Waar ik in het voorjaar nog net op tijd was met de aanschaf van een racefiets, was ik nu voor een mountainbike hopeloos te laat.
Nieuw is er niks meer leverbaar, wachttijden tot midden 2021 voor levering van de prijs-kwaliteit modellen in de courante maten.
Tweedhands wordt er gewoon de nieuwprijd, of bijna de nieuwprijs gevraagd voor 2 jaar oud spul, en het wordt ook nog eens allemaal in een kwestie van minuten verkocht.
Na een maand overal achter het net vissen, gisteren m’n zoektocht maar iets uitgebreid (Ik wilde eigenlijk een Scott) en 3 minuten na het plaatsen van het zoekertje deze betaald en opgehaald:
Een Bianchi Nitron 9.4
Op het eerste zicht in goede staat, in realiteit spijitg genoeg al mogen vaststellen dat de naaf achter gaar is, en de voorvork een revisie nodig heeft…
Ach ja, dat was het risico
Die vork kan ik vermoedelijk zelf wel mee aan de slag met een srvicekit en de manual.
De aaf blijkt zo'n rommel te zijn dat ik hier beter niet aan begin te prutsen, en ik maar beter ineens voor een nieuw budget-achterwiel ga. (Lak is er ook op meerdre plaatsen af, terwijl de rest van de lak van de fiets nog perfect is.
Ik zie echter door de bomen het bos niet meerwat hier in godsnaam op past:
Originele velg: WTB KOM light i25 (29", 25mm interne breedte.)
Boost 12x148mm Boost Thru Axle
Centerlock schijven
Sram NX 12 speed
Is er ergens online een simpel kant en klaar wiel te koop dat met dit alles compatibel is en bang for buck geeft voor een beginnende mountainbiker? (Ik denk dan aan maximum €150 als dat haalbaar is.)