Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 101 ... 281 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:44

Sjod

Ik ben goed luisterend

BrammT schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:58:
[...]

Wij hebben inclusief uitbreidingslussen gedaan, weet niet of dat ze allemaal al waren, dat moet ik nog even uitzoeken.. (hadden er sowieso geen kans voor gekregen, werd donker)
Je bent er 1 vergeten aan het einde van je route. Bij het hoge houten bruggetje. Zit nog een rode lus (niner shooting mountain trail of zoiets) persoonlijk mijn favoriet. Met allemaal technische dingen als kombochten, trappertjes, enz (ben nog niet zo goed in de termelogie ☺️)

Dus je zult het helaas overnieuw moeten doen 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:40

BrammT

The one and only!

Sjod schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:15:
[...]

Je bent er 1 vergeten aan het einde van je route. Bij het hoge houten bruggetje. Zit nog een rode lus (niner shooting mountain trail of zoiets) persoonlijk mijn favoriet. Met allemaal technische dingen als kombochten, trappertjes, enz (ben nog niet zo goed in de termelogie ☺️)

Dus je zult het helaas overnieuw moeten doen 😂
Ah ik weet wel waar dat is. Dat is goed om te weten. Wat een ellendig bruggetje is dat trouwens om fietsend overheen te komen..

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• October
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-04-2021
Hey ik post ook maar eens hier na lange tijd te lurken. Ik heb een Cannondale Trail 3 uit 2018. Ik gebruik hem pas sinds dit jaar wat serieuzer waarvoor ie gemaakt is: namelijk mountainbiken. Nu merk ik dat de jaren waarmee ik op het asfalt heb gereden de banden niet goed hebben gedaan.

De banden zijn WTB Rangers 2.25x29" op WTB STX i23 tcs velgen. Nou zit ik te kijken naar de Racing Ralph en Ray combinatie. Alleen wou ik laatst kijken of mijn velg nou helemaal klaar is voor tubeless of niet. Nou banden wisselen heb ik wel vaker gedaan maar bij deze banden krijg ik de bandenlichters er helemaal niet tussen. Ik heb wel op YouTube gekeken hoe dat moet maar ik vraag mij werkelijk af of er geen makkelijker manier is dan op de banden te staan en de banden uit de velgen te trekken. Iemand bekend met dit probleem en hoe krijgen jullie de banden er (makkelijk) van af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:14
October schreef op woensdag 11 november 2020 @ 00:46:
Hey ik post ook maar eens hier na lange tijd te lurken. Ik heb een Cannondale Trail 3 uit 2018. Ik gebruik hem pas sinds dit jaar wat serieuzer waarvoor ie gemaakt is: namelijk mountainbiken. Nu merk ik dat de jaren waarmee ik op het asfalt heb gereden de banden niet goed hebben gedaan.

De banden zijn WTB Rangers 2.25x29" op WTB STX i23 tcs velgen. Nou zit ik te kijken naar de Racing Ralph en Ray combinatie. Alleen wou ik laatst kijken of mijn velg nou helemaal klaar is voor tubeless of niet. Nou banden wisselen heb ik wel vaker gedaan maar bij deze banden krijg ik de bandenlichters er helemaal niet tussen. Ik heb wel op YouTube gekeken hoe dat moet maar ik vraag mij werkelijk af of er geen makkelijker manier is dan op de banden te staan en de banden uit de velgen te trekken. Iemand bekend met dit probleem en hoe krijgen jullie de banden er (makkelijk) van af?
Dat is wel heel bijzonder. Dus zelfs met volledig lege banden krijg je je bandenlichters er niet tussen? Dat si wel een heel vreemd verhaal. Want je wiel is in het midden net wat kleiner dan aan de randen, dus daar moet je lichter gewoon tussen passen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:16
bij tubeless banden/velgen zit de rand van je band vaak strak in de velg, je moet dan ff doorduwen om dit "los" te krijgen, met de hand gaat dit het makkelijkst, een bandenlichter gebruik je vervolgens om de band over de velg te wippen als dit met de hand niet lukt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• October
Ja ze zijn werkelijk "gelijmd" aan de velgen.

Zie hier ook, dit probleem heb ik dus ook:
YouTube: How to Remove a Tire from Difficult Carbon Rim Without Damaging It

Oké dus brute human force gebruiken om de band los van de velg te halen is the only way. Zoals de plaatselijke fietsenmaker zei: meer Brinta eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 13:37
Rheden vond ik juist erg tegenvallen, veel brede paden en geen stijle klimmetjes maar wel veel hm's. Kwam ook erg veel wielrenners op de paden tegen paar weken geleden. Bewijzering is ook zeer onduidelijk als je daar voor het eerst komt, je hebt groen, groen met wit en rode pijltjes. Die groen met wit staan niet in de beschrijving op MTBRoutes.nl maar dit zijn afkortroutes. Heb een paar keer de telefoon er bij moeten kijken of we nog goed zaten

Daarnaast is dat twee richting verkeer echt ruk aangezien 50% van de tegenliggers amper rekening met elkaar houden en zijn sommige stukken echt te smal. Ik weet dat je op alle routes tegenliggers tegen kan komen maar op die route waren vooral heel veel asociale rijders. Voegt ook echt 0,0 toe aan een route

Zitten leuke stukjes tussen maar niet meer de moeite waard om met de auto heen te gaan. Rating is mi veel te hoog

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 11-11-2020 10:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
October schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:21:
Ja ze zijn werkelijk "gelijmd" aan de velgen.

Zie hier ook, dit probleem heb ik dus ook:
YouTube: How to Remove a Tire from Difficult Carbon Rim Without Damaging It

Oké dus brute human force gebruiken om de band los van de velg te halen is the only way. Zoals de plaatselijke fietsenmaker zei: meer Brinta eten.
haha, je carbon velg beschadigen omdat je een schroevendraaier er tussen duwt..

maar de truc bij een tubeless velg is dat je de band eerst in het "geultje" in het midden krijgt, dan is de druk eraf en kan je em makkelijk(er) op 1 plek over de velgrand wippen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L9IGHWLMlFYoe1q7BCDM0OImkVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/npPHrNVvwjTYkotjDDrSc0Kq.png?f=user_large
sommige velgen hebben een klein opstaand randje om de rand van de band beter op zijn plek te houden, daardoor kost het wat meer moeite om de band naar het midden te duwen, maar als je eenmaal een stukje naar het midden hebt volgt de rest en de andere kant vanzelf.

(als de band rondom in de middengeul zit heb je dus meer ruimte, vandaar eerst de hele bead los maken en naar het midden duwen, als de band op "6 uur" in het midden zit heb je op "12 uur" meer ruimte om de bead over de rand te tillen. Als je de band op 6 uur gewoon laat zitten heb je die ruimte niet).

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 11-11-2020 10:46 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• October
Prulleman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:44:
[...]

haha, je carbon velg beschadigen omdat je een schroevendraaier er tussen duwt..

maar de truc bij een tubeless velg is dat je de band eerst in het "geultje" in het midden krijgt, dan is de druk eraf en kan je em makkelijk(er) op 1 plek over de velgrand wippen.

[Afbeelding]
sommige velgen hebben een klein opstaand randje om de rand van de band beter op zijn plek te houden, daardoor kost het wat meer moeite om de band naar het midden te duwen, maar als je eenmaal een stukje naar het midden hebt volgt de rest en de andere kant vanzelf.

(als de band rondom in de middengeul zit heb je dus meer ruimte, vandaar eerst de hele bead los maken en naar het midden duwen, als de band op "6 uur" in het midden zit heb je op "12 uur" meer ruimte om de bead over de rand te tillen. Als je de band op 6 uur gewoon laat zitten heb je die ruimte niet).
Aah thanks! Zo leer je eens wat hier. Ik zal het volgende week proberen. Dit weekend eerst een ritje doen op deze banden en dan pas ga ik er aan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-07 08:27
GrooV schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:36:
Rheden vond ik juist erg tegenvallen, veel brede paden en geen stijle klimmetjes maar wel veel hm's. Kwam ook erg veel wielrenners op de paden tegen paar weken geleden. Bewijzering is ook zeer onduidelijk als je daar voor het eerst komt, je hebt groen, groen met wit en rode pijltjes. Die groen met wit staan niet in de beschrijving op MTBRoutes.nl maar dit zijn afkortroutes. Heb een paar keer de telefoon er bij moeten kijken of we nog goed zaten

Daarnaast is dat twee richting verkeer echt ruk aangezien 50% van de tegenliggers amper rekening met elkaar houden en zijn sommige stukken echt te smal. Ik weet dat je op alle routes tegenliggers tegen kan komen maar op die route waren vooral heel veel asociale rijders. Voegt ook echt 0,0 toe aan een route

Zitten leuke stukjes tussen maar niet meer de moeite waard om met de auto heen te gaan. Rating is mi veel te hoog
Ben het met je eens dat de bewijzering wat onduidelijk is. Dit komt volgens mij ook voornamelijk doordat de route twee kanten op te rijden is (wie dat heeft verzonnen....).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:03

Thompson

Beeromaniac

Hier nog een (beginnend) MTB'er.

Woon op 15min fietsen van MTB Dorst (en Teteringen/cadettenkamp en Oosterhout/vrachelen zijn dus ook vlakbij). De afgelopen 10 jaar al eens sporadisch (enkele keren per jaar) 1 rondje gedaan.
5 jaar geleden een serieuze MTB gekocht en wat vaker gegaan, toen raakte mijn fietsmaatje geblesseerd en wat het weer jarenlang maar erg sporadisch. Sinds afgelopen zomer het weer wat fanatieker aan het oppakken en zeker de laatste weken probeer ik 2x per week te gaan.

Rij op een Scott Spark Team Edition (volgens mij modeljaar 2008, zwart met groen/gele accenten). Al een wat ouder beestje dus maar destijds was het volgens mij een echte topfiets (ik heb 'm 2e hands gekocht). Rij er iig nog heerlijk op en heb dus ook nog niet echt de neiging om te upgraden, wellicht als ik de komende maanden echt de smaak nog meer te pakken krijg dat dat wel gaat komen.

Voor nu is het vooral zorgen voor een betere conditie. Afgelopen weekend eindelijk voor het eerst Dorst+Cadettenkamp aan 1 stuk door op een redelijk tempo gereden. Op naar alle 3 de routes en/of meerdere rondjes :)

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-07 16:20
Beste is ook om een goed setje kunstof bandenlichters aan te schaffen. Ik heb de metalen ook wel maar die kunnen deuken of krassen.

Met kunstof sloop je het gereedschap eerder want toch een stukje goedkoper is dan een alu of carbon velg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Thompson schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:47:
Hier nog een (beginnend) MTB'er.

Woon op 15min fietsen van MTB Dorst (en Teteringen/cadettenkamp en Oosterhout/vrachelen zijn dus ook vlakbij). De afgelopen 10 jaar al eens sporadisch (enkele keren per jaar) 1 rondje gedaan.
5 jaar geleden een serieuze MTB gekocht en wat vaker gegaan, toen raakte mijn fietsmaatje geblesseerd en wat het weer jarenlang maar erg sporadisch. Sinds afgelopen zomer het weer wat fanatieker aan het oppakken en zeker de laatste weken probeer ik 2x per week te gaan.

Rij op een Scott Spark Team Edition (volgens mij modeljaar 2008, zwart met groen/gele accenten). Al een wat ouder beestje dus maar destijds was het volgens mij een echte topfiets (ik heb 'm 2e hands gekocht). Rij er iig nog heerlijk op en heb dus ook nog niet echt de neiging om te upgraden, wellicht als ik de komende maanden echt de smaak nog meer te pakken krijg dat dat wel gaat komen.

Voor nu is het vooral zorgen voor een betere conditie. Afgelopen weekend eindelijk voor het eerst Dorst+Cadettenkamp aan 1 stuk door op een redelijk tempo gereden. Op naar alle 3 de routes en/of meerdere rondjes :)
Lekkere rondjes, ook mijn thuis routes :). Kijk ook eens bij de buren in tilburg (Stadsbos 013, 18 km) en uiteraard de Loonse en Drunense Duinen (LDD zwart 25 km)
Ik ben het MTBen ook weer op gaan pakken een paar jaar terug (2016) door met een paar vrienden wat vaker een rondje Dorst te doen. Vroeger heel veel gefietst, maar ook een lange "pauze" van een jaar of 15 gehad waarbij het bij 0-2 x per jaar bleef :D

Als je wilt blijven fietsen, zorg dat je niet afhankelijk bent van anderen, die switch heeft bij mij een hoop gedaan voor structuur en verbetering. Ik vind het gezellig om een rondje samen te doen, en dan maakt het me niet uit of de andere(n) langzamer of sneller zijn, maar ik vind het ook heerlijk om alleen lekker op mijn eigen tempo te rijden, de ene keer volle bak, de andere keer op het gemakkie een langere rit.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 11-11-2020 15:05 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Torched schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:54:
Beste is ook om een goed setje kunstof bandenlichters aan te schaffen. Ik heb de metalen ook wel maar die kunnen deuken of krassen.

Met kunstof sloop je het gereedschap eerder want toch een stukje goedkoper is dan een alu of carbon velg.
Voor de mtb gebruik ik idd ook altijd plastic/kunststof, je kan teveel beschadigen aan je velg, velglint, band etc bijvoorbeeld als je even niet oplet.
(vooral als je het onderweg snel wil doen omdat je baalt van je lekke band)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:10
YakuzA schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:12:
[...]

Voor de mtb gebruik ik idd ook altijd plastic/kunststof, je kan teveel beschadigen aan je velg, velglint, band etc bijvoorbeeld als je even niet oplet.
(vooral als je het onderweg snel wil doen omdat je baalt van je lekke band)
Komt het wel eens voor dat je lek rijdt op een mtb?
Ik rijdt al "jaren" maar nooit lekgereden maar ik rij dan wel met kevlar anti-lek banden, heb ook niks bij me, dat zie ik ook bij andere mtb,ers ze hebben niks bij zich.
lekrijden=einde verhaal naar huis en vervangen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2020 19:40 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-07 15:14
Op mijn 26" heb ik al die jaren nooit lek gereden. Op mijn 29'er reed ik binnen 3 maanden lek (puur toeval). Helaas zat er nog een 26" reserveband in mijn zadeltas én gebeurde dit om 1 uur in de nacht (na een nightride). 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mr_evil08 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:35:
[...]
Ik rijdt al "jaren" maar nooit lekgereden maar ik rij dan wel met kevlar anti-lek banden, heb ook niks bij me , lekrijden=einde verhaal, naar huis met de auto en binnenband vervangen.
Ben wel eens een wortel tegen gekomen idd. :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cPwCAlYbzUiQ1muU-JRhszR-2ek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvJUDs8Netv7n1BUtYhuuAMv.jpg?f=fotoalbum_large
(Oude fiets)

Ook wel eens op glas oid op de aanloop naar het bos.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 11-11-2020 19:44 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-07 14:20

AntonT

One Ton!

[...]

Ik rijdt al "jaren" maar nooit lekgereden maar ik rij dan wel met kevlar anti-lek banden, heb ook niks bij me, dat zie ik ook bij andere mtb,ers ze hebben niks bij zich.
Gebeurt me wel eens, maar heel weinig in Nederland. Ik rijd tubeless met banden met extra stevige casing (Specialized GRID) en moet hooguit een enkele keer een plug gebruiken. Wat ik me nog herinner is een keer in Montferland toen er een dikke spijker in mijn band zat. Ik heb ook veel op Curaçao gefietst, daar liggen zoveel doorns overal dat tubeless noodzakelijk is. Mijn record is denk ik 4-5 keer lek in 200m. Volgens mij hadden ze net gesnoeid. Lang leve tubeless, want ik kon gewoon doorrijden. Gewoonlijk dicht de latex 9 van de 10 keer en anders is het ook met een plug opgelost. Heb daar 1x een binnenband moeten gebruiken toen een spijker (what are the odds) dwars door de band én het velglint was gegaan.

In mijn sparekit zitten daarom onder andere pluggen (simpele strips) en een binnenband.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-07 17:51

MJV

wisselwerking schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:41:
Op mijn 26" heb ik al die jaren nooit lek gereden. Op mijn 29'er reed ik binnen 3 maanden lek (puur toeval). Helaas zat er nog een 26" reserveband in mijn zadeltas én gebeurde dit om 1 uur in de nacht (na een nightride). 8)7
Ontzettende mosterd na de maaltijd, maar: een 26" binnenband kun je prima gebruiken in een 29" buitenband. Die rekt gewoon mee, het is zelfs lichter ;).
Prulleman schreef op woensdag 11 november 2020 @ 15:03:
[...]

Als je wilt blijven fietsen, zorg dat je niet afhankelijk bent van anderen, die switch heeft bij mij een hoop gedaan voor structuur en verbetering. Ik vind het gezellig om een rondje samen te doen, en dan maakt het me niet uit of de andere(n) langzamer of sneller zijn, maar ik vind het ook heerlijk om alleen lekker op mijn eigen tempo te rijden, de ene keer volle bak, de andere keer op het gemakkie een langere rit.
^^Dit. Ik ging ook vrijwel alleen met anderen op pad, wat het soms lastig maakte om altijd te kunnen gaan fietsen als ik daar zelf wel zin in had. Als ik nu even een uurtje of anderhalf over heb, snel op de fiets, rondje Stadsbos en weer door :).

[ Voor 44% gewijzigd door MJV op 11-11-2020 20:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 16:26
[...]

Mijn persoonlijke record is 3x lek in één kort ritje :+ Ik reed toen voornamelijk door meidoorns lek waarschijnlijk. Dat ritje is voor mij de doorslaggevende reden geweest om op tubeless over te stappen. Sindsdien bijna nooit meer lek gereden. Ik heb nog nooit een binnenband moeten steken al heb ik die wel altijd bij me.

Oh en nog een fotootje van mijn fiets. Hij is nog niet helemaal zoals ik hem hebben wil. Maar dat komt met de tijd (en vooral geld) wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZCzB0RqPdLAQ3xn1FgOCxcviiGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zYaQZPeIvSSJAoDGGohYzc4b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Zoals gezegd hangt het er vanaf waar je rijd. Buiten doorns & rommel is natuurlijk een rotsachtige omgeving ook killing en in een bikepark wat hard landen op harde ondergrond en een snakebite natuurlijk ook een classic.

Afkloppen: bij mij valt het ook mee, waren of erg droge banden en glas of bikepark.

@October wat ook helpt is eerst met de bandenlichter de band tussen de buitenkant van de band en de buitenrand van de velg naar binnen te drukken (wat in het filmpje gedaan wordt door op de band te gaan staan en aan de spaken te trekken). Qua op z'n plek rommelen van de band en niet genoeg druk kunnen opbouwen met je handpomp: Onderweg heb je dit alleen als je er een binnenband in gestopt hebt dan maakt het wat minder uit en vaak rommelt hij vanzelf wel (beter) op z'n plek als je even ruw wat hobbels/wortels/stenen/bocht op harde ondergrond pakt met je achterband.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Laatst online: 22-07 10:53

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Dat lijkt me inderdaad een Paradox.
Aapenootjes schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:54:
Oh en nog een fotootje van mijn fiets. Hij is nog niet helemaal zoals ik hem hebben wil. Maar dat komt met de tijd (en vooral geld) wel.
Leuk, nog een lid van de Banshee Owners Club hier op het forum. Mooie fiets hoor, al verdient ie wat mij betreft nog wat kleurige accenten. Wat zou je er nog aan aan willen passen?

• Balboa
Grappig. Ik overweeg serieus om een Banshee Prime te kopen. @Klitse Jij hebt een Spitfire toch? Hpe bevalt die? De Prime is ongeveer de 29 inch versie

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-07 16:26
@Balboa & @Klitse Dat is inderdaad een Banshee Paradox v3 :)

Ik heb hem deels opgebouwd met wat oude onderdelen zoals de wielen, banden, remmen en een deel van de aandrijving.

Op termijn wil ik een leuke wielset erin zetten met bredere velgen, richting de 35mm intern. Nu zit ik op 25mm intern en dat is maar smal naar moderne maatstaven. Dan wil ik er ook wat breder rubber op leggen.

Daarnaast staat een 12 speed groepset op de planning. Valt mogelijk samen met de wielen. Nu is het een 1x10 aandrijving met een 11-46 cassette.

Qua remming zit ik er aan te denken om een shigura remset op te bouwen.

En verder nog wat klein spul als een bidonhouder, minitool voor in de headtube etc. Andere handvaten want de Esi extra chunky's bevallen tot nu toe totaal niet (en die Bar end protectors zijn lelijk!)

Wat kleur geven zou ook mooi zijn ja, maar dat heeft niet mijn hoogste prioriteit.

Maar als eerste de vork "upgraden" naar 140mm. Wil iets meer veerweg maar vooral ook een wat hoger BB.

[ Voor 5% gewijzigd door Aapenootjes op 12-11-2020 07:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 09:16

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Vanwege plannen gisteren toch naar Amerongen gereden. Begonnen met Leersum, daarna Hoge Ginkel en uiteindelijk nog Amerongen gereden. Ging erg lekker allemaal, heb twee maanden terug wat tips meegekregen voor betere bochtentechniek dus die probeerde ik heel bewust in te zetten en gezien het aantal PR's op Strava lukte dat aardig :D Had expres geen anderen gevraagd, lekker een dagje alleen op pad. Maar kwam onderweg toch nog de bouwer van mijn frame tegen met een ander op één van zijn frames :P
Daarna verder op gereden met die gasten, ging lekker hard allemaal, tot ik in de aanloop naar Harry Slinger een bocht miste, waar net buiten de bocht een boomstronk staat :X Fiets stond ineens stil, ik werd mooi OTB gelanceerd. Geen schade aan de fiets en aan mezelf viel ook wel mee. Mezelf even afgestoft en weer opgestapt en ondanks de schrik van de crash een PR gereden op Harry :D Vervolgens weer terug naar boven gelopen en een tweede run gedaan. Dat werd bij de eerste kombocht linksaf de tweede crash :$ Viel qua permanente schade ook wel weer mee, maar was zo kort na de eerste klapper toch wel even van slag, was duidelijk even teveel aan het pushen. Het laatste stuk maar rustig aan gedaan en moe maar voldaan weer naar huis gereden.

@Aapenootjes dat is een vet apparaat!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Balboa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:02:
Grappig. Ik overweeg serieus om een Banshee Prime te kopen. @Klitse Jij hebt een Spitfire toch? Hpe bevalt die? De Prime is ongeveer de 29 inch versie
Bevalt uitstekekend. Ik mis mijn 29er XC fiets helemaal niet. Nou scheelt het dat "zo snel mogelijk" me geen moer interesseert. Ik ben meer iemand die net ff naast het pad een jumpje of dropje meepakt, dan nog eens terugfietst om het nog eens te doen, stil gaat staan om er ff met iemand over te brainstormen of te ouwehoeren en dan rustig doorpeddelt. En daarvoor is mijn Spitfire uitstekend geschikt. Al moet ik hem de sporen nog wel een keer gaan geven in Winterberg oid. Staat voor aankomend jaar op de planning.

Een Prime zou ik zeker overwegen als volgende fiets al heb ik niet het idee 29" te missen.

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:46

Meneer iCy

swarma

Twijfel een beetje qua fietscomputer tussen de Garmin 830 Perfomance bundel die ik via facebook aangeboden krijg of de Garmin 530 MTB Bundel uit 1 van de winkels (in de hoop op korting mbt black friday).

De sensoren heb ik eigenlijk al (van magene, maar doen het goed). Heb de Speed/Cadans en HRM sensor er van.

De 830 Perfomance bundel kan ik voor 375 krijgen en de Garmin 530 MTB bundel voor 339 (zonder extra kortingen) bij futurumshop, dus met een code voor 314 maar wellicht hebben ze ook nog ergens een leuke Black Friday deal.

Nadeel is van de perfomance bundel, dat daar geen hoesje en de andere atributen om de fietscomputer goed te bevestigen er niet bij zitten en alsnog bij moet kopen en sjah, garantie. Dat gaat via de betreffende persoon en niet via de winkel.

Zelf neig ik naar de 530 ergens met een black friday aanbieding.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
Ja, ik denk dat die Prime wel bij mij past. Een KOM is niet mijn doel, ga ik ook nooit halen, maar op zich vind ik het wel leuk om eventueel progressie te zien dmv Strava. Maar net zo gemakkelijk loop/fiets ik ergens terug om een stukje nog een keertje te doen. Heb de Titan ook overwogen, maar denk dat die net te extreem is en ik die in Nederland helemaal niet ga gebruiken. Heb veel plezier van de Honzo, maar kamp ook al jaren met lage rugklachten. Heb een beetje de stille hoop dat een fully wellicht wat minder belastend is voor de onderrug en daarom ook op zoek naar een fully die ook inzetbaar is in Nederland, maar niet direct te kort komt in het buitenland. Betekent wel dat die wat dichter bij de Honzo komt dan ik in 1e instantie voor ogen had.

Die Banshees kende ik tot voor kort eigenlijk niet, maar hoe meer ik erover lees, hoe enthousiaster ik word. Zijn niet de lichtste, maar dat is de Kona Big Honzo ST ook niet en ik ook niet ;)

Die Paradox ziet er ook echt mooi uit. Heb mijn RS Revelation laatst van 130 naar 140mm laten gaan, nieuwe debonair airshaft en charger er in en je herkent de vork niet meer terug. Wat een verschil met die motion control demper en hij blijft meer op hoogte. Wellicht ook iets voor die Pike?

[ Voor 3% gewijzigd door Balboa op 12-11-2020 11:16 ]

Handtekening

• Klitse
  • Niet online
Balboa schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:14:
Ja, ik denk dat die Prime wel bij mij past. Een KOM is niet mijn doel, ga ik ook nooit halen, maar op zich vind ik het wel leuk om eventueel progressie te zien dmv Strava. Maar net zo gemakkelijk loop/fiets ik ergens terug om een stukje nog een keertje te doen. Heb de Titan ook overwogen, maar denk dat die net te extreem is en ik die in Nederland helemaal niet ga gebruiken. Heb veel plezier van de Honzo, maar kamp ook al jaren met lage rugklachten. Heb een beetje de stille hoop dat een fully wellicht wat minder belastend is voor de onderrug en daarom ook op zoek naar een fully die ook inzetbaar is in Nederland, maar niet direct te kort komt in het buitenland. Betekent wel dat die wat dichter bij de Honzo komt dan ik in 1e instantie voor ogen had.

Die Banshees kende ik tot voor kort eigenlijk niet, maar hoe meer ik erover lees, hoe enthousiaster ik word. Zijn niet de lichtste, maar dat is de Kona Big Honzo ST ook niet en ik ook niet ;)

Die Paradox ziet er ook echt mooi uit. Heb mijn RS Revelation laatst van 130 naar 140mm laten gaan, nieuwe debonair airshaft en charger er in en je herkent de vork niet meer terug. Wat een verschil met die motion control demper en hij blijft meer op hoogte. Wellicht ook iets voor die Pike?
Ik kamp ook al sinds mijn 16e met rugklachten (skatebord ongelukje) en ik moet zeggen dat mijn Spitfire mij beter bevalt dan mijn oude XC hardtail. Maar daar is eigenlijk ook nog maar weinig aan te vergelijken. Ik had vooral last van boomwortels en kleine gaten die ik steeds onderin mijn rug voelde. Dat filtert de demper prima weg zodat ik daar geen last meer van heb.

Zelf heb ik een 160mm vork in de Spitfire zitten. Klimmen gaat wat langzamer maar ik kom nog steeds (bijna) overal boven alleen duurt het wat langer. Als beloning zit ik dan wel weer met een enorme grijns op mijn gezicht naar beneden te knallen.

Een Titan lijkt me inderdaad iets te veel van het goeie. Prime lijkt me een prima compromis. Je kunt met een Prime lijkt me ook prima zwarte lijnen in Winterberg rijden dus voor je daar de grenzen van gevonden hebt...

En als je die gevonden hebt dan zou ik persoonlijk een 200mm+ Downhill bike erbij kopen. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Klitse op 12-11-2020 11:28 ]

• Demo

Demo

Klitse schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:25:
Een Titan lijkt me inderdaad iets te veel van het goeie. Prime lijkt me een prima compromis. Je kunt met een Prime lijkt me ook prima zwarte lijnen in Winterberg rijden dus voor je daar de grenzen van gevonden hebt...

En als je die gevonden hebt dan zou ik persoonlijk een 200mm+ Downhill bike erbij kopen. 8)
Even de cijfers van dat ding opgezocht, veerweg en balhoofdhoek zijn precies zoals die van mij. Dat ik de Blackline oversloeg lag vooral aan mezelf en niet aan de fiets, de bouwer van mijn frame kwam op een zelfde fiets prima beneden.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:07:
Twijfel een beetje qua fietscomputer tussen de Garmin 830 Perfomance bundel die ik via facebook aangeboden krijg of de Garmin 530 MTB Bundel uit 1 van de winkels (in de hoop op korting mbt black friday).

De sensoren heb ik eigenlijk al (van magene, maar doen het goed). Heb de Speed/Cadans en HRM sensor er van.

De 830 Perfomance bundel kan ik voor 375 krijgen en de Garmin 530 MTB bundel voor 339 (zonder extra kortingen) bij futurumshop, dus met een code voor 314 maar wellicht hebben ze ook nog ergens een leuke Black Friday deal.

Nadeel is van de perfomance bundel, dat daar geen hoesje en de andere atributen om de fietscomputer goed te bevestigen er niet bij zitten en alsnog bij moet kopen en sjah, garantie. Dat gaat via de betreffende persoon en niet via de winkel.

Zelf neig ik naar de 530 ergens met een black friday aanbieding.
Check ff de vergelijkingen tussen de 2 in dit topic

Het grote fietscomputer topic

En verder waarom de bundels? Een normale 530 scoor je wellicht voor 240, en voldoet met je bestaande sensoren waarschijnlijk ook

Strava

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Ik zoek nieuwe banden voor de Nederlandse XC-routes met ook redelijk wat asfalt om er te geraken.
Op dit moment rij ik nog op de Rapid Rob 2,25 die erbij zaten :$ (5 jaar geleden ofzo..),. Tijd voor iets vers.

Ik heb een 27,5 inch MTB en lees overal dat racing ralph/ray een goede combinatie is. Dat lijkt me dan harstikke prima.

Maar.. dan ga ik op zoek naar die banden en raak ik bedolven onder marketingtermen en verschillende type binnen die banden. Welke raden jullie aan om specifiek van de Rays en Ralphs te kiezen voor deze situatie? Ik wil gewoon een goede band voor het geld, die het goed doet in het bos, maar ook niet als een vrachtwagen aanvoelt op de weg.

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:14:
[...]

Check ff de vergelijkingen tussen de 2 in dit topic

Het grote fietscomputer topic

En verder waarom de bundels? Een normale 530 scoor je wellicht voor 240, en voldoet met je bestaande sensoren waarschijnlijk ook
Meer met de accessoires zoals hoesje, houders enzo en die snelmenu (als dat handig is)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@Reynouts ik zou de goedkope (performance, <30 euro) links laten liggen, dit is de budget versie, het profiel is gelijk, maar het rubber is een stuk harder (dus minder grippy) en de casing minder flexibel, dus hogere rolweerstand over oneffenheden).

bij de duurdere (evolution ~50 euro) banden, heb je de nieuwe superground, die is iets zwaarder maar heeft een stevigere sidewall dan de snakeskin.

Ik had een setje snakeskin voor en achter en uiteindelijk is de sidewall achter na 1,5 jaar wel gaan lekken. Deze heb ik recent vervangen door de superground.

de duurdere/betere (evolution) compound bij de ralph is dus addix speed
bij de voorband (ray) in de evolution serie heet de compound addix speedgrip

dus mijn advies, pak de dure evolution, niet de performance, dan heb je gelijk de addix speed/speedgrip compound. dan hoef je enkel nog te kiezen voor de superground of snakeskin.
ik zou achter voor superground gaan tenzij je <70 kg weegt, voor is snakeskin voldoende (voor mij althans met 75 kg)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:26:
[...]

Meer met de accessoires zoals hoesje, houders enzo en die snelmenu (als dat handig is)
hoesje heb je voor een paar euro op ali en voegt niet zoveel toe, houder zit er standaard ook al bij en de remote knopjes... als je over de singletrack gaat heb je geen tijd voor knopjes, niet die op je garmin zelg, maar ook niet op je remote. Ik zie de toegevoegde waarde niet

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Meneer iCy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:26:
[...]

Zit normaal gesproken minimaal 1 houder bij. Hoesje zie ik het nut niet van en anders pluk je die vast voor een paar euro van AliExpress. Snelmenu lijkt me een software dingetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22-07 17:54
pjlgt schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:35:
[...]

Snelmenu lijkt me een software dingetje?
Zo te zien een soort afstandsbediening voor aan je stuur... :P (Zoals @Prulleman zegt: toch geen tijd voor)
Meneer iCy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:07:
Heb die speed/cadence gisteren ook besteld bij Ali. Goed om te horen dat ze goed bevallen ;) ben benieuwd. Verwacht het voor mtb'en niet heel serieus te gebruiken, maar leek me wel grappig voor erbij (al is het maar om weer een directere snelheidsaflezing te hebben t.o.v. gps... :P)

[ Voor 48% gewijzigd door -Eraser- op 12-11-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

-Eraser- schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:39:
[...]
Zo te zien een soort afstandsbediening voor aan je stuur... :P (Zoals @Prulleman zegt: toch geen tijd voor)

[...]

Heb die speed/cadence gisteren ook besteld bij Ali. Goed om te horen dat ze goed bevallen ;) ben benieuwd. Verwacht het voor mtb'en niet heel serieus te gebruiken, maar leek me wel grappig voor erbij (al is het maar om weer een directere snelheidsaflezing te hebben t.o.v. gps... :P)
Doen het perfect icm galaxy watch. Verwacht met een Garmin net zo.

Zal ff een hoesje op ali bestellen (misschien een overpriced hoesje van ali via bol om hem sneller te hebben) en dan koop ik de default variant eind van de maand :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Ik heb ook een rubber hoesje van Ali, maar veel voegt het niet toe.. de 530 is best rugged van zichzelf, niet te vergelijken met een gemiddelde smartphone

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Hoesje voor 830 heb ik besteld op Amazon. Volgende dag gratis bezorgd in huis.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

Screenprotector 2 dagen later binnen.
https://www.amazon.nl/gp/...tle_o08_s00?ie=UTF8&psc=1

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Vandaag eindelijk even een wegritje gemaakt om de ketting te testen, maar helaas toch te laat geweest. Slaat soms door bij kracht. Dus oude ketting er op en een +- 1000km doorfietsen om zo de ketting en tandwielen te vervangen. Heb een cassette in huis liggen om er om te leggen, maar goed huidige cassette is nog niet op met de "oude ketting". +- 1400 km op de fiets gefietst.

Ja, had nog geen ketting meter maar heb ik sinds vorige maand wel.

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je voor de zekerheid kettingspanning gecontroleerd? Dit zelf ook wel eens gehad en stapsgewijs afstelling doorlopen en bij mij was het meestal B tension en kabelspanning aanpassen.
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing

Edit: durf bijna niet te vragen. Ketting wel opmaat gemaakt. Zelfde lengte als oude? En ketting op juiste wijze door derailleur?
YouTube: How to Size a Bicycle Chain

[ Voor 52% gewijzigd door Daan_ op 12-11-2020 16:22 ]

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:05:
Heb je voor de zekerheid kettingspanning gecontroleerd? Dit zelf ook wel eens gehad en stapsgewijs afstelling doorlopen en bij mij was het meestal B tension en kabelspanning aanpassen.

Edit: durf bijna niet te vragen. Ketting wel opmaat gemaakt. Zelfde lengte als oude? En ketting op juiste wijze door derailleur?
YouTube: How to Size a Bicycle Chain
Ja, ketting exact zo lang als de vorige ketting en uiteraard ontvet en daarna gesmeerd. Ketting zit ook op de juiste wijze door de derailleur.

Ik denk zelf dat de cassette is ingesleten op de oude ketting. Heb 2 nieuwe kettingen en een cassette klaar liggen, maar zal eerst de oude ketting gewoon verder op rijden. (Diverse familieleden en vrienden die mij hebben geholpen met de ing renten punten actie mbt 5 euro decathlon tegoed, heb nu 2x een KMC x10 ketting en een deore cassette in huis voor 15 euro :+). Heb door allerlei weeromstandigheden gereden en ik ben meer van kracht dan van snelheid gezien ook wat zwaarder ben.

Ik zal vanavond eens naar de b tension kijken, maar had met de vorige ketting geen issue's behalve dat die versleten is.

[ Voor 7% gewijzigd door Meneer iCy op 12-11-2020 16:44 ]

• -Eraser-
Meneer iCy schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:42:
Heb door allerlei weeromstandigheden gereden en ik ben meer van kracht dan van snelheid gezien ook wat zwaarder ben.
Kan me voorstellen dat dat wel iets doet inderdaad. Maar toch, misschien af en toe beter letten op de juiste versnelling, bijv. kleine vs. grote blad voor?
Ook zou ik even dat ontvetten heroverwegen; is volgens mij ook wel vaker genoemd in dit topic.

Ter indicatie: mijn cassette zit er nu al 4800 km op, en volgens mij is ie nog niet helemaal op ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Het is altijd verstandig om afstelling goed te doorlopen. Het is zonde als je spullenboel voor niks gaat vervangen. 1400km is echt erg weinig ook als je met wind en weer fietst.

Al te vaak meegemaakt dat het afstelling is in plaatst dat het helemaal versleten is. Zou zelf de stappen van filmpje van Park Tool eens op je gemak doorlopen. En is ook gelijk leerzaam om het afstellen goed onder de knie te krijgen...

[ Voor 61% gewijzigd door Daan_ op 12-11-2020 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Demo schreef op donderdag 12 november 2020 @ 09:21:
Vanwege plannen gisteren toch naar Amerongen gereden. Begonnen met Leersum, daarna Hoge Ginkel en uiteindelijk nog Amerongen gereden. Ging erg lekker allemaal, heb twee maanden terug wat tips meegekregen voor betere bochtentechniek dus die probeerde ik heel bewust in te zetten en gezien het aantal PR's op Strava lukte dat aardig :D Had expres geen anderen gevraagd, lekker een dagje alleen op pad. Maar kwam onderweg toch nog de bouwer van mijn frame tegen met een ander op één van zijn frames :P
Daarna verder op gereden met die gasten, ging lekker hard allemaal, tot ik in de aanloop naar Harry Slinger een bocht miste, waar net buiten de bocht een boomstronk staat :X Fiets stond ineens stil, ik werd mooi OTB gelanceerd. Geen schade aan de fiets en aan mezelf viel ook wel mee. Mezelf even afgestoft en weer opgestapt en ondanks de schrik van de crash een PR gereden op Harry :D Vervolgens weer terug naar boven gelopen en een tweede run gedaan. Dat werd bij de eerste kombocht linksaf de tweede crash :$ Viel qua permanente schade ook wel weer mee, maar was zo kort na de eerste klapper toch wel even van slag, was duidelijk even teveel aan het pushen. Het laatste stuk maar rustig aan gedaan en moe maar voldaan weer naar huis gereden.

@Aapenootjes dat is een vet apparaat!
Spelende man, wat heb je hiervan geleerd? :+

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:47:
Het is altijd verstandig om afstelling goed te doorlopen. Het is zonde als je spullenboel voor niks gaat vervangen. 1400km is echt erg weinig ook als je met wind en weer fietst.

Al te vaak meegemaakt dat het afstelling is in plaatst dat het helemaal versleten is. Zou zelf de stappen van filmpje van Park Tool eens op je gemak doorlopen. En is ook gelijk leerzaam om het afstellen goed onder de knie te krijgen...
Ga morgen hier ff naar kijken, maar als de afstelling niet goed is zou ik hier toch met de oude ketting ook last van moeten hebben toch of denk ik nu te simpel?

De oude ketting nergens last van. Overigens heb ik de hoeveelheid kilometers onderschat. Ik zie 1612 km in strava staan met mijn fiets. Heb daar een enkele ritjes stravaloos gereden dus zit denk ik op de 1750 a 1800 km. Dan veranderd het wel iets in de hoeveelheid slijtage verwacht ik. |:(

Overigens zijn het de kosten ook niet voor een Deore cassette en de KMC X10 ketting bij decathlon weg. Zit je op nieuwprijs van 40 euro bij elkaar. Hogere groepen zijn uiteraard duurder.

[ Voor 8% gewijzigd door Meneer iCy op 12-11-2020 17:23 ]

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk vind ik de aantal KM-ters nog wel meevallen. 1800 is nog steeds niet veel. Zoals je al hebt kunnen lezen zijn er meerdere die toch echt heel wat meer KM-ters met cassette doen.

En afstelling is altijd verstandig om te controleren als iets niet lekker werkt. Het is immers niet zo eens ingesteld dat altijd zo blijft. Kabelspanning kan op gegeven moment veranderen. Schroefjes kunnen iets losser gaan zitten. Of shifter bekabeling loopt niet lekker meer. Er kan iets verbogen zijn etc... En het is niet zo dat dit uren werk is. Als alles goed is, dan is het nog geen paar minuten werk ;-)

Prijzen voor cassettes lopen aardig uiteen. Maar persoonlijk vind ik het zonde om te vervangen als iets nog goed is en nog paar honderd KM mee kan. Gebruik zelf dan wel XTR en XX1 cassettes.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 12-11-2020 18:02 ]

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-07 16:20
Daan_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:47:

Mwah, als je echt staat te stampen in de modder en regen wil het nog wel eens binnen 1000km gebeurt zijn. :'(

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wil wel aannemen als je structureel verkeerd schakelt dergelijke slijtage ten gevolg kan hebben. Dit wel eens meegemaakt in mijn omgeving, maar dan moet je wel flink mishandelen. Maar regen en modder? Daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Dan moet je de fiets wel heel slecht onderhouden/schoonmaken ;-)

Fiets met wind en weer (nodige blubber ritten). Kom op zo’n 500km per maand of meer. En slijtage valt enorm mee. Wel wordt fiets goed onderhouden/schoongemaakt. Huidige XTR zit er 4000+Km op en kan nog wel even mee. De andere fiets is nog niet zo oud. Maar de XX1 cassette ziet er nog als nieuw uit naar 600km. En dat zijn nagenoeg allemaal nat weer/modder km-ters.

[ Voor 14% gewijzigd door Daan_ op 12-11-2020 18:31 ]

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 18:18:
Wil wel aannemen als je structureel verkeerd schakelt dergelijke slijtage ten gevolg kan hebben. Dit wel eens meegemaakt in mijn omgeving, maar dan moet je wel flink mishandelen. Maar regen en modder? Daar geloof ik persoonlijk niet zo in. Dan moet je de fiets wel heel slecht onderhouden/schoonmaken ;-)

Fiets met wind en weer (nodige blubber ritten). Kom op zo’n 500km per maand of meer. En slijtage valt enorm mee. Wel wordt fiets goed onderhouden/schoongemaakt. Huidige XTR zit er 4000+Km op en kan nog wel even mee. De andere fiets is nog niet zo oud. Maar de XX1 cassette ziet er nog als nieuw uit naar 600km. En dat zijn nagenoeg allemaal nat weer/modder km-ters.
Qua verkeerd schakelen, sjah de eerste 200 a 500 km kan ik wellicht verkeerd schakelgedrag hebben gedaan. Het is ook mijn eerste mtb die ik vorig jaar december heb aangeschaft.

Maar wissel je met regelmaat de ketting? Ik heb e eerste ketting wissel nu pas gedaan. Wel uiteraard goed onderhouden en schoongehouden. Na elke modder rit tuinslang op lichte straal er over en 1x in de 1,5 a 2 maand een poetsbeurt

Jouw cassette is uiteraard ook een stukje duurder. Ik heb maar een Hg500 (oude Deore) er op zitten. Heb een hg50 (nieuwe Deore) in de kast liggen. Die zijn maar 25 euro.

Overigens is de Cassette nog niet af (geen haaientanden of afgebroken tanden), ketting is alleen wel op volgens de slijtage meter.

Ga morgenavond of zaterdag rustig aan de bak om het eea af te stellen zodat ik maandag een rondje kan fietsen. Vanavond wordt het toch haast werk.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:31

KipCurreh

Nightcrawler

Een week of 2 geleden hier eens gepolst naar de aanschaf van een MTB, en met deze enkele adviezen maar eens afgereisd naar de fietswinkel (nog net voor de lockdown gelukkig).

Met mijn 1m68 heb ik eindelijk ook eens wat geluk, want voor die maat waren er nog de meeste modellen aanwezig in de winkel 8)

Anyway, het is de Merida 20 Big Nine 6000 geworden.
Enkele honderd € boven budget, maar die sprong gewoon zo in het oog dat ik hem direct wou.
Ook stond deze 25-30% afgeprijsd vanwege een model van vorig jaar te zijn, wat mij persoonlijk echt niet boeit

Frame size S, Silver, SRAM GX Eagle, Shimano XT remmen, ...
Ik denk wel dat ik voor deze prijs een goede koop heb gedaan

Anyway, pics or it didn't happen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0VqURXiG_9GLjdzVjWaDK3jmYE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pEICp2JV3E6fvXbMwKJ7VQRN.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFEJprEHBXYGzun8RYnfh-RLaC0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRAb8SRRU07Y7ABCrtoEmjGg.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9_Rge_kDMF2N86lkz0cUgKLKOY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZPUEyZN45nESwgMe8QccR04.jpg?f=fotoalbum_medium

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zoals ik @ facebook ook zeg. Geluk dat je in deze tijd een overjarige fiets heb kunnen vinden en een mooie fiets.

Qua korting is het erg mooi :D

Ik had vorig jaar ook aardig wat korting op het overjarige model :-)

Hetgeen wat ik van basis direct een leuke upgrade vond, was het vervangen van de Fabrieks Ikon voor 1 met betere rubber. Heb zelf de Schwalbe Racing Ray / Racing Ralph met de Speed / Speedgrip addix. Rolt lekkerder en meer grip, behalve in mul zand. Dan vind ik de Ikon toch net iets beter. Of jij het ook beter vind, kan ik natuurlijk niet oordelen. Deze banden zijn op zich niet heel verkeerd.

[ Voor 37% gewijzigd door Meneer iCy op 13-11-2020 08:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:33

Sherlock

No Shit

Heb je die kabeldoorvoer al weer netjes dicht gedaan? ;)

Maar mooie fiets hoor, veel plezier er mee!

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:01

Quakie

quakelen

@Meneer iCy ter vergelijking.. deze week heeft mijn fiets onderhoud gehad... tegen de 4000 km en cassette was nog goed.. ketting deed het ook nog wel prima (tenminste merkte zelf niks) maar teveel rek op en moest ik wel laten vervangen... Oke ik verwacht er geen 8000 mee te doen maar hoop wel 6000 te halen op 1 cassette.

Het is een xtr cassette dus nog niet eens high end...

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:31

KipCurreh

Nightcrawler

Sherlock schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:13:
[...]

oh wow goed gezien _/-\o_

vanavond maar es eerst doen lol
Meneer iCy schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:21:
[...]

Zoals ik @ facebook ook zeg. Geluk dat je in deze tijd een overjarige fiets heb kunnen vinden en een mooie fiets.

Qua korting is het erg mooi :D

Ik had vorig jaar ook aardig wat korting op het overjarige model :-)

Hetgeen wat ik van basis direct een leuke upgrade vond, was het vervangen van de Fabrieks Ikon voor 1 met betere rubber. Heb zelf de Schwalbe Racing Ray / Racing Ralph met de Speed / Speedgrip addix. Rolt lekkerder en meer grip, behalve in mul zand. Dan vind ik de Ikon toch net iets beter. Of jij het ook beter vind, kan ik natuurlijk niet oordelen. Deze banden zijn op zich niet heel verkeerd.
Ja banden snap ik wel, maar aangezien het men eerste MTB ervaring zal worden ga ik even kijken hoe deze me liggen natuurlijk. Maar ik onthoud jouw bandenkeuze ;)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sherlock schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:13:
[...]

haha, je doet je naam eer aan :)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quakie schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:33:

Het is een xtr cassette dus nog niet eens high end...
Que?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Daan_ schreef op donderdag 12 november 2020 @ 16:05:
Zal hem zo eens proberen, maar in de video hebben ze het over 5-6mm qua b tension gap, was bij denk ik 15mm. Heb hem behoorlijk dichterbij gezet. Lijkt zelfs beter te schakelen, maar had geen schakel issues. Lijkt nu alleen nog strakker te schakelen. Straks ff op de weg testen, want kan nu niet weg of een rondje in de straat.
KipCurreh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 09:37:
[...]
Ja banden snap ik wel, maar aangezien het men eerste MTB ervaring zal worden ga ik even kijken hoe deze me liggen natuurlijk. Maar ik onthoud jouw bandenkeuze ;)
Voor nu voldoen ze wel hoor en ik had het geluk dat ik geen verjaardagscadeau wist te verzinnen, bedacht toen dat ik wel eens andere bandjes kon proberen en deze dus gesponsord heb gekregen van mijn ouders. :+

[ Voor 44% gewijzigd door Meneer iCy op 13-11-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

oeps 8)7 . haal ze altijd door elkaar.. de stap onder xt... slx..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:17:
[...]

Zal hem zo eens proberen, maar in de video hebben ze het over 5-6mm qua b tension gap, was bij denk ik 15mm. Heb hem behoorlijk dichterbij gezet. Lijkt zelfs beter te schakelen, maar had geen schakel issues. Lijkt nu alleen nog strakker te schakelen. Straks ff op de weg testen, want kan nu niet weg of een rondje in de straat.

[...]

Voor nu voldoen ze wel hoor en ik had het geluk dat ik geen verjaardagscadeau wist te verzinnen, bedacht toen dat ik wel eens andere bandjes kon proberen en deze dus gesponsord heb gekregen van mijn ouders. :+
de theorie achter een kleine b tension gap is dat de ketting net een tandje meer pakt omdat ie dan meer rondom het kransje gaat, zeker op de 10 of 11T heeft de ketting maar weinig houvast.

Dit kan met doorslaan op de kleine kransjes -soms- net genoeg verschil maken, maar je zal 5 vs 15 mm ook wel merken met schakelprestaties, zeker bij een ketting die niet meer nieuw is.

qua schakelprestaties moet je het zo zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AY1CoIDBiWEH_g1h52Wx5YVqLc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rQImQXy0yXuJ1CXvSX79ONW3.png?f=user_large
hoe groter de b gap (verticale streepje) en hoe meer meer zijdelingse flex je ketting heeft (dit neemt gelijdelijk toe naarmate je ketting slijt). hoe lastiger het wordt voor de derailleur om de ketting op een ander kransje te leggen. De combinatie van de verticale afstand + de zijdelingse flex van de ketting zorgt ervoor dat je de ketting krom duwt ipv verplaatst.

hier een stukje over "chain wrap" en slijtage:
https://www.wolftoothcomp...science-of-1x-drivetrains
Chainwrap — this is one of the less-talked-about measurements but is very important to drivetrain life. Chainwrap is the measurement in degrees that a chain engages a cassette. This is most critical when talking about cassette wear, specifically the small cassette cogs. The more chain wrap, the longer the cassette lasts because the load is distributed over more teeth on the given cog.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPQfzzHKJAMLGhHk3ObGql_jJXw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vthniucCD5R7xH3RJonGvu2f.png?f=user_large

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
KipCurreh schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 08:17:
Een week of 2 geleden hier eens gepolst naar de aanschaf van een MTB, en met deze enkele adviezen maar eens afgereisd naar de fietswinkel (nog net voor de lockdown gelukkig).

Met mijn 1m68 heb ik eindelijk ook eens wat geluk, want voor die maat waren er nog de meeste modellen aanwezig in de winkel 8)

Anyway, het is de Merida 20 Big Nine 6000 geworden.
Enkele honderd € boven budget, maar die sprong gewoon zo in het oog dat ik hem direct wou.
Ook stond deze 25-30% afgeprijsd vanwege een model van vorig jaar te zijn, wat mij persoonlijk echt niet boeit

Frame size S, Silver, SRAM GX Eagle, Shimano XT remmen, ...
Ik denk wel dat ik voor deze prijs een goede koop heb gedaan

Anyway, pics or it didn't happen

[Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er heel prima uit hoor. Daar ga je een hoop lol aan beleven.

Tip: Ik had zelf ff zon kettingbeschermer om die achterbrug gedaan. is gewoon net ff wat beter voor je frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-07 23:26

TommyGun

Stik er maar in!

Verbaas me enigszins dat de cassette en ketting van mijn MTB al vervangen moeten worden volgens m'n LBS, heb er zo'n 1500km mee gefietst.

Gaat om;
Shimano SLX M7000
Shimano HG-601 105 / SLX / Shimano Steps E7000 11 speed + Quick Link

Wat denken jullie daarvan? :? Volgens mij wel erg aan de vroege/snelle kant...

EDIT; blijkbaar als resultaat van dat de ketting er achter een paar keer af is gevlogen (en was vastgeslagen tussen frame en cassette) :X Beetje kip ei dus...

[ Voor 49% gewijzigd door TommyGun op 13-11-2020 12:08 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Tip: koop voor paar euro een kettingslijtage meter. Kun je slijtage zelf controleren. Echt must have tool ;-)

Als ketting eraf loopt dan zou ik ook L en H limit controleren. Vermoed dat de L limit niet goed staat.

Edit: zie eerder geposte filmpje van Parktool m.b.t. Afstellen achter derailleur.
Meneer iCy schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 10:17:
[...]

[...]

Bij SRAM heb je een chain cap tool waarmee je dit kunt instellen. Shimano heeft bij haar 12sp derailleur een streepje staan om dit af te stellen. Heb je andere versie kijk even bij de technische gegevens (op de website) van de derailleur. Ligt vaak tussen 5 a 6mm zoals in filmpje wordt aangegeven. En ja B tension kan schakelen behoorlijk beïnvloeden.

[ Voor 12% gewijzigd door Daan_ op 13-11-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

TommyGun schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:50:
Verbaas me enigszins dat de cassette en ketting van mijn MTB al vervangen moeten worden volgens m'n LBS, heb er zo'n 1500km mee gefietst.

Gaat om;
Shimano SLX M7000
Shimano HG-601 105 / SLX / Shimano Steps E7000 11 speed + Quick Link

Wat denken jullie daarvan? :? Volgens mij wel erg aan de vroege/snelle kant...

EDIT; blijkbaar als resultaat van dat de ketting er achter een paar keer af is gevlogen (en was vastgeslagen tussen frame en cassette) :X Beetje kip ei dus...
dan hoeft je cassette toch niet vervangen te worden...Ik had dezelfde config en tegen de 4000km ketting vervangen. Casette is nog goed. Wel 80% op de weg ermee gereden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Als je ketting eraf slaat tussen frame en cassette. Dan kan het zijn dat cassette is beschadigd. En dit de reden is dat men aangeeft om te vervangen. Lastig beoordelen op de huidige informatie ;-)

[ Voor 51% gewijzigd door Daan_ op 13-11-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

Daan_ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:43:
Als je ketting eraf slaat tussen frame en cassette. Dan kan het zijn dat cassette is beschadigd. En dit de reden is dat men aangeeft om te vervangen. Lastig beoordelen op de huidige informatie ;-)
Zal het waarschijnlijk wel zijn ja, balen maar goed... hopelijk kan ik met de nieuwe langer doen |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@TommyGun Laat de limit srew afstelling goed controleren of check dit zelf. Dit is niet zo moeilijk om te doen.
https://www.parktool.com/...ear-derailleur-adjustment

Cassette en ketting zelf vervangen is prima zelf te doen. Ik met twee linker handen kan het ook :D Scheelt aanzienlijk in onderhoud kosten als je zelf derailleur kunt afstellen en cassette/ketting zelf kunt vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
@TommyGun Gewoon een beetje gereedschap kopen en het zelf doen. je zal je verbazen hoe veel je eigenlijk zelf kan doen en hoe vreselijk veel geld je ermee kan besparen. een kettinzweep en cassette tool verdien je bij de eerste keer gebruik al terug.

En weetje. je zet dan voor jezelf de toon he. want als je straks die cassette hebt vervangen denk je bij jezelf van nou dan kan ik vast ook wel een stel remmen ontluchten. en zo ga je verder. plus het is gewoon leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Het was de B tension inderdaad. Bedankt allemaal in ieder geval!

Gap ziet er zo uit, wanneer ik voor "klein" en achter groot heb.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3e1kpZJFZBgqr__W32oJpqJqwr1WYt1bZ2rjuE0fnw2_e2KaH4UnhYjG9W075NLrdwlPZf1obkygiHXIweFG5FAOS7cFMMkAaVpbHUlr6zASStulrRRnZ-lJKvxcx8OZteJAzPfph8wUA6pxoIi8S67-Q=w703-h937-no?authuser=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

d:)b goed om te lezen dat het nu stuk beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Hopelijk van het weekend een Garmin 530 ophalen, zie er 1 een aantal kilometer verder op die leuk geprijsd is.
Daan_ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:10:
d:)b goed om te lezen dat het nu stuk beter werkt.
Je zin moet anders. Het was stuk en het werkt nu (en beter). 8)

[ Voor 33% gewijzigd door Meneer iCy op 13-11-2020 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Moet niks het mag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:35
Is het een fully of een hardtail? Wel belangrijk namelijk dat je bij een fully de B-tension en de kettinglengte afstelt met een lege achterdemper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Sjoewe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:18:
Is het een fully of een hardtail? Wel belangrijk namelijk dat je bij een fully de B-tension en de kettinglengte afstelt met een lege achterdemper.
Had ik al gelezen en heb daar geen last van, enige demping wat ik achter heb is mijn bandje schwalbe, want kont heb ik ook niet

Bedankt voor de anderen die wel een fully hebben en dit niet lezen/horen/zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo

Demo

Joris748 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 17:12:
[...]

Spelende man, wat heb je hiervan geleerd? :+
Strakker insturen, fiets platter leggen, meer druk op het voorwiel zetten oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Demo schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 14:46:
[...]
Strakker insturen, fiets platter leggen, meer druk op het voorwiel zetten oOo
d:)b

Ben daar ook nog iedere keer druk mee. Merk dat het na al die jaren nog steeds geen automatisme is bij mij. De truc voor mij is vooral hard insturen, dus veel kracht zetten met je binnenste arm. De rest (strakker insturen, fiets platter leggen, meer druk op voorwiel) gaat dan vanzelf.

Toverwoord: counter steering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun

TommyGun

Stik er maar in!

@Daan_ @Torakk FYI
De ketting kan tussen de cassette en het frame gekomen zijn door de combinatie van slijtage, scheef derailleurpad en afstelling van de H-stelschroef. Alle drie zijn nu aangepast.
Bedankt voor de info verder, ga ik wat mee doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-07 17:42

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Heel vet, thanks, die gaan we volgen! Hij vertelt in het begin dat hij mijn thuisroute, Herpen, ook al op zijn shortlist heeft staan dus dat wordt voor mij wel interessant!

Betreffende de routes in Nijmegen, daar wordt inmiddels tegen gestreden door ene meneer. Die heeft nu blijkbaar al voor elkaar dat het stuk bij de Leemkuil moet worden omgelegd:
https://www.gelderlander....liegende-herten~a75b7c00/. Verder ook:
Nu wordt een kleine omleiding gemaakt, om een broedboom voor vliegende herten heen. Maar die mountainbikeroute moet wat ons betreft helemaal weg daar. Niet alleen bij De Leemkuil. Ook bij De But, Sint Jansberg, Heumensoord en Mookerhei.
:( :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 13:18:
B-tension stel je in 'op sag', niet volledig ingeveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eraser-
Vandaag een dagje vrij genomen en 's ochtends naar de UHR gegaan. Tot nu toe was ik er meestal met een groepje, maar nu even alleen. Blijven toch mooie routes; dus de ~85 km enkele reis (voor mij) zeker waard.

Heb uiteindelijk Amerongen, Leersum en Hoge Ginkel gedaan. Helaas was ik al redelijk gaar op de helft (vooral bij het klimmen O-) ), nog niet eerder gehad daar, dus wellicht een wat minder dagje.
Ik was namelijk ook wel benieuwd naar Kwintelooijen, maar dat kwam er dus even niet van ;w

Binnenkort dus misschien een tweede poging :P op vrijdag(ochtend) beviel sowieso ook wel, gezien het dan toch merkbaar minder druk is t.o.v. het weekend.

Verder lag het er prima bij, paar kleine plasjes hier en daar, en natuurlijk de remkuilen ... :P (hardtail hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07:53
Torakk schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:30:
[...]

Dat ziet er heel prima uit hoor. Daar ga je een hoop lol aan beleven.

Tip: Ik had zelf ff zon kettingbeschermer om die achterbrug gedaan. is gewoon net ff wat beter voor je frame.
Die fiets heeft al zo'n bescherming, een stukje dun, grijs rubber. Ik heb zelf ook een Merida en die heeft dat ook, maar op de foto zie je het niet direct.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-07 14:49
Nieuwe Fiets Dag!

Vorig weekend proefgereden op een Mondraker F-Podium, heerlijke fiets maar wel een grote jonge, was voor mij de eerste keer op een (moderne) fully en was gelijk om. Ookal kan het natuurlijk al snel beter dan een 12 jaar oude Cube met 3x9 versnellingen , brakke coil vork en velgremmen.

Ik was alleen niet weg van de kleur (mat zwart heb ik wel gehad inmiddels) en was niet weg van de afwerking, kabel naar de demper was erg kwetsbaar en er begonnen al een paar boutjes te roesten (was de 2e die er op reed volgens mij).

Maar de LBS had ook nog iets anders staan, meer mijn kleur en merk. Prijs was ook nagenoeg gelijk dus de knoop maar doorgehakt en op mijn maat laten maken. En vandaag mocht ik dan mijn Bianchi Methanol CV FS ophalen O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNaCTGIr-r0Ma1scCIdKRwQ8-zg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhmfNW3gVp5OI1AZyibHJDbi.jpg?f=fotoalbum_large

Niet de meest standaard keuze maar vind het wel leuk om wat anders dan de meute te hebben. Hij mag nog een paar dagen mooi zijn en in de woonkamer staan, zondag moet hij dan toch echt de modder in :+

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Niets mis met de kleur, ik vind het erg goed staan!

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 18:12
Kluus schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 17:44:
[...]

Heel vet, thanks, die gaan we volgen! Hij vertelt in het begin dat hij mijn thuisroute, Herpen, ook al op zijn shortlist heeft staan dus dat wordt voor mij wel interessant!

[...]
Hij is inmiddels niet meer de snelste, en toen hij de route reed, waren er ook pas 7 personen geweest op die route volgens strava. Hij zal ongetwijfeld ontzettend snel zijn, maar ik denk dat ervaring op een route enorm veel doet. Ik denk ook niet dat hij zomaar de snelste ronde zou rijden op een baan als bijvoorbeeld de schaak waar al duizenden mensen overheen zijn gegaan, en meerdere hele goede MTBers hun thuisbaan hebben, die ervaring compenseer je niet. Blijft wel enorm leuk om dit soort filmpjes te kijken en ook zijn tutorials.

Edit: ik had de verkeerde sectie genomen op strava, waarin dezelfde route met een iets ander startpunt werd genomen. Jeroen is nog steeds veruit de snelste en inmiddels zijn er 161 mensen over deze route gegaan, nog steeds relatief weinig. Maar ik zat hier verkeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door coldasice op 13-11-2020 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

coldasice schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:57:
[...]

Hij is inmiddels niet meer de snelste, en toen hij de route reed, waren er ook pas 7 personen geweest op die route volgens strava. Hij zal ongetwijfeld ontzettend snel zijn, maar ik denk dat ervaring op een route enorm veel doet. Ik denk ook niet dat hij zomaar de snelste ronde zou rijden op een baan als bijvoorbeeld de schaak waar al duizenden mensen overheen zijn gegaan, en meerdere hele goede MTBers hun thuisbaan hebben, die ervaring compenseer je niet. Blijft wel enorm leuk om dit soort filmpjes te kijken en ook zijn tutorials.
Ja precies, en het is ook gewoon goed om te zien hoe zo iemand zo’n route rijdt. Deze in Nijmegen heb ik nog niet gedaan maar als ie straks misschien herpen doet, welke ik zelf goed ken en wat een wat meer natuurlijke route is met wat minder flow en meer wortels enzo is het ook wel leuk om te kunnen zien welke lijnen zo iemand kiest denk ik.

Zijn turorials ga ik ook zeker kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
coldasice schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 21:57:
[...]

Edit: ik had de verkeerde sectie genomen op strava, waarin dezelfde route met een iets ander startpunt werd genomen. Jeroen is nog steeds veruit de snelste en inmiddels zijn er 161 mensen over deze route gegaan, nog steeds relatief weinig. Maar ik zat hier verkeerd.
Wat is de exacte segment naam, ik krijg hem op strava niet gevonden :X

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 18:12
Strider schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 22:41:
[...]

Wat is de exacte segment naam, ik krijg hem op strava niet gevonden :X
Dit is zijn rit en alle segmenten:
https://www.strava.com/ac...ments/2759774738458224024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Op het segment: Blauwe route (mook), is hij nog steeds de snelste.

36:57 min

BlaBlaBla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-07 08:27
Ik vind zijn KOM filmpjes erg vermakelijk om te bekijken. Bijzonder om te zien hoe hij door de bochten vliegt en hoeveel power hij kwijt kan op zo'n baan. Kun je goed zien dat WC rijders echt top atleten zijn.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Laatst online: 07:16
Vandaag Gieten-Gasselte gefietst. Wat een mooie route! Absolute aanrader. Echter bij een afdaling er alleen wel achter gekomen dat mijn kransje 10 van mijn XT 10-51 cassette gigantisch doorslaat bij kracht zetten.. Op zich vreemd want mijn fiets is nog geen 400 kilometer oud en ik heb het kransje 10 misschien nog maar 2x eerder gebruikt. Slijtage kan het dus nog niet zijn zou je zeggen. Ook de ketting is nog verre van versleten volgens de slijtagemeter. Zou het kransje 10 misschien over de limiet zijn van wat er mogelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Anniedrew schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:48:
Vandaag Gieten-Gasselte gefietst. Wat een mooie route! Absolute aanrader. Echter bij een afdaling er alleen wel achter gekomen dat mijn kransje 10 van mijn XT 10-51 cassette gigantisch doorslaat bij kracht zetten.. Op zich vreemd want mijn fiets is nog geen 400 kilometer oud en ik heb het kransje 10 misschien nog maar 2x eerder gebruikt. Slijtage kan het dus nog niet zijn zou je zeggen. Ook de ketting is nog verre van versleten volgens de slijtagemeter. Zou het kransje 10 misschien over de limiet zijn van wat er mogelijk is?
Kijk even een paar posts terug over het b tension verhaal. Dat zou goed het probleem kunnen zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Staat je high limit goed ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je kabelspanning gecontroleerd? Als je nodige KM-ters hebt gereden kan hier wat rek in komen. Dit kun je gemakkelijk controleren. ZIe filmpje van Park Tool. Controleer tevens overige afstellingen. L H limit en B tension. Schroefjes kunnen iets losser gaan zitten met als gevolg dat de boel niet lekker afgesteld is.

Dit is heel normaal. Je hoeft je geen zorgen te maken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Laatst online: 07:16
Duidelijk, tijd om even serieus werk te maken van de derailleur-afstelling. Dank!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Voor dag en dauw op pad, kapt mijn voorlamp er binnen 20 minuten mee. :/ Was opgeladen, maar denk batterij kapot. Daarna maar de enigszins zichtbare paden wat gevolgd en langzaam de zon op zien komen. Mag de naam mountainbiken niet hebben, maar toch lekker buiten gespeeld. Nu op zoek naar een nieuwe accu of een nieuwe lamp. Scheelt dat Sinterklaas eraan komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:40

BrammT

The one and only!

Ik heb zo'n spanninga met externe accu gekocht....

Kist wat, maar dan heb je ook wat. :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Staat weer een redelijk nieuwe Lux 7.0 op marktplaats.

Ze vragen hier echt de gekste prijzen voor.

Maar €700,- minder (-20%) voor een gebruikt ouder model en geen 6 jaar frame garantie.
*Frustratie van iemand die al een tijd opzoek is naar een gebruikte Lux :+

Canyon lux CF SL 7.0
€ 2.900,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 101 ... 281 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic