Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 149 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Had al wat korte filmpjes gezien van olympisch parcours en deze gister middag voorbij zien komen. Als ik het goed heb begrepen behoort dit parcours tot de meest technische.

Dit soort parcours liggen MvP volgens mij wel. Technisch en korte explosieve stukken. Laten we hopen dat TeamNL (heren en dames) mooie dingen daar kan doen.

Denk dat ik er zelf wel vrij behouden overheen zal gaan, als ik die rotsstukken etc. zie. Dit kom je in NL niet tegen ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 24-07-2021 09:10 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Daan_ schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:07:
De meeste rekentools hebben wel hun beperkingen. Ben dan ook van zelf experimenteren. Druk meten met zelfde pomp en of drukmeter. En experimenteren met verschillende waardes. Dit is wat bij mij beste heeft gewerkt ;-)
Ja, daar was ik al wel mee bezig, maar goed om even te meten aan wat "standaard waardes". Al zie ik dat verschillende tools weer wat anders zeggen :-) Volgens mij rij ik zelf vaak op 1,2 a 1,3 bar, en sommige tools zeggen 2. Dat vind ik dan echt weer te hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Jasper Dat is het nadeel van dit soort tools. Ieder heeft zijn eigen factoren waar ze rekening mee houden en formules. Zie het als startpunt. Zie het zelf als start punt om te gaan experimenteren. Net als adviezen die je hier krijgt ;-)

En wij kunnen wel aangeven met welke banden spanning wij fietsen, maar daar kan men in de regel ook niks mee. Vaak vergeten we aantal factoren te vermelden als; breedte band, breedte velg, type band, tubeless of binnenband etc…. Negen van de tien keer heeft men er geen drol aan :D

En dan heb je nog onderdeel van is je eigenpomp of drukmeter wel goed gekalibreerd? Dus klakkeloos waardes overnemen van het forum of dergelijke tools niet doen. Probeer zelf uit te vinden door te experimenteren welke waardes jij het prettigste vind fietsen.

TIP: Gebruik liefst zelfdepomp/drukmeter.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 24-07-2021 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Daan_ schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:08:
Had al wat korte filmpjes gezien van olympisch parcours en deze gister middag voorbij zien komen. Als ik het goed heb begrepen behoort dit parcours tot de meest technische.

Dit soort parcours liggen MvP volgens mij wel. Technisch en korte explosieve stukken. Laten we hopen dat TeamNL (heren en dames) mooie dingen daar kan doen.

Denk dat ik er zelf wel vrij behouden overheen zal gaan, als ik die rotsstukken etc. zie. Dit kom je in NL niet tegen ;-)
Over die dikke rotsblokken naar beneden ziet er wel erg spannend uit. :D

Vraag me altijd met dit soort filmpjes wel af of mijn fiets ook zoveel lawaai maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

pjlgt schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Over die dikke rotsblokken naar beneden ziet er wel erg spannend uit. :D

Vraag me altijd met dit soort filmpjes wel af of mijn fiets ook zoveel lawaai maakt?
Bedoel je met lawaai. Het schakelen of klunk geluid van achterwiel/naaf. Dat had ik ook met mijn xtr derailleur en oude wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 19:52

Creesch

bla bla!

Sinds eerder deze week ben ik de gelukkige eigenaar van een Cannondale SL3. Hier ben ik heel tevreden mee afgezien van een klein dingetje. ik kwam er namelijk er helaas achter dat om deze fiets in mijn auto te passen allebei de wielen er uit moeten.

Dit is geen probleem behalve dat de de wielassen van deze fiets losgemaakt moeten worden met een inbussleutel en vast het liefst met een momentsleutel (zeker in mijn geval aangezien ik wel vaker dingen onbewust te strak heb gedraaid :)).

Nu vroeg ik me af of ik de steekassen kan vervangen door varianten met een quick release hendel? Als ik rondkijk bij verschillende winkels kom ik wel legio steekassen tegen maar vind ik lastig te bepalen welke geschikt zouden zijn voor mijn fiets en waar ik op moet letten. Gaat het bijvoorbeeld puur om de afmetingen en het soort schroefdraad of moet ik ook nog op andere zaken letten.

Betreffende specificaties van de Cannondale website.

Front Hub

Shimano MT400, 15x110mm thru-axle

Rear Hub

Shimano MT400 12x148

Edit:

Ondertussen ook de assen er uit gehad en fotos gemaakt van wat hier op vermeld staat. Ik weet niet of het nuttig is maar beter te compleet te weinig info gok ik ;)

Vooras
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_EQIPRKBsHMGUnkpf95rDBXhlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XiYuaNqeQsP27vi2OdtDhRVb.jpg?f=fotoalbum_large

Achteras
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Dg-5_M3s_Ib8BTgkmjQpD-RQBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBQ6uovajfL7406T8cy9d250.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Creesch op 24-07-2021 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Neem je toch een inbussleutel en/of momentsleutel mee in de auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

pjlgt schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:04:
Neem je toch een inbussleutel en/of momentsleutel mee in de auto?
Ja uiteraard, anders zou ik nu de hele fiets niet mee kunnen nemen in de auto. Daar komt dan ook gelijk mijn vraag vandaan aangezien een momentsleutel wel iets meer gedoe is dan quick release hendels. Dus als de assen eenvoudig zijn te vervangen door exemplaren met hendels heeft dat mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:47
Op de assen staat eigenlijk alle informatie die je nodig hebt.
Voor: 15mm, 158mm lang en een schroefdraad van 1.5
Achter: 12mm, 174mm lang en een schroefdraad van 1.75

Het makkelijkste zou gewoon zijn, neem je huidige assen mee naar de lokale fietsenmaker en laat ze een setje assen bestellen.

[ Voor 27% gewijzigd door ZanielGa op 24-07-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

ZanielGa schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 14:19:
Op de assen staat eigenlijk alle informatie die je nodig hebt.
Voor: 15mm, 158mm lang en een schroefdraad van 1.5
Achter: 12mm, 174mm lang en een schroefdraad van 1.75
Thanks! Dat is relatief simpel, geen rare merk specifieke fratsen dus.

edit:
Ik ga denk ik inderdaad binnenkort even langs de fietsenmaker, blijven veel bomen in het bos staan :P

[ Voor 13% gewijzigd door Creesch op 24-07-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Firestorm schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:22:
Olympische spelen

Maandag 26e 8:00uur (15:00 local) XC Mannen
  • Mathieu van der Poel
  • Milan Vader
Dinsdag 27e 8:00uur (15:00 local) XC Vrouwen
  • Anne Tauber
  • Anne Terpstra
Overzicht parcours:

[Afbeelding]

Voor een geschreven analyse incl timestamps van onderstaande video's klikt u hier

[YouTube: Circuito Juego Olímpicos de Tokio]
Weet je toevallig ook of het uitgezonden gaat worden?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Firestorm schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:22:
Olympische spelen

Maandag 26e 8:00uur (15:00 local) XC Mannen
  • Mathieu van der Poel
  • Milan Vader
Dinsdag 27e 8:00uur (15:00 local) XC Vrouwen
  • Anne Tauber
  • Anne Terpstra
Overzicht parcours:

[Afbeelding]

Voor een geschreven analyse incl timestamps van onderstaande video's klikt u hier

[YouTube: Circuito Juego Olímpicos de Tokio]
Wat bedoel je met 15:00 local? Lokaal Tokio of lokaal Nederland? ;).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:40
Tylen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Wat bedoel je met 15:00 local? Lokaal Tokio of lokaal Nederland? ;).
Lokaal Tokio, zij lopen 7 uur voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Strider schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Weet je toevallig ook of het uitgezonden gaat worden?
Lijkt mij wel.. Een Nederlander die de tour verlaat terwijl die zes dagen de gele trui om heeft om z’n medaille kansen te vergroten op de Olympics is wel voldoende voor de NOS lijkt mij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 29-07 16:31

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Voor wat ik begreep gaat de NOS het wel uitzenden, anders via Eurosport/Discovery+ als betaalde streamingdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 20:12

Kluus

Gang is alles

Firestorm schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:10:
Voor wat ik begreep gaat de NOS het wel uitzenden, anders via Eurosport/Discovery+ als betaalde streamingdiensten.
Heeft de NOS een beetje OK commentatoren voor MTB wedstrijden? Als het maar niet ons standaard fietsduo Ducrot en Dijkstra wordt want dan vlucht ik net als vandaag echt heel snel naar de Eurosport Player, dan liever geen commentaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

D-Ed schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 17:35:
[...]

Lijkt mij wel.. Een Nederlander die de tour verlaat terwijl die zes dagen de gele trui om heeft om z’n medaille kansen te vergroten op de Olympics is wel voldoende voor de NOS lijkt mij ;)
Eurosport heeft alle rechten en de NOS heeft subrechten. Dus het lijkt mij dat het op eurosport uitgezonden word.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:15:
[...]

Eurosport heeft alle rechten en de NOS heeft subrechten. Dus het lijkt mij dat het op eurosport uitgezonden word.
Aha, dat wist ik niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
Kluus schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:14:
[...]

Heeft de NOS een beetje OK commentatoren voor MTB wedstrijden? Als het maar niet ons standaard fietsduo Ducrot en Dijkstra wordt want dan vlucht ik net als vandaag echt heel snel naar de Eurosport Player, dan liever geen commentaar…
Wierflits meldt het duo Jeroen Koster / Bart Brentjens.
Brentjens werd in 1996 de allereerste olympisch kampioen op dit onderdeel. In 2019 bezocht hij het parcours al eens, toen het Test Event er plaatsvond. Naderhand is er niet veel meer gesleuteld aan de omloop. Ook deze week is hij van de partij. Er rijden een aantal atleten uit zijn ploeg mee en tevens schuift hij misschien als co-commentator aan bij Jeroen Koster tijdens de liveuitzending van de NOS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Brentjens doet het bij de world cups altijd goed vind ik, dus dikke prima als hij aanschuift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ahja nice, Brentjens is wel eens leuk om te beluisteren ja! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Magura remhendels vervangen voor Shimano XTR.
* Leiding --> Magura
* Pin --> Magura
* Olive --> Magura
* Olie --> magura Royal blood
* Matcher I-Spec EV Adapters voor de axs shifter en axs dropper remote
* Remklauw --> Magura MT7 Raceline
* Remhendel --> Shimano XTR

Remhendels zitten erop en gebleed. Bij bleeden was ik vergeten om lucht uit de spuit te laten. Dat dat was even klieder benende. Uiteindelijk goed gekomen. Nu alleen wielen er nog in en uitlijnen. Dit komt later vandaag. Nu zelf eerst rondje fietsen met de HT ;-)

En van de week Magura remhendel aanmelden voor garantie. Ben benieuwd of de kapotte veer onder garantie valt, maar dat zie ik dan wel weer....

Ander voordeel. Cockpit is nu zelfde op de fully als HT.

Edit:
Wielen er weer in en uitgelijnd. Achter het huis heen en weer gefietst. Zat nog wat lucht in. Nog quickbleed om laatste lucht eruit te krijgen. Binnen kort eens rondje Reichswald of Mook en kijken hoe het bevalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35OMLsTeEVVoOhjFaaqkwW1FZzw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLOvC9hQOXTd2OZfNH1DBzso.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Daan_ op 25-07-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Zijdelings gerelateerd, maar dit lijkt me toch de plek met de meeste kans van slagen.

Ik overweeg fietsendragers aan te schaffen voor op de dakdragers van m'n auto voor het veroveren van mijn MTB maar ook voor kinderfietsen. Iemand toevallig ervaring met deze gecombineerde eis hier? Kan een 14 inch kinderfiets bevestigd worden op bijvoorbeeld een Thule ProRide 591?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Firestorm schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 19:10:
Morgen vroeg dan maar eens kijken. Zal vast wel weer mooie race worden. MVP, Pidcock, Flueckiger en wat heeft Nino nog achter de hand? En of rest van het veld….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 01:11

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

JBS schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:39:
Zijdelings gerelateerd, maar dit lijkt me toch de plek met de meeste kans van slagen.

Ik overweeg fietsendragers aan te schaffen voor op de dakdragers van m'n auto voor het veroveren van mijn MTB maar ook voor kinderfietsen. Iemand toevallig ervaring met deze gecombineerde eis hier? Kan een 14 inch kinderfiets bevestigd worden op bijvoorbeeld een Thule ProRide 591?
Dat past beter in VV dan in dit topic ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 12:34:
De Magura remhendels vervangen voor Shimano XTR.
* Leiding --> Magura
* Pin --> Magura
* Olive --> Magura
* Olie --> magura Royal blood
* Matcher I-Spec EV Adapters voor de axs shifter en axs dropper remote
* Remklauw --> Magura MT7 Raceline
* Remhendel --> Shimano XTR

Remhendels zitten erop en gebleed. Bij bleeden was ik vergeten om lucht uit de spuit te laten. Dat dat was even klieder benende. Uiteindelijk goed gekomen. Nu alleen wielen er nog in en uitlijnen. Dit komt later vandaag. Nu zelf eerst rondje fietsen met de HT ;-)

En van de week Magura remhendel aanmelden voor garantie. Ben benieuwd of de kapotte veer onder garantie valt, maar dat zie ik dan wel weer....

Ander voordeel. Cockpit is nu zelfde op de fully als HT.
Wat is het voordeel van deze combinatie t.o.v. puur Shimano of alleen Magura? Heb er vaker van gehoord (Shigura) maar wat zijn de concrete benefits?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Magura remhendel is veertje geknapt en dat komt wel eens vaker voor net als dat er lucht in leiding komt via de remhendel als je deze net iets te ver in knijpt.

De XTR remhendel vind ik persoonlijker wat prettiger. Nu hebben beide fietsen zelfde cockpit. XTR remhendels met axs shifter en dropper remote.

Op diverse fora zijn de voor en tegens uitvoerig besproken. ;-)
https://www.emtbforums.co...-magura-mt5-vs-mt7.17881/
https://www.pinkbike.com/...threadid=225307&pagenum=1

Op het Duitse forum ook erg veel informatie te vinden;-)
https://www.mtb-news.de/forum/

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 25-07-2021 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 19:27

Rmg

drBunhead schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:34:
[...]

Heb er vaker van gehoord (Shigura) maar wat zijn de concrete benefits?
Tldr; Modulatie van Shimano, brute remkracht van magura.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 08:28
GrooV schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 22:48:
Zie Bernard Kerr hem wederom wel weer winnen, draait een goed DH seizoen
Nostradamus had gelijk.

Dikke kudos trouwens naar Red Bull voor de live stream. Bij menig UCI event zie je niet zo veel, en de rijders mochten zelf ook filmen

[ Voor 25% gewijzigd door GrooV op 25-07-2021 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Rmg schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:04:
[...]

Tldr; Modulatie van Shimano, brute remkracht van magura.
Duidelijk verhaal, ook in de links hierboven. Eerst maar de Maguras gewoon monteren en kijken hoe dat bevalt. Komende van Hope E4's zal het sowieso een wereld van verschil zijn.
GrooV schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Nostradamus had gelijk.

Dikke kudos trouwens naar Red Bull voor de live stream. Bij menig UCI event zie je niet zo veel, en de rijders mochten zelf ook filmen
Dik verdiende overwinning ook, jammer dat Brage Vestavik zijn run uiteindelijk iets te veel out of control ging en daardoor tijd verloren is. Was erg spectaculair.

Gelukkig relatief weinig crashes dit keer, is wel eens anders geweest in het verleden.

Event coverage was super inderdaad, ook mooi hoe de huidige DH wereldkampioen instapte als mede commentator. Veel kennis en daarnaast ook goed in crap vertellen (zoals hij zelf zegt). Helaas weer een jaar wachten voor de volgende editie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:23
dit weekend mijn dopje verloren van mijn voorvork rockschox( voor de luchtdruk )
nu kan ik alleen nergens een zwarte vinden ( heb een zwarte fiets)
iemand suggesties?

En ik zag is een keer een achter steekas die ook de ketting op spanning hield.
Maar hoe heet dat ding precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
chimera2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:48:
dit weekend mijn dopje verloren van mijn voorvork rockschox( voor de luchtdruk )
iemand suggesties?

Fel oranje/roze/geel contrasteert mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:19
chimera2 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 07:48:
iemand suggesties?
bv https://www.bikeinn.com/f...gold---sektor/136338319/p
je moet alleen even kijken hoe dik je vork is (32 mm, 35 mm , ...)
dummy axle, chainkeeper, dummy hub

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik hoorde wat spakengepingel vanuit mijn achterwiel (Ja, Mavic Crossmax..., commentaar in 3..2..1). Ik heb daarop het wiel geinspecteerd en zag dat wat spaken niet veel spanning meer hebben. Is dit zelf weer op spanning te zetten, of kan ik dit beter door de LBS laten doen?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
NoepZor schreef op maandag 26 juli 2021 @ 08:50:
Ik hoorde wat spakengepingel vanuit mijn achterwiel (Ja, Mavic Crossmax..., commentaar in 3..2..1). Ik heb daarop het wiel geinspecteerd en zag dat wat spaken niet veel spanning meer hebben. Is dit zelf weer op spanning te zetten, of kan ik dit beter door de LBS laten doen?
Het kan wel zelf als je dat aan durft. Het is vooral belangrijk dat de spaken een gelijkmatige en hoog genoeg spaakspanning hebben. Wel alleen de spaken links met links vergelijken en rechts met rechts.
Waarschijnlijk heb je geen spaakspanningsmeter maar je kunt puur voor gelijke spanning redelijk goed je oren gebruiken. Als je aan de spaken pingelt moeten ze ongeveer dezelfde toonhoogte geven. Spaken met een relatief lage toonhoogte moeten dus strakker.

Echter, hierbij wil je wel opletten dat je wiel recht blijft. Dus kun je in het frame van je fiets doen met bijv een lineaal wat tape en eventueel tieraps ofzo.

Maar ik zou vooral even Googlen hoe je een wiel goed richt dan. Kan dat wel uitleggen maar op mijn telefoon is dat wat veel om te typen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op YouTube staan diverse filmpjes met gedetailleerde uitleg hierover. Bijvoorbeeld Park Tool heeft er aantal staan.

Het is zelf te doen…

YouTube: YouTube

[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2021 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Thnx, ik had al wat gekeken gisteravond. Wel van belang om de band er af te halen zag ik ergens. Wel balen, zitten er net op :+ (iets met tubeless)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:25
Wel ff opletten, Mavic gebruikt (soms) hun eigen type spaaknippels. Heb je weer een andere sleutel voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Band eraf is toch niet zo’n probleem met tubeless. Met beleid krijg je deze er prima af met sealent in de band. En als dat niet lukt dan wil ik wel eens met bekertje eruit scheppen.

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Iemand een idee waarom er geen vorkpompen zijn die je met je voet (of zoals een normale fietspomp) kan bedienen? Die mini handpompjes zijn erg irritant als je een achter demper op 20bar moet zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
GrooV schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:46:
Iemand een idee waarom er geen vorkpompen zijn die je met je voet (of zoals een normale fietspomp) kan bedienen? Die mini handpompjes zijn erg irritant als je een achter demper op 20bar moet zetten
20 bar is met een voetpomp meestal ook niet mogelijk, die gaan meestal maar tot 10 bar, en dan nog mis je waarschijnlijk nog een hoop precisie en een fatsoenlijke schroef koppeling. (en veel vork/demper pompjes hebben een simpel systeemje waarmee je eerste het ventiel deactiveert, voor je de slang los koppelt om veel druk verlies te voorkomen).

Maar gebruik je een normaal handpompje voor banden of een echte shock pomp? daar zit namelijk heel veel verschil in. En hoevaak is je luchtkamer helemaal leeg..?? vaak is het een beetje controleren en een beetje erbij of eraf als je wilt tunen..?

(en dan nog, mijn lefty moet eens in de zoveel tijd "gereset" worden, en dan moet ie ook helemaal leeg en weer op druk gezet worden, dat is ook nog geen minuutje pompen..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 09:10:
Band eraf is toch niet zo’n probleem met tubeless. Met beleid krijg je deze er prima af met sealent in de band. En als dat niet lukt dan wil ik wel eens met bekertje eruit scheppen.
ja inderdaad, pas nog sealant vervangen, dan vind ik het wel fijn om de oude eruit te scheppen en dan moet de band dus ook los, dat is nog nooit een probleem geweest, het is wat plakkerig allemaal, maar je moet de bead eerst ff uti de velg rand drukken en naar het gootje duwen, dan is de druk eraf en gaat alles een stuk makkelijker. (maar de ene combi gaat uiteraard makkelijker dan de andere).

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
voor de eerste x is dit wel een uitdaging.. maar als je rustig de tijd ervoor neemt, en ook een beetje de theorie erachter probeert te begrijpen, dan kan je er best wat van maken.

zaken waar je op moet letten:
- markeer 1 van de strakkere spaken (check met knijpen en "plukken" als een gitaar snaar voor de hoogste toon).
- probeer de rest van de spaken daarbij in de buurt te krijgen
- let op, de drive side en non drive side zijn -niet- gelijk qua spanning. dit verschil kan best groot zijn (drive side is veel strakker). Als je de NDS op dezelfde spanning probeert te zetten trek je de velg uit het midden (en gaat ie aan 1 kant aanlopen)
- je moet een beetje zoeken naar een compromis tussen een recht wiel en gelijke spanning.. als je velg een goeie klap heeft gehad zou het best kunnen dat je deze niet meer zomaar recht krijg met een acceptabele spaakspanning.
- ga zo langzaam en stapsgewijs mogelijk aan het werk, draai elke spaak maar een kwart of een halve slag.
- Als je een zij afwijking ziet, voel dan eerst alle spaken rondom die afwijking om eerst de te losse (of misschien wel te strakke) spaken te corrigeren en pas daarna verder tunen voor de beste compromis tussen recht en gelijke spanning.

Maar echt duidelijk voelbaar slappe spaken is nooit goed, die moet je zo snel mogelijk fixen voor er een spaak breekt of je wiel echt krom gaat

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
wat een ellende bij de OS.. gewoon niet op de hoogte zijn van het feit dat er geen plank meer bij de drop ligt en zo je fiets een gat in duwen..
ik kan er nog steeds niet bij. Ik vond de crash al ongelofelijk voor iemand als vdp.. ook al heeft ie weinig op de MTB gezeten, die kan gewoon echt wel een potje sturen.. Maar ook de voorbereidings fout die het nu is, is niet te geloven...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NA6ipN0DAiRe4Jo22WG_VWMjptI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MZ91QZFFFCS5ajz1laCElyjI.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Is het vervangen en afstellen van een derailleur moeilijk? Ik ben niet echt heel technisch. Ik heb dit weekend mijn voorste tandwiel, ketting en cassette vervangen. Dat ging allemaal prima. Kom ik er helaas achter dat mijn huidige derailleur niet compatible is met de nieuwe 10-52 cassette van SRAM. Oude derailleur is SRAM NX, nieuwe is SRAM GX.

[ Voor 7% gewijzigd door Rudolf op 26-07-2021 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:11

McMiGHtY

- burp -

Prulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:14:
wat een ellende bij de OS.. gewoon niet op de hoogte zijn van het feit dat er geen plank meer bij de drop ligt en zo je fiets een gat in duwen..
ik kan er nog steeds niet bij. Ik vond de crash al ongelofelijk voor iemand als vdp.. ook al heeft ie weinig op de MTB gezeten, die kan gewoon echt wel een potje sturen.. Maar ook de voorbereidings fout die het nu is, is niet te geloven...
[Afbeelding]
Ik snap dit echt niet..hoezo kun je niet weten dat er een plankie weggehaalt is? En als ik dan lees dat Milan Vader roept dat het wel benoemd is geweest.. Waar is de begeleiding?
Gisteren op de weg bij de dames ook wat "gedoe", maar dit gaat echt helemaal nergens over.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 18:59
McMiGHtY schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Ik snap dit echt niet..hoezo kun je niet weten dat er een plankie weggehaalt is? En als ik dan lees dat Milan Vader roept dat het wel benoemd is geweest.. Waar is de begeleiding?
Gisteren op de weg bij de dames ook wat "gedoe", maar dit gaat echt helemaal nergens over.
Niet te snel roepen. Milan heeft idd vanochtend in de voorbereiding aangegeven dat het bij het testevent weg was. Dit kan toch verwarring opleveren, is natuurlijk aan MvdP omm het dan echt duidelijk te krijgen. Dat heeft hij niet gedaan. Maar verder was het wel een mooie strijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Prulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:11:
[...]

voor de eerste x is dit wel een uitdaging.. maar als je rustig de tijd ervoor neemt, en ook een beetje de theorie erachter probeert te begrijpen, dan kan je er best wat van maken.

zaken waar je op moet letten:
- markeer 1 van de strakkere spaken (check met knijpen en "plukken" als een gitaar snaar voor de hoogste toon).
- probeer de rest van de spaken daarbij in de buurt te krijgen
- let op, de drive side en non drive side zijn -niet- gelijk qua spanning. dit verschil kan best groot zijn (drive side is veel strakker). Als je de NDS op dezelfde spanning probeert te zetten trek je de velg uit het midden (en gaat ie aan 1 kant aanlopen)
- je moet een beetje zoeken naar een compromis tussen een recht wiel en gelijke spanning.. als je velg een goeie klap heeft gehad zou het best kunnen dat je deze niet meer zomaar recht krijg met een acceptabele spaakspanning.
- ga zo langzaam en stapsgewijs mogelijk aan het werk, draai elke spaak maar een kwart of een halve slag.
- Als je een zij afwijking ziet, voel dan eerst alle spaken rondom die afwijking om eerst de te losse (of misschien wel te strakke) spaken te corrigeren en pas daarna verder tunen voor de beste compromis tussen recht en gelijke spanning.

Maar echt duidelijk voelbaar slappe spaken is nooit goed, die moet je zo snel mogelijk fixen voor er een spaak breekt of je wiel echt krom gaat
Klinkt als een poging wagen. Wiel is nog wel redelijk recht, vooral aan NDS zitten echt wat slappe spaken bij. Wil het wiel ook fixen idd voor hij aan gruzelementen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
had em dan bij twijfel in de eerste ronde gewoon gesprongen.. als het plankje er toch lag, kan je de volgende rondes lekker rollen als je dat fijner vind..

Het is gewoon een hele dure fout, waar naar mijn idee meerdere mensen voor verantwoordelijk zijn, maar toch echt ook vdp zelf

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rudolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:17:
Is het vervangen en afstellen van een derailleur moeilijk? Ik ben niet echt heel technisch. Ik heb dit weekend mijn voorste tandwiel, ketting en cassette vervangen. Dat ging allemaal prima. Kom ik er helaas achter dat mijn huidige derailleur niet compatible is met de nieuwe 10-52 cassette van SRAM. Oude derailleur is SRAM NX, nieuwe is SRAM GX.
Best wel wat keren voorbij gekomen. Kijk eens op de website van Park Tool. Daar vind je gedetailleerde uitleg met filmpjes. Het is prima zelf te doen zonder al te veel technische kennis ;-)
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Rudolf schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:17:
Voorblad vervangen is lastiger.

benodigd: inbussleutels, kenttingpons of quicklink tang
  • ketting breken + weghalen
  • oude derailleur loshalen,
  • nieuwe plaatsen,
  • ketting terug,
  • derailleur afstellen,
  • kloar!

[ Voor 4% gewijzigd door Firestorm op 26-07-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Firestorm schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:26:
[...]

Voorblad vervangen is lastiger.
  • ketting breken + weghalen
  • oude derailleur loshalen,
  • nieuwe plaatsen,
  • ketting terug,
  • derailleur afstellen,
  • kloar!
Voorblad moest ik effe een keer het oermens in me naar boven laten komen maar toen kwam ie toch los. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:26:
had em dan bij twijfel in de eerste ronde gewoon gesprongen.. als het plankje er toch lag, kan je de volgende rondes lekker rollen als je dat fijner vind..

Het is gewoon een hele dure fout, waar naar mijn idee meerdere mensen voor verantwoordelijk zijn, maar toch echt ook vdp zelf
Eens. Hier zie je goed hoe hij dit echt helemaal zelf doet..: https://twitter.com/hane0505/status/1419542275273596932

Ook al denk je dat er een plank ligt, als je iedereen voor je die jump ziet maken dan doe je toch minimaal hetzelfde zo'n eerste ronde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
NoepZor schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Klinkt als een poging wagen. Wiel is nog wel redelijk recht, vooral aan NDS zitten echt wat slappe spaken bij. Wil het wiel ook fixen idd voor hij aan gruzelementen is :)
als de boel nog recht is moet je vooral blijven opletten dat ie zo recht mogelijk blijft en dus in kleine stapjes de losse spaken aandraaien en je wiel blijven controleren

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:26:

Ws is ding ; 1ste ronde even rustig aan doen, geen risico's met al die mensen in de buurt, dus een seconde verleizen door te rijden kan wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Let maar op, morgen bij de dames ligt de plank er wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

maartend schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:24:
[...]

Niet te snel roepen. Milan heeft idd vanochtend in de voorbereiding aangegeven dat het bij het testevent weg was. Dit kan toch verwarring opleveren, is natuurlijk aan MvdP omm het dan echt duidelijk te krijgen. Dat heeft hij niet gedaan. Maar verder was het wel een mooie strijd.
Als er dan onduidelijk is, stuur je iemand d'r naar toe, of je laat het check en dubbelchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
blijkbaar had vdP geen enkel twijfel, anders had ie wel anders gereden of het nog gechecked, nagevraagd, ..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
McMiGHtY schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:32:
[...]

Als er dan onduidelijk is, stuur je iemand d'r naar toe, of je laat het check en dubbelchecken.
Dat si het hem juist. Met de opmerking ; bij testevent was het weg, kun je er ook van uit gaan dat het nu ook weg was. Maar ook, als je net anders luistert dat het er nu dus wel ligt.Dus voor beiden kan er met dezelfde zin toch een situatie ontstaan die verschillend is en die voor beiden duidelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

D-Ed schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Eens. Hier zie je goed hoe hij dit echt helemaal zelf doet..: https://twitter.com/hane0505/status/1419542275273596932

Ook al denk je dat er een plank ligt, als je iedereen voor je die jump ziet maken dan doe je toch minimaal hetzelfde zo'n eerste ronde..
Wel erg zuur voor hem dat hem dit overkomt. Over 3 jaar herkansing…

Milan had hem nog gewaarschuwd ochtends na zijn vraag. Waarom hij de drop sprong.

De dames kunnen beide ook potje fietsen. Ben benieuwd morgen…

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2021 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ik vind dit echt een hele slordige fout. Werkelijk iedereen springt, dus iedereen lijkt goed op de hoogte. Waarom vdP dan niet…. Momentje van zwakte, hoort ook bij de sport. Helaas een hele dure.

Volgens mij kun je dit niemand (behalve vdP zelf) kwalijk nemen, dan zouden meer deze fout hebben gemaakt…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
Goofyduck384 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:42:
Ik vind dit echt een hele slordige fout. Werkelijk iedereen springt, dus iedereen lijkt goed op de hoogte. Waarom vdP dan niet….
Omdat hij er duidelijk van overtuigd is dat die plank er lag. En dat is omdat er niet is doorgevraagd tijdens de brioefing. ALs Milan zegt ; bij testvent was hij weg, is dat op meerdere manieren opvatbaar. Dus voor MvdP de taak om de vraag te stellen ; bedoel je dan dat hij nu er zal liggen? Of aan de begeleiding ; Mathieu, heb je in de gaten dat de plank weg is?
Dat is communicatei in dit geval, geen ruimte geven voor twijfel of dubbelzinnigheden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Communicatie..daar ging het gisteren bij de dames op de weg ook al fout..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:20
maartend schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:47:
[...]

Omdat hij er duidelijk van overtuigd is dat die plank er lag. En dat is omdat er niet is doorgevraagd tijdens de brioefing. ALs Milan zegt ; bij testvent was hij weg, is dat op meerdere manieren opvatbaar. Dus voor MvdP de taak om de vraag te stellen ; bedoel je dan dat hij nu er zal liggen? Of aan de begeleiding ; Mathieu, heb je in de gaten dat de plank weg is?
Dat is communicatei in dit geval, geen ruimte geven voor twijfel of dubbelzinnigheden
Het was niet eens een briefing, het was tijdens de lunch dat het ter sprake kwam.

Vader maakt een opmerking over het plankje, VDP: "fuck bijna mijn jus d'orange over mijn broek, wat zei je ook alweer?" Vader: "wacht, ff nog wat muesli opscheppen."

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Hoezo ligt er sowieso een plankje tot vlak voor de race? Hoe kan je dan fatsoenlijk de track oefenen. Kom op een drop zoals die moeten alle rijders toch gewoon kunnen?

[ Voor 25% gewijzigd door GrooV op 26-07-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
GrooV schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:10:
Hoezo ligt er sowieso een plankje tot vlak voor de race? Hoe kan je dan fatsoenlijk de track oefenen. Kom op een drop zoals die moeten alle rijders toch gewoon kunnen?
Dat is om de rijders de mogelijkheid te geven de ideale lijn te zoeken zonder al direct te grote riscos op belssure tijdens de training te geven. Ja, ze kunnen dit allemaal, maar het is net wat fijner trainen. En je kunt er alsnog voor kiezen de sprong wel te doen. Maar voor hetzelfde geld staan er wat andere rijders met hun begeleiding om even te kijken naar die sprong. Kom je met te wienig snelheid, heb je een serieus probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Ik zal de laatste tijd wel te veel EWS/DH races hebben gekeken maar daar liggen ook geen plankjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Dit is gewoon een knullige fout met grote gevolgen. Hopelijk valt het qua blessures mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
GrooV schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:18:
Ik zal de laatste tijd wel te veel EWS/DH races hebben gekeken maar daar liggen ook geen plankjes
Bij XC races liggen ook geen plankjes. Dat was nu net het probleem ;)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:00

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe is de chicken run op die Sakura drop eigenlijk? Ik denk niet dat ik die drop zou durven nemen om eerlijk te zijn. Zeker niet op zo'n XC gebakje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Op het twitterfilmpje hierboven is die rechts. Vanuit de rijders gezien links. Dit is wel een flinke omweg waar je zo een aantal plaatsen verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb ergens 14 seconden gehoord.. dat is echt een hele hoop als je in de kopgroep zit, dan ben je de aansluiting helemaal kwijt

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0TWN68O.png

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

zonoskar schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:53:
Hoe is de chicken run op die Sakura drop eigenlijk? Ik denk niet dat ik die drop zou durven nemen om eerlijk te zijn. Zeker niet op zo'n XC gebakje.
Chicken run zou een tijd verlies van +/- 10 seconden zijn. Dit gaf de Duitse commentator aan.

Met zo’n XC gebakje bij de meeste een fully met een veerweg van 100 a 120mm is wel te doen. (Liefst dan nog wel dropper erop van 100mm)

Denk dat ik deze drop ook niet zo één twee drie zou doen. Zou hem ook liefst eerst aantal keer met plank willen doen. Om vertrouwen te kweken. En dan nog vraag ik het mij af :-)

Bij mij zijn drops afgelopen twee jaar tussen de oren gaan zitten. Drops die niet rolbaar waren blokkeerde ik. Terwijl ik voorheen geen moeite mee had. Dat was voor mij reden om tijd terug een clinic te gaan doen. En na de clinic met regelmaat naar lokale bikepark te gaan. Nu de 80 zonder na denken met de HT en fully de 120 daar twijfel ik nog wel eens over. Terwijl de techniek gelijk is. Iets tussen de oren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

Weet iemand hoe hoog die Sakura Drop is? Kan het niet echt vinden.
Desondanks denk ik niet dat ik ooit zo'n hoge drop genomen heb, al zijn die in NL ook nergens op officiële routes te vinden.

Moeilijkste drop in NL vind ik toch wel die in landgraaf bij het bikeparkje. De hoogste drop in Nijmegen is dan weer erg eenvoudig, voornamelijk door het makkelijke aanrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
steel123 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:59:
Weet iemand hoe hoog die Sakura Drop is? Kan het niet echt vinden.
Desondanks denk ik niet dat ik ooit zo'n hoge drop genomen heb, al zijn die in NL ook nergens op officiële routes te vinden.

Moeilijkste drop in NL vind ik toch wel die in landgraaf bij het bikeparkje. De hoogste drop in Nijmegen is dan weer erg eenvoudig, voornamelijk door het makkelijke aanrijden.
als ik het op deze foto crop moet inschatten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEy2tqFSLMnzd8-7ya65FU8UoTk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rnxbh9ysJXwrWbVxdY4kATKu.png?f=user_large
is het ongeveer 1 kleine japanner hoog en ver, dus rond de 1,50 meter denk ik.
Maar als je wat marge erbij pakt (je wilt met je achterwiel namelijk ook ruim over de rand landen) land je em dus een stukje verder en aangezien het redelijk steil is, zit je dan ook gelijk een stuk lager.

In de praktijk gaan ze denk ik 3 meter ver en 2-2,5 meter diep ofzo

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Bart Brentjes had het erover dat moment waarop de wielen loskomen en de landing (voorwiel vs voorwiel ) ongeveer 8 meter is.

Edit; dit is overigens voor de mensen die hem echt op hoge snelheid nemen. De meeste zag je landen op die rots partij en dat zal nooit geen 8 meter zijn. Eerder meter of 3/4.

[ Voor 41% gewijzigd door Michaelg op 26-07-2021 15:28 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-09 17:41
Aangezien ik graag wat meer wil sporten naast de fitness, wil ik graag gaan mountainbiken. Ik woon in Veenendaal, dus ik heb mooie routes waar ik zo heen kan fietsen, zoals route Amerongen en Kwintelooijen. Nu ben ik dus opzoek naar een "goede" fiets, maar ik lees gemixte verhalen. Ik wil er niet al te veel aan uit geven: ik dacht aan rond de 500 a 600 euro. (wat niet erg ruim is heb ik al gezien)

Bijvoorbeeld de Giant Talon 3.

Wat zijn jullie meningen over deze fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ik ben er niet kapot van, afmontage is mager(al kan je voor dat bedrag ook geen XT(r) verwachten), maar ik zou wel kijken of je een fiets met luchtvork kunt vinden en deore groepset. Remmen zullen ongetwijfeld werken, maar niet te tunen.Dit zijn fietsen waar je snel 'uitgroeit' als het bevalt en weinig marktplaatswaarde overhouden.
Bovenstaande is mijn mening en ik lees graag mee met anderen die hiervan verschillen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wellicht kun je link plaatsen of specs benoemen van de fiets. Verwacht dat je in die prijs klasse niet veel zult vinden ben ik bang. Als je richting de 800 gaat zou je kunnen kijken naar Canyon grand Canyon of een Radon fiets.

Het is is helaas nog steeds lastig om fiets te vinden en dit niet alleen in de in stap klasse ook in hoger segment. Twijfel je te lang dan is de kans groot dat fiets al weer uitverkocht is /verkocht is.

En wat zijn de gemixte verhalen?

[ Voor 28% gewijzigd door Daan_ op 26-07-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
Firestorm schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:12:
Ik ben er niet kapot van, afmontage is mager(al kan je voor dat bedrag ook geen XT(r) verwachten), maar ik zou wel kijken of je een fiets met luchtvork kunt vinden en deore groepset. Remmen zullen ongetwijfeld werken, maar niet te tunen.Dit zijn fietsen waar je snel 'uitgroeit' als het bevalt en weinig marktplaatswaarde overhouden.
Bovenstaande is mijn mening en ik lees graag mee met anderen die hiervan verschillen (y)
Daan_ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:17:
Wellicht kun je link plaatsen of specs benoemen van de fiets. Verwacht dat je in die prijs klasse niet veel zult vinden ben ik bang. Als je richting de 800 gaat zou je kunnen kijken naar Canyon grand Canyon of een Radon fiets.

Het is is helaas nog steeds lastig om fiets te vinden en dit niet alleen in de in stap klasse ook in hoger segment. Twijfel je te lang dan is de kans groot dat fiets al weer uitverkocht is /verkocht is.

En wat zijn de gemixte verhalen?
Dank voor jullie reacties.

Dit is de link met specs: https://www.mantel.com/giant-talon-3#specifications

Aan de ene kant hoor ik dat het prima is, zoals reviews online die over het algemeen positief zijn. Maar in mijn omgeving heb ik wat mensen die mountainbiken die er weer minder over te spreken zijn.

Dus nu twijfel ik een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
dehardstyler schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:25:
[...]

[...]

Aan de ene kant hoor ik dat het prima is, zoals reviews online die over het algemeen positief zijn. Maar in mijn omgeving heb ik wat mensen die mountainbiken die er weer minder over te spreken zijn.

Het budget is gewoon erg laag, je kan er mee fietsen maar verwacht geen wonderen. Als je niet veeleisend bent kan je er wel een paar jaar plezier van hebben maar restwaarde zal hij niet hebben. Vergeet niet dat de tracks bij jou geen saaie karrensporen zijn maar wel tracks de wat van je fiets eisen als je deze wekelijks op een beetje snelheid rijdt

Ik zou adviseren om toch richting de 800-1000 euro range te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:47
dehardstyler schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:25:
[...]

De meeste mensen die wat vaker mountainbiken stellen wat andere eisen aan hun fietsen, dat is vaak de reden dat ze er wat minder over te spreken zijn. Het budget wat voor die eisen geld is dan ook de eerder genoemde €800-1000.

Kan je prima rondkomen met de fiets, tuurlijk. Is het een fiets waar je mooi een aantal jaar op zou kunnen rijden om te kijken of je het wat vind. Zeker. Is het een fiets waarbij je als je het leuk vind hem waarschijnlijk redelijk snel vervangt voor een fiets met wat betere specs? Dat ook.

De onderdelen die erop zitten zijn helaas van het mindere segment en als je zeker weet dat je het leuk vind zou ik zelf ook zeggen kijk of je je budget iets op kan rekken. Maar ik kan niet in jouw portemonee kijken. En zoals ik al eerder noemde ben ik ook één van die mensen die wat hogere eisen aan hun fiets stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
Prulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 15:17:
[...]

als ik het op deze foto crop moet inschatten:
[Afbeelding]
is het ongeveer 1 kleine japanner hoog en ver, dus rond de 1,50 meter denk ik.
Maar als je wat marge erbij pakt (je wilt met je achterwiel namelijk ook ruim over de rand landen) land je em dus een stukje verder en aangezien het redelijk steil is, zit je dan ook gelijk een stuk lager.

In de praktijk gaan ze denk ik 3 meter ver en 2-2,5 meter diep ofzo
En van der Poel rijd daar gewoon zonder dropper post!

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
ZanielGa schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:02:
[...]

De meeste mensen die wat vaker mountainbiken stellen wat andere eisen aan hun fietsen, dat is vaak de reden dat ze er wat minder over te spreken zijn. Het budget wat voor die eisen geld is dan ook de eerder genoemde €800-1000.

Kan je prima rondkomen met de fiets, tuurlijk. Is het een fiets waar je mooi een aantal jaar op zou kunnen rijden om te kijken of je het wat vind. Zeker. Is het een fiets waarbij je als je het leuk vind hem waarschijnlijk redelijk snel vervangt voor een fiets met wat betere specs? Dat ook.

De onderdelen die erop zitten zijn helaas van het mindere segment en als je zeker weet dat je het leuk vind zou ik zelf ook zeggen kijk of je je budget iets op kan rekken. Maar ik kan niet in jouw portemonee kijken. En zoals ik al eerder noemde ben ik ook één van die mensen die wat hogere eisen aan hun fiets stellen.
De portemonnee is in principe het probleem niet, maar wel of ik het inderdaad echt leuk vind voor een langere tijd. Ik ga er even over nadenken, misschien dat ik toch uitwijk naar een Trek Marlin 7 of Giant Talon 1. Dank voor het meedenken allen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
dehardstyler schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:17:
[...]

De portemonnee is in principe het probleem niet, maar wel of ik het inderdaad echt leuk vind voor een langere tijd. Ik ga er even over nadenken, misschien dat ik toch uitwijk naar een Trek Marlin 7 of Giant Talon 1. Dank voor het meedenken allen!
Dit is een leuke fiets https://www.mantel.com/cube-attention-sl 1x12 en lucht geveerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:54
Jampot007 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:33:
[...]

En van der Poel rijd daar gewoon zonder dropper post!
Ja maar niet heel erg lang helaas...

Man man kan er nog steeds niet bij hoe zo'n stomme fout kan gebeuren. Je ziet 'm letterlijk z'n voorwiel naar beneden duwen om te rollen.

Ze hebben het er (min of meer) over gehad nog vlak voor de race. Z'n team maat springt er wel gewoon over heen evenals alle andere rijders. En die ramp ziet er toch ook uit als een trainingsprop; anders is het hele idee van zo'n drop meteen teniet gedaan...

Maar goed het is gebeurt, niks meer aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
[...]

Dan is het denk ik nog steeds een goed idee om nét wat meer uit te geven, omdat dat bij mogelijke verkoop ook wat meer zijn waarde houdt dan een echte instapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Morrar schreef op maandag 26 juli 2021 @ 23:08:
[...]

Ja maar niet heel erg lang helaas...

Man man kan er nog steeds niet bij hoe zo'n stomme fout kan gebeuren. Je ziet 'm letterlijk z'n voorwiel naar beneden duwen om te rollen.

Ze hebben het er (min of meer) over gehad nog vlak voor de race. Z'n team maat springt er wel gewoon over heen evenals alle andere rijders. En die ramp ziet er toch ook uit als een trainingsprop; anders is het hele idee van zo'n drop meteen teniet gedaan...

Maar goed het is gebeurt, niks meer aan te doen.
Ja bizar, ondanks dat we natuurlijk niet precies weten wat er bij dat ontbijt/die lunch gezegt is heeft vdp gewoon letterlijk gevraagd waarom ze steeds van die Sakura af sprongen, hij rolde gewoon… Als hij dat echt zo heeft gevraagd moet toch gewoon iemand gezegd hebben dat dat bij de race niet meer kon?

Niemand had verwacht dat hij dit niet zou weten denk ik en dachten ze dat hij het alleen over de training had…

In ieder geval eeuwig zonde…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Firestorm schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:31:
Let maar op, morgen bij de dames ligt de plank er wel...
Yep hij ligt er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Nu snap ik er echt niks meer van? Waarom ligt het plankje er nu wel dan?

Wat een amateuristische spelen van zowel TeamNL als de organisatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

GrooV schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:21:
Nu snap ik er echt niks meer van? Waarom ligt het plankje er nu wel dan?

Wat een amateuristische spelen van zowel TeamNL als de organisatie
Waarschijnlijk omdat zoals bij zoveel sporten de dames onderschat worden in hun kunnen.
Er zijn genoeg dames die gelijke wedstrijden zouden willen volgens mij.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

magic_nl schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Waarschijnlijk omdat zoals bij zoveel sporten de dames onderschat worden in hun kunnen.
Er zijn genoeg dames die gelijke wedstrijden zouden willen volgens mij.
Vroeg ik me ook nog af of dat het is ja, zou dit er sowieso bij de dames inzitten of hebben ze dat gedaan naar aanleiding van de val van Matthieu? In dat laatste geval is het natuurlijk nogal mosterd na de maaltijd, iedereen wist er nu wel van :+. Volgens mij zag ik de dames ook allemaal springen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
als je ziet hoeveel er springen tijden de trainingen met de plank op zijn plek, dan vind ik de keuze om te rollen ook nog steeds bijzonder..
Maar.. je kan zien dat ie al uitgeklikt is op het moment dat ie los komt.. ik weet niet meer waar ik heb heb gelezen of gehoord, maar er was wat duw en trekwerk vlak daarvoor, waardoor ie misschien uitgeklikt aankwam rijden met iets te weinig snelheid, als je dan ook nog denkt dat het plankje er gewoon ligt, dan maak je al snel de keuze om te rollen

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 27-07-2021 09:53 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
[...]

Waarom huur je niet een paar keer een fiets? Vriend van me heeft drie keer gehuurd voor die zelf een mtb kocht. Zowel in Amerongen als Vuursche (wat toch twee verschillende routes zijn) kan je dan ervaring opdoen.

Kost niet veel, mijn lokale fietsenboer geeft de huur als korting als je daarna bij hem je fiets koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjelnir
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:42
dehardstyler schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:04:
Aangezien ik graag wat meer wil sporten naast de fitness, wil ik graag gaan mountainbiken. Ik woon in Veenendaal, dus ik heb mooie routes waar ik zo heen kan fietsen, zoals route Amerongen en Kwintelooijen. Nu ben ik dus opzoek naar een "goede" fiets, maar ik lees gemixte verhalen. Ik wil er niet al te veel aan uit geven: ik dacht aan rond de 500 a 600 euro. (wat niet erg ruim is heb ik al gezien)

Bijvoorbeeld de Giant Talon 3.

Wat zijn jullie meningen over deze fiets?
kijk anders eens op marktplaats voor jouw budget staan er nu een paar leuke fietsen te koop je moet er alleen wel snel bij zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
De technische commissie van de UCI heeft twee uur geleden besloten de plank bij de crosscountry van de vrouwen wél te laten liggen.

Dat heeft alles te maken met de extreme weersomstandigheden in Izu. “Het is echt behoorlijk glad nu”, laat bondscoach Gerben de Knegt weten. De dikke zool van zijn bergwandelschoenen zijn besmeurd met zand. Naast de plank heeft organisatie heeft nog een aantal passages aangepast, zodat het parcours in deze omstandigheden veilig genoeg is.
(complete lijst changes in de link
https://www.wielerflits.n...ij-de-vrouwen-wel-liggen/
)

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 27-07-2021 10:02 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Wat een kansloze commentaren onder zo'n stukje. Natte en droge omstandigheden zijn totaal niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ik deel het idee dat veel wijzigingen op korte termijn niet bevordelijk zijn voor de sporters. Waar ik wel achter sta is de keuze om vanuit veiligheid bepaalde delen te sluiten. Tijdens de rit toch wel goed kunnen zien dat sommige stukken érg glad waren door de regen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Joris748 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:10:
[...]

Wat een kansloze commentaren onder zo'n stukje. Natte en droge omstandigheden zijn totaal niet te vergelijken.
haha ja.. beste stuurlui staan aan wal 8)7

maar als ze hun huiswerk hebben gedaan, hebben ze ook alle B-lines een keer gereden tijdens de verkenningen en trainingen.

(er is namelijk ook een regel dat de A-line gesloten kan worden als er een crash plaatsvind, dus de B lijn moet je ook gewoon gereden hebben in de practice)

Strava

Pagina: 1 ... 149 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic