCoIgj0486z.png?f=fotoalbum_large

Als er 520% procent op staat zijn ze geschikt voor 52t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
In september even een weekend Limburg op de planning. Iemand tips voor overnachten in Limburg voor 2 nachten? Mogelijkheid tot veiligstellen fietsen. In een hotelkamer stallen als ze niet schoon zijn word niet altijd gewaardeerd gok ik. Hoeft verder geen 5 sterren te zijn. :+

Overnachten anders ook wel eens gewoon in een lodge of zo, maar beetje comfort is ook wel eens lekker. I.p.v op de grond liggen op je luchtbed/matje.

Zit nu in de Landgraaf hoek te kijken, maar sta open voor andere locaties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 18:54
pjlgt schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:53:
In september even een weekend Limburg op de planning. Iemand tips voor overnachten in Limburg voor 2 nachten? Mogelijkheid tot veiligstellen fietsen. In een hotelkamer stallen als ze niet schoon zijn word niet altijd gewaardeerd gok ik. Hoeft verder geen 5 sterren te zijn. :+

Overnachten anders ook wel eens gewoon in een lodge of zo, maar beetje comfort is ook wel eens lekker. I.p.v op de grond liggen op je luchtbed/matje.

FF airbnb checken voor huisje kan je ze zo achter in de tuin zetten voor Airsoft ook vaak gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-09 07:06
@pjlgt ligt er een beetje aan waar je wilt gaan fietsen... als je veel single trails wilt gaan doen (Brunssummerheide b.v.) dan is dat een prima uitvalslocatie... zelf zou ik meer zuidelijker gaan zitten zodat je vanaf je accommodatie de route sneller op kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
De toerversie van de Amstel Gold Race staat voor 11 september gepland. Iets om rekening mee te houden ivm beschikbaarheid van ruimte.

[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 28-06-2021 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 14:33
Ik heb het afgelopen half jaar regelmatig gebruikt gemaakt van de mountainbikes op mijn werk, maar nu wil ik er zelf een gaan aanschaffen.
Nu zag ik dat binnenkort de Radon ZR team 7.0 en 8.0 beide beschikbaar komen in mijn maat.
Ze ontlopen elkaar niet zoveel in prijs (80 eur). Welke zouden jullie nemen?
Dit zijn de verschillen tussen de twee, de rest van de fiets is identiek:
MountainbikeGroepRemmenWielenHandvatenGewicht
ZR team 7.0Deore 1x12Shimano BR-MT200Alexrims SD20, deore hubsRadon performance v.a. 13.2kg
ZR team 8.0NX 1x12Shimano BR-MT400SunRinglé Düroc 30, 26mm, 110/135mmErgon GE10 slim v.a. 12.7kg

De deore groepset heeft wel een iets groter bereik dan de NX (10-51, 510% vs 11-50, 455%), maar ik weet niet of ze elkaar verder veel ontlopen in degelijkheid?
Van de remmen, wielen en grips weet ik niet wat nou echt verschil is en wat je hier in de praktijk van merkt, iemand die hier zijn licht over wil laten schijnen?
Waar het gewichtsverschil vandaan komt weet ik ook niet, wellicht de wielen?

edit:
https://www.radon-bikes.d...-team/zr-team-29-70-2021/
https://www.radon-bikes.d...-team/zr-team-29-80-2021/

[ Voor 9% gewijzigd door ottermannetje op 28-06-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:21
Volgens mij wordt de NX groep naast de SLX van shimano gepositioneerd en zou die iets beter moeten zijn dan deore, allicht dat hier een paar gram op wordt bespaard (persoonlijk wel betere ervaringen met shimano).

BR MT400 is iets hoger geklassificeerd als de 200, maar allebei eenvoudige remmen die voor Nederland genoeg zijn denk ik, weet niet hoe groot het verschil is.

Handvaten zou je moeten voelen, Ergon is wel gewoon een degelijk merk voor grips.

Dan blijven de wielen over, en ik ben niet bekend met de sunroc. Als de rest van het gewichtsverschil puur in de wielen zit (en de sunringle wel gewoon degelijk zijn) zou ik zeker de duurdere overwegen. Gewicht in de wielen telt zwaarder dan op de rest van de fiets is doorgaans ook een prijzige maar waardevolle upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ottermannetje schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:17:
Ik heb het afgelopen half jaar regelmatig gebruikt gemaakt van de mountainbikes op mijn werk, maar nu wil ik er zelf een gaan aanschaffen.
Nu zag ik dat binnenkort de Radon ZR team 7.0 en 8.0 beide beschikbaar komen in mijn maat.
Ze ontlopen elkaar niet zoveel in prijs (80 eur). Welke zouden jullie nemen?
Dit zijn de verschillen tussen de twee, de rest van de fiets is identiek:
MountainbikeGroepRemmenWielenHandvatenGewicht
ZR team 7.0Deore 1x12Shimano BR-MT200Alexrims SD20, deore hubsRadon performance v.a. 13.2kg
ZR team 8.0NX 1x12Shimano BR-MT400SunRinglé Düroc 30, 26mm, 110/135mmErgon GE10 slim v.a. 12.7kg

De deore groepset heeft wel een iets groter bereik dan de NX (10-51, 510% vs 11-50, 455%), maar ik weet niet of ze elkaar verder veel ontlopen in degelijkheid?
Van de remmen, wielen en grips weet ik niet wat nou echt verschil is en wat je hier in de praktijk van merkt, iemand die hier zijn licht over wil laten schijnen?
Waar het gewichtsverschil vandaan komt weet ik ook niet, wellicht de wielen?

edit:
https://www.radon-bikes.d...-team/zr-team-29-70-2021/
https://www.radon-bikes.d...-team/zr-team-29-80-2021/
Grips vind ik persoonlijk niet zo belangrijk in de vergelijking ;-) Die vervang je makkelijk voor redelijk bedrag voor iets anders.

Beide prima fietsen! De 8 is iets beter afgemonteerd. Maar ga je dit verschil merken?… SRAM NX is prima groepset. De fiets van mijn vrouw voorzien van de SRAM NX groepset. Eenvoudig af te stellen/onderhouden. Zo ook het afstelen van de B tension met behulp van chain gap tool.

SRAM vs Shimano. Dit is persoonlijke keuze. Beide merken doen niet onder voor elkaar. Heb zelf voorkeur voor SRAM gekregen, maar dat komt dat Shimano geen fatsoenlijke wireless groepset heeft, zoals de SRAM AXS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Persoonlijk zou ik de 8.0 kiezen en dan in het geel. Sram heeft bij mij de voorkeur boven Shimano. Remmen zijn net iets beter en de Ergon grips bevallen mij nou eenmaal het best van alle soorten grips die ik heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sytheon schreef op maandag 28 juni 2021 @ 14:26:
Volgens mij wordt de NX groep naast de SLX van shimano gepositioneerd en zou die iets beter moeten zijn dan deore, allicht dat hier een paar gram op wordt bespaard (persoonlijk wel betere ervaringen met shimano).

BR MT400 is iets hoger geklassificeerd als de 200, maar allebei eenvoudige remmen die voor Nederland genoeg zijn denk ik, weet niet hoe groot het verschil is.

Handvaten zou je moeten voelen, Ergon is wel gewoon een degelijk merk voor grips.

Dan blijven de wielen over, en ik ben niet bekend met de sunroc. Als de rest van het gewichtsverschil puur in de wielen zit (en de sunringle wel gewoon degelijk zijn) zou ik zeker de duurdere overwegen. Gewicht in de wielen telt zwaarder dan op de rest van de fiets is doorgaans ook een prijzige maar waardevolle upgrade
Wielen kan ik ook niet over oordelen, qua NX/Deore, NX is hoog gepositioneerd en qua gewicht klopt dat wel maar qua degelijkheid absoluut niet, rijd zelf GX en merk een flink verschil met de mainly Deore afmontage welke een vriend van me rijd (rijden veel samen en ik doe de iets geavanceerdere onderhoudszaken).

Remmen zijn de 400 wel iets beter, echter de pas echt aardige remmen beginnen bij de 500/6000 serie van shimano en kosten je 100 piek (dus 20 euro en wat werk echt extra) voor + achter dus ook weer niet een enorme issue om ooit te upgraden wanneer er behoefte is. Handvaten zijn verder persoonlijk dus zou ik het niet van laten afhangen.

Maw als iemand uitsluitsel heeft over de wielsetjes, dat zou voor mij de doorslag geven.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 28-06-2021 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
persoonlijk heb ik dan weer de voorkeur voor shimano, de 12 speed groepen hebben echt een inhaalslag gemaakt op SRAM, en zeker de "budget" Deore presteert in verhouding tot de prijs erg goed. Ik zou deze zeker niet onder NX zetten. (maar juist erboven)

Als je flink in de bergen gaat, of echt hard over het vlakke wilt kunnen rijden (wielrenners bijhouden), dan is een grote range een voordeel, voor normaal MTB gebruik in NL voldoet de range van NX ook prima.

Ik vermoed dat de wielen van de 8.0 beter zijn, maar goede wielen beginnen pas bij fietsen die het vierdubbele kosten :D dus wat dat betreft zou je ook de 7.0 kunnen kopen en de wielen een keer upgraden.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:49:
persoonlijk heb ik dan weer de voorkeur voor shimano, de 12 speed groepen hebben echt een inhaalslag gemaakt op SRAM, en zeker de "budget" Deore presteert in verhouding tot de prijs erg goed. Ik zou deze zeker niet onder NX zetten. (maar juist erboven)

Als je flink in de bergen gaat, of echt hard over het vlakke wilt kunnen rijden (wielrenners bijhouden), dan is een grote range een voordeel, voor normaal MTB gebruik in NL voldoet de range van NX ook prima.

Ik vermoed dat de wielen van de 8.0 beter zijn, maar goede wielen beginnen pas bij fietsen die het vierdubbele kosten :D dus wat dat betreft zou je ook de 7.0 kunnen kopen en de wielen een keer upgraden.
Of het een probleem is, dat is wat anders maar ondanks m'n niet enorm goede conditie kom ik in het vrij vlakke Berlijn toch aan beide einden van de 10-50 als je wat echt steile klimmetjes hebt en wat rugwind of stukken valsplat naar beneden zit je er al aan. Heb zelf gespeeld met 30, 32 of 34 als chainring maar uiteindelijk toch weer naar de 30 gegaan, die grotere granny met een 52 komt er wel een keer als ik een nieuwe derailleur nodig heb (en dan de cassette versleten heb).

Qua velgen kijk ook nog even naar de breedte. Hoe snel je velgen sloopt hangt verder ook af van gewicht, banden druk, terrein en rijstijl. Zag dat laatst nog in een Bikepark, van de groep van 4 reden de lichtste 2 meerdere keren lek ondanks redelijk vergelijkbare druk in de binnenband, waarschijnlijk door net niet die puntige rots te ontwijken maar er wel vol overheen te klappen.

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 29-06-2021 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Bij gebrek aan enige beschikbaarheid van iets wat ook maar op een XD 50t cassette lijkt heb ik na wat speurwerk deze besteld bij Bike components

https://www.ethirteen.com/products/helix-r-12-speed-cassette

Stuk vriendelijker geprijsd dan een x01 cassette en bij slijtage hoef je maar de helft te vervangen.

Ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Oud collega fietst met E thirteen en die is het erg tevreden mee.

Beschikbaarheid is nog dramatisch. Vooral bij Shimano. SRAM zie je her en der nog liggen. Recentelijk dan ook twee XX1 cassetes besteld met fixe korrting. Eén reserve en één voor ombouw van HT naar volledig SRAM. Wil ik doen als XTR cassette op is. Verwacht ergens volgend jaar. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

pjlgt schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:53:

Je zou deze mensen eens kunnen bellen, zeer gastvrij en hebben een grote schuur waar je zeer waarschijnlijk je fietsen kunt stallen.
https://www.benb-truste.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
GoldenSample schreef op maandag 28 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Wielen kan ik ook niet over oordelen, qua NX/Deore, NX is hoog gepositioneerd en qua gewicht klopt dat wel maar qua degelijkheid absoluut niet, rijd zelf GX en merk een flink verschil met de mainly Deore afmontage welke een vriend van me rijd (rijden veel samen en ik doe de iets geavanceerdere onderhoudszaken).
Dit verhaal qua degelijkheid van de shimano 1x12 sets heb ik op meer plekken gelezen inderdaad, dus zou mijn voorkeur uitgaan naar de deore groepset. Qua wielen is als ik naar de naamgeving kijk de velgbreedte van de 7.0 20mm en van de 8.0 26mm. Ik weet niet hoeveel je hier in de praktijk van merkt bij gebruik in NL (dus vooral XC en singletracks)? Ik heb radon gemaild voor meer informatie over de alex sd20 wielen, maar ik heb geen idee of en hoe snel ze antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

ottermannetje schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 14:24:
[...]
Ik heb radon gemaild voor meer informatie over de alex sd20 wielen, maar ik heb geen idee of en hoe snel ze antwoorden.
Volgens mij zijn dat dezelfde wielen als bij Cube de ZX20. Komen ook van Alexrims af.
Enige wat ik vind is een Poolse site. https://www.zico-bike.pl/...owy-kapslowana-czarna-new

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
[...]

Dit verhaal qua degelijkheid van de shimano 1x12 sets heb ik op meer plekken gelezen inderdaad, dus zou mijn voorkeur uitgaan naar de deore groepset. Qua wielen is als ik naar de naamgeving kijk de velgbreedte van de 7.0 20mm en van de 8.0 26mm. Ik weet niet hoeveel je hier in de praktijk van merkt bij gebruik in NL (dus vooral XC en singletracks)? Ik heb radon gemaild voor meer informatie over de alex sd20 wielen, maar ik heb geen idee of en hoe snel ze antwoorden.
Als het daadwerkelijk 20 mm is, en je bent niet van plan snel de wielen te upgraden zou ik zeker voor de 26 mm wielen gaan. dan maar NX ipv deore, 26mm is echt een stuk prettiger dan 20mm

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Wat is er beter aan Shimano? ;-)

Ook bij Shimano kun je pech hebben ;-) Zelf binnen een jaar tijd twee keer XTR shifter defect en één keer achter derailleur. Men gaf aan dat dit vaker voorkwam bij XTR shifters. Begin dit jaar weer shifter defect en kreeg de keuze. Half jaar wachten tot men onder garantie een nieuwe kon leveren of geld. Na wat wikken en wegen gekozen voor geld en om shifter en derailleur te vervangen voor SRAM.

Na ruim 20 jaar Shimano nu drie fietsen met SRAM waaronder fiets van mijn vrouw met NX afmontage en mijn fully en HT met XX1 AXS. En weinig tot geen omkijken na op standaard onderhoud na.

HT is nog combinatie SRAM/Shimano (Shimano XTR cassette/ketting en AB HG+ kettingblad met SRAM XX1 AXS derailleur/shifter) Zodra cassette versleten is wordt fiets volledig omgebouwd naar SRAM.

Denk dat je met beide merken prima materiaal hebt. En ieder heef zo zijn eigen voorkeur. En voor beide merken zijn positieve als minder positieve ervaringen te vinden. 8)

Edit:
Zoals @Prulleman aangeeft. Zou ik persoonlijk ook voor de 26mm velgen kiezen. 20mm is best smal.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 29-06-2021 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:45
Daan_ schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 16:20:
[...]

HT is nog combinatie SRAM/Shimano (Shimano XTR cassette/ketting en AB HG+ kettingblad met SRAM XX1 AXS derailleur/shifter) Zodra cassette versleten is wordt fiets volledig omgebouwd naar SRAM.
Nu ben ik wel benieuwd. Volgens mij was je redelijk recent omgegaan naar die combinatie ook vanwege het "betere schakelen" met kracht op de pedalen. Wat is nu de reden dat je toch weer terug gaat naar een volledige SRAM set? Werkt het toch niet super met een mix of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ZanielGa schreef op dinsdag 29 juni 2021 @ 17:24:
[...]

Nu ben ik wel benieuwd. Volgens mij was je redelijk recent omgegaan naar die combinatie ook vanwege het "betere schakelen" met kracht op de pedalen. Wat is nu de reden dat je toch weer terug gaat naar een volledige SRAM set? Werkt het toch niet super met een mix of iets anders?
Mix is tot stand gekomen, omdat Shimano XTR shifter tot 2x kaduk is gegaan en XTR derailleur een keer (binnen een jaar). En de mix werkt zeker goed. Persoonlijk vond ik het zelfs iets beter dan volledig XTR. Dat komt waarschijnlijk door het electronisch schakelen.

De fully is volledig XX1 AXS en de HT een mix. Het is makkelijker met reserve onderdelen (cassete,ketting etc) om beide zelfde af te monteren. En mijn voorkeur heeft toch het elektronisch schakelen van SRAM. Shimano electronisch schakelen loopt nog ver achter. Heeft bijvoorbeeld nog steeds kabels en geen 1x12 groepset ;-)

[ Voor 62% gewijzigd door Daan_ op 30-06-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als ik mijn tijden op route Stadsbos 013 vergelijk tussen mijn Garmin Edge 130 en Strava zit er ruim drie minuten verschil in de route..

Op de Garmin klok ik de ronde handmatig en upload dan automatisch naar Strava. Enig idee waar dit verschil in zit? Gisteren een pr gereden maar in Strava kom ik nog lang niet in de buurt van mijn pr terwijl ik in Garmin Connect er ruim 40 seconden onder duik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

D-Ed schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:05:
Als ik mijn tijden op route Stadsbos 013 vergelijk tussen mijn Garmin Edge 130 en Strava zit er ruim drie minuten verschil in de route..

Op de Garmin klok ik de ronde handmatig en upload dan automatisch naar Strava. Enig idee waar dit verschil in zit? Gisteren een pr gereden maar in Strava kom ik nog lang niet in de buurt van mijn pr terwijl ik in Garmin Connect er ruim 40 seconden onder duik..
Kijk eens in fietscomputer topic:
Het grote fietscomputer topic

of onderstaande Strava tijd langer dan daadwerkelijke workout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Ah, excuses en dank! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Misschien een rare vraag, maar ik heb nog een oude MTB die ik wil gaan ombouwen naar een single speed met terugtraprem. Er zitten nu 26 inch wielen onder. Nu weet ik dat er kant en klare 28 inch wielen zijn voor omafietsen met single speed en terugtraprem. Zijn deze zo swappable? Diameter moet wel passen, alleen vraag ik me af of de breedte van de wielbevestiging hetzelfde is. Dit kan ik niet snel online ergens terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
D-Ed schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:05:

dat is wel raar.. weet je zeker dat je op dezelfde plekken als het segment start en stopt?

Autopauze helpt trouwens ook niet.. zeker als de minimum snelheid te hoog staat, dan gaat je garmin op pauze in langzame bochten, maar strava neemt die tijd wel mee. (die kijkt terecht naar het tijdstip van de start en finish van het segment en tussendoor pauzes houden kan natuurlijk niet voor een strava klassering ;)

Ten slotte, een rit thuis starten, bij de start de boel op pauze, even stilstaan en na een minuutje vertrekken helpt ook niet, strava kan dan al registreren dat je bent gestart. Dus in 1 keer doorrijden, of ruim voor de start van het segment pauzeren

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoe meet je Garmin de snelheid? Met een losse sensor? Zo ja: welke bandomtrek heb je ingevuld. Mogelijk zit daar een afwijking in die Strava vervolgens corrigeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Dank voor de reacties!

@Prulleman Ik heb 1 verkeerslicht die inderdaad altijd op rood staat richting de echte start.. Autopauze staat aan. Als ik op Strava kijk zie ik dat het start en eindpunt vrijwel gelijk zijn aan mijn eigen ronde activatie op de Garmin en het stopzetten daarvan. Zit misschien een paar seconden verschil tussen maar niet drie minuten.

Overigens onderweg één keer minuutje gestopt ivm glijpartij van maatje.

@Smultie Ik heb een snelheidsmeter in mijn wiel zitten, opnieuw gekalibreerd na aanschaf nieuwe bike vorige maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Even een eenvoudig vraagje.

Ik heb een 10 speed MTB met twee bladen voor. De voorbladen zijn 22-36T. De binnenste van 22T gebruik ik niet of nauwelijks. Eigenlijk alleen als ik naar de bergen/heuvels ga, maar ik mijn regio niet.

Nu slijt dus de 36T logischerderwijs en de 22T niet. De 36T is aan vervanging toe. Ik heb er nu deze op zitten (Truvativ/SRAM).

Mijn vraag: kan ik dit blad moeiteloos vervangen voor bijvoorbeeld deze: https://www.rosebikes.nl/...rt&article_size=36+tanden of deze: https://www.rosebikes.nl/...rd&article_size=36+tanden

Of moet ik nog ergens anders op letten?
Ik heb nu alleen gelet op 'geschikt voor 10-speed' en BCD van 104 mm.

[ Voor 12% gewijzigd door Galois op 30-06-2021 09:25 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
D-Ed schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:09:
Dank voor de reacties!

@Prulleman Ik heb 1 verkeerslicht die inderdaad altijd op rood staat richting de echte start.. Autopauze staat aan. Als ik op Strava kijk zie ik dat het start en eindpunt vrijwel gelijk zijn aan mijn eigen ronde activatie op de Garmin en het stopzetten daarvan. Zit misschien een paar seconden verschil tussen maar niet drie minuten.

Overigens onderweg één keer minuutje gestopt ivm glijpartij van maatje.

@Smultie Ik heb een snelheidsmeter in mijn wiel zitten, opnieuw gekalibreerd na aanschaf nieuwe bike vorige maand.
Dan zit het dus in de autopauze bij stoplichten en crashes :)

(je kan wel sjoemelen met Strava, maar een langer segment opdelen in een x aantal volle sprints met pauzes tussendoor gaat em niet worden. In jou geval is het natuurlijk niet zo erg, maar op je garmin heb je de verstreken tijd zonder pauzes, op strava met pauzes (nogmaals terecht omdat je met strava automatisch meedoet met klassementen e.d.)

Je hebt 2 opties, je laat het zo, en gaat uit van je PR's op de klok, want een stoplicht hoef je niet mee te tellen in een PR.
Of je vind Strava belangrijker, dan kan je beter autopauze uitzetten, dan krijg je een beter beeld tijdens en na je segment. (Ik zit in deze categorie :X)

Ik gebruik meestal de lap button bij de start en stop van een segment (bv Dorst), de tijd die ik dan afklok aan het einde komt meestal op een paar seconde overeen met Strava

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:16:
[...]

Dan zit het dus in de autopauze bij stoplichten en crashes :)

(je kan wel sjoemelen met Strava, maar een langer segment opdelen in een x aantal volle sprints met pauzes tussendoor gaat em niet worden. In jou geval is het natuurlijk niet zo erg, maar op je garmin heb je de verstreken tijd zonder pauzes, op strava met pauzes (nogmaals terecht omdat je met strava automatisch meedoet met klassementen e.d.)

Je hebt 2 opties, je laat het zo, en gaat uit van je PR's op de klok, want een stoplicht hoef je niet mee te tellen in een PR.
Of je vind Strava belangrijker, dan kan je beter autopauze uitzetten, dan krijg je een beter beeld tijdens en na je segment. (Ik zit in deze categorie :X)

Ik gebruik meestal de lap button bij de start en stop van een segment (bv Dorst), de tijd die ik dan afklok aan het einde komt meestal op een paar seconde overeen met Strava
Aha, Maar als het goed is neemt Strava toch ook die autostops mee in de berekening? Gisteren kregen we wel 'groen mee' bij twee keer kruisen Bredaseweg (de 2e oversteek kwam echt niets aan O-) ) maar ik wil niet zo'n Stravaridder worden die overal maar door knalt.. Hoewel ik nu richting de 50 minuten kom dus begint wel te kriebelen _/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
D-Ed schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:21:
[...]

Aha, Maar als het goed is neemt Strava toch ook die autostops mee in de berekening? Gisteren kregen we wel 'groen mee' bij twee keer kruisen Bredaseweg (de 2e oversteek kwam echt niets aan O-) ) maar ik wil niet zo'n Stravaridder worden die overal maar door knalt.. Hoewel ik nu richting de 50 minuten kom dus begint wel te kriebelen _/-\o_
nee, nogmaals, als je binnen een strava segment tijd "pauze" mag houden, dan wordt het erg oneerlijk, dan kan je dus sprinten, pauze, sprinten pauze, etc om een zo snel mogelijke tijd te halen.

Je strava segment tijd is het tijdstip dat je de finish passeert minus het tijdstip van het moment dat je de start passeert. Daarom zijn de volledige 013 segmenten ook allemaal verborgen of gemarkeerd als gevaarlijk.

Officieel mogen strava segmenten geen stoplichten of downhill stukken hebben, want dat is gevaarlijk :) die zijn er gelukkig genoeg, maar bij 013 zijn er toch mensen geweest die er een punt van maken.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 09:27:
[...]

nee, nogmaals, als je binnen een strava segment tijd "pauze" mag houden, dan wordt het erg oneerlijk, dan kan je dus sprinten, pauze, sprinten pauze, etc om een zo snel mogelijke tijd te halen.

Je strava segment tijd is het tijdstip dat je de finish passeert minus het tijdstip van het moment dat je de start passeert. Daarom zijn de volledige 013 segmenten ook allemaal verborgen of gemarkeerd als gevaarlijk.

Officieel mogen strava segmenten geen stoplichten of downhill stukken hebben, want dat is gevaarlijk :) die zijn er gelukkig genoeg, maar bij 013 zijn er toch mensen geweest die er een punt van maken.
Dank voor je uitgebreide toelichting, klinkt een stuk logischer nu _/-\o_

Ik zet wel gewoon een screenshot van mijn Garmin in de MTB app :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Nooit problemen gehad met de auto-stop van Garmin. Pauze in de segmenten telt idd gewoon door, maar dat is toch ook de bedoeling, het gaat er over hoe lang je over 1 segment doet, niet hoe lang je gefietst hebt.

Even lekker pauze houden in een segmentje is natuurlijk niet eerlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door GrooV op 30-06-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Don3k schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 08:43:
Misschien een rare vraag, maar ik heb nog een oude MTB die ik wil gaan ombouwen naar een single speed met terugtraprem. Er zitten nu 26 inch wielen onder. Nu weet ik dat er kant en klare 28 inch wielen zijn voor omafietsen met single speed en terugtraprem. Zijn deze zo swappable? Diameter moet wel passen, alleen vraag ik me af of de breedte van de wielbevestiging hetzelfde is. Dit kan ik niet snel online ergens terug vinden.
26 inch MTB is meestal 100mm QR voor en 135mm QR achter. Een oma/stadsfiets heeft meestal 110mm als inbouwmaat achter. Dus dat gaat niet passen. Daarnaast denk ik ook niet dat de diameter zomaar past. Sommige 26 inch MTB's kunnen nog 650B (27.5 hebben) maar dat zijn er ook niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
Sjoewe schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:49:
[...]

26 inch MTB is meestal 100mm QR voor en 135mm QR achter. Een oma/stadsfiets heeft meestal 110mm als inbouwmaat achter. Dus dat gaat niet passen. Daarnaast denk ik ook niet dat de diameter zomaar past. Sommige 26 inch MTB's kunnen nog 650B (27.5 hebben) maar dat zijn er ook niet veel.
Duidelijk. Vooral het gebrek aan technische specs online maakt het lastig om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
GrooV schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 10:17:
Nooit problemen gehad met de auto-stop van Garmin. Pauze in de segmenten telt idd gewoon door, maar dat is toch ook de bedoeling, het gaat er over hoe lang je over 1 segment doet, niet hoe lang je gefietst hebt.

Even lekker pauze houden in een segmentje is natuurlijk niet eerlijk :)
Ik kruis tijdens het lokale rondje twee keer een weg met verkeerslichten waarbij één verkeerslicht soms/vaak echt te lang op rood blijft staan -O-

Maar goed, weer wat nieuwe kennis opgedaan. Ik weet wat ik moet doen om onder de 50 minuten te komen, lekker door rood fietsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

D-Ed schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 11:59:
[...]

Ik kruis tijdens het lokale rondje twee keer een weg met verkeerslichten waarbij één verkeerslicht soms/vaak echt te lang op rood blijft staan -O-

Maar goed, weer wat nieuwe kennis opgedaan. Ik weet wat ik moet doen om onder de 50 minuten te komen, lekker door rood fietsen :+
Gewoon opdelen in verschillende stukken, voor en na de verkeerslichten. Die volledige ronde gewoon negeren, daar gaat het helemaal niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sherlock schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Gewoon opdelen in verschillende stukken, voor en na de verkeerslichten. Die volledige ronde gewoon negeren, daar gaat het helemaal niet om.
Klopt, Daarom houd ik ook gewoon de Garmin tijd voor mijzelf bij als leidraad. Strava is super leuk vwb het sociale aspect en vroeg me dus meer af hoe dat verschil ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
Ik wou dus het advies van hierboven opvolgen en de 8.0 kopen die vandaag beschikbaar zou komen. Echter is die vandaag op non available gezet, dus dat gaat hem niet worden. Klantenservice kon mij ook niks extra vertellen. Ik vrees een beetje dat het zelfde volgende week met de 7.0 gaat gebeuren. Dus nu nog maar ff verder zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 09:12
ottermannetje schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 23:05:
Ik wou dus het advies van hierboven opvolgen en de 8.0 kopen die vandaag beschikbaar zou komen. Echter is die vandaag op non available gezet, dus dat gaat hem niet worden. Klantenservice kon mij ook niks extra vertellen. Ik vrees een beetje dat het zelfde volgende week met de 7.0 gaat gebeuren. Dus nu nog maar ff verder zoeken...
Helaas gebeurt dit overal nu. Ook als je een fiets ergens bestelt, dan blijkt deze vaak minstens een maand later geleverd te worden. Het kan soms wat opleveren om lokale winkels in de buurt af te bellen. Hopelijk vindt je nog een mooie op korte termijn!

Onder het mom onderdelen inslaan; iemand ervaring met 12s quicklinks van Ali?

[ Voor 8% gewijzigd door Marty! op 01-07-2021 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja op oude leen fiets hebben we de Ali quicklink gebruikt en die was al krom voor we hem erop konden zetten ;-) Quicklinks kosten toch bijna niks en zijn nog goed verkrijgbaar. En bij Ali kun je tegenwoordig nodige extra kosten verwachten.

Hier even half uurtje geknutseld aan de fully. Tubeless ventielen omgewisseld voor ander kleurtje en latex bijgevuld. Werkt toch iets beter met spuit waarvan slangetje in het ventiel past. Dan dat je deze erop schroeft. Geen geklieder meer. Gelijk ketting gecontroleerd met slijtage meter en vervangen. B tension en versnelling afgesteld en weer klaar voor volgende avontuur :D

edit:
Vanmiddag weer eens op pad met de HT voor een rondje Reichswald. Zodra het beetje stopt met de regen.

[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 01-07-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ottermannetje
Zojuist de Rose count solo 1 besteld, zou er met 4 weken moeten zijn dus dat wordt duimen. Ik ga van het weekend nog maar eens rondbellen in de buurt inderdaad, zou mooi zijn als het nog sneller dan 4 weken kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Een fully mtb, electrisch, lijkt mij naast mijn hardtail (Kona Kahuna) toch wel bijzonder fijn om te hebben. Vooral om op minder fitte dagen toch even lekker door de bossen en over de trails te rammen.

Budget ~4k. Zijn er dan suggesties voor fietsen, of merken die ik absoluut links moet laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 09:12
Jasper schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:46:
Een fully mtb, electrisch, lijkt mij naast mijn hardtail (Kona Kahuna) toch wel bijzonder fijn om te hebben. Vooral om op minder fitte dagen toch even lekker door de bossen en over de trails te rammen.

Budget ~4k. Zijn er dan suggesties voor fietsen, of merken die ik absoluut links moet laten liggen?
Alles met een motor! ;)

De elektrische die ik voorbij zie komen zijn voornamelijk van Trek. Ken de markt verder niet, maar het valt me wel op.

Edit: Thanks! @Daan_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Zaterdag weer een clinic geven *O* Zin in :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Jasper schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:46:
Een fully mtb, electrisch
4k is wel een beetje aan de onderkant van de markt voor een fully eeb.

Dan moet je wel wat compromissen willen sluiten qua onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Sherlock schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 12:12:
[...]

Ik ga altijd voor de volledige ronde :+

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 144 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic