Sommige merken hebben trouwens free replacement na een crash. Bell, lazer, giro en bontrager hebben sowieso replacement programma's en mantel (en futurumshop ook) heeft een kortingsprogramma als je oude helm kapot is ongeacht merk, alleen zolang ie daar aangeschaft is.Sjod schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:10:
[...]
Ik weet niet of het hard was, maar was blij dat ik hem op had. Dat zegt volgens mij al genoeg. Nieuwe is al besteld
Ja dat zag ik ook, maar had mijn eerste helm bij de decahtlon gekocht. En aangezien nu alles dicht zit, maar weer dezelfde besteld voor de juiste maat.Rmg schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:45:
[...]
Sommige merken hebben trouwens free replacement na een crash. Bell, lazer, giro en bontrager hebben sowieso replacement programma's en mantel (en futurumshop ook) heeft een kortingsprogramma als je oude helm kapot is ongeacht merk, alleen zolang ie daar aangeschaft is.
Vandaag voor het eerst de route van Amerongen gereden. Drukte viel alles mee. Maar man wat een route! Heerlijk pittig. Alleen jammer van alle kuilen in de afdalingen, zonder zou het nog een stuk spannender zijn.
"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House
Ja dat vind ik daar nou ook echt ja. En ik voel me nog lulliger dat ik er daardoor in de afdalingen ook meer moet remmen (stuiter anders m’n fiets af) en dus ‘meehelp’ aan dat probleem..
Of is dit anders te doen? Anders is aan het einde van de afdaling m’n snelheid te hoog om de bocht goed te nemen, de controle tijdens het stuiteren is gewoon veel minder waardoor ik ook meer rem.
Of is dit anders te doen? Anders is aan het einde van de afdaling m’n snelheid te hoog om de bocht goed te nemen, de controle tijdens het stuiteren is gewoon veel minder waardoor ik ook meer rem.
@Goofyduck384 ik heb precies hetzelfde.. had van de zomer ook diverse keren dat ik moest remmen door de kuilen, niet omdat je bocht 'mist'.. Dit is met een hardtail..
Ik teken nergens meer voor
Na 7 jaar op een Cube LTD (29", 19" frame) te hebben gereden, kan ik nu via het fietsplan een nieuwe MTB aanschaffen. Ik heb de laatste jaren relatief weinig gefietst, maar dat komt vanwege problemen aan mijn onderrug. Ik fiets mijn rondjes vooral op de Utrechtse Heuvelrug.
Mijn specs:
• 185cm, binnenbeenlengte 83cm (relatief korte benen)
• 42 jaar
• 80 kilo
Qua eisen let ik op het volgende:
Ik heb zelf al wat onder elkaar gezet, maar weet niet precies waar ik op moet letten gezien mijn eisen.
Mijn specs:
• 185cm, binnenbeenlengte 83cm (relatief korte benen)
• 42 jaar
• 80 kilo
Qua eisen let ik op het volgende:
- Budget: 1100-1300 euro (factuur nodig ivm fietsplan)
- Qua geometrie zoek ik iets wat past bij mijn lichaam en onderrug problemen. Een fully zou kunnen, maar een nieuwe past waarschijnlijk niet binnen budget.
- Ik ben geneigd om naar 29" te kijken, maar sta ook open voor 27.5"
- Gebruik: snelheid maken vind ik het leukst. Vooral technische stukken hebben mijn voorkeur.
- Restwaarde moet een beetje goed zijn; bekende merken verkopen iets gemakkelijker
- Qua beschikbaarheid zou ik niet langer dan maart 2021 willen wachten
- Ik ben geen fietsknutselaar, dus zelf upgraden van componenten heb ik tot nu toe weinig gedaan. Dus mijn voorkeur is dat de fiets standaard al redelijk compleet is.
Ik heb zelf al wat onder elkaar gezet, maar weet niet precies waar ik op moet letten gezien mijn eisen.
Hier liep ik Nijmegen en Zeddam ook tegenaan. Ik ben dan vooral benieuwd of het op een fully wel te doen is (nog nooit op gereden).Quakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:35:
@Goofyduck384 ik heb precies hetzelfde.. had van de zomer ook diverse keren dat ik moest remmen door de kuilen, niet omdat je bocht 'mist'.. Dit is met een hardtail..
Zowel op een fully als hardtail zijn de remkuilen prima "te doen". Nee, het is geen glad asfalt en ja, het vergt enige techniek en een correcte afstelling van de fiets. Zonder die laatste twee op orde te hebben, helpt een fully ook maar een beetje...Sjod schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:00:
[...]
Hier liep ik Nijmegen en Zeddam ook tegenaan. Ik ben dan vooral benieuwd of het op een fully wel te doen is (nog nooit op gereden).
En dan kan het ook nog zijn dat je de grenzen van je materiaal bereikt, dan heb je een goed excuus voor een nieuwe fiets of vork
Sorry, als het wat cynisch klinkt. Ik stond afgelopen week een tijdje langs de route bij Amerongen te kijken. En als je ziet hoe 80% langskomt...
If you can see, look. If you can look, observe
@Roozzz En wat is in jouw ogen een juiste techniek?
Zover ik mij kan herinneren ging ik staand naar beneden, gewicht iets naar achter, hakken erin om te zorgen dat ik niet van pendalen knal..
Zover ik mij kan herinneren ging ik staand naar beneden, gewicht iets naar achter, hakken erin om te zorgen dat ik niet van pendalen knal..
Als je je ervan bewust bent, rem je waarschijnlijk al eerder en dan is er niks aan de hand. Het probleem ontstaat vooral door de mensen die te laat remmen. Een goede voorvork doet overigens al heel veel en niet teveel druk in de banden ook.Goofyduck384 schreef op zondag 3 januari 2021 @ 16:25:
Ja dat vind ik daar nou ook echt ja. En ik voel me nog lulliger dat ik er daardoor in de afdalingen ook meer moet remmen (stuiter anders m’n fiets af) en dus ‘meehelp’ aan dat probleem..
Maar als ik er op de CX rij is het wel een serieus stuiterfeest. met m'n fully MTB is het dan weer compleet andere koek
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
1) Staan in de attack positie. Door je gebogen knieen vang je de klappen op. Daar heb je geen fully voor nodig.Quakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:11:
2) Vooruit kijken en eventueel al je snelheid aanpassen als je de remkuilen ziet.
3) Je kunt mogelijk je vering iets harder afstellen.
Net zoals met alle technische vaardigheden is het een kwestie van rustig beginnen en veel oefenen.
@vanDaal
Een full suspension van 1300 euro kan je inderdaad vergeten, dat wordt pas een beetje de moeite vanaf 2000 euro. Daarna is het een beetje een smaak ding. Voor wat je aangeeft als beoogd gebruik zou ik me vooral richten op een XC-model, maar als je meer rechtop wilt zitten voor je rug dan moet je juist weer naar een meer trail geörienteerde hardtail kijken. Sowieso voor 29" gaan, 27,5" is in mijn optiek alleen interessant als je opzoek bent naar een kleine maat fiets (of voor downhill / enduro fullies) Waardevastheid zou ik loslaten, de restwaarde van oudere MTB's is sowieso vrij tragisch. Je hebt nu meer plezier van betere onderdelen dan van 100 euro meer of minder bij verkoop na 5 jaar. Ik zou m'n pijlen richten op de consumer direct merken: Canyon, Rose, Radon, Nukeproof, want bij de 'bekende' merken krijg je over het algemeen veel minder waar voor je geld. De retailmarge drukt zwaar op de kwaliteit van de onderdelen, zeker in dit prijssegment.
Vervolgens zou ik meteen alles met een SRAM SX achterderailleur en shifter afstrepen. De kwaliteit daarvan hoort niet bij een fiets in dit prijssegment. Ik zou minimaal Shimano SLX of SRAM NX Eagle verwachten, met Shimano XT of SRAM GX Eagle als mikpunt. Het crankstel is minder belangrijk. Het SRAM SX crankstel is praktisch hetzelfde als dat van NX. Idem voor Shimano Deore en SLX. Remmen ontlopen elkaar niet zoveel, en met Nederland als inzetgebied zal je niet gauw tegen de beperkingen van je remmen aanlopen. Qua vorken, zolang er maar een luchtvork inzit ontloopt het elkaar niet veel in deze prijsklasse. Coils zou ik laten staan, want zwaarder en minder in te stellen, dus dat even goed checken.
Een full suspension van 1300 euro kan je inderdaad vergeten, dat wordt pas een beetje de moeite vanaf 2000 euro. Daarna is het een beetje een smaak ding. Voor wat je aangeeft als beoogd gebruik zou ik me vooral richten op een XC-model, maar als je meer rechtop wilt zitten voor je rug dan moet je juist weer naar een meer trail geörienteerde hardtail kijken. Sowieso voor 29" gaan, 27,5" is in mijn optiek alleen interessant als je opzoek bent naar een kleine maat fiets (of voor downhill / enduro fullies) Waardevastheid zou ik loslaten, de restwaarde van oudere MTB's is sowieso vrij tragisch. Je hebt nu meer plezier van betere onderdelen dan van 100 euro meer of minder bij verkoop na 5 jaar. Ik zou m'n pijlen richten op de consumer direct merken: Canyon, Rose, Radon, Nukeproof, want bij de 'bekende' merken krijg je over het algemeen veel minder waar voor je geld. De retailmarge drukt zwaar op de kwaliteit van de onderdelen, zeker in dit prijssegment.
Vervolgens zou ik meteen alles met een SRAM SX achterderailleur en shifter afstrepen. De kwaliteit daarvan hoort niet bij een fiets in dit prijssegment. Ik zou minimaal Shimano SLX of SRAM NX Eagle verwachten, met Shimano XT of SRAM GX Eagle als mikpunt. Het crankstel is minder belangrijk. Het SRAM SX crankstel is praktisch hetzelfde als dat van NX. Idem voor Shimano Deore en SLX. Remmen ontlopen elkaar niet zoveel, en met Nederland als inzetgebied zal je niet gauw tegen de beperkingen van je remmen aanlopen. Qua vorken, zolang er maar een luchtvork inzit ontloopt het elkaar niet veel in deze prijsklasse. Coils zou ik laten staan, want zwaarder en minder in te stellen, dus dat even goed checken.
Zorg vooral dat je ontspannen bent. Want zelfs als je gaat staan en alle andere dingen goed doet, heb je er weinig aan als je verder gespannen bent. Als je losjes op je fiets staat, dan hobbelen de kuilen zo onder je door. Die fiets zoekt z'n weg wel. Sowieso vind ik dat een waardevolle tip voor meer dingenQuakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:11:
En wat is in jouw ogen een juiste techniek?
[ Voor 12% gewijzigd door Sjoewe op 03-01-2021 18:10 ]
Op de UHR is snelheid alles. Zodra je de routes een beetje kent kunt je eigenlijk alles rollen, echt remmen hoeft zelden. En hoe harder je over de knippen gaat, hoe soepeler het gaat. Je vliegt er dan meer overheen dan er tegen aan. SPD geeft vertrouwen op dit soort secties wat ook kan helpen om meer ontspannen te rijden. Je kunt immers niet van je pedalen schieten.Quakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:11:
Maar zoals @Roozzz ook al zegt, bij de meeste mensen zit het echt in de techniek.Vanochtend ook weer met verbazing zitten kijken op de route van Rheden/Veluwezoom. Kunnen fietsen betekent niet dat je ook een (goede) mountainbiker bent..
[ Voor 5% gewijzigd door Simonsters op 03-01-2021 18:10 ]
Thanks voor de tips mensen.. Ik zal het meenemen voor de volgende keer. Ik kom er helaas te weinig...
Mijn standaard route (Vlaardingen) is nogal plat om het goed te oefenen.
[ Voor 26% gewijzigd door Quakie op 03-01-2021 18:34 ]
Als Vlaardingen je standaardroute is, dan in Bergschenhoek toch ook wel te doen? Daar kun je naar hartelust techniek oefenen.Quakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:34:
Thanks voor de tips mensen.. Ik zal het meenemen voor de volgende keer. Ik kom er helaas te weinig...
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Houding is natuurlijk belangrijk, maar ze maken niet voor niets steeds beter materiaal 😀Roozzz schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:08:
[...]
Zowel op een fully als hardtail zijn de remkuilen prima "te doen". Nee, het is geen glad asfalt en ja, het vergt enige techniek en een correcte afstelling van de fiets. Zonder die laatste twee op orde te hebben, helpt een fully ook maar een beetje...
En dan kan het ook nog zijn dat je de grenzen van je materiaal bereikt, dan heb je een goed excuus voor een nieuwe fiets of vork
Sorry, als het wat cynisch klinkt. Ik stond afgelopen week een tijdje langs de route bij Amerongen te kijken. En als je ziet hoe 80% langskomt...daar helpt een andere fiets echt niets aan.
Ik ben vooral benieuwd naar de verschillen. Ga er eens 1 huren, en gelijk clinic erbij doen. Sla ik 2 vliegen in 1 klap.
Ik heb vandaag een rust dagje gehad in Rheden. Dus voel me gelukkig niet aangesproken 😂Simonsters schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:08:
Maar zoals @Roozzz ook al zegt, bij de meeste mensen zit het echt in de techniek.Vanochtend ook weer met verbazing zitten kijken op de route van Rheden/Veluwezoom. Kunnen fietsen betekent niet dat je ook een (goede) mountainbiker bent..
Klinkt al vrij goedQuakie schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:11:
If you can see, look. If you can look, observe
Vandaag mijn nieuwste aanwinst even aan de tand gevoeld nadat ik het frame gisteren binnenkreeg. Een stalen LTHT met een korte achterkant. Snel opgebouwd vanmorgen en vanmiddag een rondje gefietst. Heerlijk snappy die achterkant. Ga ik wel vrienden mee worden. Was maar goed ook dat ik deze kon opbouwen want mijn Banshee is helaas overleden
vanwege een gescheurde toptube. Dus alle onderdelen lagen al klaar en de opbouw duurde dan ook maar een paar uurtjes.
NS Eccentric:
NS Eccentric:
Haha, zo was het ook niet bedoeld. Uberhaupt meer als een observatie dan een waardeoordeel.Sjod schreef op zondag 3 januari 2021 @ 19:06:
[...]
Ik heb vandaag een rust dagje gehad in Rheden. Dus voel me gelukkig niet aangesproken 😂
Viel gewoon op dat vrijwel iedereen de chicken-lines neemt. Prima, iedereen lekker op zijn eigen manier zijn hobby beleven.
Klopt zou ik meer moeten doen.. pas 1x geweest. Het is 18km heen en 18km terug wat mij altijd tegenhoud. Vlaardingen is binnen handbereik zeg maar waardoor ik ff uurtje dat ga doen (twee kleine kinderen dus gelimiteerd in uren).StevenK schreef op zondag 3 januari 2021 @ 18:56:
[...]
Als Vlaardingen je standaardroute is, dan in Bergschenhoek toch ook wel te doen? Daar kun je naar hartelust techniek oefenen.
Op zich is dat wel logischSimonsters schreef op zondag 3 januari 2021 @ 20:12:
[...]
Haha, zo was het ook niet bedoeld. Uberhaupt meer als een observatie dan een waardeoordeel.
Viel gewoon op dat vrijwel iedereen de chicken-lines neemt. Prima, iedereen lekker op zijn eigen manier zijn hobby beleven.
Ik denk dat je in een gebied als de Veluwezoom, de meeste beginnende fietsers hebt. Dit komt natuurlijk door de naam van het gebied (naast Limburg de meeste heuvels) dus veel dagjes mensen. Dit zie je ook terug in de prijzen van het fietsverhuur.
Voor dat ik begon met mountainbiken had ik ook nooit verwacht dat bijvoorbeeld Nijmegen, Lochem en Utrecht mtb paden hadden.
Uiteindelijk gisteren de 2021 Cube Reaction Pro besteld. Zou ongeveer half maart geleverd moeten worden.T7D_Sneezy schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:05:
Misschien een gekke situatie/vraag:
Op dit moment MTB ik met een Cube Aim SL 2017 29-er naar tevredenheid, de laatste maanden zit ik steeds meer op de MTB en de fiets heeft in totaliteit misschien 500km gereden.
Mijn fietsgebied zijn de Loonse en Drunense duinen.
Via mijn fietsplan kan ik nu een Cube Reaction C:62 Race kiezen die volgende week geleverd kan worden. https://www.cube.eu/nl/20...62-race-greynorange-2020/.
Dit kost met netto dan ongeveer 900 euro. Mijn oude fiets kan ik nog wel voor 350 euro verkopen gok ik (net nieuwe banden erop) dus voor 550 euro lijkt me dit wel een goede upgrade.
Mijn vragen:
Hoe zijn jullie ervaringen met een 1x12 schakelgroep?
Hoe kwetsbaar is een Carbon MTB frame (ik val zelden, maar niet nooit)
Aangezien er al zo veel donker gekleurde fietsen rondrijden heb ik de blauw/gele besteld!
Met mijn 198cm toch voor een 21 Inch gegaan.
Goed gedaan. Zwarte fietsen zijn saai.T7D_Sneezy schreef op maandag 4 januari 2021 @ 13:38:
[...]
Uiteindelijk gisteren de 2021 Cube Reaction Pro besteld. Zou ongeveer half maart geleverd moeten worden.
Aangezien er al zo veel donker gekleurde fietsen rondrijden heb ik de blauw/gele besteld!
Met mijn 198cm toch voor een 21 Inch gegaan.
Zou persoonlijk niet zo bang zijn voor een SX derailleur, gewoon rijden en als hij sneuveld voor 80 piek een GX unit er op.Sjoewe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:22:
@vanDaal
[...]
Zorg vooral dat je ontspannen bent. Want zelfs als je gaat staan en alle andere dingen goed doet, heb je er weinig aan als je verder gespannen bent. Als je losjes op je fiets staat, dan hobbelen de kuilen zo onder je door. Die fiets zoekt z'n weg wel. Sowieso vind ik dat een waardevolle tip voor meer dingen
Qua fully eigenlijk enkel de Calibre bossnut of de Polygon Siskiu die de moeite waard zijn in die richting qua prijs. Ze zijn nogsteeds duurder dan het budget en slecht te krijgen. Daarboven de Canyon Neuron 6, maar dan zit je al 500 euro boven budget.
Qua direct consumer Vs 'gewoon' retail heb je volkomen gelijk, zeker door de corona hype ben je ook de list-prijs kwijt. 'Normaal' kom je, als je wat je best deed en niet direct na de release kocht, een flink deel van het verschil er wel uit onderhandeld.
[ Voor 4% gewijzigd door GoldenSample op 05-01-2021 18:17 ]
De Giant Stance 2 is toch ook een prima fiets (ook boven budget) Maar goedkoper dan de CanyonGoldenSample schreef op maandag 4 januari 2021 @ 23:27:
[...]
Zou persoonlijk niet zo bang zijn voor een SX derailleur, gewoon rijden en als hij sneuveld voor 80 piek een GX unit er op.
Qua fully eigenlijk enkel de Calibre bossnut of de Polygon Siku die de moeite waard zijn in die richting qua prijs. Ze zijn nogsteeds duurder dan het budget en slecht te krijgen. Daarboven de Canyon Neuron 6, maar dan zit je al 500 euro boven budget.
Qua direct consumer Vs 'gewoon' retail heb je volkomen gelijk, zeker door de corona hype ben je ook de list-prijs kwijt. 'Normaal' kom je, als je wat je best deed en niet direct na de release kocht, een flink deel van het verschil er wel uit onderhandeld.
Misschien makkelijker op te zoeken als je het type (en jaartal) van de fiets weet.Galois schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:17:
Weet iemand welke Magura remklauw dit is? MT...?
Hoe kan ik daar achter komen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij een MT6
https://www.bikeradar.com...ry=1&embedded_slideshow=1 naar beneden scrollen
https://www.bikeradar.com...ry=1&embedded_slideshow=1 naar beneden scrollen
[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 05-01-2021 16:33 ]
Lijkt er aardig op, allen een brons-/goudkleurige 'moer' i.p.v. wat meer zilverachtig op de plaatjes.
@Smultie de remklauw is vervangen, is dus niet origineel bij de fiets.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Volgens mij zijn die "moeren" naar wens te vervangen met een andere kleur. Dus dat zegt ook niet zoveel. @Galois Waarom wil je eigenlijk weten welk type het is? Voor een aantal zaken zal het waarschijnlijk niet belangrijk zijn om het exacte type te weten.Smultie schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:36:
Lijkt er aardig op, allen een brons-/goudkleurige 'moer' i.p.v. wat meer zilverachtig op de plaatjes.
Nee, puur interesse.Aapenootjes schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:17:
[...]
Volgens mij zijn die "moeren" naar wens te vervangen met een andere kleur. Dus dat zegt ook niet zoveel. @Galois Waarom wil je eigenlijk weten welk type het is? Voor een aantal zaken zal het waarschijnlijk niet belangrijk zijn om het exacte type te weten.
Ik heb een Specialized met Magura MTS remmen en de achterste die lekte en is onder garantie vervangen. Het verbaast mij dat ik dan deze erop krijg en niet gewoon een 'nieuwe'. Dit lijkt inderdaad een oude serie te zijn die de fietsenmaker nog had liggen... (??)
"The MT4 uses the same calliper as the MT6." lijkt dus inderdaad de MT4/6 uit 2011 (oid) te zijn en dus geen 'nieuwe'.
Edit: en al googlend kom ik hier en dit lijken ze te zijn... Kennelijk dus gewoon een caliper gemonteerd dat de fietsenmaker nog had liggen? Is dit normaal?
[ Voor 13% gewijzigd door Galois op 05-01-2021 17:24 ]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Onder garantie moet dezelfde op liggen. Als hij op dit moment er geen heeft moet hij ze bestellen.
Remt het? Zo ja, ben je goed geholpen toch? Had je liever gehad dat de fietsenmaker een nieuwe klauw besteld had en dat je daardoor 5 weken niet kunt fietsen? Ik snap het probleem niet.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Snap je het probleem niet? Ik zal het je uitleggen in een extreem voorbeeld:zonoskar schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:39:
Remt het? Zo ja, ben je goed geholpen toch? Had je liever gehad dat de fietsenmaker een nieuwe klauw besteld had en dat je daardoor 5 weken niet kunt fietsen? Ik snap het probleem niet.
Jij hebt een fiets met Shimano XTR-achterrem à 279 euro. Die gaan stuk en worden onder garantie vervangen voor een Shimano Deore achterrem à 79 euro.
Om jouw vragen dan te beantwoorden: "Remt het?" - Ja, het remt.
Jouw conclusie 'Zo ja, ben je goed geholpen toch?' ben ik het dan toch niet mee eens. En jij vast ook niet in dit voorbeeld... Bij Tweakers zijn we ervoor om elkaar te helpen, ik help jou daarom graag door jou dit voorbeeld te geven
Waar het mij om gaat is dat ik wil onderzoeken welke remklauw ik nou gekregen heb. Ik snap dat ik geen 'recht' heb op een 'nieuw model/duurdere/betere/oid', maar als het geval is dat ik een remklauw heb gekregen uit 2011, vind ik wel weer wat van. Vandaar mijn post...
MTS heeft, buiten de kleur, geloof ik ook de zelfde caliper. Hoe oud is het origneel ongeveer?Galois schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 17:53:
[...]
Snap je het probleem niet? Ik zal het je uitleggen in een extreem voorbeeld:
Jij hebt een fiets met Shimano XTR-achterrem à 279 euro. Die gaan stuk en worden onder garantie vervangen voor een Shimano Deore achterrem à 79 euro.
Om jouw vragen dan te beantwoorden: "Remt het?" - Ja, het remt.
Jouw conclusie 'Zo ja, ben je goed geholpen toch?' ben ik het dan toch niet mee eens. En jij vast ook niet in dit voorbeeld... Bij Tweakers zijn we ervoor om elkaar te helpen, ik help jou daarom graag door jou dit voorbeeld te geven
Waar het mij om gaat is dat ik wil onderzoeken welke remklauw ik nou gekregen heb. Ik snap dat ik geen 'recht' heb op een 'nieuw model/duurdere/betere/oid', maar als het geval is dat ik een remklauw heb gekregen uit 2011, vind ik wel weer wat van. Vandaar mijn post...
YouTube: 2013 Magura MT2, MT4, MTS, MT6 and MT8 Brakes
Weet niet hoe vork (en demper) het doen (wel een Air vork wat natuurlijk erg fijn is) maar dat klopt inderdaad. Ben zelf wat meer fan van de Canyon omdat deze itt de Stance & Bossnut/Siskiu wel een through axle achter heeft.Sjod schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 13:27:
[...]
De Giant Stance 2 is toch ook een prima fiets (ook boven budget) Maar goedkoper dan de Canyon
-edit- zie dat de siskiu tegenwoordig ook een Through axle achter heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door GoldenSample op 05-01-2021 18:19 ]
2016... dus het is nou ook niet zo dat ik vind dat ik de beste anno 2021 moet hebben...GoldenSample schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 18:13:
[...]
MTS heeft, buiten de kleur, geloof ik ook de zelfde caliper. Hoe oud is het origneel ongeveer?
YouTube: 2013 Magura MT2, MT4, MTS, MT6 and MT8 Brakes
Waarschijnlijk heb je dan gewoon gekregen wat je hadaar in een ander kleurtje, lijkt me prima.Galois schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:10:
[...]
2016... dus het is nou ook niet zo dat ik vind dat ik de beste anno 2021 moet hebben...
Nee, dat sowieso niet... mijn vorige had een rond 'dingetje' zoalsGoldenSample schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:48:
[...]
Waarschijnlijk heb je dan gewoon gekregen wat je hadaar in een ander kleurtje, lijkt me prima.
(mooi woord en je weet vast wat ik bedoel), deze heeft een 'gekartelde'.
Dat heet een bore cap.
[ Voor 8% gewijzigd door Klitse op 05-01-2021 21:10 ]
Dan had jij dus geen Magura MTS, want dat heb je terug gekregen. Je hebt waarschijnlijk MT5 remmen. Om in jouw analogie te blijven. Je hebt XT remmen uit 2016 en je hebt een XTR remklauw gekregen van een paar jaar ouder. Er is niet echt veel ontwikkeling op gebied van remklauwen, de meeste verbeteringen zit in de rem hendels. Dus ja, remt het goed? Ben blij. Je had anders waarschijnlijk weken kunnen wachten op de goede remklauw.Galois schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:59:
[...]
Nee, dat sowieso niet... mijn vorige had een rond 'dingetje' zoals [Afbeelding] (mooi woord en je weet vast wat ik bedoel), deze heeft een 'gekartelde'.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Ziet eruit als MT8 oudere generatie ja,Galois schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 16:17:
Weet iemand welke Magura remklauw dit is? MT...?
Hoe kan ik daar achter komen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je had deze zeker?
https://www.mantel.com/magura-mt4-next-schijfremmen
Maar als je het echt wil weten, dan vraag je het toch aan de fietsenmaker die dat ding vervangen heeft?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Maand 5 is de prognose, goede dingen kosten tijd hahaKlitse schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:31:
[...]
Prima fietsjeWanneer krijg je hem? En welke kleur?
Gewoon in grijs/zwart. Past het beste bij m'n outfit.
Misschien later wat fluor gele accenten aanbrengen oid, zoals in m'n Rogelli kleding ook zit 😎
Oei, 5 maanden geduld bewaren. Lijkt me lastig. Succes!Lensent schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 08:32:
[...]
Maand 5 is de prognose, goede dingen kosten tijd haha
Gewoon in grijs/zwart. Past het beste bij m'n outfit.
Misschien later wat fluor gele accenten aanbrengen oid, zoals in m'n Rogelli kleding ook zit 😎
Is het ook maarja... alle fietsen in de prijssegment hebben lange levertijden.
Al heb ik op FB ook verhalen gelezen van mensen die hun Cube toch eerder ontvingen...
Al heb ik op FB ook verhalen gelezen van mensen die hun Cube toch eerder ontvingen...
Mooie fiets... ga je straks nodige plezier van beleven. Er zijn genoeg mensen die bestelling plaatsen en toch doorzoeken. En uiteindelijk de bestelling annuleren omdat ze iets anders gevonden hebben. En dan heeft volgende in rij geluk. Lets hope dat jij dat geluk ook hebt ;-)
Zelf setje nieuwe wielen besteld voor de HT ter vervanging van de DT Swiss X1700.
WheelTec FliteX-SLS carbon velgen (F/28mm | R/25mm) | DT-Swiss 240 EXP SP, Sapim double butted spaken, Sapim polyax nippels . Nu even geduld hebben tot ze gebouwd zijn en dan Cassette en remschijven erop en wielen voorzien van Muc-Off Tubeless ventielen, slofjes eronder met latex.... en gaan met die banaan. En de DT op MP.
Zelf setje nieuwe wielen besteld voor de HT ter vervanging van de DT Swiss X1700.
WheelTec FliteX-SLS carbon velgen (F/28mm | R/25mm) | DT-Swiss 240 EXP SP, Sapim double butted spaken, Sapim polyax nippels . Nu even geduld hebben tot ze gebouwd zijn en dan Cassette en remschijven erop en wielen voorzien van Muc-Off Tubeless ventielen, slofjes eronder met latex.... en gaan met die banaan. En de DT op MP.
[ Voor 13% gewijzigd door Daan_ op 08-01-2021 09:35 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Interessant! Waar heb je het setje samengesteld en laat je ze in elkaar zetten?Daan_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:32:
Mooie fiets... ga je straks nodige plezier van beleven. Er zijn genoeg mensen die bestelling plaatsen en toch doorzoeken. En uiteindelijk de bestelling annuleren omdat ze iets anders gevonden hebben. En dan heeft volgende in rij geluk. Lets hope dat jij dat geluk ook hebt ;-)
/edit: bij wheel-tec zelf lijkt me ;-)
Voor een bredere velg dan achter? Ben benieuwd wat daarvan de achterliggende gedachte is..Daan_ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:32:
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Dat je voor een bredere band met meer grip kan monteren en achter een smallere band met minder rolweerstandDemo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:53:
[...]
Voor een bredere velg dan achter? Ben benieuwd wat daarvan de achterliggende gedachte is..
Ja laat ze bouwen bij Wheeltec. Dit is één van de dingen waar ik mij zelf nog niet zelf aan waar om te doen.bas-r schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:38:
[...]
Interessant! Waar heb je het setje samengesteld en laat je ze in elkaar zetten?
/edit: bij wheel-tec zelf lijkt me ;-)
Zoals @Prulleman al aangeeft. En zelfde band vormt zich ook anders op bredere velg. En zou hierdoor voor ook iets lagere bandenspanning kunnen fietsenDemo schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 09:53:
[...]
Voor een bredere velg dan achter? Ben benieuwd wat daarvan de achterliggende gedachte is..
En qua gewicht maakt het niet veel tot niet uit.
Heb achter een Ikon 2.20 en voor een Rekon 2.25. Denk dat ik de Rekon race of Aspen (2.25) er achter opleg en voor de Rekon (2.25) En dan weer experimenteren met bandenspanning
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 08-01-2021 10:14 ]
Zelf wielen bouwen is echt super tof om te doen
Geloof ik graag, maar met de kennis en kunde die ik nu heb is het verstandiger om het te laten doen ;-) Wie weet in de toekomst workshop wielbouwen volgen.
Mooie set die je hebt aangeschaft! Ik kan begrijpen dat je zo'n eerste set laat spaken. Dat heb ik met die van mij ook gedaan. Ondertussen heb ik ook geïnvesteerd in goed gereedschap (degelijke wielstandaard, nippelspanner en een parktool spaakspanningsmeter). Wanneer je al redelijk aan je fiets kan sleutelen, dan valt wielen bouwen uiteindelijk wel mee. Het belangrijkste is dat je de spanning rustig opbouwt. Verder zijn er genoeg informatieve filmpjes op YT beschikbaar (ik vind persoonlijk die van Ali Clarkson heel duidelijk uitgelegd).
Ben weer begonnen met opbouwen, niet lekker in mijn vel gezeten na de wielcrash/corona niet veel gefietst. Nu mijn planning om 2x in de week te fietsen. Helaas niet altijd in het bos, maar voor de kilometers / conditie / zitvlees is op de weg ook goed zat.
Conditie is goed zoek, maar komt wel weer.
Vanavond even met een kameraad een rondje over de weg en zondag ga ik weer (solo) in het bos knallen.
Conditie is goed zoek, maar komt wel weer.
Vanavond even met een kameraad een rondje over de weg en zondag ga ik weer (solo) in het bos knallen.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Update vanuit 12gobiking.nl:
De fiets staat in bestelling bij de fabrikant en verwachten we in week 16 binnen te krijgen. Zodra de fiets bij ons binnen is gaan we deze klaarmaken. We informeren je zodra de fiets klaar staat om opgehaald te worden of als je voor bezorging aan huis hebt gekozen wanneer je de fiets kunt verwachten. We controleren vaak de levertijd, mochten hier wijzigingen in zijn hoor je dit direct. Als je niks hoort kun je nog steeds bovenstaande levertijd aanhouden.
De levertijd kan langer zijn dan normaal. In verband met het coronavirus hebben we momenteel minder leveringen en is de vraag groter dan het aanbod. Hierdoor is er een enorme schaarste ontstaan wat fietsen betreft. Gelukkig hebben wij de fietsen ruim van te voren besteld zodat we bij de eerst volgende levering zitten van deze fiets.
daar heb ik inderdaad ook filmpjes van gekeken, erg duidelijk en rustig uitgelegd. Ik zou echter niet het resultaat hebben gehad zonder "Roger Musson's professional guide to wheel building".ElmarJ16 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:58:
Mooie set die je hebt aangeschaft! Ik kan begrijpen dat je zo'n eerste set laat spaken. Dat heb ik met die van mij ook gedaan. Ondertussen heb ik ook geïnvesteerd in goed gereedschap (degelijke wielstandaard, nippelspanner en een parktool spaakspanningsmeter). Wanneer je al redelijk aan je fiets kan sleutelen, dan valt wielen bouwen uiteindelijk wel mee. Het belangrijkste is dat je de spanning rustig opbouwt. Verder zijn er genoeg informatieve filmpjes op YT beschikbaar (ik vind persoonlijk die van Ali Clarkson heel duidelijk uitgelegd).
Dit boek (of ebook) is echt de ultieme gids voor wielen spaken. je kan alles rustig nalezen en alles wordt uitgelegd met de reden waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. (vind ik persoonlijk erg prettig, als ik weet en begrijp waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen, dan blijft het een stuk beter hangen)
Die filmpjes heb ik gezien, maar vind zelf toch prettiger om tijdens workshop de eerste wiel(en) te gaan bouwen. Dit wil ik eind van jaar keer doen voor de fiets van mijn vrouw. Die heeft nog 20mm wielen. Dat mag wel wat breder.ElmarJ16 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:58:
Mijn eigen fietsen zijn nu helemaal af. Bijna af dan. Alleen nog wachten op de nieuwe wielen. En dan vind ik voorlopig wel even leuk geweest. Al overweeg ik wel als de XTR cassette op is om fiets om te bouwen naar SRAM net als de fully.
[ Voor 5% gewijzigd door Daan_ op 08-01-2021 13:14 ]
Tja... Wat zal ik zeggen?
Mijn Cube analog (besteld bij de LBS in augustus) zou eerst eind oktober geleverd worden.
Dat werd vervolgens begin december, en staat nu op week 4 (eind januari) volgens de info van mijn LBS.
Ik heb wel het idee dat de productie wel op gang gekomen is.
Ik hou zowel 12gobiking als https://www.martens-tweewielers.nl/ in de gaten.
Bij die laatste vind je de meeste info (zie afbeelding)
Daar staat nl. de verwachte leverdatum en ook de volgende verwachte datum.
En ik ga er van uit dat er batches komen voor de diverse fietsenhandelaren, dus dat dit een indicatie is voor heel Nederland.
[ Voor 5% gewijzigd door magic_nl op 08-01-2021 13:19 ]
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ah, goeie tip. Maargoed, ik heb geen haast dus ik wacht rustig af.
Naar mijn idee is er weinig van deze prijs/kwaliteit (ook qua afmontage) te vinden dat sneller leverbaar is
Naar mijn idee is er weinig van deze prijs/kwaliteit (ook qua afmontage) te vinden dat sneller leverbaar is
Ik wil binnenkort mijn vork eens schoonmaken en de olie verversen. Die seals voor de afsluiting zijn die universeel (op de omtrek na) of zijn de per merk verschillend en ook nog per type ?
Niet altijd per type verschillend maar wel zeker per merk, maar dit hangt ook van de jaargang af. Meestal als je van een merk de juiste omtrek hebt (32-34-35-enz) dan zijn ze wel gelijk, maar het is wel goed om te kijken naar het juiste setje. Welke vork heb je? Meestal kun je op de site van de fabrikant wel een manual vinden met het juiste sealset nummer.Sjod schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:18:
Ik wil binnenkort mijn vork eens schoonmaken en de olie verversen. Die seals voor de afsluiting zijn die universeel (op de omtrek na) of zijn de per merk verschillend en ook nog per type ?
[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 08-01-2021 22:15 ]
Fijne winkel Martens tweewielers. Heb daar in september mijn attention SL kunnen halen. Ze hadden er toen toevallig 1 staan.magic_nl schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:18:
[...]
Tja... Wat zal ik zeggen?
Mijn Cube analog (besteld bij de LBS in augustus) zou eerst eind oktober geleverd worden.
Dat werd vervolgens begin december, en staat nu op week 4 (eind januari) volgens de info van mijn LBS.
Ik heb wel het idee dat de productie wel op gang gekomen is.
Ik hou zowel 12gobiking als https://www.martens-tweewielers.nl/ in de gaten.
Bij die laatste vind je de meeste info (zie afbeelding)
Daar staat nl. de verwachte leverdatum en ook de volgende verwachte datum.
En ik ga er van uit dat er batches komen voor de diverse fietsenhandelaren, dus dat dit een indicatie is voor heel Nederland.
[Afbeelding]
Het gaat om een rst blaze mlo (29 100 mm)Klitse schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 22:15:
[...]
Niet altijd per type verschillend maar wel zeker per merk, maar dit hangt ook van de jaargang af. Meestal als je van een merk de juiste omtrek hebt (32-34-35-enz) dan zijn ze wel gelijk, maar het is wel goed om te kijken naar het juiste setje. Welke vork heb je? Meestal kun je op de site van de fabrikant wel een manual vinden met het juiste sealset nummer.
Ik denk dat ik dan deze moet hebben
https://www.bike24.com/p2160454.html
Dat klopt volgens mij wel. Allen niet op voorraadSjod schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:41:
[...]
Het gaat om een rst blaze mlo (29 100 mm)
Ik denk dat ik dan deze moet hebben
https://www.bike24.com/p2160454.html
Vandaag weer een rondje in Helmond gefietst, ik begrijp gewoon niet waarom ook in dat mooie bos de gemeente weer flink ligt te rooien (volgens mij is het namelijk ook niet de es die wordt gekapt, ivm essentaksterfte).
Mooie gezonde bomen worden weggekapt, zo zonde, laat de natuur gewoon zijn gang gaan.
En natuurlijk rijden ze de MTB tracks helemaal kapot.
Het zal wel puur een geld kwestie zijn, dat hout brengt natuurlijk flink wat geld binnen.
Mooie gezonde bomen worden weggekapt, zo zonde, laat de natuur gewoon zijn gang gaan.
Het zal wel puur een geld kwestie zijn, dat hout brengt natuurlijk flink wat geld binnen.
[ Voor 24% gewijzigd door Strider op 09-01-2021 18:47 ]
BlaBlaBla
Hier ook een heerlijke ochtend met lekker winterweer gehad. Was echt genieten op de Veluwe.
:strip_exif()/f/image/8y9D9X7Sv2fRvIANqhFJtDVo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8y9D9X7Sv2fRvIANqhFJtDVo.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door AequitasII op 09-01-2021 18:16 ]
Heb vandaag bij Salden een Shimano SLX 7100 derailleur besteld omdat ik slechte ervaringen heb gehad met de SRAM SX Groep. Weet iemand of de voorraad volgens hun website betrouwbaar is? Ze gaven aan dat hij op voorraad was, dus besteld. Maar niet dat ik achteraf een mailtje krijg dat hij later komt..
Bij Mantel en Futurum was hij niet op voorraad, daar wel...
Edit: vanmiddag toen ik bestelde was hij nog op voorraad, nu zie ik dat hij niet meer op voorraad staat
Bij Mantel en Futurum was hij niet op voorraad, daar wel...
Edit: vanmiddag toen ik bestelde was hij nog op voorraad, nu zie ik dat hij niet meer op voorraad staat
[ Voor 14% gewijzigd door NickBruisten op 09-01-2021 21:29 ]
Hier op de Sallandse Heuvelrug was het argument dat er heide hersteld moest worden. Op de achtergrond hoorde je ook een hoop geruchten over subsidies voor biomassa.Strider schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:11:
Vandaag weer een rondje in Helmond gefietst, ik begrijp gewoon niet waarom ook in dat mooie bos de gemeente weer flink ligt te rooien (volgens mij is het namelijk ook niet de es die wordt gekapt, ivm essentaksterfte).
Vandaag de wielen, tandwielen/ketting en remmen maar eens grondig schoon gemaakt. De laatste ritjes waren in niet al te best weer en ik kon aan het gekraak ook horen dat er overal drek tussen zat. Een schoonmaakbeurt was hard nodig, de boel draait nu allemaal enorm veel soepeler. Tijd om morgen weer de drek in te gaan
Musson is een erg goed ebook inderdaad. Ik heb er een paar wielsets mee gespaakt en het is leuk om eindelijk te snappen hoe dat werkt met wielen spaken. Bracht ik voorheen een wiel nog naar de fietsenmaker voor een nieuwe spaak of slag, kan ik dat nu heel makkelijk zelf.Prulleman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:48:
[...]
daar heb ik inderdaad ook filmpjes van gekeken, erg duidelijk en rustig uitgelegd. Ik zou echter niet het resultaat hebben gehad zonder "Roger Musson's professional guide to wheel building".
Dit boek (of ebook) is echt de ultieme gids voor wielen spaken. je kan alles rustig nalezen en alles wordt uitgelegd met de reden waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. (vind ik persoonlijk erg prettig, als ik weet en begrijp waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen, dan blijft het een stuk beter hangen)
Starten met een MTB-wiel met een beetje zware/goedkope velg is redelijk eenvoudig overigens. Spaakt stukken makkelijker dan een racevelg die heel snel vervormd.
Mooi mooi, ben altijd wel jaloers als ik zoiets zie, lukt bij mij helaas niet, door m'n astma ontploffen m'n longen bij zware inspanning onder de 5 graden.AequitasII schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 18:15:
Hier ook een heerlijke ochtend met lekker winterweer gehad. Was echt genieten op de Veluwe.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zou het zinvol zijn om een fiets echt eens helemaal uit elkaar te halen voor een schoonmaak beurt?
En daarmee bedoel ik dan echt vrijwel alles er af, tandwielen, trappers, voorvork, stuur, schakelmeganisme, etc? Ik heb dit nog niet eerder gedaan, tot nu toe vooral schoon gemaakt terwijl alles gewoon in elkaar zit.
Nu in de winter merk ik dat ik iets minder vaak fiets, wil eigenlijk niet “meehelpen” aan het kapot rijden van de tracks, door de modder en regenval.
Dus een keer echt schoonmaken zou nu goed kunnen. Daarvoor zal ik een goede kit bestellen met allerlei schoonmaak en onderhoud artikelen. Maar vraag me dus af of het ook slim is om alles eens goed uit elkaar te halen. Ben best handig (vind ik zelf 😉), maar geen idee of dit weer in elkaar zetten echt preciesie werkkamer, of hogere wiskunde.
En daarmee bedoel ik dan echt vrijwel alles er af, tandwielen, trappers, voorvork, stuur, schakelmeganisme, etc? Ik heb dit nog niet eerder gedaan, tot nu toe vooral schoon gemaakt terwijl alles gewoon in elkaar zit.
Nu in de winter merk ik dat ik iets minder vaak fiets, wil eigenlijk niet “meehelpen” aan het kapot rijden van de tracks, door de modder en regenval.
Dus een keer echt schoonmaken zou nu goed kunnen. Daarvoor zal ik een goede kit bestellen met allerlei schoonmaak en onderhoud artikelen. Maar vraag me dus af of het ook slim is om alles eens goed uit elkaar te halen. Ben best handig (vind ik zelf 😉), maar geen idee of dit weer in elkaar zetten echt preciesie werkkamer, of hogere wiskunde.
[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 10-01-2021 09:12 ]
Zolang je alles ook weer goed invet. Beetje montagevet/pasta op de bouten ook.Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:11:
Zou het zinvol zijn om een fiets echt eens helemaal uit elkaar te halen voor een schoonmaak beurt?
Een momentsleutel is dan wel erg fijn. Zeker om je headset en stuur weer vast te zetten.
Een montagestandaard is ook een aanrader zodat je niet op de grond hoeft te werken, beter voor je rug en beter voor je fiets
Alle bossen in de buurt van Eindhoven zijn productie bossen, dus daar wordt elke winter gekapt. Jammer maar helaas.
Een montagestandaard is ter behoud van je rug. want je wilt er gewoon de tijd voor nemen en een hele middag in een of andere gekke houding ga je merken aan het eind van de dag.Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:11:
De gouden tip die ik je wil meegeven. kijk naar alles waar dingen bewegen. Ik zal nummeren.
1. trapas.
heb die die er al een tijdje inzitten en maakt ie ook een beetje geluid als je de lagers draait. kijken of je m kan vervangen. die dingen zijn niet duur en het gaat dan weer lang mee.
2. balhoofd.
Hoef je niet snel iets te vervangen denk ik. maar de lagers worden wel blij en vrolijk als ze weer vet te zien krijgen. plus je kan dan meteen de boel goed schoonmaken. (let hier op de kabels enzo, dat die remleidingen niet knikken)
3. naven. die dingen worden gewoon smerig enzo. koop het bijpassende vet(dan heb je t liggen de volgende keer dat je dit weer doet.). maar de hele zooi goed schoon. let wel op de palletjes die in de naaf zitten. die kunnen eruit vliegen en dan vind je ze nooit meer terug. (is afhankelijk van je naaftype tho,)
4. derailleur. die wieltjes zijn op een gegeven moment totaal vern****. derailleur eraf en goed schoon maken. ff kabels vervangen dan heb je de hele zomer geen gezeik meer.
de rest beweegt eigenlijk niet. dus is eigenlijk niet interessant. tip is wel dat je overtollig vet goed moet welpoetsen anders is de hele zooi bij de eerste rit weer terug bij af.
Het uit elkaar knutselen zelf is geen hogere wiskunde. alleen maak ff foto's met je telefoon voordat je de hele handel uit elkaar gaat plukken. dan kan je altijd kijken hoe dat de hele zooi in elkaar zat. alleen bij de achternaaf uitkijken. afhankelijk van het type naaf schieten die palletjes van de vrijloop eruit als je de body eraf haalt.
hoop dat dit de boel een beetje opweg helpt
Enige dat ik soms doe zijn de voor- en achterwielen eruit halen en met een daarvoor bedoelde borstel en Muc Off cleaner goed tussen de cassette e.d. schoonspoelen.Goofyduck384 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 09:11:
Dat geldt ook voor de trapas en derailleur.
Zo heel veel schoonmaakmiddelen heb je eigenlijk niet nodig vind ik. De goede borstels heb je meer aan om overal goed bij te komen.
Na afloop droog ik alles zoveel mogelijk en boen ik alles wat mag in met Cyclon Polish Wax. Soms 2x. Je merkt direct dat ook na een rit door de blubber alles er veel makkelijk van af te spoelen is.
Vergeet hierbij ook zeker niet de onderkant van het frame, vorkpoten, chainstay, en alle andere "nooks 'n'cranny's". Velgen doe ik ook waxen.
Daarna ook een klein spraytje PTFE spuitvet op de scharnierpuntjes van remhendels, derailleur etc.
Sowieso zijn nagenoeg alle bossen in NL in beheer, wat betekent dat er bepaald is hoe een bos er uit moet zien en ze dit ook onderhouden.
Wilde natuur hebben we allang niet meer
Wilde natuur hebben we allang niet meer
Die geruchten zijn er standaard bij boskap. Het is echter zo dat vanuit Natura 2000 verplichtingen er inderdaad wel gekapt moet worden om de doelstellingen te halen. Het kappen van bomen is voor veel mensen een emotioneel dingetje. Hoe goed het ook wordt uitgelegd. Daarnaast heb je ook productiebossen die als primaire doel het produceren van hout hebben. Daar is het dus ook niet raar dat er gekapt wordt.Insert12 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 22:19:
[...]
Hier op de Sallandse Heuvelrug was het argument dat er heide hersteld moest worden. Op de achtergrond hoorde je ook een hoop geruchten over subsidies voor biomassa.
Vandaag de wielen, tandwielen/ketting en remmen maar eens grondig schoon gemaakt. De laatste ritjes waren in niet al te best weer en ik kon aan het gekraak ook horen dat er overal drek tussen zat. Een schoonmaakbeurt was hard nodig, de boel draait nu allemaal enorm veel soepeler. Tijd om morgen weer de drek in te gaan
Ik weet dat Staats Bosbeheer jaarlijks slechts iets van 30 euro per hectare krijgt van de overheid voor het beheer van hun gebieden, dus dan dat wordt vaak aangevuld met de inkomsten uit houtkap. Bosbouwers die de trails kapot rijden met hun machines is soms onvermijdelijk, maar je merkt wel dat ook daar steeds meer wederzijds begrip ontstaat en de bosbouwers op de UHR actief hun best doen om de trails zo min mogelijk te beschadigen.
Kortom, een kwestie van voorlichting is dus nodig waarom er gekapt wordt en wanneer
Klopt. Staatsbosbeheer weet hoe gevoelig houtkap en de daarmee gepaarde overlast ligt. Zeker in drukke gebieden zoals de UHR is dat een belangrijk aandachtspunt.
Hier nog een leuk nieuwsbericht wat aantoont hoe kunstmatig onze bossen zijn en dat stikstof wel degelijk een groot probleem is
https://www.bd.nl/uden-ve...er-de-maashorst~af720a07/
Voor ons MTB'ers zorgt het stikstof overschot vooral voor drogere bossen doordat er bomen en planten verdwijnen die rijke grond houden ipv droge arme grond
Voor ons MTB'ers zorgt het stikstof overschot vooral voor drogere bossen doordat er bomen en planten verdwijnen die rijke grond houden ipv droge arme grond
[ Voor 23% gewijzigd door GrooV op 11-01-2021 09:36 ]
Klopt. Er is in het verleden veel bos aangelegd om stuifzand tegen te gaan. Bij de oprichting had Staatsbosbeheer ook een andere doelstelling dan nu. Zie ook website StaatsbosbeheerGrooV schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:33:
Hier nog een leuk nieuwsbericht wat aantoont hoe kunstmatig onze bossen zijn en dat stikstof wel degelijk een groot probleem is
Op de Sallandse Heuvelrug zijn ze er uiteindelijk mee gestopt vanwege alle commotie onder de bevolking in de dorpen er om heen. Communicatie hierover is best wel een ding, er worden een paar grote borden neergezet dat er gekapt gaat worden terwijl er eigenlijk voorlichting nodig is. Nu ontstonden er ineens grote open vlaktes waar eerst bos was en een paar jaar later groeit er nog steeds amper wat. En dat terwijl we in de media horen dat bossen zo goed zijn om klimaatverandering tegen te gaan.wisselwerking schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:09:
[...]
Die geruchten zijn er standaard bij boskap. Het is echter zo dat vanuit Natura 2000 verplichtingen er inderdaad wel gekapt moet worden om de doelstellingen te halen. Het kappen van bomen is voor veel mensen een emotioneel dingetje. Hoe goed het ook wordt uitgelegd. Daarnaast heb je ook productiebossen die als primaire doel het produceren van hout hebben. Daar is het dus ook niet raar dat er gekapt wordt.
Er is trouwens ook kans dat de route Holten afgesloten wordt. De Zandhagedis gooit roet in het eten, stukken van de route waarin in de zomer van 2020 daarom al afgesloten.
https://www.destentor.nl/...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Kwestie: Afgelopen vrijdag route Rood Nijmegen gereden. De condities waren eigenlijk net te nat, met als resultaat dat mijn rug/kont helemaal nat geworden zijn.
In de komende periode zal ik nog wel vaker door de drek fietsen, maar wil toch liever mijn broek wat minder nat.
Is een Ass-saver dan een idee? Link Iemand ervaring mee?
Of gewoon een vast spatbord. Link
In de komende periode zal ik nog wel vaker door de drek fietsen, maar wil toch liever mijn broek wat minder nat.
Ik mag me hier ook (bijna...) melden. Heb een Scott Scale 925 besteld. Als het goed is komt die morgen. Naast rondjes op de racefiets nu dus ook rondjes op de MTB. Als het weer een beetje ok is
Exact expert nodig?
jij kwam uit Belgie toch? heb je een beetje mooie routes in de buurt?Crazy D schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:42:
Ik mag me hier ook (bijna...) melden. Heb een Scott Scale 925 besteld. Als het goed is komt die morgen. Naast rondjes op de racefiets nu dus ook rondjes op de MTB. Als het weer een beetje ok is
prima ervaring met ass saver hier (ziet er nog best oke uit en makkelijk te verwjideren) maar neem voor een MTB wel de 'big' variant, de normale is echt voor race bandjes en dus veel te smal.BraX schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:31:
Kwestie: Afgelopen vrijdag route Rood Nijmegen gereden. De condities waren eigenlijk net te nat, met als resultaat dat mijn rug/kont helemaal nat geworden zijn.
Ik heb toevallig vrijdag ook in Nijmegen gefietst. Inderdaad mega-modderig, maar ik heb geen last van een natte rug/kont door de juiste kleding. Ik heb bv. hiervoor een 4-seasons jack van Futurum, met lang achterpand. Wel veel duurder dan een ass-saver natuurlijk.BraX schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:31:
Rijd al jaren met een ass-saver in de winterperiode. Voorkomt inderdaad prima dat je een nat achterwerk krijgt. En zoals @Ruut88 al zegt, ook weer makkelijk te verwijderen als hij niet meer nodig is.BraX schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:31:
En een vast spatbord op een mtb:
hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....
Bij iedere mountainbikeroute lijkt nu wel een dier gevonden te worden door natuurliefhebbers om de routes te kunnen sluiten. Ik word er een beetje moe van. Ik geloof laatst gelezen te hebben dat de SP in de gemeenteraad in Nijmegen geopperd had dat er 11 wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat mountainbikers niet voor meer schade aan de natuur zorgen dan wandelaars en ruiters.Insert12 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:04:
[...]
Op de Sallandse Heuvelrug zijn ze er uiteindelijk mee gestopt vanwege alle commotie onder de bevolking in de dorpen er om heen. Communicatie hierover is best wel een ding, er worden een paar grote borden neergezet dat er gekapt gaat worden terwijl er eigenlijk voorlichting nodig is. Nu ontstonden er ineens grote open vlaktes waar eerst bos was en een paar jaar later groeit er nog steeds amper wat. En dat terwijl we in de media horen dat bossen zo goed zijn om klimaatverandering tegen te gaan.
Er is trouwens ook kans dat de route Holten afgesloten wordt. De Zandhagedis gooit roet in het eten, stukken van de route waarin in de zomer van 2020 daarom al afgesloten.
https://www.destentor.nl/...%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Het weer is altijd ok. Het gaat er meer om hoe jij er als persoon mee omgaatCrazy D schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:42:
Dat is het hem hier ook. Hier zouden specifiek de mtb routes zorgen voor doodgereden dieren terwijl het effect van honden, paarden, wandelaars en auto's in de natuur niet onderzocht is. Als je dieren wil beschermen dan moet het hele natuurgebied afgesloten worden in plaats van focussen op een enkele groep die rijdt op paden van een meter breed. De wandel- en ruiterpaden van drie meter breed liggen notabene op een paar meter van het grootste deel van de mtb route. Hopelijk denkt Gedeputeerde Staten in ons voordeel.daanb14 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:16:
[...]
Bij iedere mountainbikeroute lijkt nu wel een dier gevonden te worden door natuurliefhebbers om de routes te kunnen sluiten. Ik word er een beetje moe van. Ik geloof laatst gelezen te hebben dat de SP in de gemeenteraad in Nijmegen geopperd had dat er 11 wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat mountainbikers niet voor meer schade aan de natuur zorgen dan wandelaars en ruiters.
Nee, woon in Gelderland. 10km van de Posbank, Nijmegen niet ver weg, genoeg routes dusPrulleman schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:49:
[...]
jij kwam uit Belgie toch? heb je een beetje mooie routes in de buurt?
Exact expert nodig?
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/qB0waaUmVUxSTEY5YgDorE3P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/F4ns8QdKLobydAwTZKr2XdR9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VzBlxQQwQ7uQEqQgJD3fHYPJ.jpg?f=fotoalbum_large)