Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 110 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:47

fdees

Trust me I'm an Engineer

Mensen, ik zit met een probleem en na paar uur klooien kom ik er niet meer uit wat het zou kunnen zijn. Heb al de video van GMBN en parktool bekeken en proberen toe te passen, maar ik kom er niet uit. Fietsenmaker heeft het nogal druk en ik kan hem niet tussendoor even wegbrengen dus hoop dat iemand hier een idee heeft hoe ik het kan verhelpen.

Gaat om een Trek Pro-Caliber 9.7 2019. Daarvan is de derailleur (Sram NX) vervangen(door fietsenmaker) nadat ik er een tak in had gereden en na een paar ritten is deze een stuk minder goed gaan schakelen. Dacht dat de kabel wat was gaan verlopen en heb de spanning toen wat aangedraaid aan mijn schakelaar, maar dit verhielp het probleem niet. Tevens alles is goed gesmeerd en schoon.

Ik heb nu vandaag proberen de versnellingen compleet opnieuw in te stellen, hierbij kwam ik erachter dat de fietsenmaker de kabelloop aan de derailleur verkeerd had gedaan, niet netjes door de kabelgeleider, maar buitenom, why idk. Maar dit is opgelost, heb hem nu netjes gedaan. Maar krijg hem niet soepel schakelend. Of hij gaat goed omhoog of goed omlaag, de uitlijning op het kleinste tandwiel is gewoon goed, zit er net iets naar rechts onder, minimaal dus. Maar omdat het naar een kant goed gaat en naar de andere niet, denk ik dat het in de spanning van de veer van de derailleur zit. Is dit een logische redenering of waar zou het nog in kunnen zitten.

Tevens is de ketting net vervangen en de cassette is ook niet versleten. Ketting is vervangen omdat ik er een groter tandwiel op heb gezet 30 vs 36.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:38
Misschien afstellen op een tandwiel dat niet aan de buitenkant zit zodat je zeker weet dat je niet tegen en limiet aan zit.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je de B tension gecontroleerd met de chaingap tool?
derailleur Pad recht?
Kabel gecontroleerd? En kabel spanning
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Als je van 30 naar 36 bent gegaan zou ik ook de ketting lengte controleren.
https://www.parktool.com/...-help/chain-length-sizing

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

pimNH schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:25:
Misschien afstellen op een tandwiel dat niet aan de buitenkant zit zodat je zeker weet dat je niet tegen en limiet aan zit.
Heb de limiet ook al eens wat versteld om dit uit te sluiten en op de 3 en 4 proberen te stellen, maar lijkt geen effect te hebben.
Daan_ schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:29:
Heb je de B tension gecontroleerd met de chaingap tool?
derailleur Pad recht?
Kabel gecontroleerd? En kabel spanning
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Als je van 30 naar 36 bent gegaan zou ik ook de ketting lengte controleren.
https://www.parktool.com/...-help/chain-length-sizing
Kabel voelt niet heel erg aan, maar loopt niet 100% soepel dus zou dat nog kunnen zijn. B-Tension heb de tool er niet voor, maar zou dan verlopen zijn in de loop van de tijd. Pad lijkt recht te zijn, heb er al eens een recht iets tegen gehouden en lijkt niets mis mee te zijn

Kettinglengte heb ik zo bepaald.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-11 11:56
B-tension kun je met een schuifmaat ook opmeten, 5mm als ik het goed onthouden heb. Wat je zeker even moet doen is de spanning bij de schakel unit op je stuur eraf halen. Als je zegt dat je kleinste net iets uit het lood is denk ik dat er net teveel spanning op staat. Helemaal los, dan de kleinste en grootste instellen, dan voor het soepele verloop de spanning op je stuur aandraaien.

B-tension is wel een dingetje bij SRAM, dat let vrij nauw, dus daarmee beginnen (grootste blad selecteren en dan 0.5cm tussen de schakel van je eerste derailleur wiel en de cassette)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@fdees Dan kan ik je alleen adviseren om deze aan te schaffen. Kost ongeveer 6 euro. Als B tension niet goed afgesteld is. Kan deze issues geven met schakelen. Ik zou dan de witte aanschaffen deze kun je tevens gebruiken voor de 52t cassettes.

Je kunt B tension opmeten, maar mijn ervaring is dat het niet zo nauwkeurig is als de tool. SRAM kan men beste de tool gebruiken. En voor de gene die een Shimano 12sp cassette heeft. Hier staat achterop de cassette een streepje om B tension af te stellen.

Bij schakelkabel wil ik wel eens olie gebruik die je voor de ketting gebruikt. (Wet lub) Op een doekje wat olie en kabel er rustig doorheen halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2021 08:24 ]

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Heb het tooltje besteld en zal dit van de week dan eens proberen, hopelijk is dit het. Wel best stom ik kreeg namelijk de doos met mijn oude derailleur erin terug van de fietsenmaker en normaal zou die tool daar gewoon bij zitten, maar deze was eruit.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij de SRAM NX en XX1 AXS upgrade kits zat het tooltje in de doos. Je kunt de fietsenmaker altijd nog vragen of hij deze nog heeft liggen?

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2021 09:29 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:11
fdees schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:31:
Heb het tooltje besteld en zal dit van de week dan eens proberen, hopelijk is dit het. Wel best stom ik kreeg namelijk de doos met mijn oude derailleur erin terug van de fietsenmaker en normaal zou die tool daar gewoon bij zitten, maar deze was eruit.
Ik gebruik deze video om GX opnieuw af te stellen Ik ga er vanuit dat het niet anders is voor NX?
YouTube: Sram XX1 Eagle Derailleur - My Adjustment Mistakes. Tutorial

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12

Sjod

Ik ben goed luisterend

Vandaag voor het eerst gefietst met de gerepareerde voorvork.

Dat is toch best fijn zo’n voorvork 😂. Fiets reageert totaal anders. Moet zelfs opnieuw wennen. Vooral met drops en rollovers (als ze zo heten).

Wel wat anders, ze waren vandaag voor het eerst eens aan het controleren op vignetten op de veluwe. Dit werd gedaan door vrijwillige (veel gepensioneerde) boswachters.

Als ik dan zie hoe asociaal het grootste gedeelte hier mee omgaat, dan denk ik gooi aub de boel dicht.

Ik heb er ongeveer een kwartier staan, praten. Meerde groepen, draaien gewoon om als ze de controle zien en fietsen de andere kant op.

1 groep rijdt gewoon door zonder iets te zeggen of af te stappen (alsof de neus bloed)

Het zijn vrijwilligers die er staan, ze vragen alleen of je een vignet hebt. Als je die niet hebt vragen ze of je er 1 wil kopen. Je krijgt dus niet eens een boete.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas zijn er nog (MTB) pannenkoeken die op dergelijke manier reageren of negeren. Dit zie je op meer plekken in NL/DE. Persoonlijk mag men ook wat meer prenten uitschijven. Wat ik persoonlijk niet zo goed begrijp dat men in deze tijd met grote groepen gaat fietsen. 4 of meer....

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2021 13:16 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:41

Nox

Noxiuz

marteltor schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:42:
[Afbeelding] Vandaag in ontvangst genomen en gelijk even kort door de blubber geragd :p
Cube Reaction c62 pro 2020 23 inch.
Fietst top tot op heden :)
Hier dezelfde fiets maar dan rood :) goede keus, ga je veel plezier aan beleven.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-11 08:48

charrel

Cortisol4life..

Ik heb gister mijn rem gebroken, onderste punt is eraf gebroken van deze ( magura mt trail sport):
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/cache/p/xl1/5/7/Magura-MT-Trail-Sport-Carbotecture-Disc-Brake-Set-black-mystic-grey-set-front-rear--57338-266741-1557224004.jpeg
Dus nu opzoek naar een vervangende cilinder, maar is de mt2/mt4 master cilinder nu allemaal hetzelfde?
hendel is gewoon nog goed. Dus die kan overgezet worden.

https://www.bike-discount...m7w1I6taebGUaAvj0EALw_wcB
of
https://www.mtbxpert.nl/magura-mt2-rem.html

Die zijn een stuk goedkoper aan te schaffen

[ Voor 26% gewijzigd door charrel op 24-01-2021 14:35 ]

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11 14:52
Nox schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:36:
[...]

Hier dezelfde fiets maar dan rood :) goede keus, ga je veel plezier aan beleven.
Heb je er nog een bijpassende bidonhouder bij?

• fdees

fdees

Trust me I'm an Engineer

Daan_ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 08:56:
Bij de SRAM NX en XX1 AXS upgrade kits zat het tooltje in de doos. Je kunt de fietsenmaker altijd nog vragen of hij deze nog heeft liggen?
Hij is nu besteld ;) en als het goed is morgen of anders dinsdag binnen, fietsenmaker kan ik pas donderdag naartoe, qua zelf tijd te hebben. Dus kan nog eerste even zelf controleren en anders gewoon de fiets afgeven
bas-r schreef op zondag 24 januari 2021 @ 10:56:
[...]

Ik gebruik deze video om GX opnieuw af te stellen Ik ga er vanuit dat het niet anders is voor NX?
YouTube: Sram XX1 Eagle Derailleur - My Adjustment Mistakes. Tutorial
Deze had ik ook al geprobeerd, heb echt 10 verschillende video's uiteindelijk bekeken :O

• Nox

Nox

Noxiuz

marteltor schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:42:
[...]

Heb je er nog een bijpassende bidonhouder bij?
Yes, een rode en een zwarte. De rode kreeg ik van de lbs. Zwarte zelf gekocht bij Mantel. Kreeg jij er niks bij? :P

https://www.mantel.com/cube-hpp-glossy-matt-bidonhouder

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 24-01-2021 15:32 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ben aan kijken om vork te vervangen van mijn HT (Scott Scale RC900 Pro (2019)) Deze is nu voorzien van een RockShox SID RL3 Air, 15x110mm. En wil over naar onderstaande Fox. Alleen nu zie ik dat ze deze hebben in 44 en 51 offset. Als ik het allemaal goed heb dan is het de 44mm die ik moet hebben?

Fox Racing 32 K FLOAT 29" Factory StepCast FIT4 Remote-Adj 2Pos Tapered Kabolt
https://www.bike-discount...pos-tapered-kabolt-981491

[ Voor 11% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2021 16:33 ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Het liefste gewoon dezelfde offset als je nu hebt, en ook even de axle-to-crown vergelijken tussen de twee. Die wil je ook hetzelfde houden, anders wordt je HTA slacker en dat komt de BB omhoog. Wil je niet op een XC fiets. Maarre...waarom wil je eigenlijk naar een Fox 32?

Een SID Ultimate is 500 euro goedkoper, 100 gram lichter en qua performance minstens vergelijkbaar.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De RockShox SID SL Ultimate is wel mooie optie. Neem aan dat je onderstaande bedoelde?
https://www.bike24.com/p2373668.html

Edit:
Op de vork een sticker gevonden met nodige informatie en zo ook de offset. Deze is 51mm
Hier eerste keer overheen gekeken.

Alleen is huidige vork 51mm offset en de SID SL Ultimate 44mm.

[ Voor 113% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2021 18:20 ]

• marteltor
Nox schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:28:
[...]

Yes, een rode en een zwarte. De rode kreeg ik van de lbs. Zwarte zelf gekocht bij Mantel. Kreeg jij er niks bij? :P

https://www.mantel.com/cube-hpp-glossy-matt-bidonhouder
ik kreeg helemaal niks nee :( waarschijnlijk omdat het via een lease-koop regeling van m'n werk is gegaan, waardoor de fietsenmaker al goed genaaid wordt.

Mooi ding die bidonhouder.

[ Voor 3% gewijzigd door marteltor op 24-01-2021 17:41 ]

• Sjoewe
Daan_ schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:41:
De RockShox SID SL Ultimate is wel mooie optie. Neem aan dat je onderstaande bedoelde?
https://www.bike24.com/p2373668.html

Edit:
Op de vork een sticker gevonden met nodige informatie en zo ook de offset. Deze is 51mm
Hier eerste keer overheen gekeken.

Alleen is huidige vork 51mm offset en de SID SL Ultimate 44mm.
Ja, die bedoel ik. Op zich is het voor een XC MTB in Nederlands terrein niet persé slecht om de offset iets te verkleinen. Je verkort de trail ietsjes, daardoor wordt het sturen iets directer, maar verlies je iets aan stabiliteit rechtuit. Een kortere offset is in elk geval het nieuwe ding. Sowieso zijn alle SID's na 2020 44mm.

Ik zie dat de 2021 Scale 900 RC ook een SID heeft, dus ik denk dat het effect wel meegaat vallen. Sowieso hoe langer de veerweg, des te meer je het gaat merken.

Afbeeldingslocatie: https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/11/2016/05/P020_MBR_MAY16-copy.jpg

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dank je... had al wat gelezen daarover. En de reviews etc. zijn ook goed van de SID. Denk dat dit wel mooie vervanging is. Van de week maar bestellen.

Edit: Nogmaals mijn dank. Weer nodige geleerd ;-)

[ Voor 56% gewijzigd door Daan_ op 24-01-2021 22:01 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

marteltor schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:40:
[...]
ik kreeg helemaal niks nee :( waarschijnlijk omdat het via een lease-koop regeling van m'n werk is gegaan, waardoor de fietsenmaker al goed genaaid wordt.

Mooi ding die bidonhouder.
Hoe wordt een fietsenmaker daarmee genaaid dan? :/

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

fdees schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Heb de limiet ook al eens wat versteld om dit uit te sluiten en op de 3 en 4 proberen te stellen, maar lijkt geen effect te hebben.

[...]

Kabel voelt niet heel erg aan, maar loopt niet 100% soepel dus zou dat nog kunnen zijn. B-Tension heb de tool er niet voor, maar zou dan verlopen zijn in de loop van de tijd. Pad lijkt recht te zijn, heb er al eens een recht iets tegen gehouden en lijkt niets mis mee te zijn

Kettinglengte heb ik zo bepaald.
B-Tension komt kritisch, koop idd het witte tooltje zoals vermeld. Verder kan het zijn dat je door de switch van 30 naar 36 je B-Tension moet aanpassen (en doe dit onder SAG!).

Had na het wisselen van m'n ketting ook problemen met m'n EAGLE (GX) die oversloeg, dat bleek te komen door het afentoe half mee pakken van het grotere tandwiel door een combi van Cable tension en B-Tension (4 clicks meer cable tension en Iets B-Tension aanpassen, had eerder al met enkel de cable tension gespeeld maar dat mocht niet baten).

Als de High & Low limit (let er wel op dat je Low limit echt je low limit is en niet je kabel spanning) goed staan moet je daar gewoon echt vanaf blijven. Dat is bij elke derailleur al zo maar zeker bij een eagle setup komt het best nauw waardoor aan te veel schroeven draaien het echt veel lastiger maakt.

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Sjoewe schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:02:
[...]

Ja, die bedoel ik. Op zich is het voor een XC MTB in Nederlands terrein niet persé slecht om de offset iets te verkleinen. Je verkort de trail ietsjes, daardoor wordt het sturen iets directer, maar verlies je iets aan stabiliteit rechtuit. Een kortere offset is in elk geval het nieuwe ding. Sowieso zijn alle SID's na 2020 44mm.
Huh? Een kortere offset zorgt juist voor een grotere trail en dus stabieler (minder nerveus) sturen.

• Sjoewe
Klitse schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:19:
[...]

Huh? Een kortere offset zorgt juist voor een grotere trail en dus stabieler (minder nerveus) sturen.
Ok, ik heb ergens in m'n hoofd wheelbase en trail omgewisseld denk ik :?
Maar... als de offset kleiner wordt hoe wordt de trail dan groter?

[ Voor 9% gewijzigd door Sjoewe op 25-01-2021 00:42 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04
Klitse schreef op zondag 24 januari 2021 @ 23:19:
[...]

Nee, precies andersom. kortere offset betekent kortere trail, dus nerveuzer sturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QJ4CxlGtamJoD_NyScA61ABPmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axkmHowczBIwWqi6K5RkeYfE.jpg?f=fotoalbum_large

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het was mij duidelijk wat er bedoeld werd. Heb nav de informatie wat gelezen en filmpjes bekeken met uitleg. En zoals @Sjoewe al aangeeft verwacht ik de invloed van offset wijziging (extreem) groot/merkbaar.

En gezien de reviews goed zijn en prijs technisch de vork interessant is, deze besteld. Alleen ligt deze nergens op voorraad. Dus dat wordt even geduld hebben.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:31

Rmg

StevenK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:37:
[...]

Nee, precies andersom. kortere offset betekent kortere trail, dus nerveuzer sturen.
[Afbeelding]
Jouw plaatje geeft het omgekeerde aan van wat je zegt.

Met een grotere offset schuift je wiel naar voren waardoor hij dichter bij het denkbeeldige balhoofd hoekpunt op de grond komt. Waardoor je trail dus korter word..

Met een korte offset schuift je wiel naar achter..

Uit het artikel waar het plaatje vandaan komt
The bigger the offset the shorter the trail figure. And vice versa, the shorter the offset the larger the trail figure.
https://www.mbr.co.uk/new...t-head-angle-trail-342679

[ Voor 18% gewijzigd door Rmg op 25-01-2021 08:09 ]

• Holk
Toen ik keek naar een nieuwe fiets was die offset ook een punt van aandacht; de SID Ultimate heeft een 44mm offset en een Fox korter (meende 34) op dezelfde fiets. De 2021 modellen zouden ook de kortere SID modellen hebben maar dat was destijds onnodig wachten. Heb ze beide kunnen testen (Fox 110mm, SID 100mm) en of het echt veel nerveuzer was.. Merkte alleen ietsjes verschil in een afdaling (wat meer ‘wiebel’) maar went snel. En als er een 8cm stuurpin op zit ipv een 10cm pin dan maakte dat waarschijnlijk meer uit voor het stuur gevoel

• Sjoewe
Rmg schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:49:
[...]

Met een grotere offset schuift je wiel naar voren waardoor hij dichter bij het denkbeeldige balhoofd hoekpunt op de grond komt. Waardoor je trail dus korter word..

Nu snap ik 'm, ik keek naar de voorkant, maar je moet naar de achterkant kijken. :D

• marteltor
Nox schreef op zondag 24 januari 2021 @ 22:03:
[...]

Hoe wordt een fietsenmaker daarmee genaaid dan? :/
Volgens mij worden ze verplicht 15% korting te geven. Maar dat weet ik niet zeker. De korting die ik kon krijgen vanwege dat het een overjarig model was, kon ik niet meer krijgen toen bleek dat het via lease a bike ging. Wellicht is dit bij andere lease aanbieders anders.

• Klitse
  • Niet online
StevenK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:37:
[...]

[Afbeelding]
Nee dat is dus niet waar.
[...]

Uit het artikel waar het plaatje vandaan komt

[...]

https://www.mbr.co.uk/new...t-head-angle-trail-342679
Juist. Dit dus. _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door Klitse op 25-01-2021 08:38 ]

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:13

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik denk dat StevenK dat ook bedoelt maar het even verkeerd had opgeshreven.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Klitse
  • Niet online
Tylen schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:40:
Ik denk dat StevenK dat ook bedoelt maar het even verkeerd had opgeshreven.
Laten we daar maar vanuit gaan inderdaad. :P

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-11 15:13
Met m'n goed gedrag ging ik zondag voor de verandering maar eens solo fietsen. Normaal ga ik met m'n maatje maar die is geblesseerd. Motivatie was 0. Veel later vertrokken dan normaal. Geloof dat ik pas om 10.00 de schuur uit stapte ofzo.

Een beetje achteraf via wat zandpaden naar de lokale route gereden. Dikke blubzooi, motivatie onder 0. Net voor de start heb je een fietspad en moet je een blinde haakse bocht nemen. Ik kom daar aan. Ik wed dat er wel 50 man staat te wachten en druk staat te kletsen. WTF :?

Ze bleven allemaal staan dus ik rijd de route op, maar zat al snel achter een groepje. Uiteindelijk de route maar weer verlaten en over de weg gaan rijden. Oh ja... daarom ga ik normaal op zondag om half 7 / 7 uur m'n nest uit.

Hoe gaan ze bij jullie op de routes met de coronaregels om?

• Nox

Nox

Noxiuz

marteltor schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:12:
[...]

Volgens mij worden ze verplicht 15% korting te geven. Maar dat weet ik niet zeker. De korting die ik kon krijgen vanwege dat het een overjarig model was, kon ik niet meer krijgen toen bleek dat het via lease a bike ging. Wellicht is dit bij andere lease aanbieders anders.
Mjah volgens mij is een lbs niet verplicht aan mee te werken... Was ook hier jaren terug zo met fietsplan fietsen.

• Holk
Rudolf schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:20:
Met m'n goed gedrag ging ik zondag voor de verandering maar eens solo fietsen. Normaal ga ik met m'n maatje maar die is geblesseerd. Motivatie was 0. Veel later vertrokken dan normaal. Geloof dat ik pas om 10.00 de schuur uit stapte ofzo.

Een beetje achteraf via wat zandpaden naar de lokale route gereden. Dikke blubzooi, motivatie onder 0. Net voor de start heb je een fietspad en moet je een blinde haakse bocht nemen. Ik kom daar aan. Ik wed dat er wel 50 man staat te wachten en druk staat te kletsen. WTF :?

Ze bleven allemaal staan dus ik rijd de route op, maar zat al snel achter een groepje. Uiteindelijk de route maar weer verlaten en over de weg gaan rijden. Oh ja... daarom ga ik normaal op zondag om half 7 / 7 uur m'n nest uit.

Wel groepjes aan het begin of einde (rustbak), maar onderlinge afstanden zijn wel oke. Had gisteren toevallig controle door 'handhaving' op scooters en die waren ook tevreden. Maar het was wel immens druk zeg. Heb ook weer vanalles voorbij zien komen; mensen zonder helm (die de volle laag kreeg van heel veel mensen), wegfietsen met iets dikkere bandjes inclusief bagagedrager die als een stuiterbal over de remkuilen gaan tot heule dure eMTBs. Ik was ook later dan normaal, maar jemig wat een berg mensen

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:31

Rmg

Hier op de thuisroutes rijden veel solo of groepjes van een stuk of 4 maximaal. En dat is dan in het weekend na 11 uur

• Nox

Nox

Noxiuz

Ongeveer net zo. Het is buiten dus geen corona? Ik til er niet zo aan overigens, het is immers wel bekend dat buiten je niet zo snel besmet raakt.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
Zeeuws-vlaanderen. Heb geen boeiende thuisroutes. Normaal duik ik Belgie in, wodt nu ook niet echt gewaardeerd. En vanaf woensdag niet meer toegestaan.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Fiets zelf hoofdzakelijk alleen of samen met mijn vrouw. En fiets liefst zo vroeg mogelijk en zo min mogelijk vaste routes, zoals die van Rijk van Nijmegen. Hoofdzakelijk rondjes hier in Reichswald waar ik de weg redelijk goed ken. Dat helpt om drukke plekken te omzeilen.

Voorlopig zal ik dan ook alleen fietsen en niet in groepen ;-)

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:36
Daarom fiets ik nu voornamelijk doordeweeks aan het eind van de middag, of later in de middag in het weekend. In de bossen is het tussen 11.00 en 15.00 het drukst, daarna neemt het af. Gezien het wat langer licht blijft inmiddels ga ik daarom pas na 15.00 fietsen in het weekend.

Voorbeeldje er bij: de parkeerplaats bij de start van de route stond vorige week zaterdag om 11.30 ramvol met auto's, om 15.15 stonden er nog drie auto's. Dat verschil merk je wel op de route.

[ Voor 25% gewijzigd door Insert12 op 25-01-2021 09:44 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
...

Wie is "ze"? Andere MTB'ers? Dat is verschillend. Sommige keurig solo of 2 man, maar ook heel veel met 3 of meer. Ik snap dat niet zo goed. Zo'n zware opgave is het toch niet om maximaal met 2 man te fietsen? Wees blij dat je nog mag fietsen.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

wisselwerking schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:45:
[...]

Wie is "ze"? Andere MTB'ers? Dat is verschillend. Sommige keurig solo of 2 man, maar ook heel veel met 3 of meer. Ik snap dat niet zo goed. Zo'n zware opgave is het toch niet om maximaal met 2 man te fietsen? Wees blij dat je nog mag fietsen.
Dat zou je verwachten. Woon zelf aan de bosrand en zie bijna dagelijks diverse grotere groepen (4+) en niet alleen fietsers. Zeg er zelf niks meer van. Resulteert negen van de tien keer in tokkie gedrag/taal terug.

Gelukkig zijn zijn er ook groepen die netjes afstand houden en elkaar de ruimte geven. (y)

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 25-01-2021 09:55 ]

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:43

Mij zie je voorlopig niet op de routes, zeker niet in de weekenden. Ik vind het niet leuk om tussen wandelaars en andere MTB-ers door te moeten laveren.

Daarnaast is het nu over het algemeen ook veel te nat om massaal gebruik te maken van de routes. Er wordt momenteel veel kapotgereden.

Gisteren met mijn vaste fietsmaatje een rondje op de MTB gedaan, hebben ons vooral beperkt tot asfalt en beter begaanbare, brede bospaden. Op plekken waar we in de buurt van mountainbikeroutes kwamen viel me de drukte wel weer op. Fietsen in groepen tot 10 personen ... dan heb je het echt niet begrepen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:36
Sowieso, met tien man achter elkaar over een spoor van een meter breed. Dat fietst toch helemaal niet fijn lijkt me?

Ik fiets het liefst alleen trouwens, lekker op m'n eigen tempo en dan kan ik ook soms ff stoppen om van de natuur te genieten.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:03

Sherlock

No Shit

Ik heb verschillende fietsgroepjes, maar de laatste tijd fiets ik enkel nog met huisgenoten (mijn vrouw en 2 zoons). Ik merk ook dat het per app-groep erg verschilt hoe iedereen er mee om gaat. Over het algemeen wil iedereen er wel rekening mee houden, maar het hangt ook erg af van de persoonlijke mening/overtuiging van de 'leider' in de groep. De meeste mensen zijn toch volgers (ik zelf ook hoor).

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Rudolf
@Insert12 met 10 vind ik ook een beetje veel. Fietste regelmatig met een clubje van 5/6 man. Als je weet dat je degene voor je kunt vertrouwen dan kun je lekker dicht in het wiel zitten. Ik vind dat wel gaaf. Ik fiets in een groepje meestal harder dan wanneer ik alleen rijd.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
[...]

* StevenK kruipt ff in een hoekje...

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:02
maartend schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:29:
Zeeuws-vlaanderen. Heb geen boeiende thuisroutes. Normaal duik ik Belgie in, wodt nu ook niet echt gewaardeerd. En vanaf woensdag niet meer toegestaan.
Eens, het aanbod valt daar helaas zwaar tegen. Tijd terug de route van Axel gedaan maar dat had ik achteraf beter niet gedaan.

Mag ik vragen waar je naar toe gaat in België? Zelf ben ik wel te spreken over de routes op Walcheren en de Bevelanden.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

[...]

Exact. Door de diameter van het wiel te vergroten, verplaatst die diagonale lijn omhoog, waardoor de naloop groter wordt en je een wat luier karakter krijgt. Daarom is de offset bij 29'er vorken gemiddeld genomen groter dan bij een 27.5 vork.
Waar ik wel benieuwd naar ben, is het verschil in karakter tussen het aanpassen van de offset van de vork vs aanpassing van de balhoofdhoek, als de rest van de parameters gelijk blijft.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik kan 2e hands een Tacx montagestandaard kopen, die lijkt me een stuk handiger dan de 'klem' die ik nu heb. linkje

Ik vraag me echter af of ik hiermee geen last ga krijgen van mijn schijfremmem. Ik denk dat het gewoon moet kunnen, maar twijfelachtige draaikont die ik ben wil het ook graag van iemand anders horen.

Op dit moment heb ik nog geen fiets met steekassen trouwens, ik weet dat die er (standaard) niet op passen.

• Sjoewe
De trails op de UHR zijn druk en liggen er slecht bij door de regen en uitgestelde onderhoud (alleen noodreparaties)... Dus ik skip het rijden daar voorlopig en doe m'n ritjes maar op de tacx. Niet zo leuk, maar je het scheelt wel een hoop poetsen :D

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Sherlock schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:02:
Ik kan 2e hands een Tacx montagestandaard kopen, die lijkt me een stuk handiger dan de 'klem' die ik nu heb. linkje

Ik vraag me echter af of ik hiermee geen last ga krijgen van mijn schijfremmem. Ik denk dat het gewoon moet kunnen, maar twijfelachtige draaikont die ik ben wil het ook graag van iemand anders horen.

Op dit moment heb ik nog geen fiets met steekassen trouwens, ik weet dat die er (standaard) niet op passen.
Je schijf in je voorwiel zit toch aan je voorwiel vast? Heb je toch geen last van met monteren op de stand?

• Sherlock

Sherlock

No Shit

charrel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:20:
[...]

Je schijf in je voorwiel zit toch aan je voorwiel vast? Heb je toch geen last van met monteren op de stand?
Ja klopt, maar tijdens het zoeken kwam ik steeds de vraag/opmerking tegen van mensen die deze standaard niet konden combineren met steekassen én schijfremmen. Dat werd ook steeds bij elkaar genoemd, vandaar dat ik toch ging een beetje ging twijfelen.

• charrel

charrel

Cortisol4life..

Sherlock schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Ja klopt, maar tijdens het zoeken kwam ik steeds de vraag/opmerking tegen van mensen die deze standaard niet konden combineren met steekassen én schijfremmen. Dat werd ook steeds bij elkaar genoemd, vandaar dat ik toch ging een beetje ging twijfelen.
Voor mtb/ steekas is deze versie er:
https://www.futurumshop.n...50-montagestandaard.phtml
Dus ik vermoed dat die versie die jij aangeeft niet past met een steekas. Maar verder geen ervaringen met deze standaard. Mijn lidl standaard met klem van 30€ voldoet meer dan prima. ;)

• Sherlock

Sherlock

No Shit

charrel schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Voor mtb/ steekas is deze versie er:
https://www.futurumshop.n...50-montagestandaard.phtml
Dus ik vermoed dat die versie die jij aangeeft niet past met een steekas. Maar verder geen ervaringen met deze standaard. Mijn lidl standaard met klem van 30€ voldoet meer dan prima. ;)
Zo'n klem heb ik idd ook, maar dat werkt toch niet altijd even lekker vind ik. Sowieso bij externe bekabeling (en dat heb ik op zowel mijn racefiets, tourfiets als m'n MTB) en ik vind dat het 'werkgedeelte' te laag ligt. Ik ben ook geen 20 meer... (of 30... of 40...) :o

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

In de achterhoek zijn de trails redelijk, ik fiets altijd alleen en zie maar weinig groepjes.
De regels zijn duidelijk en eigen interpretaties niet gewenst, nu gewoon even met zijn allen nog 2 maanden strak alle regels volgen, dan zijn die extreme maatregelen ook niet meer nodig.

Cititzen of Ladonia

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:34

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Lag nog best wat sneeuw gister morgen. Alleen daar waar geen sneeuw lag, waren de paden veranderd in riviertjes van smeltwater. Doorweekt kwam ik thuis :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBAjq4Z1E6LZdz2oXUfZfXL1SX0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Aa6jvoqUMfazdruobUUOCQL4.jpg?f=user_large

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Duimen jullie even mee?

Mountainbikeparcours in Hoekschewaard

[ Voor 16% gewijzigd door mhr-zip op 25-01-2021 15:08 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Investig8or
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

Investig8or

What goes up, could come down

Sjoewe schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:18:
De trails op de UHR zijn druk en liggen er slecht bij door de regen en uitgestelde onderhoud (alleen noodreparaties)... Dus ik skip het rijden daar voorlopig en doe m'n ritjes maar op de tacx. Niet zo leuk, maar je het scheelt wel een hoop poetsen :D
Ik blijf er ook even weg (normaal gesproken ben ik er elke zondagochtend als het net licht genoeg is) maar het werd mij te druk en de boel wordt inderdaad kapot gereden. Voorlopig maar wat op de weg fietsen met de " tour fiets" (geen idee hoe ik dat ding moet noemen maar lijkt op een kruising tussen een wielrenfiets en een mtb).

Mbt de UHR: op welk moment in het weekend is het normaal gesproken te doen? Op zondagochtend zijn de pro-groepjes er al en dan begon ik rond half 9, dus wellicht later op de dag? Of is doordeweeks in de avond dan aan te bevelen als het weer wat langer licht wordt?

Idiocracy: it is real!

• Sjoewe
Ik woon in Bilthoven, dus ik rij meestal Hoge/Lage Vuursche of Zeist/Austerlitz. Dat is allebei ongeveer 7 kilometer fietsen vanaf thuis tot de start van de route.

Normaliter, is het daar op zaterdagochtend meestal wel relatief rustig, vaak toch de dag dat men boodschappen doet, of de dag waarop de kinderen sporten. Op zondag is het voor 10:00u of na 15:00u ook altijd wel goed te doen, maar daartussen is het vaak wel echt file-rijden. De avonden is in de zomer ook wel een optie, maar wel goed opletten dat je voor zonsondergang het bos uit bent. Op de weekdagen heb je sowieso het bos voor jezelf, dat is eigenlijk m'n favoriete moment.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zaterdagochtend rond 9u starten is inderdaad prima. Doordeweeks is het ook redelijk rustig. Zaterdagmiddag en de hele zondag is alles in UHR enorm druk. Het is wat het is. Ik snap het wel, voor mij is het ook m'n wekelijkse momentje echt even de stad uit.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:46
R0y. schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:42:
[...]

Eens, het aanbod valt daar helaas zwaar tegen. Tijd terug de route van Axel gedaan maar dat had ik achteraf beter niet gedaan.

Mag ik vragen waar je naar toe gaat in België? Zelf ben ik wel te spreken over de routes op Walcheren en de Bevelanden.
Als ik dichtbioj blijf Stekene, maar anders richting Oudenaerde en dergelijke

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
Ik fiets altijd met Strava aan en vaak meerdere rondjes. Nu hoopte ik eigenlijk dat Strava ieder rondje als een nieuwe poging ziet, maar dat is niet altijd het geval.

Soms gaat het goed, maar soms plaatst Strava 2 rondjes in een ander segment zoals bijvoorbeeld 2xSegment X. Of soms tracked hij het tweede rondje als segment helemaal niet, wel de gedeeltes van de route, maar niet de hele route as segment.

Wat ik nu vaak doe is niet direct een nieuw rondje, maar eerst flink van de route afwijken, en daarna weer terug.

Hebben jullie hier ook ooit problemen mee?

BlaBlaBla

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je kunt op op de strava website kijken waarom hij een segment niet heeft gepakt. Dat kan gebeuren als de gps teveel af week. Met de telefoon gebeurt dat wel eens, een dedicated Garmin gps werkt vaak nauwkeuriger.
Het kan ook zijn dat hij het segment niet in de app laat zien, maar op de website staat hij dan in de categorie verborgen segmenten. Dus even op strava.com spelen...

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
Hoi iedereen,

Volg al een tijdje dit topic sinds ik het in mijn hoofd kreeg om een mountainbike te gaan kopen. En uiteindelijk is het me gelukt om de Scott Aspect 930 te bemachtigen. Heb nog niet echt de kans gehad om veel te fietsen, maar volgens mij echt een mooie fiets voor een beginner.

Zijn er, naast de mountainbike en een helm, nog meer dingen die essentieel zijn om aan te schaffen? Handschoenen lijken me bijvoorbeeld wel handig en een bril (tegen de zon, maar ook voornamelijk tegen opspattend modder, vliegjes enzo die in je ogen terecht kunnen komen lijkt me).

Ook een broek met zeem lijkt me prettig, maar voldoet een goeie korte broek met zeem waar je in de winter een langere broek overheen kunt doen? Of is het bijvoorbeeld beter om ook een lange broek met zeem te kopen?

Ik hoor graag wat jullie allemaal voor tips hebben. Ik denk dat een helm prioriteit nummer 1 is en dat ik dan maar eens moet gaan fietsen en dan komt de rest vanzelf wel, maar ben benieuwd wat jullie aanraden.

• marteltor
RaptorK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:41:

Ook een broek met zeem lijkt me prettig, maar voldoet een goeie korte broek met zeem waar je in de winter een langere broek overheen kunt doen? Of is het bijvoorbeeld beter om ook een lange broek met zeem te kopen?
Mooie fiets :) foto?

Korte broek met zeem kun je natuurlijk altijd kopen om te proberen. Als het niet bevalt dan is hij voor de zomer.
Handschoenen zou ik wel direct gebruiken, voor het geval je een koprol maakt.

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Helm is idd het belangrijkste. Ga nooit fietsen zonder!
Je kunt ook b.v. een boxer met zeem kopen. Daarover kan je een gewoon sportbroekje aan, maar ook b.v. een lange (strakke) hardloopbroek. Vind ik zelf handig, omdat het universeel is voor zomer en winter. Je moet iig nooit iets onder het zeem aan doen, maar erover kan wel. Fietsen zonder een broek met zeem vind ik niet fijn.
Fiets handschoenen zijn idd ook fijn. Ik heb zelf een setje met en zonder vinger toppen (voor zomer en winter).
Als je eenmaal wat langer op de fiets zit en het mtb virus heeft je te pakken, worden klikpedalen interessant.
De meeste hier zullen fietsen met klikpedalen, met eventueel ook overschoenen eroverheen als het kouder is dan ~5 graden.
Vergeet de bidon en bidonhouder ook niet!

• Klitse
  • Niet online
Ik rij zelf nu met een korte broek met zeem met daaroverheen een Fox Ranger broek. Ik fiets altijd met handschoenen met lange vingers (betere bescherming want daar zijn ze tenslotte voor).

Stukje fietsen zonder zeem kan best maar dat wordt bij meer dan 10km vervelend dus zou ik niet doen. Een lange broek kan prima een sportbroek oid zijn. Investeer dus bij voorkeur in een korte broek met zeem. In de zomer fiets ik met een korte broek met zeem + een baggy. Klikpedalen hoeven niet per se interressant te worden als je langer fietst. Ik begon op klikpedalen en fiets inmiddels al weer geruime tijd met flats. Het is maar net wat voor soort fietser je bent. Ik ben niet van de lange snelle tochten maar meer van het spelen, jumpen en "sessionen".

Maar zoals Arjan al zei, het belangrijkste is een helm. Die is absoluut onmisbaar. Op een van mijn eerste ritjes maakte ik een mooie salto, zou een flinke hersenschudding hebben gehad als ik geen helm op had gehad. De helm kon ik weggooien (flinke barst) maar mijn hoofd was nog heel.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_l_Arjan_l_ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:52:
Helm is idd het belangrijkste. Ga nooit fietsen zonder!
Je kunt ook b.v. een boxer met zeem kopen. Daarover kan je een gewoon sportbroekje aan, maar ook b.v. een lange (strakke) hardloopbroek. Vind ik zelf handig, omdat het universeel is voor zomer en winter. Je moet iig nooit iets onder het zeem aan doen, maar erover kan wel. Fietsen zonder een broek met zeem vind ik niet fijn.
Fiets handschoenen zijn idd ook fijn. Ik heb zelf een setje met en zonder vinger toppen (voor zomer en winter).
Als je eenmaal wat langer op de fiets zit en het mtb virus heeft je te pakken, worden klikpedalen interessant.
De meeste hier zullen fietsen met klikpedalen, met eventueel ook overschoenen eroverheen als het kouder is dan ~5 graden.
Vergeet de bidon en bidonhouder ook niet!
Klik pedalen is natuurlijk ook hoe/wat je rijd, zeker als je wat meer naar echt technischere dingen ontwikkeld rijden veel graag zonder. Ben zelf terug naar flats (maar met spikes) gegaan, vooral omdat ik meer bikepark wil rijden en m'n techniek qua gewichts verdeling/bewegen/opspringen etc. wil verbeteren ipv stiekem aan de pedalen te trekken.

Voor de rest qua kleding, de gouden regel: GEEN KATOEN! dat blijft namelijk nat en is dan koud. Gooi dan beter meerdere lagen over elkaar heen als je jasje te koud is en je geen warmere wilt kopen. Rijd zelf niet bij minder dan 5 graden (Astma :() maar bij dat soort temperaturen is m'n warmste jasje wat fris (zeker als ik technische trails rijd met pauzes ipv in 1x continue door), dan draag ik of een thermoshirt + gewoon shirtje met lange mouwen of 3 normale shirtjes (1x strak, een losse korte mouwen + een los lange mouwen shirt) over elkaar onder m'n jasje.

Heb verder voor in de winter een lange 'dunne' legging met zeem (as said, rijd niet onder de 5 graden, dan gaat dat precies, als het kouder is zou ik een dikkere legging willen), daaroverheen een korte fiestbroek. Als het warmer word (graat of 12 zonder wind) wissel ik de lange legging voor de korte (ook met zeem). In een bikepark komen daar elleboog en knie beschermers bij (moet nog wat voor m'n rug halen & een fullface), komend jaar dan ook met goggles ipv een gewone bril rijden.

Die bril heb je overigens vooral voor takken, sure modder is geen pretje maar takken zijn echt killing voor je ogen..

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 25-01-2021 21:12 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zijn er, naast de mountainbike en een helm, nog meer dingen die essentieel zijn om aan te schaffen? Handschoenen lijken me bijvoorbeeld wel handig en een bril (tegen de zon, maar ook voornamelijk tegen opspattend modder, vliegjes enzo die in je ogen terecht kunnen komen lijkt me).
Voor fietskleding zou je in dit topic eens kunnen kijken
Het grote fietskleding topic

Standaard mee
* Multitool

Langere ritten
* fietspomp
* quick link
* tubeless repair kit (eventueel binnenband)
* Ziplockzakje met pleisters, zakdoekjes en wat geld
* powerbar

Maar lees dit topic eens door en je vind vast en zeker de nodige tips. Dit is een onderwerp wat met enige regelmaat voorbij komt ;-)

Sinds COVID fiets ik veelal alleen. Sticker met telefoonnummer van mijn vrouw in mijn helm geplakt. Altijd telefoon mee voor noodgevallen.

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 25-01-2021 21:59 ]

• Klitse
  • Niet online
Daan_ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Sticker met telefoonnummer van mijn vrouw in mijn helm geplakt.
Dat vind ik nog eens een goeie tip. Die ga ik gebruiken _/-\o_

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-11 20:43
Bedankt allemaal!

@marteltor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi151o9D4-s6YRiB6USTsjeUzNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tstzlVVQvbdxFI8gfRFyZ6OE.jpg?f=fotoalbum_large
Een real-life foto ben ik je denk nog even verschuldigd, maar in het echt is ie nog mooier ;)
Had helaas wel een klein probleempje, want ik heb geen versnelling indicator, die er wel op zou moeten zitten. Dus even afwachten wat Mantel hieraan kan doen.

De rest allemaal bedankt! Over een onderbroek met zeem had ik niet eens nagedacht. Volgens mij heb ik er zelfs nog eentje liggen. Ik heb zelf wel hardloopkleding waarmee ik met de huidige temperaturen zonder dat ik het koud heb kan hardlopen, dus wellicht is het inderdaad een goed idee om eens te kijken voor een korte broek met zeem waarover ik m'n hardloopbroek kan doen. Of zit er heel veel verschil tussen hardloopkleding en kleding dat meer gericht is op mountainbiken? Met hardlopen wordt je natuurlijk niet vies, dus wellicht dat kleding die iets meer waterbestendig is handig is?

Helm, bril en handschoenen lijken me voor nu in ieder geval sowieso handig. Zit er nog veel verschil qua kwaliteit? Ik had mijn ogen bijvoorbeeld eerst op Decathlon gericht, al wil ik op een helm niet besparen wat dat betreft.

Klikpedalen is misschien iets voor de toekomst. Misschien zit ik verkeerd, maar het lijkt mij juist beter om met flats te beginnen om een goede techniek aan te leren.

@Daan_
Bedankt voor je lijstje! Een fietspomp moet ik inderdaad ook nog. En blijkbaar moet ik me ook nog wat verdiepen in de onderdelen. Want ik wist niet zo goed wat een quick link was. Nu wel, maar had meteen een vraagje. Heb je geen tang nodig om de quick link überhaupt los te maken?

[ Voor 4% gewijzigd door RaptorK op 25-01-2021 22:20 ]

• Klitse
  • Niet online
De Decathlon heeft prima spul om mee te beginnen. Helmen moeten in de EU aan strenge voorwaarden voldoen, zo ook de helmen die de decathlon verkoopt. Dus ook daar kun je prima mee rondfietsen. Wel zorgen dat je er een hebt die goed past, dat is belangrijk zodat je bij impact geen geschuif krijgt.

Een Quicklink kun je met een ook met een oude binnenkabel of ijzerdraadje oid los krijgen: YouTube: How to remove A Quicklink without the MLP-1.2 tool | Home made bodge
dus een tang heb je niet direct nodig.

• marteltor
RaptorK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:18:
Bedankt allemaal!

Bedankt voor je lijstje! Een fietspomp moet ik inderdaad ook nog. En blijkbaar moet ik me ook nog wat verdiepen in de onderdelen. Want ik wist niet zo goed wat een quick link was. Nu wel, maar had meteen een vraagje. Heb je geen tang nodig om de quick link überhaupt los te maken?
Die tang hebben ze ook bij de decathlon ;) Ik heb heel veel van de decathlon. Fietskleding bevalt prima. Het grootste nadeel van Decathlon vind ik nog de verzendkosten en slome levering :P
Qua helm is pasvorm belangrijk denk ik. Zoals hierboven al gesteld, ze zijn allemaal goedgekeurd. Ik moet zeggen dat de fietshelm van mn pa van Lidl lekkerder zit dan mijn Giro helm...

Je kunt ook nog iets van smering voor je ketting halen. Kun je hele studie van maken.

[ Voor 9% gewijzigd door marteltor op 25-01-2021 23:05 ]

• _l_Arjan_l_
  • Niet online
Mooie fiets!
Ik fiets in de winter altijd met mijn lange hardloop broek (decathlon) over de onderbroek met zeem (zelfde winkel). Gaat prima, droge modder klop je er ook best makkelijk af. Fiets broeken hebben ook vaak reflectie (veiliger in de schemer met auto's). Maar je kunt prima je hardloop broek gebruiken.

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
@RaptorK Let op dat je bij de Decathlon geen helmen retour mag doen vanwege veiligheidsredenen! Beter bij andere webshops bestellen.

Daarnaast zou ik voor een helm gaan met extra valbescherming, zoals bijvoorbeeld het MIPS-systeem. Deze helmen heb je ook al vanaf €60 oid.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

RaptorK schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:18:
Bedankt allemaal!

@marteltor
------------
@Daan_
Voor thuis heb ik een speciale tang ervoor. Voor onderweg gebruik ik onderstaande tooltje. Kost via alli 70cent. Kan ook met tie wrap. Die ook standaard bij me heb.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/XjEAAOSwVrxe3azK/s-l225.jpg
Klitse schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Naast dat ik het nummer onder mijn helm klep heb geplakt. Heb ik in mijn mobiel onder ICE (In Case of Emergency) relatiegegevens op geslagen voor iemand die gebeld moet worden als ik het niet meer zelf kan.

Daarnaast zijn er horloges, maar ook navigaties die val detectie hebben en ook bericht kunnen sturen met locatie gegevens. Bijvoorbeeld Apple Watch en Garmin navigatie. Heb op beide dit tegenwoordig aanstaan.

Vond het vorig jaar nog onzin. Tot dat ik iemand tegen kwam die bewusteloos lag en ik hulpdiensten kon waarschuwen en gelukkig ook zijn naaste. Toen ben ik wel anders gaan denken. (alles goed afgelopen, zware hersenschudding en wat breuken)

[ Voor 37% gewijzigd door Daan_ op 26-01-2021 09:22 ]

• R0y.
Gisteren geluk gehad. Zag via de lokale marktplaats een Tacx montagestandaard (die je klemt op het frame, dus geen voorwiel er uit) langskomen voor drie tientjes. Gelijk maar opgehaald :) .

[ Voor 7% gewijzigd door R0y. op 26-01-2021 09:35 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

R0y. schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:26:
Gisteren geluk gehad. Zag via de lokale marktplaats een Tacx montagestandaard (die je klemt op het frame, dus geen voorwiel er uit) langskomen voor drie tientjes. Gelijk maar opgehaald :) .
Haha, was jij dat? Dat ding was inderdaad echt snel weg, ik kijk vrijwel elke dag en deze stond er nog maar net op en was al verkocht! Gefeliciteerd; lijkt me een mooi ding, en zeker voor dat geld!

• R0y.
Sherlock schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Haha, was jij dat? Dat ding was inderdaad echt snel weg, ik kijk vrijwel elke dag en deze stond er nog maar net op en was al verkocht! Gefeliciteerd; lijkt me een mooi ding, en zeker voor dat geld!
Ja, was nog geen 10 keer bekeken toen ik reageerde dus echt geluk.

Nu haken ophangen aan het plafond in de garage maar kreeg een paar weken terug de fiets al op mijn hoofd :+

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 12:41
Klitse schreef op maandag 25 januari 2021 @ 22:16:
[...]

Gebruik zelf roadid app. Sta je langer als 5 minuten stil dan stuurt deze een sms met locatie naar mijn vrouw. Mocht je een keer door een val bewusteloos raken en alleen onder weg zijn dan weten ze je in elk geval te vinden.

• marteltor
sparks schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Gebruik zelf roadid app. Sta je langer als 5 minuten stil dan stuurt deze een sms met locatie naar mijn vrouw. Mocht je een keer door een val bewusteloos raken en alleen onder weg zijn dan weten ze je in elk geval te vinden.
ik doe gewoon live locatie delen via whatsapp voor 8 uur, en zet het uit als ik weer thuis ben

• Klitse
  • Niet online
sparks schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:27:
[...]

Ik sta veel te vaak meer dan 5 min stil, dan wordt mijn vrouw helemaal ongerust. Dat gaat hem niet worden. Maar ik fiets over het algemeen bewust niet alleen, zeker niet op stukken waar ik met een full-face en rugprotector fiets. Simpel rondje rond de kerk gaat prima alleen, maar daarvoor zou het telefoonnummer als sticker in mijn helm een mooie oplossing zijn.

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27
marteltor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:35:
ik doe gewoon live locatie delen via whatsapp voor 8 uur, en zet het uit als ik weer thuis ben
Ja dit doe ik ook altijd. Werkt prima

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
Daan_ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:33:
[...]

Voor thuis heb ik een speciale tang ervoor. Voor onderweg gebruik ik onderstaande tooltje. Kost via alli 70cent. Kan ook met tie wrap. Die ook standaard bij me heb.

[Afbeelding]
Thx voor de tip, heb er ook 2 besteld.

Enige tip die ik altijd heb met tools voor onderweg, test ze thuis!!!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-11 12:41
marteltor schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 10:35:
[...]

Dat kan ook, alleen als je na 2 uur nog niet thuis bent en al zo lang ergens achter een struik ligt.
Zeg ook niet dat het ideaal is maar er zijn in elk geval meerdere mogelijkheden.

• Nox

Nox

Noxiuz

marteltor schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:12:
[...]

Controleer je steekassen even, vandaag is de mijne gebroken :( is het vreemd als ik een verklaring eis hiervoor en kan ik verwachten dat de vooras ook vervangen wordt puur om te voorkomen dat ik op m'n bek ga met 40 downhill?

Ding was nooit los gehaald, origineel gemonteerd door de lbs bij aanschaf. Fiets van 8-9 maanden oud :/ lees ook nergens dat ze uberhaupt breken. Ze zitten vastgerot vaak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5ynqdI2fkQ73nC0KfXvreQRfAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1j0ifmrw4vwCIRdi1hoCTZc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFFFVK0DPB088VxWRJ9bBVN0hiI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdDcVXm6uR5J4loF5uggyn3r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 26-01-2021 14:12 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wat zegt de LBS. Zou hier zeker eens navraag doen. Wellicht heb je recht op garantie? Het is niet iets wat zo even afbreekt/mag breken.

• Nox

Nox

Noxiuz

Daan_ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:19:
Wat zegt de LBS. Zou hier zeker eens navraag doen. Wellicht heb je recht op garantie? Het is niet iets wat zo even afbreekt/mag breken.
Ze waren niet heel verbaasd, beetje gesloten houding. Heb hem gelijk gebracht gezien ie nog achterop de drager stond. Als ze met een factuur aan komen voor vervangen krijgen ze hem direct terug. Vind het vreemd dat de ijzeren (?) Kern schijnbaar niet helemaal doorloopt. Anyway, mag hopen voor ze dat dit onder garantie valt bij zo'n jonge fiets.

Zal v.d. week wel horen hoe of wat. Ik hou jullie op de hoogte. Gezien het alu gebroken is (is het alu?) Zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat 'ie niet op juist moment is gezet. Ik heb zelf geen momentsleutel, draai zoiets liever te los dan te vast. Als ie los rammelt heb je het eerder door.

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:22

dano_nl

Meh

Whoa vette fiets!

Oh en om niet alles los steeds in je zakken te hoeven doen: ik heb sinds kort zo'n tasje: https://thepack.cc/ past genoeg in en prop je zo achterin je shirt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_oEAUShVDfB1PNwn1d9vxmpOky0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6oX8rkCYqgFgAdX6jPEPhM1.jpg?f=fotoalbum_large
Hoi iedereen,

Volg al een tijdje dit topic sinds ik het in mijn hoofd kreeg om een mountainbike te gaan kopen. En uiteindelijk is het me gelukt om de Scott Aspect 930 te bemachtigen. Heb nog niet echt de kans gehad om veel te fietsen, maar volgens mij echt een mooie fiets voor een beginner.

Ik hoor graag wat jullie allemaal voor tips hebben. Ik denk dat een helm prioriteit nummer 1 is en dat ik dan maar eens moet gaan fietsen en dan komt de rest vanzelf wel, maar ben benieuwd wat jullie aanraden.

[ Voor 12% gewijzigd door dano_nl op 26-01-2021 15:42 ]

Meh

• Sjoewe
@Nox

Er bestaat natuurlijk zoiets als gewoon pech, maar door de manier waarop het is gebroken, lijkt dit lijkt er wel heel erg alsof de as te strak is aangedraaid. Handvast is meer dan voldoende.

Wat jij de kern noemt is alleen het stuk waar je een inbus in steekt. Dat is meestal van staal, aangezien je aluminium wel heel makkelijk dol kan draaien, zeker daar. Dit is gewoon een garrantiegeval, dat kan echt niet anders. Zo'n asje kost ook maar een paar tientjes, dus zou wel erg dom zijn van de LBS om daar heel moeilijk over te gaan doen...

Sowieso wel een top tip voor iedereen om alle assen een paar keer per jaar even los te halen en te inspecteren. Dan gelijk even invetten en terug draaien, dan komen ze ook niet vast te zitten door corrosie.

[ Voor 13% gewijzigd door Sjoewe op 26-01-2021 15:46 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:11
@Nox
in principe is je steekas geen dragend deel van de constructie, de endcaps van je naaf vallen in je frame/vork en de steekas is enkel om de boel op zijn plek te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyBzyDMQSMkqAGpUldfyvB5288A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QEnzBjjOkmFUIAnBl64Ov3yu.png?f=user_large
Volgens mij kan een breuk het volgende betekenen.
- te los, waardoor er speling ontstaat en druk op verkeerde plekken (en de steekas)
- te vast, waardoor je de as teveel belast en en je het materiaal verzwakt.
- een zwakke as (fabrieksfout) enkel zal niet zomaar een breuk ten gevolg hebben
- een zwakke as (fabrieksfout) icm punt 1 of 2 zal snel breken.

Ik zou toch aanraden om bij je (hopelijk gratis) vervangende steekas -jezelf- een keer te "caliberen" (voelen hoeveel bv 10 nou is bij deze as) met een momentsleutel, het komt echt niet op 1 of 2 nm maar als ie met 10 vast moet zitten is 5 echt te lost en 20 echt te vast.

/edit
(wat ook nog kan zijn is dat de marges van waar je hub tegen rust niet helemaal OK is, dat zorgt ook voor onbedoelde load op de steekas, als het nokje te ruim is waar de as tegen aanzit (zie foto hierboven))

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 26-01-2021 16:02 ]

Strava

• Holk
Een pin met een holle kern is sterker dan een massieve kern.

Maar zie ik nu een kwart van de ‘dop’ glad zijn? Ziet een beetje uit als deze is ‘ingesneden’ door gewicht/jumps maar ook misschien doordat de as dikte te dun is voor het gat. Of een lbs daar verantwoordelijk voor is kan ik vanuit hier niet zeggen maar denk dat een nieuwe as misschien wel op de rekening kan staan (ken de voorgeschiedenis niet)

• Rudolf
Daan_ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 07:33:
[...]

Daarnaast zijn er horloges, maar ook navigaties die val detectie hebben en ook bericht kunnen sturen met locatie gegevens. Bijvoorbeeld Apple Watch en Garmin navigatie. Heb op beide dit tegenwoordig aanstaan.
Oh daar heb ik nog een keer iets leuks met meegemaakt. Ik deed met een paar jongens van de club mee aan een 24uurs race. Een maatje had die valdetectie aan staan en hij kwam tijdens zijn nachtshift ten val. Hij had het nummer van zijn vrouw er in staan dus die kreeg meteen een appje of er gaat dan een signaal af, ik weet niet precies wat het doet. Dus hij komt hard langsgereden; ALS MIJN VROUW BELT ER IS NIKS AAN DE HAND!!. Dus wij :? :? :? En ja hoor. Nog geen 10 seconden later ging een van onze telefoons. Zijn vrouw helemaal in paniek... :+ Die was wakker geworden van de valdetectie. :D

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
dano_nl schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:40:
Whoa vette fiets!

Oh en om niet alles los steeds in je zakken te hoeven doen: ik heb sinds kort zo'n tasje: https://thepack.cc/ past genoeg in en prop je zo achterin je shirt!

[Afbeelding]

[...]
Of je neemt een zadeltasje en je hoeft nog minder in het shirt mee te nemen ;)

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

wisselwerking schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:24:
[...]

Of je neemt een zadeltasje en je hoeft nog minder in het shirt mee te nemen ;)
Dat werkt hier helaas niet zo goed. Op beide fietsen een dropper. Korte ritten kleine multi tool mee. Past in broekzak of shirt. En langere ritten zit alles in kleine Camelbak.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 14:04

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:29:
[...]
Langere ritten
* fietspomp
* quick link
* tubeless repair kit (eventueel binnenband)
* Ziplockzakje met pleisters, zakdoekjes en wat geld
* powerbar
Zo'n reddingsdeken heb ik ook bij mij en wat tiewraps, maar voor de rest heb ik hetzelfde mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Meneer iCy op 26-01-2021 16:43 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Pagina: 1 ... 110 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic