Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:19
Paul! schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:19:
Als je een vervangend lager koopt even op letten dat ie aan twee kanten afgedicht is. Kan problemen in de toekomst voorkomen/uitstellen
Ja, neem standaard altijd de 2RS/LLU variant van alle lagers. Je hebt wel 2x zoveel drag van de seals (1w i.p.v. 0.5w), maar qua schoonmaken/levensduur/onderhoud hoef je dan wat minder op te letten.

Voor wiellagers zou je nog voor de normale lagers kunnen gaan omdat die doorgaans wel goed verstopt zitten, maar ik hoef geen wedstrijden te winnen :).

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 07:46
Prulleman schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:28:
[...]

De combinatie van de 2 dikgedrukte stukken doet mij vermoeden dat er gewoon binnenbanden in zitten, wellicht zijn je velgen niet eens tubeless ready (en dus enkel je banden...). Wat zoveel betekent als geschikt voor tubeless, maar meestal gewoon met binnenbanden geleverd bij nieuwe fietsen, zeker nog een paar jaar terug.

Anyway los van aannames:
- zit er een binnenband in -> plakken of vervangen
- zitten er geen binnenband in -> de oude sealant (indien nog vloeibaar) verwijderen en nieuwe toevoegen
Jep, er zat gewoon een binnenband in...
En daar zat een miniscuul gaatje in, heeft mij 5+ minuten gekost om te vinden, vond het alleen als de binnenband op 1 bar stond (en dan wordt die wel heel groot :+ ).
Maar ik was het gaatje elke keer kwijt als ik hem uit het water haal of had geschuurd.
Eerste keer plakken was mislukt (had bepaalde plakkers, die gewoon niet plakte...).
Tweede keer dus weer alles schoonmaken en schuren en toen is het wel gelukt, is nu na een week nog op 2,7 bar. Daar waar ik vorige week ook op vertrok en 100 minuten op heb gefietst.

Anyways, ik zit misschien te kijken om ze toch tubeless te gaan maken. Zeker voor wat lagere druk en meer comfort (?).
De 2,7 bar vond ik eigenlijk nog vrij hard, en mis berg op best wat grip in losse gravel en zand (geen zwarte grond). Hier is ook een zandgroeve in de buurt, en in de bossen ligt veel los zand.

In mijn velg zat alleen een harde binnenband beschermer (zo'n lint van PVC o.i.d.).
Van de winter ga ik ook een dropperpost bestellen, dus dan kunnen daar ook twee tubeless banden bij om met lagere druk te fietsen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:26

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan zou ik samen met de nieuwe banden tubeless tape mee bestellen voor de velgen. Vorig jaar bij iemand 25mm gorilla tape gebruikt op de velg. En dat werkt ook ;-)

Met lagere druk vervormt de band en dat kan meer grip opleveren en comfort.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
2,7 bar? Ook afhankelijk van andere factoren natuurlijk, maar zou eens gaan testen met < 2 bar. Ben zelf rond de 80Kg en vind het verschil tussen 2 of 1,7 bar al merkbaar. Eerste is gewoon al te hard. Dan wil ik niet eens weten hoe 2,7 bar voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 17:33

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

alaintje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:48:
[...]

Maar ik was het gaatje elke keer kwijt als ik hem uit het water haal of had geschuurd.

[...]
Met balpen een rondje eromheen tekenen! :)

Maar ik zou idd ook lekker tubeless gaan, dan heb je het "gedoe" thuis ipv ergens in een bos in de regen (monteren vs plakken/vervangen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

Rmg

Ik zou eerst lekker die binnenband er in houden en wat meer ervaring op doen met die fiets om eerlijk te zijn...

Geen grip hebben met 40 psi/2.7bar in je band komt niet door dat er een binnenband in zit.

Ik zou eerst eens gaan fietsen en experimenteren met bandendruk en vork afstelling om te voelen wat aanpassingen nou voor effect hebben

[ Voor 26% gewijzigd door Rmg op 12-08-2021 12:37 ]

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:33
Klitse schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Dan zou ik me inschrijven voor de nieuwsbrief van RCZ. Daar komen nog wel eens mooie 29" vorken voor weinig voorbij.
Ik weet wel wat ik ga doen als ik een mooie overjarige Reba of SID voorbij zie komen 8) Van wat ik lees is een Reba sowieso een stuk stijver qua chassis t.o.v. een Judy Gold. Klopt dit?

[ Voor 12% gewijzigd door daanb14 op 12-08-2021 13:54 ]

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 07:46
MartijnGizmo schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:58:
[...]

Met balpen een rondje eromheen tekenen! :)

Maar ik zou idd ook lekker tubeless gaan, dan heb je het "gedoe" thuis ipv ergens in een bos in de regen (monteren vs plakken/vervangen).
Ik had stift gebruikt, maar na het schuren is dat ook wel weg he :p .
In een bos de band vervangen verwacht ik wel dat er een hoop extra troep in de band bij komt.
Rmg schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:16:
Ik zou eerst lekker die binnenband er in houden en wat meer ervaring op doen met die fiets om eerlijk te zijn...

Geen grip hebben met 40 psi/2.7bar in je band komt niet door dat er een binnenband in zit.

Ik zou eerst eens gaan fietsen en experimenteren met bandendruk en vork afstelling om te voelen wat aanpassingen nou voor effect hebben
Daar heb je wel gelijk in hoor, maar het is ook gewoon de hobby uiteraard.
De achterband is trouwens al wel aan het slijten van buiten, ik ontkom er niet aan stukken op asfalt te rijden. En vaak veel te hard op de heenweg.

En goed, de grip verloor ik omdat ik ben gaan staan op de fiets en voorover gaan leunen, op een volgens Kamoot ~10% helling.
Meer gewicht naar achteren brengen vergt wat oefening, en mijn zadel zit dan volgens mij in de weg.
Als ik blijf zitten is er geloof ik geen probleem. Maar goed, oefenen :p .

edit:/
Op mijn band staat min 2 max 4 bar, maar dat is een Schwalbe en zal dus alleen tubeless geleden die 2 bar?
Lager dan 2 bar is toch ook niet verstandig met een binnenband? Dat je last krijgt van snakebites.
Ik zal wel langzaam mijn druk gaan verlagen met 0.2 bar per keer.
Maar verwacht ook comfortwinst van tubeless banden.

2.7 is inderdaad gewoon 'massief' voor mijn gevoel.
Ook keertje met 3.5 gefietst. Maar toen meer als gravelbike gebruikt die dag.
Ik weeg daarbij op het moment 'maar' 70kg, dus er drukt ook lang niet zoveel zwaartekracht op de band :+ .

[ Voor 15% gewijzigd door alaintje op 12-08-2021 14:44 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-05 10:20
pjlgt schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 11:57:
2,7 bar? Ook afhankelijk van andere factoren natuurlijk, maar zou eens gaan testen met < 2 bar. Ben zelf rond de 80Kg en vind het verschil tussen 2 of 1,7 bar al merkbaar. Eerste is gewoon al te hard. Dan wil ik niet eens weten hoe 2,7 bar voelt.
Met m’n 100 kilo (inclusief kleding en drinken hè) is 2.7 alsof je massieve banden hebt. 1.8-1.9 is ideaal voor mij (voor mij hè, ken ze ook die op 1.3 rijden en dat heerlijk vinden)

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
drBunhead schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Dat is een RapidRacer Proguard mini. Je hebt ze nog in grotere varianten, voor meer bescherming of zelfs bolt-on varianten voor bijvoorbeeld DVO vorken.
Ik vind het ook een erg mooi spatbord. Beschermt deze een beetje tegen de regen / modder of is het vooral voor de mooi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:47
Gister 2x Hellendoorn gedaan na een lange tijd niets doen. Route blijft mooi ook al zie je dat hij extreem veel gebruikt wordt. Morgen 3x lemele is de planning, iets meer ruig terrein tov H’doorn! Mooi vooruitzicht 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
dehardstyler schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:48:
[...]

Ik vind het ook een erg mooi spatbord. Beschermt deze een beetje tegen de regen / modder of is het vooral voor de mooi?
Nog geen regen meegemaakt op de fiets, maar uit ervaring met nog kleinere is dat dit soort spatborden goed helpen tegen opspattend modder etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
alaintje schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 14:37:
[edit:/
Op mijn band staat min 2 max 4 bar, maar dat is een Schwalbe en zal dus alleen tubeless geleden die 2 bar?
Lager dan 2 bar is toch ook niet verstandig met een binnenband? Dat je last krijgt van snakebites.
Ik zal wel langzaam mijn druk gaan verlagen met 0.2 bar per keer.
Maar verwacht ook comfortwinst van tubeless banden.

2.7 is inderdaad gewoon 'massief' voor mijn gevoel.
Ook keertje met 3.5 gefietst. Maar toen meer als gravelbike gebruikt die dag.
Ik weeg daarbij op het moment 'maar' 70kg, dus er drukt ook lang niet zoveel zwaartekracht op de band :+ .
100kg hier en ik fiets met binnenband op 1.7 voor en 1.8 achter. Hard zat.

Met 70kg zou ik 1.5/1.6 eens proberen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Banden spanning is een lastig onderwerp om advies op te geven. Niet enkel je gewicht en binnenband of tubeless speelt een rol, maar ook velg breedte/hoogte, band breedte etc etc..

Begin met elke keer met iets lucht uit je banden te laten. Experimenteer op deze manier rustig met banden druk.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Balhoofd lager boven was heel erg korrelig. Lagers uit frame gehaald. Kapjes eraf gehaald en uit gespoten met WD40. En waar ik al bang voor was roest. Paar keer uitgespoten etc. en nu voorzien van lager vet en hij kan nog wel tijdje mee met nodige liefde en verzorging. En gelijk lagers besteld mochten ze toch vervangen moeten worden.

En gelijk tip voor mij zelf. Controleer vaker de balhoofd lagers :D

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 12-08-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:42

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Weet nu hoe ik wiellagers kan vervangen (gisteren voorwiel racert voorzien van nieuwe lagers), vandaag fulcrum red 700 los gehad, voorwiel lagers liepen stroef. Na het loshalen kwam de bruine smurrie mij tegemoet. :/ (S&S 61903-2RS)

Wat zijn jullie ervaringen met staal vs stainless steel lagers? Is de meerprijs het waard?
Denk dat ik na elke natte rit alles maar ff moet gaan smeren/droog maken. :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29

Nox

Noxiuz

Ik heb een evoc stage pro 12L, fijne rugzak maar binnenkort gaan we Rheden/Posbank fietsen, dan is 2 bidonnetjes met samen anderhalve liter toch net te krap. Nu zit er op de route wel een watertappunt maar als je hem mist of te dichtbij er begint dan ben je de sjaque. Nu wilde ik er al een maarrr....

- kan je iedere zak erin stoppen? Op futurum zie ik die van hydrapack staan maar de slang lijkt me vrij kort
- welke zijn aanraders? Ik heb een hekel aan schimmel e.d. (tip van de vriezer al ergens gelezen)
- is een hydrotab erin stoppen een goed plan? Mijn energydrinkje wat ik aanmaak in de bidon heeft natuurlijke suikers dus dat lijkt me sowieso al een nogo

Magneetjes heb ik nog wel dus ik fabriceer zelf wel een houdertje voor aan de tas/schouderband :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Nox schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:40:
Ik heb een evoc stage pro 12L, fijne rugzak maar binnenkort gaan we Rheden/Posbank fietsen, dan is 2 bidonnetjes met samen anderhalve liter toch net te krap. Nu zit er op de route wel een watertappunt maar als je hem mist of te dichtbij er begint dan ben je de sjaque. Nu wilde ik er al een maarrr....

- kan je iedere zak erin stoppen? Op futurum zie ik die van hydrapack staan maar de slang lijkt me vrij kort
- welke zijn aanraders? Ik heb een hekel aan schimmel e.d. (tip van de vriezer al ergens gelezen)
- is een hydrotab erin stoppen een goed plan? Mijn energydrinkje wat ik aanmaak in de bidon heeft natuurlijke suikers dus dat lijkt me sowieso al een nogo

Magneetjes heb ik nog wel dus ik fabriceer zelf wel een houdertje voor aan de tas/schouderband :+
Ik zou een variant pakken die hetzelfde "ophang systeem" heeft als die van Evoc (of gewoon de Evoc waterzak zelf). Camelbak is bijvoorbeeld anders en kan daardoor minder makkelijk vast gemaakt worden aan de tas.

Qua schimmels zou ik adviseren nooit iets anders dan water erin te doen. Op deze manier heb ik nog nooit schimmels ervaren. In de vriezer doen is een optie om er geen last van te hebben, maar heb ik nog niet nodig gehad .

Hydrotab, in mijn ogen dus niet. Ik zou dat spul gewoon in de bidons doen en zo meenemen. Is mijn aanpak voor langere tochten ook. Suikerdrankje in de bidon en water in de rugzak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:13
Harmen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:38:
Weet nu hoe ik wiellagers kan vervangen (gisteren voorwiel racert voorzien van nieuwe lagers), vandaag fulcrum red 700 los gehad, voorwiel lagers liepen stroef. Na het loshalen kwam de bruine smurrie mij tegemoet. :/ (S&S 61903-2RS)

Wat zijn jullie ervaringen met staal vs stainless steel lagers? Is de meerprijs het waard?
Denk dat ik na elke natte rit alles maar ff moet gaan smeren/droog maken. :+
Industrie lagers zijn niet gemaakt om te onderhouden, maar om te vervangen.

Als ze te snel vuil/ slecht worden kan je betere kwaliteit nemen, met betere afdichting, beter vet etc, ik weet niet hoeveel RVS gaat uitmaken, de problemen ontstaan pas als je vet weg is.. een dan houden RVS lagers het ook niet lang meer.

(Let wel op, betere seals betekent meestal ook iets meer weerstand, het is dus een compromis zoeken dat bij je gebruik past)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Prulleman Thanks, gisteren Enduro Abec3 in de racewielen gezet. Met welke lagers heb jij goede ervaringen?
Smering moet ik nog gaan testen, welke lagervet is aan te raden? Heb nog een blikje cyclon lagervet. (bruin)

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Harmen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:24:
@Prulleman Thanks, gisteren Enduro Abec3 in de racewielen gezet. Met welke lagers heb jij goede ervaringen?
Smering moet ik nog gaan testen, welke lagervet is aan te raden? Heb nog een blikje cyclon lagervet. (bruin)
Geen ervaring met specifieke lagerez maar enduro zou wel prima kwaliteit moeten zijn. Vet is in principe hetzelfde als afdichting, hoe dunner hoe soepeler het draait, maar hoe eerder het weg is. Hoe dikker hoe beter de bescherming, maar hoe stugger de boel gaat lopen. Voor een headset niet zo erg, voor wielen wil je wel iets enigszins soepel. Dus geen marine vet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

drBunhead schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Ik zou een variant pakken die hetzelfde "ophang systeem" heeft als die van Evoc (of gewoon de Evoc waterzak zelf). Camelbak is bijvoorbeeld anders en kan daardoor minder makkelijk vast gemaakt worden aan de tas.

Qua schimmels zou ik adviseren nooit iets anders dan water erin te doen. Op deze manier heb ik nog nooit schimmels ervaren. In de vriezer doen is een optie om er geen last van te hebben, maar heb ik nog niet nodig gehad .

Hydrotab, in mijn ogen dus niet. Ik zou dat spul gewoon in de bidons doen en zo meenemen. Is mijn aanpak voor langere tochten ook. Suikerdrankje in de bidon en water in de rugzak.
Ik wist niet eens dat ze een ophangsysteem hadden :+ thanks voor de tip, gaat ik ff uitzoeken zo.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 07:35:
[...]

Het is echt geluk hebben. Er zullen vast nog mensen zijn die iets hebben liggen. Plaats eens reactie in gezocht forum van Mountainbike.nl.

Je kunt ook proberen bij winkels als;
bike-components.de
bike-discount.de
bike24.com
r2-bike.com
............ etc.....

Dit soort winkels willen soms nog wel eens verrassen met wat ze nog in het magazijn hebben liggen. Zo was ik laatst aangenaam verrast toe ik één van deze winkels mailde dat ik op zoek was naar een FOX float DPS factory geschikt voor de Neuron. Ze hadden nog een OEM versie liggen die ze speciaal besteld hadden voor klant en die hem niet meer wilde. Deze hebben ze snel toegevoegd aan webshop, zodat ik hem kon bestelen voor redelijke prijs. Het is zeker ook de moeite waard om aantal winkels te benaderen met de vraag of zij nog iets hebben liggen...
toon volledige bericht
HiBike.de is ook een optie voor dit.
Op het moment door de crazyness is het wat minder maar normaal heeft Bike-Discount ook vorken liggen die van nieuwe fietsen komen, simpelweg van mensen die gelijk een upgrade willen. Dan heb je dus letterlijk een nieuwe vork, moet je alleen even kijken dat de steerertube niet te kort afgezaagd is (maar als de prijs echt goed is, gewoon een riserbar kopen met al dan niet een andere stem).
drBunhead schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Eens, trap er zelf enkel water in en maak hem schoon met warm water en afwasmiddel waarna ik het geheel laat drogen op een plastic spaan. Suikers/electrolyten etc. die meuk stop ik in een bidon.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 13-08-2021 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Daan_ schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:35:
Banden spanning is een lastig onderwerp om advies op te geven. Niet enkel je gewicht en binnenband of tubeless speelt een rol, maar ook velg breedte/hoogte, band breedte etc etc..

Begin met elke keer met iets lucht uit je banden te laten. Experimenteer op deze manier rustig met banden druk.
Het blijft lastig. Ik doe het op gevoel. Maar ik fiets met dezelfde spanning over asfalt naar het parcours (7km heen en 7km terug oid) maar te zacht op asfalt fietst voor geen meter.
Ik heb altijd een pompje bij me. Maar loop wel vaak te klooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:15
Harmen schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 14:24:
Voor afwijkende fiets specifieke maten is Enduro prima. Voor de gangbare maten altijd kijken naar SKF/NTN/NSK. Dat zijn de betere lagers. En wat @Prulleman zegt, als het vet eenmaal weg is of aangemengd met teveel water en zand, gaat alles er snel aan. En dan 2RS/LLU. Kost je misschien 1 watt.... Maar heb je betere afdichting.

CeramicSpeed, EZO, NBK, IBB zijn de mindere goden. Al heeft IBB ook bijna alle denkbare fietsmaten, als alle andere out of stock is, dan maar dat. Beter dan niets.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@ElGreco Thanks voor de tips, mooie wielen maak je zo te zien. Ivm teveel hobbies en kids is mijn budget wat minder ruim. ;) Zal eens kijken hoelang de lagers van Enduro mee gaan. Heb er gelijk 6 (reeds 1 wiel gefixt) besteld, kan ik beide fietsen voorzien van nieuwe lagers. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Harmen op 13-08-2021 16:12 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:19

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Vandaag de moutainbike route bij Schoorl gefietst. Erg mooie route met voor mij veel technische uitdagingen.
Bij de nok ben ik helaas over de kop gegaan bij de afdaling.
Gelukkig mankeer ik zelf niets, en wat materiaal betreft is alleen de Garmin mount afgebroken.
Aan mijn helm zie ik ook niks, maar vraag aan jullie:
Wat is jouw criterium om een helm te vervangen?
Na zo'n koprol, of pas als ie zichtbaar beschadigd is?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
magic_nl schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:11:
Vandaag de moutainbike route bij Schoorl gefietst. Erg mooie route met voor mij veel technische uitdagingen.
Gelukkig mankeer ik zelf niets, en wat materiaal betreft is alleen de Garmin mount afgebroken.
Bij twijfel vervangen

Maar dit is heel lastig via een forum te checken... Alleen jij weet wat voor smak je hebt gemaakt.
Zichtbare schade is niet het enige criterium voor vervanging dus met deze info, terug naar "bij twijfel vervangen"

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:52
Het is altijd een lastige. Heel goed de kans dat er aan de buitenkant niets te zien in maar de helm zo goed als in 2en is.

Als je twijfelt of je je helm hebt gebruikt om de manier waar hij voor gebruikt is toch maar vervangen voor een nieuwe. Ik zou ook even checken of het merk helm dat je hebt/of de winkel waar je hem gekocht hebt een "Crash Replacement Program" heeft. Kan dan nog wel wat schelen bij de aankoop van een nieuwe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maximus1
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-01 12:46
Thnx @ZanielGa!

Dinsdag zeer hard ten val gekomen in Dorst en niet alleen m'n lichaam heeft flinke klap gehad maar mijn helm ook.

Je ziet er niets aan en dacht dat ik er wel verder mee ga rijden. Maar zie dat Mantel die service heeft en hij is nog goedkoper geworden ook. Dus dan ga ik daar toch maar gebruik van maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

De afdaling na de nok is inderdaad een lastig ding! In deze tijden met mul zand wordt 'ie vaak afgeraden, als heeft het redelijk veel geregend. Als je met je hoofd/helm iets hebt geraakt wat massief is zoals een boom, balk, grond etc. Gewoon vervangen. Ze zijn single use, een 2e keer heb je hem misschien écht hard nodig en dan werkt ie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Net voorbij de Nok is het wel even tricky ja.
Helm vallen/ koprol = twijfel
Helm botsen = vervangen.

Maar bij twijfel vervang ik ook haha 8)7

Wij gaan hem vanmiddag rijden (zal wel druk zijn). Afgelopen woensdag rond 16.00 niemand tegen gekomen. Toen was hij goed te doen. Alleen als je iets te hard de afdaling in gaat daar kan je nog wel eens voor een verrassing komen te staan.

Wat ging er mis? Dook je te hard naar beneden? nam je links of rechts? of was het nog voor de splitsing?

[ Voor 20% gewijzigd door ApC_IcE op 14-08-2021 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor de fietsen ABUS WBA 100 Granit Muur/grond ankers binnen gekregen. Om fietsen goed vast te kunnen zetten. Lees/hoor iets te vaak laatste tijd dat fietsen uit schuren etc gestolen worden. Nu kunnen we de fietsen ook goed vast zetten ;-)

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcStltk6IA7jWyN5CGARyxlvsD-kpmDDt3LlKkw686Gg9d9hSDLOuePo6DmaGBeYvhQ37x4&usqp=CAU

[ Voor 221% gewijzigd door Daan_ op 14-08-2021 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:52
Daan_ schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:13:
Voor de fietsen ABUS WBA 100 Granit Muur/grond ankers binnen gekregen. Om fietsen goed vast te kunnen zetten. Lees/hoor iets te vaak laatste tijd dat fietsen uit schuren etc gestolen worden. Nu kunnen we de fietsen ook goed vast zetten ;-)

[Afbeelding]
Alle GPS fietscomputers helpen niet mee. Mensen delen de ritten vanuit huis met iedereen zonder de privacy zones aan te zetten en de mensen die graag een nieuwe fiets meenemen kunnen dus precies zien waar er een fiets te halen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ook al deel je dit niet. Weten ze het wel te vinden. Hier staan fietsen goed vast. En in afgesloten ruimte met bewaking systeem, maar daar wordt men tegenwoordig ook niet meer koud of warm van ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
Ze stelen ze, schroeven de onderdelen er af voor de verkoop en gooien de frames en vorken weg. Althans dat is de MO in de buurt van Katwijk/Leiden.

Dé reden dat ik mijn racefiets en MTB op zolder heb staan. Jep, elke keer omhoog de trap op na een rit maar ik heb geen goedkoop spul en ik ga het niet riskeren met een relatief goedkoop slot.

@magic_nl Ik heb m’n helm vervangen na een botsing met een boom. Zag je bijna niets van maar wist dat ik een impact had gehad. Bij impact helm op grond/boom etc zou ik vervangen. Weet je dat je geen grond of items geraakt hebt met je val dan zou ik het niet vervangen. En mocht je daarover twijfelen; zie advies @Prulleman

[ Voor 32% gewijzigd door Holk op 14-08-2021 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 22:01
Ik heb nu een relatief goedkope hardtail en ik overweeg op termijn een fully aan te schaffen. Maar die is fors duurder en daarmee waarschijnlijk ook diefstalgevoeliger. Dat weerhoud mij er nu mede van een dure fiets aan te schaffen (buiten de hoge aanschafkosten/lange levertijden). De fiets op zolder zetten kan, maar dat is wel een gedoe elke keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik ben eindelijk bezig met de tubeless conversie van m'n MTB. Heb bij m'n gravelbike Schwalbe-velglint gebruikt maar nu 's Stans geprobeerd. Bevalt me toch wat minder goed. Velg uiteraard ontvet en laten drogen, maar ik twijfel een beetje of ik het goed heb aangebracht. 23mm velgen, 25mm velglint, zo veel mogelijk spanning erop bij het aanbrengen.

Daarna buitenband + binnenband gemonteerd, opgepompt naar 3.5 bar om velglint goed aan te drukken. Met dit als resultaat; wat lucht in het midden. Ik denk dat het geen kwaad kan maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Is dit voldoende zo? Hij is wel goed gecentreerd (zie 2e foto).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eozFrdktHYSPK4cCUtGBm5tHPC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UN9fjSZnAR01QVx5imDhcrqv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVOub2zA2PIeP5vLnIHmZx499vs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKQ3c82FB5wQKi6ehgbyWhIo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ZanielGa schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 17:03:
[...]

Alle GPS fietscomputers helpen niet mee. Mensen delen de ritten vanuit huis met iedereen zonder de privacy zones aan te zetten en de mensen die graag een nieuwe fiets meenemen kunnen dus precies zien waar er een fiets te halen is.
En met een beetje mazzel heeft die persoon ook nog merk en model fiets bij Strava ingevuld. Diefstal op bestelling :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
sOid schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:21:
Ik ben eindelijk bezig met de tubeless conversie van m'n MTB. Heb bij m'n gravelbike Schwalbe-velglint gebruikt maar nu 's Stans geprobeerd. Bevalt me toch wat minder goed. Velg uiteraard ontvet en laten drogen, maar ik twijfel een beetje of ik het goed heb aangebracht. 23mm velgen, 25mm velglint, zo veel mogelijk spanning erop bij het aanbrengen.

Daarna buitenband + binnenband gemonteerd, opgepompt naar 3.5 bar om velglint goed aan te drukken. Met dit als resultaat; wat lucht in het midden. Ik denk dat het geen kwaad kan maar ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Is dit voldoende zo? Hij is wel goed gecentreerd (zie 2e foto).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het lijkt toch dat er niet genoeg spanning op zit. Harder trekken. 2mm extra breedte qua lint is trouwens niet heel veel.

Je kunt ook het lint een beetje met je duim de gleuf in helpen tijdens het aanbrengen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
ElGreco schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Het lijkt toch dat er niet genoeg spanning op zit. Harder trekken. 2mm extra breedte qua lint is trouwens niet heel veel.

Je kunt ook het lint een beetje met je duim de gleuf in helpen tijdens het aanbrengen.
Denk dat je gelijk hebt. Heeft bij nader inzien ook helemaal niet overal goed gehecht. Heb het 3x ontvet met Zwaluw Cleaner (had geen isopropanol in huis) wat ik normaliter altijd gebruik voor lijmen etc. Wat gebruiken jullie om velgen te ontvetten?

Toch zonde van het geld dit, maar goed. Toch maar die van Schwalbe bestellen (inmiddels niet meer genoeg van die Stans tape om nog 2 wielen te doen vrees ik).

Zou 27mm trouwens beter zijn? 23mm velgbreedte dus.

Edit: aan je instagrampagina te zien weet je een hoop van fietswielen af dus ik luister sowieso naar jou :+

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 14-08-2021 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Ik heb de wijsheid niet in pacht hoor

27/28mm tape is beter inderdaad. Afhankelijk van wat je kunt krijgen. Schoonmaken met isopropanol inderdaad.

Tip, mocht je een paar weken geduld hebben: € 11,45 11% Off | Tubeless Velg 20/23/25/28/30Mm Tape Voor Road Mountain 50M
https://a.aliexpress.com/_vorKqu

Is gewoon Tesa tape, een van de betere en heel makkelijk om mee te werken.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

ApC_IcE schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Net voorbij de Nok is het wel even tricky ja.
Helm vallen/ koprol = twijfel
Helm botsen = vervangen.

Maar bij twijfel vervang ik ook haha 8)7

Wat ging er mis? Dook je te hard naar beneden? nam je links of rechts? of was het nog voor de splitsing?
Voor mij reed (in mijn ogen) een onervaren toerist (spijkerbroek, geen helm! en een oude 26”). Die ging op ongeveer 10 m zo’n drie keer onderuit en ging daarna te voet verder.

Ik heb altijd wat moeite met afdalingen die uit wat ik noem traptredes bestaan. Die vind ik eng, en dan ben ik eigenlijk te voorzichtig. En nu extra door m’n voorganger. Hierdoor te weinig naar achter gehangen (en ook geen dropper) en teveel voorrem. Dus een OTB met gevolg.

Ik stond net na de eerste bocht halverwege praktisch stil, en de koprol werd veroorzaakt doordat de achterkant van m’n fiets verder wilde.
Het was echt een rol over het vizier op de grond waarna m’n fiets op mij belandde. Dus ja, de helm heeft de grond geraakt.

Ik ga maar ‘ns kijken voor een nieuwe.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
magic_nl schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

Voor mij reed (in mijn ogen) een onervaren toerist (spijkerbroek, geen helm! en een oude 26”). Die ging op ongeveer 10 m zo’n drie keer onderuit en ging daarna te voet verder.

Ik heb altijd wat moeite met afdalingen die uit wat ik noem traptredes bestaan. Die vind ik eng, en dan ben ik eigenlijk te voorzichtig. En nu extra door m’n voorganger. Hierdoor te weinig naar achter gehangen (en ook geen dropper) en teveel voorrem. Dus een OTB met gevolg.

Ik stond net na de eerste bocht halverwege praktisch stil, en de koprol werd veroorzaakt doordat de achterkant van m’n fiets verder wilde.
Het was echt een rol over het vizier op de grond waarna m’n fiets op mij belandde. Dus ja, de helm heeft de grond geraakt.

Ik ga maar ‘ns kijken voor een nieuwe.
Ik ben uitermate tevreden over de pasvorm van deze POC Axion Spin. En is nu nog 40 euro goedkoper dan in maart ook. M'n weghelm is een Giro middenklasser maar het maataanpassingsysteem van POC vind ik echt vele malen beter.

Mantel heeft trouwens ook een crash replacement service. Komt er op neer dat je bij een crash binnen 2 jaar na aankoop 40% korting krijg, gebaseerd op aanschafwaarde van de helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Paul! schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 19:10:
Ik heb nu een relatief goedkope hardtail en ik overweeg op termijn een fully aan te schaffen. Maar die is fors duurder en daarmee waarschijnlijk ook diefstalgevoeliger. Dat weerhoud mij er nu mede van een dure fiets aan te schaffen (buiten de hoge aanschafkosten/lange levertijden). De fiets op zolder zetten kan, maar dat is wel een gedoe elke keer...
Daar heb je toch een (fiets)verzekering voor?

Hier is een jaar geleden ook de schuur opengebroken en de nieuwe fiets van mijn vrouw gejat. Aangifte gedaan en binnen een paar dagen het geld retour en de schuur gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:43
pjlgt schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

Hier is een jaar geleden ook de schuur opengebroken en de nieuwe fiets van mijn vrouw gejat. Aangifte gedaan en binnen een paar dagen het geld retour en de schuur gefixt.
Alleen zit je dan met 't probleem dat een nieuwe fiets haast niet te koop is momenteel...

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:36:
[...]

Ik ben uitermate tevreden over de pasvorm van deze POC Axion Spin. En is nu nog 40 euro goedkoper dan in maart ook. M'n weghelm is een Giro middenklasser maar het maataanpassingsysteem van POC vind ik echt vele malen beter.

Mantel heeft trouwens ook een crash replacement service. Komt er op neer dat je bij een crash binnen 2 jaar na aankoop 40% korting krijg, gebaseerd op aanschafwaarde van de helm.
Zo zie je maar dat een helm iets heel persoonlijks is, want ik vond de POC Axion juist helemaal niet lekker zitten. Ik kwam uit op een Troy Lee A1 die als gegoten zit.

Voor een fullface had ik een Fox Rampage besteld maar die ging direct weer terug omdat die ook voor geen meter zat. Daar is uiteindelijk een 7idp project 23 voor gekomen.

Kortom, helmen moet je zelf passen en uitzoeken. Adviezen over pasvorm heb je niet zo veel aan tenzij je precies weet wat voor hoofd je hebt. Adviezen over veiligheidstechnieken, warmte ontwikkeling enz natuurlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Wil toch het (thuis) trainen iets serieuzer aan gaan pakken en ben op zoek naar een schema voor core training. Iets in app vorm mag uiteraard ook.

Heb al wel het schema van sportzorg gevonden, maar wellicht zijn er nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Flix20 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:55:
[...]

Alleen zit je dan met 't probleem dat een nieuwe fiets haast niet te koop is momenteel...
Dat en; ik heb een Lux 9 en een Endurace SLX 8. De Lux is een jaar oud; 80% nieuwwaarde. De Endurace is 2 jaar oud; 60% nieuwwaarde. Afschrijving 3000 euro..

Ik loop die trap wel op ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• justin-l
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:55
Vanochtend bij tijds wakker, dus maar even een rondje Lage Vuursche gedaan. Toch wel heel erg lekker om vroeg op pad te zijn; heerlijk rustig op de route

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aWdBQ8a3aclaO8iTJmDHGmADzSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZfG3GGXMoyKFsAAbkN7NBxof.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-05 22:01
pjlgt schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:50:
[...]

Fietsverzekering heb ik niet, en onder de inboedel zal hij wel niet vallen?

Voor een fiets van 4000 euro ben je al gauw 20 euro pm kwijt (via 3 eerste resultaten google). Dat vind ik toch een hoop geld...

3 jaar zo'n verzekering en en je hebt als een (instap) hardtail mountainbike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:10
Inboedelverzekering ligt aan de voorwaarden. In het verleden een polis gevonden waarbij fietsen verzekerd waren indien de schuur vanuit het huis bereikbaar was.

Ook bij de fietsverzekering handig om de voorwaardes door te nemen.
Bijv van de ANWB:
ons bij diefstal toe te zenden:
1. een afschrift van de aangifte bij de politie;
2. originele fietssleutels van het slot, waarvan minimaal 1 sleutel gebruikssporen moet vertonen. Het risico
van verzending van de originele fietssleutels naar ons is voor u.
Indien de racefiets of ATB niet met een slot (minimaal 2 sterren) was vastgemaakt aan een vast voor- werp, zoals een boom, lantaarnpaal, fietsenrek of een vast voorwerp in een (afgesloten) ruimte dan moet u aantonen dat er sprake was van direct toezicht;.

Ofwel in de schuur zul je hem op slot moeten zetten.
Of er naast gaan zitten ;)

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Holk schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Dat en; ik heb een Lux 9 en een Endurace SLX 8. De Lux is een jaar oud; 80% nieuwwaarde. De Endurace is 2 jaar oud; 60% nieuwwaarde. Afschrijving 3000 euro..

Ik loop die trap wel op ;)
Afschrijving blijf je altijd houden op luxe producten. En of het nu fiets is van paar honderd euro is of fiets van 10.000 + euro. Het is altijd vervelend als iemand zonder toestemming meeneemt.

Fietsen staan hier standaard op slot in afgesloten ruimte. Men moet al wel enige moeite doen. En dat er camera’s hangen en een alarm. Dat schikt gemiddelde crimineel tegenwoordig ook niet meer af. Ieder geval genoeg voorzorgmaatregelen genomen die de verzekeraar wenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

In mijn zoektocht naar een nieuwe helm kom ik de Lazer Chiru tegen, die prijstechnisch interessant is.
Maar ik twijfel een beetje.
Her en der vind ik ‘m voor leuke prijzen. Liefst zou ik de groene variant willen.
Maar niet overal wordt MIPS vermeld.
Op de site van Lazer staat dat er bij.
Weet iemand of deze helm meerdere varianten kent?

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ai, toch ff een reminder dat het ook bij MTB-downhill fataal fout kan gaan: :-(

https://salzburg.orf.at/stories/3117010/

Samstagmittag ist im Bikepark Leogang (Pinzgau) ein Radfahrer tödlich verunglückt. Der 20-jährige Niederländer verlor nach einem Sprung auf einem Mountainbike-Downhill-Trail die Kontrolle und stürzte.

https://www.salzburg24.at...-downhill-trail-108033301

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 15-08-2021 13:50 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ehtweak schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:50:

Samstagmittag ist im Bikepark Leogang (Pinzgau) ein Radfahrer tödlich verunglückt. Der 20-jährige Niederländer verlor nach einem Sprung auf einem Mountainbike-Downhill-Trail die Kontrolle und stürzte.

Dat is heftig :'( Gaat je wel even aan denken zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 15-08-2021 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:06

Creesch

bla bla!

magic_nl schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:45:
In mijn zoektocht naar een nieuwe helm kom ik de Lazer Chiru tegen, die prijstechnisch interessant is.
Her en der vind ik ‘m voor leuke prijzen. Liefst zou ik de groene variant willen.
Op de website staat "verkrijgbaar met MIPS" die verwoording duid er op dat het er niet standaard in zit.

edit:

Hier met MIPS verkocht: https://www.mantel.com/la...spec[]=14122&spec[]=19532

[ Voor 7% gewijzigd door Creesch op 15-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Daan_ schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:08:
[...]

Dat is heftig :'( Gaat je wel even aan denken zetten.
Idd.
Ik heb zelf in die omgeving de afgelopen jaren het nodige gehiked en gefietst. Maar dan wel op OEK (OpEigenKracht) omhoog en over 'gewone' weggetjes naar beneden. Dat gaat me hard zat. Voor mij hoeft het allemaal niet zo extreem...

En nog langer geleden, ooit één keer meegefietst met zo'n tochtje op de grens tussen Oostenrijk en Zwitserland (Samnaun/Ischgl). Dat is waanzinnig qua uitzicht, maar qua gevaarzetting hoefde het voor mij niet zo... ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98K7gVVrVQzlOai6_ocmbzimxZo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RPRSz5ws8yTDggplpMh1Ej7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX77_ohEJFsnBcVARQmLxdtPLTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VS0Mzeml5L3Xqp3xpHcDim7K.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25

Kluus

Gang is alles

ydderf schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:47:
Inboedelverzekering ligt aan de voorwaarden. In het verleden een polis gevonden waarbij fietsen verzekerd waren indien de schuur vanuit het huis bereikbaar was.

Ook bij de fietsverzekering handig om de voorwaardes door te nemen.
Bijv van de ANWB:
ons bij diefstal toe te zenden:
1. een afschrift van de aangifte bij de politie;
2. originele fietssleutels van het slot, waarvan minimaal 1 sleutel gebruikssporen moet vertonen. Het risico
van verzending van de originele fietssleutels naar ons is voor u.
Indien de racefiets of ATB niet met een slot (minimaal 2 sterren) was vastgemaakt aan een vast voor- werp, zoals een boom, lantaarnpaal, fietsenrek of een vast voorwerp in een (afgesloten) ruimte dan moet u aantonen dat er sprake was van direct toezicht;.

Ofwel in de schuur zul je hem op slot moeten zetten.
Of er naast gaan zitten ;)
Bij mijn verzekering (ohra) staat niets speciaal over fietsen, alleen dat alles in bijgebouwen (zelfs een garagebox op een ander adres) gewoon is meeverzekerd. Ik denk dat dat dus wel goed zit, maar misschien toch eens van die ankers kopen, voor de zekerheid…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14

Damn, wat heftig :'( . Mountainbiken en downhill in het bijzonder blijft gevaarlijk. PR’s halen is leuk, maar het leuk hebben en veilig thuiskomen is het allerbelangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-05 23:16
Naar bericht... :/

Lastig, om er verder wat over te zeggen zonder de context te zeggen.

Over het algemeen voel ik mezelf in bikeparks juist wel veilig. Er is toezicht, de parcours zijn altijd voorspelbaar en de meeste zijn zo aangelegd dat je qua snelheid altijd wel goed uitkomt als je de flow volgt. Maar goed ik blijf ook wel uit de buurt van de heftige jumplines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Creesch schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:20:
[...]

Op de website staat "verkrijgbaar met MIPS" die verwoording duid er op dat het er niet standaard in zit.

edit:

Hier met MIPS verkocht: https://www.mantel.com/la...spec[]=14122&spec[]=19532
Nergens een groene met MIPS (of de EAN-code daarvan) kunnen vinden.
Lijkt wel of die alleen zonder wordt geleverd.
Dus dan maar een zwarte besteld bij bovenstaande winkel.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:42
Vandaag de combinatie Nobby Nic voor en Racing Ralph achter getest.

Beviel me uitermate goed, zowel op droge harde bosgrond als dwars door mulle stukken zand.

Met binnenband voor 1.8 bar en achter 2.0 bar had ik het gevoel te vliegen. Heel blij mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
Sjoewe schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 18:17:
Naar bericht... :/

Lastig, om er verder wat over te zeggen zonder de context te zeggen.

Over het algemeen voel ik mezelf in bikeparks juist wel veilig. Er is toezicht, de parcours zijn altijd voorspelbaar en de meeste zijn zo aangelegd dat je qua snelheid altijd wel goed uitkomt als je de flow volgt. Maar goed ik blijf ook wel uit de buurt van de heftige jumplines.
Helemaal mee eens. De jumps vermijd ik ook lekker. Niks te zeggen inderdaad over wat er gebeurd is, maar hoe dan ook verschrikkelijk. Het maakt vooral duidelijk hoe kwetsbaar je bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
magic_nl schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:59:
[...]

Nergens een groene met MIPS (of de EAN-code daarvan) kunnen vinden.
Lijkt wel of die alleen zonder wordt geleverd.
Dus dan maar een zwarte besteld bij bovenstaande winkel.
Goed gedaan! MIPS wil je hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:58

MJV

Cliché maar "Een ongeluk zit in een klein hoekje", ook op een Nederlands parcours, of een stoeprand die je over het hoofd ziet kun je lelijk vallen. En tegelijk zie je soms fietsers/profs vreselijk vallen en gewoon direct weer opstaan. Hoe dan ook tragisch zo'n bericht.

[ Voor 9% gewijzigd door MJV op 15-08-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:44
Oorspronkelijke achterband van mijn Cube LTD pro 2014 is versleten.
Wou nu beide banden vervangen door iets beter. Meteen wil ik overschakelen op tubeless.
Hiervoor heb ik al wat opzoekwerk gedaan. Meeste is me duidelijk.
Enige waar ik over twijfel is of mijn wielen tubeless ready zijn (moet er dus velglint aan of niet).
Gaat over alexrims ZX24, maar kan nergens vinden of ze tubeless ready zijn.
Op de bijgeplaatste foto kan je zien dat er al groen velglint aangebracht is.
Wat denken jullie?
- Niets doen, wielen zijn tubeless ready. Ventiel plaatsen en band met latex vullen.
- Groent lint verwijderen en zelf velglint aanbrengen?
- Velglint over bestaand lint aanbrengen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJE_4zup-iLo30W8nStCZVvNu7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Sq7PyEoDomrzLihGBmCojDs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

Rmg

Groene lint is alleen bescherming voor je binnenband.

Groen lint er uit en tape er op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@tomdh ja, als je goed kijkt zie je dat het links op de foto ook niet ver genoeg tegen de rand aan zit. Tubeless tape is idealiter net iets breder dan de interne breedte van je velg, zodat de band de tape niet opzij kan duwen bij demonteren

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:25

Kluus

Gang is alles

@Anoniem: 159114 inderdad, wat boven al gezegd wordt. Volgens mij is wat je nu hebt ook geen tape maar zo’n grote min of meer elastische band die je gaten afdicht, dus even tape en en ventielen bestellen en gaan. Kies wel goede brede tape, iets van 4mm breder (zie hierboven) dan de interne binnenbreedte van je velgen. Zoals @Prulleman al aangeeft moet het voldoende van de binnenkant bedekken zodat de bandhielen er mooi op aansluiten, je voorkomt dan ook dat je lekken krijgt op plekken waar de velg zelf niet goed luchtdicht is, zoals op de naden.

Tijdje terug zelf nog een setje alexrims van mijn Nuroad woon-werk fiets tubeless gemaakt, die waren goed te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 19-08-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
Gisteren non-stop 53 km gefietst met 300 hm in 2,5 uur.

Kreeg op 80% ineens koud en kippevel terwijl t buiten goed warm was.

Hartslag voelde stabiel, maar heb geen meter.

1 bidon van 750ml met Amacx isotone sportdrank gehad en 1 Isostar energiereep gehad.

Iemand een verklaring of tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
Het predikaat Tubeless Ready betekent sowieso nooit dat de velg zonder aanpassingen gelijk klaar is voor tubeless.

Het duidt er op dat het velgbed een geul heeft en het wiel met toevoeging van ventiel en tape eenvoudig tubeless te maken is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjoewe op 16-08-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-05 12:39
Lensent schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:38:

1 bidon van 750ml met Amacx isotone sportdrank gehad en 1 Isostar energiereep gehad.

Iemand een verklaring of tips?
Gevoelsmatig zeg ik dat je veel te weinig hebt gedronken, zelf verbruik ik met MTB-en zelf ongeveer 750 ml tot een liter per uur fietsen. Maar tegelijk is dat ook best persoonlijk natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
L0we schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:42:
[...]

Gevoelsmatig zeg ik dat je veel te weinig hebt gedronken, zelf verbruik ik met MTB-en zelf ongeveer 750 ml tot een liter per uur fietsen. Maar tegelijk is dat ook best persoonlijk natuurlijk
Denk dat je gelijk hebt...

https://www.duursport.nl/blog/wielrennen-en-sportdrink/

Oeps. Leermomentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:44
Bedankt. Lint is besteld. Ik ben benieuwd, grootste winst zal allicht zitten in de nieuwe banden tov de standaard banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
tomdh schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 09:26:
Bedankt. Lint is besteld. Ik ben benieuwd, grootste winst zal allicht zitten in de nieuwe banden tov de standaard banden.
Niet vergeten je velgen eerst goed te ontvetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14:01
magic_nl schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:45:
Ik heb een Giro Fixture MIPS, onder andere hiero te verkrijgen. Vind ik een fijne helm. :)

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 14:22
Helaas weer terug van 2 weken Lago Maggiore. Normaal gaat de racefiets mee op zomervakantie, omdat ik niet graag in mijn eentje de bergen in trek met de MTB, maar nu zat mijn fietsmaatje toevallig een paar kilometer verderop en hebben we onze vrouwen wijsgemaakt dat dit echt puur toeval was. Op de camping een kaartje gehaald met MTB routes en via een website wat gpxjes kunnen downloaden. De ´easy´ en ´average´ routes waren op de hoogtemeters na niet echt uitdagend. In de laatste week maar eens een ´difficult´ route geprobeerd. 2 hele mooie avonturen beleeft. Hele steile en uitdagende afdalingen met prachtige uitzichten. Ik kwam met mijn 100mm veerweg eigenlijk wel wat te kort, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk ergens nog top 10 gereden in de afdaling. Die afdaling zal wel niet veel gereden worden, maar zo'n bekertje is natuurlijk wel leuk voor de e-peen.

Op de eerste route nog lek gereden en daarna brak tijdens het pompen het ventiel af. Die hadden we niet bij. Gelukkig was er volgens Google Maps een bikeshop in de buurt, dus voorzichtig verder afgedaald met een afloper. Daar een nieuw ventiel laten plaatsen, nieuwe sealant in de band en de fietsenmakert heeft zelfs mijn derailleur nog afgesteld en dat allemaal voor € 10,-. Uiteindelijk € 20,- gegeven en een bak koffie gedronken.

Het jeukt nu wel om in september nog een fietsweekendje Oostenrijk te doen. Even kijken of er nog wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:42

Hier iets meer info en een filmpje van de trail (niet het ongeluk gelukkig): https://www.ad.nl/buitenl...tainbikepark-br~a6ce4dbd/

Trail ziet er overigens wel uitdagend/gaaf uit.

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Leogang is ook onderdeel van het DH world cup programma, aan uitdaging geen gebrek.

Een dodelijk ongeluk is meestal een hele ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Hier is wat meer info te vinden, o.a. op welke track (Hangman I-pad), jump bij de laatste bocht. (Zoals ik het lees short op een gap jump en tegen de landing geklapt..)

https://www.ad.nl/buitenl...tainbikepark-br~a6ce4dbd/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rudolf schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:56:
Helaas weer terug van 2 weken Lago Maggiore. Normaal gaat de racefiets mee op zomervakantie, omdat ik niet graag in mijn eentje de bergen in trek met de MTB, maar nu zat mijn fietsmaatje toevallig een paar kilometer verderop en hebben we onze vrouwen wijsgemaakt dat dit echt puur toeval was. Op de camping een kaartje gehaald met MTB routes en via een website wat gpxjes kunnen downloaden. De ´easy´ en ´average´ routes waren op de hoogtemeters na niet echt uitdagend. In de laatste week maar eens een ´difficult´ route geprobeerd. 2 hele mooie avonturen beleeft. Hele steile en uitdagende afdalingen met prachtige uitzichten. Ik kwam met mijn 100mm veerweg eigenlijk wel wat te kort, maar dat mocht de pret niet drukken. Uiteindelijk ergens nog top 10 gereden in de afdaling. Die afdaling zal wel niet veel gereden worden, maar zo'n bekertje is natuurlijk wel leuk voor de e-peen.

Op de eerste route nog lek gereden en daarna brak tijdens het pompen het ventiel af. Die hadden we niet bij. Gelukkig was er volgens Google Maps een bikeshop in de buurt, dus voorzichtig verder afgedaald met een afloper. Daar een nieuw ventiel laten plaatsen, nieuwe sealant in de band en de fietsenmakert heeft zelfs mijn derailleur nog afgesteld en dat allemaal voor € 10,-. Uiteindelijk € 20,- gegeven en een bak koffie gedronken.

Het jeukt nu wel om in september nog een fietsweekendje Oostenrijk te doen. Even kijken of er nog wat mogelijk is.
Waar zat je? ben er over een kleine maand weer een paar dagen. Vaarschijnlijk bij Stresa weer omhoog of misschien weer een rondje Mottarone naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 14:22
GoldenSample schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Waar zat je? ben er over een kleine maand weer een paar dagen. Vaarschijnlijk bij Stresa weer omhoog of misschien weer een rondje Mottarone naar beneden.
Ik zat bij Camping Continental aan het Mergozzomeer.

Ik heb deze gereden:
https://www.outdooractive...rfano-a-vercio/143876120/
flinke klim over verharde weg, daarna een hike van 2 a 3 km waar de fiets regelmatig over de schouder moest gevolgd door een hele gave afdaling naar Mergozzo. Volgens mij is de hike niet helemaal nodig als je op een wandelpad boven op de berg blijft.

En deze heb ik gereden.
https://www.outdooractive...ea-cadorna-mtb/202435125/
Dit is op sommige plekken echt gekkenwerk. Stond af en toe te trillen op mijn beentjes omdat je steeds haarspelbochten naar beneden moest nemen, als je over het randje gaat is het klaar. Dit is een oud bevoorradingspad uit de Eerste wereldoorlog (kon de fietsenmaker niet helemaal goed verstaan). Ik zou deze niet alleen rijden.

Mottarone heb ik wel een aantal keer met de racer beklommen 3 jaar geleden. Nu ligt op de laatste paar km vanuit Stresa helemaal nieuw asfalt. Ben er dit jaar met de auto naar boven gereden. Volgens mij liggen daar ook nog wel wat mtb trails.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TlXrtb7klqda3PJDnbS5hQY2yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7hDwnD3VY2neJfrSvIEDVVXd.jpg?f=fotoalbum_large

Na afgelopen vrijdag een koprol gemaakt te hebben bij de nok in Schoorl leek het mij verstandig deze helm te vervangen. De eenvoudige Decathlon helm maakt plaats voor een Lazer Chiru MIPS helm omdat ik veel meer mountainbike dan ooit. Gisteren besteld, vandaag al geleverd.

Ik raad iedereen aan om z’n helm bij twijfel of na 3 jaar gebruik uit voorzorg te vervangen. De kosten van hersenletsel zijn vele malen hoger, dus kies voor je eigen veiligheid.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 14-04 14:13
Lensent schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 08:38:
...
Neem nooit medisch advies aan van een forum maar ga naar je huisarts. Dat advies mag je dan wel weer aannemen op fora :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
magic_nl schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 17:23:
[Afbeelding]

Na afgelopen vrijdag een koprol gemaakt te hebben bij de nok in Schoorl leek het mij verstandig deze helm te vervangen. De eenvoudige Decathlon helm maakt plaats voor een Lazer Chiru MIPS helm omdat ik veel meer mountainbike dan ooit. Gisteren besteld, vandaag al geleverd.

Ik raad iedereen aan om z’n helm bij twijfel of na 3 jaar gebruik uit voorzorg te vervangen. De kosten van hersenletsel zijn vele malen hoger, dus kies voor je eigen veiligheid.
Hoezo na 3 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-05 20:08
Ik heb ook een Lazer Chiru, fijne helm! Ja met enige regelmaat je helm vervangen is inderdaad aan te bevelen. Verschilt een beetje per fabrikant, sommige zeggen al na 3 jaar, andere 5 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41
Omdat het materiaal dan zijn eigenschappen qua buigbaarheid of absorptie verliest. Maar drie jaar is wel snel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Volgens de fietsenmaker die ik ernaar vroeg, heeft het te maken met de weekmakers in die in het schuim van de binnenschaal zijn verwerkt. Die verliezen hun werking na verloop van tijd, waardoor het schuim zijn werk niet meer goed doet bij een val.

Hij zei er ook bij dat de marge vrij ruim is, aangezien men er vanuit gaat dat een helm tot wel twee jaar in het magazijn ligt voordat deze bij de consument is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Van de site van Decathlon:
WANNEER HEB JE EEN NIEUWE HELM NODIG?

We raden aan om je helm in twee gevallen te vervangen:
1/ Na een val
Het materiaal van je helm kan beschadigd of zelfs gescheurd zijn. Soms kan je dat niet zien. Daarom raden we aan je helm te vervangen bij de minste twijfel.
2/ Na 5 jaar gebruik
De schuimkussentjes binnenin worden aangetast door de tijd. Ze kunnen beschadigd raken door schokken, door de bewaarplek, door het klimaat of door het gebruik. Daarom vervang je een helm best minstens om de 5 jaar.

Maar ik hou zelf 3 jaar aan meestal. Zoals eerder aangegeven is niet altijd de productiedatum bekend, dus neem ik geen risico.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:41
magic_nl schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:25:
[...]

Van de site van Decathlon:
WANNEER HEB JE EEN NIEUWE HELM NODIG?

We raden aan om je helm in twee gevallen te vervangen:
1/ Na een val
Het materiaal van je helm kan beschadigd of zelfs gescheurd zijn. Soms kan je dat niet zien. Daarom raden we aan je helm te vervangen bij de minste twijfel.
2/ Na 5 jaar gebruik
De schuimkussentjes binnenin worden aangetast door de tijd. Ze kunnen beschadigd raken door schokken, door de bewaarplek, door het klimaat of door het gebruik. Daarom vervang je een helm best minstens om de 5 jaar.

Maar ik hou zelf 3 jaar aan meestal. Zoals eerder aangegeven is niet altijd de productiedatum bekend, dus neem ik geen risico.
toon volledige bericht
Ik vind 5 jaar al wel heel erg kort tbh. Maar het ligt er heel erg aan hoeveel je hem hebt gebruikt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gaan we weer. Wat was die Amerikaanse universiteit precies die dit getest heeft en maar weinig verschil bespeurde na 10 jaar op 1 helm (v/d 20) na? Waarbij niet uitgesloten kon worden dat die ene helm een keer een crash gepakt had..

Ik zou gewoon elke keer een nieuwe helm opzetten, zit je zeker goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
GoldenSample schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:14:
Gaan we weer. Wat was die Amerikaanse universiteit precies die dit getest heeft en maar weinig verschil bespeurde na 10 jaar op 1 helm (v/d 20) na? Waarbij niet uitgesloten kon worden dat die ene helm een keer een crash gepakt had..

Deze site met de link naar deze test misschien? Leeftijd was in ieder geval geen factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:27
dacht vorige week in de avond een rondje Amerongen te doen. Helaas was ik te laat van huis gegaan en fietste de laatste 20 min in het schermer/donker

zondag nog een keer gedaan maar de auto bij zeist gezet en toen door het bos naar Amerongen gegaan.
Was wel pittig. Maar wel een super gave en vette route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

chimera2 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:26:
dacht vorige week in de avond een rondje Amerongen te doen. Helaas was ik te laat van huis gegaan en fietste de laatste 20 min in het schermer/donker

zondag nog een keer gedaan maar de auto bij zeist gezet en toen door het bos naar Amerongen gegaan.
Was wel pittig. Maar wel een super gave en vette route.
Met het oog daarop heb ik daarom ook deze afneembare led lamp bij me. Voor fatsoenlijk uit het bos komen is de 400 lumen die deze produceert meer dan voldoende en de capaciteit ook ruim voldoende. Het lijkt er echter op dat dit model niet meer gemaakt word. Dus hier wat linkjes naar relevant webshops met led koplampen ;)Voor echt nachtfietsen heb je overigens twee led lampen nodig, eentje op je stuur met nog grotere lichtopbrengst en eentje op je helm zodat je in bochten kan kijken. Is echter niet zo relevant in Nederland aangezien je in de meeste gebieden toch niet mag fietsen na zonsondergang. Dus een enkele led lamp rondom de 400 lumen met beperkt accu capaciteit is zou ruim voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

GoldenSample schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:14:
Ik snap deze houding niet zo goed als ik eerlijk ben. Een helm is een veiligheidsitem en van alle zaken die je aan je fiets vervangt over 5 jaar niet eens één van de duurste. Technisch gezien heb je wellicht een punt, behalve dat 5 jaar een lange periode is waarin je helm wel eens gevallen kan zijn, meerdere malen met kleine impact tegen dingen aangestoten, etc, etc. Zelfs als mensen er zuinig op zijn heb je dat ding gewoon voor een lang periode vrij intensief gebruikt en zou ik het risico niet willen lopen.
Ja want het is een binair ding waar het alles of niks is ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Creesch op 17-08-2021 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Creesch schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Ik snap deze houding niet zo goed als ik eerlijk ben. Een helm is een veiligheidsitem en van alle zaken die je aan je fiets vervangt over 5 jaar niet eens één van de duurste. Technisch gezien heb je wellicht een punt, behalve dat 5 jaar een lange periode is waarin je helm wel eens gevallen kan zijn, meerdere malen met kleine impact tegen dingen aangestoten, etc, etc. Zelfs als mensen er zuinig op zijn heb je dat ding gewoon voor een lang periode vrij intensief gebruikt en zou ik het risico niet willen lopen.

[...]

Ja want het is een binair ding waar het alles of niks is ;)
Precies dat laatste, waar komt dan die 5 jaar vandaan? waarom geen 3 of 10 of 1? Voor die 10 heb ik in ieder geval een antwoord; gezien het uit onderzoek niet echt uit blijkt te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Creesch schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:19:
[...]

Misschien gaat het erom dat de al discutabele gebruiksduur van 5 jaar nu al ineens naar 3 getrokken wordt.. daar doe ik ook niet aan mee.

Het is ook niet date helm na x jaar -ineens- niet meer werkt.. het is rond die 5 haar simpelweg tijd voor een nieuwe, doe je het na 1 , 2 of 3 jaar ook prima. Maar na 5 of 6 is ook niks mis mee.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch

Creesch

bla bla!

GoldenSample schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:35:
[...]

Precies dat laatste, waar komt dan die 5 jaar vandaan? waarom geen 3 of 10 of 1? Voor die 10 heb ik in ieder geval een antwoord; gezien het uit onderzoek niet echt uit blijkt te maken.
Ik heb naar het onderzoek gekeken en wat ik daar in eerste instantie mis is bijvoorbeeld hoeveel de gebruikte helmen waren gebruikt. Sterker nog, 12% van de helmen in de studie waren nog nooit gebruikt. Een helm die twee jaar lang ergens op een mannequin heeft gezeten is toch echt heel wat anders dan een helm die twee jaar lang intensief is gebruikt. Een enkele studie is daarom wel een interessant datapunt maar niet het hele verhaal.

Wat ik er dan ook uit haal is dat nogmaals gezien je technisch gezien gelijk hebt als het puur gaat om de materialen. Dus ja, als je altijd zuinig bent op je helm er nooit ergens mee tegenaan stoot per ongeluk, ruw weglegt, etc dan kan je er vanuit gaan dat je ruim 5 jaar (of zelfs langer) met een helm kan doen. Dat zijn echter een hoop zaken waar ik over een dergelijke periode persoonlijk niet zeker van zal zijn. Dat is gelijk ook wat de persoon waar je indirect op reageerde zelf ook aangaf.
Ik raad iedereen aan om z’n helm bij twijfel of na 3 jaar gebruik uit voorzorg te vervangen.
Nogmaals, het is een veiligheidsitem dus het bagatelliseren van de overwegingen die mensen daarin maken is waar ik een probleem mee heb.
Prulleman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:53:
[...]

Misschien gaat het erom dat de al discutabele gebruiksduur van 5 jaar nu al ineens naar 3 getrokken wordt.. daar doe ik ook niet aan mee.

Het is ook niet date helm na x jaar -ineens- niet meer werkt.. het is rond die 5 haar simpelweg tijd voor een nieuwe, doe je het na 1 , 2 of 3 jaar ook prima. Maar na 5 of 6 is ook niks mis mee.
Zie wat ik hierboven schreef, de persoon waar op gereageert wordt raad aan om bij twijfel de helm te vervangen binnen 3 jaar. Sowieso vind ik het een slecht idee dat sommige mensen zich blind lijken te staren op één studie, die weliswaar inzichten geeft maar nog steeds maar een enkel onderzoek is met bepaalde beperkingen.

[ Voor 20% gewijzigd door Creesch op 17-08-2021 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drBunhead
  • Niet online
Ik heb mijn helm net ingeruild voor een nieuwe. Deels preventief, deels omdat ik over wilde naar een full-face met removable chin. Ik heb er grofweg 4 jaar mee gedaan en diverse keren mee onderuit gegaan (zonder hele grote klappers).

Wellicht kan het langer, maar persoonlijk ligt de max wel op 5 jaar. Gewoon om safe te zitten, het gaat toch om bescherming van je hoofd. Bijkomend voordeel is dat je dan ook gelijk een update naar de laatste technologie meepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:37

Typhone

Who Dares Wins

Wat een non-discussie eigenlijk ook hè. Voor €100 ben je als fanatieke biker goed beschermd. Zet dat af tegen levenslang hersenletsel of de mogelijke gevolgen van hersenletsel... waar praten we dan over? Nergens toch?
Pagina: 1 ... 153 ... 278 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic