Tricto schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 08:29:
Goedemorgen,
Afgelopen weekend m'n eerste echte aanraking met Mountainbiken. Een clinic gedaan bij outdoor valley in Bergschenhoek. Van 9:00 tot 15:00 bezig geweest en bijna met de minuut enthousiaster geworden. Nu dus echt tijd om voor een fiets te gaan kijken.
Al snel verliefd geworden op de Stoic 2
https://www.canyon.com/nl...s/stoic/stoic-2/2659.html
Grote nadeel. Werkt niet samen met Fietsplan/Fiscfree en mijn werkgever wil niet afwijken van de standaard procedure. Omdat ik de fiets grotendeels wil betalen van vrije dagen vind ik t wel belangrijk gebruik te maken van het fietsplan. In mijn geval opzoek naar een alternatief dus.
pas maar op met je vrije dagen, als je echt hooked bent, dan wil je die voor mountainbiken gaan gebruiken

bij 12gobiking kan ik gebruik maken van het fietsplan. Zo lang de fiets geen actieprijs heeft wordt er geen comissie doorberekend door 12gobiking.
Mantel.com doet dit in elk geval wel. Bij 15% op 750 euro komt dit neer op 112,50.
Decathlon idem.
Nu kwam ik gister deze fiets tegen die ik als leek enigszins vond lijken op de stoic.
https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-331946?mc=8641876
Wat is jullie visie hierop? Is dit ECHT veel mindere kwaliteit? wat ik een voordeel vind is:
Fietsplan
Dropper
tegen dezelfde prijs.
de decathlon fietsen van <500 euro zijn een ander verhaal, op zich prima om kennis te maken, maar het blijft een samenraapsel van goedkope zware onderdelen.
Deze lijkt wel aardig op orde met een geometrie die bij de naam past (ipv enkel een coole naam), boost, brede velgen, dropper, jammer dat ze geen 1x12 deore erop hebben gezet, maar voor deze prijs moet je ergens inleveren en de 1x11 deore is in deze categorie een prima schakelgroep. De remmen zijn ook niet van hoog niveau, maar loop je tegen beperkingen aan, dan kan je die altijd eenvoudig upgraden.
verschillen tussen de stoic en de decathlon:
- versnellingen op de stoic zijn ouder (1x10 deore ipv 1x11)
- remmen gelijk
- stoic is nog iets ruiger qua geometrie, maar voor NL is die van de decathlon ook prima, beide zijn duidelijk geen xc racers
- beide een luchtvork, maar de decathlon is 10mm korter, maar wel van rockshox
- banden zijn bij de stoic (denk ik) beter, in ieder geval breder wat beer past bij de fiets.
- gelijk de dropper bij de decathlon is in deze prijsklasse een groot voordeel, anders wordt het toch al snel 10-15 % duurder
ik denk dat die van de decathlon nog niet zo verkeerd is, vergeleken met de stoic 2, maar zou je omhoog kunnen naar de stoic 3 is het een ander verhaal, dan heb je 1x12 en een dropper