@robindk Als je alleen een hamer hebt lijkt alles op een spijker he XD
wat een gedoe allemaal met droppers zeg.. ik heb een super simpele, nooit omkijken naar..
ik heb de tranzx JD-YSP22, 110 euro, nu 2 jaar in gebruik zonder onderhoud of problemen.
Zit op een XC fiets en heb hier lokaal niet veel stukken waar ie gebruikt kan worden, maar wel genoeg km in de hoge stand
.
ik heb de tranzx JD-YSP22, 110 euro, nu 2 jaar in gebruik zonder onderhoud of problemen.
Zit op een XC fiets en heb hier lokaal niet veel stukken waar ie gebruikt kan worden, maar wel genoeg km in de hoge stand
Ooit ga ik ook eens aan de dropper. Maar k heb wel het idee dat er best veel verschil zit tussen de één en de ander. sommigen gaan zo stuk terwijl andere droppers jaren meegaan. maar welke dan goed is geen idee
Nu we het toch over droppers hebben. Wie heeft er ervaring met een dropper met interne kabelgeleiding op een Epic (modeljaar 2015)?
https://www.specialized.c.../93295?color=187135-93295
- Is er plaats voor een interne kabel? Heb een 2x11 drive train.
- Welke 27,2 mm dropper is aan te bevelen? Bij voorkeur met ca 20 mm setback en een lengte van minimaal 400 mm
[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 22-07-2021 10:43 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb een Magura Vyron gehad die in de winter niet omhoog kwam. (Wireless)
Daarna een BrandX dropper die ook in de winter kuren heeft. Kwam ook niet meer omhoog na dat hij ingedrukt is.
Speciaal aangeschaft omdat deze cartridge droppers veel betrouwbaarder zouden moeten zijn.. Lijkt er niet op.. Want deze dropper blijft in de winter soms ook hangen en hij vergrendeld soms niet meer waardoor je dus een pogo stick krijgt...
De vermoedelijke oorzaak is dat de fiets op een fietsendrager staat met <0 graden en vervolgens over de snelweg erg koud wordt en er mogelijk vocht bevriest en de smering dik word wat de problemen veroorzaakt.
Als de fiets even in de zon heeft gestaan, of even stukje in de zon gefietst te hebben werd het probleem vaak minder of verdween. Ook het inpakken van de dropper en kabel met doeken ter bescherming van de kou leek te helpen.
Daarnaast leek de BrandX ook na 6 maanden niet 100% te vergrendelen waardoor je zadel +/- 3cm op en neer veerde onder het fietsen. Dit is door Nukeproof netjes opgelost door een nieuwe toe te sturen en lijkt vooralsnog opgelost.
De laatste BrandX (replacement) doet het nu +/- 6 maanden zonder problemen. Maar ik moet natuurlijk nog een winter mee maken, misschien komt het probleem wel weer terug.
Don't get me wrong, ik wil niet zonder een dropper! Beste upgrade ever. Maar zou wel fijn zijn als ze het gewoon ALTIJD doen..
Daarna een BrandX dropper die ook in de winter kuren heeft. Kwam ook niet meer omhoog na dat hij ingedrukt is.
Speciaal aangeschaft omdat deze cartridge droppers veel betrouwbaarder zouden moeten zijn.. Lijkt er niet op.. Want deze dropper blijft in de winter soms ook hangen en hij vergrendeld soms niet meer waardoor je dus een pogo stick krijgt...
De vermoedelijke oorzaak is dat de fiets op een fietsendrager staat met <0 graden en vervolgens over de snelweg erg koud wordt en er mogelijk vocht bevriest en de smering dik word wat de problemen veroorzaakt.
Als de fiets even in de zon heeft gestaan, of even stukje in de zon gefietst te hebben werd het probleem vaak minder of verdween. Ook het inpakken van de dropper en kabel met doeken ter bescherming van de kou leek te helpen.
Daarnaast leek de BrandX ook na 6 maanden niet 100% te vergrendelen waardoor je zadel +/- 3cm op en neer veerde onder het fietsen. Dit is door Nukeproof netjes opgelost door een nieuwe toe te sturen en lijkt vooralsnog opgelost.
De laatste BrandX (replacement) doet het nu +/- 6 maanden zonder problemen. Maar ik moet natuurlijk nog een winter mee maken, misschien komt het probleem wel weer terug.
Don't get me wrong, ik wil niet zonder een dropper! Beste upgrade ever. Maar zou wel fijn zijn als ze het gewoon ALTIJD doen..
[ Voor 4% gewijzigd door flitjes op 22-07-2021 10:48 ]
Dropper met 27,2 is best lastig te vinden en met setback nog lastiger ;-)Joris748 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
Nu we het toch over droppers hebben. Wie heeft er ervaring met een dropper met interne kabelgeleiding op een Epic (modeljaar 2015)?
- Welke 27,2 mm dropper is aan te bevelen? Bij voorkeur met ca 20 mm setback en een lengte van minimaal 400 mm
In onderstaande topic zijn dropers met 27.2mm geregeld aanbod gekomen. Wellicht staat een goede optie tussen.
https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=100746
——————————-
Gebruik zelf 30,9 150mm en 31,6 100mm rockshox reverb axs en die bevallen nog erg goed. Gebruik ze nu klein jaartje.
[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 22-07-2021 10:50 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
heb je een poort over om de kabel naar binnen de brengen? hoeveel ruimte heb je rond je bb lagers om de bocht te maken van de downtube naar de seattube?Joris748 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
Als je nog een poortje over hebt en ruimte rond je BB, dan is het geen probleem..
qua 27,2 droppers is de keuze vrij beperkt, met name in de lengte van de drop is vaak maar 100-max125 mm,
Er zitten twee poorten bij het balhoofd. De eerste is in gebruik voor achterrem/achterderailleur. De tweede heeft maar 1 gaatje, maar het plaatje lijkt aan te passen voor een tweede kabel.Prulleman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:52:
[...]
heb je een poort over om de kabel naar binnen de brengen? hoeveel ruimte heb je rond je bb lagers om de bocht te maken van de downtube naar de seattube?
Als je nog een poortje over hebt en ruimte rond je BB, dan is het geen probleem..
qua 27,2 droppers is de keuze vrij beperkt, met name in de lengte van de drop is vaak maar 100-max125 mm,
Ik heb ook niet zoveel drop nodig, het gaat er mij om vooral op hele technische passages iets meer ruimte op de fiets te hebben om te bewegen. Nu staat mijn zadel gewoon hoog en is mijn zit behoorlijk diep (als in XC racing).
Misschien eerst maar eens proberen of ik de setback echt nodig heb.
[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 22-07-2021 11:00 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
dan zou ik even contact opnemen met een specialized dealer of ze een ander afdekkapje voor je hebben.Joris748 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:59:
[...]
Er zitten twee poorten bij het balhoofd. De eerste is in gebruik voor achterrem/achterderailleur. De tweede heeft maar 1 gaatje, maar het plaatje lijkt aan te passen voor een tweede kabel.
Ik heb ook niet zoveel drop nodig, het gaat er mij om vooral op hele technische passages iets meer ruimte op de fiets te hebben om te bewegen. Nu staat mijn zadel gewoon hoog en is mijn zit behoorlijk diep (als in XC racing).
of je moet zelf gaan zoeken, maar dat is een groot doolhof:
https://www.amaincycling....-2qaxs49qwuteadrz?fb=2231
(die dingen heten grommets of met cable port vind je vaak ook wel wat)
Mijn Bontrager was van eind 2017, dus ik wil het zeker geen rommel noemen.Prulleman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:23:
wat een gedoe allemaal met droppers zeg.. ik heb een super simpele, nooit omkijken naar..
Zit op een XC fiets en heb hier lokaal niet veel stukken waar ie gebruikt kan worden, maar wel genoeg km in de hoge stand.
Alleen ze kunnen dus wel stuk, soms heb je mazzel, soms niet....
Wel overwogen een Dopper te nemen maar voorlopig houd ik het lekker simpel op mijn hardtail. Ik mis het niet op dit moment (heftigste singletrack was route Nijmegen dus daar zal het ook mee te maken hebben).
In onze groep ging iedereen over naar fully's en droppers maar ik zie nu steeds meer mensen weer kiezen voor een hardtail voor de rondjes in en rondom Brabant.
Scheelt wat centen en dingen die er niet opzitten kunnen ook niet kapot
In onze groep ging iedereen over naar fully's en droppers maar ik zie nu steeds meer mensen weer kiezen voor een hardtail voor de rondjes in en rondom Brabant.
Scheelt wat centen en dingen die er niet opzitten kunnen ook niet kapot
Mijn stelling: in NL heb je geen dropper nodig. Punt.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ik heb nooit een dropper gebruikt. En dus voel ik niet dat ik het mis. Dus wat dat betreft klopt de stelling wel. Echter ik denk wel dat er voordelen zijn. En als het geen honderden euro's kost waarom niet. Als ik het ga doen dan zou ik denk ik met 125 of 150mm genoeg hebben.zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:
Ach of dropper wel of niet. Zal waarschijnlijk eindeloze discussie worden. En uiteindelijk zal de conclusie zijn. Persoonlijke voorkeur ;-)
Fiets geregeld rondje Mook en dat kan prima met vaste zadelpen, maar heb persoonlijk net iets meer fun met een dropper. Drops in bikepark van 80cm en hoger. Pak ik liever met zadel naar beneden net als de diverse kleine jumpjes van de routes.
De HT aantal maanden van vaste zadelpen voorzien, maar uiteindelijk de axs dropper 100mm weer terug geplaatst. Reden ik mist hem geregeld tijdens het fietsen. Neem het extra gewicht en onderhoud voorlief.
Fiets geregeld rondje Mook en dat kan prima met vaste zadelpen, maar heb persoonlijk net iets meer fun met een dropper. Drops in bikepark van 80cm en hoger. Pak ik liever met zadel naar beneden net als de diverse kleine jumpjes van de routes.
De HT aantal maanden van vaste zadelpen voorzien, maar uiteindelijk de axs dropper 100mm weer terug geplaatst. Reden ik mist hem geregeld tijdens het fietsen. Neem het extra gewicht en onderhoud voorlief.
[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 22-07-2021 11:53 ]
Je hebt gelijk. Ik heb echter een andere stelling: Een dropper maakt het leuker en makkelijker.zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:
Dus laten we ze eens samenvoegen:
In NL heb je geen dropper nodig, maar het maakt het wel makkelijker en leuker.
En daarnaast is het alleen al voor het opstappen op je fiets een goede toevoeging.
Kan ik inkomen, hoewel alleen al het zadel omlaag kunnen zetten voor vervoer op de fietsendrager voor mij de dropper in NL verantwoordzonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:

En moet bekennen dat ik hem in Nijmegen, Parkstad en zelfs op singletrack (zadel net een cm of 2 lager) toch ook wel gebruik.
Dropper for the win, altijd en overal. Straks op de Pony een drop van 200mm, wil nooit meer zonder. In NL zal ik niet elke millimeter nodig hebben, maar het maakt het leven er wel makkelijker op.
niks aan toe te voegen!Klitse schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:53:
[...]
Je hebt gelijk. Ik heb echter een andere stelling: Een dropper maakt het leuker en makkelijker.
Dus laten we ze eens samenvoegen:
In NL heb je geen dropper nodig, maar het maakt het wel makkelijker en leuker.
En daarnaast is het alleen al voor het opstappen op je fiets een goede toevoeging.
heb in het begin de intentie gehad de dropper enkel te monteren voor bv de Ardennen en voor lokale rondjes een vaste te gebruiken, maar het wisselen weegt niet op tegen het gemak om de dropper er gewoon altijd op te hebben
Op mijn 1x12 Cube heb ik een RFR Dropper gezet (27.2 400mm 105mm-drop). (150€)Joris748 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
Daarnaast bij de decathlon een andere horizontale dropper-hendel besteld TIP! (15€)
Ik gebruik regelmatig de dropper op de iets pittigere stukken op de routes rondom Nijmegen. Heb je het echt nodig: Nee. Maar het is wel een hele dikke nice to have!
je hebt ook geen 29 inch wielen nodig in Nederland, jij koopt gewoon nog 26 inch dus begrijp ik?zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:

het is niet een vereiste, maar het rijdt zoveel lekkerder.
Hier in hoofddorp heb je de "spottershill", das een heuveltje van 25 meter.
Met de MTB kun je die recht naar beneden nemen.
Met mijn dropper is dat een fluitje van een cent.
Mijn vrienden, zonder dropper, schijten altijd 7 kleuren als ze daar naar beneden moeten.
Ik hoor dan alleen maar piepende remmetjes, terwijl ik beneden op ze sta te wachten.
Daarnaast is mijn bottom bracket vrij hoog.
FF afstappen bij het stoplicht is dan wel echt heel lekker met een dropper.
kortom: hier komt nooit meer een fiets zonder dropper in de schuur te staan
Hoe kijken jullie aan tegen het plaatsen van een 2.35 band voor en 2.25 achter op een XC fiets waarmee routes als de Lemelerberg, Hellendoorn, Harderwijk, Staphorst en vergelijkbaar worden gereden?
Mijn velg kan de band iig aan. Het gaat dus specifiek om vooraan een bredere band plaatsen dan achter
Mijn velg kan de band iig aan. Het gaat dus specifiek om vooraan een bredere band plaatsen dan achter
Het idee is niks mis mee. Maar naar welke banden zit jij te kijken? Want je kan het ook overdrijven en dan rolt het hele zootje voor geen meter meer.Lensent schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:54:
Hoe kijken jullie aan tegen het plaatsen van een 2.35 band voor en 2.25 achter op een XC fiets waarmee routes als de Lemelerberg, Hellendoorn, Harderwijk, Staphorst en vergelijkbaar worden gereden?
Dat kan prima… Zou het gewoon doen/proberen. Brengt het je niet wat je wenst kun je altijd weer terug.Lensent schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:54:
Fiets op de HT XC met een 2.2 Ikon achter en 2.25 Rekon voor. Breder voor met iets meer proefiel werkt voor mij persoonlijk erg goed.
Daarnaast is mijn velg achter 25mm en voor 28mm. Dus ook bredere velg voor.
Die heb ik ook, maar dan in de 30.9 variant.BraX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:10:
[...]
Op mijn 1x12 Cube heb ik een RFR Dropper gezet (27.2 400mm 105mm-drop). (150€)
Werkt echt prima voor mij!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Tja, ik reed voorheen ook de Sint Pieters Berg route bij Maastricht zonder dropper, maar dat was wel iedere keer weer spannend of ik niet over het stuur zou vliegen. Met dropper is die route gewoon leuker.zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:
Maar tijdens mijn laatste rondje op de Utrechtse Heuvelrug heb ik hem geheel niet gebruikt. Net als dat ik daar ook mijn lichtste verzet niet nodig had.
Maar ik ben toch verdomd blij dat die wel op mijn fiets zit!
Ik kan het niet echt goed zien op je foto maar is er ook schade aan het frame bij je bottem bracket? Is dat een kras of een barst die ik zie? In dat laatste geval kan het wel eens einde verhaal zijn voor het frame.Sandrioni schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:59:
Hoi,
Zelf ben ik wel enigszins handig met kleine reparaties voor de mtb (Trail 3 van Cannondale), maar is dit iets waar ik mee naar de fietsenmaker moet?
[Afbeelding]
Euh, 29" wielen geven juist in NL een meerwaarde, het rolt beter en met minder weerstand.robindk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:39:
je hebt ook geen 29 inch wielen nodig in Nederland, jij koopt gewoon nog 26 inch dus begrijp ik?
Verder ben ik het eens dat een dropper het makkelijker maakt. Maar is dat leuker? Ik weet nog altijd hoe leuk/moeilijk het was om een bepaald paadje in Malmedy omlaag te rijden met mijn XC fully. Sinds ik een Enduro heb, rij ik daar met 2 vingers in de neus omlaag. Dat is makkelijker, maar voor mij niet leuker. Ik vond het leuker om telkens te testen of ik het kon, dan was ik trots dat het me gelukt was en een aantal van mijn maten niet. Nu met een Enduro rijdt iedereen daar omlaag. Niks leuks meer aan. En dat geldt voor mij ook voor een dropper. Ik heb er ook een op mijn patientZERO zitten, maar die gebruik ik vrijwel nooit. Ook op bijv. de parkstad route niet. Ik zou ook niet weten waar me dit zou helpen op die route. In een bikepark of in bergachtige omgevingen zou ik iig niet zonder dropper op pad gaan en idd voor het in de auto leggen is het wel handig. Maar noodzakelijk? NIet voor mij (in NL).
Maar goed, zoveel mensen, zoveel meningen.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Als je zo gaat beginnen, voeg dan meteen vering en versnellingen toezonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:
Zonder dropper zou ik mijn rijstijl moeten aanpassen, Harry Slinger of traumapad wordt voor mij toch best een uitdaging met het zadel omhoog, dus in die zin heb ik 'm wel 'nodig'.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Noodzakelijk is het inderdaad niet.zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:
[...]
Euh, 29" wielen geven juist in NL een meerwaarde, het rolt beter en met minder weerstand.
Verder ben ik het eens dat een dropper het makkelijker maakt. Maar is dat leuker? Ik weet nog altijd hoe leuk/moeilijk het was om een bepaald paadje in Malmedy omlaag te rijden met mijn XC fully. Sinds ik een Enduro heb, rij ik daar met 2 vingers in de neus omlaag. Dat is makkelijker, maar voor mij niet leuker. Ik vond het leuker om telkens te testen of ik het kon, dan was ik trots dat het me gelukt was en een aantal van mijn maten niet. Nu met een Enduro rijdt iedereen daar omlaag. Niks leuks meer aan. En dat geldt voor mij ook voor een dropper. Ik heb er ook een op mijn patientZERO zitten, maar die gebruik ik vrijwel nooit. Ook op bijv. de parkstad route niet. Ik zou ook niet weten waar me dit zou helpen op die route. In een bikepark of in bergachtige omgevingen zou ik iig niet zonder dropper op pad gaan en idd voor het in de auto leggen is het wel handig. Maar noodzakelijk? NIet voor mij (in NL).
Maar als Malmedy makkelijker wordt met je nieuwe fiets, ga je dan niet gewoon proberen die sneller te nemen?
Moeilijke afdalingen die zonder dropper eng waren, zijn met dropper gemakkelijker.
Dus neem ik hem in de regel ook sneller of kan ik daarna sneller weer het tempo oppakken.
Als ik de dropper niet nodig heb, dan gebruik ik hem niet, dingen worden dus sowieso niet saaier, tenzij ik ervoor kies.
Ik snap dat uitdaging leuk is, maar je moet natuurlijk de balans vinden tussen leuk, gemakkelijk en gevaarlijk
Makkelijker is in de regel ook sneller, maar dat paadje in Malmedy gaat op een gegeven moment niet echt veel sneller, teveel bomen en krappe bochten.robindk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:01:
Maar als Malmedy makkelijker wordt met je nieuwe fiets, ga je dan niet gewoon proberen die sneller te nemen?
(Op een video ziet het er altijd makkelijk uit, maar dit is dus echt sketchy op een XC bak). De gast voor me rijdt een stumpjumper 130mm, dus die heeft het al wat makkelijker. Dit is overigens ook nog eens zonder dropper

[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 22-07-2021 14:13 ]
Nee, geen barst. Wel dikke kras van het raken van een stronk of zo.Ik kan het niet echt goed zien op je foto maar is er ook schade aan het frame bij je bottem bracket? Is dat een kras of een barst die ik zie? In dat laatste geval kan het wel eens einde verhaal zijn voor het frame.
Ik zal fm ook ff raadplegen of dit nu iets acuuts is of niet.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923
Net bericht van Canyon dat mijn Exceed is omgebouwd naar het nieuwe frame (zie mijn post van een paar weken terug), morgen ga ik hem ophalen. Echt super tevreden over de service zo ver! In totaal ben ik de fiets drie dagen kwijt geweest, maar dat had ook een dag kunnen zijn als ik hem gisteren had gebracht en vandaag opgehaald.
Totaal geen discussie ook, gewoon beoordeeld aan de hand van een foto en de vraag "Moeten we hier eigenlijk iets mee?". Kosten zijn 20 euro voor het vervangen van freehub lagers (ik had ze gevraagd dingen te vervangen als ze iets tegen kwamen).
Dikke kudo's naar Canyon dus, mag ook wel eens gezegd worden!
Totaal geen discussie ook, gewoon beoordeeld aan de hand van een foto en de vraag "Moeten we hier eigenlijk iets mee?". Kosten zijn 20 euro voor het vervangen van freehub lagers (ik had ze gevraagd dingen te vervangen als ze iets tegen kwamen).
Dikke kudo's naar Canyon dus, mag ook wel eens gezegd worden!

Als ik het goed begrijp pak jij dus makkelijk drops op die XC fiets zonder dropper van >1 meter hoog?zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:53:
[...]
Euh, 29" wielen geven juist in NL een meerwaarde, het rolt beter en met minder weerstand.
Persoonlijk heb ik dan toch liever de dropper omlaag.
Ook de hoogste drop op de parkstad route in dat bikeparkje bij het voetbalveld pak jij dus zonder dropper?
@steel123 Het is al even geleden dat ik de parkstad route gefietst heb. Dus als er nu een bikeparkje is met drops van 1m, dan heb ik liever ook een dropper denk ik
Deze jongen laat de drops van een meter etc. lekker over aan de jeugdigen (van geest
) bikers.
Beetje conditie en skills bouwen is voor mij meer dan voldoende zonder die drops, sinds vorig jaar 9 kilo kwijt dus dat gaat lekker
Beetje conditie en skills bouwen is voor mij meer dan voldoende zonder die drops, sinds vorig jaar 9 kilo kwijt dus dat gaat lekker
Rondom Smart Sam spul.Torakk schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:00:
[...]
Het idee is niks mis mee. Maar naar welke banden zit jij te kijken? Want je kan het ook overdrijven en dan rolt het hele zootje voor geen meter meer.
Loopt wel licht achter maar geen vertrouwen bij t voorwiel dus wil daar wellicht Racing Ray doen. Uit kostenoverwegingen in eerste instantie alleen de voorkant.
Volledig mee eens, net als een koelkast, automatische choke en een toilet binnenshuis, schijthuis in de tuin werkt ook prima.zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:44:
En wat maakt dat je denkt dat dit niet veel sneller kan, als ik dit stukje zo zie denk ik ook dat andere bandjes al flink wat doen.. Ik bedoel als ik zie hoe snel sommige mensen bochten om kunnen zetten. Merk zelf al dat nu ik iets harder de voorrem pak, net voor de bocht iets in m'n shock pomp en de bocht door kijk m'n fiets al iets meer draait. Laat staan als ik m'n rem techniek verder onder de knie heb dat ik gedoseerd een rollende stoppie kan maken zodat ik het achter wiel echt licht kan maken maar niet onbedoeld een endo maak.zonoskar schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:12:
[...]
Makkelijker is in de regel ook sneller, maar dat paadje in Malmedy gaat op een gegeven moment niet echt veel sneller, teveel bomen en krappe bochten.
[YouTube: Malmedy steil stukkie]
(Op een video ziet het er altijd makkelijk uit, maar dit is dus echt sketchy op een XC bak). De gast voor me rijdt een stumpjumper 130mm, dus die heeft het al wat makkelijker. Dit is overigens ook nog eens zonder dropperEn met deze fiets (100mm veerweg). Banden weet ik niet meer, maar ik denk racing raplh 2.1" achter (meer past niet) en een ground control 2.3" voor.
[Afbeelding]
[ Voor 69% gewijzigd door GoldenSample op 22-07-2021 20:45 ]
Dit weekend Red Bull Hardline. Zie een pov rondje:
Sick sick sick!
Sick sick sick!
Echt heel vet inderdaad, Bernard vond het zelf ook maar eng. Normaal doet Gee Atherton de preview (het bike park is van hun)
Zie Bernard Kerr hem wederom wel weer winnen, draait een goed DH seizoen
Er is werkelijk geen enkele sectie wat ik zou kunnen fietsen op dat parcour. Wat een helden.
[ Voor 3% gewijzigd door Klitse op 22-07-2021 22:51 ]
Gee heeft nogal een zware crash gehad een week of vier geleden en van top tot teen botten in de kreukels. Is wel al beestachtig snel bezig met herstel etc... https://m.pinkbike.com/ne...-crash-of-his-career.htmlGrooV schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:48:
Echt heel vet inderdaad, Bernard vond het zelf ook maar eng. Normaal doet Gee Atherton de preview (het bike park is van hun)
Zie hem er wel voor aan om Hardline in de rolstoel te proberen, maar Bernard is een goede vervanger voor de preview. Is voor mij ook een goede kandidaat om te winnen, heeft een goede track record op Hardline.
Poehhh dat is pas knallenJasper schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:18:
Dit weekend Red Bull Hardline. Zie een pov rondje:
[YouTube: Bernard Kerr's Course Preview | Red Bull Hardline 2021]
Sick sick sick!
donderdag naar zeist gegaan en onderweg 4 bidons tegengekomen.
Missen mensen die nooit?
Doe het hem niet na. En dan nog tijdens de rit de video ook nog eens van commentaar kunnen voorzien. @Klitse je bent niet de enige. Ik haak ook af. Als ik het zo snel zag zijn sommige stukken ook uitdaging om te wandelen ;-)
——————
Voor het eerst sinds half jaar met de XC HT rondje Mook gedaan. Was toch wel stuk harder werken dan op de trail fully. De 80cm drop voelde toch wel beetje onwennig op de HT. Hmm moet ik toch vaker doen met de HT
——————
Voor het eerst sinds half jaar met de XC HT rondje Mook gedaan. Was toch wel stuk harder werken dan op de trail fully. De 80cm drop voelde toch wel beetje onwennig op de HT. Hmm moet ik toch vaker doen met de HT
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 23-07-2021 08:57 ]
Wandelend is vaak ook moeilijker dan fietsend. Al zou ik hier zeker niet fietsend vanaf durven.Daan_ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:56:
Doe het hem niet na. En dan nog tijdens de rit de video ook nog eens van commentaar kunnen voorzien. @Klitse je bent niet de enige. Ik haak ook af. Als ik het zo snel zag zijn sommige stukken ook uitdaging om te wandelen ;-)
——————
Die 80cm drop was voor mij op een antieke Giant ATX 840(20 jaar oude hardtail) ook wel de max. De dag ervoor was mijn remhendel afgebroken van mijn andere MTB en was wel eens benieuwd hoe groesbeek/mook zou fietsen op zo'n oud ding.
Pittige sectie idd! Al heb ik niet heel erg het idee dat de filmer veel 'over' heeft, hij lijkt sommige sprongen echt maar net aan te halen.
Eerste keer sinds 2 jaar op die afdaling, hij houdt inderdaad inFirestorm schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:32:
Pittige sectie idd! Al heb ik niet heel erg het idee dat de filmer veel 'over' heeft, hij lijkt sommige sprongen echt maar net aan te halen.
meestal pas een paar km later, en om dan op zo'n route tegen het verkeer in terug te rijden is ook niet echt een optie...chimera2 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:47:
[...]
Poehhh dat is pas knallen
Missen mensen die nooit?
Ik gooi nooit papiertjes/plastic/verpakkingen op de grond, als ik merk dat ik een lege verpakking naast mijn zak steek stop ik nog om het op te rapen, maar als ik geen idee heb waar ik mijn bidon ben verloren ga ik niet terug om te zoeken.. (en ja, zo ben ik ook al 2 x een bidon kwijt geraakt, nu maar eens een andere bidon houder gekocht
en wat betreft hardline... vooral die gap jumps.. ik krijg daar echt de kriebels van. Ik ben al niet zo'n held, maar een klein jumpje hier of daar kan ik wel aan, maar jumps waarbij je frontaal tegen een muur klapt als je snelheid een tikkie te laag is trek ik echt niet
[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 23-07-2021 10:31 ]
Poeh die hardline inderdaad, kwam nog wat meer filmpjes, tsja dat is toch wel een hele andere sport als wat ik ooit zou kunnen
.
Ik ben ook wel eens een bidon verloren maar tot nu toe altijd gemerkt, dat rammelt toch langs je frame denk ik dan? Aan de andere kant ook wel eens een halve route met een bidon van een fietsmaat in mijn shirt rond gereden omdat ik zag dat hij hem verloor maar hij inderdaad niets merkte en gewoon door ging (mijn roep dat hij een bidon verloor hoorde hij dus ook niet).
Net mijn Exceed op gehaald van het Canyon Service Center, afstelling gechecked, stickers er af getrokken, alles weer op en top. Vanmiddag/vanavond maar snel wat kilometers en gebruiksporen er op zetten, dat hele maagdelijke carbon trek ik nooit zo goed
.
Ik ben ook wel eens een bidon verloren maar tot nu toe altijd gemerkt, dat rammelt toch langs je frame denk ik dan? Aan de andere kant ook wel eens een halve route met een bidon van een fietsmaat in mijn shirt rond gereden omdat ik zag dat hij hem verloor maar hij inderdaad niets merkte en gewoon door ging (mijn roep dat hij een bidon verloor hoorde hij dus ook niet).
Net mijn Exceed op gehaald van het Canyon Service Center, afstelling gechecked, stickers er af getrokken, alles weer op en top. Vanmiddag/vanavond maar snel wat kilometers en gebruiksporen er op zetten, dat hele maagdelijke carbon trek ik nooit zo goed
Dat is een goede band heb ik gehoord. Nooit mee gereden zelf verder hoor. (zit op Vittoria Barzo/Mezcal)Lensent schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:00:
[...]
Rondom Smart Sam spul.
Loopt wel licht achter maar geen vertrouwen bij t voorwiel dus wil daar wellicht Racing Ray doen. Uit kostenoverwegingen in eerste instantie alleen de voorkant.
Kijk wat je verder achterop hebt liggen maakt niet eens zo heel veel uit. maar wat betreft te maat. Ik zou of beiden dezelfde maat of voor een dikkere dan achter.
Hangt er vanaf wat je fietst hè, op het moment dat je volgas over enorme bakken wortels/stenen/remkuilen vliegt, helemaal als je nog wat airtime of bochten pakt dan voel ik dat echt niet. Alles schud en trilt.Kluus schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:45:
Poeh die hardline inderdaad, kwam nog wat meer filmpjes, tsja dat is toch wel een hele andere sport als wat ik ooit zou kunnen.
Net mijn Exceed op gehaald van het Canyon Service Center, afstelling gechecked, stickers er af getrokken, alles weer op en top. Vanmiddag/vanavond maar snel wat kilometers en gebruiksporen er op zetten, dat hele maagdelijke carbon trek ik nooit zo goed.
Kijk als hij er bij een rondje over een of ander bospad op magische de bidonhouder verlaat tja dan kan het merken ja. Gelukkig blijft mijn bidon prima zitten, heb een sidecage van Bontrager die heel erg goed klemt.
Ja klopt, van mijn maat was ergens op een afdaling met veel remkuilen bij Leersum, ik ben zelf wel eens een gereedschapsbidon verloren op een afdaling bij Nijmegen, ook met veel remkuilen (maar toen merkte ik het dus, al moest ik alsnog een eindje teruglopen van waar ik uiteindelijk kon stoppen).GoldenSample schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:15:
[...]
Hangt er vanaf wat je fietst hè, op het moment dat je volgas over enorme bakken wortels/stenen/remkuilen vliegt, helemaal als je nog wat airtime of bochten pakt dan voel ik dat echt niet. Alles schud en trilt.
Kijk als hij er bij een rondje over een of ander bospad op magische de bidonhouder verlaat tja dan kan het merken ja. Gelukkig blijft mijn bidon prima zitten, heb een sidecage van Bontrager die heel erg goed klemt.
Ik denk dat het op een vlak en strak bospad niet zo snel voor komt tenzij je wel hele houtje touwtje bidonhouders hebt
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 23-07-2021 12:04 ]
Smart Sam is een enorm compromis. Hij heeft een dichte rij noppen in het midden en wordt mede daarom vaak op instapfietsen gemonteerd. Daarbij zijn ze ook alleen in de goedkopere Performance compound te krijgen en worden ze op goedkopere fietsen ook als draadband geleverd. Ik heb ze een tijd op de singlespeed gehad die ik ook voor woonwerkverkeer gebruik, omdat ik te lui ben om steeds te wisselen als ik dat ding eens meeneem naar het bos.Torakk schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:10:
[...]
Dat is een goede band heb ik gehoord. Nooit mee gereden zelf verder hoor. (zit op Vittoria Barzo/Mezcal)
Kijk wat je verder achterop hebt liggen maakt niet eens zo heel veel uit. maar wat betreft te maat. Ik zou of beiden dezelfde maat of voor een dikkere dan achter.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Ik ben opzoek naar wat informatie.
Zelf ben ik redelijk technisch en genoeg video's gezien hoe mensen dit uitvoeren maar dat omvat niet alles heb ik het idee.
De versnellingen van me vriendin (voor haar nieuw, 2e hands) versnellingen zijn gewoon niet zo super..
Schakelen gaat soms wat beroerd, derailleur is ook niet goed afgesteld en ietsjes krom. Ik wil eigen nu de gehele 3x8 eraf trekken en naar een 1X11 van Shimano of een ander redelijk goed merk zodat ik weet dat het gewoon goed zit.
Echter loop ik tegen 2 dingen aan waar ik geen/niet de juiste info kan vinden. De voor tandwielen eraf is niet te moeilijk en is te vervangen aangezien de tandwielen nu gemonteerd zitten met inbus.
Alleen hoe kom ik erachter wat voor FreeHub ik achter heb? En hoe zorg ik ervoor dat een nieuwe 11 cassette achter gewoon netjes past en / of niet past?
Het gaat om een Cannondale Trial 6, deze zijn volgens mij geleverd met een Shimano QR hub, maar 100% zeker weten doe ik het niet. Kan ik dit makkelijk achterhalen wat het precies zou moeten zijn?
Het idee is dus om het volgende te doen.
- Nieuwe cassette 11 speed achter
- 3 speed voor eraf halen en vervangen voor een enkele 1x (welke maat is handig?)
- Nieuwe kabel naar achteren trekken
- Derailleur en shifter op het stuur vervangen.
- Ketting preventief maar mee pakken (huidige is in erg vieze en oude staat)
Vergeet ik nu dingen? Alle tips en advies zijn altijd erg welkom.
Zelf ben ik redelijk technisch en genoeg video's gezien hoe mensen dit uitvoeren maar dat omvat niet alles heb ik het idee.
De versnellingen van me vriendin (voor haar nieuw, 2e hands) versnellingen zijn gewoon niet zo super..
Schakelen gaat soms wat beroerd, derailleur is ook niet goed afgesteld en ietsjes krom. Ik wil eigen nu de gehele 3x8 eraf trekken en naar een 1X11 van Shimano of een ander redelijk goed merk zodat ik weet dat het gewoon goed zit.
Echter loop ik tegen 2 dingen aan waar ik geen/niet de juiste info kan vinden. De voor tandwielen eraf is niet te moeilijk en is te vervangen aangezien de tandwielen nu gemonteerd zitten met inbus.
Alleen hoe kom ik erachter wat voor FreeHub ik achter heb? En hoe zorg ik ervoor dat een nieuwe 11 cassette achter gewoon netjes past en / of niet past?
Het gaat om een Cannondale Trial 6, deze zijn volgens mij geleverd met een Shimano QR hub, maar 100% zeker weten doe ik het niet. Kan ik dit makkelijk achterhalen wat het precies zou moeten zijn?
- 3 speed voor eraf halen en vervangen voor een enkele 1x (welke maat is handig?)
[ Voor 4% gewijzigd door thetakman op 23-07-2021 12:06 ]
Redelijk technisch en genoeg video's gezien en de versnellingen van me vriendin (voor haar nieuw, 2e hands) versnellingen zijn gewoon niet zo super..
Schakelen gaat soms wat beroerd, derailleur is ook niet goed afgesteld en ietsjes krom. Ik wil eigen nu de gehele 3x8 eraf trekken en naar een 1X11 van Shimano of een ander redelijk goed merk.
Redelijk technisch en genoeg video's gezien en de versnellingen van me vriendin (voor haar nieuw, 2e hands) versnellingen zijn gewoon niet zo super..
Schakelen gaat soms wat beroerd, derailleur is ook niet goed afgesteld en ietsjes krom. Ik wil eigen nu de gehele 3x8 eraf trekken en naar een 1X11 van Shimano of een ander redelijk goed merk.
Ik heb de Smart Sam's vervangen door Racing Ray/Ralph combinatie en voor mijn gevoel scheelde dat echt veel in zowel rolweerstand als grip op de bospaden. Op asfalt waren de Smart Sam's (ik wilde ze eerst afkorten maar dat ging toch niet helemaal lekkerDemo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Smart Sam is een enorm compromis. Hij heeft een dichte rij noppen in het midden en wordt mede daarom vaak op instapfietsen gemonteerd. Daarbij zijn ze ook alleen in de goedkopere Performance compound te krijgen en worden ze op goedkopere fietsen ook als draadband geleverd. Ik heb ze een tijd op de singlespeed gehad die ik ook voor woonwerkverkeer gebruik, omdat ik te lui ben om steeds te wisselen als ik dat ding eens meeneem naar het bos.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
thetakman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:05:
- een 11 speed shimano cassette past gewoon op je achterwiel. Voor MTB is er tussen 8 en 11 speed niks veranderd (voor racefietsen geld dit van 8-10 speed en is 11 speed 1,8mm breder. Veel nieuwe hubs zijn voor beide geschikt en moet je dus bij 11 speed een 1,8 mm spacer achter de cassette plaatsen, jou 8 speed is wellicht zo oud dat er geen spacer achter hoeft, maar als er 1 zit kan je die gewoon laten zitten.
- voorblad bij 1x is meestal 30/32/34/36, afhankelijk van hoe sterk je bent, hoeveel je (steil) moet klimmen en wat voor cassette je achter plaatst. bij een 11-42 cassette zou ik eerder een klein (30) blad nemen, anders is je lichtste verzet te zwaar, pak je achter een 11-50 cassette, zou je wel een 32 of 34 kunnen pakken. Maar ben je echt sterk en rij je meer vlak over asfalt dan technisch bergop, dan is een 36 voor de betere keuze
Let ook op dat je een Narrow/Wide blad pakt, anders stuitert je ketting er veel te makkelijk van af - zou inderdaad gelijk nieuwe kabels meenemen, zijn die gelijk fris
- een 8 speed ketting past niet op 11 speed tandwielen (ketting is te breed)
Succes met de zoektocht naar onderdelen
[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 23-07-2021 12:38 ]
Heb de klassieke XC combo Ralph & Ray besteld, nu voorradig bij Mantel als bundeldeal.
Vraag me alleen even af wat wijsheid is.
De huidige Smart Sam draadbanden bewaren voor het geval dat? Meenemen op de trails lukt uiteraard niet maar dan heb ik thuis in elk geval een setje liggen, desnoods als achterbanden tzt.
Verkopen levert denk ik ook niet veel op namelijk.
De huidige Smart Sam draadbanden bewaren voor het geval dat? Meenemen op de trails lukt uiteraard niet maar dan heb ik thuis in elk geval een setje liggen, desnoods als achterbanden tzt.
Toevallig vanmorgen een 2e bidonhouder gemonteerd en zit ram vastchimera2 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:47:
[...]
Poehhh dat is pas knallen
Missen mensen die nooit?
Hoe ligt Zeist erbij? We willen er zondagochtend naartoe met een paar mensen.
Vanmorgen heerlijk rondje Dorst, Cadettenkamp & Vrachelen gereden zonder pauzes. Conditie is echt weer op peil merk ik. Nu een keer alleen gefietst en eigenlijk is dat wel beter om een betere opbouw in je ronde te krijgen
Cadettenkamp & Vrachelen begon wel wat mul te worden maar er kan nog gewoon gas gegeven worden
mijn ervaring is dat je ze in de schuur hangt tot ze verduurd zijn en dan gooi je ze een keer weg, zo is het bij mij al een paar keer gegaan.Lensent schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:23:
Heb de klassieke XC combo Ralph & Ray besteld, nu voorradig bij Mantel als bundeldeal.
Als je echt in nood zit heb je een backup, maar als je 1 dag extra hebt, bestel je een nieuwe via mantel heb je de volgende dag een goede band ipv een oude/slechte/rotte
ja, wo nog 2 van de 3 gereden, en het is nog goed te rijden, maar wel echt merkbaar muller dan 2 weken terug.D-Ed schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 14:46:
[...]
Toevallig vanmorgen een 2e bidonhouder gemonteerd en zit ram vast![]()
Hoe ligt Zeist erbij? We willen er zondagochtend naartoe met een paar mensen.
Vanmorgen heerlijk rondje Dorst, Cadettenkamp & Vrachelen gereden zonder pauzes. Conditie is echt weer op peil merk ik. Nu een keer alleen gefietst en eigenlijk is dat wel beter om een betere opbouw in je ronde te krijgen![]()
Cadettenkamp & Vrachelen begon wel wat mul te worden maar er kan nog gewoon gas gegeven worden
Samen rijden is super gezellig, alleen rijden is heerlijk.
Ideaal is het om met iemand te rijden die even sterk / goed is en dezelfde doelen heeft (@Michaelg
Oef ja... kon ik maar zo'n iemand vindenPrulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:23:
[...]
Ideaal is het om met iemand te rijden die even sterk / goed is en dezelfde doelen heeft (@Michaelg)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ik zou juist graag 'ns met iemand rijden die beter is dan mij (en dat is niet heel moeilijk) om beter te leren rijden.Prulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:23:
Samen rijden is super gezellig, alleen rijden is heerlijk.
Ideaal is het om met iemand te rijden die even sterk / goed is en dezelfde doelen heeft (@Michaelg)
Refererend aan de veldtoertochten die ik in de winter wel 'ns rijdt.. Ik wordt door zo'n beetje alle mannen voorbij gereden en rij (voor de gezelligheid) met een groepje vrouwen.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Dat is soms ook wel eens goed inderdaad, ik heb 1 keer een rondje achter iemand gereden die Dorst in ~20:30 doet, dat is ook wel een openbaring, hoeveel harder (en soepeler!) het dan nog kanmagic_nl schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:57:
[...]
Ik zou juist graag 'ns met iemand rijden die beter is dan mij (en dat is niet heel moeilijk) om beter te leren rijden.
Refererend aan de veldtoertochten die ik in de winter wel 'ns rijdt.. Ik wordt door zo'n beetje alle mannen voorbij gereden en rij (voor de gezelligheid) met een groepje vrouwen.

Voor mijn gevoel zit ik nu aardig aan de limiet met een PR van 22:21 dat is uiteraard onder perfecte omstandigheden qua ondergrond en verkeer. Maar als mijn conditie beter zou zijn, zou mijn techniek de beperkende factor zijn, maar andersom ook. Het mooie is dat er voor beide nog ruimte voor verbetering is
Die 20:30 doe ik alleen al over het segment Dorst deel 2.Prulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:07:
[...]
Dat is soms ook wel eens goed inderdaad, ik heb 1 keer een rondje achter iemand gereden die Dorst in ~20:30 doet, dat is ook wel een openbaring, hoeveel harder (en soepeler!) het dan nog kan.
Voor mijn gevoel zit ik nu aardig aan de limiet met een PR van 22:21 dat is uiteraard onder perfecte omstandigheden qua ondergrond en verkeer. Maar als mijn conditie beter zou zijn, zou mijn techniek de beperkende factor zijn, maar andersom ook. Het mooie is dat er voor beide nog ruimte voor verbetering is
https://www.strava.com/activities/5201797679
Maar het scheelt ook hoe goed je een route kent.
Ik rij heel vaak Alphen, en da's zeker niet technisch, maar ik ken daar elke bocht en heuvel.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
ja, dat heb ik ook na 131 x Dorst sinds 2016 (en nog wel vaker voor het strava tijdperk) scheelt een hoop!magic_nl schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:16:
[...]
Die 20:30 doe ik alleen al over het segment Dorst deel 2.
https://www.strava.com/activities/5201797679
Maar het scheelt ook hoe goed je een route kent.
Ik rij heel vaak Alphen, en da's zeker niet technisch, maar ik ken daar elke bocht en heuvel.
Ik zie zoveel segmenten Dorst maar krijg het echte rondje Dorst niet gevonden op Strava.. Is dat omdat ik de drieluik heb gereden? Af en toe snap ik weinig van StravaPrulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:20:
[...]
ja, dat heb ik ook na 131 x Dorst sinds 2016 (en nog wel vaker voor het strava tijdperk) scheelt een hoop!
Ach tja, de drieluik in 1 uur en 33 minuut is prima wat mij betreft
ja lastig.. de tracks evolueren ook langzaam en soms is de afwijking dan zo groot dat een segment niet meer altijd werkt en zo onstaan er telkens nieuwe..D-Ed schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:40:
[...]
Ik zie zoveel segmenten Dorst maar krijg het echte rondje Dorst niet gevonden op Strava.. Is dat omdat ik de drieluik heb gereden? Af en toe snap ik weinig van Strava![]()
Ach tja, de drieluik in 1 uur en 33 minuut is prima wat mij betreft
Daarnaast heb je vaak ook meerdere start punten
Voor Dorst start ik eigenlijk altijd halverwege:
https://www.strava.com/segments/1024795
volgens mij is dit bij de start pannenkoekenhuis (maar mogelijk is die al verouderd):
https://www.strava.com/segments/11297844
voor drieluik heb ik zelf een keer een segment gemaakt volgens mij, hoe ik em altijd rij:
https://www.strava.com/segments/16505069
maar als je het drieluik bij het pannenkoekenhuis bent begonnen, dan heb je geen hele rondje Dorst in 1 keer, maar steek je halverwege af naar cadettenkamp
1:33 voor het drieluik is een mooie tijd!
[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 23-07-2021 16:49 ]
Ah thx! Zo heb ik rondje Stadsbos ook nooit helemaal scherpPrulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:48:
[...]
ja lastig.. de tracks evolueren ook langzaam en soms is de afwijking dan zo groot dat een segment niet meer altijd werkt en zo onstaan er telkens nieuwe..
Daarnaast heb je vaak ook meerdere start punten
Voor Dorst start ik eigenlijk altijd halverwege:
https://www.strava.com/segments/1024795
volgens mij is dit bij de start pannenkoekenhuis (maar mogelijk is die al verouderd):
https://www.strava.com/segments/11297844
voor drieluik heb ik zelf een keer een segment gemaakt volgens mij, hoe ik em altijd rij:
https://www.strava.com/segments/16505069
maar als je het drieluik bij het pannenkoekenhuis bent begonnen, dan heb je geen hele rondje Dorst in 1 keer, maar steek je halverwege af naar cadettenkamp
1:33 voor het drieluik is een mooie tijd!
Hier is die van vandaag: https://www.strava.com/activities/5673027118
Edit: En inderdaad, ik begin altijd bij Pannenkoekenhuis. Waar parkeer jij de auto dan?
[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 23-07-2021 16:56 ]
voor mij is het ~ 8 km fietsen van huis naar de "start breda zijde" (segment: MTB parcours Dorst, start Breda-zijde), mooie warming up, kan je gelijk knallen op DorstD-Ed schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:55:
[...]
Ah thx! Zo heb ik rondje Stadsbos ook nooit helemaal scherpIk tik gewoon de rondetijd op mijn Garmin Edge in bij ingang Gilzerbaan/Belslijntje en klok uit als ik bij het bankje ben. Maar Strava moet er dan weer iets anders van maken lijkt het..
Hier is die van vandaag: https://www.strava.com/activities/5673027118
Edit: En inderdaad, ik begin altijd bij Pannenkoekenhuis. Waar parkeer jij de auto dan?
https://www.strava.com/activities/5516411518
Naast dat het praktisch is, vind ik het ook lekker om een heel rondje Dorst te gebruiken als ijkpunt, als ik daar start kan ik enkel Dorst rijden, Dorst + CK of Drieluik met in alle drie de gevallen een volle ronde Dorst.
Maar mocht ik een keer met de auto gaan (met mijn zoontje ofzo) of als ik met iemand afspreek, dan is dat meestal hier:
https://goo.gl/maps/7ymuRExXUSmnUmQh6
niet echt een parkeerplaats, maar je kan en mag je auto er gewoon zetten, als het vol is kan je nog naar de officiele parking bij CK:
https://goo.gl/maps/spoWntFp1BQeMEkA6
Dat is wel lekker inderdaad! Ik moet minimaal 15km voordat ik bij de start Dorst (bankje) ben (wel leuk maar erg saai dus doen we niet zo vaak).Prulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:03:
[...]
voor mij is het ~ 8 km fietsen van huis naar de "start breda zijde" (segment: MTB parcours Dorst, start Breda-zijde), mooie warming up, kan je gelijk knallen op Dorst
https://www.strava.com/activities/5516411518
Naast dat het praktisch is, vind ik het ook lekker om een heel rondje Dorst te gebruiken als ijkpunt, als ik daar start kan ik enkel Dorst rijden, Dorst + CK of Drieluik met in alle drie de gevallen een volle ronde Dorst.
Maar mocht ik een keer met de auto gaan (met mijn zoontje ofzo) of als ik met iemand afspreek, dan is dat meestal hier:
https://goo.gl/maps/7ymuRExXUSmnUmQh6
niet echt een parkeerplaats, maar je kan en mag je auto er gewoon zetten, als het vol is kan je nog naar de officiele parking bij CK:
https://goo.gl/maps/spoWntFp1BQeMEkA6
Parkeren bij Cadettenkamp heb ik ook al eens overwogen om zo wat relaxter aan de route te beginnen. Maar deze spot is ook goed idd.
ja ,dat heb ik met 013.. dat is 22 km, dan moet ik echt tijd hebbenD-Ed schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:11:
[...]
Dat is wel lekker inderdaad! Ik moet minimaal 15km voordat ik bij de start Dorst (bankje) ben (wel leuk maar erg saai dus doen we niet zo vaak).
Parkeren bij Cadettenkamp heb ik ook al eens overwogen om zo wat relaxter aan de route te beginnen. Maar deze spot is ook goed idd.
Jongens, ik zie door de bomen het bos niet meer. Het bandenbos.
Ik wil m'n fietsen gaan omzetten naar tubeless en MTB de eerste kandidaat. Nu zitten de standaard Bontrager XR3 Comp banden op m'n Trek X-Caliber 9. Maar die zijn geloof ik niet tubless compatible. De XR3 Team wel, zie ik.
Anyway, een upgrade van de banden is misschien ook wel verstandig. Ik rijd vooral op de Utrechtse Heuvelrug (Hoge/Lage Vuursche) en merk dat ik vooral moeite heb met los zand. Nou heeft dat ongetwijfeld ook met mijn beginnerstechniek te maken, maar goed. Betere banden zijn nooit een slecht idee.
Wat kunnen jullie mij aanraden? Max 2.4 breed. Heb op internet al veel gelezen maar 1000 mtb'ers 1000 meningen, lijkt het wel. Snelheid boeit me weinig, grip daarentegen wel. Ik rijd vooral in droge condities maar voldoende grip bij fietsen over natte wortels is wel (erg) prettig. Echt puur voor NL trouwens.
Ik neig naar Magic Mary voor en Hans Dampf achter, gebaseerd op deze reviews https://enduro-mtb.com/en...untain-bike-tires-review/ Maar sta dus volledig open voor andere suggesties!
Ik wil m'n fietsen gaan omzetten naar tubeless en MTB de eerste kandidaat. Nu zitten de standaard Bontrager XR3 Comp banden op m'n Trek X-Caliber 9. Maar die zijn geloof ik niet tubless compatible. De XR3 Team wel, zie ik.
Anyway, een upgrade van de banden is misschien ook wel verstandig. Ik rijd vooral op de Utrechtse Heuvelrug (Hoge/Lage Vuursche) en merk dat ik vooral moeite heb met los zand. Nou heeft dat ongetwijfeld ook met mijn beginnerstechniek te maken, maar goed. Betere banden zijn nooit een slecht idee.
Wat kunnen jullie mij aanraden? Max 2.4 breed. Heb op internet al veel gelezen maar 1000 mtb'ers 1000 meningen, lijkt het wel. Snelheid boeit me weinig, grip daarentegen wel. Ik rijd vooral in droge condities maar voldoende grip bij fietsen over natte wortels is wel (erg) prettig. Echt puur voor NL trouwens.
Ik neig naar Magic Mary voor en Hans Dampf achter, gebaseerd op deze reviews https://enduro-mtb.com/en...untain-bike-tires-review/ Maar sta dus volledig open voor andere suggesties!
dat zijn best heftige banden voor NL.. (zwaar met name), nou geef je aan dat grip belangrijker is dan snelheid, maar een enduro band van een kg vs een XC band van 600 grams is -echt- een groot verschil.sOid schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:26:
Als je focus niet op snelheid ligt zou ik nog steeds naar een normalere band kijken.
Voor los zand kan je het beste gewoon een brede band met weinig druk gebruiken, noppen zijn in los zand niet belangrijk, beter korte kleine noppen dan grote lang, dat is meer voor zwaardere omstandigheden.
iets wat perfect is beide bestaat helaas niet.
en inderdaad met techniek is een hoop te winnen, al sje ziet hoe hard er door pro's gereden wordt met semi slicks zit je in theorie meestal nog ver van de grip limiet
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 23-07-2021 17:32 ]
Eens profiel is ook niet echt gemaakt voor zanderige ondergrond. Ben zelf voorstander van lekker breed rijden (heb al een zelfde nieuw bandje voor mijn 2.6 breede TeamIssue XR4's liggen als de achterband op is) maar zou wat minder profiel nemen, mijn XR4 is ook al wat minder grof dan de Hans Dampf die een vriend van me onder zijn fiets heeft zitten. Als je wat geduld hebt, volgend weekend rijd ik waarschijnlijk wel een test rondje op de Hans Dampf van dat maatje van me en kan ik, afhankelijk van waar we fietsen, wel wat zand zoeken.Prulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:31:
[...]
dat zijn best heftige banden voor NL.. (zwaar met name), nou geef je aan dat grip belangrijker is dan snelheid, maar een enduro band van een kg vs een XC band van 600 grams is -echt- een groot verschil.
Als je focus niet op snelheid ligt zou ik nog steeds naar een normalere band kijken.
Voor los zand kan je het beste gewoon een brede band met weinig druk gebruiken, noppen zijn in los zand niet belangrijk, beter korte kleine noppen dan grote lang, dat is meer voor zwaardere omstandigheden.
iets wat perfect is beide bestaat helaas niet
Oh en die XR4s rijd ik ook bikeparks in de alpen mee, daar mogen ze wel wat grover en rijd enkel op droog.maar toch.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 23-07-2021 17:38 ]
Ik zou zeggen dat een Magic Mary en Hans Dampf redelijk overkill zijn. Ik zou meer kijken naar een Allround XC banden combinatie. Vittoria Barzo/Mescal - Shwalbe Racing Ray/Ralph - Maxxis Ardent/Ikon(of Ardent Race) Je hebt dan gewoon een goede combinatie voor ons mooie landje.sOid schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:26:
Los zand is gewoon iets lastigs om over te rijden. Er zijn wat mooie youtube filmpjes te vinden over hoe er mee om te gaan.
Edit: Heeft er toevallig iemand ervaringen met bochten clinics? Ik zit er aan te denken om er eens een te nemen om beter mijn snelheid te kunnen houden. Mijn bochten zijn niet vreselijk maar er zit zeker een hoop verbetering in.
[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 23-07-2021 17:42 ]
MM / HD is een enduro en/of downhill combo, lijkt me een beetje overkill. 
Ik ben erg tevreden over m'n NL setje, day bestaat uit een 2.35 Maxxis Ikon en een 2.35 Rekon Race, maar Schwable RaRa/RoRo is ook een geeikte combo. Wolfpack Race/Speed als je iets minder mainstream wilt.
Ik ben erg tevreden over m'n NL setje, day bestaat uit een 2.35 Maxxis Ikon en een 2.35 Rekon Race, maar Schwable RaRa/RoRo is ook een geeikte combo. Wolfpack Race/Speed als je iets minder mainstream wilt.
Ik heb een Trek X caliber 8 en heb een paar week geleden ook de tubeless upgrade gedaan! Ik ben voor Vittoria Barzo/Mezcal gegaan. De Barzo (voor) in 2.35. De Mezcal in 2.25. Heerlijke combi die goed in balans is. Voorband is nog iets meer "Trail" dan XC, maar vertrouwen doet een hoopsOid schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:26:

Tubeless is een fijne upgrade, want ook het lagere draaiend gewicht en de soepelheid van de wangen is echt een meerwaarde. Doen dus!
Moet nu zelf nog even op zoek naar ideale bandenspanning. Nu op 1.6 v en 1.8 a.
Ik heb laatst een rondje Oosterbeek op m'n Conti Der Kaiser's gereden omdat ik te lui was om m'n XC banden er terug onder te leggen na een dagje Winterberg.
Man man man, dat heb ik geweten
Goed voor de beentjes. Beetje die spieren kweken.Sjoewe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:12:
Ik heb laatst een rondje Oosterbeek op m'n Conti Der Kaiser's gereden omdat ik te lui was om m'n XC banden er terug onder te leggen na een dagje Winterberg.
Thanks, over gewicht nog niet eens nagedacht eigenlijk! Ja bandendruk heb ik intussen al flink verlaagd. Rond de 1.8 bar nu (~70kg). M'n eerste paar ritten in jan/feb dit jaar zat ik rond de 3 bar. Blame it on the racefietsPrulleman schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:31:
[...]
dat zijn best heftige banden voor NL.. (zwaar met name), nou geef je aan dat grip belangrijker is dan snelheid, maar een enduro band van een kg vs een XC band van 600 grams is -echt- een groot verschil.
iets wat perfect is beide bestaat helaas niet.
en inderdaad met techniek is een hoop te winnen, al sje ziet hoe hard er door pro's gereden wordt met semi slicks zit je in theorie meestal nog ver van de grip limiet
Wbt profiel: als ik het goed begrijp zijn grotere noppen meer voor rotsachtig terrein? En een meer open profiel voor meer nat weer, zodat modder/water er makkelijker uit kan?
Als ik de reacties goed interpreteer is de Hans Dampf sowieso overkill voor de omstandigheden waar ik fiets. Dus die vallen wat mij betreft dan af. Altijd interessant ervaringen te horen natuurlijk, dus post vooral over je testritjeGoldenSample schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:35:
[...]
Eens profiel is ook niet echt gemaakt voor zanderige ondergrond. Ben zelf voorstander van lekker breed rijden (heb al een zelfde nieuw bandje voor mijn 2.6 breede TeamIssue XR4's liggen als de achterband op is) maar zou wat minder profiel nemen, mijn XR4 is ook al wat minder grof dan de Hans Dampf die een vriend van me onder zijn fiets heeft zitten. Als je wat geduld hebt, volgend weekend rijd ik waarschijnlijk wel een test rondje op de Hans Dampf van dat maatje van me en kan ik, afhankelijk van waar we fietsen, wel wat zand zoeken.
Oh en die XR4s rijd ik ook bikeparks in de alpen mee, daar mogen ze wel wat grover en rijd enkel op droog.maar toch.
Die Schwalbe en Maxxi-combo hoor ik vaker terug. Las alleen dat die Ardent soms wat onvoorspelbaar gedrag kan vertonen bij gebruik als voorband (neem aan dat je met de eerste aanduiding voorband bedoelt?). Wordt dan vaak de Forekaster als voorband aanbevolen. Hoe denk jij daar over?ZanielGa schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:36:
[...]
Ik zou zeggen dat een Magic Mary en Hans Dampf redelijk overkill zijn. Ik zou meer kijken naar een Allround XC banden combinatie. Vittoria Barzo/Mescal - Shwalbe Racing Ray/Ralph - Maxxis Ardent/Ikon(of Ardent Race) Je hebt dan gewoon een goede combinatie voor ons mooie landje.
Los zand is gewoon iets lastigs om over te rijden. Er zijn wat mooie youtube filmpjes te vinden over hoe er mee om te gaan.
Dank voor de youtube-tip. Moet sowieso nog wat filmpjes over remmen kijken want dat is ook nog wel voor verbetering vatbaar
Ja ja ik heb niks gezegd!Sjoewe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:36:
MM / HD is een enduro en/of downhill combo, lijkt me een beetje overkill.
Heb jij ook ervaring met de Forekaster?
Goed om te lezen! Welke breedte velglint heb je gebruikt? Velgen zijn volgens de specs 23mm dus ik ben van plan 25mm te gebruiken.TweakErwin schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:59:
[...]
Ik heb een Trek X caliber 8 en heb een paar week geleden ook de tubeless upgrade gedaan! Ik ben voor Vittoria Barzo/Mezcal gegaan. De Barzo (voor) in 2.35. De Mezcal in 2.25. Heerlijke combi die goed in balans is. Voorband is nog iets meer "Trail" dan XC, maar vertrouwen doet een hoop. Vooral de momentjes dat uit het niets de voorband grip verloor ben ik nu vanaf.
Tubeless is een fijne upgrade, want ook het lagere draaiend gewicht en de soepelheid van de wangen is echt een meerwaarde. Doen dus!
Ik heb verder geen ervaringen met de Forekaster, mijn ervaringen met de Ardent zijn prima. Persoonlijk heb ik geen echt onvoorspelbaar gedrag gemerkt maar dat zal ook rijstijl gerelateerd zijn. Ik heb de Ardent vervangen voor een Barzo toen ze op waren en die bevallen ook prima al heb ik er niet heel veel kilometers op zitten.sOid schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:18:
Die Schwalbe en Maxxi-combo hoor ik vaker terug. Las alleen dat die Ardent soms wat onvoorspelbaar gedrag kan vertonen bij gebruik als voorband (neem aan dat je met de eerste aanduiding voorband bedoelt?). Wordt dan vaak de Forekaster als voorband aanbevolen. Hoe denk jij daar over?
Die Wolfpack suggestie van @Sjoewe zou je ook naar kunnen kijken. Heb er veel goeie dingen over gehoord en ze zijn ook nog eens leuk geprijsd.
[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 23-07-2021 19:35 ]
Ik vind zelf de Ardent nog te zwaar rollen in het Nederlandse zand, zeker als het droog is. Voor winter is het okay, maar beter voor de Ardennen en andere loamy ondergrond.
Als je iets extra's wilt met Maxxis zou ik voor een normale Rekon (niet de Rekon Race) voor gaan en een Ikon achter. Maar persoonlijk zou ik vooral voor zo min mogelijk rolweerstand kiezen.
Als je iets extra's wilt met Maxxis zou ik voor een normale Rekon (niet de Rekon Race) voor gaan en een Ikon achter. Maar persoonlijk zou ik vooral voor zo min mogelijk rolweerstand kiezen.
Ik heb zelf op m'n bontrager velgen de originele bontrager rimstrips gedaan ipv tape. Werkte erg goed banden zijn geseat met standaard pomp, geen compressor of booster ( racing Ray/ralphs)sOid schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:18:
[...]
Goed om te lezen! Welke breedte velglint heb je gebruikt? Velgen zijn volgens de specs 23mm dus ik ben van plan 25mm te gebruiken.
Die heb ik verwijderd, was misschien niet nodig, maar 1 van de wielen was die al los geweest na vervangen van spaak door LBS (denk ik). Ik heb de 25mm tape gebruikt. Was niet heel makkelijk. Tape van Schwalbe gebruikt, maar was niet erg flexibel. Op aanraden van fietsmaatje 2x om de velg. Misschien met de standaard Bontrager beter te doen..Rmg schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:10:
[...]
Ik heb zelf op m'n bontrager velgen de originele bontrager rimstrips gedaan ipv tape. Werkte erg goed banden zijn geseat met standaard pomp, geen compressor of booster ( racing Ray/ralphs)
Okay! En Ardent Race 2.35 (sneller dan de normale Ardent, schijnt) voor en Ikon 2.35 achter? Over die combi lees ik veel positieve dingen voor droger weer, ook specifiek voor de ondergronden die ik beschreef. Voor de herfst/winter schijnt de combinatie van Forekaster (v) en Ikon (a) dan weer beter te zijn.Sjoewe schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 19:41:
Ik vind zelf de Ardent nog te zwaar rollen in het Nederlandse zand, zeker als het droog is. Voor winter is het okay, maar beter voor de Ardennen en andere loamy ondergrond.
[ Voor 9% gewijzigd door sOid op 23-07-2021 20:45 ]
Die Schwalbe tape heb ik al om de wielen van mijn randonneur/gravelbike liggen. Inderdaad wat gepiel. Destijds geïnstalleerd met oog op conversie naar tubeless maar nooit van gekomen.TweakErwin schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:21:
[...]
Die heb ik verwijderd, was misschien niet nodig, maar 1 van de wielen was die al los geweest na vervangen van spaak door LBS (denk ik). Ik heb de 25mm tape gebruikt. Was niet heel makkelijk. Tape van Schwalbe gebruikt, maar was niet erg flexibel. Op aanraden van fietsmaatje 2x om de velg. Misschien met de standaard Bontrager beter te doen..
Zijn er wat stelregels, of misschien een rekentool, voor het aantal bar in je banden trouwens? Kan daar moeilijk iets zinnigs over vinden online.
Ik vind deze als uitgangspunt best aardigJasper schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:47:
Zijn er wat stelregels, of misschien een rekentool, voor het aantal bar in je banden trouwens? Kan daar moeilijk iets zinnigs over vinden online.
http://mtb.ubiqyou.com/
https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof
Deze moet je in elk geval niet geloven.
Ik moet van Schwalbe 1.4/1.6 in mijn 2.8 bandjes doen. waar ik momenteel met 0.9/1.1 aan het proberen ben.
Deze moet je in elk geval niet geloven.
Ik moet van Schwalbe 1.4/1.6 in mijn 2.8 bandjes doen. waar ik momenteel met 0.9/1.1 aan het proberen ben.
[ Voor 19% gewijzigd door ZanielGa op 23-07-2021 22:06 ]
Zijn diverse reken tools te vinden als je zoekt met Google. Swalbe heeft er één SRAM etc….Jasper schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:47:
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Je krijgt een indicatie/advies. Zie dit zelf als stat punt om te experimenteren wat voor mij zelf werkt.
Die rekentool slaat nergens op volgens mij. Als ik dezelfde settings voor 29" wielen gebruik voor 27,5" dan moet ik er ineens 0.3 bar extra in pompen. Om nog maar te zwijgen van de waarden zelf. Ik kom op 2 bar terwijl ik met 1.6/1.7 rij.Daan_ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:52:
[...]
Zijn diverse reken tools te vinden als je zoekt met Google. Swalbe heeft er één SRAM etc….
https://axs.sram.com/guides/tire/pressure
Je krijgt een indicatie/advies. Zie dit zelf als stat punt om te experimenteren wat voor mij zelf werkt.
De meeste rekentools hebben wel hun beperkingen. Ben dan ook van zelf experimenteren. Druk meten met zelfde pomp en of drukmeter. En experimenteren met verschillende waardes. Dit is wat bij mij beste heeft gewerkt ;-)
Ik zou dan eerder 2 Ikon's pakken. Ik rijdt 90% van m'n kilometers op HV/LV, op die zanderige bodem heb je grip zat. Zeker met 2.35, gewoon voor 1.5 achter 1.7 bar en je hebt grip for days.sOid schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:40:
[...]
Okay! En Ardent Race 2.35 (sneller dan de normale Ardent, schijnt) voor en Ikon 2.35 achter? Over die combi lees ik veel positieve dingen voor droger weer, ook specifiek voor de ondergronden die ik beschreef. Voor de herfst/winter schijnt de combinatie van Forekaster (v) en Ikon (a) dan weer beter te zijn.
Ik heb vaak het gevoel dat het beter werkt om op een forum een indicatie van een startpunt te vragen als de rekentools te geloven. Die tools lijken altijd veel hoger aan te geven als waar mensen echt mee rijden.
Ja.. de ene meter is de andere niet. Kan zo 0.3 bar verschil in zitten. Dus afhankelijk van je spullen (drukmeter, velgen, banden) maar ook gewicht, rijstijl, ondergrond zit je ergens tussen de 1 en 2 bar wel goed. Uitzonderingen daargelaten 
(Zelf rond de 1.3 bar met 26.5 mm velgen, 2.25 banden, xc, 76 kg)
/Edit
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je zonder gewicht velg en band breedte geen goed advies kan krijgen
(Zelf rond de 1.3 bar met 26.5 mm velgen, 2.25 banden, xc, 76 kg)
/Edit
Wat ik eigenlijk bedoel is dat je zonder gewicht velg en band breedte geen goed advies kan krijgen
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 23-07-2021 22:14 ]
Het beste advies is nog om vooral een keer met een pomp en een drukmeter een rondje te gaan fietsen en dan te kijken hoe laag je kan gaan voordat je band onder de velg vandaan begint te rollen in de bochten en je op je velg stuitert bij boomwortels.
[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 23-07-2021 22:18 ]
Velg raken is idd te zacht, alles net daarboven is prima. Zelf rij ik iets harder omdat ik relatief smalle velgen heb en ik anders het gevoel heb dat de banden 'wegrollen'. komt uiteindelijk neer op ~27psi achter en ~23psi aan de voorkant.
Gewoon proberen inderdaad, iedereen heeft zijn eigen voorkeur. Ik heb de mijne relatief zacht staan denk ik, 1,1 voor en 1,3 achter voor 29”, 25mm velgen, 2,25” banden, xc (iedereen in NL toch?
), berijder gewicht 82kg. Bovenstaande tool geeft voor mij 1,6/1,7 maar vandaag had ik achter toevallig eens 1,5 en dat vond ik al te hard.
Gewoon zo veel mogelijk proberen inderdaad, of zoals @Sjoewe zegt inderdaad eens wat spul mee om het onderweg te kunnen uitproberen.
Gewoon zo veel mogelijk proberen inderdaad, of zoals @Sjoewe zegt inderdaad eens wat spul mee om het onderweg te kunnen uitproberen.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 23-07-2021 23:42 ]
Olympische spelen
Maandag 26e 8:00uur (15:00 local) XC Mannen

Voor een geschreven analyse incl timestamps van onderstaande video's klikt u hier
Maandag 26e 8:00uur (15:00 local) XC Mannen
- Mathieu van der Poel
- Milan Vader
- Anne Tauber
- Anne Terpstra

Voor een geschreven analyse incl timestamps van onderstaande video's klikt u hier
[ Voor 63% gewijzigd door Firestorm op 24-07-2021 00:41 ]
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic