Ik heb ook een dropper op mijn fiets zitten en een tasje als deze past prima.Daan_ schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:35:
[...]
Dat werkt hier helaas niet zo goed. Op beide fietsen een dropper. Korte ritten kleine multi tool mee. Past in broekzak of shirt. En langere ritten zit alles in kleine Camelbak.
Ik fiets altijd met een rugtas (Evoc FR Trail ), daar heb ik altijd in zitten:
- Multitool
- Tieraps
- 27.5 Biba (Toptip, deze past op 26/27.5/29'ers)
- Tubeless Plugset
- Pomp
- Vorkpomp
- 2x Multilink
- Opvouwbaar Wind/Regenjasje
- EHBO setje
- 2x Veiligheidsdeken
- Sportrepen
- CO2 patronen
- 50 Euro cash
- ICE informatie
Beetje overkill, maar het is ook om een ander mee te kunnen helpen als nodig. Sowieso als ik (ooit) m'n trainersexamen kan afleggen, is ook een deel (moreel) verplicht.
- Multitool
- Tieraps
- Tubeless Plugset
- Pomp
- Vorkpomp
- 2x Multilink
- EHBO setje
- 2x Veiligheidsdeken
- Sportrepen
- CO2 patronen
- 50 Euro cash
- ICE informatie
Beetje overkill, maar het is ook om een ander mee te kunnen helpen als nodig. Sowieso als ik (ooit) m'n trainersexamen kan afleggen, is ook een deel (moreel) verplicht.
Dit vind ik merkwaardig. Nooit je wiel eruit om schoon te maken?Nox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:11:
[...]
Ding was nooit los gehaald, origineel gemonteerd door de lbs bij aanschaf. Fiets van 8-9 maanden oud
Ik ga op pad met m'n mobiele telefoon, huissleutels en een bidon. Lekker basic
Wellicht wel een goed idee om eens wat meer spulletjes mee te gaan nemen voor het geval dat. Ik heb er eigenlijk nooit echt aan gedacht om iets mee te nemen.
Wellicht wel een goed idee om eens wat meer spulletjes mee te gaan nemen voor het geval dat. Ik heb er eigenlijk nooit echt aan gedacht om iets mee te nemen.
Bedoel je een trainersexamen als hulpverlener? Dan kan ik er wel inkomen dat je wat extra mee neemt inderdaad.Sjoewe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:07:
- Multitool
- Tieraps
- Tubeless Plugset
- Pomp
- Vorkpomp
- 2x Multilink
- EHBO setje
- 2x Veiligheidsdeken
- Sportrepen
- CO2 patronen
- 50 Euro cash
- ICE informatie
[ Voor 60% gewijzigd door Insert12 op 26-01-2021 17:28 ]
@Insert12 Nee, NFTU MTB Trainer niveau 2
Mooie checklist. Heb een redelijk vergelijkbare lijst. Maar fiets dan wel rond met 24", 26" en 29" biba. Onze jeugd heeft geen 27,5" wielen, maar de tip voor 27,5" biba is wel een goede. Daarnaast neem ik ook altijd nog WD40 mee (soort van EHBO voor fietsen) en steeksleutels 13 en 15. En dat is inderdaad ook vanwege het trainer zijn bij MTB jeugd. Ik ben nog steeds in afwachting van het begin van de cursus.Sjoewe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:07:
- Multitool
- Tieraps
- Tubeless Plugset
- Pomp
- Vorkpomp
- 2x Multilink
- EHBO setje
- 2x Veiligheidsdeken
- Sportrepen
- CO2 patronen
- 50 Euro cash
- ICE informatie
Bij mijn frame zit er geen halve maan aan de bovenzijde die naar de binnenzijde uitsteekt. De as is het dragende deel zoals ik het vanmiddag zag.Prulleman schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 15:56:
@Nox
in principe is je steekas geen dragend deel van de constructie, de endcaps van je naaf vallen in je frame/vork en de steekas is enkel om de boel op zijn plek te houden.
[Afbeelding]
Volgens mij kan een breuk het volgende betekenen.
- te los, waardoor er speling ontstaat en druk op verkeerde plekken (en de steekas)
- te vast, waardoor je de as teveel belast en en je het materiaal verzwakt.
- een zwakke as (fabrieksfout) enkel zal niet zomaar een breuk ten gevolg hebben
- een zwakke as (fabrieksfout) icm punt 1 of 2 zal snel breken.
Ik zou toch aanraden om bij je (hopelijk gratis) vervangende steekas -jezelf- een keer te "caliberen" (voelen hoeveel bv 10 nou is bij deze as) met een momentsleutel, het komt echt niet op 1 of 2 nm maar als ie met 10 vast moet zitten is 5 echt te lost en 20 echt te vast.
/edit
(wat ook nog kan zijn is dat de marges van waar je hub tegen rust niet helemaal OK is, dat zorgt ook voor onbedoelde load op de steekas, als het nokje te ruim is waar de as tegen aanzit (zie foto hierboven))
De LBS heeft er vanmiddag om mij snel weer op de been te helpen een DT Swiss steekas in gezet. Met quick release.
Mocht er 66 euro voor aftikken
Ik heb de mazzel dat de fiets nog onderhouden wordt voor de eerste 2 servicebeurtjes bij de LBS (eerste jaar) en die eerste was in juli geloof ik. In april zou hij voor de 2e en laatste gaan en daarna deels zelf de simpelere dingen doen en wat ik niet kan/belangrijk is uitbesteden. Ik heb geen 2 linkerhanden maar sommige dingen heb ik nog niet zelf gedaan of vereist gereedschap wat ik waarschijnlijk niet snel terug verdien, maar een momentsleutel zie ik dan nog wel toegevoegde waarde in.
@Sjoewe Ik ga voor gelijk even los halen voor ik weer ga fietsen, controleren op scheuren etc.en maar een momentsleuteltje bestellen om hem weer op spec terug te zetten. Moet ik dan denken aan 5 tot 40nm range oid? Iemand aanraders voor het simpele sleutelwerk? Hoeft voor mij idd ook niet superaccuraat te zijn.
Welk kwart bedoel je precies? Die op de breuklijn? Wat je misschien ziet is dat een kwart van de dop recent is afgebroken en de andere driekwart wat donkerder is. Jumps heb ik er sowieso niet mee gemaakt, hooguit de kleinere heuveltjes waar ik even los kwam en wat drops van pak 'm beet 20cm (hoger heb ik nog te weinig ballen voorHolk schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:03:
Een pin met een holle kern is sterker dan een massieve kern.
Maar zie ik nu een kwart van de ‘dop’ glad zijn? Ziet een beetje uit als deze is ‘ingesneden’ door gewicht/jumps maar ook misschien doordat de as dikte te dun is voor het gat. Of een lbs daar verantwoordelijk voor is kan ik vanuit hier niet zeggen maar denk dat een nieuwe as misschien wel op de rekening kan staan (ken de voorgeschiedenis niet)
Nope, niet smerig genoeg + met smal borsteltje kwam ik er altijd wel bij.bas-r schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:09:
[...]
Dit vind ik merkwaardig. Nooit je wiel eruit om schoon te maken?
Goed, ik heb weer een steekas in m'n fiets. Maar deze unit is een quick release, hoef je deze dan niet op een bepaald moment te zetten? Of biedt deze wat meer slack qua torque specs? Mochten ze bevallen vervang ik m'n vooras waarschijnlijk gewoon direct voor zo'n unit. Heb ik een beter gevoel bij dan dat ik weet dat ik mogelijk het broertje van m'n gebroken as voor heb zitten
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Persoonlijk zou ik eerder voor 1 to 25nm gaan. Dan heb je de meeste bouten voor een MTB wel op een paar bouten na die in de categorie ramvast vallen.Nox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:43:
[...]
@Sjoewe Ik ga voor gelijk even los halen voor ik weer ga fietsen, controleren op scheuren etc.en maar een momentsleuteltje bestellen om hem weer op spec terug te zetten. Moet ik dan denken aan 5 tot 40nm range oid? Iemand aanraders voor het simpele sleutelwerk? Hoeft voor mij idd ook niet superaccuraat te zijn.
Overigens net even deze video bekeken, handige info. De dt-swiss kan je daar gewoon handvast zetten en het armpje op gewenste positie zetten. Fancy systeem wel, al rij ik gelukkig niet vaak genoeg lek, het is wel makkelijk om eens in de zoveel tijd even dat ding vast te pakken.
Skippen naar 11:36 voor specifiek de dt-swiss as.
Skippen naar 11:36 voor specifiek de dt-swiss as.
[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 26-01-2021 20:06 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ja eens, dit moet onder garantie vallen. Ik snap dus helemaal dat je hier gefrustreerd over bent.
Met YouTube en geduld valt er een hoop zelf te doen. Qua momentsleutel kun je wellicht hier al wel mee wegkomen. Let wel, de nauwkeurigheid zal zeker niet perfect zijn.
https://www.hbm-machines....1WwgALEAQYAiABEgKBNfD_BwE
Ik heb laatst de variant tot 200Nm gekocht zodat ik het wiel van de motor goed vast kan zetten. Het voelt nog best goed aan.
Met YouTube en geduld valt er een hoop zelf te doen. Qua momentsleutel kun je wellicht hier al wel mee wegkomen. Let wel, de nauwkeurigheid zal zeker niet perfect zijn.
Ik heb laatst de variant tot 200Nm gekocht zodat ik het wiel van de motor goed vast kan zetten. Het voelt nog best goed aan.
Nauwkeurigheid heb je niet echt nodig op een mtb ben ik van mening, het is geen high performance LMP-1 prototype racewagenInsert12 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:05:
Ja eens, dit moet onder garantie vallen. Ik snap dus helemaal dat je hier gefrustreerd over bent.
Daarom vond ik die van 200Nm ook wel prima voor de motor, een beetje meer of minder dan 100Nm maakt niet uit voor een moer van het achterwiel. Hij zit dan iig vast
[ Voor 11% gewijzigd door Insert12 op 26-01-2021 20:12 ]
Persoonlijk vind ik dat je meer hebt aan een nauwkeurige momentsleutel in het 4-12nm bereik, omdat je daar echt in het gebied zit waar je iets echt snel aan stront draait als je er teveel nm op zet. Zeker als je een carbon frame hebt. Je steekassen hoef je niet met een momentsleutel te doen, je moet gewoon een beetje verstand gebruiken. Als je er een normale inbussleutel op zet, moet je 'm zover aandraaien als je 'm redelijkerwijs met één vinger kunt aandrukken. Dat is genoeg. Het enige ding dat je op je fiets echt stevig aan moet draaien is de cassette (40nm).
Verder is het echt belachelijk dat ze je laten betalen voor een gebroken steekas op een fiets van minder dan een jaar oud. Ik zou zo'n zaak voortaan lekker links laten liggen. Doet weinig goeds vermoeden.
Verder is het echt belachelijk dat ze je laten betalen voor een gebroken steekas op een fiets van minder dan een jaar oud. Ik zou zo'n zaak voortaan lekker links laten liggen. Doet weinig goeds vermoeden.
66 euro vragen voor een as die bij Mantel 3 tientjes kost en dat terwijl het garantie zou moeten zijn? Andere LBS zoeken.Nox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:43:
[...]
De LBS heeft er vanmiddag om mij snel weer op de been te helpen een DT Swiss steekas in gezet. Met quick release.
Mocht er 66 euro voor aftikkendat schoot mij even in het verkeerde keelgat.
[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 26-01-2021 22:04 ]
Wel 30 euro montage hé, as zelf was 36 euro. Maar gezien ik tot nog toe positieve ervaringen heb stuur ik ze even een mailtje met de vraag of dit echt hun insteek (pun intended) was om het zo af te handelen.Klitse schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:03:
[...]
66 euro vragen voor een as die bij Mantel 3 tientjes kost en dat terwijl het garantie zou moeten zijn? Andere LBS zoeken.
Iemand nog een goede tip hoe je je binnenland in je zadeltasje in goede conditie houdt? Ik rij nauwelijks lek en hij zit hierdoor soms wel 10+ maand erin incl multitool en plastic bandenlichters.
30 euro om een steekas erin te draaien? WowNox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:10:
[...]
Wel 30 euro montage hé, as zelf was 36 euro. Maar gezien ik tot nog toe positieve ervaringen heb stuur ik ze even een mailtje met de vraag of dit echt hun insteek (pun intended) was om het zo af te handelen.
Dit dus. Dat kan toch niet waar zijn. Als mijn LBS dat zou doen kom ik er nooit weer. (Gelukkig doet ie dat niet)Sjoewe schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:19:
[...]
30 euro om een steekas erin te draaien? Wow
Ik heb in augustus 15 euro arbeid betaald om mijn derailleur + kabel te vervangen. Twee maanden later ben ik nog langst gereden om hem gratis terug wat beter te laten afstellen. Was ook een twijfelgeval over de garantie aangezien de fiets maar twee maanden oud was en de derailleur volledig kapot was. Ik heb geen garantie gekregen, maar achteraf gezien denk ik wel dat het mogelijk was dat ik eens iets geraakt heb met mijn derailleur, of dat er toch een tak heeft ingezeten.Nox schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:10:
[...]
Wel 30 euro montage hé, as zelf was 36 euro. Maar gezien ik tot nog toe positieve ervaringen heb stuur ik ze even een mailtje met de vraag of dit echt hun insteek (pun intended) was om het zo af te handelen.
30 euro vragen om een steekas te vervangen (die eigenlijk niet kapot mag gaan) is gewoon onbeschoft. Voor een redelijk uurtarief van 60 euro is dat gewoon een half uur werken...
Kwestie van as uit verpakking, vet er op, insteken en aandraaien toch?
Merk je verschil? Ik dacht gelezen te hebben dat steekassen beter waren dan quick release...
Merk je verschil? Ik dacht gelezen te hebben dat steekassen beter waren dan quick release...
Het is nog steeds een steekas hoor die erin zit. Alleen hebben ze degene zonder hendel vervangen door eentje met hendel, maar dat maakt het nog geen quickreleasemarteltor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:05:
Bij een QR zit de as in de naaf en rusten de dropouts va het frame op de as. Dit wordt dan geborgd door een QR, die knijpt het frame vast tegen de as. Een QR is dus niet de as, en een QR ondersteunt dus niet het gewicht van de fiets, daarom zijn het ook van die dunne dingetjes.
Een steekas is, zoals het woord al zegt, wel een as. Die gaat door je frame en ondersteunt dus volledig het gewicht van de fiets.
Een steekas heeft een aantal voordelen ten opzichte van een QR. Zeker als je schijfremmen hebt. Bij een QR heb je een heel klein beetje tolerantie ten opzichte van de as. Je kan je wiel dus een (heel klein) beetje scheef in je frame zetten, of heel ietsje verschuiven onder rembelasting..Met velgremmen zul je dat niet merken, maar met schijfremmen ga je dan merken dat je remmen aanlopen. Een steekas kan maar op één manier in je frame, de goede. Verder is een steekas (in theorie) sterker, omdat er een dikkere as gebruikt kan worden. Bij full suspensions heeft de steekas ook een structurele functie in de constructie van de achterbrug. Doordat een steekas de twee helften fysiek verbindt, is er minder flex en bewegen de schanierpunten altijd parallel.
In een klein bakje mee te nemen als dat past? Dan heb je soort van casing erom heen. Zo heb ik het wel in mijn rugtas. Anders een sok of iets dergelijks om je multitool/bandenlichters zodat die je biba niet kunnen beschadigen?Arend_Akelig schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:15:
Iemand nog een goede tip hoe je je binnenland in je zadeltasje in goede conditie houdt? Ik rij nauwelijks lek en hij zit hierdoor soms wel 10+ maand erin incl multitool en plastic bandenlichters.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
ik heb em ook in een sok in mijn rugzak zitten
de 2e in 3 jaar tijd denk ik (de eerste weggegeven). Ik verwacht dat ik er nog gewoon mee thuis komt, maar wel goed om af en toe te checken...
eigenlijk maar 2 x een band probleem gehad de afgelopen 3,5 jaar, 1 x een dikke snee door glas, sealant kreeg het met moeite dicht, was op de heenweg naar Dorst, dus uiteindelijk omgedraaid en thuis met biba plakker aan de binnenkant en seconde lijm aan de buitenkant (dwars door een nop) gefixed
En een paar maanden terug liep mijn achterband langzaam leeg tijdens ene lange rit, paar x bij moeten pompen. De oorzaak was een combinatie van een versleten achterband (zijkanten beetje poreus geworden na 2 jaar gebruik met lage druk --> meer belasting op de sidewalls) + oude (slappe/waterige) sealant. Daarna maar een nieuwe band + verse sealant gemonteerd
de 2e in 3 jaar tijd denk ik (de eerste weggegeven). Ik verwacht dat ik er nog gewoon mee thuis komt, maar wel goed om af en toe te checken...
eigenlijk maar 2 x een band probleem gehad de afgelopen 3,5 jaar, 1 x een dikke snee door glas, sealant kreeg het met moeite dicht, was op de heenweg naar Dorst, dus uiteindelijk omgedraaid en thuis met biba plakker aan de binnenkant en seconde lijm aan de buitenkant (dwars door een nop) gefixed
En een paar maanden terug liep mijn achterband langzaam leeg tijdens ene lange rit, paar x bij moeten pompen. De oorzaak was een combinatie van een versleten achterband (zijkanten beetje poreus geworden na 2 jaar gebruik met lage druk --> meer belasting op de sidewalls) + oude (slappe/waterige) sealant. Daarna maar een nieuwe band + verse sealant gemonteerd
M'n nieuwe fiets zojuist opgehaald, heel erg blij mee!

Het is een Superior XP 909 geworden, maat L. Vanmiddag nog even de km teller en bel er netjes opmaken en dan hopelijk vrijdagmiddag het eerste rondje fietsen.

Het is een Superior XP 909 geworden, maat L. Vanmiddag nog even de km teller en bel er netjes opmaken en dan hopelijk vrijdagmiddag het eerste rondje fietsen.
Mooi hoorInsert12 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:33:
M'n nieuwe fiets zojuist opgehaald, heel erg blij mee!![]()
[Afbeelding]
Gebruiken jullie een bel? Is wel weer extra gewicht...
Ik heb Hope navenmarteltor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Mooi hoor
Ik steek mijn knie altijd uit.marteltor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Mooi hoor
Zonder gekkigheid, mijn bel was een paar weken terug kapot gegaan maar ik miste deze toch wel. Gelukkig heb ik vorige week een nieuwe binnen gekregen
En gewoon verplichtmarteltor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Mooi hoor
Had een bel, die is stuk gegaan gebruik nu inderdaad mijn naven.
Kan ook een dikke toeter gebruiken. Vriendin dacht vorig jaar dat dit wel een goed idee was voor mijn fiets.
https://www.lightinthebox...o4i9b53hHeyxoCJ2sQAvD_BwE
Inmiddels een Garmin en een fatsoenlijke lamp voor als ik een avondritje over de weg ga maken.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Die heb ik hier wel nodig, een paar stukken van de route worden gedeeld met wandelaarsmarteltor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Mooi hoor
Uiteraard. Dat werkt beter dan schreeuwen.marteltor schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:04:
[...]
Mooi hoor
Cube reaction c62 .......?saikol schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 15:24:
[Afbeelding]
Sinds vorige week toch maar toegegeven aan de mtb kriebel. Kwam deze cube tegen en aangeschaft en ondertussen al lekker n aantal keer de bossen ingedoken
Hij is nog een beetje te schoon. Moet je wel snel verhelpen anders ga je er straks aan wennen.Insert12 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:33:
M'n nieuwe fiets zojuist opgehaald, heel erg blij mee!![]()
[Afbeelding]
Vrijdagmiddag krijgt ie z'n vuurdoop, en vies zal ie wordenZanielGa schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 16:49:
[...]
Hij is nog een beetje te schoon. Moet je wel snel verhelpen anders ga je er straks aan wennen.
magic_nl schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 16:09:
Ik denk dat er komende week een vrachtwagen vanuit de Cube fabriek naar Nederland rijdt.
Mijn Analog staat ook (al een hele tijd) op levering komende week (4).
Dus met een beetje geluk maak ik dit weekend mijn laatste ritje met m'n huidige Giant ATX 850.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tX6yY3A9AqpLcqu7Og1tolad.jpg?f=user_large)
Gisteren bovenstaande doorgekregen van de LBS.
Hopelijk schuift de levering niet weer verder op, en wordt het gewoon volgende week.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Vandaag voor het eerst wielerschoenen + klikpedalen aangeschaft.
Ben benieuwd hoe anders dat fietst.
Iemand toevallig tips over hoe hier aan te wennen ?
Al tijdig voordat je wilt stoppen uitklikken en je been klaar houden zoals je normaal gesproken pas op het laatste moment zou doen. Dan wen je er vanzelf aan
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Naast een muur gaan staan en oefenen met snel in en uitklikken. Scheelt je een paar keer omvallen.Diagonaal schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
Daarna gewoon eens een paar stukken gaan fietsen.
De vraag is niet of je gaat vallen, maar wanneer
Gewoon veel oefenen inderdaad. En in het begin echt proberen op tijd uit te klikken. Na verloop van tijd hoef je er niet meer over na te denken.
Gewoon veel oefenen inderdaad. En in het begin echt proberen op tijd uit te klikken. Na verloop van tijd hoef je er niet meer over na te denken.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Zoals men al aangeeft veel oefenen. En niet bang zijn dat je keer gaat vallen.Diagonaal schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
Fiets zelf met SPD en flats en merk dat ik afgelopen jaar vaker de flats op de fietsen had dan de SPD. Flats meer om mijn techniek te verbeteren.
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
En niet vergeten bij een stoplicht dat:
A. je uit moet klikken
B. iets moet zoeken om vast te pakken zodat je ingeklikt kan blijven.
En voldoende afstand houden van je mede fietsers, al eens gehad tijdens een klimmetje dat mijn voorganger ineens afstapte en ik niet meer op tijd mijzelf kon uitklikken waardoor ik om viel.
Eigen schuld dikke bult!
A. je uit moet klikken
B. iets moet zoeken om vast te pakken zodat je ingeklikt kan blijven.
En voldoende afstand houden van je mede fietsers, al eens gehad tijdens een klimmetje dat mijn voorganger ineens afstapte en ik niet meer op tijd mijzelf kon uitklikken waardoor ik om viel.
Eigen schuld dikke bult!
Zet ze ook, zeker in het begin, erg licht, zodat je er makkelijk uit kan klikken wanneer nodig.
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Nog een tip. Als je uitgeklikt bent met 1 voet, dan niet halverwege een gesprek met een wandelaar op je andere voet willen gaan leunen die dus nog vastgeklikt zit. Ik fiets nu met flats dus heb dat probleem niet meer.
Mooi hoor 
[/quote]
Dat is gewoon verplicht, staat zelfs mogelijk een boete op als je die niet hebt... er zijn wel leuke modellen beschikbaar die je weinig opvallend kunt monteren..
[/quote]
Dat is gewoon verplicht, staat zelfs mogelijk een boete op als je die niet hebt... er zijn wel leuke modellen beschikbaar die je weinig opvallend kunt monteren..
9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070
Jij hebt ook reflectors op je MTB?Djampire schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:21:
Mooi hoor
[/quote]
For the record, ik heb wel een bel op de racefiets, op de MTB vind ik het onzin, op de singletrack is communicatie (links/rechts, 1 man, 2 man, dank je wel etc) belangrijker dan signalering. (signaleren kan ik ook met met hope naaf, maar dat of een bel is niet voldoende).
Ik heb op de MTB ook gewoon een bel en zou hem ook echt missen. Woon 5-8km van 4 lokale routes, doe dat dan ook gewoon op de fiets en op de fietspaden is het wel nodig. Op de routes is zelfs een basis Deore naaf luid genoeg om je kenbaar te maken aan langzamer verkeer en te irriteren.
Ga bij de eerste de beste oversteekplaats maar even op je gezichtje, je kan het maar gehad hebben. Daarna gaat het prima en is het alleen maar fijn.Diagonaal schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
@Prulleman er zitten idd reflectoren op mijn MTB. en wat @GWBoes ook zegt, ik moet ook een stukje over de weg voordat ik in de bossen of singletrack zit. Daarnaast heb ik geinvesteerd in een goede verlichtingset. Is mijnsinziens gewoon belangrijk, hier gaat veiligheid gaat voor esthetisch belang...
9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070
ok, dan hebben wij hier een andere kijk op wat er belangrijk is op een "sportfiets"Djampire schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:26:
@Prulleman er zitten idd reflectoren op mijn MTB. en wat @GWBoes ook zegt, ik moet ook een stukje over de weg voordat ik in de bossen of singletrack zit. Daarnaast heb ik geinvesteerd in een goede verlichtingset. Is mijnsinziens gewoon belangrijk, hier gaat veiligheid gaat voor esthetisch belang...
De beste tip om er aan te wennen is om met een groep te gaan fietsen. Jij voorop en de rest er op veilige afstand achter. Na een paar keer goed uitgelachten te zijn heb je het onder de knie.Diagonaal schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 11:58:
(heb nog fijne herinneringen aan iemand die de verkeerde kant op leunde bij een verkeerslicht. Zo'n spartelend beentje is erg grappig.)
Ik vind fietsen op flats ook geweldig, jammer dat de Five Ten Freerider Pro uit het assortiment is gehaaldDaan_ schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:16:
[...]
Zoals men al aangeeft veel oefenen. En niet bang zijn dat je keer gaat vallen.
Fiets zelf met SPD en flats en merk dat ik afgelopen jaar vaker de flats op de fietsen had dan de SPD. Flats meer om mijn techniek te verbeteren.
BlaBlaBla
Interessant filmpje over de aanleg van mtb routes: YouTube: Mijn eigen stukje trail op Winterswijk // ffIETSanders // MTB Challenge
Mooi om te zien hoe ze omgaan met de natuur en bossen.
Mooi om te zien hoe ze omgaan met de natuur en bossen.
Uhh wat? Is dat echt zo, wou ze eigenlijk van de lente gaan aanschaffen vanwege de positieve verhalenStrider schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Ik vind fietsen op flats ook geweldig, jammer dat de Five Ten Freerider Pro uit het assortiment is gehaald
Ze staan op de website gewoon nog in het assortiment, al lijkt het wel een geupdate model...
https://www.adidas.nl/fiv...-pro-schoenen/BC0640.html
https://www.adidas.nl/fiv...-pro-schoenen/BC0640.html
Helaas is het met 5ten net zoals met fietsen en onderdelen. Ze zijn best snel uitverkocht.
De freerider een optie inplaats van de freerider pro? Gebruik beide en de freerider is vindt ik persoonlijk best fijne schoen. Vaker aan dan de pro. En geeft met de stamp 7 en 3 meer dan voldoende grip.
De Duitse webshops willen nog wel eens voorraden hebben.
De freerider een optie inplaats van de freerider pro? Gebruik beide en de freerider is vindt ik persoonlijk best fijne schoen. Vaker aan dan de pro. En geeft met de stamp 7 en 3 meer dan voldoende grip.
De Duitse webshops willen nog wel eens voorraden hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 29-01-2021 07:51 ]
De Five Ten Freerider Pro is echt al heel lang niet meer op voorraad, er is al maanden geen webshop (wereldwijd) meer die ze nog in alle maten op voorraad heeft. Op USA forums heb ik deze vraag ook wel eens voorbij zien komen.
Ik denk dat Adidas er gewoon mee gestopt is en niet dat het een COVID voorraad probleem is.
Ik denk dat Adidas er gewoon mee gestopt is en niet dat het een COVID voorraad probleem is.
[ Voor 13% gewijzigd door Strider op 29-01-2021 09:41 ]
BlaBlaBla
Tot nu toe niet kunnen vinden dat ze ermee gestopt zijn. Zelf vorige maand een paar besteld bij Bike24. En zij gaven toen aan dat mondjes maat voorraad binnen kwam. En bergfreunde heeft als goed is nog voorraad.
Zijn er nog routes in midden-Nederland die goed begaanbaar zijn? Lees overal berichten over veel modder, kapot gereden singletracks en Rheden is zelfs helemaal dicht.
Ik denk dat je de wat minder populaire routes op moet zoeken, alle populaire routes zullen inmiddels omgetoverd zijn tot een modderbak. Holten in elk geval wel.
Zometeen ga ik Heeten rijden, daar zitten al wat langere stukken asfalt tussen en hij staat wat lager in de populariteitslijstjes dus dan is het hopelijk beter.
Zometeen ga ik Heeten rijden, daar zitten al wat langere stukken asfalt tussen en hij staat wat lager in de populariteitslijstjes dus dan is het hopelijk beter.
Mja, dat is een goede. Denk maar richting Kootwijk zondag dan.Insert12 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:53:
Ik denk dat je de wat minder populaire routes op moet zoeken, alle populaire routes zullen inmiddels omgetoverd zijn tot een modderbak. Holten in elk geval wel.
Het bleeden van je remmen en verversen van de olie. Doen jullie dat 'preventief' of alleen als je merkt dat het remmen sponzig wordt?
Als je dat bleeden eenmaal onder de knie hebt, is dat het een fluitje van een cent om het te doen. Dus kan ik mij voorstellen dat je het preventief zou doen, maar aan de andere kant, mijn vorige MTB heb ik 8 jaar gehad en 0x gebleed
Als je dat bleeden eenmaal onder de knie hebt, is dat het een fluitje van een cent om het te doen. Dus kan ik mij voorstellen dat je het preventief zou doen, maar aan de andere kant, mijn vorige MTB heb ik 8 jaar gehad en 0x gebleed
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Galois
Ligt een beetje aan wat voor remmen je hebt. Als je remmen hebt die met DOT5.1werken (o.a. SRAM) dan moet je één keer per jaar het systeem flushen, want DOT is hygroscopisch. Daardoor neemt de werking af.
Als je remmen hebt met minerale olie (o.a. Shimano) dan hoef je in principe alleen te bleeden als je merkt dat je remmen sponzig voelen. Als de vloeistof dan heel vuil uit het systeem komt, dan kan je ervoor kiezen om het hele systeem te flushen.
Ik zweer zelf bij systemen met minerale olie. Je kan gewoon één keer een fles bestellen, laten staan en alleen gebruiken als je 'm nodig hebt. Kan je jaren mee voort. Bovendien,Shimano remmen bleeden is in 5 minuten te doen als je het gewend bent. DOT5.1 kan je niet lang bewaren nadat je de verpakking eenmaal geopend hebt, dus eigenlijk moet je per keer dat je wilt bleeden nieuwe DOT 5.1 kopen. Of je moet allemaal kleine ampullen hebben.
Ligt een beetje aan wat voor remmen je hebt. Als je remmen hebt die met DOT5.1werken (o.a. SRAM) dan moet je één keer per jaar het systeem flushen, want DOT is hygroscopisch. Daardoor neemt de werking af.
Als je remmen hebt met minerale olie (o.a. Shimano) dan hoef je in principe alleen te bleeden als je merkt dat je remmen sponzig voelen. Als de vloeistof dan heel vuil uit het systeem komt, dan kan je ervoor kiezen om het hele systeem te flushen.
Ik zweer zelf bij systemen met minerale olie. Je kan gewoon één keer een fles bestellen, laten staan en alleen gebruiken als je 'm nodig hebt. Kan je jaren mee voort. Bovendien,Shimano remmen bleeden is in 5 minuten te doen als je het gewend bent. DOT5.1 kan je niet lang bewaren nadat je de verpakking eenmaal geopend hebt, dus eigenlijk moet je per keer dat je wilt bleeden nieuwe DOT 5.1 kopen. Of je moet allemaal kleine ampullen hebben.
[ Voor 33% gewijzigd door Sjoewe op 29-01-2021 19:02 ]
Ik dacht wat minder drek tegen te komen, maar dat viel tegen. Enorm veel drek en plassen. Echt, ik ben nog nooit zo vies geweest.stijnislike schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:39:
[...]
Mja, dat is een goede. Denk maar richting Kootwijk zondag dan.
Maar wat een fijne fiets die Superior zeg, enorm blij met m'n aankoop! Even wennen aan de andere geometrie en daarna ging het als een raket. Uiteindelijk toch nog 56km gefietst vanmiddag.
Bedankt nog voor alle berichten n.a.v. mijn post paar dagen geleden. Ik heb voor de verandering nog eens een vraag
Ik heb hier af en toe wel eens voorbij zien komen dat jullie een bepaalde bandenspanning aanhouden. Nu heb ik geen fietspomp waarop ik de druk kan aflezen. Ik ben best bereid om zoiets aan te schaffen, maar is het heel erg nodig? Ik snap dat je met een lagere bandenspanning betere grip hebt en dergelijke, dus ik kan me wel voorstellen dat je dan ook wel wil weten of je weer niet té laag zit (of te hoog natuurlijk wat dat betreft).
Ik heb hier af en toe wel eens voorbij zien komen dat jullie een bepaalde bandenspanning aanhouden. Nu heb ik geen fietspomp waarop ik de druk kan aflezen. Ik ben best bereid om zoiets aan te schaffen, maar is het heel erg nodig? Ik snap dat je met een lagere bandenspanning betere grip hebt en dergelijke, dus ik kan me wel voorstellen dat je dan ook wel wil weten of je weer niet té laag zit (of te hoog natuurlijk wat dat betreft).
"Is het heel erg nodig?" Dat ligt er heel erg aan wat jij heel erg nodig vind. Kan je prima zonder je bandenspanning te weten rijden. Yup. Je kan best een redelijke indicatie krijgen met je duimen/handen. Pompje eventueel mee onderweg mocht je merken dat je banden zijwaarts beginnen te rollen of je bij sommige obstakels de grond raakt. Als jij vindt dat het prima zonder gaat is er niets mis mee.RaptorK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:32:
Bedankt nog voor alle berichten n.a.v. mijn post paar dagen geleden. Ik heb voor de verandering nog eens een vraag![]()
Maar vaak als je wat serieuzer gaat rijden is het fijn als je een duidelijke indicatie hebt van hoe hard je banden zijn. Voor mijzelf weet ik dat ik bij 1.2bar mijn achterband in snellere bochten ga voelen rollen. Doordat je een duidelijke waarde hebt kan je zien wat voor jou werkt en dat de volgende keer weer gebruiken. Iets wat door met te hand te voelen heel erg moeilijk is.
Persoonlijk zou ik niet zonder meer willen maar dat is ook omdat ik al heel veel jaren een pomp heb waarmee ik de druk af kan lezen. (al heeft mijn pompje voor onderweg deze mogelijkheid niet)
Met name als je vaker wisselt tussen trails en singletracks en gravel en andere ondergrond, bij gravel wil je bijvoorbeeld met een hogere bandenspanning rijden en dus minder weerstand. Dan is het wel handig om te weten welke spanning je rijdt. Als je altijd dezelfde route rijdt, zou je door middel van experimenteren langzaam kunnen verhogen of verlagen.RaptorK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:32:
Bedankt nog voor alle berichten n.a.v. mijn post paar dagen geleden. Ik heb voor de verandering nog eens een vraag![]()
Ik weet dat de levertijden van MTB’s momenteel erg lang zijn. Toch is de ene dealer sneller dan de andere.
Om niet alle fietsenwinkels in Nederland gehoeven bellen om te vragen wanneer zij een bepaalde fiets kunnen leveren, vroeg ik me af of er geen andere manier is om dit te achterhalen. Heb bijv. Trek zelf al een mail gestuurd met deze vraag
Ik ben opzoek naar de Trek Fuel EX 5, oranje/grijs, maatje XL. Eventueel model van 2020. Google levert me wel o.a. 12go op, maar natuurlijk niet de plaatselijke dealers..
Om niet alle fietsenwinkels in Nederland gehoeven bellen om te vragen wanneer zij een bepaalde fiets kunnen leveren, vroeg ik me af of er geen andere manier is om dit te achterhalen. Heb bijv. Trek zelf al een mail gestuurd met deze vraag
Ik ben opzoek naar de Trek Fuel EX 5, oranje/grijs, maatje XL. Eventueel model van 2020. Google levert me wel o.a. 12go op, maar natuurlijk niet de plaatselijke dealers..
Hm ja ik had hetzelfde. De dealer een stukje verderop had nog een week of 8 levertijd voor de fiets die ik eigenlijk wilde, de winkel hier op loopafstand had een paar fietsen staan. Dat was ook precies m'n maat en dus daar gekocht.
Ik zou gewoon eens een paar winkels in de buurt opbellen of ze fietsen hebben staan. Als de geometrie je bevalt dan kun je prima een ander merk nemen. De voorvorken en afmontage is toch allemaal van de bekende merken.
Ik zou gewoon eens een paar winkels in de buurt opbellen of ze fietsen hebben staan. Als de geometrie je bevalt dan kun je prima een ander merk nemen. De voorvorken en afmontage is toch allemaal van de bekende merken.
Tja, ben wel specifiek opzoek naar deze fiets. Plaatselijke fietsenwinkel geeft een levertijd van bijna 2 jaar, dat ga ik toch echt niet zitten wachten. Hij zei ook dat bepaalde dealers grote partijen hadden opgekocht, waardoor de levertijd voor kleinere aanbieders zo groot is. Vandaar mijn vraag hoe je achter die dealers kunt komen.. ik wil er best even voor rijden, maar kan moeilijk een paar 1000 dealers of fietsenzaken gaan bellen..
[ Voor 7% gewijzigd door Goofyduck384 op 29-01-2021 21:36 ]
Haha 2 jaar, wat is hij denkende 
De dealers staan hier: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/store-finder/
De dealers staan hier: https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/store-finder/
Denk dat ik dat ook maar eens ga proberen.. Wikkelde hem vroeger in een boterhamzakje en daarna een doek eromheen.Prulleman schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 10:35:
ik heb em ook in een sok in mijn rugzak zitten![]()
Vorige week voor het eerst de combi Racing Ralph Racing Ray geprobeerd op een stuk van 90+ km oa de routes Lemele en Hellendoorn gefietst. Merkbaar stiller en minder rolweerstand dan m'n oude stugge rocket ron's.. had ze beiden op 1.65 bar staan maar ze voelden nog wel redelijk hard en heb het gevoel dat ze nog aardig kunnen zakken v.w.b spanning, voooral in het bos (72 kg, rij met binnenband)
/edit
Heb nog wel een kleding probleem op lange tochten: heb een 2 dunne thermoshirts aan + een winterjas. Normaal gesproken kan ik op tochten onder de 2uur nog wel aardig de kachel op temperatuur houden. Maar kom ik hierboven begint op een gegeven moment toch het zweet op te drogen en krijg ik het niet meer warm... Tips? Hoe doen jullie dit? Windvangertje oid?
[ Voor 10% gewijzigd door Arend_Akelig op 30-01-2021 12:58 ]
@Arend_Akelig afhankelijk van de breedte van je velg kan er zeker voor nog wel wat lucht uit.
Ralph Ray bevalt hier ook nog steeds goed
Ralph Ray bevalt hier ook nog steeds goed
Het is leuk om inzicht te krijgen. Deze heb ik. . Het is vooral zelf even ervaren wat fijn is. Ik heb lange tijd (eigenwijs: was bang voor teveel rolweerstand) met een te hoge spanning gefietst. Qua grip merk ik niet heel veel met een hele harde of zachte bandenspanning op de harde zandpaden in NL. Het is wel zo dat je veel comfortabeler fietst op de singletracks. Advies is om zelf aan te voelen wat fijn is. Probeer voor de gein is met een hele lage spanning (let op dat je geen snake bite of iets kapot maakt) en daarna met een te hoge.RaptorK schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:32:
Sinds enkele weken heb ik last van een vervelende spierpijn?, na het fietsen, en soms ook tijdens het fietsen krijg ik spierpijn in mijn linkerbil.
De pijn zit echt in het midden van mijn linkerbil, is wat zeurderig en verdwijnt na een aantal dagen weer. En sinds ik hier tijdens het fietsen last van heb gekregen, merk ik het tegenwoordig ook bij leg curls, waar ik dus maar mee gestopt ben.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kan het mijn fietsafstelling zijn?
De pijn zit echt in het midden van mijn linkerbil, is wat zeurderig en verdwijnt na een aantal dagen weer. En sinds ik hier tijdens het fietsen last van heb gekregen, merk ik het tegenwoordig ook bij leg curls, waar ik dus maar mee gestopt ben.
BlaBlaBla
Dit klinkt niet echt als spierpijn. Meer als overbelasting.Strider schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 18:31:
Sinds enkele weken heb ik last van een vervelende spierpijn?, na het fietsen, en soms ook tijdens het fietsen krijg ik spierpijn in mijn linkerbil.
Als je nml regelmatig dezelfde oefening of beweging doet zou je naar verloop van tijd geen spierpijn meer kunnen krijgen omdat die belasting normaal is. Je krijgt alleen spierpijn als je dan de load verhoogt.
Ik zou ermee naar de fysio gaan.
Het kan namelijk van alles zijn. Inderdaad fietsafstelling. Maar dat kan dan weer zo subtiel zijn dat je als je alleen fietst je er nooit last van had gehad. Maar omdat je extra belasting hebt geintroduceerd is er nu iets beschadigt wat langer nodig heeft om te herstellen. Maar als je door blijft fietsen kan het niet herstellen
Een goede fysio prikt hier heel snel doorheen.
Zo, als ik al geïnteresseerd was in een Canyon ATB, Lux CF 8 bijv., dan is dat bij deze over. Ik zie daar op nagenoeg dezelfde fietsen een prijsstijging t.o.v. van 500 tot wel 1000 Euro, fiets die in 2020 5000 was, nu 6000. Ook een manier om van potentiële klanten af te komen.
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
En hoe is het afgelopen?Lensent schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 15:47:
Ik heb inmiddels een toko gevonden die zegt in week 5 een Attention SL te kunnen leveren.
Mn andere order laat lekker lopen, levertijd week 16.
Eens kijken wie er eerder is.
Gistermiddag nog even de route van Holten gefietst, het lag er aan het einde van de middag echt perfect bij! Ik ben ook maar een handjevol andere mtb'ers tegen gekomen en heb dus lekker door kunnen fietsen.
Deze route reed ik ook vaak op m'n vorige mtb en wat me bij de nieuwe vooral opvalt is het enorme verschil in de voorvork. De klappen worden veel soepeler opgevangen waardoor het fietsen minder energie kost en de snelheid hoger blijft. M'n gemiddelde snelheid lag daardoor ook een stuk hoger, nu 22,1km/h ten opzichte van 19,5km/h de vorige keer.
M'n fiets geeft me nu echt veel meer plezier in het mtb'en!
Deze route reed ik ook vaak op m'n vorige mtb en wat me bij de nieuwe vooral opvalt is het enorme verschil in de voorvork. De klappen worden veel soepeler opgevangen waardoor het fietsen minder energie kost en de snelheid hoger blijft. M'n gemiddelde snelheid lag daardoor ook een stuk hoger, nu 22,1km/h ten opzichte van 19,5km/h de vorige keer.
Gistermiddag nog even naar Westenschouwen geweest, het is voor mij (vanaf Walcheren) de dichtstbijzijnde route die nu nog goed te fietsen is zonder drek. Helaas hebben meer mensen dat door en staat hij op mtbroutes.nl ook op 1 (of 2 nu - zie ik net) in de lijst. Ik ben er in januari 7 keer geweest, en het blijft schitterend! Track ligt er ook goed bij, ondanks de drukte. De zanderige ondergrond helpt daar natuurlijk wel bij.
Overigens heb je van de drukte op de track eigenlijk weinig last, alleen de parkeerplaats zit vrij snel vol (veelal wandelaars en ruiters). Ik was dan ook maar uitgeweken naar een andere, waardoor je ook nog even 2km warming-up en cooling-down hebt. Ideaal!
Overigens heb je van de drukte op de track eigenlijk weinig last, alleen de parkeerplaats zit vrij snel vol (veelal wandelaars en ruiters). Ik was dan ook maar uitgeweken naar een andere, waardoor je ook nog even 2km warming-up en cooling-down hebt. Ideaal!
Westenschouwen is een route waar ik ook weer eens naartoe moet. Het blijft een mooi en intens rondje. Ik parkeer m'n auto altijd op Neeltje Jans. Is een stukje verder weg, maar dan heb je gelijk een mooie aanrij route. Alleen erg vervelend als je op de terugweg de wind vollebak tegen hebt
.
Klopt, vorig weekend ben ik - samen met mijn vrouw - vanuit Middelburg naar Westenschouwen gefietst, daar het rondje gedaan en toen weer terug. Op de terugweg wind tegen, dan voel je hem welElmarJ16 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:29:
Westenschouwen is een route waar ik ook weer eens naartoe moet. Het blijft een mooi en intens rondje. Ik parkeer m'n auto altijd op Neeltje Jans. Is een stukje verder weg, maar dan heb je gelijk een mooie aanrij route. Alleen erg vervelend als je op de terugweg de wind vollebak tegen hebt.
Ben er ook 2x geweest, wel de moeite waard, paar pittige klimmetjes en nog best wat technische stukjes.
Ik ben gisteren ook even geweest, het was inderdaad super druk! Het blijft een mooie route.Sherlock schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:06:
Gistermiddag nog even naar Westenschouwen geweest, het is voor mij (vanaf Walcheren) de dichtstbijzijnde route die nu nog goed te fietsen is zonder drek. Helaas hebben meer mensen dat door en staat hij op mtbroutes.nl ook op 1 (of 2 nu - zie ik net) in de lijst. Ik ben er in januari 7 keer geweest, en het blijft schitterend! Track ligt er ook goed bij, ondanks de drukte. De zanderige ondergrond helpt daar natuurlijk wel bij.
Ik zie geen prijsstijging voor de Lux CF 8?cbr600f4i schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:20:
Zo, als ik al geïnteresseerd was in een Canyon ATB, Lux CF 8 bijv., dan is dat bij deze over. Ik zie daar op nagenoeg dezelfde fietsen een prijsstijging t.o.v. van 500 tot wel 1000 Euro, fiets die in 2020 5000 was, nu 6000. Ook een manier om van potentiële klanten af te komen.
Wat voor fiets had je eerst dan? Ik vind 2,6km/h sneller op een route van bjna 30km best wel fors. Of de vorige keer had je echt een slechte dagInsert12 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:15:
Gistermiddag nog even de route van Holten gefietst, het lag er aan het einde van de middag echt perfect bij! Ik ben ook maar een handjevol andere mtb'ers tegen gekomen en heb dus lekker door kunnen fietsen.
BlaBlaBla
Een Bulls Copperhead 3, maar hij was te klein waardoor ik er niet lekker op zat. Ik kreeg last van m'n rug op de singletracks waardoor ik soms ff snelheid terug nam om m'n rug te strekken. Daarnaast was de staat van het onderhoud niet echt best.Strider schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:24:
[...]
Ik zie geen prijsstijging voor de Lux CF 8?
[...]
Wat voor fiets had je eerst dan? Ik vind 2,6km/h sneller op een route van bjna 30km best wel fors. Of de vorige keer had je echt een slechte dag
Die hogere snelheid is een combinatie van betere zithouding, soepelere draaiende delen op de fiets, betere voorvork en verbeterde techniek vermoed ik. Op de singletracks lukte het een stuk beter om de snelheid vast te houden in elk geval.
Mijn excuses en bedankt, een extra check gedaan, ik ben waarschijnlijk op een ander land uitgekomen gisteren, dollar prijzen wellicht. Ik schrok al. Heb Nederland nu voor me staan en klopt niks veranderd. Niet dat ik voor een Canyon zou gaan, ga denk ik voor een Mondraker, lijkt me redelijk waar voor m'n geld maar moet nog wat onderzoek doen.Strider schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:24:
[...]
Ik zie geen prijsstijging voor de Lux CF 8?
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
de bulls is er ook in 27,5, ben je toevallig ook van 27,5 naar 29" gegaan? en welke banden had je op de bulls en welke op je nieuwe? snelle XC banden met weinig rolweerstand doet ook een hoop op een droge harde routeInsert12 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:05:
[...]
Een Bulls Copperhead 3, maar hij was te klein waardoor ik er niet lekker op zat. Ik kreeg last van m'n rug op de singletracks waardoor ik soms ff snelheid terug nam om m'n rug te strekken. Daarnaast was de staat van het onderhoud niet echt best.
Die hogere snelheid is een combinatie van betere zithouding, soepelere draaiende delen op de fiets, betere voorvork en verbeterde techniek vermoed ik. Op de singletracks lukte het een stuk beter om de snelheid vast te houden in elk geval.
Ik had de 26" variant, die was een paar jaar ouder. De banden waren een Nobby Nic voor en een Racing Ralph achter. Die Nobby Nic is wel een zware band viel me op, dat helpt niet mee natuurlijk.Prulleman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 13:46:
[...]
de bulls is er ook in 27,5, ben je toevallig ook van 27,5 naar 29" gegaan? en welke banden had je op de bulls en welke op je nieuwe? snelle XC banden met weinig rolweerstand doet ook een hoop op een droge harde route
Op m'n Superior liggen Rapid Rob's voor en achter.
Nu het toch over banden gaat ben ik zo vrij daar even op in te haken 
Als fietsende tweaker ben ik voornamelijk in het wielren-topic te vinden, maar in de winter mag ik ook graag op de MTB door de bossen. Gisteren 100km getoert van schoonloo tot aan balloerveld en terug
Nu is het alleen zo dat mijn achterwiel aan vervanging is (sinds aanschaf van de fiets), nog nooit over het type banden nagedacht. Wat er op ligt is wel prima geloof ik, maar mijn hemel wat is het uitzoeken van nieuwe banden lastig!
Momenteel liggen er tamelijk oude ritchey speedmax banden op (voor en achter), deze hebben middenop wat minder profiel en aan de zijkanten wat meer.
Als eerste stap in wat voor banden ik nodig zou hebben bedacht ik me wat ik nou precies doe op de MTB. Het liefste maak ik tochten door de bossen, over de heide, langs maaipaden etc etc in het prachtige Drenthe. (Gebruik de MTB vooral als ruige gravelbike, ik geniet ervan dat ik niets tegen kan komen wat niet met mijn MTB te overwinnen is
) Daarnaast ben ik een enkele keer op de lokale MTB routes te vinden maar daarbij niet super veeleisend.
Tussen de onverharde stukken door fiets ik ook redelijk wat kilometers fietspad om de stukjes onverhard aan elkaar te rijgen. Een echte "modder band" lijkt me niet nodig (hoewel ik wel graag door de modder ploeter en glibber), waarschijnlijk gewoon een lekkere duurzame allround band.
De speedmax die er op zitten lijken niet echt meer leverbaar, na wat zoekwerk denk ik dat de Schwalbe Smart Sam misschien wel geschikt is? Kunnen jullie dit beamen of hebben jullie andere suggesties? Het betreft een 26 inch (wat de keuze gelukkig minder maakt)
Als fietsende tweaker ben ik voornamelijk in het wielren-topic te vinden, maar in de winter mag ik ook graag op de MTB door de bossen. Gisteren 100km getoert van schoonloo tot aan balloerveld en terug
Nu is het alleen zo dat mijn achterwiel aan vervanging is (sinds aanschaf van de fiets), nog nooit over het type banden nagedacht. Wat er op ligt is wel prima geloof ik, maar mijn hemel wat is het uitzoeken van nieuwe banden lastig!
Als eerste stap in wat voor banden ik nodig zou hebben bedacht ik me wat ik nou precies doe op de MTB. Het liefste maak ik tochten door de bossen, over de heide, langs maaipaden etc etc in het prachtige Drenthe. (Gebruik de MTB vooral als ruige gravelbike, ik geniet ervan dat ik niets tegen kan komen wat niet met mijn MTB te overwinnen is
Tussen de onverharde stukken door fiets ik ook redelijk wat kilometers fietspad om de stukjes onverhard aan elkaar te rijgen. Een echte "modder band" lijkt me niet nodig (hoewel ik wel graag door de modder ploeter en glibber), waarschijnlijk gewoon een lekkere duurzame allround band.
De speedmax die er op zitten lijken niet echt meer leverbaar, na wat zoekwerk denk ik dat de Schwalbe Smart Sam misschien wel geschikt is? Kunnen jullie dit beamen of hebben jullie andere suggesties? Het betreft een 26 inch (wat de keuze gelukkig minder maakt)
sja.. waar wil je het meeste naartoe qua compromis? ik vind zelf de ray/ralph een prima combinatie genoeg grip op de routes die ik het meeste rij, en het lukt ook met 30+ naar het bos te rijden als ik daar zin in heb.
Er zijn ook gasten die hier (Dorst etc) op thunderbirds alle records rijden, dus qua grip heb je onder de meeste omstandigheden niet veel nodig.
de smart sam is vooral een goedkoop budget bandje, waar je volgens mij op alle ondergronden niet teveel van hoeft te verwachten.
Er zijn ook gasten die hier (Dorst etc) op thunderbirds alle records rijden, dus qua grip heb je onder de meeste omstandigheden niet veel nodig.
de smart sam is vooral een goedkoop budget bandje, waar je volgens mij op alle ondergronden niet teveel van hoeft te verwachten.
@Prulleman check, de smart sam was inderdaad behoorlijk wat "Nederlandser" geprijst dan de andere banden haha
Waarschijnlijk kijk ik wel naar voornamelijk XC banden waarbij je uitkomt op de ray en ralph van schwalbe zoals je zegt, qua maxxis lijkt de ardent (race) wel interessant. Welke compromissen doel je precies op? Als je het over ondergrond hebt zou ik zeggen dat echt mega modder niet belangrijk is, vochtige/losse bosgrond wel. Vooral de slijtage op de hardere ondergronden moet binnen de perken blijven imo maar dat zal met een van de hardere compound versies van de ray/ralph wel goed zitten denk ik.
Waarschijnlijk kijk ik wel naar voornamelijk XC banden waarbij je uitkomt op de ray en ralph van schwalbe zoals je zegt, qua maxxis lijkt de ardent (race) wel interessant. Welke compromissen doel je precies op? Als je het over ondergrond hebt zou ik zeggen dat echt mega modder niet belangrijk is, vochtige/losse bosgrond wel. Vooral de slijtage op de hardere ondergronden moet binnen de perken blijven imo maar dat zal met een van de hardere compound versies van de ray/ralph wel goed zitten denk ik.
hoe minder nop, hoe beter op de weg, (en acceptabel op harde bosgrond), bv een semi slick zoals de thunderbird, Maar wordt het iets losser, dan heb je wat meer nop nodig, zoals een normale XC band (ray/ralph), wil je meer grip onder meer omstandigheden (ten koste van rolweerstand) dan moet je naar banden met grotere noppen. altijd grip en lage rolweerstand gaat niet samen, daar moet je voor jou gebruik (en skills) een compromis in vindenCranzai schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:21:
@Prulleman check, de smart sam was inderdaad behoorlijk wat "Nederlandser" geprijst dan de andere banden haha
Thanks! Heeft me geholpen een beter beeld te vormen in de wereld van MTB bandjes. De ralph staat nu wel hoog op het lijstjePrulleman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:35:
[...]
hoe minder nop, hoe beter op de weg, (en acceptabel op harde bosgrond), bv een semi slick zoals de thunderbird, Maar wordt het iets losser, dan heb je wat meer nop nodig, zoals een normale XC band (ray/ralph), wil je meer grip onder meer omstandigheden (ten koste van rolweerstand) dan moet je naar banden met grotere noppen. altijd grip en lage rolweerstand gaat niet samen, daar moet je voor jou gebruik (en skills) een compromis in vinden
Ik had op m'n Lux de combinatie van voor/achter Maxxis Aspen banden. Dit is voor de zomer en harde wegen een ideale band; weinig profiel op de band, beetje aan de zijkant, Echt een XC race band. Maar met de aanhoudende regen en modder was het meer 'blij dat ik glij' van bocht naar bocht. Heb er nu een setje Wolfpacks op liggen (Race/Cross) en die geven heel veel vertrouwen als het modderig en glad is. Veel grip en de rolweerstand valt me allerminst mee. Ze hebben ook nog de Speed voor meer XC race, een band die ik er in de zomermaanden op ga leggen. Heb ook met de Ra/Ra combinatie gereden, top banden, maar met modder toch wel een stuk minder grip; lopen snel vol. Niet om Wolfpack te promoten, maar zou er zeker naar gaan kijken. 40 euro de band
Ik rij al 5 jaar achter op een Thunder Burt, heerlijkPrulleman schreef op maandag 1 februari 2021 @ 17:09:
sja.. waar wil je het meeste naartoe qua compromis? ik vind zelf de ray/ralph een prima combinatie genoeg grip op de routes die ik het meeste rij, en het lukt ook met 30+ naar het bos te rijden als ik daar zin in heb.
Ik denk alleen niet dat ik deze band ook voor zou willen hebben, in iedergeval niet met deze blubber.
BlaBlaBla
20 euro voor een setje remblokken... pffff
Waren ook slecht te vinden; Level TLM remmen uit 2020 hebben andere blokken dan wat iedereen verkoopt. Nu setje SwissStop 35 E blokken gevonden die passen... M’n wil om de remset te vervangen voor een setje XT remmen groeit met de dag, maar het verwijderen van de bottom bracket houdt me momenteel nog tegen
Waren ook slecht te vinden; Level TLM remmen uit 2020 hebben andere blokken dan wat iedereen verkoopt. Nu setje SwissStop 35 E blokken gevonden die passen... M’n wil om de remset te vervangen voor een setje XT remmen groeit met de dag, maar het verwijderen van de bottom bracket houdt me momenteel nog tegen
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/U7J3CaCPkYPoUsaXWE9sVoJ8.jpg?f=fotoalbum_large)