Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 147 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 11:04

Hegeman

Weet van alles wat

JesseAMD schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:45:
Thanks voor de reacties.

Aan het voorwiel had ik ook gedacht maar dat komt net niet lekker met de auto die binnen staat. Maar ik ga morgen nog beetje proberen.
Je hebt ook haken waarmee je ze aan het voorwiel hangt die je vervolgens schuin tegen de muur weghangt. Volgens mij is het hiervoor beschreven SteadyRack een voorbeeld van.

Heb zelf een systeem van BBB waarbij je bovenbuis van het frame in een beugel hangt, hierbij is wel je stuurbreedte van belang om niet met je stuur tegen de muur aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 15:23
Goedemorgen,

Afgelopen weekend m'n eerste echte aanraking met Mountainbiken. Een clinic gedaan bij outdoor valley in Bergschenhoek. Van 9:00 tot 15:00 bezig geweest en bijna met de minuut enthousiaster geworden. Nu dus echt tijd om voor een fiets te gaan kijken.

Al snel verliefd geworden op de Stoic 2 https://www.canyon.com/nl...s/stoic/stoic-2/2659.html

Grote nadeel. Werkt niet samen met Fietsplan/Fiscfree en mijn werkgever wil niet afwijken van de standaard procedure. Omdat ik de fiets grotendeels wil betalen van vrije dagen vind ik t wel belangrijk gebruik te maken van het fietsplan. In mijn geval opzoek naar een alternatief dus.

bij 12gobiking kan ik gebruik maken van het fietsplan. Zo lang de fiets geen actieprijs heeft wordt er geen comissie doorberekend door 12gobiking.

Mantel.com doet dit in elk geval wel. Bij 15% op 750 euro komt dit neer op 112,50.
Decathlon idem.

Nu kwam ik gister deze fiets tegen die ik als leek enigszins vond lijken op de stoic.
https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-331946?mc=8641876

Wat is jullie visie hierop? Is dit ECHT veel mindere kwaliteit? wat ik een voordeel vind is:

Fietsplan
Dropper
tegen dezelfde prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 13:52
Tricto schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:29:
Goedemorgen,

Afgelopen weekend m'n eerste echte aanraking met Mountainbiken. Een clinic gedaan bij outdoor valley in Bergschenhoek. Van 9:00 tot 15:00 bezig geweest en bijna met de minuut enthousiaster geworden. Nu dus echt tijd om voor een fiets te gaan kijken.

Al snel verliefd geworden op de Stoic 2 https://www.canyon.com/nl...s/stoic/stoic-2/2659.html

Grote nadeel. Werkt niet samen met Fietsplan/Fiscfree en mijn werkgever wil niet afwijken van de standaard procedure. Omdat ik de fiets grotendeels wil betalen van vrije dagen vind ik t wel belangrijk gebruik te maken van het fietsplan. In mijn geval opzoek naar een alternatief dus.

bij 12gobiking kan ik gebruik maken van het fietsplan. Zo lang de fiets geen actieprijs heeft wordt er geen comissie doorberekend door 12gobiking.

Mantel.com doet dit in elk geval wel. Bij 15% op 750 euro komt dit neer op 112,50.
Decathlon idem.

Nu kwam ik gister deze fiets tegen die ik als leek enigszins vond lijken op de stoic.

Wat is jullie visie hierop? Is dit ECHT veel mindere kwaliteit? wat ik een voordeel vind is:

Fietsplan
Dropper
tegen dezelfde prijs.
Ten eerste, waar wil je gaan fietsen? De Stoic is met 1x10 en zijn ergonomie wel wat avontuurlijk in het grotendeels vlakke NL.

Verder is het een afweging die je zelf moet maken of je met een Rockrider fiets wil fietsen, voor 900 euro zit je sowieso in de budget hoek. Bij die Rockrider zou ik niet te veel verwachten van de dropper en de banden, die zal je denk ik snel moeten vervangen. Ik zou zelf geen Rockrider kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Goedemorgen,

Decathlon idem.

Fietsplan
Dropper
tegen dezelfde prijs.
Ontloopt elkaar niet veel. Zelfde remmen, vergelijkbare groep, (de cassette achter bij de Decathlon fiets is wat fijner), vergelijkbare vorken, beide boost wielen. Droppertje extra is ook wel fijn. De kabelgeleiding bij de Decathlon-fiets vind ik wat slordiger, maar ja, €899...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:32
Goedemorgen,

pas maar op met je vrije dagen, als je echt hooked bent, dan wil je die voor mountainbiken gaan gebruiken :D

Decathlon idem.

Fietsplan
Dropper
tegen dezelfde prijs.
de decathlon fietsen van <500 euro zijn een ander verhaal, op zich prima om kennis te maken, maar het blijft een samenraapsel van goedkope zware onderdelen.
Deze lijkt wel aardig op orde met een geometrie die bij de naam past (ipv enkel een coole naam), boost, brede velgen, dropper, jammer dat ze geen 1x12 deore erop hebben gezet, maar voor deze prijs moet je ergens inleveren en de 1x11 deore is in deze categorie een prima schakelgroep. De remmen zijn ook niet van hoog niveau, maar loop je tegen beperkingen aan, dan kan je die altijd eenvoudig upgraden.

verschillen tussen de stoic en de decathlon:
- versnellingen op de stoic zijn ouder (1x10 deore ipv 1x11)
- remmen gelijk
- stoic is nog iets ruiger qua geometrie, maar voor NL is die van de decathlon ook prima, beide zijn duidelijk geen xc racers
- beide een luchtvork, maar de decathlon is 10mm korter, maar wel van rockshox
- banden zijn bij de stoic (denk ik) beter, in ieder geval breder wat beer past bij de fiets.
- gelijk de dropper bij de decathlon is in deze prijsklasse een groot voordeel, anders wordt het toch al snel 10-15 % duurder

ik denk dat die van de decathlon nog niet zo verkeerd is, vergeleken met de stoic 2, maar zou je omhoog kunnen naar de stoic 3 is het een ander verhaal, dan heb je 1x12 en een dropper :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Die Decathlon zou ik al niet willen omwille van die vreemd gevormde chainstay aan de drive side. Maar verder niet veel mis mee. Ik rij ook veel XC paden op mijn Project12 met vergelijkbare geo en met aangepaste bandjes voor de NL parcoursen is dat goed te doen. Ik rij regelmatig PRen, dus dat zit wel snor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

zonoskar schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:13:
Die Decathlon zou ik al niet willen omwille van die vreemd gevormde chainstay aan de drive side. Maar verder niet veel mis mee. Ik rij ook veel XC paden op mijn Project12 met vergelijkbare geo en met aangepaste bandjes voor de NL parcoursen is dat goed te doen. Ik rij regelmatig PRen, dus dat zit wel snor.
Ik dacht wat zeurt die nu weer, maar mensen, wat is die chainstay lelijk zeg.. is die gesmolten?!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:41

Sherlock

No Shit

Zou dat niet zijn om kettingslag tegen te gaan?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Omwille van de voorvork zou ik eerder kiezen voor de canyon dan de decathlon fiets. De RS Judy is een instapvork waarvan ze de poten verlengd hebben met 30mm. In dat opzicht kan je veel beter de dikkere poten hebben van de SR Suntour vork. Het feit dat er Rockshox op staat betekend nog niet gelijk dat deze kwalitatief beter. SR Suntour heeft op dit niveau dezelfde/betere kwaliteit dan Rockshox.

Een dropper is zeker een aanwist, maar dit kan je ook nog ergens 2e hands zien te bemachtigen. Dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe vork aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ElmarJ16 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:49:
Omwille van de voorvork zou ik eerder kiezen voor de canyon dan de decathlon fiets. De RS Judy is een instapvork waarvan ze de poten verlengd hebben met 30mm. In dat opzicht kan je veel beter de dikkere poten hebben van de SR Suntour vork. Het feit dat er Rockshox op staat betekend nog niet gelijk dat deze kwalitatief beter. SR Suntour heeft op dit niveau dezelfde/betere kwaliteit dan Rockshox.

Een dropper is zeker een aanwist, maar dit kan je ook nog ergens 2e hands zien te bemachtigen. Dat is altijd nog goedkoper dan een nieuwe vork aanschaffen.
You win some you loose some, voor mij zou het feit dat ik de decathlon fiets door het fietsplan kan trekken de doorslag geven in het geval van @ElmarJ16

Uit eindelijk zijn sommige van de wat duurdere fietsen van Dechatlon echt niet zo beroerd, vaak wat conservatieve Geo/frame en een enkel keer wat 'exotischere' componenten (dingen met deze fiets overigens zeker niet het geval zijn!). Het blijft natuurlijk Instap klasse en een gunstige positionering dus dan lever je wat in optische afwerking (zie kabel geleiding bijvoorbeeld) iets wat mij in deze klasse niet zo zou interesseren tov. hoe goed het ding z'n taak; lekker fietsen, uit kan voeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tricto
GrooV schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:57:
[...]

Ten eerste, waar wil je gaan fietsen?
Ik denk voorlopig voor 95% gewoon in Nederland. Broekpolder is hier om de hoek en ook Bergschenhoek is redelijk dichtbij. Ik zal het de aankomende tijd echt nog moeten gaan leren. Ik las bij de Stoic dat de fiets vooral tot meer in staat is en dat vond ik kijkend naar de toekomst wel interessant. Ik weet dat er nog een weg voor me ligt. Maar Winterberg of Willingen lijkt me erg gaaf.
Prulleman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:00:
[...]

pas maar op met je vrije dagen, als je echt hooked bent, dan wil je die voor mountainbiken gaan gebruiken :D
Gelukkig heb ik er 39. :D
Prulleman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:00:
ik denk dat die van de decathlon nog niet zo verkeerd is, vergeleken met de stoic 2, maar zou je omhoog kunnen naar de stoic 3 is het een ander verhaal, dan heb je 1x12 en een dropper :)
Thanks voor je uitgebreide antwoord! Ja de stoic 3 is erg nice. Alleen ligt dit voor nu even buiten bereik (ook omdat het niet kan via fietsplan).
zonoskar schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:13:
Was me nog niet opgevallen. (moest ook even googlen wat een chainstay is). Maar ik geloof niet dat ik me er heel erg aan ga storen.
GoldenSample schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:56:
[...]

You win some you loose some, voor mij zou het feit dat ik de decathlon fiets door het fietsplan kan trekken de doorslag geven
Ik denk het ook inderdaad. Nu nog even kijken wat de levertijden doen. Ik zou graag dit jaar nog op de fiets stappen.

Ik sta eventueel ook open voor andere alternatieven. Mits de fiets verkrijgbaar is bij een rijwielhandel die bij fietsplan is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:14

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tricto schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Ik denk voorlopig voor 95% gewoon in Nederland. Broekpolder is hier om de hoek en ook Bergschenhoek is redelijk dichtbij. Ik zal het de aankomende tijd echt nog moeten gaan leren. Ik las bij de Stoic dat de fiets vooral tot meer in staat is en dat vond ik kijkend naar de toekomst wel interessant. Ik weet dat er nog een weg voor me ligt. Maar Winterberg of Willingen lijkt me erg
Beide prima instap fietsen in deze prijs klasse waar je nodige plezier mee kunt beleven.

NL kent aantal leuke bikeparks (maar ook routes) waar je Jumps en Drops kunt oefenen. Bikepark Mook is er één van. En met beide fietsen kun je daar wel mee uit de voeten. Start je net met mountainbiken dan is clinic van harte aan te bevelen alvorens je dit soort uitdagingen gaat trotseren. Wat er op YouTube zo makkelijk uitziet is in de praktijk toch net even wat lastiger. ;-)

Ligt eraan wat je wilt gaan doen in Winterberg en of Willingen. Hoge jumps/drops, zwarte (+) routes? Of een (rustige) flow trail? Mensen vergissen zich nog wel eens in moeilijkheidsgraad van dit soort bikeparks/routes. (en eigen kennis en kunde op de fiets)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Demo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Ik dacht wat zeurt die nu weer, maar mensen, wat is die chainstay lelijk zeg.. is die gesmolten?!
Too hot to handle!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sherlock schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:23:
Zou dat niet zijn om kettingslag tegen te gaan?
Ja, daar is het voor gedaan. Maar we rijden al tientallen jaren rond zonder en je hoort vrijwel niemand daar over klagen. Net als al die kromme buizen, daar heeft ook nooit iemand om gevraagd.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
Daan_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:28:
Start je net met mountainbiken dan is clinic van harte aan te bevelen alvorens je dit soort uitdagingen gaat trotseren. Wat er op YouTube zo makkelijk uitziet is in de praktijk toch net even wat lastiger. ;-)
Ik heb afgelopen zondag een clinic gehad. Dat was deze
https://outdoorvalleyspor...ainbike-beginners-clinic/

Nu moet ik vooral zelf kilometers gaan maken en zo wat meer ervaring krijgen.
Daan_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:28:
Ligt eraan wat je wilt gaan doen in Winterberg en of Willingen. Hoge jumps/drops, zwarte (+) routes? Of een (rustige) flow trail? Mensen vergissen zich nog wel eens in moeilijkheidsgraad van dit soort bikeparks/routes. (en eigen kennis en kunde op de fiets)
Ik zie mezelf voorlopig geen home jumps of zwarte + routes rijden. Maar wat flow trails lijken me wel erg vet.

[ Voor 4% gewijzigd door Tricto op 13-07-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:41

Sherlock

No Shit

zonoskar schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Ja, daar is het voor gedaan. Maar we rijden al tientallen jaren rond zonder en je hoort vrijwel niemand daar over klagen. Net als al die kromme buizen, daar heeft ook nooit iemand om gevraagd.
Ik vind het ook verschrikkelijk lelijk hoor, maar het is wel 'praktisch'.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tricto schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:38:
[...]

Ik heb afgelopen zondag een clinic gehad. Dat was deze
https://outdoorvalleyspor...ainbike-beginners-clinic/

Nu moet ik vooral zelf kilometers gaan maken en zo wat meer ervaring krijgen.

[...]

Ik zie mezelf voorlopig geen home jumps of zwarte + routes rijden. Maar wat flow trails lijken me wel erg vet.
Las het net naar het versturen van mijn bericht, dat je basis clinic hebt gedaan. d:)b Doelde ook meer op clinics als “bochten” en “jumps & drops” Gezien je ambitie om bikeparks te doen. Ook al zijn het flow trails. Daar zitten ook vaak nodige jumps en drops in bij dit soort parken….

NL kent aantal leuke technische routes die nodige flow kennen, maar je ook met de wielen los kunt komen (air time) en dropje kunt pakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Tricto schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:38:
Met zoiets als een Stoic ligt dat meer aan je eigen skills/durf dan aan de fiets :P Ik doe op mijn fully niet heel veel gekkere dingen dan op de LTHT, het grootste verschil is dat je op wortelpaden en rockgardens harder kunt gaan zonder de grip/controle te verliezen en dat je aan het eind van de dag niet meer zo vermoeid bent door het gestuiter. Je bent er in ieder geval beter mee op je plek in een bikepark dan met een XC-fully.
[...]

Mooi ook hoe smaak kan veranderen.. 9 jaar geleden vond ik een alu frame met dikke hydroformed buizen prachtig, nu vind ik niets mooier dan ranke, rechte stalen buisjes.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Ach, bij mijn Fuel EX ligt de chainstay enorm hoog, kan daardoor niets kleiners dan een 30T kwijt aan de voorkant (niet dat dat nodig is, 30T is voor mij prima) maar m'n ketting slaat in een bikepark m'nchainstay echt aan gort. Heb daarom met van die kneedrubber m'n beschermer verder verlengd maar daar ligt de ketting in het kleinste verzet bijna plat op. Dat had dus allemaal wel wat ruimer gemogen en als je lak schade wel vervelend vind is het echt wel een ding.

Gezien mijn crash-rate & alles of niks rijstijl ziet mijn fiets er na één seizoen flink gebruikt uit om het zo maar te zeggen. :X Moet zeggen dat een rotsachtige omgeving (zeker op hogere snelheden in afdalingen) ook voor _veel_ meer lakschade zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:52:
[...]

Ach, bij mijn Fuel EX ligt de chainstay enorm hoog, kan daardoor niets kleiners dan een 30T kwijt aan de voorkant (niet dat dat nodig is, 30T is voor mij prima) maar m'n ketting slaat in een bikepark m'nchainstay echt aan gort. Heb daarom met van die kneedrubber m'n beschermer verder verlengd maar daar ligt de ketting in het kleinste verzet bijna plat op. Dat had dus allemaal wel wat ruimer gemogen en als je lak schade wel vervelend vind is het echt wel een ding.

Gezien mijn crash-rate & alles of niks rijstijl ziet mijn fiets er na één seizoen flink gebruikt uit om het zo maar te zeggen. :X Moet zeggen dat een rotsachtige omgeving (zeker op hogere snelheden in afdalingen) ook voor _veel_ meer lakschade zorgt.
Mijn advies, koop een stalen fiets en zie het als reden om hem eens per jaar / 2 jaar van een nieuw kleurtje te voorzien :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Had het maar geen mountainbike moeten worden. Is een gebruiksvoorwerp.

Gebruikerssporen vindt ik persoonlijk niet erg. Dan kan ik ieder geval zien dat die gebruikt wordt, waarvoor die gemaakt is. >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klitse schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 14:15:
[...]

Mijn advies, koop een stalen fiets en zie het als reden om hem eens per jaar / 2 jaar van een nieuw kleurtje te voorzien :9
het maakt mij erg weinig uit dus de echt knullige dingen doe ik wat aan (non driveside chainstay heb ik deels ook een oude binnenband om zitten omdat ik met m'n O benen de lak er van af schraap met m'n hiel) maar voor de rest /care.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:55:
[...]

het maakt mij erg weinig uit dus de echt knullige dingen doe ik wat aan (non driveside chainstay heb ik deels ook een oude binnenband om zitten omdat ik met m'n O benen de lak er van af schraap met m'n hiel) maar voor de rest /care.
Zo zit ik er ook in, maar een excuus voor een nieuw kleurtje komt ook wel eens van pas. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
Daan_ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:16:
[...]

Las het net naar het versturen van mijn bericht, dat je basis clinic hebt gedaan. d:)b Doelde ook meer op clinics als “bochten” en “jumps & drops” Gezien je ambitie om bikeparks te doen. Ook al zijn het flow trails. Daar zitten ook vaak nodige jumps en drops in bij dit soort parken….

NL kent aantal leuke technische routes die nodige flow kennen, maar je ook met de wielen los kunt komen (air time) en dropje kunt pakken.
Ja ik ben ook zeker van plan een vervolg clinic te gaan volgen. Vond de basis al erg leuk. En heb er al best het een en ander geleerd. Ik ga in ieder geval met wat basiskennis beginnen. En dat is fijn.

Qua fiets denk ik dat ik er uit ben. Na contact met Decathlon ben ik er achter gekomen dat de levertijd op onderstaande fiets +-4 weken is. Ook dat is in deze tijd erg fijn. Twijfel nu alleen nog tussen L of XL.

Ik ben zelf 185/186 . Decathlon geeft aan van 185 - 200 cm de XL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:26
Een dropper op een 27.2mm zadelpen, is dat yay of nay?

Sinds ik m'n zadel opgehoogd heb, heb ik nogal problemen met het inladen van de MTB in de auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:48

Rmg

Ypuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:37:

Sinds ik m'n zadel opgehoogd heb, heb ik nogal problemen met het inladen van de MTB in de auto.
Persoonlijk zou ik een dropper kopen omdat het fijn fietsen is.

Als het voor het inladen is zou ik een zadelpenklem met snelsluiting kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:18
Ligt een beetje aan je fiets. Sommige XC fietsen met een 27.2 seatpost hebben een post met redelijk wat flex erin voor comfort. Dat ga je dan missen.

Verder niet te veel drop nemen 100mm max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Rmg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:41:
Als het voor het inladen is zou ik een zadelpenklem met snelsluiting kopen.
Niet aan gedacht. Dat lijkt me een betere oplossing inderdaad :).

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 13-07-2021 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:03
Ypuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:37:

Een dropper voor het inladen... Nee niet de beste reden.
Maar de dropper voor tijdens het rijden is natuurlijk wel een yay!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Michaelg schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:44:
[...]

Een dropper voor het inladen... Nee niet de beste reden.
Maar de dropper voor tijdens het rijden is natuurlijk wel een yay!
Ik ga niet zo hard op m'n mtb dat ik een dropper kan verantwoorden voor mezelf. Ik word alleen wel #%@$ van dat gehannes met inbusjes om dat ding in/uit mijn auto te laden en in mijn ogen is een dropper een goedkopere optie dan een nieuwe wagen of trekhaak+drager :+.

Meen gelezen te hebben dat 27.2mm i.c.m. een dropper niet ideaal is? Het pennetje wordt dan wel erg dun/flexibel, steekt ver uit en ik ben ook nog eens vrij lomp/niet de lichtste.

Ps. Bovenstaande is uit nieuwsgierigheid; het wordt gewoon zo'n QR zadelpen klem i.c.m. een nieuwe Thomson zadelpen met setback dit keer. Afgelopen weekend weer eens wat kilometers op de MTB gedaan en tot de conclusie gekomen dat ik dat toch echt vaker moet doen!
ZanielGa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:57:
edit: En dat is waarom ik tijdens het auto kopen mijn fiets mee neem om hem in verschillende kofferbakken te gooien. Die fiets moet er toch goed inpassen, de rest is bijzaak.
Haha, ik heb hetzelfde gedaan met de racefiets die precies past en ~2 minuten kost om in te laden. De dikke banden en langere voorvork maken dat het met de MTB echt nét niet past. Ik blijf het altijd proberen, om vervolgens weer door huis naar de schuur te lopen voor een inbusje. De tijd tussen mijn MTB ritjes is ook altijd net lang genoeg dat ik dat telkens weer vergeten ben :F .

[ Voor 42% gewijzigd door Ypuh op 13-07-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Ypuh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:49:
[...]

Ik ga niet zo hard op m'n mtb dat ik een dropper kan verantwoorden voor mezelf. Ik word alleen wel #%@$ van dat gehannes met inbusjes om dat ding in/uit mijn auto te laden en in mijn ogen is een dropper een goedkopere optie dan een nieuwe wagen of trekhaak+drager :+.

Meen gelezen te hebben dat 27.2mm i.c.m. een dropper niet ideaal is? Het pennetje wordt dan wel erg dun/flexibel, steekt ver uit en ik ben ook nog eens vrij lomp/niet de lichtste.

Ps. Bovenstaande is uit nieuwsgierigheid; het wordt gewoon zo'n QR zadelpen klem i.c.m. een nieuwe Thomson zadelpen met setback dit keer. Afgelopen weekend weer eens wat kilometers op de MTB gedaan en tot de conclusie gekomen dat ik dat toch echt vaker moet doen!
Blijkbaar is de enige goede optie een nieuwe fiets erbij. Nu met een dropper. Dan kan je die gebruiken als je met de auto weggaat en die andere als je in de buurt blijft. Probleem opgelost en je houdt je netjes aan de N+1

edit: En dat is waarom ik tijdens het auto kopen mijn fiets mee neem om hem in verschillende kofferbakken te gooien. Die fiets moet er toch goed inpassen, de rest is bijzaak.

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 13-07-2021 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh gemiste kans :D
Tijd voor een nieuwe MTB (met dropper), dan valt ie minder uit de toon in je stal

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Lidl heeft op de webshop weer een montagestandaard te koop, heb m maar besteld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:43

Kluus

Gang is alles

@Ypuh het maakt voor een dropper niet echt uit hoe hard je gaat op je MTB maar hoe technisch de trails zijn die je rijdt. ;)

Als het echt net niet past door de vork kan je misschien ook nog je vork leeg laten lopen en op locatie weer oppompen, een vorkpompje past er vast nog ergens bij ;). Ik heb zelf een beetje gemixte ervaringen met die snelspan klemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 14-07-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 11:01
Tricto schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:27:
[...]

Ja ik ben ook zeker van plan een vervolg clinic te gaan volgen. Vond de basis al erg leuk. En heb er al best het een en ander geleerd. Ik ga in ieder geval met wat basiskennis beginnen. En dat is fijn.

Qua fiets denk ik dat ik er uit ben. Na contact met Decathlon ben ik er achter gekomen dat de levertijd op onderstaande fiets +-4 weken is. Ook dat is in deze tijd erg fijn. Twijfel nu alleen nog tussen L of XL.

Ik ben zelf 185/186 . Decathlon geeft aan van 185 - 200 cm de XL.

Lastig, ik zit zelf ook op die grens en ben bij een andere type fiets voor de L gegaan, terwijl ik nu toch wel voor de XL zou kiezen.

Het probleem bij deze fiets is dat als XL te groot aanvoelt, je niets meer met je stuurpen kunt doen, die is maar 35mm.

Toch zou ik denk ik bij deze fiets toch voor de XL gaan.

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Tricto decathlon schrijft er zelf dit over:
Neem de kleinere maat als je vooral gaat voor PRECIES STUREN (de fiets is gemakkelijker te controleren) en COMFORT (je zit rechter).
Neem de grotere maat voor meer RENDEMENT BIJ ELKE TRAP doordat je verder voorover gebogen zit (een houding waarin je efficiënter trapt).
ik denk dat de eerste zin wel enigszins waar is, maar de 2e is kletskoek, je trapt niet efficienter als je voorover zit, je hebt hooguit minder luchtweerstand. Ter vergelijking, de meeste wielrenners kunnen bv op een tijdrit fiets minder vermogen trappen door de diepere houding, de hele aerodymica heft dit echter ruim op, maar dan heb je het over een compleet andere fiets, niet een maatje groter.

Je zou beter kunnen zeggen, met de grotere maat knal je stabieler rechtdoor naar beneden, een maat kleiner laat zich wat makkelijker door de bochten gooien. maar zal op hoge snelheid sneller nerveus aanvoelen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Tricto je kunt een oproep doen of iemand deze fiets in XL heeft staan om eens te passen. Dat kan je hier en op het Mountainbike.nl forum doen. Op laatst genoemde komt dit geregeld voorbij en zie ook vaak genoeg dat men afspreekt hiervoor. Of optie geeft waar deze fiets in de juiste maat staat bij fietsenmaker.

Kan wel zijn dat je stukje moet rijden om dit te kunnen doen, maar passen is toch wel fijner dan iets kopen op de gok ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:00:

[...]

ik denk dat de eerste zin wel enigszins waar is, maar de 2e is kletskoek, je trapt niet efficienter als je voorover zit, je hebt hooguit minder luchtweerstand. Ter vergelijking, de meeste wielrenners kunnen bv op een tijdrit fiets minder vermogen trappen door de diepere houding, de hele aerodymica heft dit echter ruim op, maar dan heb je het over een compleet andere fiets, niet een maatje groter.

Je zou beter kunnen zeggen, met de grotere maat knal je stabieler rechtdoor naar beneden, een maat kleiner laat zich wat makkelijker door de bochten gooien. maar zal op hoge snelheid sneller nerveus aanvoelen
Als je kijkt naar verschillende deelnemers van EWS (Enduro) dan zie je bijvoorbeeld Jack Moir op zijn Canyon in maat L naar beneden knallen terwijl maattabel XL aangeeft.
With this new deal, Canyon has given Moir the freedom to dabble in DH, but the main focus is on the EWS. This means a major change in the bike itself and riding style, fit, and mindset.

“I’ve never really tried to set up an enduro bike,” Moir laughs. “I always just got my enduro bike out of the box and rode it.”

Moir will spend the vast majority of his racing season aboard the Strive, but standing six-foot-one-inches tall, he has opted to size down to a large frame from an XL.

“With downhill, I would say ‘get me on the biggest bike you’ve got’ because you’re going so fast, and you just want stability,” says Moir. “But it’s (enduro) just a different style of riding.”

“An extra-large fit me a bit better. But, the tracks are so tight and technical, an extra-large is a big bike to try to turn around and get through that janky stuff, so I just learned to ride the large,” he says. “
Beste kan men gewoon passen en keuze maken op eigen ervaring/gevoel ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 14-07-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik kwam laatst deze video tegen waarin Ben Cathro de basics van bike setup en geometrie heel helder in uitlegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:12:
[...]

Denk dat alles met persoonlijke keuze te maken heeft. Als je kijkt naar verschillende deelnemers van EWS (Enduro) dan zie je bijvoorbeeld Jack Moir op zijn Canyon in maat L naar beneden knallen terwijl maattabel XL aangeeft.

Beste kan men gewoon passen en keuze maken op eigen ervaring/gevoel ;-)

[...]
true, er zijn ook al merken die de verschillende maten niet meer aan rijder lengte / been lengte hangen, maar aan rijstijl.

Ik had em al een keer eerder aangehaald hier, maar je hebt ook mountainbikers die juist een size omhoog gaan. (YouTube: Long MTB? Why I Cut The Seat Tube On My $3400 Frame.).

Het lastige is dat je nog niet echt een voorkeur zal hebben als beginner..
Het voordeel is dan ook gelijk weer dat je gewoon op die maat leert fietsen en uiteindelijk niet beter weet :D

Maar generiek gezien, met een vrij ruige geo van deze fiets, zou ik eerder maat L pakken als de fiets voornamelijk in NL wordt ingezet. Als het echt een buitenland fiets zou zijn, zou ik voor XL kiezen.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

d:)b

---------------------
Veertje van remhendel had knak gezegd en daardoor bewoog deze niet meer terug. Functioneert nog allemaal meer dan prima. Op het terug veren na. Dus greep wel eens mis. Gister binder die je krijgt bij boterhamzakjes gebruikt. En het werkt mooie (tijdelijke) oplossing.

Heb wel nieuwe XTR m9100 remhendels liggen en montage gerei als olives, I-spec EV shiftmix adapters etc.. Maar dit werkt voorlopig nog prima. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/naI6KEMTg5VgEZhIeuNl7gjgx8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgTQsqVUP13KhaGOan3S7421.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 14-07-2021 12:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Ik zie beren op de weg :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Laatst online: 29-08 01:32
Daan_ schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:45:
d:)b

---------------------
Veertje van remhendel had knak gezegd en daardoor bewoog deze niet meer terug. Functioneert nog allemaal meer dan prima. Op het terug veren na. Dus greep wel eens mis. Gister binder die je krijgt bij boterhamzakjes gebruikt. En het werkt mooie (tijdelijke) oplossing.

Heb wel nieuwe XTR m9100 remhendels liggen en montage gerei als olives, I-spec EV shiftmix adapters etc.. Maar dit werkt voorlopig nog prima. O-)

[Afbeelding]
Dat gaat zo te zien een Shigura setup worden, dat staat ook nog op mijn verlanglijstje :)

Ik heb zelf een nieuwe wielset gespaakt. Ik ben niet ontevreden met het resultaat al moet ik ze nog testen uiteraard. De spaakspanning per spaak zit zo ongeveer binnen de 5% afwijking van het gemiddelde en ze zijn redelijk recht. Als ik ze nog rechter wil spaken dan vrees ik dat ik toch echt een fatsoenlijke bok met het liefst een meetklok nodig heb. Nu heb ik ze gewoon in de vork en het frame van mijn fiets gespaakt :+
Het zijn trouwens RaceFace ARC 35 offset velgen (35mm intern) met 240exp naven en Sapim D-light spaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMvo0Yy1mRQOvzpaW_nJEnxG5wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XOA9Sf2K8saJXPhFi6CymY20.jpg?f=fotoalbum_large

Nu alleen nog passende bandjes en een functionerende dropperpost. Die laatste komt hopelijk komende week terug voor de zoveelste keer van garantie. Maar qua bandjes twijfel ik nog een beetje.

Ik fiets voornamelijk in Nederland op de routes, vaak wel de voor Nederlandse begrippen ietsjes pittigere Sint Pieters Berg route. Tot nu toe reed ik eigenlijk altijd Nobby Nic / Racing Ralph. Maar ik wil er 2.6" banden op leggen dus Schwalbe valt af.

Zelf dacht ik aan de volgende combinaties:

Maxxis: Forekaster / Rekon of misschien Rekon / Rekon. (misschien zou ik zelf nog een 2.8 Rekon voorop kunnen leggen als ik er aan kan komen).

Vittoria: Agarro / Barzo of Barzo / Mezcal. Eventuele voordeel van deze combinatie is dat ik ook gewoon die drie banden kan kopen en de Barzo naar omstandigheden voor of achter monteer.

Zelf lees ik vaker dat de rolweerstand van de Maxxis banden wel een beetje tegenvalt.
Of zou dan eventueel een Maxxis Ikon 2.6 een beter idee zijn als achterband (mits ik die kan vinden). Dan zou ik feitelijk hetzelfde kunnen doen als met de Vittoria banden: Rekon/Ikon in droge zomerse omstandigheden en Forekaster/Rekon in wat meer herfst/winter omstandigheden.

Graag hoor ik jullie ideeën :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Aapenootjes mooi setje! Heerlijk om op zelfgespaakte wielen te rijden :D zit een flink stukje voldoening bij :)

Kan je helaas niet helpen met je banden, geen ervaring met breed rubber

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Geen ervaring met 2.6, maar ik heb een 2.35 Ikon en Rekon Race combo voor NL en dat gaat als de brandweer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:00:

[...]

Tja die grotere fiets is ook gewoon echt puur alleen voor rechtdoor naar beneden omdat je fiets langer wordt maar je zithoogte gelijk, je massa middelpunt verlaagd zich relatief gezien dus wat en doordat de chainstays niet/amper groeien zal je die ook iets wat naar voren verplaatsen.

Maak de keus op basis van Geo en wat je lekker vind. Ik erger me niet snel aan een iets minder ruime cockpit en heb dan liever een maat kleiner.

@Aapenootjes rijd zelf de 2.6 bontrager XR4s die op m'n Fuel EX kwamen en vind het super, zak in veel terrein amper weg, rol meestal lichter dan op vergelijkbare 2,35 banden. Ondanks dat het profiel niet heel aggresief is vind ik het prima rijden maar als je meer rotsen maar voor blubber hebt dan wordt het wat minder.

Overigens als je bij schwalbe wilt blijven, de Hans Dampf is er wel in 2,6 (Polygon Siskiu van een vriend van me kwam er mee), die is wel wat aggresiever dan een nobby Nic en een stuk agressiever dan een racing Ralph

[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 14-07-2021 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:03
Sjoewe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:56:
Geen ervaring met 2.6, maar ik heb een 2.35 Ikon en Rekon Race combo voor NL en dat gaat als de brandweer.
Yepp hier ikons voor en achter (2.35's) en echt erg tevreden mee. Rollen voor me gevoel even snel als me vorige ray/Ralph combo. Maar bieden echt meer grip (Al zal groot gedeelte ook wel aan de 2.35s liggen).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Fully: Ikon 2.35 achter op 30mm velg en Forkaster 2.35 voor op 30mm velg. Ikon voor snelheid en voor meer dan voldoende grip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:17

MJV

Sjoewe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:56:
Ik rijd ook met deze combo op mijn HT, zijn echt snelle banden, zelfs op asfalt bolt het prima. En, i.t.t. mijn vorige Schwalbe set durf ik er ook prima mee naar Oostenrijk zonder angst dat ze scheuren door scherpe stenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

MJV schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:56:
[...]

Ik rijd ook met deze combo op mijn HT, zijn echt snelle banden, zelfs op asfalt bolt het prima. En, i.t.t. mijn vorige Schwalbe set durf ik er ook prima mee naar Oostenrijk zonder angst dat ze scheuren door scherpe stenen.
Dat is natuurlijk ook de casing, druk en rijstijl. Vaak zijn het de zelfde die lek rijden, of een band/wiel slopen. Vaak oud door gebrek aan onderhoud/care/setup maar ook rijstijl/kunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Bedankt voor al de reacties. Ik denk dat het dan een Rekon/Ikon combi word, en eventueel later nog een Forekaster.

Overigens helpt het ook niet dat die andere banden allemaal bijna niet te krijgen zijn :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 21:23
Aantal maanden terug 2 nieuwe cassettes in bestelling gezet (CS-M7100 en CS-M8100, net welke eerder leverbaar was), maar helaas nog steeds niet leverbaar. Dus ook maar een zoektocht gestart naar wat losse tandwielen..... Gelukkig kunnen vinden en Inmiddels binnen.

Bovenste 3 uit België en onderste uit Denemarken..... Blijft momenteel een bijzondere tijd. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wdy6hn3/IMG-20210717-091440654.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:39
Gisteren in Mierlo wezen knallen. Best een leuke route voor de verandering.
Wel erg veel onvermijdelijke flinke plassen met al die regen afgelopen dagen >:)

Hier nog een plaatje van m'n laufey in het wild.
Hij bevalt echt super!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSWCT4kNJpAL4vmuPcvucxu7ijQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eoCzU1LmdQxzNAk4triW1Fsl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gave fiets. Ga je veel plezier aan beleven d:)b

Plassen zijn gelijk mooie gelegenheid om de wheelie te oefenen/doen….

-------------------------------
Edit:

Wilde vanochtend rondje Reichswald, Mook/bikepark doen, maar had niet zo veel zin. Het is parcourtje bouwen achter het huis geworden.

Table top neergezet, met pionnetjes switchback gemaakt en paar boomstammen neergelegd om overheen te hoppen. Kennis had gevraagd of we zoiets als de qualifiers van granny trail kunnen maken . (Zonder steile afdaling). Om die draai goed te kunnen oefenen.

En nog wat gerei liggen als pallets, hout, stenen, balance board etc. Genoeg om vandaag mee te spelen en wat te te leren. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEew-oobRvfgWku44Xx9I9XN2YI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0JjCK0nwSUweESsF6SDP8hNN.jpg?f=user_large

[ Voor 116% gewijzigd door Daan_ op 18-07-2021 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:53

BrammT

The one and only!

Daan_ schreef op zondag 18 juli 2021 @ 10:13:
Gave fiets. Ga je veel plezier aan beleven d:)b

Plassen zijn gelijk mooie gelegenheid om de wheelie te oefenen/doen….

-------------------------------
Edit:

Wilde vanochtend rondje Reichswald, Mook/bikepark doen, maar had niet zo veel zin. Het is parcourtje bouwen achter het huis geworden.

Table top neergezet, met pionnetjes switchback gemaakt en paar boomstammen neergelegd om overheen te hoppen. Kennis had gevraagd of we zoiets als de qualifiers van granny trail kunnen maken . (Zonder steile afdaling). Om die draai goed te kunnen oefenen.

En nog wat gerei liggen als pallets, hout, stenen, balance board etc. Genoeg om vandaag mee te spelen en wat te te leren. ;-)

[Afbeelding]
Die qualifiers... Tja wat moet ik ervan zeggen... Afgelopen zondag daar geweest, maar dat is dus typisch zo'n plek waar ik twijfel om mijn clickers eraf te gaan halen en dikke grippers + bijbehorende schoenen te gaan kopen. Ik ben banger dat ik tijdens of net na de qualifier omval, dan dat ik die sprong niet ga halen... Misschien ene goed teken dat ik er dus echt nog te onervaren voor ben.. Aan de andere kant denk ik van het zijn wel 2 totaal verschillende kwalificaties om over de dikke stammen heen te ploeteren net na zo'n raar bochtje, of zo'n afsprong te maken...

Wat denken jullie over A de qualifiers, B clickers tov grippers?

En met grippers bedoel ik dan echt van die stoere getande jongens, die in je schoenzool bijten.. :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@BrammT qualifiers Kan ik wel begrijpen dat ze er zijn, maar soms zou het fijn zijn dat ze iets verder van de drop/sprong etc. staan. En draai goed pakken met obstakel is even oefenen, maar is wel basis skill om te beheersen.

SPD vs flats is oneindige discussie waar men enkel eigen voorkeur bij kan aangeven en onderbouwen.

Fiets ruim 15 jaar met SPD (boswielrennen) en in die jaren nodige verkeerde techniek er in geslepen. Vorig jaar geëxperimenteerd met flats en merkte dat er nog wel wat punten voor verbetering waren. Trok veel aan de pedalen etc. In begin schoot ik nog geregeld van de pedalen door verkeerde techniek. Technische stukken werden met flats ook gelijk stuk leuker. Ging meer de grenzen verlegen en begon drops en jumpjes ook steeds leuker te vinden.

Door techniek te verbeteren merk ik dat met SPD ook gemakkelijker een jumpje/dropje durf te pakken. En dat ik een heel stuk minder aan de pedalen trek. Fully is standaard voorzien van flats en HT fiets ik veelal met SPD en wissel zo nu en dan naar flats.

Mijn advies is eigenlijk wil je werken aan je techniek; Flats.
Begin je net met MTB-en : Flats
En wil je SPD omdat iedereen dat ook heeft: Flats
SPD heeft zeker een meerwaarde voor sommige. Belangrijkste is dat je pedalen kiest waar jij je zelf prettig bij voelt en vertrouwen in hebt.

Edit:
Vandaag bij kennis de SPD eraf gehaald en setje Stamp 3 gemonteerd. Gelukkig zelfde schoenmaat als ik. Had nog paar 5Ten voor hem. Zijn eind conclusie was zelf setje aanschaffen. Met als opmerking flats zijn niet beter, maar wel fijn als je je techniek wil oefenen en net dat stapje verder wilt gaan.

[ Voor 52% gewijzigd door Daan_ op 18-07-2021 15:56 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 21:23
Oranje OneUp pedals en oranje ESI grips geplaatst vandaag. Lekker contrast met het blauw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hXxrani.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-09 22:25

steel123

Cryman9

BrammT schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:14:
[...]
Die qualifiers... Tja wat moet ik ervan zeggen... Afgelopen zondag daar geweest, maar dat is dus typisch zo'n plek waar ik twijfel om mijn clickers eraf te gaan halen en dikke grippers + bijbehorende schoenen te gaan kopen. Ik ben banger dat ik tijdens of net na de qualifier omval, dan dat ik die sprong niet ga halen... Misschien ene goed teken dat ik er dus echt nog te onervaren voor ben.. Aan de andere kant denk ik van het zijn wel 2 totaal verschillende kwalificaties om over de dikke stammen heen te ploeteren net na zo'n raar bochtje, of zo'n afsprong te maken...

Wat denken jullie over A de qualifiers, B clickers tov grippers?

En met grippers bedoel ik dan echt van die stoere getande jongens, die in je schoenzool bijten.. :)
Ik hoor vaker over die qualifiers en snap dat eigenlijk niet zo goed. Ik vind het raar dat mensen 'makkelijk' die drops van een meter kunnen, maar niet over een stammetje heen kunnen fietsen.

Zelf heb ik in NL altijd SPD, enkel in bikeparks zoals winterberg/oostenrijk heb ik flats. Maar dat was wel flink wennen om bij jumps je voeten op de pedalen te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vanochtend klein rondje Mook (blauw). Drop is nu beter rolbaar en er is ook leuke lijn gecreëerd waar je snelheid kunt maken voor wat meer air time verderop ;-)

Beide opties zijn leuk om te doen… Drop is nu beter rolbaar gemaakt. (Binnen kant van de drop)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kOEWTKESgrlREG-IycQD4eoSw2U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3R2h9AM4i6yIhCpCaGyEuNZM.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2021 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:24:
Vanochtend klein rondje Mook (blauw). Drop is nu beter rolbaar en er is ook leuke lijn gecreëerd waar je snelheid kunt maken voor wat meer air time verderop ;-)

Beide opties zijn leuk om te doen… Drop is nu beter rolbaar gemaakt. (Binnen kant van de drop)

[Afbeelding]
Ik ben er vrijdag geweest en heb eindelijk dit nieuwe stukje kunnen doen. We hadden al een tijd terug afgesproken met collega’s, anders was ik niet gegaan met de regen van de voorafgaande dagen, maar het viel uiteindelijk erg mee met de nattigheid daar!

Dropje dus ook voor het eerst gezien en maakte me er vooraf veel te druk om merkte ik al. Aan de andere kant haalden we even daarvoor nog een stel in die al moeite hadden (afstappen) met een kuil op de singletrack voor deze, dus als die eerst ook van deze “drop” zouden moeten snap ik de aanpassing wel. Bovendien lijkt het me dat door de extra lijn de "afgrond" rechts wat verder weg is komen te liggen van de drop, waarschijnlijk maakte dat het voorheen extra spannend ;). Het hele stuk is sowieso een hele leuke toevoeging!

Verder ook voor het eerst op het bikepark geweest, super gaaf, was alleen bijna gefopt op het een na laatste bochtje (rode lijn) en aan de sporen te zien vliegen er daar wel meer uit de bocht… :) Maar super vet gedaan in ieder geval!

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 19-07-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Kluus Voorheen liep pad tot aan de boom. Het pad is nu (stuk) breder en men heeft drop wat opgevuld met zand. Dat scheelt een heel stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 23:13
Daan_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:24:

[Afbeelding]
Vind het meer een verhoogde boomwortel op z’n best, laat staan een drop :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Daan_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:21:
@Kluus Voorheen liep pad tot aan de boom. Het pad is nu (stuk) breder en men heeft drop wat opgevuld met zand. Dat scheelt een heel stuk.
Ja dat kan ik me voorstellen, perceptie is wel anders dan, ze hebben het ook opgebouwd met stammetjes zie ik op je foto, dat was op het pad zelf niet te zien waardoor je niet echt ziet hoe smal het eerst was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Laatst is tijdens onderhoud m'n fiets uit z'n standaard geschoten terwijl het achterwiel er niet in zat. Gevolg is dat de derailleur een tik heeft gehad en het aluminium beugeltje waar deze mee aan het frame zit verbogen is.
Heb dit beugeltje bijna helemaal terug in vorm kunnen buigen maar het schakelen gaat net niet helemaal lekker meer. Weet iemand of dit ophangbeugeltje ook los ergens te bestellen is? Of zijn die specifiek voor je fiets en frame? (Giant Talon 27.5 0 LTD 2015)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-08 20:53
MadMarky schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:45:
Laatst is tijdens onderhoud m'n fiets uit z'n standaard geschoten terwijl het achterwiel er niet in zat. Gevolg is dat de derailleur een tik heeft gehad en het aluminium beugeltje waar deze mee aan het frame zit verbogen is.
Heb dit beugeltje bijna helemaal terug in vorm kunnen buigen maar het schakelen gaat net niet helemaal lekker meer. Weet iemand of dit ophangbeugeltje ook los ergens te bestellen is? Of zijn die specifiek voor je fiets en frame? (Giant Talon 27.5 0 LTD 2015)
Dat beugeltje heet een derailleur hanger en die is voor vrijwel alle frames los te krijgen (bestel er gelijk twee of drie, ze gaan best makkelijk krom)

Google even naar "RE9GA"

[ Voor 1% gewijzigd door hans_lenze op 19-07-2021 11:49 . Reden: onderdeel nummer toegevoegd ]

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
MadMarky schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:45:
Derailleur pad heet zo'n ding. Bij een Giant dealer altijd wel te bestellen, of zoeken op internet.
Ook zijn er tools voor om ze weer recht te krijgen, op het oog is niet afdoende bij de moderne schakelgroepen met 11 of 12 speed

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Marty! schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Vind het meer een verhoogde boomwortel op z’n best, laat staan een drop :X
Is het (nu) ook, maar staat bij de meeste bekend als drop. Nu is pad stuk breder en hebben ze wat zand tussen wat wortels gedaan. Voorheen was die al goed te hoppen en nu goed rolbaar.

Afgelopen maanden drie ervaren MTB-ers geholpen die er lelijk zijn gevallen. Waarvan één gebroken sleutelbeen. Als zo makkelijk zou zijn, dan zouden er ook niet nodige mensen daar onderuit zijn gegaan?

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 19-07-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

hans_lenze schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Dat beugeltje heet een derailleur hanger en die is voor vrijwel alle frames los te krijgen (bestel er gelijk twee of drie, ze gaan best makkelijk krom)

Google even naar "RE9GA"
Super, heb er meteen maar een paar besteld :)
En ze verbuigen inderdaad erg makkelijk, maar heb natuurlijk liever dat die hanger de grootste klap opvangt dan dat je dure derailleur meteen verbogen is.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Daan_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Afgelopen maanden drie ervaren MTB-ers geholpen die er lelijk zijn gevallen. Waarvan één gebroken sleutelbeen. Als zo makkelijk zou zijn, dan zouden er ook niet nodige mensen daar onderuit zijn gegaan?
Ik denk dat het dat ook een wel verkeerde perceptie is. Ervarenheid staat naar mijn mening niet direct op niet crashen. Bovendien is het, naar mijn ervaring, ook nog eens zo dat hoe meer ervaren je bent, je ook meer de grotere risico's opzoekt. Meer snelheid, een moeilijkere lijn uitproberen, langere afstanden rijden en daardoor vermoeider zijn. Soms kan het ook net de ondergrond zijn die anders is dan je gewend bent en daar niet goed op hebt geanticipeerd.

Zo ben ik vorige week bijna hard op m'n plaat gegaan net na de drop op Dorst (in hoeverre je daar dan ook over een drop mag spreken. In feite kan je er ook gewoon vanaf rollen, maar met snelheid komen toch beide wielen van de grond). Net na de drop probeer ik altijd m'n fiets om te gooien om nog links van de boom in het omhoog gaande stuk te komen, waardoor je beter je snelheid behoudt. Dit heb ik overigens al misschien wel 100 keer zo gedaan. Net op het punt dat ik m'n fiets wil omgooien klapt m'n stuur bijna om. Ik kon nog amper vasthouden en was daardoor niet gecrasht, maar het scheelde ook echt heel weinig. Achteraf bleek ik precies op een mullere plek m'n fiets om te gooien, waardoor het wiel opeens omklapte. Dit gewoon niet gezien en met de snelheid waarmee ik tegenwoordig die drop pak betekend dat ook snel dat ik minimaal een aantal dagen uit de running ben als het meezit. Als het tegenzit kan ik ook opgehaald worden door een ambulance op zo'n moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Marty! wat je op de foto van @Daan_ niet ziet is dat het halverwege een aardige afdaling is en dat naast het verder vrij smalle pad gewoon stopt. Je kijkt rechts gewoon echt 10 meter de diepte in, dat voegt toch wel even wat toe aan de perceptie wanneer je op de trail zit. En bedenk dan dat voorheen de afgrond (want dat is het wel echt) gelijk naast die boom begon en de rest van het pad is nog steeds zo smal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:45
Weet iemand toevallig of Zoetermeer of Bergschenhoek momenteel de betere keus is om te gaan rijden? Droogte, brandnetels en processierups maken nu toch wel een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 23:13
Kluus schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:18:
@Marty! wat je op de foto van @Daan_ niet ziet is dat het halverwege een aardige afdaling is en dat naast het verder vrij smalle pad gewoon stopt. Je kijkt rechts gewoon echt 10 meter de diepte in, dat voegt toch wel even wat toe aan de perceptie wanneer je op de trail zit. En bedenk dan dat voorheen de afgrond (want dat is het wel echt) gelijk naast die boom begon en de rest van het pad is nog steeds zo smal.
Ah, wat een foto al niet door voor perceptie! Wel goed dat ze e.e.a. hebben aangepast dan om de veiligheid iets te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-09 20:27
ik en mijn vriendin hebben een tijd geleden besloten toch weer wat aan beweging te willen gaan doen.
Na lang wegen en nadenken willen we toch de fiets weer pakken, aangezien ik 10+ jaar geleden een paar jaar een MTB heb gehad en veel in de bossen en routes rondom Leusden / Utrecht reed hebben we besloten dat we beiden voor een MTB gaan.

Vanavond gaan we kijken naar 2 MTB's en heb hier al veel over ingelezen maar dingen die ik nogal mis zijn plekken en locaties etc. Tegenwoordig wonen we net buiten Leeuwarden. De komende tijd zullen we voornamelijk conditie opbouwen en grotendeels op de fietspaden blijven en de omgeving verkennen vanaf de fiets, hopelijk komen we mooie plekken tegen.

Heeft er iemand tips toevallig in en rondom Leeuwarden / Dokkum / Burgum ?

En mijn grootste vraag, Mag ik zomaar een stuk bos in fietsen als het geen private eigendom is?
Hoe weet je buiten bestaande MTB routes met een Vignet om of je hier zomaar mag wezen en of kan fietsen of niet? En wellicht als ons conditie wat opgebouwd is dat we een paar x rondom en over de Waddenzee gaan fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
thetakman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:19:
ik en mijn vriendin hebben een tijd geleden besloten toch weer wat aan beweging te willen gaan doen.
Na lang wegen en nadenken willen we toch de fiets weer pakken, aangezien ik 10+ jaar geleden een paar jaar een MTB heb gehad en veel in de bossen en routes rondom Leusden / Utrecht reed hebben we besloten dat we beiden voor een MTB gaan.

Vanavond gaan we kijken naar 2 MTB's en heb hier al veel over ingelezen maar dingen die ik nogal mis zijn plekken en locaties etc. Tegenwoordig wonen we net buiten Leeuwarden. De komende tijd zullen we voornamelijk conditie opbouwen en grotendeels op de fietspaden blijven en de omgeving verkennen vanaf de fiets, hopelijk komen we mooie plekken tegen.

En mijn grootste vraag, Mag ik zomaar een stuk bos in fietsen als het geen private eigendom is?
Hoe weet je buiten bestaande MTB routes met een Vignet om of je hier zomaar mag wezen en of kan fietsen of niet? En wellicht als ons conditie wat opgebouwd is dat we een paar x rondom en over de Waddenzee gaan fietsen.
je treft het niet al te best in die regio:
https://www.mtbroutes.nl/
(ik ben er ook niet bekend en heb geen idee wat er nog meer te fietsen valt..)

Wat betreft fietsen buiten de vaste MTB routes dat scheelt per locatie, maar op veel plekken (voornamelijk als er vaste routes liggen) is het beperkt of niet toegestaan.

Misschien is een gravel bike wel een beter alternatief als je niet voor elke rit te auto wilt pakken, daarmee kan je een stuk makkelijker over de weg langere stukken pakken, maar ook prima een onverharde wegen/paden. Een stukje singletrack is ook mogelijk, maar daar is een MTB uiteraard comfortabeler en sneller ( in de meeste gevallen).

Aan de andere kant, met een MTB over de weg is ook geen groot probleem, zeker als er relatief rappe banden onder liggen.. Maar aangezien je nog niks hebt gekocht is het wel de moeite waard om een gravel fiets mee te nemen in je overweging.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@thetakman Voor de vaste routes kun je https://www.mtbroutes.nl raadplegen. Normaal staat er bij de 'ingang' van elk bos beschreven of je er mag komen met fiets. Ik neem aan dat het in Friesland niet zo'n probleem moet zijn met recreatiedruk, zoals dat wel op de Heuvelrug is. Hier in het uiterste zuiden van Brabant mag je bijv overal in het bos wel fietsen, ook al zijn er vaste routes.

Van deze (of soortgelijke) bordjes gaat het:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-yQAUIJfM58g/TXkWuRpq76I/AAAAAAAAD1w/UjEd2acR-Jc/s1600/bordopengesteld.jpg
In bovenstaand geval mag je dus fietsen, want dat is geen motorrijtuig, bromfiets of paard. Wel op de paden blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Prulleman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:30:
[...]

je treft het niet al te best in die regio:
https://www.mtbroutes.nl/
(ik ben er ook niet bekend en heb geen idee wat er nog meer te fietsen valt..)

Wat betreft fietsen buiten de vaste MTB routes dat scheelt per locatie, maar op veel plekken (voornamelijk als er vaste routes liggen) is het beperkt of niet toegestaan.

Misschien is een gravel bike wel een beter alternatief als je niet voor elke rit te auto wilt pakken, daarmee kan je een stuk makkelijker over de weg langere stukken pakken, maar ook prima een onverharde wegen/paden. Een stukje singletrack is ook mogelijk, maar daar is een MTB uiteraard comfortabeler en sneller ( in de meeste gevallen).

Aan de andere kant, met een MTB over de weg is ook geen groot probleem, zeker als er relatief rappe banden onder liggen.. Maar aangezien je nog niks hebt gekocht is het wel de moeite waard om een gravel fiets mee te nemen in je overweging.
Snap ik helemaal, hebben we ook gedaan maar uiteindelijk is het idee dus wel om stukken over het strand van de Waddenzee etc te fietsen, de bossen in te gaan en ook de MTB route te nemen rondom Drachten.

Vandaar dat ik meer neig naar een MTB met eventueel een 2e set velg met een snelle band voor de rondom huis stukken en toch echt uiteindelijk het wat uitdagender werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
zonoskar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:33:
@thetakman Voor de vaste routes kun je https://www.mtbroutes.nl raadplegen. Normaal staat er bij de 'ingang' van elk bos beschreven of je er mag komen met fiets. Ik neem aan dat het in Friesland niet zo'n probleem moet zijn met recreatiedruk, zoals dat wel op de Heuvelrug is. Hier in het uiterste zuiden van Brabant mag je bijv overal in het bos wel fietsen, ook al zijn er vaste routes.

Van deze (of soortgelijke) bordjes gaat het:
[Afbeelding]
In bovenstaand geval mag je dus fietsen, want dat is geen motorrijtuig, bromfiets of paard. Wel op de paden blijven.
Ik verwacht het ook niet, top van de bordjes, goed opletten dus!
Er zullen opties genoeg zijn hier, alleen zal veel gewoon echt natuur zijn hier omdat het allemaal wat dunner bevolkt is. Ik gok dat als we zelf gaan ontdekken je wel wat tegen komt en inderdaad weinig echt vaste routes maar dat weten we.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Zo maar het bos in rijden kan op veel plekken wel maar verwacht geen flow die je hebt op een vaste route. Helemaal als je met meerdere gaat fietsen is dit erg lastig/irritant, zelfs met GPS. Verder heb je veel meer te maken met wandelaars, kinderen, honden en paarden waardoor je gewoon niet met 20+km/uur over het pad kan knallen

Als je veel vaste routes of in echt bos gebied woont (of de auto pakt) zou ik een MTB aanraden anders zou ik voor omgeving Groningen toch echt voor een gravelbike kijken.

Heb zelf een fully MTB en een gravel bike, juist voor de saaiere bospaden is een gravelbike veel leuker dan een MTB. En met 40mm banden kan ik ook in het bos echt wel uit de voeten, het grootste gemis is de voorvering. Als ik de banden wat harder zet kan ik ook gewoon lekker over de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

thetakman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:17:
[...]

Snap ik helemaal, hebben we ook gedaan maar uiteindelijk is het idee dus wel om stukken over het strand van de Waddenzee etc te fietsen, de bossen in te gaan en ook de MTB route te nemen rondom Drachten.

Vandaar dat ik meer neig naar een MTB met eventueel een 2e set velg met een snelle band voor de rondom huis stukken en toch echt uiteindelijk het wat uitdagender werk te doen.
Gravelbikes vind je met bandbreedtes tot zeker 47mm. Dat ontloopt een MTB met 57mm al niet zo heel veel, dus het ritje langs de waterkant op het strand zou ik met een gravelbike wel aandurven.

Zeker als ik de ervaringen over Drachten en Beesterzwaag lees lijken die ook geschikt voor een gravelbike.

Grote voordeel van een gravelbike is dat je kunt kiezen uit een 1x of 2x en dat met name het voorblad groter kan zijn, wat fijn is op lange stukken en op de weg.
Je mist de vering in de voorvork, maar dat is te overkomen.

Tip: probeer bij een lbs 'ns beide uit te proberen/huren, en dus niet de straat uit en terud maar echt een ronde van iets van 20km ofzo.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Super tips allemaal, maar ten eerste woon ik in Friesland (niet Groningen zoals hierboven genoemd werd)

Ik zit dus wel 7 kilometer van het Schwartzenbergerbos vandaan, Hier schijnt wat ik lees fiets en mountainbike pad gebruikt te worden, Dus geen officiële route maar wel actief gereden? Is het waard om dat eens te bekijken.

Verder zit de MTB route van Drachten / Beetsterzwaag ook maar 20 kilometer verderop. Het is niet veel maar het is wel iets.

Grootste "nadeel" wat ik zo zie van een gravelbike is dat we dus zodra we wat meer conditie hebben opgebouwd (ik en me vriendin) de Waddenzee en stranden dus maar 30Km bij ons vandaan liggen. Dit is natuurlijk een mooie plek om overheen te fietsen in de weekenden. Volgens mij verleent een MTB zich hier veel meer voor dan een gravelbike of zie ik dat nou verkeerd?

Ik snap ook dat een gravelbike op de fietspaden beter zijn, maar deze worden enkel gebruikt voor conditie en om naar de locaties te rijden, iets wat volgens mij prima zou moeten kunnen op een MTB met enkel iets meer banden slijtage toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
GrooV schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:40:

Als je veel vaste routes of in echt bos gebied woont (of de auto pakt) zou ik een MTB aanraden anders zou ik voor omgeving Groningen toch echt voor een gravelbike kijken.
ja, dit bedoelde ik eigenlijk ook, maar door :
thetakman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:17:
[...]
en toch echt uiteindelijk het wat uitdagender werk te doen.
zou je misschien beter een mtb kunnen pakken.

Je moet ook even de verdeling meenemen.. ik heb ook gewoon een XC fiets, omdat 95+ % van wat ik doe een xc bike gewoon meer dan voldoet (en het ook sneller is dan een trail of nog dikker). Ik zou best vaker in het buitenland willen fietsen en ruigere trails opzoeken, maar in de praktijk is het af en toe naar de Ardennen en dan is het wel klaar. Dus dat doe ik dan ook wel met de XC fiets.

Je kan het beste een fiets kopen waarmee je 95% van je tijd de juiste setup hebt

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

N+1 mensen, dat is nog altijd de beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
thetakman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:57:
Super tips allemaal, maar ten eerste woon ik in Friesland (niet Groningen zoals hierboven genoemd werd)

Ik zit dus wel 7 kilometer van het Schwartzenbergerbos vandaan, Hier schijnt wat ik lees fiets en mountainbike pad gebruikt te worden, Dus geen officiële route maar wel actief gereden? Is het waard om dat eens te bekijken.

Verder zit de MTB route van Drachten / Beetsterzwaag ook maar 20 kilometer verderop. Het is niet veel maar het is wel iets.

Grootste "nadeel" wat ik zo zie van een gravelbike is dat we dus zodra we wat meer conditie hebben opgebouwd (ik en me vriendin) de Waddenzee en stranden dus maar 30Km bij ons vandaan liggen. Dit is natuurlijk een mooie plek om overheen te fietsen in de weekenden. Volgens mij verleent een MTB zich hier veel meer voor dan een gravelbike of zie ik dat nou verkeerd?

Ik snap ook dat een gravelbike op de fietspaden beter zijn, maar deze worden enkel gebruikt voor conditie en om naar de locaties te rijden, iets wat volgens mij prima zou moeten kunnen op een MTB met enkel iets meer banden slijtage toch ?
een gravelbike is geschikter voor minder ruig en technisch terrein, hoe meer hobbels, wortels, stenen etc je tegenkomt, hoe groter de voordelen van een MTB (nog bredere banden, meer profiel, vering, breder stuur voor controle). Ik heb geen idee wat ik me bij de paden daar moet voorstellen, maar gewoon een offroad pad is dus beter / sneller te doen met een gravelfiets dan met een MTB.

Het is dus maar net hoe ruig het allemaal is (maar ook dat is afhankelijk van ervaring en skills)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sytheon
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:42

Er zijn niet zo heel veel plaatsen waar je even naar 2 MTB's kan kijken op dit moment, dus ik weet niet waar je wil gaan kopen, maar als je via marktplaats o.i.d. op H&B exclusive bent uitgekomen zou ik dit afraden. *knip* https://www.mountainbike....p?f=22&t=149190&start=330

[ Voor 0% gewijzigd door Orion84 op 03-11-2021 15:13 . Reden: beschuldiging weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:20
Nevermind, foutje*

[ Voor 103% gewijzigd door Anniedrew op 20-07-2021 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Sytheon schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:44:
[...]

Er zijn niet zo heel veel plaatsen waar je even naar 2 MTB's kan kijken op dit moment, dus ik weet niet waar je wil gaan kopen, maar als je via marktplaats o.i.d. op H&B exclusive bent uitgekomen zou ik dit afraden. *knip* https://www.mountainbike....p?f=22&t=149190&start=330
Ah super om te horen, nee we gaan naar Martijn. Wel via marktplaats maar niet H&B exclusives.
12 jaar actief en goeie recensies. Ik ben zelf redelijk technisch onderlegd dus we gaan zien of het wat is.
Zijn gewoon 2 standaard geleverde fietsen.

1x een Kreidler Dice 4.0 afgemonteerd met Shimano Deore
1x Canondale Trial 6 afgemonteerd met Shimano Alivo

Beiden zouden in goeie bijna nieuw staat moeten zijn en bonestock. Dus als er iets niet klopt zou het relatief op moeten vallen op een goeie inspectie.

Prijzen zijn wel een beetje naar CoronaCrisis maar dat is overal zo helaas.

[ Voor 1% gewijzigd door Orion84 op 03-11-2021 15:14 . Reden: quote van gewijzigde reactie aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Beetsterzwaag is een leuke route, heb je wel een vignet van Natuurmonumenten voor nodig. Richting Appelscha moeten ook leuke routes zijn, maar is al weer verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
thetakman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Ah super om te horen, nee we gaan naar Martijn. Wel via marktplaats maar niet H&B exclusives.
12 jaar actief en goeie recensies. Ik ben zelf redelijk technisch onderlegd dus we gaan zien of het wat is.
Zijn gewoon 2 standaard geleverde fietsen.

1x een Kreidler Dice 4.0 afgemonteerd met Shimano Deore
1x Canondale Trial 6 afgemonteerd met Shimano Alivo

Beiden zouden in goeie bijna nieuw staat moeten zijn en bonestock. Dus als er iets niet klopt zou het relatief op moeten vallen op een goeie inspectie.

Prijzen zijn wel een beetje naar CoronaCrisis maar dat is overal zo helaas.
Voor een 2e hands fiets sowieso een beurtje extra incalculeren, minimaal ketting + cassette.

Op het strand wil je overigens geen standaard mtb band gebruiken, daar heb je dan weer zo min mogelijk profiel nodig en lage banden druk. Het zout gaat overigens ook je fiets aantasten (ook al fiets je niet door het water)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

zonoskar schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:05:
N+1 mensen, dat is nog altijd de beste oplossing.
Wel opletten dat S-1 niet overschreden wordt, da's toch zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Firestorm schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 17:21:
[...]

Wel opletten dat S-1 niet overschreden wordt, da's toch zonde!
Tricky balance... :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Ik had het idee dat ik een losse spaak had, zat een vrij goed merkbare slag in het wiel tijdens het fietsen. Nadere inspectie van de velg max 1mm slag. Toen gecontroleerd of de band er goed op lag (was wel zo voorheen), zag ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5fVFbdd8wA36hcNeGU_k71ybJwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IbXa89Yj2DkMjXSThqwLzT8N.jpg?f=fotoalbum_large

De karkaslagen van de zijwand laten los van elkaar en de band stulpt ter hoogte van dat punt daarom wat naar buiten. Iemand ook die ervaring gehad? Betreft een Racing Ralph Addix speedgrip uit eind 2017 / begin 2018 als ik het goed heb.

Nu nieuwe model racing ralph besteld, superground uitvoering. Is er alleen nog in de rode compound. En voor voor een racing ray met blauwe compound. Daar ligt nu nog een nobby nic op.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier in Noord-Oost Brabant mag je ook buiten de vaste routes, die er wel zijn, fietsen en daar zitten nog best uitdagende stukjes bij met wortels, steile hellinkjes en zelfs met features als drops die op de vaste route niet echt te vinden zijn. Mogelijk komt dat door de behoorlijk actieve mountainbike club hier maar je kan er niet zo maar van uit gaan dat als het geen vaste route is het niet leuk of uitdagend genoeg voor een MTB is. Je moet dan wel een beetje de weg leren kennen anders fiets je overal voorbij. Het ligt er dus een beetje aan hoe het er bij @thetakman bij ligt inderdaad, maar als er blijkbaar al meer gebiked wordt kunnen er misschien nog best leuke paden liggen…

Persoonlijk vind ik mijn gravelbike echt alleen leuk op echte gladgestreken gravel- en schelpenpaden en in de regen op de weg omdat er mooie grote spatborden opkunnen ;). Op hobbeligere bospaden gaat mijn voorkeur al heel snel richting mijn (XC) MTB zelfs als ze niet zo technisch zijn.

Je moet het inderdaad mee overwegen, zeker in combinatie met de mogelijkheden in de omgeving, maar het is imho niet zo dat een gravelbike voor iedereen de perfecte oplossing is. Heel veel mensen hebben er blijkbaar veel plezier van maar voor mij wordt het ding denk ik nooit meer dan een fijne woon-werk- en winterfiets en dat is prima, al heb ik het gravelen best een kans proberen te geven.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 20-07-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
NoepZor schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 18:07:
Ik had het idee dat ik een losse spaak had, zat een vrij goed merkbare slag in het wiel tijdens het fietsen. Nadere inspectie van de velg max 1mm slag. Toen gecontroleerd of de band er goed op lag (was wel zo voorheen), zag ik dit:

[Afbeelding]

De karkaslagen van de zijwand laten los van elkaar en de band stulpt ter hoogte van dat punt daarom wat naar buiten. Iemand ook die ervaring gehad? Betreft een Racing Ralph Addix speedgrip uit eind 2017 / begin 2018 als ik het goed heb.

Nu nieuwe model racing ralph besteld, superground uitvoering. Is er alleen nog in de rode compound. En voor voor een racing ray met blauwe compound. Daar ligt nu nog een nobby nic op.
Na 3.5 jaar mag het wel versleten zijn toch? 3.5 jaar zonder km, maar in de schuur achter een raam in de zon doet ook niet veel goeds

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-09 09:23
Prulleman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 19:38:
[...]

Na 3.5 jaar mag het wel versleten zijn toch? 3.5 jaar zonder km, maar in de schuur achter een raam in de zon doet ook niet veel goeds
Ja klopt, staat wel uit de zon maar wordt uiteraard wel op gefietst. Profiel was in kan nog net een ronde mee staat. Voorband ook maar preventief vervangen, kijken of het lichter rolt dan de Nobby Nic.

Ik ben wel weer voor de duurdere uitvoering gegaan. Je hebt voor iets meer dan de helft van het geld een performance line uitvoering. Of ik het verschil merk in rolweerstand als iets te stevige amateur betwijfel ik. Maar de duurdere evo’s schijnen ook beter lekbestendig te zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
NoepZor schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 21:14:
[...]

Ja klopt, staat wel uit de zon maar wordt uiteraard wel op gefietst. Profiel was in kan nog net een ronde mee staat. Voorband ook maar preventief vervangen, kijken of het lichter rolt dan de Nobby Nic.

Ik ben wel weer voor de duurdere uitvoering gegaan. Je hebt voor iets meer dan de helft van het geld een performance line uitvoering. Of ik het verschil merk in rolweerstand als iets te stevige amateur betwijfel ik. Maar de duurdere evo’s schijnen ook beter lekbestendig te zijn.
De duurdere banden hebben vaak meer verschillende gradaties rubber qua zachtheid. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een harder rubber in het midden en een zachter rubber aan de zijkanten gebruiken waardoor je meer grip krijgt in de bochten zonder dat de band al teveel sneller verslijt.
Maar de duurdere banden hoeven dus niet persé sneller of slijtvaste te zijn.

En Hoera, mijn fiets zit sinds vandaag weer in elkaar *O*

En shit, na één keer de dropperpost gebruikt te hebben heeft ie wéér hetzelfde probleem als de vorige 2 reverbs... -O-

Maar eens kijken of ik nog ergens een BikeYoke of OneUp dropper vandaan kan halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:57

Appie

F1RST Racing

thetakman schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:57:

Ikzelf rij naast MTB ook gravel (en weg).

Mijn gravel bike is eigenlijk een veldrij fiets (Specialized Crux Elite), maar met 37c bandjes werkt die ook goed op gravel. In mijn gebied (let op, ik woon niet in Nederland), zijn er veel gravelpaden, met verschillende ondergronden. Het vastgepakte ondergrond met klei en kleine stenen is geen probleem, maar er zijn ook wegen, die met name na slecht weer, grote stukken gravel hebben (lees: rotsstenen ter grote van je hand).

In dat laaste geval is het some een beetje billen knijpen als je met 18mph (28kph) aan komt kachelen en je ineens zo'n sectie tegenkomt. In dat geval is een mtb met grotere banden en een airfork wel aan te raden.

Kijk dus naar het type ondergrond, veelal kun je gravelbikes ook gebruiken voor single track, mits het niet te technisch wordt met wortels, drops etc. Voordeel is dat een gravelbike (of 'adventure bike' je makkelijk langere en grotere afstanden kan afleggen (al kan dat natuurlijk op elke fiets).

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:25

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Aapenootjes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:38:
[...]

De duurdere banden hebben vaak meer verschillende gradaties rubber qua zachtheid. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een harder rubber in het midden en een zachter rubber aan de zijkanten gebruiken waardoor je meer grip krijgt in de bochten zonder dat de band al teveel sneller verslijt.
Maar de duurdere banden hoeven dus niet persé sneller of slijtvaste te zijn.

En Hoera, mijn fiets zit sinds vandaag weer in elkaar *O*

En shit, na één keer de dropperpost gebruikt te hebben heeft ie wéér hetzelfde probleem als de vorige 2 reverbs... -O-

Maar eens kijken of ik nog ergens een BikeYoke of OneUp dropper vandaan kan halen.
Reverb problemen zijn helaas herkenbaar, waardeloos design. Om te beginnen moet je NOOIT de fiets aan het zadel optillen / hangen als de dropper naar beneden is. Door het uittrekken van de dropper kun je lucht in het olie circuit krijgen, met een zakkende pen als gevolg.

Maar ook zonder dit gaat de pen op een gegeven moment zakken. Op mijn vorige fiets zat een Reverb A2, onder garantie meermaals vervangen, uiteindelijk voor een B1 model maar ook daar dezelfde probleem mee. Service is complex en tijdrovend, daardoor ook prijzig buiten garantie.

Ook een keer gecrasht met de dropper omlaag waarbij de koppeling van de remote brak (leiding los). Dan is de post ook met geen mogelijk meer omhoog te krijgen. Resultaat: 15km staand fietsen :/

Op mijn huidige fiets zit een Bontrager Line Elite, simpel design op basis van een Wintek cartridge (denk aan bureaustoel gasveer). Cartridge is sealed en niet serviceable, maar mocht het nodig zijn wel user replaceable en betaalbaar. Tegenwoordig gebruiken veel droppers dit design. Tot nu toe kan ik het van harte aanbevelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik heb mijn Canyon dropper al na 1 jaar vervangen omdat er te veel horizontale speling op de zadelpen zelf zat in alle richtingen (op en neer ging nog goed). Heb door Bike suspension er een X-Fusion dropper in laten zetten (fiets was daar toch en het is toch weer geprul met de interne kabel). Die kunnen ze daar ook servicen mocht het nodig zijn.

Volgens Canyon zijn het allemaal slijtage onderdelen... (nooit meer Canyon voor mij)

[ Voor 3% gewijzigd door GrooV op 22-07-2021 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:17

MJV

Aapenootjes schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 18:38:
[...]

Hier ook problemen gehad met de generatie Reverbs zonder gouden letters (A-serie?), die is toen twee keer weg geweest voor reparatie; dat ging nog redelijk snel en SRAM's service is echt wel goed. Toen de 2e keer een nieuwe gekregen (mét gouden letters), die doet het al een paar jaar probleemloos. Hoewel de paar mm speling horizontaal en verticaal af en toe en beetje irrirant kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 12:13
-bolio- schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 01:06:
[...]

Reverb problemen zijn helaas herkenbaar, waardeloos design. Om te beginnen moet je NOOIT de fiets aan het zadel optillen / hangen als de dropper naar beneden is. Door het uittrekken van de dropper kun je lucht in het olie circuit krijgen, met een zakkende pen als gevolg.

Maar ook zonder dit gaat de pen op een gegeven moment zakken. Op mijn vorige fiets zat een Reverb A2, onder garantie meermaals vervangen, uiteindelijk voor een B1 model maar ook daar dezelfde probleem mee. Service is complex en tijdrovend, daardoor ook prijzig buiten garantie.

Ook een keer gecrasht met de dropper omlaag waarbij de koppeling van de remote brak (leiding los). Dan is de post ook met geen mogelijk meer omhoog te krijgen. Resultaat: 15km staand fietsen :/

Op mijn huidige fiets zit een Bontrager Line Elite, simpel design op basis van een Wintek cartridge (denk aan bureaustoel gasveer). Cartridge is sealed en niet serviceable, maar mocht het nodig zijn wel user replaceable en betaalbaar. Tegenwoordig gebruiken veel droppers dit design. Tot nu toe kan ik het van harte aanbevelen!
Ik sprong 2 weken geleden van een klein dropje, terwijl dropper nog omhoog stond.
Kwam beetje raar neer, resultaat: Bontrager elite dropper krom
ik heb hem met een hamer nog geprobeerd recht te slaan, waarna hij weer een beetje werkte 8)7
Nu een Crankbrothers Highline 7 gekocht.
Deze is gemakkelijker in te duwen, maar komt toch sneller terug dan de bontrager.
Dat vond ik de grootste ergernis aan de bontrager, de snelheid waarmee hij terug kwam.
In de winter (als het vet wat er in zit wat dikker is), kwam hij soms helemaal niet tot het einde.
Dan moest ik hem echt een paar keer heen en weer bewegen, voordat hij het een beetje deed.

Mijn adies zou dus zijn: koop de Highline 7, ziet er degelijker uit, werkt naar mijn idee beter, en is goedkoper dan de bontrager :)

edit: vergelijk is misschien niet helemaal eerlijk, ik heb de hendel van de bontrager hergebruikt voor de highline. een hendeltje kost ook al gauw 50,-

[ Voor 3% gewijzigd door robindk op 22-07-2021 09:57 ]

Pagina: 1 ... 147 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic