Hier begon het gisteren rond 15u goed te sneeuwen, het ideale moment om mijn allereerste sneeuwrit te maken! Ik ben ongeveer twee uur weggeweest, het heeft eigenlijk heel de tijd nog gesneeuwd. Het rijden op de sneeuw viel eigenlijk wel mee, grootste probleem was dat je de wortels niet ziet en dat deze wel extra glad zijn. Op zo'n punt op het einde even gevallen, maar dat was een hele zachte landing
Ik denk wel dat dit niet zo heel goed is voor de fiets

Al het vuil en sneeuw dat er tegenkomt is er aan blijven vriezen. Ik moest regelmatig de opening tussen de achterband, chainstains en zadelpenbuis sneeuw vrij maken omdat anders mijn achterwiel blokkeerde. Ik heb heel lang in dezelfde versnelling gereden (de 7 als je van het kleinste kransje begint te tellen). Toen ik dan uit het bos kwam en het laatste stuk via de weg moest doen, was mijn derailleur volledig vastgevroren en kon ik dus niet meer schakelen... Als ik dit nog eens doe, zal ik proberen regelmatiger te schakelen, zodat het niet kan vriezen. Gelukkig was er nergens gestrooid waar ik moest komen. Ik heb de fiets gisteren dan maar binnen gezet, boven oude handdoeken en bakken, zodat alles kon smelten en de fiets kon drogen. Als ik deze in het tuinhuis had gezet was alles nog harder bevroren en dat is denk ik heel slecht voor de lagers? Na twee uurtjes heb ik de ketting en cassette goed droog gemaakt en even ingesprayd met WD-40. Dit uiteraard niet als smering, maar puur om te voorkomen dat de ketting roest. Ik heb al gemerkt dat als ik de fiets te nat wegzet, de ketting kan roesten. Ik heb net gekeken en de ketting is zeker niet verroest, dus dat is prima. Opnieuw smeren (met squirt) was geen optie, aangezien de ketting zo vuil was dat dit geen goed idee is volgens mij.
Straks dus heel de fiets kuisen. Ketting goed kuisen met water en klein beetje ontvetter (verdunde cylon), bedoeling is niet om 100% ontvette ketting te krijgen, maar wel om het vuil en de overige WD-40 er uit te halen. Als de ketting hier wat sneller van versleten is, dan is het maar zo. Een NX ketting kost 20 euro bij Bike-Discount, dat is het me wel waard. Ik ga dan ook de wielen er uit halen, en kijken of daar alles proper is en netjes loopt. Ook de crancks ga ik eens nakijken of die soepel lopen en anders haal ik die er ook even af om mooi terug in te vetten. Met het balhoofd is denk ik niets mis. Toch ook maar eens de remblokken nakijken, ik heb redelijk wat geremd (om niet met te hoge snelheid van de heuveltjes te rijden) en altijd was er enorm veel lawaai door het vuil en water, dus zullen de blokken wel flink versleten zijn gisteren.
Genoeg tekst, hier enkele foto's: