Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 146 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Geen probleem.
Wat mij geholpen heeft met het begrijpen van de stelschroef: het is een schroef. Je draait hem in of uit de hendel waarmee je de afstand die de kabel moet overbruggen resp. korter of langer maakt. Daarmee breng je dan weer minder of meer spanning op de kabel. Meer spanning = sneller naar een groter blad, minder spanning = sneller naar een kleiner blad.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Mijn ezelsbruggetje is: de kant opdraaien waar het schakelen niet goed gaat.

Dus slecht naar groot blad is links dus barrel adjuster uit draaien (naar buiten).

En vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

en anders gewoon zoals het hoort klein stukje veranderen en proberen, zeker als je onthoud hoeveel tandjes je de ene of de andere kant op gaat maakt het allemaal niet uit, want je kan terug naar het beginpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik ben blij met jouw tip gisteren, want uit nieuwsgierigheid zojuist nog gekeken en inderdaad weer uitverkocht! Ik heb dus kennelijk erg geluk gehad in dat ene uurtje dat ze voorraad hadden :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

@Daan_ en @Prulleman om niet al te eigenwijs te zijn, heb ik zojuist even goed gekeken naar mijn derailleur en vooral de B-schroef. Er viel niets aan af te stellen, het zat allemaal goed (derailleur stel ik nl elke 1000 km schat ik, bij). Als ik kijk naar de slijtage van de cassette van verbaast mij dat eigenlijk wel dat de ketting zo erg overslaat. Want de cassette ziet er op het oog nog goed uit.

3000 km is inderdaad niet veel voor een cassette (2.928,3 km, lang leve Strava :)), maar erg weinig is het ook niet. Ik maak mijn fiets 'slecht' schoon. Ik spuit 'm af als het te erg is en meer doe ik er eigenlijk niet aan. Misschien is dat de tol dat ik moet betalen?

Even wat fotootjes van mijn cassette. Zijn jullie het met mij eens dat het zo op het oog helemaal niet heel erg versleten uit ziet? Hier en daar wat kleine braampjes, vooral op de tandwielen waar hij het meest op oversloeg. Wat vinden jullie? Ik zou zeggen op max 50% op basis van deze foto's.

(de nieuwe cassette komt vanmiddag aan... ik ga 'm dus sowieso vervangen, dankzij @Klitse bij Mantel net dat ene uurtje dat ze voorraad hadden, kunnen aanschaffen, nu weer uitverkocht)

Dit is trouwens een SRAM PG1030 cassette en ik ga 'm vervangen door een Shimano XT M771. Zijn er verschillen in duurzaamheid tussen deze twee cassettes? Iemand ervaring mee? Ik hoop dat de XT iets langer meegaat... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kIQGAfpalbZRjvGaI27rkap5YG0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OoulzWS3kYq7plt2NVsWle4r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxRNIP7Oi4we7_hpzjU84jjIM5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCgElE6Tac19mu1vXucgra5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ymfoy1r8xMSIZZRv7Lzr0yo0dlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sc6aOcZxG4Zcnkcjjj6lT9HU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5xL0NMOVV2IlKKpEADHdUvBUzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3c7YgdUkct9WBeNJKNQulrTW.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
;( veel te vies ;)

99 van de 100 maak ik mijn fiets helemaal schoon.

[ Voor 58% gewijzigd door chimera2 op 09-07-2021 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Cassette beoordelen op basis van foto’s vind ik persoonlijk altijd lastig, maar echt schoon is die niet ;-) Als je alles goed hebt nagelopen dan zou ik deze ook vervangen.

——————-

Vanochtend (6:00) rondje Mook en Bikepark gedaan en kwam tot de ontdekking dat van mijn Magura MT7 raceline het veertje van de remhendel defect is. Hendel blijft nu niet goed op zijn plekken. Veertje is helaas niet zo even zelf te vervangen? Dat wordt nieuwe hendel….

Zat laatst te kijken naar mix van Magura/Shimano en heb nog een nieuw setje XTR M9100 remhendels liggen en net Matcher I-Spec EV Adapter en Olive + Insert SM-BH90 besteld. Rem functioneert nog prima, maar zodra de tijd het toelaat de remhendels vervangen voor de XTR.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 09-07-2021 09:27 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Daan_ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:25:
Cassette beoordelen op basis van foto’s vind ik persoonlijk altijd lastig, maar echt schoon is die niet ;-) Als je alles goed hebt nagelopen dan zou ik deze ook vervangen.

——————-

Vanochtend (6:00) rondje Mook en Bikepark gedaan en kwam tot de ontdekking dat van mijn Magura MT7 raceline het veertje van de remhendel defect is. Hendel blijft nu niet goed op zijn plekken. Veertje is helaas niet zo even zelf te vervangen? Dat wordt nieuwe hendel….

Zat laatst te kijken naar mix van Magura/Shimano en heb nog een nieuw setje XTR M9100 remhendels liggen en net Matcher I-Spec EV Adapter en Olive + Insert SM-BH90 besteld. Rem functioneert nog prima, maar zodra de tijd het toelaat de remhendels vervangen voor de XTR.
genoeg mensen die het doen, google (of youtube) maar op "shigura".
YouTube: Shimano + Magura = Shigura...Perfect Brakes?
die heeft het een hele tijd terug al een keer gedaan

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Prulleman kende de mix. In verleden al eens gebruikt op oude mtb, maar had zo iets van Magura remhendels voelen goed aan. Bleeden is ook goed te doen. Tof dat veertje knak zijn… en ik zo iets had van remmen zijn net paar maand oud…

Nu wissel ik de Magura remhendels maar om voor de XTR, zodra alles binnen is en ik zin heb om te sleutelen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Daan_ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:25:
Klopt. En hij wordt ook vervangen vandaag... Zondag een lange tocht met een aantal vrienden op het programma staan en dan wil ik geen risico's nemen op niet goed functionerend materiaal.

Wat ik wel bijzonder vind, is sinds ik beter voor mijn materiaal zorg (ok, ok, op schoonmaak na dan ;), hoe meer het mij kost.

Vroeger, toen ik nog lui was, er geen YouTube was :) en ik op een cassette-ketting-bladen-combi reed totdat er echt kapot ging, reed ik zo'n 10.000 km op zo'n set.

Tegenwoordig vervang ik mijn ketting na zo'n 1500-2000 km en dus nu ook de cassette na 3000 km. De cassette sloeg nog niet over op de oude ketting, dus als ik die niet had vervangen, was die combi vast nog veel langer meegegaan.

Kortom: gewoon een setje cassette-ketting oprijden is misschien niet eens zo'n gek idee... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Aantal KM's op een casette zegt ook niet zo heel veel, helemaal met die 1x van tegenwoordig. Als je veel op de kleine kransjes rijdt slijt hij veel sneller. Daarom minimaal 34T voor in Nederland

@Galois Kan zeker, alleen wel een stukje ketting, quicklink en pons iedere keer meenemen :) Nadeel is ook dat je derailleur wieltjes ook sneller slijten met een versleten ketting

[ Voor 32% gewijzigd door GrooV op 09-07-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:09
Daan_ schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:57:
@Prulleman kende de mix. In verleden al eens gebruikt op oude mtb, maar had zo iets van Magura remhendels voelen goed aan. Bleeden is ook goed te doen. Tof dat veertje knak zijn… en ik zo iets had van remmen zijn net paar maand oud…

Nu wissel ik de Magura remhendels maar om voor de XTR, zodra alles binnen is en ik zin heb om te sleutelen ;-)
Succes... Ik geloof dat oudgediende @Ruud nog wel wat leuke verhalen heeft over de service afhandeling van Magura :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bouw de boel netjes om en dan neem ik eens contact op met Magura. Doen ze niks ach pech gehad. Niet iets om druk om te maken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Rmg schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 20:39:
Wiel er uit en zuigers weer op hun plek duwen idd.
Wat ik overigens makkelijker vind (zeker achter) is de remklauw loshalen ipv het wiel eruit; scheelt gedoe met je derailleur / ketting en voorkomt/vermindert kans op schade aan je achterbrug.
Galois schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:58:
[...]

Klopt. En hij wordt ook vervangen vandaag... Zondag een lange tocht met een aantal vrienden op het programma staan en dan wil ik geen risico's nemen op niet goed functionerend materiaal.

Wat ik wel bijzonder vind, is sinds ik beter voor mijn materiaal zorg (ok, ok, op schoonmaak na dan ;), hoe meer het mij kost.

Vroeger, toen ik nog lui was, er geen YouTube was :) en ik op een cassette-ketting-bladen-combi reed totdat er echt kapot ging, reed ik zo'n 10.000 km op zo'n set.

Tegenwoordig vervang ik mijn ketting na zo'n 1500-2000 km en dus nu ook de cassette na 3000 km. De cassette sloeg nog niet over op de oude ketting, dus als ik die niet had vervangen, was die combi vast nog veel langer meegegaan.

Kortom: gewoon een setje cassette-ketting oprijden is misschien niet eens zo'n gek idee... :)
Ik ken het probleem, ik lijk ze (SLX cassettes) er ook doorheen te jagen... terwijl ik zo min mogelijk schakel onder druk en dergelijke. Wat bij mij wel geholpen heeft is goed schoonhouden, op tijd derailleur afstellen en geregeld de ketting en cassette behandelen met squirt lube.

Sowieso is het belangrijk vaker je ketting te vervangen (beste is afwisselen met 2 of meer), maar ik heb daar nooit zin in :+ Fiets momenteel met een Ultegra/XT ketting, so far so good en ondanks dat de cassette best versleten is (zeker de grote tandwielen vanwege al het klimmen) slaat 'ie gelukkig nog niet over.

[ Voor 68% gewijzigd door TommyGun op 09-07-2021 10:47 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Remklauwen zijn 1 van de onderdelen die ik vrijwel nooit los haal, ik begrijp ook niet waarom je dat aanbeveelt. Ten eerste is het een gedoe om de klauw weer netjes gecentreerd om de schijf te krijgen. Ten tweede kun je veel minder kracht overbrengen op de klauw om de zuigers terug te duwen als deze los is van het frame. Ten derde begrijp ik niet wat het probleem is om je wiel uit de fiets te halen. Dit zou je toch redelijk soepel moeten kunnen doen. Het gehannes met de derailleur neem ik voor lief als ik dat vergelijk met het gehannes van het loshalen van de klauw.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

TommyGun schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:42:

Ik ken het probleem, ik lijk ze (SLX cassettes) er ook doorheen te jagen... terwijl ik zo min mogelijk schakel onder druk en dergelijke. Wat bij mij wel geholpen heeft is goed schoonhouden, op tijd derailleur afstellen en geregeld de ketting en cassette behandelen met squirt lube.

Sowieso is het belangrijk vaker je ketting te vervangen (beste is afwisselen met 2 of meer), maar ik heb daar nooit zin in :+ Fiets momenteel met een Ultegra/XT ketting, so far so good en ondanks dat de cassette best versleten is (zeker de grote tandwielen vanwege al het klimmen) slaat 'ie gelukkig nog niet over.
Ja, ik ben ook aan het nadenken wat nou de beste strategie is wat betreft preventief onderhoud. Na elke tocht alles loshalen en schoonmaken, is voor mij gewoon geen optie. Als ik na elke tocht een half uur bezig ben met schoonmaak, is voor mij de lol eraf. Ik vind het leuk om zelf alles te doen aan mijn MTB, en alles wat ik niet kan, wil ik graag leren en kijk ik uren YouTube filmpjes (zo ben ik langer bezig geweest met YouTube filmpjes om mijn BB-lagers te vervangen en de juiste spullen op internet te zoeken, dan met de klus zelf :D). Ik heb er dus graag een paar tientjes per jaar extra voor over als dat betekent dat ik minder hoef schoon te maken...

Maar ik vind inderdaad 3000 km voor een cassette aan de lage kant. Ik rijd al jaren met SRAM PG-1030 en PG-1050 cassettes (afhankelijk wat de beste aanbieding op dat moment is) en nu voor het eerst een XT M771 cassette besteld. Ik heb de hoop dat deze wat langer meegaat.

De afgelopen twee kettingen heb ik vervangen na 1.241,1 km en 1.647,8 km (lang leve Strava die dat voor mij bijhoudt :)). Dat vind ik ook geen hele hoge kilometrages...

Mijn vorige (versleten) ketting (SRAM PC-1031) sloeg ook niet over op de deze cassette, maar omdat de kettingslijtagemeter aangaf dat hij versleten begon te raken, heb ik 'm vervangen (voor een PC-1051, ook afhankelijk van de dan beste aanbieding). Sindsdien slaat hij dus flink over. Bij een klein beetje aanzetten, slaat hij al over, hoef daar niet eens veel kracht voor te zetten.

Ik ben benieuwd hoe het gaat met de XT cassette. Ik heb ook een XT ketting bijbesteld voor over (hopelijk) 2000 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

zonoskar schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:49:
Remklauwen zijn 1 van de onderdelen die ik vrijwel nooit los haal, ik begrijp ook niet waarom je dat aanbeveelt. Ten eerste is het een gedoe om de klauw weer netjes gecentreerd om de schijf te krijgen. Ten tweede kun je veel minder kracht overbrengen op de klauw om de zuigers terug te duwen als deze los is van het frame. Ten derde begrijp ik niet wat het probleem is om je wiel uit de fiets te halen. Dit zou je toch redelijk soepel moeten kunnen doen. Het gehannes met de derailleur neem ik voor lief als ik dat vergelijk met het gehannes van het loshalen van de klauw.
Welnee, eitje. De remklauw zit met 2 boutjes vast; bij het terugplaatsen niet helemaal vast draaien zodat de remklauw nog kan bewegen, rem indrukken (en inhouden) zodat 'ie zichzelf centreert en vastdraaien maar.

https://bbbcycling.com/nl_nl/schijfrem-afstellen

Overigens heb ik het niet gehad over zuigers terugduwen ;) Ging mij om remblokjes vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door TommyGun op 09-07-2021 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

TommyGun schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Welnee, eitje. De remklauw zit met 2 boutjes vast; bij het terugplaatsen niet helemaal vast draaien zodat de remklauw nog kan bewegen, rem indrukken (en inhouden) zodat 'ie zichzelf centreert en vastdraaien maar.

Dit is inderdaad dé manier om ietwat aanlopende blokken af te stellen @zonoskar. Als de blokken halverwege zijn, dan is het nooit zo dat links en rechts exact even ver versleten zijn. Even centreren zoals hierboven aangegeven en klaar. Maar sowieso centreren als je nieuwe blokken erin doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Galois schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Ja, ik ben ook aan het nadenken wat nou de beste strategie is wat betreft preventief onderhoud. Na elke tocht alles loshalen en schoonmaken, is voor mij gewoon geen optie. Als ik na elke tocht een half uur bezig ben met schoonmaak, is voor mij de lol eraf. Ik vind het leuk om zelf alles te doen aan mijn MTB, en alles wat ik niet kan, wil ik graag leren en kijk ik uren YouTube filmpjes (zo ben ik langer bezig geweest met YouTube filmpjes om mijn BB-lagers te vervangen en de juiste spullen op internet te zoeken, dan met de klus zelf :D). Ik heb er dus graag een paar tientjes per jaar extra voor over als dat betekent dat ik minder hoef schoon te maken...

[...]
I know, ik maak het alleen echt goed schoon (dus ook tandwieltjes derailleur, elk hoekje en gaatje) als ik merk dat de prestaties minder worden, anders is het bij mij ook gewoon even met de slang + doekje + lube erover hoor. Je blijft bezig, haha.

Ik kijk niet zozeer meer naar de kilometers; ik neem het inmiddels voor lief dat ik eens per jaar de spulleboel moet vervangen; so be it. Ik gooi 't wel op het feit dat ik ook fiets met sneeuw/modder/regen/... en het gewoon sneller slijt allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Galois schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 08:33:
[...]

Ik ben blij met jouw tip gisteren, want uit nieuwsgierigheid zojuist nog gekeken en inderdaad weer uitverkocht! Ik heb dus kennelijk erg geluk gehad in dat ene uurtje dat ze voorraad hadden :)
Ik zie er nog steeds 8 op voorraad hoor. Vink je wel de 11/36 aan?

[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 09-07-2021 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Galois schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:58:
[...]

Ik zit inmiddels over de 6500 km met een sram XG 1275 cassette en een enkele ketting. Ketting is inmiddels echt uitgerekt, maar op zich loopt het allemaal nog goed, zonder over te slaan. Zit te wachten tot SRAM weer nieuwe cassettes levert. Volgens Mantel nog een weekje of 2. Ketting en voorblad liggen al klaar. Hopelijk kan ik alles nog vervangen voor ik op vakantie ga. (Als we op vakantie kunnen gaan....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Rudolf schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Ik zit inmiddels over de 6500 km met een sram XG 1275 cassette en een enkele ketting. Ketting is inmiddels echt uitgerekt, maar op zich loopt het allemaal nog goed, zonder over te slaan. Zit te wachten tot SRAM weer nieuwe cassettes levert. Volgens Mantel nog een weekje of 2. Ketting en voorblad liggen al klaar. Hopelijk kan ik alles nog vervangen voor ik op vakantie ga. (Als we op vakantie kunnen gaan....)
Dat is dus wat ik inderdaad ook aan denk.

Ik denk dat ik met mijn SRAM PG1030 cassette en één enkele ketting ook wel deze kilometrage had gekund. Maar omdat ik dus 'preventief' kettingen aan het wisselen ben, dan ben ik meer geld kwijt omdat de nieuwe ketting dan niet meer op een versleten cassette kan. Maar de oude ketting, zonder overslaan op de oude cassette prima werkt.

Zo reed ik dus vroeger door tot alles versleten was. En dat was echt veel meer dan 3000 km op één setje (ik denk eerder tegen de 10.000 km). Nu ik alles 'preventief' vervang, ben ik veel meer geld kwijt en weet ik niet goed wat de andere voordelen zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Iemand nog aanraders voor mooie routes in de Ardennen? over 2 weken met @Michaelg op pad en nog niet besloten waar we gaan rijden.

Het lastige is dat er volgens mij een stuk strenger gecontroleerd lijkt te worden buiten de gepijlde routes (tot fietsen in beslag nemen aan toe). Dus bij voorkeur gewoon wel een vaste route. (of een paar routes aan elkaar knopen uiteraard). Als je op forums of route sites gaat kijken zijn de meningen altijd zo verdeeld.. de 1 vind het supersaai en de ander geweldig.. het ligt natuurlijk aan je referentiekader. Ik ben zelf wel een paar keer in de Ardennen geweest, bv de routes bij La Roche, Houffalize, Theux, Aywaille, Malmedy. En heb het meestal wel prima naar mijn zin gehad, en stukje asfalt hier en daar verpest voor mij niet de route, als er ook maar lekker wat singletrack, technische klimmetjes en afdalingen in zitten.

We zijn beide behoorlijk XC gericht, dus het hoeven geen leipe enduro afdalingen te zijn, mag conditioneel wel pittig zijn. Qua techniek mag het ook wel een uitdaging zijn, maar een beetje in perspectief en 2 100mm xc hardtails :D. (maar we kunnen heus wel een beetje sturen :P)

Kan wel weer een rondje rijden die ik eerder heb gedaan, Theux rood was bv best aardig (en de vorige x door omstandigheden niet afgemaakt), maar een route in Bouillon op basis van de Grand Raid Godefroy staat ook de shortlist. (la roche en houffalize zijn beide ook erg lang geleden, ook voor strava, dus ik weet eigenlijk niet meer wat ik daar nou allemaal heb gereden)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 09-07-2021 12:08 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:08:
Iemand nog aanraders voor mooie routes in de Ardennen? over 2 weken met @Michaelg op pad en nog niet besloten waar we gaan rijden.

Het lastige is dat er volgens mij een stuk strenger gecontroleerd lijkt te worden buiten de gepijlde routes (tot fietsen in beslag nemen aan toe). Dus bij voorkeur gewoon wel een vaste route. (of een paar routes aan elkaar knopen uiteraard). Als je op forums of route sites gaat kijken zijn de meningen altijd zo verdeeld.. de 1 vind het supersaai en de ander geweldig.. het ligt natuurlijk aan je referentiekader. Ik ben zelf wel een paar keer in de Ardennen geweest, bv de routes bij La Roche, Houffalize, Theux, Aywaille, Malmedy. En heb het meestal wel prima naar mijn zin gehad, en stukje asfalt hier en daar verpest voor mij niet de route, als er ook maar lekker wat singletrack, technische klimmetjes en afdalingen in zitten.

We zijn beide behoorlijk XC gericht, dus het hoeven geen leipe enduro afdalingen te zijn, mag conditioneel wel pittig zijn. Qua techniek mag het ook wel een uitdaging zijn, maar een beetje in perspectief en 2 100mm xc hardtails :D. (maar we kunnen heus wel een beetje sturen :P)

Kan wel weer een rondje rijden die ik eerder heb gedaan, Theux rood was bv best aardig (en de vorige x door omstandigheden niet afgemaakt), maar een route in Bouillon op basis van de Grand Raid Godefroy staat ook de shortlist. (la roche en houffalize zijn beide ook erg lang geleden, ook voor strava, dus ik weet eigenlijk niet meer wat ik daar nou allemaal heb gereden)
Wij gaan al zo'n 15 jaar met een groepje vrienden paar dagen een MTB-tripje naar de Ardennen/Eiffel/Oostenrijk/... In het begin elk jaar naar Houffa, maar op een gegeven moment werd dat 'saai' en zijn we dus ook naar Eiffel, Teutoburgerwoud en zelfs een keer in Oostenrijk geweest.

Vorig jaar weer na lange tijd weer in Houffa geweest en dat was toch wel weer erg mooi! Dit jaar gaan we na de zomer weer naar Houffa. Ik vind dat toch een erg mooi gebied. Dus als je daar al een tijdje niet geweest bent, ga je daar zeker wel weer heel veel lol hebben. Het is een mooie combinatie tussen relatief korte klimmen en mooie afdalingen en technische stukken. Nergens is het 'te' waar je bv. af zou moeten stappen. Dat hebben we wel in Oostenrijk (Salzkammergut) meegemaakt, dat sommige delen echt lopend moesten. Ook nadeel van de Alpen is dat je soms wel een uur aan het klimmen bent, dat gebeurt in de Ardennen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Prulleman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:08:

Ik heb nog ergens een GPX van de Solosride volgens mij >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Galois schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:00:
[...]

Dit is inderdaad dé manier om ietwat aanlopende blokken af te stellen @zonoskar. Als de blokken halverwege zijn, dan is het nooit zo dat links en rechts exact even ver versleten zijn. Even centreren zoals hierboven aangegeven en klaar. Maar sowieso centreren als je nieuwe blokken erin doet.
Ik weet niet of je dit zelf ook wel eens doet, maar bij mij staat de klauw daarna nog niet helemaal 100% recht. Niet zoals ik het wil in ieder geval. Dus daarna moet ie nog een paar keer los en vast. En dan na de eerst volgende rit nog eens. Dus het achterwiel eruit en er weer in zetten is bij mij 10x sneller. Maar ook als de klauw er de eerste keer goed op zit, is het achterwiel eruit halen sneller.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zonoskar schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Ik weet niet of je dit zelf ook wel eens doet, maar bij mij staat de klauw daarna nog niet helemaal 100% recht. Niet zoals ik het wil in ieder geval. Dus daarna moet ie nog een paar keer los en vast. En dan na de eerst volgende rit nog eens. Dus het achterwiel eruit en er weer in zetten is bij mij 10x sneller. Maar ook als de klauw er de eerste keer goed op zit, is het achterwiel eruit halen sneller.
ja helemaal eens, (goed) uitlijnen gaat meestal niet in 1 x
(weleens een discussie geweest hier dat schijfremmen altijd wel een beetje aanlopen... daar ben ik het niet mee eens, misschien dat je ze een keer hoort als er wat vuil/zand/modder is achtergebleven of je zet een keer echt hard aan, maar als je je schijf hoort aanlopen bij normaal fietsen, dan is je schijf (te) krom en of je klauw niet goed uitgelijnd)
Rudolf schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Ik heb nog ergens een GPX van de Solosride volgens mij >:)
hmmm ja.. gpx-en genoeg.. ik voorkom (zeker in deze tijd) liever conflicten met de authoriteiten ;)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Het scheelt echt heel veel hoe los je de bouten draait. Als je ze echt net los genoeg draait dan verschuift de klauw vrijwel alleen horizontaal, als je ze losser doet dan gaat de klauw kantelen en dan blijf je gedonder houden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sherlock schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:47:
Het scheelt echt heel veel hoe los je de bouten draait. Als je ze echt net los genoeg draait dan verschuift de klauw vrijwel alleen horizontaal, als je ze losser doet dan gaat de klauw kantelen en dan blijf je gedonder houden.
ok, ik snap je punt, zal hier de volgende keer op letten, maar de keuze tussen remklauw afstellen of wiel eruit veranderd hierdoor niet ;)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

zonoskar schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:38:
[...]

Ik krijg 'm altijd 100% recht. Bij het plaatsen van nieuwe remblokken en dus de zuigers eerst helemaal terugdrukken, vereist vaak na een ritje het opnieuw stellen van de klauwen. Bij het 'halverwege' stellen, gaat dat altijd goed.

Hoe ik dat doe: ik draai de bouten los en ik doe een sjorband om de rem, zodat de blokken tegen de schijf aandrukken. Niet hard, maar er gewoon tegenaan zitten. Dan draai ik de bouten weer heel voorzichtig, om en om, waar aan. Dus niet eerst de ene en dan de andere, want dan verschuift vaak weer van alles. Maar echt om en om en dan steeds een slagje oid, tot ze goed vastzitten.

Succes gegarandeerd!
(althans, bij mijn Magura MT-remmen en mijn vorige Formula Oro ging dat ook zo soepel. Ook op mijn racefiets met Ultegra remmen gaat dat zo... of het dan bij alle remmen zo makkelijk gaat...? N=3 is groot genoeg toch? :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30
Sjoewe schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:32:
[...]

Succes... Ik geloof dat oudgediende @Ruud nog wel wat leuke verhalen heeft over de service afhandeling van Magura :X
Dat gepruts zal wel exemplarisch zijn voor mijn MT7's en nieuwe, reserve, MT5-rempomp ;)

Ik heb mijn hoop nu gevestigd op Hope en dat werkt al meer dan een jaar perfect. Remmen maken kunnen ze wel daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:57:
[...]

ok, ik snap je punt, zal hier de volgende keer op letten, maar de keuze tussen remklauw afstellen of wiel eruit veranderd hierdoor niet ;)
Gelukkig zeg ik dat ook nergens :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sherlock schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Gelukkig zeg ik dat ook nergens :*)
@TommyGun wel: TommyGun in "Het grote mountainbike topic (deel 14)" :)
Ruud schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Dat gepruts zal wel exemplarisch zijn voor mijn MT7's en nieuwe, reserve, MT5-rempomp ;)

Ik heb mijn hoop nu gevestigd op Hope en dat werkt al meer dan een jaar perfect. Remmen maken kunnen ze wel daar!
welcome back!!

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Ieder z'n voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:32
@Prulleman : ik heb nog 2 of 3 routes klaar staan voor Bouillon, maar weet niet of ik die ga rijden binnen nu en 2 weken... (en zelf ook nog niet gereden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Sjoewe schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:32:
Ik zweer al jaren bij POC. Duur in de aanschaf maar zulke fijne helmen. :)
Ik had ook naar een POC Octal X zitten kijken, maar kon die moeilijk vinden om te passen en ook de leverbaarheid leek niet heel goed momenteel.
GoldenSample schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 18:27:
[...]

Helaas is de ventilatie van de 4Forty van bell niet zo uitmuntend, de verstelling is enorm aan het ding en dus een redelijk makkelijke koop als je niet kunt passen (en geen zin hebt om 10 helmen terug te sturen), geloof dat de Sixty beter geventileerd was.
Ik zal het eens in de gaten houden of ik hem ergens zie om te passen. Maar het probleem is vaak niet de verstelling maar dat mijn hoofd ronder is dan de helm. Is ook iets meer bedekking aan de achterkant als dat ik naar op zoek ben omdat ik best een diepe zit heb en daardoor last heb als de achterkant te ver door loopt.
TommyGun schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 10:57:
[...]

Overigens heb ik het niet gehad over zuigers terugduwen ;) Ging mij om remblokjes vervangen.
Ik laat zelf ook altijd liever de klauw zitten. Heb een fiets waar de schijven toch niet helemaal lekker recht zijn en je kan ze niet aan laten lopen, maar dat luistert erg nauw. De zelf centreer manier werkt totaal niet daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Zojuist mijn kettingblad vervangen door de oval, volgens mij klopt het / zit het goed maar ik hoor graag jullie meningen, haha. Loopt en schakelt in ieder geval goed (op het standaard althans).

Ook nog maar even mijn stuurpen vervangen door een kortere (van 70 naar 60mm.) Toch nog geregeld last van m'n schouders en handen dus ben nog een beetje zoekende. Anders nog maar een keer terug naar de bikefitter.

Stiekem krijg ik steeds meer gereedschap :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlQ707yN49k-eP7qEYeymsBtdhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fjtgPg76hpUU94kQNBLqobl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is-t1iTWigkL6DmVxOlWsHgEwiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/arJ1SqXyyS3x4NtXEUfw0AyY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQinarxlbGLIB1IFkKupCJuRzo0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1yfQfhpQgUSFvEEdJbJxFTm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tMWQEK34SZ9uEA7NiPrmThzjI2E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIrUZmLEh0DwJ1PwloTfmJBU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8i6IsCrc0MDsQlCnZLmDEGfZUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A026CPINMdylWQHJEdZWOkD1.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: beetje teveel gesquirt op de ketting, i know :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 23:13
@TommyGun oogt prima volgens mij! Mooie Giant Anthem ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Marty! schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:03:
@TommyGun oogt prima volgens mij! Mooie Giant Anthem ook ;-)
Blijkbaar toch iets gemist; een minuscule indicator die uiteraard aan de verkeerde kant zat bij mij :+

Nog maar even hersteld, ging een stuk sneller nu :D

Afbeeldingslocatie: https://absoluteblack.cc/images/strony-ogolne/Shimano_XT8000_oval_chainring_mounting_instruction_absoluteblack.webp

Bedankt overigens! Heb 'm nu ~1,5 jaar maar ben er nog steeds blij mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 23:13
TommyGun schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:34:
[...]

Blijkbaar toch iets gemist; een minuscule indicator die uiteraard aan de verkeerde kant zat bij mij :+
Ah, die zag ik niet op de foto’s uitsteken dus ik nam aan dat deze al achter je crank zat :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 12:47:
Alternatief is zorgen dat je met je vinger je klauw vlak gedrukt houd. Even afkloppen maar ik hoef het echt zelden te stellen, wetende dat ik nog wel eens wissel tussen metalic en resin pads en m'n voorwiel er elke keer uit haal als ik ga fietsen kan het dus wel gewoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:09
Vandaag is ie dan eindelijk binnen!
Mijn nieuwe Orbea Laufey H30 *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKHjSPMLy9Vi5onwrljnymocRyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLaEe8gEYfJD8SE6BMyHRVUh.jpg?f=fotoalbum_large

Meteen mijn local trail gefietst en wow! Wat een verschil met mijn 10jaar oude instapper/low budget MTB!

Nu is er helaas wel een dingetje, ik twijfel of hij niet te groot is...
Het is ook wel even wennen als je van 26" naar 29" gaat denk ik.
Als mijn Dropper post op zijn laagst in het frame zit en dan op zijn hoogst staat kom ik niet meer bij de grond met mijn benen en zijn ze helemaal gestrekt om bij de pedalen te komen.
Ik moet nu iedere keer als de Dropper omlaag is geweest het zadel een klein stukje terug duwen nadat die volledig terug omhoog komt...
Het geheel zou in lengte nog 4cm omlaag moeten echt kan de Dropper niet verder in het frame zakken.

Wat denken jullie, is het frame te groot en moet ik de fiets omruilen voor een S (zal lastig worden met de huidige levertermijnen) of kan ik de dropper vervangen voor een compacter model?

Ik heb wel het idee dat ik er verder goed op zit (zodra het zadel op de juiste hoogte zit) qua afmetingen.
Is er iets waarop ik moet letten zodat ik weet of het frame de juiste maat heeft?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Dat je op je zadel niet meer bij de grond komt, dat moet je loslaten. Dat hoort er een beetje bij als je zelf niet zo lang bent, en toch op een 29'er gaat rijden. Die wielen moeten ook ergens blijven in het frame, en je kan je BB ook maar zover laten zakken voordat je issues krijgt met de ground clearance.. Echter als je been helemaal gestekt is om bij het pedaal te komen, dat is niet goed. Vier centimeter is echt heel veel als je het over maten hebt.

Reken je ideale zadelhoogte eens uit. Waar kom je dan op uit?

Verder, hoeveel drop heeft de post nu? Meestal kiest de fabrikant een dropper die aansluit bij de gemiddelde lengte van de rijder in de maatgroep. Dus bijvoorbeeld 175mm voor een L, 150mm voor een M en 125mm voor een S. Als je nu een M hebt en met een 150mm dropper, die is op maximale insertion al 4cm te lang, dan wordt het wel waarschijnlijk dat de andere maten van de fiets ook aan de grote kant van het spectrum zullen zitten en ben je waarschijnlijk toch beter af met een maat kleiner. Want anders zou je naar een 100mm dropper moeten om goed uit te komen, dat is wel echt een compromis.

[ Voor 16% gewijzigd door Sjoewe op 10-07-2021 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Die site over de zadel hoogte is erg handig!
Ik kom uit op een zadel hoogte van 81,75cm, morgenvroeg zal ik even meten waar hij nu op staat en waar hij op staat als de dropper op max hoogte zit.

Er zit nu idd een 150mm dropper in, bij de S doen ze een 125mm dropper.
Ook is de Seat tube daar 5cm lager dan de maat M, dus eigenlijk zou die beter bij mij passen...
Of heeft het nut om een dropper te pakken die een kortere insert heeft zodat die dieper in het frame kan en daarmee het zadel lager komt te zitten op max hoogte.

Misschien dat ik deze fiets verkoop en bij een andere zaak de maat S bestel, daar is die nog op voorraad namelijk. Wel balen zeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Marsman83 mijn fiets is ook een M maar had waarschijnlijk eveneens beter een S kunnen zijn, ondanks dat mijn lengte binnen de "specificaties" past. Ik heb daarop besloten de cranks en stuurpen te vervangen door die van de S, wellicht is dat met je dropper ook het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Klitse schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 11:10:
[...]

Ik zie er nog steeds 8 op voorraad hoor. Vink je wel de 11/36 aan?
Toen ik jouw bericht gisteren zag, dacht ik: "Ik heb toch niet weer verkeerd gekeken?". Kon het mij niet voorstellen...

En inderdaad, niet meer op voorraad hoor. Gisteren volgens mij ook niet en kennelijk dus tussen 'mijn kijken' en 'jouw kijken' de voorraad weer aangevuld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kk07i92JN-GmEA4U-FTrZd9gDD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ZsJEqorUmvQBuP8zHnDsRp5.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Marsman83 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 01:00:
Ik kom uit op een zadel hoogte van 81,75cm, morgenvroeg zal ik even meten waar hij nu op staat en waar hij op staat als de dropper op max hoogte zit.

Er zit nu idd een 150mm dropper in, bij de S doen ze een 125mm dropper.
Ook is de Seat tube daar 5cm lager dan de maat M, dus eigenlijk zou die beter bij mij passen...
Of heeft het nut om een dropper te pakken die een kortere insert heeft zodat die dieper in het frame kan en daarmee het zadel lager komt te zitten op max hoogte.

Misschien dat ik deze fiets verkoop en bij een andere zaak de maat S bestel, daar is die nog op voorraad namelijk. Wel balen zeg...
Meet het inderdaad even goed na. Als het minder dan 2cm is dan kan je een 125mm dropper nemen, maar als het meer dan 2 cm verschil is dan zou ik gewoon nu even het ongemak slikken en de S bestellen. Als je zo ver buiten het spectrum zit qua BBL voor de M, dan vind ik het moeilijk voor te stellen dat de andere maten wel kloppen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:17

MJV

Marsman83 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 01:00:
Dat is wel erg hoog voor een M (misschien S), dus ga ook op je gevoel af: benen net niet gestrekt als je op de pedalen zit. Ter info: ik zit met een L (1.83) op 77.7 zadelhoogte.

Verder wat @Sjoewe zegt, het gaat niet alleen om zadelhoogte, ook om de andere maten.

[ Voor 40% gewijzigd door MJV op 10-07-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Sjoewe schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 00:32:
Dat je op je zadel niet meer bij de grond komt, dat moet je loslaten. Dat hoort er een beetje bij als je zelf niet zo lang bent, en toch op een 29'er gaat rijden. Die wielen moeten ook ergens blijven in het frame, en je kan je BB ook maar zover laten zakken voordat je issues krijgt met de ground clearance.. Echter als je been helemaal gestekt is om bij het pedaal te komen, dat is niet goed. Vier centimeter is echt heel veel als je het over maten hebt.

Reken je ideale zadelhoogte eens uit. Waar kom je dan op uit?

Verder, hoeveel drop heeft de post nu? Meestal kiest de fabrikant een dropper die aansluit bij de gemiddelde lengte van de rijder in de maatgroep. Dus bijvoorbeeld 175mm voor een L, 150mm voor een M en 125mm voor een S. Als je nu een M hebt en met een 150mm dropper, die is op maximale insertion al 4cm te lang, dan wordt het wel waarschijnlijk dat de andere maten van de fiets ook aan de grote kant van het spectrum zullen zitten en ben je waarschijnlijk toch beter af met een maat kleiner. Want anders zou je naar een 100mm dropper moeten om goed uit te komen, dat is wel echt een compromis.
Lijkt me toch dat je altijd wel met je tenen bij de grond kunt/wilt komen als je op je zadel zit? Of stap je dan af bij een verkeerslicht etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Investig8or

What goes up, could come down

MJV schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:44:
[...]

Dat is wel erg hoog voor een M (misschien S), dus ga ook op je gevoel af: benen net niet gestrekt als je op de pedalen zit. Ter info: ik zit met een L (1.83) op 77.7 zadelhoogte.

Verder wat @Sjoewe zegt, het gaat niet alleen om zadelhoogte, ook om de andere maten.
Ik denk dat hier de definitie van zadelhoogte misschien verschilt: jij bedoelt van trapas tot bovenkant zadel? Marsman83 neemt wellicht de definitie van die website: pedaalas "in verlengde van zadelbuis" tot bovenkant zadel? :?

Ik heb het zelf ook even gemeten: 1,80m/83,5cm binnenbeen lengte > zadelhoogte 91cm (pedaalas) of (-17,5 cm crankarm) 73,5cm (trapas). Ik heb mijn zadelhoogte op de "hielmethode" goed gezet en toevallig klopt dat precies. 8)

Idiocracy: it is real!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
pjlgt schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Lijkt me toch dat je altijd wel met je tenen bij de grond kunt/wilt komen als je op je zadel zit? Of stap je dan af bij een verkeerslicht etc?
Dropperpost laten zakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Sjoewe schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Dropperpost laten zakken :)
Trackstand training. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

Investig8or schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 11:05:
[...]

Ik denk dat hier de definitie van zadelhoogte misschien verschilt: jij bedoelt van trapas tot bovenkant zadel? Marsman83 neemt wellicht de definitie van die website: pedaalas "in verlengde van zadelbuis" tot bovenkant zadel? :?

Ik heb het zelf ook even gemeten: 1,80m/83,5cm binnenbeen lengte > zadelhoogte 91cm (pedaalas) of (-17,5 cm crankarm) 73,5cm (trapas). Ik heb mijn zadelhoogte op de "hielmethode" goed gezet en toevallig klopt dat precies. 8)
Excuus, site niet bekeken. Ik meet inderdaad vanaf hart trapas tot bovenkant zadel.

@pjlgt nee, bij veel moderne fietsen, zeker (trailgerichte) mtbs moet je echt van je zadel afstappen om bij de grond te kunnen.
Bij het stoplicht gebruik je je dropper ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Geen ervaring met een dropper of met nieuwe fietsen, dus vandaar de vraag. Dropper lijkt me ook echt iets wat je pas mist als je het eerder hebt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
pjlgt schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:04:
Geen ervaring met een dropper of met nieuwe fietsen, dus vandaar de vraag. Dropper lijkt me ook echt iets wat je pas mist als je het eerder hebt gebruikt.
Als je die eenmaal gebruikt hebt, weet je pas wat je gemist hebt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

pjlgt schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:04:
Yep.... die ga je pas missen als je tijdje hebt gebruikt. Paar maanden met vaste pen gefietst op de HT. Idee was zo licht mogelijke fiets, maar miste te vaak de dropper. Geeft mij net dat beetje extra bewegingsvrijheid. Neem die paar honderd gram extra, maar voor lief. Dan maar geen fiets van 8,7kilo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:56
Sjoewe schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:07:
[...]

Als je die eenmaal gebruikt hebt, weet je pas wat je gemist hebt. ;)
Ja klopt...zo'n dropper moet je gereden hebben om te weten wat je voordien allemaal gemist hebt. De vrijheid/stabiliteit die je in ruil krijgt wanneer je je zadel kan laten wegzakken is ongeëvenaard. Je gaat met veel meer vertrouwen uitdagendere stukken (met name afdalingen) tegemoet.

Nooit meer een mountainbike zonder dropper voor mij. O-)

Maar het hangt er ook vanaf wat voor type rijder je bent, zo'n dropper moet je actief gebruiken en er is natuurlijk het 'extra gewicht'. Weight weenies die gewoon willen raketten op een XC hebben er wss weinig aan.

[ Voor 16% gewijzigd door Drwho1 op 10-07-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

[...]

Hier hebben we geen verkeerslichten in het bos :+

"Bij de grond kunnen" is imo een geen eis voor een MTB. En anders kan de dropper naar beneden bij een verkeerslicht.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Hoe schuiner je staat met de fiets, hoe dichter je bij de grond bent met je voet.

Met je voet aan de grond staan met je kont op het zadel lukt altijd wel.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:17
[...]

Goed om je Sur place te oefenen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben zo XC als het maar kan, maar heb wel een dropper. Op de lokale routes rond Breda heb je er niet veel aan, maar last heb je er niet van en sommige secties worden alsnog leuker of zelfs sneller. En bergen hebben we hier niet dus het gewicht maakt ook niet veel uit.
Heb ooit de intentie gehad om vaste pen en dropper af te wisselen, maar dat is er nog nooit van gekomen :D

Wat betreft voeten bij de grond.. daar moet je niet naar kijken.. in verhouding gaat dan bij een kleine 29er natuurlijk een stuk lastiger. Maar als je niet bij de trappers kan met de dropper maximaal in je frame en in de hoge stand, dan moet je zoals eerder aangegeven een kortere dropper of een kleinere fiets.
Wat het beste voor je is is lastig via een forum te bepalen.. sommigen rijden prima (of beter) op een grote fiets, maar dat is erg persoonlijk.
(Leuk voorbeeld van iemand met bewust een te groot frame YouTube: Long MTB? Why I Cut The Seat Tube On My $3400 Frame.)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:53

BrammT

The one and only!

Oké, even verder borduren op cassettes en kettingen, aangezien het daar nu toch over gaat...

Op mijn fiets ben ik eigenlijk wel toe aan een nieuwe cassette, ik heb nu een SRAM GX Eagle, 12-speed, 10-50t.

Op diverse (https://www.mantel.com/SRAM-GX-Eagle-cassette) is hij in ieder geval uitverkocht op dit moment, misschien moet ik nog even kijken, maar dat doet even niet ter zake.

Ik ben vooral benieuwd naar eventuele alternatieven, welke goedkoper zijn met eenzelfde kwaliteit, of gelijkwaardig qua prijs en wellicht betere kwaliteit.. ( en leverbaar.. :+ )

Ik zag dat @GrooV deze besteld heeft: https://www.ethirteen.com/products/helix-r-12-speed-cassette. Mocht je dit lezen, indien al bekend wat was de levertijd?

Ik moet zeggen dat ik die nog niet echt goedkoop vind. Voordeel is dus wel dat 'ie eventueel in delen te vervangen is.

Ik vond van de week ook ergens een ander merk, maar die kan ik even niet weer vinden...

Ik heb de kettingslijtage net ook ff gecheckt, die is net op 0.5.., direct maar mee vervangen denk ik?

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
BrammT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:23:

Ik vond van de week ook ergens een ander merk, maar die kan ik even niet weer vinden...
Ik gok dat dat Gardabuk was, zou ook nog Sunrace kunnen zijn. En volgens mij zijn er nog wel een paar maar, maar Gardabuk is de meest waarschijnlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
Vandaag heb ik bij Best onderstaande route op m'n Laufey gereden.

https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/best

Ging super, denk dat het M frame verder wel goed bij mij past, op de Dropper hoogte na.
Nog steeds wel wennen die 29" wielen maar kon de technische stukjes prima fietsen en jumpen ging ook lekker.
Denk dat ik deze wel houd en een kortere dropper ga zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Marsman83 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:30:
Vandaag heb ik bij Best onderstaande route op m'n Laufey gereden.

https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/best

Ging super, denk dat het M frame verder wel goed bij mij past, op de Dropper hoogte na.
Nog steeds wel wennen die 29" wielen maar kon de technische stukjes prima fietsen en jumpen ging ook lekker.
Denk dat ik deze wel houd en een kortere dropper ga zoeken.
Je zou ook kunnen zoeken naar iemand die een langere wilt hebben, dan kan je ruilen. Die zijn er met een oproep je hier of op het mountainbike.nl forum vast wel te vinden.

(Ff de diameter, drop, merk en type erbij zetten en kijken of er iemand met een gelijkwaardige dropper een langere zoekt)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marsman83
Prulleman schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:56:
[...]

Je zou ook kunnen zoeken naar iemand die een langere wilt hebben, dan kan je ruilen. Die zijn er met een oproep je hier of op het mountainbike.nl forum vast wel te vinden.

(Ff de diameter, drop, merk en type erbij zetten en kijken of er iemand met een gelijkwaardige dropper een la gere zoekt)
Goeie tip! Ik ga eens rondvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
BrammT schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:23:
Oké, even verder borduren op cassettes en kettingen, aangezien het daar nu toch over gaat...

Op mijn fiets ben ik eigenlijk wel toe aan een nieuwe cassette, ik heb nu een SRAM GX Eagle, 12-speed, 10-50t.

Op diverse (https://www.mantel.com/SRAM-GX-Eagle-cassette) is hij in ieder geval uitverkocht op dit moment, misschien moet ik nog even kijken, maar dat doet even niet ter zake.

Ik ben vooral benieuwd naar eventuele alternatieven, welke goedkoper zijn met eenzelfde kwaliteit, of gelijkwaardig qua prijs en wellicht betere kwaliteit.. ( en leverbaar.. :+ )

Ik zag dat @GrooV deze besteld heeft: https://www.ethirteen.com/products/helix-r-12-speed-cassette. Mocht je dit lezen, indien al bekend wat was de levertijd?

Ik moet zeggen dat ik die nog niet echt goedkoop vind. Voordeel is dus wel dat 'ie eventueel in delen te vervangen is.

Ik heb de kettingslijtage net ook ff gecheckt, die is net op 0.5.., direct maar mee vervangen denk ik?
Levertijd was binnen een paar dagen. In de tussentijd had ik nog een oude ketting gevonden met 500km op de teller echter was deze een link te kort. Ik rij dus nu met 2 quicklinks, niet ideaal maar gezien de prijzen doe ik het er over om hem op te rijden. De nieuwe cassette is dus nog niet gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 08:29:
[...]

Toen ik jouw bericht gisteren zag, dacht ik: "Ik heb toch niet weer verkeerd gekeken?". Kon het mij niet voorstellen...

En inderdaad, niet meer op voorraad hoor. Gisteren volgens mij ook niet en kennelijk dus tussen 'mijn kijken' en 'jouw kijken' de voorraad weer aangevuld.

[Afbeelding]
Bij mij nu ook niet meer op voorraad. Toch vreemd. Wellicht een hardnekkige cookie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
Het gezegde luid uiteraard al doende leert men.
Sinds een week of 2 heb ik een aanlopende remschijf voor.
Met een fiets van een maand oud vond ik dat al vrij snel dus baalde ik daar natuurlijk nogal van.
Schijf geinspecteerd maar deze is zo op het oog lijkt het niet in de schijf te zitten maar gezien het feit dat deze op een enkel plekje aanloopt zal er wel iets in de schijf zitten, is mijn vermoede. Ondanks mijn vrij scherp timmermans oog.

Toen ik hier onlangs de tips las over het stellen van de remblokken dacht ik ah, laat ik dat eens proberen.
Echter heb ik denk ik de remklauw iets te los gedraaid. Nadat ik de klauwen een (flinke) tik los had gedraaid en vervolgens de rem indrukte, spoot er wat rem olie uit...
Dat wordt dus weer remolie in huis halen. Ik neem niet aan de dat dot4 olie die ik in m'n auto stop ook toegepast kan worden bij de fiets.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Flix20 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 01:08:
Het gezegde luid uiteraard al doende leert men.
Sinds een week of 2 heb ik een aanlopende remschijf voor.
Met een fiets van een maand oud vond ik dat al vrij snel dus baalde ik daar natuurlijk nogal van.
Schijf geinspecteerd maar deze is zo op het oog lijkt het niet in de schijf te zitten maar gezien het feit dat deze op een enkel plekje aanloopt zal er wel iets in de schijf zitten, is mijn vermoede. Ondanks mijn vrij scherp timmermans oog.

Toen ik hier onlangs de tips las over het stellen van de remblokken dacht ik ah, laat ik dat eens proberen.
Echter heb ik denk ik de remklauw iets te los gedraaid. Nadat ik de klauwen een (flinke) tik los had gedraaid en vervolgens de rem indrukte, spoot er wat rem olie uit...
Dat wordt dus weer remolie in huis halen. Ik neem niet aan de dat dot4 olie die ik in m'n auto stop ook toegepast kan worden bij de fiets.
Als er dot olie ingaat, dan zou dat kunnen. Er zijn zelfs mensen (experimenteurs :)) die het met babyolie gedaan hebben :) Dat schijnt minerale olie te zijn en dus perfect bv. Shimano/Magura olie te vervangen :)

Je hoeft er dus alleen op te letten of je minerale of DOT olie hebt... (DOT is hygroscopisch en trekt dus vocht aan). In auto's wordt geloof ik altijd DOT olie gebruikt...

Kortom: even nagaan welke soort olie er in jouw fiets gaat (minerale of DOT).

(maar zo duur is remolie niet... ik zou dus dat risico/gedoe niet nemen... Ik heb een fles Shimano olie staan die ik overigens ook gebruik voor mijn Magura remmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Er zijn wat merken/modellen van remmen die DOT olie gebruiken. Daar zou je dezelfde van je auto voor kunnen gebruiken. Als je een rem hebt waar minerale olie in gaat dan moet je het echt niet doen.

Ik zou wel even kijken of er niet toevallig remolie op je schijven/blokken is gekomen dan, je kan ze daar goed mee verpesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik snap niet helemaal hoe het kan gebeuren dat je de remklauw losdraait en je daarmee het hydraulische circuit opent? De montage van de remklauw staat daar helemaal los van.

Wat betreft DOT vs Minerale olie. Eerst even goed uitzoeken welke olie je remmen nodig heeft, als je dat verkeerd bijvult worden alle seals aangetast en kan je de boel in de prullenbak mikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Wat @Sjoewe zegt. Of er moet ergens een seal zijn gesprongen omdat een van de remzuigers te ver naar buiten is gekomen, maar dat is niet op te lossen met extra olie. Of heb je per ongeluk die bleedport een tikkeltje open gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Sjoewe schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:59:
Ik snap niet helemaal hoe het kan gebeuren dat je de remklauw losdraait en je daarmee het hydraulische circuit opent? De montage van de remklauw staat daar helemaal los van.

Wat betreft DOT vs Minerale olie. Eerst even goed uitzoeken welke olie je remmen nodig heeft, als je dat verkeerd bijvult worden alle seals aangetast en kan je de boel in de prullenbak mikken.
Heb enkel de 2 torx schroeven welke de 2 helften van de remklauw bij elkaar houden losgedraaid. Al zei het deze wel heel erg los.
Wellicht dat daardoor de blokjes te ver los kwamen en daarachter de olie kon uitlopen?

Heb op de leiding gechdckt, daar staat mineral oil.
Daar dus even een flesje van halen en uitzoeken hoe te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Flix20 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Heb enkel de 2 torx schroeven welke de 2 helften van de remklauw bij elkaar houden losgedraaid. Al zei het deze wel heel erg los.
Wellicht dat daardoor de blokjes te ver los kwamen en daarachter de olie kon uitlopen?

Het stellen gaat om de bouten welke de remklauw aan het frame/vork verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 21:23
[...]

Volgens mij heb je een Trek die voorzien is van Shimano MT200 remmen zoals op onderstaande foto. Je spreekt over torx bouten, maar het zijn inbus die de klauw aan de vork of het frame verbinden. Als je de torx hebt losgedraaid dan begrijp ik dat er olie vrijkomt... Maar hier zou je eigenlijk niet aan moeten komen.

Met rood de inbusbouten die je gebruikt om te stellen, met blauw de torx.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wQ68fGL/MT200.jpg

Wat betreft het stellen van de klauwen deed ik dit voorheen ook met de hand, maar sinds een tijdje gebruik ik daar onderstaande tool voor. In 95% van de gevallen staat de klauw direct perfect.

https://www.birzman.nl/fi...schap/remklauw-uitlijner/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zqhfGgm0-3y1mdODDBQis_c_fUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DnyIMiWGU3jHjFLwDxi4I3jE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door harry64 op 11-07-2021 11:11 . Reden: Toevoeging tool ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
oef.. die moet je inderdaad laten zitten tenzij je interne seals gaat vervangen ofzo..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
harry64 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Volgens mij heb je een Trek die voorzien is van Shimano MT200 remmen zoals op onderstaande foto. Je spreekt over torx bouten, maar het zijn inbus die de klauw aan de vork of het frame verbinden. Als je de torx hebt losgedraaid dan begrijp ik dat er olie vrijkomt... Maar hier zou je eigenlijk niet aan moeten komen.

Met rood de inbusbouten die je gebruikt om te stellen, met blauw de torx.

[Afbeelding]

Wat betreft het stellen van de klauwen deed ik dit voorheen ook met de hand, maar sinds een tijdje gebruik ik daar onderstaande tool voor. In 95% van de gevallen staat de klauw direct perfect.

https://www.birzman.nl/fi...schap/remklauw-uitlijner/

[Afbeelding]
Oei ja, het zij inderdaad de blauwe die ik los heb gehad.
Wat is de geadviseerde volgende stap nu?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sjoewe
Heb enkel de 2 torx schroeven welke de 2 helften van de remklauw bij elkaar houden losgedraaid. Al zei het deze wel heel erg los. Wellicht dat daardoor de blokjes te ver los kwamen en daarachter de olie kon uitlopen?
Je hebt de verkeerde bouten losgedraaid. De torxbouten waarmee de twee helften van de remklauw aan elkaar zitten hoef je nooit los te halen. Zoals @ZanielGa & @harry64 zeggen, het stellen van de remklauw gaat met de imbusbouten waarmee de remklauw aan de vork of het frame zit.

Dikke kans dat je nu ook je remblokken en je remschijf hebt vervuild met remvloeistof. Een druppeltje is al genoeg. De schijf krijg je nog wel schoon, maar de blokjes zijn afgeschreven als er olie op komt. Als ik jou was is dit het punt dat ik wellicht even m'n verlies zou nemen en langs de FM zou gaan met dit verhaal.

Zeker als de fiets pas 2 weken oud is.

Als je het perse zelf wilt doen, dan is dit wat je moet kopen:
Bleedkit: https://www.mantel.com/shimano-bleeding-kit-new
Remvloeistof: https://www.mantel.com/shimano-schijfremolie-mineraal

Het procedé voor het ontluchten van Shimano remmen is dit:
YouTube: How to Bleed Shimano Disc Brakes – Mountain Bike Maintenance

Verder zou ik de schijf en remklauw grondig reinigen met remmenreiniger en voor de zekerheid direct de blokken vervangen. Als daar namelijk nog wat op zit, wordt dit een gebed zonder einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Ik denk inderdaad dat ik morgen maar even naar de locale FM ga.
Bedankt voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-09 10:04
M’n ketting is vastgeslagen tussen het grootste blad en enkele spaken van het achterwiel. Oorzaak vermoedelijk een niet goed afgestelde derailleur. De ketting is niet los te krijgen/trekken, wat in zo’n geval te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 12:57
rockerpoet schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:29:
M’n ketting is vastgeslagen tussen het grootste blad en enkele spaken van het achterwiel. Oorzaak vermoedelijk een niet goed afgestelde derailleur. De ketting is niet los te krijgen/trekken, wat in zo’n geval te doen?
Cassette losmaken, met de juiste tool, is heel makkelijk: https://www.mantel.com/bb...tte-afnemer-btl-11-btl-12 (niet voor 12-speed)

Misschien ken je iemand die dat heeft? Of je mag hier langskomen, in Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Canard schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:00:
[...]

Cassette losmaken, met de juiste tool, is heel makkelijk: https://www.mantel.com/bb...tte-afnemer-btl-11-btl-12 (niet voor 12-speed)

Misschien ken je iemand die dat heeft? Of je mag hier langskomen, in Tilburg.
Momenteel op vakantie in buitenland dus wordt lastig :) Kan eens rondneuzen hier of iemand zo’n ding heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

rockerpoet schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:29:
Begin van boven en kijk goed achter de casette, meestal is er een pin/popnagel die iets uitsteekt. Quicklink er even uit wil ook vaak helpen. Dan kan je de ketting net wat makkelijker draaien

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 11-07-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Nu online

Sherlock

No Shit

Klitse schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Bij mij nu ook niet meer op voorraad. Toch vreemd. Wellicht een hardnekkige cookie oid?
Nee hoor, ik was nieuwsgierig en heb (vrijdag) ook op de link geklikt, toen was er zeker nog voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:30
Klitse schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Je kunt bij Mantel instellen dat je een mail krijgt als er weer voorraad is. Had ik laatst ook gedaan. Toen gaf de site aan 10+ stuks op voorraad. Paar uur later alles uitverkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 12:57
Paul! schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:21:
[...]

Je kunt bij Mantel instellen dat je een mail krijgt als er weer voorraad is. Had ik laatst ook gedaan. Toen gaf de site aan 10+ stuks op voorraad. Paar uur later alles uitverkocht...
Yup, heb ik ook gehad...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockerpoet
Rmg schreef op zondag 11 juli 2021 @ 14:43:
[...]

Begin van boven en kijk goed achter de casette, meestal is er een pin/popnagel die iets uitsteekt. Quicklink er even uit wil ook vaak helpen. Dan kan je de ketting net wat makkelijker draaien
Inmiddels gelukt. M’n derailleur heeft zo’n lock waardoor er geen spanning meer op de ketting staat. Ketting ging er redelijk makkelijk uit.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend al weer vroeg uit de veren om rondje Mook en bikepark te doen. Iets voor 6:00 gestart bij het bikepark. Eerste rondje bikepark toen blauwe route om weer te eindigen bij het bikepark. Weer nodige wild kunnen spoten, reetjes, eekhoorns, vos die voor mij uit rende. Weer geslaagd rondje voor het werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fl6o_yr32Pq56u5nAJT1znW6VyI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BWsF1dLu8yQYHWSmBjU9d0XE.jpg?f=user_large

Afgelopen weekend heeft de trailcrew onderhoud gepleegd. De beruchte wortel drop heeft een alternatieve erbij gekregen. Je kunt nog steeds kiezen voor de drop en men heeft leuk pad er langs gemaakt. Beide zijn leuk om te doen. d:)b

Vorige week had men stukje terug zandberg al voorzien van soort van klei laag. Vond wel leuke stukje met dat mulle zand. ;-)

Vanmiddag weer rondje Reichswald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Ik ben de garage aan het indelen en wil mijn Honzo aan de muur hangen. Zo’n systeem dat je hem aan je pedaal hangt lijkt mij handig. Alleen de meeste beugels zijn niet groot genoeg voor mijn pedalen. Iemand nog tips?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spICE52mnvE0gmONxkhgqU4967w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcXUYLfRYutnlaQf1ynUsqHc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Nou, zo eens met de staart tussen de beentjes naar de fietsenmaker.
Benieuwd wat de schade (oa. In €) gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

JesseAMD schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:49:
Ik ben de garage aan het indelen en wil mijn Honzo aan de muur hangen. Zo’n systeem dat je hem aan je pedaal hangt lijkt mij handig. Alleen de meeste beugels zijn niet groot genoeg voor mijn pedalen. Iemand nog tips?

[Afbeelding]
Hang hem aan het voorwiel. Dit heeft als extra voordeel dat de olie in je vork omlaag loopt en de upper bushings en seals voorziet van verse olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

JesseAMD schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:49:

[Afbeelding]
Zou ‘m zelf nooit aan een pedaal ophangen.
Ik gebruik deze voor m’n fiets.…
https://www.decathlon.nl/...-voor-2-fietsen/_/R-p-923

[ Voor 5% gewijzigd door magic_nl op 12-07-2021 19:10 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
Ik zag toevallig zo’n ophangsysteem in de folder van de Lidl. Weet niet of het wat is.

Klik

[ Voor 53% gewijzigd door R0y. op 12-07-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

magic_nl schreef op maandag 12 juli 2021 @ 19:08:
[...]

Zou ‘m zelf nooit aan een pedaal ophangen.
Waarom niet?
zonoskar schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:50:
[...]

Hang hem aan het voorwiel. Dit heeft als extra voordeel dat de olie in je vork omlaag loopt en de upper bushings en seals voorziet van verse olie.
Met als nadeel dat lucht in je (voor)remsysteem naar je caliper gaat :+ ieder voordeel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Omdat ik niet overtuigd ben dat die verbindingen (pedaal/trapas) gemaakt zijn voor het gewicht van de complete fiets. Een frame is dat mi wel.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:03
magic_nl schreef op maandag 12 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Omdat ik niet overtuigd ben dat die verbindingen (pedaal/trapas) gemaakt zijn voor het gewicht van de complete fiets. Een frame is dat mi wel.
Je weet je dat je op dezelfde verbindingen staat tijdens het fietsen he? 😅😅

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Ik heb net een aantal steadyracks voor mn fietsen gekocht. Niet goedkoop maar lijkt voor mij de perfecte oplossing om 4 fietsen op te hangen, in een garage, waaronder de dirtjumper van mijn dochter. Ik wil graag dat ze hem zelf op kan hangen en er af kan krijgen, vandaar dat ik bij Steadyracks uit kwam. Het uittesten moet echter nog even wachten tot de verbouwing klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseAMD
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-04 15:52
Thanks voor de reacties.

Aan het voorwiel had ik ook gedacht maar dat komt net niet lekker met de auto die binnen staat. Maar ik ga morgen nog beetje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Nu online
Klitse schreef op maandag 12 juli 2021 @ 21:33:
Ik heb net een aantal steadyracks voor mn fietsen gekocht. Niet goedkoop maar lijkt voor mij de perfecte oplossing om 4 fietsen op te hangen, in een garage, waaronder de dirtjumper van mijn dochter. Ik wil graag dat ze hem zelf op kan hangen en er af kan krijgen, vandaar dat ik bij Steadyracks uit kwam. Het uittesten moet echter nog even wachten tot de verbouwing klaar is.
Nadeel van Steadyracks vind ik dat als je een andere fiets koopt met een andere wielbasis dat je ze kan gaan verhangen. (als je ze tenminste op de hoogte hangt zoals ze zelf aangegeven) En er is wel eens een fiets bij mij afgevallen vanwege een lekke voorband. Doordat de voorband leegliep kwam de fiets op het achterwiel te staan en is zo achterover de beugels afgerolt.
Pagina: 1 ... 146 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic