Als ik op de website van Schwalbe kijk dan krijg ik het gevoel dat ze een niet plakkende versie hebben. Maar dat weet ik niet zeker. Normaal zou het horen te plakken.October schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:55:
Help, doe ik iets verkeerd? Ik heb Schwalbe High Pressure Tubeless Rim tape gekocht, nu heb ik mijn velgen helemaal vetvrij met alcohol gemaakt. Maar de tape plakt totaal niet, niet eens aan mijn vingers bij het afhalen. Hoort dat zo? Of heb ik een mislukt setje tape gekregen?
Hmm en nu dan haha? Waarom zou je een niet plakkende versie hebben?ZanielGa schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:09:
[...]
Als ik op de website van Schwalbe kijk dan krijg ik het gevoel dat ze een niet plakkende versie hebben. Maar dat weet ik niet zeker. Normaal zou het horen te plakken.
Stond er echt "Tubeless Rimtape", of alleen "Rimtape"?October schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:11:
[...]
Hmm en nu dan haha? Waarom zou je een niet plakkende versie hebben?
Normaal zijn die niet plakkende versie voor een niet tubeless setup. Dan zit het er eigenlijk alleen in zodat je de binnenband niet kapot prikt met de spaken.
[ Voor 24% gewijzigd door ZanielGa op 19-12-2020 19:20 ]
Staat echt tubeless rim tape op. Misschien uitgedroogd en oud setje? Ik had ook een tire booster gekocht, pakketje was ook oud en al geopend. Ik verbaas me erover, dat ie aan mijn velg niet plakt kan zo zijn dat ik het misschien niet helemaal goed heb schoongemaakt. Maar het plakt helemaal niet eens aan mijn vingers, heel minuscuul klein beetje.
Dan lijkt het mij dat je een defect setje hebt gekregen. Ook als je de velg niet helemaal goed schoongemaakt zou hebben dan zou het nog wel wat moeten plakken.
Zo verheugd op het tubeless maken. Nu moet ik weer paar dagen wachten.
@October als de boel uit een koude schuur komt, dan kan de condens door het temperatuur verschil het plakken erg moeilijk maken. Zet de boel eens een uurtje naast de verwarming binnen en probeer het nog eens. Het lijkt en wel bijzonder dat de tape gewoon niet plakt. Misschien was het vooral het eerste stukje?
Ja dat had ik ook gelezen. Maar de tape was paar uur op kamer temperatuur voordat ik eraan begon. De velg heb ik daarna ook uit de garage gehaald en in de bijkeuken voor de verwarming gezet. Ik heb wel een heel groot stuk al afgehaald.
Maar zoals ik zeg, de tape plakt ook niet aan mijn vingers.
[ Voor 11% gewijzigd door October op 19-12-2020 21:37 ]
hmm.. dan is het gewoon een slechte batch denk ik..October schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:36:
Ja dat had ik ook gelezen. Maar de tape was paar uur op kamer temperatuur voordat ik eraan begon. De velg heb ik daarna ook uit de garage gehaald en in de bijkeuken voor de verwarming gezet. Ik heb wel een heel groot stuk al afgehaald.
Ja, thanks voor het meedenken. Ik dacht misschien doe ik iets verkeerd maar op video's ziet het allemaal anders uit en het plakt totaal niet, nergens aan. Ik heb inmiddels een e-mail gestuurd om het te verwisselen.
Bedankt voor je reactie! Die website was ik nog niet tegengekomen, maar die shop heeft blijkbaar veel slechte reviews. Ik zal over enkele weken dan wel bestellen bij bike-discount.zonoskar schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:24:
@LEDfan Waar is dat tooltje voor nodig? Normaal draai je onderaan de poten een paar inbussen los en haal je de onderpoten er af voor een lower leg service. Veel meer hoef je zelf niet te doen.
BTW: hier lijkt hij op voorraad.
Het gaat om een (budget) coil vork van SR Suntour, dus die zit wat anders in elkaar dan een goede luchtvork (zoals ik op mijn eigen fiets gelukkig wel heb). Hier wordt goed uitgelegd hoe dat moet: YouTube: Suntour XCT Fork Service - Disassemble/Clean/Lube/Re-assemble
Iemand hier al bekend met de Schwalbe Aerothan binnenbanden? Als je Schwalbe mag geloven hebben die enkele interessante features (wat copy paste van mantel):
Ik wil nog eens wat reviews op youtube bekijken, maar als dit allemaal klopt lijkt het veel voordelen van tubeless te hebben, zonder enkele van de nadelen. Bv. tubeless ready velg nodig hebben, eventueel geknoei/moeilijkheid bij het erop zetten. Ik heb zelf nog nooit met tubeless gereden, dus ik heb zelf de voordelen nog niet gevoeld, maar ik ben wel benieuwd naar de vergelijking tussen de twee.
- Niet uit butyl maar PU gemaakt, daardoor 100% recycleerbaar (wel niet als binnenband), zelfs het ventiel is uit PU
- laag gewicht 87 gram + lage rolweerstand
- erg resistent tegen snakebites en beschadigingen van insnijdingen
- lage bandenspanning
- Ook de elasticiteit en duurzaamheid van het materiaal zorgen ervoor dat deze binnenband een goede lekbestendigheid heeft. Bij scherpe voorwerpen zal de Aerothan dankzij de hoge veerkracht en uniek treksterkte meerekken, waardoor de kans op penetratie enorm wordt verkleind.
Ik wil nog eens wat reviews op youtube bekijken, maar als dit allemaal klopt lijkt het veel voordelen van tubeless te hebben, zonder enkele van de nadelen. Bv. tubeless ready velg nodig hebben, eventueel geknoei/moeilijkheid bij het erop zetten. Ik heb zelf nog nooit met tubeless gereden, dus ik heb zelf de voordelen nog niet gevoeld, maar ik ben wel benieuwd naar de vergelijking tussen de twee.
2 bandjes, 56 euro... + een reserve op zak zit je aan 84 euro..LEDfan schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:08:
Iemand hier al bekend met de Schwalbe Aerothan binnenbanden? Als je Schwalbe mag geloven hebben die enkele interessante features (wat copy paste van mantel):Bron: https://www.mantel.com/schwalbe-aerothan-mtb-binnenband
- Niet uit butyl maar PU gemaakt, daardoor 100% recycleerbaar (wel niet als binnenband), zelfs het ventiel is uit PU
- laag gewicht 87 gram + lage rolweerstand
- erg resistent tegen snakebites en beschadigingen van insnijdingen
- lage bandenspanning
- Ook de elasticiteit en duurzaamheid van het materiaal zorgen ervoor dat deze binnenband een goede lekbestendigheid heeft. Bij scherpe voorwerpen zal de Aerothan dankzij de hoge veerkracht en uniek treksterkte meerekken, waardoor de kans op penetratie enorm wordt verkleind.
Ik zou ook ff uitzoeken of ze nog te plakken zijn, wellicht kan je met secondelijm aan de slag of van die stickers waar je een opblaas zwembad mee plakt... maar als dat allemaal niet gaat, dan is het economisch niet zo'n handig systeem,
Het is indedaad interessant als je geen tubeless ready velgen hebt, maar of het dan de moeite waard is.. zal wel meevallen denk ik
Staat op de website van Mantel dat ze wel te plakken zijn. Als je nog minder mee wilt nemen dan kun je de Aerothan ook onderweg repareren. Dit kan met de Schwalbe Glueless Patches, die je simpelweg op de Aerothan plakt zonder te schuren.Prulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:31:
[...]
2 bandjes, 56 euro... + een reserve op zak zit je aan 84 euro..
Ik zou ook ff uitzoeken of ze nog te plakken zijn, wellicht kan je met secondelijm aan de slag of van die stickers waar je een opblaas zwembad mee plakt... maar als dat allemaal niet gaat, dan is het economisch niet zo'n handig systeem,
Het is indedaad interessant als je geen tubeless ready velgen hebt, maar of het dan de moeite waard is.. zal wel meevallen denk ik
Behalve het recycle gedeelte klinkt het redelijk hetzelfde als Latex binnenbanden. Misschien lopen deze Aerothan niet zo hard leeg. Deze zijn wel een stuk duurder en persoonlijk zou ik dan meer geneigd zijn om latex te gebruiken. Het is jammer dat het altijd zo prijzig is om dat even te proberen hoe het bevalt.
ah, dat scheelt wel, dan blijft met name de enorme prijs over..
Ik heb overigens ooit nog wel eens een tubolito als reserve bandje overwogen, met name omdat deze zo compact zijn, ze nemen minder dan de helft van de ruimte in ivm een standaard bandje. Maar dezelfde prijsklasse als deze en daarom is het er nog niet van gekomen.
Ik heb overigens ooit nog wel eens een tubolito als reserve bandje overwogen, met name omdat deze zo compact zijn, ze nemen minder dan de helft van de ruimte in ivm een standaard bandje. Maar dezelfde prijsklasse als deze en daarom is het er nog niet van gekomen.
Ik heb zelf ook die Tubolites overwogen omdat die Latex 26-2.1 binnenbandjes toch niet best in een 27.5+ band gaan. Maar vanwege de hoge prijs en slechte reviews toch maar gewoon een butyl bandje daarvoor gehaald.
Ze zijn inderdaad wel erg aan de prijs. Zeker als je ook nog een binnenband bij je wil hebben.
Dat ze kleiner zijn vind ik persoonlijk niet echt interessant. De normale binnenbanden passen ook wel in het zadeltasje. Tenzij je graag een wat kleiner zadeltasje wil gebruiken of hem meeneemt in het shirt.
Dat ze kleiner zijn vind ik persoonlijk niet echt interessant. De normale binnenbanden passen ook wel in het zadeltasje. Tenzij je graag een wat kleiner zadeltasje wil gebruiken of hem meeneemt in het shirt.
ja.. de reviews van de tubolito's zijn inderdaad niet al te best, wat dat betreft zijn deze schwalbes wel een soort verbeterde versie daarvan (denk ik).ZanielGa schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:01:
Ik heb zelf ook die Tubolites overwogen omdat die Latex 26-2.1 binnenbandjes toch niet best in een 27.5+ band gaan. Maar vanwege de hoge prijs en slechte reviews toch maar gewoon een butyl bandje daarvoor gehaald.
Ik hoop niet dat je er al te grote verwachtingen van hebtOctober schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:32:
Zo verheugd op het tubeless maken. Nu moet ik weer paar dagen wachten.
Heb een set Fulcrum wielen en het achterwiel zit wat zijdelingse beweging in. Dacht dat het de lagers waren, maar bleek de adjusting sleeve te zijn. Daar de schroef van los gedraaid, de sleeve zelf wat aan gedraaid, schroef weer vast en tadaa opgelost. Soms is het best simpel. Ook geen zin om nog geld in deze fiets te steken. Spaar liever voor wat nieuws.
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fietsbril, puur omdat ik nu wel wat interessante aanbiedingen voorbij heb zien komen.
Ik twijfel tussen de:
1. POC Aspire (waarschijnlijk Cat. 2)
2. Oakley Sutro
Tweakers die ervaring met 1 van deze brillen hebben?
Ik twijfel tussen de:
2. Oakley Sutro
BlaBlaBla
Naar de Oakley Sutro ben ik ook tevreden!Strider schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:04:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe fietsbril, puur omdat ik nu wel wat interessante aanbiedingen voorbij heb zien komen.
Ik twijfel tussen de:
2. Oakley Sutro
Ik gebruik (al jaren) de Oakley Half Jacekt, op zich ben ik zeker tevreden, maar als het waait dan drogen mijn lenzen uit. Kreeg de tip 'andere bril' en deze schijnt ook niet snel te beslaan. Maar goed, dan zou je denken: niet beslaan, betekent dus goede luchtstroom en een goede luchtstroom betekent weer uitgedroogde lenzen...
Kortom: ook benieuwd naar ervaringen met deze bril. Als mijn hierboven geschetst probleem zou oplossen, koop ik die gelijk!
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
@Strider Oakley fanboy hier.
Wanneer je een echt goede fietsbril zoekt en geen hoofd hebt van 1 kubieke meter inhoud (dwz een gigantische dikke kop): koop een Jawbreaker of Radarlock (Pitch lenzen bij de Radarlock, niet Path. Path is te klein voor fietsen). Deze houden je ogen perfect beschermd: rijwind, modder, vliegen etc. Echt nooit last van.
Lenzen zijn in deze frames makkelijk te wisselen en deze brillen passen onder elke helm. Sutro kan soms wat problematisch zijn qua helm en dit frame staat heel erg verticaal, bij de meeste gezichten geen gezicht...
Wanneer je een echt goede fietsbril zoekt en geen hoofd hebt van 1 kubieke meter inhoud (dwz een gigantische dikke kop): koop een Jawbreaker of Radarlock (Pitch lenzen bij de Radarlock, niet Path. Path is te klein voor fietsen). Deze houden je ogen perfect beschermd: rijwind, modder, vliegen etc. Echt nooit last van.
Lenzen zijn in deze frames makkelijk te wisselen en deze brillen passen onder elke helm. Sutro kan soms wat problematisch zijn qua helm en dit frame staat heel erg verticaal, bij de meeste gezichten geen gezicht...
[ Voor 14% gewijzigd door Grin op 21-12-2020 14:21 ]
Ik gebruik zelf deze bril en ben er wel tevreden over.
Zeker als je de ene keer door het bos rijdt met veel schaduw en daarna over de hei in de felle zon.
Net als met alle fotochromatische lenzen is het niet zo helder als een volledige doorzichtige lens en niet zo donker als een zonnebril, maar in wisselende omstandigheden vind ik het perfect.
Zeker als je de ene keer door het bos rijdt met veel schaduw en daarna over de hei in de felle zon.
Net als met alle fotochromatische lenzen is het niet zo helder als een volledige doorzichtige lens en niet zo donker als een zonnebril, maar in wisselende omstandigheden vind ik het perfect.
Ik heb van het weekend Hoge en Lage Vuursche gedaan. Geweldig gebied, erg naar mijn zin gehad!
Ik heb de laatste twee weekenden wel wat problemen met mijn tubeless setup. Tweemaal achter elkaar is mijn band eventjes even uit de velgrand geschoten. Voor mijn gevoel was dit elke keer na snelle bochten waar de druk op de band behoorlijk is. Met als gevolg een groot gedeelte van de lucht er uit en heel mijn band en velg onder de tubeless vloeistof. Dit kan je natuurlijk prima weer oppompen en bijvullen maar vervelend is het wel.
Iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Rijd ik te zacht qua bandenspanning? Ik gok dat ik momenteel rond de 1.2 bar zit.
Ik heb de laatste twee weekenden wel wat problemen met mijn tubeless setup. Tweemaal achter elkaar is mijn band eventjes even uit de velgrand geschoten. Voor mijn gevoel was dit elke keer na snelle bochten waar de druk op de band behoorlijk is. Met als gevolg een groot gedeelte van de lucht er uit en heel mijn band en velg onder de tubeless vloeistof. Dit kan je natuurlijk prima weer oppompen en bijvullen maar vervelend is het wel.
Iemand van jullie die hier ervaring mee heeft? Rijd ik te zacht qua bandenspanning? Ik gok dat ik momenteel rond de 1.2 bar zit.
Dat fenomeen noem je burpen en komt meestal inderdaad omdat je band niet hard genoeg is opgepompt. Echter, het kan ook mede-veroorzaakt worden doordat je op velgen rijdt met een smalle binnenmaat, en je op banden rijdt met een dunne/slappe wang. De remedie is hetzelfde, druk omhoog.
Ja, afhankelijk van hoeveel je zelf weegt @DennisLMB (en je banddikte) is 1,2 bar wel aan de zachte kant hoor... (tenzij je 50 kg weeg
).
Ik ben 70 kg en rijd op 2.25 banden. Ik heb voor 1.4 bar en achter 1.5 bar. Soms 0,1 bar harder... afhankelijk van het weer. Veel zachter moet ik niet gaan hoor.
Maar, man, man, man... wat is het druk op de UHR. Gisteren daar ook geweest en het wordt weer tijd dat de voetballers weer mogen voetballen
Ik ben 70 kg en rijd op 2.25 banden. Ik heb voor 1.4 bar en achter 1.5 bar. Soms 0,1 bar harder... afhankelijk van het weer. Veel zachter moet ik niet gaan hoor.
Maar, man, man, man... wat is het druk op de UHR. Gisteren daar ook geweest en het wordt weer tijd dat de voetballers weer mogen voetballen
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Een burp is een risico van tubeless met lage druk, kan op zich geen kwaad maar de enige remedie is meer druk. (of je rijstijl aanpassen, maar da's natuurlijk niet leukDennisLMB schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:05:
Ik heb van het weekend Hoge en Lage Vuursche gedaan. Geweldig gebied, erg naar mijn zin gehad!
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Maar 1,2 bar is sowieso erg laag toch?Demo schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:10:
[...]
Een burp is een risico van tubeless met lage druk, kan op zich geen kwaad maar de enige remedie is meer druk. (of je rijstijl aanpassen, maar da's natuurlijk niet leuk)
Toevallig ook net een BBB met dit soort glazen besteld. Lijkt me ideaal aangezien een zonnebril me vaak te donker is en iets met clear of oranje lenzen ruk is in de volle zon. Alleen jammer dat bol.com het enorm druk heeft en er pas de 30e geleverd kan worden.NewbieNeo schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:33:
Ik gebruik zelf deze bril en ben er wel tevreden over.
Ik wil of eerste kerstdag of aankomende zondag een rondje gaan mountainbiken in Nijmegen en omstreken (ik zal me uiteraard netjes gedragen tegenover de wandelaar
)
Nu heb ik de combinatie GPX gevonden van de routes (58km en 850hm) is deze route ook aan te raden of zijn er nog betere tips?
/edit: ik ga niet om te racen dus drukte maakt me niet heel veel uit maar denk dat eerste kerstdag in de ochtend wel een betere keus is dan zondag overigens...
Nu heb ik de combinatie GPX gevonden van de routes (58km en 850hm) is deze route ook aan te raden of zijn er nog betere tips?
/edit: ik ga niet om te racen dus drukte maakt me niet heel veel uit maar denk dat eerste kerstdag in de ochtend wel een betere keus is dan zondag overigens...
[ Voor 21% gewijzigd door Nutterd op 21-12-2020 15:25 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
1.2 bar is aan de lage kant, maar of het te laag is is van een hoop verschillende factoren afhankelijk. Grootste dingen die meespelen zijn band/velg breedte, rijder gewicht en rijstijl. Een lichtere rijder met brede banden kan zonder problemen heel laag gaan.
Ik denk met een genoeg brede velg (een 2.25 band op ~27mm intern) dit voor iemand van 65 tot 70kg zonder lompe rijstijl nog wel moet gaan, maar het is zeker aan de lage kant. Ik zou eerder op 1.5 gaan zitten en vanuit daar verder proberen. Type band maakt natuurlijk ook nog veel uit.
Maar dat is wat ik bedoel... in extreme gevallen (dus brede velg, licht iemand, rustige rijstijl, ...) is het mogelijk, maar 'normaal' is het niet 
Maar ach... wat is normaal?
Maar ach... wat is normaal?
Het is mij wel duidelijk dat ik dan veel te laag heb gezeten qua bandenspanning. Maar ik vond het zelf niet overdreven zwaar fietsen en de grip was fantastisch!
Voor het bepalen van de juiste bandenspanning hanteerde ik overigens een techniek uit een filmpje wat hier wel eens gepost is. Daarin werd verteld dat als je achter je fiets stond en je met twee handen met je volledige gewicht de band probeerde in te drukken je de velg net niet mocht raken. Maar goed dat gaat dan misschien niet op voor 90kg+ MTB'ers haha
Voor het bepalen van de juiste bandenspanning hanteerde ik overigens een techniek uit een filmpje wat hier wel eens gepost is. Daarin werd verteld dat als je achter je fiets stond en je met twee handen met je volledige gewicht de band probeerde in te drukken je de velg net niet mocht raken. Maar goed dat gaat dan misschien niet op voor 90kg+ MTB'ers haha
Meestal is het gewoon "how low can you go" met je bandenspanning. Zolang je geen problemen ondervindt zit je nog goed. Je banden gaven nu aan dat je te laag zat. Als je verder nooit problemen ermee hebt gehad zou je kunnen kijken voor een tire insert zoals een Cushcore, Huck Norris of een andere. Deze houden normaal de band beter tegen de velgrand aan gedrukt zodat je lager kan als zonder.DennisLMB schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:37:
Het is mij wel duidelijk dat ik dan veel te laag heb gezeten qua bandenspanning. Maar ik vond het zelf niet overdreven zwaar fietsen en de grip was fantastisch!
ik heb met 1.2/1.3 geen last van burpen (26.5mm velg, 2.25" banden, 75 kg, snel XC).
Ik kreeg wel de tip tijdens een clinic om toch de druk iets te verhogen, bij het volgen in een snelle bochtige sectie op Dorst zat ik blijkbaar regelmatig toch wel erg op de limiet.
Ik ging altijd uit van zo laag mogelijk zonder dat het voelbaar rolt, maar ook wel weer wat sneller geworden en dan mag de druk dus ook weer iets omhoog om stabiel de bochten te kunnen blijven rijden.
Dus nu .1 erbij
Hoe strakker de band om je velg hoe minder snel de boel zal burpen, dus de ene combinatie zal er meer last van hebben dan de ander. Mijn ray/ralph zit aardig strak om mijn nextie velgen, dus eigenlijk nooit geburpt, ook niet toen mijn achterband aan vervanging toe was en langzaam leegliep (en ik dus ook stukken met 1 bar of minder heb gereden)
Ik kreeg wel de tip tijdens een clinic om toch de druk iets te verhogen, bij het volgen in een snelle bochtige sectie op Dorst zat ik blijkbaar regelmatig toch wel erg op de limiet.
Ik ging altijd uit van zo laag mogelijk zonder dat het voelbaar rolt, maar ook wel weer wat sneller geworden en dan mag de druk dus ook weer iets omhoog om stabiel de bochten te kunnen blijven rijden.
Dus nu .1 erbij
Hoe strakker de band om je velg hoe minder snel de boel zal burpen, dus de ene combinatie zal er meer last van hebben dan de ander. Mijn ray/ralph zit aardig strak om mijn nextie velgen, dus eigenlijk nooit geburpt, ook niet toen mijn achterband aan vervanging toe was en langzaam leegliep (en ik dus ook stukken met 1 bar of minder heb gereden)
[ Voor 26% gewijzigd door Prulleman op 21-12-2020 15:54 ]
Ik heb de laatste keer in Winterberg mijn hele band van de velg geburpt gebarftDemo schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:10:
[...]
Een burp is een risico van tubeless met lage druk, kan op zich geen kwaad
[ Voor 14% gewijzigd door Sjoewe op 21-12-2020 15:56 ]
Meet je je druk met een drukmeter als die van Schwalbe? Of 'gewoon' aflezen op de pomp?Prulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:52:
ik heb met 1.2/1.3 geen last van burpen (26.5mm velg, 2.25" banden, 75 kg, snel XC).
Dus nu .1 erbij
Ik heb het gevoel dat veel mensen echt over 0,1 praten en deze dan op de meter op hun pomp aflezen. Volgens mij is dat onnauwkeuriger dan die 0,1 bar afwijking... Uiteraard afhankelijk van je pomp (mijn veelgebruikte Rennkompressor is in ieder geval niet op de 0,1 bar nauwkeurig).
speciaal een goede pomp voor gekocht: Lezyne Micro Floor Drive Digital HVG.Galois schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
[...]
Meet je je druk met een drukmeter als die van Schwalbe? Of 'gewoon' aflezen op de pomp?
Ik heb het gevoel dat veel mensen echt over 0,1 praten en deze dan op de meter op hun pomp aflezen. Volgens mij is dat onnauwkeuriger dan die 0,1 bar afwijking... Uiteraard afhankelijk van je pomp (mijn veelgebruikte Rennkompressor is in ieder geval niet op de 0,1 bar nauwkeurig).
Een losse meter is niet handig, moet je weer je pomp en je meter afwisselen.. en omdat dit een high volume handpomp is, kan ie prima voor thuis EN onderweg. Zit dus standaard in mijn rugzak, kan ik dus altijd voor vertrek checken/bijpompen.
mijn vloerpomp (joe blow track) is niet nauwkeurig genoeg voor MTB, maar ik krijg we wel mijn tubeless mee geplopt
ik heb ook een schwalbe meter gehad, maar dat vond ik een onding. (zag em overigens ook bij de praxis, zelfde design, ander kleurtje plastic, 7 euro.. maar ook dat is ie wat mij betreft niet waard, geen enkele meting lijkt gelijk op presta)
De digitale meter op de Lezyne lijkt nauwkeurig
Volgens mij is schrader makkelijker te meten dan presta, als ik de lezyne koppel heb ik ook niet een correcte meting, ik zie eigenlijk enkel de juiste druk tijdens het pompen, als het ventiel openstaat. daarna met je weer de druk in de slang/kop
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 21-12-2020 16:07 ]
Niet heel hoog nee, uitgaande van een vrij gemiddeld wiel, maar zoals anderen hier zeggen, nogal afhankelijk van breedte en type van de band, de breedte van de velg, het gewicht van de rijder en de rijstijl. Een 2.85 brede band op een 35 mm velg met een liner er in kan je prima op 0,8 bar rijden
Houd er overigens rekening mee dat je pomp ook behoorlijk kan afwijken, wat mijn pomp 1.7 noemt, is volgens de Topeak pressure checker 1.4 bar.
Het vinden van de 'juiste' spanning door op de band te drukken kan een prima beginwaarde zijn, maar wat daadwerkelijk jouw juiste spanning is vind je alleen uit door te proberen, bij voorkeur op hetzelfde segment onder dezelfde omstandigheden
Zelf rijd ik met 1.2 a 1.3 bar voor en achter, met 29x2.4 banden op 30 mm interne velgen en een bepakt gewicht van rond de 77 kg en heb vziw nog nooit een burp gehad, ondanks een wat ruwe rijstijl. Maar dat kan dan ook weer aan de velgen liggen, die van Spank hebben radiale groeven in het velgbed waardoor de band vrij lastig op zijn plek komt, maar er ook niet snel weer vanaf komt
Mijn Topeak ding heeft een knopje om lucht te laten ontsnappen, dus dat is een kwestie van iets harder oppompen en dan weer wat druk laten ontsnappen.Prulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:04:
Een losse meter is niet handig, moet je weer je pomp en je meter afwisselen..
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
maar... als je even wilt meten voor vertrek moet je als nog steeds 2 apparaten pakken/aansluiten/gebruiken.Demo schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:44:
[...]
Niet heel hoog nee, uitgaande van een vrij gemiddeld wiel, maar zoals anderen hier zeggen, nogal afhankelijk van breedte en type van de band, de breedte van de velg, het gewicht van de rijder en de rijstijl. Een 2.85 brede band op een 35 mm velg met een liner er in kan je prima op 0,8 bar rijden
Houd er overigens rekening mee dat je pomp ook behoorlijk kan afwijken, wat mijn pomp 1.7 noemt, is volgens de Topeak pressure checker 1.4 bar.
Het vinden van de 'juiste' spanning door op de band te drukken kan een prima beginwaarde zijn, maar wat daadwerkelijk jouw juiste spanning is vind je alleen uit door te proberen, bij voorkeur op hetzelfde segment onder dezelfde omstandigheden
Zelf rijd ik met 1.2 a 1.3 bar voor en achter, met 29x2.4 banden op 30 mm interne velgen en een bepakt gewicht van rond de 77 kg en heb vziw nog nooit een burp gehad, ondanks een wat ruwe rijstijl. Maar dat kan dan ook weer aan de velgen liggen, die van Spank hebben radiale groeven in het velgbed waardoor de band vrij lastig op zijn plek komt, maar er ook niet snel weer vanaf komt
[...]
Mijn Topeak ding heeft een knopje om lucht te laten ontsnappen, dus dat is een kwestie van iets harder oppompen en dan weer wat druk laten ontsnappen.
(I know, first world problems
Ik heb sinds kort de Bosch Easypump, ideaal! Tenzij je een compleet lege band moet oppompen. Dat duurt even ;-)
[ Voor 30% gewijzigd door wezep op 21-12-2020 17:07 ]
Als je snel wilt gaan, kun je ook te ver gaan... heb lang met te lage druk gereden, daarna opgepompt tot voor 1.4bar en achter 1.7 bar en dat fiets toch aanzienlijk sneller en makkelijker. Wel even wennen aan iets minder grip in de bochten, maar heb toch verschillende PRs gefietst op mijn vaste ronde schaak, terwijl ik al een rondje schaak erop had zitten en een ronde Ijsselstein (totaal 70km MTB)ZanielGa schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:45:
[...]
Meestal is het gewoon "how low can you go" met je bandenspanning. Zolang je geen problemen ondervindt zit je nog goed. Je banden gaven nu aan dat je te laag zat. Als je verder nooit problemen ermee hebt gehad zou je kunnen kijken voor een tire insert zoals een Cushcore, Huck Norris of een andere. Deze houden normaal de band beter tegen de velgrand aan gedrukt zodat je lager kan als zonder.
Mijn pomp is ook niet nauwkeurig genoeg om het achter de komma goed te krijgen, waarbij 'goed' volgens mij ook vrij lastig te bepalen is. Het hangt natuurlijk ook af van de ondergrond, terreinomstandigheden (waar je de ene keer goed uit de voeten kan met weinig druk, is een andere keer iets meer druk weer fijner), route (technisch vs minder technisch) en banden keuze. Daarnaast zal het ook uitmaken wat voor type rijder je bent.
Over banden oppompen en druk gesproken: Zijn er eigenlijk ook mensen die een compressortje gebruiken, bijvoorbeeld:
https://www.hornbach.nl/s...eset/8479185/artikel.html
Is zoiets wat en is 6L vat eigenlijk genoeg om tubeless band te poppen? Zou 'm ook willen gebruiken voor de auto trouwens.
Is zoiets wat en is 6L vat eigenlijk genoeg om tubeless band te poppen? Zou 'm ook willen gebruiken voor de auto trouwens.
[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 21-12-2020 20:34 ]
Ligt natuurlijk aan het gebruik, als je hem aan de 220V hangt, kan het prima. Ik gebruik een 24L variant van Ferm, die heb ik al een jaar of 10 voor fietsen/zwembaden en andere zaken. Enige nadeel is dat zon ding een enorme herrie maakt.Morrar schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:25:
Over banden oppompen en druk gesproken: Zijn er eigenlijk ook mensen die een compressortje gebruiken, bijvoorbeeld:
6 liter, 8 bar. 48 liter lucht in dat tank je dus.Morrar schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:25:
Wil je je banden op 2 bar hebben is er ongeveer 36 liter bruikbaar.
Daar kan je wel een fietsbandje mee oppompen.
Een autobandje ook wel maar op 1 lading alle 4 gaat em niet worden
Persoonlijk zou ik kiezen voor groter vat. Voor de fietsen gebruik ik een compressor met 24L vat met Park Tool INF-2. Maar met de SKS fietspomp lukt het mij negen van de tien keer ook om de banden te laten ploppen.Morrar schreef op maandag 21 december 2020 @ 20:25:
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Hoi, ik ben nieuw hier 
Niet op Fok (al sinds 2001), maar wel in dit subforum (sinds 21-12-2020 21:36u)
Al jaren maak ik mijn rondjes op een racefiets, maar heb 2 maand geleden de knoop doorgehakt en ben "overgestapt" naar MTB. Hoor je vaker, MTB is volgens mij een van de snelst groeiende sporten, kan dat kloppen?
Belangrijkste redenen was dat ik een beetje klaar was met die lange stukken asfalt én dat ik iets zocht waarbij ik mijn 8-jarige zoon kon overhalen om ook te gaan fietsen.
Mijn Trek Emonda verkocht. Beetje ingelezen, wat kennissen gevraagd. Tijdje gezocht en 2 maand geleden deze fiets gekocht. (Cannondale FSI Carbon 2 uit 2018 (?).

Top fiets en ik rijd nu al een aantal weekendjes met zeer veel plezier de mooie routes in Twente met mijn zoontje.
Wat me vooral is opgevallen (en meteen de reden waarom ik iets wilde posten in dit topic), is dat MTB-er veel gemoedelijker tegen elkaar zijn. Het gaat niet puur om snelheid en uithoudingsvermogen, maar meer om spierkracht, finesse, lef en avontuur. Een groet hier en daar is snel gemaakt en (onzerzijds) gaan we ook graag even aan de kant voor de snellere fietsers. En dat zijn er nog heel veel, maar dat boeit niet, we hebben plezier.
Mijn gevoel over MTB als sport en MTB-er als mede-sporters is 100% positief, dat moest ik even kwijt
Al jaren maak ik mijn rondjes op een racefiets, maar heb 2 maand geleden de knoop doorgehakt en ben "overgestapt" naar MTB. Hoor je vaker, MTB is volgens mij een van de snelst groeiende sporten, kan dat kloppen?
Belangrijkste redenen was dat ik een beetje klaar was met die lange stukken asfalt én dat ik iets zocht waarbij ik mijn 8-jarige zoon kon overhalen om ook te gaan fietsen.
Mijn Trek Emonda verkocht. Beetje ingelezen, wat kennissen gevraagd. Tijdje gezocht en 2 maand geleden deze fiets gekocht. (Cannondale FSI Carbon 2 uit 2018 (?).

Top fiets en ik rijd nu al een aantal weekendjes met zeer veel plezier de mooie routes in Twente met mijn zoontje.
Wat me vooral is opgevallen (en meteen de reden waarom ik iets wilde posten in dit topic), is dat MTB-er veel gemoedelijker tegen elkaar zijn. Het gaat niet puur om snelheid en uithoudingsvermogen, maar meer om spierkracht, finesse, lef en avontuur. Een groet hier en daar is snel gemaakt en (onzerzijds) gaan we ook graag even aan de kant voor de snellere fietsers. En dat zijn er nog heel veel, maar dat boeit niet, we hebben plezier.
Mijn gevoel over MTB als sport en MTB-er als mede-sporters is 100% positief, dat moest ik even kwijt
[ Voor 8% gewijzigd door Mooody op 21-12-2020 22:08 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Gave fiets @Mooooody!
Verder bedankt voor de ervaringen qua compressors. Groter vat twijfelde ik ook al over, toch maar ff kijken of ik beetje compacte versie kan vinden... En ja herrie maken ze allemaal, daar ben ik wel mee bekend.
Verder bedankt voor de ervaringen qua compressors. Groter vat twijfelde ik ook al over, toch maar ff kijken of ik beetje compacte versie kan vinden... En ja herrie maken ze allemaal, daar ben ik wel mee bekend.
Dank. Heb het idee dat deze fiets een beetje "overkill" is als beginnende MTB-er. Anderzijds kon ik vrijwel 1:1 overstappen van mijn Trek naar deze Cannondale. Nu is het mijn uitdaging om de fiets uit te dagenMorrar schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:48:
Gave fiets @Mooooody!
Een aantal mensen zeiden dat ik de nieuwe Lefty moest hebben, omdat dit en dat. Maar als beginner ben ik zeer content met dit "oude barrel".
[ Voor 17% gewijzigd door Mooody op 21-12-2020 21:52 ]
Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.
Genieten van je fiets is ook belangrijk; als jij 'm gaaf vindt rijdt je er ook met meer plezier op he. En upgraden naar een nieuwe(re) kan altijd nog. Hoe langer je rijdt, hoe beter je ook weet wat je wilt of mist.
Voor NL ziet dit er prima uit: one by drive train, gave lefty vork, snelle hard tail! Dus zou nu vooral lekker gaan crossen hiermee
Voor NL ziet dit er prima uit: one by drive train, gave lefty vork, snelle hard tail! Dus zou nu vooral lekker gaan crossen hiermee
[ Voor 14% gewijzigd door Morrar op 21-12-2020 22:07 ]
Echt een brute fiets!!Mooooody schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:36:
Hoi, ik ben nieuw hier
[Afbeelding]
Merk zelf ook dat MTBers sneller groeten en gezelliger in het algemeen.
Als ik aan het MTBen ben en een wielrenner groet, krijg je echt 0 respons. Bij de MTBers altijd wel een knikje of een hoi terug.
Maar het belangrijkste is plezier maken. En dingen proberen die je niet zo 1,2 snel durft te doen.
Veel plezier op de MTB
Ook een gave fietsPrulleman schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:16:
@Mooooody hey, een broertje van mijn fsi 3 2018 (garantie frame voor een fsi alu 1 2017)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Die skinwalls staan em best goed moet ik zeggen
Was een racefiets-nerd qua specs, maar moet nog even de draai vinden qua MTB-specs.
Is er een bepaald onderdeel aan "onze" fietsen die als eerste in aanmerking komen tot upgraden?
Ben benieuwd wat dit dat kan zijn, want na aankoop van mijn Trek was de belangrijkste upgrade om zelf 5 kilo te verliezen
een fsi carbon 2 is aardig af, met carbon wielen, x01/GX eagle, carbon stuur, zadelpen, etc..Mooooody schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:23:
[...]
Ook een gave fiets
Was een racefiets-nerd qua specs, maar moet nog even de draai vinden qua MTB-specs.
Is er een bepaald onderdeel aan "onze" fietsen die als eerste in aanmerking komen tot upgraden?
Ben benieuwd wat dit dat kan zijn, want na aankoop van mijn Trek was de belangrijkste upgrade om zelf 5 kilo te verliezen
Ik zou het zo niet weten eigenlijk..
Bij mij was het een ander verhaal (bij de oorspro5 fsi alloy 1 2027), instap remmen, mixed drivetrain (eigenlijk alleen xt achter derailleur), instap wielen. Inmiddels is de mijne aardig geüpgrade, maar als ik de juiste specs van jou fiets voor me heb.. niks aan doen
Aan de fiets zal het niet liggen
Thanks en dit is 100% waar
Ga er maar vanuit dat jezelf heel, heel lang de beperkende factor bent en niet de fiets. Gewoon lekker gaan fietsen. Zelfs bij @Prulleman was de fiets waarschijnlijk niet de beperkende factor maar hij zelf. We maken ons zelf echter graag wijs dat het aan de fiets ligt. Daar doe ik net zo hard aan mee.
Haha true.. ik denk wel dat ik met een fully nog wat pr's kan aanscherpenwisselwerking schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:55:
Ga er maar vanuit dat jezelf heel, heel lang de beperkende factor bent en niet de fiets. Gewoon lekker gaan fietsen. Zelfs bij @Prulleman was de fiets waarschijnlijk niet de beperkende factor maar hij zelf. We maken ons zelf echter graag wijs dat het aan de fiets ligt. Daar doe ik net zo hard aan mee.
(Maar dat wil niet zeggen dat ik zelf al aan mij fysieke grens zit
Het is een mooie hobby en voor mij hoort daar ook wel een stukje materiaal en klussen bij (eigen wielen bouwen!
Hoi allemaal,
Ik ben een tijdje afwezig geweest op Tweakers, maar omdat ik met een nieuwe hobby begin, heb ik mijn account afgestoft ;-).
Ik wil in januari graag op jacht gaan naar een mountainbike. De sportschool een beetje beu (overigens ook nu gesloten natuurlijk), maar wat meer de buitenlucht in! En mogelijk ook een nieuw virus pakken... of ligt dat nu gevoelig in deze tijd...
Nu heb ik al wat research gedaan en ik ben er wel uit wat mijn budget is (tussen 800-1100 eur). Ik denk dat dit een reëel bedrag is voor een hele leuke beginnersfiets.
Verder ben ik er nog niet helemaal over uit welke eisen/specs nodig zijn voor een beginner natuurlijk. Het liefste laat ik dat door iemand met ervaring (bij bijv een fietszaak) of andere mensen zoals de Tweakers hier vertellen.
Kunnen jullie mij de juiste richting in sturen met oog op wat voor voorvork en welk type/merk versnellingsgroep aan te raden is, binnen dat budget.
Ik ben zelf woonachtig in Raamsdonksveer, zijn er nog goede zaken in de regio waar je goed en deskundig geholpen wordt, met daarbij een mooi (compleet) assortiment voor een goede prijs? Eventueel wat verder weg is ook geen punt.
Er zijn natuurlijk wel grote winkels zoals een 12gobiking en Mantel, maar hoor daar ook wel wisselende ervaringen over.
Ik ben heel benieuwd! Wil graag de conditie opkrikken en hier en daar wat op de weg rijden maar ook leuke routes meepakken!
Ik ben een tijdje afwezig geweest op Tweakers, maar omdat ik met een nieuwe hobby begin, heb ik mijn account afgestoft ;-).
Ik wil in januari graag op jacht gaan naar een mountainbike. De sportschool een beetje beu (overigens ook nu gesloten natuurlijk), maar wat meer de buitenlucht in! En mogelijk ook een nieuw virus pakken... of ligt dat nu gevoelig in deze tijd...
Nu heb ik al wat research gedaan en ik ben er wel uit wat mijn budget is (tussen 800-1100 eur). Ik denk dat dit een reëel bedrag is voor een hele leuke beginnersfiets.
Verder ben ik er nog niet helemaal over uit welke eisen/specs nodig zijn voor een beginner natuurlijk. Het liefste laat ik dat door iemand met ervaring (bij bijv een fietszaak) of andere mensen zoals de Tweakers hier vertellen.
Kunnen jullie mij de juiste richting in sturen met oog op wat voor voorvork en welk type/merk versnellingsgroep aan te raden is, binnen dat budget.
Ik ben zelf woonachtig in Raamsdonksveer, zijn er nog goede zaken in de regio waar je goed en deskundig geholpen wordt, met daarbij een mooi (compleet) assortiment voor een goede prijs? Eventueel wat verder weg is ook geen punt.
Er zijn natuurlijk wel grote winkels zoals een 12gobiking en Mantel, maar hoor daar ook wel wisselende ervaringen over.
Ik ben heel benieuwd! Wil graag de conditie opkrikken en hier en daar wat op de weg rijden maar ook leuke routes meepakken!
@rCk
2 Weken terug heb ik de Trek X-Caliber 7 opgehaald bij een Mantel servicepunt. Fiets is netjes in elkaar gezet en fietst ook erg prettig. Het grootste probleem is eigenlijk telkens de levertijd. Ik heb een alert ingesteld op de website en de website in de gaten gehouden, uiteindelijk er dus 1 kunnen bestellen. Zo nu en dan komen er (eerder dan de datum op de website) fietsen beschikbaar. Mijn ervaring was dat bij lokale fietsenwinkels langsgaan in de prijscategorie die je noemt eigenlijk niet te doen is. Er is vrijwel nergens een fiets op voorraad, en mocht er 1 staan moet het net de juiste maat zijn.
Met deze fiets is er nog wat ruimte voor accessoires zoals een helm etc. Eventueel kan je ook kijken naar de Trek X-Caliber 8 of de Canyon Grand Canyon 6. (en vast nog legio andere opties). De Kona Kahuna/Mahuna zijn ook mooie opties maar ik heb deze nergens leverbaar kunnen vinden.
2 Weken terug heb ik de Trek X-Caliber 7 opgehaald bij een Mantel servicepunt. Fiets is netjes in elkaar gezet en fietst ook erg prettig. Het grootste probleem is eigenlijk telkens de levertijd. Ik heb een alert ingesteld op de website en de website in de gaten gehouden, uiteindelijk er dus 1 kunnen bestellen. Zo nu en dan komen er (eerder dan de datum op de website) fietsen beschikbaar. Mijn ervaring was dat bij lokale fietsenwinkels langsgaan in de prijscategorie die je noemt eigenlijk niet te doen is. Er is vrijwel nergens een fiets op voorraad, en mocht er 1 staan moet het net de juiste maat zijn.
Met deze fiets is er nog wat ruimte voor accessoires zoals een helm etc. Eventueel kan je ook kijken naar de Trek X-Caliber 8 of de Canyon Grand Canyon 6. (en vast nog legio andere opties). De Kona Kahuna/Mahuna zijn ook mooie opties maar ik heb deze nergens leverbaar kunnen vinden.
@rCk bereid je voor op flinke schaarste, zeker in die prijsklasse.
Je redenatie klopt verder wel, voor ~ 1000 euro heb je een prima fiets, bedenk nog wel dat je een paar essentiele extra's nodig hebt (helm, (winter)kleding, schoenen, ...)
Zaken om op te letten:
- qua shimano groepen, SLX/XT is leuk, maar deore is eigenlijk ook al prima, misschien is de rest van de fiets dan iets beter. (full XT lukt meestal niet voor deze prijs, dus het zal altijd een mix zijn)
- als er SRAM op zit, dan zul je het met NX moeten doen (heel misschien een enkel GX onderdeel)
- Ik ben zelf wel voorstander van 1x systemen (dus met 1 tandwiel voor en 11 of 12 achter, in deze prijs klasse zal je echter ook nog wel genoeg 2x11 of misschien wel 2/3x10 zien. Op zich niks mis mee, wellicht wat minder compatible in de toekomst, En in sommige gevallen (veel steil klimmen + hoge snelheden met trappen bergaf of vlak) heb je een beter bereik met 2x. Lastig om nu te beslissen, maar als je geen idee hebt zou ik lekker 1x12 zoeken.
- qua vork, een vork met lucht is goed af te stellen op je gewicht, als er een veer (coil) in zit, dan is er meestal niet zoveel mogelijk (in deze prijsklasse)
- wielen, 29" is het meest gangbaar en ook wel aan te raden (tenzij je 1.60m bent ofzo)
denk aan iets als dit: https://www.mantel.com/cube-attention-sl&spec[]=8011&spec[]=9470
qua specs prima in orde, lucht vork deore-xt mix, 1x12
die trek hierboven is redelijk vergelijkbaar, maar er gaat iets meer geld naar het label die je bij de cube in de 1x12 versnellingen terug ziet ipv 1x10.
Je redenatie klopt verder wel, voor ~ 1000 euro heb je een prima fiets, bedenk nog wel dat je een paar essentiele extra's nodig hebt (helm, (winter)kleding, schoenen, ...)
Zaken om op te letten:
- qua shimano groepen, SLX/XT is leuk, maar deore is eigenlijk ook al prima, misschien is de rest van de fiets dan iets beter. (full XT lukt meestal niet voor deze prijs, dus het zal altijd een mix zijn)
- als er SRAM op zit, dan zul je het met NX moeten doen (heel misschien een enkel GX onderdeel)
- Ik ben zelf wel voorstander van 1x systemen (dus met 1 tandwiel voor en 11 of 12 achter, in deze prijs klasse zal je echter ook nog wel genoeg 2x11 of misschien wel 2/3x10 zien. Op zich niks mis mee, wellicht wat minder compatible in de toekomst, En in sommige gevallen (veel steil klimmen + hoge snelheden met trappen bergaf of vlak) heb je een beter bereik met 2x. Lastig om nu te beslissen, maar als je geen idee hebt zou ik lekker 1x12 zoeken.
- qua vork, een vork met lucht is goed af te stellen op je gewicht, als er een veer (coil) in zit, dan is er meestal niet zoveel mogelijk (in deze prijsklasse)
- wielen, 29" is het meest gangbaar en ook wel aan te raden (tenzij je 1.60m bent ofzo)
denk aan iets als dit: https://www.mantel.com/cube-attention-sl&spec[]=8011&spec[]=9470
qua specs prima in orde, lucht vork deore-xt mix, 1x12
die trek hierboven is redelijk vergelijkbaar, maar er gaat iets meer geld naar het label die je bij de cube in de 1x12 versnellingen terug ziet ipv 1x10.
Bedankt voor jullie snelle reactie en duidelijke informatie!
Inderdaad, alleen de fiets ben je er niet mee.. maar ik rijd ook motor, dus ik weet maar al te goed dat een complete gear ernaast ook nog wat kost.
Echter kan ik dit vanuit een fietsplan verkrijgen, soort renteloze regeling via de zaak. Dus in 3 jaar betaal ik hem af. Dus daar voel ik niet zo veel van
Kan ik inderdaad wat mee, aantal zaken was ik wel over uit.
1x11 of 1x12, luchtvork, 29" banden waren al zaken die ik sowieso wilde.
Ik ben zelf zo'n 1,93m en weeg ca 90-95kg.
De Cube Attention SL 23" kan dan wel een optie zijn. Financieel ook interessant natuurlijk!
Het is ergens wel lastig, op deze manier kom je dan uit op 1 keuze die dan ook reëel is qua levertijd. Eventueel zou het dan mogelijk zijn om wel bijv een X-Caliber 8 af te wachten. Ook Al zit die wel op hetmax budget wat ik er nu aan kwijt wil, met die 200 euro heb je al een begin van de uitrusting.
Nadeel is echter dat die natuurlijk pas eind maart komt. Wat ik ergens ook wel jammer vind, als het weer zacht is dan wil ik al eerder op pad gaan
Ivm deze situatie en de schaarste die je ook aangeeft, weet ik dan ook niet of ik hem blind moet kopen, of tot in januari moet wachten en gewoon dan naar Mantel moet gaan om te kijken en te zitten. Ik ben echt een newbie wat betreft de zithouding en hoe het echt moet zitten en afstelling etc.
Wat is daarover te zeggen?
Inderdaad, alleen de fiets ben je er niet mee.. maar ik rijd ook motor, dus ik weet maar al te goed dat een complete gear ernaast ook nog wat kost.
Echter kan ik dit vanuit een fietsplan verkrijgen, soort renteloze regeling via de zaak. Dus in 3 jaar betaal ik hem af. Dus daar voel ik niet zo veel van
Kan ik inderdaad wat mee, aantal zaken was ik wel over uit.
1x11 of 1x12, luchtvork, 29" banden waren al zaken die ik sowieso wilde.
Ik ben zelf zo'n 1,93m en weeg ca 90-95kg.
De Cube Attention SL 23" kan dan wel een optie zijn. Financieel ook interessant natuurlijk!
Het is ergens wel lastig, op deze manier kom je dan uit op 1 keuze die dan ook reëel is qua levertijd. Eventueel zou het dan mogelijk zijn om wel bijv een X-Caliber 8 af te wachten. Ook Al zit die wel op hetmax budget wat ik er nu aan kwijt wil, met die 200 euro heb je al een begin van de uitrusting.
Nadeel is echter dat die natuurlijk pas eind maart komt. Wat ik ergens ook wel jammer vind, als het weer zacht is dan wil ik al eerder op pad gaan
Ivm deze situatie en de schaarste die je ook aangeeft, weet ik dan ook niet of ik hem blind moet kopen, of tot in januari moet wachten en gewoon dan naar Mantel moet gaan om te kijken en te zitten. Ik ben echt een newbie wat betreft de zithouding en hoe het echt moet zitten en afstelling etc.
Het loont zeker de moeite om te gaan passen, echter is mij het nergens gelukt omdat er letterlijk nergens voorraad was. Dus ook geen demo modellen. Je zou qua maat een vergelijkbare (duurdere) fiets kunnen gebruiken om op te passen en daar je keuze qua framemaat op te baseren. Dit dus omdat duurdere fietsen vaker wel op voorraad zijn.rCk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:21:
Verder loont het dus echt om de website van bijv. Mantel in de gaten te houden want er komen echt vaak batches binnen, de website wordt dan meteen aangepast met de juiste voorraad. Je moet er alleen snel bij zijn, want vaak zijn ze binnen een dag weer weg. Ik heb de bestelpagina een week of 2 in de gaten gehouden en had toen raak (ik had in die tijd de fiets in elke maat kunnen bestellen). Natuurlijk afwachten hoe dat bij jou zal gaan, maar ik zou me niet blindstaren op levertijd eind maart bijvoorbeeld.
Qua mountainbiken ben ik overigens een beginner, dus ik probeer je puur de ervaring van mijn proces te delen
[ Voor 4% gewijzigd door Ambianz op 22-12-2020 12:28 ]
@rCk Welkom bij de club
Ik ben het eens met @Prulleman qua specs. Zelf heb ik een giant talon, aan de onderkant van jou budget. Er zit een volledige Shimano deore set op, en dat voldoet zeker. Lager zou ik niet gaan. Het budget kun je dan beter steken in een fiets met een betere voorvork.
Qua zithouding zit er nog wel verschil tussen de merken. Cubes zitten over het algemeen wat rechterop, de trek is dacht ik iets sportiever qua zit(de reach en stack waardes). Ik ben voorstander van proef zitten/rondje op de parkeerplaats.
Qua kleding heeft Decathlon een goed beginnersaanbod. Koop niet het goedkoopste, maar voor de rest goede ervaring mee.
Qua zithouding zit er nog wel verschil tussen de merken. Cubes zitten over het algemeen wat rechterop, de trek is dacht ik iets sportiever qua zit(de reach en stack waardes). Ik ben voorstander van proef zitten/rondje op de parkeerplaats.
Qua kleding heeft Decathlon een goed beginnersaanbod. Koop niet het goedkoopste, maar voor de rest goede ervaring mee.
Laat je ook niet gek maken hoor, als beginner de perfecte instapper kopen voor ~1000 euro is ook een illusie.
De 1 is super gevoelig voor een setup die een halve cm afwijkt, de ander merkt niet dat zijn zadel 3cm is gezakt. De eerste is meestal iemand met veel ervaring, de 2e een beginner*.
(ofwel bij een proefrondje ga je waarschijnlijk het verschil tussen de trek en de cube niet merken omdat je teveel met andere zaken bezig bent).
*ja, dit is kort door de bocht en het kan ook andersom.
Maar als ik zie hoe sommige mensen door het bos rijden, of hoe ze hun zadel "goed zetten" als ze de fiets uit de auto pakken.. dan kan je er vanuit gaan dat er veel het verschil niet gaan merken tussen een paar cm meer of minder reach. En misschien het belangrijkste, je lichaam moet overal nog aan wennen en kan dus ook overal nog aan wennen, Bij deze fiets kan je mooi gaan nadenken of je volgende fiets wat langer, korter, lager, slacker, whatever moet zijn
De 1 is super gevoelig voor een setup die een halve cm afwijkt, de ander merkt niet dat zijn zadel 3cm is gezakt. De eerste is meestal iemand met veel ervaring, de 2e een beginner*.
(ofwel bij een proefrondje ga je waarschijnlijk het verschil tussen de trek en de cube niet merken omdat je teveel met andere zaken bezig bent).
*ja, dit is kort door de bocht en het kan ook andersom.
Maar als ik zie hoe sommige mensen door het bos rijden, of hoe ze hun zadel "goed zetten" als ze de fiets uit de auto pakken.. dan kan je er vanuit gaan dat er veel het verschil niet gaan merken tussen een paar cm meer of minder reach. En misschien het belangrijkste, je lichaam moet overal nog aan wennen en kan dus ook overal nog aan wennen, Bij deze fiets kan je mooi gaan nadenken of je volgende fiets wat langer, korter, lager, slacker, whatever moet zijn
Pfff... heb ik twee weken vakantie en wilde ik het einde van 2020 eens flink wat km maken, regent het alleen maar deze twee weken... Pfff... De tracks zullen echt een bende zijn...
Bedankt allen! Zeker fijne tips en zo krijgen we langzaamaan het plaatje voor ogen waar ik op moet letten.
Je laatste opmerking is zeker het belangrijkst: ik weet niet hoe het moet zitten, dus als ik zo zit en het doet geen pijn: dan is dat de houding waaraan ik wen.
Wat dat betreft is het met motorrijden ook zo, ik rijd een supersport, comfortabel is anders... maar ik weet niet hoe een Goldwing rijdt, dus rijdt die van mij ook prima
Ik denk dat ik nu wel een beeld heb waar ik op moet letten en dat de versnellingsgroep nu nog niet zo heel erg van belang is.
Minimaal Deore, mocht er een XT (mix) op zitten prima. Evenals met SRAM NX.
voorkeur: 1x12
Voorvork: lucht.
Bijv bij de Attention SL heb je de Rockshox Judy Silver. Die zie ik vaker voorkomen, lijkt me een beetje een standaard voorvork in dat segment.
Perfect zul je niet snel krijgen inderdaad, maar ik wil wel de keuze zo goed mogelijk maken en ik zoek dat natuurlijk graag uit. Met dank aan jullie input ook! Met bovenstaande specs denk ik dat ik een goeie begin fiets zal hebben waar ik leuk mee kan gaan fietsen!
Het is alleen jammer dat in deze periode alles dicht is en ik pas over een aantal weken op pad kan gaan voor een rondje langs bijv Mantel om even proef te zitten/rijden om te kijken hoe het past.
Ik denk dat ik er wel van uit kan gaan dat men daar genoeg ervaring heeft om te zien of de zithouding en pasvorm goed genoeg is, eventueel dan een duurdere fiets als vergelijkingsmateriaal.
Vanuit daar kan ik dan kijken of ze iets op voorraad hebben óf daarna het internet in de gaten houden.
@Arthur23, klopt, Decathlon staat ook op mijn lijstje om een gedeelte van de kleding etc te halen. Bedankt voor de tip!
Je laatste opmerking is zeker het belangrijkst: ik weet niet hoe het moet zitten, dus als ik zo zit en het doet geen pijn: dan is dat de houding waaraan ik wen.
Wat dat betreft is het met motorrijden ook zo, ik rijd een supersport, comfortabel is anders... maar ik weet niet hoe een Goldwing rijdt, dus rijdt die van mij ook prima
Ik denk dat ik nu wel een beeld heb waar ik op moet letten en dat de versnellingsgroep nu nog niet zo heel erg van belang is.
Minimaal Deore, mocht er een XT (mix) op zitten prima. Evenals met SRAM NX.
voorkeur: 1x12
Voorvork: lucht.
Bijv bij de Attention SL heb je de Rockshox Judy Silver. Die zie ik vaker voorkomen, lijkt me een beetje een standaard voorvork in dat segment.
Perfect zul je niet snel krijgen inderdaad, maar ik wil wel de keuze zo goed mogelijk maken en ik zoek dat natuurlijk graag uit. Met dank aan jullie input ook! Met bovenstaande specs denk ik dat ik een goeie begin fiets zal hebben waar ik leuk mee kan gaan fietsen!
Het is alleen jammer dat in deze periode alles dicht is en ik pas over een aantal weken op pad kan gaan voor een rondje langs bijv Mantel om even proef te zitten/rijden om te kijken hoe het past.
Ik denk dat ik er wel van uit kan gaan dat men daar genoeg ervaring heeft om te zien of de zithouding en pasvorm goed genoeg is, eventueel dan een duurdere fiets als vergelijkingsmateriaal.
Vanuit daar kan ik dan kijken of ze iets op voorraad hebben óf daarna het internet in de gaten houden.
@Arthur23, klopt, Decathlon staat ook op mijn lijstje om een gedeelte van de kleding etc te halen. Bedankt voor de tip!
@rCk Deore is prima, alleen zou een XT shifter wel een meerwaarde hebben.
Deze kan nl in een keer 2 versnellingen zwaarder schakelen, waar een deore of slx shifter maar 1 versnelling zwaarder kan per keer.
En helemaal mee eens mbt Decathlon voor kleding. Ik ben ook begonnen met alles van de Decathlon (behalve de fiets) en dat werkt prima en is ook nog eens betaalbaar.
Deze kan nl in een keer 2 versnellingen zwaarder schakelen, waar een deore of slx shifter maar 1 versnelling zwaarder kan per keer.
En helemaal mee eens mbt Decathlon voor kleding. Ik ben ook begonnen met alles van de Decathlon (behalve de fiets) en dat werkt prima en is ook nog eens betaalbaar.
Van wie is de natuur, interessante docu van de Monitor. Daar komen de MTB routes ook aanbod.
Ik ben ook erg benieuwd naar het onderzoek die de gemeente Nijmegen gaat uitvoeren, als uitkomende actie op de vergadering van 16 december @ de MTB routes in Nijmegen.
Ik ben ook erg benieuwd naar het onderzoek die de gemeente Nijmegen gaat uitvoeren, als uitkomende actie op de vergadering van 16 december @ de MTB routes in Nijmegen.
BlaBlaBla
Ondertussen al een paar honderd km erop zitten met men nieuwe MTB, en wat rijdt hij heerlijk!
Na zoveel jaren enkel roadcycling was vooral de eerste rit nogal wat wennen, maar ik begin het wel onder de knie te krijgen.
:strip_exif()/f/image/65QmaaxUO7Oi7XogliMy3c3x.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vraagje, momenteel rijd ik dus nog zonder achterspatbord maar lijkt me toch wat beter om eentje te halen. Nu had ik zo een Ass-saver gekocht, maar aangezien men zadel voorzien is van zo'n V-mount Toolbox (ook maar net ontdekt) past die niet.
Ik kan wellicht die toolbox er wel afhalen, maar dat lijkt me dan ook weer zo zonde.
Andere spatborden die ik zie op het net zijn veel groter en heel lelijk in design. Liefste van al zou ik dus gewoon een soortgelijk model als die ass-saver hebben, maar dan een die in combinatie met die toolbox kan gemonteerd worden.
Nog iemand met dit "probleem" ?
Ja i know, maar stijl is toch het belangrijkste bij fietsen?
Na zoveel jaren enkel roadcycling was vooral de eerste rit nogal wat wennen, maar ik begin het wel onder de knie te krijgen.
:strip_exif()/f/image/65QmaaxUO7Oi7XogliMy3c3x.jpg?f=fotoalbum_medium)
Vraagje, momenteel rijd ik dus nog zonder achterspatbord maar lijkt me toch wat beter om eentje te halen. Nu had ik zo een Ass-saver gekocht, maar aangezien men zadel voorzien is van zo'n V-mount Toolbox (ook maar net ontdekt) past die niet.
Ik kan wellicht die toolbox er wel afhalen, maar dat lijkt me dan ook weer zo zonde.
Andere spatborden die ik zie op het net zijn veel groter en heel lelijk in design. Liefste van al zou ik dus gewoon een soortgelijk model als die ass-saver hebben, maar dan een die in combinatie met die toolbox kan gemonteerd worden.
Nog iemand met dit "probleem" ?
Ja i know, maar stijl is toch het belangrijkste bij fietsen?
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
Dan moet je zonder spatbord blijven rijdenKipCurreh schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:48:Ja i know, maar stijl is toch het belangrijkste bij fietsen?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Sowieso het beste spatbord om te hebben is een voorspatbord in je vork. Scheelt een hoop drek in je gezicht en je voorvork is je er ook dankbaar voor. Een Ass-saver helpt geen drol op de MTB, dus die kan je sowieso overslaan. Het enige dat achter echt werkt is iets dat dicht op je band zit, zoiets bijvoorbeeld: https://www.bike24.com/p2250086.html
Voor een derde van de prijs heb je er al eentje, die je ook makkelijk eraf kan halen.Sjoewe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:03:
Sowieso het beste spatbord om te hebben is een voorspatbord in je vork. Scheelt een hoop drek in je gezicht en je voorvork is je er ook dankbaar voor. Een Ass-saver helpt geen drol op de MTB, dus die kan je sowieso overslaan. Het enige dat achter echt werkt is iets dat dicht op je band zit, zoiets bijvoorbeeld: https://www.bike24.com/p2250086.html
En natuurlijk weer bij Decathlon.
Bedankt voor de tip!NewbieNeo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:14:
@rCk Deore is prima, alleen zou een XT shifter wel een meerwaarde hebben.
Ik heb even gecheckt wat voor onderdelen er bijv op de Attention SL zit.
Daarop zit deze shifter:
Shimano Deore SL-M6100, Rapidfire-Plus
Na het raadplegen van wat bronnen kom ik tot mijn (onervaren) conclusie dat deze dat ook kan? Of gaat het er juist om dat het naar beneden alleen werkt, maar naar boven dus niet?
Mocht dat nou niet werken. Wat zijn de kosten voor wél zo'n shifter?
Maar buiten dat.....Ga ik daar als ontzettende beginner wat van merken?
Ik kan het zo gek maken als ik zelf wil, maar ik moet ook gewoon inzien dat het:
a. mijn eerste fiets is
b: het ook zinvol is om extra uit te geven.
Wat je vaak hoort/ziet is natuurlijk dat mensen erg veel geld er tegen aan klappen maar die het potentie van het materiaal niet (juist) gebruiken. Ik wil niet zo iemand zijn. Liever een mooie basic set om mijn ervaring op te bouwen!
[ Voor 21% gewijzigd door rCk op 22-12-2020 15:20 ]
Dat soort spatborden vind ik echt klote dingen, ze blijven nooit goed zitten. Plus als je een dropper post hebt, dan kan je ze niet gebruiken.NewbieNeo schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:14:
[...]
Voor een derde van de prijs heb je er al eentje, die je ook makkelijk eraf kan halen.
En natuurlijk weer bij Decathlon.
Nee joh. Sterker nog, één versnelling per klik is alleen maar goed als je nog niet zoveel ervaring hebt. Dan ga je vanzelf wat bewuster schakelen.rCk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:17:
[ Voor 23% gewijzigd door Sjoewe op 22-12-2020 15:27 ]
@Sjoewe Bij mij werkt ie iig perfect en blijft ie prima vast zitten bij jumps enzo. Werkt zelfs met mijn dropperpost, aangezien ik em niet aan de zadelpen vast maak, maar aan het frame gedeelte net onder de zadelklem.
inderdaad, upgraden kan altijd nog, je hoeft echt niet bij aanschaf een andere shifter erop te (laten) zetten omdat het daarna zoveel lastiger is of omdat je anders van alles mist.
Gewoon als je zin hebt of er aan toe bent een keer upgraden, of niet
Gewoon als je zin hebt of er aan toe bent een keer upgraden, of niet
Ik dacht dat spatborden een no-go was.Sjoewe schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:03:
Moet eerlijk bekennen dat ik blij ben met zowel een voor- als achterspatbord op m’n fiets.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Regels zijn voor wielrenners.magic_nl schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 18:16:
[...]
Ik dacht dat spatborden een no-go was.
Moet eerlijk bekennen dat ik blij ben met zowel een voor- als achterspatbord op m’n fiets.
Ook daar niet. Of komt het doordat ik ook een MTB'er ben
Zie het nut nog wel van een klein voorspatbord, ivm poep etc in je giechel, maar vies worden hoort er verder toch bij?
Eens... vies worden hoort erbij. En dat wordt ik met voor spatbordje nog steeds, maar heb nu nog zelden dat ik iets in mijn ogen krijg. En dat is dan wel weer zo prettig. Hier zit die er dan ook standaard het hele jaar door op.
Achter gebruik ik niet. Heb water/vuil afstotende broek aan. En als die echt vies is kan die de was in
Achter gebruik ik niet. Heb water/vuil afstotende broek aan. En als die echt vies is kan die de was in
Ik heb een paar maanden geleden een attention SL gekocht. Prima fiets wat mij betreft, zeker om op te startenrCk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:17:
[...]
Bedankt voor de tip!
Ik heb even gecheckt wat voor onderdelen er bijv op de Attention SL zit.
Daarop zit deze shifter:
Shimano Deore SL-M6100, Rapidfire-Plus
Na het raadplegen van wat bronnen kom ik tot mijn (onervaren) conclusie dat deze dat ook kan? Of gaat het er juist om dat het naar beneden alleen werkt, maar naar boven dus niet?
Mocht dat nou niet werken. Wat zijn de kosten voor wél zo'n shifter?
Ik kan het zo gek maken als ik zelf wil, maar ik moet ook gewoon inzien dat het:
a. mijn eerste fiets is
b: het ook zinvol is om extra uit te geven.
Wat je vaak hoort/ziet is natuurlijk dat mensen erg veel geld er tegen aan klappen maar die het potentie van het materiaal niet (juist) gebruiken. Ik wil niet zo iemand zijn. Liever een mooie basic set om mijn ervaring op te bouwen!
Goed te horen! Ik ben er eigenlijk ook al wel een klein beetje aan uit, na het gros van het assortiment met bepaalde specs vergeleken te hebben met mijn budget.R0y. schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:35:
[...]
Ik heb een paar maanden geleden een attention SL gekocht. Prima fiets wat mij betreft, zeker om op te starten
Op dit moment is deze wel mijn voorkeur! Echter nu met Covid, maar ook die schaarste ben ik geneigd hem online te bestellen.
Al voelt het gek zoiets online te bestellen zonder ervaring en idee erbij. Na wat rondbellen bij fietswinkels word je dan ook niks wijzer want ze hebben ze natuurlijk ook vaak niet eens op voorraad.
Ik ben ca 1,93 en binnenbeenlengte ca 90cm, dus het zou hoe dan ook de 23” moeten zijn, kleiner is niet te doen.
Maar dan is het puur thuis wel op het gemak kijken of hij dan ook goed zit en rijdt en indien dat niet zo is, de flexibiliteit van retour via de betreffende winkel benutten.
Eindeloze discussie, ik stap liever moddervrij van mijn fiets af. Kan ik eventueel ook gewoon snel in een auto stappen.Daan_ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 19:30:
Eens... vies worden hoort erbij. En dat wordt ik met voor spatbordje nog steeds, maar heb nu nog zelden dat ik iets in mijn ogen krijg. En dat is dan wel weer zo prettig. Hier zit die er dan ook standaard het hele jaar door op.
BlaBlaBla
Tja ieder zijn ding. Zo vind ik er geen reet aan om eerst ergens met de auto heen te gaan om een rondje te gaan fietsen. Dan besteed ik die tijd liever aan het fietsen zelf.Strider schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:29:
[...]
Eindeloze discussie, ik stap liever moddervrij van mijn fiets af. Kan ik eventueel ook gewoon snel in een auto stappen.
Ik weet niet waar jij woont natuurlijk maar sommige mensen zullen wel moeten als ze een "spannend" rondje willen fietsen. Ik heb het geluk bij een boel mooie routes te wonen dus hoef niet per se in de auto te stappen, maar toch doe ik het regelmatig omdat ik ook wel eens wat anders wil zien dan mijn plaatselijke rondjes.pjlgt schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:30:
[...]
Tja ieder zijn ding. Zo vind ik er geen reet aan om eerst ergens met de auto heen te gaan om een rondje te gaan fietsen. Dan besteed ik die tijd liever aan het fietsen zelf.
Jup, of als je midden in een grote stad woont, eer ik bij een knap rondje ben, dan ben ik 14km verder enkele reis. Gezien ik het liefst interessante stukjes op en neer ram en niet van de cross country ben ga ik niet 2x14km over asfalt fietsen. Hell, vaak rijd ik überhaupt niet eens 30km maar wel 700 hoogtemeters welke constant 50m naar beneden en weer stijl omhoog zijn.Klitse schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 23:35:
[...]
Ik weet niet waar jij woont natuurlijk maar sommige mensen zullen wel moeten als ze een "spannend" rondje willen fietsen. Ik heb het geluk bij een boel mooie routes te wonen dus hoef niet per se in de auto te stappen, maar toch doe ik het regelmatig omdat ik ook wel eens wat anders wil zien dan mijn plaatselijke rondjes.
Hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf hoeveel er bij moet natuurlijk, als je het regelmatig doet en er hoeft niet meer dan 0.2 bij oid dan red je het wel.Rmg schreef op maandag 21 december 2020 @ 21:21:
[...]
6 liter, 8 bar. 48 liter lucht in dat tank je dus.
Wil je je banden op 2 bar hebben is er ongeveer 36 liter bruikbaar.
Daar kan je wel een fietsbandje mee oppompen.
Een autobandje ook wel maar op 1 lading alle 4 gaat em niet worden
Verder bedenk; z'n Tirebooster is vaak best wel klein en gaat vaak tot een bar of 10. Voorbeeldje:
Schwalbe unit tot 11 bar, als ik moet gokken denk ik dat het ding 1 liter is, laat het 1.5 zijn:
[ Voor 33% gewijzigd door GoldenSample op 22-12-2020 23:49 ]
ik weet natuurlijk niet waar je woont en of het mogelijk is en ik heb geen aandelen ofzo..maar je zou de facebook pagina van Wim de Vos in de gaten kunnen houden, daar komt vaak moois voorbij voor goeie prijzen en op voorraad...rCk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:06:
[...]
Goed te horen! Ik ben er eigenlijk ook al wel een klein beetje aan uit, na het gros van het assortiment met bepaalde specs vergeleken te hebben met mijn budget.
Op dit moment is deze wel mijn voorkeur! Echter nu met Covid, maar ook die schaarste ben ik geneigd hem online te bestellen.
Al voelt het gek zoiets online te bestellen zonder ervaring en idee erbij. Na wat rondbellen bij fietswinkels word je dan ook niks wijzer want ze hebben ze natuurlijk ook vaak niet eens op voorraad.
Ik ben ca 1,93 en binnenbeenlengte ca 90cm, dus het zou hoe dan ook de 23” moeten zijn, kleiner is niet te doen.
Maar dan is het puur thuis wel op het gemak kijken of hij dan ook goed zit en rijdt en indien dat niet zo is, de flexibiliteit van retour via de betreffende winkel benutten.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Zeker als beginner (waar ik ook onder val) heeft het langs gaan bij een fietsenzaak echt wel de voorkeur lijkt mij. Ze kunnen je advies geven en de fiets (bikefitting) afstellen op jou.rCk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:06:
[...]
Goed te horen! Ik ben er eigenlijk ook al wel een klein beetje aan uit, na het gros van het assortiment met bepaalde specs vergeleken te hebben met mijn budget.
Verder snap ik volkomen dat je nu liever niet langs een zaak gaat (zou ik zelf ook niet willen). Is even wachten tot het allemaal wat beter gaat een optie (vloeken in de kerk, ik weet het
In de auto gewoon iets van vuilniszakken leggen waar je op kan zitten. Dan maakt het vies worden ook niet zo veel uitStrider schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:29:
[...]
Eindeloze discussie, ik stap liever moddervrij van mijn fiets af. Kan ik eventueel ook gewoon snel in een auto stappen.
Bij mij komt het sporadisch voor dat ik in de auto stap om een route te rijden. Afgelopen jaar alleen als ik met mijn 2 jongens een MTB training op een andere locatie heb. Voor de rest stap ik eigenlijk altijd op de fiets.
Vrienden van mij vragen al standaard "jij gaat zeker op de fiets er naar toe?". Zo hebben we in september een alternatieve Veldslag om Norg gefietst (vanaf Hoogersmilde richting Hoogeveen, Vledder en weer naar Hoogersmilde). Het rondje met de vrienden was ongeveer 100km. Met mijn heen en terug fietsen (niet de kortste route) kwam ik uit op 215km. Om vervolgens snel te douchen en weer op de fiets te stappen om uit eten te gaan (weer op de fiets (nog een keer 20km totaal bij)).
Het is dus maar wat je gewend bent
ja.. het kan ook zo: Fisico in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"wisselwerking schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:25:
[...]
In de auto gewoon iets van vuilniszakken leggen waar je op kan zitten. Dan maakt het vies worden ook niet zo veel uit![]()
Bij mij komt het sporadisch voor dat ik in de auto stap om een route te rijden. Afgelopen jaar alleen als ik met mijn 2 jongens een MTB training op een andere locatie heb. Voor de rest stap ik eigenlijk altijd op de fiets.
Vrienden van mij vragen al standaard "jij gaat zeker op de fiets er naar toe?". Zo hebben we in september een alternatieve Veldslag om Norg gefietst (vanaf Hoogersmilde richting Hoogeveen, Vledder en weer naar Hoogersmilde). Het rondje met de vrienden was ongeveer 100km. Met mijn heen en terug fietsen (niet de kortste route) kwam ik uit op 215km. Om vervolgens snel te douchen en weer op de fiets te stappen om uit eten te gaan (weer op de fiets (nog een keer 20km totaal bij)).
Het is dus maar wat je gewend bent
Of waterdichte stoelhoezen gebruiken en een afdekzeil achterin om je fiets op te leggen.wisselwerking schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:25:
[...]
In de auto gewoon iets van vuilniszakken leggen waar je op kan zitten. Dan maakt het vies worden ook niet zo veel uit
Daarnaast een spuitpomp van een tuinwinkel om de meeste modder af te spuiten en je bent voor een paar tientjes klaar.
Of gewoon schone kleren meenemen en omkleden bij de auto..NewbieNeo schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:42:
[...]
Of waterdichte stoelhoezen gebruiken en een afdekzeil achterin om je fiets op te leggen.
Daarnaast een spuitpomp van een tuinwinkel om de meeste modder af te spuiten en je bent voor een paar tientjes klaar.
Is ook geen discussie enkel hoe men het zelf doet.Strider schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 22:29:
[...]
Een ass saver zit hier helaas geregeld in de weg. Vies de auto in gebeurd hier eigenlijk niet. Fiets met een korte broek over de bib (kort/lang) Dus korte broek uit en schoon shirt en stap (redelijk) schoon de auto in ;-)
Afgelopen jaar niet naar andere routes geweest. Gezien de Corona. Dus auto niet nodig gehad. Heb dan wel geluk dat ik op nog geen 150m woon van Reichswald. En dit is mooi te combineren met Mook (blauw) en Groesbeek (paars)
Haha, ja precies dat. Het duurt nog ca een maand, maar hoe veel extra langer gaat het daardoor dan ook duren door extra orders die geplaatst worden. Misschien zit ik mezelf een beetje gek te maken, nja. misschien kan weg.R0y. schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:15:
[...]
Zeker als beginner (waar ik ook onder val) heeft het langs gaan bij een fietsenzaak echt wel de voorkeur lijkt mij. Ze kunnen je advies geven en de fiets (bikefitting) afstellen op jou.
Verder snap ik volkomen dat je nu liever niet langs een zaak gaat (zou ik zelf ook niet willen). Is even wachten tot het allemaal wat beter gaat een optie (vloeken in de kerk, ik weet het)?
Het is zeker vloeken in de kerk, maar inderdaad, kan beter wachten tot de winkels open gaan en eens gaan informeren bij (lokale) fietszaken.
Persoonlijk ben ik er qua specs en looks aan uit. Cube Attention SL ziet er top uit en is qua specs mooi om mee te beginnen. Laat die winkels maar snel weer open gaan
Ik heb een jaar geleden ook de start gemaakt op een Cube Attention SL en dat is prima bevallen. De rondjes Dorst/Oosterhout zijn iig lekker weg te trappen. Ik heb wel de tweedehandsroute bewandeld, want dat maakt een instap net ff wat aantrekkelijker. Maar dat is helemaal persoonlijk. Veel plezier straks!
Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/hVtbgqRa1Gq4EMLcCaZtJ7PT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aWm5b7vIxRubn4hvRFV9ZN16.jpg?f=fotoalbum_large)