Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 151 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Nieuw bottom bracket neem ik aan? Dat loopt altijd wat stroever in het begin. Maar als het echt stroef voelt; crankkapje te strak aangedraaid wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Alles is helemaal nieuw inderdaad, gokte dat het daar ook wel mee te maken zou hebben. Maar eens aankijken dan en anders wat losser maken, ging ervan uit dat 40nm niet snel bereikt zou worden met een gewone inbussleutel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
drBunhead schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 21:48:
Alles is helemaal nieuw inderdaad, gokte dat het daar ook wel mee te maken zou hebben. Maar eens aankijken dan en anders wat losser maken, ging ervan uit dat 40nm niet snel bereikt zou worden met een gewone inbussleutel.
Ik bedoel ook niet de crank zelf. Die moet gewoon goed vast zitten (40nm is behoorlijk strak). Maar soms zit er nog een ander, meestal plastic, kapje op. Zoiets: Afbeeldingslocatie: https://www.jensonusa.com/globalassets/product-images---all-assets/shimano/cr274z00----------shim.jpg.
En die moet gewoon handvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Zal morgen eens op onderzoek, maar een dergelijk kapje heb ik niet gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 11:44

fdees

Trust me I'm an Engineer

Je moet even de handleiding van het crankstel bekijken. Want je hebt 2 zaken.

1ste de cranks vast aan de as, wat die 40 Nm zou zijn (dit is maar 4 kg op 1 meter).

2de is de voorspanning van het crankstel op de bottombracket. Dit vangt de zijwaarts spelling op, maar wanneer je deze te strak zet geeft het extra druk op de lagers waardoor deze stroever draaien.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De dag gestart met een rondje bikepark en route Mook. Zat om 6u op de fiets. Bij terug komst bij het Bikepark stond de eerste auto er en onderweg naar huis zag ik meerdere mtb-ers onderweg naar de routes. Denk dat de meeste voor het vandaag begint te regenen een rondje willen trappen. ;-)

Was heerlijk rustig rondje en blijft altijd leuk om reetjes tegen te komen etc.

[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2021 11:15 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:10
Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens op een mountainbike gezeten. Samen met een vriend zijn redelijk “thuisrondje” Westenschouwen gedaan. Fietsje gehuurd voor een dag, trek x-caliber 8 met 1x12 sram groep. Schakelde en rolde prima.

Leuk dagje gehad en prima vermaakt. Kreeg na het eerste rondje wat handigheid in het klimmen en ging wat beter door het mulle zand heen. Het ging niet hard maar wel heel gaaf om te doen.

Toch maar eens kijken om mijn eigen mtb weer rollend te maken. Dit smaakt naar meer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKCUPPG-eRgI6JyMAuR42YibdPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OIVNXa2xWzTPL19Pn2ESoUE4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LpJC5N3EoF9KnH4C_25i95Sifw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mx4j7CZPV9BEB2IJvmrr82zP.jpg?f=fotoalbum_large

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Stufferdt Hoeft ook niet altijd hard. Plezier hebben is belangrijkste. d:)b De gene die haast hebben wachten dan maar even O-) En zo te lezen en te zien aan de foto’s genoeg plezier gehad tijdens fietsen en erna ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2021 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Daan_ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:04:
@Stufferdt Hoeft ook niet altijd hard. Plezier hebben is belangrijkste. d:)b De gene die haast hebben wachten dan maar even O-) En zo te lezen en te zien aan de foto’s genoeg plezier gehad tijdens fietsen en erna ;-)
Is ook zo! Maar met bijna 6k aan wegkilometers dit jaar was dit wel even wennen: hoge intensiteit (max hartslag dit jaar gehaald gisteren, zelfs hoger dan bij m’n inspanningstest bij de sportarts…) en na 3 rondjes met eke keer pauze tussen elk rondje toch ”moe en voldaan” weer naar de auto. Dat is even omdenken. Maar begin wel te snappen waarom dit topic zo populair is. Vond de klimmetjes en kombochtjes echt heel leuk. En iedereen die je voorbij kwam sjeezen wachte tot het juiste moment en zei dankjewel, dus prima sfeertje ook.

En gebakje bij bakkerij Sonnemans kan ik zeker aanraden. Heerlijk gebak, leuk zaakje met hele vriendelijke mensen en bekend in binnen en buitenland!

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:23
Stufferdt schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:22:
[...]

Is ook zo! Maar met bijna 6k aan wegkilometers dit jaar was dit wel even wennen: hoge intensiteit (max hartslag dit jaar gehaald gisteren, zelfs hoger dan bij m’n inspanningstest bij de sportarts…) en na 3 rondjes met eke keer pauze tussen elk rondje toch ”moe en voldaan” weer naar de auto. Dat is even omdenken. Maar begin wel te snappen waarom dit topic zo populair is. Vond de klimmetjes en kombochtjes echt heel leuk. En iedereen die je voorbij kwam sjeezen wachte tot het juiste moment en zei dankjewel, dus prima sfeertje ook.

En gebakje bij bakkerij Sonnemans kan ik zeker aanraden. Heerlijk gebak, leuk zaakje met hele vriendelijke mensen en bekend in binnen en buitenland!
Lekker genieten en Westenschouwen is een heerlijk, maar intensief rondje, Het zal idd zwaar geweest zijn om weer mee te beginnen en zeker goed om je hartslag op te voeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Stufferdt schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:00:
Gisteren voor het eerst in 3 jaar weer eens op een mountainbike gezeten. Samen met een vriend zijn redelijk “thuisrondje” Westenschouwen gedaan. Fietsje gehuurd voor een dag, trek x-caliber 8 met 1x12 sram groep. Schakelde en rolde prima.

Leuk dagje gehad en prima vermaakt. Kreeg na het eerste rondje wat handigheid in het klimmen en ging wat beter door het mulle zand heen. Het ging niet hard maar wel heel gaaf om te doen.

Toch maar eens kijken om mijn eigen mtb weer rollend te maken. Dit smaakt naar meer :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Westenschouwen is inderdaad een erg toffe baan en als je geluk hebt kom je onderweg nog wilde dieren tegen. Probeerde er eerst iedere maand wel eens te komen maar is helaas nu alweer even geleden. Misschien komende week weer eens kijken. (y)

Zodra je de baan een beetje kent en hoe die er op dat moment bij ligt zijn de klimmetjes wel te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:26
Daan_ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:04:
@Stufferdt Hoeft ook niet altijd hard. Plezier hebben is belangrijkste. d:)b
Dat dus. Met mijn bijna 60 jaar heb ik al lang de snelheid niet meer. Laat mij maar lekker een dagje fietsen, graag in Duitse heuvels, hoewel Luxemburg ook leuk is. Langere eindes, heerlijk. Trek die korte felle beklimmingen niet meer zo goed.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 01-08-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandrioni
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:19
Kluus schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Ik ken deze ook niet maar zou het niet kunnen dat beide cranks er op dezelfde manier af kunnen? Op beide kanten lijkt dezelfde bevestiging te zitten.
https://shop.fullspeedahe...627-1259025874.1627654430

Nee, op de drive side een self extracting crank, maar de nds dus niet. Is het dan een kwestie van wat hameren op de nds met een houten hamer als die bout eruit is?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
jan390 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Lekker genieten en Westenschouwen is een heerlijk, maar intensief rondje, Het zal idd zwaar geweest zijn om weer mee te beginnen en zeker goed om je hartslag op te voeren :)
Waande me bijna in het buitenland. Conditioneel kon ik m’n maat prima volgen, wou alleen teveel op kracht omhoog en dan is mul zand en een klim voor mijn gevoel verticaal omhoog geen goede combinatie😂 tweede rondje had ik er veel meer gevoel bij en toen merkte ik wat je met strakker sturen kan doen. Kon stukken prima volgen zonder bij te trappen.

Meteen mijn eigen mtb maar eens uut de schuur getrokken bij m’n ouders. Staat al even stil maar op wat zachte bandjes na lijkt alles nog prima te functioneren. Model lijkt een [url https://www.merida.nl/mountainbike/big-seven-500/2014] Merida big seven tfs 500 /[/url], ooit eens tweedehands op de kop getikt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mrLr5d0HoZhRo4OUUX0FEANMbwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3ZHfK9gHKc3KK5YBnqcWyuV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21:40
fdees schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:19:

1ste de cranks vast aan de as, wat die 40 Nm zou zijn (dit is maar 4 kg op 1 meter).

2de is de voorspanning van het crankstel op de bottombracket. Dit vangt de zijwaarts spelling op, maar wanneer je deze te strak zet geeft het extra druk op de lagers waardoor deze stroever draaien.
"(dit is 'maar' 4 kg op 1 meter)."

Dat is dus 40kg op 10cm(~lengte inbussleutel) Dan moet je 'm toch wel serieus vastperen

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Stufferdt schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 12:29:
[...]

Waande me bijna in het buitenland. Conditioneel kon ik m’n maat prima volgen, wou alleen teveel op kracht omhoog en dan is mul zand en een klim voor mijn gevoel verticaal omhoog geen goede combinatie😂 tweede rondje had ik er veel meer gevoel bij en toen merkte ik wat je met strakker sturen kan doen. Kon stukken prima volgen zonder bij te trappen.

Meteen mijn eigen mtb maar eens uut de schuur getrokken bij m’n ouders. Staat al even stil maar op wat zachte bandjes na lijkt alles nog prima te functioneren. Model lijkt een [url https://www.merida.nl/mountainbike/big-seven-500/2014] Merida big seven tfs 500 /[/url], ooit eens tweedehands op de kop getikt :)

[Afbeelding]
Jammer dat de huurfiets geen dropper had, denk dat je dat wel bevalt. Overigens prima fiets hoor, menigeen heeft voor een vergelijkbare fiets veel te veel geld neergelegd op marktplaats in de corona hype.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
fdees schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:19:

Ik zal er nog eens induiken, maar volgens mij heb ik nergens iets zien staan over punt 2. Alleen een self-extracting bolt aan de drive side die met 40nm aangedraaid moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:07
GoldenSample schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:25:
[...]

Jammer dat de huurfiets geen dropper had, denk dat je dat wel bevalt. Overigens prima fiets hoor, menigeen heeft voor een vergelijkbare fiets veel te veel geld neergelegd op marktplaats in de corona hype.
Tja, je kan niet van een fiets met standaard verwachten dat er een dropper opzit. Er zit al 1 luxe product op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-06 11:44

fdees

Trust me I'm an Engineer

Jampot007 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:23:
[...]

"(dit is 'maar' 4 kg op 1 meter)."

Dat is dus 40kg op 10cm(~lengte inbussleutel) Dan moet je 'm toch wel serieus vastperen
Volgens mij is het vaak een 8 mm en ik hoop voor je dat deze langer is dan 10 cm, of je moet om eens er anders insteken ;) . Heb wel een simpele momentsleutel en deze is +/- 40 cm tot de grip. waardoor je 16 kg zit. Ik durf 100% zeker te zeggen dat 99,9999999999% van de mensen niet weten hoeveel kracht ze moeten zetten met een sleutel om hem niet te vast te draaien. Vaak met alu-delen beschadig je hier de draad mee of creëer je plastische vervorming.

Dit zal niet zo snel bij een crankstel zijn, maar wel bij een stem, remmen enzovoort.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Stem, remmen en klein spul doe ik altijd net aan handvast en dan de moment sleutel erbij.

Crankset was een 10mm inbussleutel, die heb ik niet voor de moment sleutel (plus die gaat maar tot 24nm). Daarom gewoon strak met het handje gedaan.

Eigenlijk geen tijd vandaag, maar kon het niet laten. Dropperpost verbonden met de remote en zadel op zijn plek.
Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21054560/p5pb21054560.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21054559/p5pb21054559.jpg

Nu nog te doen:
- Remkabels inkorten
- Dropper meer lucht in, gaat langzaam omhoog
- Afstellen van de cockpit
- SAG vork
- Test rit

[ Voor 47% gewijzigd door drBunhead op 02-08-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:29
Deze week voor het eerst in zes weken helaas niet gegaan. Door de vaccinatie veel last van spierpijn en door anders slapen door die spierpijn ook rugpijn vandaag. Ik heb deze week geïnvesteerd in veiligheid en een Bell 4Forty helm met MIPS gekocht. Voor die paar tientjes die zo'n helm met MIPS extra kost, ga ik het niet laten. Aankomende week wordt de Rockshox Reba Dual Air voorvork van mijn Specialized voorzien van de jaarlijkse service. Dan ga ik meteen met een goede bekende van mij die mijn fiets onderhoudt kijken naar wat er nodig is voor de 1X12 GX Eagle met NX Eagle cassette upgrade.

Voor nu rijdt de groep nog prima m.u.v. 1 dingetje. Ik hoor een tikkend geluid uit de achterkant van de aandrijving komen als mijn voorderailleur (2X10 setup) op het buitenblad staat en de achterderailleur op de vijfde of zesde versnelling staat. De frequentie van de tik gaat hierbij mee met de snelheid, waarmee getrapt wordt.

Nog een vraagje dan: Mijn vader wil als de beschikbaarheid beter wordt zijn Giant Talon gaan vervangen door een nieuwere mtb met een betere groepset en luchtvork. Ik heb zelf altijd met Rockshox gereden en ik hoor altijd dat Rockshox-vorken makkelijker zelf te servicen zijn dan Fox-vorken. Is dit een reden om specifiek voor een mtb te gaan met een Rockshox-vork of is het verschil in het zelf kunnen doen van de jaarlijkse service niet dermate groot om een fiets met een Fox-vork te laten staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-06 19:22
Nee, zeker geen reden om een MTB met een Fox vork te laten staan. Dan ben je echt spijkers op laag water aan het zoeken als dat de afwegingen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@daanb14 Fox vorken en dempers zijn ook goed zelf te doen. Staan aardig wat tutorials op YouTube. Zelf besteed ik het servicen uit van mijn Rockshox en Fox vork en Fox demper.

Vandaag 2022 Fox 34 130mm factory en een Fox float DPS factory besteld voor de Neuron. Levertijd ergens in augustus. Fox performance elite vork en damper die van de fiets komen krijg andere bestemming.

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2021 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Pure interesse, maar wat is de reden voor die upgrade? Enige verschil tussen Performance Elite en Factory is toch de Kashima-coating?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je vork uit zelfde bouw jaar dan is het enkel de coating. Huidige vork en demper is bouwjaar 2020 en wat besteld is 2022. Daar zit ook iets verschil in. Maar niet zo groot dat dit een enorme upgrade is.

En geen reden voor aanschaf/upgrade. Gewoon omdat het kan. En als ik een fully frame (neuron) in M kan vinden dan komt het daar op anders op MP ;-)

[ Voor 42% gewijzigd door Daan_ op 01-08-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ik heb net de tutorial over de vorken van Fox en Rock Shox gekeken bij GMBN. Ziet er totaal niet moeilijker uit. Niks om mij druk over te maken. @Daan_ Een Performance Elite vork met Kashima coating is echt super dik!

In ieder geval heb ik wel al uit de praktijk geleerd om nooit meer een mountainbike te kopen met beschadigde stanchions. Ik heb met de mijne geluk dat het beperkt is tot minimaal luchtverlies en heel af en toe iets meer bij moeten pompen, maar het kan ook een stuk desastreuzer zijn natuurlijk. Wat zijn trouwens goede plekken om eventueel goede tweedehands vorken te kunnen krijgen? Misschien dat ik een keer de Dual Air Reba wil vervangen door een nieuwere Single Air Reba.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Losse vorken worden niet heel veel verkocht tweedehands. Meestal koop je andermans ellende. Beste kans is om MTB-forum in de gaten te houden, daar komt nog wel eens wat voorbij. En bij de RCZ hebben zo nu en dan een restpartij goedkoop in de sale.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Daan_ schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:07:
De dag gestart met een rondje bikepark en route Mook. Zat om 6u op de fiets. Bij terug komst bij het Bikepark stond de eerste auto er en onderweg naar huis zag ik meerdere mtb-ers onderweg naar de routes. Denk dat de meeste voor het vandaag begint te regenen een rondje willen trappen. ;-)

Was heerlijk rustig rondje en blijft altijd leuk om reetjes tegen te komen etc.
Ik heb de route Nijmegen en Groesbeek gedaan vanmorgen (rond 09.30 uur vertrokken vanaf de zweefvlieg club en daar ook nog een lekkere tosti op naar afloop). Toen wij rond 09.30 uur op de parkeerplaats aankwamen vond ik het niet zo druk als verwacht. Misschien dachten mensen dat het eerder ging regenen?

Was een heerlijk stukje fietsen maar de op afdaling ná de traumatrail lag een flinke tak/boom midden op het pad..

Edit: Mook en Groesbeek had ik tijdje geleden voor het eerst gedaan en nu dus Nijmegen. Vond ik ook een hele fijne route met leuke en technische klimmetjes en afdalingen _/-\o_

Conditie technisch nu ook wat beter de klimmetjes aangevallen naar mijn idee :)

[ Voor 12% gewijzigd door D-Ed op 01-08-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Sjoewe schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:42:
Losse vorken worden niet heel veel verkocht tweedehands. Meestal koop je andermans ellende. Beste kans is om MTB-forum in de gaten te houden, daar komt nog wel eens wat voorbij. En bij de RCZ hebben zo nu en dan een restpartij goedkoop in de sale.
Dan zal ik dat goed in de gaten moeten houden. Alleen wordt het denk ik een geklooi om een QR-wiel in zo'n nieuwe steekas-vork te gaan krijgen. Misschien kan ik dan beter met deze fiets blijven rijden tot na mijn studie om vervolgens te sparen voor een nieuwe die voldoet aan de huidige standaarden m.b.t. geometrie, mounting van de wielen, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:42:
Meer instap vorken zoals een Fox Rhythm die van een (vrijwel) nieuwe fiets komen kom je nog wel eens tegen, imho prima vorken die je soms voor een prima prijs kan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ik zie dat Fox nog aardig wat recente modellen met 9mm QR-mounting heeft. Past hier een standaard QR5-voorwiel in? Dan zou het nog wel te overwegen zijn om de vork van een upgrade te voorzien. Dan zou ik de Specialized Stumpjumper uit 2011 die ik heb naar een moderne standaard kunnen brengen. Dan heb ik voor de komende tijd een goede fiets met een betrouwbare vork en een goede groepset en kan ik na het afstuderen gaan sparen voor een fully. Deze vork van Fox lijkt namelijk te passen.

[ Voor 27% gewijzigd door daanb14 op 02-08-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
daanb14 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:09:
Ik zie dat Fox nog aardig wat recente modellen met 9mm QR-mounting heeft. Past hier een standaard QR5-voorwiel in? Dan zou het nog wel te overwegen zijn om de vork van een upgrade te voorzien. Dan zou ik de Specialized Stumpjumper uit 2011 die ik heb naar een moderne standaard kunnen brengen. Dan heb ik voor de komende tijd een goede fiets met een betrouwbare vork en een goede groepset en kan ik na het afstuderen gaan sparen voor een fully. Deze vork van Fox lijkt namelijk te passen.
Voor zover mij bekend is dat gewoon hetzelfde, ik heb even gezocht naar bevestiging, maar dan kom je vooral een hoop uitzonderingen op de standaarden tegen, maar hier staat het volgens mij nog het best omschreven:
https://handgespaakt.nl/as-mogelijkheden/
9mm QR:
A traditional front hub uses a 9mm diameter hollow axle with a 5mm diameter quick release skewer. Forks that accept this type of hub are called “open dropout.” The axle is part of the hub The axle slots into the fork dropout from the bottom and the quick release is used to clamp it in place. Spacing is 100mm. For some hubs it is possible to replace the QR with a 9 mm Trough Bolt (TB). This makes a much stiffer connection between fork and wheel. You only need to replace the endcaps of the hub for 9 mm endcaps instead the 5 mm QR endcaps.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@daanb14 nog wel een toevoeging, de vork in je link heeft een rechte steerer tube, en na een snelle zoek tocht op je frame lijkt die eerder een tapered headtube te hebben (dus breder van onder dan van boven).

Er zijn wel wel trucjes om dit met externe lagers op te lossen, maar het maakt het allemaal weer een stukje lastiger..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
Die is zeker tapered. Aan de onderkant is ie een heel stuk dikker. Ik ga denk ik ook op de andere mountainbikefora in Nederland kijken voor bijvoorbeeld een haast nieuwe Fox 32 Performance of Rhytm. Rock Shox wordt lastig, want alle nieuwe Reba's hebben een Maxle Through-axle. De huidige Reba begint langzaam maar zeker meer te lekken, dus ik denk dat het een kwestie wordt van die vork oprijden en in de tussentijd zoeken naar een betaalbare nieuwe of jong gebruikte. De kosten van de crown vervangen zijn dat echt niet waard op zo'n oude vork.

Edit: En natuurlijk is het QR-model 32 niet te vind bij Fox voor een tapered headtube |:(

[ Voor 7% gewijzigd door daanb14 op 02-08-2021 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Als je echt erop gebrand bent om deze fiets weer naar het heden te brengen, dan zou ik een gaan upgraden met een route voor ogen. Zodat ook latere upgrades iets bijdragen aan het geheel. Anders heeft het op de langere termijn niet zoveel zin.

Ik weet niet of je een heel bijzondere wielset hebt, maar ik denk dat het verstandiger is om nu gelijk een vork te kiezen met een courante as-standaard zoals 12/100mm of 12/110mm en dan een nieuw voorwiel te kopen, of een nieuwe naaf te laten spaken op de huidige velg. Misschien is het zelfs nog mogelijk om je huidige naaf om te bouwen met andere endcaps. Dan heb je dan nu veel meer keuze bij de vork, en als je nog een keer een nieuwe wielset wilt heb je ook weer wat te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sjoewe schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:10:
Als je echt erop gebrand bent om deze fiets weer naar het heden te brengen, dan zou ik een gaan upgraden met een route voor ogen. Zodat ook latere upgrades iets bijdragen aan het geheel. Anders heeft het op de langere termijn niet zoveel zin.

Ik weet niet of je een heel bijzondere wielset hebt, maar ik denk dat het verstandiger is om nu gelijk een vork te kiezen met een courante as-standaard zoals 12/100mm of 12/110mm en dan een nieuw voorwiel te kopen, of een nieuwe naaf te laten spaken op de huidige velg. Misschien is het zelfs nog mogelijk om je huidige naaf om te bouwen met andere endcaps. Dan heb je dan nu veel meer keuze bij de vork, en als je nog een keer een nieuwe wielset wilt heb je ook weer wat te kiezen.
ja,@daanb14 en dan moet je dus in het hele pad ook rekening houden met het feit dat je met een nieuwe wielset ook achter met QR en non boost blijft zitten, en je dus bij een modern nieuw frame je achter as moet ombouwen, op zijn minst van qr naar steekas (wat bij een hope of DT naaf vrij makkelijk gaat), maar waarschijnlijk ook naar boost (wat ook wel mogelijk is met adapters, maar dan heb je nog steeds geen echt boost wiel, je spaken maken namelijk nog steeds dezelfde hoek).

Als je even een volledig pad uitstippelt, dan moet je dus ook bedenken welke zaken je die je nu upgrade wel of niet of ten koste van wat (zowel in geld als performance) mee kunnen naar een nieuwe fiets/frame.

Uiteindeljk is upgraden van een 10 jaar oude fiets meestal niet te meest efficiente keuze, maar mogelijk kan het nog steeds de juiste keuze zijn om met beperkte en gespreide kosten de komende jaren lekker te kunnen fietsen (en lekker te kunnen klussen :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Het is een lastige keuze inderdaad. Aan de ene kant is het een lekkere fiets om op te fietsen en vind ik het ook weer zonde om het ding bij het oud vuil te zetten, maar aan de andere kant maakt het kiezen van een nieuwere fiets over een jaar het een stuk makkelijker i.v.m. zaken als wielen, boost en centerlock. Op dit moment verliest de vork zo ongeveer 10 psi of 0,75 bar na twee keer route Mook (~36 kilometer totaal) op de negatieve zijde. Misschien is pappen en nathouden nu een betere optie en vervolgens lekker doorsparen voor een nieuwe of jonge Specialized Epyc of Canyon Lux.

De wielset is ook niet heel extreem bijzonder. Bestaat uit Roval Control Trail SL velgen met Novatec naven. Het frame is een QR-frame, dus het achterwiel zal dan Quick Release blijven. Al met al hoop ik vooral gewoon dat de vork het nog een jaartje kan houden en is het dan tijd om voor wat beters te kijken.

[ Voor 20% gewijzigd door daanb14 op 02-08-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-06 20:39
Kan je de vork/fiets niet even bij Bike Suspension langsbrengen ? Wie weet is het voor 100 euro opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
als je over een jaar genoeg bij elkaar zou hebben voor een complete upgrade, dan is het zeker nog wel een investering in onderhoud van de vork waard. Dan kan je mooi de rest in je zak houden voor een nieuwe fiets, dan heb je die uiteindelijk sneller of met een groter budget.

Als er nu langzaam aan zaken beginnen af te takelen, en je kan het komende jaar niet rond komen met je huidige drivetrain, banden, lagers en je remmen beginnnen kuren te vertonen.. dan wordt het echt ingewikkeld (drivetrain en banden is natuurlijk niet van toepassing als je bv zoveel km maakt dat die altijd in 1 jaar op zijn)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Prulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:00:
als je over een jaar genoeg bij elkaar zou hebben voor een complete upgrade, dan is het zeker nog wel een investering in onderhoud van de vork waard. Dan kan je mooi de rest in je zak houden voor een nieuwe fiets, dan heb je die uiteindelijk sneller of met een groter budget.

Als er nu langzaam aan zaken beginnen af te takelen, en je kan het komende jaar niet rond komen met je huidige drivetrain, banden, lagers en je remmen beginnnen kuren te vertonen.. dan wordt het echt ingewikkeld (drivetrain en banden is natuurlijk niet van toepassing als je bv zoveel km maakt dat die altijd in 1 jaar op zijn)
Drivetrain gaat er toch wel een keer aankomen natuurlijk. De remmen helaas ook. Als ik eenmaal ga werken na mijn studie, is een nieuwe, goede fiets die dan ook fatsoenlijke afmontage m.b.t. wielen, spaken, naven en remmen heeft, snel bereikbaar. Ik ga denk ik mooi deze fiets nog goed houden voor dit jaar. Mocht ik de drivetrain echt helemaal zat worden, dan ga ik misschien nog voor NX Eagle om de kosten te drukken (BB is gelukkig PF30) en dan komen we er wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
GrooV schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:54:
Kan je de vork/fiets niet even bij Bike Suspension langsbrengen ? Wie weet is het voor 100 euro opgelost
Ga ik zeker even naar kijken. Ik zal dadelijk even een foto sturen van de linker stanchion.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
ik zit even te zoeken, maar kan zo snel niet iets betrouwbaars vinden, maar in mijn beleving is de luchtkamer een apart afgesloten ding en zal door een beschadigde stanchion niet zomaar druk verlies van de luchtkamer optreden. Een beschadigde stanchion zorgt wel weer voor seals die sneller kapot gaan en daardoor zal er meer olie uit komen en vuil in, waardoor de boel nog sneller zal slijten.

(maar ik kan het ook mis hebben, ik hoor het graag als bovenstaande aanname fout is)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:39

Rmg

Prulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:34:
ik zit even te zoeken, maar kan zo snel niet iets betrouwbaars vinden, maar in mijn beleving is de luchtkamer een apart afgesloten ding en zal door een beschadigde stanchion niet zomaar druk verlies van de luchtkamer optreden. Een beschadigde stanchion zorgt wel weer voor seals die sneller kapot gaan en daardoor zal er meer olie uit komen en vuil in, waardoor de boel nog sneller zal slijten.

(maar ik kan het ook mis hebben, ik hoor het graag als bovenstaande aanname fout is)
100% eens, aan de buitenkant wat beschadigde stanchion zou geen luchtverlies moeten geven.

Je luchtkamers en luchtveer zitten in je stanchion.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p3pb17762126/p3pb17762126.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
De bekende van mij die mijn vork onderhoudt gaf al aan dat de luchtkamer een beetje lek is. Ik ga aan hem vragen wat het betekent en wat hier eventueel aan gedaan moet worden. Weet hij het niet, ga ik mooi even bike suspension bellen. De vork wordt minimaal ieder jaar geserviced, dus in ieder geval zorg ik als huidige eigenaar er goed voor. Mocht er dan een reparatie nodig zijn aan een luchtkamer, is de kans dat het nog eens gebeurt door goed onderhoud natuurlijk klein. Ik blaas ook na iedere rit met compressed air de rand zand van de seal af. Wat gebruiken jullie om die zwarte rand rommel eraf te halen?

[ Voor 44% gewijzigd door daanb14 op 02-08-2021 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-06 20:16
Misschien een domme vraag voor de meeste hier, maar is 26 inch echt een no-go als beginner zijnde? Of valt dit allemaal wel mee is het maar net wat je gewend bent?
Ik lees zoveel wisselende verhalen dat ik wat begin te twijfelen.
En wil ook niet gelijk een fiets kopen waarbij ik nieuwe banden moet kopen.

Dank voor eventuele reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

@seadogg Als je nog een fiets moet kopen zou ik gelijk voor een 29er gaan. 26er is daarmee niet gelijk een no-go, maar wel verouderd en er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van mtb's.

Zelf ben ik afgelopen jaar weer begonnen met fietsen; eerst op mijn 10 jaar oude 26er Cube LTD, wat onderhoud aan gedaan, maar toch al snel een nieuwe fiets besteld (29er Cube reaction). Het is echt een wereld van verschil!. Mocht je in de buurt van Lunteren wonen: kom maar proberen, ik heb beide fietsen staan ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Firestorm op 02-08-2021 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
seadogg schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:42:
Misschien een domme vraag voor de meeste hier, maar is 26 inch echt een no-go als beginner zijnde? Of valt dit allemaal wel mee is het maar net wat je gewend bent?

zeker geen no-go.. maar dan moet je wel een goed bedenken hoeveel geld je nu wilt uitgeven met een fiets, hoe lang je ermee wilt doen en wat je doelen zijn (korte termijn, maar probeer ook wat verder te denken).

Bedenk bv als je met een groepje vrienden of club mee wilt rijden, je mogelijk wat snelheid gaat missen. Een 29er is op een gemiddeld nederlands rondje namelijk echt wel sneller.

Als je gewoon solo voor de lol wat fietst, of af en toe met vrienden een rondje doet, en voor niemand de snelheid of ronde tijden van belang is, dan maakt het niet uit.

Er zijn voornamelijk voordelen aan een moderne 29er (snelheid, comfort, onderdelen, restwaarde, toekomstbestendig), dus dat zou altijd wel de voorkeur hebben, maar kan je een goede 2ehands deal scoren met een 26" dan hoef je em niet te laten staan.
banden != wielen
en
je kan niet zomaar 29" wielen in een 26 frame/vork stoppen, dat past niet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

daanb14 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:10:
Wat gebruiken jullie om die zwarte rand rommel eraf te halen?
Microvezeldoekje, bij de action heb je er veel voor weinig.

[ Voor 9% gewijzigd door GoldenSample op 03-08-2021 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:22

steel123

Cryman9

Qua budget is een 2e hands 26 inch fiets natuurlijk wel fijn.
Houd er wel rekening mee dat alle 26 inch fietsen 10++ jaar oud zijn en dat de staat dus erg afhankelijk is van de eigenaar. Maar dat is bij elke 2e hands fiets natuurlijk.

Alles is budget afhankelijk en als je inderdaad <€500 te besteden hebt dan is een 2e hands 26 inch best prima. Heb je een hoger budget dan zou ik al snel naar 29 inch kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Welnee. Ik rij gewoon nog 26", Dale Scalpel Carbon. En ik rij heerlijk met dat ding. Hoef niet sneller of wat dan ook, enkel naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ik zie hier in de buurt ook regelmatig kerels/dames/jongens/meisjes rondrijden op oude, stalen fietsen, in hun spijkerbroek en t-shirt. Kan het comfortabeler of makkelijker? zeker weten! hebben ze lol in wat ze doen? Volgens mij wel :) Het gaat niet altijd om het materiaal wat je hebt ;) Wat wel fijn is als je met je fietsbuddy's een beetje op hetzelfde niveau (zowel materiaal als conditie/skills) zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:06

Quakie

quakelen

www.cube.eu is onbereikbaar bij mij. Vandaag komen als het goed is, alle 2022 modellen online te staan..

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:57
Quakie schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:39:
www.cube.eu is onbereikbaar bij mij. Vandaag komen als het goed is, alle 2022 modellen online te staan..
Trek website ligt er bij mij ook uit.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:28

Sherlock

No Shit

Decathlon ook... Maar da's een beetje offtopic ;)

Ik heb nu een wat oudere Cube 29" en dat fietst best aardig, maar ik ben aan het sparen voor een nieuwe. Nu kom ik hier in de buurt een 2e hands GT Pantera tegen, met 27,5" wielen en volledig XT 1x11 afgemonteerd. Schijnbaar zouden er op deze fiets ook nog 29" wielen op moeten kunnen, mocht ik dat willen. Ik ben zelf ca. 1.76m 'lang' en heb het gevoel dat ik wat dat betreft ook niet per se een 29" nodig heb. Het enige wat ik er op dit moment aan mis is een dropper, maar die is relatief eenvoudig toe te voegen natuurlijk.

Ik rij voornamelijk singletracks (Westenschouwen, Zeeuwse Kust, Kalmthout, Bergen op Zoom), en regelmatig naar het bikeparkje in de buurt, paar kleine drops en sprongetjes, maar niet zo spectaculair. Voor dat parkje lijken me de 27,5" wielen zelfs beter geschikt dan de 29", vanwege de (theoretische) extra wendbaarheid.

Wat zijn jullie gedachten daarover?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Met 1.76 kom je vaak op S modellen uit die alsnog 26" zijn toch vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:02

Roozzz

Plus ultra

418O2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:25:
Oh, welk merk verkoopt er nog 26 inch dan? Lijkt mij de absolute uitzondering!

Sommige merken gaan naar 27,5" voor de kleine maten, maar ook dat is geen standaard.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Roozzz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Oh, welk merk verkoopt er nog 26 inch dan? Lijkt mij de absolute uitzondering!

Sommige merken gaan naar 27,5" voor de kleine maten, maar ook dat is geen standaard.
dan was het 27,5", dat viel me wel op tijdens het zoeken naar een MTB, dat ik dat vaak zag.

Vraag me af of je het als beginner gaat merken, 26 vs 27.5 vs 29"

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 03-08-2021 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

418O2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

dan was het 27,5", dat viel me wel op tijdens het zoeken naar een MTB, dat ik dat vaak zag.

Vraag me af of je het als beginner gaat merken, 26 vs 27.5 vs 29"
Waarschijnlijk ja, dat klinkt logischer :)

Of je het verschil gaat merken is een aardige vraag; het probleem hierbij is dat je de wielmaat niet isolement kan bezien. Binnen een wielmaat zijn er ook aanzienlijke verschillen in rijgedrag. Dit komt vooral door gemaakte keuzes in de geometrie van het frame. Het samenspel tussen deze twee bepaald in hoge mate het rijgedrag. Ik denk dat je met zowel 27,5" als 29" op hetzelfde eindresultaat kan komen.

Met mijn 175cm is het mij redelijk om het even. Ik zit/rij prima op mijn 29" Jeffsy, maar ook op 27,5" kan ik prima uit de voeten. Het zou mijn keuze voor een volgende fiets niet direct bepalen (hoewel een uniforme maat wel knap handig is :P ). Ik laat mij dan veel meer leiden door inzetgebied en gewenst rijgedrag.

De stap naar 26" ga je wel ontzettend merken als je ze back-to-back rijdt. Dat komt niet alleen door de wielen, maar juist door de ouderwetse geometrie. Er zijn geen 26" fietsen met een up to date geo zover mij bekend. Je zithouding is bij deze ouderwetse geo dus anders. Je gewicht "hangt" meer op de voorkant en je zal veel meer het gevoel hebben om voorover te kunnen gaan bij heuvel af (wat ook zo is). De fiets an sich is ook korter en nerveuzer. Ik durf de stelling wel aan dat vrijwel iedere beginner comfortabeler op de fiets zit bij een 27,5/29" dan op een 26" als hij op beiden een rondje rijdt.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je geen 26" moet kopen. Voor een bescheiden budget kan je daar nog steeds ontzettend veel lol mee hebben. Uiteindelijk doet de bestuurder het en als je niet beter weet, mis je ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Het fietst anders, ik zou niet meer terug willen maar heb zelf ook jaren op een 26" gefietst met veel plezier. Het is een afweging die je moet maken.

Wat @Roozzz zegt, het is inderdaad ook vooral de geometrie, maar ook bijvoorbeeld de stuurbreedte, ik zie niet veel 26" fietsen met een 76cm breed stuur :) Dit zorgt er voor dat je uitermate stabiel kan sturen ondanks dat je grote wielen hebt (al kan je natuurlijk het stuur upgraden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

418O2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:25:
Nee, eigenlijk helemaal niet. Ik heb nu een 19" Cube, wat volgens mij overeen komt met M/L. Als ik de matentabel moet geloven zou 18" voor mij ideaal zijn. Maar mijn zoontje heeft een 17" model en alhoewel ik daar best op kan fietsen past de 19" toch echt veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:15:
[...]

Nee, eigenlijk helemaal niet. Ik heb nu een 19" Cube, wat volgens mij overeen komt met M/L. Als ik de matentabel moet geloven zou 18" voor mij ideaal zijn. Maar mijn zoontje heeft een 17" model en alhoewel ik daar best op kan fietsen past de 19" toch echt veel beter.
Cube schijnt ook iets kleiner uit te vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
GrooV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Cube schijnt ook iets kleiner uit te vallen
Aanzienlijk kleiner ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

GrooV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:10:
Het fietst anders, ik zou niet meer terug willen maar heb zelf ook jaren op een 26" gefietst met veel plezier. Het is een afweging die je moet maken.

Wat @Roozzz zegt, het is inderdaad ook vooral de geometrie, maar ook bijvoorbeeld de stuurbreedte, ik zie niet veel 26" fietsen met een 76cm breed stuur :) Dit zorgt er voor dat je uitermate stabiel kan sturen ondanks dat je grote wielen hebt (al kan je natuurlijk het stuur upgraden)
Wat mij betreft is stuurbreedte (en lengte van de stuurpen etc) allemaal onderdeel van de geometrie :P

Daarom is de puzzel ook vrij complex, er zijn tal van factoren die uiteindelijk het rijgedrag bepalen.
Kleiner (hoogte) of minder lang? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Roozzz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:26:
[...]

Kleiner (hoogte) of minder lang? :+
In alle dimensies. Een XXL was voor mij te klein, terwijl ik nu een Cannondale XL heb met een iets langere stuurpen dan standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

418O2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

In alle dimensies. Een XXL was voor mij te klein, terwijl ik nu een Cannondale XL heb met een iets langere stuurpen dan standaard.
Hmm dan zit je ook in een knap moeilijke hoek qua lengte. Helaas voor de lange Nederlanders zijn de grote fietsen niet altijd groot genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Roozzz schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Hmm dan zit je ook in een knap moeilijke hoek qua lengte. Helaas voor de lange Nederlanders zijn de grote fietsen niet altijd groot genoeg.
Ja ik ben 1.96 met niet al te lange benen. Voor NL ook weer niet zo uitzonderlijk, maar voor MTBs blijkbaar vrij lastig. Dan kom je in de Jumbo/XXL categorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
418O2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Ja ik ben 1.96 met niet al te lange benen. Voor NL ook weer niet zo uitzonderlijk, maar voor MTBs blijkbaar vrij lastig. Dan kom je in de Jumbo/XXL categorie.
dan is een cube al snel te kort inderdaad, die missen (gemiddeld gnomen) vooral wat in de lengte, die jij dan juist nodig hebt

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:21:
Decathlon ook... Maar da's een beetje offtopic ;)

Ik heb nu een wat oudere Cube 29" en dat fietst best aardig, maar ik ben aan het sparen voor een nieuwe. Nu kom ik hier in de buurt een 2e hands GT Pantera tegen, met 27,5" wielen en volledig XT 1x11 afgemonteerd. Schijnbaar zouden er op deze fiets ook nog 29" wielen op moeten kunnen, mocht ik dat willen. Ik ben zelf ca. 1.76m 'lang' en heb het gevoel dat ik wat dat betreft ook niet per se een 29" nodig heb. Het enige wat ik er op dit moment aan mis is een dropper, maar die is relatief eenvoudig toe te voegen natuurlijk.

Ik rij voornamelijk singletracks (Westenschouwen, Zeeuwse Kust, Kalmthout, Bergen op Zoom), en regelmatig naar het bikeparkje in de buurt, paar kleine drops en sprongetjes, maar niet zo spectaculair. Voor dat parkje lijken me de 27,5" wielen zelfs beter geschikt dan de 29", vanwege de (theoretische) extra wendbaarheid.

Wat zijn jullie gedachten daarover?
Met mijn 'lengte' van minder dan 1.70 kwam ik een paar jaar geleden ook uit op een Cube met 27.5 wielen (XT afmontage, heerlijk bakkie) maar nu fiets ik op een Trek Procaliber met 29 inch en ik wil nooit meer iets anders.

Het voelt nog steeds even speels en soepel maar krijg er een stuk meer snelheid uit. Zeker als je vaker met meer mensen fietst die op 29 inch wielen rijden dan is het wel aan te raden om voor 29 inch te gaan is mijn mening. Fiets je voornamelijk alleen en boeien rondetijden niet zo dan lekker voor 27.5 inch gaan en gewoon genieten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

D-Ed schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

Met mijn 'lengte' van minder dan 1.70 kwam ik een paar jaar geleden ook uit op een Cube met 27.5 wielen (XT afmontage, heerlijk bakkie) maar nu fiets ik op een Trek Procaliber met 29 inch en ik wil nooit meer iets anders.

Het voelt nog steeds even speels en soepel maar krijg er een stuk meer snelheid uit. Zeker als je vaker met meer mensen fietst die op 29 inch wielen rijden dan is het wel aan te raden om voor 29 inch te gaan is mijn mening. Fiets je voornamelijk alleen en boeien rondetijden niet zo dan lekker voor 27.5 inch gaan en gewoon genieten _/-\o_
Ik denk dat ik gewoon geduldig moet blijven en wachten tot ik genoeg gespaard heb. De Cube die ik nu heb voldoet uitstekend, alleen wil ik wat nieuws. Die GT zou ik nu al kunnen kopen en heeft een volledige XT afmontage, dat trekt wel. Alleen zou ik daar dus nog een dropper aan toe willen voegen, op termijn een 1x12 setup (ipv 1x11) en waarschijnlijk ook nog wel 29" wielen. Dan kan ik beter een jaartje verder sparen en voor een nieuw model 2022 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Waarom perse naar 1x12?

1x11 is toch ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:46:
[...]

Ik denk dat ik gewoon geduldig moet blijven en wachten tot ik genoeg gespaard heb. De Cube die ik nu heb voldoet uitstekend, alleen wil ik wat nieuws. Die GT zou ik nu al kunnen kopen en heeft een volledige XT afmontage, dat trekt wel. Alleen zou ik daar dus nog een dropper aan toe willen voegen, op termijn een 1x12 setup (ipv 1x11) en waarschijnlijk ook nog wel 29" wielen. Dan kan ik beter een jaartje verder sparen en voor een nieuw model 2022 gaan.
Als je fiets nog bevalt dan is doorsparen altijd handig idd. Een dropper mis ik niet op mijn lokale rondjes (Stadsbos 013, Drunense Duinen, Dorts). Ook de traumatrail en andere afdalingen in en rondom Nijmegen nam ik niet minder snel dan een vriend van mij met een fully mét dropper ;)

Sowieso is testen ook wel aan te raden als je toch geen haast hebt. Met een beetje geluk komt er weer voorraad in de winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

drBunhead schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:51:
Waarom perse naar 1x12?

Daar twijfel ik wel een beetje aan. Ik heb nu een tripel voor, en dan heb je toch een vrij klein verzetje voor als het nodig is. Die 50 of 52 als grootste blad achter lijkt me wel lekker, volgens mij is bij de gangbare 1x11 cassettes 46 de grootste (?)
D-Ed schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:56:
[...]
Als je fiets nog bevalt dan is doorsparen altijd handig idd. Een dropper mis ik niet op mijn lokale rondjes (Stadsbos 013, Drunense Duinen, Dorts). Ook de traumatrail en andere afdalingen in en rondom Nijmegen nam ik niet minder snel dan een vriend van mij met een fully mét dropper ;)

Sowieso is testen ook wel aan te raden als je toch geen haast hebt. Met een beetje geluk komt er weer voorraad in de winkels.
Die dropper vind ik zo geweldig dat ik nooit meer zonder wil :) Uiteraard kan het prima, en heb ik overal waar ik nu rijd ook zonder gereden, maar het maakt het makkelijker en ik heb het idee dat ik daardoor beter met mijn gewichtsverplaatsingen bezig ben. De snelheid maakt me in dat geval niet zoveel uit.

[ Voor 50% gewijzigd door Sherlock op 03-08-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

Daar twijfel ik wel een beetje aan. Ik heb nu een tripel voor, en dan heb je toch een vrij klein verzetje voor als het nodig is. Die 50 of 52 als grootste blad achter lijkt me wel lekker, volgens mij is bij de gangbare 1x11 cassettes 46 de grootste (?)

[...]

Die dropper vind ik zo geweldig dat ik nooit meer zonder wil :) Uiteraard kan het prima, en heb ik overal waar ik nu rijd ook zonder gereden, maar het maakt het makkelijker en ik heb het idee dat ik daardoor beter met mijn gewichtsverplaatsingen bezig ben. De snelheid maakt me in dat geval niet zoveel uit.
Ja dat klopt idd, ik wist niet dat je er al ervaring mee hebt ;) Ik heb er nog geen ervaring mee dus wacht er nog even mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:00:
[...]

[...]

Ik had hiervoor een 1x11 met 30 voor en 42 als grootste achter. Kwam ik op de meeste plekken, ondanks gebrek aan spierkracht en conditie wel mee boven. Zowel in binnen- en buitenland. (Nu heb ik 32 voor en 48 als grootste schijf achter met een 1x10 setup. Alleen nog geen km mee gereden, want de fiets is nog niet klaar)

Dropper is naar mijn mening wel een must inderdaad :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
je hebt ook voor 1x11 50 cassettes van bv sunrace, maar ook nu met de nieuwe 11 (naast de ook nieuwe 12 speed deore..) speed deore heeft een 11-50.

de SLX en XT 11 speed groepen zijn inderdaad meestal met 11-42 of 11-46.

Overigens zijn er ook upgrade mogelijkheden naar 12 speed zonder je body aan te moeten passen, maar dan blijf je in de "b merken" (sunrace) of instap groepen hangen (eagle SX/NX), die maken 11-50 12 speed cassettes voor de HG spline freehub bodies.

Maar als je graag in de toekomst 1x12 XT wilt, met een 10-51 cassette of eagle GX met een 10-50 of 52 cassette, dan kan je daar beter nu al rekening mee houden.

Of het nodig is is een 2e, dat hangt van vrij veel factoren af:
- waar fiets je (korte klimmen lukken ook met een te zware versnelling, lange meestal niet)
- hoe hard wil je bergaf / wind mee op verharde wegen mee kunnen trappen (anders kom je met een 30T voor ook een heel eind met 11-46)
- hoe sterk ben je
- hoe goed ken je jezelf

als voorbeeld, in 2019 heb ik de raid des hautes fagnes 62 km 2000 hm gereden met 30 voor en 11-42 achter. Dit was mijn eerste ardennen marathon en heb me al vrij snel opgeblazen denk ik achteraf. de laatste 1,5 uur waren echt gigantisch harken en amper te doen.

3 weken terug en marathon route rond bouillon gereden (maar geen wedstrijd, dus ook gewoon ff stoppen om te eten etc) 70 km 1500 hm, met 34 x 11-42. En deze keer eigenlijk nergens in de problemen gekomen, 1 klimmetje was echt klote zwaar, maar garmin gaf ook 29% aan, daar is bijna niet tegenop te trappen :D
ben wel een stuk sterker (gok ongeveer 20%, nu FTP rond de 300 bij 76 kg ) dan in 2019.

en een dropper... dat maakt afdalen niet alleen makkelijker en veiliger, maar ook leuker, de grens qua snelheid zit meestal gewoon tussen je oren, maar die verschuift zeker wel met een dropper

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2021 15:15 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

D-Ed schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:56:
[...]

Op de HT fiets ik zowel met vaste zadel pen als axs droppen. Fully alleen dropper Met droppen ben ik niet gelijk sneller, maar heb wel meer plezier op de diverse routes zoals Mook, Groesbeek etc... PR's en KOM's boeien mij niet zo. Pak tegenwoordig liever een lijn met jumpje etc. En drop van 80cm en hoger met vaste zadelpen gaat ook goed, maar met dropper heb ik toch net iets meer vertrouwen/plezier bij drops en jumps.

Dat is zelfde als discussie tussen HT of fully of SPD vs Flats. Allemaal persoonlijke voorkeur en net wat je gewoon bent en prettig vind... er is in deze niet de beste keuze ;-)
drBunhead schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:51:
Waarom perse naar 1x12?

Paar jaar terug tijd gefietst met een 1x11 en dat vond ik toen helemaal perfect. Miste niks. En toen ik overstapte op fiets met 1x12 had ik zo iets van hmmm dat fietst toch best fijn. Ook hier het is maar wat je gewend bent.

1x12 begint wel meer de standaard te worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 03-08-2021 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ja lekker is dat, was ik er net uit dat ik gewoon moest wachten, laten jullie me weer twijfelen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Vind de nieuwe E-MTB van Trek er op de Mantel wbsite wel een beetje... twijfelachtig uit zien :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y7rJVuvTOGqk8pgeX9-sZtrGh5g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5X0eMbrqmY2dhaRo8efz3cy.png?f=fotoalbum_large

Kan m'n vinger er niet precies opleggen, maar er lijkt iets niet helemaal te kloppen...

[ Voor 9% gewijzigd door Flix20 op 03-08-2021 15:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Flix20 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:48:
Vind de nieuwe E-MTB van Trek er op de Mantel wbsite wel een beetje... twijfelachtig uit zien :+
[Afbeelding]

Kan m'n vinger er niet precies opleggen, maar er lijkt iets niet helemaal te kloppen...
Je bedoelt dat het frame er gewoon in MS Paint op is getekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
Daan_ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:23:
[...]

Op de HT fiets ik zowel met vaste zadel pen als axs droppen. Fully alleen dropper Met droppen ben ik niet gelijk sneller, maar heb wel meer plezier op de diverse routes zoals Mook, Groesbeek etc... PR's en KOM's boeien mij niet zo. Pak tegenwoordig liever een lijn met jumpje etc. En drop van 80cm en hoger met vaste zadelpen gaat ook goed, maar met dropper heb ik toch net iets meer vertrouwen/plezier bij drops en jumps.

Dat is zelfde als discussie tussen HT of fully of SPD vs Flats. Allemaal persoonlijke voorkeur en net wat je gewoon bent en prettig vind... er is in deze niet de beste keuze ;-)

[...]

Paar jaar terug tijd gefietst met een 1x11 en dat vond ik toen helemaal perfect. Miste niks. En toen ik overstapte op fiets met 1x12 had ik zo iets van hmmm dat fietst toch best fijn. Ook hier het is maar wat je gewend bent.

1x12 begint wel meer de standaard te worden.
_/-\o_ Niets meer aan toe te voegen inderdaad.

Overigens ben ik niet op zoek naar drops etc. Gewoon lekkere flow te pakken krijgen en genieten. Hoewel er bij de traumatrail beetje onderin een leuk jumpje zit die ik afgelopen zondag wel pakte.. Zal er lang niet zo stoer hebben uitgezien dan in mijn gedachte maar dat was wel echt heel tof. 'De drop van Dorst' sla ik de helft van de tijd over dus tja.. I'm getting to old for that sh*t ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:07
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:35:
Ja lekker is dat, was ik er net uit dat ik gewoon moest wachten, laten jullie me weer twijfelen :o
Gewoon lekker wachten en nog even sparen. Als het hier aan het forum ligt heb je straks 300 fietsen en wil je er nog meer. Er is altijd wat nieuws en wat beters. Het beste advies is blij zijn met wat je hebt en als het budget en de wens er is er iets nieuws bij kopen.
Prulleman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:13:

- hoe hard wil je bergaf / wind mee op verharde wegen mee kunnen trappen (anders kom je met een 30T voor ook een heel eind met 11-46)

en een dropper... dat maakt afdalen niet alleen makkelijker en veiliger, maar ook leuker, de grens qua snelheid zit meestal gewoon tussen je oren, maar die verschuift zeker wel met een dropper
Hey, je kan ook bergaf/wind mee wat sneller trappen. Dan heb je al die tandwieltjes niet nodig achter.

Ik weet niet of de dropper het afdalen leuker maakt, zeker wel makkelijker en veiliger. Voor veel dingen in Nederland is niet nodig, maar zoals je al zegt, je grens verschuift omdat je de extra bewegingsruimte hebt.
Een groot deel van de lol met afdalen komt vaak van de snelheidsbeleving, niet van de snelheid zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
ZanielGa schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:09:
[...]
Het beste advies is blij zijn met wat je hebt en als het budget en de wens er is er iets nieuws bij kopen.
Dit dus. Rij al een jaar of 10 op mijn Dale Scalpel Carbon, 26". Heb al jaren het budget voor wat anders (wel een Dale natuurlijk), maar dan stel ik mezelf de vraag ; waarom? En heb ik dat budget nog steeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Het is ook wat overdreven om te zeggen dat een 26" mountainbike van 10 jaar geleden geen enkele reden heeft om te upgraden :)

Al is het maar om van die Lefty af te zijn :X

Maar goed, plezier is het belangrijkste en iedereen heeft een ander budget. Maar als ik nu zie wat er aan 26" op marktplaats staat en ze makkelijk nog 400-500 euro voor een fiets vragen zou mijn advies dan toch zijn om lekker door te sparen voor een instap 29er

Reken bij een 2e hands fiets altijd een nieuwe ketting en cassette er bij en ga er verder vanuit dat bijna alles op een MTB aan slijtage onderhevig is, van zadelpen tot grips. En iedereen verkoopt zijn oude fiets net nadat ze onderhoud gedaan hebben... (want hij werd niet meer gebruikt)

[ Voor 62% gewijzigd door GrooV op 03-08-2021 18:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
GrooV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:36:

Al is het maar om van die Lefty af te zijn :X
Je zoekt ruzie hee? Je zoekt ruzie? Don't touch my lefty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:36:
Het is ook wat overdreven om te zeggen dat een 26" mountainbike van 10 jaar geleden geen enkele reden heeft om te upgraden :)

Reken bij een 2e hands fiets altijd een nieuwe ketting en cassette er bij en ga er verder vanuit dat bijna alles op een MTB aan slijtage onderhevig is, van zadelpen tot grips. En iedereen verkoopt zijn oude fiets net nadat ze onderhoud gedaan hebben... (want hij werd niet meer gebruikt)
Mijn Cube LTD SL had inderdaad nét een onderhoudsbeurt gehad (nieuwe ketting, servicebeurt voorvork) en kleine lakschade reparatie voordat ik hem verkocht. Het kan dus wel ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
Uiteraard zijn er wel redenen te bedenken waarom je van een 26 naar een 29 zou "moeten". Maar het is de vraag of het rijplezier daarmee ook gelijk omhoog gaat. Ik heb mijn oude 26" nog steeds en ik kan daar nog steeds erg blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Sherlock schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Je bedoelt dat het frame er gewoon in MS Paint op is getekend?
Je doet je username en sign in iedergeval eer aan! :9B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-06 09:24
Cube heeft inmiddels hun 2022 al geintroduceerd. Nieuwe kekke kleurtjes en modellen.
De AMS ZERO99 C:68X ziet er wel interessant uit!

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag mijn PR gezet op route Mook/bikepark. Niet op snelheid dat boeit mij niet zo, maar ruim 14 reetjes geteld tijdens het rondje. Dat samen met mooie zonsopgang maakt het mooie start van de werkdag. O-)

Met beetje geluk vandaag nieuw achter demper binnen voor de Neuron. Fox float DPS Factory. En dan nog tijd vinden om te monteren. Helaas gaat de Fox 34 factory nog wel even duren. Ergens eind augustus.

[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 04-08-2021 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Laatst online: 20:28

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

ZanielGa schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 17:09:
[...]

Ik weet niet of de dropper het afdalen leuker maakt, zeker wel makkelijker en veiliger. Voor veel dingen in Nederland is niet nodig, maar zoals je al zegt, je grens verschuift omdat je de extra bewegingsruimte hebt.
Een groot deel van de lol met afdalen komt vaak van de snelheidsbeleving, niet van de snelheid zelf.
Het duurde bij mij een hele tijd voordat ik merkte dat een dropper niet alleen fijn is bij springen/afdalen, maar ook klein beetje omlaag (2-5 cm oid) enorm kan schelen op slingerende singletracks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:22

steel123

Cryman9

D-Ed schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 16:28:
Overigens ben ik niet op zoek naar drops etc. Gewoon lekkere flow te pakken krijgen en genieten. Hoewel er bij de traumatrail beetje onderin een leuk jumpje zit die ik afgelopen zondag wel pakte.. Zal er lang niet zo stoer hebben uitgezien dan in mijn gedachte maar dat was wel echt heel tof. 'De drop van Dorst' sla ik de helft van de tijd over dus tja.. I'm getting to old for that sh*t ;)
Tja als je de 'drop' bij Dorst al niet wil pakken dan heeft een dropper natuurlijk geen toegevoegde waarde. Al zijn zulke dingen met dropper natuurlijk makkelijker en veiliger.

Maar dan ook ophouden met te zeggen dat droppers niet nodig zijn, want er zijn nog vele malen moeilijker trails/features in NL dan wat ze bij Dorst classificeren als 'drop'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
BraX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:18:
Cube heeft inmiddels hun 2022 al geintroduceerd. Nieuwe kekke kleurtjes en modellen.
Ben wel gecharmeerd van die zero99. Strak model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Niet online
steel123 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:23:
[...]

Tja als je de 'drop' bij Dorst al niet wil pakken dan heeft een dropper natuurlijk geen toegevoegde waarde. Al zijn zulke dingen met dropper natuurlijk makkelijker en veiliger.

Maar dan ook ophouden met te zeggen dat droppers niet nodig zijn, want er zijn nog vele malen moeilijker trails/features in NL dan wat ze bij Dorst classificeren als 'drop'.
Sorry? Heb ik je persoonlijk geraakt met mijn opmerking: “ Een dropper mis ik niet op mijn lokale rondjes” ofzo?

Doe ff normaal joh, alsof ik hier te pas en te onpas mensen zit af te raden een dropper te nemen.. -O-

Ik reageerde op iemand die normaal gesproken z’n lokale rondjes rijd op tracks die nog minder spannend zijn dan die van mij (nog vlakker) maar ieder z’n ding toch..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag 2 rondjes Otterlo incl. Area 51 gedaan. Lekker rondje hoor. Vond Area 51 op 1 of 2 mulle klimmetjes prima te doen, meer een kwestie van grip dan van techniek. Wat ik wel heel verrassend en leuk vind is het stuk richting de route van Lunteren. Paar flinke wortel klimmen en dito afdalingen. Lekkere flow. Aankomende week zeker nog een keer die route pakken. Misschien Lunteren en/of Ede er ook nog even bij.

Edit: Lees nu dat Area 51 het stuk is met de wortel klimmen. Het stuk met de mulle klimmetjes is bij de Zanding.

[ Voor 12% gewijzigd door pjlgt op 04-08-2021 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
pjlgt schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:27:
Vandaag 2 rondjes Otterlo incl. Area 51 gedaan. Lekker rondje hoor. Vond Area 51 op 1 of 2 mulle klimmetjes prima te doen, meer een kwestie van grip dan van techniek. Wat ik wel heel verrassend en leuk vind is het stuk richting de route van Lunteren. Paar flinke wortel klimmen en dito afdalingen. Lekkere flow. Aankomende week zeker nog een keer die route pakken. Misschien Lunteren en/of Ede er ook nog even bij.

Edit: Lees nu dat Area 51 het stuk is met de wortel klimmen. Het stuk met de mulle klimmetjes is bij de Zanding.
Heb je een route toevallig? Woon in de buurt. Goed te doen als beginner denk je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11
Stufferdt schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:42:
[...]

Heb je een route toevallig? Woon in de buurt. Goed te doen als beginner denk je?
Je vindt ze hier: mtb zuid veluwe

Misschien beter om als beginner de route Ede eerst te pakken? Lunteren kent beste klimmetjes de Goudsberg op. Otterloo kent een stuk voor wat meer gevorderden.
Als je even google'd dan kun je de videos er wel van vinden om een idee van de route te krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door sparks op 04-08-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ook voor beginners is het op t moment goed te doen hoor! Track ligt er super bij afgelopen dagen. Wellicht dat @Creesch als 'beginnend fietser' z'n ervaring van afgelopen maandag wil delen ;)

(Goudsberg is ook af te korten als je klimmen k** vindt)

[ Voor 13% gewijzigd door Firestorm op 04-08-2021 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Denk dat Area 51 wel wat spannend is voor de beginner. Verder prima te doen. Nu ook diverse clubjes gezien die wat stonden te kijken hoe ze ergens vanaf moesten. Dus met beleid en gezond verstand kom je een heel eind.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Vandaag mijn nieuwe vork en wielen geinstalleerd. Nu dus 29" met 150mm. Erg blij mee. Binnenkort eens goed aan de tand voelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxQhHOZj22NvnPqq9ayz3x9mLTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifbpjK37vtUvaoF1v11aNtm5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsaLv3gTV6GUKkbfPgHiuUp5Cy8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/11PMzYSn7OHD665BpPN9tK8a.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDZGOnLfYusTqD2x9L1QQGgWiWs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h134d0FMbTggUgTNtOTUMovz.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RdSZmPvu5GpaxU4_uRh1rBNRT0A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jIXjol2cGf6sVgHmJUa0QjMR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bp8_tiyK9ziLBMoSEFeq6V01yt8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krtACUBzFwUuQc8m8OfMDjvu.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 36% gewijzigd door Klitse op 04-08-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 25-06 12:42
BraX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:18:
Ik hoop dat de Lux ook word aangepakt }:O, volgens mij zijn nu alle merken wel naar de nieuwe Geo overgestapt. Maar ik verwacht dat het dit jaar niet veel anders dan een nieuw kleurtje en een hogere prijs gaat worden :+

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 151 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic