Ik heb vanmorgen bij een ritje mijn velg beschadigd.. en nu verzand ik in een marktplaats-cirkel van advertenties voor een vervangen.. wie heeft tijd/zin om deze beginner even te helpen met het maken van een keuze?
Vanmorgen bij een bosritje liep mijn velg ineens aan op mijn remmen. Waatschijnlijk een tik van een tak/stronk gehad. Inspectie leverde op dat het geen 'slag' is, maar dat het opstaande deel van de velg (waar de buitenband achter zit) naar buiten buigt... Dat lijkt me niet te repareren met wat spaken spannen, en dus is het tijd voor een nieuw wiel (denk ik)..
Meteen
vraag 1: Is het inderdaad tijd voor een nieuw wiel?
Er vanuit dat het wiel vervangen moet worden, dan loop ik vast in mijn eigen brein en gebrek aan kennis.
Kan zo maar elk 26 inch achterwiel erop? Of moet de bracket van de cassette geschikt zijn voor 9 tandwielen. Of is dat geen universele maat?
De fiets is een cube analog, 26 inch wielen, bouwjaar onbekend, met v-brakes en een 3x9 shimano setje. Het frame is wel geschikt voor schijfremmen (iig, er zitten bevestigingspunten, zie ook foto's hieronder), dus wellicht is een upgrade te overwegen naar een tweedehands wielset met schijfremmen. Al heb ik dan ook de remklauwen en hendels nodig, wat alles weer duurder maakt... En is het het dan niet waard om gewoon een nieuwe tweedehands fiets te gaat zoeken op MP.. etc.. etc... En dan ga ik al snel van een nieuwe (tweedehands) velg naar een nieuwe MTB... Gevolg: Binnen half uurtje zit ik in plaats van tweedehands velgrem-velgen van een paar tientjes op een 'nieuwe' fiets van richting de €1000... help...
vraag 2: is het het waard om te upgraden naar een schijfremsysteem? Ik wil ook weer niet te veel geld uitgeven aan deze fiets, want als ik blijf mountainbiken, dan komt er met een jaar of zo wel een nieuwe tweedehands fiets die wèl schijfremmen heeft.. Al gaat deze fiets dan waarschijnlijk naar mijn dochter. dus een investering van pak-em-beet €150 kan op zich nog prima...
vraag 3: ik weet dat het veel gevraagd is, maar als je een linkje naar een MP-advertentie (of vergelijkbaar) hebt met evt een tip voor spullen dan hoor ik het graag. Dat is niet echt luiheid van mijn kant, mijn technische kennis van merken, groepen en combinaties daarvan is nog onvoldoende opgebouwd om snel door de ads te kunnen browsen. Ik verdwaal er echt in.
wat foto's om een te geven wat voor fiets ik heb:
:strip_exif()/f/image/PNZXempb5nO7o6tOzpBbGTgO.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/wyXHjx1H14PUpGUZ9vLQAKd5.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/i2SBBFTc0UiAM8aURml9kYfr.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/fXFEbcHIgnfK0hxmCqPohU8G.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/qSvkullQyum7sP6VvwmEpfbK.jpg?f=fotoalbum_medium)
Alle suggesties, tips, zoekrichtingen en commentaar zijn welkom