Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:16

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Waar bied de fietsenmaker deze voor aan? En wat zou jij voor de fiets maximaal uit willen geven?

Lastig om formule aan op te hangen. Zeker in deze tijd, waarin fietsen als warme broodjes over de toonbank gaan. Meer vraag dan aanbod.... Heb fietsen weg zien gaan van twee jaar oud waar nog wat onderhoud aan gedaan mocht worden voor nagenoeg de nieuw prijs.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Dit is een alu frame, die @Balboa linkt is carbon
Dit zijn 27.5 modellen, die zijn minder gewild, dus goedkoper.

Je moet even vragen of de fiets al geregistreerd is bij Kona. Kona geeft lifetime garrantie op het frame, maar alleen voor de eerste (geregistreerde) eigenaar. Als de fiets nog niet aangemeld is, dan heb je daar dus recht op. Is dat al gebeurd, dan is het een onderhandelpunt. Het is verder een beetje de vraag wat het je waard is. Ik denk dat je inderdaad ergens tot de 3500 kun bieden zonder jezelf enorm te bestelen, maar als de fiets verder echt as new is en nog niet aangemeld is, dan zou ik er zelf wel 4000 voor betalen.

Verder, heerlijk fiets man. Echt nooit één seconde spijt gehad van de Process 153 :)

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoewe op 23-10-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Sjoewe schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Dit is een alu frame, die @Balboa linkt is carbon

[...]

Dit is een 27.5 modellen, die zijn minder gewild, dus goedkoper.
Dat had ik ff gemist. Goed punt. Overigens is er niks mis met 27.5 :P
Dan ben ik het verder met je eens dat 3500 een mooie prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 14:39
Ja, het betreft idd de 29 inch carbon versie. Hij is nog niet geregistreerd en komt dus nog in aanmerking voor de garantie via Kona, al is die wel beperkter dan de aluminium frames. Carbon is geloof ik 5 jaar en alu 'for live'. Op zich jammer dat daarin onderscheid wordt gemaakt. Fiets ziet er op het oog verder goed uit alleen zit er nog behoorlijk wat verschil tussen zijn vraagprijs en wat ik in gedachte heb. De door @Sjoewe genoemde prijzen zijn wat ik in m'n hoofd heb. Er zit nu een carbon wielset onder, maar vraag me af of ik daar echt heel veel meer aan ga hebben. Anderzijds is die daardoor wel lichter ;)

Hmmm, lastig. Voor deze prijs heb je ook hele mooie nieuwe fietsen, maar dit is natuurlijk wel een mooie aanvulling op m'n Kona Big Honzo.

@Sjoewe Gebruik jij deze fiets ook in Nederland?

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:39
Balboa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:19:
Ja, het betreft idd de 29 inch carbon versie. Hij is nog niet geregistreerd en komt dus nog in aanmerking voor de garantie via Kona, al is die wel beperkter dan de aluminium frames. Carbon is geloof ik 5 jaar en alu 'for live'. Op zich jammer dat daarin onderscheid wordt gemaakt. Fiets ziet er op het oog verder goed uit alleen zit er nog behoorlijk wat verschil tussen zijn vraagprijs en wat ik in gedachte heb. De door @Sjoewe genoemde prijzen zijn wat ik in m'n hoofd heb. Er zit nu een carbon wielset onder, maar vraag me af of ik daar echt heel veel meer aan ga hebben. Anderzijds is die daardoor wel lichter ;)

Hmmm, lastig. Voor deze prijs heb je ook hele mooie nieuwe fietsen, maar dit is natuurlijk wel een mooie aanvulling op m'n Kona Big Honzo.

een carbon wielset kan een aardige upgrade zijn, ik vermoed dat de stock velgen de 29mm versie zijn, die zijn 500 gram per stuk. Mooie carbon velgen van de zelfde breedte en even stevig kunnen makkelijk onder de 400 gram. met wat lichtere spaken en hubs kan die wielset dus zomaar 300 gram of meer lichter zijn.
Weet je de specs van de set?
(qua componenten zit je met de stock set op ~ 500 euro aan waarde, een carbon set is al snel het dubbele, maar met bv i9 hubs nog meer).

Zelf zou ik geen 150mm fiets kopen voor NL gebruik, maar als je weinig om snelheid op de vlakkere / simpelere rondjes geeft, zal je er genoeg lol aan hebben. Als je in NL enkel zware/technische tracks opzoekt dan is het natuurlijk ook een prima fiets.
Maar het ligt er maar net aan wie je het vraagt, ik zit zelf meer in de XC hoek, dus ik twijfel al tussen 100 of 120 mm. Ook hoor je veel dat als er met (wielren) clubjes gereden wordt, je het snel aflegt als je de power niet goed op het vlakke kwijt kan, dus dat soort gasten zullen misschien nog eerder een hardtail pakken.

Ik denk dat een 120 / 130 mm travel fiets misschien nog wel de beste compromis is als je "lol" in NL wilt hebben. Ik gelood niet dat er veel plekken zijn waar 150 mm nog toegevoegde waarde heeft.

Ga je er regelmatig mee naar het buitenland is het natuulijk ook weer wat anders.

[ Voor 23% gewijzigd door Prulleman op 23-10-2020 11:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Balboa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:19:
Ja man, ik denk dat ik 80% van de tijd op de Process zit. Was niet de bedoeling, maar het is echt een hele leuke en speelse fiets die verrassend lekker trapt. Je bent natuurlijk wel echt langzamer dan iemand op een Trail- of XC-fully, maar ik persoonlijk geef daar echt geen drol om. De lol dat je alle drops en gekke lijntjes kan YOLO'en weegt daar voor mij ruimschoots tegenop. Ik heb zelf overigens van de carbon wielset afgezien bij aankoop, ik rij nog wel eens een wiel kapot en ik vind het fijn dat een nieuwe velg me dan max 100 euro kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:42
@Balboa Ik ben niet helemaal thuis in de MTB wereld en wat 2e hands daar kosten moet, maar ik maak vaak gewoon de afweging wat doet een losse groep op de 2e hands markt, wat doen de wielen, wat doet het frame en andere duurdere onderdelen. De kleine dingen als een zadel, stuur, pedalen, schijven, bidonhouders etc. zie ik dan een beetje als bijvangst (mits het geen zadel van €200 en stuur van €350 zijn, anders tel ik ze wel bij het bod op).

Dat tel ik bij elkaar op en baseer ik mijn bod op (kortom kijk naar de dagwaarde van de onderdelen, niet wat de fiets gekost heeft). Verder hou ik er rekening mee dat de cassette, ketting en banden wel bijna op zullen zijn tenzij anders aangegeven.

Normaal gesproken ben ik niet zo'n fan van echt gebruikte fietsspullen, maar dit is wel de categorie waarin het de moeite waard wordt. De prijsverschillen in absolute zin zijn al snel €1-3k terwijl er doorgaans weinig mee gereden en/of goed voor gezorgd wordt. Mensen met een fiets van 5k hebben vaak wel een winterfiets achter de hand en laten hun mooiweer fiets niet nat/vies een half jaar ongebruikt in een vochtige schuur staan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
Ik hou voor de ritjes in NL gewoon de Honzo. heb daar enorm veel plezier mee. Ben niet sneller boven dan mijn fietsmaten op hardcore XC fietsen,maar wel sneller beneden :)

De Process is dan ook echt om naast de Honzo te gebruiken, maar sluit niet uit dat die af en toe ook mee gaat naar de ritjes in Nederland. Het is dan ook goed te horen dat Sjoewe hem ook in Nederland gebruikt. Het gaat mij idd niet om de snelste tijden, maar wel om de fun. Feitelijk een luxeprobleem, want dat heb ik met de Honzo ook en daarmee kom ik ook op de buitenlandse trails beneden met een dikke smile.

Ik ben dus echt op zoek naar een fiets naast de Honzo en geen Honzo met achtervering.

Waar heb ik tot nu toe voor gekeken?
- Trek Remedy 8 https://www.trekbikes.com...dy/remedy-8-27-5/p/24480/ Was naar de Trekstore in Utrecht gegaan, maar daar hebben ze geen Remedy om te passen, maar alleen een Fuel EX. 8. Moet zeggen dat die best goed zat, maar het bereik lijkt me meer gelijk aan die van de Honzo. Vind het ook een mooie fiets om te zien.

- YT Jeffsey Pro https://www.yt-industries...rticle/2360/sCategory/509 Momenteel alles uitverkocht, maar de fiets zelf spreekt me wel aan. De Izzo is dan net weer wat meer de Honzo en de Capra vind ik niet mooi en lijkt ook geen plek voor een bidon te hebben. Al zal ik bij de wat meer buitenlandse tripjes al snel een rugzak of heuptas met een camelbak oid gebruiken.

- Kona Process 153 https://konaworld.com/process_153_dl_29.cfm De X spreekt me ook aan, maar is een stuk duurder. Kona is tov de anderen echt wel minder qua afmontage voor een vergelijkbaar budget. Heb nu ook een Kona en merk spreekt me aan. Ook het feit dat de lokale LBS ze kan leveren kan een pre zijn.

- Propain Tyee https://www.propain-bikes.com/en/bikes/enduro/tyee-cf/ Vind dit wel een hele dikke fiets en ook het feit dat je je eigen afmontage kunt samenstellen spreekt me aan. Lastige is dat je niet 123 een testrit/zit kunt maken in de buurt, maar dat geldt voor meerdere opties die ik hier noem.

- Commencal Meta TR ESSENTIAL https://www.commencal-sto...-29-essential-c2x31379213 Voor mij een beetje de grote onbekende, maar lees er veel positieve berichten over.

- Radon Slide Trail 10 https://www.radon-bikes.d...ail/slide-trail-100-2021/ Mooie fiets met dito afmontage. Krijgt ook in diverse testen positieve kritieken.

[ Voor 58% gewijzigd door Balboa op 23-10-2020 13:03 ]

Handtekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
@Balboa De Kona Process 153 is net als de Propain Tyee een ~160mm Enduro, de rest zijn allemaal ~140mm trailbikes,

Een eerlijker vergelijking zou dan zijn om er of een Kona Process 135 en Propain Hugene naast te zetten, of de Process 153 & Tyee te vergelijken met een Trek Slash, YT Capra, Commencal Meta AM of Radon Swoop

Een ~140mm trail biedt meer realistisch inzet bereik maar overlapt ook meer met je Honzo. Een ~160mm Enduro is natuurlijk niet nodig in Nederland, maar het is ook geen straf. Ik ken er best wat die dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
@Sjoewe de Radon is 150mm en Remedy is 160 mm. Die Capra heb ik overwogen, maar vind ik op het ook niet zo fraai er uit zien. Die Radon zit beetje tussen enduro en trail maten in qua demping aan de voorkant.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Hoi.

2 vragen die ik hier moet stellen omdat ik werkelijk geen zaak in mijn buurt heb die me kan helpen met iets moois

Ik heb een 26" DT Swiss XCR 1.7 Tubeless-ready wielset. met achter een DT370 naaf. Daarvan is een spaak gebroken. Zijn van die mooie zwarte spaken. Ik wil die dus vervagen, maar kan bij mijn LBS geen spaak krijgen. Ergo, ik moet bestellen (wat niet erg is, want ik ga ook mijn drivetrain vervangen). Weet iemand de lengte van die spaken die ik zoek?

Er zit nu nog een truvativ 3x10 op een Truvativ X9 B30 Crankstel met 3x10 set van voren, ook van Truvativ. Kan ik de drivetrain (dus crankstel zelf wil ik houden) vervangen door de 3x10 XT van Shimano? En wel de FC-M780. Achter wil ik dan de CS M771 met de HGS 95 ketting gaan gebuiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:04:
Hoi.

2 vragen die ik hier moet stellen omdat ik werkelijk geen zaak in mijn buurt heb die me kan helpen met iets moois

Ik heb een 26" DT Swiss XCR 1.7 Tubeless-ready wielset. met achter een DT370 naaf. Daarvan is een spaak gebroken. Zijn van die mooie zwarte spaken. Ik wil die dus vervagen, maar kan bij mijn LBS geen spaak krijgen. Ergo, ik moet bestellen (wat niet erg is, want ik ga ook mijn drivetrain vervangen). Weet iemand de lengte van die spaken die ik zoek?

Er zit nu nog een truvativ 3x10 op een Truvativ X9 B30 Crankstel met 3x10 set van voren, ook van Truvativ. Kan ik de drivetrain (dus crankstel zelf wil ik houden) vervangen door de 3x10 XT van Shimano? En wel de FC-M780. Achter wil ik dan de CS M771 met de HGS 95 ketting gaan gebuiken
Meten is weten, draai een andere spaak los en meet deze op (wel aan de zelfde kant, want daar kan verschil in zitten).
Je moet ff checken of de as lengte en dikte gelijk is van die crank sets, anders moet je ook een ander bb

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:36:
[...]

Meten is weten, draai een andere spaak los en meet deze op (wel aan de zelfde kant, want daar kan verschil in zitten).
Je moet ff checken of de as lengte en dikte gelijk is van die crank sets, anders moet je ook een ander bb
Deel 1thnx, was ik al bang voor
Deel 2 ; ik behoud mijn crankset, gaat enkel om de tandwielen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
maartend schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:44:
[...]

Deel 1thnx, was ik al bang voor
Deel 2 ; ik behoud mijn crankset, gaat enkel om de tandwielen
2, te snel gelezen.. dan moet je kijken naar de afstand tussen de bouten (bcd 104 bcd 96 etc). Volgens mij hebben de oudere xt tandwielen geen gekke asymmetrische vormen, maar gewoon standaard afmetingen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Prulleman schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

2, te snel gelezen.. dan moet je kijken naar de afstand tussen de bouten (bcd 104 bcd 96 etc). Volgens mij hebben de oudere xt tandwielen geen gekke asymmetrische vormen, maar gewoon standaard afmetingen
klopt. IUs gewoon netjes 4-kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
BrammT schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Het aanbod voor 26 inch is inderdaad wat beperkt, daar ben ik ook achter gekomen.

Ik heb onlangs een Schwalbe Nobby Nic 26x2.35 besteld voor de voorzijde en een Schwalbe Rocket Ron Addix Speed 26x2.25 voor de achterzijde besteld.

Die combinatie rij ik nu twee weken op en ben in Haaksbergen en 't Montferland geweest.
1e rit was zeer nat, gisteren was weer dro(o)g(er). Beide keren een superrit gehad.
Waarom rij je met een RR van achter en geen RaRa? En dan een RaRay van voren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:14

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik zit al een tijdje te twijfelen om een dakdrager te kopen oid.

Maar ik twijfel nu erg om een Thule ClipOn 9103 .. dat is een ding die je gewoon op je achterklep kan doen. Zo hoef ik geen dure auto specifieke beugels en fietsen drager te kopen en kan die ook bij een andere auto weer gemakkelijk er op.

Heeft iemand ervaring met zulke dragers of het überhaupt wel wat is? En ik vroeg me af of dat ook een soort van slot mechanisme heeft zodat die niet van je auto gestolen word.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Een313Qom3vuDGh6w0wo5mf27Ao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3KoEyjO7LEDmLXELxSPMN1L.jpg?f=fotoalbum_large

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 12:20
Ik wil jullie meenemen in mijn twijfel over het smeren van de ketting:

Sinds ik mijn nieuwe mountainbike heb rij ik deze met wax op de ketting om de welbekende voordelen. Echter merk ik dat de ketting het soms moeilijk heeft om in één schakelmoment meer dan 1 á 2 tanden te verspringen waar mijn XT shifter de mogelijkheid heeft om zelfs 4 bladen in één shift te schakelen als ik deze helemaal doordruk.

Zelf vermoed ik dat dit te maken heeft met de matig smerende werking van wax en wil dan ook binnenkort de proef op de som nemen om eens met olie te expirimenteren. Mijn vermoeden is nl. dat deze de frictie tussen kettingblad en ketting zal verminderen waardoor sneller en soepeler schakelwerk mogelijk is in het schakelen van meer dan 1 blad.

Meer mensen die deze ervaring delen over wax of die het misschien ook zelfs ervaren met olie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vermoed dat dit eerder met afstelling te maken heeft dan met je wax... Recentelijk had kennis zelfde en daar was het de B tension die niet goed afgesteld stond. Op 1x12 van Shimano zie je streep je achter op cassette staan om uit te lijnen. Als dit goed staat kabel spanning controleren. Park tool heeft hier mooi filmpje van op youtube.

Of ketting smeermiddel zijn vast en zeker al nodige discussies gevoerd. Ieder gebruikt wat voor hem of haar werkt. Zo gebruik ik met droog weer dry lub en nat wet lub van Muc off. Ook tijdje wax gebruikt en merkte geen verschil met schakel prestaties. Op mijn HT met XTR en fully met XX1 AXS.

Edit:
Parktool uitleg over achter derailleur afstellen
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing

B tension afstellen voor Shimano 12sp
YouTube: Check This, Before You Snap The Chain On New Shimano 1x12 SLX, XT Or...

[ Voor 53% gewijzigd door Daan_ op 24-10-2020 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Daan_ schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 18:00:
Vermoed dat dit eerder met afstelling te maken heeft dan met je wax... Recentelijk had kennis zelfde en daar was het de B tension die niet goed afgesteld stond. Op 1x12 van Shimano zie je streep je achter op cassette staan om uit te lijnen. Als dit goed staat kabel spanning controleren. Park tool heeft hier mooi filmpje van op youtube.

Of ketting smeermiddel zijn vast en zeker al nodige discussies gevoerd. Ieder gebruikt wat voor hem of haar werkt. Zo gebruik ik met droog weer dry lub en nat wet lub van Muc off. Ook tijdje wax gebruikt en merkte geen verschil met schakel prestaties. Op mijn HT met XTR en fully met XX1 AXS.
Dit, B-Tension is vrij kritsch op een 1x12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Zoek het inderdaad in de afstelling. Ik gebruik al jaren wax icm een 12 speed groep en heb nog nooit problemen gehad doordat ik wax gebruik. 9 van de 10 keer is het afstelling, maar kijk ook goed of alles goed vast zit bij je achterwiel. Toevallig heb ik gisteren m'n hele fiets uit elkaar getrokken en kwam bij het monteren er achter dat de dropout aan de schijfremkant van m'n achterwiel wat los zat. Dat veroorzaakte bij mij al problemen tijdens het schakelen.

@Balboa in de categorie fietsen waar je in het zoeken bent heb je niet echt slechte fietsen meer en komt het eerder op smaak en rijkwaliteiten (geometrie) aan. Je hebt nog wel een rij fietsen op het oog met verschillende doeleinden. Ik zou eerst op orde krijgen wat je wilt hebben:
- een aggressive trail/all mountain fiets met 140/150mm veerweg of meer enduro met 160/170mm
- 27.5" of 29" wielen

Wat het moet worden hangt echt af wat het inzetbereik moet worden. Wil je vooral buitenlandse trails kunnen rijden en af en toe een bikepark, waar de nadruk echt niet op jumps en drops zit, dan zou ik eerder iets met 140/150mm veerweg pakken. Wil je de nadruk nog iets meer op bikepark hebben met jumps en drops dan zou ik eerder naar een full size 160/170 enduro gaan. De keuze voor 27.5 of 29" wielen blijft altijd persoonlijk.

Verder vind ik zelf een volwaardige enduro in Nederland rijden niks meer aan. Op vlakke en in de klimmen kost je het merkbaar veel moeite en de afdalingen worden imo teveel gedempt. Dan heb ik op m'n LTHT met 140mm voorvork veel meer plezier dan op m'n enduro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Ricmaniac schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 12:28:
Ik zit al een tijdje te twijfelen om een dakdrager te kopen oid.

Maar ik twijfel nu erg om een Thule ClipOn 9103 .. dat is een ding die je gewoon op je achterklep kan doen. Zo hoef ik geen dure auto specifieke beugels en fietsen drager te kopen en kan die ook bij een andere auto weer gemakkelijk er op.

Heeft iemand ervaring met zulke dragers of het überhaupt wel wat is? En ik vroeg me af of dat ook een soort van slot mechanisme heeft zodat die niet van je auto gestolen word.

[Afbeelding]
Ik heb ervaring met een dergelijke drager. In principe haakt hij aan de scharnierzijde en vrije zijde met een haak om je klep. Volgens mij krijg je hem er dan niet af omdat hij vrij strak geklemd zit door het spansysteem en de ruimte tussen de klep en de andere panelen te krap is om de haak buiten te krijgen. Een slot voor het ding zelf zit er niet op; wel voor de fietsbeugel.

Het ding heeft ook twee nadelen: de klep wordt zwaar, dus iets uit de kofferbak pakken vereist het handmatig ophouden van de klep, en het krast de lak. Voor dat laatste zijn er transparante plakkers te koop die je op de auto kan plakken die de lak beschermen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rowanov op 24-10-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ricmaniac ik heb em op mijn vorige auto (vorig model v40)gehad.. ik vond het een ellende. Het was erg lastig om de haakjes weer los te krijgen (en als je dat dan in het do mee probeert te doen, gaan de onderste haken lekker krassen... :()
Daarom bewust een andere auto met trekhaak :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 23:08:
@Ricmaniac ik heb em op mijn vorige auto (vorig model v40)gehad.. ik vond het een ellende. Het was erg lastig om de haakjes weer los te krijgen (en als je dat dan in het do mee probeert te doen, gaan de onderste haken lekker krassen... :()
Daarom bewust een andere auto met trekhaak :)
Dit, ik ben nu naar een auto met knappe dakrails & eenvoudig te monteren dragers te gaan.

Veel werk om te installeren zijn dit soort dragers + dat het altijd krast (of je moet inderdaad van die doorzichtige stickers gebruiken)
ElmarJ16 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:17:
Zoek het inderdaad in de afstelling. Ik gebruik al jaren wax icm een 12 speed groep en heb nog nooit problemen gehad doordat ik wax gebruik. 9 van de 10 keer is het afstelling, maar kijk ook goed of alles goed vast zit bij je achterwiel. Toevallig heb ik gisteren m'n hele fiets uit elkaar getrokken en kwam bij het monteren er achter dat de dropout aan de schijfremkant van m'n achterwiel wat los zat. Dat veroorzaakte bij mij al problemen tijdens het schakelen.

@Balboa in de categorie fietsen waar je in het zoeken bent heb je niet echt slechte fietsen meer en komt het eerder op smaak en rijkwaliteiten (geometrie) aan. Je hebt nog wel een rij fietsen op het oog met verschillende doeleinden. Ik zou eerst op orde krijgen wat je wilt hebben:
- een aggressive trail/all mountain fiets met 140/150mm veerweg of meer enduro met 160/170mm
- 27.5" of 29" wielen

Wat het moet worden hangt echt af wat het inzetbereik moet worden. Wil je vooral buitenlandse trails kunnen rijden en af en toe een bikepark, waar de nadruk echt niet op jumps en drops zit, dan zou ik eerder iets met 140/150mm veerweg pakken. Wil je de nadruk nog iets meer op bikepark hebben met jumps en drops dan zou ik eerder naar een full size 160/170 enduro gaan. De keuze voor 27.5 of 29" wielen blijft altijd persoonlijk.

Verder vind ik zelf een volwaardige enduro in Nederland rijden niks meer aan. Op vlakke en in de klimmen kost je het merkbaar veel moeite en de afdalingen worden imo teveel gedempt. Dan heb ik op m'n LTHT met 140mm voorvork veel meer plezier dan op m'n enduro.
Dit, zolang je wat op de meer flowy trails blijft of de niet enorm extreme nature trails kom je met +/- 140mm trailbikes aardig weg. Verschild natuurlijk wel een beetje per park & trail (ook hoeveel chickenway's je wel/niet hebt). Zolang je niet de aan de grote drops of de gap-jumps wilt kom je prima beneden. Ga anders gewoon een keer een lang weekend heen en huur wat verschillend materiaal (een Trail fiets en een enduro beest op verschillende dagen), rond sommige bikeparks kan je ook wat korter geveerde bikes huren, zag ook wat Trance 2 huurfietsen geloof ik, dan zit je op 140mm ongeveer.

In Fai de Paganella kwam ik met m'n 140-130mm en 2,6 banden prima naar beneden met m'n 85kg. Had af en toe wel een bottom-out maar niet heel ernstig hinderlijk. mogelijk een extra setje volume spacers tzt en dan is dat ook echt wel geregeld. Rijd vrij hard/snel naar beneden (m'n bochten techniek is vrij aardig en ben niet angstig/voorzichtig) maar ben, door m'n NL platte pannekoek achtergrond, niet z'n springer/dropper.

Eerst maar eens zien hoe vaak ik volgend voorjaar/zomer richting de alpen ga. Als het echt veel wordt koop ik wel een Enduro unit er naast maar ga er niet vanuit.

[ Voor 71% gewijzigd door GoldenSample op 24-10-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Fuuuu.

Mijn nieuwe bike zit zo goed als in elkaar, foto's volgen nog. Maar ik kom er vandaag net na het iets inkorten van de stuurbuis dat ik blijkbaar de 120mm RS Pike had besteld ipv de 130mm die ik wou kopen |:(

Terug kan hij dus niet meer, dat word een 130mm air shaft upgrade kitje en wat olie kopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
ElmarJ16 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 19:17:
- 27.5" of 29" wielen

Denk dat ik 'm voornamelijk wil gaan gebruiken voor trails zoals bij het drielandenpunt/Aachenerwald. Ben daar nu een paar keer geweest en kom met de Honzo overal beneden, maar denk dat zo'n fully toch meer 'next level' is. Daarom zoek ik in principe naar iets wat echt anders is dan de Honzo. De Honzo is super voor de routes in NL en heb er ook lol mee in het buitenland, maar ja....hoe leg je dat nou uit..... O-)

Paar keer een bikepark bezoeken staat ook op de agenda - ben afgelopen jaar met de Honzo in Lac Blanc geweest - maar enorme jumps zie ik mezelf niet meer doen. Korotm, zoek denk ik een enduro gerichte trailbike, of een enduro die trailgericht is 8)

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Mja, die jumps in bikeparks zijn vaak zo goed aangelegd dat je vooral de snelheid van de trail moet (kunnen) volgen en dat de rest gaat eigenlijk bijna vanzelf. Als je wat meer veerweg hebt, hou je iets meer marge over om fouten op te vangen. Strikt genomen is het springen op een fiets met een korte veerweg eigenlijk zelfs makkelijker omdat je minder hoeft te pre-loaden om alle energie in je jump te krijgen.

Sowieso ga je op welke fully dan ook wel veel verschil merken. Het rijdt echt anders, je hebt gewoon veel meer mechanische grip. Als je dat met goede techniek mengt...

Wat ik zelf wel geinig vind is dat ik bij m'n Honzo veel meer het gevoel heb, dat wat ik kan, ook is wat de fiets kan. Dat geeft me dan wel weer een soort vertrouwen. Als de fiets begint te sputteren, weet ik ook wel dat ik zelf tegen m'n limiet aan zit. De feedback is heel direct op een hardtail omdat je minder marge hebt. Op de Process voelt het soms alsof ik op een wild paard zit dat eigenlijk veel harder wil lopen dan ik 'm laat gaan. Op die fiets moet ik zelf echt veel meer opletten dat ik niet over de schreef ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-08 20:38
Ha, ik wist niet dat er een heus mountainbike tweakers topic is :D

Ik ben op zoek naar een nieuwe MTB. Heb nog nooit MTB gereden op een ritje na. Maak zown 5-8k km per jaar op de racefiets maar wil nu eens offroad gaan. Vooralnamelijk op MTB routes in Appelscha/Gieten.

Heb al heel wat onderzoek gedaan en ik kom uit op een hardtail. Echter heb ik ook een tweedehands aanbod gekregen van een fully wat mij aan het twijfelen brengt. Gaat om een high end full specced fully uit 2016 met nieuw frame uit 2018. Lijkt verder goed onderhouden. Kan deze overnemen voor 1500 euro. Daar kan ik echter ook een nieuwe hardtail instap model voor kopen.

Mij is verteld dat je met een fully al snel op 300 euro onderhoudskosten zit per jaar voor enkel de demper? Omdat deze elk jaar nagekeken moet worden. Geen idee of dat klopt.

Ben zelf 1.73, 70kilo en ben van plan om de genoemde MTB routes op hoog tempo te rijden. Daarnaast wil ik de kardingebult in Groningen wekelijks beklimmen. Ik heb de fully niet echt nodig maar voor deze prijs begin ik te twijfelen. Is een high end fully geschikt voor mij of kan ik toch beter een hardtail instap model nemen? Kan is groot dat ik de MTB ook mee ga nemen naar mijn zomerse uitstapjes richting Oostenrijk/Frankrijk.

Een heel ander probleem is dat bijna alle MTB's overal uitverkocht zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@biggydeen2 2ehands enkel aan beginnen als je de staat van onderdelen goed zelf kan inschatten en dat er aantoonbaar onderhoud aan de vering is geweest.

Een fully zal in de meeste gevallen sneller zijn, simpelweg omdat je meer grip hebt en langer de power op de pedalen kan houden. Enkel op vlakke stukken en klimmen op simpel terrein zal je met een hardtail sneller zijn.
Als je ermee naar het buitenland gaat wordt een fully alleen maar meer interessant

Qua onderhoudskosten, ja, een fully zal duurder zijn, maar een voovork heeft net zoveel onderhoud nodig als een achterdemper, dus of je nu per jaar 100 of 200 euro aan demperonderhoud kwijt bent (300 voor enkel achter is onzin, wellicht dat je 300 voor beide kwijt kan zijn, maar in de meeste gevallen kan het wel voor minder)... Verder zal je (afhankelijk van de fiets) een x wat meer lagers moeten vervangen.

Er is wel het 1 en ander af te wegen als je rond de 1500 euro wilt uitgeven.. nieuw zou ik voor dat bedrag niet voor een fully gaan, dan heb je precies niks... en 2e hands ... dat hangt van heeeeel veel dingen af.

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:20

Sherlock

No Shit

Zo, ik ben weer terug van een midweek herfstvakantie. Vier MTB's meegenomen (twee achterop de Spinder Falcon en twee bovenop het dak, op de Thule Freeride 530 en 532) en dat ging prima. De fietsen achterop bewogen wel een beetje, dus ik heb nu een lichte voorkeur voor de dakdragers. Die zijn supermakkelijk te monteren, maar daarvoor moet ik dan al wel de dakdragers gemonteerd hebben.Dat is wel een extra handeling natuurlijk. Maar goed, als je ruim anderhalf uur gaat rijden maakt dat ook niet uit!

Op dinsdag hebben we (gezin van 4; twee jongens van 15 en 12) Amerongen gedaan en daar ben ik verliefd op geworden. Wat een heerlijke flow zit er in dat parcours zeg, echt fenomenaal. Harry Slinger vonden we allemaal fantastisch. Ik prijs me dan ook gelukkig dat zowel mijn vrouw als mijn zoons het ook zo leuk vinden _/-\o_

Helaas was de pijp bij de jongste wel een beetje leeg na 1x de route gedaan te hebben, dus bleef het dinsdag bij die ene ronde. Woensdag dagje dierentuin, dus even 'uitrusten'.

Donderdag hebben we Leersum gedaan. Startend vanaf de parkeerplaats was de eerste klim direct een pittige, maar ook dit vonden we een erg fijne track! De Snakerun was hier ook favoriet, maar het begin had wel erg veel last van remkuilen. Tweede helft liep een stuk fijner door. Sowieso had ik het idee dat de tweede helft van het parcours wel wat lekkerder liep dan de eerste. Toen konden we er nog geen genoeg van krijgen dus zijn we naar Rhenen gegaan, die hebben we toen ook nog 2 keer gedaan. Ook hier was De Wokkel wel erg fijn :*)

Al met al een zeer geslaagde midweek, en zeker voor herhaling vatbaar. Ik verwacht hier nog wel vaker te komen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9KdEBmPP0i5MJvZhOJr9VguHBA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu4oLlIdGINbu3uihYdIXwlC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grNFyksox599elL_cOE0lCwmLTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GYiIz19AcPNcU3rYlErokI86.jpg?f=fotoalbum_tile

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 14:42
Demperonderhoud. Is dat iets wat mensen jaarlijks doen of gewoon na X kilometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:08

Quakie

quakelen

Afgelopen vrijdag en zaterdag toevallig ook Amerongen en Leersum gedaan..
Ze lagen er goed bij! Heerlijk genoten, helaas was bij mij zaterdag ook batterij leeg en kon ik maar 1x leersum en 1x HogeGinkel doen. Toen was ik er klaar mee, ging stuur fouten maken.... Harry Slinger en snakerun zijn echt wel tof. Stuk marmotten is ook cool.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Laatst online: 12-09 15:37

KipCurreh

Nightcrawler

Hey Medetweakers,

na enkele jaren de racefiets omarmd te hebben (vnl WW-verkeer en af en toe een Vlaamse Ardennen rit ofzow) begint het nu toch ook te kriebelen om wat meer offroad te gaan.. Ook omdat de meeste mederenners die ik ken ook (en vooral nu) actief zijn in het MTB.

Heb al even zitten grasduinen in enkele sites, maar het bos is zoals verwacht nogal te groot om zonder wat advies verder te gaan.
Ikzelf ben 1m69, 68kg dus aan de kleine kant. MTB zou hier vnl. in de poldergronden gebeuren (aan de grens met NL, moerbeke-waas om te precies te zijn) dus weinig hellingen, veel bos en modder :)

Enkele vragen waar jullie mij misschien advies op kunnen geven (ik ben van plan om naar een LB te gaan ook, maar hoe meer info hoe beter right?)

- Afgaande van mijn relatief kleine gestalte, kies ik misschien liever voor 27.5" banden ? Lees dat dit "beter" zou zijn voor kleinere personen
- Op de racefiets heb ik SRAM red waar ik wel fan van ben. Hebben de MTB groupsets bepaalde dingen gemeen met hun racefiets tegenhangers ?

Ik kijk dus uit naar een 1 x 12spd (SRAM/Shimano?) hardtail MTB, prijsklasse 1000-2000€. Carbon hoeft niet per se, dan geef ik liever meer uit aan een betere groupset. (SLX-XT of NX-GX).

Wat zijn zowat de courante merken op dit gebied? Momenteel kijk ik naar de Trek X-Caliber 8 en Cube Reaction. Cube werd me nogal aangeraden vanwege prijs/kwaliteit verhoudingen (?)

Alvast bedankt!

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 12-09 13:26

MrDry

Desperados!

Mijn ketting hangt wat slap. Ik heb er al meerdere schakels uitgehaald waardoor is al niet meer groot-groot kan schakelen zonder mijn derailleur te slopen dus korter ga ik echt niet doen.

Ik heb een wat oudere XTR tripple 9-speed. Een nieuwe XT(R) derailleur in 9 speed is niet te krijgen dus ik moet het toch doen met het materiaal wat ik heb.

Ik heb het idee dat de derailleur simpelweg te smerig is waardoor de veren de spanning niet meer op de ketting krijgen. Het voelt allemaal wat slap.

Ik krijg de neiging om mij derrie een nachtje in de lampolie te leggen om zo e.e.a. wat los te weken. Iemand een idee of dat een goed idee is of dat ik iets anders dan lampolie zou moeten gebruiken?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Heb je de ketting al eens getest op slijtage. Zo’n chain checker kost je 8 a 9 euro.

Is de derailleur nog wel goed afgesteld. Gezien je beschrijving met ketting spanning. B tension (ketting spanning) gecontroleerd en de verdere afstelling van voor en achter derailleur?

Maak de derailleur zelf schoon met water en sopje (muc off). Er zijn handige borsteltjes die je kunnen helpen met schoonmaken van derailleur en cassette.
https://www.mantel.com/mucoff-claw-brush
https://www.mantel.com/mucoff-detailing-brush

Tijd terug voor iemand derailleur grondig schoongemaakt. Beetje op de manier als in onderstaande filmpje. Beste is om je fiets goed schoon te maken na elke rit. Dan zul je onderstaande zelden tot nooit te hoeven doen ;-)
YouTube: Full Service! Shimano XT RD-M8000 Rear Derailleur. Clutch, Pulleys, ...

Lamp olie gebruik ik zelf niet. Gebruik wel eens ketting ontvetter....Maar zou daar derailleur niet in onder dompelen, maar bepaalde onderdelen met doekje en of borsteltje mee schoonmaken...

[ Voor 43% gewijzigd door Daan_ op 26-10-2020 12:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:07:
Demperonderhoud. Is dat iets wat mensen jaarlijks doen of gewoon na X kilometer?
In principe 1 x per jaar, maar is uiteindelijk gaat het om het aantal uur gebruikt (als je het volgens de regeltjes doet).
MrDry schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:21:
Mijn ketting hangt wat slap. Ik heb er al meerdere schakels uitgehaald waardoor is al niet meer groot-groot kan schakelen zonder mijn derailleur te slopen dus korter ga ik echt niet doen.

Ik heb een wat oudere XTR tripple 9-speed. Een nieuwe XT(R) derailleur in 9 speed is niet te krijgen dus ik moet het toch doen met het materiaal wat ik heb.

Ik heb het idee dat de derailleur simpelweg te smerig is waardoor de veren de spanning niet meer op de ketting krijgen. Het voelt allemaal wat slap.

Ik krijg de neiging om mij derrie een nachtje in de lampolie te leggen om zo e.e.a. wat los te weken. Iemand een idee of dat een goed idee is of dat ik iets anders dan lampolie zou moeten gebruiken?
hoe voelt de veerspanning van de derailleur? het kan zijn dat deze na alle jaren trouwe dienst gewoon zijn beste tijd heeft gehad. Misschien kan je een nieuwe veer scoren, bij sommige derailleurs kan je de main veer ook in 3 verschillende gaatjes steken voor meer of minder spanning. En wat je zelf al aangeeft, als de boel echt vuil is belemmerd dat uiteraard ook een soepele werking.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Daan_ schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:36:
Heb je de ketting al eens getest op slijtage. Zo’n chain checker kost je 8 a 9 euro.
Ketting en cassette zijn gloednieuw. Hij sloeg over dus e.e.a. vervangen. Hij slaat nu niet meer over maar echt lekker schakelen doet hij ook niet. Vooral bij op schakelen moet ik 2x naar boven en 1x naar beneden om een tandje op te schakelen. Maar dat is volgen mij eerder een kabel verhaal.....
Prulleman schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:55:
hoe voelt de veerspanning van de derailleur? het kan zijn dat deze na alle jaren trouwe dienst gewoon zijn beste tijd heeft gehad. Misschien kan je een nieuwe veer scoren, bij sommige derailleurs kan je de main veer ook in 3 verschillende gaatjes steken voor meer of minder spanning. En wat je zelf al aangeeft, als de boel echt vuil is belemmerd dat uiteraard ook een soepele werking.
Ik heb geen vergeljik maar ik vind het allemaal was losjes....vandaar ook mijn neiging naar een nieuwe derailleur maar 9 speed is alleen nog in Deore te krijgen en niet in XTR.

[ Voor 40% gewijzigd door MrDry op 26-10-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dat is op afstand altijd lastig beoordelen. Maar heb je de achter en voor derailleur ook opnieuw afgesteld? Zie onderstaande filmpjes van Park tool. Hier komt controleren van bekabeling etc. ook aanbod.

Deze filmpjes leggen stap voor stap uit hoe hoe je alles kunt controleren en afstellen.

Achter derailleur afstellen
YouTube: How to Adjust a Rear Derailleur – Limit Screws & Indexing

Voor derailleur afstellen
YouTube: How to Adjust a Front Derailleur

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 26-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@MrDry hmm, er is natuurlijk nog wel een verschil tussen slap hangen en overmatig klapperen door een losse veerspanning.
Als de boel echt slap hangt in rust is er wat geks aan de hand, als het allemaal niet meer goed werkt, dan is het vuil/slijtage.

Slecht schakelen heeft vaak 1 van de deze 2 oorzaken (los van de afstelling uiteraard..)
- vuile kabels
- kromme derailleur pad
Als dat allemaal in orde is, dan de boel is goed schoongemaakt, dan zou ik aan vervangen gaan denken
(Ik heb veeeele jaren met een 8 speed xtr derailleur gereden zonder problemen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Ik heb dat filmpje van @Daan_ eens bekeken en ik denk dat ik vanavond mij derailleur maar eens uit elkaar trek. Ik kan mij niet voorstellen dat de veren zo snel slapper worden dus zal het wel vuil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
Paar dagen terug Westenschouwen gedaan, leuke baan maar dat is toch andere koek :X
Ypuh schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 12:07:
Was toevallig een paar weken terug bij Mantel 12gobiking en daar gaven 2 verkopers aan (los van elkaar) dat demperonderhoud niet nodig is bij luchtvering, behalve zo nu en dan oppompen.

Nu leek mij dat gek want het staat toch niet voor niets in zo'n handleiding..

[ Voor 1% gewijzigd door R0y. op 26-10-2020 15:52 . Reden: nog niet wakker ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mogen deze verkopers hun collega’s van de werkplaats eens gaan raadplegen of hun eigen website. Daar staan ook aantal tips en uitleg waarom onderhoud verstandig is voor een voorvork en dempers. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
R0y. schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:22:
Paar dagen terug Westenschouwen gedaan, leuke baan maar dat is toch andere koek :X

[...]

Was toevallig een paar weken terug bij Mantel en daar gaven 2 verkopers aan (los van elkaar) dat demperonderhoud niet nodig is bij luchtvering, behalve zo nu en dan oppompen.

Nu leek mij dat gek want het staat toch niet voor niets in zo'n handleiding..
hmm, bij mantel doen ze waarschijnlijk geen onderhoud en verkopen ze liever na 3 jaar een nieuwe fiets omdat het dan niet meer rendabel is om er een nieuwe vork in te hangen :X
(slecht advies imo)

Ik ben ook niet roomser dan de paus en hou me echt niet strict aan de service na 100 uur interval, maar enigzins periodiek onderhoud om te voorkomen dat je zaken onherstelbaar stuk rijdt lijkt me toch wel verstandig.
Doe je dit niet kan je best een paar jaar met je vork rijden, maar zal het na 1 jaar toch wel qua performance achteruit zijn gegaan, dit gaat wel erg geleidelijk dus als je niet te kritisch bent zal je er niet veel van merken. Als je dan na 3 jaar een keer een proefrit op een nieuwe fiets maakt ben je gelijk om omdat het verschil dan wel te merken is :)

En Westenschouwen is een leuk rondje inderdaad! Paar pittige klimmetjes, wat leuke technische zaken etc
2 of 3 jaar terug een keer geweest en van de zomer, toen was het helaas wel erg mul..

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 26-10-2020 15:36 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:04
@Daan_ @Prulleman Excuses, ik haal 12gobiking en mantel door elkaar. Het was 12gobiking, maar het standpunt blijft natuurlijk hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Balboa schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 01:24:
[...]

Denk dat ik 'm voornamelijk wil gaan gebruiken voor trails zoals bij het drielandenpunt/Aachenerwald. Ben daar nu een paar keer geweest en kom met de Honzo overal beneden, maar denk dat zo'n fully toch meer 'next level' is. Daarom zoek ik in principe naar iets wat echt anders is dan de Honzo. De Honzo is super voor de routes in NL en heb er ook lol mee in het buitenland, maar ja....hoe leg je dat nou uit..... O-)

Paar keer een bikepark bezoeken staat ook op de agenda - ben afgelopen jaar met de Honzo in Lac Blanc geweest - maar enorme jumps zie ik mezelf niet meer doen. Korotm, zoek denk ik een enduro gerichte trailbike, of een enduro die trailgericht is 8)
Ben het eigenlijk wel eens met @Sjoewe zou gewoon voor een trail fiets met 130-150mm vering gaan, gaat je in een bikepark met de ambitie die jij hebt niet in de weg zitten maar belangrijker: is waarschijnlijk een stuk fijner dan net wat meer vering de rest van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:03

BrammT

The one and only!

NewbieNeo schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Zijn verschillende dingen waarop je moet letten, zoals diameter, travel, insertion length, intern/extern.
Deze link legt het wat gedetailleerder uit.

@BrammT Kijk eens naar Brand-X Ascend dropper post. Schijnt een van de betere budget droppers te zijn. Bron: gebruik em zelf ook al meer dan een half jaar :P
Bedankt voor de tip! Gaan we eens naar kijken.

Gisteren de rode en paarse route van Nijmegen gefietst, inclusief een stuk aan en afrij naar een startpunt bij een bekende thuis toch weer een goede 40 km.. We werden aan het eind toch nog verrast door de duisternis. Gaat wel hard zo met het verzetten van de klok erbij.. :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb er een tijdje op moeten wachten, maar waarschijnlijk deze week komt de MTB weer op voorraad die ik waarschijnlijk ga kopen. Het gaat om een Trek X-Caliber 9.

Het is echter m'n eerste MTB en ik val volgens de tabellen precies tussen twee maten: ML en L. Of eigenlijk moet ik het anders zeggen: volgens de tabellen zijn beide fietsen voor mij geschikt.

Voor m'n racefiets heb ik een goede bikefit gehad, maar dat is niet echt toe te passen op een MTB vrees ik. De houding is toch erg anders. Of heb ik dat mis?

Wat zou beter zijn? Een fiets die mogelijk iets aan de krappe kant is, of juist wat ruimer? Iets kleiner is volgens mij wat wendbaarder en iets groter (langere wheelbase) stabieler. Stack & reach kan ik uiteraard nog wel wat aanpassen met zadelpen, kortere of langere crankarmen en/of kortere of langere stuurpen. Maar niet teveel omdat het natuurlijk het rijgedrag gaat beïnvloeden...

Ik ga (waarschijnlijk) wel even proeffietsen, maar met het hele coronagebeuren weet ik dat nog niet zeker. Dus als ik online ga bestellen maak ik graag een zo goed mogelijk geïnformeerde beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
sOid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:10:
Ik heb er een tijdje op moeten wachten, maar waarschijnlijk deze week komt de MTB weer op voorraad die ik waarschijnlijk ga kopen. Het gaat om een Trek X-Caliber 9.

Het is echter m'n eerste MTB en ik val volgens de tabellen precies tussen twee maten: ML en L. Of eigenlijk moet ik het anders zeggen: volgens de tabellen zijn beide fietsen voor mij geschikt.

Voor m'n racefiets heb ik een goede bikefit gehad, maar dat is niet echt toe te passen op een MTB vrees ik. De houding is toch erg anders. Of heb ik dat mis?

Wat zou beter zijn? Een fiets die mogelijk iets aan de krappe kant is, of juist wat ruimer? Iets kleiner is volgens mij wat wendbaarder en iets groter (langere wheelbase) stabieler. Stack & reach kan ik uiteraard nog wel wat aanpassen met zadelpen, kortere of langere crankarmen en/of kortere of langere stuurpen. Maar niet teveel omdat het natuurlijk het rijgedrag gaat beïnvloeden...

Ik ga (waarschijnlijk) wel even proeffietsen, maar met het hele coronagebeuren weet ik dat nog niet zeker. Dus als ik online ga bestellen maak ik graag een zo goed mogelijk geïnformeerde beslissing.
Ik heb een Trek X-Caliber 8 in maat XL. Dat was voor mij de juiste maat op basis van de tabellen. In zou hem best willen ruilen voor een L maar niet voor een XXL. Ik zou in jouw geval dus voor de ML gaan, om de redenen die je al noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 19:57

Appie

F1RST Racing

Ligt eraan, ik rij een L (56cm) op mijn racefiets. (Specialized Crux)
Mijn hardtail (2019 Trek Roscoe 8 ) is een 17.5 (M)
Mijn Full Sus (2020 Specialized Stumpjumper EVO Pro 29) is een S2 (M/L)

Een wat kleiner frame is wat speelser en makkelijker om te gooien, terwijl een langer frame wat stabieler is.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:09

fmb

[...]

Houding mbt/race is zeker anders. Als volgens de maattabellen beide geschikt zijn zou ik voor de kleinere gaan. Een mbt frame kan beter iets te klein zijn dan iets te groot.

Wat wel een risico is zonder proefritten te maken is dat de geometrie van de frames tussen verschillende merken verschilt. Zo heb ik (inmiddels al weer ongeveer 9,5 jaar geleden ...) ook een trek gekocht (deze: https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=14&t=77676 ) en veel vergeleken met o.a. Cube. Bij de Trek was toen de afstand tussen zadel en stuur wat groter dan bij de Cube en de Trek vond ik fijner. Natuurlijk kun je een beetje corrigeren, maar het is wel belangrijk dat de basis zo goed mogelijk is.

Succes met de knoop doorhakken ;)

Edit: ik ben 1,80m en heb een 18,5 inch frame maat gekocht. Maar als ik naar je maattabel kijk gaat de frame maat nu anders? :?

[ Voor 3% gewijzigd door fmb op 26-10-2020 21:55 ]

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
MrAcid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:39:
[...]

Ik heb een Trek X-Caliber 8 in maat XL. Dat was voor mij de juiste maat op basis van de tabellen. In zou hem best willen ruilen voor een L maar niet voor een XXL. Ik zou in jouw geval dus voor de ML gaan, om de redenen die je al noemt.
Mag ik vragen hoe lang je bent? Dan kan ik kijken waar jij in die tabel valt.

Dit is de tabel van de X-Caliber 9. Ik ben ongeveer 1.78/1.79m. Verder redelijk normale lichaamsverhoudingen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCWu3ThXub3JXYnpMoYvKIvLOgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wevTRwQMyZHuyf6jfDDVkTbX.jpg?f=fotoalbum_large

@fmb Thanks :) De keuze voor merk en model staat eigenlijk wel al vast. Veel waar voor m'n geld als ik kijk naar componenten etc. En in mijn ervaring wen je ook altijd wel aan een fiets. Dus het gaat echt tussen de ML en L van hetzelfde type.

Overigens is levertijd van fietsen nog steeds een drama, dus er valt momenteel ook niet zo veel te vergelijken :X

[ Voor 16% gewijzigd door sOid op 26-10-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
sOid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Dit is de tabel van de X-Caliber 9. Ik ben ongeveer 1.78/1.79m. Verder redelijk normale lichaamsverhoudingen :+

[Afbeelding]

@fmb Thanks :) De keuze voor merk en model staat eigenlijk wel al vast. Veel waar voor m'n geld als ik kijk naar componenten etc. En in mijn ervaring wen je ook altijd wel aan een fiets. Dus het gaat echt tussen de ML en L van hetzelfde type.

Overigens is levertijd van fietsen nog steeds een drama, dus er valt momenteel ook niet zo veel te vergelijken :X
Sure, ik ben 193cm lang. Zou 100% voor een ML gaan in jouw geval.
Die opmerking van @fmb is wel echt een goede overigens. De maat en componenten zijn één ding, maar de geometrie is een andere. Daar wen je misschien wel, maar het is misschien niet wat je wilt. Ik ging ook proefrijden op een Cube Analog bijvoorbeeld, maar dat vond ik véél te relaxed en rechtop. Die Trek vond een vriend van mijn dan weer veel te sportief.

[ Voor 24% gewijzigd door MrAcid op 27-10-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

sOid schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]

Vergeet niet dat je verhoudingen ook uitmaken. Rijd zelf een L met ongeveer 1.90 maar dat is een Fuel EX, zelfde maat tabel maar flink andere houding natuurlijk. Heb zelf een voorkeur voor 'iets klein' maar heb dan ook qua lichaam een wat kort bovenlijf, binnenbeen lengte is het zelfde maar m'n nek is vooral best lang ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom niet even de fiets in beide maten passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:20
Tip: in Velp kun je een Trek huren bij mtbclinic en vervolgens gaan fietsen op de veluwe.

Ik heb daar vorig jaar een X-Caliber gehuurd, had in eerste instantie een L, maar met mijn 1,85m vond ik een XL net iets prettiger fietsen.
Maar uiteindelijk is het voor mij geen Trek geworden. Ik had er een gehuurd om nog te ervaren of ik na ruim 8 jaar het mountainbiken nog steeds leuk zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ben sinds het begin van de Corona periode weer flink begonnen met de MTB. Daarvoor zo nu en dan, nu minimaal 1x per week een leuke route van rond de 20km.
Ik rijd een nog technisch prima Cube MTB, maar inmiddels al wel ruim 10 jaar oud, toentertijd rond de €850,- in aanschaf. Goed onderhouden, goed afgesteld.

Nu ik dus wat consequenter bezig ben wil ik ook wel uitkijken naar een andere fiets, liefst met achtervering. Merk de klappen op mijn rug best wel. Heb nu de volgende op het oog: https://www.trekbikes.com...uel-ex/fuel-ex-5/p/33073/

Is dit over de top voor mijn doeleinden? Dus nu voornamelijk 1 of 2x per week een rondje van rond de 20km, in Nederland. Als mijn vakantie het toelaat neem ik hem uiteraard ook mee naar het buitenland.
Of zijn dit soort fietsen in Nederland echt niet noodzakelijk? Alleen voorvering is uiteraard veel goedkoper, maar achtervering lijkt me erg goed voor bijv mijn rug (die ik nu soms toch wel voel).

Vandaag rondje Amerongen gereden, heerlijke baan zeg. Helemaal de slingerpaadjes en bulten waar je prima loskomt met de MTB. Zeker voor herhaling vatbaar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Dat klinkt meer alsof je niet genoeg uit je zadel komt. Als je blijft zitten dan krijg je alles door je ruggegraat, als je uit het zadel komt en een actieve houding aanneemt dan vang je de klappen op met je armen en benen.

Een fully is niet persé comfortabeler dan een hardtail, de achtervering is er in de eerste plaats om voor meer mechanische grip te zorgen. Tuurlijk de achtervering vangt wel iets op, maar het is wel slechte vorm als dat de hoofdreden is om tot aanschaf over te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:11
Sjoewe heeft helemaal gelijk, vaak zijn de meeste klappen die je op je rug krijgt te voorkomen door uit je zadel te komen. Het is wel zo dat een fully normaal gesproken comfortabeler is als een hardtail omdat een deel van de klappen gedempt wordt

De meeste mensen zullen 140mm veerweg als overkill beschouwen in Nederland, maar dat ligt allemaal aan je rijstijl. Er zijn er zat die deze veerweg, ook in ons platte landje, volledig zullen benutten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
Oké, ik zal eens wat beter op mijn techniek letten m.b.t. uit het zadel komen. Tis niet super erg hoor, dus denk dat ik dat eigenlijk al veel doe. Maar zal eens opletten.
Zo’n fully leek me ook qua grip wel handig. Had de filmpjes en uitleg goed bekeken en inderdaad is een opstuiterent achterwiel onhandig voor de grip, dit hoop ik dan meer te voorkomen met een fully.

Maar goed, een fully hoeft dus niet perse overkill te zijn voor Nederlandse routes? Amerongen gisteren had meer dan genoeg hobbels dat me die fully wel prettig leek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Nu heb ik net een M8100 set op mn fiets gemonteerd.

Maar ik kom een klein probleempje tegen. Ik heb naar mijn idee de handleiding goed gevolgd enzo. maar ik moet de B schroef verder naar binnen draaien dan hij lang is. heeft iemand dit probleem al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 22:48
Goofyduck384 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 07:34:
Zo’n fully leek me ook qua grip wel handig. Had de filmpjes en uitleg goed bekeken en inderdaad is een opstuiterent achterwiel onhandig voor de grip, dit hoop ik dan meer te voorkomen met een fully.

Maar goed, een fully hoeft dus niet perse overkill te zijn voor Nederlandse routes? Amerongen gisteren had meer dan genoeg hobbels dat me die fully wel prettig leek :)
Technisch gezien hebben ze helemaal gelijk, wat betreft grip voor de achterkant. Comfort zal ook wel een stuk beter zijn.
Ik heb zelf bij aanschaf van mijn huidige fiets ook getwijfeld over een fully, maar nadat ik erop gereden had was ik er eerlijk gezegd wel van genezen. Het comfort is zeker beter, maar op de fully had ik toch het gevoel dat ik de hele tijd een beetje bleef deinen terwijl ik op de hardtail veel meer het gevoel had dat elke trap raak was.

Natuurlijk zullen er een heleboel stukken zijn waar ik op een fully sneller of comfortabeler is, maar uiteindelijk wint voor mij de hardtail :)
Torakk schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 08:19:
Nu heb ik net een M8100 set op mn fiets gemonteerd.

Maar ik kom een klein probleempje tegen. Ik heb naar mijn idee de handleiding goed gevolgd enzo. maar ik moet de B schroef verder naar binnen draaien dan hij lang is. heeft iemand dit probleem al eens gehad?
Waarom moet dat? Is je ketting niet te lang?

[ Voor 16% gewijzigd door L0we op 28-10-2020 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
@L0we Op de achterkant van de derailleur zit een soort indicator om de B gap in te stellen.
https://d17kynu4zpq5hy.cl...e/PwahoZcXKrHnlGrF.medium

Deze zegmaar. maar mijn B screw zit al helemaal naar binnen gedraaid. en ik ben er nog steeds niet.
Ik heb al het schroefje uit mn oude derailleur gehaald omdat deze net een millimeter langer is. en dan nog lukt het niet.

de ketting is naar mijn idee wel goed op lengte. als ie te lang wordt dan heb je geen spanning meer op de ketting staan als je naar het kleinste kransje schakelt.

Ik heb die derailleur goed gemonteerd dat weet ik zeker. maar tis net alsof die tab die op de hanger zit tever naar achteren zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zelf tijdje terug zelfde gehad met vervangen van SRAM achter derailleur (AXS). Mocht er twee schakels tussen uithalen. Zou toch ketting lengte controleren. Park Tool heeft hier een handig fllmpje over...

———————————
HT of fully is persoonlijke keuze. Ben zelf meer fan van de HT met dropper, maar pak ook geregeld de fully. Stuiteren op de HT kwam bij mij deels door techniek en banden spanning. Het deinen op een fully kan zijn wennen aan achter demping, maar ook verkeerde afstelling van je achter demper.

Rij hoofdzakelijk Reichswald (DE) en wil nog wel eens door fietsen naar Rijk van Nijmegen. Daar kom ik prima rond met een HT. De fully is wat meer vergeving gezind als ik foutje maak en kan wat andere lijnen rijden. Het is in mijn geval niet de fiets die de beperkende factor is maar mijn eigen techniek.

[ Voor 112% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2020 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Na al jullie enthousiaste verhalen over dropper posts ben ik toch maar eens gaan kijken en ik denk dat ik wel wat leuks gevonden heb voor mijn bescheiden budget. Toch is het een behoorlijke smak geld voor iets waarvan ik niet weet of ik het nodig heb. Dus ik wil graag dat jullie me overtuigen dat een dropper post echt de beste investering is die je kunt doen >:)

Even om het plaatje een beetje compleet te maken, ik heb ongeveer twee jaar geleden een tweedehands Cube Attention Comp Line uit 2013 gekocht. Hij is 3x10 XT afgemonteerd en de cassette, ketting en voorbladen heb ik recent vervangen. (Achteraf gezien was dat natuurlijk het moment geweest om naar 1x11 of 1x12 te gaan, maar dat heb ik nagelaten). Moet ook wel zeggen dat ik die 3 voorbladen wel prima vind eigenlijk.

Dan de banden; op dit moment heb ik een Smart Sam voor en achter, maar die beginnen wel lichtelijk te slijten.
Net als de meesten (?) moet ik normaal gesproken wel een aantal km over het asfalt rijden voordat ik bij de MTB track ben, daar is de Smart Sam uitermate geschikt voor. Maar ik zie jullie toch allemaal wel met Racing Ray & Racing Ralph rijden, slijten die niet heel erg hard op het asfalt? Zou dat misschien wel een betere upgrade zijn dan de dropper post?

Dan nog een klein dingetje; reserveband, bandenlichters, missing-link en een tooltje zitten nu nog in mijn zadeltasje, die ook aan mijn zadelpen vastzit. Dat wordt lastig bij een dropper zeker, of gaat de dropper niet volledig in de schacht?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cAvtchJyDJ_ePZfQWx5JnLF_4PI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4yP7EE8SLe3qE16VhRIIbs0s.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dropper vond ik ook nooit nodig, maar nu ik zelf afgelopen jaar over stag ben gegaan. Gaat hij geregeld naar beneden. Geeft je net wat meer vrijheid om te bewegen op de fiets en op wat technische stukken wat meer controle.

Woon zelf naast mooi stukje bos. Nog geen 100m lopen/fietsen. Rijd met een Camelbak Chase (waterrugzakje) hier heb ik de spullenboel in zitten. Blijf ik wat dichter bij huis dan alleen multitool in jas/broek zak. En telefoon mee.

Keuzen voor banden is ook iets heel persoonlijks. Zo rijd ik met Maxxis banden. En de volgende combinatie tubeless. Met droog weer andere combinatie.
Op de HT: Achter IKON MaxxSpeed 2.20. |. Voor Rekon 2.25
Op de fully Achter IKON MaxxSpeed 2.35. |. Voor Forcaster 2.35

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Daan_ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:19:
Dropper vond ik ook nooit nodig, maar nu ik zelf afgelopen jaar over stag ben gegaan. Gaat hij geregeld naar beneden. Geeft je net wat meer vrijheid om te bewegen op de fiets en op wat technische stukken wat meer controle.
Ik heb ook het idee dat mijn techniek er door kan verbeteren; meer naar achteren kunnen en durven hangen op de momenten dat het nodig is.
Rijd met een Camelbak Chase (waterrugzakje) hier heb ik de spullenboel in zitten.
Daar heb ik ook al aan zitten denken ja, krijg je geen last van een zweetrug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Helaas zul je iets meer zweten op je rug. Persoonlijk heb ik daar geen last van tijdens het rijden. Afgelopen tijd ook gedragen met een regenjas. En ging ook goed. Wel regenjas die goed ademde. Anders is het een sauna ;-)

Persoonlijk vind ik een Camelbak fijner dan een bidon. Met droog weer last van zand op de bidon en met natte weer modder. Met Camelbak geen last van en drink stuk beter tijdens het fietsen...

[ Voor 20% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2020 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torakk
Over die rugtas. Ik heb zon ding van Deuter. is heel lichtgewicht. plus de waterzak van deuter is heel stevig. (en makkelijk schoon te maken).
Kijk bij 30 graden sta je te zweten hoe dan ook. maar met de zweetrug valt het best mee met deze tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Niet online
Het is overkill voor het aantal km's wat je rijdt en voor de NL routes, maar aangezien je je zinnen erop gezet hebt zou ik 'm vooral wél kopen! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Toch nog even over die dropper post; ik heb op mijn stuur links dus voorrem+schakelaar & lockout voor mijn voorvork, en rechts achterrem+schakelaar. Daar zou dan dus de schakelaar voor de dropper naast komen. Dat wordt toch wel een heel oerwoud aan (externe) kabels en een soort overload aan schakelaars, of valt dat in de praktijk wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Ik ben nog steeds erg blij met mijn dropper. Icm een zadeltasje is geen succes, maar ik gebruik ook een rugzak. Heb wel eens naar een heuptas gekeken omdat de rugzak vaak b
Vrij leeg is, maar er past wel een waterzak in. Er zijn ook heultassen met een waterzak, maar of dat lekker zit?

Bij ons in de buurt zit sinds kort een openbare pumptrack: https://pumptrack.com/tra...ack-nijmegen-netherlands/ daar heb ik gisteren wat rondjes gemaakt. Best leuk, dropper naar beneden en gaan. Ben wel tijdens schooltijden gegaan, want normaal stikt het er van de kids met fietsen, stepjes enz.
Ben wel beniwued hoe ervaren mtb-ers over dit baantje zouden gaan, ik kreeg niet voor elkaar om meerdere rondjes achter elkaar te maken zonder te trappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Sherlock schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:59:
Toch nog even over die dropper post; ik heb op mijn stuur links dus voorrem+schakelaar & lockout voor mijn voorvork, en rechts achterrem+schakelaar. Daar zou dan dus de schakelaar voor de dropper naast komen. Dat wordt toch wel een heel oerwoud aan (externe) kabels en een soort overload aan schakelaars, of valt dat in de praktijk wel mee?
lockout en voorderailleur/shifter eraf en je hebt mooi plek voor je dropper links.

ok, beetje flauw, maar dat is wel hoe het in de praktijk werkt op een moderne fiets met dropper. alles is 1x tegenwoordig en een dropper zit eigenlijk pas na de xc modellen standaard op een mtb (dus vanaf trail zeg maar) en die hebben dan vaak geen lockout meer.

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 28-10-2020 15:07 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-09 22:12
@Sherlock Ik heb naast de dropperpost schakelaar ook een schakelaar voor front lockout en een voorderailleur.
Lockout gebruik ik het minst vaak, dus die zit het meest naar het midden.
Daarnaast zit de dropper schakelaar en heb deze vervangen voor een verticale schakelaar. (ipv de horizontale die er standaard bij zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Lockout er af halen, heb je toch niks aan, en overschakelen op 1x12. Of singlespeed maken, dan heb je helemaal weinig op je cockpit. Dan ook nog eens kijken of je met alleen een achterrem af kunt en je hebt nog maar 1 hendel.

Maar serieus, ja het is druk met een dropper, lockout, 2 shifters en 2 remmen. Heb je wel alles aan elkaar geknupt met matchmakers?

Ik heb zelf geen lockout. 1x12 en dropper. Druk zat zo. Moet er niet aan denken om nog 2 hendels te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door Klitse op 28-10-2020 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
Ik had ook een vrij ‘vol’ stuur. Onlangs de dropper kabel ingekort (zodat hij qua lengte overeenkomt met de remleidingen.LBS had de standaardkabel van de dropper niet op maat gemaakt, maar gewoon gemonteerd)) en de lockout op het stuur verwijderd. Die gebruikte ik toch nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 14:59:
Dan wordt het wel een hele puzzel, En vraag me af of het gaat passen zonder compromissen. (Dit is ook mede afhankelijk van de gekozen remote)

Dan heb je nog de optie om de lockout weg te laten of over te stappen op een 1x12. Dat laatste geeft wat meer ruimte op je stuur, maar scheelt ook in het gewicht en onderhoud. Binnenkort ga ik de fiets van mijn vrouw ombouwen naar 1x12 XT. En is er gelijk meer ruimte voor dropper remote op het stuur.

Op mijn HT, lockout, remhendel en remote en dat gaat prima. Hier wel gekozen voor draadloze dropper. Wilde geen extra kabel trekken...

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Bedankt allemaal. Op dit moment ga ik echt nog niet over naar 1x12, dat vind ik echt zonde van het net geïnvesteerde geld in de voorbladen en cassette/ketting. Lockout vind ik wel prettig op het stuur, maar ik laat hem al wel veel vaker 'open' staan dan toen ik mijn MTB nog maar net had. Zo veel bergen beklim ik er ook niet mee in Zeeland ;)

Misschien moet ik die dropper toch maar heroverwegen... ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Wat vinden jullie de onderstaande Canyon Lux cf slx 9.0 2020 nog waard.
Ik denk dat de vraagprijs te hoog is; gebruikt + gedoe met garantie. Canyon geeft alleen aan de eerste eigenaar garantie. 20% van de aanschafwaarde op een oud model is dan denk ik te weinig?

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Afgelopen maanden is er meer vraag dan aanbod. En dit zie je ook terug in de prijzen die men vraagt/krijgt voor 2de hands fietsen. Er is moeilijk te zeggen minus x procent van de nieuw waarde is de fiets waard.

Je kunt altijd vragen of er ruimte is voor onderhandelen. Nee heb je Ja kun je krijgen. 1000km mee gereden zegt mij erg weinig. Hoe is de fiets onderhouden. Bijvoorbeeld slijtage onderdelen als cassette, ketting etc. XX1 cassette vervangen is niet goedkoop ;-)

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 28-10-2020 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Sherlock schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 10:00:
Na al jullie enthousiaste verhalen over dropper posts ben ik toch maar eens gaan kijken en ik denk dat ik wel wat leuks gevonden heb voor mijn bescheiden budget. Toch is het een behoorlijke smak geld voor iets waarvan ik niet weet of ik het nodig heb. Dus ik wil graag dat jullie me overtuigen dat een dropper post echt de beste investering is die je kunt doen >:)
Ik ga je niet proberen te overtuigen dat een dropper de beste investering is die je kan doen. Aangezien je er blijkbaar heel graag één zou willen maar je stuur nogal vol zit zouden er een paar opties nog zijn. Ik zou wel kijken of het mogelijk is om je Lockout remote te verwijderen en dan de bediening op de voorpoot te krijgen. In mijn ervaring zijn eigenlijk alle momenten waar je je lockout wilt gebruiken momenten waar het absoluut geen probleem is om even met je hand richting je vork te gaan. Dan heb je in elk geval iets meer ruimte.

Dan heb je de mogelijkheid om een shifterstyle dropper remote op zijn kop te plaatsen boven je bars. Het is niet de ideale positie, maar het is iets wat wel vaker gedaan wordt bij een volle cockpit. Dan krijg je dus zoiets. https://bikerumor-wpengin...crowded-XC-right-hand.jpg

Tevens is het mogelijk om bijvoorbeeld te kijken voor iets zoals https://www.wolftoothcomp...os=1&_sid=be37499eb&_ss=r . Alleen deze van Wolftooth is al ongeveer 2/3 van de prijs van de dropper waar je naar zit te kijken. Misschien zijn er nog andere merken welke een goedkopere versie maken van deze stijl.
Oké, ik zal eens wat eter opkijk technieklessen m.b.t. uit herzagen komen. Tis niet supper erg hoor, dus denk dat ik dat eigenlijk al veel doe. Maar zal eens opletten.

Volgens mij heb je zoals @MrAcid al zei je keuze al gemaakt en zoek je alleen bevestiging om je keuze aan, of jezelf, of de baas te verantwoorden. Ik denk dat de meeste frequente bezoekers van dit topic wel zijn van "Nieuwe Fiets! _/-\o_ " Dus als het om de bevestiging gaat dan kan je hem meteen gaan bestellen.

Wat ik wel eerst eens zou proberen als ik jou was, is om bijvoorbeeld eens een fully te huren en dan naar Amerongen te gaan. Dan kan je kijken of het is wat je er van verwacht. Het enige wat je dan waarschijnlijk niet hebt is het preciese type dat je wilt hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Edit: ik draag eigenlijk precies dezelfde oplossing aan als in de post hierboven :')

@Sherlock Ik had het zelfde probleem met mijn oude mountainbike. Bij mijn dropper zat een hendel die duidelijk bedoelt was om links op het stuur te plaatsen, daar waar normaal de shifter van je voorderrie zit. Ik had de remote voor de dropper ondersteboven rechts geplaats en dat werkte eigenlijk best prima. Zo zat de hendel voor de dropper zeg maar rechts aan de bovenkant van het stuur.

Plaatje voor de duidelijkheid:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJuiIE27rBxxP-FXYxGCMFcP9HY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q7pZ8dSl2cAOtxjYVPlP48XB.jpg?f=user_large
Heb geen beter plaatje helaas, die fiets zit inmiddels niet meer helemaal in elkaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Aapenootjes op 28-10-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
ZanielGa schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 17:30:
Volgens mij heb je zoals @MrAcid al zei je keuze al gemaakt en zoek je alleen bevestiging om je keuze aan, of jezelf, of de baas te verantwoorden. Ik denk dat de meeste frequente bezoekers van dit topic wel zijn van "Nieuwe Fiets! _/-\o_ " Dus als het om de bevestiging gaat dan kan je hem meteen gaan bestellen.

Wat ik wel eerst eens zou proberen als ik jou was, is om bijvoorbeeld eens een fully te huren en dan naar Amerongen te gaan. Dan kan je kijken of het is wat je er van verwacht. Het enige wat je dan waarschijnlijk niet hebt is het preciese type dat je wilt hebben.
Ja ik begrijp jullie gedachte dat ik mijn zinnen op deze fiets heb gezet. Echter klopt dat niet. Ja ik vind het zeker een mooie fiets, maar ook erg duur. Niet een beetje duurder dan een gemiddelde HT, maar flink duurder. Dus als dat voor mijn doeleinden niet hoeft koop ik liever een HT. Ik dacht alleen dat het echt een meerwaarde was/had.

Goede tip om er eentje te huren en eens te proberen. Voor hetzelfde geld vind ik een fully inderdaad niet lekker rijden. Ik was altijd van mening dat dit vooral voor de demping/comfort was, maar weet nu dus ook dat het veel doet qua grip e.d. Kortom eerst maar eens proberen. Geen idee waar je dit huurt, maar zal online dat vast kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik heb de boel (dropper, banden en rugzak) besteld, ik eet alleen nog maar droog brood de rest van het jaar :+

Nu wachten op de pakketbezorger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Goofyduck384 schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:28:
[...]

Goede tip om er eentje te huren en eens te proberen. Voor hetzelfde geld vind ik een fully inderdaad niet lekker rijden. Ik was altijd van mening dat dit vooral voor de demping/comfort was, maar weet nu dus ook dat het veel doet qua grip e.d. Kortom eerst maar eens proberen. Geen idee waar je dit huurt, maar zal online dat vast kunnen vinden.
Ik weet dat Morethanbikes in Veenendaal een Canyon Neuron een L in de verhuur heeft. Is op fiets afstand van Amerongen. Je zou daar dan kunnen kijken eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoThankYou
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 09:18
Ik hoop dat dit het juiste topic is: ik ben op zoek naar een hybride fiets voor maximaal zo'n 650 euro.

De fiets zal ik dagelijks gebruiken om naar mijn werk te gaan (2x10 KM) en wekelijks maak ik een iets langere tocht (2x15 KM). Graag lekker snel en licht, maar wel bruikbaar als stadsfiets en dus niet helemaal voorovergebogen. Ook wil ik een bagagedrager achterop waar ik wekelijks een fietstas aan kan bevestigen voor de boodschappen. Versnellingen mogen erop, maar ik heb er denk ik niet veel nodig. Ik gebruik nu een super oude mountainbike met versnellingen die ik eigenlijk alleen verstel wanneer ik een brug opga met veel tegenwind. Hoewel ik geen dame ben, gaat mijn voorkeur uit naar een damesfiets omdat ik dat gewoon handig vindt.

Tweedehands vind ik overigens prima. Zelf heb ik het volgende gevonden:

https://www.marktplaats.n...ns-primera-luxe-55cm.html
(Is dit echt 500 euro waard? Klinkt een beetje alsof er overbodige luxes opzitten. hydrologische handremmen... Verende voorvork... Ik heb wel positieve dingen over het merk gelezen)

https://www.marktplaats.n...ve-damesfiets-nu-395.html

https://www.decathlon.nl/...n&utm_source=impactradius

https://www.mantel.com/cube-touring&spec[]=114&spec[]=7008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sherlock schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 21:46:
Ik heb de boel (dropper, banden en rugzak) besteld, ik eet alleen nog maar droog brood de rest van het jaar :+

Nu wachten op de pakketbezorger!
d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
NoThankYou schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 02:11:
Ik hoop dat dit het juiste topic is: ik ben op zoek naar een hybride fiets voor maximaal zo'n 650 euro.

De fiets zal ik dagelijks gebruiken om naar mijn werk te gaan (2x10 KM) en wekelijks maak ik een iets langere tocht (2x15 KM). Graag lekker snel en licht, maar wel bruikbaar als stadsfiets en dus niet helemaal voorovergebogen. Ook wil ik een bagagedrager achterop waar ik wekelijks een fietstas aan kan bevestigen voor de boodschappen. Versnellingen mogen erop, maar ik heb er denk ik niet veel nodig. Ik gebruik nu een super oude mountainbike met versnellingen die ik eigenlijk alleen verstel wanneer ik een brug opga met veel tegenwind. Hoewel ik geen dame ben, gaat mijn voorkeur uit naar een damesfiets omdat ik dat gewoon handig vindt.

(Is dit echt 500 euro waard? Klinkt een beetje alsof er overbodige luxes opzitten. hydrologische handremmen... Verende voorvork... Ik heb wel positieve dingen over het merk gelezen)

Waarom niet gewoon iets met een Nexus 8 versnelling? Ik heb lang dezelfde KM's gefietst met een Batavus Bryte en dat ging eigenlijk perfect voor mij. Vaak zit je in de 5de versnelling, en dan heb je niet te maken met de interne weerstand.
Een derailleur is toch veels te veel 'gedoe' met een fiets die je dagelijks gaat gebruiken.

*Maar dit is inderdaad niet het juiste topic :+
Daan_ schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 16:27:
Afgelopen maanden is er meer vraag dan aanbod. En dit zie je ook terug in de prijzen die men vraagt/krijgt voor 2de hands fietsen. Er is moeilijk te zeggen minus x procent van de nieuw waarde is de fiets waard.

Je kunt altijd vragen of er ruimte is voor onderhandelen. Nee heb je Ja kun je krijgen. 1000km mee gereden zegt mij erg weinig. Hoe is de fiets onderhouden. Bijvoorbeeld slijtage onderdelen als cassette, ketting etc. XX1 cassette vervangen is niet goedkoop ;-)
Ik aas al een hele tijd op een tweedehands LUX 7.0 of 8.0, liefst model 2020. Deze 9.0 vind ik eigenlijk toch te duur, ik laat hem aan mij voorbij gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Strider op 29-10-2020 08:52 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
NoThankYou schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 02:11:

je eisen zijn minimaal, dus dan voldoet eigenlijk alles wel :)

als je iets specialers wilt, dan zou ik kijken naar een "trekking" fiets, hier staan er bv eentje, maar die aanbieder heeft er veel)
https://www.marktplaats.n...ing-nr-v3982-en-meer.html

en wat @Strider zegt, naaf versnellingen zijn superieur voor het gebruik wat jij noemt, en eigenlijk ook riem aandrijving ipv een ketting.

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 29-10-2020 08:49 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Strider schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:37:
[...]

Waarom niet gewoon iets met een Nexus 8 versnelling? Ik heb lang dezelfde KM's gefietst met een Batavus Bryte en dat ging eigenlijk perfect voor mij. Vaak zit je in de 5de versnelling, en dan heb je niet te maken met de interne weerstand.
Een derailleur is toch veels te veel 'gedoe' met een fiets die je dagelijks gaat gebruiken.

*Maar dit is inderdaad niet het juiste topic :+
Waarom is een derailleur te veel gedoe?

Fiets zo’n 500 a 600km per maand met de MTB’s hier in de bossen (met wind en weer). En Shimano als SRAM (12sp derailleur) groep zijn eenvoudig zelf te onderhouden. Dit wat ik met de Nexus 8 naaf helaas minder vond (stadfiets). Hiervoor mocht ik naar de fietsenmaker.

De weerstand die ik ervaarde met een Nexus 8 naaf vond ik persoonlijk niet prettig fietsen. Ik zou dan ook niet snel meer kiezen voor fiets met naaf aandrijving...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Daan_ schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 08:53:
[...]

Waarom is een derailleur te veel gedoe?

Fiets zo’n 500 a 600km per maand met de MTB’s hier in de bossen (met wind en weer). En Shimano als SRAM (12sp derailleur) groep zijn eenvoudig zelf te onderhouden. Dit wat ik met de Nexus 8 naaf helaas minder vond (stadfiets). Hiervoor mocht ik naar de fietsenmaker.

De weerstand die ik ervaarde met een Nexus 8 naaf vond ik persoonlijk niet prettig fietsen. Ik zou dan ook niet snel meer kiezen voor fiets met naaf aandrijving...
Precies wat je zelf al aangeeft, het onderhoud. De meeste mensen hebben geen zin om in het weekend de ketting schoon te gaan maken etc.

Mijn stadsfietsen hebben altijd een naaf versnelling gehad, meestal fiets je in de vijfde versnelling waarbij je geen interne weerstand hebt. Nexus 8 is een oersterke naaf.
Het concept stadsfiets is voor mij: schuur open, fiets pakken en gaan fietsen, met minimaal onderhoud. Minimaal onderhoud = +/- 1x per jaar een band plakken, en voor de rest niets :+. Geen ketting smeren, geen ketting vervangen, geen tandwielen vervangen, gewoon fietsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Zo sta ik er ook in. Mijn nieuwe stadsfiets krijgt ook een Nexus8 naaf met een tandriem-aandrijving. Loopt altijd licht en soepel, 1x per jaar naar de fietsenmaker voor controle. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Dan hebben mijn vrouw en ik waarschijnlijk twee maandag ochtend fietsen gehad. Weerstand was alles behalve prettig fietsen. Voor een sportieve stadsfiets. Hadden meer onderhoud/gedoe dan met de nieuwe fietsen met Shimano XT derailleurs. Zo heeft ieder zijn/haar eigen voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Sjoewe Ik ben aan het kijken naar een "stads" fiets met belt aandrijving. Ik heb ook in mijn hoofd om mijn asfalt ritjes met deze fiets te gaan doen ipv op mijn MTB. Is dit een beetje te doen? Kan je harder dan 33km per uur ermee?

Om een beter idee te geven: Ik zit te kijken naar een Cube Hyde Pro, beetje hetzelfde idee als een mountainbike..

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 29-10-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Nu online
Geen idee, ik hoop dat ik echtnooit harder dan 33 km/u moet fietsen op m'n stadsfiets :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Quakie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 10:14:
@Sjoewe Ik ben aan het kijken naar een "stads" fiets met belt aandrijving. Ik heb ook in mijn hoofd om mijn asfalt ritjes met deze fiets te gaan doen ipv op mijn MTB. Is dit een beetje te doen? Kan je harder dan 33km per uur ermee?

Om een beter idee te geven: Ik zit te kijken naar een Cube Hyde Pro, beetje hetzelfde idee als een mountainbike..
als ik de specs goed lees heb je 46x22 tandjes met een 8 speed naaf, dan zou je 40 km/u bij 90 rpm kunnen halen:
https://www.ritzelrechner...90&SL=2.6&UN=KMH&DV=teeth

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Cool, thanks @Prulleman dat is hard zat. En ik vermoed dat ik dat (voorlopig) niet haal..

ik fiets nu op een MTB 2x 11 speed en moet echt moeite doen en een goede dag hebben om 33 te halen..
(gemiddelde dan van 27,5 km per uur op ritje van 1, a anderhalf uur).

@Sjoewe :*) haha zit wat in..

[ Voor 6% gewijzigd door Quakie op 29-10-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:23

Meneer iCy

swarma

Heb de nieuwe kmc x10 op de fiets gemonteerd, maar het overslaan zal ik pas merken als ik op de fiets zit neem ik aan?

Wear was richting de 75% namelijk. Heb de oude ketting uiteraard nog bewaard en mocht de cassette te versleten zijn dan rij ik de oude ketting en cassette wel af.

Heb wel een nieuwe cassette al klaar liggen. Dit geval de nieuwe HG50 uit de Deore serie (de oude HG50 was alivio). Deze komt overeen met 11-36 zoals de oude HG500, want de nieuwe HG500 is 11-42 en das een beetje te voor mijn 2x10 setup.

Uiteraard ga ik in de toekomst kijken naar een 1x11 setup of misschien 1x12, maar dan moet ik een andere body hebben.

Voor nu had ik met ing actie bij vrienden/familie ff 35 euro bij elkaar gesprokkeld en zo werden 2 kettingen en een cassette toch voor een aardig goedkoop prijsje. :+

[ Voor 11% gewijzigd door Meneer iCy op 29-10-2020 12:28 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:03:
Heb de nieuwe kmc x10 op de fiets gemonteerd, maar het overslaan zal ik pas merken als ik op de fiets zit neem ik aan?

Wear was richting de 75% namelijk. Heb de oude ketting uiteraard nog bewaard en mocht de cassette te versleten zijn dan rij ik de oude ketting en cassette wel af.

Heb wel een nieuwe cassette al klaar liggen. Dit geval de nieuwe HG50 uit de Deore serie (de oude HG50 was alivio). Deze komt overeen met 11-36 zoals de oude HG500, want de nieuwe HG500 is 11-42 en das een beetje te voor mijn 2x10 setup.

Uiteraard ga ik in de toekomst kijken naar een 1x11 setup of misschien 1x12, maar dan moet ik een andere body hebben.

Voor nu had ik met ing actie bij vrienden/familie ff 35 euro bij elkaar gesprokkeld en zo werden 2 kettingen en een cassette toch voor een aardig goedkoop prijsje. :+
een 11-50 NX eagle cassette of bv een 11-50 sunrace cassette past gewoon op een standaard 9/10/11 speed freehub body. Enkel voor een 10T kransje heb je een xd of microspline body nodig, omdat die te klein is voor de oude HG spline

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-09 16:23

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

een 11-50 NX eagle cassette of bv een 11-50 sunrace cassette past gewoon op een standaard 9/10/11 speed freehub body. Enkel voor een 10T kransje heb je een xd of microspline body nodig, omdat die te klein is voor de oude HG spline
Dat scheelt weer. Voor nu rij ik nog even 2x10, maar misschien volgend jaar eens kijken naar een sunrace cassette icm nieuwe deri/shifter/casette etc.

Zie dat de stappen met een 36 blad identiek is als mijn huidige setup als ik naar het grote blad kijk (22/36 icm 11/36 casette). Dan hou ik nog 3 lagere stappen over bij ene 1x12. Ik rij momenteel ook bijna alleen op het grote blad, want sjah noorden en geen heuvels. :+

Volgens mij stappen de meeste over op minder snelheid toch? Dus 32 of 34 blad of iets dergelijks.

https://www.ritzelrechner...9,21,24,28,32,36&UF2=2309

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
@Meneer iCy Ik heb die setup gebruikt met een 11-50 op een 34t voorblad. Er is niks waar ik niet tegenop kwam en met de zwaarste versnelling had ik net genoeg. 36t is misschien beter maar op mijn frame past dat niet. Om eerlijk te zijn. voor normale snelheid zat ik vaak in de op 1 na zwaarste versnelling.

Heb die setup naar de vernieling geholpen tho. dus nu een m8100 set. 10-50 cassette op 34T maar ik kwam er net achter dat ik waarschijnlijk dat ding aan een direct mount hanger heb gehangen. dus eerst ff een standard mount hanger halen en dan ga k t ff proberen.
Pagina: 1 ... 98 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic