Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 150 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Het zal wel aan mij liggen dan maar een parcours pas je niet aan net voor een wedstrijd. Renners moeten zelf kunnen inschatten op welke plekken je de wedstrijd kan verliezen. Hier doe je een trackwalk en oefenrondes voor.

Mocht het te nat zijn dan rij je maar met andere banden, of doe je wat rustiger aan. Een wedstrijd win je vaak niet op de meest technische stukken maar kan je daar wel verliezen.

En als het echt te gevaarlijk is dan fietsen ze maar een dag later

Daarnaast is het een kunstmatig aangelegd parcours, hadden ze geen rekening met regen kunnen houden?

[ Voor 17% gewijzigd door GrooV op 27-07-2021 10:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:31
GrooV schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:50:
Het zal wel aan mij liggen dan maar een parcours pas je niet aan net voor een wedstrijd. Renners moeten zelf kunnen inschatten op welke plekken je de wedstrijd kan verliezen. Hier doe je een trackwalk en oefenrondes voor.

Mocht het te nat zijn dan rij je maar met andere banden, of doe je wat rustiger aan. Een wedstrijd win je vaak niet op de meest technische stukken maar kan je daar wel verliezen.

En als het echt te gevaarlijk is dan fietsen ze maar een dag later

Daarnaast is het een kunstmatig aangelegd parcours, hadden ze geen rekening met regen kunnen houden?
Rustiger aan kan op dat stukje juist niet want dan haal je de landing niet. Dag later gaat flink wat TV uitzendingen etc wereldwijd in de war schoppen. Ik vind het een prima oplossing zo!

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:53
GrooV schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 10:50:

Ja: verplichte b lines bij slechte omstandigheden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-07 22:51
Ik wil een MTB gaan bestellen. Maar toch aan het twijfelen geslagen...

Ik ben 10000% beginner. Heb enkel een beginnersclinic gevolgd en daardoor enthousiast geworden.
Ik ga er vanuit voorlopig eigenlijk alleen in nederland te fietsen. Al hoop ik uiteindelijk ook wel naar willingen of witerberg te kunnen.

In eerste instantie had ik deze fiets op het oog. https://www.decathlon.nl/...l/_/R-p-331946?mc=8641876

Maar ben door deze fiets gaan twijfelen
https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl

Wat zouden jullie mij aanraden?

Fiets wordt aangeschaft met fietsplan. Hierdoor is een Canyon geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:31

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waarom twijfel je ?

Beide goede fietsen waar je nodige plezier mee kan beleven. Beide met voor en tegens, maar wat zijn jou voor en tegens ?

[ Voor 76% gewijzigd door Daan_ op 27-07-2021 13:36 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
Bij decathlon betaal ik 15% commissie en komt daardoor iets duurder uit.
Voordeel is wel dat er al een dropper op zit.

Voordeel cube is bekend merk?
1x12 ipv 1x11 van de decathlon.
Nadeel zou de langere levertijd zijn.

Vraag me ook af of het frame nog een verschil maakt voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

1x 12 of 1x11 maakt tussen deze twee fietsen niet zoveel uit: cube is 30x10-51, decathlon is 32x11-51. De cube zal iets lichter trappen. Verder ontlopen ze elkaar niet zoveel op het eerste gezicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22-06 14:21
Voor een eerste fiets is het handig om fysiek naar een winkel te gaan. Ik heb drie fietsen gehuurd voor ik begon te zoeken naar een eerste fiets. Elke keer aantekeningen maken wat je zou willen en wat je prettig vind. Je hebt namelijk 0,0 referentie ruimte.

Toen ik een beetje wist wat ik wilde ben ik naar de LBS gegaan voor meer uitleg en meer proberen. Eerste proefsessie was prettig maar naderde het einde van de dag dus ben na het weekend terug gegaan voor een 2e proefsessie en toen gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:30
Cube valt wel wat klein, ter info.

Ik zou wel zelf voor die gaan denk ik, sowieso met doorverkoop wat praktischer.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 27-07-2021 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals @418O2 aangeeft valt Cube vaak wat kleiner uit. Advies zou in deze zijn ga proberen op beide proef te zitten/fietsen en maak op basis daarvan de keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Specs zijn redelijk gelijk. Zou persoonlijk alleen al voor de looks voor die Cube in blauw/grijs gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
Bandenspanning: Hoe 'hard' voelt 2 bar?

Ik ben aan het uitzoeken met welke spanning ik lekker rij. Ik had voorheen alleen een fietspomp zonder indicatie en kocht bij de decathlon een pomp waarop (analoog) de spanning was af te lezen. Die pomp bevalt echter niet heel goed, de indicatie is onnauwkeurig en te kort leesbaar.

Op aanraden van een maat kocht ik een digitale meter die meteen de band kan oppompen. Hij is er heel tevreden over. Het gaat om dit apparaat

Welke spanning wil ik?
Ik heb deze tool gebruikt om mijn spanning te berekenen. Ik kom op 2.1bar achter en 1.9bar voor. Dat lijkt mij misschien wat veel maar ik vind het een mooie uitgangssituatie.

Nu heb ik de compressor gebruik om naar 2.1 bar te pompen en tot mijn grote verbazing voelt dat keihard. Met al mijn gewicht (70kg) kan ik de band net een klein beetje indrukken. Toen ik alles nog op gevoel deed pompte ik tot ik de band net niet tot de velg kon indrukken. Dat heb ik geleerd van dit filmpje. Groot verschil in gevoel dus.

Hoe hard zou 2bar moeten voelen? Heb ik al die tijd veel te zacht gereden? Is deze compressor totaal wonky?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
@drmadi 2bar in een MTB band is voor je gevoel redelijk hard, niet "keihard" zoals 3bar maar dat klein beetje in kunnen drukken zou wel redelijk kunnen kloppen.

Met 70kg zou ik zeggen dat 1.9/2.1 te hard is.
Met iets van 85kg op een relatief smalle velg, 22intern, en een 2.25 band rijdt ik meestal op 1.7/1.8. Als ik jou was zou ik meer iets van 1.5/1.7 gebruiken als uitgangspunt. Ik vermoed dat dat veel meer in de richting gaat zitten naar wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@drmadi Lees eens pagina 10 a 20 of meer terug en je zult aardig wat informatie vinden ;-)

Hoe Nino zijn bandenspanning controleert. Is tevens ook jaren langen ervaring. Wetende wat bij zijn manier van fietsen en materiaal past.

Edit:
Tip: gebruik altijd zelfde bandenspanning meter. Apart meter of die van je pomp. Er zit vaak (lichte) afwijking tussen de verschillende bandenspanning meters.

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 27-07-2021 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:15
drmadi schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 17:52:
Bandenspanning: Hoe 'hard' voelt 2 bar?

Ik ben aan het uitzoeken met welke spanning ik lekker rij. Ik had voorheen alleen een fietspomp zonder indicatie en kocht bij de decathlon een pomp waarop (analoog) de spanning was af te lezen. Die pomp bevalt echter niet heel goed, de indicatie is onnauwkeurig en te kort leesbaar.

Op aanraden van een maat kocht ik een digitale meter die meteen de band kan oppompen. Hij is er heel tevreden over. Het gaat om dit apparaat

Welke spanning wil ik?
Ik heb deze tool gebruikt om mijn spanning te berekenen. Ik kom op 2.1bar achter en 1.9bar voor. Dat lijkt mij misschien wat veel maar ik vind het een mooie uitgangssituatie.

Nu heb ik de compressor gebruik om naar 2.1 bar te pompen en tot mijn grote verbazing voelt dat keihard. Met al mijn gewicht (70kg) kan ik de band net een klein beetje indrukken. Toen ik alles nog op gevoel deed pompte ik tot ik de band net niet tot de velg kon indrukken. Dat heb ik geleerd van dit filmpje. Groot verschil in gevoel dus.

Hoe hard zou 2bar moeten voelen? Heb ik al die tijd veel te zacht gereden? Is deze compressor totaal wonky?
2 bar kan ik met 2 duimen grofweg 1 cm indrukken. Een compressor kan idd onnauwkeurig zijn.
Zo'n dingetje kan helpen: https://www.bike-componen...re-Pressure-Gauge-p82262/

Ps: (veel) te zacht rijden is onwaarschijnlijk, dat merk je in de bochten (gevoel dat je zijdelings over je band rolt) en op wortels en stenen ( velg raakt de grond).
En Nino Schurter schijnt er idd wel het een en ander van te weten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 15:10
magic_nl schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:41:
Geloof dat ik ook een nieuwe kabelgeleider van Cube nodig heb…
[Afbeelding]

Hoe hebben anderen dat geregeld?
Ook bij mij is het dopje die de shifter-kabel het frame in leidt verschoven en niet goed meer vast te zetten.
Gevraagd aan Cube of ze het nieuw gedesignde dopje naar mij wilden versturen, maar ik moest bij mijn dealer zijn. Ik zou artikelnummer 3394 van Cube nodig hebben.

Ik heb het dopje nu bij een vestiging van mijn fietswinkel opgehaald, op het zakje staat inderdaad artikelcode 3394, maar het is duidelijk dat het dopje al in gebruik is geweest. Ik heb het dopje uit mijn eigen frame gehaald en zie dat het exact hetzelfde onderdeel is. Op beide dopjes staat in het plastic 'B1'.

Ik weet zelf niet hoe het herdesignde dopje eruit zou moeten zien. Heeft iemand een foto van het nieuwe dopje? Of kan iemand bevestigen dat onderstaande dopjes inderdaad de oude varianten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nYQpkyanSJyTWvf0dEpIKubLFGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0n3OEHvnr2UAsQfxfA1t7Hy.jpg?f=fotoalbum_large

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
ZanielGa schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:00:
@drmadi
Als ik jou was zou ik meer iets van 1.5/1.7 gebruiken als uitgangspunt. Ik vermoed dat dat veel meer in de richting gaat zitten naar wat je zoekt.
Ik dacht dat dat voor tubeless wel ok was, maar ik rijd met binnenband. Zal het eens proberen.
Daan_ schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:04:
@drmadi
Tip: gebruik altijd zelfde bandenspanning meter. Apart meter of die van je pomp. Er zit vaak (lichte) afwijking tussen de verschillende bandenspanning meters.
Goeie, misschien niet perse meten=weten maar alleen meten is ook al iets :)
jan390 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 18:05:
[...]
2 bar kan ik met 2 duimen grofweg 1 cm indrukken.
Ik kom met kracht enkele mm diep. Misschien zegt dat iets over mij haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:20
drmadi schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:19:
[...]

Ik dacht dat dat voor tubeless wel ok was, maar ik rijd met binnenband. Zal het eens proberen.
Die 1.7/1.8 van mij is ook met binnenband. Ik wist dat ik iets vergeten was te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Het ligt ook aan de track en wat je zelf fijn vind. Van mij mag achter best hard zijn en mag ook uitbreken, grip wil ik graag voor hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnakeDoc88
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 14:07
Scooper schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:01:
[...]
Heeft iemand een foto van het nieuwe dopje? Of kan iemand bevestigen dat onderstaande dopjes inderdaad de oude varianten zijn?

[Afbeelding]
Ben op vakantie dus kan even geen foto van het losse dopje maken, maar dit duidelijk niet het vernieuwde dopje. Daar zit het schroef je in het midden. Zie mijn eerder post toen ik hem net had vervangen. Overigens netjes opgestuurd gekregen via cubestores, terwijl ik de fiets daar niet had gekocht.
SnakeDoc88 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 14:58:
Voor de mensen die nog met de vernieuwd cube dopjes/grommets aan de slag gaan, haal eerst even je endcap eraf. De nieuwe kunnen alleen zonder endcap, anders past het niet :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voelt wel als een betere oplossing ten opzichte van die vorige ellendige dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:24
Weet iemand toevallig hoe de verschillende routes rondom Maastricht er nu bij liggen na alle wateroverlast daar in de regio? Ik ga ergens volgende maand bij een bekende langs in Maastricht, dus ik dacht er gelijk even een weekendje met de mtb van te maken.

Eventuele aanraders voor hotels/B&B's met mogelijkheid voor het stallen van de fiets zijn ook welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:58
Scooper schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 20:01:
[...]

Ook bij mij is het dopje die de shifter-kabel het frame in leidt verschoven en niet goed meer vast te zetten.
Gevraagd aan Cube of ze het nieuw gedesignde dopje naar mij wilden versturen, maar ik moest bij mijn dealer zijn. Ik zou artikelnummer 3394 van Cube nodig hebben.

Ik heb het dopje nu bij een vestiging van mijn fietswinkel opgehaald, op het zakje staat inderdaad artikelcode 3394, maar het is duidelijk dat het dopje al in gebruik is geweest. Ik heb het dopje uit mijn eigen frame gehaald en zie dat het exact hetzelfde onderdeel is. Op beide dopjes staat in het plastic 'B1'.

Ik weet zelf niet hoe het herdesignde dopje eruit zou moeten zien. Heeft iemand een foto van het nieuwe dopje? Of kan iemand bevestigen dat onderstaande dopjes inderdaad de oude varianten zijn?

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzP6uJnnLGJHnZHVlWd7veOIssY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugYxrpI0lPJabpUFAYs88tRk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNDvJO9VqZMsvDViX9RAMJ5GWCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzEFPyLLzGreql7pLKd0u9nL.jpg?f=fotoalbum_tile

Boven nieuw onder oud :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Mijn frame is eindelijk klaar om verstuurd te worden. Het duurt even en kost wat, maar dan heb ik straks wel een hele dikke bak (al zeg ik het zelf).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWDaIf8X_vOJ9kR3RSn_dTsdzxQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3EBvKUE1ewsx8B1WaAHf2Whd.jpg?f=fotoalbum_large

Afmontage wordt als volgt.

Frame: Coal Pony; size Large
Drivetrain: Microshift Advent X; 11-48 10-speed
Crankset: FSA Comet Heavy Duty; 170mm, 32T
Chain guide / bash guard: Reverse Components Transformer DH
Pedals: Magped Enduro; 200 Nm
Wheels: Nukeproof Horizon V2
Tire front: Schwalbe Magic Mary 2.4
Tire rear: Schwalbe Big Betty 2.4
Tire insert: Tannus Tubeless Armour (rear-only)
Brakes: Magura MT Trail Sport
Rotors: Magura MDR-P 203mm / 180mm
Dropper: PNW Loam dropper 200mm + lever
Saddle: Fabric Scoop Radius
Fork: RockShox Lyrik Ultimate; 150mm, Boxxer Red
Headset: Nukeproof Horizon
Stem: Spank Split; 31.8, 38mm length
Bars: Spank Oozy Vibrocore; 780 width, 30mm rise
Grips: Ergon GE1
EDC: OneUp V2 + threadless carrier

Wachten is nog op een 203 mm remschijfje, maar kan tijdelijk nog een oude inpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaronito
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-06 09:16
Iemand die weet welke Crank er best past op een Kona Honzo CR 2020

M9100-1 chainline 52 q factor 162
of
M9120-1 chainline 52 q factor 168
of
M9125-1 chainline 55 q factor 174

alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-06 15:10
SnakeDoc88 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 23:30:
[...]

Ben op vakantie dus kan even geen foto van het losse dopje maken, maar dit duidelijk niet het vernieuwde dopje. Daar zit het schroef je in het midden. Zie mijn eerder post toen ik hem net had vervangen. Overigens netjes opgestuurd gekregen via cubestores, terwijl ik de fiets daar niet had gekocht.

[...]
Beiden bedankt. Dit maakt het communiceren met de winkel een stuk makkelijker! :)

SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

justin-l schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:01:
Weet iemand toevallig hoe de verschillende routes rondom Maastricht er nu bij liggen na alle wateroverlast daar in de regio? Ik ga ergens volgende maand bij een bekende langs in Maastricht, dus ik dacht er gelijk even een weekendje met de mtb van te maken.

Eventuele aanraders voor hotels/B&B's met mogelijkheid voor het stallen van de fiets zijn ook welkom!
https://www.benb-truste.nl/

Check even of de locatie je bevalt. Mooie omgeving vlakbij Gulpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:24
Firestorm schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:24:
[...]

https://www.benb-truste.nl/

Check even of de locatie je bevalt. Mooie omgeving vlakbij Gulpen
Ik ga er naar kijken, thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

Sherlock

No Shit

Kijk wel even van tevoren of de routes al open zijn!

https://www.mtbroutes.nl/...ijven-vooralsnog-gesloten
Let op: Onderstaande routes zijn nog NIET vrijgegeven door de MOZL.
Mechelen, Gulpen, Margraten, Shimano Family Ride, St Geertruid, Valkenburg, Meerssen, Parkstad Heerlen, Vijlen, Sittard-Geleen NK 2019, Maastricht Scharn, Maastricht Riemst, Maastricht D’n Observant, Watersley Sittard Geleen

[ Voor 51% gewijzigd door Sherlock op 29-07-2021 09:00 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
Zo gisteren even langs 12gobiking geweest. In de hoop in ieder geval een beetje uit te kunnen vogelen wat ik nu fijn vind qua maat frame. Ik ben voor de 22" Cube Attention SL 2022 https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl gegaan. Verwachte levertijd wel pas op z'n vroegst 30-11.

Uiteindelijk een kort stukje gefietst op onderstaande fiets in "21. Die kwam qua maat schijnbaar overeen met de 22"van cube.
Voor de geintresseerden https://www.12gobiking.nl/sensa-alura-ltd deze hadden ze op voorraad. Ik vond het voor mijn situatie de meerprijs niet waard.

Ook was er van deze https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2021 nog 1 stuks op voorraad. Maar die kleur vond ik niet mooi.

Afijn, als de fiets binnen is krijg ik een mailtje om te komen proeffietsen. Daarna de definitieve beslissing maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Tricto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:32:
Zo gisteren even langs 12gobiking geweest. In de hoop in ieder geval een beetje uit te kunnen vogelen wat ik nu fijn vind qua maat frame. Ik ben voor de 22" Cube Attention SL 2022 https://www.12gobiking.nl/cube-attention-sl gegaan. Verwachte levertijd wel pas op z'n vroegst 30-11.

Uiteindelijk een kort stukje gefietst op onderstaande fiets in "21. Die kwam qua maat schijnbaar overeen met de 22"van cube.
Voor de geintresseerden https://www.12gobiking.nl/sensa-alura-ltd deze hadden ze op voorraad. Ik vond het voor mijn situatie de meerprijs niet waard.

Ook was er van deze https://www.12gobiking.nl/merida-big-nine-200-2021 nog 1 stuks op voorraad. Maar die kleur vond ik niet mooi.

Afijn, als de fiets binnen is krijg ik een mailtje om te komen proeffietsen. Daarna de definitieve beslissing maken.
Blijf het bijzonder vinden dat veel fabrikanten de XT derrie monteren met een Deore shifter. Ik zou persoonlijk eerder andersom willen hebben, De XT shifter is een stuk beter dan de Deore en bij de derrie merk je het verschil toch een stuk minder snel.

Ik zie weinig verschil in afmontage tussen de Cube en Sensa. Wellicht dat de wielen de meerprijs moeten vertegenwoordigen, maar de Sensa wielen zeggen mij niks. Van de twee zou ik altijd de Cube kiezen. Ben je voor de blauwe kleur gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
drBunhead schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:43:
[...]

Blijf het bijzonder vinden dat veel fabrikanten de XT derrie monteren met een Deore shifter. Ik zou persoonlijk eerder andersom willen hebben, De XT shifter is een stuk beter dan de Deore en bij de derrie merk je het verschil toch een stuk minder snel.

Ik zie weinig verschil in afmontage tussen de Cube en Sensa. Wellicht dat de wielen de meerprijs moeten vertegenwoordigen, maar de Sensa wielen zeggen mij niks. Van de twee zou ik altijd de Cube kiezen. Ben je voor de blauwe kleur gegaan?
Ik ben voor de zwarte gegaan met gele handvatten. Vind zelf de blauwe kleur niet zo mooi.
Qua shifters heb ik toch geen ervaring. Dus weet niet of ik daar al echt iets aan ga missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

ja, helemaal eens, ik denk dat het een soort marketing / gevoels truc is net zoals 799 ipv 800 euro.
Je krijgt toch meer een XT gevoel als er een XT achter derailleur op zit. (en dan bedoel ik niet het gevoel tijdens schakelen :X )
Het is ook het meest in het oog springende onderdeel van de drivetrain.. voor niet kenners het belangrijkste..

maar los van de voorraad, een nieuwe shifter is er zo opgezet en kost je de kop ook niet, dan heb je ineens beide XT :9

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
[...]

Meeste mensen kijken nu eenmaal eerder naar het type derailleur dan naar de shifter. Dan verkoopt een XT beter dan een Deore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Tricto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Ik ben voor de zwarte gegaan met gele handvatten. Vind zelf de blauwe kleur niet zo mooi.
Qua shifters heb ik toch geen ervaring. Dus weet niet of ik daar al echt iets aan ga missen.
Stealth mat doet het in mijn ogen ook goed ja, vond de blauwe wel lekker eruit springen.

XT shifter heeft multi-release en dat heeft de Deore niet, dan kun je in 1 beweging meerdere versnellingen afschakelen.

Maar zoals de andere heren zeggen, is een relatief goedkope upgrade.
Prulleman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:14:
[...]

ja, helemaal eens, ik denk dat het een soort marketing / gevoels truc is net zoals 799 ipv 800 euro.
Je krijgt toch meer een XT gevoel als er een XT achter derailleur op zit. (en dan bedoel ik niet het gevoel tijdens schakelen :X )
Het is ook het meest in het oog springende onderdeel van de drivetrain.. voor niet kenners het belangrijkste..

maar los van de voorraad, een nieuwe shifter is er zo opgezet en kost je de kop ook niet, dan heb je ineens beide XT :9
pjlgt schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:14:
[...]

Meeste mensen kijken nu eenmaal eerder naar het type derailleur dan naar de shifter. Dan verkoopt een XT beter dan een Deore.
Marketing technisch is het inderdaad wel beter om met een XT derrie te pronken en de rest lager niveau dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:01
Alweer een tijdje inactief in dit topic, maar ik heb een vraagje; bij het servicen van het balhoofd, smeren jullie ook tussen het balhoofdlager en waar deze in het frame vastzit? Het leek mij enigszins onhandig gezien er zich dan vuil in kan nestelen wat zich uiteindelijk in de lagers kan nestelen.

Edit: carbon frame*

[ Voor 5% gewijzigd door Anniedrew op 29-07-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Vorige week voor de eerste keer een MTB baan gepakt. Erg tof en wil nu toch graag beginnen met doorpakken.

Als eerste fiets (voor een schandalig laag budget), is dan bijvoorbeeld een MOUNTAINBIKE ST 100 3X7 SPEED MICROSHIFT/SHIMANO GRIJS geschikt? https://www.decathlon.nl/...192872?mc=8400335&c=GRIJS

Ik weet dat het een enorm standaard fiets is zonder bijzonderheden. Maar, zou je met zoiets wel enige tijd vooruit kunnen? of is dit echt een no-go?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Uit de omschrijving haal ik dit...
GEBRUIKSAANWIJZING

Niet geschikt voor XC, All Mountain, Enduro en BMX-en.
En verderop in de FAQ...
Goedendag,
Dat klopt, dit is een asfalt MTB. Wilt u een MTB voor offroad gebruiken, dan kunt u het beste kiezen voor de Rockrider 520 of de Rockrider 540. Vriendelijke groet team Decathlon Leeuwarden
Ik zou dus met een hele grote boog om deze "mtb" heen lopen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Anniedrew schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:59:
Alweer een tijdje inactief in dit topic, maar ik heb een vraagje; bij het servicen van het balhoofd, smeren jullie ook tussen het balhoofdlager en waar deze in het frame vastzit? Het leek mij enigszins onhandig gezien er zich dan vuil in kan nestelen wat zich uiteindelijk in de lagers kan nestelen.

Waar vet zit komt geen water. Ik smeer die zeker wel ja.En als je niet smeert kan er toch nog steeds vuil in komen? Wellicht nog makkelijker ook omdat er dan "ruimte" is.

Zelf gisteren mijn achterremklauw gewisseld. Zat nog een Hope X2 caliper op maar die heb ik nu vervangen voor een E4. Complete E4 rem overgenomen van een forumlid maar was een voorrem en ik moest achter hebben. Dus alleen de remklauw overgezet. Zo heb ik nu alleen nog E4 klauwen en dus maar 1 soort blokken die ik op voorraad hoef te houden. Wisselen en bleeden ging weer erg makkelijk zoals ik van Hope gewend ben. Nu zelfs een complete X2 rem over mocht ik het ooit nodig hebben.
Verder nog mijn stuurpen vervangen door een korter model (50mm -> 35mm) om eens te kijken hoe dat fietst.

Mijn nieuwe Hope remmen voor mijn aankomende build zijn inmiddels ook binnen (levertijd 10 weken), het wachten is nog altijd op het frame (sinds februari), maar zodra die er is kan ik eindelijk opbouwen. Laatste nieuws is dat het waarschijnlijk eind augustus wordt. Hopelijk heeft RCZ dan ook eindelijk mijn DTSwiss vork verstuurd zodat mijn andere fiets niet zonder vork staat.

Wachten duurt lang.....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:13
seadogg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:29:
Vorige week voor de eerste keer een MTB baan gepakt. Erg tof en wil nu toch graag beginnen met doorpakken.

Als eerste fiets (voor een schandalig laag budget), is dan bijvoorbeeld een MOUNTAINBIKE ST 100 3X7 SPEED MICROSHIFT/SHIMANO GRIJS geschikt? https://www.decathlon.nl/...192872?mc=8400335&c=GRIJS

Ik weet dat het een enorm standaard fiets is zonder bijzonderheden. Maar, zou je met zoiets wel enige tijd vooruit kunnen? of is dit echt een no-go?
Nope. Hooguit leuk voor kind dat naar school gaat en stoer wil lijken.

Koop voor dat geld iets leuks 2de hands op marktplaats. Voor dat geld heb je hele leuke 26 inchers op MP staan.

https://www.marktplaats.n.../32/#PriceCentsFrom:25000|PriceCentsTo:35000

[ Voor 14% gewijzigd door maartend op 29-07-2021 11:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Prulleman
Anniedrew schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:59:

(montage) vet gebruik je als barrière voor vuil en water en om te voorkomen dat zaken vast gaan rotten
(dus ook bij je balhoofd lagers!)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 29-07-2021 11:46 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
seadogg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:29:

voor dit geld koop je niks.. ook niet 2ehands (in deze tijd). met wat geluk kan je iets op marktplaats vinden wat wel de moeite waard, maar dan moet je wel rekening houden met extra kosten voor vervangende onderdelen (die op dit moment lastig te krijgen zijn)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seadogg
Duidelijke tips heren, dank! Ik ga toch maar eens marktplaats afstruinen denk ik...Budget is niet zo groot dus dat is sowieso al een hele uitdaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-07 22:30
Tricto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:32:

Knap van je om te wachten tot december terwijl bijv. die Merida op voorraad is :) Dan vind je blauw echt heel lelijk ;)
Ik had dat niet gekund.... zeker niet in de huidige situatie vd markt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
Canard schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Knap van je om te wachten tot december terwijl bijv. die Merida op voorraad is :) Dan vind je blauw echt heel lelijk ;)
Ik had dat niet gekund.... zeker niet in de huidige situatie vd markt. :)
sssttt nu breng je me weer aan het twijfelen. Hoe weerhoud de kwaliteit van de fiets zich tot elkaar?

De cube vs Merida.
Ik zie wel dat de cube een lockout heeft van de vork op het stuur. Al vind ik op het stuur niet echt een noodzaak.

Ga ik een enorm verschil merken tussen 1 x 10 en 1 x 12 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:20

steel123

Cryman9

drBunhead schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:21:
[...]
XT shifter heeft multi-release en dat heeft de Deore niet, dan kun je in 1 beweging meerdere versnellingen afschakelen.

Maar zoals de andere heren zeggen, is een relatief goedkope upgrade.
En met Deore kun je nog steeds 2-3 versnellingen tegelijk naar een lagere versnelling schakelen.
Enkel naar een zwaardere kan maar een versnelling per click. Dus verschil is extreem minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Tricto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:53:
[...]

sssttt nu breng je me weer aan het twijfelen. Hoe weerhoud de kwaliteit van de fiets zich tot elkaar?

De cube vs Merida.
Ik zie wel dat de cube een lockout heeft van de vork op het stuur. Al vind ik op het stuur niet echt een noodzaak.

Zou lekker op die Cube wachten. Die heeft toch wel iets betere onderdelen dan die Merida. En is ook mooier, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
steel123 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:59:
[...]

En met Deore kun je nog steeds 2-3 versnellingen tegelijk naar een lagere versnelling schakelen.
Enkel naar een zwaardere kan maar een versnelling per click. Dus verschil is extreem minimaal.
Ja, maar een XT shifter schakelt een stuk strakker, belangrijkste hierin is wat shimano "Instant Release" noemt, dit betekend dat de klik die je voelt en hoort bij in drukken naar een kleiner kransje ook direct in een actie omgezet wordt. Bij een Deore shifter voel je die klik en wordt er pas geschakeld als je de hendel los laat.

Als je niks gewend bent maakt het wellicht weinig uit, maar als je met een XT shifter hebt gereden en terug moet is het een flinke overgang

quote van @JvS via whatsapp*:
De bulls schakelt wel echt lekkerder
Echt zoveel sneller
Klik en direct klak andere versnelling
(oude bulls met xt m8000 11 speed shifter en derailleur, nieuwe cube met 12 speed m8100 xt derailleur en m6100 deore shifter)

*zonder (voor)kennis over de verschillende shifters en technieken

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 29-07-2021 14:13 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:16
Misschien niet het juiste topic maar zijn er hier ook MTB-ers die een oude MTB omgebouwd hebben tot bv gravelbike of iets anders leuks?
Ik heb nog een oude raleigh 26" mtb staan die niks opleverd qua verkoop dus misschien wel leuk voor een projectje. Ik ben een beetje opzoek naar inspiratie..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:11

Sherlock

No Shit

wokkelz schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:25:
Misschien niet het juiste topic maar zijn er hier ook MTB-ers die een oude MTB omgebouwd hebben tot bv gravelbike of iets anders leuks?
Ik heb nog een oude raleigh 26" mtb staan die niks opleverd qua verkoop dus misschien wel leuk voor een projectje. Ik ben een beetje opzoek naar inspiratie..
Leen hem uit aan @seadogg ;)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Slim idee inderdaad ;)
Ben 190 met 75KG. Weet niet precies of dit gaat passen. Maar, wellicht heb je een foto? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
kan een leuk project zijn, maar.. als je een drop bar wilt gaan gebruiken, dan wordt het al snel prijzig met shifters/remmen/derailleurs, wat allemaal niet compatible is met je mtb spul

en als je je mtb stuur erop laat zitten, dan is het gewoon je mtb met andere banden :/

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Prulleman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:10:
[...]

Ja, maar een XT shifter schakelt een stuk strakker, belangrijkste hierin is wat shimano "Instant Release" noemt, dit betekend dat de klik die je voelt en hoort bij in drukken naar een kleiner kransje ook direct in een actie omgezet wordt. Bij een Deore shifter voel je die klik en wordt er pas geschakeld als je de hendel los laat.

Als je niks gewend bent maakt het wellicht weinig uit, maar als je met een XT shifter hebt gereden en terug moet is het een flinke overgang

quote van @JvS via whatsapp*:

[...]

(oude bulls met xt m8000 11 speed shifter en derailleur, nieuwe cube met 12 speed m8100 xt derailleur en m6100 deore shifter)

*zonder (voor)kennis over de verschillende shifters en technieken
Maar ik heb nog niet de neiging gehad het allemaal te upgraden :). De Cube bevalt nog steeds beter dan de Bulls in totaal, maar hij schakelde idd wel strakker.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:12

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

seadogg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:03:
[...]

Slim idee inderdaad ;)
Ben 190 met 75KG. Weet niet precies of dit gaat passen. Maar, wellicht heb je een foto? :+
Die oude 26" mountainbikes waren toch vaak veel te klein, daarom reed men met 100-130mm stuurpennen.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Oops, verkeerder gequote

[ Voor 97% gewijzigd door maartend op 29-07-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
maartend schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Welke omgeving zoek je en hoe lang ben je ong? Kunnen we helpen,,
Ik ben niet op zoek. @maartend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
Hoe oud is oud?

Ik zit zelf te denken om een single speed te gaan bouwen, lekker minimalistisch, als alternatief voor mijn toerfiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
@seadogg
Waar woon je ongeveer en wat is je lengte. Kunnen we mogelijk helpen op MP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
maartend schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:18:
@seadogg
Waar woon je ongeveer en wat is je lengte. Kunnen we mogelijk helpen op MP
Dank in ieder geval! Tof gebaar.
Eindhoven. 190 bij 75KG.

Kwam nu onderstaand tegen.. dit past in mijn budget.
Heb wel mezelf ingelezen uiteraard maar het is en blijft een marktplaats fiets als eerste aankoop.

https://www.marktplaats.n...3-cm.html?previousPage=lr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
seadogg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Eindhoven. 190 bij 75KG.

Heb wel mezelf ingelezen uiteraard maar het is en blijft een marktplaats fiets als eerste aankoop.

Carbon. Leuk, vetr, heb ik ook. Probleem ; fiest heeft wat roestplekjes op ketting.schijven. Daarmee vraag ik me af hoe goed hij is onderhouden. tevens geeft hij aan dat het carbon her en der wat beschadigd is. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een alu bike of iemand meenemen met een zooi verstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
Tricto schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:53:
[...]

De cube vs Merida.

Als je liever die Cube hebt, moet je dat gewoon doen natuurlijk. Laat je niet van de wijs brengen door mijn beperking ;)

Kwalitatief zijn Cube en Merida gewoon prima.
Lock-out, al dan niet op stuur, zou ik geen waarde aan hechten, zeker niet als je voornamelijk NL routes rijdt.
En aangezien je geen referentiekader hebt, zal 1 x 10 ook prima voldoen, niks mis mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

+ dat 1x10 bij de volgende cassettewissel ook relatief simpel naar 1x11 kan voor een wat groter bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Firestorm schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:38:
+ dat 1x10 bij de volgende cassettewissel ook relatief simpel naar 1x11 kan voor een wat groter bereik.
Hoe dat? Je moet nog steeds casette, ketting, derailleur en shifter vervangen..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:56:
[...]

Hoe dat? Je moet nog steeds casette, ketting, derailleur en shifter vervangen..
Yeppa, maar niet je hub vervangen of je naaf of weet ik veel wat of anderr gedoe aan je wiel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Yeppa, maar niet je hub vervangen of je naaf of weet ik veel wat of anderr gedoe aan je wiel.
Als je wel 12 speed zou willen kan die ook best op een HG spline feeehub met een sram eagle nx casettes of een 12 speed sunrace. Genoeg opties of te mixen etc zonder je body te vervangen.

Maar dan nog nu een 10 speed kopen omdat je dat makkelijk naar 11 speed upgrade is gewoon niet handig, dat kost een hele hoop ineens. (Als je al 11 of 12 hebt kan je eens een keer je shifter upgraden naar xt, of als je derailleur een keer een flinke steen meepakt en vervangen moet worden neem je een stapje hoger. Binnen dezelfde aantal versnellingen kan je rustig upgraden. Ga je van 10 naar 11 of 12 of van 11 naar 12, dan moet je gewoon alles ineens doen.

Niet mijn advies

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ik heb het wellicht te ver gesimplificeerd, @Prulleman heeft uiteraard een goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:16
Canard schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:17:
[...]

Hoe oud is oud?

Ik zit zelf te denken om een single speed te gaan bouwen, lekker minimalistisch, als alternatief voor mijn toerfiets.
Ik gok 15 jaar oud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Prulleman schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:09:
[...]

Als je wel 12 speed zou willen kan de rook best op een HG spline feeehub met een stam eagle nx casettes of een 12 speed sunrace. Genoeg opties of te mixen etc zonder je body te vervangen.

Maar dan nog nu een 10 speed kopen omdat je dat makkelijk naar 11 speed upgrade is gewoon niet handig, dat kost een hele hoop ineens. (Als je al 11 of 12 hebt kan je eens een keer je shifter upgraden naar xt, of als je derailleur een keer een flinke steen meepakt en vervangen moet worden neem je een stapje hoger. Binnen dezelfde aantal versnellingen kan je rustig upgraden. Ga je van 10 naar 11 of 12 of van 11 naar 12, dan moet je gewoon alles ineens doen.

Niet mijn advies
Yep is niet zo ingewikkeld om te doen. Was hier nog geen uurtje werk... Trek van mijn vrouw omgebouwd van 2x9 naar 1x12. De NX cassette paste netjes op de HG hub. Gebruikt:
* Sram NX upgrade kit (derailleur, cassette, shifter en ketting)
* SRAM BB en X01 crank (had wellicht ook gekund zonder crank upgrade, maar had nog een X01 liggen)

Spullen die van de fiets kwamen waren zo verkocht voor goede prijs. Iets met schaarste ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Net bericht van UPS dat er een pakket vanuit Luxemburg onderweg is. Heeft 2 maanden geduld gekost maar mijn nieuwe vork is eindelijk onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

maartend schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:31:
[...]

Carbon. Leuk, vetr, heb ik ook. Probleem ; fiest heeft wat roestplekjes op ketting.schijven. Daarmee vraag ik me af hoe goed hij is onderhouden. tevens geeft hij aan dat het carbon her en der wat beschadigd is. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar een alu bike of iemand meenemen met een zooi verstand
Ik weet niet hoor, op de foto met de ketting ziet deze er netter uit dan mijn ketting. En roestplekken op de schijf heb je er zo afgeremd, of het zit aan de binnenkant waar alle schijven wel roesten. De beschadigingen aan het carbon lijken mij gewoon steenslag. Als de vork goed veert en dempt en de bracketpot zit nog vast in het frame dan lijkt dit me toch best een aardige fiets. Scott is een goed merk, en carbon frames zijn veel eenvoudiger te repareren als alu, mocht er over een paar jaar toch iets fout gaan. Vriend van me had ook zo'n fiets (volgens mij een paar treedjes hoger) en reed er jaren mee, terwijl hij voorheen zijn fietsen zo gesloopt had. Ik zou deze wel aandurven.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
zonoskar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Ik weet niet hoor, op de foto met de ketting ziet deze er netter uit dan mijn ketting. En roestplekken op de schijf heb je er zo afgeremd, of het zit aan de binnenkant waar alle schijven wel roesten. De beschadigingen aan het carbon lijken mij gewoon steenslag. Als de vork goed veert en dempt en de bracketpot zit nog vast in het frame dan lijkt dit me toch best een aardige fiets. Scott is een goed merk, en carbon frames zijn veel eenvoudiger te repareren als alu, mocht er over een paar jaar toch iets fout gaan. Vriend van me had ook zo'n fiets (volgens mij een paar treedjes hoger) en reed er jaren mee, terwijl hij voorheen zijn fietsen zo gesloopt had. Ik zou deze wel aandurven.
Daarom eindigde ik idd ook ; iemand mee nemen met verstand. Pas moi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
seadogg schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Eindhoven. 190 bij 75KG.

Mag ik het veel geld vinden voor een fiets uit (ik denk) 2006, met onderdelen uit die tijd? Heb zelf een 2007 Scale 30 gehad (nieuw gekocht) en vond met name de Cross Rides maar slap en de Juicy's waren ook niet om over naar huis te schrijven. Het was toendertijd wel echt een van de betere carbon frames die te koop waren, in dat opzicht zou het een goede keus zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Joris748 op 30-07-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:03
Goedemiddag,

Had al eerder wat gepost, en ben weer wat verder gekomen....

Op aanraden van de fietsenmaker was het verzoek om de crank eraf te halen omdat hij dacht dat er wellicht vocht tussen was gekomen. Even schoonmaken en weer opnieuw in te vetten en vastzetten zou al wat helpen. Zolang de aandrijving nog soepel loopt dan uiteraard.

Nu heb ik de bout aan de non-drive side eruit, maar hoe krijg ik nu de crank eraf? Beetje geweld, of heb ik een speciale tool nodig oid? Of moet hij er aan de drive-side ook uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6SwoIg6b7Z9inOHqGoCrE0TWyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/shNgSjwzJ6QDNJgmyMBkkngO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjp3Ulhn2CAYQVDsmBcdqQ4bab8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoA5Hm0Kvsx9GnPcbgfm3yz7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HKUo3-EPiCpKfPqpIJ2seC1b24=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOtGw1HNHeDBnmTW8aK498hO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XJOBWPT8XyZHByeFH7tIYciJLs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7yHNHrvMSriOAKmOpGmtQIT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FVyN2ketZHX8lmaGZAdq6mGtoU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5BWXeCrhYq1AwRMa6GqB3rqr.jpg?f=fotoalbum_tile

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Sandrioni schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:11:
Goedemiddag,

Had al eerder wat gepost, en ben weer wat verder gekomen....

Op aanraden van de fietsenmaker was het verzoek om de crank eraf te halen omdat hij dacht dat er wellicht vocht tussen was gekomen. Even schoonmaken en weer opnieuw in te vetten en vastzetten zou al wat helpen. Zolang de aandrijving nog soepel loopt dan uiteraard.

Nu heb ik de bout aan de non-drive side eruit, maar hoe krijg ik nu de crank eraf? Beetje geweld, of heb ik een speciale tool nodig oid? Of moet hij er aan de drive-side ook uit?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
ik ken de crank niet, maar als ik dit filmpje bekijk had je de buitenste ring moeten laten zitten:
YouTube: FSA Comet Crank 1X Conversion
als je dan de bout los draait, daai je de crank er geljk vanaf, zonder die ring draaie je enkel de bout eruit

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
Joris748 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Mag ik het veel geld vinden voor een fiets uit (ik denk) 2006, met onderdelen uit die tijd? Heb zelf een 2007 Scale 30 gehad (nieuw gekocht) en vond met name de Cross Rides maar slap en de Juicy's waren ook niet om over naar huis te schrijven. Het was toendertijd wel echt een van de betere carbon frames die te koop waren, in dat opzicht zou het een goede keus zijn.
Dank voor je reactie! Heb gisteren een bod gedaan van 375. Krijg niet veel informatie gevonden over huidige prijzen, maar zag 2 soort gelijke fietsen rond deze prijs, dus ik wacht rustig af.

Iets met Hollanders en geld ;) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
Prulleman schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:35:
[...]

ik ken de crank niet, maar als ik dit filmpje bekijk had je de buitenste ring moeten laten zitten:
YouTube: FSA Comet Crank 1X Conversion
als je dan de bout los draait, daai je de crank er geljk vanaf, zonder die ring draaie je enkel de bout eruit
Klopt, maar die gast in het filmpje is aan de slag aan de driveside. Daar zit ook die ring. Maar ik wil juist de non drive side crank eraf 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sandrioni schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Klopt, maar die gast in het filmpje is aan de slag aan de driveside. Daar zit ook die ring. Maar ik wil juist de non drive side crank eraf 😐
ik vermoed dat de linker crank vast zit aan de spindle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Vj7JqjWBGK0In6XoCmDJP2K_JU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HgqErB1SmdicR5xs4iwsSTqI.png?f=fotoalbum_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sandrioni schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Vaak is er 1 kant die er af kan en de andere kant zit vast op de as. Dus je draait 1 kant los en dan trek je de ander met as en al uit je BB.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
UPS heeft mij weten te vinden! It is new frame day! 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGMrQV_3t7bol-C6W0r8aH9AMyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cFfVFn6zaRNQSf4B0HkBMGt8.jpg?f=fotoalbum_large

Vork erbij, want de decals moeten natuurlijk wel matchen O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZqbygpMpeM65GibZxWAjutd0w8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Taeuh92RyGfT6FWBWQrLoRrp.jpg?f=fotoalbum_large

Detail shots O+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2oKH2OxqOiCGqVPKvO2YNbGtnDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G3DNZ32OSH75rsaLi9CTVIHB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmIgfWkfv7qvBkM1017upPIXujM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJDUqJM9eM1jDCvDVGhit4vj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20hmOwBy6yUav6FYJimhITSpM_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DZP0hbbiZ2qKGCwXZUlU4Y00.jpg?f=fotoalbum_large

Free merchandise in de doos! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8YLQeGR3Zy863ObJoUgrYjXhs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5n4SoGTCcI8FuuNu7BDWEcKV.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben dikke blij.

Nu het opbouwen nog 8)7, hopen op goed weer volgend weekend en dan naar bikepark Holten voor de maiden voyage 8)

[ Voor 7% gewijzigd door drBunhead op 30-07-2021 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@drBunhead ziet er tof uit!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
zonoskar schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
[...]

Vaak is er 1 kant die er af kan en de andere kant zit vast op de as. Dus je draait 1 kant los en dan trek je de ander met as en al uit je BB.
Makes sense, maar waarom zit er dan überhaupt een bout op aan die kant? Wat heeft dat dan voor zin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 08:10
drBunhead schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:59:
[Afbeelding]

Vork erbij, want de decals moeten natuurlijk wel matchen O-)
[Afbeelding]

Detail shots O+
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Free merchandise in de doos! _/-\o_
[Afbeelding]

Ik ben dikke blij.

Nu het opbouwen nog 8)7, hopen op goed volgend weekend en dan naar bikepark Holten voor de maiden voyage 8)
Prachtig!
Newbie vraag misschien, maar waar zijn die montagepunten rondom de BB voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Cranzai schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:15:
[...]

Prachtig!
Newbie vraag misschien, maar waar zijn die montagepunten rondom de BB voor?
Dat zijn ISG 05 mounts, voor een chain guide danwel bash guard. Of in mijn geval, beide: Reverse Components Transformer.

[ Voor 20% gewijzigd door drBunhead op 30-07-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Gaaf hoor @drBunhead benieuwd naar de opbouw. Bikepark Holten is ook altijd mooi om de boel te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:59:

…………

Ik ben dikke blij.

Nu het opbouwen nog 8)7, hopen op goed weer volgend weekend en dan naar bikepark Holten voor de maiden voyage 8)
Dat wordt zo te zien mooi cross monster d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 02-07 20:44
Dit is iets voor Vraag & Aanbod overig

[ Voor 83% gewijzigd door Outerspace op 31-07-2021 02:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Klitse schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:29:
Gaaf hoor @drBunhead benieuwd naar de opbouw. Bikepark Holten is ook altijd mooi om de boel te proberen.
Vind het een super plek. Optimale speeltuin voor MTBers. Enige wat ik nog mis is een langere lijn met kombochten waar je lekker flow op kunt pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:03

vrotogel

leest vooral mee

Ik kan beamen dat de prijs aan de hoge kant is. Zelfs nieuw zou ik dat er niet voor betalen :D (wellicht je minimumprijs als de fiets nieuw zou zijn) Ik fiets nog wel even door op mijn LTD SL die ik voor je minimumprijs heb gekocht tweedehands....

/Edit oke luchtvering + 150

[ Voor 23% gewijzigd door Outerspace op 31-07-2021 02:08 . Reden: Quote aangepast ]

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
  • Laatst online: 02-07 20:44
vrotogel schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:01:
[...]

Ik kan beamen dat de prijs aan de hoge kant is. Zelfs nieuw zou ik dat er niet voor betalen :D (wellicht je minimumprijs als de fiets nieuw zou zijn) Ik fiets nog wel even door op mijn LTD SL die ik voor je minimumprijs heb gekocht tweedehands....
toen jij die twee jaar terug kocht was er geen schaarste gok ik ;)
alles is te bespreken maar ik heb em liever een weekje te duur staan dan dat ie voor een habbekrats de deur uit gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:03

vrotogel

leest vooral mee

Maegrim schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:07:
[...]

toen jij die twee jaar terug kocht was er geen schaarste gok ik ;)
alles is te bespreken maar ik heb em liever een weekje te duur staan dan dat ie voor een habbekrats de deur uit gaat
Dat klopt, toen was de fiets ook 2 jaar jonger :) Maar zag een luchtgeveerde vork, dat maakt de deal iets minder slecht :)

Life 's hard and then you die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:55:
[...]

Vind het een super plek. Optimale speeltuin voor MTBers. Enige wat ik nog mis is een langere lijn met kombochten waar je lekker flow op kunt pakken.
Ja Helaas hebben ze daar niet echt de ruimte voor. Maar bij t Rutbeek liggen er wel een paar. En in de afdaling van de groene route Nijverdal bijv.

Kom zelf ook regelmatig in Holten. Blijft een topplek.

[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 30-07-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Klitse schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:46:
[...]

Ja Helaas hebben ze daar niet echt de ruimte voor. Maar bij t Rutbeek liggen er wel een paar. En in de afdaling van de groene route Nijverdal bijv.

Kom zelf ook regelmatig in Holten. Blijft een topplek.
Daar bij Nijverdal moet ook nog ergens gedoogd trailparkje liggen, heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Rutbeek heeft 1 mooie afdaling van de skiheuvel af. Laat dat toevallig de "thuisroute" zijn :P Jammer dat het allemaal zo kort is. Mis de tijd in Squamish toch echt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:55:
[...]

Daar bij Nijverdal moet ook nog ergens gedoogd trailparkje liggen, heb ik helaas nog niet kunnen vinden.

Rutbeek heeft 1 mooie afdaling van de skiheuvel af. Laat dat toevallig de "thuisroute" zijn :P Jammer dat het allemaal zo kort is. Mis de tijd in Squamish toch echt wel.
Die weet ik wel te vinden. Pak ik regelmatig mee als ik een rondje doe, of zelfs een middagje spelen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 08:26
Lees net dat woensdag een MTB'er zwaar gewond is geraakt op de route van Dorst. Weet iemand hier iets meer over?

https://www.omroepbrabant...a-val-in-bossen-van-dorst

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maximus1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 12:46
Strider schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:31:
Lees net dat woensdag een MTB'er zwaar gewond is geraakt op de route van Dorst. Weet iemand hier iets meer over?

Yep, fietste er langs op het moment dat er om hulp werd gebeld door 2 MTB'ers of kompanen. Hij was gevallen bij de grote drop waar je lelijk kan vallen. Hopelijk gaat het goed met hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:27

Kluus

Gang is alles

Sandrioni schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:12:
[...]

Makes sense, maar waarom zit er dan überhaupt een bout op aan die kant? Wat heeft dat dan voor zin?
Ik ken deze ook niet maar zou het niet kunnen dat beide cranks er op dezelfde manier af kunnen? Op beide kanten lijkt dezelfde bevestiging te zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-07 16:14

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

maximus1 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 11:28:
[...]

Yep, fietste er langs op het moment dat er om hulp werd gebeld door 2 MTB'ers of kompanen. Hij was gevallen bij de grote drop waar je lelijk kan vallen. Hopelijk gaat het goed met hem.
Strider schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:31:

Lag toevallig bij mijn vrouw in het ziekenhuis.
Had een gebroken schouder, een klaplong en een paar gekneusde ribben. Lukt me behoorlijk pijnlijk dus. Is inmiddels weer naar huis.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 08:26
magic_nl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:33:
[...]

[...]

Had een gebroken schouder, een klaplong en een paar gekneusde ribben. Lukt me behoorlijk pijnlijk dus. Is inmiddels weer naar huis.
Tjeemig wel hard gegaan dan.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

magic_nl schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 13:33:
[...]

[...]

Dat is beste smakker geweest gezien de verwondingen. Hoop op spoedig herstel.

Afgelopen jaar nodige flinke smakkers zien gebeuren. Zelf mag ik afkloppen één keer gevallen door eigen domme actie voorrem in knijpen in bocht met wortels op steile afdaling (dom), maar op paar blauwe plek en schrammetjes na verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja.. een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je dat ziet dat vdp er zonder kleerscheuren vanaf komt, dan zit er een hoop pech/geluk bij, maar ook kunnen vallen. vdP maakt en mooie rol, waar de meeste gewoon als een zak aardappelen op de grond zouden smakken.

De drop waar dit was stelt erg weinig voor.. je kan em rollen (ook zonder plankje.. :X). Maar je stuur net een fractie scheef bij de landing, met je voet van de trapper en de controle kwijt, een aarzeling en te weinig snelheid/teveel voorrem en het is gebeurd.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Zo, een dag wezen prutsen en pielen. Fiets is al een heel end, maar nog verre van af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0laH6AHr812bVwRqsndbu0wVwi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MtVC2CIcspsQTQkKRvRClO6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGhyjw9uFqrqpwygySo_94nlE54=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xksvhWDLSEOt6J50aJ5UrLDx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2jDl1reIzcVBcCm4dkDaIXwlhk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXaJCk94NrLWcq8A4OBYlQ3B.jpg?f=fotoalbum_large

Todo (including but perhaps not all):

Kabels inkorten,
Dropperkabel aansluiten,
Zadel monteren,
Cockpit afstellen

Onderweg een hoop geleerd, vooral ook gemerkt dat geduld een schone zaak is bij het opbouwen (en dat RideWrap een nachtmerrie is om aan te brengen, zit verreweg de meeste tijd in).

Helaas ook mijn OneUp threadless carrier de soep in geholpen. Had net niet genoeg ruimte overgelaten onder de laatste spacer om de hele headset aan te kunnen trekken. Ik de maar aandraaien en verder aandraaien...toen zei de carrier "pang" en gaf hij het op. 8)7 |:(. Voor nu een standaard starnut erin geramd en dan tzt als de nieuwe carrier er is, dan poging twee. Met beleid... Voorrem is ook een tijdelijke, de 203mm Magura MDR-P is nergens op voorraad. De Rimpact inserts zijn ook nog onderweg, dus die monteer ik nog een andere keer.

Vind wel dat de cranks behoorlijk stroef draaien. Iemand een idee waardoor dit zou kunnen?
Pagina: 1 ... 150 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic