Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 152 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:34

Creesch

bla bla!

Firestorm schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:04:
Ook voor beginners is het op t moment goed te doen hoor! Track ligt er super bij afgelopen dagen. Wellicht dat @Creesch als 'beginnend fietser' z'n ervaring van afgelopen maandag wil delen ;)

(Goudsberg is ook af te korten als je klimmen k** vindt)
:w Puur afgelopen maandag? Dat ging best lekker op veel stukken. In zijn algemeenheid kan ik inderdaad beamen dat ik Lunteren sowieso goed te doen vind en dat de Goudsberg ook te vermijden is in theorie :P (alleen nog die laatste meter bovenkomen waar ik de laatste keer een stuurfout maakte)

Nu weet ik niet of ik de meest representatieve beginner ben aangezien ik sommige dingen compenseer met lompe kracht (zeker in het begin). Daarnaast heeft het wel enorm geholpen dat we met een groep fietsen waardoor er op tijd waarschuwingen zijn voor uitdagende stukken en er veel feedback wordt gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:22

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

pjlgt schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:18:
Denk dat Area 51 wel wat spannend is voor de beginner. Verder prima te doen. Nu ook diverse clubjes gezien die wat stonden te kijken hoe ze ergens vanaf moesten. Dus met beleid en gezond verstand kom je een heel eind.
Ik reed deze week voor het eerst Loonse en Drunense Duinen (2x de combo zwart>groen) en kwam met name op m'n tweede rondje nogal wat beginners op huurfietsen tegen. Grote spreiding qua aanpak, van "samen overleggen wat handig is"-clubjes tot zeer kwade "ik doe dit alleen omdat hij het wil"-dames. :D

Aan dat laatste heb ik me overigens ook wel schuldig gemaakt... :X Vorig jaar een Surly Karate Monkey opgebouwd voor m'n vriendin, wat meer op touren gericht, en vervolgens achtereenvolgens Reichswald en Ede ermee gefietst. Netto resultaat: ze vindt mountainbiken stom (itt wielrennen/gravelen).

Nu d'r fiets wat meer XC-ready gemaakt (ander stuur, en alles eraf wat nu niet nodig is) en vanaf 0 begonnen met techniek oefenen. Dus eerst op een doodlopende weg in de buurt wat bochten/houding oefenen, keer daarna wat paadjes in het lokale park en eerder deze week wat heuvels geoefend op de heide. Je verwacht het niet, maar dit keer vindt ze het wél leuk! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Wat is gangbaar voor een aggressievere hardtail qua zadelhoogte vs. stuur/grip hoogte? Op dit moment zijn mijn grips ~3-4cm lager dan mijn zadel, zelf heb ik het gevoel dat dit te laag is (echter nog niet gereden, dus het is echt een gevoel).

Nu zijn er een paar opties om de grips te verhogen; hogere stapel spacers of meer rise in het stuur. Spacers heb ik rekening mee gehouden in het afkorten van de vork, maar doe ik liever niet omdat dit de reach verkort, wil liever iets omlaag/verder naar voren. Dus ik neig ernaar om een riser bar te kopen, maar ik heb geen idee wat de verdere invloed van een riser stuur is, heb nu 25mm dus zal echt flink hoger moeten om het redelijk gelijk te gaan trekken.

Ik ga natuurlijk de fiets proefrijden etc, wellicht is het ook geen issue qua zithouding (vorige fiets had het zadel ook iets hoger staan als ik foto's ervan bekijk).

Iemand (gefundeerde/ervaring gebaseerde) ideetjes over dit onderwerp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Laatst online: 14-05 16:09

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Zadelhoogte is toch vooral afhankelijk van beenlengte. Stuurhoogte kan je beetje mee spelen; omlaag gaat waarschijnlijk meer druk geven op je handen of verlangt meer van je core-spieren. Omhoog is comfortabeler, maar kan in de weg zitten bij steile klimmetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Zadelhoogte is fixed in dit geval inderdaad, het gaat mij ook met name om de stuurhoogte en de gevolgen daarvan. Ook bijvoorbeeld voor eventuele rugklachten bij lang in het zadel te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:19
drBunhead schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:17:
Wat is gangbaar voor een aggressievere hardtail qua zadelhoogte vs. stuur/grip hoogte? Op dit moment zijn mijn grips ~3-4cm lager dan mijn zadel, zelf heb ik het gevoel dat dit te laag is (echter nog niet gereden, dus het is echt een gevoel).

Nu zijn er een paar opties om de grips te verhogen; hogere stapel spacers of meer rise in het stuur. Spacers heb ik rekening mee gehouden in het afkorten van de vork, maar doe ik liever niet omdat dit de reach verkort, wil liever iets omlaag/verder naar voren. Dus ik neig ernaar om een riser bar te kopen, maar ik heb geen idee wat de verdere invloed van een riser stuur is, heb nu 25mm dus zal echt flink hoger moeten om het redelijk gelijk te gaan trekken.

Ik ga natuurlijk de fiets proefrijden etc, wellicht is het ook geen issue qua zithouding (vorige fiets had het zadel ook iets hoger staan als ik foto's ervan bekijk).

Iemand (gefundeerde/ervaring gebaseerde) ideetjes over dit onderwerp?
poe... daar is volgens mij echt geen berekening op los te laten, maar een combinatie van:
- lichaamsverhoudingen (BBL, armlengte, bovenlichaam, ...)
- flexibiliteit
- voorkeur
- rijstijl
(- als je bv ook veel stijl omhoog gaat, wil je ook niet te hoog met je stuur, daar wordt het erg onstabiel van met klimmen.)

maar qua guidelines, hier is wel wat voor te zeggen:
https://www.pinkbike.com/...-perfect-bike-set-up.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UHTl90px9uZ7yg6Nw1Kp32RSUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6FiVBFtbqDEIjKwlUAKsOIA8.png?f=fotoalbum_large
(maar voor deze waarde moet je vooral een referentie hebben van een fiets die goed past, daarnaast gaat het in dit geval minder om de hoogte, want de hoogte is slechts een korte zijde van de driekhoek die je hier niet eens meet, het komt er dus op neer dat je bij een langere fiets lager moet zitten om de RAD gelijk te houden, of bij een kortere fiets hoger)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Ik was net het filmpje van Lee aan het zoeken waarin hij uitlegt hoe je je R.A.D. kan meten :D :D

[ Voor 39% gewijzigd door Firestorm op 05-08-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ik ken de RAD inderdaad en op papier heb ik die vrij dicht in de buurt met wat het zou moeten zijn, probleem/uitdaging is alleen de hoek voor mij. Die vind ik nog lastig

Video's staan op het "Joy of biking with Alex Bogusky" kanaal als ik het goed onthouden heb. Sneaky edit hierboven. :P

[ Voor 5% gewijzigd door drBunhead op 05-08-2021 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
haha, zonder meet tools:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOQ4IeYq6H9Rr0N1nq6xb_AEsbk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DPTaYbOD5LFbak0PqzOMv6vN.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
drBunhead schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:35:
Ik ken de RAD inderdaad en op papier heb ik die vrij dicht in de buurt met wat het zou moeten zijn, probleem/uitdaging is alleen de hoek voor mij. Die vind ik nog lastig

Video's staan op het "Joy of biking with Alex Bogusky" kanaal als ik het goed onthouden heb. Sneaky edit hierboven. :P
gewoon kwestie van uitproberen, Als de RAD klopt moet je in ieder geval met de dropper omlaag maximale controle hebben, wat uiteraard belangrijk is bij een aggresieve (hardtail) bike.
Mocht het achteraf te diep zijn voor de stukken die je moet trappen met het zadel omhoog, dan moet je dus niet alleen met spacers aan de slag, maar moet je de hoogte ook weer gaan compenseren voor de juiste RAD.

maar het is denk ik niet slecht om met je huidige setup te starten, en dan te bepalen of de controle (dus de RAD) ok is bij afdalen, en dan te kijken hoe comfortabel het is met trappen. En op basis van die bevindingen kan je gaan tunen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Prulleman schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

gewoon kwestie van uitproberen, Als de RAD klopt moet je in ieder geval met de dropper omlaag maximale controle hebben, wat uiteraard belangrijk is bij een aggresieve (hardtail) bike.
Mocht het achteraf te diep zijn voor de stukken die je moet trappen met het zadel omhoog, dan moet je dus niet alleen met spacers aan de slag, maar moet je de hoogte ook weer gaan compenseren voor de juiste RAD.

maar het is denk ik niet slecht om met je huidige setup te starten, en dan te bepalen of de controle (dus de RAD) ok is bij afdalen, en dan te kijken hoe comfortabel het is met trappen. En op basis van die bevindingen kan je gaan tunen
Met de huidige opstelling starten doe ik sowieso. Beetje zonde geld om nu al een 2e stuur te kopen als het niet nodig is. Ding is tenslotte helemaal nieuw. Was en ben vooral benieuwd hoe er tegenaan gekeken wordt.

Zal ook dat e-boek over de RAD er weer bij halen. Die heb ik in het begin van de zoektocht al eens aangeschaft, echter had ik toen de indruk dat het niet helemaal uitkwam voor lange mensen. (volgens zijn boek en zijn "RideLogic sweet spot handlebar width" kom ik op een handlebar breedte van 850+ uit bijvoorbeeld)

Weer lijkt goed genoeg, dus ga dit weekend naar bikepark Holten voor een paar jumps en om de fiets uit te proberen op de rockgarden en andere TTF's. Dus dan krijg ik al een goede eerste indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Laatst online: 27-05 11:00
Die formule voor de stuurbreedte klopt volgens mij voor geen meter. ik zou met 189cm lengte een stuurbreedte van 83,16 moeten hebben (lengte in mm * 0,44)

Volgens mij moet je dan bij de bouwmarkt een ijzeren pijp halen want bredere sturen dan 80cm krijg ik niet gevonden

Rij nu zelf met 76cm en dat is echt breed zat

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 05-08-2021 15:22 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bike-components gebeld en zij hadden nog een nieuwe Fox float DPS Factory liggen. Die bedoeld is voor een Neuron slx. Kreeg leuke korting. Deze vandaag ontvangen ….

Oude demonteren en nieuwe kon er zo in. Glijbus met spacing zaten al op hun plek. Was klusje van 5min ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZc8KxoLWGHMfoWHr-ZY59tOVN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8ipJiZnStTP31k0vFr8c8i5q.jpg?f=user_large

Nu alleen wachten op de nieuwe FOX vork.

Edit:
De twee hoppers neergezet om te demper te testen. Demper heeft juiste SAG, maar gaat nog wel iets te makkelijk door de veerweg heen. De demper is voorzien van een 0.4 spacer. Set Volume spacers besteld en als ze binnen zijn eerst eens testen met 0.8.

[ Voor 61% gewijzigd door Daan_ op 06-08-2021 08:26 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik zou als eerste al die theorieën weg gaan gooien en gewoon eens gaan fietsen. IMO moet de geo voor een agressieve hardtail meer op het afdalen/speelsheid gericht zijn dan op pure performance op het vlakke/omhoog. Zolang je het gevoel hebt dat dat eerste goed is en je nog prima rond kan trappen, waarom zou je dan iets gaan aanpassen? Bovendien valt een geometrie nooit echt te beoordelen op de afstand zadelpen-stuurhoogte. Reach, stuurbreedte, up- en backsweep van het stuur zijn daar ook nog eens belangrijke factoren in.

In mijn omgeving (vooral heel veel 'trail' rijders) zie je echt grote verschillen qua zadelstand. De ene persoon vind ik vrij diep zitten en de andere weer best hoog. Ik zelf zit ook eerder aan de hoge kant. Maar als die lage of hoge zit jou meer bevalt, dan zou ik daar meer voor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:38
GrooV schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:21:
Die formule voor de stuurbreedte klopt volgens mij voor geen meter. ik zou met 189cm lengte een stuurbreedte van 83,16 moeten hebben (lengte in mm * 0,44)

Volgens mij moet je dan bij de bouwmarkt een ijzeren pijp halen want bredere sturen dan 80cm krijg ik niet gevonden

Rij nu zelf met 76cm en dat is echt breed zat
Dan heb je echt niet goed gezocht. 840mm is prima te vinden. Neem bijvoorbeeld de eXotic Super Wide Handlebar of Whisky Nr.9 Riser bar en er zijn er nog een zooitje meer. Met een beetje zoeken kan je ze waarschijnlijk ook nog in Alu vinden.

Maar ik vraag me af hoe snel je vast komt te zitten op de standaard Nederlandse MTB trail met een 840mm stuur

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 05-08-2021 17:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Gisteren indoor track in Almere gedaan, echt toffe speeltuin haha! Aanrader! https://www.indoormountainbike.nl/

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-05 21:22
Firestorm schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:04:
Ook voor beginners is het op t moment goed te doen hoor! Track ligt er super bij afgelopen dagen. Wellicht dat @Creesch als 'beginnend fietser' z'n ervaring van afgelopen maandag wil delen ;)

(Goudsberg is ook af te korten als je klimmen k** vindt)
Vanmorgen route Ede gedaan. Auto bij de Fietser gezet en vanaf daar het begin van de route gezocht en even moeten zoeken... Door ruzie met m'n fietsnavigatie (Wahoo Bolt) het beginpunt niet echt kunnen vinden en uiteindelijk ook niet terug bij start terechtgekomen.

Track zelf lag prima, behalve een klein stuk rondom Topparken de Scheleberg. Daar lagen veel stukken met van die zuigende zwarte modder waar ik vrijwel direct in stilstond. Goudsberg zelf onbewust geskipt denk ik, ging ervoor het bos weeral in. Goudsberg is ook op de racer niet mijn favo.

Uiteindelijk 2x omver gevallen, beide keren door een stom iets. Ik probeerde een U-bocht te maken in mul zand omdat ik te ver was gereden (lukte niet) en ik stond stil bovenaan een klimmetje doordat ik niet meer over een wortel heen kwam. Dit vond ik meteen ook het moeilijkste: blootliggende wortels bovenaan een klimmetje. Ze zijn voor mijn gevoel vrij glad en ik rol er moeilijk overheen. Is hier nog een geode techniek voor?

Uiteindelik lekker gefietst. Door de issues met mijn navi en het kwijtraken van de route uiteindelijk maar besloten de auto te gaan zoeken terug en dus een stuk van de route over te slaan. Na te verdwalen in Ede zelf uiteindelijk naar de auto geleid door twee vriendelijke mtb'ers die ik aansprak :)

Al bij al toch 48km gedaan. Klikkerdeklik voor strava.
pjlgt schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:18:
Denk dat Area 51 wel wat spannend is voor de beginner. Verder prima te doen. Nu ook diverse clubjes gezien die wat stonden te kijken hoe ze ergens vanaf moesten. Dus met beleid en gezond verstand kom je een heel eind.
Hoe staat Area 51 precies aangegeven? Kijkend naar dit kaartje zat ik er niet ver vanaf, maar geen aanduidingen gezien.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty!
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:06
Stufferdt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Hoe staat Area 51 precies aangegeven? Kijkend naar dit kaartje zat ik er niet ver vanaf, maar geen aanduidingen gezien.
Niet te missen. Grote ingekerfde houten borden aan het begin ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Marty! schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:19:
[...]

Niet te missen. Grote ingekerfde houten borden aan het begin ervan!
Nope, niet gezien. Goed om te weten wel :+

Was trouwens vergeten hoe ranzig alles wordt. Heb een hekel aan schoonmaken, maar de nieuwe ketting zat zo vol met zand dat ik ‘m toch maar even goed heb schoongemaakt. Dan is een racer toch minder vies in de zomer. O-)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Kan het zijn dat die op de route Otterlo is aangegeven? Ik pak m altijd vanaf Lunteren en dan ga je vanaf de parallelweg door een hekje: https://www.google.com/ma...-0VWGw!2e0!7i13312!8i6656
Heb daar eerlijk gezegd nog nooit een bord gezien.

@Stufferdt Dan heb je een mooie creatieve route gepakt :D Vanaf de fietser is het de rode bordjes volgen voor de Ede route, aan je beschrijving te zien heb je ergens de route Lunteren (incl. Area 51) opgepakt (paars) en vervolgens via de kinderroute(Groen) weer in de bewoonde wereld uitgekomen. Tip voor de volgende keer: Auto bij Amadeus neerzetten, dan kan je vanaf daar alle kanten op (paars,rood of groen). Of tegenover pannekoekenhuis De Langenberg(achter de tank kan je parkeren) en vanaf daar rood oppakken. De Fietser als startpunt is volgens mij een commercieel ding, niet omdat het handig is.

https://mtbzuidveluwe.nl/ede/ De route wordt tegen de klok in gereden overigens, daarom heb je waarschijnlijk weinig paaltjes gezien :)

[ Voor 6% gewijzigd door Firestorm op 05-08-2021 23:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:18
Stufferdt schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:07:
[...]

Vanmorgen route Ede gedaan. Auto bij de Fietser gezet en vanaf daar het begin van de route gezocht en even moeten zoeken... Door ruzie met m'n fietsnavigatie (Wahoo Bolt) het beginpunt niet echt kunnen vinden en uiteindelijk ook niet terug bij start terechtgekomen.

Dit vond ik meteen ook het moeilijkste: blootliggende wortels bovenaan een klimmetje. Ze zijn voor mijn gevoel vrij glad en ik rol er moeilijk overheen. Is hier nog een geode techniek voor?
Ik ken dit startpunt niet, maar ik gebruik vaak een gpx viewer op de telefoon, dan even met google maps erheen fietsen. Ben overigens verbaasd dat je zo'n creatieve route gefietst hebt, want Ede is best goed aangegeven.
Voor mtb-en op de vaste routes in NL vind ik navigatie dan ook geen meerwaarde.

Wat betreft die wortels in klimmetjes, zorg voor voldoende snelheid. Zet (til) je voorwiel over de wortel heen en zodra je achterwiel de wortel dreigt te raken maak je je achterwiel licht (dus je eigen gewicht naar voren). Je kan dan even niet trappen dus zorg dat je je snelheid daarop aanpast, zodat je 2 meter omhoog kunt rollen zonder stil te vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 20:07
Het is een combi van route Ede en Lunteren geworden zie ik :-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:29
Zijn mensen met een elektrieke MTB hier ook welkom of worden die met samengeknepen ogen vuil aangekeken? :P

Ik heb laatst bij de lokale fietsenboer een overjarige Ridley gekocht en scheur daarmee nu mee door de bossen hier (Zwarte Woud). Aanvankelijk, toen ik op jacht ging naar een fiets, had ik zoiets van 'Joah, ik ben dan wel halverwege de 40, maar een e-bike is voor ouwe nakken en dat ben ik niet'. Maar nu ben ik wel heel blij dat ik toch overstag ben gegaan... O+

Natuurlijk kan ik dat ding op standje boost zetten en rij ik praktisch op m'n achterwiel de berg hoog, maar ik kan ook op standje eco zetten en dan springt m'n hartslag richting de 160 en heb ik toch een goede training. De clue is echter dat ik niet elke dag 'een goede training' wil, dat ik op 600 meter hoogte woon en soms gewoon lekker fietsen wil. Dan is m'n emtb wel heel fijn. :)

Anyway. Het is een Ridley Elykx uit 20weetikniet en specs...ik heb meer gefietst dan specs gegoogled eigenlijk. 8)

Wat ik wel nog regelen wil, zijn andere pedalen (flats), bijpassende schoenen (Five Ten's Denk ik) en een goede navigatie oplossing. Helm heb ik uiteraard al. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
@iamerwin Tuurlijk zijn de mensen met een E-MTB hier ook welkom. Niet iedereen houdt van die dingen maar het is en blijft toch een soort MTB. Als jij het naar je zin heb met die fiets dan er gewoon lekker van genieten. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Als ik echt in de heuvels/bergen zou wonen zou ik zeker een fully eMTB overwegen.

Naar beneden is 100x leuker dan naar boven en je kan gewoon veel meer afdalingen pakken met een eMTB doordat je minder zwaar hoeft te klimmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Firestorm schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:50:
Kan het zijn dat die op de route Otterlo is aangegeven? Ik pak m altijd vanaf Lunteren en dan ga je vanaf de parallelweg door een hekje: https://www.google.com/ma...-0VWGw!2e0!7i13312!8i6656
Heb daar eerlijk gezegd nog nooit een bord gezien.
[YouTube: Mtb route Lunteren Area 51]
Ik ben inderdaad bij een parallelweg een hekje doorgegaan (zit een vrij zware veer op), lijkt inderdaad Area51. Staat een bordje bij dat het onder Otterlo valt en iets met xtreme? volgens mij.
@Stufferdt Dan heb je een mooie creatieve route gepakt :D Vanaf de fietser is het de rode bordjes volgen voor de Ede route, aan je beschrijving te zien heb je ergens de route Lunteren (incl. Area 51) opgepakt (paars) en vervolgens via de kinderroute(Groen) weer in de bewoonde wereld uitgekomen. Tip voor de volgende keer: Auto bij Amadeus neerzetten, dan kan je vanaf daar alle kanten op (paars,rood of groen). Of tegenover pannekoekenhuis De Langenberg(achter de tank kan je parkeren) en vanaf daar rood oppakken. De Fietser als startpunt is volgens mij een commercieel ding, niet omdat het handig is.

https://mtbzuidveluwe.nl/ede/ De route wordt tegen de klok in gereden overigens, daarom heb je waarschijnlijk weinig paaltjes gezien :)
Ah, daar gaat het al mis. Ik ben paars gaan volgen (geen idee waarom). Navigatie snapte er niks van, maar daar hebben we meteen de reden dus. Groen heb ik niet gevolgd, maar overlapt/kruist op bepaalde stukken wel de paarse route.

En eens dat de Fietser geen handig punt is. Het is normaal ook 5 euro om uit te rijden (tenzij consumptie met uitrijmunt), dus lijkt me inderdaad een commerciele/gesponsorde samenwerking. Goed punt qua Amadeus, is ook nog dichterbij en behoorlijk sneller :)
Paul! schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:56:
[...]

Ik ken dit startpunt niet, maar ik gebruik vaak een gpx viewer op de telefoon, dan even met google maps erheen fietsen. Ben overigens verbaasd dat je zo'n creatieve route gefietst hebt, want Ede is best goed aangegeven.
Voor mtb-en op de vaste routes in NL vind ik navigatie dan ook geen meerwaarde.

Wat betreft die wortels in klimmetjes, zorg voor voldoende snelheid. Zet (til) je voorwiel over de wortel heen en zodra je achterwiel de wortel dreigt te raken maak je je achterwiel licht (dus je eigen gewicht naar voren). Je kan dan even niet trappen dus zorg dat je je snelheid daarop aanpast, zodat je 2 meter omhoog kunt rollen zonder stil te vallen.
Heb dus blijkbaar paars gevolgd ipv rood, dus het was ook wel echt onmogelijk vanaf het begin :+ En ik ben als 'wegrenner' ook niet helemaal gewend aan het actief speuren naar kleine bordjes met palen in een berm, dus merk dat ik er onbewust niet op ben ingesteld en ze dus vrij vaak voorbij rij én de neiging heb automatsich rechtdoor te rijden waar je vaak toch een bosje in moet duiken juist.

En klinkt als een mooie techniek! Ik kom juist stil te staan met m'n achterwiel (blijf haken of sta stil erbovenop), ga dit zeker eens proberen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Stufferdt schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:33:

Heb dus blijkbaar paars gevolgd ipv rood, dus het was ook wel echt onmogelijk vanaf het begin :+ En ik ben als 'wegrenner' ook niet helemaal gewend aan het actief speuren naar kleine bordjes met palen in een berm, dus merk dat ik er onbewust niet op ben ingesteld en ze dus vrij vaak voorbij rij én de neiging heb automatsich rechtdoor te rijden waar je vaak toch een bosje in moet duiken juist.
Ik weet niet meer hoe het bij die parcoursen is maar het is soms ook nog wel eens dat de bordjes echt overal staan. Soms netjes op een paaltje rechts van de weg, maar soms links of ineens op een lichtmast of op een boom. Alles ook op verschillende hoogtes geplaatst. Tegenwoordig wordt het steeds meer uniform maar dat is nog lang niet overal zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@iamerwin geen probleem :) Ieder zijn ding, ik heb er geen oordeel over.
Maar ik zie mezelf (voorlopig?) niet op een eMTB, dat komt vooral omdat ik een groot deel van mijn voldoening ook haal uit het stukje training en progressie in fitness.

Op zich heb je wat mij betreft niet eens bergen nodig om een een eMTB goed te praten, ik zie ze hier op de vlakke simpele rondjes ook wel voorbij komen. Een rondje cadettenkamp (naast Dorst) is bv niet geweldig interessant, zeker niet met een gemiddelde conditie, dan is het ronduit saai. Ga je wat harder, dan kan een simpel rondje ook interessant worden, maar niet iedereen heeft de tijd of aanleg om hiet met 25+ gemiddeld een rondje te rijden, terwijl dit met een e-MTB + wat conditie best kan, en dan moet je dus ook regelmatig boven de 25 zitten zonder ondersteuning :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Ik wil er zelf wel eens een keer huren, heb ook zitten kijken of er iets te huur is in de buurt van Amerongen. Ik ben nou wel eens benieuwd waarom mensen er zo enthousiast over zijn. Je hoort altijd zeggen dat mensen net zo moe worden en dat kan ik me zelf niet voorstellen.

Enige manier om dat dus uit te vinden is om het zelf uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
ZanielGa schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:47:
Ik wil er zelf wel eens een keer huren, heb ook zitten kijken of er iets te huur is in de buurt van Amerongen. Ik ben nou wel eens benieuwd waarom mensen er zo enthousiast over zijn. Je hoort altijd zeggen dat mensen net zo moe worden en dat kan ik me zelf niet voorstellen.

Na ja, zoals ik al zei: je kunt zelf de mate van ondersteuning bepalen. Als ik hier bergop fiets en alleen 'eco' aanzet, dan vliegt m'n hartslag flink de hoogte in. :)

Hier een rondje van deze week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igPZV6CANRNLkSbciHR3WdVZ-O8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gdqx3lpPBDiirWfBEOCyzt3m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DizyvFpIgo0quA90ldoqDYtjkNk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p2uCya9Q0kraIezpxkLLSyJt.jpg?f=fotoalbum_tile

Nu ben ik de fitste niet meer, maar puur om aan te geven dat je je best in kunt spannen. Misschien is dat in NL iets anders, want meer vlak - dat weet ik niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-05 20:07
ZanielGa schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:47:

Ik heb laatste bij Bike and Eat een eMTB gehuurd en een rondje van 100km gefietst (route apeldoorn en route rheden). Halverwege een accu wissel en een lunch, prima geregeld.

Super om zo in een paar uur écht te voelen hoe een eMTB bevalt, én een mooie afstand aflegd. Tipje dus voor een dagje er tussenuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Afgelopen week ook route Apeldoorn + Rheden gereden (met gewone MTB), erg leuke ervaring en genoten van de omgeving! Was voor mij weer eens totaal iets anders.

Door het mulle zand was het hier en daar nog wel pittig. Nu maar weer alles uit elkaar gehaald voor een goede schoonmaakbeurt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
RR46 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:35:
Afgelopen week ook route Apeldoorn + Rheden gereden (met gewone MTB), erg leuke ervaring en genoten van de omgeving! Was voor mij weer eens totaal iets anders.

Door het mulle zand was het hier en daar nog wel pittig. Nu maar weer alles uit elkaar gehaald voor een goede schoonmaakbeurt...
wat haal je uit elkaar dan? Na een droge rit doe ik meestal niks, (max een doekje over de ketting), en bij als de boel onder de modder zit afspuiten/soppen en opnieuw wat wax op de ketting...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:57

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is dat die dingen zo duur zijn, anders stond er al langer een eMTB (Orbea Rise) in de garage. DIe Orbea is overigens een van de weinige eMTBs die ik overweeg, de rest is me te zwaar of teveel veerweg (ja, ik weet dat dit niet zoveel uitmaakt, maar toch).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

wat haal je uit elkaar dan? Na een droge rit doe ik meestal niks, (max een doekje over de ketting), en bij als de boel onder de modder zit afspuiten/soppen en opnieuw wat wax op de ketting...
Droge rit doe ik ook niks (in de regel), buiten ketting even met een droge doek afnemen en indien nodig wat wax (squirt).

Maar doordat ik gedeeltelijk in de regen heb gereden icm veel zand haal ook de trapas eruit, de kraak lijkt hieruit te komen…

Verder tandwielen los, derailleur even ontdoen van alle zooi, velgen goed poetsen.

Leuk klusje om te doen en geeft voldoening wanneer je de volgende keer weer op een schone fiets stapt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:22

charrel

Cortisol4life..

Prulleman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:43:
@iamerwin geen probleem :) Ieder zijn ding, ik heb er geen oordeel over.
Maar ik zie mezelf (voorlopig?) niet op een eMTB, dat komt vooral omdat ik een groot deel van mijn voldoening ook haal uit het stukje training en progressie in fitness.
Dat doe je op een emtb natuurlijk ook, voordeel is zoals onder je post staat dat je het zelf kan bepalen. Ik was gister flink moe na het werk, maar nog wel heerlijk 2 rondjes op Schoorl kunnen fietsen door de e-mtb. Mooi op turbo heerlijk gefietst >:) Mooi ontspannen maar toch lekker kunnen spelen met een lage hartslag. Normaal fiets ik heen en terug op eco/tour met een aardige inspanningen dan rond de 50-75km, maar een keer met de auto heen en dan 2 rondjes op turbo is toch ook wel weer erg grappig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
charrel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:11:
[...]

Dat doe je op een emtb natuurlijk ook, voordeel is zoals onder je post staat dat je het zelf kan bepalen. Ik was gister flink moe na het werk, maar nog wel heerlijk 2 rondjes op Schoorl kunnen fietsen door de e-mtb. Mooi op turbo heerlijk gefietst >:) Mooi ontspannen maar toch lekker kunnen spelen met een lage hartslag. Normaal fiets ik heen en terug op eco/tour met een aardige inspanningen dan rond de 50-75km, maar een keer met de auto heen en dan 2 rondjes op turbo is toch ook wel weer erg grappig.
true, op een eMTB kan je ook prima trainen, zeker als het om techniek gaat, en voor je conditie is het maar net hoe veel power je zelf naast de ondersteuning erbij weet te trappen.

Maar.... zonder oordeel over eMTBers, ik vind (dus persoonlijke mening) het gewoon mooi, lekker en het geeft me voldoening om alles op eigen kracht te doen. Ik vind het jammer dat er hier in brabant zo weinig hoogte verschillen zijn, maar in de Ardennen vind ik het heerlijk om lekker kapot te gaan op een lange klim :)
nog nooit in de Alpen gefietst, dus misschien piep ik dan wel anders, ik geloof niet dat je daar nog veel fietsen zonder motor ziet, tenzij er een lift in de buurt is :D

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 16:18:

Maar.... zonder oordeel over eMTBers, ik vind (dus persoonlijke mening) het gewoon mooi, lekker en het geeft me voldoening om alles op eigen kracht te doen.
Dit vind ik dus ook. Je zal mij dus ook gerust terug zien lopen als ik bijvoorbeeld een klim niet op gekomen ben. Maar misschien geeft het een hele andere ervaring als je wat hulp krijgt van een motor.
[...]

En Schoorl blijft een lekker rondje om te rijden. De nok is wel een klim om dood op te gaan.

[ Voor 43% gewijzigd door ZanielGa op 06-08-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 25-05 16:44
Nog bedankt voor deze tip, ik heb hem zojuist kunnen bestellen bij Mantel. :)
Ik weet niet of andere ook nog in de rij staan voor een mountainbike, maar via bovenstaande link kun je er een bestellen in de maat 23 inch. Nog 10+ op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:19
Ik kwam er van de week achter dat mijn achterband plat was, heb deze zaterdag gefietst ( met wat hogere druk 3,5 bar).
Nu moest ik achter al elke 2 weken bijvullen, maar vond dit wel enigszins normaal, hij was nooit plat.
Ik heb een cube met voor en achter tubeless schwalbe (maar er zit wel een binnenband onder mijn zadel :+ ?).
Nu heb ik de achterband nogmaals opgepompt om te kijken of die morgenvroeg nog op druk is.
Maar wat googlen leert mij dat er latex in een tubeless hoort.
Het lijkt me niet raadzaam om zomaar latex bij te vullen. Van de andere kant, de fiets heeft jaren stil gestaan tot deze zomer ... Dus als er iets in zat is dat wel al uitgehard toch...
Kan ik bij een tubeless band ook goed zien of die lek is onderwater/zeepsop?
En waarom heb ik een binnenband bij me voor een tubeless :? ?

Wat raden jullie aan om te doen, halsoverkop iets in de winkel kopen ben ik namelijk niet zo van :p .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij tubeless geeft men het advies om de sealent om de aantal maanden te verversen. Bijvoorbeeld om de 4 a 6 maanden. Op gegeven moment wordt het waterig en verliest het haar werking.

Waarom hebben mensen binnenband bij zich als ze tubeless rijden. Sealent kan niet alle gaten dichten. Zeker sneakbites die vrij groot kunnen zijn kunnen ze niet dichten. Dan kan een tubeless reparatie set uitkomst zijn of een binnen band. Om toch thuis te kunnen komen.

Band eraf schoonmaken en controleren. Velg ook even schoonmaken. Band erop sealent erin op spanning brengen etc…. En klaar ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
alaintje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:03:
Ik kwam er van de week achter dat mijn achterband plat was, heb deze zaterdag gefietst ( met wat hogere druk 3,5 bar).
Nu moest ik achter al elke 2 weken bijvullen, maar vond dit wel enigszins normaal, hij was nooit plat.
Ik heb een cube met voor en achter tubeless schwalbe (maar er zit wel een binnenband onder mijn zadel :+ ?).
Nu heb ik de achterband nogmaals opgepompt om te kijken of die morgenvroeg nog op druk is.
Het lijkt me niet raadzaam om zomaar latex bij te vullen. Van de andere kant, de fiets heeft jaren stil gestaan tot deze zomer ... Dus als er iets in zat is dat wel al uitgehard toch...

Wat raden jullie aan om te doen, halsoverkop iets in de winkel kopen ben ik namelijk niet zo van :p .
Als de banden verder nog goed zijn zou je inderdaad met zeepsop het lek kunnen zoeken. Afhankelijk of het een wat groter of kleiner gat is het of kunnen plakken, of nieuwe latex zijn werk laten doen. Ik vermoed dat het een kleiner gat is omdat je er later achter kwam dat je band lek was. Bij een groter gat had je het tijdens je rit al gemerkt.

Als je fiets zo lang still heeft gestaan zal de latex inderdaad uitgewerkt zijn. Wat je het beste kan doen is je banden er even afhalen en de grotere delen opgedroogde latex verwijderen. Daarna de band er terug opzetten en vullen met nieuwe latex. De nieuwe latex zou een klein gat dan moeten dichten. (wel even oppassen dat je geen latex op je kleding krijgt)

Je hebt de binnenband bij je in het geval je op een manier lek rijdt dat de latex niet kan dichten. Er zijn speciale pluggen (net als bij de auto) om een groter gat op te vullen. Deze zijn zeker een aanrader om bij je te hebben als je tubeless rijdt. Maar het kan gebeuren dat zelfs dat niet helpt. Dan wordt het tijd voor een binnenbandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ik heb gister mijn ketting en cassette vervangen. Heb sinds gister een meet tool voor mijn ketting en zag dat mijn oude ketting al ver over versleten heen was. De tool heeft 0.5 en 0.75mm als meetwaarden, maar weet zeker dat 1mm er ook al in zou passen. Na vervangen van de ketting sloeg deze enorm over, dus ook maar meteen de cassette vervangen en dat hielp. Dus die was ook duidelijk versleten.

Nu kraakt de ketting nog als ik druk zet op mijn pedalen. Dus denk dat ik ook mijn voorblad moet vervangen. Die heb ik inmiddels besteld. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik mijn Crankset voor geen mogelijkheid los krijg. Het gaat om een SRAM NX Dub Crankset. In het filmpje YouTube: MTB praat: SRAM Dub Crank en Direct Mount Tandwiel (DE)montage maken ze eerst de freeload (heet dat zo? En wat doet dat ding eigenlijk?) los waarna ze met een inbus 8 de crank zo los draaien. Maar.. Ik krijg die met geen mogelijkheid los. Nu moet ik toegeven dat ik een multitool gebruikt heb en daarmee mogelijk toch niet genoeg grip kan zetten. Heb daarom nog een inbus 8 met handvat er bij besteld. Iemand nog tips om mijn crankset los te krijgen?

Edit:
Gaat trouwens om een Trek Procaliber 9.6 2019 met de SRAM NX groepenset er op.

[ Voor 3% gewijzigd door EWS99 op 06-08-2021 17:20 ]

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:19
Daan_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:11:
Bij tubeless geeft men het advies om de sealent om de aantal maanden te verversen. Bijvoorbeeld om de 4 a 6 maanden. Op gegeven moment wordt het waterig en verliest het haar werking.

Waarom hebben mensen binnenband bij zich als ze tubeless rijden. Sealent kan niet alle gaten dichten. Zeker sneakbites die vrij groot kunnen zijn kunnen ze niet dichten. Dan kan een tubeless reparatie set uitkomst zijn of een binnen band. Om toch thuis te kunnen komen.

Band eraf schoonmaken en controleren. Velg ook even schoonmaken. Band erop sealent erin op spanning brengen etc…. En klaar ;-)
ZanielGa schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:15:
[...]

Als de banden verder nog goed zijn zou je inderdaad met zeepsop het lek kunnen zoeken. Afhankelijk of het een wat groter of kleiner gat is het of kunnen plakken, of nieuwe latex zijn werk laten doen. Ik vermoed dat het een kleiner gat is omdat je er later achter kwam dat je band lek was. Bij een groter gat had je het tijdens je rit al gemerkt.

Als je fiets zo lang still heeft gestaan zal de latex inderdaad uitgewerkt zijn. Wat je het beste kan doen is je banden er even afhalen en de grotere delen opgedroogde latex verwijderen. Daarna de band er terug opzetten en vullen met nieuwe latex. De nieuwe latex zou een klein gat dan moeten dichten. (wel even oppassen dat je geen latex op je kleding krijgt)

Je hebt de binnenband bij je in het geval je op een manier lek rijdt dat de latex niet kan dichten. Er zijn speciale pluggen (net als bij de auto) om een groter gat op te vullen. Deze zijn zeker een aanrader om bij je te hebben als je tubeless rijdt. Maar het kan gebeuren dat zelfs dat niet helpt. Dan wordt het tijd voor een binnenbandje.
Ok mijn eerste theorie dat een binnenband in een tubeless ging is dus toch correct :p .
Bij de eerste google plaatjes leek de tubeless band namelijk 'massief' , maar deze haakt gewoon in de velg. Dan is dat duidelijk.
Dat verklaart ook hoe je de latex er uit krijgt (y) .
Zal vanavond even de band er af halen en kijken hoe dat er uit ziet, of er wel of geen latex in zit.
Dus een tubeless band is ook van binnenuit te plakken?
Iig bedankt :) .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:11:

Sluit ik mij helemaal mee aan.

In ander nieuws. De Pony is afgemonteerd en klaar om de stalling uit te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21078913/p5pb21078913.jpg

Morgen goed testrijden op de lokale heuvel en wisselende spacerstacks uitproberen. Waarschijnlijk kan ik gaan concluderen dat er een riser bar (en waarschijnlijk langere stem) gaat komen, maar ik ga nog niet de huid kopen voor de beer geschoten is (ofzo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
alaintje schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:03:

De combinatie van de 2 dikgedrukte stukken doet mij vermoeden dat er gewoon binnenbanden in zitten, wellicht zijn je velgen niet eens tubeless ready (en dus enkel je banden...). Wat zoveel betekent als geschikt voor tubeless, maar meestal gewoon met binnenbanden geleverd bij nieuwe fietsen, zeker nog een paar jaar terug.

Anyway los van aannames:
- zit er een binnenband in -> plakken of vervangen
- zitten er geen binnenband in -> de oude sealant (indien nog vloeibaar) verwijderen en nieuwe toevoegen

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 06-08-2021 17:31 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
drBunhead schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:26:
[...]

Mooi ding geworden! Vorige week had je een klein wieltje bij je voorblad zitten. Vroeg me af waar die voor was? Of was die alleen voor tijdens de montage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:20

Rmg

EWS99 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:19:
(DE)montage[/URL] maken ze eerst de freeload (heet dat zo? En wat doet dat ding eigenlijk?) los waarna ze met een inbus 8 de crank zo los draaien. Maar.. Ik krijg die met geen mogelijkheid los.
Preload, die zorgt er voor dat er druk op je Bb lager komt zodat alles soepel draait.

dat je het niet los krijgt met een multitool verbaast me niet, die horen op 48-54nm torque vast te zitten. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
EWS99 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

Mooi ding geworden! Vorige week had je een klein wieltje bij je voorblad zitten. Vroeg me af waar die voor was? Of was die alleen voor tijdens de montage?
Als het het dingetje aan de onderkant van zijn voorblad bedoeld was het een deel van zijn chainguide/bashguard. Het is een modulair ontwerp waar je kan kiezen om ook aan de onderkant een guide te hebben zodat je ketting echt geen kans heeft om van het blad af te komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QznocDH6astL6PtlreaBH9aJp14=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TYdhYVsgtoHZgU06tvw1CbJu.png?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door ZanielGa op 06-08-2021 17:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

EWS99 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:19:
Ik heb gister mijn ketting en cassette vervangen. Heb sinds gister een meet tool voor mijn ketting en zag dat mijn oude ketting al ver over versleten heen was. De tool heeft 0.5 en 0.75mm als meetwaarden, maar weet zeker dat 1mm er ook al in zou passen. Na vervangen van de ketting sloeg deze enorm over, dus ook maar meteen de cassette vervangen en dat hielp. Dus die was ook duidelijk versleten.

Nu kraakt de ketting nog als ik druk zet op mijn pedalen. Dus denk dat ik ook mijn voorblad moet vervangen. Die heb ik inmiddels besteld. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik mijn Crankset voor geen mogelijkheid los krijg. Het gaat om een SRAM NX Dub Crankset. In het filmpje YouTube: MTB praat: SRAM Dub Crank en Direct Mount Tandwiel (DE)montage maken ze eerst de freeload (heet dat zo? En wat doet dat ding eigenlijk?) los waarna ze met een inbus 8 de crank zo los draaien. Maar.. Ik krijg die met geen mogelijkheid los. Nu moet ik toegeven dat ik een multitool gebruikt heb en daarmee mogelijk toch niet genoeg grip kan zetten. Heb daarom nog een inbus 8 met handvat er bij besteld. Iemand nog tips om mijn crankset los te krijgen?

Edit:
Gaat trouwens om een Trek Procaliber 9.6 2019 met de SRAM NX groepenset er op.
Als je ketting vervangt dan is het ook verstandig om de B-tension te controleren net als kabelspanning (fijn afstelling) Waarschijnlijk was vervangen van cassette nog niet nodig. Hoevaak ik wel niet zie dat men cassettes vervangt naar ketting wissel terwijl niet nodig is.

Preload uitleg :)

Crank te vast zit. Dan wil het helpen om je sleutel te verlengen. Bijvoorbeeld met een ijzeren buis. Gebruik zelf een “drive breaker bar” https://www.parktool.com/...-drive-breaker-bar-swb-15

Op onderstaande website vind je veel uitleg over onderhoud en reparatie.
https://www.parktool.com/blog/repair-help

Goed gereedschap is het halve werk. Daar ben ik wel achter gekomen door de jaren heen.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 06-08-2021 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

drBunhead schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:26:
[...]

Sluit ik mij helemaal mee aan.

[Afbeelding]

Morgen goed testrijden op de lokale heuvel en wisselende spacerstacks uitproberen. Waarschijnlijk kan ik gaan concluderen dat er een riser bar (en waarschijnlijk langere stem) gaat komen, maar ik ga nog niet de huid kopen voor de beer geschoten is (ofzo).
Gave fiets geworden d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:35

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

[...]

Dit is het ook echt.
Ik heb tijden op Schoorl (recreatief) met een Cube attention gefietst.
Vervolgens in Zwitserland en Italie eens een EMTB geprobeerd, (een specialized levo en een Scott huppeldepup). Daar in de bergen vond ik het altijd veel te heftig om met 1-2km hoogteverschil dat hele eind omhoog te trappen. Dus met de EMTB super goed te doen.

In Schoorl fietste ik altijd vanaf Alkmaar en met tegenwind of rot weer ging ik niet. Nu met de EMTB is die drempel weg.

Ik heb overigens een Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2021/435152/435152_porn.jpg
Cube Stereo Hybrid Race
Heel eerlijk fiets ik soms nog wel eens met schaamte als ik omhoog fiets met de EMTB.
Ik fiets overigens alleen op Eco. Op Turbo spint het achterwiel zowat. O-)
Bij Schoorl kan je ze huren. 50 euro voor een dagdeel.
Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen. Ik maak nu meer km's. Althans met onze pasgeboren dochter eigenlijk weer even te weinig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:22

charrel

Cortisol4life..

ApC_IcE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:19:
[...]

Dit is het ook echt.
Vervolgens in Zwitserland en Italie eens een EMTB geprobeerd, (een specialized levo en een Scott huppeldepup). Daar in de bergen vond ik het altijd veel te heftig om met 1-2km hoogteverschil dat hele eind omhoog te trappen. Dus met de EMTB super goed te doen.

In Schoorl fietste ik altijd vanaf Alkmaar en met tegenwind of rot weer ging ik niet. Nu met de EMTB is die drempel weg.

Ik heb overigens een [Afbeelding]
Cube Stereo Hybrid Race
Heel eerlijk fiets ik soms nog wel eens met schaamte als ik omhoog fiets met de EMTB.
Ik kan het iedereen aanraden om eens te proberen. Ik maak nu meer km's. Althans met onze pasgeboren dochter eigenlijk weer even te weinig ;)
Was je er gister ook rond 16:30-17:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

charrel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:23:
[...]

Nee ik val wel op. Ik heb een fluorescerend oranje helm ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
Daan_ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:55:
[...]

Als je ketting vervangt dan is het ook verstandig om de B-tension te controleren net als kabelspanning (fijn afstelling) Waarschijnlijk was vervangen van cassette nog niet nodig. Hoevaak ik wel niet zie dat men cassettes vervangt naar ketting wissel terwijl niet nodig is.

Preload uitleg :)

Crank te vast zit. Dan wil het helpen om je sleutel te verlengen. Bijvoorbeeld met een ijzeren buis. Gebruik zelf een “drive breaker bar” https://www.parktool.com/...-drive-breaker-bar-swb-15

Op onderstaande website vind je veel uitleg over onderhoud en reparatie.
https://www.parktool.com/blog/repair-help

Goed gereedschap is het halve werk. Daar ben ik wel achter gekomen door de jaren heen.
Thanks voor je antwoorden. Morgen de filmpjes eens bekijken. Ik dacht 5.4Nm gezien te hebben, maar blijkt 54 Nm te zijn. Dan is het inderdaad geen wonder en dan denk ik dat het met de tool die ik besteld heb wel beter zal gaan.

Ik ga in september Duchenne Heroes fietsen (wel maar 7x 70km, maar toch). Met die hoogte meters en andere ondergrond leek het me sowieso verstandig om de aandrijving te vervangen. Vandaar dat ik toch maar de cassette ook heb vervangen.

Ik ga vanaf nu mijn ketting beter in de gaten houden (daar heb ik nu de tool voor). Dan moet ook gaan schelen. En inderdaad, goed gereedschap is het halve werk (is met verbouwen en klussen ook zo), daarom bestel ik meestal ook meteen de tools er bij als ik onderdelen bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
ZanielGa schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:47:
[...]

Als het het dingetje aan de onderkant van zijn voorblad bedoeld was het een deel van zijn chainguide/bashguard. Het is een modulair ontwerp waar je kan kiezen om ook aan de onderkant een guide te hebben zodat je ketting echt geen kans heeft om van het blad af te komen.

[Afbeelding]
Die bedoelde ik inderdaad. Heb 't gewoon nog nooit gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
EWS99 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:30:
[...]

Thanks

@ZanielGa heeft gelijk, echter heb ik mijn oude bashguard die van de vorige fiets kwam gemonteerd. Ik kon de lijn van de ketting met de andere niet lekker voor elkaar krijgen.
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:40
EWS99 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:30:
[...]

Thanks voor je antwoorden. Morgen de filmpjes eens bekijken. Ik dacht 5.4Nm gezien te hebben, maar blijkt 54 Nm te zijn. Dan is het inderdaad geen wonder en dan denk ik dat het met de tool die ik besteld heb wel beter zal gaan.

Ik ga in september Duchenne Heroes fietsen (wel maar 7x 70km, maar toch). Met die hoogte meters en andere ondergrond leek het me sowieso verstandig om de aandrijving te vervangen. Vandaar dat ik toch maar de cassette ook heb vervangen.

Ik ga vanaf nu mijn ketting beter in de gaten houden (daar heb ik nu de tool voor). Dan moet ook gaan schelen. En inderdaad, goed gereedschap is het halve werk (is met verbouwen en klussen ook zo), daarom bestel ik meestal ook meteen de tools er bij als ik onderdelen bestel.
Die 8mm krijg je los door een 8mm p/t-sleutel in de crank te steken en dan met je ene voet op het pedaal, andere voet op de sleutel te balanceren. Pas dan kun je lekkere kracht zetten ;)
Pas wel even op voor je tanden als het balanceren misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:50
Die self-extracting bouten van een SRAM cranckset kunnen enorm vast zitten. Ik had die van mijn fiets zelf al eens losgemaakt. (zeg maar eerste keer als die uit fabriek kwam) Tijdje later naar de LBS gebracht voor derde onderhoud aan gereduceerde prijs. Ik vroeg om de BB (SRAM DUB) te vervangen omdat die ontzettend veel lawaai maakte en stroef liep. Was volgens hun niet nodig. Ze hadden enkel wat speling op de cranks opgelost. Ongeveer twee weken later wou ik mijn cranks er nog eens afhalen (om nog maar eens naar de BB te kijken) en die bout zat echt idioot vast gedraaid (die bout heeft zelfs niets te maken met speling, daar is de preload voor). Toen de fiets nieuw was heb ik ook een verlengstuk nodig gehad om hem los te krijgen (het handvat van een oude klauwhamer), maar nu kreeg ik die echt met niets los (ook niet met deze technieken: YouTube: Problems Removing Sram Crankset? 2 Mistakes With Self - Extracting C... ). Terug naar de winkel gegaan en daar kregen ze hem los, wel €10 moeten betalen en "ik mocht blij zijn dat ik hun kapotte inbus sleutel niet moest betalen" 8)7
Daarna maar zelf de BB vervangen en dat was echt dringend nodig. Als ik gewoon rustig fietste hoorde ik de BB lawaai maken.... Ondertussen ook de shimano hubs helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd, want dat was ook dringend nodig. Bij de voorste naaf waren er enkele balletjes beschadigd, ik had helaas de verkeerde maat online besteld. Bij de dichtstbijzijnde (dus een andere) LBS kreeg ik gewoon 5 balletjes mee naar huis (kost ook niet veel natuurlijk, maar het is het idee). Bij de LBS waar ik mijn fiets heb gekocht zien ze mij in ieder geval niet terug. Ik denk dat ik voor mijn fiets de twee lastigste taken ondertussen heb gedaan (pressfit BB vervangen en naven onderhouden) en het afstellen van de derailleur lukt ook steeds beter, dus voorzie geen problemen om alles zelf te doen (buiten de spaken afstellen waarschijnlijk)

Ik heb ook al gelezen dat mensen een oude zadelpen als verlengstuk voor je inbusleutel gebruiken. Die breaker bar van parktool hierboven ziet er ook heel interessant uit en kost zo te zien niet ontzettend veel (€25).

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
De eerste proefrit zit erop. Wat een fiets, eerste indruk is positief. Ondanks de non-cross country banden kwam ik de skiheuvel makkelijker op dan ik met de 5010 ooit heb gedaan. Naar beneden is de fiets ontzettend wendbaar en gretig. Ben echt onder de indruk. Magura remmen moeten natuurlijk nog inbedden, maar voelen goed aan. De derrailleur moet ik op de lichtere verzetten nog wat afstellen, maar verder heeft Microshift geen kik gegeven en is ook dit een goede keuze.

Trail side modifications qua cockpit zijn gemaakt en de conclusie was vrij duidelijk (en vrij snel gemaakt) stuur moet omhoog en naar voren. Er komt sowieso een 50mm riser bar en een 50 mm stem. Zat te denken aan Chromag FU50, Production Privee cockpit of Spank Spike Vibrocore. Daar zal ik dit weekend nog even induiken, de PP is sowieso niet op voorraad in de maat die ik wil, past qua kleuren wel heel goed bij de rest :roll:

Omdat het zonnetje er even bij was kon ik het niet laten om nog wat fotootjes te schieten.

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21083327/p5pb21083327.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21083332/p5pb21083332.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21083330/p5pb21083330.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21083325/p5pb21083325.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21083335/p5pb21083335.jpg

Afbeeldingslocatie: https://ep1.pinkbike.org/p5pb21083324/p5pb21083324.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 21:06
@drBunhead vette fiets hoor! Welk spatbord heb je voor gemonteerd? Ik vind die er wel sjiek uitzien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EWS99
  • Nu online
bas-r schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 08:49:
Die 8mm krijg je los door een 8mm p/t-sleutel in de crank te steken en dan met je ene voet op het pedaal, andere voet op de sleutel te balanceren. Pas dan kun je lekkere kracht zetten ;)
Pas wel even op voor je tanden als het balanceren misgaat.
Zo is het mij inmiddels ook gelukt. Heeft me heel wat moeite gekost en was blij dattie los was. Voorblad nu ook vervangen. Dus nu is mijn hele aandrijfset vervangen en hij rijdt weer als een malle. Morgen de uitgebreide test :P

Ga vanaf nu de ketting beter in de gaten houden zodat ik wat langer met mijn cassette en voorblad kan doen. Heb er nu de tools voor. Was even investeren allemaal, maar denk dat ik er nu geld mee ga besparen.

Thanks allemaal voor de snelle! tips en uitleg

[ Voor 3% gewijzigd door EWS99 op 07-08-2021 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
mathman schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:34:
@drBunhead vette fiets hoor! Welk spatbord heb je voor gemonteerd? Ik vind die er wel sjiek uitzien!
Dat is een RapidRacer Proguard mini. Je hebt ze nog in grotere varianten, voor meer bescherming of zelfs bolt-on varianten voor bijvoorbeeld DVO vorken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag route Lunteren. Dat was wel even andere koek. Voor mij als Drent flink wat hoogtemeters en zat dan ook tegen de kramp aan bij terugkomst bij het huisje. Denk dat alleen wat ranja voor onderweg ook niet echt hielp. Goudsberg was wel erg gaaf. Paar heerlijke afdalingen en pittige klimmetjes. Heeft hier ook flink geregend de afgelopen dagen dus was echt een flink water en blubber ballet.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 04-04 17:17
ApC_IcE schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:19:
[...]

Dit is het ook echt.

Ik heb overigens een [Afbeelding]
Cube Stereo Hybrid Race
Ben nu met mijn E-MTB in de Alpen, echt heerlijk. Dit is waar ik hem voor heb gekocht. In plaats van me op de berg af te laten zetten of een dure kabellift te nemen fiets ik zelf naar boven. Verder kan ik ook routes rijden die flink omhoog gaan. En ik wordt echt wel moe/heb spierpijn. Kilometers lang afdalen over een rock garden en daarbij staand druk op de pedalen houden (ik heb een hardtail) is best vermoeiend.
Op single track rij ik op E-MTB stand, berg op op Turbo spint het achterwiel inderdaad af en toe. Bergop op asfalt fiets ik wel op Turbo, lekker gauw boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXD_FV57qp8shi-3GGLHDBXVYMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V57ZfLriH6mJDboHNgZW8ckr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HBBP-pEphg-XVE4Y5oG5tXLam0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVIJGXMgmDUank1cORjr67mE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

pjlgt schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 16:26:
Vandaag route Lunteren. Dat was wel even andere koek. Voor mij als Drent flink wat hoogtemeters en zat dan ook tegen de kramp aan bij terugkomst bij het huisje. Denk dat alleen wat ranja voor onderweg ook niet echt hielp. Goudsberg was wel erg gaaf. Paar heerlijke afdalingen en pittige klimmetjes. Heeft hier ook flink geregend de afgelopen dagen dus was echt een flink water en blubber ballet.
Als je een tijdje in de buurt zit is Ede (rode route, oppakken bij restaurant Amadeus) ook aan te raden. Ook Schaarsbergen (bij Anrhem) is erg leuk en te combineren met een bezoekje aan het MTB museum. Ede is vooral mooi, Schaarsbergen is uitdagend. Als je wat hoogtemeters wilt: parkeren in het centrum of bij Sonsbeekpark en dan de Sijpendaalseweg omhoog fietsen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Firestorm op 09-08-2021 00:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Erapaz schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:20:
[...]

Ben nu met mijn E-MTB in de Alpen, echt heerlijk. Dit is waar ik hem voor heb gekocht. In plaats van me op de berg af te laten zetten of een dure kabellift te nemen fiets ik zelf naar boven. Verder kan ik ook routes rijden die flink omhoog gaan. En ik wordt echt wel moe/heb spierpijn. Kilometers lang afdalen over een rock garden en daarbij staand druk op de pedalen houden (ik heb een hardtail) is best vermoeiend.
Op single track rij ik op E-MTB stand, berg op op Turbo spint het achterwiel inderdaad af en toe. Bergop op asfalt fiets ik wel op Turbo, lekker gauw boven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Jaloers! _/-\o_
Ziet er goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 16:23

TommyGun

Stik er maar in!

Firestorm schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Als je een tijdje in de buurt zit is Ede (rode route, oppakken bij restaurant Amadeus) ook aan te raden. Ook Schaarsbergen (bij Anrhem) is erg leuk en te combineren met een bezoekje aan het MTB museum. Ede is vooral mooi, Schaarsbergen is uitdagend. Als je wat hoogtemeters wilt: parkeren in het centrum of bij Sonsbeekpark en dan de Sijpendaalseweg omhoog fietsen ;)
Voor hoogtemeters kun je beter doorfietsen naar Rheden ;) (inmiddels ook prima te combineren met Schaarsbergen, haha).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

charrel schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:23:
[...]

Zaterdag ben ik er om 1300. 3 vrienden zo gek gekregen 1 te huren d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

TommyGun schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 02:18:
[...]

Voor hoogtemeters kun je beter doorfietsen naar Rheden ;) (inmiddels ook prima te combineren met Schaarsbergen, haha).
Afgelopen weekend de combo Schaarsbergen + Rheden gedaan, met wat extra lusjes goed voor 100km en 1000+ hm. d:)b

Schaarsbergen had ik nog niet eerder gedaan, is wel een toffe route geworden. Veel variatie en leuk gebruik gemaakt van de omgeving. Mountainbikemuseum is altijd wel een aanrader!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iamerwin
Vandaag met enige moeite en gevloek de standaard pedalen van m'n fiets geschroefd en m'n nieuwe flats er opgezet en Ho Lee Fak; wat een verschil. *O*

Naar boven, maar vooral naar beneden opeens niet meer het gevoel dat ik elk moment van m'n fiets kan stuiteren, maar ik sta gewoon stabiel op m'n pedalen. En dan heb ik nog niet eens 'officiële' fietsschoenen, maar afgetrapte Nike's. :)

Het zijn trouwens plastic pedalen van Imrider, redelijk el cheapo - maar meer dan prima voor mij. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:37
Helaas slecht nieuws gekregen over mijn Reba RLT Dual Air voorvork. De luchtkamer is dus helaas lek en niet meer goed af te dichten met de standaard set rubbers. Bij onderhoud is er nu een extra rubberen O-ring bij gezet om het maar dicht te houden, maar ik zal helaas op zoek gaan moeten naar een andere vork or een reparatie moeten laten doen :'( Ik denk dat repareren niet echt rendabel meer is. Bij een nieuwe luchtkamer lijkt het mij dat je die niet wilt gaan rijden met een flink beschadigde stanchion.

[ Voor 21% gewijzigd door daanb14 op 11-08-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
daanb14 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:19:
Helaas slecht nieuws gekregen over mijn Reba RLT Dual Air voorvork. De luchtkamer is dus helaas lek en niet meer goed af te dichten met de standaard set rubbers. Bij onderhoud is er nu een extra rubberen O-ring bij gezet om het maar dicht te houden, maar ik zal helaas op zoek gaan moeten naar een andere vork or een reparatie moeten laten doen :'( Ik denk dat repareren niet echt rendabel meer is. Bij een nieuwe luchtkamer lijkt het mij dat je die niet wilt gaan rijden met een flink beschadigde stanchion.
Nee, als je luchtkamer versleten is dan heb je helaas eigenlijk maar 1 optie. Geeft je wel de mogelijkheid om te upgraden naar iets moois. Wellicht zelfs iets met iets meer veerweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-05 21:52
Hoe doen jullie dat met derailleurwieltjes? M'n vorige zaten na 1.000km muurvast. De nieuwe (SRAM X1) zitten er ca. 300km op, maar lopen nu alweer stroef. Aangezien ze redelijk prijzig zijn (ca €30-40) zijn er betere alternatieven? Ik gebruik mijn mtb niet heel vaak, maar dacht dat die dingen redelijk onderhoudsarm waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
Kijken welk nummer er op staat en online nieuwe lagers bestellen. Voor mijn gx was ik zo voor paar euro klaar…

Edit: kijk ook even hier: https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=9&t=149436

[ Voor 28% gewijzigd door Paul! op 11-08-2021 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:59
dano_nl schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:55:
Gisteren indoor track in Almere gedaan, echt toffe speeltuin haha! Aanrader! https://www.indoormountainbike.nl/
Deze vandaag ook even bezocht met mijn zoontje.
Inderdaad een leuke speeltuin, ook goed voor het oefenen van mijn eigen skills 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:43:
Hoe doen jullie dat met derailleurwieltjes? M'n vorige zaten na 1.000km muurvast. De nieuwe (SRAM X1) zitten er ca. 300km op, maar lopen nu alweer stroef. Aangezien ze redelijk prijzig zijn (ca €30-40) zijn er betere alternatieven? Ik gebruik mijn mtb niet heel vaak, maar dacht dat die dingen redelijk onderhoudsarm waren.
Bij Ali wieltjes bestellen is ook niet altijd een succes....
https://strava.app.link/A7a8TDRVDib

Dat waren resin pulleys met "keramische" lagers.... Heb ze ook wel eens van alu gehad, die waren in ieder geval wel degelijk.

Heb ook wel goede verhalen over Tacx pulleys gehoord.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Klitse schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:29:
[...]

Nee, als je luchtkamer versleten is dan heb je helaas eigenlijk maar 1 optie. Geeft je wel de mogelijkheid om te upgraden naar iets moois. Wellicht zelfs iets met iets meer veerweg?
Momenteel is de veerweg 90mm, dus op zijn minst 100mm zou wel lekker zijn. Er kan ook wanneer nodig een andere naaf in gespaakt worden gelukkig. Misschien even ergens op een forum voor een jong gebruikte kijken van iemand die een nog duurdere vork wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De xx1 axs draaide na ruim 2000km nog netjes. Gedemonteerd en de lagers schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet. En weer als nieuw. Beetje liefde op zijn tijd helpt om levensduur te verlengen ;-)

———————-
Vandaag voorvork gedemonteerd van de Neuron. Is bovenste lager korrelig. Dus toe aan vervanging. Nu uitzoeken welke lagers ik nodig heb…

Helaas is de crownrace geen split. Dus niet zo makkelijk eraf te krijgen zonder een puller. Er is nog andere optie met een schroevendraaier los te tikken, maar dat zie ik niet zo zitten. Optie fietsenmaker vinden met een puller of nieuwe crownrace op de nieuwe vork. Denk aan de optie om nieuwe crowrace te kopen.

Oude vork verkoop ik dan wel met crownrace erop ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Bij Ali wieltjes bestellen is ook niet altijd een succes....
https://strava.app.link/A7a8TDRVDib

Dat waren resin pulleys met "keramische" lagers.... Heb ze ook wel eens van alu gehad, die waren in ieder geval wel degelijk.

Heb ook wel goede verhalen over Tacx pulleys gehoord.
https://www.mantel.com/tacx-t4050-derailleurwieltjes Zijn prima wieltjes inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:23:
[...]

Momenteel is de veerweg 90mm, dus op zijn minst 100mm zou wel lekker zijn. Er kan ook wanneer nodig een andere naaf in gespaakt worden gelukkig. Misschien even ergens op een forum voor een jong gebruikte kijken van iemand die een nog duurdere vork wil.
Heb je nu een QR vork? Dan wordt het wel lastiger upgraden naar iets wat beter is dan een Reba. Andere naaf met Tru-axle is dan een optie maar dat wordt natuurlijk wel prijziger. Afhankelijk van je fiets kun je denk ik kijken naar iets tussen de 100-120mm veerweg. Meer zou ik niet doen als je nu 90mm hebt want dan verandert de geo waarschijnlijk te veel.
Daan_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

De xx1 axs draaide na ruim 2000km nog netjes. Gedemonteerd en de lagers schoon gemaakt en voorzien van nieuw vet. En weer als nieuw. Beetje liefde op zijn tijd helpt om levensduur te verlengen ;-)

———————-
Vandaag voorvork gedemonteerd van de Neuron. Is bovenste lager korrelig. Dus toe aan vervanging. Nu uitzoeken welke lagers ik nodig heb…

Helaas is de crownrace geen split. Dus niet zo makkelijk eraf te krijgen zonder een puller. Er is nog andere optie met een schroevendraaier los te tikken, maar dat zie ik niet zo zitten. Optie fietsenmaker vinden met een puller of nieuwe crownrace op de nieuwe vork. Denk aan de optie om nieuwe crowrace te kopen.

Vaak zit er een uitsparing op de vorkbrug waar je heel makkelijk een schroevendraaier onder zet. Eventueel de boel even aftapen met wat electrical tape oid. Je crownrace beschadig je daar waarschijnlijk wel een beetje mee maar die kost de wereld niet om te vervangen. Maar ook dit klinkt als een uitstekend excuus om een upgrade te zoeken. Al iets op het oog? Mooie Ohlins/DVO/CaneCreek oid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18

Kluus

Gang is alles

Op mijn MTB zitten nog de originele XT wieltjes, die zijn nu na 5000 kilometer nog bijna als nieuw… Tacx wieltjes ook altijd op de racer gebruikt, daar bevielen ze prima.

Edit: oja ik gooi er wel eens een druppel kettingolie in, maar ik ga ervan uit dat iedereen dat doet toch?

@Prulleman voor mij echt nooit dit soort dingen van ali, ik heb al eens iemand zijn hele derailleur uit elkaar zien trekken in een sprintje heuvelop omdat die mooie alu ali wieltjes iets te breed waren waardoor de moertjes niet helemaal lekker in de kooi pasten, zijn dagje Eiffel eindigde op dat moment en wij hebben met zijn allen een halfuur onderdelen lopen rapen op een vrij drukke weg…

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 11-08-2021 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Klitse schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Heb je nu een QR vork? Dan wordt het wel lastiger upgraden naar iets wat beter is dan een Reba. Andere naaf met Tru-axle is dan een optie maar dat wordt natuurlijk wel prijziger. Afhankelijk van je fiets kun je denk ik kijken naar iets tussen de 100-120mm veerweg. Meer zou ik niet doen als je nu 90mm hebt want dan verandert de geo waarschijnlijk te veel.

[...]

Vaak zit er een uitsparing op de vorkbrug waar je heel makkelijk een schroevendraaier onder zet. Eventueel de boel even aftapen met wat electrical tape oid. Je crownrace beschadig je daar waarschijnlijk wel een beetje mee maar die kost de wereld niet om te vervangen. Maar ook dit klinkt als een uitstekend excuus om een upgrade te zoeken. Al iets op het oog? Mooie Ohlins/DVO/CaneCreek oid?
Jup, het is QR... Ik denk dat 100mm dan hetgeen is om voor te streven. Ik zou graag weer voor een Reba gaan. Heerlijke vorken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:43:
[...]

Jup, het is QR... Ik denk dat 100mm dan hetgeen is om voor te streven. Ik zou graag weer voor een Reba gaan. Heerlijke vorken.
Een Reba moet nog wel voordelig te vinden zijn. En als je er tevreden mee bent, waarom niet. Maar als je een nieuwe naaf gaat (laten) spaken zijn er nog andere opties die niet per se duurder zijn (Suntour Auron/Axion bijv). Overigens kun je ipv een andere naaf laten spaken ook kiezen voor een compleet nieuw voorwiel. Dat is waarschijnlijk niet (veel) duurder. Maar goed, alles in verhouding natuurlijk, ik weet niet waar je nu op fietst en of dat de investering waard is. Soms is het beter om niet te gek te doen en je geld te bewaren. Daar ben ik overigens heel slecht in. Ik zit nog steeds te wachten op mijn nieuwe frame maar ik zit nu al te denken wat ik ga kopen als ik dat frame heb opgebouwd (waarschijnlijk weer een dirtjumper 8) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Ik rijd momenteel op een Specialized Stumpjumper Comp uit 2011. Het is inderdaad even goed kijken wat financieel nu verstandig is om te doen. Misschien op andere mountainbikefora kijken naar mensen die een vorkupgrade doen van bijvoorbeeld Reba naar SID en hun vork verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:18:
Ik rijd momenteel op een Specialized Stumpjumper Comp uit 2011. Het is inderdaad even goed kijken wat financieel nu verstandig is om te doen. Misschien op andere mountainbikefora kijken naar mensen die een vorkupgrade doen van bijvoorbeeld Reba naar SID en hun vork verkopen?
Een 2011 Specialized Stumpjumper is een 26" toch? Dan zul je vermoedelijk niet veel mensen meer tegenkomen die hun vork upgraden. Maar je zou ook kunnen kijken naar een 27.5" vork. Dat scheelt maar weinig met een 26" vork en je geo verandert hier nauwelijks door, scheelt een halve graad oid op de headangle, meen ik, en dat kan zelfs een voordeel zijn.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18

Kluus

Gang is alles

@Ypuh misschien scheelt het ook wat voor ondergrond je rijdt, als je vooral door de boerenklei (of leem zoals in Limburg) rijdt gaat de boel waarschijnlijk eerder vast zitten dan wanneer je met name zanderige bosgrond hebt. Klei komt overal tussen en hardt uit, terwijl je zand er zo af spoelt.

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

.............

[...]

Zit geen uitsparing, maar zag ergens dat ze hem langzaam los maakte met Stanley mesje en hamer. En zo heel langzaam door gingen met schroevendraaier. En de truuk met Stanley mesje werkt. Je kon hem dan heel rustig rondom los tikken. Dus hij is eraf. En altijd leuk achter af .... het was nog geen klusje van 5min O-)

Kreeg de tip om zelf split te maken door in te zagen. Denk dat ik dat ook ga doen.

Morgen komt de nieuwe fox 34 factory binnen en oude gaat op MP. Was op zoek naar Neuron carbon frame. Dan kon ik daar de demper en performance elite 34 inbouwen, maar nu drie frames aangeboden gekregen en allemaal goed beschadigd. (scheurtjes)

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 12-08-2021 07:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:18:
Het is echt geluk hebben. Er zullen vast nog mensen zijn die iets hebben liggen. Plaats eens reactie in gezocht forum van Mountainbike.nl.

Je kunt ook proberen bij winkels als;
bike-components.de
bike-discount.de
bike24.com
r2-bike.com
............ etc.....

Dit soort winkels willen soms nog wel eens verrassen met wat ze nog in het magazijn hebben liggen. Zo was ik laatst aangenaam verrast toe ik één van deze winkels mailde dat ik op zoek was naar een FOX float DPS factory geschikt voor de Neuron. Ze hadden nog een OEM versie liggen die ze speciaal besteld hadden voor klant en die hem niet meer wilde. Deze hebben ze snel toegevoegd aan webshop, zodat ik hem kon bestelen voor redelijke prijs. Het is zeker ook de moeite waard om aantal winkels te benaderen met de vraag of zij nog iets hebben liggen...

• Ypuh
Die Tacx wieltjes gebruik ik ook op mijn racefiets, maar die van SRAM GX1 zijn een slag groter (12t vs 10t). Maakt dat nog iets uit?

• daanb14
Klitse schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:37:
[...]

Een 2011 Specialized Stumpjumper is een 26" toch? Dan zul je vermoedelijk niet veel mensen meer tegenkomen die hun vork upgraden. Maar je zou ook kunnen kijken naar een 27.5" vork. Dat scheelt maar weinig met een 26" vork en je geo verandert hier nauwelijks door, scheelt een halve graad oid op de headangle, meen ik, en dat kan zelfs een voordeel zijn.
Het is een 29er :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:12
Gisteren in Oldenzaal (Hulsbeek) geweest. Best een mooi rondje hebben ze daar. ‘Slechts’ 7 kilometer maar daardoor makkelijk meerdere keren te doen. Veel leuke features als wipwap, north shore, wall rides, uitdagende klim en Daal secties. Tikje beter onderhoud mbt afwatering zou fijn zijn maar onderaan de streep een erg fijn parkoers

Morgen Rijssen bezoeken, heb er wel zin in, hoor daar goede verhalen over

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Daan_ schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 22:25:
[...]

Voor €10-15 heb je zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aeBAdwl.jpg

Zelf al paar keer succesvol gebruikt, en na 1x al goedkoper dan naar de fietsenmaker gaan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_
  • Nu online

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@MartijnGizmo Hij is er al af. Zag filmpje voorbij komen waar men de crownrace voorzichtig los tikte rondom met Stanley mesje en vervolgens met steeds dikkere schroevendraaier. En moet zeggen dit werkte vrij eenvoudig zonder beschadigingen. Druk gemaakt om niks O-)

Zag het niet zitten om met schroevendraaier te gaan rammen wat ik wel eens voorbij had zien komen, maar op deze manier is het prima te doen. En paar minuten werk.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 12-08-2021 10:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:25
Holk schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:42:
Gisteren in Oldenzaal (Hulsbeek) geweest. Best een mooi rondje hebben ze daar. ‘Slechts’ 7 kilometer maar daardoor makkelijk meerdere keren te doen. Veel leuke features als wipwap, north shore, wall rides, uitdagende klim en Daal secties. Tikje beter onderhoud mbt afwatering zou fijn zijn maar onderaan de streep een erg fijn parkoers

Morgen Rijssen bezoeken, heb er wel zin in, hoor daar goede verhalen over
Veel plezier, Rijssen is ook een erg leuke route die goed onderhouden wordt!

• daanb14
Ik zag dat de Judy Gold nog steeds gemaakt wordt als 100mm QR. Stel dat ik een Reba uit 2018 als 100mm QR tapered vind, is dan de 2018 Reba of de nieuwe Judy Gold beter?

• Klitse
  • Niet online
Dan zou ik me inschrijven voor de nieuwsbrief van RCZ. Daar komen nog wel eens mooie 29" vorken voor weinig voorbij.

• Ypuh
Paul! schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 21:48:
Kijken welk nummer er op staat en online nieuwe lagers bestellen. Voor mijn gx was ik zo voor paar euro klaar…

Edit: kijk ook even hier: https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=9&t=149436
Oh wat stom. Heb gister net een hele stapel (18st) nieuwe wiel en BB lagers besteld van FAG/SKF.

Het probleem zit hem volgens mij ook echt in de afdichting. Waarschijnlijk de combinatie schoonmaken met tuinslang en vervolgens weken laten staan. Maak de boel na afloop wel droog, maar rond het lager van een derailleurwieltje blijft altijd wel wat vocht hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul!
Als je een vervangend lager koopt even op letten dat ie aan twee kanten afgedicht is. Kan problemen in de toekomst voorkomen/uitstellen
Pagina: 1 ... 152 ... 279 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic