Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoThankYou
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:14
Strider schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Waarom niet gewoon iets met een Nexus 8 versnelling? Ik heb lang dezelfde KM's gefietst met een Batavus Bryte en dat ging eigenlijk perfect voor mij. Vaak zit je in de 5de versnelling, en dan heb je niet te maken met de interne weerstand.
Een derailleur is toch veels te veel 'gedoe' met een fiets die je dagelijks gaat gebruiken.
Prulleman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:38:
[...]

en wat @Strider zegt, naaf versnellingen zijn superieur voor het gebruik wat jij noemt, en eigenlijk ook riem aandrijving ipv een ketting.
Bedankt voor jullie feedback! Ik denk dat ik een combinatie van jullie advies zal volgen door een tweedehandse Cube Travel Pro uit 2018 aan te schaffen bij de fietsenmaker. Dat is met Nexus 8 versnelling en riemaandrijving. Past nog net binnen mijn budget en 15,7 kg is denk ik best een fijn gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01
NoThankYou schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie feedback! Ik denk dat ik een combinatie van jullie advies zal volgen door een tweedehandse Cube Travel Pro uit 2018 aan te schaffen bij de fietsenmaker. Dat is met Nexus 8 versnelling en riemaandrijving. Past nog net binnen mijn budget en 15,7 kg is denk ik best een fijn gewicht.
ziet eruit als een degelijke commuter!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Volgende week maar eens naar de LBS langsgaan om te zien hoe het zit met hun voorraad :)

Na enkele jaren racefiets wil ik me ook wel eens wat meer vuil maken, ook omdat veel fietsmakkers dit al langer doen..
1m 68, 68kg ongeveer, budget 1000-2000 max. Lokaal zijn het vnl polder -en bosgronden, niet echt hoogtemeters.
Ik denk een hardtail alu frame met dan SLX/XT of Eagle NX/GX moet wel te doen zijn?
Ik ben SRAM red gewend van op de racefiets, weet niet of de verschillen in schakelen tussen shimano/SRAM zich doortrekken naar de MTB?

Een collega heeft ook al eens vermeld dat hij zijn stuur heeft laten inkorten, is dit iets courant?
Misschien ook wel een ingedraaide bracket ipv een pressfit als dit mogelijk is

Ik zit de Cube Reaction en Trek X-caliber 8/9 te kijken, zijn er nog merken/lijnen waar ik best eens naar kijk?

Nog dingen waar ik best op let als ik langs ga (zolang het nog mag that is :| )

[ Voor 9% gewijzigd door KipCurreh op 29-10-2020 15:54 ]

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
@KipCurreh Naast Cube en Trek heeft Merida ook een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Rijd zelf al bijna een jaar tevreden op een Merida Big Nine XT2 en die zit ook precies in die prijsklasse.
Je moet zelf bepalen of je voor een 1x of 2x wilt gaan. Zelf vond ik een 2x op een hardtail het fijnst vanwege de grote range, die ik ook echt gebruik.
Maar het beste is proefrijden. Heb toen ook een proefrit gemaakt op zowel een 1x12 als 2x12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Iemand ervaring waar ik Cube "Grommets" / Cable Entries / Cable routers kan krijgen? Ik heb net een dropperpost geinstalleerd op mijn Cube Reaction Race 2019. En op de plekken waar een mooi rubber/plastic dopje zat moet natuurlijk wel iets terug komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 12:08

Quakie

quakelen

@brax ben ik ook benieuwd naar (heb dezelfde fiets)

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

BraX schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 17:25:
Iemand ervaring waar ik Cube "Grommets" / Cable Entries / Cable routers kan krijgen? Ik heb net een dropperpost geinstalleerd op mijn Cube Reaction Race 2019. En op de plekken waar een mooi rubber/plastic dopje zat moet natuurlijk wel iets terug komen :)
Neem eens contact op met https://www.cubestores.nl Wellicht kunnen zij je helpen

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Heb een Swiss DT 370 achternaaf. Vrijloop wil ik schoonmaken (moets toch nieuwe cassette steken) maar ben ws 1 pal kwijtgeraakt (zitten er nog maar 2). is die 8x8 pal va Swiss (https://www.mantel.com/dt-swiss-pal-8x8). Vraagje is, hoe moet ik die precies terugsteken ik kan geen yt video vinden

Ik veronderstel dat ik de uitstulping naar voren moet plaatsen.

Edit ; Handleding gevonden.

[ Voor 18% gewijzigd door maartend op 31-10-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8MoHJWtszuWGfpW7FdCnJp0AcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdYoW7g1ZRolE0l5a0CDMhSO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tPMUPfvjn9LhSWAdS59y7p1yNR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIgtAqJZgk5dJsIeqxKcFjkb.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zijn wel redelijk klaar toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Of ze op zijn durf ik zo niet te zeggen, maar zijn wel erg vies. Zou zelf eerst de boel schoonmaken etc. En dan verder kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:01
Drenthe 200 afgelast

Lag gezien de huidige omstandigheden natuurlijk in de lijn der verwachting, maar was toch benieuwd of het alsnog door zou gaan. Niet dus... Zou de eerste keer zijn dat ik mee zou doen (samen met een collega).

Hier nog mensen die waren ingeschreven?
Eerste lijkt me sowieso op inderdaad (de puntige vorm door slijtage). En als je dan toch bezig bent, allebei maar vervangen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

De 1e is op zo te zien.

Als je de 1e vervangt kun je beter ook de 2e meenemen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Smultie schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:53:

Deze zijn wel redelijk klaar toch?
Bij futurum 15 euro voor setje XT-wieltjes

Of (maar dan heb je geduld nodig) voor 9 euro bij Ali met kearmische lagers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Heb net een setjes Tacx T4050 (https://www.mantel.com/tacx-t4050-derailleurwieltjes) geïnstalleerd, die had ik nog liggen. Eigenlijk bedoeld om m'n 105 (road) derailleurwieltjes te vervangen (marginal gains, aangezien 105 geen lagers heeft)

[ Voor 17% gewijzigd door Smultie op 31-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:10

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Vandaag voor het eerst de route in Austerlitz gedaan. Ik ben een beginnend mountainbiker van nog net geen 3 maanden. Maar heb elk weekend in Lage vuursche gereden omdat ik daar in de buurt woon. Nou was Austerlitz wel even andere koek zeg. Ging daar echt heel makkelijk en soepel door heen.

Is echt een stuk makkelijker in vergelijking met.. Wel een hele fijne en lekkere route. helaas had ik niet langer de tijd anders had ik hem nog wel gecombineerd met zeist maar dat doen we de volgende keer wel.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
-Eraser- schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:23:
Drenthe 200 afgelast

Lag gezien de huidige omstandigheden natuurlijk in de lijn der verwachting, maar was toch benieuwd of het alsnog door zou gaan. Niet dus... Zou de eerste keer zijn dat ik mee zou doen (samen met een collega).

Hier nog mensen die waren ingeschreven?

[...]
Ik was ook ingeschreven. Jammer!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-09 15:27

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ricmaniac schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:20:
Vandaag voor het eerst de route in Austerlitz gedaan. Ik ben een beginnend mountainbiker van nog net geen 3 maanden. Maar heb elk weekend in Lage vuursche gereden omdat ik daar in de buurt woon. Nou was Austerlitz wel even andere koek zeg. Ging daar echt heel makkelijk en soepel door heen.

Is echt een stuk makkelijker in vergelijking met.. Wel een hele fijne en lekkere route. helaas had ik niet langer de tijd anders had ik hem nog wel gecombineerd met zeist maar dat doen we de volgende keer wel.
Austerlitz is de 'saaiste' van de Heuvelrug, maar wel ideaal om aan je techniek te werken. Elk rondje iets harder.. Lage Vuursche is zeker harder werken. In die zin snap ik ook niet dat iedere nieuwe mountainbiker denkt meteen naar Amerongen te moeten, zonder conditie ga je daar helemaal dood en zonder techniek zijn de afdalingen ook best lastig. Zeist zit qua moeilijkheid een beetje tussen Austerlitz en LV in.

Afgelopen donderdag en vrijdag had ik vrij genomen, vorige week een huisje geboekt in Otterlo. Ik had het nieuws niet echt mee gekregen, maar de route Otterlo is afgelopen week open gesteld en blijkt letterlijk 200 meter van het huisje te lopen :D Dus donderdag meteen een rondje gedaan, helaas nog wat lange stukken fietspad, maar alle route die er ligt, is feest. Het segment 'Area 51' (gedeeld met Lunteren) gaat alle kanten op en heeft een flinke hoeveelheid wortels heuvel op en af. Verder is er nog een technisch segment met expliciete waarschuwing en een squirrel catcher (step-up van 20 cm) en dat is echt wel een b*tch zoals ik dat eigenlijk alleen van Kwintelooijen gewend ben. Hele steile klimmen en venijnige afdalingen, offcamber bochtjes, prachtig. Vrijdag zouden we gaan wandelen, maar vanwege het weer vond de vrouw dat ik maar moest gaan fietsen :P Dus begonnen op Otterlo, bij de verbindingsroute Lunteren aangehouden, een rondje Ede gedaan en afgestoken om het eerder genoemde Area 51 nog een keer te pakken tot aan het huisje. Alles onder de bagger, schoenen zeiknat, maar een paar uur met een grijns van oor tot oor op de fiets gezeten :D Conclusie: als ze zo doorgaan met bouwen wordt Otterlo serieuze concurrentie voor de UHR, Lunteren heb ik vrij weinig van gezien, maar de nieuwe stukken zien er erg gaaf uit. Er schijnt ook nog een stuk oude route in te zitten wat op termijn wordt aangepakt maar daar ben ik niet geweest. Ede had ik al een paar keer gereden, schitterende omgeving (bos, heide, runderen), hele vette singletracks maar ook kilometers aan 'verbindingsroute' over fiets- en ruiterpaden die ik zelf eigenlijk te lang vind ten opzichte van de leuke stukken.
TL;DR: als je moet kiezen, pak Otterlo!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Omgeving van Ede vind ik echt prachtig om te rijden maar inderdaad al die lange verbinding stukken....zo jammer.

Binnenkort maar eens Otterlo doen dan!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
Klinkt goed. Otterloo is niet heel ver. Tijdje terug wel ede gefietst, mooie route maar ik vond de verbindingsstukken te lang. Is Otterlo nu ook helemaal af, of beter nog even wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Sommige lijken nieuw ook op een ninjaster was me laatst opgevallen (iirc tenminste) ... maar met elkaar vergeleken lijkt ie idd wel redelijk op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxhdoWHsxvYk17Qh4GfZoocsx34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KKGRqTQZtJmb6aJCNib0wtfF.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door apis29 op 31-10-2020 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
apis29 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:44:
[...]

Sommige lijken nieuw ook op een ninjaster was me laatst opgevallen (iirc tenminste) ... maar met elkaar vergeleken lijkt ie idd wel redelijk op.

[Afbeelding]
Gaat om de punten, als die nog een platte bovenkant hebben ipv spits is het goed, maar een scherpe spitse punt betekent eigenlijk altijd versleten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Prulleman schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Gaat om de punten, als die nog een platte bovenkant hebben ipv spits is het goed, maar een scherpe spitse punt betekent eigenlijk altijd versleten
Klopt ja, leek zo erg niet in eerste instantie/beetje verborgen door het vuil. Zoiets zag ik dan wel ook voorbij komen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bilxJyxqamst_WYEEB3V-esP_7k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HqqdHYqK6P74XY1G70bXujX3.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pufster
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:15
KipCurreh schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:17:
Hey Medetweakers,

na enkele jaren de racefiets omarmd te hebben (vnl WW-verkeer en af en toe een Vlaamse Ardennen rit ofzow) begint het nu toch ook te kriebelen om wat meer offroad te gaan.. Ook omdat de meeste mederenners die ik ken ook (en vooral nu) actief zijn in het MTB.

Heb al even zitten grasduinen in enkele sites, maar het bos is zoals verwacht nogal te groot om zonder wat advies verder te gaan.
Ikzelf ben 1m69, 68kg dus aan de kleine kant. MTB zou hier vnl. in de poldergronden gebeuren (aan de grens met NL, moerbeke-waas om te precies te zijn) dus weinig hellingen, veel bos en modder :)

Enkele vragen waar jullie mij misschien advies op kunnen geven (ik ben van plan om naar een LB te gaan ook, maar hoe meer info hoe beter right?)

- Afgaande van mijn relatief kleine gestalte, kies ik misschien liever voor 27.5" banden ? Lees dat dit "beter" zou zijn voor kleinere personen
- Op de racefiets heb ik SRAM red waar ik wel fan van ben. Hebben de MTB groupsets bepaalde dingen gemeen met hun racefiets tegenhangers ?

Ik kijk dus uit naar een 1 x 12spd (SRAM/Shimano?) hardtail MTB, prijsklasse 1000-2000€. Carbon hoeft niet per se, dan geef ik liever meer uit aan een betere groupset. (SLX-XT of NX-GX).

Wat zijn zowat de courante merken op dit gebied? Momenteel kijk ik naar de Trek X-Caliber 8 en Cube Reaction. Cube werd me nogal aangeraden vanwege prijs/kwaliteit verhoudingen (?)

Alvast bedankt!
Ik ben ook 1m68 en heb een Trek Powerfly 7, maat medium. Fiets past goed bij me met 29” banden, ik zou niet naar 27,5 gaan. De groepsets lopen gelijk, je hebt verschillende stappen, 105 is bv bij mtb SLX. Zowel Cube als x-caliber zijn goede fietsen. Ik ben van noorden Oost-Vlaanderen, dus ook hier voornamelijk plat. Als je in deze streek blijft zou ik ook geen full suspension kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 11-09 22:48
Demo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 19:44:
[...]
Afgelopen donderdag en vrijdag had ik vrij genomen, vorige week een huisje geboekt in Otterlo. Ik had het nieuws niet echt mee gekregen, maar de route Otterlo is afgelopen week open gesteld en blijkt letterlijk 200 meter van het huisje te lopen :D Dus donderdag meteen een rondje gedaan, helaas nog wat lange stukken fietspad, maar alle route die er ligt, is feest. Het segment 'Area 51' (gedeeld met Lunteren) gaat alle kanten op en heeft een flinke hoeveelheid wortels heuvel op en af. Verder is er nog een technisch segment met expliciete waarschuwing en een squirrel catcher (step-up van 20 cm) en dat is echt wel een b*tch zoals ik dat eigenlijk alleen van Kwintelooijen gewend ben. Hele steile klimmen en venijnige afdalingen, offcamber bochtjes, prachtig. Vrijdag zouden we gaan wandelen, maar vanwege het weer vond de vrouw dat ik maar moest gaan fietsen :P Dus begonnen op Otterlo, bij de verbindingsroute Lunteren aangehouden, een rondje Ede gedaan en afgestoken om het eerder genoemde Area 51 nog een keer te pakken tot aan het huisje. Alles onder de bagger, schoenen zeiknat, maar een paar uur met een grijns van oor tot oor op de fiets gezeten :D Conclusie: als ze zo doorgaan met bouwen wordt Otterlo serieuze concurrentie voor de UHR, Lunteren heb ik vrij weinig van gezien, maar de nieuwe stukken zien er erg gaaf uit. Er schijnt ook nog een stuk oude route in te zitten wat op termijn wordt aangepakt maar daar ben ik niet geweest. Ede had ik al een paar keer gereden, schitterende omgeving (bos, heide, runderen), hele vette singletracks maar ook kilometers aan 'verbindingsroute' over fiets- en ruiterpaden die ik zelf eigenlijk te lang vind ten opzichte van de leuke stukken.
TL;DR: als je moet kiezen, pak Otterlo!
Vergeet vooral de kinderroute niet, in het weekend is die wat druk, maar doordeweeks prima te doen!
Laat je niet misleiden door de naam, er is weinig kinderachtigs aan ;)

De route van Ede heeft wel wat verbindingsstukken inderdaad, maar had er gezien de lengte ook niet aan moeten denken dat het allemaal singletrack was. Zo kunnen ze wel toffe stukken aan elkaar lussen.
Wat ik heb begrepen is dat het best een complexe omgeving is om een goede aansluitende route te maken. Niet overal mag gebouwd worden ivm de natuur, en er zijn nog wel een aantal land-eigenaren die geen route over hun terrein heen willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:03
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende fiets:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Ben hier vanmiddag naar gaan kijken en op zag er keurig uit, maar heb het gevoel dat de prijs misschien toch waa stevig is (ondanks nieuwe dropper post).

Hoor graag wat meningen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je kunt altijd een bod doen wat voor jou de fiets waard is. Er staat immers dat je mag bieden in de advertentie. Persoonlijk vind ik de vraagprijs niet veel te hoog. Zeker als je kijkt dat er meer vraag is dan aanbod... Je zou 1100 of lager,- kunnen proberen. Nee heb je Ja kun je krijgen....

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_ op 01-11-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Gisteren nog een rondje gedaan op de MTB route in Alphen Nbr.
Voor vertrek bandenspanning gecontroleerd, en dat voelde met de hand nogal zacht.
Dus opgepompt, maar waarschijnlijk te hard. Tijdens de rit stuiterde het nogal.
Dat brengt mij tot de vraag:
Welke bandenspanning is voor een MTB aan te raden in onderstaande omstandigheden?
band typedroog bosmoddermul zandverharde weg
binnenband
tubeless

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bandenspanning heeft diverse factoren als; gewicht rijder, 26 , 27,5 , 29 , velg breedte , type band , tubeless of tube , wat voor ondergrond rijd je etc.... En natuurlijk persoonlijke voorkeur. Dus lastig om zo even tabel in te vullen ;-)

Onderstaande website van Schwalbe geeft je een indicatie. Zijn geen exacte waardes, maar mooie start om vanuit te gaan experimenteren. Om zo je eigen voorkeuren te vinden.
https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof

[ Voor 3% gewijzigd door Daan_ op 01-11-2020 12:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:31
Ruut88 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:10:
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de volgende fiets:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Ben hier vanmiddag naar gaan kijken en op zag er keurig uit, maar heb het gevoel dat de prijs misschien toch waa stevig is (ondanks nieuwe dropper post).

Hoor graag wat meningen!
Achtervering: FOX PERFORMANCE SERIES met verschillende standjes
:9 :D

Tja, dit is een van de eerdere Nerves, inmiddels al een paar jaar opgevolgd door de Neuron. Die 1000 euro die er nu voor wordt geboden is wel richting de max die ik ervoor zou bieden. Zeker deze generatie Fox vorken en dempers is vrij onderhoudsgevoelig, dus sowieso vragen om een bon van de laatste service. Is die er niet, laten staan. Ik bedoel, je rijdt op een nieuwe Neuron vanaf 1900 euro en de low/mid end spullen van tegenwoordig zijn vergelijkbaar met het mid/high en dspul van 5 jaar geleden. Dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Laatst online: 11-09 22:48
magic_nl schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:17:
Gisteren nog een rondje gedaan op de MTB route in Alphen Nbr.
Voor vertrek bandenspanning gecontroleerd, en dat voelde met de hand nogal zacht.
Dus opgepompt, maar waarschijnlijk te hard. Tijdens de rit stuiterde het nogal.
Dat brengt mij tot de vraag:
Welke bandenspanning is voor een MTB aan te raden in onderstaande omstandigheden?
Hoeveel is 'te hard' voor jou?
Dit is echt heel persoonlijk, gewoon lekker mee experimenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Daan_ schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:23:
Bandenspanning heeft diverse factoren als; gewicht rijder, 26 , 27,5 , 29 , velg breedte , type band , tubeless of tube , wat voor ondergrond rijd je etc.... En natuurlijk persoonlijke voorkeur. Dus lastig om zo even tabel in te vullen ;-)

Onderstaande website van Schwalbe geeft je een indicatie. Zijn geen exacte waardes, maar mooie start om vanuit te gaan experimenteren. Om zo je eigen voorkeuren te vinden.
https://www.schwalbe.com/nl/pressureprof
Precies, +1!

@magic_nl als je 20 kg zwaarder bent en smalle velgen en banden gebruikt heb je niks aan mijn druk. De andere kant op uiteraard ook, als je 20 kg lichter bent en mega velgen met plus banden.. dan heb je er ook niks aan.
Teveel factoren voor een simpel tabelletje

Maar in mijn geval:
75 kg
26.5 mm velgen
2.25" banden (Ray/Ralph tubeless, 29")
Xc, meestal lokale routes, niet spectaculair, af en toe wat wortels, rij wel aardig door.
Hardtail

Voor 1.2 bar, achter 1.3 bar

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:01
Meestal is voor het terrein gewoon "how low can you go" zonder dat je velgen de grond raken en je banden vaag aan beginnen te voelen.

Het handigste vind ik zelf is om jezelf dan thuis een startpunt te geven met de pomp die je zelf normaal gebruikt (aangezien er tussen pompen ook weer verschil zit). Dan ga je gewoon rijden en kijk je of er lucht uit of bij moet. Dan kan je tijdens het rijden het nog een beetje aanpassen en dan is het de volgende keer gewoon finetunen.

Zoals al gezegt wij kunnen alleen een indicatie geven waar je kan starten, maar je zal het zelf uit moeten zoeken.

En om je een indicatie te geven van wat Prulleman bedoelt,
Mijn fully = Voor 1.8, achter 1.9 (al moet ik nu aanpassen, zitten nieuwe banden op)
Mijn SS = Voor 1.1, achter 1.3
Zelfde rijder 0.6 bar verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:54
Sjoewe schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:47:
[...]

[...]
:9 :D

Tja, dit is een van de eerdere Nerves, inmiddels al een paar jaar opgevolgd door de Neuron. Die 1000 euro die er nu voor wordt geboden is wel richting de max die ik ervoor zou bieden. Zeker deze generatie Fox vorken en dempers is vrij onderhoudsgevoelig, dus sowieso vragen om een bon van de laatste service. Is die er niet, laten staan. Ik bedoel, je rijdt op een nieuwe Neuron vanaf 1900 euro en de low/mid end spullen van tegenwoordig zijn vergelijkbaar met het mid/high en dspul van 5 jaar geleden. Dus daar hoef je het ook niet voor te laten.
Ik denk niet dat je hem voor 1000 euro gaat krijgen als meerdere mensen al boven de 1000 hebben geboden. Fietsen gaan nog steeds erg hard. Dit is een handelaar en die snapt best dat de vraagprijs hem niet gaat worden. Als je die man opbelt, en verteld dat je hem voor 1250 komt halen, heb je hem echt wel binnen. Je zou kunnen proberen 1200 te bieden aan de telefoon, dan kom je vermoedelijk ergens tussen de 2 in, afhankelijk of er niemand anders serieus interesse toont.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
coldasice schreef op zondag 1 november 2020 @ 15:31:
[...]

Ik denk niet dat je hem voor 1000 euro gaat krijgen als meerdere mensen al boven de 1000 hebben geboden. Fietsen gaan nog steeds erg hard. Dit is een handelaar en die snapt best dat de vraagprijs hem niet gaat worden. Als je die man opbelt, en verteld dat je hem voor 1250 komt halen, heb je hem echt wel binnen. Je zou kunnen proberen 1200 te bieden aan de telefoon, dan kom je vermoedelijk ergens tussen de 2 in, afhankelijk of er niemand anders serieus interesse toont.
Dat is ook niet het punt van mijn post. Die fiets is gewoon niet veel meer dan 1000 euro waard. 1200 euro is gewoon te veel voor een 5-6 jaar oude fully met een onderhoudsgevoelige kakvork erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

@Sjoewe geef je helemaal gelijk. Al is de vraag groter dan aanbod. En dat zie je ook terug in de vraagprijzen. En sta er zelf van te kijken hoeveel mensen het betalen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Ten aanzien van de bandenspanning hanteer ik altijd een "truck" die ik een keer op YouTube zag van een prof. Die pakte een stok oid, legde die overdwars op de band en als je met je volle gewicht er op drukt moet je net niet je velg raken.

Zoals eerder aangegeven kun je niet één bandenspanning per band geven omdat er te veel variabelen zijn. In het geval van een bikepark zou je aan de hand van bovenstaande dan iets meer druk kunnen doen omdat daar de impact weer een grotere rol speelt. Ook maakt het soort band en de wang van de band nogal uit.

Succes!

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:38
Qua bandenspanning zegt Nino Schurter er het volgende over:
YouTube: FITTER, FASTER, STRONGER. Ep. 5 – Bike Skills w/ Nino Schurter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:25

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

L0we schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:06:
[...]

Hoeveel is 'te hard' voor jou?
Dit is echt heel persoonlijk, gewoon lekker mee experimenteren.
Na de reacties (ook na deze van jou) gelezen te hebben, is de 3,5bar die ik in de 26" 2.10 banden gestopt heb duidelijk teveel. Ik heb altijd het idee als ik die waardes van 1,3 tot 2 bar lees dat je het gevoel gaat hebben met een lege band te rijden.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik tips (Zoals die van Nino) of waardes die je uit rekenmodelen of van andere krijgt als start punt om zelf te gaan experimenteren. Om zo bandenspanning te bepalen die jij zelf prettig vind rijden.

En we kunnen wel PSI / Bar waardes gaan roepen, maar zijn onze meters van bijvoorbeeld onze pompen gelijk gecalibreert? Heb twee pompen en compressor staan. En deze geven niet exact de zelfde waarde weer. Gebruik zelf één pomp als referentie als ik banden op spanning breng.

Compressor gebruik ik alleen bij monteren van tubeless banden. (Wel bekende ploppen)

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 01-11-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerstand
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:29
Mountainbiken ook weer opgepakt rode route in Nijmegen. Met mijn antieke (meer dan 20 jaar oud) stumpjumper m2. Banden zijn ook al 10 jaar oud. 2.1×26 Nobby Nic. Had er 2.5 bar ingedaan. Iets minder kan wel denk ik. Maar op de band : min 2.5 bar, max 4.0 bar........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
weerstand schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:48:
Mountainbiken ook weer opgepakt rode route in Nijmegen. Met mijn antieke (meer dan 20 jaar oud) stumpjumper m2. Banden zijn ook al 10 jaar oud. 2.1×26 Nobby Nic. Had er 2.5 bar ingedaan. Iets minder kan wel denk ik. Maar op de band : min 2.5 bar, max 4.0 bar........
Gewoon niet naar kijken. Geen idee wie ooit bedacht heeft om er zulke onzin op te zetten. (Maar 10 jaar oude banden zijn waarschijnlijk wel aan vernieuwing toe. Over het algemeen droogt het rubber toch wel uit)

[edit] de minimum niet naar kijken, de max wel (velgen hebben ook nog hun eigen max)

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 01-11-2020 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
De max druk zal eigenlijk altijd door de velg bepaald worden. Ik zet er zelf nooit meer dan 3-3.5 bar op.

Met nog een 'oude' 26" band en dito velg zou ik qua druk niet te laag gaan. Ergens tussen de 1.7 en 2.1 bar, afhankelijk van je gewicht. Als je voelt dat de velg over de band rolt zit je zeker te laag, net als de velg al door de band heen drukt als je een wortel met snelheid raakt. Voor de rest is het gewoon experimenteren wat goed bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 09:19
pfff, vandaag voor de derde keer in 5 ritten onderuit gegaan.
4 weken geleden in een bocht met mul zand stuur dubbel en met ca. 20km/h een boom gekopt. half uur van m'n geheugen kwijt en afgevoerd naar het ziekhuis met nekklachten. Viel achteraf mee maar heb er nog wel last van. :|
2 weken geleden van een modderige bult gegleden, lag ik weer. stelde niet zoveel voor gelukkig.
En vandaag op een houten vlonder. wist dat het daar glad was maar het droge deel aan het begin gaf fout vertrouwen. dikke bult op m'n been en last van beide knieën.

Ben er nu wel klaar mee eigenlijk (niet met mtb'en :9 ), is niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen.
Hopelijk trekt de pijn deze week nog wel wat weg. Heb voor volgend weekend namelijk een proefrit gepland staan bij de LBS op een nieuwe fiets, hopelijk kan ik die wel rechtop houden O-)

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
GWBoes schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:15:
pfff, vandaag voor de derde keer in 5 ritten onderuit gegaan.
4 weken geleden in een bocht met mul zand stuur dubbel en met ca. 20km/h een boom gekopt. half uur van m'n geheugen kwijt en afgevoerd naar het ziekhuis met nekklachten. Viel achteraf mee maar heb er nog wel last van. :|
2 weken geleden van een modderige bult gegleden, lag ik weer. stelde niet zoveel voor gelukkig.
En vandaag op een houten vlonder. wist dat het daar glad was maar het droge deel aan het begin gaf fout vertrouwen. dikke bult op m'n been en last van beide knieën.

Ben er nu wel klaar mee eigenlijk (niet met mtb'en :9 ), is niet echt bevorderlijk voor het zelfvertrouwen.
Hopelijk trekt de pijn deze week nog wel wat weg. Heb voor volgend weekend namelijk een proefrit gepland staan bij de LBS op een nieuwe fiets, hopelijk kan ik die wel rechtop houden O-)
Misschien iets voorzichtiger zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Prulleman
@GWBoes crash 1 klinkt toch als een hersenschudding.. daar kan je best wat tijd voor nodig hebben om van te herstellen. Het kan een paar weken duren voor je weer scherp bent zeg maar.
Het ontbreken van die scherpte kan uiteraard weer zorgen voor meer crashes (en een hersenschudding op een hersenschudding is ook erg gevaarlijk*).

hier een ervaring van een medetweaker: ElmarJ16 in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
update 1 week later:
ElmarJ16 in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

*secondary impact syndrome
https://www.wellstreet.co...econd%20impact%20syndrome.
One of the most dreaded complications of a concussion is called “second impact syndrome”, when someone suffers a 2nd concussion before their brain has adequately healed from the 1st one. Permanent disability or even death is quite common in second impact syndrome.
Wikipedia: Second-impact syndrome
The mortality rate for SIS approaches 50%, and morbidity (disability) is almost 100%. Since the condition is so rare, the connection between SIS and future disability has been difficult to establish and is therefore poorly understood.

When SIS is not fatal, the effects similar to those of severe traumatic brain injury can occur, including persistent muscle spasms and tenseness, emotional instability, hallucinations, post-traumatic epilepsy, mental disability, paralysis, coma, and brain death.
als je dan ook dit leest:
However, the first concussion need not be severe for the second impact to cause SIS. Also, the second impact may be very minor, even a blow such as an impact to the chest that causes the head to jerk, thereby transmitting forces of acceleration to the brain
dan is het dus echt wel iets om voor uit te kijken. Uiteindelijk is het natuurlijk ook niet zo dat je bij elke 2e klap een groot probleem hebt, maar als het net verkeerd valt zijn de gevolgen dus niet te overzien

TLDR; doe het rustig aan als je een hersenschudding hebt gehad!!

[ Voor 35% gewijzigd door Prulleman op 02-11-2020 09:08 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
@baronruud Ik ben normaal al erg voorzichtig, kan altijd beter natuurlijk maar ben lang niet de snelste op de singletracks en zoek echt niet het randje op. Gisteren ging het al zo langzaam dat ik anders direct voor de brug had moeten afstappen.

@Prulleman zou natuurlijk kunnen dat ik er nog licht last van heb, maar had direct erna niet echt de standaard hersenschudding klachten (last van felle lichten, vermoeidheid, etc.) ook de ambulancebroeder vond dat ik redelijk scherp was aangezien m'n broer vlak daarvoor nog 20min lang dezelfde vraag kon stellen zonder dat ik dat raar vond. "gelukkig" viel het ongeluk ook midden in m'n vakantie, kon dus nog een week rustig aan door huis zwerven.
Maar dat stukje over SIS is wel iets waardoor ik nog een keer terug ga schakelen...bedankt, had er zelf nooit echt naar gezocht.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weerstand
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 22:29
ZanielGa schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:03:
[...]

Gewoon niet naar kijken. Geen idee wie ooit bedacht heeft om er zulke onzin op te zetten. (Maar 10 jaar oude banden zijn waarschijnlijk wel aan vernieuwing toe. Over het algemeen droogt het rubber toch wel uit)

[edit] de minimum niet naar kijken, de max wel (velgen hebben ook nog hun eigen max)
Deze week 2.0 bar maar eens proberen.
Rubber is nog verbazingwekkend goed. (Fiets hing droog, 15 C, geen zon).

De rubbers in rebound voorvork lijken wel op. (niet gek na 20 jaar geen onderhoud ed).
"KLOINK" bij rebound en olie overal.... Even wat liefde geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
GWBoes schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:23:
@baronruud Ik ben normaal al erg voorzichtig, kan altijd beter natuurlijk maar ben lang niet de snelste op de singletracks en zoek echt niet het randje op. Gisteren ging het al zo langzaam dat ik anders direct voor de brug had moeten afstappen.

@Prulleman zou natuurlijk kunnen dat ik er nog licht last van heb, maar had direct erna niet echt de standaard hersenschudding klachten (last van felle lichten, vermoeidheid, etc.) ook de ambulancebroeder vond dat ik redelijk scherp was aangezien m'n broer vlak daarvoor nog 20min lang dezelfde vraag kon stellen zonder dat ik dat raar vond. "gelukkig" viel het ongeluk ook midden in m'n vakantie, kon dus nog een week rustig aan door huis zwerven.
Maar dat stukje over SIS is wel iets waardoor ik nog een keer terug ga schakelen...bedankt, had er zelf nooit echt naar gezocht.
30 minuten geheugen kwijt is voor mij de grootste indicatie, dat heb je echt niet als er "niks" aan de hand is. Hoe erg het daadwerkelijk is/was, is lastig te bepalen zonder scans, maar juist daarom een goed idee om inderdaad een stapje terug te doen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Wel of geen Harry Slinger? Een oproep van MTB Utrechtse Heuvelrug om je aan de regels te houden.

Voor wie het nog niet gezien heeft:
https://www.strava.com/clubs/104202/posts/12448972

[ Voor 12% gewijzigd door joint_me op 02-11-2020 12:28 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
Ja heel belangrijk dat mensen zich aan de regels houden. Heb laatst de kan gehad om samen met wat anderen een uurtje met Rein Zwaan te praten, die vanuit Staats Bosbeheer de pleitbezorger is voor de MTB routes op de UHR.

Hij benadrukte nog maar eens dat mensen zich niet beseffen dat het organisatorische draagvlak voor de MTB routes in Nederland echt maar heel klein is. Er zijn veel instanties en terreineigenaren die de MTB routes liever kwijt dan rijk zijn. Uberhaupt staat het beheer van de routes ongeveer op het laagste plan binnen deze organisaties. Dat is ook de reden dat de ontwikkelingen zo langzaam gaan. Eerst moeten ze stapje voor stapje het draagvlak verstevigen en laten zien dat er geen extra risico's of problemen door ontstaan. De routes die er nu liggen zijn echt het resultaat van jarenlange lobby en het kweken van goodwill door liefhebbers van de sport. Ze vragen daar weinig voor terug. €7,50 voor een vignet en een beetje respect voor de routes en de beperkingen die eraan verbonden zijn van de rijders.

Als iedereen een beetje meedoet z'n best doet om dit ook aan andere over te brengen kan er later veel meer op de UHR, maar we moeten het allemaal wel eerst laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Helaas zie je dat overal. Ik zie hier vrij veel afval in het bos/langs de routes liggen. bidons, flesjes, wikkels. Als de eigenaar (veelal natuurmonunenten, staatsbosbeheer) er klaar mee is kan hij zo de boel dichtgooien.

Vorig jaar is in Diever al een paar keer de MTB toertocht afgelast omdat de beheerder niet blij was hoe de vorige keer door de deelnemers met het terrein omgegaan was.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 22:53
De terrein beherende organisaties zoals Natuurmonumenten, Staatsbosbeheer en de Landschappen krijgen over het algemeen geen vergoeding voor de MTB routes (ik geloof dat Natuurmonumenten de enige is die via het vignet nog iets aan geld krijgt). Dus het is daarom ook niet zo raar dat het bij deze organisaties niet heel hoog op het prioriteitenlijstje staat.

Het is daarom zeker goed dat jezelf wel laat zien hoe het hoort. Wat jij wel of niet doet straalt namelijk af op de hele MTB sport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Balboa schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:07:
Ten aanzien van de bandenspanning hanteer ik altijd een "truck" die ik een keer op YouTube zag van een prof. Die pakte een stok oid, legde die overdwars op de band en als je met je volle gewicht er op drukt moet je net niet je velg raken.

Zoals eerder aangegeven kun je niet één bandenspanning per band geven omdat er te veel variabelen zijn. In het geval van een bikepark zou je aan de hand van bovenstaande dan iets meer druk kunnen doen omdat daar de impact weer een grotere rol speelt. Ook maakt het soort band en de wang van de band nogal uit.

Succes!
Stoeprandje doet het ook goed. Wel voorzichtig met je carbon velgen :+

ik heb in de loop der jaren wel door dat je er al gauw te veel in doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Rudolf op 02-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ik ben er al een tijdje niet geweest, maar ik kan me de drang om terug te rijden en harry slinger nog een keer mee te pakken wel voorstellen, het is namelijk echt een tof stukje :)... Ik kan me ook voorstellen dat iemand de impact hiervan niet helemaal overziet. Elkaar hierop aanspreken is natuurlijk een goede optie, want of de info via facebook of strava bij de juiste personen terecht komt is nog maar de vraag, maar ik zou ook zeker wat borden met info plaatsen (als dat nog niet het geval is). Ik ben bang dat je met aanspreken en strava nog te weinig mensen bereikt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Zijn er hier Tweakers met een Orbea Oiz H10 TR (alu) MTB?

Hoe bevalt deze, en hebben jullie ook ervaring met de Canyon Lux? Hoe verhoudt de H10 TR zich tegenover een Lux 7.0/8.0.

@Drwho1 toevallig? :)

[ Voor 7% gewijzigd door Strider op 02-11-2020 14:24 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Precies wat @Prulleman zegt. Maar alleen een bord plaatsen met DIT MAG NIET. Is denk ik niet de beste oplossing. Denk dat je mensen ook moet vertellen waarom bepaalde zaken niet mogen.
Als er een pad naast ligt, dan is het redelijk onschuldig (ook in mijn ogen) om die te gebruiken om rustig terug naar boven te fietsen. Na het verhaal gelezen te hebben van @Sjoewe , krijgt dit wel een andere lading.
En denk dat je die boodschap dus ook meer moet verkondigen. Bijvoorbeeld bij de uitgifte van het vignet of iets dergelijks.
Echte horken hou je trouwens natuurlijk altijd, dus die moet je gewoon bekeuren.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ja, het is wel lastig hoor, want het lijkt onschuldig, dus er is inderdaad uitleg bij nodig, zoals beschreven in het stukje op strava is het duidelijk, maar zonder die info was ik misschien zelf ook wel een keer terug gereden.
Maar ja, een heel verhaal op een bord in het bos gaat em ook niet worden, dus hoe vat je het zo goed mogelijk samen..

@Strider de lux is eigenlijk wel toe aan een update, die is vrij conservatief qua geo. De oiz TR is wat moderner en de TR versie heeft 120/120, terwijl de lux meer klassiek XC is met of 110/100 (de 2021 heeft 10mm erbij gekregen aan de voorkant, iig bij de 7 en 8)
de balhoof hoek bij de lux is 69.5, bij de oiz 69 en bij de oiz TR 68, die 1,5 graden + het verschil in veerweg maakt de lux meer een XC racer en de OIZ TR meer een XCM (marathon/lange afstand) xc fiets of als je toch nog regelmatig de wat ruwere paden op zoekt.
De oiz TR valt meer in de (nieuwe) downcountry categorie, tussen xc en trail in, hoewel er explicietere DC bikes zijn zoals de transition spur (daarbij vergeleken is de OIZ TR weer meer een XC+ bike ofzo).

Anyway, voor de meeste onder ons zal de oiz de meer relaxte fiets zijn die ook wat makkelijker naar beneden te sturen is. Maar in handen van een kundige XC racer zal de lux wellicht sneller zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Ik heb de Lux een tijdje terug mee naar wat bergachtig terrein gehad en wat mij opviel was dat de Lux nogal "voorover" wil. Een droppertje is in de Ardennen of ruiger wel aan te raden om je gewicht makkelijk wat verder naar achter te kunnen verplaatsen. Mijn maatje had op zijn Scalpel hetzelfde dus denk dat dat ook een beetje aan de geo van XC racers ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:03:
ja, het is wel lastig hoor, want het lijkt onschuldig, dus er is inderdaad uitleg bij nodig, zoals beschreven in het stukje op strava is het duidelijk, maar zonder die info was ik misschien zelf ook wel een keer terug gereden.
Maar ja, een heel verhaal op een bord in het bos gaat em ook niet worden, dus hoe vat je het zo goed mogelijk samen..

@Strider de lux is eigenlijk wel toe aan een update, die is vrij conservatief qua geo. De oiz TR is wat moderner en de TR versie heeft 120/120, terwijl de lux meer klassiek XC is met of 110/100 (de 2021 heeft 10mm erbij gekregen aan de voorkant, iig bij de 7 en 8)
de balhoof hoek bij de lux is 69.5, bij de oiz 69 en bij de oiz TR 68, die 1,5 graden + het verschil in veerweg maakt de lux meer een XC racer en de OIZ TR meer een XCM (marathon/lange afstand) xc fiets of als je toch nog regelmatig de wat ruwere paden op zoekt.
De oiz TR valt meer in de (nieuwe) downcountry categorie, tussen xc en trail in, hoewel er explicietere DC bikes zijn zoals de transition spur (daarbij vergeleken is de OIZ TR weer meer een XC+ bike ofzo).

Anyway, voor de meeste onder ons zal de oiz de meer relaxte fiets zijn die ook wat makkelijker naar beneden te sturen is. Maar in handen van een kundige XC racer zal de lux wellicht sneller zijn
Voor de duidelijkheid, een lagere balhoofdhoek, is een rechtere positie op de fiets? Minder druk op je voorwiel? Maar ook minder snelheidsgevoel?

*68 graden is voor mij in dit geval lager dan 69.5 graden

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Strider schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:35:
[...]

Voor de duidelijkheid, een lagere balhoofdhoek, is een rechtere positie op de fiets? Minder druk op je voorwiel? Maar ook minder snelheidsgevoel?
Precies andersom

Kleinere hoek (t.o.v. de grond) levert een langere fiets op. Stabieler rechtdoor, iets minder nerveus in de stuurbewegingen. Minder neiging tot over-the-bar, dus geschikter voor het steilere werk (bergaf dan in ieder geval).

[ Voor 27% gewijzigd door Smultie op 02-11-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:35:
[...]

een vlakkere (lager getal, slacker, luier, .. ) hoek, is gunstig voor stabiliteit op hoge snelheid, je dendert makkelijker overal overheen, maar het komt daarom ook beter tot zijn recht bij meer veerweg, een 65 graden balhoofd hoek zie je vooral met downhill 200mm fietsen, niet bij een 100mm xc fiets. Het nadeel is dat het wat meer energie kost om de fiets door een bocht te werken, aangezien de fiets zelf liever recht door wil.

Een steile fiets is over het algemeen wat wendbaarder, maar daarmee ook nerveuzer. Wat @Rudolf zegt klopt ook, omdat je voorwiel dichterbij staat kukel je er makkelijker overheen als je steil naar beneden moet, met een dropper kan je meer ruimte creeeren om je gewicht laag en naar achter te verplaatsen om dat op te heffen.(hoewel een dropper eigenlijk altijd een toevoeging is als je ergens naar beneden moet)

qua gevoel zal een xc (steile) fiets vaak sneller aanvoelen, of het daadwerkelijk sneller is hangt erg af van het terrein + de berijder

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 02-11-2020 15:23 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Michaelg schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:51:
Precies wat @Prulleman zegt. Maar alleen een bord plaatsen met DIT MAG NIET. Is denk ik niet de beste oplossing. Denk dat je mensen ook moet vertellen waarom bepaalde zaken niet mogen.
Als er een pad naast ligt, dan is het redelijk onschuldig (ook in mijn ogen) om die te gebruiken om rustig terug naar boven te fietsen. Na het verhaal gelezen te hebben van @Sjoewe , krijgt dit wel een andere lading.
En denk dat je die boodschap dus ook meer moet verkondigen. Bijvoorbeeld bij de uitgifte van het vignet of iets dergelijks.
Echte horken hou je trouwens natuurlijk altijd, dus die moet je gewoon bekeuren.
Helemaal mee eens, en dat weten ze zelf ook hoor. Dat is ook waarom wij het dus meekregen in de trainersopleiding, zodat we het ook weer aan anderen kunnen doorgeven. Er staat overigens wel een paaltje met een verboden te fietsen bordje, maar goed dat zien mensen dan niet, of ze willen het niet zien, of men beseft onvoldoende waarom het juist daar staat.

Het is gewoon belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het aanleggen en beheren van de wandelroutes wordt gezien als de primaire taak, dus als wandelaars klagen dat er buiten de paden gefietst wordt (en ja dat doen ze), dan moet SBB handelen. Bovendien zijn de routes dus aangelegd vanuit het argument dat men de diverse recreatiestromen het beste kan scheiden (wandelaars/MTB/ruiters), om overlast te voorkomen. Dus gemengd gebruik wordt zoveel mogelijk beperkt. Natuurlijk is het echt niet zo nijpend dat HS nu gelijk dicht gaat, maar het bericht doet wat het moet doen, mensen aan de praat krijgen en een bewustzijn creeëren over de eigen verantwoordelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Sjoewe schreef op maandag 2 november 2020 @ 14:54:
[...]

Het is gewoon belangrijk om in het achterhoofd te houden dat het aanleggen en beheren van de wandelroutes wordt gezien als de primaire taak, dus als wandelaars klagen dat er buiten de paden gefietst wordt (en ja dat doen ze), dan moet SBB handelen.
Werkt trouwens ook andersom, er mag niet gewandeld worden op de MTB paden. Tot nu toe het meest bizarre was een stel met kinderwagen tegen de richting in.

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
joint_me schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:24:
[...]

Werkt trouwens ook andersom, er mag niet gewandeld worden op de MTB paden. Tot nu toe het meest bizarre was een stel met kinderwagen tegen de richting in.
yep, zeker op dagen zoals afgelopen zondag is het erg zot wat je allemaal ziet..

ik heb zaterdag middag een rondje Dorst gedaan, erg druk in het bos, complete gezinnen met de fiets op de routes, allemaal prima. Zondag hele drieluik gepakt maar was nog 2x zo druk, toen ook echt van alles in het bos, alle leeftijden gezien, alle soorten fietsen gezien van enduro tot kinderfietsen met zijwieltjes tot aan hybrides :D. Maar inderdaad ook veel voetgangers op de paden, zeker die combinatie van onervaren MTB'ers en nietsvermoedende wandelaars is wel een risico.
Ik meld meestal maar vriendelijk dat het een MTB pad is en dat het erg druk is dus dat ze op moeten passen. Reacties zijn meestal wisselend :|

Maar ondanks de drukte eigenlijk nog best relaxed gereden, had ook niet de intentie om een PR te rijden ofzo, maar volop begrip van langzamere en snellere rijders, gemoedelijke toestand :)
heb nog een paar clubjes stil zien staan die m.i. eigenlijk te groot zijn om op single tracks te rijden. ik was in ieder geval blij dat ze stil stonden :)
Persoonlijk vind ik het erg storend als er met meer dan een man of 5 dicht op elkaar gereden wordt, splits dan in 2 groepjes en zie elkaar weer aan het einde of halverwege, je maakt mij niet wijs dat 10 man even snel zijn.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:49
Prulleman schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:43:
Ik ben er al een tijdje niet geweest, maar ik kan me de drang om terug te rijden en harry slinger nog een keer mee te pakken wel voorstellen, het is namelijk echt een tof stukje :)... Ik kan me ook voorstellen dat iemand de impact hiervan niet helemaal overziet. Elkaar hierop aanspreken is natuurlijk een goede optie, want of de info via facebook of strava bij de juiste personen terecht komt is nog maar de vraag, maar ik zou ook zeker wat borden met info plaatsen (als dat nog niet het geval is). Ik ben bang dat je met aanspreken en strava nog te weinig mensen bereikt.
Het is net als met al het andere wat niet mag, er blijven mensen zijn die denken dat er voor hun een uitzondering is.
Denk hierbij aan wielrenners op de weg ipv fietspad, wandelaars op mtb routes, mtb'ers op wandel routes etc etc.
Sociale controle zou het beste moeten werken, maar door de excessen die je wel eens leest (social media etc) durft amper iemand een ander aan te spreken volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
joint_me schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:27:
Wel of geen Harry Slinger? Een oproep van MTB Utrechtse Heuvelrug om je aan de regels te houden.

Voor wie het nog niet gezien heeft:
https://www.strava.com/clubs/104202/posts/12448972
Het erge is, ik zou het niet eens erg vinden als ze de Harry Slinger weg zouden moeten halen en er een ander stuk voor moeten maken. Ik vind de HS één van de mist leuke afdalingen op Amerongen. Ik zou bijna zeggen dat ik het een saai stuk vind. Ben waarschijnlijk een van de weinigen met deze mening omdat je altijd hoort dat iedereen hem fantastisch vind. Ik zou liever de Snakerun hebben in plaats van dit (Alleen wat rem gaten opgevult dan zodat ik niet iedere keer mijn kunstgebit moet gaan zoeken)

Het vervelende is gewoon dat het weer verkeerd afsteekt op MTB-ers. Er is altijd al "zo veel" weerstand zie bijvoorbeeld hoe veel problemen ze hebben om bij Schoorl alles rond te krijgen om de route aangepast te krijgen. Iedere keer weer rechtzaken e.d.

Zeker mensen die over voetpaden fietsen en geen rekening houden met anderen geven degene die zich wel aan de regels houden zo veel gedoe. Het zou gewoon fijn zijn als iedereen met elkaar rekening houdt, geldt bijvoorbeeld ook voor de hondenbezitters die geen controle hebben over hun lieve huisdiertje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:23
Strider schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:50:
Zijn er hier Tweakers met een Orbea Oiz H10 TR (alu) MTB?

Hoe bevalt deze, en hebben jullie ook ervaring met de Canyon Lux? Hoe verhoudt de H10 TR zich tegenover een Lux 7.0/8.0.

@Drwho1 toevallig? :)
Het oorspronkelijke idee was inderdaad een H10TR, tot ik wat later een testrit ging maken met een hagelnieuwe M20. Recht uit de showroom en nul kilometers erop. :Y
Ik kwam thuis en zei m'n vrouw 'ik heb je nog nooit met zo'n smile zien thuiskomen na het mountainbiken...' ik was dus he-le-maal verkocht. <3

De M20 -sowieso een TR, is niet beschikbaar in 'gewone' uitvoering- is de volgende op de ladder van Oiz modellen, maar wel met een sprong van 1000€ voor een carbon frame en een volledige GX geloof ik.

Ik heb wel even ernstig getwijfeld, 1000€ is wel wat natuurlijk. Maar anderzijds koop ik ook niet elk jaar een nieuwe bike en wou ik niet het gevoel hebben 'had ik maar...'

Die Oiz is een geweldige bike en in TR past hij helemaal bij wat ik zoek. Wat meer veerweg, een dropper, een stevigere vork. Ik betrap me erop dat ik nu echt élk klein bultje in de weg op zoek om er wat airtime uit te halen de Oiz heeft niet liever. Dan is er de dropper post nog...dat ding voegt zoveel toe aan het rijgevoel op afdalingen, ik zou het niet meer willen missen. Maar dat kan je natuurlijk ook op een hardtail voorzien.

Je verwijst daar naar de Lux, die heeft zelf nog -kort- op mijn radar gestaan, maar al snel geschrapt omdat die teveel race-pedigree heeft naar mijn idee. Ik kom van een hardtail en zocht echt meer speelsheid, niet per sé de snelste racer. Het zijn qua DNA totaal verschillende fietsen. Bij Canyon was de Neuron in mijn geval een ernstigere kandidaat.

Ik ben ervan overtuigd dat je op een H10TR erg veel pret zal hebben, maar als je de kans hebt om te testen...doen natuurlijk. Overigens zijn de levertijden bij Orbea ook wel echt :'( , dus kopen wat een dealer op voorraad heeft of minimaal een half jaar wachten ondertussen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 10-09 22:12
Drwho1 schreef op maandag 2 november 2020 @ 21:25:
[...]

Die Oiz is een geweldige bike en in TR past hij helemaal bij wat ik zoek. Wat meer veerweg, een dropper, een stevigere vork. Ik betrap me erop dat ik nu echt élk klein bultje in de weg op zoek om er wat airtime uit te halen de Oiz heeft niet liever. Dan is er de dropper post nog...dat ding voegt zoveel toe aan het rijgevoel op afdalingen, ik zou het niet meer willen missen. Maar dat kan je natuurlijk ook op een hardtail voorzien.
Daarom is een dropperpost m.i. de beste en eerste upgrade die je zou moeten doen als je een beetje leuk wilt mountainbiken. O-)
Op mijn 100mm XC hardtail spring ik ook overal vanaf, omdat het gewoon zoveel makkelijker/veiliger gaat met een dropper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Het oorspronkelijke idee was inderdaad een H10TR, tot ik wat later een testrit ging maken met een hagelnieuwe M20. Recht uit de showroom en nul kilometers erop. :Y
Ik kwam thuis en zei m'n vrouw 'ik heb je nog nooit met zo'n smile zien thuiskomen na het mountainbiken...' ik was dus he-le-maal verkocht. <3

De M20 -sowieso een TR, is niet beschikbaar in 'gewone' uitvoering- is de volgende op de ladder van Oiz modellen, maar wel met een sprong van 1000€ voor een carbon frame en een volledige GX geloof ik.

Ik heb wel even ernstig getwijfeld, 1000€ is wel wat natuurlijk. Maar anderzijds koop ik ook niet elk jaar een nieuwe bike en wou ik niet het gevoel hebben 'had ik maar...'

Je verwijst daar naar de Lux, die heeft zelf nog -kort- op mijn radar gestaan, maar al snel geschrapt omdat die teveel race-pedigree heeft naar mijn idee. Ik kom van een hardtail en zocht echt meer speelsheid, niet per sé de snelste racer. Het zijn qua DNA totaal verschillende fietsen. Bij Canyon was de Neuron in mijn geval een ernstigere kandidaat.

Ik ben ervan overtuigd dat je op een H10TR erg veel pret zal hebben, maar als je de kans hebt om te testen...doen natuurlijk. Overigens zijn de levertijden bij Orbea ook wel echt :'( , dus kopen wat een dealer op voorraad heeft of minimaal een half jaar wachten ondertussen denk ik.
Dit, De Neuron is iets meer trial, de lux meer die-hard XC vergeleken met de H10TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
[...]

Wat was je vorige fiets, en heb je met de M20 TR nog steeds het gevoel dat je snel bent? Veel Nederlandse tracks zijn toch redelijk vlak, en dan is het toch wel prettig als je daar nog steeds snel doorheen kunt gaan.
Op welke MTB tracks fiets jij in Nederland? Bij de speelsheid heb ik direct het idee dat deze fiets voornamelijk is geschikt voor snelle afdalingen, en hier en daar een drop, en niet zozeer om snel over een track te vliegen.

Overigens leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent, dat maakt denk ik samen met mij veel medetweakers nieuwsgierig naar deze fiets :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
ZIjn er tweakers die ervaring hebben met nano/hydrocoating? Dit zou er voor moeten zorgen dat vuil veel minder blijft plakken en dat enkel licht afspoelen voldoende is. Je bent 125 euro kwijt en het spul blijft er 3 jaar op zitten. Ik fiets vooral in hersft en winter dus de boel wordt behoorlijk smerig als het nat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17:41
biggydeen2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:55:
ZIjn er tweakers die ervaring hebben met nano/hydrocoating? Dit zou er voor moeten zorgen dat vuil veel minder blijft plakken en dat enkel licht afspoelen voldoende is. Je bent 125 euro kwijt en het spul blijft er 3 jaar op zitten. Ik fiets vooral in hersft en winter dus de boel wordt behoorlijk smerig als het nat is.
Geen ervaring mee, maar toevallig zag ik gisteren een tip op GMBN om de frame in te spuiten met siliconenspray... geen idee of het werkt, maar redelijk goedkope oplossing dit zal natuurlijk niet 3 jaar blijven zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

Je kan ook zelf aan de slag met ceramic coatings https://www.amazon.nl/Dre...ler&qid=1604395570&sr=8-1

of een complete prep, base en gloss coat. https://www.amazon.nl/SON...ic&qid=1604395487&sr=8-65

[ Voor 34% gewijzigd door Rmg op 03-11-2020 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:23
Strider schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:54:
[...]

Wat was je vorige fiets, en heb je met de M20 TR nog steeds het gevoel dat je snel bent? Veel Nederlandse tracks zijn toch redelijk vlak, en dan is het toch wel prettig als je daar nog steeds snel doorheen kunt gaan.
Op welke MTB tracks fiets jij in Nederland? Bij de speelsheid heb ik direct het idee dat deze fiets voornamelijk is geschikt voor snelle afdalingen, en hier en daar een drop, en niet zozeer om snel over een track te vliegen.

Overigens leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent, dat maakt denk ik samen met mij veel medetweakers nieuwsgierig naar deze fiets :+
M'n vorige was een Bergamont Revox 8.0 mj 2017. Een typische XC met 100mm vork, een alu frame en een mix van shimano SLX/XT. Oorspronkelijk een 2x11 die ik heb omgebouwd naar een 1x11 en tubeless gezet.
Ik heb zeker niet aan snelheid ingeboet, integendeel. Het karakter van de Oiz geeft me het gevoel dat ik sneller ga, hij snijdt als een mes door boter op technische stukken. De tijd die ik nu over bepaalde stukken doe is merkelijk korter (volledige vering vergeeft nu eenmaal meer) en ik sta soms ook wat 'langer' te wachten tot mijn makkers met hun HT erdoor zijn.
Een carbon frame, een stevigere vork en betere wielen, het zorgt voor een betere krachtoverdracht en minder flex.
Speelsheid is voor mij niet enkel snel afdalingen doen, maar ook hier en daar een jump meepikken of wat (lichte) bikepark activiteiten met enkele dropoffs enzo.

Natuurlijk, ga je een chrono rijden en zet je daar een Lux naast in handen van een fitte berijder, dan gaat die je met voorsprong kloppen. Maar ik ben het type persoon dat op een splitsing tussen 'makkelijk/moeilijk' of 'snel/technisch' zal kiezen voor 'moeilijk/technisch' en dus de tragere route. Dat hangt echt af van je persoonlijke stijl, dat waar je voldoening uithaalt.

Ik rij overigens in België en dan voornamelijk de regio van het Hageland. Bekend om veel vrij korte maar pittige klimpartijen en afdalingen. Ook aan snellere bospaden is er geen gebrek. Een trip naar de regio daar rond Maastricht staat trouwens op mijn 'to do', want daar zijn wel wat leuke routes te vinden heb ik al gezien. Het is hier al eerder geopperd, maar als de omstandigheden het toelaten zou een Tweakers MTB-meet wel eens tof zijn :)

Wat betreft mijn Oiz, ja ik ben laaiend enthousiast. _/-\o_ Toegegeven, het is mijn eerste fully dus ik heb geen vergelijkingspunt. Maar ik weet zeker dat ik wel meteen goed heb gekocht. Komende van mijn vorige bike is dit een flinke upgrade.
Overigens was ik er lang van overtuigd dat ik een Scott Spark zou kopen, maar prijs/afmontage heeft die de voorbije jaren geen gunstige evolutie gekend. Ik heb veell merken bekeken, maar nergens kon ik echt mijn goesting vinden. Tot iemand in dit topic me wees op een Orbea Oiz...never looked back. 8)
NewbieNeo schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:43:
[...]

Daarom is een dropperpost m.i. de beste en eerste upgrade die je zou moeten doen als je een beetje leuk wilt mountainbiken. O-)
Op mijn 100mm XC hardtail spring ik ook overal vanaf, omdat het gewoon zoveel makkelijker/veiliger gaat met een dropper.
Helemaal akkoord. Heb ik zelf ook wel overwogen op mijn HT, maar door de smalle zadelbuis 27.2mm was het aanbod nogal beperkt en heb ik er niet echt mee doorgezet. De dropper post is zo'n momentje van openbaring waarvan je denkt 'waarom heb ik dit niet eerder gehad'. Ik zeg het ook tegen m'n vrienden, maar je moet het gereden hebben om het te geloven denk ik. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

Canard schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:21:
[...]

Geen ervaring mee, maar toevallig zag ik gisteren een tip op GMBN om de frame in te spuiten met siliconenspray... geen idee of het werkt, maar redelijk goedkope oplossing dit zal natuurlijk niet 3 jaar blijven zitten ;)
Ik doe dit regelmatig, het zorgt er indd voor dat vuil en water minder makkelijk hechten aan het frame en je frame ziet er weer als nieuw uit.
Het blijft echter niet superlang zitten, na één flinke wasbeurt is het er wel weer af.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

T-8one schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:37:
[...]

Ik doe dit regelmatig, het zorgt er indd voor dat vuil en water minder makkelijk hechten aan het frame en je frame ziet er weer als nieuw uit.
Het blijft echter niet superlang zitten, na één flinke wasbeurt is het er wel weer af.
voordeel is ook dat het water verdrijft, iets minder snel dus wat roest in je boutjes (mijn dropper hendel heeft een boutje welke ietwat snel vliegroest krijgt, mede doordat hij vrij vlak ligt). Na het wassen in de winter droog ik m'n fiets altijd even globaal af en gooi ik wat silicone spray in zulke boutjes etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 11:04

Hegeman

Weet van alles wat

Sjoewe schreef op maandag 2 november 2020 @ 12:38:
Ja heel belangrijk dat mensen zich aan de regels houden. Heb laatst de kan gehad om samen met wat anderen een uurtje met Rein Zwaan te praten, die vanuit Staats Bosbeheer de pleitbezorger is voor de MTB routes op de UHR.

Hij benadrukte nog maar eens dat mensen zich niet beseffen dat het organisatorische draagvlak voor de MTB routes in Nederland echt maar heel klein is. Er zijn veel instanties en terreineigenaren die de MTB routes liever kwijt dan rijk zijn. Uberhaupt staat het beheer van de routes ongeveer op het laagste plan binnen deze organisaties. Dat is ook de reden dat de ontwikkelingen zo langzaam gaan. Eerst moeten ze stapje voor stapje het draagvlak verstevigen en laten zien dat er geen extra risico's of problemen door ontstaan. De routes die er nu liggen zijn echt het resultaat van jarenlange lobby en het kweken van goodwill door liefhebbers van de sport. Ze vragen daar weinig voor terug. €7,50 voor een vignet en een beetje respect voor de routes en de beperkingen die eraan verbonden zijn van de rijders.

Als iedereen een beetje meedoet z'n best doet om dit ook aan andere over te brengen kan er later veel meer op de UHR, maar we moeten het allemaal wel eerst laten zien.
Ik snap eigenlijk niet waarom ze het systeem van een vignet niet overal introduceren (misschien wel een landelijk dekkend vignet). Ik woon tegen de Sallandse Heuvelrug en betaal ook gerust voor onderhoud van de routes, nu moeten vrijwilligers zelf geld verzamelen (of sponsoren) voor nieuwe gerreedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
Hegeman schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:07:
[...]

Ik snap eigenlijk niet waarom ze het systeem van een vignet niet overal introduceren (misschien wel een landelijk dekkend vignet). Ik woon tegen de Sallandse Heuvelrug en betaal ook gerust voor onderhoud van de routes, nu moeten vrijwilligers zelf geld verzamelen (of sponsoren) voor nieuwe gerreedschap.
Landelijk vignet vind prima mits een schappelijke prijs, elke route z'n eigen vignet vind ik te ver gaan. Ik trek er regelmatig op uit om op verschillende routes te gaan rijden. Zou me nogal wat kosten om overal 7,50/10/12,50 te moeten betalen om er 1x te rijden. En waar laat ik al deze vignetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Rudolf schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:01:
[...]

Landelijk vignet vind prima mits een schappelijke prijs, elke route z'n eigen vignet vind ik te ver gaan. Ik trek er regelmatig op uit om op verschillende routes te gaan rijden. Zou me nogal wat kosten om overal 7,50/10/12,50 te moeten betalen om er 1x te rijden. En waar laat ik al deze vignetjes?
Dit dus. Ik woon in zeeuws/vlaanderen, maar kom in Utrecht, veluwe, Limburg, enz. Sorry, maar ik koop echt niet overal vignetten. Buiten het feit om dat die meestal net aan de andere kant van het rondje zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 03-11-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
T-8one schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:37:
[...]

Welk spul gebruik je hier precies voor?

Update: Denk dat ik het magische spul gevonden heb: https://www.carclean.com/...tor-wax-no-845-473ml.html

Dit schijnt de beste wax te zijn die er te krijgen is, blijft zeer lang zitten (5-6 maand). Dit ga ik maar even proberen :)

[ Voor 24% gewijzigd door biggydeen2 op 03-11-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
Rudolf schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:01:
[...]

Haha..
Ik was in de veronderstelling dat ik goed bezig was. Netjes een vignet van Natuurmonumenten aangeschaft en met dat vignet naar de UHR, Zeddam en Nijmegen.

Nu zie ik pas dat UHR een eigen vignet heeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Die gebruik ik ook op de fietsen en auto's. hele fijne wax qua standtijd en verwerking. Maar op de fiets werkt het toch minder dan op de auto. Voor de fiets pak ik namelijk sneller even een spuitbus ontvetter om aandrijflijn en remvlakken schoon te maken. Dan ben je ook zo je waxlaag kwijt. Maar dit is natuurlijk bij alle soorten wax.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
GWBoes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 14:47:
[...]

Die gebruik ik ook op de fietsen en auto's. hele fijne wax qua standtijd en verwerking. Maar op de fiets werkt het toch minder dan op de auto. Voor de fiets pak ik namelijk sneller even een spuitbus ontvetter om aandrijflijn en remvlakken schoon te maken. Dan ben je ook zo je waxlaag kwijt. Maar dit is natuurlijk bij alle soorten wax.
Dat geloof ik graag. Veel meer magisch dan dat wordt het ook niet denk ik. Gaat mij er meer om dat het vuil er wat makkelijker afspoelt na een modderige rit.

Inmiddels besteld, deze week maar even aanbrengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 16:23

T-8one

take it easy, take a sisi

biggydeen2 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:42:
[...]

Welk spul gebruik je hier precies voor?
siliconenspray van de Action.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Er is jarenlang gepraat over het invoeren van een landelijk vignet, maar het is aan de achterkant heel ingewikkeld met de afspraken tussen de verschillende terrein eigenaren en de beheerders, plus het maken van de bepalingen wie aanspraak kan maken op welk deel van het budget. Hoe bepaal je dat etc. Het is gewoon niet haalbaar in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

T-8one schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:09:
[...]

siliconenspray van de Action.
Dit, spuit het ver weg van de remmen (als er geen wind is/of benedenwinds) direct anders ff op een doek, die goed nat en wrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Sjoewe schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:12:
Er is jarenlang gepraat over het invoeren van een landelijk vignet, maar het is aan de achterkant heel ingewikkeld met de afspraken tussen de verschillende terrein eigenaren en de beheerders, plus het maken van de bepalingen wie aanspraak kan maken op welk deel van het budget. Hoe bepaal je dat etc. Het is gewoon niet haalbaar in de praktijk.
Yes, daar heb je een landelijke organisatie voor nodig. Totaal onhaalbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rudolf
Smultie schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:14:
[...]

Yes, daar heb je een landelijke organisatie voor nodig. Totaal onhaalbaar.
Mooi klusje voor de NTFU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
@Rudolf Sommige routes zijn al "via" de NTFU geregeld.
De route van Havelte is vrij toegankelijk voor NTFU leden en van andere wordt verwacht een kaartje te halen bij het restaurant/snackbar bij het begin van de route. Ookal wordt daar 0 op gehandhaafd volgens mij (helemaal nu de horeca dicht is).
Geen idee of er meer routes zijn die zo werken. Lijkt mij wel een goede, gewoon een mtb pakket bij het lidmaatschap op waar je toegang tot alle routes krijgt.

[ Voor 20% gewijzigd door GWBoes op 03-11-2020 15:34 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GWBoes schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 15:32:
@Rudolf Sommige routes zijn al "via" de NTFU geregeld.
De route van Havelte is vrij toegankelijk voor NTFU leden en van andere wordt verwacht een kaartje te halen bij het restaurant/snackbar bij het begin van de route. Ookal wordt daar 0 op gehandhaafd volgens mij (helemaal nu de horeca dicht is).
Geen idee of er meer routes zijn die zo werken. Lijkt mij wel een goede, gewoon een mtb pakket bij het lidmaatschap op waar je toegang tot alle routes krijgt.
Stiekem zijn veel dingen in Nederland best nog wel OK geregeld, In duitsland heb je op veel plekken helemaal niets officieels of heeft een kleine lokale vereniging een enorme strijd moeten leveren zonder support om trails gelegaliseerd te krijgen.

Zie het nu ook in Berlijn, kleine stukjes mooie trial die er zijn worden gesloten zonder duidelijke aanleiding door de lokale boswachterij nadat het jaren gedoogd werd. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 14:03

Sjod

Ik ben goed luisterend

joint_me schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:24:
[...]

Haha toevallig zondag bij Rheden ?

Kwam daar een stel tegen dat bij de rode lus van de Holleweg tegen de richting inliep. Waar iedereen volle vaart naar beneden rijd. Heb ze vriendelijk verzocht om toch ergens anders te gaan lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
Het overzicht van de verplichte vignetten in Nederland:

Natuurmonumenten: 12€ jaar, 5€ dag. Voor leden: 9€ jaar, 3.5€ dag
  • LDD (2*), Rheden, Zeddam/Bergherbos, Kraggenburg/Voorsterbos, Beetsterzwaag
UHR 7.50€ jaar
  • Amerongen, Hoge Ginkel, Leersum, Rhenen, Kwintelooijen, Lage/Hoge Vuursche, Austerlitz, Zeist
UHR-Treeker 25€ jaar, 5€ dag
  • Leusden, Woudenberg
Almere Braamberg 5€ jaar

Kalmhoutse Heide (2021) ?€
  • Wildernissen, Stoppelbergen, Volksabdij, Staartse Heide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Zo gek vind ik het niet dat wandelaars niet weten dat ze op een MTB route lopen. Als ik zelf geen MTB'er was, zou ik het op basis van de pictogrammen ook niet geweten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jan390 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:36:
Het overzicht van de verplichte vignetten in Nederland:

Natuurmonumenten: 12€ jaar, 5€ dag
  • LDD (2*), Rheden, Zeddam/Bergherbos, Kraggenburg/Voorsterbos, Beetsterzwaag
Ben ik lid van, dus van mening dat ik gewoon mag rijden op hun terrein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
maartend schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:37:
[...]

Ben ik lid van, dus van mening dat ik gewoon mag rijden op hun terrein
Aangepast. Het lidmaatschap van Natuurmonumenten is niet gelijk aan het NM MTB Vignet. Je krijgt wel korting als je lid bent van NM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
jan390 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:45:
[...]

Aangepast. Het lidmaatschap van Natuurmonumenten is niet gelijk aan het NM MTB Vignet. Je krijgt wel korting als je lid bent van NM.
Weet ik. Ik ben gewoon van mening dat ik dat dan mag. Ik mag nl. ook gewoon over hun terreinen wandelen. Kost me ook nix extra

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wisselwerking
maartend schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:46:
[...]

Weet ik. Ik ben gewoon van mening dat ik dat dan mag. Ik mag nl. ook gewoon over hun terreinen wandelen. Kost me ook nix extra
Leuk dat je die mening hebt, maar dat is natuurlijk helemaal niet relevant. Als het je puur gaat om het MTB'en koop je een vignet. Wil je ze ook verder steunen dan wordt je ook lid. Maar lid zijn staat niet gelijk aan een vignet. Bovendien is het natuurlijk raar dat je (ongetwijfeld) wel voldoende geld besteed aan een fiets met bijbehorende accessoires, maar niet voor het in stand houden van routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wisselwerking schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:15:
[...]

Leuk dat je die mening hebt, maar dat is natuurlijk helemaal niet relevant. Als het je puur gaat om het MTB'en koop je een vignet. Wil je ze ook verder steunen dan wordt je ook lid. Maar lid zijn staat niet gelijk aan een vignet. Bovendien is het natuurlijk raar dat je (ongetwijfeld) wel voldoende geld besteed aan een fiets met bijbehorende accessoires, maar niet voor het in stand houden van routes.
En zo hebben we beiden onze mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Ik rij een 26"Carbon Scalpel (ik weet het oud, maar ik wil niks anders) met DT Swiss 370 wielen. Voor heb ik een lefty, achter zit natuurlijk geen BMW-brug.
Afijn, ik heb dus een quick-release als release. Mijn vraag is eigenlijk of ik dit kan ombouwen naar een thru axle?
Ik vind wel voor voorwielen, maar ik heb dus een Lefty van voren, dus dat gaat anders

oja, is natuurlikk wel een 3x10. Ben even overgestapt naar 1x12, maar toch weer terug.

[ Voor 49% gewijzigd door maartend op 03-11-2020 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 12:20
Als ik ook mijn mening mag delen: financieel gezien heus niet te beroerd om een vignet te kopen, maar het is gewoon een rompslomp om voor ''iedere'' route telkens één te moeten scoren. Als er een landelijke vignet uitgegeven wordt zal ik deze gelijk aanschaffen, en dan mag die ook nog wel wat meer kosten ook!;)
Pagina: 1 ... 99 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic