Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

DjVe

Hatsaflats!

daanb14 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Bij iedere mountainbikeroute lijkt nu wel een dier gevonden te worden door natuurliefhebbers om de routes te kunnen sluiten. Ik word er een beetje moe van. Ik geloof laatst gelezen te hebben dat de SP in de gemeenteraad in Nijmegen geopperd had dat er 11 wetenschappelijke onderzoeken zijn die aantonen dat mountainbikers niet voor meer schade aan de natuur zorgen dan wandelaars en ruiters.
Natuurbeheer is een bijzonder moeilijk vak. Mijn schoonvader beheert een aantal bos gebieden en er komt zo enorm veel bij kijken. De kleinste aanpassing kan al bijzonder grote (positieve) gevolgen hebben in een gebied.

We hebben al zo weinig natuur en die moeten we met vele delen. Dat betekend soms inderdaad dat er besluiten gemaakt worden, die ik ook liever anders zie, maar laten we het beetje natuur in NL wel zo goed mogelijk behouden, zodat iedereen er plezier van kan hebben.

Neemt niet weg dat de hele discussie in Nijmegen oververhit is en tegen het onredelijke aan loopt (ik woon er in de buurt en de afgelopen tijd maar bewust andere routes gaan rijden in de omgeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 18:36
Crazy D schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:25:
[...]

Nee, woon in Gelderland. 10km van de Posbank, Nijmegen niet ver weg, genoeg routes dus :)
Van welke kant 10km? Naar het Westen heb je dan ook nog Ede dicht in de buurt liggen. Naar het Oosten kun je dan ook mooi naar Zeddam (mijn thuisroute). Genoeg mooie trails in de buurt dus :). Have fun alvast!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48

Crazy D

I think we should take a look.

Michaelg schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:49:
[...]

Van welke kant 10km? Naar het Westen heb je dan ook nog Ede dicht in de buurt liggen. Naar het Oosten kun je dan ook mooi naar Zeddam (mijn thuisroute). Genoeg mooie trails in de buurt dus :). Have fun alvast!
Woon in Duiven. Montfortland zit geloof ik ook nog het 1 en ander. Vriend van me woont in Zutphen die is laaiend enthousiast over een trail zo'n beetje bij hem om de hoek. Utrechtse Heuvelrug is ook niet zo heel veel (zeker niet Ede/Veenendaal dat stuk). En anders heel de achterhoek nog waar ook het nodige zand ligt wat ze "fietspad" noemen :P En m'n broer woont niet zover van de Loonse en Drunense duinen en en die vind al een jaar of 6 dat ik ook af en toe moet MTB'en daar :D

Ben niet zo'n die hard MTB'er, maar met dit winterse weer vind ik op de racer niet zo prettig, en het is leuk voor de variatie. Asfalt blijft mijn voorkeur houden maar variatie maakt beiden leuker :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:28
ik zag in een nieuwsbrief dat canyon een nieuw model erbij heeft, de stoic, ze noemen het een enduro (en op andere plekken trail) hardtail, maar de meeste noemen dit gewoon een long travel hardtail.

https://www.canyon.com/nl...-bikes/trail-bikes/stoic/
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7rLS_McC9QQkIMwHNTF3Ib5w48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UChlnKJ3SgsG3Hr53wN91Yen.png?f=fotoalbum_large

hij ziet er wel mooi uit met de lage toptube, mooi kleurtje, dikke banden, lange slacke voorkant

ben nooit zo in de markt geweest voor dit soort fietsen, dus ik kan niet helemaal inschatten of het veel value is voor de prijs, voor 1700 euro heb je namelijk nog maar "sram NX", maar aan de andere kant zit er wel gelijk een pike in en een 170mm dropper, 30mm brede velgen etc.

meeste modellen kunnen tussen maart en mei geleverd worden zo te zien.

Dus ben je in de markt voor een stevige hardtail voor stevige ritjes (dit is dus geen XC fiets al zal je er prima mee rondkomen, op een NL rondje zal het niet direct de -snelste- fiets zijn) is deze denk ik wel het overwegen waard, lijkt me een redelijk bulletproof ding

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 11-01-2021 16:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik rij tegenwoordig zelf rond op een NS Eccentric chromo en deze komt daar redelijk bij in de buurt kwa geometrie. En mijn Eccentric kun je echt de bocht in gooien. Heeft wel een iets kortere achterkant nog met 420mm maar deze is met 428mm ook niet lang. Ik snap alleen ook niet dat ze hem op het top model uitrusten met NX ipv GX maar NX is opzich natuurlijk niks mis mee. De prijs komt dan ook niet van de groep maar meer van de vork denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:46
LTHT's zijn ook gewoon hele leuke fietsen. O+

Vorige week eindelijk weer eens een rondje op de Honzo gedaan, en dat blijft altijd dikke pret.

[ Voor 3% gewijzigd door Sjoewe op 11-01-2021 17:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
+1 voor LTHT's.

Zelf vind ik de prijs/kwaliteit bij de Stoic best wel tegenvallen. We praten hier ook nog niet eens over de duurste Pike, zelfs over het 'instap' model. De wielen durf ik niks over te zeggen, maar ik verwacht voor dat geld ook best wat luxere remmen dan de sram guide t's.

Voor iets meer haal je bij Radon de Cragger. Daar zit imo een afmontage op die al gelijk 'af' is. Mooie vork, voldoende remmen, prima wielset en het schakelmateriaal is echt wel een klasse hoger dan die van Canyon. Het enige nadeel is dat ik ze aan de korte kant vind. De zitbuizen zijn dan wel niet zo groot, maar het gaat maar maximaal tot een L. Als je groter dan 1.85 bent zou die fiets al te klein voor je zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ElmarJ16 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:02:
+1 voor LTHT's.

Zelf vind ik de prijs/kwaliteit bij de Stoic best wel tegenvallen. We praten hier ook nog niet eens over de duurste Pike, zelfs over het 'instap' model. De wielen durf ik niks over te zeggen, maar ik verwacht voor dat geld ook best wat luxere remmen dan de sram guide t's.

Voor iets meer haal je bij Radon de Cragger. Daar zit imo een afmontage op die al gelijk 'af' is. Mooie vork, voldoende remmen, prima wielset en het schakelmateriaal is echt wel een klasse hoger dan die van Canyon. Het enige nadeel is dat ik ze aan de korte kant vind. De zitbuizen zijn dan wel niet zo groot, maar het gaat maar maximaal tot een L. Als je groter dan 1.85 bent zou die fiets al te klein voor je zijn.
Jammer dat dit jaar de Cragger zo'n saaie kleurencombi heeft gekregen, dan is die van vorig jaar toch echt een stuk beter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2V0u2bj5AUuyEwd7XN1LXNIBDdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QvJYw0BzHTYLdKl7UFLvNBBn.png?f=fotoalbum_large

Zelfde geldt trouwens voor de Stoic, wat een saaie bedoening.

Ik twijfel trouwens nog steeds tussen een fully en een LTHT. Gelukkig is er nu toch niets te koop, dus kan ik nog prima nadenken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Smultie op 11-01-2021 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ElmarJ16 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:02:
+1 voor LTHT's.

die is inderdaad beter afgemonteerd, een betere keuze voor -maar- 100 euro meer.. .
ik vind de canyon echter wel mooier, hoewel je misschien bij een grote maat de mooie looks van de toptube in 1 lijn met de seatstay's ook kwijt bent.. Op de een of andere manier vind ik fietsen waarbij je daar 1 rechte lijn kan trekken altijd mooi, zowel bij fullies als bij hardtails.
zo is dit een erg mooie fully:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6oFm3aBHcZSlMWAhOZH3aQuO3JE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RaatIW3CPeSYmQg9dyDszr1x.png?f=fotoalbum_large

of deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9bOolHqyhjLb0cRb-QCRoU8Quo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/45pyrt4KS2Yg1LGusreiSo1z.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 11-01-2021 17:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

DjVe

Hatsaflats!

Ik rij ook een LTHT (Bird Zero) en vind juist de wat relaxtere zit wel prettig Ik ben sowieso niet de snelste, dus dan kan je beter comfortabel zitten :+ . Ik ben stiekem wel aan het kijken naar iets anders, maar helaas zijn de leuke Engelse merken ineens een stuk duurder geworden ;)

Het is precies wat Smultie zegt...de meeste fietsen zien er zo saai uit. Zo vind ik de Cannondale FSI Carbon 4 wel echt een plaatje (alleen qua zit waarschijnlijk niet echt mijn soort fiets). Alleen moet je dan al 3K uitgeven...en dan direct je remmen en aandrijving upgraden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
DjVe schreef op maandag 11 januari 2021 @ 17:14:
Ik rij ook een LTHT (Bird Zero) en vind juist de wat relaxtere zit wel prettig Ik ben sowieso niet de snelste, dus dan kan je beter comfortabel zitten :+ . Ik ben stiekem wel aan het kijken naar iets anders, maar helaas zijn de leuke Engelse merken ineens een stuk duurder geworden ;)

Het is precies wat Smultie zegt...de meeste fietsen zien er zo saai uit. Zo vind ik de Cannondale FSI Carbon 4 wel echt een plaatje (alleen qua zit waarschijnlijk niet echt mijn soort fiets). Alleen moet je dan al 3K uitgeven...en dan direct je remmen en aandrijving upgraden :X
een bird zero en een fsi zijn wel echt andere fietsen.
Bij cannondale laat de afmontage inderdaad veel te wensen over tenzij je gelijk voor het carbon topmodel gaat.. Ik heb in 2017 een fsi alloy 1 gekocht, topmodel in alu, maar afmontage was ook niet al te best... maar upgraden is ook een leuk proces :D

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Inderdaad, gaande weg upgraden is leuk, en... kleurtje kan je ook aanpassen :Y)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w2ezvVbl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oWpUyyyl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
zelfs het frame kan je aanpassen (moet je em wel eerst slopen, ander is het een dure optie ;))

orgineel (f-si alloy 2017 frame, stock wielen etc)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0R-MkvLi4hPfFSKPxjpF_YEHnHA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/R8mxqXOCmkhiH8maaZwIGU6z.png?f=user_large

huidige staat (hier nog exc dropper, maar f-si carbon 2018 frame, carbon wielen, xt shifter, xt remmen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBhmjjlEP01hZ-AtQ1epU17EZWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aWm5b7vIxRubn4hvRFV9ZN16.jpg?f=fotoalbum_large
(als ze een andere kleur hadden gehad voor het vervangende frame had ik die graag genomen, maar helaas was de keuze beperkt, de eerste heb ik zou gekocht omdat het een scherpe deal was bij martens tweewielers, 600 euro onder de advies prijd, 400-500 onder de gangbare prijs op internet destijds)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Smaken zullen wel verschillen. Ik vind de nieuwe soort 'stealth' kleuren (als in niet té opvallend zonder gelijk naar zwart te grijpen) wel wat hebben. Geef mij maar de 2021 Cragger ipv de 2020, dat vind ik echt op een goedkope mtb lijken. Bij canyon vind ik de laatste jaren sowieso niet echt veel mooie kleurstellingen meer. De blauwe 'nieuwe' neuron bij de launch was nog wat, maar de spectral en strives hebben nooit bij mij wat gedaan.

Het mooiste frame op het moment vind ik dan de Forbidden Druid in Cosmic Eggplant. Ik zit nog steeds te twijfelen om m'n enduro maar gewoon op marktplaats te zetten en deze er voor in de plaats te kopen :9~ .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bBYcrDuaJZsPQe21Yy6dQVaWwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGFZvNTnCmhao7Sv2e7pIoLR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Wel eerst even aandelen nemen in de fietskettingfabriek :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:33

vanDaal

-ismeereentje

Sjoewe schreef op zondag 3 januari 2021 @ 17:22:
@vanDaal

Je hebt nu meer plezier van betere onderdelen dan van 100 euro meer of minder bij verkoop na 5 jaar. Ik zou m'n pijlen richten op de consumer direct merken: Canyon, Rose, Radon, Nukeproof, want bij de 'bekende' merken krijg je over het algemeen veel minder waar voor je geld. De retailmarge drukt zwaar op de kwaliteit van de onderdelen, zeker in dit prijssegment.
Thanks voor je input, je hebt me goed op weg geholpen!

Ik heb zojuist een bestelling geplaatst voor de Radon Jealous AL 8.0 HD. Ik ga er vanuit dat deze eind februari geleverd gaat worden:
https://www.bike-discount...jealous-al-8.0-hd-1052477

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
@vanDaal Tof man, en graag gedaan. :)

Ziet eruit als heel veel fiets voor het geld. Iemand in mijn fietsclub heeft er ook een, die is er super tevreden over. Op naar vele leuke kilometers! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:55
Hebben jullie nooit je twijfels over de frame maat bij online bestellen?

Dat is voor mij de reden om binnenkort eerst naar de winkel te gaan voordat de bestelling definitief wordt. M'n huidige fiets is qua binnen beenmaat wel goed, maar het stuur staat te dicht bij waardoor het alsnog niet heel optimaal is. Om dat te voorkomen wil ff passen en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:36
Omdat het momenteel over upgrades gaat heb ik meteen ook maar even een vraagje. Ik zit er hard over te denken om voor een setje nieuwe wielen voor de Unit te gaan. Dat is ook niet waar het "probleem" zit. Omdat het geen probleem is om voor een vork met QR een adapter voor een steekas naaf te nemen. Denk dat de voordelen voor mij van een steekas wel meevallen aangezien het een vaste vork.

Alleen zou ik een vork willen met een steekas lijkt de keuze redelijk beperkt te worden omdat Kona nog voor 80mm suspension correction gaat. Huidige Crown to Axle is dan ook 470mm, wat toch wel een zeldzaamheid blijkt te zijn, de meeste lijken toch al naar 490mm te gaan. De nieuwe Kona P2 vork is nog steeds wel 470mm maar nu zijn ze dus naar Boost gegaan. De Salsa CroMoto Grande is daarentegen wel 100x15 maar 483mm.

Ik heb eerlijk gezegt geen idee hoeveel invloed die extra 13mm zou hebben op het stuurgedrag. Anders zou dat nog een optie kunnen zijn in de toekomst. Ik weet niet of jullie een idee hebben hoeveel zoiets uit zou maken. (Denk zelf dat 20mm meer toch echt al te veel van het goeie gaat zijn)
Een andere optie zou een Kona P2 kunnen zijn, maar ik vind het eigenlijk zonde om bij een nieuwe wielset met adaptor voor Boost te gaan werken dan kan ik beter maar gewoon meteen naar een nieuwe vork gaan. (al stond dat eigenlijk nog niet in de planning)
Misschien dat ik nog iets gemist heb en jullie nog goeie ideeen hebben wat voor opties er nog meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:28
Gisteren flink wat modder gepakt op de UHV. Na de fiets te hebben schoongemaakt lijkt de remschijf van het voorwiel aan te lopen op de remklauw (soort schurend geluid). Zou dit vuil kunnen zijn? En hoe krijg je dit alsnog schoon?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:36
rockerpoet schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:26:
Gisteren flink wat modder gepakt op de UHV. Na de fiets te hebben schoongemaakt lijkt de remschijf van het voorwiel aan te lopen op de remklauw (soort schurend geluid). Zou dit vuil kunnen zijn? En hoe krijg je dit alsnog schoon?
Meestal is het 1 of 2 keer remmen en het is weer prima. Remschijven zijn erg goed in zichzelf schoonhouden zolang er geen olie of iets dergelijks op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-06 18:47

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals hierboven aangegeven wordt. Gaat het niet weg? Kan het verschillende oorzaken hebben.
Bekijk onderstaande filmpjes eens....

[ Voor 24% gewijzigd door Daan_ op 11-01-2021 21:53 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:35:
ik zag in een nieuwsbrief dat canyon een nieuw model erbij heeft, de stoic, ze noemen het een enduro (en op andere plekken trail) hardtail, maar de meeste noemen dit gewoon een long travel hardtail.

https://www.canyon.com/nl...-bikes/trail-bikes/stoic/
[Afbeelding]

hij ziet er wel mooi uit met de lage toptube, mooi kleurtje, dikke banden, lange slacke voorkant

ben nooit zo in de markt geweest voor dit soort fietsen, dus ik kan niet helemaal inschatten of het veel value is voor de prijs, voor 1700 euro heb je namelijk nog maar "sram NX", maar aan de andere kant zit er wel gelijk een pike in en een 170mm dropper, 30mm brede velgen etc.

meeste modellen kunnen tussen maart en mei geleverd worden zo te zien.

Dus ben je in de markt voor een stevige hardtail voor stevige ritjes (dit is dus geen XC fiets al zal je er prima mee rondkomen, op een NL rondje zal het niet direct de -snelste- fiets zijn) is deze denk ik wel het overwegen waard, lijkt me een redelijk bulletproof ding
Voor een Hardtail is de Geo wel erg slack (zeker voor een Canyon), wil je er ook een enkel keer een bikepark of trailcenter mee rijden? Zo niet denk ik toch echt dat je op een Grand Canyon voor minder geld minstens net zo veel vermaak hebt, al dan niet door de fork 20mm te boosten (die 34 Rhythm kan tot 150mm met een andere airshaft van een eurotje of 45 als je echt wil overforken) als het toch wat heftiger mag.

Vind het een prijzig ding verder, voor bijna het zelfde geld zit je op een Neuron 6, iets minder qua specs maar qua geometrie komt ie gok ik beter tot z'n recht + je vloekt minder op remkuilen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
GoldenSample schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:03:
[...]

Voor een Hardtail is de Geo wel erg slack (zeker voor een Canyon), wil je er ook een enkel keer een bikepark of trailcenter mee rijden? Zo niet denk ik toch echt dat je op een Grand Canyon voor minder geld minstens net zo veel vermaak hebt, al dan niet door de fork 20mm te boosten (die 34 Rhythm kan tot 150mm met een andere airshaft van een eurotje of 45 als je echt wil overforken) als het toch wat heftiger mag.

Vind het een prijzig ding verder, voor bijna het zelfde geld zit je op een Neuron 6, iets minder qua specs maar qua geometrie komt ie gok ik beter tot z'n recht + je vloekt minder op remkuilen :+
Is ook niks voor mij hoor :)
Ik blijf lekker bij de snelle xc bikes, nu een hardtail, in de toekomst een fully

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Wat is de functie of de bedoeling van deze ketting constructie? (of hoe heet dit, dan kan ik het zelf opzoeken;)
ElmarJ16 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 18:23:
Smaken zullen wel verschillen. Ik vind de nieuwe soort 'stealth' kleuren (als in niet té opvallend zonder gelijk naar zwart te grijpen) wel wat hebben. Geef mij maar de 2021 Cragger ipv de 2020, dat vind ik echt op een goedkope mtb lijken. Bij canyon vind ik de laatste jaren sowieso niet echt veel mooie kleurstellingen meer. De blauwe 'nieuwe' neuron bij de launch was nog wat, maar de spectral en strives hebben nooit bij mij wat gedaan.

Het mooiste frame op het moment vind ik dan de Forbidden Druid in Cosmic Eggplant. Ik zit nog steeds te twijfelen om m'n enduro maar gewoon op marktplaats te zetten en deze er voor in de plaats te kopen :9~ .

[Afbeelding]

Meh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
ZanielGa schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:49:
Misschien dat ik nog iets gemist heb en jullie nog goeie ideeen hebben wat voor opties er nog meer zijn.
Ik heb je post nu drie keer gelezen, maar wat is nou de vraag precies? :+

Je kan ook een navenset kiezen waarvan je de endcaps kan vervangen, zoals bijvoorbeeld bij Hope kan. Als je dan later nog een keer een (boost) vork met steekas koopt, vervang je gewoon de endcaps en plaats je eventueel de benodigde boost spacers. Bij je voorwiel is dat allemaal niet zo'n issue om later naar boost te gaan, de endcaps hebben dan een wat langere doorsteek en je moet een spacer achter je remschijf plaatsen.
dano_nl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:10:
Wat is de functie of de bedoeling van deze ketting constructie? (of hoe heet dit, dan kan ik het zelf opzoeken;)
Dit is een fiets met een zogenaamd high pivot point dus dat het schanierpunt van de achterbrug zich ruim boven de trapas bevindt. Dat extra ketting wieltje zorgt dat de ketting boven het schanierpunt langs loopt, om te zorgen dat de ketting(spanning) de werking van het verrplatform niet tegenwerkt. Bij een traditioneel fourbar platform beweegt de achteras omhoog en (een beetje) naar de trapas toe. Dat is eigenlijk een onrendable beweging, omdat het wiel zich dan tegen de rijrichting in moet verplaatsen Het idee van een HPP platform is dat het op snelheid beter met grote obstakels overweg kan, omdat het wiel zich door het hoge schanierpunt juist omhoog en (ietsjes) van de trapas af kan bewegen.

Meer lezen kan hier: https://www.pinkbike.com/...ot-suspension-design.html

[ Voor 42% gewijzigd door Sjoewe op 12-01-2021 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
dano_nl schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:10:

[...]
a suspension system that eliminates unwanted and detrimental drivetrain forces
ofwel de constructie zorgt ervoor dat de achtervering (meer) onafhankelijk werkt van de aandrijving, Dat kan tijdens trappen zijn, maar ook gewoon met de benen stil sta je nog op de pedalen en hou je in spanning op de drivetrain die de vering tegen kan werken.
Er zijn genoeg theorieen dat een soort vrije versnelling in downhill sneller zou zijn omdat je vering beter werkt.
(bv de chainless run van Aaron Gwin (YouTube: The Mountain Biker Who Won Without A Chain | Aaron Gwin’s Chainless ...)
Hiervoor zijn ook andere ideeren ontwikkeld, zoals een kransje van je cassette vervangen door een glad ding, waar je ketting 2 kanten vrij kan bewegen (ipv 1 ) of een crank met een een soort vrijloop (https://www.pinkbike.com/...hainless-performance.html)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ElmarJ16 schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:58:
Mooie set die je hebt aangeschaft! Ik kan begrijpen dat je zo'n eerste set laat spaken. Dat heb ik met die van mij ook gedaan. Ondertussen heb ik ook geïnvesteerd in goed gereedschap (degelijke wielstandaard, nippelspanner en een parktool spaakspanningsmeter). Wanneer je al redelijk aan je fiets kan sleutelen, dan valt wielen bouwen uiteindelijk wel mee. Het belangrijkste is dat je de spanning rustig opbouwt. Verder zijn er genoeg informatieve filmpjes op YT beschikbaar (ik vind persoonlijk die van Ali Clarkson heel duidelijk uitgelegd).
Wilde de DT X1700 wielen verkopen, maar denk dat mooie set is om basis wiel onderhoud op te gaan leren en wellicht opnieuw spaken ;-) Fietsgereedschap uitgebreid met een Park Tool spaakspanningsmeter en TS-8 Wheel Truing Stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:24

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:17:
[...]
Wilde de DT X1700 wielen verkopen, maar denk dat mooie set is om basis wiel onderhoud op te gaan leren en wellicht opnieuw spaken ;-) Fietsgereedschap uitgebreid met een Park Tool spaakspanningsmeter en TS-8 Wheel Truing Stand.
Ik heb nog wel een setje waar je op mag oefenen, ruilen tegen die DT X1700 set? :+

Maar serieus, vind je dat niet zonde van de waarde van die wielen? Ik heb ze even snel opgezocht, maar dan praat je over nieuwprijzen van > €300.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Crazy D schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:13:
[...]

Woon in Duiven. Montfortland zit geloof ik ook nog het 1 en ander. Vriend van me woont in Zutphen die is laaiend enthousiast over een trail zo'n beetje bij hem om de hoek. Utrechtse Heuvelrug is ook niet zo heel veel (zeker niet Ede/Veenendaal dat stuk). En anders heel de achterhoek nog waar ook het nodige zand ligt wat ze "fietspad" noemen :P En m'n broer woont niet zover van de Loonse en Drunense duinen en en die vind al een jaar of 6 dat ik ook af en toe moet MTB'en daar :D

Ben niet zo'n die hard MTB'er, maar met dit winterse weer vind ik op de racer niet zo prettig, en het is leuk voor de variatie. Asfalt blijft mijn voorkeur houden maar variatie maakt beiden leuker :)
Ja Zeddam (Montferland route) is zeker de moeite waard. En als je makkelijk met je fiets in de auto naar een route kunt. Dan is er nog veel meer moois te beleven :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:24:
[...]

Ik heb nog wel een setje waar je op mag oefenen, ruilen tegen die DT X1700 set? :+

Maar serieus, vind je dat niet zonde van de waarde van die wielen? Ik heb ze even snel opgezocht, maar dan praat je over nieuwprijzen van > €300.
Waarom zou het zonde zijn? Heb de set liggen en kan gelijk aan de slag. Eerst leren wiel te richten en spaak op juiste spanning te krijgen. En als ik dit beetje onder de knie heb. Dan poging doen om te bouwen naar non boost voor de fiets van mijn vrouw. Die heeft nu 20mm Bontrager wielen. Maak er straks mooi hobby projectje van. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:24

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:13:
[...]

Waarom zou het zonde zijn? Heb de set liggen en kan gelijk aan de slag. Eerst leren wiel te richten en spaak op juiste spanning te krijgen. En als ik dit beetje onder de knie heb. Dan poging doen om te bouwen naar non boost voor de fiets van mijn vrouw. Die heeft nu 20mm Bontrager wielen. Maak er straks mooi hobby projectje van. d:)b
Dat snap ik, maar het leren kan je ook doen op een setje van een paar tientjes, daarom zou ik het zelf zonde vinden. Ik denk serieus dat deze set voor mij bijvoorbeeld een upgrade zou zijn, maar maak er vooral geen probleem van, dat was zeker niet mijn bedoeling :)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
het is ook geen rocket science he.. als je een beetje nauwkeurig kan werken en bij elke stap even nadenken of je op nog op het juiste spoor zit en niks hebt geslagen is spaken echt prima te doen.

ik gooi em er nog een keer in, het boek van roger musson is echt een perfrect naslag werk tijdens het bouwen. Als je bij elke stap even een keer extra checkt dan kan je echt een mooie set maken hoor.

hier kan je een verslagje vinden met de specs en foto's van mijn wielen:
https://www.mountainbike....ic.php?p=2379719#p2379719

Inmiddels dus 2 jaar in gebruik en nog kaarsrecht en op spanning zonder verder onderhoud (achterwiel is alleen een keer opnieuw gedished voor het vervangende AI offset frame)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11:28
Thanks! Is nog een hele studie die techniek omtrent schijfremmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:26:
[...]

Dat snap ik, maar het leren kan je ook doen op een setje van een paar tientjes, daarom zou ik het zelf zonde vinden. Ik denk serieus dat deze set voor mij bijvoorbeeld een upgrade zou zijn, maar maak er vooral geen probleem van, dat was zeker niet mijn bedoeling :)
Het is ook leuke upgrade. Op mountainbike.nl staat een xr1700 setje te koop. Wie weet is dat wat?

Hoop deze week bericht te krijgen dat mijn nieuwe wielen klaar zijn.

Beetje aan kijken naar vervangende naven voor onderstaande. Die straks in de DT velgen kunnen. Denk voor dit jaar leuk en leerzaam projectie.
Formula DC-20, alloy, 6-bolt, 5x100mm QR
DC-22, alloy, 6-bolt, 135x5mm QR
rockerpoet schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:41:
[...]

Thanks! Is nog een hele studie die techniek omtrent schijfremmen.
Valt wel mee. De filmpjes van Park Tool, GMBN etc. hebben mij enorm geholpen om nagenoeg alle onderhoud zelf te kunnen doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 12-01-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Daan_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:44:
Beetje aan kijken naar vervangende naven voor onderstaande. Die straks in de DT velgen kunnen. Denk voor dit jaar leuk en leerzaam projectie.
Formula DC-20, alloy, 6-bolt, 5x100mm QR
DC-22, alloy, 6-bolt, 135x5mm QR
Als het niet teveel moet kosten dan een setje Shimano naven, of anders Novatec. Eventueel een setje DT Swiss 350's, die kan je in elke as-standaard bouwen door de endcaps te wisselen, maar je kan niet van non-boost naar boost. Vrij zonde om dure naven te kiezen bij een non-boost fiets met QR Iedere volgende fiets zal sowieso boost en steekas hebben, dus dan kan je de wielen niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sjoewe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:00:
[...]

Als het niet teveel moet kosten dan een setje Shimano naven, of anders Novatec. Eventueel een setje DT Swiss 350's, die kan je in elke as-standaard bouwen door de endcaps te wisselen, maar je kan niet van non-boost naar boost. Vrij zonde om dure naven te kiezen bij een non-boost fiets met QR Iedere volgende fiets zal sowieso boost en steekas hebben, dus dan kan je de wielen niet meenemen.
Dankje...

In de DT wielset zitten 350 boost naven. Kijken wat ik ervoor nodig heb om deze om te bouwen naar non boost.

Verwacht dat ze nog aantal jaar op rond blijft crossen op deze fiets. Is nog geen jaar oud en paar maand terug omgebouwd naar 1x12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Boost kan je nooit terugbouwen naar non-boost. Non-boost kan je onder bepaalde voorwaardes wel ombouwen naar boost. Bij je voorwiel kan je vrij eenvoudig een setje spacers toevoegen. Bij het achterwiel is het minder simpel, daar moet naast het toevoegen van spacers ook het wiel opnieuw gedisht worden. De meeste fabrikanten raden het af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
gewoon verkopen met de fiets, en voor de volgende fiets weer een nieuwe (passende) set pakken.

een non boost set met een conversie set heeft niet de voordelen van boost (grotere spaak hoek, voor een stabieler wiel). Prima als het niet anders kan, maar ik zou niet niet in non boost investeren met het idee deze later om te bouwen

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 12-01-2021 11:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het is maar wat je wilt natuurlijk. Als het geld je niet uitmaakt, dan vooral de beste naaf + velg kopen die je jezelf kan/wil veroorloven en er nooit meer aan denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Sjoewe thanks. Dan op mijn gemak opzoek naar setje naven.

Kan de DT wielen verkopen, maar zie er wel leuk leerzaam hobby projectie in. Voor nu eerst verdiepen in naspannen etc. En dan keer kijken of ik de DT wielset ga ombouwen met nieuwe non boost naven en waarschijnlijk ook nieuwe spaken nodig. De DT 350 naven kan ik later wel weer voor ander projectje gebruiken. Nog veel te leren. d:)b

[ Voor 39% gewijzigd door Daan_ op 12-01-2021 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik zou sowieso altijd nieuwe spaken en nippels nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:22
Iemand ervaring met het verwijderen van lagers (15mm / 6902) uit je wielnaaf?
Welke tool gebruik je daarvoor?

Ik vind allerlei 'bearing puller sets' en 'lager trekker sets'. Wie heeft ervaring met een fijne (of vervelende ;) ) toolset?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

bas-r schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:03:
Iemand ervaring met het verwijderen van lagers (15mm / 6902) uit je wielnaaf?
Welke tool gebruik je daarvoor?

Ik vind allerlei 'bearing puller sets' en 'lager trekker sets'. Wie heeft ervaring met een fijne (of vervelende ;) ) toolset?
Edit:
Gevraagd aan kennis die vorig jaar soort gelijke tool zocht. Hij heeft onderstaande tool via ali gekocht. Hij is er tevreden mee voor die enkele keer dat hij hem gebruikt. https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

[ Voor 57% gewijzigd door Daan_ op 12-01-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Daan_ schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:17:
[...]

Houd er rekening mee dat die complete wielen van DT allemaal straightpull spaken gebruiken, wat niet echt prettig is om in te spaken of na te spannen. Om te leren wil je 'gewone' J-bend spaken hebben.
Die X1700's zijn bovendien behoorlijk waardevaste wielen, ik zou ze lekker verkopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Demo op 12-01-2021 14:57 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

In september ga ik meedoen aan Duchenne Heroes (als corona dat toelaat :)). Een tocht welke in Luxemburg begint en - na een rit door de Ardennen - in Vaals (NL) eindigt. En dat om geld op te halen voor de spierziekte Duchenne.

Ik fiets al wel enkele jaren maar pas sinds een jaar echt serieus. De afstanden ben ik niet zo bang voor (70 tot 100km per dag, wij hebben gekozen voor 3 dagen - er is ook een optie voor 7 dagen...) maar de hoogtemeters zijn wel heftig! 1000 tot 2000 meter per dag (je leest het goed), waarbij je dan ook wortels, stenen e.d. tegenkomt.

Rondje Rheden is (vanuit waar ik woon in Arnhem) ~60km met ~700hm.
Doe je Gulpen en Vijlen samen dan zit je nog 'maar' op 1200hm. Dus dat is wel een dingetje qua trainen.
Genoeg leuke routes hier (Ede, Oosterbeek), maar vaak kom je niet verder dan enkele honderden meters.
Maar hey, het moet een uitdaging blijven :)

Ik weet niet of het mag maar mocht iemand me willen sponsoren, graag! We moeten best wat geld binnen halen om überhaupt mee te mogen doen, maar het geld gaat sowieso naar het goede doel (ook al gaat in een uitzonderlijk geval het evenement niet door).

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
TommyGun schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:07:
In september ga ik meedoen aan Duchenne Heroes (als corona dat toelaat :)). Een tocht welke in Luxemburg begint en - na een rit door de Ardennen - in Vaals (NL) eindigt. En dat om geld op te halen voor de spierziekte Duchenne.

Ik fiets al wel enkele jaren maar pas sinds een jaar echt serieus. De afstanden ben ik niet zo bang voor (keuze uit 70 of 100km per dag, wij hebben gekozen voor 3 dagen - er is ook een optie voor 7 dagen...) maar de hoogtemeters zijn wel heftig! 1000 tot 2000 meter per dag (je leest het goed), waarbij je dan ook wortels, stenen e.d. tegenkomt.

Doe je Gulpen en Vijlen samen dan zit je nog 'maar' op 1200hm. Dus dat is wel een dingetje qua trainen.
Genoeg leuke routes hier (Ede, Oosterbeek), maar vaak kom je niet verder dan enkele honderden meters.

Ik weet niet of het mag maar mocht iemand me willen sponsoren, graag! We moeten best wat geld binnen halen om überhaupt mee te mogen doen, maar het geld gaat sowieso naar het goede doel (ook al gaat in een uitzonderlijk geval het evenement niet door).
zorg voor genoeg lichte versnellingen, als je een 1x hebt, steek gewoon een 30 of 32, geen 34 of 36, en ga achter zo groot mogelijk, bij 1x12, dus een 50, 51 of 52.
Ik heb zelf 1 x de RdhF gedaan, 65 zware km met 2000 hm, en je het is echt lastig om rustig aan te doen op de klimmen, maar dat is wel nodig... ik was aardig gesloopt aan het einde. ik hoop dat er dit jaar nog wat door kan gaan :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:15:
[...]

zorg voor genoeg lichte versnellingen, als je een 1x hebt, steek gewoon een 30 of 32, geen 34 of 36, en ga achter zo groot mogelijk, bij 1x12, dus een 50, 51 of 52.
Ik heb zelf 1 x de RdhF gedaan, 65 zware km met 2000 hm, en je het is echt lastig om rustig aan te doen op de klimmen, maar dat is wel nodig... ik was aardig gesloopt aan het einde. ik hoop dat er dit jaar nog wat door kan gaan :)
Moet eerlijk zeggen dat ik daar (nog) niet echt in thuis ben.
Ik heb er een Shimano SLX M7000 11 Speed op liggen, 11-46 als ik me niet vergis.
Merk soms wel dat ik een lichte versnelling mis met lange/zware klimmetjes, maar weet niet wat wijsheid is. Heb gelukkig nog even om eea aan te passen (of mezelf sterker te maken :P).

Het is geen race :) dus langzaam is prima haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
TommyGun schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:21:
[...]

Moet eerlijk zeggen dat ik daar (nog) niet echt in thuis ben.
Ik heb er een Shimano SLX M7000 11 Speed op liggen, 11-46 als ik me niet vergis.
Merk soms wel dat ik een lichte versnelling mis met lange/zware klimmetjes, maar weet niet wat wijsheid is. Heb gelukkig nog even om eea aan te passen (of mezelf sterker te maken :P).

Het is geen race :) dus langzaam is prima haha.
wat voor blad heb je voor? 32?

je kan met ritzelrechner wel kijken wat bij een bepaalde cadans en versnelling je snelheid is. houd er rekening mee dat je af en toe lange klimmen hebt waar de snelheid rond de 6-8 km per uur ligt, als je dan met 50 of 60 rpm moet grinden, gaan je knieen het niet leuk vinden, gooi je de cadans omhoog, moet ook de power input omhoog en ga je snel over je theshold, wat op 70 km ook geen optie is.

Voor die lage snelheid heb je dus ook lichte versnellingen nodig :)

Waar je in NL eigenljk in elke versnelling wel even een klimmetje op kan stoempen en wellicht kom je in de ardennen ook een eind als je een ritje van 30 km en 800 hm in de planning hebt.. voor langere ritten heb je gewoon lichtere versnellingen nodig :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Prulleman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:27:
[...]

wat voor blad heb je voor? 32?
32 inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Demo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 14:54:
[...]
Houd er rekening mee dat die complete wielen van DT allemaal straightpull spaken gebruiken, wat niet echt prettig is om in te spaken of na te spannen. Om te leren wil je 'gewone' J-bend spaken hebben.
Die X1700's zijn bovendien behoorlijk waardevaste wielen, ik zou ze lekker verkopen.
Daar ben ik mijn bewust van. Is mij de moeite niet waard om te verkopen en andere set te gaan zoeken enkel om te sleutelen. Houdt de DT als reserve en mee te oefenen met naspannen etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 12-01-2021 21:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
32/46 is op het randje.. ik heb de rdhf met 30/42 gereden en achteraf had het wel lichter gemogen. (in nl rijd ik met een 34 voor en 11-42 achter wat meer dan prima is).

ligt uiteraard ook aan je fitness level (FTP)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 12-01-2021 15:36 ]

Strava

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

TommyGun schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:07:

Ik fiets al wel enkele jaren maar pas sinds een jaar echt serieus. De afstanden ben ik niet zo bang voor (70 tot 100km per dag, wij hebben gekozen voor 3 dagen - er is ook een optie voor 7 dagen...) maar de hoogtemeters zijn wel heftig! 1000 tot 2000 meter per dag (je leest het goed), waarbij je dan ook wortels, stenen e.d. tegenkomt.

————-
Als je wat meer hoogte meters wilt maken. Wellicht Reichswald wat voor je om te trainen. Je kunt leuke routes maken met komoot of vinden met nodige hoogte meters. Bijvoorbeeld onderstaande route met +/- 2000hm. Op mijn website nog route staan van 75km en iets van 700hm.
https://www.komoot.nl/tour/175503224

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Daan_ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:09:
[...]

Als je wat meer hoogte meters wilt maken. Wellicht Reichswald wat voor je om te trainen. Je kunt leuke routes maken met komoot of vinden met nodige hoogte meters. Bijvoorbeeld onderstaande route met +/- 2000hm. Op mijn website nog route staan van 75km en iets van 700hm.
Dank voor de tip! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 27-06 09:30
Daan_ schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 09:09:
[...]

Mooie route! Ik heb hem toegevoegd aan mijn komoot. Met wat drogere condities ga ik hem een keer proberen. Geen idee of dat te doen is, zolang op een MTB zitten 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

de 2000hm is te doen, maar wel pittig ;-)

Op verzoek van kennis aantal GPX routes op mijn website gezet van het Reichswald. Rijd eigenlijk altijd op gevoel rond, maar de Garmin legt route netjes vast. ;-)
Route van 24km met ongeveer 100hm (geschikt voor kinderen)
Route van 36km met 350hm en met wat technische stukjes - ook leuk om te combineren met Mook (Blauw)
Route van 75km met 700hm (verken het Reichswald)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
De 2000hm van de zomer nog gedaan. Indien een beetje getraind, is die prima te doen inderdaad. Wel af en toe door flink begroeide single tracks, en het begin bij de St. Jansberg is écht bijna niet te volgen op de GPS. Zó veel kruisingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Het ligt er ook een beetje aan hoe de hoogtemeters zijn opgedeeld. 2000 hoogtemeters verdeeld over gelijkmatige lange klimmen kan minder zwaar zijn dan de helft verdeeld over technische beklimmingen op van die korte steile pukkels zoals in België...

Het eerste gaat vooral over het opbouwen en onderhouden van een duurconditie. Dus veel D1 training. Het tweede gaat vooral over explosiviteit en snel herstel, dus veel intervaltraining op de rand tussen D2/D3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Alles is natuurlijk intensiteit afhankelijk. Al wordt die soms bepaald door je gearing. Daarom kan een 30 op steile stukken erg prettig zijn.
Smultie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:22:
De 2000hm van de zomer nog gedaan. Indien een beetje getraind, is die prima te doen inderdaad. Wel af en toe door flink begroeide single tracks, en het begin bij de St. Jansberg is écht bijna niet te volgen op de GPS. Zó veel kruisingen.
Dat laatste weerhoudt me er wel van om daar solo op pad te gaan. Misschien in de Lente toch maar eens een blik werpen.

[ Voor 62% gewijzigd door Michaelg op 13-01-2021 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:35:
[...]

32/46 is op het randje.. ik heb de rdhf met 30/42 gereden en achteraf had het wel lichter gemogen. (in nl rijd ik met een 34 voor en 11-42 achter wat meer dan prima is).

ligt uiteraard ook aan je fitness level (FTP)
Dit, heb zelf 30-50 en 34-50. Haal nog een 32-50 er bij gezien dat een goede mix is. Kan op m'n Fuel EX met GX Eagle van 30 naar 34 zonder de ketting te moeten verlengen/verkorten (vanuit de fabriek met 30-50 was de ketting wat lang). Scheelt dat m'n chaingrowth met inveren niet zo groot is.

Als je veel vlak rijd/niet stijl is 34-50 prima, al ga je erg stijl, lang en met losse stenen of los zand (waar een hoge cadans extra belangrijk is) is een 30-50 echt wel fijn.

Voordeel van met verschillende bladen rijden, ook op het zelfde terrein, is dat je de slijtage beter verspreid. Zeker als je met een 30 veel op het vlakke rijd beuk je flink op de kleine tandwielen. In principe kan je het best, qua slijtage voor zo groot mogelijk rijden tot je of out of range raakt of juist weer erg veel tijd in de grootste 2 bladen van aluminium rijd. Dat laatste is de rede dat ik met T32 voor ga rijden, rijd met 34 flinke stukken op de 2 grootste bladen van m'n casette, als het eentje opschuift is het qua slijtage wat gunstiger.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 13-01-2021 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Smultie schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:22:
Nadeel van Reichswald dat (natuurlijke) singels niet onderhouden worden zoals bijvoorbeeld in Nijmegen. Zomers kan het dan ook goed voorkomen dat stukken over woekert zijn met varens, doornstruiken etc. Maar ook forstamt wil nog wel eens een pad afsluiten. Dit wat het wat uitdagender maakt om GPX routes te volgen.

Stuk tussen de Diepen en Frasselt zitten nodige leuke stukjes. Net als stuk bovenin bij Kleve. (Hier zijn ook de leuke hoogtemeters te maken) Verder bestaat bos uit veel recht toe recht aan paden. Die je af kunt wisselen met singels die je wel moeten weten te vinden. Dit is één van de redenen dat mensen Reichswald minder aantrekkelijk vinden om te fietsen. Er is geen bewijzering, paden kunnen dicht zijn/over woekert.........

Afgelopen jaar zo’n 7000km gemaakt in het Reichswald af en toe gecombineerd met Mook (blauw) en Groesbeek (paars) En verveeld nog steeds niet. Kom nog geregeld nieuwe stukjes tegen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

Sjod

Ik ben goed luisterend

Weet iemand hoe ik kan achterhalen, hoeveel WT (5,10,15) olie ik in mijn voorvork moet stoppen. De rubbertjes heb ik na veel moeite kunnen vinden, maar ik kan hierover niks vinden.

Ik wil de vork uit elkaar halen, schoonmaken en eventueel bijvullen/verversen. (En ik krijg hulp :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Om welke vork gaat het. Heb zelf een Fox en RockShox vork en de informatie kan ik voor beide op de websites terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Daan_ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:13:
Om welke vork gaat het. Heb zelf een Fox en RockShox vork en de informatie kan ik voor beide op de websites terug vinden.
Het gaat om een RST blaze ml Coil vork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Al op de website van RST gekeken. Je kunt ze ook contacten via contact formulier.
https://rstsuspension.com/en/tech-support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Daan_ schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 19:49:
Al op de website van RST gekeken. Je kunt ze ook contacten via contact formulier.
https://rstsuspension.com/en/tech-support
Aan contacten had ik nog niet gedacht 🤫. Gelijk een mail gestuurd. Dank je !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:42
Ik wil wat vaker gaan mountainbiken en heb m'n Decathlon MTB de deur uitgedaan. Het was een van de goedkoopste; om een indruk te geven van mijn niveau.

Nu kan ik de Cube Reaction c62 Pro 2020 nieuw kopen tegen een leuke prijs en in de juiste maat. Er is al een nieuwer model (2021), maar volgens mij zijn de verschillen minimaal. Wat denken jullie er van? Volgens mij geen grote nadelen toch? Ik zie veel slx en xt materiaal (incl remmen), 1x12 groep. In het 2021 model zit een Judy gold vork IPV Judy silver, maar het 2021 model heeft dan weer meer Deore materiaal waar het 2020 model slx materiaal heeft.

https://www.cube.eu/nl/20...c62-pro-carbonnblue-2020/

[ Voor 8% gewijzigd door marteltor op 15-01-2021 23:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Kan in deze periode alleen advies geven. Wil je op redelijke termijn een fiets koop de gene die beschikbaar is. En staar je niet al te veel blind op de (groep) specificaties.

Houdt rekening mee dat cassette, ketting slijtage onderdelen zijn en opgegeven moment vervangen moeten worden. Derailleur, shifter zijn indien gewenst eenvoudig te upgraden. Zonder al te veel technische kennis. Een voor vork is al stukje lastiger. Zou kiezen voor een fiets die in basis goed is voor jou wensen en ook beschikbaar is ;-)

Persoonlijk zou ik kiezen voor de fiets met betere vork en de rest is achteraf altijd nog te upgraden als je dit wenst. Onder linkje met uitleg over beide vorken.
https://off.road.cc/conte...-rockshox-fork-range-1842
The Judy name is another blast from the past, but now it's designed as a low to mid-range fork that offers plenty of clearance for Plus tyres up to 2.8" wide, using Boost hub spacing to achieve this. It comes in either 100mm or 120mm of travel and 27.5" or 29" wheel sizes.

The Judy Gold is the higher spec model, with a Motion Control damper featuring rebound and low-speed compression adjustment to lockout. It uses a Solo Air spring and gets aluminium uppers only with a tapered steerer.

The Judy Silver is the entry-level model, with Turn Key damping that offers a lockout and rebound adjustment. Again, there's a Solo Air spring and it has a tapered aluminium steerer but the upper legs are made from heavier steel.

[ Voor 32% gewijzigd door Daan_ op 16-01-2021 10:10 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:34
Hier begon het gisteren rond 15u goed te sneeuwen, het ideale moment om mijn allereerste sneeuwrit te maken! Ik ben ongeveer twee uur weggeweest, het heeft eigenlijk heel de tijd nog gesneeuwd. Het rijden op de sneeuw viel eigenlijk wel mee, grootste probleem was dat je de wortels niet ziet en dat deze wel extra glad zijn. Op zo'n punt op het einde even gevallen, maar dat was een hele zachte landing :)

Ik denk wel dat dit niet zo heel goed is voor de fiets :9 Al het vuil en sneeuw dat er tegenkomt is er aan blijven vriezen. Ik moest regelmatig de opening tussen de achterband, chainstains en zadelpenbuis sneeuw vrij maken omdat anders mijn achterwiel blokkeerde. Ik heb heel lang in dezelfde versnelling gereden (de 7 als je van het kleinste kransje begint te tellen). Toen ik dan uit het bos kwam en het laatste stuk via de weg moest doen, was mijn derailleur volledig vastgevroren en kon ik dus niet meer schakelen... Als ik dit nog eens doe, zal ik proberen regelmatiger te schakelen, zodat het niet kan vriezen. Gelukkig was er nergens gestrooid waar ik moest komen. Ik heb de fiets gisteren dan maar binnen gezet, boven oude handdoeken en bakken, zodat alles kon smelten en de fiets kon drogen. Als ik deze in het tuinhuis had gezet was alles nog harder bevroren en dat is denk ik heel slecht voor de lagers? Na twee uurtjes heb ik de ketting en cassette goed droog gemaakt en even ingesprayd met WD-40. Dit uiteraard niet als smering, maar puur om te voorkomen dat de ketting roest. Ik heb al gemerkt dat als ik de fiets te nat wegzet, de ketting kan roesten. Ik heb net gekeken en de ketting is zeker niet verroest, dus dat is prima. Opnieuw smeren (met squirt) was geen optie, aangezien de ketting zo vuil was dat dit geen goed idee is volgens mij.
Straks dus heel de fiets kuisen. Ketting goed kuisen met water en klein beetje ontvetter (verdunde cylon), bedoeling is niet om 100% ontvette ketting te krijgen, maar wel om het vuil en de overige WD-40 er uit te halen. Als de ketting hier wat sneller van versleten is, dan is het maar zo. Een NX ketting kost 20 euro bij Bike-Discount, dat is het me wel waard. Ik ga dan ook de wielen er uit halen, en kijken of daar alles proper is en netjes loopt. Ook de crancks ga ik eens nakijken of die soepel lopen en anders haal ik die er ook even af om mooi terug in te vetten. Met het balhoofd is denk ik niets mis. Toch ook maar eens de remblokken nakijken, ik heb redelijk wat geremd (om niet met te hoge snelheid van de heuveltjes te rijden) en altijd was er enorm veel lawaai door het vuil en water, dus zullen de blokken wel flink versleten zijn gisteren.

Genoeg tekst, hier enkele foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8u1XY_5JQc8e17e_UqZ_h2TYAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g2ED3E2zebF3wwjFNdXJsJoT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWvnH0R7808HOuQH6fqV5rzaAho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbyupJF78TtlBweRXMCzfTQf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VyRMNeFFUVn1DjZkYEKiZp2e-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix8htAYqsiFLXvCSCQpOGv22.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Heel tof! Waar is dat? Mooie plaatjes

Meh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:48

Crazy D

I think we should take a look.

Gister m'n 1e rondje op de Posbank gedaan. Allejezus wat is dat zwaar :o Op de racefiets is daar rondrijden toch echt een stukje makkelijker te behappen :D Maar, behalve dat m'n vering voor wat lucht bij moet (ik ben te zwaar :P) was het grootste deel van de route wel leuk, leuke afwisseling.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:34
dano_nl schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:08:
Heel tof! Waar is dat? Mooie plaatjes
Tnx. Dit is in de Brechtse Heide/Molenbos in Brecht: https://www.openstreetmap.org/#map=16/51.2977/4.6409 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
@LEDfan Gaaf man. Hier (noorden van het land) begon het pas in de avond te sneeuwen, dus dan maar over naar plan B.

Vanmorgen mooi op tijd uit bed (7 uur op de fiets) om de dooi nog een beetje voor te zijn. Wat ontzettend mooi zeg die sneeuw. De eerste uren was het echt genieten, ook al was de dooi toen ook al ingezet. Het blijft toch altijd magisch om als eerste door de sneeuw te fietsen. De rust die je ervaart is geweldig.
Naar mate de uren verstreken, was de dooi ook veel duidelijker merkbaar. Het eerste deel van de rit was ik nog vrij schoon gebleven, maar zeker in het laatste uur was het weer echt veel blubber.

Uiteindelijk 75km gefietst (Strava link). Heerlijk. Maar volgende keer mag er wel een dikker pak sneeuw wat langer blijft liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door wisselwerking op 17-01-2021 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:29
UHR was afgesloten vanwege de sneeuw zag ik op Facebook. Maar als ik de bericht op Facebook mocht geloven hadden veel mensen die mededeling niet meegekregen.

Ik heb gelukkig gisteren al gefietst, weer lekker in Nijmegen. Het Traumapad is weer open, lag er redelijk goed bij. En de ontwikkelingen bij het Bikepark Mook staan ook niet stil: https://www.mookenmiddela...kerheide-en-sint-jansberg
Fijn ook die reactie van de gemeente :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Paul! schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:09:
UHR was afgesloten vanwege de sneeuw zag ik op Facebook. Maar als ik de bericht op Facebook mocht geloven hadden veel mensen die mededeling niet meegekregen.
Helaas is het idee van #trailrespect nog niet heel erg ingeburgerd in Nederland. Zeker bij de nieuwe aanwas van de afgelopen maanden niet. Die hebben werkelijk gewoon geen enkel benul van de schade die ze veroorzaken door in dergelijke omstandigheden te rijden, of dat alle trails slechts door vrijwilligers worden bijgehouden. Plus je hebt ook altijd een aanzienlijk deel dat simpelweg vindt dat de regels niet voor hun gelden. Ze hebben van de week ook weer een heel zwikkie uit het bos geplukt die een nachtrit aan het maken waren, en dan de vermoorde onschuld spelen dat ze niet wisten dat dit niet mocht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag ook rondje gedaan en een stukje route mee gepakt. Geen sneeuw op de route, maar vooral glibberig en ging al aardig kapot, dus na een paar 100 meter al besloten dat dat hem voor mij niet ging worden. Dus maar gewoon in de omgeving wat rond getrapt. Knap vies weer thuis gekomen, dus prima vermaakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
:$ wat is het idee achter trailrespect? Ben als wielrenner ook wel op de MTB te vinden maar waardoor gaan trails stuk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:56
Cranzai schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:08:
:$ wat is het idee achter trailrespect? Ben als wielrenner ook wel op de MTB te vinden maar waardoor gaan trails stuk?
Routes door het bos worden aangelegd. Als je deze rijdt wanneer het goed nat is heb je veel erosie.
Deze erosie moet weer hersteld worden en dat kost tijd.

Gezien de meeste routes geen geld kosten en het onderhoud vrijwilligers werk (wat schaars is) is het respect dat je met lastige weersomstandigheden niet rijdt omdat dit erosie bevordert.

Ik hinkel zelf hier ook tussen twee gedachten, enerzijds ken je het klimaat in Nederland dus had je daar je route ook op in moeten richten. Anderzijds kan je natuurlijk gewoon gaan rijden en later helpen met het evt herstel.

Ik ben namelijk wel van mening dat je eigenlijk altijd wel moet kunnen rijden, dat hoort gewoon bij MTB. Op dezelfde manier dat er dingen kaput gaan op de fiets door veel water/zand. Dat zal dan hersteld moeten worden. Dat kan door bijvoorbeeld betaalde routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
Maar MTBen is toch meer dan enkel wat mtb routes rijden? Rij zelf ook wel eens een route, maar vind het eigenlijk veel leuker om gewoon wat rond te rijden. Bospad hier, slootkant daar. Stuk asfalt, beetje gravel. Wat er ook maar op mijn pad komt. Moet er niet aan denken om enkel en alleen routes te rijden, dat zou me echt enorm snel gaan vervelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 27-06 09:30
pjlgt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:50:
Maar MTBen is toch meer dan enkel wat mtb routes rijden? Rij zelf ook wel eens een route, maar vind het eigenlijk veel leuker om gewoon wat rond te rijden. Bospad hier, slootkant daar. Stuk asfalt, beetje gravel. Wat er ook maar op mijn pad komt. Moet er niet aan denken om enkel en alleen routes te rijden, dat zou me echt enorm snel gaan vervelen.
Juist daarom.
In sommige natuurgebieden MOET je over de route fietsen, anders kan je een babbeltje verwachten met de boswachter en eventueel een boete krijgen.
Check gewoon de regels als je naar een bepaald gebied gaat. De borden staan er niet voor niks :D Je mag ook niet overal in Nederland zomaar wandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Torched schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:27:
Ik hinkel zelf hier ook tussen twee gedachten, enerzijds ken je het klimaat in Nederland dus had je daar je route ook op in moeten richten. Anderzijds kan je natuurlijk gewoon gaan rijden en later helpen met het evt herstel.

Ik ben namelijk wel van mening dat je eigenlijk altijd wel moet kunnen rijden, dat hoort gewoon bij MTB. Op dezelfde manier dat er dingen kaput gaan op de fiets door veel water/zand. Dat zal dan hersteld moeten worden. Dat kan door bijvoorbeeld betaalde routes.
In principe kan je ook bijna altijd rijden, de meeste routes zijn immers zo aangelegd dat ze goed afwateren en zodoende voor het grootste deel met weinig onderhoud afkunnen. Het kan dus ook echt geen kwaad om in de regen te rijden. Het wordt pas een probleem als het meerdere weken achter elkaar flink regent en de bodem verzadigd raakt. Als het modderig is dan ontstaan er diepe voren in de trail en dat is heel bewerkelijk om te herstellen. Vervolgens gaan mensen ook nog allerlei afsteekroutes creëren om niet door de modderpoelen te hoeven fietsen, waardoor je weer extra slijtage krijgt aan de omliggende natuur. Dan krijg je dus het probleem dat de trailcrews naast het gebruikelijke onderhoud, eigenlijk de hele route moeten nalopen om de voren weg te werken, de afsteekjes weer af te sluiten en netjes te maken, plus nog het reguliere onderhoud dat je altijd hebt. Het zelfde geldt ook voor droogte trouwens. Door een paar weken per jaar van de trails te blijven als daarom wordt gevraagd, zorg je dat ze in stand blijven en ik vind dat wel het minste beetje respect dat je kan hebben voor de natuur en alle mensen die in hun vrije tijd ervoor zorgen dat we in Nederland zo'n fantastisch routenetwerk hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 10:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Torched schreef op zondag 17 januari 2021 @ 18:27:

Probleem is dat een route over het algemeen een rondje moet worden en er door de eigenaren bepaalde gebieden worden aangegeven waar je wel of niet doorheen kan en mag. Routes worden over het algemeen zo onderhoudsarm mogelijk aangelegd, maar soms moet je door een gebied waar de grond gewoon slecht vocht opneemt, of juist heel snel droog is en dus zomers een mulle zandbak wordt.
Voor mij is trailrespect een goed excuus om met kou en nattigheid niet te gaan fietsen. Slijtage aan materiaal 'hoort erbij' is ten dele waar, versleten remblokken of na iedere rit de ketting moeten schoonmaken en smeren daar kan ik in komen, maar ik heb eens een dropper kunnen afschrijven na twee erg natte ritten en 100 euro voor een nieuwe shaft of pedalen die nieuwe lagers nodig hebben wordt mij toch iets te gortig.. Daarom heb ik de afgelopen twee woensdagen de singlespeed gepakt, daar zit niks op dus kan het ook niet kapot :D Pedalen hebben geen lagers maar glijbussen dus die kunnen ook niet vastlopen.
Grappig, ik vind het fietsen buiten de routes juist heel snel saai, zelfs routes die ik al tientallen keren gereden heb blijf ik leuk vinden omdat je steeds iets harder kan omdat je het zo goed kent.

[ Voor 17% gewijzigd door Demo op 17-01-2021 19:23 ]

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:18
Vandaag heerlijk door de modder geblubberd. Appje naar de trialcrew of alles open was; ‘ja hoor’ dus alles afgewerkt. Aantal van ons haakten bij sommige delen eerder af; teveel modder. 1 deel veel gelopen want schuine kanten met harde ondergrond en modder maar verder gewoon genoten

Zo blij met m’n Wolfpack Race/Cross combinatie (hoewel Cross/Cross vandaag misschien nog wel beter was) 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
BraX schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:05:
[...]

Juist daarom.
In sommige natuurgebieden MOET je over de route fietsen, anders kan je een babbeltje verwachten met de boswachter en eventueel een boete krijgen.
Check gewoon de regels als je naar een bepaald gebied gaat. De borden staan er niet voor niks :D Je mag ook niet overal in Nederland zomaar wandelen.
Op zich klopt dat, maar dat betekent niet dat je de HELE route moet rijden. Ik fiets bijna nooit volledige routes. Vaak pak ik wel een deel van één of meerdere routes mee, maar de keren dat ik speciaal ergens naar toe rijd (in de auto) om een route te gaan rijden zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Gelukkig heb ik ook vrij veel routes op fietsafstand liggen, alhoewel daar de meningen over verschillen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Holk schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:45:
Zo blij met m’n Wolfpack Race/Cross combinatie (hoewel Cross/Cross vandaag misschien nog wel beter was) 8)
Ik heb Race/Speed op de hardtail en dat is echt Tokio Drift nu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 21:22

steel123

Cryman9

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Brabant zijn buiten de routes echt geen leuke paden te vinden. Op een enkel afsteekje/klimmetje na.
De routes zijn simpelweg 100x leuker.

Een kanttekening hierbij is dat ik asfalt haat want daar krijg ik gruwelijk kontpijn van. Heb dan ook nog nooit op een wielren fiets gezeten. En brede vlakke 'gravel' wegen doen mij ook niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Niet online
steel123 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in Brabant zijn buiten de routes echt geen leuke paden te vinden. Op een enkel afsteekje/klimmetje na.
De routes zijn simpelweg 100x leuker.

Een kanttekening hierbij is dat ik asfalt haat want daar krijg ik gruwelijk kontpijn van. Heb dan ook nog nooit op een wielren fiets gezeten. En brede vlakke 'gravel' wegen doen mij ook niets.
Drenthe, dus bos en heide in overvloed. Ook wel wat leuke routes hier, maar ook meer dan voldoende leuke paden buiten de routes om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:48
Vind vooral de afwisseling fijn, het technische en de "flow" van een singel track, maar ook de omgeving van een bospad en het gas geven op wat asfalt is een mooie afwisseling

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
pjlgt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Drenthe, dus bos en heide in overvloed. Ook wel wat leuke routes hier, maar ook meer dan voldoende leuke paden buiten de routes om.
's ochtends vroeg, als de wandelaars nog aan de koffie zitten, is het heerlijk willekeurig cruisen in Drenthe :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
pjlgt schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:58:
[...]

Ook mijn "werkgebied". _/-\o_ Genoeg mogelijkheden naast de routes die we hier hebben. Juist de afwisseling maakt het voor mij leuk. Geen enkele rit is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:18
Sjoewe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:33:
[...]

Ik heb Race/Speed op de hardtail en dat is echt Tokio Drift nu :D
Haha, kan me voorstellen. Had maandje geleden noodgedwongen een versleten Maxxis Aspen voor; dat was geen doen met modder. M’n voorwiel bepaalde waar ik naar toe ging, viel niet tegen op te sturen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 21:08
Sjoewe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:14:
Vervolgens gaan mensen ook nog allerlei afsteekroutes creëren om niet door de modderpoelen te hoeven fietsen, waardoor je weer extra slijtage krijgt aan de omliggende natuur. Dan krijg je dus het probleem dat de trailcrews naast het gebruikelijke onderhoud, eigenlijk de hele route moeten nalopen om de voren weg te werken, de afsteekjes weer af te sluiten en netjes te maken, plus nog het reguliere onderhoud dat je altijd hebt.
Zaterdagochtend nog even snel een rondje Ermelo gepakt. Daar kun je dat afsteken enorm goed zien zeg. Er zijn daar (door de grote hoeveelheden regen) enorme brede modderpaden, die alsmaar breder worden. Zonde om te zien.
Ik ben zelf dwars door de modder gegaan uiteraard, maar heb de route dit keer verlaten halverwege. Geen zin om alleen maar door de modder te baggeren. Maar vooral zonde om te zien dat er inderdaad hele paden dwars door de begroeiing komen zo.. zonde van de natuur en blijft zo geen single track meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik was woensdag bezig met een rondje Rijssen toen ik ook veel te veel modderpaden zag waar men om de plassen heen reed. Om de boel niet nog verder kapot te rijden ben ik halverwege maar gestopt. Gelukkig was ik vlak bij mijn broer en heb ik gezellig een kopje thee gedronken (kon ik even weer warme voeten krijgen). Gisteren lag Sibculo er nog wel redelijk bij, maar dat was voor de sneeuw, die zou ook maar zo eens erg drassig kunnen zijn vandaag. Dus hopelijk wordt het een paar dagen goed droog, De routes kunnen het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:55

JvS

Ik heb hem zelf ook

MTB vignet UHR aanschaffen is wel een dingetje nu? Horeca dicht, fietenwinkels mogen het niet verkopen (alleen reparatie vertelden ze me).

Jammer dat ze het niet gewoon zelf via de site verkopen.

edit: Ik zie dat deze week de pdf met verkooppunten is uitgebreid met website (ik zit effe in klaagmodus, waarom een PDF? :P) . De fietsenwinkel om te hoek heeft ze nog, gelukkig.

[ Voor 108% gewijzigd door JvS op 18-01-2021 08:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-06 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds de eerste lockdown is het erg druk op de vaste routes in Drenthe. Vooral in Gieten, heb hem zaterdagmiddag nog even gefietst. Lag er redelijk bij, singletracks zijn helaas 5x zo breed geworden.
Kom met regelmaat groepjes tegen, sportschoenen en trainingspak aan.

Als ik een groter rondje fiets ga ik meestal vanaf Gieten via het Brummelpad naar Gasselte, Drouwenerzand, Bronneger, Buinen richting de vaste route van Exloo, hunzebos, molenheide en dan weer terug naar Borger, Gieten.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Harmen schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:43:
[...]

...

Als ik een groter rondje fiets ga ik meestal vanaf Gieten via het Brummelpad naar Gasselte, Drouwenerzand, Bronneger, Buinen richting de vaste route van Exloo, hunzebos, molenheide en dan weer terug naar Borger, Gieten.
Dat klinkt goed, woon zelf in de buurt van Exloo dus misschien maar eens zo'n route proberen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:22
JvS schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:14:
MTB vignet UHR aanschaffen is wel een dingetje nu? Horeca dicht, fietenwinkels mogen het niet verkopen (alleen reparatie vertelden ze me).

Jammer dat ze het niet gewoon zelf via de site verkopen.

edit: Ik zie dat deze week de pdf met verkooppunten is uitgebreid met website (ik zit effe in klaagmodus, waarom een PDF? :P) . De fietsenwinkel om te hoek heeft ze nog, gelukkig.
Ik snap je klaagmodus hoor!
Ik verbaas me er atlijd over dat het niet een spreadsheetje is wat ik makkelijk zelf kan sorteren 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:20
Mijn fiets mag morgen naar de fietsenmaker. Krijg hem gewoon niet lekker afgesteld met een nieuwe ketting, op de oude ketting loopt hij iets beter met verre van wat je wilt. De kabel die naar de derailleur loopt was ook wat gerafeld. Tandwielen e.d. zijn er nog als nieuw uit dus ik hoop een kleinigheidje.

Het is een bekende wielerzaak hier in de regio die ook het e.e.a. voor de MTB vereniging doet. Heb dus wel vertrouwen in die zaak. Direct maar even vragen wat hij mij adviseert qua onderhoud, wat ik zelf kan doen en wat hij voor mij kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-06 16:36
Ik verbaas me een beetje dat sommige MTB'ers (Ook hier) niet op de aangegeven paden rijden, daar is momenteel juist zoveel ophef over. Scheld- en vechtpartijen tussen MTB'ers en wandelaars in het bos. Wij MTB'ers worden steeds meer gezien als de hufters van het bos. Straks worden we net zo'n paria's als onze collega's op de weg.

[ Voor 15% gewijzigd door Rudolf op 18-01-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-06 11:34

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@Rudolf Kom steeds vaker wandelaars tegen op vast mtb routes. Aantal wandelaars is explosief gestegen heb ik gemerkt. Gewoon elkaar de ruimte geven, in het Noorden doen wij niet zo moeilijk. ;)

[ Voor 48% gewijzigd door Harmen op 18-01-2021 11:36 ]

Whatever.

Pagina: 1 ... 108 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic