Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 145 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:11
Heb een Canyon neuron 7 waarvan ik de remblokjes wil vervangen (en de schijf ga reinigen) ivm remmen die piepen door waarschijnlijk vettige blokken.

Echter ik kom er niet echt uit welke remblokjes ik nou nodig heb. Ik zoek eigenlijk gewoon de blokjes die ik nu ook heb. Dit staat er alleen niet op.
Iemand een tip welke remblokjes ik moet hebben? En is voor dan hetzelfde als achter? Dan kan ik gelijk wat meer kopen zoals iemand al eens voor stelde.. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:03
Goofyduck384 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:13:
Heb een Canyon neuron 7 waarvan ik de remblokjes wil vervangen (en de schijf ga reinigen) ivm remmen die piepen door waarschijnlijk vettige blokken.

Echter ik kom er niet echt uit welke remblokjes ik nou nodig heb. Ik zoek eigenlijk gewoon de blokjes die ik nu ook heb. Dit staat er alleen niet op.
Iemand een tip welke remblokjes ik moet hebben? En is voor dan hetzelfde als achter? Dan kan ik gelijk wat meer kopen zoals iemand al eens voor stelde.. 😀
Aan de remschijf kan je zien welke pads je nodig hebt, resin of metallic. Verder dan gewoon bij je merk blijven (Shimano/sram), of iets kiezen wat compatible is met dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Goofyduck384 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:13:

Als je zoekt op je type schrijfrem dan zul je vast wel vinden welke blokjes erbij horen. Vaak staat het ook op de blokjes zelf (typenr) Dat maakt het nog makkelijker voor je om te zoeken ;-)

Als je fiets voorzien is van M7100 achter (2pots) en M7120 voor (4pots)
Passing Remblokjes —> Shimano A

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:08

charrel

Cortisol4life..

Aan de remschijf? dat is toch gewoon persoonlijke voorkeur of je resin of wat gesinterde neemt/ en de omstandigheden waar je in fietst.
Marty! schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Resin of metal? Niet bij elke schijf. Op schijven waar alleen resin pads op mogen daar staat het ook vaak op, in ieder geval bij Shimano.
Nog nooit shimano gehad ;)

[ Voor 91% gewijzigd door charrel op 02-07-2021 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
charrel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:34:
Aan de remschijf? dat is toch gewoon persoonlijke voorkeur?
Resin of metal? Niet bij elke schijf. Op schijven waar alleen resin pads op mogen daar staat het ook vaak op, in ieder geval bij Shimano.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
charrel schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:34:
Aan de remschijf? dat is toch gewoon persoonlijke voorkeur of je resin of wat gesinterde neemt/ en de omstandigheden waar je in fietst.
Goedkopere schijven zijn vaak niet gehard en slijten daardoor met metallic pads extra hard. Daar staat normaal dan "Resin only" op geprint. Tuurlijk, je kan er wel metallics op gebruiken alleen dan handig om behalve extra pads ook wat extra schijven te hebben liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 12:08

charrel

Cortisol4life..

ZanielGa schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 20:45:
[...]

Goedkopere schijven zijn vaak niet gehard en slijten daardoor met metallic pads extra hard. Daar staat normaal dan "Resin only" op geprint. Tuurlijk, je kan er wel metallics op gebruiken alleen dan handig om behalve extra pads ook wat extra schijven te hebben liggen.
Ik gebruik magura storm schijven, die zijn overal geschikt voor en niet duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Magura schijven zijn 2mm dik en Shimano en SRAM 1.8. Dit wat mixen lastig maakt.

@Goofyduck384 piepen van remmen komt wel vaker voor als remmen nat zijn. Het is niet altijd iets om je zorgen om te maken. Zo piepen mijn Magura MT7 raceline met Performance blokken op de fully als ze vochtig zijn.

Als remmen ook piepen als het droog is etc…. Kun je proberen de blokken op te schuren en schoonmaken met remreiniger en weer goed in remmen. In sommige gevallen wil het ook helpen als je de remschijven ligt opschuurt en goed ontvet. Ook hier weer goed in remmen. Werkt dit niet dan wil negen van de tien keer nieuwe blokken helpen.

TIP: het is altijd verstandig om setje reserve blokken te hebben liggen ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 02-07-2021 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik heb de blokjes er even uitgehaald. Voorzijde heb ik de D03S en achter de G03S van Shimano.
Die tweede kan ik nog wel vinden, maar de D03S lijkt weer overal uitverkocht.

Nu zie ik wel bijv. de A, B, H03 etc. Maar of dat dan dezelfde soort zijn?

Ik wil ze namelijk wel vervangen, aangezien er wel zeker allerlei schoonmaakmiddelen, wax etc op de remschijf en blokken zijn gekomen. Toen wist ik nog niet dat dit niet zo slim was 😉

Welke andere zou passen als ik nu bovenstaande heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Jasper schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 21:46:
Een fully mtb, electrisch, lijkt mij naast mijn hardtail (Kona Kahuna) toch wel bijzonder fijn om te hebben. Vooral om op minder fitte dagen toch even lekker door de bossen en over de trails te rammen.

Budget ~4k. Zijn er dan suggesties voor fietsen, of merken die ik absoluut links moet laten liggen?
Heb je al wel ervaring op een eMTB? Mijn ervaring is dat hij op sommige stukken aardig aan het inhouden is. Dus zou zeker wat uren verschillende bikes uitproberen voordat je 4k gaat uitgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:07
Goofyduck384 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:17:

Ik wil ze namelijk wel vervangen, aang
Swisstop, Reverse Components en BBB maken ook blokjes die hierin passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Ik ben me echt aan het verdiepen in de verschillen tussen de remblokjes (verschillende type nummers) van Shimano, om het verschil te snappen. Kom er alleen niet echt uit.
Je hebt dus enerzijds de letter (bijv B, D, G, H, J etc.) en anderzijds het nummer 01, 02, 03 etc). Tot slot nog de laatste letter A of S.

Waar zitten de verschillen in? Of waar kan ik dit terug vinden? De sites die ik vindt geven me weinig uitleg. Zo is het moeilijk om te ontdekken welke andere variant ik zou kunnen bestellen. Maar wil het verschil vooral begrijpen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:56:

Waar zitten de verschillen in? Of waar kan ik dit terug vinden? De sites die ik vindt geven me weinig uitleg. Zo is het moeilijk om te ontdekken welke andere variant ik zou kunnen bestellen. Maar wil het verschil vooral begrijpen 😉
Model-type-backing plate

Een j01a een model j, resin, aluminum backing.

Afbeeldingslocatie: https://assets.bikehub.co.za/monthly_08_2016/post-59129-0-34791600-1470306171.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:42
Goofyduck384 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:17:
Ik heb de blokjes er even uitgehaald. Voorzijde heb ik de D03S en achter de G03S van Shimano.
Die tweede kan ik nog wel vinden, maar de D03S lijkt weer overal uitverkocht.

Nu zie ik wel bijv. de A, B, H03 etc. Maar of dat dan dezelfde soort zijn?

Ik wil ze namelijk wel vervangen, aangezien er wel zeker allerlei schoonmaakmiddelen, wax etc op de remschijf en blokken zijn gekomen. Toen wist ik nog niet dat dit niet zo slim was 😉

Die 2 types die je noemt zijn heel anders van vorm. Klopt dat? Iig kun je bij mtb-brakepads wel vervangers voor de d03s bestellen.

Hij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
klaaas schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Die 2 types die je noemt zijn heel anders van vorm. Klopt dat? Iig kun je bij mtb-brakepads wel vervangers voor de d03s bestellen.
De fiets die hij linkt heeft achter een 2-pots rem en voor een 4-pots. Dus ook verschillende pads nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:51
Heeft er nog iemand tips om inspanningshoofdpijn te voorkomen? Uren (kan zomaar 6-7 uur later zijn) na een fikse inspanning is de kans groot dat ik hoofdpijn krijg. Vaak helpt het als ik voor de rit 1 paracetamol neem, maar dat vergeet ik vaak en doe ik liever niet.

Ik eet en drink voor de rit, tijdens de rit en na de rit.

Vooral nu ik Tour de France een beetje volg denk ik vaak; hoezo hebben zij hier geen last van, met een vele grotere en langere inspanning, iedere dag weer, en ik wel :+

[ Voor 25% gewijzigd door Strider op 03-07-2021 12:15 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Strider altijd lastig zeggen waar bij andere dit vandaan komt.

Zelf fiets ik veelal in de ochtend ik eet zelf niks van te voren, maar herken wel wat je schrijft mbt de hoofdpijn. Dronk voor mijn gevoel voldoende water, maar kreeg advies om meer/vaker te drinken. Fiets tegenwoordig met een camelbak (1,5L) en merk dat ik meer en gelijkmatiger drink. Sindsdien veel minder last van hoofdpijn etc..

Edit: de mannen en vrouwen die op dat niveau fietsen hebben ook ander training en voeding schema. En ook onder deze topsporters zullen ze zitten die soort gelijke klachten hebben…

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 03-07-2021 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Rmg schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Model-type-backing plate

Een j01a een model j, resin, aluminum backing.

[Afbeelding]
En moet ik dan een D-type altijd vervangen door een D-type? En is een hoger nummer (03 tov 01) een kwestie van een nieuwer type, mogelijk beter?
En hetzelfde dan voor een (in mijn geval) G-type vervangen door een G blokje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:39:
[...]

En moet ik dan een D-type altijd vervangen door een D-type? En is een hoger nummer (03 tov 01) een kwestie van een nieuwer type, mogelijk beter?
En hetzelfde dan voor een (in mijn geval) G-type vervangen door een G blokje?
Zonder te weten welke remmen je hebt is het model lastig te zeggen, in sommige remmen passen g,f,j en h's maar er zijn ook calipers waar de versie met fins niet past.

Hoger is niet altijd beter, metal vs resin is ook niet altijd beter, hangt af van de omstandigheden, meeste zullen met resin rijden want goedkoper en minder herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Rmg schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Zonder te weten welke remmen je hebt is het model lastig te zeggen, in sommige remmen passen g,f,j en h's maar er zijn ook calipers waar de versie met fins niet past.

Hoger is niet altijd beter, metal vs resin is ook niet altijd beter, hangt af van de omstandigheden, meeste zullen met resin rijden want goedkoper en minder herrie.
Ik heb de Shimano SLX M7100 en de M7120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:53

Kluus

Gang is alles

Ik heb eigenlijk sinds het begin een scheurtje in mijn Exceed. Eerst (en nog steeds wel) dacht ik hier van dat het een lakschade was en heb ik mij er weinig van aangetrokken. Zeker omdat deze scheurtjes zich bevinden in de hoek van het bovenste stukje seat tube en top tube waar volgens mij niet extreem veel krachten op komen (in ieder geval niet in de richting van de scheurtjes) en het carbon daar behoorlijk dik lijkt te zijn.

Anyway, ik heb net ook de vraag bij Canyon neer gelegd, ben benieuwd hoe zij dit inschatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDDj0CxtQ9O0qQq8Y78M6PVfXtI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P6mB6AksbYOiLHD15ouX8i6N.jpg?f=user_large

[ Voor 45% gewijzigd door Kluus op 22-07-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Kluus schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:16:
Ik heb net ook de vraag bij Canyon neer gelegd, ben benieuwd hoe zij dit inschatten.
Daarmee heb je precies gedaan wat ik je zou adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klitse schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Ja precies, dat snap ik, we gaan het zien, afwachten wat Canyon zegt. Eigenlijk hoop en verwacht ik vooral dat ik gewoon lekker door kan fietsen. Ik post hier nog wel wat het nou was. :)

[ Voor 83% gewijzigd door Kluus op 04-07-2021 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Zojuist mijn PF30 bottom bracket lagers vervangen. De vorige keer heb ik het laten doen door de fietsenmaker, maar dankzij de filmpjes van Parktool is het eigenlijk een fluitje van een cent! :)

Het eruit tikken van de ouder lagers ging moeiteloos. Moest nog wel flinke tikken geven, maar ze waren binnen 30 seconden per kant eruit.

Het erin doen van de nieuwe lagers, daar had ik nauwelijks een pers voor nodig. Die gingen er heel soepel in. Zelfs zo soepel dat ik ging twijfelen of ik het goed deed. Maar goed, het kon niet op een andere manier...

Bij het monteren van de trapas links, ging de lager aan de rechterkant er zelfs een beetje uit. Maar die kon ik weer makkelijk (zonder pers) terugdrukken...

Ze draaien in ieder geval weer zeeeeeeeer soepel, zonder geluid en bijna wrijvingloos!

Wat mij ook nog wel onzeker maakte waren de bijgeleverde spacers. Moet ik ze nou wel of niet gebruiken. Ze leken niet nodig, dus ik heb ze niet gemonteerd.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

En je komt dan altijd ook andere dingen tegen. Zoals speling op je pedalen. Dit filmpje laat zien dat het eenvoudig te verhelpen is. Heb nog nooit pedalen geserviced (XT pedalen zijn dit). Doen jullie dat regelmatig?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02:03

MJV

@Galois dat verhaal over spacers in de handleiding snap ik ook nooit, ik monteer een nieuwe bracket altijd met dezelfde spacers (qua diameter) als de vorige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:41
Sjoewe schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:52:
[...]

4k is wel een beetje aan de onderkant van de markt voor een fully eeb.

Dan moet je wel wat compromissen willen sluiten qua onderdelen.
Mh, da's ook niet ideaal. Er moet nog wel wat bovenop wil het écht de moeite zijn dus?
Ottr schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Heb je al wel ervaring op een eMTB? Mijn ervaring is dat hij op sommige stukken aardig aan het inhouden is. Dus zou zeker wat uren verschillende bikes uitproberen voordat je 4k gaat uitgeven.
In totaal 75km op gereden, maar dat was wel in een groep waarin het tempo wat lager las. Ik zal nog 'es gaan huren! Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Jasper schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Mh, da's ook niet ideaal. Er moet nog wel wat bovenop wil het écht de moeite zijn dus?
Tja, ligt ook een beetje aan wat je ervan wilt. Op de Nederlandse rondjes zal je niet snel beperkingen ondervinden van de onderdelen, maar goed, een e-mtb fully heeft ook überhaupt echt niet veel sense in Nederland. Voordeel daarvan komt pas echt in heuvel- en bergachtig terrein. Dan gaat het allemaal wel wat meer tellen qua afmontage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlaid56
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 04-07-2021
R0y. schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 15:39:
[...]

Ik had continu het gevoel dat ze uit zouden vallen maar dit deden ze niet. Ik zou denk ik ook niet zo snel een MTB route doen met oordopjes, maar zeker niet met die. Ik vond in ears normaal ook niet fijn maar de AirPods Pro hebben mijn verwachtingen toch echt overtroffen. Zit nu soms hele dagen met die dingen in zonder dat ik last krijg.
Dag R0y

Ik heb dit probleem tijdens het fietsen wel voor gehad. Mijn AirPods vielen redelijk vaak uit en vielen dan op de grond. Schade was dus het gevolg! Hier wou ik absoluut een oplossing voor vinden en deze 'AirPods Strap' waren het voor mij. Je verbind simpelweg de 2 AirPods met elkaar. Het zorgde ervoor dat ze niet meer uit mijn oren vielen. Ik had ook het gevoel niet meer dat ze 'los' zaten. Misschien is dit wel iets interessants voor de MTB-fans onder ons. Hier is de link:

https://www.amazon.nl/sil...nch&qid=1625407985&sr=8-1

[ Voor 7% gewijzigd door Outerspace op 04-07-2021 16:13 . Reden: Referral eruit gehaald ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:18
Strider schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 12:11:
Heeft er nog iemand tips om inspanningshoofdpijn te voorkomen? Uren (kan zomaar 6-7 uur later zijn) na een fikse inspanning is de kans groot dat ik hoofdpijn krijg. Vaak helpt het als ik voor de rit 1 paracetamol neem, maar dat vergeet ik vaak en doe ik liever niet.

Ik eet en drink voor de rit, tijdens de rit en na de rit.

Vooral nu ik Tour de France een beetje volg denk ik vaak; hoezo hebben zij hier geen last van, met een vele grotere en langere inspanning, iedere dag weer, en ik wel :+
Electrolyten in je sport drank doen. Scheelt bij mij wel in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Noxa schreef op zondag 4 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Electrolyten in je sport drank doen. Scheelt bij mij wel in ieder geval.
Helpt bij mij ook, heb een 750ml bidon met dat soort meuk naast m'n waterzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
Ik zag laatst ergens een houder zodat je voor bij je normale bidonhouder er een dubbele van kan maken.
iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

chimera2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:52:
Ik zag laatst ergens een houder zodat je voor bij je normale bidonhouder er een dubbele van kan maken.
iemand tips?
Waar wil je de dubbele bidon houder?
Zoek eens op dubbele bidon houder met Google. Daar vind je aantal opties.
GoldenSample schreef op maandag 5 juli 2021 @ 00:32:
[...]

Helpt bij mij ook, heb een 750ml bidon met dat soort meuk naast m'n waterzak
Dit deed ik zo nu en dan bij langere ritten 2 1/2 voor korte ritten gewoon water. Bij langere ritten/warme dagen wil ik tegenwoordig nog wel eens iets zout in het water doen. Werkt voor mij persoonlijk ook erg goed.

[ Voor 38% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2021 08:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Gisteren naar Dorst geweest. Bij de drop was er voor ons een vervelende valpartij van een jonge gast. Ik schat een jaar of 18-20. Hij is na de drop tegen een boom aangereden. Er was al 1 iemand ter plekke die meteen 112 gebeld heeft. Wij zijn er even bij gebleven, hij lag er heel ongemakkelijk bij, maar we durfden hem niet te verplaatsen omdat hij klaagde over pijn in zijn onderrug. Heel toevallig kwamen er een verpleger en een arts op de MTB voorbij dus die hebben hem stabiel gelegd. Daarna werd het erg druk en zijn we maar doorgereden, hij was bij hun in betere handen dan bij ons ;)

Hoop dat het goed met hem gaat, zag er niet goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
chimera2 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:52:
iemand tips?
Wolftooth B-Rad systeem zou je naar kunnen kijken. Heeft meerdere opties om de mogelijkheden van je bottlecage holders uit te breiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 12:51
Goofyduck384 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:33:
[...]

Ik heb de Shimano SLX M7100 en de M7120.
Kijk ook eens naar DiscoBrakes

vrij goedkope pads, maar vooral de Ceramic Pro's stoppen als een malle met nagenoeg geen geluid. Ik wil in ieder geval niks meer anders. Zie hier de verschillen tussen de pads die ze hier aanbieden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Rudolf schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:27:
Gisteren naar Dorst geweest. Bij de drop was er voor ons een vervelende valpartij van een jonge gast. Ik schat een jaar of 18-20. Hij is na de drop tegen een boom aangereden. Er was al 1 iemand ter plekke die meteen 112 gebeld heeft. Wij zijn er even bij gebleven, hij lag er heel ongemakkelijk bij, maar we durfden hem niet te verplaatsen omdat hij klaagde over pijn in zijn onderrug. Heel toevallig kwamen er een verpleger en een arts op de MTB voorbij dus die hebben hem stabiel gelegd. Daarna werd het erg druk en zijn we maar doorgereden, hij was bij hun in betere handen dan bij ons ;)

Hoop dat het goed met hem gaat, zag er niet goed uit.
Hoop dat het goed met hem gaat.
Zo zie je maar weer dat deze drop wel gevaarlijk kan zijn, ik heb op het MTB forum regelmatig reacties gelezen dat je een 'pussy' bent als je deze drop niet durft te nemen en het zijpad neemt 8)7

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Die drop an sich is niet gevaarlijk. Zonder techniek en zelfinschatting jezelf eraf storten zeker wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:57
ja.. drops zijn altijd een lastig verhaal, meestal is het niet zo moeilijk, maar als je gaat twijfelen, dan gaat het mis. Vertrouwen is dus het belangrijkste en dat krijg je enkel door het rustig op te bouwen. Zelf ben ik ook een schijterd, en doe ik bv ook de drop op westenschouwen niet.. heb wel even staan kijken, maar doordat de landing zo schuin is, is het (denk ik) lastig om je fiets op 2 wielen te landen, daarnaast is het zicht slecht omdat het zo steil is.

Bij Dorst is het lastig te zien hoe de landing erbij ligt als je aan komt rijden. (maar dat is volgens mij in de meeste gevallen wel zo.. wellicht is het bij die houten drops wat beter te zien, maar dan nog..).
Als je te langzaam gaat, dan kan het nog goed gaan tenzij de twijfel toeslaat en nog extra gaat remmen, dan ga je OTB.. als je gewoon blijft rollen met je gewicht naar achter kan je deze gewoon pakken zonder los te komen van de grond.
Als je tegen de boom knalt, dan heb je waarschijnlijk teveel snelheid gehad (waar je nog aardig je best voor moet doen). Dan kom je op een vlak stuk terrecht ipv schuin naar beneden. Als je dan met hoge snelheid een klein stukje controle verliest, dan ga je rechtdoor tegen die boom. Met iets minder snelheid is de landing makkelijker en hou je meer tijd over voor de keuze scherp links sturen voor de gladde route of rechts langs de boom over een worteltapijt.

mijn advies, bij nieuwe drops, eerst op je gemakt kijken, bij twijfel niet doen (maar iets zoeken wat een stapje lager is). En pas doen als de twijfel weg is. twijfel is je grootste vijand.

(vroeger veel gereden, ook Dorst, en in 2016 het mountainbiken weer fanatieker opgepakt, in eerste instantie die drop ook gewoon meegepakt, daarna ergens gaan twijfelen en een tijdje niet gedaan, maar na het zien van een filmpje van iemand die em andersom oprijdt ben ik em wel weer mee gaan pakken :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:40
drBunhead schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Wolftooth B-Rad systeem zou je naar kunnen kijken. Heeft meerdere opties om de mogelijkheden van je bottlecage holders uit te breiden.
Volgens mij heeft BBB tegenwoordig ook vergelijkbare mogelijkheden. Ik heb voor mijn lange afstandstochten (racefiets) een een BBB accessoire gekocht waarmee ik de bidonhouder lager kan plaatsen. Maar er zijn ook opties om 2 bidonhouders naast elkaar te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
https://www.on-lynecomponents.com/collections/the-holy-rail
holy rail is ook wel een mooi systeem, daarmee schroef je van alles op je 2 standaard nokjes

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja, als je het niet kent, of niet vertrouwd: gewoon stoppen, afstappen, even kijken en dan doen (of niet) Ik verbaas me soms hoe weinig mensen dat doen. Zeker op natuurlijke tracks. Je weet gewoon niet wat er komt als je het niet kan zien. Hooguit in een bikepark dat ik nog wel eens blind een dropje pak.

Bij DH-cups lopen ze eerst het hele parcours voordat ze überhaupt op de fiets gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Ik vind de drop bij Dorst an sich niet heel spannend, maar de eerste keer schrok ik er wel van omdat ik bij iemand in het wiel zat en hem nooit aan had zien komen. Zo'n drop past wat mij betreft helemaal niet bij de rest van de route, dus daarom verwachtte ik hem de eerste keer ook niet. Kan me voorstellen dat deze knul hetzelfde is overkomen, ze reden namelijk ook met z´n tweeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Het gaat dus om deze? YouTube: Drop-off Dorst 5-3-'17

90% heeft inderdaad nog niet van de "attack position" gehoord -> YouTube: The Mountain Bike Attack Position Explained | MTB Skills . Nu is Neal niet de gemiddelde NL MTB'er maar hij legt het goed uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

GrooV schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:16:

90% heeft inderdaad nog niet van de "attack position" gehoord -> YouTube: The Mountain Bike Attack Position Explained | MTB Skills . Nu is Neal niet de gemiddelde NL MTB'er maar hij legt het goed uit
Als het werkelijk deze is, dan heb ik dat die keer dat ik er reed niet eens in de gaten gehad.
Van zoiets rol ik gewoon af zonder van de grond te komen.

Bij een drop denk ik meer aan zoiets.. YouTube: MOUNTAINBIKE video (HOGE drop!!! ATB kempen)

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
haha, ja dat is em inderdaad. Het stelt ook niks voor, wat ik al zei zelfs op lage snelheid is ie gewoon te doen, terwijl je bij een echte drop gelijk op je muil gaat als je probeert te rollen.

maar nogmaals, van bovenaf ziet het er toch altijd anders uit en schiet de twijfel erin, dan kan het snel mis gaan. En ook nogmaals, bij hoge snelheid kom je snel in problemen bij de keuze links of rechts (als je rolt is dat totaal niet van toepassing)

YouTube: mountainbike route dorst (gopro hero 8)
hier zie je em vanuit rijder perspectief en de splitsing met de wortels rechts en het normale pad links

en nog 1:
YouTube: MTB route Dorst 30 aug 2020

anyway, hoe makkelijk deze ook is, het gaat toch regelmatig fout, volgens mij heeft iemand zelfs een keer zijn nek gebroken daar

[ Voor 32% gewijzigd door Prulleman op 05-07-2021 11:50 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:43:
haha, ja dat is em inderdaad. Het stelt ook niks voor, wat ik al zei zelfs op lage snelheid is ie gewoon te doen, terwijl je bij een echte drop gelijk op je muil gaat als je probeert te rollen.

maar nogmaals, van bovenaf ziet het er toch altijd anders uit en schiet de twijfel erin, dan kan het snel mis gaan. En ook nogmaals, bij hoge snelheid kom je snel in problemen bij de keuze links of rechts (als je rolt is dat totaal niet van toepassing)

hier zie je em vanuit rijder perspectief en de splitsing met de wortels rechts en het normale pad links

en nog 1:

anyway, hoe makkelijk deze ook is, het gaat toch regelmatig fout, volgens mij heeft iemand zelfs een keer zijn nek gebroken daar
Tja in het filmpje van @GrooV gaat de meerderheid er ook vanaf als een zak aardappelen dus dan is het natuurlijk afwachten tot het een keer mis gaat.

Ben zelf ook niet z'n held (dankzij m'n incompetentie wanneer het op manuals aan komt en gebrek aan timing) maar in een bikepark rijd ik eigenlijk alles wel gelijk in 1x maar dat komt omdat het allemaal geprept is. Als het een nature/shared trail is stap ik ook nog wel eens af om eerst eens te kijken gezien daar veel vaker dingen in zitten die wat 'ongelukkig' uitkomen.

Vind het bij mountainbiken sowieso een beetje raar hoe dicht sommige mensen op hun voorganger rijden, bij het focussen op een enkele feature (grote drop bijvoorbeeld of gap-jump) kan ik me er wel wat bij voorstellen om de snelheid goed te hebben maar bij een trail? Je ziet dan bijna niets/kijkt te kort voor je, Iemand (die de trail kent/een betere rijder is) die wat verder voorrijd (seconde of 5 oid) vind ik wel fijn gezien het een goede indicator voor lijnen en snelheid is. Doe het vaak ook op die manier in een bikepark met een vriend van me, hij is een stuk betere mountainbiker maar door veel blessures wat voorzichtiger geworden, daardoor kan ik hem vaak redelijk bijhouden en helpt z'n 'Tow' met redelijk veel afstand er tussen best wel op nieuwe trails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
Na pas 2 of 3 x te hebben gefietst kwam ik ineens hier bij uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9uIz2EQGFvRav3SzEDYFLkmz2SI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4J1GTDxTPLQbKZV5yZb1Elf.jpg?f=fotoalbum_small

Nou ja, die heb ik niet gepakt, want de overkant zag er net zo moeilijk uit (met wortels e.d.).
Als deze 'schoon' was geweest had ik waarschijnlijk even getwijfeld of ik hem zou doen (als de overkant maar enigszins makkelijk op te fietsen is).
Maar bij deze had ik wel zoiets van nope, nope, even omfietsen (kom ik 4 x zo'n afdaling tegen en zit ik dus vast boven op een berg ;( ).

Afgelopen weekend kwam ik hier op uit, ik denk dat in Kamoot niet was geupdate dat de bomen er zo bij lagen.
Toch waren er een hoop mensen overheen gefietst, maar voor mij wel veel te moeilijk. Behoorlijk naar als je dan op een lange tak valt met je zij lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bm1JxCvt2_NHVwTBuYbeWt48Dbs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5xILx7BFJeWwQHB3Xj10QR5.jpg?f=fotoalbum_small

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
Uiteindelijk stelt deze drop inderdaad ook niets voor, en als je er goed naar gaat kijken kun je het volgens de definitie ook geen drop noemen.

Maar Brabant is zo plat dat de meeste routes helemaal geen drop hebben, je verwacht het niet en je hoeft er ook niet voor te trainen. Als er dan wel een drop is, is deze vaak ​in een zijafslag verwerkt die door de meeste rijders geskipt wordt.

En dat maakt deze drop zo gevaarlijk, je volgt je voorganger op 'hoge' snelheid, die duikt onverwacht omlaag, door de onervarenheid neem je de verkeerde positie voor de drop in, bij de verkeerde landing krijg je nog een extra boost in je snelheid en je vliegt zo ongecontroleerd de verkeerde kant op.
Of je gebruikt tijdens de landing je voorrem en je vliegt over de kop..

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
alaintje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:42:
[Afbeelding]

Nou ja, die heb ik niet gepakt, want de overkant zag er net zo moeilijk uit (met wortels e.d.).
Als deze 'schoon' was geweest had ik waarschijnlijk even getwijfeld of ik hem zou doen (als de overkant maar enigszins makkelijk op te fietsen is).
Maar bij deze had ik wel zoiets van nope, nope, even omfietsen (kom ik 4 x zo'n afdaling tegen en zit ik dus vast boven op een berg ;( ).

Afgelopen weekend kwam ik hier op uit, ik denk dat in Kamoot niet was geupdate dat de bomen er zo bij lagen.
Toch waren er een hoop mensen overheen gefietst, maar voor mij wel veel te moeilijk. Behoorlijk naar als je dan op een lange tak valt met je zij lijkt me.
[Afbeelding]
En waar is dat ? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
GrooV schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:16:

Boom rechts, als je boven staat links, klapte hij tegenaan. Kan hard gaan als je daar wat snelheid hebt.

Voor mijn gevoel is het wat steiler dan op het filmpje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
alaintje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:42:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is dit moois te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:15
Strider schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:46:
Uiteindelijk stelt deze drop inderdaad ook niets voor, en als je er goed naar gaat kijken kun je het volgens de definitie ook geen drop noemen.

Maar Brabant is zo plat dat de meeste routes helemaal geen drop hebben, je verwacht het niet en je hoeft er ook niet voor te trainen. Als er dan wel een drop is, is deze vaak ​in een zijafslag verwerkt die door de meeste rijders geskipt wordt.

En dat maakt deze drop zo gevaarlijk, je volgt je voorganger op 'hoge' snelheid, die duikt onverwacht omlaag, door de onervarenheid neem je de verkeerde positie voor de drop in, bij de verkeerde landing krijg je nog een extra boost in je snelheid en je vliegt zo ongecontroleerd de verkeerde kant op.
Of je gebruikt tijdens de landing je voorrem en je vliegt over de kop..
De drop is niet gevaarlijk, gebrek aan zelfkennis en overschating van je techniek is gevaarlijk.
Voor Dorst is er een makkelijk/moeilijk splitsing. De drop zelf kun je niet missen en mocht je nog twijfelen, dan kun je er rechts nog langs. Moet je natuurlijk niet gedachtenloos iemand volgen en niet vooruitkijken. Die basis moet je jezelf wel aanleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Bij de 'drop van Dorst' heb ik ook altijd het idee dat de ondergrond iedere keer anders aanvoelt dan de keer daarvoor..

Ik fiets er gemiddeld één of twee keer per maand. De ondergrond op de hele route ligt er meestal redelijk gelijk bij en je komt er niet snel voor verrassingen te staan maar juist bij het landen voelt het vaak anders aan. Dit kan ook een schrikreactie veroorzaken bij mensen die de route niet regelmatig rijden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:43:

en nog 1:

Dat is soms ook de mindfuck bij dit soort drops. Begrijp heel goed dat er iets van binnen zegt “afstappen en lopen of omheen fietsen” Daar is niks mis mee!

Paar jaar terug zware schedelbasisfractuur gehad. Verkeerd terecht gekomen tijdens val (tijdens lopen). Na zeker een jaar niet op de mountainbike te hebben gezeten het voorzichtig opgepakt met boswielrennen en merkte dat ik geregeld blokkeerde op stukken waar ik voorheen geen moeite mee had. Miste stuk vertrouwen. Dat frustreerde enorm!

Vertrouwen weer beetje opgebouwd door gericht technische uitdagingen te gaan oefenen. Dus geen routes gefietst, maar juist technische stuk herhalen en vertrouwen zien te krijgen.

Drops die niet te rollen waren bleven wel een dingetje. Afgelopen jaar een clinic gedaan (jumps & drops). Houding en techniek waren wel goed, maar vertrouwen in mij zelf ontbrak. Doordat het langzaam opgebouwd werd ging ik steeds stapje verder. Na de clinic paar weken lang één a twee keer per week drop geoefend van 80cm. Doe geregeld de blauwe route Mook en de drops van bike park vind ik nu juist leuk om te doen. Langzaam opbouwen en kunst van herhalen…

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 05-07-2021 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 11-09 21:30
drBunhead schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:24:
[...]

Waar is dit moois te vinden?
Noord-limburg en 10km over de grens Duitsland, kunt wel dmen voor de exacte locatie.

Ben ik niet echt op de hoogte van Nederlandse geologie, of vind je deze plekken echt niet buiten limburg?

[ Voor 12% gewijzigd door alaintje op 05-07-2021 16:07 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

alaintje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 16:06:
[...]

[...]

Noord-limburg en 10km over de grens Duitsland, kunt wel dmen voor de exacte locatie.

Ben ik niet echt op de hoogte van Nederlandse geologie, of vind je deze plekken echt niet buiten limburg?
Mag de locatie altijd sturen als je wilt. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 06-07-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ben ook wel benieuwd

@Daan_ Die routes in jouw signature zien er ook goed uit!

[ Voor 61% gewijzigd door GrooV op 06-07-2021 10:25 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 12:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_bi50RHw6musNlgQI19wjAKWSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BIzKNtRUR3YtwOFjWmp7IXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Gister deze jong gebruikte Sensa Livigno EVO comp over kunnen nemen als opvolger van m'n Cube aim race. Vandaag een rondje gedaan op het MTB parcours Hellendoorn. Toch best wel een stap vooruit gelukkig. De Sensa is SLX afgemonteerd met een Rock shox lucht geveerde voorvork. Komende anderhalve week de verschillende parcourtjes in de buurt van het vakantiepark maar eens proberen 😊.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klitse schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Inmiddels heb ik al een antwoord van Canyon, ik krijg een nieuw frame. Ze verwachten het nieuwe frame binnen 1-2 weken te ontvangen (het voordeel van een ouder model in deze tijd denk ik ;)) en 10 dagen later kan hij worden omgebouwd.

Prima service wat mij betreft. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

De eerste nieuwe modellen van Cube staan op de site.
https://www.cube.eu/nl/2021/bikes/mountainbike/hardtail/

* i know.. de link bevat 2021, maar op de site staat een blauw vlaggetje met 'New' bij de nieuwe modellen.

[ Voor 33% gewijzigd door magic_nl op 06-07-2021 15:22 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:47
magic_nl schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:21:

* i know.. de link bevat 2021, maar op de site staat een blauw vlaggetje met 'New' bij de nieuwe modellen.
"Carbon knalbak"

ze maken er een mooi verhaal van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Laatst online: 19:37
magic_nl schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:21:

Die nieuwe reaction pro's zien er strak uit, zeker die groene. Een keer weer een update in geometrie, maar nog steeds wel kort qua reach en vrij steil vooraan (maar dat mag natuurlijk op een XC fiets).

[ Voor 4% gewijzigd door Sytheon op 06-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

GrooV schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:24:
Ben ook wel benieuwd

@Daan_ Die routes in jouw signature zien er ook goed uit!
Sommige padden beginnen beetje dicht te groeien. Op zich geen probleem ze zijn nog te fietsen. Alleen beetje uitkijken voor de doornstruiken en je zelf na het fietsen controleren op teken. Die zitten er weer genoeg.

[ Voor 25% gewijzigd door Daan_ op 06-07-2021 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Sytheon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:37:
[...]

Die nieuwe reaction pro's zien er strak uit, zeker die groene. Een keer weer een update in geometrie, maar nog steeds wel kort qua reach en vrij steil vooraan (maar dat mag natuurlijk op een XC fiets).
Grappig hoe sommige merken echt totaal niet je ding kunnen zijn. Dat is Cube voor mij.

Nou moet ik wel zeggen dat de Cube 200 van mijn zoon echt een onverwoestbare kinderMTB is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Rudolf schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 17:55:
[...]

Grappig hoe sommige merken echt totaal niet je ding kunnen zijn. Dat is Cube voor mij.
Idem, ik vind de geometrie van Giant veel prettiger.

---

Ondertussen lekker aan het trainen qua hoogtemeters.

Vorig weekend een ritje Reichswald (DE) gedaan, ~65km met net geen 1000 hm. Afgelopen weekend 1,5x Rheden (en wat extra gravel paden) gereden, iets meer dan 100km en 1000hm.

Nu nog tijd vinden om m'n voorblad te vervangen door een oval (AbsoluteBLACK ligt er al klaar voor). Ik ben benieuwd hoe dat fietst.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@TommyGun Als zelfde aantal tanden is dan is het 5 a 10min werk. Zijn het meer of minder tanden dan kan het zijn dat je ketting lengte moet controleren. Al wissel ik zelf wel eens tussen 30T en 32T met zelfde ketting.

Merk zelf niet heel veel verschil op vlakke stukken, maar bij klimmetjes merk ik persoonlijk een verschil. Geen last meer van een doodpunt met trappen. Kan makkelijker op zelfde cadans door trappen. Geen gevoel meer dat ik stil val.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

418O2 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:31:
[...]

"Carbon knalbak"

ze maken er een mooi verhaal van :)
De perfecte fiets dus voor hier op de route.
Liggen hier twee knalpaden volgens Strava.

https://www.strava.com/segments/20657500
https://www.strava.com/segments/20657539

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
TommyGun schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 01:25:
[...]

Nu nog tijd vinden om m'n voorblad te vervangen door een oval (AbsoluteBLACK ligt er al klaar voor). Ik ben benieuwd hoe dat fietst.
Aantal weken geleden ook gedaan. Fietst een stuk fijner uphill. Ben zelf twee tanden omhoog gegaan, dat voelt qua cadans net wat prettiger.
Half uurtje werk al met al. Gaat vast bevallen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Daan_ @Marty!
Ik heb momenteel een 30t voorblad, de AbsoluteBLACK is ook 30t maar zou zich dan gedragen als een 28-32t, maar daar hoef ik dus qua ketting niets voor aan te passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
TommyGun schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:16:
@Daan_ @Marty!
Ik heb momenteel een 30t voorblad, de AbsoluteBLACK is ook 30t maar zou zich dan gedragen als een 28-32t, maar daar hoef ik dus qua ketting niets voor aan te passen?
klopt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Dan ga ik eens een poging wagen. Qua toebehoren moet 't wel lukken met deze spullen meen ik;

Torx-set
Montagepasta
Kogellagervet
Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960

Mijn momentsleutel heb ik echter niet bij de hand, weet niet of ik de crankbouten ook met een ratel met juiste dop (tijdelijk) kan vastzetten?

[ Voor 21% gewijzigd door TommyGun op 07-07-2021 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TommyGun schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:16:
@Daan_ @Marty!
Ketting lengte hoef je niet aan te passen. Zou wel even de B-tension controleren. Kan zijn dat je hier kleine aanpassing mag doen.
TommyGun schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 12:24:
[...]

Dan ga ik eens een poging wagen. Qua toebehoren moet 't wel lukken met deze spullen meen ik;

Torx-set
Montagepasta
Kogellagervet
Shimano Cranksleutel TL-FC16 / FC-M960

Mijn momentsleutel heb ik echter niet bij de hand, weet niet of ik de crankbouten ook met een ratel met juiste dop (tijdelijk) kan vastzetten?
Ratel zal prima werken. Gebruik ik zelf ook geregeld ;-)

Moment sleutel gebruik ik zelf, omdat ik slecht ben om te bepalen of ik het aandraai op geadviseerde koppel (moment). Bij mij is vaak uit de hand te los.

Als ik de crank verwijder maak ik de boel gelijk even goed schoon (controleer BB) en voorzie crank van nieuw vet en klaar. Het is hier meestal werkje van nog geen 10min.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 07-07-2021 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op mijn Shimano crank van 10 jaar oud, kan ik het kettingblad vervangen zonder dat ik de crank verwijder. 4 bouten los, kettingblad om de arm heen en vice versa.

Maar goed even de crank verwijderen en dan ook gelijk de bottom bracket voorzien van wat nieuwe montagepasta is ook wel eens nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:35
Ik vind het echt heel bijzonder, op de Fully heb ik ook een Oval zitten maar ik voel er echt helemaal niets van. Het voelt voor mij precies zo als een rond kettingblad. Je hoort dan toch zoveel mensen die het echt duidelijk merken. Ik vraag me dan toch af waar dat aan ligt.

Ben zelf aan het kijken voor een nieuwe helm, mijn oude is aan vervanging toe. Is altijd zo lastig om wat te vinden wat lekker zit en toch het soort is dat je wilt hebben. Een Scott Centric is het in elk geval niet. Mocht er nog iemand goeie aanraders hebben voor een goed geventileerde XC helm met MIPS oid hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ZanielGa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:56:
Ik vind het echt heel bijzonder, op de Fully heb ik ook een Oval zitten maar ik voel er echt helemaal niets van. Het voelt voor mij precies zo als een rond kettingblad. Je hoort dan toch zoveel mensen die het echt duidelijk merken. Ik vraag me dan toch af waar dat aan ligt.

Ben zelf aan het kijken voor een nieuwe helm, mijn oude is aan vervanging toe. Is altijd zo lastig om wat te vinden wat lekker zit en toch het soort is dat je wilt hebben. Een Scott Centric is het in elk geval niet. Mocht er nog iemand goeie aanraders hebben voor een goed geventileerde XC helm met MIPS oid hoor ik het graag.
Helaas is de ventilatie van de 4Forty van bell niet zo uitmuntend, de verstelling is enorm aan het ding en dus een redelijk makkelijke koop als je niet kunt passen (en geen zin hebt om 10 helmen terug te sturen), geloof dat de Sixty beter geventileerd was.

Overigens merk ik dit soort dingen ook niet/amper. Ben dan ook blij dat m'n Trek duidelijke setup aanbevelingen heeft voor de demper want dat soort meuk merk ik ook niet. Naja behalve bottoming out dan als ik daarna naar de sag ring keek. Voordeel daarvan is wel dat ik ook op een oude/matige/onberekenbare fiets op de limiet kan dalen. Er zijn ook mensen die als ze een wat onstuimig reagerende fiets hebben nog geen stoeprand af durven.

Vriend van me eindelijk zo ver om toch maar een fiets te kopen (de huurprijzen hielpen daarbij wel), de Polygon Siskiu T8 was helaas niet meer te vinden in zijn maat dus het is een T7 geworden, alsnog mooi maar ben wel benieuwd of de 32mm Roxshock Recon in een bikepark echt een stuk spaghetti is.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 07-07-2021 18:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zweer al jaren bij POC. Duur in de aanschaf maar zulke fijne helmen. :)

Vandaag dagje naar Winterberg geweest. Lag er echt heel goed bij, weer een hoop features kunnen pakken die ik vorig jaar nog niet zag zitten. Springen gaat ook steek beter, clear nog lang niet alles, maar kom wel steeds dichterbij. Leuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik kan hier wel een beetje boos om worden... dan klagen de 'lokale fietswinkels' dat wij allemaal op internet kopen en dat zij het steeds zwaarder hebben. Nu ben ik op zoek naar een 10 speed cassette voor mijn MTB (11-36T), de ene LBS heeft een SRAM PG1030 voor 91 euro en de andere een XT voor 96 euro.

Cassettes die in normale tijden maximaal de helft kosten... Kennelijk kunnen ze het vragen en dan doen ze het ook, maar moet je dan ook niet gaan klagen als er wel genoeg aanbod is, ik dan weinig sympathie over heb...

Ik heb mijn ketting van het weekend vervangen (samen met de BB-lagers), maar helaas slaat deze nieuwe ketting goed door op de bestaande cassette. De cassette is zo'n 3000 km oud en ziet er niet heel versleten uit, maar kennelijk dus wel aan vervanging toe. Maar ja... kom nu maar eens aan een nieuwe cassette voor fatsoenlijke prijzen!

Hopelijk slijt deze ketting dan nog een beetje in op de cassette en slaat hij zo minder/niet meer door en red ik het tot de cassetteprijzen weer zijn genormaliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Galois schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:57:
Ik kan hier wel een beetje boos om worden... dan klagen de 'lokale fietswinkels' dat wij allemaal op internet kopen en dat zij het steeds zwaarder hebben. Nu ben ik op zoek naar een 10 speed cassette voor mijn MTB (11-36T), de ene LBS heeft een SRAM PG1030 voor 91 euro en de andere een XT voor 96 euro.

Cassettes die in normale tijden maximaal de helft kosten... Kennelijk kunnen ze het vragen en dan doen ze het ook, maar moet je dan ook niet gaan klagen als er wel genoeg aanbod is, ik dan weinig sympathie over heb...

Ik heb mijn ketting van het weekend vervangen (samen met de BB-lagers), maar helaas slaat deze nieuwe ketting goed door op de cassette. De cassette is zo'n 3000 km oud en ziet er niet heel versleten uit, maar kennelijk dus wel aan vervanging toe. Maar ja... kom nu maar eens aan een nieuwe cassette voor fatsoenlijke prijzen!

Hopelijk slijt deze ketting dan nog een beetje in op de cassette en slaat hij zo minder/niet meer door en red ik het tot de cassetteprijzen weer zijn genormaliseerd.
Grote kans dat je ketting echt versleten is, dit zie je namelijk amper met het blote oog. Tip koop een kettingmeter https://www.mantel.com/bbb-cycling-chain-checker

Dalende prijzen kan nog wel een jaar duren, zou ik niet op wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

GrooV schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:18:
[...]

Grote kans dat je ketting echt versleten is, dit zie je namelijk amper met het blote oog. Tip koop een kettingmeter https://www.mantel.com/bbb-cycling-chain-checker

Dalende prijzen kan nog wel een jaar duren, zou ik niet op wachten
Ketting? Goed lezen... ;) Die is dus vervangen, er zit een nieuwe ketting op. Omdat de oude op .75 er doorheen begon te vallen. Maar kennelijk is nu dus de cassette behoorlijk ver (of hij moet nog inslijten, maar ik vond 'm daarvoor teveel doortrappen bij te weinig kracht).

Klopt, maar de prijzen van de LBS zijn nog steeds 1,5-1,8x hoger dan de prijzen van die webwinkels die nog wel wat hebben...

[ Voor 9% gewijzigd door Galois op 08-07-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online

Ik heb mijn ketting van het weekend vervangen (samen met de BB-lagers), maar helaas slaat deze nieuwe ketting goed door op de bestaande cassette. De cassette is zo'n 3000 km oud en ziet er niet heel versleten uit, maar kennelijk dus wel aan vervanging toe. Maar ja... kom nu maar eens aan een nieuwe cassette voor fatsoenlijke prijzen!

Deze?
https://www.mantel.com/shimano-deore-xt-m771-cassette-10s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

HE???!?! WTF?!?!
100% zeker dat hij vanochtend niet op voorraad was! Heb overal gekeken!!!

Tnx! Besteld!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Galois schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:31:
[...]

HE???!?! WTF?!?!
100% zeker dat hij vanochtend niet op voorraad was! Heb overal gekeken!!!

Tnx! Besteld!!
Wellicht net weer binnengekregen oid. Maar fijn dat je geholpen bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Galois schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:20:
[...]

Ketting? Goed lezen... ;) Die is dus vervangen, er zit een nieuwe ketting op. Omdat de oude op .75 er doorheen begon te vallen. Maar kennelijk is nu dus de cassette behoorlijk ver (of hij moet nog inslijten, maar ik vond 'm daarvoor teveel doortrappen bij te weinig kracht).

Klopt, maar de prijzen van de LBS zijn nog steeds 1,5-1,8x hoger dan de prijzen van die webwinkels die nog wel wat hebben...
Excuus, las dat de ketting 3000km oud was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Klitse schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:32:
[...]

Wellicht net weer binnengekregen oid. Maar fijn dat je geholpen bent. :)
En dus inderdaad 65 euro bij Mantel en 96 euro bij mijn LBS. Deze marges zijn m.i. niet uit te leggen en zorgen echt voor 'klant wegjagen naar webwinkels'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor je cassette vervangt zou ik aantal andere stappen doorlopen. Zoals bijvoorbeeld B-tension controleren. Al heel wat keren gehad dat kleine aanpassing probleem oploste.

Doorloop meestal stappen die uitgelegd worden in onderstaande filmpje. Als ik iets vervang aan de drive train.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 08-07-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 14:47:
[...]

Voor je cassette vervangt zou ik aantal andere stappen doorlopen. Zoals bijvoorbeeld B-tension controleren. Al heel wat keren gehad dat kleine aanpassing probleem oploste.

Doorloop meestal stappen die uitgelegd worden in onderstaande filmpje. Als ik iets vervang aan de drive train.

[YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing]
Tnx @Daan_, maar als de ketting echt over de tandwiel heen draait, dan ga je dat niet goed krijgen met het afstellen van de derailleur... Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is altijd een poging waard om het te proberen. Hoevaak ik afgelopen jaar wel niet heb gehad dat men spullenboel wilde vervangen en het achteraf helemaal niet nodig was. Zou het dan ook altijd eerst proberen met afstellen. 3000km op cassette is niet zoveel. ;-)

Recentelijk nog collega die weken bezig was met overslaande ketting. Nieuwe ketting erop en bleef overslaan. nieuwe cassette. Bleef overslaan. Wilde kettingblad vervangen. Vroeg of ik dat wilde doen. Hij had oude ketting en cassette bij zich op mijn verzoek. Ik eigenwijs alles terug geplaatst en afgesteld en schakelde prima onder belasting. Nieuwe ketting en cassette konden dan ook als reserve de kast in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Galois ik ben het met @Daan_ eens hoor, het zal zeker niet altijd lukken, maar ik was laatst ook te laat met het wisselen van kettingen en de boel sloeg behoorlijk over.

Maarrrr. als je de B-tension zo strak mogelijk zet heb je (zeker op de kleinste kransjes) net wat meer "wrap" van je ketting rond het kransje, waardoor je net genoeg grip kan terug pakken.

(je cassette wordt ook "kleiner" door slijtage, dus een fractie meer spanning op oude spullen kan je altijd proberen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:39
Toen ik mijn eerste Gx ketting na 1700 km vervangen had (slijtage >0,5 en < 0,75) trapte hij in begin ook door. Heb er niks mee gedaan en binnen 100 km geen problemen meer. Op elkaar ingesleten? Geen idee, maar nu na ruim 1000 km gaat het nog steeds goed en ketting is nog niet versleten. Gelukkig onlangs een nieuwe ketting weten te bemachtigen voor een normale prijs, die ligt alvast klaar als reserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Zojuist mijn (vrijwel nieuwe) remblokjes vervangen doordat ze waarschijnlijk bevuild waren met wax, olie etc. Remschijf ook gelijk gereinigd.

Echter bij mijn achterwiel ligt het ene blokje tegen m'n schijf aan, terwijl de andere wel iets ruimte geeft.
Ik denk dat dit komt doordat ik met de nieuwe blokjes erin (en het achterwiel er nog uit) een aantal keer geremd heb om hem goed te laten bewegen. Ik denk dat dit vrij dom was, omdat mogelijk de zuiger nu iets verder naar buiten gekomen is? Het wiel ging er met wat moeite in, ruimte tussen de blokken leek duidelijk kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TQdEwJvsQ_knI7BqLBuhRqwzxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BuJdAuTGd0V2ywHDJHCHyall.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn voorwiel de rem bewust niet aangeraakt bij het vervangen van de blokjes, en daar ging alles veel makkelijker er weer terug in met de nieuwe blokjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-38YE9IyXtjL1jffoqPmx2qLt1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kHcokaGxToolSZ29hzE05r2L.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien de oude blokjes pas een paar maanden oud zijn, zal daar de wisselende ruimte niet inzitten. Zo erg waren ze ook niet versleten. Denk echt dat het komt doordat ik zonder schijf een aantal keer geremd heb. Klopt dat? De slag van die remhendel is nu ook veel korter... Bijna geen slag zelfs, doseren is er nu ook niet echt bij. De slag van de andere remhendel (die ik dus niet aangeraakt heb) is veel langer, zoals die voorheen ook was.

Hoe los ik dit nu op? De slag moet op beide hendels natuurlijk ongeveer even groot zijn. Daarnaast moet de achterrem blokjes dus iets meer ruimte krijgen. Ik los dit graag op zonder fietsenmaker om er zelf weer van te leren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Als ik dit beredeneer naar mijn autohobbytijd zou ik zeggen: kapje vloeistof reservoir loshalen, zuigers terugduwen en evt vloeistof aanvullen en kapje er weer op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Wiel er uit en zuigers weer op hun plek duwen idd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Goofyduck384 wiel er uit, remblokjes er uit, met een grote platte schroevendraaier (of inderdaad beter iets van kunstof zoals @Firestorm terrecht opmerkt) de pistons voorzichtig verder naar buiten duwen en de boel weer monteren. Daarna een paar keer pompen met je rem en dan moeten ze zichzelf weer stellen.

Kapje vloeistof reservoir hoeft er niet af (als die er al is).

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 08-07-2021 20:52 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wat @Kluus hierboven zegt idd, alleen zou ik een kunstof bandenlichter gebruiken ipv een schroevendraaier. Als je niet te lomp doet zal een schroevendraaier overigens ook wel loslopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
En als je toch bezig bent, maak de pistons even schoon met hydraulische remvloeistof of remreinger. Zorgt ervoor dat de pistons wat makkelijker in en uit blijven bewegen.

Wat betreft de barrel adjuster op de shifter kom ik er zelf niet uit wat nu clockwise en anti-clockwise is. Vanuit welk oogpunt moet ik dit zien? (Google helpt niet). Iemand ideeën?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Volgens mij kijkend vanaf de kabelzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
Firestorm schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:58:
Volgens mij kijkend vanaf de kabelzijde.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Kluus schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:40:
@Goofyduck384 wiel er uit, remblokjes er uit, met een grote platte schroevendraaier (of inderdaad beter iets van kunstof zoals @Firestorm terrecht opmerkt) de pistons voorzichtig verder naar buiten duwen en de boel weer monteren. Daarna een paar keer pompen met je rem en dan moeten ze zichzelf weer stellen.

Kapje vloeistof reservoir hoeft er niet af (als die er al is).
Inderdaad zo gelukt ja. Bedankt. Draait nu weer normaal en vrij. Even inremmen en dan weer gaande die banaan 😉
Pagina: 1 ... 145 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic