Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 154 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
jan390 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Deze site met de link naar deze test misschien? Leeftijd was in ieder geval geen factor.
Volgens mij is leeftijd een factor omdat een helm van kunststof gemaakt is. Als daar teveel weekmakers uit zijn verdampt wordt dat brozer en breekt het sneller.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:04
Strider schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Volgens mij is leeftijd een factor omdat een helm van kunststof gemaakt is. Als daar teveel weekmakers uit zijn verdampt wordt dat brozer en breekt het sneller.
Onderzoek geeft dus aan dat niet zo is.

En op een eerdere ractie dat je een helm zou moeten hebben met MIPS. Hiervan is ook niet bewezen dat dit veiliger is dan een helm zonder MIPS.

[ Voor 18% gewijzigd door jan390 op 17-08-2021 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 07:38
Ook waar je een helm bewaart heeft invloed op veroudering van een helm, dus als hij altijd open en bloot in de vensterbank ligt kan je hem nog zo weinig gebruiken maar zal hij wel degelijk achteruit gaan door de invloed van Uv-straling.

Die 3-5 jaar die een fabrikant adviseert zit natuurlijk ook gewoon wel aan de veilige kant, maar persoonlijk hou ik me wel aan die stelregel. Al is het maar omdat er in die 5 jaar vaak toch wel iets op de markt is gekomen wat weer wat lichter/comfortabeler zit en nieuw spul is geeft ook weer een soort motivatie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:01
jan390 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:24:
[...]

Onderzoek geeft dus aan dat niet zo is.

En op een eerdere ractie dat je een helm zou moeten hebben met MIPS. Hiervan is ook niet bewezen dat dit veiliger is dan een helm zonder MIPS.
Ik heb meerdere valpartijen meegemaakt helaas.
Hierbij heb ik verschillende helmen op gehad.

Ik kan met ZEKERHEID zeggen, dat MIPS een wereld van verschil maakt.
Daar heb ik echt geen onderzoeksrapport voor nodig.
Ik zou zeggen: probeer het eens :+

vooral met de MIPS helmen, heb ik echt smakkers gemaakt, waarvan ik later denk: wow, hoe ben ik daar zonder hersenschudding van afgekomen....

Voor mij nooit meer een helm zonder MIPS....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:59
robindk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Ik heb meerdere valpartijen meegemaakt helaas.
Hierbij heb ik verschillende helmen op gehad.

Ik kan met ZEKERHEID zeggen, dat MIPS een wereld van verschil maakt.
Daar heb ik echt geen onderzoeksrapport voor nodig.
Ik zou zeggen: probeer het eens :+

vooral met de MIPS helmen, heb ik echt smakkers gemaakt, waarvan ik later denk: wow, hoe ben ik daar zonder hersenschudding van afgekomen....

Voor mij nooit meer een helm zonder MIPS....
Nu wil ik graag weten hoe jij de zekerheid hebt dat MIPS een verschil heeft gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robindk
ZanielGa schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Nu wil ik graag weten hoe jij de zekerheid hebt dat MIPS een verschil heeft gemaakt.
Bij soortgelijke vallen, had ik met helm zonder mips last van m'n nek.
Daarnaast gewoon echt hoofdpijn van het vallen.

Daarna ben ik 3x gevallen met een MIPS helm.
De laatste keer (3 weken geleden ongeveer), klapte ik echt keihard met mijn hoofd op een losse steen.
Daarnaast voelde ik gewoon dat mijn hoofd, letterlijk afremde over de grond (dat slepende gevoel).
De klap maakte ook echt herrie, van BAM! hier een steen op je hoofd!

Er zat een deuk in mijn helm, waar ik de steen had geraakt.
Gek genoeg: geen nekpijn, geen hoofdpijn.

Ik snap dat het geen klinisch onderzoek is en dat niet elke val gelijk is.
maar ik weet zeker, dat mijn vallen met MIPS helm van erger kaliber waren, dan de vallen zonder MIPS.

Vandaar mijn conclusie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
@robindk Maar 2 verschillende vallen zijn heel moeilijk te vergelijken. Een val kan veel harder zijn maar op een manier waarop de techniek van MIPS minder geholpen zou hebben. Tevens geef je aan dat het in het verleden een helm was zonder. Waarschijnlijk ook een heel ander model helm en mogelijk ook ouder. Techniek gaat ook vooruit en helm fabrikanten leren steeds meer hoe ze verwondingen kunnen voorkomen.

Of MIPS werkt of niet, ik heb geen idee. Het idee klinkt logisch maar toch heb ik net een nieuwe helm zonder. Kask had voor mij de meest comfortable helm in het model dat ik wilde hebben. Dat merk heeft niet eens helmen met MIPS omdat zij er niet in geloven en ook niet op de manier waarop er mee wordt getest.

Maar MIPS is iets wat mocht het niets doen het ook eigenlijk geen negatief effect hebben behalve de verminderde luchtstroom, de minimale extra beweging en het iets meer ruimte nodig hebben. Ik zal het mensen zeker niet afraden. En als jijzelf erin geloofd zeker erbij blijven.

Mijn reactie kwam eigenlijk meer omdat jij het met zekerheid kon zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:01
Ligt er ook aan hoe en hoeveel je fietst. Techniek gaat ook zeker vooruit. POC heeft bijvoorbeeld spin ipv mips en heeft meer bescherming rond de oren en achterhoofd

Persoonlijk heb ik mijn helm nog niet veel nodig gehad en rij met een Giro MIPS rond.

Volgende helm wordt er een met meer bescherming rondom denk ik, zoals POC.

Weekmakers verdampen binnen 5 jaar geloof ik niet echt in

[ Voor 21% gewijzigd door GrooV op 17-08-2021 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:51

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag gestart met het vervangen van de lagers in m'n voorwiel. Ging soepel totdat ik er achter kwam dat de as niet paste. :? Lager16903/18307 is de juiste ben ik achter gekomen. Scheelt 1mm, op het oog niet snel zichtbaar. (30x18x7 ipv 30x18x7) Weer wat geleerd, haha. (6 lagers nu op voorraad voor de racefiets) :+

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:37

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lagers kunnen hele puzzel zijn om de juiste te vinden. Herken het wel van mijn laatste zoektocht naar balhoofdlagers. Maten zelf had ik vrij vlot met digitale schuifmaat. Zat zelf te puzzelen met de hoeken. 36 of 45 graden.

[ Voor 38% gewijzigd door Daan_ op 18-08-2021 09:45 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robindk
GrooV schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 21:46:
Ligt er ook aan hoe en hoeveel je fietst. Techniek gaat ook zeker vooruit. POC heeft bijvoorbeeld spin ipv mips en heeft meer bescherming rond de oren en achterhoofd

Persoonlijk heb ik mijn helm nog niet veel nodig gehad en rij met een Giro MIPS rond.

Volgende helm wordt er een met meer bescherming rondom denk ik, zoals POC.

Weekmakers verdampen binnen 5 jaar geloof ik niet echt in

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
https://www.vojomag.nl/mi...chnologie-in-onze-helmen/

Leuk leesvoer omtrent dit onderwep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Waar je dus leest dat de “standaard” MIPS niet meer het nieuwste van het nieuwste is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
In het kader van durf te vragen.
Is er iemand in de omgeving van de routes Zeddam of Amerongen met een Canyon lux 7.0 in maatje M welke ik eens een rondje zou mogen rijden op 1 van deze trails?
Ik twijfel momenteel nog tussen een echte race bak (de lux) of een wat meer trail georrienteerde fiets zoals bijvoorbeeld de nieuwe Cube AMS TM. Helaas kan ik beide natuurlijk in deze tijd niet proef rijden, maar aangezien het toch om een hoop centjes gaat zou ik het liefst toch wel even een rondje op een extra trail rijden voordat ik zoveel geld uit geef.

Mocht je mij kunnen helpen. Stuur me even een DM.

Thnx alvast!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:46

Creesch

bla bla!

GrooV schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 15:51:
[...]

Waar je dus leest dat de “standaard” MIPS niet meer het nieuwste van het nieuwste is
En waar je ook kan lezen dat nieuwste van het nieuwste niet perse beter is aangezien het artikel een stuk genuanceerder is dan je nu lijkt te impliceren. De huidige MIPS standaard lijkt te werken maar enkele beperkingen te hebbebn. Er is ook een nieuwere MIPS standaard die echter nog weinig in gebruik is. Dan zijn er nog 7 andere standaarden waarvan er in het artikel Spin en "fluid inside" worden neergezet als redelijke alternatieven. Leatt 360° Turbine Technology en Kali LDL werken wellicht beperkt. De laatste drie (WaveCel, 6D Helmets ODS en Koroyd) komen wel positief uit de bus maar voegen alle drie behoorlijk wat gewicht toe.

Het is voornamelijk een artikel wat een overzicht geeft van verschillende technieken. Je kan er echter geen conclusies uit trekken dat X beter is vanwege <redenen> aangezien er daarvoor simpelweg niet genoeg informatie beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 16:14
Michaelg schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:42:
Is er iemand in de omgeving van de routes Zeddam of Amerongen met een Canyon lux 7.0 in maatje M welke ik eens een rondje zou mogen rijden op 1 van deze trails?
Ik twijfel momenteel nog tussen een echte race bak (de lux) of een wat meer trail georrienteerde fiets zoals bijvoorbeeld de nieuwe Cube AMS TM. Helaas kan ik beide natuurlijk in deze tijd niet proef rijden, maar aangezien het toch om een hoop centjes gaat zou ik het liefst toch wel even een rondje op een extra trail rijden voordat ik zoveel geld uit geef.

Thnx alvast!
Zijn er geen verhuur bedrijfjes die fietsen in die klasse hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:07
Michaelg schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 20:42:

Thnx alvast!
2 weken terug bij Canyon in Koblenz op de Lux proefgereden, ondanks dat ze geen fietsen kunnen leveren kan je wel proefrijden. Alleen moet je wel daarheen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
lampy25 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:38:
[...]

2 weken terug bij Canyon in Koblenz op de Lux proefgereden, ondanks dat ze geen fietsen kunnen leveren kan je wel proefrijden. Alleen moet je wel daarheen natuurlijk...
Ja dit is zeker een optie om de maat te bepalen. Maar om nou het gevoel met een fiets te voelen op een rondje parkeerplaats.... Vraag me af of ik daar iets aan heb.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lampy25
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:07
Michaelg schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:56:
[...]

Ja dit is zeker een optie om de maat te bepalen. Maar om nou het gevoel met een fiets te voelen op een rondje parkeerplaats.... Vraag me af of ik daar iets aan heb.
Dat is waar, je mag niet meer dan een rondje over de parkeerplaats idd. Echt even het bos in zou stukken beter zijn, maar heb d'r iig ff op gezeten.
Heb beide fietsen ook op de shortlijst staan, alleen de cube lijkt erg slecht leverbaar te gaan zijn (heb meerdere cube dealers al aangeschreven). Ze schijnen de fietsen te gaan toewijzen ipv op bestelling leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
Bij het Merida experience center kan je bijv wel tegen betaling een uitgebreide proefrit door de bossen maken.
Wellicht kan je Canyon of Cube vragen of het daar ook mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
En bij mantel mag je de fiets terug sturen binnen 30 dagen en dan kost het je een service beurt als deze echt in het bos gebruikt is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mantel mag je fiets retour sturen binnen 30 dagen net als bij veel fabrikanten en winkels. Maar in bos testen en dan terug sturen is op eigen risico. Fiets moet wel in zelfde staat terug gestuurd worden als dat je deze ontvangen hebt.

Om fiets te testen hoef je mij inziens niet perse het bos in. Dat kan ook op stuk asfalt. Persoonlijk wil ik immers enkel weten of fiets goed zit en of goed af te stellen is naar wens.

Diverse winkels/fabrikanten hebben voor het testen in bos etc. speciale demo fietsen. Die tegen kleine vergoeding en of borg in bos getest mogen worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 19-08-2021 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:57

Kluus

Gang is alles

Nou, toen ik overstapte van mijn vorige bike (alu cube reaction) naar mijn exceed merkte ik toch een wereld van verschil in handling, gelukkig in het voordeel van de Exceed (maar dus niet getest). Nu is @Michaelg wel een stuk meer ervaren met de MTB dan ik toen was maar er zijn zeker wel dingen die ik op een parkeerplaats moeilijk kan aanvoelen denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 19-08-2021 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:38

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daan_ schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 08:06:
Om fiets te testen hoef je mij inziens niet perse het bos in. Dat kan ook op stuk asfalt. Persoonlijk wil ik immers enkel weten of fiets goed zit en of goed af te stellen is naar wens.
Als ik het verhaal van @Michaelg zo lees, wil hij juist proefrijden om aan te voelen hoe beide fietsen aanvoelen op een soortgelijk parcours. Dat gaat je op asfalt niet lukken ;) Een wat meer 'trail' gerichte fiets zal op asfalt altijd comfortabeler aanvoelen dan een super diep zittende racebak, maar op het moment dat je met zo'n ding aan het rijden bent kan dat ineens heel anders aanvoelen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De optie om nieuwe fiets te testen hebben winkels/fabrikanten helaas erg beperkt. Dit heeft mede te maken met bijvoorbeeld lakschade, maar ook met zichtbare slijtage op cassette etc.

Canyon (Koblenz), Trek Cube, Santa Cruz hebben winkels waar je demo modellen kunt testen. Volgens mij had trek ook de optie om met demo model het bos in te gaan. Sommige winkels hebben zelf ook demo modellen die men kan lenen/huren. Zoek bijvoorbeeld eens op Testcentrum Trek Santa Cruz.

Persoonlijk kijk ik enkel naar is de zit goed en is de fiets goed af te stellen. En hoef ik niet perse het bos in, maar ieder is anders in deze ;-)

@Michaelg stel je vraag eens op Mountainbike.nl of je keer mag proef rijden op een route op één van deze fietsen. Die vragen komen daar geregeld voorbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 19-08-2021 10:03 ]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Met zo'n zomer gaat het toch wel weer kriebelen om te gaan mountainbiken. (woon in Gieten) Ben wel een beetje klaar met de racefiets. Hopelijk vanavond de lagers van mn voorwiel fixen, zal van te voren even checken of de as door de lager past. :+

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
https://www.canyon.com/nl...ntry-bikes/lux/lux-trail/

Kak.. m'n portemonnee begint te kriebelen.

Wel erg prijzig als je naar de afmontage kijkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Rudolf op 19-08-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

haha… zag hem voorbij komen. Je ziet steeds vaker XC naar meer veerweg gaan dan 100mm. Als je parcours bekijkt zoals laatst in Tokio etc. Dan is dat zo gek nog niet.

Benieuwd of er nog keer frame only van de LUX SLX 100mm komt. Was net te laat om de blauwe versie te bestellen om de XC HT te vervangen/om te bouwen voor naast de Neuron.

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 19-08-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:57

Kluus

Gang is alles

Dit lijkt me gelijk de oplossing voor @Michaelg! ;) XC fietsen gaan steeds meer die kant op ja, het viel me laatst ook al op dat Canyon de Exceed juist weer de andere kant aan het schuiven is, die staat nu behalve bij de XC fietsen nu ook vermeld onder het kopje gravel bikes, een categorie die volgens mij ook steeds meer op schuift richting de "klassieke" XC fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Zou voor mezelf ook een perfect allrounder zijn. Heb nu de normale Lux. Als het wat ruiger wordt is die extra veerweg best welkom.

[ Voor 46% gewijzigd door Rudolf op 19-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Wel echt weer een dikke fiets hoor. Maar ook wel echt een flink verschil in de prijs tov de normale lux.
Verder vraag ik me echt af of in NL een downcountry fiets nou echt zoveel meer biedt dan een echte race xc. Met name met al het kortere draai en keer werk.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Of het nodig zal voor ieder anders zijn. Er zijn er genoeg die rond fietsen met dikke enduro fiets en zich prima vermaken op de NL routes.

Merk dat ik laatste tijd steeds vaker de 130mm trail fully pak. Vond dit in verleden overkill, maar heb stiekem toch net iets meer fun op deze fiets dan de XC HT. En dat was in verleden andersom.

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 19-08-2021 13:59 ]

• Strider
Michaelg schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:55:
Wel echt weer een dikke fiets hoor. Maar ook wel echt een flink verschil in de prijs tov de normale lux.
Verder vraag ik me echt af of in NL een downcountry fiets nou echt zoveel meer biedt dan een echte race xc. Met name met al het kortere draai en keer werk.
Ze zijn in iedergeval niet trager, ik hoor eigenlijk niemand klagen over de grotere fietsen. Veel breder inzetbaar, meer controle op hogere snelheden etc. Ik ben iig blij dat ze eindelijk richting de 120mm travel zijn gegaan.

Ik had deze Lux alleen niet dit jaar al verwacht, omdat vdPoel nog gebruik maakte van de oude Lux frames. Maarja, die zat natuurlijk de laatste maanden ook meer op de racefiets dan op de mtb.

Waar Canyon normaliter gesproken op prijs/kwaliteit altijd boven andere merken uitstak, is deze Lux serie toch wel vrij prijzig te noemen. + ze zijn ook nog niet eens echt licht te noemen.

En die kleuren :'(

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als ik het goed begrijp is het een licht gewicht trail georiteerde versie van de Lux naast de bestaande xc Lux. Verwacht dan nog wel update van de Lux zelf.

Paar links met reviews:
https://www.fiets.nl/2021...mathieus-nieuwe-speeltje/
https://www.mtb-news.de/n...erster-test-infos-preise/
https://www.bikeradar.com...on-lux-trail-cf-8-review/

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 20-08-2021 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ongekend, de voorraad Lux Trail 7 is alweer bijna uitverkocht :+

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Inmiddels een kleine 80km kunnen rijden met Nobby Nic voor en Racing Ralph achter. Dit is voor mij persoonlijk wel een geweldige combinatie zeg!

Loopt heerlijk licht en veel vertrouwen in bochten.

Standaard had ik Smart Sam.
Toen naar de bekende Ralph/Ray combi gegaan maar de Ray kon me toch niet echt bekoren. Gaf weinig vertrouwen. Nu de Nic voorop en das echt heel fijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:31
Vittoria Barzo 29 - 2.35 --> 57-622
Schwalbe Nobby Nic 29 - 2.35 --> 62-622

die 622 is de 29, maar waarom verschillen die anderen? in Etrto tabel is 57-622 toch echt 29 - 2.25...
of mag er variatie in zitten?

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 22:44

Roozzz

Plus ultra

De 62-622 is toch gewoon 2.4 breed?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 22:44

Roozzz

Plus ultra

En de 57 is toch 2.25? 60 is dacht ik 2.35.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
waarom staat er dan dat op de bandgangen van de banden... vandaar mn vraag, in de warrr :)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:39
Bandenmaten zijn niet echt exacte wetenschap. breedte is ook erg afhankelijk van de breedte van de velg en de bandenspanning. Bij wielrenbanden wordt steeds vaker WAM (width as measured) opgegeven op basis van verschillende velgbreedtes.
De ertro breedte zal waarschijnlijk dichter bij de werkelijkheid zitten en voor de inchmaten zal elke fabrikant z'n eigen manier van afronden op na houden.

Flickr - Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gister brak torx af van de multitool in de schroef van de HT dropper. Dat was een hels karwei om dat los te krijgen. Met kolomboor aan de slag gegaan. Zonder succes. Met ijzerzaag beugel kapot gezaagd en zo konden we hem demonteren. Weer wat geleerd in uurtje prutsen. :D

Inmiddels reserve onderdelen gevonden en besteld bij Bike Discount. Zodra die binnen zijn dropper weer fixen en monter op de HT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uwd_PfqHWSpRmEVcYiiTTG6P7zo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2c6UlcRcFlG7fXOhD5TKPCW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o__G2lLkx26WtWSdM_B6NyxO8V0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PQZsFDvqHHEQmgEGjbEENX9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oXo7bbIoib6hRqI47wNuHS-uuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXfhJWqXUd83tlv6CdpwWQab.jpg?f=fotoalbum_tile

Vandaag eindelijk de nieuwe Fox 34 binnen gekregen en gemonteerd. Van 51 offset naar 44. Zal in begin wel even wenen zijn.

Oude balhoofdlagers waren korrelig, maar die nog kunnen reden. Door met WD40 uit te spuiten en in bakje met ontvetter laten weken. Goed schoongemaakt en droog gemaakt. En voorzien van nodige vet. Draaien weer netjes en kunnen nog tijdje mee.

Van achter demper de 0.4 spacer vervangen voor 0.8. Kijken wat dit straks gaat brengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN6-YhHFqb2L-yllvcOHBWNB6eM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ilkNHuvURC95yLIUo8Ff3wPv.jpg?f=user_large

Edit:
Eerste rondje erop zitten en van offset merk ik op dit moment nog niet heel erg veel verschil. Maar binnen kort eens stuk doen met meer korte scherpe bochtjes. Had ik eerder moeten doen de 0.8 volume spacer in de demper. Ram niet zo (snel) meer door de veerweg. Voorvork moet ik nog juiste afstelling vinden. SAG is goed, rebound nog even zoeken en nog kijken hoeveel spacers er in de huidige en oude vork zitten. Heb er drie los bijgekregen…Manual zegt dat er drie voor geïnstalleerd zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Daan_ op 23-08-2021 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Daan_ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:27:
Gister brak torx 25 af van de multitool in de schroef van mijn HT dropper. Dat was een hels karwei om dat los te krijgen. Twee boren afgeknapt en uiteindelijk met kolomboor aan de slag gegaan. Zonder succes. Met ijzerzaag beugel kapot gezaagd en zo konden we hem demonteren. Weer wat geleerd in uurtje prutsen. :D

Inmiddels reserve onderdelen gevonden en besteld bij Bike Discount. Zodra die binnen zijn dropper weer fixen en monter op de HT.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Eind van de middag eindelijk de nieuwe Fox 34 binnen gekregen. Van 51 offset naar 44. Zal in begin wel even wenen zijn.

Oude balhoofdlagers waren korrelig, maar die nog kunnen reden. Door met WD40 uit te spuiten en in bakje met ontvetter laten weken. Goed schoongemaakt en droog gemaakt. En voorzien van nodige vet. Draaien weer netjes en kunnen nog tijdje. Meer de nieuwe lagers gaan de kast in voor nu.

Stuurbuis wat langer gehouden. Kan altijd nog verder inkorten. Fiets zo goed als opgebouwd. Alleen nog remmen en balhoofd afstellen en dan vering en demper afstellen.

Achter demper recentelijk vervangen voor Float DPS facory en de 0.4 spacer vervangen voor 0.8. Kijken wat dit straks gaat brengen.

Morgen of van de week fiets verder rij klaar maken.

[Afbeelding]
Wat voor afmontage heeft jouw MTB? Zo op het eerste gezicht lijkt het vrij high end?

Zie ik een AXS derailleur en AXS dropper :) ?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 18:21:
[...]

Wat voor afmontage heeft jouw MTB? Zo op het eerste gezicht lijkt het vrij high end?

Zie ik een AXS derailleur en AXS dropper :) ?
Klopt AXS afmontage/dropper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:32

McLambo

MTB Junky

Gheh, ik heb hetzelfde frame gehad (ging helaas stuk) Nog steeds een mooie kleuren combi.

Leuke afmontage, behalve dan die remklauwen :r
Zou daar persoonlijk even een zwarte spuitbus overeen halen.

Overigens ben ik zelf gestopt met wegen toen ik van een XC hardtail naar een Neuron ging.
Deze fiets heeft voor mij een ander doel, namelijk zo veel mogelijk lol hebben, en met mijn eigen gewicht van ruim boven de 100 kg, maken die grammen aan de bike toch wat minder uit.

Een winst heb ik wel: mijn oude fiets had 2 bidon's, en de Neuron 1, da's toch al gauw weer zo'n 700-800 gram lichter >:)

[ Voor 49% gewijzigd door McLambo op 22-08-2021 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

Michaelg schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:55:
Nou ja, waarom zouden ze langzamer zijn bijvoorbeeld?
Neem aan dat de 'gewone' lux ook een nieuw frame krijgt en meestal is het verschil tussen race XC en downcountry hetzelfde frame met een groter bereik achterdemper en voorvork met meer veerweg.
Dus het is natuurlijk ook geen wereld van verschil. Qua gewicht ook niet dus. 2 bidons meenemen is meer verschil dan het gewicht tussen zulke fietsen.

Daarbij is het ook de vraag wat je fietst in NL en wat je XC of enduro noemt bijvoorbeeld. Er zijn mensen die de features op de rode lussen in Rheden al enduro noemen, wat natuurlijk nergens op slaat.
Maar dat is wel een heel ander rondje en features dan wat je bijvoorbeeld in het ultra vlakke en strak aangelegde brabant tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:22

Appie

F1RST Racing

Daan_ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:27:
Gister brak torx af van de multitool in de schroef van de HT dropper. Dat was een hels karwei om dat los te krijgen. Met kolomboor aan de slag gegaan. Zonder succes. Met ijzerzaag beugel kapot gezaagd en zo konden we hem demonteren. Weer wat geleerd in uurtje prutsen. :D

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Vandaag eindelijk de nieuwe Fox 34 binnen gekregen en gemonteerd. Van 51 offset naar 44. Zal in begin wel even wenen zijn.

Oude balhoofdlagers waren korrelig, maar die nog kunnen reden. Door met WD40 uit te spuiten en in bakje met ontvetter laten weken. Goed schoongemaakt en droog gemaakt. En voorzien van nodige vet. Draaien weer netjes en kunnen nog tijdje mee.

Van achter demper de 0.4 spacer vervangen voor 0.8. Kijken wat dit straks gaat brengen.

[Afbeelding]

Edit:
Eerste rondje erop zitten en van offset merk ik op dit moment nog niet heel erg veel verschil. Maar binnen kort eens stuk doen met meer korte scherpe bochtjes. Had ik eerder moeten doen de 0.8 volume spacer in de demper. Ram niet zo (snel) meer door de veerweg. Voorvork moet ik nog juiste afstelling vinden. SAG is goed, rebound nog even zoeken en nog kijken hoeveel spacers er in de huidige en oude vork zitten. Heb er drie los bijgekregen…Manual zegt dat er drie voor geïnstalleerd zijn.
What is je HT angle? Misschien dat het de hoek is van de foto wat suggestief maar hij lijkt redelijk steep?

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
steel123 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:42:
[...]

Nou ja, waarom zouden ze langzamer zijn bijvoorbeeld?
Neem aan dat de 'gewone' lux ook een nieuw frame krijgt en meestal is het verschil tussen race XC en downcountry hetzelfde frame met een groter bereik achterdemper en voorvork met meer veerweg.
Dus het is natuurlijk ook geen wereld van verschil. Qua gewicht ook niet dus. 2 bidons meenemen is meer verschil dan het gewicht tussen zulke fietsen.

Daarbij is het ook de vraag wat je fietst in NL en wat je XC of enduro noemt bijvoorbeeld. Er zijn mensen die de features op de rode lussen in Rheden al enduro noemen, wat natuurlijk nergens op slaat.
Maar dat is wel een heel ander rondje en features dan wat je bijvoorbeeld in het ultra vlakke en strak aangelegde brabant tegenkomt.
Langzamer op het kortere draai en keer werk omdat het gewoon minder wendbaar is. Daar krijg je stabiliteit in de afdalingen voor terug.

Maar aangezien het een drama is qua levertijden en lastig te voorspellen is wat er op de korte termijn beschikbaar is, heb ik vanochtend de knoop door gehakt en toch de Lux 7.0 besteld. De M was echt een uur te bestellen en dus maar gelijk gedaan. Verwachtte levertijd is eind oktober. Op paper is dit gewoon de beste fiets voor het geld (voor mij) dus verwacht dat ik er echt veel plezier aan ga beleven. Nu kan het aftellen beginnen 🥳🥳🥳.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:04:
[...]

What is je HT angle? Misschien dat het de hoek is van de foto wat suggestief maar hij lijkt redelijk steep?
Bij een L Neuron is de:
Balhoofdhoek 67,5
Zitbuishoek 74,5.

En nieuwe vork veranderd hier niks aan. Enkel de offset is veranderd, maar dit heeft geen invloed op bovenstaande.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 23-08-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Gisteren een masterclass klimmen, dalen en drops gevolgd via www.mountainbikechallenge.nl. Er is een nieuwe wereld voor me open gegaan, qua houding op de fiets. Vooral op het gebied van dalen en drops veel geleerd. Was geneigd om met mijn kont achter het zadel te schuiven, blijf nu meer boven mijn fiets. Was soms wel hard werken op een race fully, waar het de cursisten met een trail fiets toch wat gemakkelijker af leek te gaan.

Rij nu met een Specialized Epic (2015), maar begin toch met een schuin oog naar down country fietsen te kijken. Om met wat meer lol de technischer secties te kunnen doen, zonder teveel in te leveren op bochtige single tracks. En ook nog eens incidentieel wat technischer trails in de Alpen te doen. Het gaat allemaal wel met de Epic, maar het kost veel meer moeite. Ben erg benieuwd naar de verschillen tussen mijn eigen fiets en bijvoorbeeld een Epic Evo of een Stumpjumper.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Daan_ schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:10:
[...]

Bij een L Neuron is de:
Balhoofdhoek 67,5
Zitbuishoek 74,5.

En nieuwe vork veranderd hier niks aan. Enkel de offset is veranderd, maar dit heeft geen invloed op bovenstaande.
Klopt, behalve als je je travel aanpast. Vind je de HT qua hoek verder wel goed dus?

Ikzelf neig meer naar slacker- zo heb ben ik mijn Roscoe 8 van 67 HT naar 66 HT door er een 140mm Fox Factory 34 op te zetten ipv de 120mm Rockshox die erop zat.

Op mijn EVO is het nog wat drastischer. Ik heb de travel van mijn fox 36 perf. elite van 150 naar 160mm gedaan die van 63.5 naar 63 ging. Kan er nog steeds goed mee omhoog komen, maar down hill is het een beest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Binnenkort maar eens de mtb afstoffen, het seizoen komt er weer aan. Wil graag mn Fox 32 Rhythm Float een servicebeurtje geven. Woon in Drenthe, iemand goede ervaringen met bepaalde partijen? Heb er nu 2500km mee gereden in bijna 2 jaar tijd.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo

Demo

Harmen schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:55:
Binnenkort maar eens de mtb afstoffen, het seizoen komt er weer aan.
De zomer begint eindelijk, bedoel je? :+

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Appie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:40:
[...]

Klopt, behalve als je je travel aanpast. Vind je de HT qua hoek verder wel goed dus?

………….
Voor wat ik fiets is dit meer dan prima zo. 140mm er wel keer in gehad vorig jaar, maar dat was voor mij persoonlijk geen vooruitgang. Dus bij 130mm gehouden. Voor mij prima fiets om mee te klimmen en leuk naar beneden te gaan.

Heb nog speelruimte met risebar en 12mm spacers boven de stem.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 23-08-2021 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Demo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:59:
[...]
De zomer begint eindelijk, bedoel je? :+
Ik hoop dat het geval is. Dacht meer dat het seizoen aan het einde begon te lopen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Binnenkort maar eens de mtb afstoffen, het seizoen komt er weer aan. Wil graag mn Fox 32 Rhythm Float een servicebeurtje geven. Woon in Drenthe, iemand goede ervaringen met bepaalde partijen? Heb er nu 2500km mee gereden in bijna 2 jaar tijd.
MTB is een zomersport ;) Anders hadden we het wel op de Olympische winterspelen terug gezien :+

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:10
Egberts (Borger) of bij Jan (Assen), laatste doet ook het onderhoud van KNWU en Team Alpacin-Fenix = Mathieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie

Appie

F1RST Racing

Als je een beetje handig bent, kun je het zelf doen met wat YouTube videos. Koop een wiper/seal set voor je vork en wat fox specifieke olie.

Anders zou ik je fietsenmaker raatplegen of naar een speciaalzaak sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AntonT
  • Laatst online: 05-09 19:18

AntonT

One Ton!

Joris748 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:14:
(...)

Rij nu met een Specialized Epic (2015), maar begin toch met een schuin oog naar down country fietsen te kijken. Om met wat meer lol de technischer secties te kunnen doen, zonder teveel in te leveren op bochtige single tracks. En ook nog eens incidentieel wat technischer trails in de Alpen te doen. Het gaat allemaal wel met de Epic, maar het kost veel meer moeite. Ben erg benieuwd naar de verschillen tussen mijn eigen fiets en bijvoorbeeld een Epic Evo of een Stumpjumper.
Da's een bekend scenario. :) Ik had een 2017 Epic en heb nu een 2020 Stumpjumper (long travel) en een 2021 Epic EVO. Ik ben helemaal fan van de EVO. De gewone Epic is echt een racemonster, maar met de brain lever je (nogal - afhankelijk van hoeveel brain je gebruikt) wat in op de fun-factor.

Aan de andere kant van mijn spectrum staat de Stumpjumper: een enorme speelfiets maar een stuk logger en zwaarder. In Nederland natuurlijk zwaar overkill en tenzij ik me helemaal stuk rijd blijf ik met de snelheid achter en beleef ik er minder lol mee. Vergeleken met de Epic is het een traktor. Zowel met de grote banden als het (gebrek aan) wendbaarheid. Goed om bochten te oefenen, want je moet 'm vol enthousiasme erin gooien als je wat krapper wil sturen. Geweldige fiets om met een lift naar boven te nemen en in het bike park (zoals Sölden of Saalbach-Hinterglemm) naar beneden te stuiteren/vliegen. Ik gebruik 'm af en toe in NL om wat skills te oefenen, met als voornaamste reden omdat ik er flats op heb zitten. :+

De EVO heeft de fun-factor van de Stumpjumper maar het gewicht en wendbaarheid van de gewone Epic. Zoals Christoph Sauser schreef: pak de gewone als je gaat voor een topresultaat in races. Pak een Epic EVO als je lol wilt hebben en ook snel wilt zijn. Ik zag de EVO pas als een optie toen ik zag dat Sauser er vorig jaar de Swiss Epic mee reed. Er is een mooi filmpje waarin Sauser vol gas Bart Brentjens inhaalt op een downhill. (Niet echt te vergelijken, want Sauser had een fully met dropper en Brentjens een hardtail zonder.) Dat ding gaat als een raket en ik stuur 'm zonder moeite krappe bochten door. Daarnaast is die fiets ook enorm capabel. Drops op de Veluwezoom of Bike park Mook: geen probleem. Jumps: kom maar op. Ik heb er dit jaar de Transalp mee gereden en dat wat ook grote lol en veel vertrouwen op de downhills.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Joris748 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

MTB is een zomersport ;) Anders hadden we het wel op de Olympische winterspelen terug gezien :+
Zomers zit ik liever op de racefiets, in het najaar en voorjaar pak ik graag de mtb. :)
@BeZaX Zal eens kijken, zaakje in de buurt (Bikeshop Annen) schijnt het ook te doen. Brengen halen heeft de voorkeur. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 23-08-2021 20:30 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10:39
AntonT schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 19:21:
[...]

Da's een bekend scenario. :) Ik had een 2017 Epic en heb nu een 2020 Stumpjumper (long travel) en een 2021 Epic EVO. Ik ben helemaal fan van de EVO. De gewone Epic is echt een racemonster, maar met de brain lever je (nogal - afhankelijk van hoeveel brain je gebruikt) wat in op de fun-factor.

Aan de andere kant van mijn spectrum staat de Stumpjumper: een enorme speelfiets maar een stuk logger en zwaarder. In Nederland natuurlijk zwaar overkill en tenzij ik me helemaal stuk rijd blijf ik met de snelheid achter en beleef ik er minder lol mee. Vergeleken met de Epic is het een traktor. Zowel met de grote banden als het (gebrek aan) wendbaarheid. Goed om bochten te oefenen, want je moet 'm vol enthousiasme erin gooien als je wat krapper wil sturen. Geweldige fiets om met een lift naar boven te nemen en in het bike park (zoals Sölden of Saalbach-Hinterglemm) naar beneden te stuiteren/vliegen. Ik gebruik 'm af en toe in NL om wat skills te oefenen, met als voornaamste reden omdat ik er flats op heb zitten. :+

De EVO heeft de fun-factor van de Stumpjumper maar het gewicht en wendbaarheid van de gewone Epic. Zoals Christoph Sauser schreef: pak de gewone als je gaat voor een topresultaat in races. Pak een Epic EVO als je lol wilt hebben en ook snel wilt zijn. Ik zag de EVO pas als een optie toen ik zag dat Sauser er vorig jaar de Swiss Epic mee reed. Er is een mooi filmpje waarin Sauser vol gas Bart Brentjens inhaalt op een downhill. (Niet echt te vergelijken, want Sauser had een fully met dropper en Brentjens een hardtail zonder.) Dat ding gaat als een raket en ik stuur 'm zonder moeite krappe bochten door. Daarnaast is die fiets ook enorm capabel. Drops op de Veluwezoom of Bike park Mook: geen probleem. Jumps: kom maar op. Ik heb er dit jaar de Transalp mee gereden en dat wat ook grote lol en veel vertrouwen op de downhills.
Ik was al een tijd aan het rondkijken naar welke fiets mijn 2011 Stumpjumper op moet gaan volgen. Ik heb het goede nieuws gekregen dat mijn Reba RLT het waarschijnlijk nog wel een jaartje gaat houden, dus dan kan ik er mooi in mijn laatste studiejaar voor gaan sparen. Ik twijfel nog tussen de Lux Trail en de Epic EVO, maar ik neig toch, ondanks de meerprijs, heel erg naar Specialized. CycleXperience in Uden is wat dat betreft ook een soort snoepwinkel voor fietsliefhebbers. Bij de aankoop van een Specialized daar zit opmeten voor bestelling en bikefit bij aflevering inbegrepen inclusief het verwisselen van zadel, stuur en stuurpen erbij. Nog effe een jaartje sparen, maar die Epic EVO gaat er komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Nice! :)

Een goede winkel (ik ben vaste klant bij Stappenbelt in Apeldoorn) vind ik erg waardevol. Inderdaad standaard meting erbij en standaard delen (zoals stuurpen) wisselen in het begin is geen probleem. Of even terugkomen voor een korte meting om te kijken of het toch nog wat beter kan. Ze zorgen ook altijd dat ik kan rijden voor een race. Of ze lossen het probleem op of ze regelen een vervangend onderdeel.

Het is helaas wel dat Specialized de prijzen voor het nieuwe seizoen alweer omhoog hebben gegooid (november tussendoor ook al). Ik heb vorig jaar een S-works op laten bouwen en het frame was vóór november 4k. Daarna werd het 4,5 geloof ik. Voor het nieuwe S-works frame vragen ze nu 5k. Dat gaat wel heel hard omhoog. Nog afgezien van het feit dat 4k voor een frame (en dan alle toeters en bellen erbij) al een idiote hoeveelheid geld is voor een fiets.

Ik vind de specs van het basismodel trouwens wel wat mager voor dat geld. Reba, NX drivetrain, Level remmen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daanb14
Helemaal mee eens. Dan zou ik op zijn minst de Comp met GX Eagle en SID Select willen. Hopelijk gaat de pandemie een keer eindigen en normaliseert alles dan een beetje. Specialized is helaas duur, maar wat zijn het toch mooie fietsen.

Edit: waarom niet gewoon een setje merkwielen van DT Swiss of Roval op een fiets van €5500 joh? Kan zelfs dat er voor dat bedrag niet meer op?

[ Voor 24% gewijzigd door daanb14 op 23-08-2021 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
AntonT schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:20:
Nice! :)

Een goede winkel (ik ben vaste klant bij Stappenbelt in Apeldoorn) vind ik erg waardevol. Inderdaad standaard meting erbij en standaard delen (zoals stuurpen) wisselen in het begin is geen probleem. Of even terugkomen voor een korte meting om te kijken of het toch nog wat beter kan. Ze zorgen ook altijd dat ik kan rijden voor een race. Of ze lossen het probleem op of ze regelen een vervangend onderdeel.

Het is helaas wel dat Specialized de prijzen voor het nieuwe seizoen alweer omhoog hebben gegooid (november tussendoor ook al). Ik heb vorig jaar een S-works op laten bouwen en het frame was vóór november 4k. Daarna werd het 4,5 geloof ik. Voor het nieuwe S-works frame vragen ze nu 5k. Dat gaat wel heel hard omhoog. Nog afgezien van het feit dat 4k voor een frame (en dan alle toeters en bellen erbij) al een idiote hoeveelheid geld is voor een fiets.

Ik vind de specs van het basismodel trouwens wel wat mager voor dat geld. Reba, NX drivetrain, Level remmen...
Ja, die prijzen waren al hoog, maar zijn nu echt bezopen. De adviesprijs van de Epic EVO Expert is €7700. Een Epic met vergelijkbare afmontage kostte 5 jaar geleden ‘slechts’ €5000.

Met die prijzen wordt mijn volgende fiets een 2de hands, waar ik zelf een nieuwe groepset op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:58

Meneer iCy

swarma

Afgelopen zondag flinke modderrit gehad. Heb de tourtocht van Valthe gedaan en ging door Exloo heen. Erg veel modder, zand en heel veel water.

Dacht dat ik alles al in huis had en dus ook lagervet, helaas nog geen lagervet in huis. Straks even ophalen en stuur ff losmaken, want het knarst nog goed daar.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Joris748 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:35:
[...]

Ja, die prijzen waren al hoog, maar zijn nu echt bezopen. De adviesprijs van de Epic EVO Expert is €7700. Een Epic met vergelijkbare afmontage kostte 5 jaar geleden ‘slechts’ €5000.

Met die prijzen wordt mijn volgende fiets een 2de hands, waar ik zelf een nieuwe groepset op zet.
Helaas zijn prijzen (redelijk) omhoog gegaan. Tweede hands is een optie, maar je kunt ook kiezen voor frame only en of redelijk afgemonteerde fiets en zelf opbouwen.

Kon afgelopen jaar geen leuke frame only kunnen vinden. Redelijk afgemonteerde fietsen gekocht en zelf aan de slag gegaan. Scott Scale, Canyon Neuron en een Trek voor mijn vrouw. De onderdelen die van de fietsen kwamen waren vaak zo verkocht tegen goede prijs. En nieuwe onderdelen veelal in buitenland besteld en fietsen zo opgebouwd naar eigen wens. Voordeel fietsen waren gelijk te gebruiken en ombouwen heb ik een klein jaar over gedaan.

Vond het ook gelijk leuk om te doen en weer hoop geleerd hoe de fietsen in elkaar zitten. Fietsenmaker alleen nog nodig voor vork/demper onderhoud.

———
Edit:

Vanochtend rustig rondje Mook en bikepark gedaan. Nu kan het nog net voor werktijd. Heerlijk de zon op te zien gaan en reetjes tegen te komen en vos die je voor de wielen loopt.

Nieuwe voorvork doet het prima en verandering van offset geeft het gevoel dat bochten wat lekkerder lopen, maar dit kan ook te maken hebben met de volume spacer van demper. Van 0.4 naar 0.8 gegaan.

[ Voor 18% gewijzigd door Daan_ op 24-08-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Ik zat wat de klooien met die app van Rockshox voor het afstellen van je vork. Nu geeft ie aan met mijn lengte en gewicht. 117 PSI en -17 Rebound. Is dat dan 17 clicks vanaf de 0 stand? Dus helemaal naar schildpad gedraaid en dan 17 clicks terug? Of hoe werkt dat dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Daan_ schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:46:
[...]

Helaas zijn prijzen (redelijk) omhoog gegaan. Tweede hands is een optie, maar je kunt ook kiezen voor frame only en of redelijk afgemonteerde fiets en zelf opbouwen.

Kon afgelopen jaar geen leuke frame only kunnen vinden. Redelijk afgemonteerde fietsen gekocht en zelf aan de slag gegaan. Scott Scale, Canyon Neuron en een Trek voor mijn vrouw. De onderdelen die van de fietsen kwamen waren vaak zo verkocht tegen goede prijs. En nieuwe onderdelen veelal in buitenland besteld en fietsen zo opgebouwd naar eigen wens. Voordeel fietsen waren gelijk te gebruiken en ombouwen heb ik een klein jaar over gedaan.

Vond het ook gelijk leuk om te doen en weer hoop geleerd hoe de fietsen in elkaar zitten. Fietsenmaker alleen nog nodig voor vork/demper onderhoud.

———
Edit:

Vanochtend rustig rondje Mook en bikepark gedaan. Nu kan het nog net voor werktijd. Heerlijk de zon op te zien gaan en reetjes tegen te komen en vos die je voor de wielen loopt.

Nieuwe voorvork doet het prima en verandering van offset geeft het gevoel dat bochten wat lekkerder lopen, maar dit kan ook te maken hebben met de volume spacer van demper. Van 0.4 naar 0.8 gegaan.
Dat is inderdaad een goede optie. Heb dat al een keer eerder gedaan en dat was leuk om te doen. Zeker ook omdat je een unieke fiets krijgt.

Leuke anekdote: in 2010 had ik me ingeschreven voor de Bike Transalp en ik zou die op mijn '07 Scott Scale doen. Echter 1 week voor vertrek liep ik tegen een '09 Epic Marathon demofiets aan. Snel de knoop doorgehakt en frame met demper gekocht. De planning was echter een beetje krap.
  • Op vrijdag dat frame gekocht
  • Het weekend had de dealer nodig om de fiets te strippen. Die tijd heb ik gebruikt om mijn Scott Scale te strippen, alle onderdelen grondig schoon te maken en nieuwe kabels en leidingen te regelen. Die fiets was al lang niet meer origineel met oa XT/XTR afmontage, Ritchey WCS spul en een 1200 grams wielset van Ernie Frieke.
  • Dinsdag na het werk frame opgehaald
  • Dinsdagavond weer opgebouwd
  • Woensdagavond laatste afstellingen en proefrit op de Gulberg in Nuenen
  • Donderdag in de camper naar Füssen
  • Vrijdag klein rondje om los te fietsen
  • Zaterdag eerste etappe en na de eerste serieuze afdaling geconcludeerd dat alles nog vast zat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rudolf schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:06:
Ik zat wat de klooien met die app van Rockshox voor het afstellen van je vork. Nu geeft ie aan met mijn lengte en gewicht. 117 PSI en -17 Rebound. Is dat dan 17 clicks vanaf de 0 stand? Dus helemaal naar schildpad gedraaid en dan 17 clicks terug? Of hoe werkt dat dan?
Hier staat het allemaal uitgelegd ;-)
https://www.sram.com/cont...guide_english_rev_a_2.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo

Demo

Harmen schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Zomers zit ik liever op de racefiets, in het najaar en voorjaar pak ik graag de mtb. :)
@BeZaX Zal eens kijken, zaakje in de buurt (Bikeshop Annen) schijnt het ook te doen. Brengen halen heeft de voorkeur. :)
Houd er rekening mee dat sommige zaken die aangeven dat ze onderhoud aan vering doen, het in werkelijkheid opsturen naar één van de bekende namen in Nederland, of in geval van Fox naar importeur Sabma, waar vrij bedroevende verhalen over zijn qua wachttijden.

Ik vind onderhoud bijna net zo leuk als fietsen (dat is mijn winterhobby :P) en heb vrij bewust voor een Rockshox vork gekozen omdat de documentatie en onderdelen goed te vinden zijn als particulier en je geen/nauwelijks specifiek gereedschap nodig hebt voor het onderhoud - 20 euro voor een bleedkit inclusief olie voor de demper vond ik goed te overzien. Mijn achterdemper is 'helaas' een Cane Creek omdat Rockshox in de standaard tune niet progressief genoeg is voor mijn eenvoudige single pivot veersysteem, maar daar heb je dermate specifiek gereedschap voor nodig dat het voor de thuis-prutser eigenlijk niet te doen is.
Misschien toch eens een Rockshox op de kop tikken en gaan pielen met de tune B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:53

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Een Rockshox demper kun je gewoon krijgen met een specifieke compression tune hoor. En anders stuur je hem op naar TFTuned. Ook voor onderhoud zijn ze aan te bevelen als je je vork/demper toch moet opsturen. Duurt een dag of 2 extra tov versturen naar NL. En voor een paar euro meer kun je hem dan laten tunen naar jouw smaak/frame.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

daanb14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:27:
Helemaal mee eens. Dan zou ik op zijn minst de Comp met GX Eagle en SID Select willen. Hopelijk gaat de pandemie een keer eindigen en normaliseert alles dan een beetje. Specialized is helaas duur, maar wat zijn het toch mooie fietsen.

Edit: waarom niet gewoon een setje merkwielen van DT Swiss of Roval op een fiets van €5500 joh? Kan zelfs dat er voor dat bedrag niet meer op?
Er zal wel een groot deel naar het frame gaan gok ik, maar ik heb niet het idee dat iets betere onderdelen zo ontzettend veel extra zou moeten kosten... Overigens kon ik bij Stappenbelt ook makkelijk sommige onderdelen upgraden/uitruilen. Is een makkelijke oplossing als je niet zelf de spullen eraf wilt halen, verkopen en knutselen. Kan je ook gewoon 1 winkel aanspreken als er iets stuk is.
Demo schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Ik vind onderhoud bijna net zo leuk als fietsen (dat is mijn winterhobby :P) en heb vrij bewust voor een Rockshox vork gekozen omdat de documentatie en onderdelen goed te vinden zijn als particulier en je geen/nauwelijks specifiek gereedschap nodig hebt voor het onderhoud - 20 euro voor een bleedkit inclusief olie voor de demper vond ik goed te overzien.
[...]
Helemaal eens met de keuze voor Rockshox. Ze verkopen ook ongeveer elk onderdeel los. Van mijn nieuwe SIDluxe demper zijn dit jaar bijvoorbeeld ook losse onderdelen verschenen om 'm achteraf naar remote lockout (en andersom) om te bouwen. En de documentatie is helder en uitgebreid. Ik heb vorige week zonder problemen mijn SID 35mm een full service gegeven. Leuk en leerzaam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanb14
In dat geval laat ik volgend jaar dan denk ik meteen een setje DT-Swiss wielen erop zetten als ze daar ook aan uitwisselen doen. Van wat ik hoor zijn die DT350-naven praktisch bomproof. Bekende van mij die de vork van mij onderhoudt steekt ook altijd de loftrompet op over RockShox en verkrijgbaarheid van onderdelen en manuals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:40
Heren (m/v), mijn huidige bandjes (Vittoria mezcal 29*2.1) hebben hun beste tijd gehad en beginnen langzaamaan richting slick te gaan. Voor iemand met mijn beperkte talent zijn de banden zeker goed genoeg,. Idealiter zou ik dezelfde bandjes bestellen maar die zijn via mijn normale webwinkels wat lastig te verkrijgen. Kan ik er gewoon een 2.25 breed op slingeren die wat beter beschikbaar lijkt te zijn? (is een standaard BMC TE01 uit 2014).

Mocht iemand nog goede tips hebben qua binnenbanden is dat ook welkom, eerste keer dat ik bandjes ga bestellen voor een mtb :P.

[ Voor 12% gewijzigd door Bastard op 24-08-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
Bastard schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:44:
Heren (m/v), mijn huidige bandjes (Vittoria mezcal 29*2.1) hebben hun beste tijd gehad en beginnen langzaamaan richting slick te gaan. Voor iemand met mijn beperkte talent zijn de banden zeker goed genoeg,. Idealiter zou ik dezelfde bandjes bestellen maar die zijn via mijn normale webwinkels wat lastig te verkrijgen. Kan ik er gewoon een 2.25 breed op slingeren die wat beter beschikbaar lijkt te zijn? (is een standaard BMC TE01 uit 2014).

Mocht iemand nog goede tips hebben qua binnenbanden is dat ook welkom, eerste keer dat ik bandjes ga bestellen voor een mtb :P.
2.25 moet geen probleem zijn. Is een standaard maat die eigenlijk altijd past. Tja, binnenbanden. Ik heb zelf altijd de Michelin C4 Latex binnenbanden, maar niet iedereen houdt van banden die uit zichzelf leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ik heb een Merida Big Nine 300 (2019) model maar heb nog nooit een trapas vervangen (of bij de lagers gekeken). Hij is een halfjaar geleden wel bij de LBS geweest voor onderhoud dus verwacht vers vet toen.

Hoe kan ik het beste dit aanpakken? Hij rolt zonder ketting niet zo lekker meer, voelt alsof er iets elke keer tegen tikt. Je hoort het niet, je voelt het alleen via de crank. Je voelt ook zonder ketting. Ik heb een fiets reparatie set van de lidl, weet niet of ik hem daarmee los kan krijgen.

Heb zondag een beste rit gehad wat uiteraard niet goed is voor de fiets. Het was extreem modderig en zanderig en heel veel water. Wel een erg leuke tourrit.

Lagers van de balhoofd ook nagekeken, want daar knarste het na zondag ook. Die lagers waren nog goed alleen schoongemaakt en opnieuw ingevet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Meneer iCy Dat is lastig zeggen hoe je dit beste kunt aanpakken en wat voor gereedschap je nodig hebt. Afhankelijk van type crank je op de fiets hebt. Kijk eens op onderstaande link. Daar staat stap voor stap uitgelegd hoe je type crank kunt identificeren en hoe je deze los krijgt en welke gereedschap je nodig hebt. Dit met duidelijke foto’s en instructie filmpjes.

https://www.parktool.com/...emove-and-install-a-crank

Veel cranks zijn los te krijgen met een 8mm inbus. Je hebt ook andere systemen. Zie link en filmpje

Edit:
Daar is mountainbike toch voor gemaakt voor lekkere blubber rit. Dus niet omheen fietsen, maar erdoor. Zag gister in Mook dat er op diverse plekken fanatiek om plassen/modder gefietst wordt. Dat is niet de bedoeling. Weer extra werk voor de trail crew om dit te herstelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2021 07:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Blubber is uiteraard niet zo goed voor de fiets (slijtage), maar ik ben het met jou eens dat je er niet om heen moet fietsen. Dat is inderdaad veel herstelwerk. Als je niet vies wil worden kun je beter gaan Zwiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:31:
@Meneer iCy Dat is lastig zeggen hoe je dit beste kunt aanpakken en wat voor gereedschap je nodig hebt. Afhankelijk van type crank je op de fiets hebt. Kijk eens op onderstaande link. Daar staat stap voor stap uitgelegd hoe je type crank kunt identificeren en hoe je deze los krijgt en welke gereedschap je nodig hebt. Dit met duidelijke foto’s en instructie filmpjes.

https://www.parktool.com/...emove-and-install-a-crank

Veel cranks zijn los te krijgen met een 8mm inbus. Je hebt ook andere systemen. Zie link en filmpje

[YouTube: Crank Type Identification]

Edit:
Daar is mountainbike toch voor gemaakt voor lekkere blubber rit. Dus niet omheen fietsen, maar erdoor. Zag gister in Mook dat er op diverse plekken fanatiek om plassen/modder gefietst wordt. Dat is niet de bedoeling. Weer extra werk voor de trail crew om dit te herstelen.
https://www.merida.nl/mou...-300-antracitegreen/2019/

Heb deze crankstel en trapas:

CRANKSTEL FSA Alfa Drive 36-22T
BRACKET AS FSA TH-7420ST Cartridge Bearing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Meneer iCy Dan zou ik de link eens rustig doornemen en filmpje kijken en dat weet je hoe je deze kunt demonteren en welk gereedschap je nodig hebt. d:)b
wisselwerking schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 07:46:
Blubber is uiteraard niet zo goed voor de fiets (slijtage), maar ik ben het met jou eens dat je er niet om heen moet fietsen. Dat is inderdaad veel herstelwerk. Als je niet vies wil worden kun je beter gaan Zwiften.
Droog zand is ook geweldig schuurpapier voor je slijtage onderdelen. Goed schoonmaken/onderhoud is wel iets wat men wel eens vergeet. Ja dan gaat slijtage extra hard.... En plasje water of modder is toch ook leuke obstakel om te nemen. Kan men gelijk manual oefenen :D

Edit:
Gister nog wat gespeeld met afstelling van de voorvork. Was nog niet helemaal content na mijn rondje Mook. De twee hopper jumpjes achter het huis neergezet en kijken wat de vork doet. SAG was goed, maar gebruikte de veerweg niet lekker. Zaten drie volume spacers in en nu één verwijderd en dat voelt al stuk beter. Vanmiddag rondje Reichswald doen en kijken hoe het voelt

[ Voor 84% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2021 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:11:

En plasje water of modder is toch ook leuke obstakel om te nemen. Kan men gelijk manual oefenen :D
Bunnnyhop er overheen werkt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klitse schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Dat werkt bij mij helaas nog niet zo goed om wat grotere afstand te overbruggen. Plons dan nog te vaak in de plas of blubber. Ook leuk, maar je wordt er zo vies van O-) Manual/voorwiel omhoog werkt voor mij persoonlijk beste ..

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2021 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drmadi
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 09:14
Tot de plas zo diep blijkt in het midden dat je manual spontaan een bergop rit wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 22:25
Dat had ik in Les Gets van de zomer. Zakte ik tot de as in de modder, sta je dan :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vervelender is als je ineens stil staat en in de plas/modder OTB gaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik ging meer als een zinkend schip tergend langzaam ten onder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 08:11:
@Meneer iCy Dan zou ik de link eens rustig doornemen en filmpje kijken en dat weet je hoe je deze kunt demonteren en welk gereedschap je nodig hebt. d:)b
Heb hem voor de trapas maar bij de LBS gebracht, wil eigenlijk zaterdag fietsen en heb niet extreem veel tijd vandaag om hem klaar te maken. Want als ik iets moet kopen moet ik dat eigenlijk vanavond al bestellen. :+

Zoals ik heb gelezen moest ik een ISIS cranktrekker hebben ofzo :+ Nog niet extreem goed bekeken hoor. Had ik anders vanavond gedaan.

Zodra ik wat meer tijd heb ga ik mij daar iets verder in verdiepen mbt trapas/crank. Bedankt voor alle hulp alvast.

[ Voor 4% gewijzigd door Meneer iCy op 25-08-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ik heb een Specialized Epic Elite '15 en wil die ombouwen naar van 2x11 naar 1x11 (heb hem een paar jaar geleden al omgebouwd naar 2x11).

Concrete vraag
Welk kettingblad (32 tanden) heb ik daarvoor nodig. De crank is een Custom SRAM S-2200, carbon, PF30 spindle, 22/36.

Wat ik gevonden heb?
De 1x11 uitvoering van de fiets had een Custom SRAM S-2200, carbon, PF30 spindle, 32T, 94mm BCD spider. Het lijkt erop dat ik ook een andere spider nodig heb om een 1x11 kettingblad op deze crank te kunnen monteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Joris748 op 25-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 20:04
Joris748 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Kan heel goed in de winter, moet alleen de natte dagen ontwijken.
Klitse schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:09:
[...]

Op Den Treek ligt tegenwoordig een flinke plas, als je daar overheen kan bunny hoppen, dan ben je heel goed in bunny hoppen.

[ Voor 33% gewijzigd door joint_me op 25-08-2021 12:54 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:04
pjlgt schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:27:
Vervelender is als je ineens stil staat en in de plas/modder OTB gaat :+
Geen modder, maar OTB kan zelfs de beste overkomen (WK training Val di Sole)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

joint_me schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:51:
[...]

[...]

Op Den Treek ligt tegenwoordig een flinke plas, als je daar overheen kan bunny hoppen, dan ben je heel goed in bunny hoppen.
Mijn ervaring is dat als je hard genoeg gaat je amper vies/nat wordt. Dus gas erop :+

Gisteren rondje schoorl gedaan, deels in het donker :> Was weer mooi, trail lag er redelijk snel bij volgens strava. Voor mijn gevoel onderstuurde ik her en der nog steeds behoorlijk en remde wat meer af dan gebruikelijk. Het was 2 dagen droog en de zandbak is weer present 8)7 hoewel nog steeds prima doable.

De Nok schijnt er gevaarlijk bij te liggen, voor degenen die gaan eerdaags. Ik verwacht dat de onderhoudsploeg ergens in september/oktober weer groot onderhoud gaat doen. De lange afdaling na de eerste klimmetjes heeft ook wat diepere drops dan gebruikelijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Heeft iemand hier toevallig ook een Marzocchi Bomber Z2?

Ik ben opzoek naar de sealkit: 803-01-430 Seal Kit: Marzocchi Z2 34 Rail Damper Rebuild. Maar kan ze nergens vinden in NL. Bikesuspension.nl heeft ze ook niet omdat ze momenteel nog niet geleverd worden.

Weten jullie misschien waar ik ze kan vinden in de EU?

Ik doe nu een basic service zonder alle seals te vervangen op de demper.. Zou moeten kunnen volgens Bikesupension maar volgend jaar zal het toch echt moeten. Maar ik zou toch graag 125 uur service doen met de sealkit dus als iemand tips heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
[...]
nee man, altijd toch :)

met kleding kan je alles fixen... -10 graad, stromende regen (en dan het liefst de hele tijd)... lekker man, "vechten" tegen alles wat je tegenkomt en op den duur jezelf 8)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

[...]

Waarom moet je natte dagen ontwijken. Mountainbike is toch ook gemaakt om te gebruiken met deze weer omstandigheden. :) Als het regent short/broek en regenjas aan die tegen spatje water kan. En gaan met die banaan .... Fiets bij terug komst zo schoon met tuinslang en zelf spring je even onder de douche of warm bad.

Vind het juist lekker om met regen te fietsen :P Dan is het lekker rustig ...

Edit:
Wilden net rondje Reichswald doen in de lunch pauze. Vond achterwiel al zo vreemd aanvoelen. Mis ik schroef van mijn achterbrug. Grr. Nu Canyon gemaild welke ik nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9j3QXWE1uPauyt0pdUotdmFB1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9rpvybVuDJRNK2LMz5KDTL2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2021 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
Daan_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Waarom moet je natte dagen ontwijken. Mountainbike is toch ook gemaakt om te gebruiken met deze weer omstandigheden. :) Als het regent short/broek en regenjas aan die tegen spatje water kan. En gaan met die banaan .... Fiets bij terug komst zo schoon met tuinslang en zelf spring je even onder de douche of warm bad.

Edit:
Wilden net rondje Reichswald doen in de lunch pauze. Vond achterwiel al zo vreemd aanvoelen. Mis ik schroef van mijn achterbrug. Grr. Nu Canyon gemaild welke ik nodig heb.

[Afbeelding]
zit eens te loeren naar je MTB GPX, hoe vrij is die route? alles lijkt haakse paadjes te hebben... dat lijkt me niet leuk...

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-09 21:58
Daan_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:20:
[...]

Edit:

[Afbeelding]
Je hebt ook een Neuron toch? Ik heb exact hetzelfde gehad toen ik mijn fiets een week had :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Martinus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

zit eens te loeren naar je MTB GPX, hoe vrij is die route? alles lijkt haakse paadjes te hebben... dat lijkt me niet leuk...
Welke van de routes. De routes die langs de brand toren gaan hebben een uitdaging door houtkap. Leuke wortel afdaling liggen nu bomen etc. Die is niet begaanbaar. Op diverse routes zitten wat smalle paadjes die overgroeid kunnen zijn met varens en doornstruiken.

Wat ik afgelopen weken heb gefietst is redelijk tot goed begaanbaar, maar ik fiets in Reichswald geen vaste routes. Eigenlijk meer waar ik zin aan heb op dat moment.
Ruut88 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Je hebt ook een Neuron toch? Ik heb exact hetzelfde gehad toen ik mijn fiets een week had :|
Ja gaat om Neuron CF SL net een jaar oud. Vorig jaar augustus aangeschaft.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 25-08-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus
Daan_ schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Welke van de routes. De routes die langs de brand toren gaan hebben een uitdaging door houtkap. Leuke wortel afdaling liggen nu bomen etc. Die is niet begaanbaar. Op diverse routes zitten wat smalle paadjes die overgroeid kunnen zijn met varens en doornstruiken.

Wat ik afgelopen weken heb gefietst is redelijk tot goed begaanbaar, maar ik fiets in Reichswald geen vaste routes. Eigenlijk meer waar ik zin aan heb op dat moment.
die van 70km

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb mijn GPX eerst in komoot geladen en bekeken geëxporteerd en screenshot gemaakt.

Stuk bij Frasselt die stippellijn is gewoon en pad wat er ligt. Zelfde geld voor stuk bovenin bij Reichswalde/Materborn. Alleen pad herkend Komoot niet en dan toont die een stippellijn. Laatste keer dat ik deze route met iemand heb gefietst was december. En toen waren allen paden goed begaanbaar. En had Forstamt niks dicht gegooid.

Deze route komt niet over het leuke wortel afdaling bij de brandtoren. Hier binnen kort eens kijken of we pad weer vrij kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
flitjes schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:18:
Heeft iemand hier toevallig ook een Marzocchi Bomber Z2?

Ik ben opzoek naar de sealkit: 803-01-430 Seal Kit: Marzocchi Z2 34 Rail Damper Rebuild. Maar kan ze nergens vinden in NL. Bikesuspension.nl heeft ze ook niet omdat ze momenteel nog niet geleverd worden.

Weten jullie misschien waar ik ze kan vinden in de EU?

Ik doe nu een basic service zonder alle seals te vervangen op de demper.. Zou moeten kunnen volgens Bikesupension maar volgend jaar zal het toch echt moeten. Maar ik zou toch graag 125 uur service doen met de sealkit dus als iemand tips heeft?
Marzocchhi is een dochter van Fox Suspension. Wellicht even de Benelux importeur bellen van Fox?
https://www.sabma.com/
Pagina: 1 ... 154 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic