ja.. drops zijn altijd een lastig verhaal, meestal is het niet zo moeilijk, maar als je gaat twijfelen, dan gaat het mis. Vertrouwen is dus het belangrijkste en dat krijg je enkel door het rustig op te bouwen. Zelf ben ik ook een schijterd, en doe ik bv ook de drop op westenschouwen niet.. heb wel even staan kijken, maar doordat de landing zo schuin is, is het (denk ik) lastig om je fiets op 2 wielen te landen, daarnaast is het zicht slecht omdat het zo steil is.
Bij Dorst is het lastig te zien hoe de landing erbij ligt als je aan komt rijden. (maar dat is volgens mij in de meeste gevallen wel zo.. wellicht is het bij die houten drops wat beter te zien, maar dan nog..).
Als je te langzaam gaat, dan kan het nog goed gaan tenzij de twijfel toeslaat en nog extra gaat remmen, dan ga je OTB.. als je gewoon blijft rollen met je gewicht naar achter kan je deze gewoon pakken zonder los te komen van de grond.
Als je tegen de boom knalt, dan heb je waarschijnlijk teveel snelheid gehad (waar je nog aardig je best voor moet doen). Dan kom je op een vlak stuk terrecht ipv schuin naar beneden. Als je dan met hoge snelheid een klein stukje controle verliest, dan ga je rechtdoor tegen die boom. Met iets minder snelheid is de landing makkelijker en hou je meer tijd over voor de keuze scherp links sturen voor de gladde route of rechts langs de boom over een worteltapijt.
mijn advies, bij nieuwe drops, eerst op je gemakt kijken, bij twijfel niet doen (maar iets zoeken wat een stapje lager is). En pas doen als de twijfel weg is. twijfel is je grootste vijand.
(vroeger veel gereden, ook Dorst, en in 2016 het mountainbiken weer fanatieker opgepakt, in eerste instantie die drop ook gewoon meegepakt, daarna ergens gaan twijfelen en een tijdje niet gedaan, maar na het zien van een filmpje van iemand die em andersom oprijdt ben ik em wel weer mee gaan pakken

)