Batiatus schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 21:14:
Goedeavond heren,
Ik heb even door het topic gebladerd, maar kom nog niet echt tot een conclusie. Vandaar even een vraag hier met context om te kijken of jullie advies kunnen geven over de aanschaf van een mountainbike van +- 1000 - 1200 euro (exclusief alle bijkomstigheden zoals kleding).
Ik verhuis ergens in mei weer terug naar Brabant waardoor ik meer tijd krijg en de mogelijkheid om met vrienden te gaan mountainbiken. Wil dit voornamelijk in Nederland gaan doen in de bossen, niets geks dus qua ondergrond.
Heb geen ervaring met mountainbiken, maar zoek een fiets waar niet teveel onderhoud aan nodig is en 'gewoon' fatsoenlijke kwaliteit is.
Ik vond zelf de Trek X-Caliber 8 wel een mooie fiets, maar geen idee wat hier de prijs/kwaliteit verhouding van is. Heb zelf geen enkele voorkeur voor een merk. Hebben jullie adviesen in deze prijsklasse?
Ik heb een 2021 x-caliber 8 sinds september vorig jaar (factory red). Via de trek winkel, er was nog wat korting te bedingen in de vorm van gratis accesoires.
Ik vind het een fijne fiets en heb er al een paar honderd fijne kilometers op zitten.
De kwaliteit van de sx shifter was ik niet tevreden over, die heb ik vervangen voor gx. (En de derailleur ook, maar die was verder prima).
De groepset schakelt out of the box meer dan prima.
Verder heb je met een x-caliber 8 (itt de 7)een voorvork met steekassen dus dat is makkelijk.
Alleen het achterwiel is boost141, dat is boost148 maar dan met quick release kappen. Als je ooit een wiel zou willen vervangen zit je aan wat trek kan leveren ( bontrager wielen/hub) of moet je een boost148 naaf en de juiste endcaps bij bestellen. Hope en dt swiss hebben beiden wel opties. Of dit een probleem is, tjah...
Ik heb er ook een dropper opgezet, dat is geen essentiële upgrade maar wel een leuke/fijne
Mijn ondehoudsschema is dat ik de fiets afspoel na een rit, droog stuiter, doekje over de ketting en wat squirt lube er op en dan gaat ie de schuur in.
Behalve de shifter nog geen problemen gehad
[
Voor 7% gewijzigd door
Rmg op 03-02-2021 07:25
]