Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 103 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
R0y. schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:22:
Daarnaast zojuist een " lampje " besteld, de Lezyne Macro Drive 1300XXL (€54). Ik merk dat ik na mijn werk door de week ook wel eens wil fietsen (voor de conditie, niet door de bossen) maar dan is het vaak net donker aan het worden. Die 1300 lumen ga ik niet gebruiken maar ik heb voor deze gekozen (i.p.v. een variant met minder lumen) omdat deze op 450 lumen 8 uur mee zou kunnen gaan... En zo veel scheelt het qua prijs ook niet. De 500 lumen variant is bijvoorbeeld voor €32,- te krijgen maar gaat dan maar weer 2 uur mee op 200 lumen. Erg benieuwd, ik zou de lamp morgen binnen krijgen!
Top prijs voor de 1300XXL nu met Black Friday.
Ik heb zelf de 1000XL en daar ben ik al ontzettend tevreden over. Samen met de Strip Drive rear een perfect setje voor deze donkere dagen.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:18
T7D_Sneezy schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:21:
[...]

Top prijs voor de 1300XXL nu met Black Friday.
Ik heb zelf de 1000XL en daar ben ik al ontzettend tevreden over. Samen met de Strip Drive rear een perfect setje voor deze donkere dagen.
Ik heb hem vandaag mogen ontvangen en mijn eerste indruk is dat het inderdaad een prima ding is. Komt een bak licht van af en hij is kleiner dat ik had verwacht. Helaas was hij te laat binnen voor mijn rondje van vanavond maar volgende week kan ik hem gaan inzetten.

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-11 18:17
R0y. schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:14:
[...]

Ik heb hem vandaag mogen ontvangen en mijn eerste indruk is dat het inderdaad een prima ding is. Komt een bak licht van af en hij is kleiner dat ik had verwacht. Helaas was hij te laat binnen voor mijn rondje van vanavond maar volgende week kan ik hem gaan inzetten.
Ik twijfel ook om hem nog te geen bestellen voor dit geld. Dan kan mijn 1000 op mijn helm

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Waar vind ik die 1300xxl voor die prijs? Is dat die bij van bon?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15

Rmg

pjlgt schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:34:
Waar vind ik die 1300xxl voor die prijs? Is dat die bij van bon?
Is een mantel deal, https://www.mantel.com/lezyne-macro-drive-1300xxl-fietslamp

Niet verlopen fout gekeken

[ Voor 16% gewijzigd door Rmg op 26-11-2020 12:48 ]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ga volgende week eindelijk m'n Trek X-Caliber 9 ophalen. M'n eerste MTB dus ik vraag me af wat voor specifieke dingen ik nog nodig heb. Ik heb verschillende andere (race)fietsen dus een goede pomp, helm, navigatie enz heb ik allemaal al.

Een shock pump lijkt me wel handig he? Verder nog aanraders?

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-11 06:43
Afhankelijk van waar je gaat fietsen een vergunning.

Verder staan hier wat algemene tips voor dingen die je onderweg nodig kunt hebben: https://www.mantel.com/blog/toertocht-checklist

Shock pump heb ik zelf niet, tot nu toe (1500 km) ook nog niet nodig gehad.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:31
Paul! schreef op donderdag 26 november 2020 @ 20:48:
Afhankelijk van waar je gaat fietsen een vergunning.
Waar ben je een vergunning nodig trouwens? is dat een parkeervergunning voor de auto ofzo?
Ik ken dat helemaal niet in Nederland althans nog nooit tegengekomen en al aardig wat routes gereden(ook de betere routes).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2020 21:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Denk dat er bedoeld wordt een “mtb vignet” er zijn plekken in NL waar deze verplicht is. Routes moeten ook onderhouden worden etc.... Google anders even op “ mtb vignet” ;-)

Alvast wat informatie ;-)
https://www.mtbroutes.nl/diversen/mtb-vignetten

[ Voor 31% gewijzigd door Daan_ op 26-11-2020 22:06 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• mr_evil08
Ik zie het, het speelt meer "beneden de rivieren" daarom dat ik het nog nooit tegengekomen ben.

Enige waar ik het eens van gehoord heb is Havelte, de heuvelrug ook zie ik, eens geweest maar niks gezien.
De kosten zijn niet spannend zie ik, maar eens gaan regelen.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 26-11-2020 22:12 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

mr_evil08 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 22:08:
Ik zie het, het speelt meer "beneden de rivieren" daarom dat ik het nog nooit tegengekomen ben.

Enige waar ik het eens van gehoord heb is Havelte, de heuvelrug ook zie ik, eens geweest maar niks gezien.
De kosten zijn niet spannend zie ik, maar eens gaan regelen.
Dan raad ik je ook een bril aan, want op de UHR hangen er voor zover ik weet op elke route één of meerdere spandoeken van enkele meters breed met "Heb jij al een vignet?" 8)7
Qua spul meenemen, shock pump doe ik alleen als ik net aan mijn vork/demper heb zitten klooien en 'm in de woonkamer weer op druk gezet. Dan kan door het inveren de lucht naar de negatieve luchtkamer stromen en verandert de vering dus iets. Of voor een bikepark, dan kan een paar psi erbij wel lekker zijn ivm hardere klappen.
Zelf heb ik eigenlijk altijd een multitool mee, een pomp en/of CO2 inflater,een binnenband en een missing link voor de ketting. (ik rijd met twee kettingen en heb de link van de ketting die ik niet gebruik altijd in mijn tas) Dan kom je bij 99% van de problemen wel weer op pad. Als ik in onbekend/ruiger terrein op pad ga of een wat langere rit maak (zeker alleen) dan gaat er wat EHBO (pleisters, verband, pijnstillers en niet te vergeten de warmtedeken) in de tas, setje remblokken, tweede binnenband, regen/windjack en een lading mueslirepen.
Oh en natuurlijk tie-wraps. Je kan nooit teveel tie-wraps bij je hebben.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:06
Ik wil kijken om morgen naar Lunteren/Otterlo te gaan. Is er toevallig iemand die een gecombineerde GPX heeft van de routes? Ik ga er vanuit dat de bepijling goed is, maar toch het liefst het zekere voor het onzekere. Moet alleen nog bedenken of ik dan Ede ook mee zou willen pakken.

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-11 13:54
Meh, ik twijfel toch ontzettend... Standaard is mijn fiets geleverd op Maxxis Forekaster achter en Maxxis DHR II voor. Ik ben daar prima tevreden mee, alleen zou toch ook wat er bij willen hebben dat lichter draait voor de zomer. Nu met Black Friday is het misschien een mooie kans om een setje te scoren voor minder.

Zelf dacht ik aan de volgende combi's:

Maxxis Rekon race achter + Maxxis Rekon race voor
Maxxis Rekon race achter + Maxxis Ardent race voor
Maxxis Ikon achter + Maxxis ikon voor
Maxxis Ikon achter + Maxxis (?) voor

Al met al nog best wat combinaties waarvan ik nog niet zeker weet welke ik wil. Tochten zullen voornamelijk als ''thuisbanen'' op Beetsterzwaag en Appelscha zijn en lokale onbewijzerde singletracks, maar ook regelmatig een uitstapje naar bijvoorbeeld Schoorl, UHR, Gieten-Gasselte en andere hoogaangeschrevene landelijke tracks.

Iemand raad en/of ervaringen?

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 12:48
(bijna) Niets zo persoonlijk als banden, maar ik ben al een tijdje heel tevreden over de wolfpack banden. Heb ook Maxxis en Schwalbe banden, maar de Wolfpack banden zijn prijstechnisch en kwalitatief mooie banden. Heb zelf voor de UHR de cross en race combi

Handtekening

• mr_evil08
Demo schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:05:
[...]
Dan raad ik je ook een bril aan, want op de UHR hangen er voor zover ik weet op elke route één of meerdere spandoeken van enkele meters breed met "Heb jij al een vignet?" 8)7
Nee spandoeken hangen hier niet of borden en ik begin bij de officiële start, heb het eens uitgezocht en meestal zit daar een stichting op met vrijwilligers die de onderhoud doet, is de route prima dan doneer ik zo nu en dan wat.

Er wordt met geen woord gerept over een vignet als ik op de website kijk.
Maar de bossen waar ik in het algemeen rij zijn van Staatsbosbeheer.

• Paul!
ZanielGa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:34:
Ik wil kijken om morgen naar Lunteren/Otterlo te gaan. Is er toevallig iemand die een gecombineerde GPX heeft van de routes? Ik ga er vanuit dat de bepijling goed is, maar toch het liefst het zekere voor het onzekere. Moet alleen nog bedenken of ik dan Ede ook mee zou willen pakken.
Staat er geen GPX op mtbroutes.Nl? Of op de site van de route zelf?

Mijn ervaring is dat Otterlo en ede goed te doen zijn zonder navi.

• ZanielGa
Paul! schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:54:
[...]

Staat er geen GPX op mtbroutes.Nl? Of op de site van de route zelf?

Mijn ervaring is dat Otterlo en ede goed te doen zijn zonder navi.
Bij MTBroutes zijn alle stukken apart, ook de verbindingsroutes. Ze zijn niet gecombineerd tot 1 route, zover ik zag was het op de site van de routes hetzelfde.

Soms zijn dingen ook prima te doen zonder Navigatie, maar als ik bijvoorbeeld naar de UHR kijk. Amerongen naar Rhenen is prima uitgepijld. Kwint daar in tegen, ik heb geen idee hoe je daar komt.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
ZanielGa schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:34:
Even kijken op wikiloc of komoot

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:36
Anniedrew schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:50:
Meh, ik twijfel toch ontzettend... Standaard is mijn fiets geleverd op Maxxis Forekaster achter en Maxxis DHR II voor. Ik ben daar prima tevreden mee, alleen zou toch ook wat er bij willen hebben dat lichter draait voor de zomer. Nu met Black Friday is het misschien een mooie kans om een setje te scoren voor minder.

Al met al nog best wat combinaties waarvan ik nog niet zeker weet welke ik wil. Tochten zullen voornamelijk als ''thuisbanen'' op Beetsterzwaag en Appelscha zijn en lokale onbewijzerde singletracks, maar ook regelmatig een uitstapje naar bijvoorbeeld Schoorl, UHR, Gieten-Gasselte en andere hoogaangeschrevene landelijke tracks.

Moet her perse van Maxxis zijn? Er zijn nog een heleboel andere banden merken (Schwalbe, Continental, Vittoria, Wolfpack etc).
Ik heb op mijn Merida de standaard meegeleverde Maxxis Ikon, die voelen als snelle banden aan, maar ik merk wel dat ze heel weinig grip hebben in natte en modderige omstandigheden. Ik ben al twee keer onverwacht uitgegleden met deze banden. Wat er denk ik gebeurd is dat het profiel vol met los zand/droge modder komt en zodra je dan op "verse" natte modder komt heeft de band totaal geen grip.
Op mijn vorige budget MTB stonden Btwin banden en daar heb ik dat gevoel nooit bij gehad. Echt goede vergelijkingsmateriaal heb ik dus niet, maar wou je het toch meegeven.
Anderzijds lijken de ikons wel redelijk veel grip te hebben in los zand. Hier in het topic zijn er nog een aantal met ervaring met de Ikons en die lijkt redelijk overeen te komen met wat ik ervaar (zoek eens in het topic zou ik zeggen).

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Banden keuze zal per persoon en omstandigheden verschillen. Het is een kwestie van experimenteren welke banden combinatie bij jouw rij style etc past. Net als banden spanning. Wel eens gehad dat ik band niet prettig vond rijden. Bandenspanning aanpassen en totaal ander gevoel.

Zo wissel ik door het jaar heen geregeld van banden. Achter wat snellere band en voor band die wat meer grip heeft. Tubeless banden wisselen is redelijk snel gedaan.

Op dit moment heb ik op de HT een Ikon 2.2 (achter) en Rekon 2.25 (voor) op de fully Ikon 2.35 (achter) en Forcaster 2.35. Rijd geregeld in de regen/blubber. En kom met huidige combinaties nog goed weg. Heb wel Forcaster (maxspeed) overwogen achter op de fully, maar dit kan altijd nog.

• Anniedrew
@LEDfan Niets moet natuurlijk, maar ik ben over het algemeen tevreden met Maxxis en ze zijn prijstechnisch voordeliger dan bijvoorbeeld Schwalbe. Juist die persoonlijke ervaringen ben ik naar op zoek!;) Het is ook niet mogelijk om de hele line-up van Maxxis te bestellen en ze dan een voor een te proberen. Thanks voor het delen:)

@Daan_ Wat zijn jouw ervaringen met de duurzaamheid van de Rekon en de Ikon?

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-11 20:22

dano_nl

Meh

Hmmm ik heb wat reviews gelezen en wat gezocht in deze topics maar kom er nou niet echt uit: zijn de mtbs van de decathlon nou wel of niet goeie beginnersfietsen?

Meh

• Rmg

Rmg

dano_nl schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:44:
Hmmm ik heb wat reviews gelezen en wat gezocht in deze topics maar kom er nou niet echt uit: zijn de mtbs van de decathlon nou wel of niet goeie beginnersfietsen?
Hangt een beetje af van de fiets. Ze hebben nog al een range qua budget en features.

Ze hebben prima mountainbikes waar je zeker de eerste jaren niet tegen de limieten aanloopt.

Zo'n rockrider xc 900 (999 euro) is bijvoorbeeld een best prima fiets, 1x12 Nx eagle, luchtgeveerdevoorvork, geen bejaarde geo. Dan kom je de eerste jaren in (op de meeste routes) niets te kort.

Waar je wel op moet leten is dat hij fatsoenlijk afgeleverd word, dat ze alle bouten en versnelling ff goed afstellen en na lopen. Dat hangt een beetje af van de fietsen afdeling per decathlon hoe goed ze dat doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Rmg op 28-11-2020 13:10 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Anniedrew schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:24:

Afgelopen jaar geen lekke banden gehad wat de latex niet zelf kon fixen. Slijtage zie ik nauwelijks tot niet op de banden. Al rijd er weinig over asfalt/onverharde wegen. 95% van de tijd is het bospaden/onverhard. Woon naast het bos. Dus 100m asfalt voor ik op mooi bos pad kom...

Slijtage zal vast en zeker meer zijn als je asfalt/verharde wegen rijd. Hoe de banden zich hierop verhouden. Helaas geen ervaring mee.

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:08
Vandaag lekker rondje LDD gedaan, gestart bij de drie linden. Eerst voor de eerste keer Giersbergen (groene) route als opwarmer en bij de rustende jager een tempo rondje gedaan (1:07:29) en daarna rustig aan laatste stukje over zwart weer naar de auto.

Heerlijk weer, eerste paar minuten koud maar als je eenmaal op gang ben goed te doen. Parcours lag er ook uitstekend bij!

https://strava.app.link/4jkJMUSMMbb

[ Voor 4% gewijzigd door Shinji op 28-11-2020 17:29 ]

• ZanielGa
Was niets aan te merken vandaag op de bewegwijzering van Lunteren, Otterlo en Ede. 1 Keer ergens verkeerd gereden maar dat was op het parcours zelf. Was lekker weer om te rijden, gewoon fris. Heb de 3 rondes gecombineerd maar het laatste stukje was de tank wel een beetje leeg, gelukkig had mijn Garmin na 68km al de geest gegeven zodat niemand kan zien dat dat zo ontzettend langzaam ging. (Baal er eigenlijk wel van, denk dat het een combinatie van niet volledig opgeladen zijn, GPS en Glonass tegelijk aan, 2 verschillende sensoren en de temperatuur geweest zijn.)

Otterlo is naar mijn mening wel de mooiste van het stel, zeker vermaakt op Area 51. Erg veneinige klimmetjes zitten er ook in. Helaas was er de 2e keer dat ik er overheen kwam wel een rijder gevallen, was al voldoende hulp en ook de nooddeken was aanwezig dus ik ben weer verder gegaan. Waren wel verbazend veel mensen op Area 51 die niet heel erg ervaren leken. Dat stukje is echt niet voor beginners.
Anniedrew schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:24:
Ik heb een tijd een Ikon als achterband gehad, zelf vond ik de duurzaamheid verbazend goed. Heb er ook een behoorlijk aantal km's op de weg mee gereden en ze sleten niet super hard. Geen ervaringen met de Rekon verder.

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:52
mr_evil08 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 21:58:
[...]

Waar ben je een vergunning nodig trouwens? is dat een parkeervergunning voor de auto ofzo?
Ik ken dat helemaal niet in Nederland althans nog nooit tegengekomen en al aardig wat routes gereden(ook de betere routes).
Het overzicht van de verplichte vignetten in Nederland:

Natuurmonumenten: 12€ jaar, 5€ dag. Voor leden: 9€ jaar, 3.5€ dag
LDD (2*), Rheden, Zeddam/Bergherbos, Kraggenburg/Voorsterbos, Beetsterzwaag

UHR 7.50€ jaar
Amerongen, Hoge Ginkel, Leersum, Rhenen, Kwintelooijen, Lage/Hoge Vuursche, Austerlitz, Zeist

UHR-Treeker 25€ jaar, 5€ dag
Leusden, Woudenberg

Almere Braamberg, 6.5€ jaar

Kalmhoutse Heide (2021) ?€
Wildernissen, Stoppelbergen, Volksabdij, Staartse Heide

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-11 22:08

ALH

Anniedrew schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:50:

De Maxxis Ikon loopt lekker licht maar ik vind hem niet geschikt als voorband.
Hij gaat redelijk snel 'glijden' in modderige omstandigheden, dat is als achterband niet zo erg :)

Zelf rijdt ik voor XC rondjes met de volgende combinaties;

XC fully: Schwalbe Nobby Nic voorband en Maxxis Ikon achterband
XC hardtail: Specialized Ground Control voorband en Schwalbe Rocket Ron achterband

Als je echt alleen in NL fietst kan je wellicht nog met wat lichter spul gokken, Racing Ray bijvoorbeeld.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:53
Pfff, wat was het gisteren glad zeg. Het was al wel een tijdje geleden dat ik zo hebben geglibberd op de MTB. Op een gegeven moment waren mijn zelfs verworden tot slicks, zo bleef de modder plakken. Ook wel weer een mooie techniek training. Stug doorfietsen en geen voet op grond zetten.
Nadeel is wel dat de modder mij pijn aan de oren deed. Je moet het niet te vaak doen. Niet bevorderlijke voor de onderdelen.

• mr_evil08
wisselwerking schreef op woensdag 2 december 2020 @ 08:13:
Pfff, wat was het gisteren glad zeg. Het was al wel een tijdje geleden dat ik zo hebben geglibberd op de MTB. Op een gegeven moment waren mijn zelfs verworden tot slicks, zo bleef de modder plakken. Ook wel weer een mooie techniek training. Stug doorfietsen en geen voet op grond zetten.
Nadeel is wel dat de modder mij pijn aan de oren deed. Je moet het niet te vaak doen. Niet bevorderlijke voor de onderdelen.
Je bedoelt de rijwind pijn aan de oren doet. :+
Ik heb daarvoor KATTENOREN op mijn helm het hele jaar door en zo vrijwel geen last van windgebulder meer, dit werkt op de mtb ook prima bovendien hoor je de omgeving een stuk beter.

Ik snap eigenlijk niet waarom daar zo moeilijk aan te komen is in Nederland, maar de wielrenners rijden vaak met oordoppen in dus dan kan ik het begrijpen.

https://www.cat-ears.com

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@wisselwerking

Als je een soortgelijke ervaring zoekt dan Continental Speed kings monteren. voor en achter. Dan is het glibberen bij alle omstandigheden.
oh en 3 bar erop zetten. XD
@mr_evil08 Waarschijnlijk bedoelt hij de modder die zn onderdelen aan het afslijpen is. dat geluid. Dat geluid doet je pegels verdampen

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:02
Vandaag mijn Chinese lampjes voor het eerst getest in een vroege ochtendrit.. 7:30 vertrokken voor ene uurtje bospaadjes rijden (zon op 8:22).

Ik heb deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMSlzSpvLtfcQPUsVefDhFeUl4g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bUEY3iylMKIyPgwdHFDUcWgZ.png?f=user_large
(affiliate link, normale link)
en deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqbn7HJ7Hz4H-EGfWR8owl-Mk8g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KstjCgCXZgS9KOtJp6SLQWhE.png?f=user_large
een paar weken geleden gekocht en gisteren ontvangen en op mijn stuur gezet. Ze worden van stroom voorzien door mijn paar jaar oude Mi 20000 powerbank, die ik in een frametasje heb zitten.

Ik moet zeggen dat dit echt 10x fijner rijdt in het donker dan met mijn axa lampjes ( axa compactline 35). Die koplamp geeft ook prima licht, maar de bundel is vrij smal en zeker niet zo sterk als die van zijn Chinese broertjes.
Zeker de combinatie van beide Chinezen werkt super. De 2xT6 spreid mooi breed uit en verlicht een heel pad makkelijk van berm tot berm, terwijl je met de xl07 zonder problemen 20-30 meter vooruit kunt schijnen (en vast ook verder, maar dat was niet nodig).
Volgende rit ga ik proberen om de xl07 op mijn helm te bevestigen, zodat ik kan schijnen waar ik heen kijk. Dat is vooral met bochten onderaan afdalingen handig (heb ik gemerkt ;-) ). Er zit ene hoofdband meegeleverd, dus maar eens kijken hoe ik die aan mijn helm ga knopen. Ook even kijken hoe ik dat ga doen met de powerbank, want ik heb nog geen mooi rugtasje en zo'n batterij achterin mijn shirt steken vind ik toch spannend. Geen idee of ik overdrijf, maar bij een harde val heb ik liever geen beschadigde accupack direct op mijn rug smeulen.

PS: Nog een (klein?) voordeel van deze twee lampjes; doordat ze een externe voeding hebben, zijn ze lekker licht en klein op je stuur. Ze blijven daardoor ook op ontzettend hobbelige paadjes goed op hun plek zitten, waar mijn axa soms wat ging 'hangen'.

• wisselwerking
@mr_evil08 ik doelde inderdaad op het knarsen van de modder in de ketting waardoor de slijtage harder gaat dan gewenst, zoals @Torakk terecht aangeeft. Rijwind heb ik trouwens op de MTB veel minder last dan op de raceiets waar de snelheden toch wat hoger liggen.

@breew met 2 lampen fietsen is inderdaad erg fijn. Ik heb zelf een wat bredere straal op het stuur zitten en een spot op de helm. Bevestiging op de helm is over het algemeen niet zo spannend. Ik heb er geen speciale accessoires voor. Gewoon de lamp direct op helm. Eventueel moet je nog wat materiaal toevoegen waardoor de lamp goed blijft zitten.

Overigens heb ik de stuurlamp aan de onderkant hangen. Dan heb je het stuur lekker vrij.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 11:34

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik had mijn insteek qua mountainbiken ietwat verkeerd ingeschat, ik dacht dat ik vooral langere toertochten wilde maken (beetje zoals op m'n gravelbike), maar blijkt dat ik vlot over singletrails gaan veel leuker vind dan verwacht. Daardoor inmiddels wel wat aan de grenzen gekomen van mijn Karate Monkey met starre voorvork. Die dan ook vervangen door een Rockshox Pike Ultimate, en na een kort afstelrondje richting Nijmegen getogen om samen met een vriend alle routes weer eens te rijden. :)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50671549236_d12f2e2a22_z.jpg

Die lagen er overigens allemaal erg mooi bij, eigenlijk geen modder gezien, en zelfs de drukte viel me mee. Uiteindelijk achtereenvolgens rood, paars, blauw, groen en nog een stukje paars gereden, en moet zeggen dat die nieuwe voorvork wel een genot is. Het is niet eens zozeer de vooruitgang qua comfort op remkuilen, maar vooral het hebben van veel meer controle tijdens remmen en sturen wat het fietsen nog leuker maakt. Waar ik voorheen op snellere passages omlaag moest lossen t.o.v. m'n fietsmaatje, kan ik er nu prima bij blijven. (8>

Uiteindelijk ruim 66 km gefietst met net geen 1000 hoogtemeters, heerlijk dagje!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50671610182_1d8bae77d8_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50671610197_9f1e15d326_z.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnGizmo op 02-12-2020 11:46 ]

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Vanochtend een rondje Broekpolder in Vlaardingen gedaan. Ze zijn flink aan de slag met wat algeheel onderhoud en wat nieuwe technische onderdelen. Respect voor deze mensen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F3JyBc-KeOmT3yiN7hmNK8s27yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6VcAfMgDactxsby4jwsWnFxv.jpg?f=fotoalbum_large

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
DennisLMB schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:28:
Vanochtend een rondje Broekpolder in Vlaardingen gedaan. Ze zijn flink aan de slag met wat algeheel onderhoud en wat nieuwe technische onderdelen. Respect voor deze mensen!

[Afbeelding]
Nog oppassen dat je niet op de verkeerde fiets opstapt daar. Die andere heeft ook behoorlijk brede handlebars. :+

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:18
Gisteren mijn 1300 lumen "lampje" mogen uittesten. Prima ding hoor! Komt echt een bak licht van af.

Helaas flinke regenbui op mijn kop gehad.. en drie kaar raden wie zijn regenjas niet mee had :7

[Afbeelding]
Mooie foto! d:)b

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:40

DjVe

Hatsaflats!

Leuke fiets! Wat voor een versnellingsnaaf heb je daar op zitten?

• DennisLMB
Klitse schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:37:
[...]

Nog oppassen dat je niet op de verkeerde fiets opstapt daar. Die andere heeft ook behoorlijk brede handlebars. :+
hahaha! Prachtig toch om tussen die beesten je rondje te mogen doen, genieten!
R0y. schreef op woensdag 2 december 2020 @ 12:42:
Gisteren mijn 1300 lumen "lampje" mogen uittesten. Prima ding hoor! Komt echt een bak licht van af.

Helaas flinke regenbui op mijn kop gehad.. en drie kaar raden wie zijn regenjas niet mee had :7

[...]

Mooie foto! d:)b
Danku!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 18:24
@MartijnGizmo Cool! Andere vraag, ondanks ik ook benieuwd ben wat van naaf... wat van achterlampje heb je op de zadelpen? Ziet er wel heel klein uit :)

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:48

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

breew schreef op woensdag 2 december 2020 @ 10:14:
Vandaag mijn Chinese lampjes voor het eerst getest in een vroege ochtendrit.. 7:30 vertrokken voor ene uurtje bospaadjes rijden (zon op 8:22).

Ik heb deze
[Afbeelding]
en deze
[Afbeelding]
een paar weken geleden gekocht en gisteren ontvangen en op mijn stuur gezet. Ze worden van stroom voorzien door mijn paar jaar oude Mi 20000 powerbank, die ik in een frametasje heb zitten.

Ik moet zeggen dat dit echt 10x fijner rijdt in het donker dan met mijn axa lampjes ( axa compactline 35). Die koplamp geeft ook prima licht, maar de bundel is vrij smal en zeker niet zo sterk als die van zijn Chinese broertjes.
Zeker de combinatie van beide Chinezen werkt super. De 2xT6 spreid mooi breed uit en verlicht een heel pad makkelijk van berm tot berm, terwijl je met de xl07 zonder problemen 20-30 meter vooruit kunt schijnen (en vast ook verder, maar dat was niet nodig).
Volgende rit ga ik proberen om de xl07 op mijn helm te bevestigen, zodat ik kan schijnen waar ik heen kijk. Dat is vooral met bochten onderaan afdalingen handig (heb ik gemerkt ;-) ). Er zit ene hoofdband meegeleverd, dus maar eens kijken hoe ik die aan mijn helm ga knopen. Ook even kijken hoe ik dat ga doen met de powerbank, want ik heb nog geen mooi rugtasje en zo'n batterij achterin mijn shirt steken vind ik toch spannend. Geen idee of ik overdrijf, maar bij een harde val heb ik liever geen beschadigde accupack direct op mijn rug smeulen.

PS: Nog een (klein?) voordeel van deze twee lampjes; doordat ze een externe voeding hebben, zijn ze lekker licht en klein op je stuur. Ze blijven daardoor ook op ontzettend hobbelige paadjes goed op hun plek zitten, waar mijn axa soms wat ging 'hangen'.
Ik heb ook een lampje met zo'n usb naar powerbank op m'n fiets.
Na een tijdje zit bij mij de USB connector niet meer stevig in de powerbank door al het trillen.
Gevolg is dat af en toe m'n licht uit gaat, dus ik zit toch te denken aan een lamp met ingebouwde accu.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 11:23
Hier dan ook eindelijk een fiets in bestelling staan. Lijkt erop dat ik hem morgen kan ophalen, gaat om de X-Caliber 7.

Ik houd nu ongeveer 1,5 a 2 maanden meerdere bestelwebsites en fietsenwinkels in de gaten maar het is me nu dus uiteindelijk (bijna) gelukt. Niet te vroeg juichen hehe..

Eerste fiets dus ben erg benieuwd, heb de fiets ook nergens kunnen testen puur vanwege het feit dat er in al die tijd nergens voorraad is geweest.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:02
magic_nl schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:48:
[...]

Ik heb ook een lampje met zo'n usb naar powerbank op m'n fiets.
Na een tijdje zit bij mij de USB connector niet meer stevig in de powerbank door al het trillen.
Gevolg is dat af en toe m'n licht uit gaat, dus ik zit toch te denken aan een lamp met ingebouwde accu.
Geen last van gehad tot nu toe (ok, was maar 1 uur fietsen). Powerbank zit ook redelijk trilvrij opgeborgen, en kabel is volledig ontlast.

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

DjVe schreef op woensdag 2 december 2020 @ 13:18:
[...]

Leuke fiets! Wat voor een versnellingsnaaf heb je daar op zitten?
Rohloff Speedhub 500/14, door Paul van Handgespaakt in een set WTB KOM Tough i40 velgen laten zetten, samen met een Son 28 naafdynamo. Had eerder m'n gravelbike ook al omgebouwd naar Rohloff, en vind het een bijzonder fijn en onderhoudsarm systeem.
RR46 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 14:39:
@MartijnGizmo Cool! Andere vraag, ondanks ik ook benieuwd ben wat van naaf... wat van achterlampje heb je op de zadelpen? Ziet er wel heel klein uit :)
Dat is een Busch&Müller µ (Mü), het kleine lampje dat Duitse typegoedkeuring heeft. Inderdaad lekker klein, maar wel heel fel en ook schuin van opzij nog goed te zien.

Aan de voorkant zit een SON Edelux II (upside-down), ook een erg fijne lamp, maar wel meer voor op straat dan in het bos. Wederom met Duitse typegoedkeuring, en dus ook een netjes afgekapt lichtbeeld. Zie het een beetje als het dimlicht van een auto, terwijl je in het bos liever grootlicht hebt. :)

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 11:23
Het mountainbiken wordt er helaas weer slecht opgezet:
https://nos.nl/r/70019

Moet zeggen dat ik me niet herken in de negatieve ervaringen hoewel ze er zeker zullen zijn, werkt ook beide kanten op natuurlijk.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 14:41

Galois

1811 - 1832

Ik was vanmiddag met een collega aan het praten over een MTB die hij aan wilde schaffen (startersfietsje). Was op zich een prima fiets voor die prijs (800 euro) en mijn enig bezwaar was de Suntour SF15 voorvork met stalen veren.

Ik legde hem het als volgt uit: die stalen veren zorgen voor voldoende veerweg, dat is het probleem niet, maar de demping zal echt veel minder zijn dan bij een gasgeveerde vork. Het nadeel is dan dat je fiets snel zal stuiteren als je over hobbelig terrein rijdt en dus heel onrustig en vermoeiend fietst.
Dat de schakelgroep (voor hem) wel zou voldoen, twijfel ik niet aan. Of de stijfheid van het frame, dat zal ook wel voldoen.

Maar nu twijfelde ik of het wel klopt wat ik vertelde over die vork en ging ik googlen. Ik vind dat er vorken zijn met stalen veren die ook oliegedempt zijn. Wat is het verschil in demping met gasgeveerde vorken?

Maar goed... In de prijsklasse tot 1000 euro zit je denk ik altijd aan een inferieure vork vast. Ik denk dat het plezier in MTB'en zeer afhankelijk zal zijn van de kwaliteit van je vork (stuiter, stuiter, stuiter, ..., dein, dein, dein, ...) en minder van je schakelgroep of frame. Wat vinden jullie?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• wisselwerking
@Galois dat zal waarschijnlijk per persoon verschillen en heeft ook te maken wat je gewend bent. Als je altijd een jaren '90 fiets hebt gereden, zal je dat wellicht prima vinden. Totdat je een rit op een nieuwe fiets doet.

Daarnaast wanneer is er sprake van een inferieure vork. In mijn Cube Reaction Pro (2018) (adviesprijs volgens mij € 999) zit een RockShox Recon Silver TK AIR, PopLoc, 100mm daar heb ik nog geen last mee gehad.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:00
Galois schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:01:
Ik was vanmiddag met een collega aan het praten over een MTB die hij aan wilde schaffen (startersfietsje). Was op zich een prima fiets voor die prijs (800 euro) en mijn enig bezwaar was de Suntour SF15 voorvork met stalen veren.

Ik legde hem het als volgt uit: die stalen veren zorgen voor voldoende veerweg, dat is het probleem niet, maar de demping zal echt veel minder zijn dan bij een gasgeveerde vork. Het nadeel is dan dat je fiets snel zal stuiteren als je over hobbelig terrein rijdt en dus heel onrustig en vermoeiend fietst.
Dat de schakelgroep (voor hem) wel zou voldoen, twijfel ik niet aan. Of de stijfheid van het frame, dat zal ook wel voldoen.

Maar nu twijfelde ik of het wel klopt wat ik vertelde over die vork en ging ik googlen. Ik vind dat er vorken zijn met stalen veren die ook oliegedempt zijn. Wat is het verschil in demping met gasgeveerde vorken?

Maar goed... In de prijsklasse tot 1000 euro zit je denk ik altijd aan een inferieure vork vast. Ik denk dat het plezier in MTB'en zeer afhankelijk zal zijn van de kwaliteit van je vork (stuiter, stuiter, stuiter, ..., dein, dein, dein, ...) en minder van je schakelgroep of frame. Wat vinden jullie?
De demper zal altijd op basis van vloeistof (bijna altijd olie) zijn. De veer kan op lucht of metaal zijn.
Het verschil bij stalen veer vorken is dat ze niet goed instelbaar zijn op je gewicht. Dus staan ze vaak te slap ( te snel door je veerweg) of te stevig ( je kan niet al je veerweg gebruiken)

Verder hangt het een beejte van de kwaliteit van de demper af hoe goed de rest is.
Stalen veren zijn meestal goedkoper, daarom is de demper ook meestal goedkoper. :+

Maar het kan ook zo zijn dat er zo graag een lucht veer is ingezet, dat er bespaard is op de kwaliteit van de demper.

[ Voor 5% gewijzigd door Torched op 02-12-2020 20:50 ]

• magic_nl

magic_nl

breew schreef op woensdag 2 december 2020 @ 15:37:
[...]

Geen last van gehad tot nu toe (ok, was maar 1 uur fietsen). Powerbank zit ook redelijk trilvrij opgeborgen, en kabel is volledig ontlast.
Bij mij is het ook pas na een jaar dat het is gaan spelen. Powerbank zit bij mij met een stiek aan het stuur en kabel zit er normaal in. Erg vervelend is het niet, want ik zet gewoon de lamp opnieuw aan. Alleen soms heb je niet in de gaten dat ie uit is.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Torakk

[Afbeelding]
Hey

Een wollige koe. O+ :)

Maar gave foto kerel. En een mooie fiets

• Shinji

[Afbeelding]
Dat is mijn thuis rondje en vind het toch altijd best spannend als ze dichtbij het pad staan hoor. Aan het eind van het gedeelte waar je die foto heb gemaakt heb je wat bosjes aan beide kanten. Vorige week kwam ik er daar een tegen die daar rustig haaks op de weg stond met 10cm voor haar (denk ik) en 10cm achter haar.

Oftewel geen mogelijkheid om er langs te gaan. Ze leek wat bang dus na minuutje of 5 liep ze langzaam weg.

Gister stond er eentje dicht bij het pad, dus klein stukje van het pad af anders was denk ik mijn jack aan een van de horens blijven steken.

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-11 22:27
Meestal zit ik alleen maar te gluren in dit topic maar ik zit nu ongeveer twee jaar op de mtb, sinds begin dit jaar wat fanatieker en ook toen gelijk een knappere fiets gekocht (cube reaction c:62 pro 2020).

Door corona merkte ik dat het wat drukker aan het worden was en was eigenlijk wel nieuwsgierig naar wanneer/hoe druk het was dus omdat ik toch ook een Tweaker ben heb ik een websiteje in elkaar gezet (http://www.trailtraffic.nl) waar momenteel van een aantal segmenten/trails volg hoe druk het is/was op basis van gegevens van Strava.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnI-vtwy7GHyjmjdXm0iEP-2Gso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CdpKES490RGEsYVoHWjYGwIJ.png?f=fotoalbum_large

Gezien het feit het er nu toch staat dacht ik ik deel het ff ;)

Verwacht er niet teveel van, 't is allemaal vrij vlot gemaakt en draait op de kleinste server van Google Cloud :+

MTB Trail Traffic

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:54
-LA- schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:40:
Meestal zit ik alleen maar te gluren in dit topic maar ik zit nu ongeveer twee jaar op de mtb, sinds begin dit jaar wat fanatieker en ook toen gelijk een knappere fiets gekocht (cube reaction c:62 pro 2020).

Door corona merkte ik dat het wat drukker aan het worden was en was eigenlijk wel nieuwsgierig naar wanneer/hoe druk het was dus omdat ik toch ook een Tweaker ben heb ik een websiteje in elkaar gezet (http://www.trailtraffic.nl) waar momenteel van een aantal segmenten/trails volg hoe druk het is/was op basis van gegevens van Strava.

[Afbeelding]

Verwacht er niet teveel van, 't is allemaal vrij vlot gemaakt en draait op de kleinste server van Google Cloud :+
Wow, das wel leuk en interessant om te zien.
Alleen afgelopen dinsdag heb ik samen met iemand anders rond 19:00 door Noordwijk gefietst.
Volgens jouw grafiek was er maar 1 persoon, maar we staan beide op Strava.
of heeft dat met Privacy instellingen te maken o.i.d. ?

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Top, ik heb net wat grotere segmenten van Nijmegen aangevraagd!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-11 22:27
robindk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 10:54:
[...]

Wow, das wel leuk en interessant om te zien.
Alleen afgelopen dinsdag heb ik samen met iemand anders rond 19:00 door Noordwijk gefietst.
Volgens jouw grafiek was er maar 1 persoon, maar we staan beide op Strava.
of heeft dat met Privacy instellingen te maken o.i.d. ?
De gegevens zijn gebaseerd op de "effort_count" (pogingen) die Strava via de API prijs geeft. Uit ervaring weet ik alleen dat deze niet altijd 100% betrouwbaar zijn (er zitten soms onverklaarbare pieken en dalen in), het is dan ook meer een indicatie hoe druk het was.

MTB Trail Traffic

• magic_nl

magic_nl

[Afbeelding]

Mooi gemaakt hoor. Doet in mijn ogen wat nodig is.
Ik heb even op 'your trial here' geklikt. Als ik het goed zie baseer je jouw gegevens op segmenten in strava.
Kun je onderstaande ook opnemen?
https://www.strava.com/segments/23215407
https://www.strava.com/segments/22631459
En misschien als toevoeging in het dashboard een soort stoplicht met de predictive voor vandaag op basis van het gemiddelde van de voorgaande weken van die dag. Ik zie bijv. dat zondag bij veel routes druk is, m.n. tussen 10 en 12 en dan zou zo'n stoplicht bijv. rood kunnen aangeven etc.

Systeemspecificaties

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11 14:45
Iemand wel eens een fietsje bij Canyon gekocht?

Ik een maand of twee geleden wel. Voor erbij een hardtail, Canyon Exceed CF 7, carbon frame, carbon wielen, GX Eagle groepset. SRAM TL remmen, Rockshox SID.

Ik had een slordig in elkaar gezette fiets verwacht, maar dit slaat alles.
Lockout voorvork werkte niet. Zelf gefixt.
Achterderrailleur echt verkeerd afgesteld. Zelf gefixt.
De self extractor cup van de crank mist! Die krijg ik nog nagestuurd. Maar zonder de tool. En die is niet standaard.

En dan nog iets waarvan ik niet zeker ben of ik nou gek ben, of dat Canyon maar wat zegt. De endcaps van de achternaaf zitten los. Bij het eruit halen van het wiel kan ik zonder kracht te zetten de cassette met body eraf halen. Volgens mij mist er iets, maar volgens Canyon is dit 'modern'. Iemand daar een idee over?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/77QsS0KMRNDcMw3mPmY89TjLSxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7qPZqj5vIqvoCSBbQuCuBeo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OhaAEQ8nBt1rQF8NRTu7B_LK4Io=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U2fQzqnID3l9gBjcpyUOnkSm.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door bas-r op 03-12-2020 11:54 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:03
bas-r schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:53:

Ik een maand of twee geleden wel. Voor erbij een hardtail, Canyon Exceed CF 7, carbon frame, carbon wielen, GX Eagle groepset. SRAM TL remmen, Rockshox SID.

De self extractor cup van de crank mist! Die krijg ik nog nagestuurd. Maar zonder de tool. En die is niet standaard.

En dan nog iets waarvan ik niet zeker ben of ik nou gek ben, of dat Canyon maar wat zegt. De endcaps van de achternaaf zitten los. Bij het eruit halen van het wiel kan ik zonder kracht te zetten de cassette met body eraf halen. Volgens mij mist er iets, maar volgens Canyon is dit 'modern'. Iemand daar een idee over?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat zijn wel een hoop puntjes... wat je betreft de caps / body van je naaf/naven, als het echt met heel weinig kracht kan, dan is er mogelijk wat mis met de naaf, maar in principe is dit hoe het werkt bij o.a. DT en Hope. Ik kan zelf bij mijn hope achternaaf ook zonder tools de endcaps en de body eraf trekken.

Strava

• bas-r
Prulleman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:00:
[...]
dat zijn wel een hoop puntjes... wat je betreft de caps / body van je naaf/naven, als het echt met heel weinig kracht kan, dan is er mogelijk wat mis met de naaf, maar in principe is dit hoe het werkt bij o.a. DT en Hope. Ik kan zelf bij mijn hope achternaaf ook zonder tools de endcaps en de body eraf trekken.
Ja, zonder tools kan ik het ook bij mijn moderne DT Swiss en Novatec naven. Maar ze klikken wel in.
Hierbij weet ik zeker dat als ik in het bos een bandje ga wisselen, dat de cassette er dan afglijdt. dus door de zwaartekracht glijdt ie los.
Ik denk dat dat niet normaal is, maar ik krijg nog geen sjoege bij Canyon.
/EDIT: ik ga er gewoon een filmpje van maken en kijk of ze dan iets voor me kunnen doen. Vast wel.

Maarrrr het is een heel fijn fietsje, en ik heb juist deze, met deze groepset gekocht omdat ik daar alle tools voor heb, en die ken ik van mijn andere fiets. Dus sleutelen had ik wel verwacht, maar dit is een mindere ervaring. Nou is het maar N=1, en weet ik dat niemand met Canyon wil rijden, maar alleen op een boutique merk, maar à la ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door bas-r op 03-12-2020 12:24 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:03
bas-r schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:20:
[...]

Ja, zonder tools kan ik het ook bij mijn moderne DT Swiss en Novatec naven. Maar ze klikken wel in.
Hierbij weet ik zeker dat als ik in het bos een bandje ga wisselen, dat de cassette er dan afglijdt. dus door de zwaartekracht glijdt ie los.
Ik denk dat dat niet normaal is, maar ik krijg nog geen sjoege bij Canyon.
/EDIT: ik ga er gewoon een filmpje van maken en kijk of ze dan iets voor kunnen doen. Vast wel.

Maarrrr het is een heel fijn fietsje, en ik heb juist deze, met deze groepset gekocht omdat ik daar alle tools voor heb, en die ken ik van mijn andere fiets. Dus sleutelen had ik wel verwacht, maar dit is een mindere ervaring. Nou is het maar N=1, en weet ik dat niemand met Canyon wil rijden, maar alleen op een boutique merk, maar à la ;-)
hmm ja... je zou ook nog eens bij Reynolds kunnen aankloppen, misschien dat die wel wat kunnen doen voor je..
Qua afstelling.. niet netjes, maar op zich wel acceptabel voor een "internet fiets"
ontbrekende dingen.. als ze het maar oplossen..

(maar inderdaad, alles bij elkaar.. matig..)

En wat betreft de boutique brands.. dat is ook maar net welke shop em in elkaar zet :) Ik heb ook wel verhalen gehoord over SC framesets waarbij de scharnierpunten niet volgens specs vast zaten en los liepen.. dingen die je wellicht gewoon moet checken bij de opbouw van een frame (zou ik persoonlijk wel doen..) Zou zo maar kunnen dat dat kleinere merken misschien nog wel meer problemen hebben

Strava

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

bas-r schreef op donderdag 3 december 2020 @ 11:53:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelfde in augustus gehad met een Neuron. Bij mij zat de cassette los en dat was volgens hen normaal. Lockring van de cassette met lockring tool en momentsleutel vastgezet en geen gerammel etc. meer. (Reynolds wielen met SD hub) Wel eerst plastic plaat verwijderd die tussen wiel en cassette zit.

En zo nog aantal punten. Derailleur B tension L en H limit niet goed afgesteld. Remhendel van achterrem defect. Zelf voorrem ontlucht die deed niet veel en liep aan. BB zat los..... Omdat ik toch de gehele groepset ging vervangen voor een XX1 AXS. Heb ik op mijn gemak de hele fiets nagelopen. O-)

Remhendel heeft Canyon vervangen onder garantie. Die kon men niet opsturen. Dus werd ritje Eindhoven.

Uiteindelijk compensatie gehad van 75,- euro van Canyon. En verontschuldiging.

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 03-12-2020 12:57 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Mijn god. Net een topic op het journaal over het MTB'en bij Nijmegen.

Ligt een bidon op de grond ; kijk, energiedrank is op, gooien ze het zo weg.
Echt he....

Maar wel ondertussen met de hond door het bos die her en der de boel onderschijt

• Paul!
Er is gisteren blijkbaar ook iets in de gemeente besproken: https://www.gelderlander....aks-niet-klagen~a0dc1413/

Slechte zaak om de route te verwijderen, nu zijn alle bosgebruikers zoveel mogelijk gescheiden. Er zijn wat kruispunten, maar als iedereen rekening met elkaar houdt, hoeft er niks aan de hand te zijn.

Als dit plan doorgaat, sluit dan ook maar alle wandelroutes af.

• mike0001
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-11 09:23
Ik heb dit jaar ongeveer 3000 km gemountainbiked op verschillende routes in zuid nederland. Ik moet zeggen dat ik weinig last heb van irritaties.
Als ik mensen zie wandelen met een hond op een mountainbike route hou ik altijd even in en attendeer ze erop dat het een route is en ze op moeten passen. Krijg eigenlijk altijd een dank je wel wel terug ipv een grote bek.

Afval (zoals een bidon) zie ik bijna nooit op de routes. Enige afval die je ziet is bij de zitplaatsen.

Ja het is een stuk drukker dan een jaar geleden ivm corona, maar laten we gewoon respect voor elkaar hebben dan kan iedereen genieten van het bos. Daar is het volgens mij ook voor bedoeld.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is sinds de Corana heel stuk drukker geworden in de natuur. En mensen hebben steeds korter lontje gekregen, omdat de dingen die ze gewoon zijn om te doen nu even niet kunnen. (Sportschool, restaurant, feestjes etc... )

Woon zelf aan bosrand van Reichswald en zien hier ook enorme toenamen van wandelaars, fietsers, mountainbikers etc.... Mountainbike zo’n 500km per maand. En ben dagelijks met de hond in het bos of ga mee met de paarden. En begrijp de opmerkingen over mountainbikers af en toe wel. Er zijn veel mountainbikers bijgekomen die nog niet doorhebben dat je bos deelt. En dat iets afremmen (signaaltje geven) als je mensen/ruiters passeert wel zo netjes is. En even begroeten en of bedanken als men aan de kant gaat. Dit voorkomt al de meeste frustratie.

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 03-12-2020 13:49 ]

• Paul!
Het is gewoon jammer dat (een deel van?) de route gesloten dreigt te worden. Onlangs is in Nijmegen de blauwe route opgeleverd, daar kwam ik afgelopen weekend ook meerdere mountainbikers tegen die tegen de richting in fietsen. Je kunt elkaar hier toch op een vriendelijke manier van op de hoogte brengen. Ik weet niet of het bewust is, of onwetendheid. Maar dat geld ook voor wandelaars op mountainbikepaden. En net zo voor mountainbikers op wandelpaden...

In de reacties op de gelderlander staan mensen die klagen dat elk bos omgetoverd wordt tot mountainbike route, was dat maar waar. Bijna elk bos is toegankelijk voor wandelaars, in tegenstelling tot voor mountainbikers. Er spelen nu blijkbaar twee dingen, drukte en natuurbescherming. Maar waarom dan alleen de mountainbikeroute sluiten?

• Torakk
dit soort lui lopen het gewoon op te zoeken hoor. Ik woon zelf dicht in de buurt van de route Amerongen. Ik fiets er en ik wandel er ook wel eens met mn vriendin.

Ze hebben ook wel echt weer van die azijnpissers gevonden om te interviewen. Dat bos heeft honderden kilometers wandelpad. er is ruimte zat voor iedereen om gewoon een wandelingetje te doen. daar komt bij. 90% procent van de wandelaars loopt hetzelfde rondje. die mountainbikers zie je wel in de verte als je aan het wandelen bent maar je hebt er totaal geen last van. de stukken wandelpad en mtb pad die gedeeld zijn bestaan allemaal uit klimmetjes.

Die bidon net zo. kijk rotzooi achterlaten zoals verpakkingen van energy bars etc is een ander verhaal. maar een bidon krijgt van mij de voordeel van de twijfel. Als die fles uit je houder knikkert en je hebt het niet door kan het zomaar zijn dat ie 10km terug ligt tegen de tijd dat je erachter komt. die ga je op eigen houtje nooit meer vinden. Plus ik zie ook eens in de zoveel tijd vrijwilligers met een prikstok langs de route. Dus er wordt wel wat aan gedaan en ik zie gelukkig zelden echt rommel liggen.

maar je hebt altijd wel een paar figuren zoals in dat NOS artikel die het gewoon opzoeken. als je niet door fietsers van je sokken gereden wil worden moet je gewoon niet op de route lopen. je bent toch niet achterlijk of wel dan. of spring je in een zwembad en ga je dan staan zaniken dat je nat wordt. er is zoveel plek om te wandelen. en maar een paar routes om de mountainbiken. net als ruiterpaden. Maar dan loop je risico dat je in de paardenschijt staat en daar lopen ze dan niet he. Dat werkt wonderbaarlijk ineens wel probleemloos.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11 09:06

[Afbeelding]

Leuk gedaan idd, mocht je nog veel meer willen analyseren kan ik je veloviewer aanraden.... http://www.veloviewer.com

• Paul!
Torakk schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:06:
*knip* Ze hebben ook wel echt weer van die azijnpissers gevonden om te interviewen. *knip*

Die bidon net zo. kijk rotzooi achterlaten zoals verpakkingen van energy bars etc is een ander verhaal. maar een bidon krijgt van mij de voordeel van de twijfel. Als die fles uit je houder knikkert en je hebt het niet door kan het zomaar zijn dat ie 10km terug ligt tegen de tijd dat je erachter komt. die ga je op eigen houtje nooit meer vinden. Plus ik zie ook eens in de zoveel tijd vrijwilligers met een prikstok langs de route. Dus er wordt wel wat aan gedaan en ik zie gelukkig zelden echt rommel liggen.
Helemaal eens, maar het is wel jammer dat die azijnpissers 'gelijk' krijgen. We gaan het meemaken...
Het voordeel van meer fietskilometers is wel dat de mtb'ers zich meer verspreiden en de drukte dus relatief gezien afneemt.

Ik ben overigens ook al paar keer bidon kwijt geraakt, 2 stuks nooit teruggevonden, ondanks dat ik stukje terug gefietst ben. Ben de vrijwilligers of andere mtb'ers dan ook dankbaar dat zij hem opgeruimd hebben.

• DennisLMB
Shinji schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:32:
[...]

Dat is mijn thuis rondje en vind het toch altijd best spannend als ze dichtbij het pad staan hoor. Aan het eind van het gedeelte waar je die foto heb gemaakt heb je wat bosjes aan beide kanten. Vorige week kwam ik er daar een tegen die daar rustig haaks op de weg stond met 10cm voor haar (denk ik) en 10cm achter hem.

Oftewel geen mogelijkheid om er langs te gaan. Ze leek wat bang dus na minuutje of 5 liep ze langzaam weg.

Gister stond er eentje dicht bij het pad, dus klein stuke van het pad af anders was denk ik mijn jack aan een van de horens blijven steken.
Ook mijn thuis rondje :-) Ik ben pas net begonnen maar was zeer verbaasd dat we zoiets mooois hadden liggen in de buurt wat vrij toegankelijk is!

Ja soms staan ze wel eens onhandig. Maar ik vind dat ze over het algemeen zeer relaxed zijn tussen al die mountainbikers. En het is een vrij unieke situatie dat je tijdens het biken tussen die prachtige beesten door mag rijden.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 14:30

Kluus

Gang is alles

Paul! schreef op donderdag 3 december 2020 @ 15:46:
[...]

Helemaal eens, maar het is wel jammer dat die azijnpissers 'gelijk' krijgen. We gaan het meemaken...
Het voordeel van meer fietskilometers is wel dat de mtb'ers zich meer verspreiden en de drukte dus relatief gezien afneemt.

Ik ben overigens ook al paar keer bidon kwijt geraakt, 2 stuks nooit teruggevonden, ondanks dat ik stukje terug gefietst ben. Ben de vrijwilligers of andere mtb'ers dan ook dankbaar dat zij hem opgeruimd hebben.
Het is inderdaad jammer dat er weer een eenzijdig verhaal verschijnt. Dit keer bij de NOS, dat zie ik niet vaak, meestal vind ik dergelijke journalistiek vooral bij de regionalen. Jammer dat de klagers nu zo'n podium krijgen.

Om een voorbeeld te quoten:
Ik heb zelfs gehoord dat een mountainbiker een hond heeft aangereden.
Uberhaupt "gehoord", wat is dat nu voor roddel en achterklap? Hoezo is dat dan de schuld van de mountainbiker, die hond was "uiteraard" netjes aangelijnd? En dan midden op de route dat interview gaan staan te geven zodat maar duidelijk wordt hoe erg het wel niet is.

Ik hoop echt dat ze geen gelijk krijgen, maar ik krijg wel de kriebels van dit soort mensen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 03-12-2020 16:09 ]

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Dat laatste punt is trouwens juridisch altijd de schuld van de hond(enbezitter) als het buiten eigen erf gebeurd, je dient je hond in dit land te alle tijden onder appèl te hebben, ook als ie aan de riem loopt.

• Paul!
Ik ben ooit getuige geweest (als hardloper) van een MTB'er die net niet een hond aanreed. De MTB'er moest vol in de remmen en fietste vervolgens rustig door. Ik sprak het baasje aan. "Dit is een losloopgebied", was haar reactie. Ja, dus? Dat betekent toch niet dat hij achter fietsers aan hoeft te rennen/spelen. Je hebt je hond gewoon niet onder controle!

We zien wel wat het wordt.

Overigens vorige week nieuwe MTB (winter)kleding besteld, maar het kan allemaal retour. Heb normaal maat M, maar een shirt met lange mouwen is echt veel te klein, lijkt wel een t shirt met korte mouwen :P
Ander fox-shirt is heel wijd. En een jas die ik besteld heb is net te kort :(
Dacht ik vandaag de artikelen vandaag in andere maten te bestellen, zijn die allemaal uitverkocht. Pffff.

• Rmg

Rmg

Paar weken terug ook bijna een hond aangereden.

Stuk waar het wandelpad en mtb route naast elkaar liggen.

Eigenaresse was aan de telefoon de hond steekt ineens het mtb pad over (aangelijnd) Eigenaresse ging gewoon door met bellen gaf geen kick 8)7

• bas-r
Prulleman schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:27:
[...]

hmm ja... je zou ook nog eens bij Reynolds kunnen aankloppen, misschien dat die wel wat kunnen doen voor je..
Qua afstelling.. niet netjes, maar op zich wel acceptabel voor een "internet fiets"
ontbrekende dingen.. als ze het maar oplossen..

(maar inderdaad, alles bij elkaar.. matig..)
Heb de blow up foto’s van de Reynolds hub er bij gepakt, hele hub uit elkaar gehad, maar mis geen onderdeel lijkt het. Ik laat het lekker zo. Als ie stuk gaat laat ik het wel fixen.
Daan_ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 12:34:
[...]

Zelfde in augustus gehad met een Neuron. Bij mij zat de cassette los en dat was volgens hen normaal. Lockring van de cassette met lockring tool en momentsleutel vastgezet en geen gerammel etc. meer. (Reynolds wielen met SD hub) Wel eerst plastic plaat verwijderd die tussen wiel en cassette zit.

En zo nog aantal punten. Derailleur B tension L en H limit niet goed afgesteld. Remhendel van achterrem defect. Zelf voorrem ontlucht die deed niet veel en liep aan. BB zat los..... Omdat ik toch de gehele groepset ging vervangen voor een XX1 AXS. Heb ik op mijn gemak de hele fiets nagelopen. O-)

Remhendel heeft Canyon vervangen onder garantie. Die kon men niet opsturen. Dus werd ritje Eindhoven.

Uiteindelijk compensatie gehad van 75,- euro van Canyon. En verontschuldiging.
Okay, gaat dus vaker mis. Ik zal het meeste ook wel op kunnen lossen.
Die plastic plaat ja 😒

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@bas-r Helaas gaat het wel vaker mis. Meest frustrerende was manier van communiceren. Dit kon alleen via email. Als je belde werd je verwezen naar de email. Dit zorgde voor nogal wat miscommunicatie. Uiteindelijk is goed gekomen.

Heb je de wielen geregistreerd bij Reynolds? Wat ik begrepen heb is het makkelijker om direct met hen te schakelen, mocht er ooit iets misgaan...

En dat onzinnige stuk plastic is gelukkig zo verwijderd ;-)

• ZanielGa
mike0001 schreef op donderdag 3 december 2020 @ 13:36:

Afval (zoals een bidon) zie ik bijna nooit op de routes. Enige afval die je ziet is bij de zitplaatsen.
Je moet de bidons zoeken bij snellere bochten met remkuilen ervoor. Daar liggen de meeste. Komt door slechte bidonhouders die de bidon niet vast kunnen houden. Ze stuiteren er dan uit.

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-11 09:06
Kluus schreef op donderdag 3 december 2020 @ 16:05:
[...]

Het is inderdaad jammer dat er weer een eenzijdig verhaal verschijnt. Dit keer bij de NOS, dat zie ik niet vaak, meestal vind ik dergelijke journalistiek vooral bij de regionalen. Jammer dat de klagers nu zo'n podium krijgen.

Om een voorbeeld te quoten:

[...]

Uberhaupt "gehoord", wat is dat nu voor roddel en achterklap? Hoezo is dat dan de schuld van de mountainbiker, die hond was "uiteraard" netjes aangelijnd? En dan midden op de route dat interview gaan staan te geven zodat maar duidelijk wordt hoe erg het wel niet is.

Ik hoop echt dat ze geen gelijk krijgen, maar ik krijg wel de kriebels van dit soort mensen.
Dit soort interviews zie je vaak bij SBS en noemen ze voxpoppen. "Zogenaamd" willekeurig mensen in de straat vragen naar hun mening en daarmee als een soort waarheid brengen, je kunt die waarheid helemaal zelf inkleuren. Je krijgt daarmee vaak hele primaire reacties. als je bijvoorbeeld deze vrouw gewoon even doorvraagt of tegenover een doorvragende MTBer zet, dan zie je vaak ineens een veel genuanceerdere reactie.

leuk stukje, zoals voxpoppen wel hoort te zijn:
https://www.ad.nl/achter-...op-eigenlijk-br~a8a60d75/

• bas-r
Daan_ schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:59:
@bas-r Helaas gaat het wel vaker mis. Meest frustrerende was manier van communiceren. Dit kon alleen via email. Als je belde werd je verwezen naar de email. Dit zorgde voor nogal wat miscommunicatie. Uiteindelijk is goed gekomen.

Heb je de wielen geregistreerd bij Reynolds? Wat ik begrepen heb is het makkelijker om direct met hen te schakelen, mocht er ooit iets misgaan...

En dat onzinnige stuk plastic is gelukkig zo verwijderd ;-)
Supertip! Wielen geregistreerd bij Reynolds. Plasticje had ik ook een half uur na montage van de fiets verwijderd. Whyyyy???
Rmg schreef op donderdag 3 december 2020 @ 17:36:
Paar weken terug ook bijna een hond aangereden.

Stuk waar het wandelpad en mtb route naast elkaar liggen.

Eigenaresse was aan de telefoon de hond steekt ineens het mtb pad over (aangelijnd) Eigenaresse ging gewoon door met bellen gaf geen kick 8)7
Paar weken terug door een aangelijnde hond (!!!) aangevallen @route Nijmegen.
Tripje naar de huisarts en wat antibiotica was het resultaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMcZmbxjDhd-l3nHvCuaq0d4zj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsw9YnDU8mwRHuZecXGxuFbM.jpg?f=fotoalbum_large

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zow die heeft je goed te pakken gehad. Alles netjes afgehandeld met schade etc....

Dat stuk plastic (Dork disc = spaak beschermer) schijnt in sommige landen verplicht te zijn bij nieuwe fietsen. Om te voorkomen dat ketting/derailleur tegen de spaken komt. Naar mijn bescheiden mening is het kwestie van goed voor je materiaal zorgen en dat derailleur goed afgesteld is.

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 04-12-2020 10:04 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-11 14:30

Kluus

Gang is alles

Die schijven zijn inderdaad bedoeld om de schade aan je wiel en je derailleur (en eventueel je frame) te beperken wanneer de ketting onverhoopt aan de kant van het grootste kransje van de cassette loopt.

Ik wist dat eerst niet en wilde deze een tijdje terug laten verwijderen bij de aflevering van de nieuwe MTB van mijn dochtertje, de monteur wilde dat best doen maar wees me hierop en dat bij kinderen (ivm onzorgvuldig stallen, fiets laten vallen etc) de kans groter is dat de derailleur(pat) verbuigt en dus ook het risico op aflopen aan die kant verhoogt.

Ik vond dat hij daarmee wel een punt had en heb hem laten zitten. Bij mijn eigen fietsen verwijder ik hem uiteraard wel altijd. O-)

• bas-r
Daan_ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:24:
Zow die heeft je goed te pakken gehad. Alles netjes afgehandeld met schade etc.... Hoop dat de eigenaar van de hond beter reageerde dan ik paar maanden terug had in Reichswald. Daar heb ik aangifte moeten doen om dat baasje ook nog eens vervelend gedrag ging vertonen. (Helaas)

Dat stuk plastic (Dork disc = spaak beschermer) schijnt in sommige landen verplicht te zijn bij nieuwe fietsen. Om te voorkomen dat ketting/derailleur tegen de ketting komt. Naar mijn bescheiden mening is het kwestie van goed voor je materiaal zorgen en dat derailleur goed afgesteld is.
De eigenaar zelf was heel erg geschrokken en heeft me dezelfde dag nog geld overgemaakt voor de beenstukken. Ik heb het wel vaker meegemaakt en ook met zwaardere verwondingen in het bos gestaan/gelegen, dus we hadden een heel rustig gesprek met elkaar gelukkig, toen zijn honden eenmaal waren bedaard.
Voor die antibiotica moet ik nog eens checken of me dat wat kostte.

Niet leuk als het gebeurt, maar als je allebei redelijk blijft is er niets aan de hand :)

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Over de routes bij Nijmegen gesproken... De aanval op de mountainbikers is weer geopend. Ongelooflijk wat er allemaal aan ongefundeerde claims bijgehaald wordt om het eigen belang voorop te stellen...

https://www.omroepgelderl...k-van-Nijmegen-moeten-weg

Dus tja ik citeer mezelf nog maar een keer:
Sjoewe schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:38:
Ja heel belangrijk dat mensen zich aan de regels houden. Heb laatst de kan gehad om samen met wat anderen een uurtje met Rein Zwaan te praten, die vanuit Staats Bosbeheer de pleitbezorger is voor de MTB routes op de UHR.

Hij benadrukte nog maar eens dat mensen zich niet beseffen dat het organisatorische draagvlak voor de MTB routes in Nederland echt maar heel klein is. Er zijn veel instanties en terreineigenaren die de MTB routes liever kwijt dan rijk zijn. Uberhaupt staat het beheer van de routes ongeveer op het laagste plan binnen deze organisaties. Dat is ook de reden dat de ontwikkelingen zo langzaam gaan. Eerst moeten ze stapje voor stapje het draagvlak verstevigen en laten zien dat er geen extra risico's of problemen door ontstaan. De routes die er nu liggen zijn echt het resultaat van jarenlange lobby en het kweken van goodwill door liefhebbers van de sport. Ze vragen daar weinig voor terug. €7,50 voor een vignet en een beetje respect voor de routes en de beperkingen die eraan verbonden zijn van de rijders.
Sjoewe schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:54:
Het is gewoon belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het aanleggen en beheren van de wandelroutes wordt gezien als de primaire taak, dus als wandelaars klagen dat er buiten de paden gefietst wordt (en ja dat doen ze), dan moet SBB handelen. Bovendien zijn de routes dus aangelegd vanuit het argument dat men de diverse recreatiestromen het beste kan scheiden (wandelaars/MTB/ruiters), om overlast te voorkomen. Dus gemengd gebruik wordt zoveel mogelijk beperkt. Natuurlijk is het echt niet zo nijpend dat HS nu gelijk dicht gaat, maar het bericht doet wat het moet doen, mensen aan de praat krijgen en een bewustzijn creeëren over de eigen verantwoordelijkheid.
Kortom, wees echt het goede voorbeeld op de trails, en spreek mensen (vriendelijk) aan op hun gedrag als ze de regels niet volgen. Het is echt maar een wankele balans allemaal.

• Shinji
bas-r schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 09:06:
[...]

Supertip! Wielen geregistreerd bij Reynolds. Plasticje had ik ook een half uur na montage van de fiets verwijderd. Whyyyy???

[...]

Paar weken terug door een aangelijnde hond (!!!) aangevallen @route Nijmegen.
Tripje naar de huisarts en wat antibiotica was het resultaat.[Afbeelding]
Was het niet de policy in NL dat als een hond iemand aanvalt (even er vanuit gaande dat je de hond niet aan het pesten was) dat deze afgemaakt wordt?

• Rmg

Rmg

Shinji schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:38:
[...]

Was het niet de policy in NL dat als een hond iemand aanvalt (even er vanuit gaande dat je de hond niet aan het pesten was) dat deze afgemaakt wordt?
Nee 8)7

Tussen een bijtincident en euthanasie zitten wel iets meer stappen dan bijten -> spuitje.

Sowieso moet er dan aangifte gedaan worden, dan moet de politie nog besluiten om de hond in beslag te nemen, dan komt er een gedragsonderzoek en als daaruit blijkt dat de hond aggresief is dan komt euthanasie pas ter sprake.

• bas-r
Shinji schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:38:
[...]

Ik zat gewoon op de fiets, belde braaf en verminderde vaart. De honden (twee stuks, aangelijnd) schrokken desondanks ontzettend.

Ik heb geen aangegifte gedaan, wat natuurlijk heel stom is mocht dat beest nog weer iemand aanvallen. Heb er eerlijk gezegd niet eens aan gedacht. Echt waar, altijd afmaken?

/edit, hiervoor al verduidelijkt door @Rmg

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 04-12-2020 10:44 ]

• Shinji
Rmg schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:41:
[...]

Nee 8)7

Tussen een bijtincident en euthanasie zitten wel iets meer stappen dan bijten -> spuitje.

Sowieso moet er dan aangifte gedaan worden, dan moet de politie nog besluiten om de hond in beslag te nemen, dan komt er een gedragsonderzoek en als daaruit blijkt dat de hond aggresief is dan komt euthanasie pas ter sprake.
Ok, maar het is dus wel een optie, was ook gewoon iets wat ik ooit gehoord heb. Meestal als zoiets in het nieuws komt gaat het om kinderen en volgens mij gaan ze dan wel sneller tot euthenasie over.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rmg schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:41:
[...]

Nee 8)7

Heb paar maanden terug aangifte gedaan in DE. Hond viel aan en zonder enige aanleiding zette de eigenaar de hond verder aan tot agressie. Zijn gedrag is gefilmd en heeft fixe prent gehad. Dan hoor je het verhaal erachter en dan zat meneer zelf helemaal doorheen. Net vervelende ervaring met andere fietser. En Corona baan kwijt etc.... dit rechtvaardigt zijn gedrag na het incident niet, maar kreeg wel te doen met meneer. Uiteindelijk via via verontschuldiging gehad van meneer van die bewuste ochtend...

Toen ik aangifte deed gevraagd wat er zou gebeuren met de honden. En kreeg te horen dat afmaken het allerlaatste is waar men aan denkt en niet zo vaak voorkomt.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 04-12-2020 11:15 ]

• GrooV
  • Laatst online: 12-11 19:19
Ik denk dat vooral de timing voor Nijmegen gewoon niet handig is geweest ivm Corona. Dan leg je een hele mooie route aan en heb je nog niet goed kunnen oefenen met de drukte en wordt het gewoon heel erg druk in het bos. Tel daarbij Strava en MTBRoutes.nl op voor de publiciteit en er komen gewoon heel veel mensen op af.

In een rustigere tijd had iedereen meer aan elkaar kunnen wennen.

Kijk naar LDD, daar zijn de fietsers, wandelaars en paardrijders al veel langer aan elkaar gewend.

Wbt honden, daar rij ik altijd rustig langs en bel altijd netjes. Nooit problemen gehad

[ Voor 20% gewijzigd door GrooV op 04-12-2020 11:39 ]

• Shinji
GrooV schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:38:
Ik denk dat vooral de timing voor Nijmegen gewoon niet handig is geweest ivm Corona. Dan leg je een hele mooie route aan en heb je nog niet goed kunnen oefenen met de drukte en wordt het gewoon heel erg druk in het bos. Tel daarbij Strava en MTBRoutes.nl op voor de publiciteit en er komen gewoon heel veel mensen op af.

In een rustigere tijd had iedereen meer aan elkaar kunnen wennen.

Kijk naar LDD, daar zijn de fietsers, wandelaars en paardrijders al veel langer aan elkaar gewend.
Nou ja, als daar inderdaad een bijzonder diertje leeft dan had dan is dat niet echt handig om dat uberhaupt toe te staan en moet dat wellicht terug gedraaid worden. Maar inderdaad niet omdat de wandelaars het niks vinden.
Wbt honden, daar rij ik altijd rustig langs en bel altijd netjes. Nooit problemen gehad
Dat zegt misschien meer over de honden die je tegen bent gekomen. Ik heb ze bij hardlopen ook regelmatig tegen me op springend. Op de fiets tot nu toe overigens nog niet zo veel last van gehad.

• GrooV
  • Laatst online: 12-11 19:19
Shinji schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:03:
[...]

Nou ja, als daar inderdaad een bijzonder diertje leeft dan had dan is dat niet echt handig om dat uberhaupt toe te staan en moet dat wellicht terug gedraaid worden. Maar inderdaad niet omdat de wandelaars het niks vinden.

[...]

Dat zegt misschien meer over de honden die je tegen bent gekomen. Ik heb ze bij hardlopen ook regelmatig tegen me op springend. Op de fiets tot nu toe overigens nog niet zo veel last van gehad.
Hardlopen doe ik niet meer in het bos juist vanwege honden. Is nu sowieso niet erg omdat het snel donker is

• Shinji
GrooV schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 12:07:
[...]

Hardlopen doe ik niet meer in het bos juist vanwege honden. Is nu sowieso niet erg omdat het snel donker is
Tja, dan zou ik helemaal niet meer kunnen hardlopen. Die zijn er hier (Vlaardingen) in overvloed en kom je overal tegen. En er is welliswaar een aanlijn plicht maar daar houdt ongeveer 50% zich niet aan en je krijgt een grote mond als je er wat van zegt.

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:38

Quakie

quakelen

@Shinji ik woon sinds een paar jaar in Vlaardingen en het viel mij ook op dat er best wel veel Hondenbezitters zijn in Vlaardingen. De honden lopen vaak los, op fietspaden, ook gewoon bij speeltuinen etc.
Niet erg als ze alles zouden opruimen wat honden achter laten (opruimplicht) maar daar hebben de meeste niet van gehoord. Het is ik zie geen verbod bord dus het is prima ipv zo als het is algemene verbod tenzij aangegeven.

Ik teken nergens meer voor

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Op plekken waar ik vaker fiets zoek ik nog wel eens op "hondenkaart + plaatsnaam", maar over het algemeen zie je dan dat er vrij weinig losloopplekken zijn.

• Shinji
In de broekpolder in Vlaardingen heb je een groot losloop gebied. Weet niet of het er mee te maken heeft maar daar heb ik er nooit last van (honden). Aan de andere kant, hier in het park is ook een vrij groot losloop gebied maar daar buiten wordt het door een grote groep ook als losloop gebied beschouwd.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Daan_ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:06:
[...]

Heb paar maanden terug aangifte gedaan in DE. Hond viel aan en zonder enige aanleiding zette de eigenaar de hond verder aan tot agressie. Zijn gedrag is gefilmd en heeft fixe prent gehad. Dan hoor je het verhaal erachter en dan zat meneer zelf helemaal doorheen. Net vervelende ervaring met andere fietser. En Corona baan kwijt etc.... dit rechtvaardigt zijn gedrag na het incident niet, maar kreeg wel te doen met meneer. Uiteindelijk via via verontschuldiging gehad van meneer van die bewuste ochtend...

Toen ik aangifte deed gevraagd wat er zou gebeuren met de honden. En kreeg te horen dat afmaken het allerlaatste is waar men aan denkt en niet zo vaak voorkomt.
Tjeemig, iets aan over gehouden?

Mijn irritatie naar loslopende honden is de laatste tijd aan het oplopen. Ik begrijp het altijd maar een paar weken geleden rende er een hond naar mij toe en ging voor mijn fiets stilstaan, hard voor moeten remmen en over de kop gevlogen. Eigenaren zeiden er helemaal niets over, arrogant.

BlaBlaBla

• mr_evil08
Daan_ schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 11:06:
[...]

Daar heb je heel veel geluk mee gehad dat het gefilmd was zodat er bewijs is, verontschuldigingen wordt natuurlijk gedaan in de hoop dat je geen aangifte gaat doen of gaat terugtrekken en de schade beperkt blijft voor de hondeneigenaar.

Gelukkig komt het hier in het noorden weinig voor en als het fout gaat toont het baasje wel begrip en is het
altijd per ongeluk, maar honden mogen alleen loslopen in losloop gebied daar wordt inderdaad weinig aan gehouden, controle is er vrijwel niet.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Niks aan over gehouden mijn schoen wel, maar die zijn vervangen. De verontschuldiging kwam twee a drie weken later. Meneer zat er wel mee. Die prent die hij gekregen had boeide hem niet zo, maar zijn agressieve reactie is hij wel van geschrokken. Het was een oprecht excuses en daarmee is voor mij ook afgedaan.

Kom meneer heel af en toe tegen. En we zeggen elkaar netjes gedag. Iedereen kan keer zijn dag niet hebben en uit zijn slof schieten. Heb ik ook wel eens gehad. Tja...

En heb zelf geen problemen mee als honden loslopen en of achter je aan rennen. Zolang er niks gebeurd prima toch. Het zorgt ook wel eens voor leuke situaties. Al vaker weer terug moeten fietsen om hond terug te brengen naar zijn baasje. ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 05-12-2020 08:33 ]

• Anniedrew
Hier ook het gevoel dat het wachten is op de eerste aanvaring met een hond. Ze schrikken vaak op een of andere manier van fietsers. Recent nog in Beetsterzwaag met een loslopende Ridgeback, wat niet escaleerde, maar hond was agressief.

Misschien als zelfverdedigingsmiddel maar zo'n extreem grote fietspomp (ploertendoder) monteren aan het frame 7(8)7
Pagina: 1 ... 103 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic