Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:46
Uiteindelijk stap ik ook maar sporadisch in de auto voor een MTB tripje :+ eigenlijk alleen maar als ik met vrienden wil MTB'en die niet om de hoek wonen.

Tegenwoordig ga ik vaak de route in Helmond fietsen (prachtige 100% singletrack), dat is 17km enkel van mij vandaan, dat fiets ik er ook gewoon naartoe. Maar 17km enkel is voor mij nu wel de grens geworden.

BlaBlaBla

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:09
Strider schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:15:
[...]

Uiteindelijk stap ik ook maar sporadisch in de auto voor een MTB tripje :+ eigenlijk alleen maar als ik met vrienden wil MTB'en die niet om de hoek wonen.

Tegenwoordig ga ik vaak de route in Helmond fietsen (prachtige 100% singletrack), dat is 17km enkel van mij vandaan, dat fiets ik er ook gewoon naartoe. Maar 17km enkel is voor mij nu wel de grens geworden.
Grenzen kunnen verschuiven ;) Maar het hangt er uiteraard vanaf of je er via een mooie route naar toe kan fietsen of dat het alleen maar asfalt is naast een drukke N-weg.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-11 20:27
Vandaag even Amerongen gedaan. Route was weer prachtig, maar de modder en plassen vond ik nu wel heel erg. Zeker niet erg om vies te worden, maar al die plassen zorgen er ook voor dat je niet kunt inschatten of een kuil diep is of niet.. flink gestuiterd :)

En ik mis in de modder vooral ook de grip, zeker op de steilere afdalingen.. misschien toch maar eens naar nieuwere banden kijken.

Maar was wel weer erg lekker om te fietsen, lekker rustig op de track. Geen wandelaar gezien ;)

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:25
Goofyduck384 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:08:
Vandaag even Amerongen gedaan. Route was weer prachtig, maar de modder en plassen vond ik nu wel heel erg. Zeker niet erg om vies te worden, maar al die plassen zorgen er ook voor dat je niet kunt inschatten of een kuil diep is of niet.. flink gestuiterd :)
Ik deed daar afgelopen vrijdag de groene route. Als beginner zijn al die wasborden wel vreselijk zeg. Ben een paar keer bijna van mijn trappers gegleden. Je begint bij je tenten en je eindigt bij je hielen. Verder is het wel een hele toffe route. Lekker veel hoogte verschil en je kan aardige snelheden halen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:27

Daan_

Alles op zijn tijd !!

LordSinclair schreef op woensdag 23 december 2020 @ 14:24:
[...]

Ik deed daar afgelopen vrijdag de groene route. Als beginner zijn al die wasborden wel vreselijk zeg. Ben een paar keer bijna van mijn trappers gegleden. Je begint bij je tenten en je eindigt bij je hielen. Verder is het wel een hele toffe route. Lekker veel hoogte verschil en je kan aardige snelheden halen.
Fiets je met flats ? Dan is onderstaand filmpje wellicht interessant.

En ik mis in de modder vooral ook de grip, zeker op de steilere afdalingen.. misschien toch maar eens naar nieuwere banden kijken.

Maar was wel weer erg lekker om te fietsen, lekker rustig op de track. Geen wandelaar gezien ;)
Onderstaande filmpjes geeft iets aan m.b.t. grip en banden spanning. Wellicht interessant ;-)

Heb zelf banden spanning iets verlaagd en is al behoorlijk verschil. Rijd met de HT met de Maxxis Ikon (2.20) als achter en Rekon (2.25) voor. Fully; Ikon (2.35) achter en Forcaster (2.35) voor.

[ Voor 49% gewijzigd door Daan_ op 23-12-2020 18:24 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Diagonaal
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13-11 19:54
Welke olie (of wax ?!?) voor de ketting gebruiken jullie en bevalt het meest ? Mijn huidige flesje is leeg en moet nieuwe bestellen.

Ik besef dat deze vraag waarschijnlijk al 100x eerder gesteld is, maar de mtb topics zijn nogal groot allemaal.
Met de zoekfunctie vooral de volgende gevonden:
- Squirt Lube
- Boeshield T-9

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ieder heeft zijn eigen voorkeur en of theorie daarover.

Gebruik zelf Muc Off. En dat werkt hier voor de drie MTB’s prima....
YouTube: How To Select Chain Lube For Mountain Biking | Wet Lube Vs Dry Lube ...
Natte omstandigheden = wet lube
Droge omstandigheden = dry lube

[ Voor 48% gewijzigd door Daan_ op 24-12-2020 15:26 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
+1 voor Muc Off. Ruikt ook nog eens lekker.

[ Voor 48% gewijzigd door Klitse op 24-12-2020 15:32 ]

• djerror
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-11 12:57

Deze route is 10min van mn huis vandaan 8) ..Maar even niet geweest had niet heel veel zin in heel veel modder en die plassen (mooi weer rijder :-P) ook idd met grip en ben ook een beginner en dan zijn sommige stukken al lastig genoeg :-D

• October
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Ik gebruik Squirt en Muc Off. Muc Off spul ruikt inderdaad lekker haha. Muc Off omdat ik het bij set schoonmaakspul heb gekregen. Met squirt zeer tevreden.

Ik heb vandaag van Mantel mijn tweede exemplaar Schwalbe Tubeless Rim Tape gekregen, ook die plakt niet. Dus hierbij een waarschuwing, koop die van Schwalbe niet. Nog nooit zoiets meegemaakt. Ik denk hele batch is verkeerd.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:45
Diagonaal schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:21:
Welke olie (of wax ?!?) voor de ketting gebruiken jullie en bevalt het meest ? Mijn huidige flesje is leeg en moet nieuwe bestellen.

Ik besef dat deze vraag waarschijnlijk al 100x eerder gesteld is, maar de mtb topics zijn nogal groot allemaal.
Met de zoekfunctie vooral de volgende gevonden:
- Squirt Lube
- Boeshield T-9
Squirt wax

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Bij gebrek aan georganiseerde toertochten zelf maar een MTB ritje in elkaar gezet. Hier en daar paden die niet voor de MTB bedoeld waren en héél veel modder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QTPUyObXbIptoxZ8PkG851WRWDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SER3VrpmOJb2PdfZiUaEM2Yc.jpg?f=user_large

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mooi stukje gefietst (y) Leuk toch eens lekker vrij door het bos te rijden. Vaste MTB routes rijden is ook leuk. Persoonlijk vind ik het zelf leuker om vrij rond te rijden. Rekening houdend met de natuur, of fietsen is toegestaan, dieren, wandelaars etc...

Mocht je op plek nog niet zo bekend zijn dan is Komoot.nl een handige website/app. Die je kan helpen leuke routes zelf te maken. Gebruikers maken zogenaamde “highlights” aan met foto’s en korte beschrijving. Deze zijn dan weer zichtbaar op de kaart. En zo klik je in no time een route in elkaar.

En je kunt daar ook je eigen route (GPX) uploaden en bewerken. Bijvoorbeeld van je Garmin. Route komt negen van de tien keer goed over, alleen overige date neemt die niet mee (vindt ik persoonlijk niet belangrijk).... bijvoorbeeld snelheid, tijd (hoogte klopt niet altijd. Is vaak toch iets meer) ;-)

Tijd geleden op verzoek twee routes op Komoot gezet van het Reichswald (DE). GPX van de Garmin geüpload.
https://www.komoot.nl/tour/270151501
https://www.komoot.nl/tour/279486810

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 25-12-2020 09:42 ]

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:17
@Daan_ Begin het Reichswald steeds meer te ontdekken, je kan er vanuit Nijmegen ook mooi off-road heen fietsen door de weilanden bij Groesbeek of over de Sint Jansberg.

Grappig dat de single track bij de Brandenberg omhoog pakt trouwens, heb ik alleen nog omlaag gedaan. Pittig klimmmetje denk ik.

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

hoi
ik vroeg me af of ik nog langere ketting moet plaatsen? Ik heb namelijk derailleur extender geplaatst omdat er ook toen bredere casssette gemonteerd. Volgens mij heb ik nergens gelezen dat ook langere kettingschakels bij moet staan. Dus ik vraag een expertise van jullie.
in de foto staat derailleur max stand. Staat hij wel goed of ???

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QoE1WEypWXs7FtbLL3yK24ds3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gu3gZjdITKdlqqao7QS0w7BD.jpg?f=fotoalbum_large

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ascension schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:19:
@Daan_ Begin het Reichswald steeds meer te ontdekken, je kan er vanuit Nijmegen ook mooi off-road heen fietsen door de weilanden bij Groesbeek of over de Sint Jansberg.

Grappig dat de single track bij de Brandenberg omhoog pakt trouwens, heb ik alleen nog omlaag gedaan. Pittig klimmmetje denk ik.
Het Reichswald is zeker leuk om rond te crossen en nog leuker als je de weg beetje kent of iemand bij je hebt die deze kent. En ook leuk om te combineren met routes als Mook (blauw) en Groesbeek (paars)

Brandenberg is goed omhoog te fietsen en kent ook vandaar uit weer aantal leuke paden...

Afgelopen jaar zo’n 6000 KM-ter rond mogen crossen in het Reichswald. En zelden de zelfde route gereden. Reichswald kent ook geen echte singles (eenrichting verkeer) Lekker vrij rond fietsen. Zo nu en dan de vaste routes Mook (blauw) en Groesbeek (paars) meegepakt.
Zandhaas schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:55:
hoi
ik vroeg me af of ik nog langere ketting moet plaatsen? Ik heb namelijk derailleur extender geplaatst omdat er ook toen bredere casssette gemonteerd. Volgens mij heb ik nergens gelezen dat ook langere kettingschakels bij moet staan. Dus ik vraag een expertise van jullie.
Zie onderstaande filmpje m.b.t. Ketting lengte bepalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 25-12-2020 11:25 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Zandhaas schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 10:55:
hoi

[Afbeelding]
Zit er nog beweging in de kooi? Als deze nu maximaal naar boven staat, trek je het wellicht een keer kapot. Het is een hardtail neem ik aan?

Als er nog een paar mm beweging in zit, dan komt het wel goed

Strava

• Zandhaas
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-09 13:28

Zandhaas

snelst haas op deze aardekloot

Prulleman schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 11:07:
[...]

Zit er nog beweging in de kooi? Als deze nu maximaal naar boven staat, trek je het wellicht een keer kapot. Het is een hardtail neem ik aan?

Als er nog een paar mm beweging in zit, dan komt het wel goed
Het is een Full suspensie.
Ja er is genoeg beweging en gaat ook 5cm omhoog. Genoeg speelruimte lijkt me. Bedankt voor input.

Na kijken van de video bevatten tip die ketting een s bocht moet maken in derailleur. Dat is ook geval bij mij.
Super.

[ Voor 11% gewijzigd door Zandhaas op 25-12-2020 11:48 ]

• bas-r
Daan_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:33:
Mooi stukje gefietst (y) Leuk toch eens lekker vrij door het bos te rijden. Vaste MTB routes rijden is ook leuk. Persoonlijk vind ik het zelf leuker om vrij rond te rijden. Rekening houdend met de natuur, of fietsen is toegestaan, dieren, wandelaars etc...

Mocht je op plek nog niet zo bekend zijn dan is Komoot.nl een handige website/app. Die je kan helpen leuke routes zelf te maken. Gebruikers maken zogenaamde “highlights” aan met foto’s en korte beschrijving. Deze zijn dan weer zichtbaar op de kaart. En zo klik je in no time een route in elkaar.

En je kunt daar ook je eigen route (GPX) uploaden en bewerken. Bijvoorbeeld van je Garmin. Route komt negen van de tien keer goed over, alleen overige date neemt die niet mee (vindt ik persoonlijk niet belangrijk).... bijvoorbeeld snelheid, tijd (hoogte klopt niet altijd. Is vaak toch iets meer) ;-)

Tijd geleden op verzoek twee routes op Komoot gezet van het Reichswald (DE). GPX van de Garmin geüpload.
https://www.komoot.nl/tour/270151501
https://www.komoot.nl/tour/279486810
Leuk! Ik rijd wel eens ritjes van Jules van Loon / Bikesight die hij op Komoot zet van het Reichswald. Ook leuk!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Klopt Juul is één van de actieve fietsers die routes online zet. Zo heeft hij ook leuke route met zo’n 2000 hoogte meters gemaakt. Voor de gene die deze routes eens wil fietsen zie zijn Komoot ;-)
https://www.komoot.nl/collection/928352/-het-reichswald

Edit:
Dit is wel heel erg sneu en gevaarlijk. Rode route Nijmegen...
https://www.facebook.com/...osts/416767416421936/?d=n

[ Voor 173% gewijzigd door Daan_ op 25-12-2020 15:36 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daan_ schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 13:10:

Edit:
Dit is wel heel erg sneu en gevaarlijk. Rode route Nijmegen...
https://www.facebook.com/...osts/416767416421936/?d=n
De gemoederen lopen hoog op in Nijmegen blijkbaar. De persoon die zoiets in de grond zet mogen ze wat mij betreft even thuis ophalen en een tijdje naar het Pieter-Baan centrum sturen voor een onderzoekje.

• magic_nl

magic_nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xdtWOYzv5BdMWJIBIiIfjLKSFck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cHq2qxxoX8ZSClqEjexelE5Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P77prsAGYKyLZ7TpokW2OJveUW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7B2kWTvmRQDMU19N7Ch6PmA.jpg?f=fotoalbum_tile

Voor en na...
Na het ritje van gisteren verdiende dd MTB wel een schoonmaakbeurt.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11 20:22

dano_nl

Meh

Zo vandaag rondje schoorl, dat is wel ff een goeie natte bende na de afgelopen dagen haha, ja wel echt tof. Ik merkte dat bij wat heftigere paadjes m'n ketting tegen m'n achtervork slaat en begrijp nu dat jaar een achtervorkbeschermer voor kunt kopen? Iemand een goeie gevonden?

Meh

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:49
dano_nl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:20:
Zo vandaag rondje schoorl, dat is wel ff een goeie natte bende na de afgelopen dagen haha, ja wel echt tof. Ik merkte dat bij wat heftigere paadjes m'n ketting tegen m'n achtervork slaat en begrijp nu dat jaar een achtervorkbeschermer voor kunt kopen? Iemand een goeie gevonden?
De veel gebruikte binnenband met tiewrapjes is een optie. Anders heb ik zelf altijd gebruik gemaakt van degene van Lizardskins.
Klitse schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:26:
[...]

De gemoederen lopen hoog op in Nijmegen blijkbaar. De persoon die zoiets in de grond zet mogen ze wat mij betreft even thuis ophalen en een tijdje naar het Pieter-Baan centrum sturen voor een onderzoekje.
Ja, het is echt erg als dat soort dingen gebeuren. Helaas lijkt het wel dat bij elke nieuwe route of grote aanpassing aan routes dit soort dingen gebeuren. De spijkermatten, boomstammen, gaten en spandraden (liefst op nekhoogte) moeten altijd door een of andere zachtzinnige aangebracht worden.

[ Voor 37% gewijzigd door ZanielGa op 25-12-2020 21:47 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

dano_nl schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 21:20:
Zoals al werd aangehaald oude binnenband met electro tape

Of met tape

Op ali heb je voor prikkie goedkope transparant stickers die dik genoeg zijn om te beschermen. Zoek op “frame protector”

HT was al voorzien met transparant frame protector net als de fully...

[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 26-12-2020 09:05 ]

• bas-r
Klitse schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:26:
[...]

Het waren er minimaal zes(6!)!
Ik kwam ze, samen met een andere fietser ook tegen. Verderop een stel wat er net overheen was gereden en lek stond.

Achter wortels in een afdaling, grrrrr

• Ascension
Misschien een domme vraag maar ik wil mijn Grand Canyon CF5.9 uit 2015 een wiel upgrade geven, zitten nu Mavic Crossrides op. De fiets heeft Formula C1 remmen met 6 gaats schijven. Kan ik nu wielen met centerlock remschijven van een ander merk kopen of gaat dat niet passen?

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-11 23:17

The_Scarabial

MTB for life!

Ascension schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:40:
Misschien een domme vraag maar ik wil mijn Grand Canyon CF5.9 uit 2015 een wiel upgrade geven, zitten nu Mavic Crossrides op. De fiets heeft Formula C1 remmen met 6 gaats schijven. Kan ik nu wielen met centerlock remschijven van een ander merk kopen of gaat dat niet passen?
Dat gaat prima. Wel zelfde diameter schijven en op de asdiameter, de lengte letten, zodat het wel in je vork/frame past.

[ Voor 0% gewijzigd door The_Scarabial op 27-12-2020 12:11 . Reden: typo ]

• Ascension
@The_Scarabial dank! Dat vergroot de keuze qua wielen aanzienlijk :)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:10
Ik weet niet hoeveel geld je wilt uitgeven, maar vanaf 500-600 euro wordt het rendabel om een custom wiel te laten bouwen door een wielbouwer. Kan je het precies zo krijgen als je zelf wilt. Altijd beter dan een fabriekswiel als je het mij vraagt. :)

• Ascension
@Sjoewe ik zat te denken aan max. 500 euro. Heb je een goede tip qua custom wielen? Het is idd een lastige zoektocht, zie ik een set mooie Mavics, zit er weer een SRAM XD-body op bijvoorbeeld...

• Sjoewe
Het is persoonlijk, maar ik vind Mavic niet echt geweldig, reserve onderdelen zijn vaak moeilijk te krijgen en qua service is het ook allemaal maar zozo.

Ik heb zelf Hope Pro 4 naven, met Spank Oozy Trail 345 velgen en DT-Swiss Comp 2.0/1.8 double butted spaken en messing nippels. Dat is iets duurder. Maar een setje op basis van DT Swiss 350 naven en bijvoobeeld E532 velgen moet je voor 500 euro wel lukken. Dan heb je echt een bombproof wielset.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Stel je vraag anders eens op het forum van Mountainbike.nl. Daar zijn aantal wielbouwers actief en zijn ook nodige topics te vinden met informatie ;-)

Zo nu en dan komt er ook wielbouw workshop voorbij. Al is dat in deze Corona tijd helaas beperkt mogelijk....

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 27-12-2020 12:59 ]

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-11 09:30
Waar ik in het voorjaar nog net op tijd was met de aanschaf van een racefiets, was ik nu voor een mountainbike hopeloos te laat.
Nieuw is er niks meer leverbaar, wachttijden tot midden 2021 voor levering van de prijs-kwaliteit modellen in de courante maten.
Tweedhands wordt er gewoon de nieuwprijd, of bijna de nieuwprijs gevraagd voor 2 jaar oud spul, en het wordt ook nog eens allemaal in een kwestie van minuten verkocht.

Na een maand overal achter het net vissen, gisteren m’n zoektocht maar iets uitgebreid (Ik wilde eigenlijk een Scott) en 3 minuten na het plaatsen van het zoekertje deze betaald en opgehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jkmcNwFTAUfkdhurN3UkyXZRXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFVKAl3bOL2ZSO5y0KzrgvCq.jpg?f=fotoalbum_large

Een Bianchi Nitron 9.4

Op het eerste zicht in goede staat, in realiteit spijitg genoeg al mogen vaststellen dat de naaf achter gaar is, en de voorvork een revisie nodig heeft…
Ach ja, dat was het risico :)

Die vork kan ik vermoedelijk zelf wel mee aan de slag met een srvicekit en de manual.
De aaf blijkt zo'n rommel te zijn dat ik hier beter niet aan begin te prutsen, en ik maar beter ineens voor een nieuw budget-achterwiel ga. (Lak is er ook op meerdre plaatsen af, terwijl de rest van de lak van de fiets nog perfect is.

Ik zie echter door de bomen het bos niet meerwat hier in godsnaam op past:

Originele velg: WTB KOM light i25 (29", 25mm interne breedte.)
Boost 12x148mm Boost Thru Axle
Centerlock schijven
Sram NX 12 speed

Is er ergens online een simpel kant en klaar wiel te koop dat met dit alles compatibel is en bang for buck geeft voor een beginnende mountainbiker? (Ik denk dan aan maximum €150 als dat haalbaar is.)

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11 09:47
@FORZAM Ook even kijken naar de freehub body. Is het ook een NX-cassette? In dat geval een HG body (ook wel SRAM/Shimano 8/9/10/11-speed, dus niet SRAM XD of Shimano Micro Spline).

Een aantal shops hebben wel goedkope wielen ;) bijv. Bike-Discount.de

[ Voor 3% gewijzigd door -Eraser- op 27-12-2020 14:18 ]

• FORZAM
-Eraser- schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:14:
@FORZAM Ook even kijken naar de freehub body. Is het ook een NX-cassette? In dat geval een HG body (ook wel SRAM/Shimano 8/9/10/11-speed, dus niet SRAM XD of Shimano Micro Spline).

Een aantal shops hebben wel goedkope wielen ;) bijv. Bike-Discount.de
Hartelijk dank, reeds voor deze reactie.
Cassette is een NX (11 tanden).

Die Shimano Micro-spline gooit wel roet in het eten qua compatibiliteit met vlot verkrijgbare wielen.

Volgens mij moet dit achterwiel passen:
https://www.12gobiking.nl...mt600-29-boost-mtb-wielen

12x148 voor de as, Shimano HG Body, centerlock voor de schijven, en een vergelijkbare binnenbreedte.
Iemand die nog problemen ziet hiermee voor ik op "Bestellen" klik?

• Sjoewe
Je hebt nu een wiel met 32 spaken, dat Shimano wiel heeft er maar 24. Dat is een stuk minder stijf en minder sterk. Ik zou voor je achterwiel altijd gewoon 32 aanhouden, of 28 als je een lichtgewicht bent.

• FORZAM
Sjoewe schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:06:
Je hebt nu een wiel met 32 spaken, dat Shimano wiel heeft er maar 24. Dat is een stuk minder stijf en minder sterk. Ik zou voor je achterwiel altijd gewoon 32 aanhouden, of 28 als je een lichtgewicht bent.
OK, ik zoek nog even verder.

Met 65kg val ik denk ik wel in de categorie lichtgewicht ;)

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:54
Ah een mtb topic! Leuk! Sinds corona tijd weer Het fietsen opgepakt en een mooie mountainbike van me pa kunnen overnemen van de zomer. (Scott scale 710 nino editie)

Wilde hem nu voor een beurtje wegdoen, maar met de lock down wordt dat lastig. Er zitten tubeless banden in die aardig snel leeg lopen (wekelijks moeten pompen, maar kan er prima mee fietsen ). Zou ik voor de time being een flesje latex erin kunnen gooien en dan in februari een beurtje kunenn doen of raden jullie dat niet aan?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik de oude latex eruit halen. En opnieuw vullen met latex. Dit alles is niet zo moeilijk. Niet moeilijker dan binnenband vervangen ;-)

Gebruik zelf Stan's No Tubes Tyre Sealant, maar zijn meer merken die het prima doen...

Edit:
Op onderstaande website vind je uitleg met filmpjes hoe je veel van het onderhoud en reparaties zelf kunt doen.
https://www.parktool.com/blog/repair-help

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 27-12-2020 21:58 ]

• wisselwerking
Vandaag naar de route in Gieten geweest (ik weet het, dat had ik eigenlijk niet moeten doen). De route lag er slecht bij. Je kon zien dat er de afgelopen tijd gereden is en dat veel mensen plassen proberen te ontwijken en daardoor hele brede paden creëren. Aan de ene kant misschien logisch, maar dat helpt niet echt.
Sommige plassen waren echt superdiep (tot ashoogte) en andere stukken waren zo blubberig dat je bijna niet kon fietsen. Ik weet wel de komende tijd, ga ik lekker op de racefiets en laat de routes met rust. De onderhoudsploegen hebben de komende tijd weer heel wat werk te verrichten. Zelf binnenkort maar eens aan de slag op mijn "thuisroute" bij Schipborg om daar wat de schade van de afgelopen tijd te herstellen. Helaas mogen de onderhoudsmensen (vrijwilligers bij Staatsbosbeheer) op dit moment vanwege corona ook het bos niet in.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:16

Appie

F1RST Racing

Daan_ schreef op zondag 27 december 2020 @ 21:56:
Persoonlijk zou ik de oude latex eruit halen. En opnieuw vullen met latex. Dit alles is niet zo moeilijk. Niet moeilijker dan binnenband vervangen ;-)

Gebruik zelf Stan's No Tubes Tyre Sealant, maar zijn meer merken die het prima doen...
Ik prefereer Orange Seal over Stan's. Stan's is mij iets to melkachtig. Hier nog wel een mooie vergelijking: https://mbaction.com/tire-sealant-shootout/

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Yep... er zijn meer merken die het (meer dan) prima doen. Vergelijkingen zeggen mij persoonlijk niet zoveel meer. Er zijn er zoveel met veelal verschillende resultaten.

Belangrijkste is dat sealent doet wat die moet doen. Van de zomer meermaals door mijnen veld van doorns gereden en sealent heeft haar werk prima gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 28-12-2020 09:33 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ascension schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:43:
@Sjoewe ik zat te denken aan max. 500 euro. Heb je een goede tip qua custom wielen? Het is idd een lastige zoektocht, zie ik een set mooie Mavics, zit er weer een SRAM XD-body op bijvoorbeeld...
Hangt nogal af van het beoogde gebruik. Ik heb toevallig dezelfde wielen als Sjoewe, ben er ook heel tevreden over maar voor een XC-fiets zijn ze nogal zwaar. Custom built is over het algemeen pas interessant voor het hogere segment, anderzijds kost een setje DT 350 naven zo'n 200 euro, DT M 462 velgen 55 euro p/st of doe eens gek en geef 80 euro uit aan XM 421's en dan nog een paar tientjes voor spaken en nippels. Dan heb je in het tweede geval voor 400 euro een wielset die de naven van de M1700 gebruikt en, als ik het internet mag geloven, de velgen van de nog veel duurdere XM1501, terwijl de M1700's al richting 500 euro gaan.
Nou heb ik al weken zin om weer eens een wielset te bouwen, maar geen fiets die nog wielen nodig heeft :P Dus als je het aandurft zou ik voor jou best een wielset willen bouwen als je de onderdelen aanlevert. Heb het geleerd van een goede, ervaren wielbouwer, die heeft mijn wiel na de workshop nog nagelopen maar hoefde eigenlijk niets meer te doen :*)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:50
Vervolg op eerdere berichten mbt MTB Nijmegen:

https://nos.nl/artikel/23...-bossen-bij-nijmegen.html

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
Nijmegen heeft pech dat het nu gewoon heel erg druk in de bossen is.

Achteraf hadden ze het misschien anders moeten aanpakken maar niemand kon dit jaar voorspellen.

Nu ergert zich iedereen aan elkaar daar en dat gaat natuurlijk nooit goed werken en dan heb je maar 1 mafkees nodig die zulke dingen doet

[ Voor 29% gewijzigd door GrooV op 28-12-2020 19:26 ]

• JvS
  • Laatst online: 16:47

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik herinner me dat je in Nijmegen iets van twee of drie keer uit een soort aarden wal zonder goed zicht behoorlijk hard over een fiets/wandelpad kruist. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat vond ik toen wel slecht design.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Ik ben van plan om mee te doen met A.s.r. Vitality en wil dan ook d.m.v. een Apple watch mijn mtb trips mee gaan nemen. Zijn er mensen die een Apple watch gebruiken bij het mountainbiken?

Met een snelle opdracht vond ik @R0y. , @Soepie en @GerGio

Mijn vraag is vooral hoe jullie hem schoon houden van vervuiling. Soms vliegt de modder je toch wel om de oren en ik begreep dat de Apple Watch en dan vooral de crown niet tegen zand kan. Wat is jullie ervaring daarmee?

Always look on the bright side of life.

• Soepie
  • Laatst online: 15:47
@Clifdon Hoewel ik vandaag de dag meestal met mijn Garmin Fenix fiets (waar ik overigens niets zuiniger op ben) denk ik helemaal niet na over modder en dergelijke.
Als ik thuis kom doekje er over en klaar. Ik heb nog nooit problemen met mijn crown ondervonden.
Moet ik wel zeggen dat ik ook regelmatig zwem, dat zou ook kunnen helpen.

Gewoon spullen

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:28
Clifdon schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:26:
Ik ben van plan om mee te doen met A.s.r. Vitality en wil dan ook d.m.v. een Apple watch mijn mtb trips mee gaan nemen. Zijn er mensen die een Apple watch gebruiken bij het mountainbiken?

Mijn vraag is vooral hoe jullie hem schoon houden van vervuiling. Soms vliegt de modder je toch wel om de oren en ik begreep dat de Apple Watch en dan vooral de crown niet tegen zand kan. Wat is jullie ervaring daarmee?
Mijn ervaring is eigenlijk vrij goed. Ik draag de watch in het dagelijks leven zonder bescherming en op een krasje op de achterkant na is hij nog in prima conditie.

Tijdens het mountainbiken doe ik er een zweetbandje om ter bescherming en tot dus ver heeft hij alle crashes overleeft. Ik spoel mijn watch na het sporten gewoon schoon met warm water en hij is weer ready to go. qua modder ofzo nooit problemen gehad.
Soepie schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:34:
@Clifdon Hoewel ik vandaag de dag meestal met mijn Garmin Fenix fiets (waar ik overigens niets zuiniger op ben) denk ik helemaal niet na over modder en dergelijke.
Als ik thuis kom doekje er over en klaar. Ik heb nog nooit problemen met mijn crown ondervonden.
Moet ik wel zeggen dat ik ook regelmatig zwem, dat zou ook kunnen helpen.
Hoe verhouden die twee zich tot elkaar want misschien wil ik er een Garmin bij als sporthorloge naast mijn Apple watch?

[ Voor 21% gewijzigd door GerGio op 29-12-2020 09:39 ]

Nickname KasPlantje.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb de Appe Watch altijd om en zelden tot nooit modder erop tijdens/na een rit. Hij wordt viezer naar paar uurtjes in de tuin werken ;-)

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:01
Vraagje voor de lagerkenners i.c.m. balhoofstellen...

Wijkt een standaard (NTN, 6808) lager af van een balhoofdstel lager?

Ik heb een lager (blijkbaar een 6808) in mijn balhoofdstel die vervangen moet worden. Volgens Canyon heb ik daarvoor de IS52 nodig. Hier zit tevens een vork conus ring bij die ik niet nodig heb. Nu wil ik mogelijk voor een 'goede' 6808 lager gaan (NTN / Hambini style). C.q. los bestellen.

Wat me opvalt is dat ze qua maatvoering overeenkomen. Echter de door Canyon aanbevolen lager heeft een wat schuine bovenkant, wat me dus balhoofdstel lager specifiek lijkt, of kijk ik niet goed?

[ Voor 9% gewijzigd door Dix0r op 29-12-2020 10:25 ]

• Soepie
  • Laatst online: 15:47
GerGio schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 09:37:

Hoe verhouden die twee zich tot elkaar want misschien wil ik er een Garmin bij als sporthorloge naast mijn Apple watch?
Het zijn gewoon verschilende horloges.
Batterij is echt een verademing.
Verder is de data die je (kunt krijgen) krijgt veel uitgebreider dan van de AW maar als je die niet gebruikt is het ook weer niet heel veel anders.
Wel is de Garmin gewoon een stuk robuuster.

Maar voor we te veel OT gaan is daar een heel mooi topic voor: Het grote sporthorloge met GPS topic. ;)

Gewoon spullen

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:13

Dat wil ik vanavond toevallig ook afsluiten. Ik fiets nu niet meer met mijn Apple Watch, enkel de Garmin 530 icm de hartslagband en de sensoren op de fiets.

Hiervoor had ik een goedkoop hoesje (via Ali) wat ik elke keer rond de Apple Watch deed. Daarna even afspoelen en klaar is Kees al was dat niet altijd nodig. Zeker nu zit zo’n ding onder je mouw dus enkel even schoonmaken ivm zweet.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41

Galois

1811 - 1832

Vandaag deed mijn achterrem het opeens niet meer. Ik heb Magura MTS (speciaal voor Specialized gemaakt, vergelijkbaar met de MT4/6) remmen.

Mijn hele remschijf zat onder de olie: duidelijk dus, er lekt olie. Thuis aangekomen, de remklauw eraf gehaald en ergens bij de zuigers lijkt er olie te lekken.

En wat ik dan doe: achter de computer kruipen om te kijken waar dit aan kan liggen :) en wat ik er aan kan doen. Kwam er al vrij snel achter dat Magura 5 jaar garantie geeft op lekkages. Mooi, mijn fiets is 4,5 jaar oud :)

Kortom: niet verder aan knoeien, even bellen met de LBS en dan mogen zij verder. Zojuist gebeld en helaas zijn ze tot zaterdag dicht en sturen ze de remklauw op naar Magura die 'm gaat beoordelen, reviseren of vervangen en terugsturen.

Met een beetje pech ben ik mijn fiets dus 2 weken kwijt... :(

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:38

Ik heb mijn Apple Watch (zonder bescherming) altijd om bij het MTBen. Bij terugkomst spring ik onder de douche en spoel hem dan gelijk af. Nooit problemen gehad.

Mijn Watch gebruik ik verder niet. Daarvoor gebruik ik liever mijn fietsnavigatie met sensoren. Nauwkeuriger, makkelijker af te lezen, e.d. Wel zou ik gelijk overstappen naar een cellular versie, zodat ik mijn iPhone thuis kan laten en toch bereikbaar ben of kan bellen in een noodgeval.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:43
BeZaX schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 16:22:
[...]
Wel zou ik gelijk overstappen naar een cellular versie, zodat ik mijn iPhone thuis kan laten en toch bereikbaar ben of kan bellen in een noodgeval.
Die versie werkt niet/is niet verkrijgbaar in NL toch?

Ik fiets met een Garmin Forerunner 235, is prima om mijn route+hartslag bij te houden en heb wel eens een Apple watch overwogen (ook als dagelijks horloge). Heeft zo'n watch nog een toegevoegde waarde tegenover mijn Garmin in het MTB'en? Bepaalde apps ofzo?

Op mountainbikegebied vooral bezig met wat klein onderhoud aan de fiets, die modder heeft toch meer impact dan ik verwachtte. Achterremblokken blijken versleten te zijn, dus ik heb zojuist nieuwe besteld bij Mantel. Echter staat bij verschillende blokken:
Niet geschikt voor alle remschijven
Deze harde remblokjes zijn niet geschikt voor alle remschijven. Deze remblokjes kunnen alleen gebruikt worden op geslepen remschijven, omdat deze uit harder materiaal bestaan. Geperste, zachte remschijven zijn alleen geschikt voor zachte, organische remblokken. Deze zachte schijven zullen namelijk snel zullen verslijten door hardere remblokken.
Hoe herken ik of ik geslepen schijven heb?

Verder is het lager van mijn bovenste derailleurwieltje (SRAM GX Eagle) na 1500 km al kapot, draait zeer zwaar. Ik heb er nog mee gefietst, en er staan nieuwe lagertjes in bestelling via een NL lagerwebshop, op basis van dit advies. Toch stuk goedkoper dan nieuwe wieltjes met 0 garantie dat ze binnenkort weer kapot gaat.

• ZanielGa
Paul! schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:11:

[...]

Hoe herken ik of ik geslepen schijven heb?
Bij de andere schijven staat er op "Resin pads only"

[ Voor 7% gewijzigd door ZanielGa op 29-12-2020 17:42 ]

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:38
Paul! schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:11:
[...]

Die versie werkt niet/is niet verkrijgbaar in NL toch?
Klopt. Ik bedoelde ook eigenlijk als deze beschikbaar komt in Nederland. Hopelijk zien de grote providers in dat ze er niet langer om heen kunnen en laat de introductie niet lang op zich wachten. Toch wel een prettig idee om tijdens het fietsen iemand te kunnen bellen of gebeld worden.

• dano_nl

dano_nl

Meh

Hmm weet iemand hoe het schroefje heet waarmee je de versnellingshendel vast zet bij een shimano deore xt? De mijne is doorgedraaid en voor ik deze er uit ga wroeten heb ik graag een nieuw exemplaar in huis. Ik zoek me suf maar gebruik waarschijnlijk de verkeerde termen. Iemand een idee? De foto's hieronder geven wellicht wat verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qjbraYL66uAkIRwxVWaLwul5PX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yies6R0jezUamddSqMsBBLLU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXicN8DeGpFAU-fGNlbptem0dsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gn9WZhSqLzQ93x3x09PDx7ql.jpg?f=fotoalbum_large

Meh

• wisselwerking
ZanielGa schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 17:28:
[...]

Bij de andere schijven staat er op "Resin pads only"
Klopt. Volgens mij zijn veel instapmodellen voorzien met schijven die "resin only" zijn. Maar de schijven gaan niet na 1x fietsen met metallic pads kapot, dus je kan prima metallic pads gebruiken en tzt betere schijven kopen.

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-11 14:33
JvS schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:33:
Ik herinner me dat je in Nijmegen iets van twee of drie keer uit een soort aarden wal zonder goed zicht behoorlijk hard over een fiets/wandelpad kruist. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar dat vond ik toen wel slecht design.
Dat is nog steeds nog het geval, de paarse route kruist een (fiets)pad waar ik met de racefiets wel eens omhoog of omlaag fiets. Zowel op de racefiets als op de mtb hou ik daar in. Maar dat is omdat ik met die situatie bekend ben. Het zal daar best wel eens (bijna) mis gaan en is inderdaad een slecht ontwerp.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

dano_nl schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:35:
Hmm weet iemand hoe het schroefje heet waarmee je de versnellingshendel vast zet bij een shimano deore xt? De mijne is doorgedraaid en voor ik deze er uit ga wroeten heb ik graag een nieuw exemplaar in huis. Ik zoek me suf maar gebruik waarschijnlijk de verkeerde termen. Iemand een idee? De foto's hieronder geven wellicht wat verduidelijking.
Zoek met Google op Shimano XT clamp bolt. Het is als goed is een M5

Edit:
https://www.bike-componen...ds=Shimano%20clamp%20bolt

[ Voor 107% gewijzigd door Daan_ op 30-12-2020 10:46 ]

• dano_nl

dano_nl

Meh

U bent geweldig, bedankt!
Daan_ schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:44:
[...]

Zoek met Google op Shimano XT clamp bolt. Het is als goed is een M5

Edit:
https://www.bike-componen...ds=Shimano%20clamp%20bolt

Meh

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:28
Allen,

De laatste tijd ben ik weer wat fanatieker gaan mountainbike. Hiervoor ging ik 2 keer per maand, nu zeker 1 keer per week. Aangezien mijn achterband op was heb ik 2 nieuwe banden besteld, namelijk de Racing Ralph(achter) en de Racing Ray (voor). Aangezien de bandenspanning blijkbaar niet te hoog moet zijn ben ik begonnen met 1,9 achter en 2 voor. Hiervoor deed ik er altijd +-3 bar in. Ik weeg rond de 92kg.

Vandaag mijn 2e ronde gefietst met deze banden. Rondje van vandaag was 45km. Echter kan ik maar niet wennen aan de nieuwe banden. Het lijkt alsof ik continu tegen gehouden wordt en mijn snelheid ligt aanzienlijk lager. Zelfde rondje op mijn oude banden en meer druk was gemiddeld 1,2km/h sneller plus ik had nog redelijk wat energie over. Nu was ik totaal op terwijl ik veel meer aan het sporten ben sinds de zomer. Rondje is erg afwisselend, single track, bospaadjes, verharde weg etc.

Ook lijkt er een slag in mijn voorwiel te zitten. Dit merk ik vooral op de harde weg Hier moet ik nog even naar kijken.

Waar kan dat aan liggen? Toch te weinig bandenspanning? Iets verkeerd gemonteerd bij het voor/achterwiel. Wat denken jullie?

• ZanielGa
@Robje1244 Om een oudere post van mijzelf maar weer een keer te quoten. Deels zou dit er namelijk mee te maken kunnen hebben.
ZanielGa schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:07:
[...]

Is er een speciale reden dat je de Ralph voor hebt en de Ray achter? Dit is namelijk de informatie van Shwalbe zelf.

Racing Ralph
THE PERFECT RACER. Faced with the extreme challenges of today‘s XC tracks, we completely revised Racing Ralph. The result is a very fast and versatile XC profile, specially developed for the rear wheel.

Racing Ray
THE FRONT WHEEL SPECIALIST.
Ook is het meestal het geval dat er minder druk in de voorband zit als in de achterband. Je achterband draagt het meeste van je gewicht en je hebt ook het liefst de meeste grip voor.
Slag zou kunnen zijn dat de band niet netjes op de velg zit. Heb ik zelf wel vaker gehad met Shwalbe banden. Is ook iets wat je inderdaad in het terrein niet voelt maar op de weg wel merkt.
Het langzamer rijden kan ook aan de ondergrond liggen, dat is moeilijk om te zeggen. Soms zuigt de ondergrond wat meer waardoor het zwaarder rijdt.

[ Voor 8% gewijzigd door ZanielGa op 30-12-2020 12:44 ]

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Onderschat inderdaad de ondergrond niet. Ik heb 20 en 23 december dezelfde ronde gereden. Op 20 december was alles nog droog en was dit op een zondag met meer drukte. Op 23 december was het weer flink nat en heb ik nagenoeg geen last gehad van tragere voorgangers. De 23e reed ik 1.5 km/h langzamer. Zelfde fiets, zelfde banden, zelfde bandenspanning.

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06:28
ZanielGa schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:42:
@Robje1244 Om een oudere post van mijzelf maar weer een keer te quoten. Deels zou dit er namelijk mee te maken kunnen hebben.

[...]

Ook is het meestal het geval dat er minder druk in de voorband zit als in de achterband. Je achterband draagt het meeste van je gewicht en je hebt ook het liefst de meeste grip voor.
Slag zou kunnen zijn dat de band niet netjes op de velg zit. Heb ik zelf wel vaker gehad met Shwalbe banden. Is ook iets wat je inderdaad in het terrein niet voelt maar op de weg wel merkt.
Het langzamer rijden kan ook aan de ondergrond liggen, dat is moeilijk om te zeggen. Soms zuigt de ondergrond wat meer waardoor het zwaarder rijdt.
Bedankt voor je reactie. Foutje, ik heb ze wel goed liggen. Dus de Racing Ray voor en de Racing Ralph achter😉 zal mijn post even aanpassen.

Zondag gaan we weer. Ik ga zaterdag de banden opnieuw monteren en hopen dat de slag er dan uit is. Misschien iets meer zeep gebruiken.

Dus achter moet meer druk zitten dan voor? Ik ga dit zondag ook eens proberen. Best frustrerend vandaag aangezien ik gehoopt had op een verbetering terwijl ik mijn mede fietsers niet meer bij kon houden terwijl we normaal redelijk gelijk op gaan. Kan natuurlijk altijd wel eens, maar nu had ik echt het gevoel alsof mijn fiets niet vooruit wilde. Zondag nieuwe poging met een iets andere afstelling (y)

• ZanielGa
Robje1244 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:14:
[...]
Dus achter moet meer druk zitten dan voor? Ik ga dit zondag ook eens proberen. Best frustrerend vandaag aangezien ik gehoopt had op een verbetering terwijl ik mijn mede fietsers niet meer bij kon houden terwijl we normaal redelijk gelijk op gaan. Kan natuurlijk altijd wel eens, maar nu had ik echt het gevoel alsof mijn fiets niet vooruit wilde. Zondag nieuwe poging met een iets andere afstelling (y)
Yup, Jup kan iets van 1.8 voor, 2.0 achter proberen. Het is toch altijd even kijken wat goed werkt en goed voelt. Voor die slag moet je even kijken dan of het echt de velg is die beweegt of alleen maar de band. Bij banden zit er een indicatie lijntje op net boven de rand van de velg, deze zou er overal bovenuit moeten komen, mocht dat niet zo zijn kan je even proberen met de hand er hem uit te "masseren". Wil soms wel eens helpen en je hoeft dan niet heel moeilijk te gaan doen met zeepsop.

[ Voor 22% gewijzigd door ZanielGa op 30-12-2020 13:23 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bandenspanning zal per persoon verschillen. Is ook mede afhankelijk van breedte velg, breedte band, type band, gewicht berijder, wat voor ondergrond je rijd etc... Rijd nu met zo’n 1.6 achter (Ikon - 29/2.20) en 1.5 voor (Rekon - 29/2.25) Gewicht 79

Heel soms neem ik bandenspanning meter mee tijdens het fietsen. Om zo te experimenteren met banden spanning. Zo voor mij zelf beetje de sweet spot opgezocht.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 30-12-2020 13:31 ]

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Robje1244 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:14:
[...]
Best frustrerend vandaag aangezien ik gehoopt had op een verbetering terwijl ik mijn mede fietsers niet meer bij kon houden terwijl we normaal redelijk gelijk op gaan. Kan natuurlijk altijd wel eens, maar nu had ik echt het gevoel alsof mijn fiets niet vooruit wilde. Zondag nieuwe poging met een iets andere afstelling (y)
Er kunnen natuurlijk ook andere factoren meespelen dan het materiaal waarmee je rijdt.

Hoe heb je geslapen? Hoe heb je gegeten ? Wellicht een paar kilo extra na de kerstdagen? Misschien iets onder de leden wat je niet echt door hebt? Gewoon een off day ?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Paul!
Vooral dat laatste is een belangrijke factor Michaelg. Ik ben sinds oktober papa geworden en moet regelmatig wat uurtjes slaap inleveren. Sindsdien geeft Strava bij bijna elke rit de volgende melding:
Dit kostte meer moeite dan normaal.
Op hartslag gebaseerde statistieken zoals Vergelijkbare poging laten je zien wanneer je goed bezig bent en wanneer je even moet uitrusten. Tik voor meer informatie.
wisselwerking schreef op woensdag 30 december 2020 @ 09:41:
[...]

Klopt. Volgens mij zijn veel instapmodellen voorzien met schijven die "resin only" zijn. Maar de schijven gaan niet na 1x fietsen met metallic pads kapot, dus je kan prima metallic pads gebruiken en tzt betere schijven kopen.
Ik heb SRAM TL-remmen (en disks), valt dit onder 'instap'-model? Straks maar even op de disks kijken in de schuur.

[ Voor 36% gewijzigd door Paul! op 30-12-2020 14:22 ]

• magic_nl

magic_nl

Ik draag mijn Apple watch ook gewoon altijd.
Mijn MTB ritten registreer ik dan wel met m'n Edge 530 en hartslagmeter.
Maar het horloge is meestal wel redelijk beschermd door mouwen en handschoenen.
Nog nooit gehad dat die vies is geworden ervan in ieder geval.

Systeemspecificaties

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:34
Wat is wijsheid? In november heb ik een Trek Top Fuel 98 fiets geërfd. Sindsdien elke week met heel veel plezier MTB routes rondom de Utrechtse Heuvelrug gereden. Ik had wel wat problemen met het schakelen. Vanmiddag bij een bike center langs geweest en hun conclusie was:
  • Ketting en cassette achter moeten vervangen worden. Voorbladen en kabels dan gelijk meenemen
  • De fiets is deze investering niet meer waard want het is een oud model. Tegenwoordig zijn de instappers al een stuk beter.
Flink balen want ik had gehoopt nog wel een jaar of twee met deze te kunnen doen voordat ik er zelf een koop. Is er iemand die dit type fiets kent en mij kan vertellen of het advies van de winkel daadwerkelijk zo is? Ik zie er geen te koop staan om hem op waarde te schatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eOjxE_W4B6fzJRvxdLxYZXJQm10=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmHL6d0FFUmeZYekSPYk3rPH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJtj8wWbSHoo6Bn4-8amroyr0ZE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLaw3j0m60pzNBFv2EUcdGOK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBDuTXniNl2e03TinN7z-Eg7XuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CawysRxscP5rLXGNjR6Bn5ZJ.jpg?f=fotoalbum_tile

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

homemix25 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 16:28:
Wat is wijsheid? In november heb ik een Trek Top Fuel 98 fiets geërfd. Sindsdien elke week met heel veel plezier MTB routes rondom de Utrechtse Heuvelrug gereden. Ik had wel wat problemen met het schakelen. Vanmiddag bij een bike center langs geweest en hun conclusie was:
  • Ketting en cassette achter moeten vervangen worden. Voorbladen en kabels dan gelijk meenemen
  • De fiets is deze investering niet meer waard want het is een oud model. Tegenwoordig zijn de instappers al een stuk beter.
Flink balen want ik had gehoopt nog wel een jaar of twee met deze te kunnen doen voordat ik er zelf een koop. Is er iemand die dit type fiets kent en mij kan vertellen of het advies van de winkel daadwerkelijk zo is? Ik zie er geen te koop staan om hem op waarde te schatten.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als de voorbaden in principe nog ok zijn en het niet meer investering waard is, kun je proberen alleen de achtercassette plus ketting te vervangen.
Dat zijn de kosten niet over het algemeen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36

Rmg

Dat is gewoon een high end full carbon full suspension.
De vering een beurt, versnellingkabels vervangen en eens kijken of het echt de cassettes zijn of alleen de ketting en dan kan je daar echt nog wel een jaar of 2 mee vooruit het dubbele ook nog wel.
Die fiets ziet er niet uit of ie in die 14 jaar heeft geleden.

Een instap full suspension die 'beter' (op geo ga je er op vooruit...) is ga je niet vinden voor onder de 2k en een full carbon al helemaal niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 30-12-2020 16:45 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

En als je het zelf vervangt scheelt dat ook weer nodige centen. Zou dan cassette en ketting vervangen. En dan kijken hoe het schakelt en anders kun je de kabel als nog vervangen. Laatst bij iemand kabel door doekje met kettingolie gehaald en dat werkte ook goed....

• Sjoewe
Echt weer lekker typisch van zo'n 'fietsenmaker' om je gelijk naar een nieuwe fiets toe sturen... Voorbladen preventief vervangen is nonsens. Cassette, ketting binnen & buitenkabels. Als je gewoon Deore spul pakt, heb je het over 50-75 euro aan onderdelen en een uurtje werk. Ik zou het gewoon lekker zelf doen en nooit meer teruggaan naar die zaak (y)

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 15:30

Voorbladen kan je ook kijken of het middelste blad los te vervangen is ipv alle 3, die is waarschijnlijk het meest gesleten. Als je het zelf doet ben je voor rond de 100 euro klaar, aangezien je ook nog speciaal gereedschap nodig hebt. Als dit je eerste keer is zou ik zeker meer als een uur rekenen ;)

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jaja een uurtje :P

• Sjoewe
Demonteren 10 minuten
Cassette wisselen 5 minuten
Ketting op maat maken 5 minuten
Poepen in de baas z'n tijd 10 minuten
Kabels wisselen 15 minuten
Afstellen 10 minuten
Koffie drinken en de bon typen 5 minuten

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik zou ook alleen de ketting en cassette vervangen. Pas als de vering het slecht gaat doen moet je denken aan een nieuwe fiets.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Sjoewe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:26:
[...]

Demonteren 10 minuten
Cassette wisselen 5 minuten
Ketting op maat maken 5 minuten
Poepen in de baas z'n tijd 10 minuten
Kabels wisselen 15 minuten
Afstellen 10 minuten
Koffie drinken en de bon typen 5 minuten
ah ik interpreteerde hem samen met de "lekker zelf doen".

Heb ik gedaan. Was geen uurtje kan ik je vertellen :P

• Paul!
Al laat je het door een fietsenmaker/hobbyist doen, dan betaal je 150-200 euro? Op de site van mantel staat dat ze 30 euro rekenen voor cassette en ketting vervangen, daar komen de materialen nog bij.
Op Youtube staan ook genoeg video's hoe je het zelf kunt doen.

Voor die paar euro heb je geen nieuwe instapper. En nieuwe fietsen zijn momenteel ook slecht leverbaar.

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:46
Paul! schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:11:
Al laat je het door een fietsenmaker/hobbyist doen, dan betaal je 150-200 euro? Op de site van mantel staat dat ze 30 euro rekenen voor cassette en ketting vervangen, daar komen de materialen nog bij.
Op Youtube staan ook genoeg video's hoe je het zelf kunt doen.

Voor die paar euro heb je geen nieuwe instapper. En nieuwe fietsen zijn momenteel ook slecht leverbaar.
Klopt, levertijden tot de zomer zijn niet gek op het moment.

Ik ga binnenkort kijken voor een nieuwe KTM. Gister op de KTM Myroon van m'n broer gefietst en dat beviel wel erg goed, met uitzondering van het momentje dat ik op m'n plaat ging dan. Zelf wil ik gaan voor een Ultra 1964. De levertijd staat op het moment op halverwege maart. Alleen nog ff wachten tot de winkel weer open is (maar bepaling, test ritje e.d.) voor ik hem ga bestellen :*)

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14:46
Ho, foutje

[ Voor 97% gewijzigd door Insert12 op 30-12-2020 22:08 ]

• Goofyduck384
Hoe doen jullie de schoonmaak van je fiets?

Afgelopen dagen flink meer viezigheid. Meestal spoel ik de fiets even af met de tuinslang (fiets is al ruim tien jaar oud, dus niet super zuinig op) en zet hem dan weg. Maar merk dat de ketting dan een dag later al roestaanslag vertoont. En de MtB van m’n zoontje is nieuw, maar vertoont dan dezelfde ‘oranje’ ketting. Op zijn fiets ben ik uiteraard wel erg zuinig.

Gaat dat altijd zo snel? In de zomer valt me dit niet op omdat de fiets niet zo smerig wordt om hem elke keer af te moeten spoelen. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn om elke keer de ketting helemaal in te smeren als Ik na het tochtje de fiets nu moet afspuiten?

Ik gebruik nu deze olie:
All weather lube

Hoe krijg ik dat mijn fiets redelijk tot goed schoon, zonder mijn ketting elke keer opnieuw te moeten smeren?

[ Voor 5% gewijzigd door Goofyduck384 op 31-12-2020 09:23 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:36

Rmg

Goofyduck384 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 09:22:
Hoe doen jullie de schoonmaak van je fiets?

Afgelopen dagen flink meer viezigheid. Meestal spoel ik de fiets even af met de tuinslang (fiets is al ruim tien jaar oud, dus niet super zuinig op) en zet hem dan weg. Maar merk dat de ketting dan een dag later al roestaanslag vertoont. En de MtB van m’n zoontje is nieuw, maar vertoont dan dezelfde ‘oranje’ ketting. Op zijn fiets ben ik uiteraard wel erg zuinig.

Gaat dat altijd zo snel? In de zomer valt me dit niet op omdat de fiets niet zo smerig wordt om hem elke keer af te moeten spoelen. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn om elke keer de ketting helemaal in te smeren als Ik na het tochtje de fiets nu moet afspuiten?

Ik gebruik nu deze olie:
All weather lube

Hoe krijg ik dat mijn fiets redelijk tot goed schoon, zonder mijn ketting elke keer opnieuw te moeten smeren?
Je ketting droogvegen na een spoelbeurt. Ik heb daar een stel microvezeldoekjes voor apart gehouden.

Zelf gooi ik er meteen ook een nieuw laagje was op voor ik em wegzet.

• Goofyduck384
En de ketting niet meer dan alleen droogtrekken? Dus niet opnieuw in de olie of wat dan ook?
Ik heb het idee dat ik, door het schoonspuiten van de fiets, alle olie ook uit de ketting spuit. Of valt dat wel mee, en is droogtrekken van de ketting, na het afspuiten van de fiets, voldoende? De drek zit nu overal, dus de tuinslang moet er dan wel even op..

• Paul!
Ik heb de afgelopen twee ritten de fiets gewoon (vies) laten opdrogen, dan borstel je het er een dag later zo vanaf.
Dan de voorvork en dropper met een schone doek reinigen.
Ketting en tandwielen even met een oude afwasborstel schoonmaken en opnieuw waxen en klaar.

Fiets wordt zo niet 100%schoon, maar voordeel is dat je geen water gebruikt.

• Sjoewe
Nat/bemodderd wegzetten is over het algemeen niet heel bevorderlijk voor je materiaal, maar het ligt ook een beetje aan je schuur. Als je een droge/warme schuur hebt, dan kan je het wel een keertje nat wegzetten. Bij ons is de schuur echter nogal vochtig in de winter, en dan droogt het amper op. Dat is echt de perfecte omstandigheid voor roest (en schimmel). Dus ik spuit m'n fiets sowieso altijd snel even af en wrijf 'm dan droog, inclusief de ketting. Zolang je het alleen met water doet en niet met ontvetter, dan hoef je niet perse de ketting opnieuw te smeren. Uiteindelijk hoeven alleen de rollers gesmeerd te zijn. Eens per zoveel ritten doe ik ook alles even met sop af en dan ontvet/smeer ik gelijk de ketting weer.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Even de ketting schoonmaken met een doek en weer invetten. Fiets is dan ook al een jaar of 5 oud, dus geloof het verder wel. Denk als je iets nieuws hebt, je er ook wat zuiniger op bent.

• Goofyduck384
Oké, dan zal ik in vervolg vooral ook de ketting goed droogwrijven. Dat deed ik nooit inderdaad.
En qua smeermiddel daarvoor? Is degene die ik gebruik dan geschikt, of kan ik dan beter iets anders gebruiken?

• Sjoewe
Je ketting smeren, daar kunnen we denk ik een heel topic over vullen. Zoveel mensen, zoveel manieren. Maar er zijn wel een paar basisregels:

1. Smeer alleen een schone en droge ketting. Dus eerst al het vet & vuil verwijderen, dan de ketting goed laten drogen aan de lucht. Nooit een vieze ketting smeren.

2. Alleen de rollers tussen de schakels hoeven gesmeerd te worden. Dus niet de cassette of de buitenkant van de ketting smeren.

3. Gebruik zo min mogelijk smeering. Verwijder het overtollige smeermiddel aan de buitenkant van de ketting na het smeren.

4. Smeer alleen als het moet. Heel vaak ontvetten verkort de levensduur van de ketting.

• Paul!
Sjoewe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:45:
Nat/bemodderd wegzetten is over het algemeen niet heel bevorderlijk voor je materiaal, maar het ligt ook een beetje aan je schuur. Als je een droge/warme schuur hebt, dan kan je het wel een keertje nat wegzetten.
Wij hebben een houten schuurtje in de tuin, koud maar geventileerd. Vaak gaat de fiets mee op de fietsdrager, dan droogt hij onderweg al deels op door de rijwind.

Als ik de fiets thuis wel afspoel met de tuinslang, droog ik ook niet heel het frame/alle onderdelen, behalve de aandrijving.

Wat ook helpt: fiets een paar keer laten stuiteren voor je gaat poetsen, de grote modderklodders vallen er dan al af.

• Goofyduck384
Zo hé, net even de fiets aan een iets grondigere schoonmaak beurt onderworpen. Maar wat zit er dan nog een vastgekoekte rotzooi (vet en modder denk ik?) op de tandwielen. Dus zowel de voor als achter tandwielen schoongemaakt en ook de kleintjes in de derailleur. Heb nog niet zo’n hard borsteltje, dus gewoon even voorzichtig met een puntig-iets, een vegertje en een doek. Snap nu iets beter wat schoonmaken inhoudt 😉
Die vastgekoekte rotzooi had ik voorheen nooit opgemerkt, zal het nu vaker in de gaten houden. Je leert een hoop van je fiets door hem gewoon eens goed schoon te maken.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Goofyduck384 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:56:
...........

Je leert een hoop van je fiets door hem gewoon eens goed schoon te maken.
d:)b

Yep.. en een goed moment om je fiets te controleren of slijtage onderdelen (cassette, ketting etc) nog goed zijn. En of beschadigingen en natuurlijk of alles nog goed vast zit.

• Sjod
  • Laatst online: 11:43

Sjod

Ik ben goed luisterend

Gister bij een sprong(etje) weer een smakkertje gemaakt. Is al de tweede keer deze maand. Volgens mij kwam ik goed terecht op de wielen maar na de landing, verloor ik bij de rebound de macht over het stuur waardoor ik toch ten val kwam. Hier heb ik meer moeite mee de laatste tijd. Kan dit ook met mijn voorvork te maken hebben, heb het idee dat de rebound van mijn vork traag is geworden.

De val was niet heel hard maar wel met de zijkant van mijn helm op de grond beland. Dan ben je echt blij met zo’n ding.

Volgens mij moet je de helm nog steeds vervangen, ook al is er geen zichtbare schade toch ? (Was vroeger op de brommer ook zo 😃)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is heel lastig beoordelen of binnenlaag beschadigd is. Bij een valpartij kan niet alleen de buitenlaag beschadigen, maar ook de binnenkant. Het schokabsorberende EPS-schuim binnenin kan daardoor stevigheid verliezen: het schuim vervormt bij elke (harde) impact op de helm.

Als ik twijfel na harde impact op de helm dan ben ik zelf iemand die hem uitvoorzorg vervangt. Heb al eens met gecompliceerde schedelbreuk op de intensive care en operatie tafel gelegen en dat is geen pretje ;-)

• Sjod
  • Laatst online: 11:43

Sjod

Ik ben goed luisterend

Daan_ schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:03:
Het is heel lastig beoordelen of binnenlaag beschadigd is. Bij een valpartij kan niet alleen de buitenlaag beschadigen, maar ook de binnenkant. Het schokabsorberende EPS-schuim binnenin kan daardoor stevigheid verliezen: het schuim vervormt bij elke (harde) impact op de helm.

Als ik twijfel na harde impact op de helm dan ben ik zelf iemand die hem uitvoorzorg vervangt. Heb al eens met gecompliceerde schedelbreuk op de intensive care en operatie tafel gelegen en dat is geen pretje ;-)
Ik weet niet of het hard was, maar was blij dat ik hem op had. Dat zegt volgens mij al genoeg. Nieuwe is al besteld
Pagina: 1 ... 106 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic