Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:50

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Denk dat ook mede door COVID komt. De vraag naar onderdelen is enorm toegenomen. Zo tijd terug mij helemaal suf gezocht naar mineraal olie voor de XTR remmen. Overal uitverkocht en nog steeds moeilijk leverbaar.

Het is niet altijd nodig om BB te verwijderen. Heb zelf een Park tool setje om kabels door frame te trekken. Deze aan de oude leiding vast gezet en voor ik deze eruit haalde. Om zo de nieuwe leiding redelijk gemakkelijk erdoor heen te kunnen trekken. Remmen erop en quick bleed en klaar.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:56
Daan_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:34:
Denk dat ook mede door COVID komt. De vraag naar onderdelen is enorm toegenomen. Zo tijd terug mij helemaal suf gezocht naar mineraal olie voor de XTR remmen. Overal uitverkocht en nog steeds moeilijk leverbaar.

Het is niet altijd nodig om BB te verwijderen. Heb zelf een Park tool setje om kabels door frame te trekken. Deze aan de oude leiding vast gezet en voor ik deze eruit haalde. Om zo de nieuwe leiding redelijk gemakkelijk erdoor heen te kunnen trekken. Remmen erop en quick bleed en klaar.
Heb je een linkje voor die Parktool-tool?

M'n fietsmaat moest een nieuwe cassette, ketting en crankstel, was versleten en op. Setje XT 12 speed; nergens te vinden. Derrie wielen; levertijd half maart. Hij rijdt nu met een setje Deore spul der gratie fietsenmaker. Onderdelen zijn schaars aan het worden..

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Holk Gebruik zelf deze https://www.parktool.com/...-cable-routing-kit-ir-1-2 ,maar er zijn ook goedkopere te krijgen.

Merk dat ik tegenwoordig meeste koop bij winkels in DE. Daar vindt ik toch net wat vaker wat ik zoek op voorraad of met relatief schappelijke levertijden.

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:41
Cranzai schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:46:
De speedmax die er op zitten lijken niet echt meer leverbaar, na wat zoekwerk denk ik dat de Schwalbe Smart Sam misschien wel geschikt is? Kunnen jullie dit beamen of hebben jullie andere suggesties? Het betreft een 26 inch (wat de keuze gelukkig minder maakt)
Holk schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 09:27:
Ik had op m'n Lux de combinatie van voor/achter Maxxis Aspen banden. Dit is voor de zomer en harde wegen een ideale band; weinig profiel op de band, beetje aan de zijkant, Echt een XC race band. Maar met de aanhoudende regen en modder was het meer 'blij dat ik glij' van bocht naar bocht. Heb er nu een setje Wolfpacks op liggen (Race/Cross) en die geven heel veel vertrouwen als het modderig en glad is. Veel grip en de rolweerstand valt me allerminst mee. Ze hebben ook nog de Speed voor meer XC race, een band die ik er in de zomermaanden op ga leggen. Heb ook met de Ra/Ra combinatie gereden, top banden, maar met modder toch wel een stuk minder grip; lopen snel vol. Niet om Wolfpack te promoten, maar zou er zeker naar gaan kijken. 40 euro de band
Helaas dan alleen dat Wolfpack geen 26 inch heeft maar alleen 27,5 en 29.

• Holk
ZanielGa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 16:58:
[...]

[...]

Helaas dan alleen dat Wolfpack geen 26 inch heeft maar alleen 27,5 en 29.
Nou gaat Wolfgang al een tijdje mee in de fietsbanden wereld, maar z’n merk is pas zo jong dat je hem niet kwalijk kan nemen dat hij geen 26” heeft ;) Kan misschien nog komen maar dat is wel een nichemarkt geworden

• Batiatus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-11 16:12
Goedeavond heren,

Ik heb even door het topic gebladerd, maar kom nog niet echt tot een conclusie. Vandaar even een vraag hier met context om te kijken of jullie advies kunnen geven over de aanschaf van een mountainbike van +- 1000 - 1200 euro (exclusief alle bijkomstigheden zoals kleding).

Ik verhuis ergens in mei weer terug naar Brabant waardoor ik meer tijd krijg en de mogelijkheid om met vrienden te gaan mountainbiken. Wil dit voornamelijk in Nederland gaan doen in de bossen, niets geks dus qua ondergrond.
Heb geen ervaring met mountainbiken, maar zoek een fiets waar niet teveel onderhoud aan nodig is en 'gewoon' fatsoenlijke kwaliteit is.
Ik vond zelf de Trek X-Caliber 8 wel een mooie fiets, maar geen idee wat hier de prijs/kwaliteit verhouding van is. Heb zelf geen enkele voorkeur voor een merk. Hebben jullie adviesen in deze prijsklasse?

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De trek is een prima fiets. Je kunt ook kijken naar de Canyon Exceed. Wat versta je onder niet te veel onderhoud.

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:11
Daan_ schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:28:
De trek is een prima fiets. Je kunt ook kijken naar de Canyon Exceed. Wat versta je onder niet te veel onderhoud.
Onderhoud is maar weinig afhankelijk van de fiets, maar veel meer van de omstandigheden waarin je fietst.
Veel modder, dan zullen de onderdelen slijten. Altijd.

Edit: ik had @Batiatus natuurlijk moeten quoten ipv jou

[ Voor 7% gewijzigd door bas-r op 02-02-2021 22:19 ]

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:30
Batiatus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:14:
Goedeavond heren,

Ik heb even door het topic gebladerd, maar kom nog niet echt tot een conclusie. Vandaar even een vraag hier met context om te kijken of jullie advies kunnen geven over de aanschaf van een mountainbike van +- 1000 - 1200 euro (exclusief alle bijkomstigheden zoals kleding).

Ik verhuis ergens in mei weer terug naar Brabant waardoor ik meer tijd krijg en de mogelijkheid om met vrienden te gaan mountainbiken. Wil dit voornamelijk in Nederland gaan doen in de bossen, niets geks dus qua ondergrond.
Heb geen ervaring met mountainbiken, maar zoek een fiets waar niet teveel onderhoud aan nodig is en 'gewoon' fatsoenlijke kwaliteit is.
Ik vond zelf de Trek X-Caliber 8 wel een mooie fiets, maar geen idee wat hier de prijs/kwaliteit verhouding van is. Heb zelf geen enkele voorkeur voor een merk. Hebben jullie adviesen in deze prijsklasse?
Ik denk dat vrijwel alle merken wel gewoon fatsoenlijke kwaliteit leveren. Berekenen van frames en laswerk gebeurt meestal machinaal, als dat onder controle is dan heb je een prima fiets. Het belangrijkst is dat de geometrie je bevalt.

De slijtdelen zijn afkomstig van Shimano of SRAM, de voorvorken over het algemeen van Rockshox. Het is mooi als je een lucht geveerde voorvork kan krijgen en een 1x11 of 1x12 verhouding qua tandwielen.

Qua groepen kom je uit op Deore of SLX in geval van Shimano of SRAM SX/NX. Beide zijn prima en ik zou het voor lief nemen wat het is. Mocht je na een tijd willen upgraden dan zijn dit de goedkopere upgrades.

Verder ff checken hoe het zit qua garantieperioden en wat je gevoel is bij de fietswinkel.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Goedeavond heren,

Probeer een fiets met steekassen in plaats van quick release te krijgen en met boost wielen. Dan ben je meer future proof.
Verder 1x12, Shimano Deore of SRAM NX voldoet prima, SLX of GX is mooi als het kan.
En zoals eerder gezegd een fatsoenlijke luchtgeveerde vork, die vervang je later niet zo gauw, nogal duur ding. (Rockshox Reba, Judy of Recon, of een Fox 32, maar die kom je weinig tegen in het budget. Marzocci kom je weer tegen en is bij mijn weten tegenwoordig Fox eigendom)

Het is nu vooral kijken wat je te pakken kan krijgen in de juiste maat, leverbaarheid is wel een issue.

Koop gelijk een tweede ketting en wissel de ketting continu, kan je langer met je cassette doen en die grote 1x12 cassettes zijn aardig aan de prijs, dus dat is wel de moeite. (Ketting is < € 30)

• Insert12
Huh, die continu ketting wisselen snap ik niet zo goed. Wat heeft dat voor positief effect op de cassette dat ie langer mee gaat?

• Holk
Cassette en ketting slijten, dat doen ze samen. Maar je ketting gaat minder lang mee. Vervang je een versleten ketting met een nieuwe dan past dit niet meer op de ingesleten cassette, dus moet je die ook vervangen. Als je met twee kettingen gaat rijden dan verleng je de levensduur van je cassette. Aangezien die dik 100 euro zijn en een ketting 20 euro dan is het voordelig om 1 keer 20 euro te spenderen om 100 euro te besparen

[ Voor 3% gewijzigd door Holk op 02-02-2021 23:23 ]

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Daar komt nog eens bij dat als je met 2 kettingen rijdt en om de een of andere reden gaat er 1 stuk, dan heb je nog een ketting die meegesleten is en waar je verder mee kunt. Zonde om door een of ander ongeluk na 1000km je drivetrain al te moeten vervangen. Kost je weinig extra en kan een hoop schelen. In elk geval voor mij een extra reden om met 2 kettingen te rijden.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:47
Enige is dat je wel vanaf het begin met 2 kettingen om en om moet rijden, zodat alles gelijk gesleten is. Dus meteen die 2e ketting kopen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wissel gewoon je ketting ruim voordat je op de .5% slijtage zit en je hebt het zelfde effect zonder het gedoe van constant switchen. Als na ketting nummer zoveel je nieuwe ketting begint te slippen moet je eerst even je B-Tension en kabelspanning checken en als het nog slipt gewoon één van je oude kettingen er op gooien.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:11
GoldenSample schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:56:
Wissel gewoon je ketting ruim voordat je op de .5% slijtage zit en je hebt het zelfde effect zonder het gedoe van constant switchen. Als na ketting nummer zoveel je nieuwe ketting begint te slippen moet je eerst even je B-Tension en kabelspanning checken en als het nog slipt gewoon één van je oude kettingen er op gooien.
Op de een of ander manier werkt dat bij racefietsen beter dan bij MTB's, wellicht worden sommige kransjes zwaarder belast ofzo. Maar ik kon na 800 normale km's al geen nieuwe ketting meer erop zetten, de kleine kransjes trapten toen al door. Weet niet of het toen nog ruim onder de .5 zat, maar zo niet, wordt het ook wel een dure grap als je elke 500km je ketting moet vervangen.

(Bedenk ook dat een nieuwe ketting op een oude cassette sneller zal slijten, nog een argument om 2 kettingen af te wisselen, ipv telkens vervangen)

Strava

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Goedeavond heren,

Ik heb een 2021 x-caliber 8 sinds september vorig jaar (factory red). Via de trek winkel, er was nog wat korting te bedingen in de vorm van gratis accesoires.

Ik vind het een fijne fiets en heb er al een paar honderd fijne kilometers op zitten.

De kwaliteit van de sx shifter was ik niet tevreden over, die heb ik vervangen voor gx. (En de derailleur ook, maar die was verder prima).

De groepset schakelt out of the box meer dan prima.

Verder heb je met een x-caliber 8 (itt de 7)een voorvork met steekassen dus dat is makkelijk.

Alleen het achterwiel is boost141, dat is boost148 maar dan met quick release kappen. Als je ooit een wiel zou willen vervangen zit je aan wat trek kan leveren ( bontrager wielen/hub) of moet je een boost148 naaf en de juiste endcaps bij bestellen. Hope en dt swiss hebben beiden wel opties. Of dit een probleem is, tjah... :+

Ik heb er ook een dropper opgezet, dat is geen essentiële upgrade maar wel een leuke/fijne :p

Mijn ondehoudsschema is dat ik de fiets afspoel na een rit, droog stuiter, doekje over de ketting en wat squirt lube er op en dan gaat ie de schuur in.

Behalve de shifter nog geen problemen gehad

[ Voor 7% gewijzigd door Rmg op 03-02-2021 07:25 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

RobbieT schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 23:50:
Enige is dat je wel vanaf het begin met 2 kettingen om en om moet rijden, zodat alles gelijk gesleten is. Dus meteen die 2e ketting kopen.
Persoonlijk zie ik het nut van het wisselen van kettingen niet. Ik wissel zelf enkel van ketting als de kettingslijtage meter daar aanleiding toe geeft. Rijd ketting dan ook niet voorbij geadviseerde punt. Dan begint de slijtage harder te gaan. 11 en 12sp bij = 0.5. 10sp en minder = 0.75. Single speed = 1.

Zelf zou ik dan ook vaker de ketting slijtagemeter op de ketting zetten ter controle. Als indicatie wanneer het verstandig is om te wisselen van ketting. Doe het zelf liever iets te vroeg dan te laat. Doe je het te laat dan slijt de boel (iets) sneller. laatste ketting zat er zo'n 3000km op. En dis was nog niet voorbij de 0.5. Die gaat er straks als cassette heel eind op is nog keer op... Al zal dat nog even duren. Cassette zit op zo'n 5000km, maar ziet er nog goed uit.

Zorg dat je de slijtage onderdelen goed onderhoud/schoonmaakt. En niet alleen je ketting, maar ook cassette, derailleur wieltjes, kettingblad etc goed schoonmaakt (niet te vaak ontvetten).... Dit levert bij mij meer resultaat op dan met regelmaat wisselen van ketting.

Controleer ook geregeld de afstelling van je derailleur. Bijvoorbeeld; kettingspanning/kabelspanning etc. Zie geregeld fietsen voorbij komen waar dit niet goed is afgesteld en men klachten heeft m.b.t. schakelen.

[ Voor 97% gewijzigd door Daan_ op 03-02-2021 08:48 ]

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:12
Daan_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 07:15:
[...]

Persoonlijk zie ik het nut van het wisselen van kettingen niet. Ik wissel zelf enkel van ketting als de kettingslijtage meter daar aanleiding toe geeft. Rijd ketting dan ook niet voorbij geadviseerde punt. Dan begint de slijtage harder te gaan. 11 en 12sp bij = 0.5. 10sp en minder = 0.75. Single speed = 1.
Ik ben zelf ook in de weer met ketting wisselen. Nieuw GX 12 speed ketting ontvet, en lekker ingewaxed.
De oude ketting zit net op 0.75 slijtage, en nog op de fiets. Vervangen dus?!
Is er een reden waarom je aangeeft dat 11 speed en 12speed al bij 0.5 vervangen moet worden?

• L0we
  • Laatst online: 12-11 16:42
BraX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Ik ben zelf ook in de weer met ketting wisselen. Nieuw GX 12 speed ketting ontvet, en lekker ingewaxed.
Is er een reden waarom je aangeeft dat 11 speed en 12speed al bij 0.5 vervangen moet worden?
Bij die slijtage is het het meest aannemelijk dat een nieuwe ketting nog goed werkt op je huidige cassette.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Persoonlijk ontvet ik een nieuwe ketting niet. Neem deze enkel af met doekje.

WHEN TO REPLACE A WORN CHAIN
https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

[ Voor 21% gewijzigd door Daan_ op 03-02-2021 09:32 ]

• BraX
  • Laatst online: 16:12
L0we schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:24:
[...]

Bij die slijtage is het het meest aannemelijk dat een ketting nog goed werkt op je huidige cassette.
Je bedoelt een nieuw ketting op de huidige "ingesleten" cassette.

Vraagstuk blijft natuurlijk wat het 'goedkoopst is':
a. Zolang mogelijk doorfietsen met 1 cassette + 1 ketting tot volledig versleten? Dus ketting + cassette vervangen?

b. Meerdere kettingen en telkens vervangen bij 0.75? Wanneer vervang je dan cassette?
Dus alleen kettingen vervangen?

• Holk
Daan_ schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:29:
[...]

Persoonlijk ontvet ik een nieuwe ketting niet. Neem deze enkel af met doekje.

WHEN TO REPLACE A WORN CHAIN
https://www.parktool.com/...lace-a-chain-on-a-bicycle

[YouTube: 10 Common MTB Chain Maintenance Mistakes & How to Avoid Them]
Tenzij je de ketting in de wax wilt hebben, dan moet je wel

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

BraX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:30:
[...]

a. Zolang mogelijk doorfietsen met 1 cassette + 1 ketting tot volledig versleten? Dus ketting + cassette vervangen?

b. Meerdere kettingen en telkens vervangen bij 0.75? Wanneer vervang je dan cassette?
Vervang zelf de ketting als deze nog niet volledig op is, maar tegen aan zit. Dan kan deze nog gebruikt worden als cassette bijna op is.

Als ik met nieuwe ketting doortrap en alles is goed afgesteld dan gaat oude ketting erop. Dit werkt in meeste gevallen. En is deze ketting op dan pak ik de volgende oude ketting. Tot dat de cassette echt op is. Cassettes zijn niet echt goedkoop. Dus die fiets ik liefst helemaal op...

Dit werkt voor mij persoonlijk toch iets beter dan wisselen met kettingen om de 300 a 500km.
Holk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:38:
[...]

Tenzij je de ketting in de wax wilt hebben, dan moet je wel
Gebruik zelf geen wax meer. Vindt het persoonlijk makkelijker om wet of dry lub te gebruiken. Wet alleen als condities erg nat zijn. Maar hier heeft ieder zijn eigen voorkeuren in wat voor hem of haar werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 03-02-2021 09:59 ]

• L0we
  • Laatst online: 12-11 16:42
BraX schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:30:
[...]

Klopt ja, iets verduidelijkt :)

Mijn tactiek is vooral gestuurd door luiigheid, ik vervang elke keer de ketting als de slijtage op ongeveer 0.5 zit. Cassette vervang ik als hij doortrapt.

• Klitse
  • Niet online
Ik heb nog nooit een cassette hoeven vervangen.
Ik wissel te snel met fietsen om de boel te laten slijten 8)

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

[...]

Sram 12 speed powerlock link zijn officieel single use. En nadat m'n powerlock link brak na het hergebruiken hou ik me daar ook maar aan.

Een keertje ketting wisselen is dan ook meteen 4 euro. En dan loont het al een stuk minder om constant kettingen te wisselen ;(

• Klitse
  • Niet online
Rmg schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 10:47:
[...]

Sram 12 speed powerlock link zijn officieel single use. En nadat m'n powerlock link brak na het hergebruiken hou ik me daar ook maar aan.

Een keertje ketting wisselen is de ook meteen 4 euro. En dan loont het al een stuk minder om constant kettingen te wisselen ;(
Daar heb ik echt nog nooit las van gehad. Wel zorgen dat je de quicklink maar voor 1 ketting gebruikt. En een reserve op zak is geen slecht idee.

• bas-r
Even my two cents: ik lees overal dat die quick links veelvuldig open en dicht kunnen. Ook zijn kettingen bij mij nooit gebroken bij de quicklink, enkel op andere plekken.

Ik rijd zelf met 1 ketting op een fiets, maar leg er een nieuwe op bij 0,5% wear. Meestal rond de 1000km. Zo gaat een cassette meestal wel een ketting of 3-5 mee. Ruwweg een jaar en ik wissel de cassette meestal ergens in de lente, na een modderige winter.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Bericht verwijderd omdat het meer om een aankoop advies ging.

[ Voor 94% gewijzigd door TecTo op 03-02-2021 12:10 ]

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-10 22:48
Lensent schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:04:
[...]

https://weeknummers.com/

Gaan het meemaken. Ik verwacht er zelf niet veel van iig.
Bericht van de LBS:

"Heb even gebeld met Cube, deze staan productie volgende week en verwachten ze met een week of 2/3 bij ons te hebben, u krijgt gelijk bericht als deze binnen is."

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:54

Galois

1811 - 1832

Ik vind de gadgets die bij het fietsen horen, bijna net zo mooi als het fietsen zelf :)
Ik weet zeker dat ik zonder Garmin (of ander apparaat) minder gemotiveerd zou zijn. Klinkt stom, maar is wel waar. Als mijn Garmin leeg zou zijn, dan ga ik wel een half uurtje later fietsen :)

Nu kwam ik deze gadget tegen voor bij de Garmin Edge. Deze is dus om met je handen aan het stuur door de menu's te kunnen scrollen. Meer niet? Op het moment dat ik mijn ogen van de MTB-baan kan houden, kan ik vaak ook hand van mijn stuur houden...

Kortom: snap helemaal niets van het nut van dit apparaatje... Heeft iemand 'm en ervaring mee?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000

Sherlock

No Shit

Galois schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:01:
Ik vind de gadgets die bij het fietsen horen, bijna net zo mooi als het fietsen zelf :)
Ik weet zeker dat ik zonder Garmin (of ander apparaat) minder gemotiveerd zou zijn. Klinkt stom, maar is wel waar. Als mijn Garmin leeg zou zijn, dan ga ik wel een half uurtje later fietsen :)

Nu kwam ik deze gadget tegen voor bij de Garmin Edge. Deze is dus om met je handen aan het stuur door de menu's te kunnen scrollen. Meer niet? Op het moment dat ik mijn ogen van de MTB-baan kan houden, kan ik vaak ook hand van mijn stuur houden...

Kortom: snap helemaal niets van het nut van dit apparaatje... Heeft iemand 'm en ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar ik denk er exact hetzelfde over als jij. Hij zit ook in de MTB bundel als ik het goed heb, maar waarom? Echt, waarom?

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• Prulleman
Ja.. totaal geen nut, je Garmin zo instellen dat je kan zien wat je nodig vind op 1 pagina. Voor de rest van de info heb je toch geen tijd op de trails. (Als je überhaupt al tijd hebt om te kijken)

Strava

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:43

Wat registreer jij met jouw Garmin?

BlaBlaBla

• Holk

Ik heb op m’n racefiets Di2 en een Ant+ module waardoor ik met de knoppen op de schakel units kan scrollen door de menu’s, maar ook opname stoppen of starten, kaart te voorschijn toveren etc. Handig; ja. Nodig; nee. Maar wel leuk 8)

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:35
Ik vind het toch wel tijd geworden om maar eens mijzelf voor te stellen met mijn fiets. Ik mountainbike al enkele jaren incidenteel, maar ik heb het begin vorig jaar serieus opgepakt toen ik van een bekende een mooie mountainbike over heb kunnen nemen. En dit is m dan:
Members only: mtbfoto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Het gaat om een Specialized Stumpjumper Comp 29" uit 2011. Het is een carbon hardtail cross country mountainbike. De geometrie van het frame is een enorme vooruitgang t.o.v. mijn vorige 26" X-Trail. De voorvork is een RockShox Reba RLT DualAir uit 2011. Hierop mist de Rebound Adjustment Knob, maar deze is besteld en wordt eind deze maand geleverd. De voorvork is onderhouden en in prima staat. Deze blijf ik jaarlijks onderhouden.

De enige dingen die ik dit jaar nog wil gaan veranderen zijn de remmen en de groepset. De remhendels en remklauwen zijn van het type SLX M750 (geloof ik, kijk ik nog even na), maar de schijven zijn van ConTec en met name de voorrem piept. Als de remblokken versleten zijn, vervang ik de schijven door SLX-schijven en worden er harde remblokken op gemonteerd. Grote kans dat ik dit zelf wil doen, want ik vind het gaandeweg leren onderhouden van de fiets ontzettend leuk om te doen.

De groepset bestaat uit 2X10 versnellingen. De voorderailleur is een SRAM X7, de achterderailleur X9 en de cassette is een 10-speed SLX-cassette. Mijn idee is om deze dit jaar, met hulp van een kennis die er veel meer verstand van heeft dan ik, te vervangen door een SRAM NX-groep. Aan de ene kant, omdat deze op de hyperglide-body van de Novatec achternaaf past en aan de andere kant door de betaalbaarheid. Beide wielen worden bevestigd met QR en het is mij al opgevallen dat QR-naven waar een XD of MicroSpline-body op past, lastig te vinden zijn. Daarnaast zit je dan natuurlijk nog met het opnieuw moeten spaken van het wiel. Iets wat ik aan die kennis over zou kunnen laten, maar natuurlijk een hoop extra tijd en kosten met zich meebrengt.

Al met al ben ik echt ontzettend blij met het ding en heb ik nog leuke plannen om met nog meer plezier over de trails te kunnen gaan.

• Prulleman
@daanb14 hope heeft wel micro spline QR naven (of in ieder een geval losse body). Ook voor DT is de optie beschikbaar.

Maar een nx casette en bijvoorbeeld een gx derailleur + gx shifter is ook een prima (betere) optie

Strava

• daanb14
Prulleman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:35:
@daanb14 hope heeft wel micro spline QR naven (of in ieder een geval losse body). Ook voor DT is de optie beschikbaar.

Maar een nx casette en bijvoorbeeld een gx derailleur + gx shifter is ook een prima (betere) optie
Cool! Daar ga ik nog even verder in duiken. Een dingetje bij SRAM vind ik toch wel de prijs van de cassettes. Die zijn best wel een stuk duurder dan bij Shimano, maar aan de andere kant lijken de levertijden en de verkrijgbaarheid bij SRAM minder een probleem dan bij Shimano. Daarnaast vind ik de snappyness van de SRAM-shifters en derailleur wel echt ontzettend fijn. Is het verschil in bereik en kwaliteit van GX dermate groot dat het, het rechtvaardigd om het achterwiel om te bouwen? De rim is volgens mij een DT-Swiss 450SL die DT-Swiss voor Specialized gemaakt heeft.

• Prulleman
Je kan eagle spul dus mixen, een goedkope cassette die ook nog compatibel is met je huidige naaf. Maar wel een high end shifter en bv derailleur!

Als je wielen nog goed zijn zou ik daar zeker mee beginnen

[ Voor 17% gewijzigd door Prulleman op 04-02-2021 14:47 ]

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

daanb14 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:40:
[...]

Cool! Daar ga ik nog even verder in duiken. Een dingetje bij SRAM vind ik toch wel de prijs van de cassettes. Die zijn best wel een stuk duurder dan bij Shimano, maar aan de andere kant lijken de levertijden en de verkrijgbaarheid bij SRAM minder een probleem dan bij Shimano. Daarnaast vind ik de snappyness van de SRAM-shifters en derailleur wel echt ontzettend fijn. Is het verschil in bereik en kwaliteit van GX dermate groot dat het, het rechtvaardigd om het achterwiel om te bouwen? De rim is volgens mij een DT-Swiss 450SL die DT-Swiss voor Specialized gemaakt heeft.
Met alleen cassette vervangen ben je er helaas niet.

Tijd terug fiets van mijn vrouw van 2x9 naar 1x12 omgebouwd. En hiervoor SRAM NX upgrade kit voor gebruikt (Cassette, ketting, shifter en derailleur). Waarschijnlijk zul je ook je crank moeten vervangen en je BB.

Voor de fiets van mij vrouw heb ik ook de BB en crank mogen vervangen. Hier een SRAM BB DUB BSA en een X01 crank voor gebruikt. Gezien de fiets non boost is een non boost ketting blad.

Dit is prima zelf te doen. Met het juiste gereedschap. BB kan nog wel eens lastig klusje zijn. Meeste fietsen makers doen dit voor 25,- en plaatsen dan ook gelijk nieuwe crank.

• daanb14
Het bereikverschil tussen NX en GX lijkt hem hoofdzakelijk te zitten in de hoogste versnelling zie ik. Het verschil tussen 10 en 11T volgens Mantel. Ik zoek even uit hoe de bottombracket in elkaar zit. Dit zijn de specs van de fiets:
https://www.specialized.c...3673&searchText=9113-4915

Het mysterie over de trapas die gebruikt wordt, heb ik denk ik uitgevogeld. De maat van de Bottom Bracket is PF30. Hier zit vervolgens een PF30 naar BSA converter in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2deuSd4sJxiV13sE3jDX9jQ4Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pPMgZIy6AKFBo1cjaMz4iFZ.jpg?f=fotoalbum_large

Dat ik er met alleen de cassette vervangen niet ben snap ik gelukkig ;) De bedoeling is inderdaad een volledige upgrade te doen van de crank, derailleur, cassette, ketting en shifter.

[ Voor 9% gewijzigd door daanb14 op 04-02-2021 15:22 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Weet je de breedte etc. van je huidige BB. Bijvoorbeeld 68/73mm.
https://www.parktool.com/...om-bracket-identification

[ Voor 196% gewijzigd door Daan_ op 04-02-2021 15:50 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:48:
[...]

daar heb ik inderdaad ook filmpjes van gekeken, erg duidelijk en rustig uitgelegd. Ik zou echter niet het resultaat hebben gehad zonder "Roger Musson's professional guide to wheel building".
Dit boek (of ebook) is echt de ultieme gids voor wielen spaken. je kan alles rustig nalezen en alles wordt uitgelegd met de reden waarom je iets op een bepaalde manier moet doen. (vind ik persoonlijk erg prettig, als ik weet en begrijp waarom ik iets op een bepaalde manier moet doen, dan blijft het een stuk beter hangen)
Ik heb dit boek inmiddels ook gekocht, leest stukken makkelijker weg dan ik had verwacht. En omdat ik toch al een bestelling bij mijn Duitse vrienden van bike-discount.de ging doen heb ik meteen een naaf en een velg besteld, netjes zoals in zijn boek staat zonder spaken, dat komt later pas. Ik vind het spannend en ik heb er zin in :)

Het wiel wil ik uiteindelijk in de MTB van mijn vrouw steken als ze op de fietstrainer zit, dus een relatief veilig gebruik voor een eerste wiel.

• Prulleman
Sherlock schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:39:
[...]

Ik heb dit boek inmiddels ook gekocht, leest stukken makkelijker weg dan ik had verwacht. En omdat ik toch al een bestelling bij mijn Duitse vrienden van bike-discount.de ging doen heb ik meteen een naaf en een velg besteld, netjes zoals in zijn boek staat zonder spaken, dat komt later pas. Ik vind het spannend en ik heb er zin in :)

Het wiel wil ik uiteindelijk in de MTB van mijn vrouw steken als ze op de fietstrainer zit, dus een relatief veilig gebruik voor een eerste wiel.
succes en enjoy!
belangrijkste punten:
- neem je tijd om alles stap voor stap te doen
- neem de tijd om na elke stap de boel te controleren (pak ik de juiste spaak lengte, begin ik bij het juiste gat, zitten de spaken rond het ventiel zoals het hoort, zitten de spaken goed qua boorrichting, bij een asymetrische velg, zitten je je naaf niet verkeerdom, bij elke span stap, zijn je hoogte en zijdelingse afwijkingen binnen de norm.
- een paar keer een stap opnieuw doen hoort de eerste keer er zeker bij
- oja, neem je tijd ;)

(ik ben met 2 wielen 5 avonden bezig geweest denk ik..., maar zeker voor de eerste keer hangt het resultaat erg af van de tijd die je erin stopt)

Strava

• daanb14
Nee, de breedte weet ik zo 1, 2, 3 niet.

Edit: Ga ik natuurlijk even naar kijken. Thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door daanb14 op 04-02-2021 15:51 ]

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:46:
[...]

succes en enjoy!
belangrijkste punten:
- neem je tijd om alles stap voor stap te doen
- neem de tijd om na elke stap de boel te controleren (pak ik de juiste spaak lengte, begin ik bij het juiste gat, zitten de spaken rond het ventiel zoals het hoort, zitten de spaken goed qua boorrichting, bij een asymetrische velg, zitten je je naaf niet verkeerdom, bij elke span stap, zijn je hoogte en zijdelingse afwijkingen binnen de norm.
- een paar keer een stap opnieuw doen hoort de eerste keer er zeker bij
- oja, neem je tijd ;)

(ik ben met 2 wielen 5 avonden bezig geweest denk ik..., maar zeker voor de eerste keer hangt het resultaat erg af van de tijd die je erin stopt)
Ik ben zeker van plan om er tijd in te steken, dat is ook gelijk mijn grootste valkuil aangezien ik niet superveel geduld heb (Ben ook niet per se ongeduldig, maar een beetje ertussenin). Voor nu moet ik eerst maar eens het boek helemaal uitlezen, dan kijk ik of ik de wielrichter na kan maken, dan lees ik het boek nog een keer en dan ga ik eens kijken of ik de spaken kan bestellen. Ik heb al wel de rode Spokey en ook nog een universele besteld. Ik hou ook best wel van spullen :X

• daanb14
Got it! Aan de aandrijfzijde staat er meer informatie op. Daar staat PF30 68/73mm. Ik heb even met een rolmaat aan de onderkant gemeten en dat kwam op precies 73mm uit.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Vandaag paar stukken route gereden die gewoon lekker droog waren. Alleen jammer dat men hier en daar toch meent dat rechtdoor sneller is en dus complete bochten en paden nu van singletracks zijn omgetoverd naar vierbaans wegen. Het bos etc. is van iedereen en vrij toegankelijk, maar de toegenomen drukte maakt het er allemaal niet beter op. Zo jammer! :/

• bas-r
daanb14 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 16:36:
[...]

Got it! Aan de aandrijfzijde staat er meer informatie op. Daar staat PF30 68/73mm. Ik heb even met een rolmaat aan de onderkant gemeten en dat kwam op precies 73mm uit.
Als je naar SRAM x1 crank overgaat zie ik veel van die DUB bb's langskomen. Die kosten zelf niet veel, https://www.bike-componen...30-Bottom-Bracket-p68728/
Alleen ben je met demontage en montage spul (lager verwijderaar, en lager pers) al gauw tussen de €100 en €150 verder.

https://www.parktool.com/...al-installation-press-fit

Wel een leuk werkje verder :)

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:58
Voor de liefhebber: de alom bekende Lidl-montagestandaard is weer verkrijgbaar: https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Fietsmontagesteun/p100285065

Heb hem zojuist besteld, lijkt me wel handig met schoonmaken.

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Prima ding die standaard. Hier ook al een tijdje 1 staan. Zijn trouwens ook wel eens goedkoper geweest dus de Lidl doet gezellig mee met de prijzengekte.

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
in juli 2019 heb ik ook 30 euro voor die standaard betaald. Prima standaard voor bv het schoonmaken van een fiets.

[ Voor 31% gewijzigd door _l_Arjan_l_ op 04-02-2021 19:03 ]

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Holk schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:54:
[...]
Ik heb op m’n racefiets Di2 en een Ant+ module Handig; ja. Nodig; nee. Maar wel leuk 8)
Daar was ik ook voor aan het kijken. Maar ook echt alleen voor op de racefiets. Dan heb je tijd zat om er even doorheen te scrollen. Maar op de MTB moet ik er niet aan denken!

Gebruik daar maar 1 of 2 velden. Hartslag in combinatie met de route kaart. Geen power meter op de MTB helaas. Als ik de route ken dan enkel en alleen hartslag.

Jammer dat alles zo pleuris duur moet zijn. :(
80 euro voor alleen de D-fly moet je ook nog kabels kopen.

Offtopic geblaat :P

I bad beat my meat by busting my nuts!

• Holk
Als ik op de route op m’n Garmin kijk ga ik het struikgewas in, ik kijk later wel op Strava :+

• 418O2
  • Laatst online: 22:09
Iemand wel eens een Deore slx vervangen door een sram gx? Komt verder weinig bij kijken toch?

Heb het idee gekregen om een focus lost Lagoon om te bouwen naar een 1x12 setup

[ Voor 30% gewijzigd door 418O2 op 04-02-2021 22:12 ]

• Klitse
  • Niet online
418O2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:08:
Iemand wel eens een Deore slx vervangen door een sram gx? Komt verder weinig bij kijken toch?

Heb het idee gekregen om een focus lost Lagoon om te bouwen naar een 1x12 setup
Cassette heeft dan een andere body nodig. Sram GX ligt op een XD body en SLX op een HG of microspline Body. Of je een body kunt wisselen op je naaf is maar de vraag. SRAM NX cassette zou dan wellicht een oplossing zijn aangezien die geen gebruik maakt van de XD body. Dan kun je verder probleemloos een GX shifter en derrailleur gebruiken.

Voor 1x12 setup is het ook belangrijk om even te kijken naar de maximale grootte van je kettingblad. Sommige (oudere?) frames stoppen bij 32t of zelfs 30t. Houd er rekening mee dat je wel een "Narrow-Wide" moet hebben.

• 418O2
@Klitse is die body lastig te vervangen? Ik zie prijzen van ~60 euro. Misschien sowieso wel handig om mee te pakken, aangezien hij al even buiten staat.

Dit is een hybride fiets van 2012 ofzo, dan zou het wel goed moeten gaan toch

• Prulleman
418O2 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:37:
@Klitse is die body lastig te vervangen? Ik zie prijzen van ~60 euro. Misschien sowieso wel handig om mee te pakken, aangezien hij al even buiten staat.

Dit is een hybride fiets van 2012 ofzo, dan zou het wel goed moeten gaan toch
Ligt aan de naaf, soms trek je em er zo af, voor andere is geen de body te krijgen. Je kan ook een nx cassette nemen, die past er zo op

Strava

• 418O2
Prulleman schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:40:
[...]

Ligt aan de naaf, soms trek je em er zo af, voor andere is geen de body te krijgen. Je kan ook een nx cassette nemen, die past er zo op
Oke. Misschien dan eerst maar sowieso een nx set er op zetten en kijken hoe ik hem gebruik.

Wil het ook doen als soort van test. Ik heb een racefiets gekocht en wil daar zelf wel wat onderhoud aan doen, ga dan liever eerst op zo'n Frankenstein fiets oefenen. Een groepsetje is een keer 250 euro voor een nx, moeten wat nieuwe banden op en een service beurt. Heb ik voor 400 euro een geinige fiets

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-11 18:29
daanb14 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 15:19:
Het mysterie over de trapas die gebruikt wordt, heb ik denk ik uitgevogeld. De maat van de Bottom Bracket is PF30. Hier zit vervolgens een PF30 naar BSA converter in:
[Afbeelding]
Bijzondere constructie, nooit eerder gezien. Op zich kun je daar wel alle kanten mee uit, maar ik zou die converter er tussenuit halen. Je gaat van een carbon shell naar pressfit cups naar schroefdraad cups naar pressfit lagers. Lijkt mij geen ideale combinatie aangezien elke verbinding potentieel kan gaan kraken/vuil/wrijving etc.

Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om voor een paar degelijk cups te gaan met grote lagers (Wheels MFG) en dan afhankelijk van of je BB30, DUB of Hollowtech kiest met shims gaan werken. Dat lijkt mij het meest duurzaam.

Een standaard SRAM/Shimano lager kan ook, maar dan zul je iets vaker de gehele cup moeten vervangen i.p.v. enkel het lager.

• daanb14

Is het een probleem om een 10-50 of 10-52 GX Eagle derailleur op een 11-50 NX-cassette te gebruiken?
bas-r schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:29:
[...]

Als je naar SRAM x1 crank overgaat zie ik veel van die DUB bb's langskomen. Die kosten zelf niet veel, https://www.bike-componen...30-Bottom-Bracket-p68728/
Alleen ben je met demontage en montage spul (lager verwijderaar, en lager pers) al gauw tussen de €100 en €150 verder.

https://www.parktool.com/...al-installation-press-fit

Wel een leuk werkje verder :)
Precies die BB zoek ik inderdaad. Ik heb hem al gevonden op bike-components en Mantel voor de PF30 maat (die in de link is trouwens PF30A ;) )
Ypuh schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:58:
[...]

Bijzondere constructie, nooit eerder gezien. Op zich kun je daar wel alle kanten mee uit, maar ik zou die converter er tussenuit halen. Je gaat van een carbon shell naar pressfit cups naar schroefdraad cups naar pressfit lagers. Lijkt mij geen ideale combinatie aangezien elke verbinding potentieel kan gaan kraken/vuil/wrijving etc.

Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om voor een paar degelijk cups te gaan met grote lagers (Wheels MFG) en dan afhankelijk van of je BB30, DUB of Hollowtech kiest met shims gaan werken. Dat lijkt mij het meest duurzaam.

Een standaard SRAM/Shimano lager kan ook, maar dan zul je iets vaker de gehele cup moeten vervangen i.p.v. enkel het lager.
Ik heb hier de link naar hetgeen wat SRAM levert voor die constructie:
https://www.sram.com/en/truvativ/models/bb-adpt-a1

Dat werd bij GXP blijkbaar wel eens gebruikt. Het is dan inderdaad de bedoeling om deze groepset op te rijden en als crank dan voor een dub-crank te gaan die met de PF30 BB van SRAM direct er in gezet wordt. De cups met shims oplossing heb ik nog niet gezien (newbie). Hoe gaat dat in zijn werk eigenlijk? Het klinkt namelijk wel heel goed.

• Ypuh
@daanb14 Het bottom bracket wat bas-r post is inderdaad het standaard SRAM DUB bottom bracket. Die zal op zich ook goed werken.. Het ligt aan meerdere factoren hoe lang ze mee gaan, maar mijn ervaring met dit type standaard lagers is dat ze het nooit heel lang uit houden (N=1). Als je een beetje een inschatting maakt dat een los A-merk lager ca. €15 p/s kost en SRAM deze bottom brackets compleet met cups aanbiedt voor €30, dan krijg je ook wel een idee van de algehele kwaliteit. Fiets je 1.000-2.000km per jaar in een relatief schone omgeving en hou je de boel netjes, dan kan het lang goed gaan.

Een beter systeem zou zijn bijvoorbeeld de aluminium cups van Wheels MFG. De cups pers je dan met eventueel wat LockTite in je frame en kun je dan voor altijd laten zitten. Zo'n lager zou dubbel zo lang mee moeten gaan dan wat Shimano en SRAM standaard aanbieden, en als de lagers versleten zijn tik/trek je die er uit en pers je er dus alleen nieuwe lagers in (de cups blijven zitten). Een stuk simpeler, minder kans op schade, overall een stijver systeem, minder weerstand, betere kwaliteit lagers met een betere afdichting en makkelijker te onderhouden.

Uiteindelijk heb je wel wat gereedschap nodig en het zal overall niet goedkoper zijn dan gewoon wat vaker een goedkoop lager kopen (A-merk kwaliteits lagers zijn simpelweg gewoon duurder), maar wel een upgrade om over na te denken.

• Klitse
  • Niet online
daanb14 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:11:
[...]

Is het een probleem om een 10-50 of 10-52 GX Eagle derailleur op een 11-50 NX-cassette te gebruiken?
Nope, dat werkt gewoon.

• daanb14
Ypuh schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:29:
@daanb14 Het bottom bracket wat bas-r post is inderdaad het standaard SRAM DUB bottom bracket. Die zal op zich ook goed werken.. Het ligt aan heel veel factoren hoe lang ze mee gaan, maar mijn ervaring met dit type standaard lagers is dat ze het nooit heel lang uit houden (N=1). Als je een beetje een inschatting maakt dat een los A-merk lager ca. €15 p/s kost en SRAM deze bottom brackets compleet met cups aanbiedt voor €30, dan krijg je ook wel een idee van de algehele kwaliteit. Fiets je 1.000-2.000km per jaar in een relatief schone omgeving en hou je de boel netjes, dan kan het lang goed gaan.

Een beter systeem zou zijn bijvoorbeeld de aluminium cups van Wheels MFG. De cups pers je dan met eventueel wat LockTite in je frame en kun je dan voor altijd laten zitten. Zo'n lager zou dubbel zo lang mee moeten gaan dan wat Shimano en SRAM standaard aanbieden, en als de lagers versleten zijn tik/trek je die er uit en pers je er dus alleen nieuwe lagers in (de cups blijven zitten). Een stuk simpeler, minder kans op schade, overall een stijver systeem, minder weerstand, betere kwaliteit lagers met een betere afdichting en makkelijker te onderhouden.

Uiteindelijk heb je wel wat gereedschap nodig en het zal overall niet goedkoper zijn dan gewoon wat vaker een goedkoop lager kopen (A-merk kwaliteits lagers zijn simpelweg gewoon duurder), maar wel een upgrade om over na te denken.
Ik denk dat dit degene is die past. PF30 t/m 73mm en met een 29,88mm binnenste diameter voor een DUB-as:
https://wheelsmfg.com/pf3...mm-sram-cranks-black.html

• Ypuh
daanb14 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 23:50:
[...]

Ik denk dat dit degene is die past. PF30 t/m 73mm en met een 29,88mm binnenste diameter voor een DUB-as:
https://wheelsmfg.com/pf3...mm-sram-cranks-black.html
Yes, klopt. Zat bij pressfit te zoeken, waar deze dus als outboard lager verkocht wordt.

Enige nadeel is dat je wel het nodige gereedschap nodig bent om hem volgens de instructies te monteren:
- Eerst de NDS cup erin persen (BB press nodig)
- Vervolgens de DS cup erop schroeven (specifieke tool nodig voor MegaEvo/MFG met 16 notches x 48.5mm)
- Eigenlijk heb je daar ook nog 2 van nodig om de NDS kant tegen te houden bij het strak aandraaien

Om te servicen heb je dan een lager puller of removal tool nodig, al kan dit met een beetje beleid ook wel met een hamer en schroevendraaier of cup out remover. Vervolgens kun je met je pers nieuwe 6806/29 lagers erin persen, met als nadeel dat de standaard Enduro DUB lagers weer een 29mm binnenring hebben i.p.v. 30mm, waardoor je eigenlijk weer een andere drift nodig bent.

Op die manier is het best een investering/gedoe (er zijn verschillende gereedschappen van duur tot goedkoop, heb gewoon ff wat random dingen gelinkt). Het klusje an sich is vrij simpel, goed gereedschap is het halve werk in dit geval.

• 418O2

Ik bestel een toolkitje en ga de boel uit elkaar halen. Als het los ligt ga ik inmeten en kom ik terug. Bedankt voor de hulp zo ver

(Dit is geen plan voor de komende maand trouwens, hoop het klaar te hebben als het raceseizoen over is)

• Insert12
Ypuh schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 08:38:
[...]

Yes, klopt. Zat bij pressfit te zoeken, waar deze dus als outboard lager verkocht wordt.

Enige nadeel is dat je wel het nodige gereedschap nodig bent om hem volgens de instructies te monteren:
- Eerst de NDS cup erin persen (BB press nodig)
- Vervolgens de DS cup erop schroeven (specifieke tool nodig voor MegaEvo/MFG met 16 notches x 48.5mm)
- Eigenlijk heb je daar ook nog 2 van nodig om de NDS kant tegen te houden bij het strak aandraaien

Om te servicen heb je dan een lager puller of removal tool nodig, al kan dit met een beetje beleid ook wel met een hamer en schroevendraaier of cup out remover. Vervolgens kun je met je pers nieuwe 6806/29 lagers erin persen, met als nadeel dat de standaard Enduro DUB lagers weer een 29mm binnenring hebben i.p.v. 30mm, waardoor je eigenlijk weer een andere drift nodig bent.

Op die manier is het best een investering/gedoe (er zijn verschillende gereedschappen van duur tot goedkoop, heb gewoon ff wat random dingen gelinkt). Het klusje an sich is vrij simpel, goed gereedschap is het halve werk in dit geval.
Bij de brommer vroeger gebruikten we simpelweg een schroevendraaier en hamer om het oude lager er uit te tikken. Dat lager mocht toch kapot dus dan is een schroevendraaier prima. Het nieuwe lager leg je er dan eerst in, blokje hout er op en dan met de hamer voorzichtig tikken op het blokje hout. Verdeelt de krachten goed en dan tik je hem er met beleid zo in.

Andere optie als je geen zin hebt om gereedschap te kopen is om even langs de fietsenmaker te gaan en te vragen of ze het lager er even in willen persen. Deze optie zou ik nu kiezen.

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Ik heb al mijn BB30/PF30 lagers er gewoon in geperst met een draadeind en twee blokjes hout. Paar plaatjes ertussen, moer erop en aandraaien maar.

Eruit inderdaad gewoon met een schroevendraaier en een hamer.

[ Voor 18% gewijzigd door Sjoewe op 05-02-2021 10:00 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:29
Vanochtend even wat anders dan over de route knallen maar een route aanleggen.
Vorige week is de lokale fietsclub begonnen met de aanleg van een route en vanochtend zelf ook maar even de handen uit de mouwen gestoken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSFPUvrISk6i0t0ApaXB3y-Xb0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZsL3dHOmZnNuphecR7IiGWr.jpg?f=fotoalbum_large
Eerste paar km zit er bijna in maar er zijn er nog veel meer te gaan.

Flickr - Strava

• Prulleman
@GWBoes Goed bezig, als ik met pensioen zal ik me hier ook eens mee gaan bemoeien (of misschien als de kids groter zijn). Nu ben ik al blij als ik een paar uur kan pakken om te fietsen ;)
Respect dus dat je dit doet!

Waat is het als ik vragen mag? meer trails is altijd goed

Strava

• GWBoes
@Prulleman Veel tijd over heb ik ook niet, maar met zo'n route dicht bij huis wil ik graag een paar keer helpen.

Route komt in zw-Drenthe rond Frederiksoord, Vledder en Doldersum. huidige plan is ca.35km.

Flickr - Strava

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:11
GWBoes schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:29:
Vanochtend even wat anders dan over de route knallen maar een route aanleggen.
Vorige week is de lokale fietsclub begonnen met de aanleg van een route en vanochtend zelf ook maar even de handen uit de mouwen gestoken.
[Afbeelding]
Eerste paar km zit er bijna in maar er zijn er nog veel meer te gaan.
Goed bezig. Hebben jullie ook een minikraan tot jullie beschikking? Wellicht nog even wat geel zand putten om de toplaag te voorzien hiervan, dan blijft de route langer mooi en kun je ook betere waterafvoertjes maken.

• GWBoes
@Arend_Akelig Ja de kraan is elke dag bezig om de toplaag af te graven en vorm er in te brengen. Zonder is het ook geen doen volgens mij.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of er nog geel zand op komt. Het is eigenlijk al een wonder dat we aan het werk mogen in deze natuurgebieden, dus ergens anders zand weghalen zit er vast niet zo in.

Maar of de route goed blijft is ook een beetje mijn grootste vraag, het is al een redelijk nat gebied, vooral waar we vandaag bezig waren. Maar de aanleg wordt begeleid door een professionele routebouwer dus die zal wel weten wat er moet gebeuren om het water goed te afvoeren.

Flickr - Strava

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Vanochtend de eerste rit op de nieuwe E-MTB, gisteren opgehaald :) Het nieuwe is er meteen vanaf. Was erg blubberig, maar wel megagaaf om te mountainbiken met een dikke motor. En tegenwind terug naar huis was ook een stuk relaxter. Ik voel mijn armen wel behoorlijk, is toch een stuk zwaarder met manoeuvreren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N-GUCk8F8shodvOCQFKGB1Ymjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBV1ptWQXc5cfeyhhi89h0OM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de fiets maar even afgespoeld met de tuinslang voor het huis, anders mag ik niet eens naar binnen. Maar net als met mijn vorige MTB maken de remmen bij het draaien van de wielen (zonder te remmen) dan enorm veel herrie. Ik neem aan dat dit vuil is. Hoe maken jullie dit schoon, gewoon remmenreiniger?

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Gewoon paar keer hard remmen. Dan is het weer weg.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas niet altijd. HT voorzien van nieuwe wielen met remschijven etc. En die hoor je ook schuren. Voor en achter.

En even paar keer hard remmen deed het hem niet. Remklauwen los rem indrukken en weer vast draaien. Werd het wel minder. Dit nog twee keer herhaald. En uiteindelijk iets olie uit de leiding. En toen was het weg. Nog keer remklauwen los en rem ingedrukt en vast gezet. Nergens meer last van.
https://www.parktool.com/...ulic-disc-brake-alignment

• Erapaz
Daan_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:00:
Helaas niet altijd. HT voorzien van nieuwe wielen met remschijven etc. En die hoor je ook schuren. Voor en achter.

En even paar keer hard remmen deed het hem niet. Remklauwen los rem indrukken en weer vast draaien. Werd het wel minder. Dit nog twee keer herhaald. En uiteindelijk iets olie uit de leiding. En toen was het weg. Nog keer remklauwen los en rem ingedrukt en vast gezet. Nergens meer last van.
Was voor de rit geen issue, deze is net 1 dag oud, ik kijk het aan. Met mijn oude MTB vaak opnieuw gecentreerd, maar die had het altijd na het afspoelen. Dacht dat het een kwaaltje was, maar deze is precies hetzelfde.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Eerste 5km had ik nergens last van. Daarna begon het schuren. Inmiddels loopt alles soepel. Fietsen op de HT zit er even niet in. Die ligt nog deels uit elkaar. Wacht nog op nieuwe voorvork en oval kettingblad.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wat een gedoe... mijn ventielen, de ventielkernen, lopen erg stroef in mijn ventiel zelf. Als ik de band oppomp, dan moet ik echt de kern eruit trekken om het leeglopen tegen te gaan.

Ik rijd tubeless en zonder ventieldopjes, dus de ventielkernen zullen niet heel schoon zijn door modder en/of latex. Hebben jullie hier ook last van? En hoe voorkomen jullie dit? Met ventieldopjes rijden? Of de kernen eruit en goed schoonmaken?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ventieldopjes kan ik je wel aanraden. Kunt de kern in bakje warm water met sop leggen om latex los te weken etc. Werkt dit niet dan kun je de kern vervangen.

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:41
Ik word gek van die e-mtb’s, zit te zwoegen op mijn leeftijd, komen ze je voorbij sjeesen met hun dikke buik.... kunnen ze daar geen aparte tracks voor aanleggen?

• ZanielGa
sparks schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:46:
Ik word gek van die e-mtb’s, zit te zwoegen op mijn leeftijd, komen ze je voorbij sjeesen met hun dikke buik.... kunnen ze daar geen aparte tracks voor aanleggen?
Het is ook mogelijk om te proberen je er niet aan te storen en gewoon lekker relaxed zelf je eigen gang je gaan. Voorkomt je heel veel stres en laat je zelf ook meer genieten van je rit.

• Holk
Dikke buik en lege portemonnee, maar net zoveel lol als jij. Wil je alleenrecht, dan zou ik zeggen; koop een berg of weiland en maak je eigen route 8)

@Galois waarom zou je niet met dopjes rijden?

• ZanielGa
Holk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:52:
Weet je wel wat die dingen wegen?

• Insert12
Daan_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:00:

Heb je dan niet gewoon lucht in je remleidingen?
Haha herkenbaar! Ga je helemaal kapot en verbeter je je strava pr op het segment, komt er nog zo'n ouwe met bierpens voorbij waardoor het lijkt alsof je stil staat. Aan de andere kant, als ik richting de 70 ga dan heb ik waarschijnlijk ook wel zo'n ding :+

• Holk
ZanielGa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Middelpuntvliedende krachten, die zorgen bij afdalen voor een hogere snelheid :+

• ZanielGa
Holk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:58:
[...]

Middelpuntvliedende krachten, die zorgen bij afdalen voor een hogere snelheid :+
Ja, maar je moet ze wel op gang brengen. Ik denk dat de enige oplossing dan is om ze er tijdens het rijden op te draaien. Heb je het beste van beide werelden.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Insert12 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:57:
[...]

Heb je dan niet gewoon lucht in je remleidingen?

[...]
Het was geen lucht. Gewoon te veel olie. Remblokken eruit. Remhendel recht gezet en schroefje eruit van de olie en pistons terug gedrukt en er kwam wat olie uit de remhendel. Schroefje terug, remblokken er weer in. En nu gaan de pistons weer mooi terug na het indrukken. En is er genoeg ruimte voor de rotor.

Fietsenmaker had frame beschadigd bij het vervangen van de BB. Frame moest hersteld worden. Bij het opnieuw opbouwen hebben ze remmen en nog wat dingen niet zo netjes gemonteerd. Pruts werk. Dacht van heb weinig tijd en breng fiets wel weg, Uiteindelijk heeft het mij veel tijd gekost en gedoe.

[ Voor 23% gewijzigd door Daan_ op 06-02-2021 19:45 ]

• Galois

Galois

1811 - 1832

Holk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:52:
[...]
Geen reden. Gemakzucht?
ZanielGa schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:54:
[...]

Hahaha, ja! Hahaha.

Maar jullie herkennen dit niet? Als dopjes hier tegen werken is het wel een goede reden om dopjes erop te zetten...

• Holk
Galois schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:16:
[...]

Geen reden. Gemakzucht?

[...]

Hahaha, ja! Hahaha.

Maar jullie herkennen dit niet? Als dopjes hier tegen werken is het wel een goede reden om dopjes erop te zetten...
Ik doe ze er op door schade en schande. Als ik m’n banden oppomp dan doe ik ze er daarna op met de controle dat ik de ventielen dicht heb gedaald. Daardoor weet ik zeker dat ik niet halverwege zonder lucht sta...

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:05

Roozzz

Plus ultra

Galois schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:31:
Wat een gedoe... mijn ventielen, de ventielkernen, lopen erg stroef in mijn ventiel zelf. Als ik de band oppomp, dan moet ik echt de kern eruit trekken om het leeglopen tegen te gaan.

Ik rijd tubeless en zonder ventieldopjes, dus de ventielkernen zullen niet heel schoon zijn door modder en/of latex. Hebben jullie hier ook last van? En hoe voorkomen jullie dit? Met ventieldopjes rijden? Of de kernen eruit en goed schoonmaken?
Dan zit er simpelweg een beetje gedroogde latex in de ventielkern. Even eruit draaien en een nachtje laten staan in een sopje met wat afwasmiddel, doekje erover en weer als nieuw.

Normaliter kan je je ventielkern verwijderen zonder enige problemen qua tubeless of fit in de velgrand. Klusje van niets dus :)

If you can see, look. If you can look, observe

• ZanielGa
Galois schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:16:
Ik denk dat het voornamelijk de latex is die je ventielen verstopt heeft. Kleine hoeveelheden latex komen er toch altijd wel in terecht. Zoals eerder voorgesteld is vaak de optie weken in een sopje en hopen dat de latex loskomt of een nieuwe core in je ventielen stoppen. Misschien dat eventueel een glue en sealant remover nog zou werken maar waarschijnlijk is een nieuwe core de goedkopere oplossing in dit.

Denk niet dat de dopjes heel veel invloed zullen hebben op de verstopping maar zelf heb ik ze er bij tubeless banden toch wel op, gewoon als extra zekerheidje. Je merkt op gegeven moment wel dat de core iets moeilijker beweegt maar duurt toch altijd wel een tijdje.

• Erapaz
Ik ben 1.87 en 70 kg en ben hard op weg naar een sixpack. Daarnaast ben ik op de 3 tracks die ik heb gereden vandaag precies 0 mensen tegen gekomen (alleen Schotse hooglanders en een hond). Was vandaag voor het eerst op mijn e-MTB op een singletrack en vond het heerlijk. Hoef niet meer de MTB op de auto te gooien en het is beter voor mijn knieën.

Snelheidsverschillen houdt je altijd en ik erger me er nooit aan.

• Holk
Over 2 jaar hoor je niemand meer klagen over een eMTB, is even een gewenning dingetje

• Galois

Galois

1811 - 1832

Holk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:16:
Over 2 jaar hoor je niemand meer klagen over een eMTB, is even een gewenning dingetje
Ja, maar daar moet Strava dan ook iets op bedenken: anders is het hele segmentenspel bedorven :)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:27
Gewoon zonder strava fietsen, veel leuker (y)

• skwzR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 16:10
Galois schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:19:
[...]

Ja, maar daar moet Strava dan ook iets op bedenken: anders is het hele segmentenspel bedorven :)
Strava heeft ook de optie, e-bike rit, moet degene wel zijn activiteit aanpassen..

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Gaan er nog mensen lekker de sneeuw in zometeen :D ?

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Peter_Aragorn schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:12:
Gaan er nog mensen lekker de sneeuw in zometeen :D ?
Hier in het Reichswald is fietsen lastig. Ligt te veel om door heen te komen. Wel rondje gelopen en straks vast nog wel keer....

Pagina: 1 ... 112 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic