Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:02
Harmen schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:34:
@Rudolf Kom steeds vaker wandelaars tegen op vast mtb routes. Aantal wandelaars is explosief gestegen heb ik gemerkt. Gewoon elkaar de ruimte geven, in het Noorden doen wij niet zo moeilijk. ;)
Soms zeg ik het wel eens vriendelijk, juist omdat het gevaarlijk kan zijn. Vaak hebben de mensen het geeneens door dat het een MTB pad is.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Rudolf schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:07:
Ik verbaas me een beetje dat sommige MTB'ers (Ook hier) niet op de aangegeven paden rijden, daar is momenteel juist zoveel ophef over. Scheld- en vechtpartijen tussen MTB'ers en wandelaars in het bos. Wij MTB'ers worden steeds meer gezien als de hufters van het bos. Straks worden we net zo'n paria's als onze collega's op de weg.
Kan de plekken waar ik niet mag fietsen hier in de omgeving echt op 1 hand tellen, dus vooral regio/provincie afhankelijk. Al moet ik zeggen dat het hier in Drenthe zoals @Harmen al aangeeft, ook een flink stuk drukker is geworden.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-11 14:57

Typhone

Who Dares Wins

@Rudolf Kom steeds vaker wandelaars tegen op vast mtb routes. Aantal wandelaars is explosief gestegen heb ik gemerkt. Gewoon elkaar de ruimte geven, in het Noorden doen wij niet zo moeilijk. ;)
Ik ook maar daarvoor gebruik ik altijd een belletje. Mag niet volgens de kenners maar ik hou dan gewoon in en accepteer de verloren strava tijd :P. Veel mensen weten niet eens dat ze op een mountainbikepad lopen dus ik kan wel geïrriteerd gaan lopen doen maar dat helpt niet.

Vaak kom ik ook van die trailrunners tegen dan geef je elkaar even een duimpje en hoppa iedereen weer door met zijn / haar leven zonder enige vorm van negatieve emotie. Dat voetganger geneuzel wat ik soms hoor en voorbij zie komen dan weet ik vaak wel wat voor type mountainbikers dat zijn. Die vliegen mij soms blind voorbij komen uit het niets en signaleren ook niet even dat ze in je buurt zitten. Die gun ik altijd een niet traumatische aanraking met een boom want ik heb 0,0 respect voor dergelijke types. Vergeet niet dat de wandelaar dát type mountainbiker altijd zal herinneren.

[ Voor 21% gewijzigd door Typhone op 18-01-2021 15:19 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

R0y. schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:37:
[...]

Soms zeg ik het wel eens vriendelijk, juist omdat het gevaarlijk kan zijn. Vaak hebben de mensen het geeneens door dat het een MTB pad is.
Op de Posbank zijn een aantal stukken juist gedeeld met wandelaars 8)7

Exact expert nodig?

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:04
Als je elkaar met begrip benaderd dan is er over het algemeen niet zoveel aan de hand. Ik groet altijd vriendelijk en pas mijn snelheid aan, ook als mensen op de MTB route lopen. Het komt ook wel voor dat ik op plekken fiets waar het eigenlijk niet mag, maar ook daar heb ik geen problemen met wandelaars (of andere gebruikers).

Met de instelling "hard waar het kan, zacht waar het moet" heb je al veel mensen positiever gestemd is mijn ervaring.

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-11 19:19
In het gebied waar ik fiets kwam ik al voordat er routes lagen. Dat je alleen op officiële routes mag fietsen is daar dan ook niet van toepassing (staat ook niet op de website van het natuurgebied) en de lokale clubs gebruiken ook andere paden

Soms worden er paden ontoegankelijk gemaakt, geen probleem dan kiezen we een ander pad.

Alleen is de definitie van een bospad een ruim begrip. Dit speelt volgens mij vooral in de bossen van Staatsbosbeheer en natuurmonumenten. Bij LDD fiets ik dan ook altijd netjes op de paden, helemaal omdat de scheiding van recreatie top is!

Verder groet ik netjes iedereen en heb ik een bel. Enige keer als ik chagrijnig reageer zijn het mensen met honden die de hond niet onder controle hebben. Honden zijn een groter probleem in het bos dan MTB’ers en dat is ook dat reden dat ik niet hardloop in het bos

[ Voor 16% gewijzigd door GrooV op 18-01-2021 18:53 ]

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-11 13:36
GrooV schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:46:

Verder groet ik netjes iedereen en heb ik een bel. Enige keer als ik chagrijnig reageer zijn het mensen met honden die de hond niet onder controle hebben. Honden zijn een groter probleem in het bos dan MTB’ers en dat is ook dat reden dat ik niet hardloop in het bos
Mijn hond is een keer bijna overreden door een mountainbiker in een losloopgebied voor honden. Honden horen niet op een gemarkeerde MTB route thuis maar in een losloopgebied voor honden wel, daar horen gewoon geen fietsers. Als ik het goed begrijp rijdt je in een publiek bos en verwacht je dat iedereen daar zijn hond aan de lijn heeft? Beetje kortzichtig.

• GrooV
stijnislike schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:26:
[...]

Mijn hond is een keer bijna overreden door een mountainbiker in een losloopgebied voor honden. Honden horen niet op een gemarkeerde MTB route thuis maar in een losloopgebied voor honden wel, daar horen gewoon geen fietsers. Als ik het goed begrijp rijdt je in een publiek bos en verwacht je dat iedereen daar zijn hond aan de lijn heeft? Beetje kortzichtig.
Er zijn zat MTB routes die in losloopgebieden liggen.

Daarnaast heb ik geen problemen met honden, alleen met honden die helemaal wild reageren. Je moet je hond gewoon onder controle hebben, ook in losloopgebieden, dat heeft niks met MTB'ers te maken. Denk eens aan de mede bosgebruikers, en voed je hond op. Ook wandelaars hebben er een hekel aan.

Grote kans dat een hond ook zo reageert als de poort een keer open staat en er fietst een kind voorbij

Mocht er iets gebeuren dan is de eigenaar die de hond verantwoordelijk omdat deze niet onder controle heeft

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 18-01-2021 20:48 ]

• stijnislike
GrooV schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:43:
[...]

Er zijn zat MTB routes die in losloopgebieden liggen.

Daarnaast heb ik geen problemen met honden, alleen met honden die helemaal wild reageren. Je moet je hond gewoon onder controle hebben, ook in losloopgebieden, dat heeft niks met MTB'ers te maken. Denk eens aan de mede bosgebruikers, en voed je hond op. Ook wandelaars hebben er een hekel aan

Mocht er iets gebeuren dan is de eigenaar die de hond verantwoordelijk omdat deze niet onder controle heeft
Ja dat ben ik met je eens. Heb je er ook wel eens over nagedacht dat als je met een rotvaart langs een hond raced dat die ook helemaal opgefokt is en dat er dan vaak een achtervolg instinct getriggered wordt? Of rem je netjes af en fiets je stapvoets langs? Is nogal een verschil namelijk. :+

• GrooV
stijnislike schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:48:
[...]

Ja dat ben ik met je eens. Heb je er ook wel eens over nagedacht dat als je met een rotvaart langs een hond raced dat die ook helemaal opgefokt is en dat er dan vaak een achtervolg instinct getriggered wordt? Of rem je netjes af en fiets je stapvoets langs? Is nogal een verschil namelijk. :+
Ik bel, rem en zeg altijd hallo

• maartend
  • Laatst online: 17:46
GrooV schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:51:
[...]

Ik bel, rem en zeg altijd hallo
En de hond zegt Hallo terug?

• GrooV
maartend schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:54:
[...]

En de hond zegt Hallo terug?
Woef :)

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22

dano_nl

Meh

hmmm heeft iemand hier toevallig ervaring met de BMC Twostroke AL Two? (https://www.bmc-switzerland.com/twostroke-al-two.html)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qNctJ_Kgt9xKV6bARx2JRglFG0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2elcn01kbfPbvVF33FkFCjyb.png?f=fotoalbum_large

Ik vind het design echt te gek en voor 1199 lijkt het mij een best aardige prijs. Ik vind niet heel veel reviews (paar korte: YouTube: 2021 BMC TWOSTROKE AL TWO - @Middletown Cycling / https://www.bikeradar.com/news/bmc-twostroke/)

Meh

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:11
dano_nl schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:56:
hmmm heeft iemand hier toevallig ervaring met de BMC Twostroke AL Two? (https://www.bmc-switzerland.com/twostroke-al-two.html)

[Afbeelding]

Ik vind het design echt te gek en voor 1199 lijkt het mij een best aardige prijs. Ik vind niet heel veel reviews (paar korte: YouTube: 2021 BMC TWOSTROKE AL TWO - @Middletown Cycling / https://www.bikeradar.com/news/bmc-twostroke/)
Denk dat je weinig ervaringen gaat vinden.. maar het is inderdaad een prachtige fiets om te zien. BMC maakt verder gewoon degelijk spul, wat je mag verwachten van Zwiters.

De afmontage is prima voor 1200 euro, bij andere merken heb je misschien SLX ipv deore (of een XT achter derailleur... ), maar de nieuwe 12 speed deore groep wordt gezien als 1 van de beste MTB producten van 2020 (met prijs/kwaliteit in het achterhoofd uiteraard). Verder is de geo modern (wat slacker dan een gemiddelde XC hardtail) dus ik denk dat je hier geen miskoop aan kan hebben

Strava

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-11 11:56
Wat een mooie fiets om te zien. Sterke concurrent voor de instap Cube fietsen om met MTBen te beginnen. En dat voor een BMC

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 14:04

Meneer iCy

swarma

Klopt. Heb geen enkel issue's met de wandelaars hier in het Noorden en ook geen honden issues. Sommige krijgen zelfs van mij een aai over hun bolletje. :*)

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
@stijnislike @GrooV
Ik woon in Nijmegen en wandel en fiets met enige regelmaat in Heumensoord. Daar is een losloop gebied waar honden vrij mogen lopen. En er zijn paden waar honden aan de lijn moeten. Je wil niet weten hoeveel honden er niet aangelijnd worden als ze uit het losloop gebied komen. Schijnbaar boeit het de mensen niet, hebben ze lak aan regels (gek hè, Nederlanders en regels) en als je ze erop aanspreekt kan je een grote bek of erger krijgen.

En de goegemeente maar klagen over MTB'ers die ook gebruik maken van het bos.

• stijnislike
MichielK71 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:58:
@stijnislike @GrooV
Ik woon in Nijmegen en wandel en fiets met enige regelmaat in Heumensoord. Daar is een losloop gebied waar honden vrij mogen lopen. En er zijn paden waar honden aan de lijn moeten. Je wil niet weten hoeveel honden er niet aangelijnd worden als ze uit het losloop gebied komen. Schijnbaar boeit het de mensen niet, hebben ze lak aan regels (gek hè, Nederlanders en regels) en als je ze erop aanspreekt kan je een grote bek of erger krijgen.

En de goegemeente maar klagen over MTB'ers die ook gebruik maken van het bos.
Ja, dat valt mij ook op, zowel tijdens het mountainbiken als het uitlaten van mijn hond. Nederlanders zijn niet zo goed met regels, volgens mij is daarom de corona crisis velen malen erger dan die had kunnen zijn.

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
Lensent schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:49:
Vandaag een Cube Attention SL 2021 besteld :)
Ik heb eergisteren exact dezelfde gekocht! Verwachte levertijd ook eind mei. Al enkele weken ingelezen en uiteindelijk ook de beslissing gemaakt. Nu was ik dit topic aan het doornemen en leuk om te zien dat er hier meer mensen mee zijn.

Ik heb uiteindelijk ook gekocht zonder te kijken, maar vooral door veel online informatie tot me te nemen. Wachten tot na de lockdown met proberen is eigenlijk geen optie meer, wil je nog voor de zomer je fiets hebben...

We zijn afgelopen jaar verhuisd en zit nu op zo'n 20 fietsminuten van de zuidelijke kant van de Utrechtse Heuvelrug. Tijd om naast de racefiets eindelijk een mountainbike te gaan rijden! *O*

Ik zal hier de komende tijd gaan meelezen en wellicht enkele vragen stellen of beginnerservaringen delen. De lange levertijd laat me wel in staat om me goed voor te bereiden. Het doel is om me aan te melden voor een paar clinics en dan lekker de trails op te gaan.

Nu komt de zoektocht naar geschikte kleding/schoenen. Ik twijfel of ik moet wachten tot na de lockdown om naar de aankoopwinkel (12gobiking) te gaan en daar alles (proberen mooie korting te onderhandelen) te kopen, of juist nu online een zooi te bestellen bij bijvoorbeeld Decathlon. Hebben jullie (andere) tips?

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
Timoth schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:25:
[...]

Ik heb eergisteren exact dezelfde gekocht! Verwachte levertijd ook eind mei. Al enkele weken ingelezen en uiteindelijk ook de beslissing gemaakt. Nu was ik dit topic aan het doornemen en leuk om te zien dat er hier meer mensen mee zijn.

Ik heb uiteindelijk ook gekocht zonder te kijken, maar vooral door veel online informatie tot me te nemen. Wachten tot na de lockdown met proberen is eigenlijk geen optie meer, wil je nog voor de zomer je fiets hebben...

We zijn afgelopen jaar verhuisd en zit nu op zo'n 20 fietsminuten van de zuidelijke kant van de Utrechtse Heuvelrug. Tijd om naast de racefiets eindelijk een mountainbike te gaan rijden! *O*

Ik zal hier de komende tijd gaan meelezen en wellicht enkele vragen stellen of beginnerservaringen delen. De lange levertijd laat me wel in staat om me goed voor te bereiden. Het doel is om me aan te melden voor een paar clinics en dan lekker de trails op te gaan.

Nu komt de zoektocht naar geschikte kleding/schoenen. Ik twijfel of ik moet wachten tot na de lockdown om naar de aankoopwinkel (12gobiking) te gaan en daar alles (proberen mooie korting te onderhandelen) te kopen, of juist nu online een zooi te bestellen bij bijvoorbeeld Decathlon. Hebben jullie (andere) tips?
Ik heb hem, nadat de Reaction Pro gecanceld werd, ook besteld vorige week. 23 April wordt ie geleverd.
De fietsenpot van ons fietsplan was bijna op dus toch maar voor de attention SL gegaan. Prima fiets denk ik.

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 14:52
Misschien komt jullie attention sl bij 12gobiking wel eerder, want ik moet de mijne nog cancellen :p heb elders de reaction c62 pro 2020 gekocht. Stukje duurder, maar wilde niet langer wachten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPkxC7iu3ni5yA_KAQ2zArkygE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOR1Zza5ePkCltdRYFN5zW6k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door marteltor op 19-01-2021 20:45 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
[...]

Mijn standaard antwoord. Mantel.com > Rogelli
Prima prijs kwaliteit en bevalt me uitstekend.

• Lensent
marteltor schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
Misschien komt jullie attention sl bij 12gobiking wel eerder, want ik moet de mijne nog cancellen :p heb elders de reaction c62 pro 2020 gekocht. Stukje duurder, maar wilde niet langer wachten ;)

[Afbeelding]
Ik heb ook op meerdere paarden gewed. Bij 12go ben je dan wel de aanbetaling kwijt denk ik?

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-11 10:26
[...]

Wat ik zelf heb gedaan zijn FiveTen freerider pro's icm goede flatpedals gekocht en de rest (helm en kleding) bij decathlon.
Had daarvoor ook even decathlon schoenen geprobeerd, maar goede schoenen zijn echt de moeite waard m.i.

• marteltor
Lensent schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Ik heb ook op meerdere paarden gewed. Bij 12go ben je dan wel de aanbetaling kwijt denk ik?
Nee. Het is toch sowieso een aankoop op afstand...

• Timoth
Ik zie net dat de prijs van de Cube Attention SL bij 12gobiking verhoogd is met €50 naar €949. Net op tijd besteld dus. :+

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:27
(jarig!)

[Afbeelding]
Mooie fiets! Ga je geen spijt van krijgen weet ik uit ervaring 8)

MTB Trail Traffic

• magic_nl
  • Laatst online: 12-11 09:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Timoth schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:16:
Ik zie net dat de prijs van de Cube Attention SL bij 12gobiking verhoogd is met €50 naar €949. Net op tijd besteld dus. :+
Zelfde bij de Analog.
Vermoedelijk hebben ze dat gewoon bij alle modellen gedaan.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Prulleman
ja, ze verkopen zelfs zonder voorraad gewoon volle bak, dus waarom niet ... :/

Strava

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-11 14:54

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:34:
ja, ze verkopen zelfs zonder voorraad gewoon volle bak, dus waarom niet ... :/
Over twee jaar staat MP vol en gaan al deze zgan fietsen voor een prikkie weg!

Hopelijk zijn er ook veel mensen geweest die S-Works Epics gekocht hebben... Dan koop ik die voor 3000 euro op MP :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Prulleman
haha, ja, wellicht is de 2ehands markt zo verzadigd dat de prijzen lekker laag worden

Strava

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:02
R0y. schreef op maandag 18 januari 2021 @ 11:04:
Mijn fiets mag morgen naar de fietsenmaker. Krijg hem gewoon niet lekker afgesteld met een nieuwe ketting, op de oude ketting loopt hij iets beter met verre van wat je wilt. De kabel die naar de derailleur loopt was ook wat gerafeld. Tandwielen e.d. zijn er nog als nieuw uit dus ik hoop een kleinigheidje.

Het is een bekende wielerzaak hier in de regio die ook het e.e.a. voor de MTB vereniging doet. Heb dus wel vertrouwen in die zaak. Direct maar even vragen wat hij mij adviseert qua onderhoud, wat ik zelf kan doen en wat hij voor mij kan betekenen.
Kon de Cube vandaag ophalen. Zat hem toch wat in de afstelling, mocht hem zo meenemen. Toch maar gevraagd of ik een kratje bier kon afrekenen.

Super service, ze hebben er een nieuwe klant bij :Y

• Holk
Prulleman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:45:
haha, ja, wellicht is de 2ehands markt zo verzadigd dat de prijzen lekker laag worden
Voorlopig is de 2de hands markt ook kloten; voor een 10 jaar oude alu racefiets met 3x8 tiagra betaal je nog de hoofdprijs. Ik wilde kijken naar een Zwift-fiets (voor de sprints) voor een sub-500 euro fiets met een 2x11; kansloos terwijl die er vorig winter nog wel tussen stonden, nu vanaf 700

• Holk

[Afbeelding]
Heeft m'n buurman ook die fiets. Mooi ding, velgjes lenen zich prima voor tubeless mocht je dat overwegen

• maartend
  • Laatst online: 17:46
Galois schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:43:
[...]

2 jaar? Ik verwacht volgende herfst al. Dan hebben ze wat gereden, komt er onderhoud en hoop ik toch een leuk hardtailtje voor sub-300 te kopen. Mijn fully vervang ik niet, denk niet dat er velen nu een Dale fully kopen. Buiten het feit om, de Dales zijn bijna allemaal zonder lefty tegenwoordig.

[ Voor 8% gewijzigd door maartend op 20-01-2021 10:00 ]

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:03

Sherlock

No Shit

Hoe is de geometrie van de frames de afgelopen jaren veranderd? Ik heb nu een Cube Attention Comp Line uit 2013 (2e hands gekocht), maar ik kan die geo nergens terugvinden.

Ik ben wel benieuwd of dat veel anders is dan de nieuwe Attentions. Ik ben er over aan het denken om hem volledig te strippen en dan zelf te gaan spuiten. Hij fietst verder wel fijn, alhoewel de vork er meer op zit omdat er nu eenmaal een vork nodig is om het wiel vast te houden, echt lekker veren doet het niet zo...

Foto van een jaartje terug:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwNLvd9-or1XHN49SUZuN3AYeVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yP7EE8SLe3qE16VhRIIbs0s.jpg?f=fotoalbum_large

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:31

Rmg

Sherlock schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:26:
Hoe is de geometrie van de frames de afgelopen jaren veranderd? Ik heb nu een Cube Attention Comp Line uit 2013 (2e hands gekocht), maar ik kan die geo nergens terugvinden.

Ik ben wel benieuwd of dat veel anders is dan de nieuwe Attentions. Ik ben er over aan het denken om hem volledig te strippen en dan zelf te gaan spuiten. Hij fietst verder wel fijn, alhoewel de vork er meer op zit omdat er nu eenmaal een vork nodig is om het wiel vast te houden, echt lekker veren doet het niet zo...

Foto van een jaartje terug:
[Afbeelding]
https://olimpiasport.pl/s...013/7318.109.2.1.en.0.htm

En dan ga ik er even vanuit dat de hele attention lijn dezelfde geo had/heeft.

Afbeeldingslocatie: https://olimpiasport.pl/upload/olimpiadb_14936.jpg

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Rmg schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:48:
[...]

https://olimpiasport.pl/s...013/7318.109.2.1.en.0.htm

En dan ga ik er even vanuit dat de hele attention lijn dezelfde geo had/heeft.

[Afbeelding]
Bedankt, ik bedenk me net dat ik dat plaatje gewoon wel tegengekomen ben bij het zoeken :$
Ik zal nog eens een bakje koffie pakken!

• Prulleman
met name die 70 graden balhoofd is niet meer zo van deze tijd, als ja naar die BMC kijkt van de vorige pagina, die is een stuk slacker met 67 graden. wat andere zaken die anders zijn, bij veel fietsen is ook de reach langer geworden (en de stuurpennen korter), en de zitbuis hoek stijler.

Ik denk dat cube met zijn hardtails nog redelijk conservatief is (69 graden balhoofd, vrij korte reach, etc)

Strava

• Galois

Galois

1811 - 1832

maartend schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:59:
[...]

2 jaar? Ik verwacht volgende herfst al. Dan hebben ze wat gereden, komt er onderhoud en hoop ik toch een leuk hardtailtje voor sub-300 te kopen. Mijn fully vervang ik niet, denk niet dat er velen nu een Dale fully kopen. Buiten het feit om, de Dales zijn bijna allemaal zonder lefty tegenwoordig.
Nee... mensen hebben even tijd nodig om te beseffen dat het niet hun sport is :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:05:
met name die 70 graden balhoofd is niet meer zo van deze tijd, als ja naar die BMC kijkt van de vorige pagina, die is een stuk slacker met 67 graden. wat andere zaken die anders zijn, bij veel fietsen is ook de reach langer geworden (en de stuurpennen korter), en de zitbuis hoek stijler.

Ik denk dat cube met zijn hardtails nog redelijk conservatief is (69 graden balhoofd, vrij korte reach, etc)
En 67 graden balhoofdhoek t.o.v. 70 graden houdt in dat je wat agressiever kan sturen, of zie ik dat verkeerd?

En het verschil in reach, waar merk je dat in?

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Sherlock schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:27:
[...]

En 67 graden balhoofdhoek t.o.v. 70 graden houdt in dat je wat agressiever kan sturen, of zie ik dat verkeerd?

En het verschil in reach, waar merk je dat in?
Met 70 graden staat je wiel verder onder je stuur dan met 67 graden.

Daarmee krijg je een wat nerveuzer stuurgedrag, maar je gaat theoretisch gezien wel makkelijker een scherpe bocht door.

BlaBlaBla

• marteltor
Galois schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:17:
[...]

Nee... mensen hebben even tijd nodig om te beseffen dat het niet hun sport is :)
Dan is het alsnog de vraag of mensen gaan verkopen. Ik heb in 2014 een racefiets gekocht. Vrij weinig op gereden in het begin. Maar met zoiets heb ik: dat koop ik 1x (tenzij ik het fanatiek ga doen), dus dan houd ik de fiets gewoon. Afgelopen tijd weer meer gereden :)

• Strider
[...]

Hopelijk zijn er ook veel mensen geweest die S-Works Epics gekocht hebben... Dan koop ik die voor 3000 euro op MP :)
Dat is precies wat ik niet verwacht, als je aan een nieuwe sport begint ga je toch niet gelijk 5K investeren.

Ik verwacht dat vooral de goedkopere modellen verkocht gaan worden.

BlaBlaBla

• Timoth
[...]

Op dit moment is marktplaats gewoon gekkenwerk. Er gaan 5 jaar oude fietsen weg voor de adviesprijs die ze destijds gekost hebben. Sommige slecht leverbare 2020/2021 instapmodellen (Marlin 5 etc) gaan gebruikt op marktplaats voor meer dan de nieuwprijs. Het slaat echt nergens meer op.

Als er 29" wielen onder zitten is het binnen een paar uur verkocht... 8)7

• Timoth
maartend schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat het misschien wel kan tegenvallen. Is de productie voor 2022 modellen wel op orde? Als fabrikanten/verkopers de hoofdprijs gaan vragen dan kan 2ehands markt ook nog best een tijdje aanhouden.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Strider schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:21:
[...]

Dat is precies wat ik niet verwacht, als je aan een nieuwe sport begint ga je toch niet gelijk 5K investeren.

Ik verwacht dat vooral de goedkopere modellen verkocht gaan worden.
Nee... dat verwacht ik ZEKER niet... Het was ook een 'grappig bedoelde' opmerking (die fiets is 10k+ waar ik het over heb).
Timoth schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:27:
[...]

Op dit moment is marktplaats gewoon gekkenwerk. Er gaan 5 jaar oude fietsen weg voor de adviesprijs die ze destijds gekost hebben. Sommige slecht leverbare 2021 instapmodellen (Marlin 5 etc) gaan gebruikt op marktplaats voor meer dan de nieuwprijs. Het slaat echt nergens meer op.

Als er 29" wielen onder zitten is het binnen een paar uur verkocht... 8)7
Kennis van mij heeft een nieuwe racefiets gekocht. Zijn oude (alu fiets met ultegra van 10 jaar geleden) had hij 5 jaar geleden voor 500 euro op MP gekocht. Hij heeft 'm vorige week verkocht voor 575 :D

• Strider
Ik zou ook graag mijn Canyon verkopen, maarja, dan kun je tot ergens in juni wachten op een nieuwe.

Dat is het mij die paar honderd euro niet waard.

BlaBlaBla

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Recentelijk was kennis aan klagen dat het zo lastig was om fiets te vinden naar zijn wensen. Toen ik hem vroeg "wat zou je anders wensen". Hij wilde lichtere fiets, AXS en een dropper. Toen ik hem voorstelde waarom niet huidige fiets upgraden. Was hij huiverig. Met de geometrie van zijn fiets is hij tevreden.

Uiteindelijk hebben we zijn Canyon exceed carbon GX afgemonteerd gestript. Alleen frame en vork over. Online gezocht naar nieuwe onderdelen. Veelal Duitse en UK webshops. Fiets opnieuw opgebouwd met XX1 AXS groepset en crank, Shimano XT remmen, carbon stuur, AXS dropperpost. En tweede hands heeft hij leuk setje carbon wielen aangeschaft.

Voor sommige van ons kan het interessant zijn om je fiets een upgrade te geven inplaats van andere fiets te kopen. En het is ook nog eens leuk en leerzaam om je eigen fiets opnieuw op te bouwen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-11 12:54

Quakie

quakelen

@Daan_ en prijstechnisch? Was het een beetje te doen?

Bij mijn vorige fiets dacht ik toendertijd er over na om voorvork te vervangen, maar ik vond het gauw al te duur tov nieuwe fiets.Wat jullie hebben vervangen valt het misschien wel mee? En meeste komen sowieso aan de beurt om een keer te vervangen natuurlijk.

Ik teken nergens meer voor

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Quakie schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:39:
@Daan_ en prijstechnisch? Was het een beetje te doen?

Bij mijn vorige fiets dacht ik toendertijd er over na om voorvork te vervangen, maar ik vond het gauw al te duur tov nieuwe fiets.Wat jullie hebben vervangen valt het misschien wel mee? En meeste komen sowieso aan de beurt om een keer te vervangen natuurlijk.
Zo te lezen hebben Daan en zijn kennis de fiets geupgrade met SRAM AXS XX1. Dat is de duurste variant bij SRAM dus dat loopt flink in de papieren. Zo'n complete groep loopt al gauw richting de 1500 euro. Dat is nog exclusief de XT remmen, AXS dropper en carbon stuur. Dus reken daar nog maar eens bijna 1000 euro bij op. En dan nog een carbon wielset. Al met al een duur fietsje denk ik.

Een vork upgraden kan heel goed afhankelijk van de fiets/vork die je nu hebt zijn er best wel eens goeie deals te vinden. Dus de vraag is maar net wat je hebt en wat je anders wilt of mist aan die vork. Maar uiteraard is elk excuus om een nieuwe fiets te kopen en dat voor jezelf te verantwoorden de beste keuze :+ :9 Zo doe ik het meestal ook.

[ Voor 14% gewijzigd door Klitse op 21-01-2021 08:51 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Ik heb mijn MTB's ook zelf gebouwd/geupgrade, voor mij is dat ook wel part of the fun. Het geld vind ik daarin minder belangrijk, het is een hobby, dat mag wat kosten. Toch kan je de kosten ook wel iets drukken door je upgrade- of opbouwproject over meerdere maanden uit te smeren en te wachten op aanbiedingen, of tweedehands koopjes. Ik heb voor mijn nieuwe Fox 34 factory destijds maar iets van 50% van de retailprijs betaald. Dan wordt het wel interessant om een keer te upgraden.

• Prulleman
Sjoewe schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:25:
Ik heb mijn MTB's ook zelf gebouwd/geupgrade, voor mij is dat ook wel part of the fun. Het geld vind ik daarin minder belangrijk, het is een hobby, dat mag wat kosten. Toch kan je de kosten ook wel iets drukken door je upgrade- of opbouwproject over meerdere maanden uit te smeren en te wachten op aanbiedingen, of tweedehands koopjes. Ik heb voor mijn nieuwe Fox 34 factory destijds maar iets van 50% van de retailprijs betaald. Dan wordt het wel interessant om een keer te upgraden.
Ja, dat is het belangrijkste als je op een budget wilt upgraden (of opbouwen). ff in 1 x alles wat aan een frame hangt bij mantel bestellen is vaak duurder dan dezelfde onderdelen op een complete fiets. Zoek (en wacht) je naar aanbiedingen ,dan kan het voor hetzelfde geld en als je echt je best doet en geluk hebt wellicht zelfs goedkoper. Maar dat kost echt wel tijd en energie

Strava

• Sjoewe
Klopt, het is echt een project, niet een shortcut. Je moet wel een achterliggend plan hebben waar je heen wilt met je build en inderdaad wel beetje geduld opbrengen. Helpt ook niet dat nieuwe frames eigenlijk altijd buitenproportioneel duur zijn als je ze los koopt.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Quakie Het zal niet altijd (veel) goedkoper zijn, maar in deze tijd is het sneller om fiets een leuke upgrade te geven dan een nieuwe te vinden (die relatief snel leverbaar is) met alle specificaties die je wenst.

Het meeste gekocht bij DE en UK webshops. Scheelde soms behoorlijk in prijs. In NL was vaak niet eens op voorraad. Op MP staan ook geregeld onderdelen die van nieuwe fietsen afkomen en niet gebruikt zijn. Daar kun je ook naar kijken.

Afgelopen jaar drie nieuwe fietsen aangeschaft. Voor mijn vrouw, haar eerste MTB en ik zelf een nieuwe HT en fully. Helaas waren de afmontage niet te vinden naar wens. (uitverkocht of waren er niet). Dus fiets gekocht die dichtste in de buurt kwam. En zelf aan de slag gegaan. Dit was naast leuk om te doen ook erg leerzaam.

Edit: vanochtend set handgespaakte wielen ontvangen voor de HT. Nu alleen wachten op de nieuwe remschijven en dan tijd vinden om verder op te bouwen en monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrH_EtMXggTYEm3Ll2Di7WJwUQA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a6g7nIr5WUVNtUjvs44RSX5R.jpg?f=user_large

[ Voor 44% gewijzigd door Daan_ op 21-01-2021 14:42 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

@Daan_ je hebt 'm dus omgebouwd van 2x9 naar 1x12 (las ik zojuist voor je edit).

Ik heb ook een 2x10 en twijfel of ik 'm in de toekomst ombouw naar een 1x12. Is dat trouwens mogelijk bij elke fiets? En wat komt er eigenlijk bij kijken?

Een andere cassette, ander blad, andere ketting en andere andere derailleur en je bent er?

Wat ervaren jullie als voordeel bij een 1x12-speed tov een 2x10?

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 14:04

Meneer iCy

swarma

Galois schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:02:
@Daan_ je hebt 'm dus omgebouwd van 2x9 naar 1x12 (las ik zojuist voor je edit).

Ik heb ook een 2x10 en twijfel of ik 'm in de toekomst ombouw naar een 1x12. Is dat trouwens mogelijk bij elke fiets? En wat komt er eigenlijk bij kijken?

Een andere cassette, ander blad, andere ketting en andere andere derailleur en je bent er?

minder schakelen naar het kleine blad, dus alleen maar via rechts schakelen. Heb je aan de linkerkant plek voor een andere schakel, zoals een dropper ofzo. Het scheelt ook iets qua gewicht.

Ik zit zelf ook te twijfelen, maar heb nog een cassette en ketting nieuw liggen. Ketting van een 10 speed is ook niet duur bij de Decathlon (is de kmc x10 in een btwin doosje :)). Tip van een medetweaker hier.

Heb ze toen ingekocht met de ing rentepunten actie en van vele vrienden ook een code gekregen. Was toen totaal 14 euro kwijt voor 2x ketting en 1x cassette en nog wat ander spul :+ .

[ Voor 6% gewijzigd door Meneer iCy op 21-01-2021 15:14 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• Klitse
  • Niet online

Waar je rekening mee moet houden is de max grootte van je voorblad. Dat moet een Narrow-Wide blad worden en niet elk frame kan dezelfde maat aan. 32t lukt meestal wel. 34t kan al een probleem worden, dus dat moet je nakijken. Natuurlijk kun je daar ook wel weer oplossingen op bedenken maar vooraf meten is weten. Verder moet je bij de cassette even opletten op welke body die past en welke body je hebt. NX past bijvoorbeeld op een HG body evenals sommige Shimano cassettes. Shimano heeft ook microspline waar weer andere (nieuwere) cassettes op passen en SRAM GX en hoger past op een XD Body als ik het goed heb. (Kan zijn dat niet niet 100% juist is, ik rij zelf alleen sram dus er is vast iemand die het precies weet). Verder heb je inderdaad een 12 speed ketting, 12 speed derailleur en 12 speed shifter nodig.

Er zitten een aantal voordelen aan waaronder het feit dat je cockpit minder druk wordt, je hebt immers 1 shifter minder), je hoeft over het schakelen ook minder na te denken omdat je alleen nog maar aan 1 kant omhoog of omlaag kan. Het nadeel kan zijn dat je net de juiste versnelling niet kunt vinden omdat de tussenstapjes nou eenmaal anders/groter zijn bij 12 versnellingen ten opzichte van 20 (even uitgaande van hetzelfde bereik).

[ Voor 6% gewijzigd door Klitse op 22-01-2021 08:39 ]

• Lensent
Ik heb inmiddels een toko gevonden die zegt in week 5 een Attention SL te kunnen leveren.
Mn andere order laat lekker lopen, levertijd week 16.

Eens kijken wie er eerder is.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De fiets van mijn vrouw van 2x9 omgebouwd naar 1x12

Afhankelijk welke body je op achterwiel hebt zitteen. De fiets van mijn vrouw is voorzien van Shimano hub. Dus daar past een SRAM NX 1x12 cassette op. Voor de fiets een SRAM NX upgrade kit besteld (derailleur, cassette, shifter en ketting), Dub BB en non boost kettingblad. Crank X01 had ik nog liggen.

Wil je SRAM GX, XO1, XX1 cassette gaan gebruiken dan heb je een XD body nodig.
Voor bijvoorbeeld Shimano XT, XTR heb je een Micro Spline nodig.

Fiets van mijn vrouw heeft non boost wielen. Had nog een nieuwe SRAM X01 crank liggen. Alleen met boost kettingblad. Dus was enkel kettingblad vervangen voor non boost versie en klaar.

Enige wat inspanning kosten was BB vervangen. Derailleur, shifter, cassette, ketting, crank. Het was zo geïnstalleerd en afgesteld. Dus ja het is redelijk makkelijk zelf te doen. Met het juiste gereedschap.

----
Remschijven net binnen gekregen. Dus van weekend de nieuwe velgen voorzien van verse xtr remschijven en cassette. Muc off ventielen monteren en banden erop met wat latex.

Oude wielen/naaf/cassette schoongemaakt en worden weer opgebouwd met oude xtr cassette en remschijven. Wordt gebruikt als reserve setje en ook om het leren om spaken goed op spanning te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan_ op 21-01-2021 16:12 ]

• Timoth
Lensent schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:47:
Ik heb inmiddels een toko gevonden die zegt in week 5 een Attention SL te kunnen leveren.

Dan ben ik benieuwd welke toko dat is. Als je het zwart op wit kunt krijgen kun je misschien nog wat korting regelen voor jezelf (of medetweakers ;) ) bij 12go.

https://www.12gobiking.nl/levertijd#voorwaarden

• Lensent
Wel leuk dat de adviesprijs bij Cube inmiddels met 50e is verhoogd :P
Hooguit dat, mocht ik de fiets idd eerder geleverd krijgen, iemand mijn lopende order kan overnemen zodat diegene niet onderaan de wachtlijst staat.

• Timoth
Mantel verwacht hem volgende week zie ik, maar ik ben benieuwd of ze dat waar gaan maken. Zou hoe dan ook goed zijn. Wordt de wachttijd bij andere aanbieders waarschijnlijk ook weer wat korter.

https://www.mantel.com/cube-attention-sl

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:58
Die levertijdindicatie van Mantel is niet zo betrouwbaar is mijn ervaring. Onlangs had ik een accessoire nodig dat ook op levering volgende week stond en dan kun je je mailadres achterlaten als het op voorraad is. Vervolgens was die week waarin het binnen zou komen voorbij en stond er de mededelin:, niet op voorraad en komt nooit meer op voorraad. Nou lekker dan....

Een paar weken later krijg ik mail dat het product wel weer op voorraad is. Ondertussen had ik elders een alternatief besteld.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 08:48

charrel

Cortisol4life..

Zo, ik had van Ali een sunrace casette (14€) en OG-EVKIN ketting (11€) met 4500+ positieve reviews. De ketting was bij 150km nog prima en bij 210km totaal versleten |:( afijn, denk dat al die positieve reviews de ketting nog in het doosje hebben zitten. Hij zag er wel mooi uit in dat goud.....
Nou ja, nu maar weer even een goedkope kmc x9 grey erop. Die tsdz2 in het midden vreet toch alles op :+
Gelijk maar even de versleten derailleur wieltjes van bbb vervangen. De bovenste draaide nog wel maar zat verder echt compleet vast gerot. Zat geen zijdelingse speling meer in en werden nogal puntig.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3N1tQJv/IMG-20210121-152450.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ny0rZY4/IMG-20210121-152013.jpg

Wat schakelt dat weer soepel! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door charrel op 21-01-2021 18:08 ]

• Prulleman
Prulleman schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:51:
[...]

Denk dat je weinig ervaringen gaat vinden.. maar het is inderdaad een prachtige fiets om te zien. BMC maakt verder gewoon degelijk spul, wat je mag verwachten van Zwiters.

De afmontage is prima voor 1200 euro, bij andere merken heb je misschien SLX ipv deore (of een XT achter derailleur... ), maar de nieuwe 12 speed deore groep wordt gezien als 1 van de beste MTB producten van 2020 (met prijs/kwaliteit in het achterhoofd uiteraard). Verder is de geo modern (wat slacker dan een gemiddelde XC hardtail) dus ik denk dat je hier geen miskoop aan kan hebben
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtNYlLRhA2xV_X-cd4cds4tCpD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKaUR1uVsfli3Iq3el96zipg.jpg?f=fotoalbum_large

Als je een instapper vind met 12 speed Deore hoef je deze voor de groep niet te laten staan :D

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 21-01-2021 20:09 ]

Strava

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:06:
[...]

[Afbeelding]

Als je een instapper vind met 12 speed Deore hoef je deze voor de groep niet te laten staan :D
Beetje zwaar is de Deore casette maar voor de rest onverslaanbaar idd. Kon vorigjaar de Fuel EX 8 in XT variant niet/amper vinden dus daarom de GX gekocht maar had andes zeker Shimano route gegaan ivm de kosten voor de casette (en het kunnen vervangen van de kleinste kransjes)
Klitse schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:12:
[...]

Waar je rekening mee moet houden is de max grootte van je voorblad. Dat moet een Narrow-Wide blad worden en niet elk frame kan dezelfde maat aan. 32t lukt meestal wel. 34t kan al een probleem worden, dus dat moet je nakijken. Natuurlijk kun je daar ook wel weer oplossingen op bedenken maar vooraf meten is weten. Verder moet je bij de cassette even opletten op welke body die past en welke body je hebt. NX past bijvoorbeeld op een HG body evenals sommige Shimano cassettes. Shimano heeft ook microspline waar weer andere (nieuwere) cassettes op passen en SRAM GX en hoger past op een XD Body als ik het goed heb. En dan heeft Shimano ook nog microspline geloof ik. (Kan zijn dat niet niet 100% juist is, ik rij zelf alleen sram dus er is vast iemand die het precies weet). Verder heb je inderdaad een 12 speed ketting, 12 speed derailleur en 12 speed shifter nodig.

Er zitten een aantal voordelen aan waaronder het feit dat je cockpit minder druk wordt, je hebt immers 1 shifter minder), je hoeft over het schakelen ook minder na te denken omdat je alleen nog maar aan 1 kant omhoog of omlaag kan. Het nadeel kan zijn dat je net de juiste versnelling niet kunt vinden omdat de tussenstapjes nou eenmaal anders/groter zijn bij 12 versnellingen ten opzichte van 20 (even uitgaande van hetzelfde bereik).
Shimano 12 speed heeft Microspline inderdaad, NX EAGLE en lager gaat gewoon op de HG driverbody inderdaad. Morderne Fully's kunnen vaak max een 34T of 36T voor hebben, vergeet niet dat een oval als maximale maat 2tanden groter zijn, een 34T oval heeft dus ruimte als een 36T ronde chainring.
charrel schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 18:07:
Zo, ik had van Ali een sunrace casette (14€) en OG-EVKIN ketting (11€) met 4500+ positieve reviews. De ketting was bij 150km nog prima en bij 210km totaal versleten |:( afijn, denk dat al die positieve reviews de ketting nog in het doosje hebben zitten. Hij zag er wel mooi uit in dat goud.....
Nou ja, nu maar weer even een goedkope kmc x9 grey erop. Die tsdz2 in het midden vreet toch alles op :+
Gelijk maar even de versleten derailleur wieltjes van bbb vervangen. De bovenste draaide nog wel maar zat verder echt compleet vast gerot. Zat geen zijdelingse speling meer in en werden nogal puntig.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wat schakelt dat weer soepel! ;)
Heb zelf gemerkt dat die chaincheckers meuk is, deze variant drukt de rollersuitelkaar, met de lineaal meet ik beter (en minder) slijtage.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

GoldenSample schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 00:01:
Heb zelf gemerkt dat die chaincheckers meuk is, deze variant drukt de rollersuitelkaar, met de lineaal meet ik beter (en minder) slijtage.
Maar dat het die rollers wat uit elkaar drukt, dat is toch juist de slijtage? Bij een nieuwe ketting kan dat ongeveer niet, en bij een gebruikte ketting zit er telkens iets meer speling op de rollers. Toch? Dan wil je dat juist meten lijkt me.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sherlock schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:48:
[...]

Maar dat het die rollers wat uit elkaar drukt, dat is toch juist de slijtage? Bij een nieuwe ketting kan dat ongeveer niet, en bij een gebruikte ketting zit er telkens iets meer speling op de rollers. Toch? Dan wil je dat juist meten lijkt me.
Je wilt meten wat de lengte over de rollers is als ze beide 'aan liggen' (dus de zelfde richting in geduwd worden ipv dat een naar voren de ander naar achter gedrukt wordt)
Aardig leesvoer: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html

• Sherlock

Sherlock

No Shit

GoldenSample schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Je wilt meten wat de lengte over de rollers is als ze beide 'aan liggen' (dus de zelfde richting in geduwd worden ipv dat een naar voren de ander naar achter gedrukt wordt)
Dat is wel interessant ja (y) Wel jammer dat de plaatjes allemaal zo onduidelijk zijn, met de jaren 90 patroontjes in plaats van kleuren.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Slijtage meters zijn prima instrumenten om je ketting te controleren, maar ze worden nog wel eens verkeerd gebruikt. Sommige drukken te hard op de tool of plaatsen hem verkeerd.

https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

Zelf heb gebruik ik de park tool CC2

• magic_nl
  • Laatst online: 12-11 09:39

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Lensent schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:47:

Timoth schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 16:04:
[...]

Dan ben ik benieuwd welke toko dat is. Als je het zwart op wit kunt krijgen kun je misschien nog wat korting regelen voor jezelf (of medetweakers ;) ) bij 12go.

https://www.12gobiking.nl/levertijd#voorwaarden
Ik denk dat er komende week een vrachtwagen vanuit de Cube fabriek naar Nederland rijdt.
Mijn Analog staat ook (al een hele tijd) op levering komende week (4).
Dus met een beetje geluk maak ik dit weekend mijn laatste ritje met m'n huidige Giant ATX 850.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:41
Sjoewe schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Ik heb je post nu drie keer gelezen, maar wat is nou de vraag precies? :+

Je kan ook een navenset kiezen waarvan je de endcaps kan vervangen, zoals bijvoorbeeld bij Hope kan. Als je dan later nog een keer een (boost) vork met steekas koopt, vervang je gewoon de endcaps en plaats je eventueel de benodigde boost spacers. Bij je voorwiel is dat allemaal niet zo'n issue om later naar boost te gaan, de endcaps hebben dan een wat langere doorsteek en je moet een spacer achter je remschijf plaatsen.
Ik was al bang dat er te veel chaos in mijn post zou zitten. Al heb je me wel in een deel geholpen. Ik was vergeten dat bij sommige naven de endcaps te vervangen zijn. Daar moet ik dan ook even naar kijken.

Ander deel van de vraag was eigenlijk hoeveel verschil het zou maken in de rij eigenschappen om van een 470mm vork naar 483 te gaan. (of 490mm, maar denk dat dat te veel is). Maakt een 13mm langere voorvork een hoop verschil?

• Timoth
magic_nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:09:
[...]

[...]

Ik denk dat er komende week een vrachtwagen vanuit de Cube fabriek naar Nederland rijdt.
Mijn Analog staat ook (al een hele tijd) op levering komende week (4).
Dus met een beetje geluk maak ik dit weekend mijn laatste ritje met m'n huidige Giant ATX 850.
Toet-toet-tooooeeetttt!!!

Afbeeldingslocatie: https://www.ready2bike.de/mediafiles/Bilder/cube-truck-klein.jpg

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

Ik heb weer wat vignetten binnen, vraagje, waar plakken jullie ze op? Op het stuur zijn ze makkelijk weg te halen maar laten ze los. Ik wil ze liever niet op m'n frame voor het geval ze de lak aantasten of dat het van die k*tstickers zijn die je niet los kan trekken zonder 300 stukjes papier achter te laten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Sjoewe
Ik plak ze altijd op m'n KNWU bondspasje, die zit altijd in mn MTB-tas.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjoewe op 23-01-2021 00:26 ]

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27
Ik achterop m’n telefoon, die heb ik ook altijd bij me.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 08:48

charrel

Cortisol4life..

GoldenSample schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:42:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/s53vk4c/IMG-20210122-181245.jpg

Tja, beide geven aan meer dan 1% versleten ;) Nu kijken of de Ali meneer achter zijn product staat. Na de fotos niks meer gehoord :+
Voor mij werkt het tooltje dus wel prima, mooie graadmeter.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 23-01-2021 09:23 ]

• Crazy D
  • Laatst online: 18:36

Crazy D

I think we should take a look.

Gister m'n 2e rondje gemaakt, rond Zutphen / Lochem. Stukje beter te doen als beginnen, veel tracks zijn echt supermooi aangelegd. De oudere tracks waren echt beroerd met megaveel modder. M'n fiets piept nu als de neten :P Denk dat er het nodige zand nu tussen de remblokjes zit :D Maar was wel leuk, goed vermaakt. Uiteindelijk net geen 50km (waarvan een km of 10 gewone weg).

Exact expert nodig?

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:58
Nox schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:24:
Ik heb weer wat vignetten binnen, vraagje, waar plakken jullie ze op? Op het stuur zijn ze makkelijk weg te halen maar laten ze los. Ik wil ze liever niet op m'n frame voor het geval ze de lak aantasten of dat het van die k*tstickers zijn die je niet los kan trekken zonder 300 stukjes papier achter te laten.
Op m'n gereedschapstool voor onderweg, en die zit in mijn rugzak.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:37
Ik plak ze al jaren op het frame (de bovenkant van de onderbuis). Blijft zeer goed zitten, is makkelijk weer te verwijderen door klein beetje te verwarmen met een föhn. Lak eronder blijft ook prima. Deze fiets heeft al weer zn 8e sticker en ook bij vorige fietsen geen lakschade door een stickertje. Bij controle wijs je naar de sticker en mag je gelijk door waar anderen eerst staat te zoeken in tasjes of de telefoon uit de zak moeten halen, heeft me al vaker een leuke voorsprong opgeleverd ;-)

• Sjod
  • Laatst online: 22:12

Sjod

Ik ben goed luisterend

Vanochtend mijn voorvork uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw ingevet en de seals vervangen. Dat had ik eerder moeten doen.

Ik kom er nu achter dat mijn vork ook gewoon kan veren zonder de voorrem te gebruiken en dat de travel meer dan 5 cm is 😂

Nu zie ik ook het nut van lock-out 😂

• Klitse
  • Niet online
Sjod schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:29:
Vanochtend mijn voorvork uit elkaar gehaald, schoongemaakt, opnieuw ingevet en de seals vervangen. Dat had ik eerder moeten doen.

Ik kom er nu achter dat mijn vork ook gewoon kan veren zonder de voorrem te gebruiken en dat de travel meer dan 5 cm is 😂

Dan was het ook wel heel hard nodig.
Ook je olie ververst?

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Klitse schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:51:
[...]

Dan was het ook wel heel hard nodig.
Ook je olie ververst?
Nee is een goedkope coil vork. Zit geen olie in. Ik dacht altijd van wel. Omdat aan de linker kant steeds olie naar boven kwam. Maar dat was dus gewoon troebel water

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Sjod schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Sjod schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:04:
[...]

Nee is een goedkope coil vork. Zit geen olie in. Ik dacht altijd van wel. Omdat aan de linker kant steeds olie naar boven kwam. Maar dat was dus gewoon troebel water
Uhm, hoeveel jaar heb je hier niet naar omgekeken? Dit is wel wat indrukwekkend... :X 7(8)7

If you can see, look. If you can look, observe

• Sjod

Sjod

Ik ben goed luisterend

Roozzz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:11:
[...]

[...]

Uhm, hoeveel jaar heb je hier niet naar omgekeken? Dit is wel wat indrukwekkend... :X 7(8)7
Ik heb de fiets zo 2e hands overgenomen in april Ik dacht dus dat zo hoorde. Vorige maand zag in dat de vork moeite had met terugveren, daarom besloten om hem uit elkaar te halen.

Hiervoor had ik een oude fiets zonder verende vork, en daarvoor had ik een hekel aan fietsen. Ik wist dus echt niet beter. 😀

• Galois

Galois

1811 - 1832

Morgen is het plan om Lunteren en Otterlo te doen. Zijn redelijk nieuwe routes begreep ik. Leuk. Iemand onlangs geweest en weet hoe het is met de regen van afgelopen tijd? Hebben de routes daar veel 'last' van?

En een deel van Otterlo is vanwege corona (??) afgesloten? Groot stuk?

[ Voor 14% gewijzigd door Galois op 23-01-2021 15:06 ]

• Goofyduck384
Ik wil ook mijn voorvork helemaal schoonmaken (is volgens mij ook nog nooit gebeurd), aangezien hij alleen veert als ik er heel hard op druk, of stuiter.
Maar geen idee wat ik daarvan dan moet vernieuwen. Is er een set te koop wat ik in huis moet halen voor ik hem uit elkaar haal?
Ik heb de RockShox Dart 3

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoek met Google op “rockshox dart 3 service kit” Je vindt dan links naar wat je nodig hebt en staan ook diverse filmpjes hoe je dit kunt doen.

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Galois schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:05:
Morgen is het plan om Lunteren en Otterlo te doen. Zijn redelijk nieuwe routes begreep ik. Leuk. Iemand onlangs geweest en weet hoe het is met de regen van afgelopen tijd? Hebben de routes daar veel 'last' van?

Otterlo heeft 2 mooie delen (vooral achter camping de zanding een paar mooie klimmetjes) met een wat saaier tussenstuk. Leent zich wel prima om gewoon 2x te rijden. Lunteren vind ik persoonlijk een stuk saaier. Helaas hebben tegenwoordig alle trails flink last van het grote aantal (onervaren) rijders. Dit levert icm de regen flink uitgesleten paden en diepe remkuilen op.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Goofyduck384 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:10:
Ik wil ook mijn voorvork helemaal schoonmaken (is volgens mij ook nog nooit gebeurd), aangezien hij alleen veert als ik er heel hard op druk, of stuiter.
Maar geen idee wat ik daarvan dan moet vernieuwen. Is er een set te koop wat ik in huis moet halen voor ik hem uit elkaar haal?
Ik heb de RockShox Dart 3
Kijk even goed naar het kostenplaatje van materialen ed. Het is een instapvork van bijna 10 jaar oud als ik me niet vergis, dus ik zou niet teveel investeren. Evt vervangen kan wel eens een stuk meer opleveren voor minimale meerprijs.

If you can see, look. If you can look, observe

• Goofyduck384
Roozzz schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:25:
Kijk even goed naar het kostenplaatje van materialen ed. Het is een instapvork van bijna 10 jaar oud als ik me niet vergis, dus ik zou niet teveel investeren. Evt vervangen kan wel eens een stuk meer opleveren voor minimale meerprijs.
Als ik zoek (zoals voorgesteld) op “rockshox dart 3 service kit” zie ik setjes van onder de €20,-. Of vergeet ik dan nog zaken? Want voor die prijs haal ik geen nieuwe voorvork lijkt me...
En al te veel investeren wil ik niet, omdat ik aan het zoeken ben naar een fully ter vervanging van m’n huidige MTB (idd ruim 10 jaar oud). Wil het dus ook gebruiken om weer even te leren.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is al goed is een olie geveerde vork? Heb je ook juiste olie om bij te vullen/vervangen. Dit is wat je naast de service kit ook nodig zult hebben. Verder is goed om te controleren of je alle benodigde gereedschap hebt.

Als je de diverse filmpjes bekijkt krijg je ook indicatie wat je nodig zult hebben.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:31

Rmg

Goofyduck384 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:32:
[...]

Als ik zoek (zoals voorgesteld) op “rockshox dart 3 service kit” zie ik setjes van onder de €20,-. Of vergeet ik dan nog zaken? Want voor die prijs haal ik geen nieuwe voorvork lijkt me...
En al te veel investeren wil ik niet, omdat ik aan het zoeken ben naar een fully ter vervanging van m’n huidige MTB (idd ruim 10 jaar oud). Wil het dus ook gebruiken om weer even te leren.
Een vorkdop, olie/smering. En waarschijnlijk is een circliptang ook een goeie investering.

Maar voor 40 euro, en een uurtje of 2 en is je vork is dan wel als nieuw

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik de oude ook vork ook servicen.

[ Voor 91% gewijzigd door Daan_ op 23-01-2021 18:05 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:36
Vandaag een nieuwe fiets besteld! M'n ketting knapte rond 15.45 en ik wilde een nieuwe gaan halen. Bleek dat ze nog een paar nieuwe fietsen hadden staan bij de winkel hier in het dorp, dus daar eentje van gekocht. Ik wilde binnenkort toch al een andere gaan kopen, maar zat een beetje tegen het passen aan te hikken. De afstand van het zadel naar het stuur is bij m'n huidige fiets te klein en daarom wilde ik per se passen.

Dinsdag of woensdag kan ik hem ophalen! Dit is hem: https://superiorbikes.eu/.../matte-turquoise-pink-red

En de kleur in het echie:
https://www.google.nl/sea...ySM&imgdii=JpdZeLd-7qInMM

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik geef er niet zo veel om dus gewoon ergens op de downtube maar wat je ook kunt doen (buiten wat al genoemd is);
- Stukje boeklon/skin op je frame en daar op plakken
- op je mudguard
- onderop je stem
- helm (handig als je twee fietsen hebt maar de sticker wel makkelijk wilt kunnen tonen)
- bidon

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja ik heb een rijtje op mn helm zitten

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• marteltor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h3QjFvnXz3jBwrq4yoo0xh4fS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vXAMqakYIBDNMeeAgXsUPP7O.jpg?f=fotoalbum_large Vandaag in ontvangst genomen en gelijk even kort door de blubber geragd :p
Cube Reaction c62 pro 2020 23 inch.
Fietst top tot op heden :)

• homemix25
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:59
Galois schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 15:05:

Vandaag Otterlo gedaan, helaas waren meerdere stukken afgesloten (aan het begin, Area 51 en nog een gevorderden stuk). Bleven een paar leuke klimmetjes en afdalingen aan het begin over. Verder 50% over de weg en gravel.. Zou deze even overslaan!

"Time changes everyting." "That's what people say, it's not true. Doing things changes things. Not doing things leaves things exactly as they were." - Dr. Gregory House

Pagina: 1 ... 109 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic