Daan_ schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:26:
1500km en versleten? Heb de XTR (9100) op de HT en iets meer dan 4000km gereden met wind en weer. En deze kan nog wel even mee. Alleen ketting vervangen. Die was nog niet versleten. Die kan straks nog keer erop voor paar honderd km.
Voorblad kan hier zeker nog wel een cassette overleven als het niet twee zijn of meer. ;-)
Als schakelen moeizaam gaat. Afstelling opnieuw gecontroleerd? B, L, H en kabelspanning/fijnafstelling. Dit moet ik wel eens in de zoveel tijd doen.
Meestal is het vooral de kabelspanning, vooral op een nieuwe fiets rekt de kabel wel wat aan het begin (toevallig van het weekend tijdens het fietsen bij een vriend van me even gefinetuned na 300km.
Harmen schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:12:
Even een onderhouds vraag, heb na 1500km mijn ketting, cassette en derailleurwielen vervangen. (Shimano XT 8000). Werd ook wel tijd, merkte dat schakelen achter moeizaam ging. Hoevaak wisselen jullie de voorbladen? Merk dat de fiets kraakt als ik aanzet, tandwielen zien er nog prima uit. Dit geluid valt mij pas op sinds ik de onderdelen heb vervangen.

De high, low en B-tension zouden niet/weinig moeten verlopen, eigenlijk enkel de Low limit de rest is een 'harde' aanslag. Het kan echter Zijn dat het een tikje gehad heeft, vanuit de fabriek/fietsenmakers het niet helemaal 100% was of dat dingen niet 100% vast gedraaid zaten en daardoor iets verlopen zijn. Als je Eagle rijd kan je ook iets moeten aanpassen door speling op de bout die je derailleur aan je derailleur hanger verbind. Waarschijnlijk is het echter gewoon de kabelspanning
Lastig schakelen heeft eigenlijk (bijna) nooit met slijtage van je drivetrain te maken.
wokkelz schreef op woensdag 4 november 2020 @ 11:38:
Wat dragen jullie in de koude en natte periodes als jullie gaan fietsen?
Ik ben deze zomer begonnen met mtb rijden hier bij mij om de hoek in Rotterdam Berschenhoek, maar dat was alleen met mooi weer (i know). Nu wil ik eigenlijk in deze en komende periode verder maar ik heb eigenlijjk totaal geen passende kleding..
Zoals vermeld, veel lagen, deels omdat het cheap is (Ben zuinig met dit soort dingen) maar ook omdat je dan lagen kunt strippen.
Mijn max lagen welke ik 'afpel' naar wens
Boven
- strak fietsshirtje met korte mouwen
- los fietsshirtje met korte mouwen
- los fietsshirtje met 3/4 mouwen (bovenstaande combi wordt ook wel eens vervangen door Thermoshirt met lange mouwen & fietsshirt met lange mouwen)
- semi water afstotend iets gevoerd jasje OF een niet waterafstotend dunner jasje soms gecombineerd met een waterdicht windjack
Naar behoefte een kolletje
Onder
- lange fietsbroek met zeem
- korte ruime shorts er over
- lange sokken (net onder de knie)
Variaties zijn een korte legging onder het short met lange of korte sokken en optioneel kniebeschermers (ook lekker warm)
Leren flatpedal schoenen
Verder rijd ik altijd met handschoenen die lange vingers hebben Zonder voering, koop mogelijk nog een iets dikkere variant er bij net als een helm muts. Rijd vooral in bossen dus dan valt de wind wel mee dus is de behoefte niet heel groot.
Opmerking is wel, ik rijd veel trails waar ik naar beneden knal, omhoog fiets en een break heb, dat is wat anders dan dat je echt een parcours/rondje fietst. Dit is dus de '5 a 10 graden, nat en winderig' oudfit. Waar meestal alsnog het jasje vrij snel de rugzak in gaat.
[
Voor 57% gewijzigd door
GoldenSample op 04-11-2020 18:19
]