Ik heb kort nadat ik mijn MTB kocht ook een nieuw zadel gekocht. Voornamelijk omdat ik een zadel met een opening nodig had. Daarnaast had ik het gevoel dat het standaard (Merida) zadel te groot en rond was. Ik ben redelijk lenig (kan met mijn handen aan mijn tenen) en beweeg veel op het zadel. Als je over beide zaken opzoekt lees je dat je beter een platter zadel kunt nemen. Dit leek ook te kloppen met het gevoel dat ik had. (ik wou ook zeker een plat zadel in de lengte richting, omdat ik anders naar voren lijk te glijden).
Een tip die ik je kan meegeven is om verschillende zadel selectors te proberen, bv die van mantel.com, pro, selle italia etc. Probeer ook eens te spelen met de vragen en kijk dan welke soort zadels eruit komen.
Zelf heb ik gekozen voor een pro falcon flow. Dit is een heel plat zadel met een goede opening. Het heeft een heeel klein beetje padding/gel, maar is toch heel hard. Ik zou het niet zonder zeem gebruiken en je voelt dat je echt op je zitbotjes zit (wat naar verluid goed is). De opening en design van het zadel werkt echt perfect zodat ik echt niets van druk (en de bekende gevolgen) ervaar. De opening lijkt klein, maar is echt voldoende.
Wat ik leuk vind aan de pro zadels, is dat hun product gamma heel duidelijk is en dat de zadels betaalbaar zijn (tegenover bv selle italia). Bijna elk zadel van hun bestaat in een gewone versie, een flow versie en een gel + flow versie. De gewone heeft geen opening, flow wel en gel heeft meer padding/gel wat mij vooral handig lijkt als je zonder zeem rijdt (bv op een fitness/hybride/stadfiets).
Pro heeft ook grofweg 3 type zadels, de Falcon, Trunix en Griffon. In de basis zijn het dezelfde zadels, maar hun vorm verschilt (qua ronding). Ze hebben ook nog de bekendere Stealth, maar die lag buiten mijn budget/wensen.
Een nadeel van mijn zadel is dat de randen redelijk hard zijn (de schil komt echt tot aan de rand), als je eens van je zadel schiet door een onverwachte hobbel/put (en dus niet uit je zadel bent gekomen) kan het wel nogal hard tegen je benen komen (maar niet echt met gevolgen). Misschien dat dit bij rondere zadels beter is.
Ik heb ook lang getwijfeld aan een Ergon zadel, maar die hebben niet echt een platter zadel en ik had minder vertrouwen in de openingen van hun zadel.
Ik heb trouwens geen aandelen in Pro/shimano, maar wel redelijk wat research gedaan voor de aanschaf