Strider schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:54:
[...]
Wat was je vorige fiets, en heb je met de M20 TR nog steeds het gevoel dat je snel bent? Veel Nederlandse tracks zijn toch redelijk vlak, en dan is het toch wel prettig als je daar nog steeds snel doorheen kunt gaan.
Op welke MTB tracks fiets jij in Nederland? Bij de speelsheid heb ik direct het idee dat deze fiets voornamelijk is geschikt voor snelle afdalingen, en hier en daar een drop, en niet zozeer om snel over een track te vliegen.
Overigens leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent, dat maakt denk ik samen met mij veel medetweakers nieuwsgierig naar deze fiets

M'n vorige was een Bergamont Revox 8.0 mj 2017. Een typische XC met 100mm vork, een alu frame en een mix van shimano SLX/XT. Oorspronkelijk een 2x11 die ik heb omgebouwd naar een 1x11 en tubeless gezet.
Ik heb zeker niet aan snelheid ingeboet, integendeel. Het karakter van de Oiz geeft me het gevoel dat ik sneller ga, hij snijdt als een mes door boter op technische stukken. De tijd die ik nu over bepaalde stukken doe is merkelijk korter (volledige vering vergeeft nu eenmaal meer) en ik sta soms ook wat 'langer' te wachten tot mijn makkers met hun HT erdoor zijn.
Een carbon frame, een stevigere vork en betere wielen, het zorgt voor een betere krachtoverdracht en minder flex.
Speelsheid is voor mij niet enkel snel afdalingen doen, maar ook hier en daar een jump meepikken of wat (lichte) bikepark activiteiten met enkele dropoffs enzo.
Natuurlijk, ga je een chrono rijden en zet je daar een Lux naast in handen van een fitte berijder, dan gaat die je met voorsprong kloppen. Maar ik ben het type persoon dat op een splitsing tussen 'makkelijk/moeilijk' of 'snel/technisch' zal kiezen voor 'moeilijk/technisch' en dus de tragere route. Dat hangt echt af van je persoonlijke stijl, dat waar je voldoening uithaalt.
Ik rij overigens in België en dan voornamelijk de regio van het Hageland. Bekend om veel vrij korte maar pittige klimpartijen en afdalingen. Ook aan snellere bospaden is er geen gebrek. Een trip naar de regio daar rond Maastricht staat trouwens op mijn 'to do', want daar zijn wel wat leuke routes te vinden heb ik al gezien. Het is hier al eerder geopperd, maar als de omstandigheden het toelaten zou een Tweakers MTB-meet wel eens tof zijn
Wat betreft mijn Oiz, ja ik ben laaiend enthousiast.

Toegegeven, het is mijn eerste fully dus ik heb geen vergelijkingspunt. Maar ik weet zeker dat ik wel meteen goed heb gekocht. Komende van mijn vorige bike is dit een flinke upgrade.
Overigens was ik er lang van overtuigd dat ik een Scott Spark zou kopen, maar prijs/afmontage heeft die de voorbije jaren geen gunstige evolutie gekend. Ik heb veell merken bekeken, maar nergens kon ik echt mijn
goesting vinden. Tot iemand in dit topic me wees op een Orbea Oiz...never looked back.

NewbieNeo schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:43:
[...]
Daarom is een dropperpost m.i. de beste en eerste upgrade die je zou moeten doen als je een beetje leuk wilt mountainbiken.
Op mijn 100mm XC hardtail spring ik ook overal vanaf, omdat het gewoon zoveel makkelijker/veiliger gaat met een dropper.
Helemaal akkoord. Heb ik zelf ook wel overwogen op mijn HT, maar door de smalle zadelbuis 27.2mm was het aanbod nogal beperkt en heb ik er niet echt mee doorgezet. De dropper post is zo'n momentje van openbaring waarvan je denkt 'waarom heb ik dit niet eerder gehad'. Ik zeg het ook tegen m'n vrienden, maar je moet het gereden hebben om het te geloven denk ik.