Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 102 ... 284 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Strider schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:57:
Staat weer een redelijk nieuwe Lux 7.0 op marktplaats.

Ze vragen hier echt de gekste prijzen voor.

Maar €700,- minder (-20%) voor een gebruikt ouder model en geen 6 jaar frame garantie.
*Frustratie van iemand die al een tijd opzoek is naar een gebruikte Lux :+

Canyon lux CF SL 7.0
€ 2.900,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Zo gek zijn die prijzen blijkbaar niet als het verkoopt. Kwestie van vraag en aanbod. Ik zoek ook al een tijdje naar een Full-Suspension Trial fiets voor mijn vrouw van rond de 1500 euro (hoeft geen topmodel te zijn). Maar in haar maat (S) komt er uberhaupt maar weinig voorbij in die categorie.
De 2e hands markt is een beetje overspannen met de grote vraag en het kleine aanbod. Ik verwacht dat dat zodra corona voorbij is andersom zal zijn en er een tsunami aan fietsen voorbij komt op MP. Maarja, wanneer dat is....

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:12
Wordt tijd voor zoiezo een nieuwe achterband, weinig profiel meer op en ik ga het echt merken in klimmetjes dat ik grip verlies. Heb alleen geen idee of ik weer voor een nieuwe WTB Ranger ga of toch voor iets anders. Ik weet niet of iemand nog goeie ideeën heeft voor een 27.5x2.8? Ik zoek naar eigenlijk een allrounder.

Vittoria lijkt niet echt iets te hebben in allround in 2.8, Maxxis heeft de Recon+, Shwalbe heeft wel wat maar eigenlijk storen die mooie kleurcoderingen me en voor de rest is het best lastig om ergens een duidelijk aanbod te vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door ZanielGa op 15-11-2020 15:50 ]

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:08

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Banden keuze is erg persoonlijk net als met welke bandenspanning je rijd. Rijd met verschillende bandencombinaties. Voor met meer profiel en bandenspanning is met dit weer ook wat lager. En voor mij hoeft het niet breder dan 2.35.
HT Ikon 2.20 achter en Rekon 2.25 voor.
Fully Ikon 2.35 en Forkaster 2.35

Rijd meerdere keren per week Reichswald en pak geregeld Mook blauw mee. Deze combinaties voldoen tot nu toe nog met het natte weer van de laatste tijd. Al wil de Ikon wel eens vol lopen met moder en dan kan het wel wat meer gaan glibberen.

[ Voor 81% gewijzigd door Daan_ op 15-11-2020 19:00 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-11 13:56
Klitse schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:23:
[...]

Zo gek zijn die prijzen blijkbaar niet als het verkoopt. Kwestie van vraag en aanbod. Ik zoek ook al een tijdje naar een Full-Suspension Trial fiets voor mijn vrouw van rond de 1500 euro (hoeft geen topmodel te zijn). Maar in haar maat (S) komt er uberhaupt maar weinig voorbij in die categorie.
De 2e hands markt is een beetje overspannen met de grote vraag en het kleine aanbod. Ik verwacht dat dat zodra corona voorbij is andersom zal zijn en er een tsunami aan fietsen voorbij komt op MP. Maarja, wanneer dat is....
Ik was op zoek naar een nieuwe HT voor rond de 1500 (nieuw totaal niet te verkrijgen, pas in 2021) maar via mountainbike.nl heb ik bij toeval een aanbod gekregen van een goed onderhouden goed gespecced fully (Niner Jet RDO) met nieuw frame uit 2018 voor 1500 euro. Echt een koopje. Maar je zou eens op dergelijke forums een vraag/aanbod post kunnen plaatsen.

Het MTB virus heeft mij wel flink te pakken. Ik merk dat dit een stuk leuker fietsen is dan mijn standaard rondjes op de racefiets. Maar dat kan ook komen omdat ik al jaren dezelfde rondjes fiets :P

Zoals genoemd net een tweedehands MTB gekocht. Nog nooit eerder op de MTB gezeten. Heb nu in totaal 6-7 rondjes gefietst.

Afgelopen dond Gieten - Gasselte volle bak gereden. Was vrij nat en had mn Element Bolt niet mee dus helaas geen tijden. Gister naar Appelscha geweest, rondje blauw met daarna nog volle bak Appelscha Bosberg rood 4.4km. Plek 166 van de 2095. Echt een lekker klimparcours geen meter vlak. Vandaag volle bak Gieten - Gasselte(32km, maart 2020 update) plaats 218/1296 weten te behalen. Daar had nog wel een minuut of wat vanaf gekund, was vrij druk op de route. Voor de echte top tijden moet je niet in het weekend gaan fietsen heb ik wel door :P

Wel wat risico's genomen hier en daar. Vooral bulten waar je overheen vliegt zijn nog best een gevaar. Ik ben dat totaal niet gewend en vlieg dus met mijn gewicht al snel voorover. Ging echt bijna goed fout... Maar wat lag de route Gieten er weer prachtig bij vandaag. Ook heerlijk weer vanochtend. Helaas komende dagen flink regen...

• Klitse
  • Niet online
biggydeen2 schreef op zondag 15 november 2020 @ 19:57:
[...]

Ik was op zoek naar een nieuwe HT voor rond de 1500 (nieuw totaal niet te verkrijgen, pas in 2021) maar via mountainbike.nl heb ik bij toeval een aanbod gekregen van een goed onderhouden goed gespecced fully (Niner Jet RDO) met nieuw frame uit 2018 voor 1500 euro. Echt een koopje. Maar je zou eens op dergelijke forums een vraag/aanbod post kunnen plaatsen.
Daar staat natuurlijk al lang een post van mij 8) Maar bedankt voor de tip.
Probleem van mijn zoektocht lijkt vooral de maat te zijn. Maat S komt blijkbaar niet veel voor. Zijn er dan zo weinig maat S fietsers?

[ Voor 10% gewijzigd door Klitse op 15-11-2020 23:16 ]

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49

KipCurreh

Nightcrawler

Gisteren ochtend dan maar de officiële inwijding van men nieuwe MTB, en tevens ook gewoon de eerst MTB rit van men leven eigenlijk 8)

https://www.strava.com/activities/4340652790

Ik moet zeggen, het is wel even wennen na een aantal jaren enkel de racefiets gewoon te zijn. Maar het is wel enorm leuk om te doen. We hadden ergens ook een stuk echt MTB parcours erin met leuke drops en bochten, en dat is wel echt heerlijk om te doen.
Wel 1x tegen de vlakte gegaan, in een soort stevige S-bocht (haaks) in een drassig gebied schoof ik zo onderuit >:) Maar eigenlijk een heel zachte landing

Mijn vingers/handen begonnen wel wat lastig te doen na 30+ kilometers.. Niet dat het pijn deed, maar ik begon het wel te voelen, een soort krampachtig gevoel. Is dit een bekend iets, of moet ik gewoon wat wennen?

Verder heb ik het gevoel dat mijn stuur wel wat ingekort mag worden, en moet ik men remmen iets hoger zetten om echt goed met 1 vinger te kunnen knijpen.

Qua onderhoud heb ik hem even aan de kant gezet om wat op te drogen, en dan 's avond met een fijne borstel het meeste eraf gehaald. Daarna nog even met een vod erover gegaan. De ketting heb ik enkel met een vod nog wat proper gemaakt, maar de Squirt heeft zijn werk alweer fantastisch gedaan.
Nog iets waar ik best op let ?

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-11 14:11
Strider schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:57:
Staat weer een redelijk nieuwe Lux 7.0 op marktplaats.

Ze vragen hier echt de gekste prijzen voor.

Maar €700,- minder (-20%) voor een gebruikt ouder model en geen 6 jaar frame garantie.
*Frustratie van iemand die al een tijd opzoek is naar een gebruikte Lux :+

Canyon lux CF SL 7.0
€ 2.900,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Het is een vraagprijs he. Biedt eens 2500. Dan zal ie vast wel happen. En als de fiets echt in nieuwstaat is heb je een prima fiets voor dat geld.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

KipCurreh schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:32:
Gisteren ochtend dan maar de officiële inwijding van men nieuwe MTB, en tevens ook gewoon de eerst MTB rit van men leven eigenlijk 8)

https://www.strava.com/activities/4340652790

Ik moet zeggen, het is wel even wennen na een aantal jaren enkel de racefiets gewoon te zijn. Maar het is wel enorm leuk om te doen. We hadden ergens ook een stuk echt MTB parcours erin met leuke drops en bochten, en dat is wel echt heerlijk om te doen.
Wel 1x tegen de vlakte gegaan, in een soort stevige S-bocht (haaks) in een drassig gebied schoof ik zo onderuit >:) Maar eigenlijk een heel zachte landing

Mijn vingers/handen begonnen wel wat lastig te doen na 30+ kilometers.. Niet dat het pijn deed, maar ik begon het wel te voelen, een soort krampachtig gevoel. Is dit een bekend iets, of moet ik gewoon wat wennen?

Verder heb ik het gevoel dat mijn stuur wel wat ingekort mag worden, en moet ik men remmen iets hoger zetten om echt goed met 1 vinger te kunnen knijpen.

Qua onderhoud heb ik hem even aan de kant gezet om wat op te drogen, en dan 's avond met een fijne borstel het meeste eraf gehaald. Daarna nog even met een vod erover gegaan. De ketting heb ik enkel met een vod nog wat proper gemaakt, maar de Squirt heeft zijn werk alweer fantastisch gedaan.
Nog iets waar ik best op let ?
Last van je vingers zou kunnen dat je nu nog te krampachtig op de fiets zit. Bijvoorbeeld: te veel knijpen in de handgrepen.

Stuur inkorten zou ik nu nog niet doen. Maak eerst de nodige KM-ters en kijk dan verder of het dan nog nodig vind.

Tip: maak de derailleur wieltjes ook geregeld schoon. Daar gaat ook snel nodige drek aan vast koeken. Je hebt daar speciale borsteltje voor. Zo gebruik ik deze https://www.parktool.com/product/gearclean-brush-gsc-1

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 16-11-2020 11:28 ]

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:49

KipCurreh

Nightcrawler

Klitse schreef op zondag 15 november 2020 @ 23:15:
[...]

Daar staat natuurlijk al lang een post van mij 8) Maar bedankt voor de tip.
Probleem van mijn zoektocht lijkt vooral de maat te zijn. Maat S komt blijkbaar niet veel voor. Zijn er dan zo weinig maat S fietsers?
Bij de LBS hier waren de S modellen in de meerderheid, simpelweg omdat alle andere maten gewoon niet meer leverbaar zijn of een wachttijd hebben tot eerste semester 2021 :)

Ik ben 1m68 en zit fantastisch goed op een S (Merida)

Ik kan me wel voorstellen dat er wat minder focus ligt op de S maat, aangezien mannen over het algemeen toch net iets groter worden dan ik :/ :*)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

• Klitse
  • Niet online
KipCurreh schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:33:
[...]

Bij de LBS hier waren de S modellen in de meerderheid, simpelweg omdat alle andere maten gewoon niet meer leverbaar zijn of een wachttijd hebben tot eerste semester 2021 :)

Ik ben 1m68 en zit fantastisch goed op een S (Merida)

Ik kan me wel voorstellen dat er wat minder focus ligt op de S maat, aangezien mannen over het algemeen toch net iets groter worden dan ik :/ :*)
Mijn vrouw is iets van 1m63 dus die heeft echt niet meer dan een S nodig. Nieuw kan natuurlijk ook nog (dan wordt het iets van een Canyon Neuron in zalmroze, maar ik had gehoopt iets moois te vinden op de 2e hands markt. Ik ben best handig met het onderhoud/opbouwen van fietsen dus ik kan best iets kopen waar wat werk aan zit. Maar ik merk gewoon dat het aanbod Trailbike maat S veel kleiner is dan M, L en zelfs XL. Ook op bijvoorbeeld Pinkbike en Bikemarkt.

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:29

BrammT

The one and only!

Nou, afgelopen zondag eindigde mijn rit met een trapper die links van de trapas af kwam... Afgelopen voorjaar gebeurde dit ook al, toen heb ik meteen de trapas ook gesloopt, omdat ie de naaf daarmee vernaggelde. De LBS heeft het gerepareerd met nieuw spul*

Voor de duidelijkheid: het gaat om een Shimano Deore hollowtech II SM-BB51

Deze keer bleek dat het lager aan de kettingzijde losgekomen was. Deze zit normaal gesproken in het frame gedraaid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2WMUbA26DvxYIlFUeaVTgO2N3Pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y9vxsmqhJ1PdYzFkDlghlb8G.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist in de schuur de boel bekeken, maar nu heb ik het idee dat het probleem toch wel eens vrij serieus kan zijn. Van het huidige lager heb ik het idee dat de draad amper oppakt in de draad van het frame. Pas op het laatst doet 'ie wat, is mijn beleving. Ik moet er bij zeggen dat ik geen bottom bracket tool heb, maar gewoon vast probeer te draaien met een stroeve doek tussen mijn hand.

Mogelijkerwijs is de draad van (een van) beiden fucked, ik kan het op het oog slechts beoordelen, dat 'ie taps loopt. Ik neem aan dat dit niet gebruikelijk is. Dus het eerste deel van de draad lijkt me defect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDNQZZAMpJV6VOrLCyK0Ra1rXR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep1xhIVkK66HDsWeoCLu3M5s.jpg?f=fotoalbum_large

*Het is dus +- 5 maand geleden door de LBS in elkaar gezet. Wat vinden/denken jullie ervan? Garantie, doordat het niet goed gemonteerd zat? Of had ik vaker moeten checken of dat lager niet los liep? Heb geen idee of dat op 1 rit gebeurd is, of meerdere. Ik maak de ketting regelmatig schoon en het is me geen moment opgevallen..

Als dat alleen om het lager gaat, geen probleem, zo'n setje kost ca. 20 euro. Als de draad van het frame ook slecht is dan zijn we verder van huis... :'(

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

• Klitse
  • Niet online
BrammT schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:21:
Nou, afgelopen zondag eindigde mijn rit met een trapper die links van de trapas af kwam... Afgelopen voorjaar gebeurde dit ook al, toen heb ik meteen de trapas ook gesloopt, omdat ie de naaf daarmee vernaggelde. De LBS heeft het gerepareerd met nieuw spul*

Voor de duidelijkheid: het gaat om een Shimano Deore hollowtech II SM-BB51

Deze keer bleek dat het lager aan de kettingzijde losgekomen was. Deze zit normaal gesproken in het frame gedraaid.
[Afbeelding]

Zojuist in de schuur de boel bekeken, maar nu heb ik het idee dat het probleem toch wel eens vrij serieus kan zijn. Van het huidige lager heb ik het idee dat de draad amper oppakt in de draad van het frame. Pas op het laatst doet 'ie wat, is mijn beleving. Ik moet er bij zeggen dat ik geen bottom bracket tool heb, maar gewoon vast probeer te draaien met een stroeve doek tussen mijn hand.

Mogelijkerwijs is de draad van (een van) beiden fucked, ik kan het op het oog slechts beoordelen, dat 'ie taps loopt. Ik neem aan dat dit niet gebruikelijk is. Dus het eerste deel van de draad lijkt me defect.
[Afbeelding]

*Het is dus +- 5 maand geleden door de LBS in elkaar gezet. Wat vinden/denken jullie ervan? Garantie, doordat het niet goed gemonteerd zat? Of had ik vaker moeten checken of dat lager niet los liep? Heb geen idee of dat op 1 rit gebeurd is, of meerdere. Ik maak de ketting regelmatig schoon en het is me geen moment opgevallen..

Als dat alleen om het lager gaat, geen probleem, zo'n setje kost ca. 20 euro. Als de draad van het frame ook slecht is dan zijn we verder van huis... :'(
Ziet er inderdaad uit alsof de schroefdraad van je BB niet helemaal lekker meer is. Of het in het frame ook zo is, is zonder goede foto natuurlijk niet te beoordelen. Maar als de LBS dit heeft gedaan dan zou ik lekker terug gaan en vragen hoe het kan dat een BB er na 5 maanden vanzelf weer uit komt. Want dat is erg knap, zo'n ding zet je met 40nm vast volgens mij. Dat lukt je overigens niet met een doek en je hand. Daar heb je echt een BB tool voor nodig.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:03
Ja, die moeten strak vast en de draairichting voor vast is gelijk aan de traprichting, dus lostrappen met vooruit peddelen kan ook niet gebeuren.

Er zijn overigens wel mogelijkheden om dit te fixen mocht je frame gaar zijn. Draad tappen, helicoils, insert/bus erin lijmen, ...

Strava

• BrammT

BrammT

The one and only!

Klitse schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:40:
[...]

Ziet er inderdaad uit alsof de schroefdraad van je BB niet helemaal lekker meer is. Of het in het frame ook zo is, is zonder goede foto natuurlijk niet te beoordelen. Maar als de LBS dit heeft gedaan dan zou ik lekker terug gaan en vragen hoe het kan dat een BB er na 5 maanden vanzelf weer uit komt. Want dat is erg knap, zo'n ding zet je met 40nm vast volgens mij. Dat lukt je overigens niet met een doek en je hand. Daar heb je echt een BB tool voor nodig.
Helaas kan ik van de draad op het frame geen foto maken, kan ook slecht zien of voelen. Daarvoor is die draad gewoon wat te fijn, het gat te klein en tevens te donker....

Wat betreft het vastzetten denk ik dat ik zeker zo'n tool nodig zal hebben, maar ik neem aan dat je met de hand zeker wel 90% van de windes af op moet kunnen draaien. Ik kan 'm er nu maar enkele slagen op draaien...
Prulleman schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:43:
Ja, die moeten strak vast en de draairichting voor vast is gelijk aan de traprichting, dus lostrappen met vooruit peddelen kan ook niet gebeuren.

Er zijn overigens wel mogelijkheden om dit te fixen mocht je frame gaar zijn. Draad tappen, helicoils, insert/bus erin lijmen, ...
Ja ik ben alleen bang dat dat wel redelijk bewerkelijke klusjes zijn, dan kom je dus hoogstwaarschijnlijk ook weer op een andere type lager uit straks..

Eerst maar eens kijken hoe de vlag erbij hangt bij de LBS. Ik heb helaas geen schroefdraad meter hier om het te checken., verwacht dat zij die wel hebben..

• Klitse
  • Niet online
BrammT schreef op maandag 16 november 2020 @ 21:04:
[...]
Wat betreft het vastzetten denk ik dat ik zeker zo'n tool nodig zal hebben, maar ik neem aan dat je met de hand zeker wel 90% van de windes af op moet kunnen draaien. Ik kan 'm er nu maar enkele slagen op draaien...
Je moet hem er inderdaad wel een stukje in kunnen draaien. 90% is wat veel maar zeker de helft moet lukken met de hand. Maar jouw Bottom Bracket is gaar. Die hoort over de hele lengte dezelfde schroefdraad te hebben en dus niet taps toe te lopen. Laat je LBS maar kijken of het frame nog wel goed is.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@BrammT ik heb ook hollowtech en heb ook iets dergelijks gehad. Beschadigingen aan t draadwerk. Ik heb een bb-80 lager gekocht. Dat is een beter lager (gaat dus langer mee, minder vervangen is minder kans dat fout gaat) en heeft een veel langer draadeind. Zit dus dieper in je frame / steviger. De eerste cm die bij mij beschadigd is, wordt gecompenseerd met de 2de.

Meermalen bij de lbs geweest en elke keer geklooi. Toen ontdekte ik die bb-80, nooit meer gedoe gehad. Wellicht heb je er wat aan.

• BrammT

BrammT

The one and only!

Blomminator schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:48:
@BrammT ik heb ook hollowtech en heb ook iets dergelijks gehad. Beschadigingen aan t draadwerk. Ik heb een bb-80 lager gekocht. Dat is een beter lager (gaat dus langer mee, minder vervangen is minder kans dat fout gaat) en heeft een veel langer draadeind. Zit dus dieper in je frame / steviger. De eerste cm die bij mij beschadigd is, wordt gecompenseerd met de 2de.

Meermalen bij de lbs geweest en elke keer geklooi. Toen ontdekte ik die bb-80, nooit meer gedoe gehad. Wellicht heb je er wat aan.
Bedankt voor de tip! Ik had al wel gelezen dat de BB-70 ook past en betere lagers zou moeten hebben, dus dat was eigenlijk plan A, maar nu gaan we eens kijken of een BB-80 ook past. Morgen eerst maar eens bij de LBS langsvliegen om eea te overleggen.. :)

Ik laat hier nog wel weten hoe dat afloopt.

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
@BrammT Overduidelijk dat het draad defect is op de bus. Die is er gewoon scheef ingedraaid. Met dit soort dingen altijd zover mogelijk met de hand doen. Simpelweg omdat je met de kracht van je hand het schroefdraad niet kapot kan draaien.

Met een nieuw exemplaar zal je snel genoeg voelen of het draad in het frame nog helemaal oke is. Je zou hem dan zeker voor 80% met de hand in moeten kunnen draaien. Meestal gaat in dit soort gevallen (gelukkig) slechts een van de twee schroefdraden kapot. Simpelweg omdat het ene materiaal iets harder is als het andere. Ik hoop voor jou dat dat nu ook het geval is!

[ Voor 43% gewijzigd door DennisLMB op 17-11-2020 09:19 . Reden: Toevoeging ]

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
Een goede fietsenmaker zou het draad van de BB opnieuw moeten kunnen tappen. Zeker als het eerste deel nog goed is, zal er achterin nog wel voldoende materiaal zijn om een nieuwe draad te tappen.

• BrammT

BrammT

The one and only!

Nou vanochtend bij de LBS geweest. Die vertelde me alleen de trapas gedaan te hebben, omdat de lagers nog goed waren. Meende dat we toen over beide vervangen gehad hebben, maargoed. Hij heeft het dus niet los gehad en kan helaas ook niet aan de BB80 lagers in de maat 68/73 komen.

Zelf ook het ganse internet al afgezocht, maar steeds levertijden tot aan de kerst... ;(

*O* Wie geeft me de gouden tip? *O* Wie heeft zo'n setje op voorraad? Rose, Futurum, Amazon, etc allemaal niet....

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:27

Sherlock

No Shit

BrammT schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:40:
Nou vanochtend bij de LBS geweest. Die vertelde me alleen de trapas gedaan te hebben, omdat de lagers nog goed waren. Meende dat we toen over beide vervangen gehad hebben, maargoed. Hij heeft het dus niet los gehad en kan helaas ook niet aan de BB80 lagers in de maat 68/73 komen.

Zelf ook het ganse internet al afgezocht, maar steeds levertijden tot aan de kerst... ;(

*O* Wie geeft me de gouden tip? *O* Wie heeft zo'n setje op voorraad? Rose, Futurum, Amazon, etc allemaal niet....
Bikester heeft hem nog zo te zien; hier

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• BrammT

BrammT

The one and only!

Sherlock schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:44:
[...]

Bedankt voor de tip,
Die heb ik inderdaad gezien, maar de levertijd staat daar op 3-5 dagen. Ik vermoed dat ze hem stiekem helemaal niet op voorraad hebben.

Je kunt ze helaas ook niet bellen, enkel mailen.. Ik vermoed dat ik daar uiteindelijk na 5 weken aan een dood paard trekken die lagers pas krijg. Iemand ervaring met hen? Op Google zie ik meer klachten over bereikbaarheid en levertijd..

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15

Rmg

BrammT schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:00:
[...]

Bedankt voor de tip,
Die heb ik inderdaad gezien, maar de levertijd staat daar op 3-5 dagen. Ik vermoed dat ze hem stiekem helemaal niet op voorraad hebben.

Je kunt ze helaas ook niet bellen, enkel mailen.. Ik vermoed dat ik daar uiteindelijk na 5 weken aan een dood paard trekken die lagers pas krijg. Iemand ervaring met hen? Op Google zie ik meer klachten over bereikbaarheid en levertijd..
Zelf nooit problemen gehad met bikester, wel is de levering vaak wat traag, zeker vergeleken bij de grote nederlandse spelers.

Laatste bestelling daar hadden ze mn order in 2 gesplitst omdat 1 ding meer levertijd had. Is allemaal aangekomen uiteindelijk

• Prulleman
bikester zit ook niet in NL, dus die levertijd kan wel kloppen, volgens mij komt het allemaal uit duitsland.

/edit
ze willen natuurlijk overkomen als een normale nederlandse shop, maar dit is wat ik kan vinden van de overkoepelende organisatie.

Wikipedia: Internetstores – Wikipedia

ik heb er ook wel een paar dingen besteld, inclusief een orbea kinder MTB voor mijn zoontje en eigenlijk is alles altijd prima gegaan, maar levertijden zijn dus wel "buitenlands". Vergelijkbaar met bike-components.de en bike-discount.de soms 2-3 dagen, soms een week

[ Voor 70% gewijzigd door Prulleman op 17-11-2020 10:14 ]

Strava

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-11 13:13

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom specifiek de BB80 en niet een andere, beter verkrijgbare Shimano bottom bracket? BB-MT800 bijvoorbeeld.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Prulleman
Demo schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:08:
[...]
Waarom specifiek de BB80 en niet een andere, beter verkrijgbare Shimano bottom bracket? BB-MT800 bijvoorbeeld.
die bb80 heeft meer draad, dus als het frame deels gestript is, heb je met die bb80 meer draad op het stuk in je frame wat nog gestript is. (moet de draad ook wel ver doorlopen in de frame, anders heb je er nog niks aan)

Strava

• BrammT

BrammT

The one and only!

@Demo
Zoals @Prulleman al aangeeft, gaat het specifiek om de langere draad. Die kan ik trouwens ook prima kwijt in mijn frame, daar is extra draad voor beschikbaar.

Ik heb voor nu een setje BB52 lagers besteld, voor die 17 euro kan ik het in elk geval proberen, als het niet goed voelt dan draai ik ze er weer uit en is de schade wat dat betreft klein. Ik kan gewoon geen setje BB80 vinden op dit moment. (Maar als iemand ze weet te vinden, hou ik me aanbevolen!)

Ik wil als het kan gewoon weer fietsen, liefst morgenavond al..

Heb nu meteen maar al het mogelijk benodigde gereedschap besteld, want daar werd ik ook een beetje simpel van. Uiteindelijk weer een bestelling richting de 150 euro... :)

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:43:
en de draairichting voor vast is gelijk aan de traprichting...
Dat dacht ik dus ook altijd, maar het is toch eigenlijk andersom? De trapas aan de driveside draai je met de wijzers van de klok mee om los te krijgen, maar dat is dezelfde richting als je pedalen tijdens het fietsen. Of heb ik nu ergens een blinde vlek waardoor ik het niet goed snap?

• Prulleman
Sherlock schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:35:
[...]

Dat dacht ik dus ook altijd, maar het is toch eigenlijk andersom? De trapas aan de driveside draai je met de wijzers van de klok mee om los te krijgen, maar dat is dezelfde richting als je pedalen tijdens het fietsen. Of heb ik nu ergens een blinde vlek waardoor ik het niet goed snap?
hmmm, volgens mij heb ik het ook omgedraaid.. en ben ik in de war met trappers.. 8)7

Strava

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Prulleman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 11:38:
[...]

hmmm, volgens mij heb ik het ook omgedraaid.. en ben ik in de war met trappers.. 8)7
Ja, bij trappers klopt het wel!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38
Sherlock schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:44:
[...]

Bijzonder. Ik krijg gewoon een kneiterharde ; Deze site is niet bereikbaar

• Prulleman
maartend schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:00:
[...]

Bijzonder. Ik krijg gewoon een kneiterharde ; Deze site is niet bereikbaar
site ligt er even uit lijkt het, vanochtend kon ik er nog wel bij

Strava

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 07:24

Hegeman

Weet van alles wat

misschien wat fietsshops nabellen of zij er toevallig nog 1 hebben liggen?

• BrammT

BrammT

The one and only!

Hegeman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:12:
[...]

misschien wat fietsshops nabellen of zij er toevallig nog 1 hebben liggen?
Ja dat heb ik geprobeerd, maar na 5 shops kwam ik langzaam wel tot de conclusie dat niemand deze lagers op voorraad neemt, omdat ze alleen op specifieke wens geplaatst worden. Ze zijn dan ook gemiddeld +- 2 x zo duur als bijvoorbeeld BB52 lagers. Dan moet je echt geluk hebben dat iemand ze eens een keer per abuis besteld heeft...

Heb nu besloten om ze maar met loctite vast te gaan zetten als ik er vertrouwen in heb. Is er iemand die dat een slecht idee vindt?

• Prulleman
BrammT schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:36:
[...]

Ja dat heb ik geprobeerd, maar na 5 shops kwam ik langzaam wel tot de conclusie dat niemand deze lagers op voorraad neemt, omdat ze alleen op specifieke wens geplaatst worden. Ze zijn dan ook gemiddeld +- 2 x zo duur als bijvoorbeeld BB52 lagers. Dan moet je echt geluk hebben dat iemand ze eens een keer per abuis besteld heeft...

Heb nu besloten om ze maar met loctite vast te gaan zetten als ik er vertrouwen in heb. Is er iemand die dat een slecht idee vindt?
hmm, lastig, het zou net genoeg kunnen helpen, maar het kan net zo goed zijn dat je de laastste cm draad op deze manier ook gaat strippen.
ik zou het heel goed in de gaten houden en veelvuldig checken, als het een beetje loskomt, dan gaat het heel snel bergafwaarts

Strava

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 20:23

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

@BrammT https://www.chainreaction...ttom-bracket/rp-prod38345

En dan next-day delivery? Zou er snel moeten zijn lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door zonoskar op 17-11-2020 14:30 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 11:14

Nox

Noxiuz

BrammT schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 12:36:
[...]

Ligt eraan hoeveel, een drupje zou an sich prima zijn maar houd er rekening mee dat het moeite kan kosten bij de volgende vervanging en je misschien geweld moet gebruiken, pak ook niet de variant voor permanente borging. Als je toch al niet van plan was langer te fietsen op deze fiets danwel een nieuwe fiets te kopen over een paar jaar... go for it :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• October
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Gewoon omdat het kan: my ride. Van de banden wil ik af nu. Zijn bijna versleten. Nobby Nic voor en Racing Ralph achter staan op verlanglijstje. Tot nu toe heb ik alleen de routes hier in de omgeving gedaan: Enschede Rutbeek en Haaksbergen. Daar komen vanaf nu de andere routes van Enschede bij en Oldenzaal. En dan ergens volgend jaar in het voorjaar de routes Rijssen/Holten.

Maja eerst aan mijn conditie/stamina werken. Ik ben één van de langzaamste op de routes waarop ik rijd. 🙊

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNnAkYJLd6w8GuImvP5pswQBNa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2F8ZRPMkSWhWhV1panWhRG0.jpg?f=fotoalbum_large

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
October schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:18:
Gewoon omdat het kan: my ride. Van de banden wil ik af nu. Zijn bijna versleten. Nobby Nic voor en Racing Ralph achter staan op verlanglijstje. Tot nu toe heb ik alleen de routes hier in de omgeving gedaan: Enschede Rutbeek en Haaksbergen. Daar komen vanaf nu de andere routes van Enschede bij en Oldenzaal. En dan ergens volgend jaar in het voorjaar de routes Rijssen/Holten.

Maja eerst aan mijn conditie/stamina werken. Ik ben één van de langzaamste op de routes waarop ik rijd. 🙊

[Afbeelding]
Tegenover je stuur staat je zadel wel erg laag. Wat is je lengte?

BlaBlaBla

• October
Strider schreef op woensdag 18 november 2020 @ 16:07:
[...]

Tegenover je stuur staat je zadel wel erg laag. Wat is je lengte?
Ik heb nogal korte benen. Ik ben 1.69m 😅

Misschien kan mijn zadel iets hoger, maar ik zit er al met gestrekt been op.

[ Voor 14% gewijzigd door October op 18-11-2020 20:43 ]

• BrammT

BrammT

The one and only!

Nou inzake mijn verhaal; de boel zit weer in elkaar.! *O*

Ik zat zelf ook al met het idee te spelen om evt die vulring ertussen weg te laten aan de probleemzijde, maar vandaag belde een andere mountainbike shop in de buurt me nog terug dat hij de BB80 lagers niet kon krijgen, maar na telefonisch overleg het verhaal met verplaatsen van de ringen wel wou proberen. Hij had wel vulringen voor de andere zijde om het tandwiel weer op de juiste plek te krijgen.

Dus om 1620 de hele handel in de auto gemikt en een uur later was ik weer thuis. :)

De draad was wel iets aangetast maar met de extra gewonnen millimeters hadden we er beide wel vertrouwen in.. Voorlopig nog met enige regelmaat checken of het nog goed is. Zonet de eerste 30km weer gemaakt en vooralsnog geen problemen.

Direct mijn pedalen met normale+klik vervangen door klik+klik pedalen.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:13
October schreef op woensdag 18 november 2020 @ 20:41:
[...]

Ik heb nogal korte benen. Ik ben 1.69m 😅

Misschien kan mijn zadel iets hoger, maar ik zit er al met gestrekt been op.
Zet je zadel niet te hoog, dat zorgt voor blessures. Via de hiel-methode kun je ook voor de MTB eenvoudig de maximale zadelhoogte bepalen.

https://www.mantel.com/bl...k-mijn-juiste-zadelhoogte

Je stuur kan zo te zien nog flink naar beneden. Je kunt de ringen onder de stuurpen uithalen (en er tijdelijk even bovenop leggen, zodat je de stuurbuis nog niet in hoeft te korten). Verder kun je de stuurpen nog omdraaien, zodat deze naar beneden wijst. Er valt nog wel 5 tot 10 centimeter te winnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 18-11-2020 21:24 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-11 14:04

Meneer iCy

swarma

Gebruik je de fiets ook voor andere doeleinden dan het bos? Zo niet, haal eens die standaard er af :-)

Daarnaast denk ik ook dat de fiets je te groot is en dat je eigenlijk een maat kleiner had moeten hebben.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

• October
Ja jaren gebruikt voor commuting nu pas echt bezig met mountainbiken. Dus die standaard is mijn hero haha. Ik heb er ook normaal een Topeak bagagedrager en tas op gemonteerd ipv de spatbord.

Dat ie een maatje te groot was heeft de speciaalzaak niet gezegd hmmm. Ik zal proberen de stuur te verstellen zoals Joris zei.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:53
Kun je ook een fatsoenlijke foto plaatsen. Eigenlijk kun je door de perspectische vertekening niet echt goed een oordeel vormen.

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-11 19:48
Aangezien het een Medium fiets is met 29 banden met 1.69 en korte benen had een 27.5 en small frame beter geweest. Zadel was dan relatief 4cm hoger tov stuur. Voor commuting is huidige prima. Maar een goede klim op een MTB route?

• October
Ik zal morgen ff aan sleutelen en een nieuwe foto plaatsen. Foto is wel vertekend, in wijde stand opgenomen en dat vertekend het beeld nogal.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Kadett schreef op woensdag 18 november 2020 @ 22:33:
Aangezien het een Medium fiets is met 29 banden met 1.69 en korte benen had een 27.5 en small frame beter geweest. Zadel was dan relatief 4cm hoger tov stuur. Voor commuting is huidige prima. Maar een goede klim op een MTB route?
Mwah, vulringen boven de stem, stem omdraaien en het kan best prima zijn. Is ook een beetje een voorkeur.

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 11:23
Wat is leidend bij de maatbepaling van een mountainbike? Beenlengte is vergeleken met mn lichaamslengte redelijk kort te noemen. 79 cm om 183 cm.

Binnenbeenlengte 79cm zegt 17-18 inch framemaat terwijl lichaamslengte op websites zoals mantel bij bestellen 19-19.5 inch aangeeft bij lichaamslengte 179 tm 185 cm.

Liefst zou ik even gaan proberen ware het niet dat er afgelopen weekend bij bijvoorbeeld Mantel geen 1 mountainbike stond. Ga ik een maat L (19.5) als vervelend ervaren?

• Prulleman
Ambianz schreef op donderdag 19 november 2020 @ 18:31:
Wat is leidend bij de maatbepaling van een mountainbike? Beenlengte is vergeleken met mn lichaamslengte redelijk kort te noemen. 79 cm om 183 cm.

Binnenbeenlengte 79cm zegt 17-18 inch framemaat terwijl lichaamslengte op websites zoals mantel bij bestellen 19-19.5 inch aangeeft bij lichaamslengte 179 tm 185 cm.

Liefst zou ik even gaan proberen ware het niet dat er afgelopen weekend bij bijvoorbeeld Mantel geen 1 mountainbike stond. Ga ik een maat L (19.5) als vervelend ervaren?
tegenwoordig is het nog lastiger met alle verschillende geometrie varianten. Een eenduidig antwoord is dus niet te geven

Strava

• Ambianz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-11 11:23
Prulleman schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:02:
[...]
tegenwoordig is het nog lastiger met alle verschillende geometrie varianten. Een eenduidig antwoord is dus niet te geven
Mmmkay thanks. Toch nog maar eens naar de trekstore hier in de buurt om eens een vergelijkbaar model in verschillende afmetingen passen. Denk dat zij vervolgens ook wel goed advies kunnen geven ondanks de fiets die ik wil aanschaffen er waarschijnlijk niet zal staan.

Gaat om de x caliber 7 dus

• October
GoldenSample schreef op donderdag 19 november 2020 @ 13:41:
[...]

Mwah, vulringen boven de stem, stem omdraaien en het kan best prima zijn. Is ook een beetje een voorkeur.
Ik heb de ringen erboven geplaatst. Scheelt al veel, nu is ie bijna 50-50. De stuurpen is recht, lijkt me niet dat het omdraaien veel gaat uitmaken denk ik tenminste. Maar ik kan het proberen.

Pas toen een kameraad van mij afgelopen maand een MTB ging kopen kwam ik achter dat er verschillende maten voor frames waren. Ik ging naar de winkel voor een snelle fiets (Gravelbike/fitnessbike) voor werk, ik kwam terug met een mountainbike. Ik wou wel perse een 29er verder wist ik niks van MTBs af. Ik heb letterlijk binnen 10 minuten een fiets gekocht.

Dus ik moet nog veel leren. 😂

• Demo

Demo

Korte benen betekent een lang bovenlijf. Dus op een medium frame gaat je top tube waarschijnlijk veel te kort zijn, waardoor je veel te rechtop zit. Maar zeker met 'afwijkende' lichaamsverhoudingen zou ik gaan passen. Ik ben even lang, maar heb bijna 10 cm meer been, voor mij is een large frame juist al gauw aan de lange kant, waardoor ik met korte stuurpennen, spacers en een wat hoger stuur voor een betere zit moet zorgen.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-11 11:34

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

October schreef op woensdag 18 november 2020 @ 14:18:
Als je maar lol hebt, toch? Ik zie dat in mijn vriendengroep ook wel, de mensen met minder conditie zijn wat minder gemotiveerd, terwijl het dan juist leuk is om te merken dat je snel progressie boekt!

• October
MartijnGizmo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:22:
[...]

Als je maar lol hebt, toch? Ik zie dat in mijn vriendengroep ook wel, de mensen met minder conditie zijn wat minder gemotiveerd, terwijl het dan juist leuk is om te merken dat je snel progressie boekt!
Ooh qua motivatie ligt het wel goed. Super fun om te doen. En inderdaad progressie boeken is het leukst.

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Hoeveel zou ik voor een hartslagband/cadans/speed sensor van garmin kunnen vragen, nieuw? Heb een leuke aanbieding gezien maar dat is de perfomance bundel garmin 830 (ipv los apparaat Garmin 530) en heb eigenlijk de 3 sensoren al (weliswaar van een ander merk).

Dan zou ik mijn budget kunnen aanpassen en dan de spullen verkopen zo meer tegen de max van 300 te zitten voor een fietscomputer.

Heb de sensoren van van magene.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tussen de 50-80 euro?

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:18
Meneer iCy schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 12:33:
Hoeveel zou ik voor een hartslagband/cadans/speed sensor van garmin kunnen vragen, nieuw? Heb een leuke aanbieding gezien maar dat is de perfomance bundel garmin 830 (ipv los apparaat Garmin 530) en heb eigenlijk de 3 sensoren al (weliswaar van een ander merk).

Dan zou ik mijn budget kunnen aanpassen en dan de spullen verkopen zo meer tegen de max van 300 te zitten voor een fietscomputer.

Heb de sensoren van van magene.
Ik wil de hartslagband eventueel wel van je overnemen, stuur maar een DM :)

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

R0y. schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 14:46:
[...]

Ik wil de hartslagband eventueel wel van je overnemen, stuur maar een DM :)
Ik wacht nog even met de verkoop mocht de magene niet zo goed werken. :+ Je bent iig de eerste ik zal benaderen mocht ik voor verkoop gaan.

Maar ik ga voor de Garmin 830 perfomance bundel ipv de Garmin 530 standaard (of bundel).

Zag dat de 830 routes vanaf het apparaat kan en touch screen vind ik stiekem wel fijn. (ja water en touch screen zijn geen vriendjes, maar lijkt met de 830 mee te vallen zoals ik gelezen heb).

[ Voor 31% gewijzigd door Meneer iCy op 20-11-2020 16:01 ]

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28
Jaren geleden heb ik verschillende Ergon MTB zadels geprobeerd en ik bleef telkens terugkomen op mijn goedkope Gel BioFlex Ozone zadel. Ik wil eigenlijk toch weer een poging wagen voor een echt MTB zadel, het Bioflex zadel ziet er namelijk niet uit en is aardig lomp.

Wat voor zadels hebben jullie? (ja ik weet dat je je zitbotjes moet opmeten + het is persoonlijk etc.)

Afbeeldingslocatie: https://www.wigglestatic.com/product-media/5360017505/bioflex-ozone-saddle.jpg?w=430&h=430&a=7

BlaBlaBla

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-11 18:42
Strider schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 18:02:
...

Wat voor zadels hebben jullie? (ja ik weet dat je je zitbotjes moet opmeten + het is persoonlijk etc.)
Ik heb het eigenlijk altijd gedaan met het meegeleverde zadel van de mtb en nooit problemen gehad. Waarschijnlijk heb ik een erg gemiddelde bips. 8)
Ik fiets naar mijn mening wel dynamisch dus ik zit minder vaak op het zadel dan de gemiddelde mtb'er denk ik.

Waar heb je last van?

[ Voor 15% gewijzigd door Canard op 21-11-2020 18:20 ]

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:36

Sjod

Ik ben goed luisterend

Jaren geleden heb ik verschillende Ergon MTB zadels geprobeerd en ik bleef telkens terugkomen op mijn goedkope Gel BioFlex Ozone zadel. Ik wil eigenlijk toch weer een poging wagen voor een echt MTB zadel, het Bioflex zadel ziet er namelijk niet uit en is aardig lomp.

[Afbeelding]
Ik rijd nu al een tijdje op een wittkop medicus 7.0 zadel. In het begin vond ik hem wat hard (maar reed ook zonder zeem). Nu zal ik niet meer anders willen.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSO2kZh-i1A0v-4jDIEE0-SK309kupOsLHuDw&usqp=CAU

[ Voor 7% gewijzigd door Sjod op 21-11-2020 18:44 ]

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

[Afbeelding]
Fizik Antares hier, na het opmeten van de zitbotjes bij een nieuwe fiets ooit bleek dat ik een breed zadel nodig heb. De Antares is er onder andere in 152mm en die zit me goed.

Is officieel een race (weg) zadel geloof ik. Voor MTB hebben ze dacht ik een andere lijn maar ik heb deze gewoon op al mijn fietsen incl de MTB.

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06:40
Ik heb kort nadat ik mijn MTB kocht ook een nieuw zadel gekocht. Voornamelijk omdat ik een zadel met een opening nodig had. Daarnaast had ik het gevoel dat het standaard (Merida) zadel te groot en rond was. Ik ben redelijk lenig (kan met mijn handen aan mijn tenen) en beweeg veel op het zadel. Als je over beide zaken opzoekt lees je dat je beter een platter zadel kunt nemen. Dit leek ook te kloppen met het gevoel dat ik had. (ik wou ook zeker een plat zadel in de lengte richting, omdat ik anders naar voren lijk te glijden).

Een tip die ik je kan meegeven is om verschillende zadel selectors te proberen, bv die van mantel.com, pro, selle italia etc. Probeer ook eens te spelen met de vragen en kijk dan welke soort zadels eruit komen.
Zelf heb ik gekozen voor een pro falcon flow. Dit is een heel plat zadel met een goede opening. Het heeft een heeel klein beetje padding/gel, maar is toch heel hard. Ik zou het niet zonder zeem gebruiken en je voelt dat je echt op je zitbotjes zit (wat naar verluid goed is). De opening en design van het zadel werkt echt perfect zodat ik echt niets van druk (en de bekende gevolgen) ervaar. De opening lijkt klein, maar is echt voldoende.
Wat ik leuk vind aan de pro zadels, is dat hun product gamma heel duidelijk is en dat de zadels betaalbaar zijn (tegenover bv selle italia). Bijna elk zadel van hun bestaat in een gewone versie, een flow versie en een gel + flow versie. De gewone heeft geen opening, flow wel en gel heeft meer padding/gel wat mij vooral handig lijkt als je zonder zeem rijdt (bv op een fitness/hybride/stadfiets).
Pro heeft ook grofweg 3 type zadels, de Falcon, Trunix en Griffon. In de basis zijn het dezelfde zadels, maar hun vorm verschilt (qua ronding). Ze hebben ook nog de bekendere Stealth, maar die lag buiten mijn budget/wensen.

Een nadeel van mijn zadel is dat de randen redelijk hard zijn (de schil komt echt tot aan de rand), als je eens van je zadel schiet door een onverwachte hobbel/put (en dus niet uit je zadel bent gekomen) kan het wel nogal hard tegen je benen komen (maar niet echt met gevolgen). Misschien dat dit bij rondere zadels beter is.

Ik heb ook lang getwijfeld aan een Ergon zadel, maar die hebben niet echt een platter zadel en ik had minder vertrouwen in de openingen van hun zadel.

Ik heb trouwens geen aandelen in Pro/shimano, maar wel redelijk wat research gedaan voor de aanschaf :)

• Joris748

[Afbeelding]
Ik zweer bij harde zadels icm een goede zeem in je broek. Je moet op je zitbotjes zitten, niet op de rest van je kont. In het begin even wennen, maar daarna wil je niet anders.

Op de MTB: Specialized Phenom (maar die vind ik eigenlijk al aan de zachte kant). Maar met de afstanden die ik tegenwoordig rijd (< 80 km en geen meerdaagsen) is dat niet direct een probleem.
Op de racefiets: Selle Italia SLR

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• AntonT
  • Laatst online: 14-11 08:48

AntonT

One Ton!

Toen ik met mijn eerste fiets een bikefit deed kwam daaruit dat ik met het stock zadel erg aan het malen was met mijn knie (knieschijf draaide een rondje gezien van voren). Dat was deels de reden voor problemen met mijn knie. Na wisselen van zadel naar een Specialized Phenom geen last meer gehad. Effect was tijdens de bike fit direct zichtbaar.

Ik gebruik dat zadel nu op mijn MTBs en road bike en werkt prima. Ik rijd er ook lange ritten mee en had zelfs dit jaar met de Appenninica (7 dagen en ruim 8h rijtijd tijdens de queen stage) verrassend genoeg totaal geen last van mijn achterwerk.

• Joris748
AntonT schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:34:
Toen ik met mijn eerste fiets een bikefit deed kwam daaruit dat ik met het stock zadel erg aan het malen was met mijn knie (knieschijf draaide een rondje gezien van voren). Dat was deels de reden voor problemen met mijn knie. Na wisselen van zadel naar een Specialized Phenom geen last meer gehad. Effect was tijdens de bike fit direct zichtbaar.
Voordeel van die Phenom is wel de hoge zijkant. Dat geeft een groot contactvlak als je de binnenkant van je bovenbeen tegen het zadel zet. Dat is wel een nadeel van die SLR plankjes.
Ik gebruik dat zadel nu op mijn MTBs en road bike en werkt prima. Ik rijd er ook lange ritten mee en had zelfs dit jaar met de Appenninica (7 dagen en ruim 8h rijtijd tijdens de queen stage) verrassend genoeg totaal geen last van mijn achterwerk.
Ziet er gaaf uit! Ook serieus aantal hoogtemeters, zeker gezien het beperkte aantal kilometers.

https://www.appenninica-mtb.com/en/race-course/

Mijn bloed gaat weer sneller stromen als ik dat soort uitdagingen zie _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Joris748 op 21-11-2020 21:50 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-11 16:31

Ben 1,88 en bewust gekozen voor frame maat M fiets merk Ghost fiets.
Waarom ? een iets kleinere fiets is behendiger en beetje lichter, en makkelijker op/afladen etc.
zadel staat inderdaad dan hoog maar kan nog hoger als ik wil, maat L was ook geschikt geweest maar bewust niet gedaan dus.

Wil je niet op verkeerde pad brengen maar denk er nog eens goed overna.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2020 21:59 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• AntonT
  • Laatst online: 14-11 08:48

AntonT

One Ton!

Joris748 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:45:
[...]

Ziet er gaaf uit! Ook serieus aantal hoogtemeters, zeker gezien het beperkte aantal kilometers.

https://www.appenninica-mtb.com/en/race-course/

Mijn bloed gaat weer sneller stromen als ik dat soort uitdagingen zie _/-\o_
Het is zo'n gave race. Ik heb in mijn eerdere post een stukje erover geschreven. Dat filmpje maakt je helemáál enthousiast. Ik heb me alweer ingeschreven voor volgend jaar. :)

• Joris748
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:52:
[...]

Waarom ? een iets kleinere fiets is behendiger en beetje lichter, en makkelijker op/afladen etc.
zadel staat inderdaad dan hoog maar kan nog hoger als ik wil, maat L was ook geschikt geweest maar bewust niet gedaan dus.

Wil je niet op verkeerde pad brengen maar denk er nog eens goed overna.
Poeh, dat vind ik wel een heel klein frame gezien je lengte. Met jouw lengte zou je logischerwijs de keuze maken tussen een L en een XL. Zit je dan niet veel te kort op je stuur?

Ik ben 190 cm en heb een L (Specialized Epic) en dat gaat net met een 410 mm zadelpen met setback.

• Demo

Demo

mr_evil08 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 21:52:
[...]

Dat is ten dele waar. Een kleinere fiets zal iets wendbaarder aanvoelen, maar een té kleine fiets maakt je minder wendbaar. Je komt te rechtop te zitten, waardoor je je balans eerder kwijt raakt, zowel in bochten als bij het afdalen. Gewicht zal geen significant verschil zijn en makkelijker in/uitladen zal ook wel meevallen met een fiets die 3 cm langer is. Als jij er lekker op fietst, zeker blijven doen, maar voor de gemiddelde fietser is het niet direct een goed advies.

• Joris748
Demo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:14:
[...]
Dat is ten dele waar. Een kleinere fiets zal iets wendbaarder aanvoelen, maar een té kleine fiets maakt je minder wendbaar. Je komt te rechtop te zitten, waardoor je je balans eerder kwijt raakt, zowel in bochten als bij het afdalen. Gewicht zal geen significant verschil zijn en makkelijker in/uitladen zal ook wel meevallen met een fiets die 3 cm langer is. Als jij er lekker op fietst, zeker blijven doen, maar voor de gemiddelde fietser is het niet direct een goed advies.
En bij het klimmen is er geen ruimte om naar de voorkant van je zadel te schuiven en jezelf klein te maken. Voorwiel is zo niet op de grond te houden en je moet van de fiets af.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:24
Paul! schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:51:
Nederland krijgt er een bikepark(je) bij: in deze video kwam ik er achter: YouTube: HOT LAP 🔥 - De snelste tijd op de blauwe route MTB Rijk van Nijmegen... (Blauwe route Nijmegen op volle snelheid)

Maar meer informatie dan de website heb ik nog niet gevonden: https://bikepark-mook.nl
Er is blijkbaar wel al een vergunning afgegeven, klinkt goed. Ben heel benieuwd!
Ik kwam gisteren deze video tegen, ziet er al gaaf uit. Zou er best een keer met mijn XC Hardtail overeen willen fietsen.
YouTube: Bikepark MOOK

Overigens gisteren zelf weer een mountainbike clinic gevolgd, was echt een nuttige dag. Ik kan nu ook mijn achterwiel omzetten op switchbacks 8) Was geen doel op zich, maar het naar beneden rollen op krappe bochtjes had ik al direct door, dus gingen we op zoek naar meer uitdaging.

• mr_evil08
Joris748 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 22:06:
[...]

Poeh, dat vind ik wel een heel klein frame gezien je lengte. Met jouw lengte zou je logischerwijs de keuze maken tussen een L en een XL. Zit je dan niet veel te kort op je stuur?

Ik ben 190 cm en heb een L (Specialized Epic) en dat gaat net met een 410 mm zadelpen met setback.
Geen idee zit wel lekker zo, ze wilde mij wel een L aanraden, de zadelpen zit ook niet helemaal op zijn max, zou ik dat doen kan ik niet meer met de voeten bij de trappers op uiterste einde(ben wel slank).

Fiets: https://www.thebikelist.co.uk/ghost/tacana-5

Fiets is gemod met geveerde zadelpen van Cane Creek en cyclecross banden maar rij gewoon probleemloos mee met de rest op ATB/MTB paden, ik rij alleen in NL daar zijn de paden niet zo spannend(ben ook wel op de populaire routes te vinden wat hoog in de scorelijst staan).

Of ze hebben mij toch een L gegeven en M op factuur gezet. :o
Zadelpen hoogte op 14cm als ik aflees.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 10:56 ]

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01:02
Even een vraagje van een beginner.

Een half jaartje geleden heb ik een goedkope cube (26" wielen, shimano deore groep, met v-brakes) aangeschaft. Ik heb toen de ketting en cassette (en 2 voorbladen) vervangen voor een nieuwe shimano ketting met 9-speed shimano cassette. Inmiddels heb ik er een dikke 600km opzitten (95% op MTB-routes) en tot mijn schrik valt mijn BBB-kettingtool nu alweer door tot de 1 (dus ketting vervangen!?).

Na iedere rit (tussen 20 en 50km) maak ik de ketting schoon met cleaner (in zo'n borstelding wat je op de cassette zet) en vet hem daarna weer in. Elke 200km (ongeveer) 'breek' ik de ketting en haal de cassette eraf en maak alles grondig schoon.
  1. Zou een ketting dan niet wat langer mee mogen gaan dan 600km?
  2. Is het nodig om nu ook de cassette te vervangen? die zit er nog tiptop uit qua (nauwelijks) slijtage...

• mr_evil08
@breew
Waarom maak je de ketting zo vaak schoon (met regenweer en plassen kan ik het begrijpen) ?
Dat gebeurd hier pas na 5 ritten, veel mensen doen er veel teveel smering op de ketting en dat trekt vuil aan.

Wat ik doe insmeren en dan ketting laten ronddraaien en met een doekje de overtollige smeer weghalen(bovenkant bijvoorbeeld), ik zie ook mensen de cassette speciaal gaan insmeren dat hoeft helemaal niet.

Overgens rij ik er wel langer mee, als ik iets ga vervangen dan is het altijd cassette + ketting, is de cassette nog prima dan vervang ik de ketting ook nog niet(ik rij door tot de ketting over tandwielen gaat) dat is voor mij het signaal om te gaan vervangen.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2020 13:45 ]

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06:12
breew schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:29:

Een half jaartje geleden heb ik een goedkope cube (26" wielen, shimano deore groep, met v-brakes) aangeschaft. Ik heb toen de ketting en cassette (en 2 voorbladen) vervangen voor een nieuwe shimano ketting met 9-speed shimano cassette. Inmiddels heb ik er een dikke 600km opzitten (95% op MTB-routes) en tot mijn schrik valt mijn BBB-kettingtool nu alweer door tot de 1 (dus ketting vervangen!?).

Na iedere rit (tussen 20 en 50km) maak ik de ketting schoon met cleaner (in zo'n borstelding wat je op de cassette zet) en vet hem daarna weer in. Elke 200km (ongeveer) 'breek' ik de ketting en haal de cassette eraf en maak alles grondig schoon.
  2. Is het nodig om nu ook de cassette te vervangen? die zit er nog tiptop uit qua (nauwelijks) slijtage...
Ik krijg het idee dat je ketting zo hard is gesleten door het te veel en te grondig reinigen. De smering die echt in de ketting zit (fabrieksaf) is er nu uit waardoor deze harder is gesleten dan normaal.

Zoals mr_evil08 al zei is het vaak geen probleem om er een doek langs te halen zodat het grootste deel van het losse vuil er af is en dan deze opnieuw te smeren.

En je cassette is waarschijnlijk nog prima, ik zou gewoon een nieuwe ketting er dan opleggen en alleen de cassette vervangen als je problemen krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door ZanielGa op 22-11-2020 13:47 ]

• Joris748

Iedere rit schoonmaken is niet nodig. Na een rit schoon-/droogtrekken met een doekje is voldoende. Daarna invetten (bijvoorbeeld met squirt) en voor de volgende rit weer droogtrekken.

Een ketting zou idd langer mee moeten gaan.

Nieuwe cassette is waarschijnlijk niet nodig, aangezien je ketting pas op de eerst indicatie staat. Een cassette gaat pas echt slijten als er nog meer speling op de ketting komt.

• maartend

Welke ketting precies. Ook Shimano maakt kettingen waarmee je eigenlijk het veld niet in moet.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
maartend schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:24:
[...]

Welke ketting precies. Ook shoiman maakt kettingen waarmee je eigenlijk het veld niet in moet.
Oh, wow.
Ik heb echt gegoogled naar 'Shoiman chains'.
Beste typo 8)

• maartend
Smultie schreef op zondag 22 november 2020 @ 16:06:
[...]

Oh, wow.
Ik heb echt gegoogled naar 'Shoiman chains'.
Beste typo 8)
Oops. lol

• breew
maartend schreef op zondag 22 november 2020 @ 14:24:
[...]

Welke ketting precies. Ook Shimano maakt kettingen waarmee je eigenlijk het veld niet in moet.
volgens mij een basic Shimano HG53 9 speed.

• breew
mr_evil08 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:41:
@breew
Waarom maak je de ketting zo vaak schoon (met regenweer en plassen kan ik het begrijpen) ?
Dat gebeurd hier pas na 5 ritten, veel mensen doen er veel teveel smering op de ketting en dat trekt vuil aan.
geen idee. leek me wel een goed idee.. blijkbaar ten onrechte als ik de reacties hier lees ;)
ZanielGa schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:46:
[...]
Ik krijg het idee dat je ketting zo hard is gesleten door het te veel en te grondig reinigen. De smering die echt in de ketting zit (fabrieksaf) is er nu uit waardoor deze harder is gesleten dan normaal.
Zoals mr_evil08 al zei is het vaak geen probleem om er een doek langs te halen zodat het grootste deel van het losse vuil er af is en dan deze opnieuw te smeren.
zo ga ik het inderdaad maar doen vanaf nu, thanks.
Joris748 schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:49:

[...]
Iedere rit schoonmaken is niet nodig. Na een rit schoon-/droogtrekken met een doekje is voldoende. Daarna invetten (bijvoorbeeld met squirt) en voor de volgende rit weer droogtrekken.
Een ketting zou idd langer mee moeten gaan.
helder verhaal.. zie reacties hierboven..

• R0y.
Gisteren de dakdragers (Thule evo winbaar) gemonteerd i.c.m. de fietsenhouders (Thule proride). Mooi systeem! Krijg met gemak de fiets op de auto. Ook nog een stukje snelweg gedaan, geen geruis of gefluit. Ook wel fijn.

Daarnaast zojuist een " lampje " besteld, de Lezyne Macro Drive 1300XXL (€54). Ik merk dat ik na mijn werk door de week ook wel eens wil fietsen (voor de conditie, niet door de bossen) maar dan is het vaak net donker aan het worden. Die 1300 lumen ga ik niet gebruiken maar ik heb voor deze gekozen (i.p.v. een variant met minder lumen) omdat deze op 450 lumen 8 uur mee zou kunnen gaan... En zo veel scheelt het qua prijs ook niet. De 500 lumen variant is bijvoorbeeld voor €32,- te krijgen maar gaat dan maar weer 2 uur mee op 200 lumen. Erg benieuwd, ik zou de lamp morgen binnen krijgen!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-11 15:28
R0y. schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:22:
Gisteren de dakdragers (Thule evo winbaar) gemonteerd i.c.m. de fietsenhouders (Thule proride). Mooi systeem! Krijg met gemak de fiets op de auto. Ook nog een stukje snelweg gedaan, geen geruis of gefluit. Ook wel fijn.

Daarnaast zojuist een " lampje " besteld, de Lezyne Macro Drive 1300XXL (€54). Ik merk dat ik na mijn werk door de week ook wel eens wil fietsen (voor de conditie, niet door de bossen) maar dan is het vaak net donker aan het worden. Die 1300 lumen ga ik niet gebruiken maar ik heb voor deze gekozen (i.p.v. een variant met minder lumen) omdat deze op 450 lumen 8 uur mee zou kunnen gaan... En zo veel scheelt het qua prijs ook niet. De 500 lumen variant is bijvoorbeeld voor €32,- te krijgen maar gaat dan maar weer 2 uur mee op 200 lumen. Erg benieuwd, ik zou de lamp morgen binnen krijgen!
Uit ervaring kan ik wel zeggen dat als je die 1300 lumen aanzet dat je wel denkt dat je zojuist een tweede zon voorop je fiets hebt gemonteerd (wel handig voor auto's die weigeren hun licht op dimlicht te zetten). Ik schakel altijd naar de volgens mij de 450 lumen. Als je hem uitzet met die stand schakelt hij automatisch die stand in als je hem weer aanzet. Nog een kleine tip. Ik monteer hem gewoon onderste boven op mijn fiets. Dan heb ik niet zo'n groot gevaarte boven op mijn stuur

Nickname KasPlantje.

• Sherlock

Sherlock

No Shit

GerGio schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:05:
[...]

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat als je die 1300 lumen aanzet dat je wel denkt dat je zojuist een tweede zon voorop je fiets hebt gemonteerd (wel handig voor auto's die weigeren hun licht op dimlicht te zetten). Ik schakel altijd naar de volgens mij de 450 lumen. Als je hem uitzet met die stand schakelt hij automatisch die stand in als je hem weer aanzet. Nog een kleine tip. Ik monteer hem gewoon onderste boven op mijn fiets. Dan heb ik niet zo'n groot gevaarte boven op mijn stuur
Ik heb met deze lamp geen ervaring, maar als je hem ondersteboven monteert kan ik me voorstellen dat tegenliggers niet echt blij met je gaan zijn. Of schijnt deze lamp in een rechthoek?

• R0y.
[...]

Ja heb ook puur voor dit model gekozen omdat hij zo lang mee gaat op een lage stand. Een uurtje 300 lumen vind ik niets, en daar ga ik spijt van krijgen.

• GerGio
Sherlock schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:10:
[...]

Ik heb met deze lamp geen ervaring, maar als je hem ondersteboven monteert kan ik me voorstellen dat tegenliggers niet echt blij met je gaan zijn. Of schijnt deze lamp in een rechthoek?
Nou ik heb even gekeken en hij schijnt in een cirkel. Dus je hebt er geen last van als onderste boven monteerd. Ik zie nu ook dat de lepels hem ook ondersteboven monteren waardoor je aan de andere kant je kilometer teller kunt doen.
R0y. schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:19:
[...]

Ja heb ook puur voor dit model gekozen omdat hij zo lang mee gaat op een lage stand. Een uurtje 300 lumen vind ik niets, en daar ga ik spijt van krijgen.
Het gemak dat je hem niet steeds op hoeft te laden en van de fiets moet halen. Is niet te onderschatten. Ik heb hem echt al schrikbarend weinig op hoeven te laden en je kunt hem nog best wel even gebruiken als je lampje rood kleurt (accuwaarschuwing) Al zou ik niet met een rood lampje vertrekken.

[ Voor 34% gewijzigd door GerGio op 23-11-2020 15:33 ]

Nickname KasPlantje.

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-11 19:00
[...]

Uit ervaring kan ik wel zeggen dat als je die 1300 lumen aanzet dat je wel denkt dat je zojuist een tweede zon voorop je fiets hebt gemonteerd (wel handig voor auto's die weigeren hun licht op dimlicht te zetten).
Ik doe dat nog wel eens andersom als er inderdaad weer een fietser is die met eens soort van floodlight rond fietst.
Meestal sein ik een keertje als indicatie dat het wel heel fel staat, anders vlak voordat ik er langs rijd knal ik ook groot licht even aan.

Exact hetzelfde kinderachtige gedrag :+

• wisselwerking
Ik heb mijn lamp (o.a. Solarstorm X2) ook onderste boven hangen. Dat is toch net even fijner, dan boven op.
Ik verbaas mij er overigens nog steeds over hoe lang die AliExpress lampen het al volhouden. Inmiddels al heel week wat keren gebruikt, waaronder meerdere keren Drenthe 200 en een rondje NL op de racefiets (vooral de Veluwe is erg donker) en ze doen het nog steeds.

• BrammT

BrammT

The one and only!

MartijnGizmo schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 11:22:
[...]

Mja ik begin daar langzaam wat problemen mee te krijgen.. Ik heb wat later (opnieuw) opgepakt dan de rest, dus had in het begin werk zat om mee te komen... Maar sinds een week of 4 ben ik de anderen ruimschoots te snel af, op eigenlijk alle fronten...

Ik krijg er al wat opmerkingen over, deels lovend over de vooruitgang, deels lichtelijk geïrriteerd omdat ik steeds alleen parcourtjes afleg en vervolgens uitgerust en wel ze op sta te wachten...

Voor mij wat minder plezant en voor hen ook merk ik.. Er is er eigenlijk maar 1 in de groep die met me mee kan komen...

Hoe gaan anderen daar mee om in groepjes van +- 5 fietsers..? :)

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10-11 21:02
Alleen fietsen? Haha

Als ik wil knallen ga ik lekker alleen fietsen of met iemand die het tempo kan volgen.
Als ik met de vrienden ga fietsen dan weet ik dat het voor mij een ritje rustiger aan wordt. Niet erg, maar je moet je er van te voren wel op instellen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

BrammT schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:08:
[...]

Hoe gaan anderen daar mee om in groepjes van +- 5 fietsers..? :)
Heel simpel aan elkaar aanpassen. Samen uit samen thuis. ;)

Gezien de Corona fiets ik zelf sinds april alleen of samen met mijn vouw. En bevalt prima zo. Ook als weer kan zal ik hoofdzakelijk alleen blijven fietsen. Bevalt prima. Woon +/- 100m van bos. Dus spring dan ook zo’n 3 a 6 keer per week op die fiets.

[ Voor 26% gewijzigd door Daan_ op 23-11-2020 20:36 ]

• wisselwerking
Michaelg schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:22:
Alleen fietsen? Haha

Als ik wil knallen ga ik lekker alleen fietsen of met iemand die het tempo kan volgen.
Als ik met de vrienden ga fietsen dan weet ik dat het voor mij een ritje rustiger aan wordt. Niet erg, maar je moet je er van te voren wel op instellen.
Dit inderdaad. Als ik met anderen fiets pas ik mij netjes aan. Moet wel leuk blijven en als ik hard of juist ver wil ga ik alleen. Wat ook helpt is van te voren en/of daarna nog even alleen te fietsen.

Ik heb in september een alternatieve veldslag om Norg met vrienden gefietst. Zij hebben 100km gefietst, ik 215km (startpunt was niet naast de deur). Zij blij, ik blij.

• BrammT

BrammT

The one and only!

Ja alleen fietsen is een optie.. Met de andere snelle rijder had ik het er al over om anders met zijn tweeën te gaan...

Vind het beregezellig om met een clubje van 5 te gaan, maar zit eigenlijk wel in de wedstrijd om mezelf te (blijven) prikkelen...

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

R0y. schreef op maandag 23 november 2020 @ 13:22:

Je kan ook een LED zaklamp kopen een stuur houder, scheelt je 20+ euro.

Kijk eens hier: Het grote (LED-)zaklampentopic - deel 2
Of anders op het Budget Light Forum: https://budgetlightforum.com/forum

Met een BLF A6/Astrolux S1 ben je ook een enorme bak licht rijker, je kan echter, als je geen lader voor de cellen wilt kopen ook voor iets AA based gaan (wel minder licht/groter) of iets met USB laadpoort.

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 23-11-2020 21:08 ]

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05:45
Ik wil graag (preventief) mijn crankstel voorzien van nieuw vet, iemand tips? Goede ervaring met een specifiek merk/type? Zie door de bomen het bos niet meer...

(crankstel NX Eagle icm BB DUB PF92).

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik zelf vet van Park Tool voor mijn fietsen. Park Tool Polylube 1000. Vet van andere merken zal net zo goed werken.

• mr_evil08
[...]

Houd je er rekening mee als je een automobilist gaat verbinden en het gaat mis dat je zelf aan het kortste eind trekt ?

Auto vs fietser dan wint de auto het toch echt hoor (fysiek), juridisch mischien niet maar daar heb je weinig aan met levenslang blijvend letsel eraan overhouden of überhaupt niet meer kunnen navertellen, het hoeft maar 1x fout te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 24-11-2020 19:29 ]

• GerGio
mr_evil08 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:27:
[...]

Houd je er rekening mee als je een automobilist gaat verbinden en het gaat mis dat je zelf aan het kortste eind trekt ?

Auto vs fietser dan wint de auto het toch echt hoor (fysiek), juridisch mischien niet maar daar heb je weinig aan met levenslang blijvend letsel eraan overhouden of überhaupt niet meer kunnen navertellen, het hoeft maar 1x fout te gaan.
Even kort seinen is wel iets anders dan doelbewust de auto verblinden. Meestal helpt even seinen al behoorlijk goed. Tja je hebt altijd auto's die dan nog steeds weigeren om hun licht uit te zetten. Tja dan kan ik er ook niks aan doen. Dat is het nadeel van op het platteland wonen

Nickname KasPlantje.

Pagina: 1 ... 102 ... 284 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic