Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 97 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:31
Nox schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:11:
Heeft er iemand ervaring met fietsendragers? Ik wil wat meer routes gaan fietsen waar ik niet in de buurt woon of even's avonds snel de fiets pakken, dus met de auto naar de route ipv ~45 minuten fietsen.

Nu heb ik de volgende 'eisen':
- opvouwbaar
- snel/eenvoudig te monteren maar wel degelijk
- moet niet tegen mijn gloednieuwe auto aan komen bij een noodrem (m.a.w. het spul moet goed vast zitten)
- beetje vriendelijke geprijsd als het kan

Gewicht boeit me niet zo. Wel zoek ik vanwege een lomp carbon frame eentje met bandjes. Ik denk dat ik er een heb gevonden:
https://www.anwb.nl/fiets.../anwb-touring-flex-plus-2

Staat volgens mij ook bekend als ProUser SG2 geloof ik. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Ik heb een alu zadelpen welke ik liefst gebruik om hem vast te zetten.
Ervaring met de Thule Velocompact 925 hier. Wilde eerst een Thule Easyfold XT 933 ook alleen voor het opvouwen, maar later tot de conclusie gekomen dat dit voor mij weinig meerwaarde opleverde en een fikse meerprijs. Ook een opvouwbare XLC geprobeerd maar ik was niet onder de indruk van de kwaliteit.

Wat mij betreft is Thule toch wel the way to go als het op fietsendragers aankomt. Nog een belangrijk punt: weet je hoeveel kogeldruk je auto mag hebben? Dit kan namelijk ook de keuze beïnvloeden gezien een vouwbare fietsendrager snel 5 kilogram zwaarder is.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
2x rondje Schoorl met de vriendin vandaag. Wat een vette baan is dat. Lekker naar de gallemiezen gegaan en vriendin heeft mij van de sokken gereden. Maar goed, die is ook fanatiek sporter/fietser en 40 kilogram lichter..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-07 09:21
Heeft er iemand ervaring met fietsendragers? Ik wil wat meer routes gaan fietsen waar ik niet in de buurt woon of even's avonds snel de fiets pakken, dus met de auto naar de route ipv ~45 minuten fietsen.
MBT kan gewoon in de auto, heb vroeger ook met fietsendrager gewerkt en was me toch een gedoe en daarom daar snel van af gestapt.

Ik doe het als volgt,
- achter klep open.
- hoedenplank omhoog tegen de punt van achterklep schanier zetten ik haal hem er niet uit.
- Achterbank plat.
- Fiets beide wielen eruit klikken met de snelwissel en erin leggen, de wielen leg je er bovenop.

Dat je auto vies wordt zit tussen de oren, ik heb er een oud laken in liggen en die laat ik gewoon in de kofferbak liggen.

Ondanks gloednieuwe auto gebeurd er niks mee.

[ Voor 52% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2020 19:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:52
mr_evil08 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:03:
[...]

MBT kan gewoon in de auto, heb vroeger ook met fietsendrager gewerkt en was me toch een gedoe en daarom daar snel van af gestapt.

Ik doe het als volgt,
- achter klep open.
- hoedenplank omhoog tegen de punt van achterklep schanier zetten ik haal hem er niet uit.
- Achterbank plat.
- Fiets beide wielen eruit klikken met de snelwissel en erin leggen, de wielen leg je er bovenop.

Dat je auto vies wordt zit tussen de oren, ik heb er een oud laken in liggen en die laat ik gewoon in de kofferbak liggen.

Deels heb je gelijk, als ik alleen ga gooi ik de fiets eigenlijk ook altijd achterin.. banken plat en hoedenplank eruit en de fiets kan er met wielen en al in. Maar als ik de fiets een keer mee naar de Ardennen neem (een de auto al vol zit) of samen met iemand naar een route verderop (2 fietsen achterop), dan is een drager toch wel een uitkomst :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 03:25
[...]

Ik doe het als volgt,
- achter klep open.
- Achterbank plat.

Bij mij zit er dan helaas een LPG tank in de weg in mijn toch al kleine autootje. Van de andere kant, dankzij die tank is het betaalbaar voor mij om af en toe wat verder weg te gaan fietsen :)

Maandag ga ik wel voor een andere goedkope fietsendrager kijken. Momenteel heb ik een twinny load waarbij je de crank fixeert. Probleem is een beetje dat daarmee het voorwiel nogal uit kan gaan steken aan de zijkant van de auto, zeker bij een fiets met moderne geo in mijn maat.

Over MTB's met moderne geo gesproken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GJLNiEs-WvI70NavhjoqeekFek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PUMr8DwanoqioJYXmaCxTd3y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 17:03
Ik heb een tweedehands Spinder Hawk fietsendrager. Fiets achterin de auto vind ik niet relaxt. Als ik m'n Kona Process 153 achterin onze Focus 3.5 station wil wurmen dan moeten beide wielen eruit, beide banken plat (dus kinderzitje eruit) en dan een soort super precieze spacedocking manoeuvre om het ding in de bak te steken... Al met al ben ik net zo snel als ik de fietsendrager erop zet, dus dat heeft echt de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sjoewe schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:29:
Ik heb een tweedehands Spinder Hawk fietsendrager. Fiets achterin de auto vind ik niet relaxt. Als ik m'n Kona Process 153 achterin onze Focus 3.5 station wil wurmen dan moeten beide wielen eruit, beide banken plat (dus kinderzitje eruit) en dan een soort super precieze spacedocking manoeuvre om het ding in de bak te steken... Al met al ben ik net zo snel als ik de fietsendrager erop zet, dus dat heeft echt de voorkeur.
Ja met kinderzitje en overige zaken in de auto wordt het een ander verhaal.
Maar beide wielen eruit halen is geen enkel probleem, hooguit letterlijk 5 seconden werk de banken plat ook als je dat 1 of 2x gedaan hebt wordt je daar heel handig en snel in.

Zelf moet ik dat ook anders past het niet, dat was voor mij nog steeds veel minder werk dan die fietsendrager opbouwen, moah "wurmen" valt ook wel mee ik heb ook een heel klein autotje maar daar nooit problemen mee gehad(niet eens station).

Zelf gebruikte ik vroeger een e-bike fietsendrager want die vond ik wel aardig stevig, kringloop winkels hebben ook geregeld fietsendragers liggen.

[ Voor 33% gewijzigd door mr_evil08 op 17-10-2020 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-07 18:26

Galois

1811 - 1832

Als ik met de racefiets en auto wegga dan doe ik ‘m altijd achterin de auto. Maar met de MTB eigenlijk nooit. Neemt toch wat meer ruimte in (vooral het stuur is minder compact), maar de MTB wil ook wel vaker vies worden en heb niet zo’n zin in een vieze auto...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-07 11:20
@Galois Daarvoor gebruik ik een dekzeil. Kost geen drol en houdt je auto schoon. Daarnaast ook nog cheapo waterdichte stoelhoezen erbij, die monteurs ook gebruiken, en je auto blijft mooi schoon.

Zoals anderen al vermeldden vind ik het zelf teveel werk om voor 1 fiets een drager te gebruiken. Dan gaat ie bij mij gewoon in de achterbak. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:47
Ik heb ook een spinder fietsdrager, die klik je met een beweging vast. Stekker inpluggen en de fiets kan er op. Dat gaat bij mij sneller dan voorwiel er uit, bank plat, zeil neerleggen, fiets er in manoeuvreren enz.

Op marktplaats staan ze voor schappelijke prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

[...]

Ik doe het als volgt,
- achter klep open.
- Achterbank plat.

Weet je hoe duur een oem trekhaak is? Die ga ik gebruiken ook :p

Zonder dollen, ik wil ook nog iemand mee kunnen nemen. Dus vandaar fietsendrager erop. Wiel eruit en erin halen gaat denk wel meer tijd kosten + kans dat je je remhendel inknijpt en je weer je blokken uit elkaar moet duwen. En als je dan onder de modder zit moet je dat weer schoon maken, je zeiltje weer spannen kost ook tijd. En de 2e fiets gaat al helemaal niet...
Anniedrew schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Ervaring met de Thule Velocompact 925 hier. Wilde eerst een Thule Easyfold XT 933 ook alleen voor het opvouwen, maar later tot de conclusie gekomen dat dit voor mij weinig meerwaarde opleverde en een fikse meerprijs. Ook een opvouwbare XLC geprobeerd maar ik was niet onder de indruk van de kwaliteit.

Wat mij betreft is Thule toch wel the way to go als het op fietsendragers aankomt. Nog een belangrijk punt: weet je hoeveel kogeldruk je auto mag hebben? Dit kan namelijk ook de keuze beïnvloeden gezien een vouwbare fietsendrager snel 5 kilogram zwaarder is.

Succes.
Ik ga stiekem uit van 75, ik mag 1300kg trekken. Maar zal het even controleren.

Edit:

Yes dat mag :)

Op basis van je tip kom ik voor een thule op een easyfold xt 933 uit, ik weet alleen niet of die op de zadelpen of zadelbuis mijn fiets vast kan zetten. De zitbuis is nogal vierkant/rechthoekig.

[ Voor 29% gewijzigd door Nox op 17-10-2020 23:48 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Nox schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 23:28:

[...]

Ik ga stiekem uit van 75, ik mag 1300kg trekken. Maar zal het even controleren.

Edit:

Yes dat mag :)

Op basis van je tip kom ik voor een thule op een easyfold xt 933 uit, ik weet alleen niet of die op de zadelpen of zadelbuis mijn fiets vast kan zetten. De zitbuis is nogal vierkant/rechthoekig.
Klemmen op de zadelpen krijg ik niet voor elkaar met mijn Thule Velocompact 925 omdat de standaard/buis waar de klem aan gemonteerd wordt niet hoog genoeg is. Stiekem verwacht ik dat dit ook het geval is met de Thule Easyfold XT 933.

Moet eerlijk bekennen dat ik met het monteren vrij precies ben over de stand van de klem en ik te alle tijden wil dat de fiets er niet uit kan kantelen als deze om wat van reden dan ook niet genoeg klemt. Wellicht dat als je hier wat minder precies in bent het dan wel lukt om 'm naar de zadelpen te manoeuvreren.

Voor wat betreft klemmen op een vierkant frame denk ik niet dat dat enig probleem gaat opleveren. De klem zal altijd een paar drukpunten vinden. Misschien dat je hooguit wat meer puntbelasting hebt, wat zeker met een alu frame geen problemen veroorzaakt.

Met een carbon frame zoals in mijn geval is het een kwestie van het verstand er bij houden en de klem niet vaster zetten dan noodzakelijk. Gevoelsmatig is dat voor mij licht handvast. Het punt waar de fiets niet meer vrij beweegbaar is in de klem is voor mij voldoende. De Thule Easyfold XT 933 regelt dat zelf voor je geloof ik, die geeft een moment van 3Nm waneer deze klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 22:08
Sjoewe schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:29:
Ik heb ook een 2ehands Spinder Hawk (3 fietsen). Als ik met de jongens ga mountainbiken dan gaan de fietsen daarop. Maar als ik alleen ga dan kan de fiets staand achterin (Peugeot Partner). Dat is ook wel erg fijn. Maar eigenlijk fiets ik wel altijd naar eventuele routes, maar ik fiets eigenlijk nooit een hele route. Maakt eigenlijk altijd deel uit van een (zelf gemaakte) route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 06-07 13:08

Nu heb ik de volgende 'eisen':
- opvouwbaar
- snel/eenvoudig te monteren maar wel degelijk
- moet niet tegen mijn gloednieuwe auto aan komen bij een noodrem (m.a.w. het spul moet goed vast zitten)
- beetje vriendelijke geprijsd als het kan

Gewicht boeit me niet zo. Wel zoek ik vanwege een lomp carbon frame eentje met bandjes. Ik denk dat ik er een heb gevonden:
https://www.anwb.nl/fiets.../anwb-touring-flex-plus-2

Staat volgens mij ook bekend als ProUser SG2 geloof ik. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Ik heb een alu zadelpen welke ik liefst gebruik om hem vast te zetten.
Voordeel van de SG2 is dat deze achteruitrij verlichting heeft. Is vaak verplicht in het buitenland en ontbreekt bij de standaard Thule dragers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
NewbieNeo schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:38:
@Galois Daarvoor gebruik ik een dekzeil. Kost geen drol en houdt je auto schoon. Daarnaast ook nog cheapo waterdichte stoelhoezen erbij, die monteurs ook gebruiken, en je auto blijft mooi schoon.

Zoals anderen al vermeldden vind ik het zelf teveel werk om voor 1 fiets een drager te gebruiken. Dan gaat ie bij mij gewoon in de achterbak. O-)
Hier precies zo, een oude laken erin die blijft bij mij ook in de kofferbak liggen.
Stoelhoes is nog een idee inderdaad als je met "vieze" kleding erin gaat zitten.

Hier in het noorden liggen de tracks er goed bij dan moet je echt in de regen gaan fietsen wil je vies thuiskomen.

Ook hier is het veelal met 1 fiets.
@Nox Ja een trekhaak gaat al snel naar de 800 euro, en wel handig ik heb het ook gehad maar bij de laatste auto niet meer gedaan gezien ik er amper tot geen gebruik meer van maakte.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2020 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Tomas_ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:54:
[...]

Voordeel van de SG2 is dat deze achteruitrij verlichting heeft. Is vaak verplicht in het buitenland en ontbreekt bij de standaard Thule dragers.
Ik zat daar gisteren wat reviews van te kijken, zag ergens iemand die na een paar jaar al roestvorming had. Zo te zien ook handmatige lassen, prima natuurlijk maar ik koop zo'n ding 'voor het leven'. Goedkoop is duurkoop denk ik dan maar. Buy once cry once enzo. De thule heeft overigens wel achteruitrijlicht en mistlicht. Maar ook een fors prijskaartje en natuurlijk de reputatie van Thule.
mr_evil08 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Hier precies zo, een oude laken erin die blijft bij mij ook in de kofferbak liggen.
Stoelhoes is nog een idee inderdaad als je met "vieze" kleding erin gaat zitten.

Hier in het noorden liggen de tracks er goed bij dan moet je echt in de regen gaan fietsen wil je vies thuiskomen.

Ook hier is het veelal met 1 fiets.
@Nox Ja een trekhaak gaat al snel naar de 800 euro, en wel handig ik heb het ook gehad maar bij de laatste auto niet meer gedaan gezien ik er amper tot geen gebruik meer van maakte.
Bij Mazda vroeg men er 1100 voor (afneembaar). Gezien ik de kantelfunctie niet gebruik neig ik naar een F24 van Uebler. De lbs om de hoek is een dealer dus kan ik eerdaags gaan kijken of ze er een hebben.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mijn Garmin Edge 1000 berekent automatisch mijn wielomtrek (althans, zo heb ik 'm ingesteld). Ik heb er eigenlijk nooit verder bij stilgestaan.

Ik heb een Schwalbe 57-622 Racing Ralph er onder zitten en volgens Schwalbe is de omtrek 2330 mm. Uiteraard zal deze afhankelijk zijn van bandendruk en zo.

Ik rijd op ongeveer 1,5 bar (tubeless) en mijn Garmin geeft aan dat hij de band gekalibreerd heeft op 2245 mm. Een verschil van bijna 4%. Toch best veel...

Maar ik mag er wel vanuit gaan dat mijn Garmin het beter heeft? :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Galois schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:35:
Mijn Garmin Edge 1000 berekent automatisch mijn wielomtrek (althans, zo heb ik 'm ingesteld). Ik heb er eigenlijk nooit verder bij stilgestaan.

Ik heb een Schwalbe 57-622 Racing Ralph er onder zitten en volgens Schwalbe is de omtrek 2330 mm. Uiteraard zal deze afhankelijk zijn van bandendruk en zo.

Ik rijd op ongeveer 1,5 bar (tubeless) en mijn Garmin geeft aan dat hij de band gekalibreerd heeft op 2245 mm. Een verschil van bijna 4%. Toch best veel...

Maar ik mag er wel vanuit gaan dat mijn Garmin het beter heeft? :)
Mijn edge830 heb ik helemaal niks op ingesteld, is dat de default setting? Ik had al een vermoeden dat hij dat automatisch doet. En het werkt goed, op geestmerambacht haal ik met gps op telefoon 5,x km en met de garmin 7,x km op een rondje. Laatstgenoemde klopt dan ook. Zit 'm in veel u-bochten die je met gps niet goed registreert. Ook heel veel begroeing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:16
Echt absurd hoe het zit met voorraad. Gisteren met een vriend wezen kijken naar MTB's, sommige modellen pas leverbaar in juni of oktober 21 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Nox schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:09:
[...]

Mijn edge830 heb ik helemaal niks op ingesteld, is dat de default setting? Ik had al een vermoeden dat hij dat automatisch doet. En het werkt goed, op geestmerambacht haal ik met gps op telefoon 5,x km en met de garmin 7,x km op een rondje. Laatstgenoemde klopt dan ook. Zit 'm in veel u-bochten die je met gps niet goed registreert. Ook heel veel begroeing.
Ik heb dus ook nooit wat ingesteld. Maar je kunt onder 'details' van de snelheidssensor zien wat Garmin er van gemaakt heeft (dus welke omtrek de Garmin zelf heeft ingesteld). Ik heb ook het gevoel dat het goed werkt, maar ik moet er ook bij zeggen dat ik 'm nog nooit getest heb met een geijkte afstand. Als de afstand 50,00 km is en mijn Garmin zegt 52 (dus die 4% afwijking), zou ik dat niet eens door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

R0y. schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:26:
Echt absurd hoe het zit met voorraad. Gisteren met een vriend wezen kijken naar MTB's, sommige modellen pas leverbaar in juni of oktober 21 :X
Ik had daar in april last van. Veel hobbies gaan niet door en dan gaat men andere dingen doen ;) Coronadingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Vandaag meerdere rondjes Westerschouwen gereden, kort maar pittig baantje! Was flink druk in het hele gebied.

Ook een rondje gedaan met clip schoenen, dat is toch niks voor mij op zo’n soort baan. Een keer op mijn zij gelegen omdat ik het klimmetje net niet ging redden en mijn schoen niet snel genoeg los kreeg. Hier veel mensen die zweren bij clipless?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:24
DennisLMB schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:35:
Vandaag meerdere rondjes Westerschouwen gereden, kort maar pittig baantje! Was flink druk in het hele gebied.

Ook een rondje gedaan met clip schoenen, dat is toch niks voor mij op zo’n soort baan. Een keer op mijn zij gelegen omdat ik het klimmetje net niet ging redden en mijn schoen niet snel genoeg los kreeg. Hier veel mensen die zweren bij clipless?
Het is eigenlijk heel simpel. Je moet er aan wennen. Het voorbeeld dat je geeft is inderdaad een standaard waar mensen die niet gewent zijn aan het uitklikken omvallen. De meeste rijders denken er niet meer bij na en klikken automatisch uit als ze een klim niet halen.

Maar ik vind dat mensen voor de pedalen moeten kiezen waar ze zich goed bij voelen. Persoonlijk rijdt ik wel clipless, flatpedals alleen om wat dingen te oefenen waar het toch wel fijn is dat je alle kanten op van je pedaal af kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-07 13:31
Ik wil juist binnenkort schoenen met clips kopen. Er is genoeg keuze, maar wil het niet al te duur maken. Max 100,- liever er onder.
Nog een goed advies? Pedalen moet ook nog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
baronruud schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:43:
Ik wil juist binnenkort schoenen met clips kopen. Er is genoeg keuze, maar wil het niet al te duur maken. Max 100,- liever er onder.
Lekker gaan passen, niks zo persoonlijk als schoenen en zadels

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Schoenen is heel persoonlijk wat @Prulleman al aangeeft. Heb je brede voeten, smalle voeten enz. Dus bij voorkeur gaan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-07 19:14
Nox schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:07:
[...]

Ik zat daar gisteren wat reviews van te kijken, zag ergens iemand die na een paar jaar al roestvorming had. Zo te zien ook handmatige lassen, prima natuurlijk maar ik koop zo'n ding 'voor het leven'. Goedkoop is duurkoop denk ik dan maar. Buy once cry once enzo. De thule heeft overigens wel achteruitrijlicht en mistlicht. Maar ook een fors prijskaartje en natuurlijk de reputatie van Thule.

[...]

Bij Mazda vroeg men er 1100 voor (afneembaar). Gezien ik de kantelfunctie niet gebruik neig ik naar een F24 van Uebler. De lbs om de hoek is een dealer dus kan ik eerdaags gaan kijken of ze er een hebben.
Ik heb de F14, omdat ik toch altijd maar 1 fiets mee heb en omdat dat een van de weinige was die voor mijn vakantie leverbaar was. Lekker licht, en ook voor mij (vrouw) zonder inspanning op de trekhaak te monteren. En lekker klein opvouwbaar. De plastic delen vind ik wel goedkoop aanvoelen, maar over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen.

Ook niet over hoe makkelijk het is om er 2 fietsen op te zetten :+ Dat schijnt nog wel eens een ding te zijn met fietsendragers voor 2 fietsen. 1 fiets gaat wel makkelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-07 13:31
Prulleman schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:46:
[...]

Lekker gaan passen, niks zo persoonlijk als schoenen en zadels
Normaal wel, alleen een Mantel bijvoorbeeld is 50min rijden. En in deze Corona tijd dacht ik bestel gewoon online. Futurum en Mantel mag je 30dgn proberen. Ook met zadels trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Advies geven word lastig, heb het zelf ook pas een keer geprobeerd. Ben op zich wel tevreden over de pedalen. Ik heb de Crankbrothers Double Shot 3. Die hebben een flat en een clip kant.

Ik heb de Northwave Gore-tex Trail schoenen. Dat was niet echt een schot in de roos voor mijn gevoel. Maar ik zou het advies hier boven opvolgen door te gaan passen. Ik had beide online besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

hatsa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Ik heb de F14, omdat ik toch altijd maar 1 fiets mee heb en omdat dat een van de weinige was die voor mijn vakantie leverbaar was. Lekker licht, en ook voor mij (vrouw) zonder inspanning op de trekhaak te monteren. En lekker klein opvouwbaar. De plastic delen vind ik wel goedkoop aanvoelen, maar over de duurzaamheid kan ik nog weinig zeggen.

Ook niet over hoe makkelijk het is om er 2 fietsen op te zetten :+ Dat schijnt nog wel eens een ding te zijn met fietsendragers voor 2 fietsen. 1 fiets gaat wel makkelijk!
Hoe bevalt het vast zetten van de fiets eigenlijk? Ik heb een carbon frame dus niet heel makkelijk, en bovendien dan ook nog 2 bidonhouders. Verder lijkt alles me wel prima, ik lees hier en daar wat verhalen over niet-deugdelijke montage/klem systemen (ik vind het ook een beetje vreemd werken, maargoed, alle premiummerken hebben dat). Dat kunststof maakt zo'n drager licht, en dat is ook iets wat men wil tegenwoordig, vooral met ebikes en kleine auto's met lage kogeldrukken. Als het kunststof dik is heb je er vaak nog een zware kluif aan. Wel een tip: zet hem niet in de volle zon ;) bij een graadje of 80 gaat dat vlot zwakker worden.

2 fietsen zal niet vaak voorkomen vermoed ik, maar denk dat dat wel meevalt. Een 3e wordt lastig omdat de sturen dan tegen elkaar aan komen.
Inclusief pedalen voor onder de 100 gaat niet lukken, schoenen misschien wel maar dan zit je op het absolute minimum. Kijk wat fijn zit (dus passen), kan je niks fijns vinden voor onder de 100 dan nog even doorsparen. Mijn ervaring met kleding is dat iets kopen wat binnen budget zit maar niet helemaal goed is alleen maar demotiverend werkt. Ik rij niet op tijd maar voor de lol, dus gewichtsbesparing is bijvoorbeeld iets waar ik nagenoeg niks aan uitgeef. Het moet fijn fietsen, dat is het belangrijkste. Ik weet dat mijn pedalen 37 euro hebben gekost bij de fietsenmaker en da's prima. Meer uitgeven zou ik niet doen. (volgens mij standaard deore pedalen ofzo)

Ik zweer erbij. Maar veelal is het wennen (viel voor mij wel mee) en een beetje oefenen. Ze kunnen ook gesteld worden maar dat heb ik nooit gedaan. Wel ervoor zorgen dat je schoenplaatjes altijd goed vast zitten. Als die te los zitten dan blijf je langer 'vast'. Ook kan je die plaatjes iets kantelen zodat je de hoek om los te koppelen kleiner kan maken. Nog even doorzetten dus, en begin dan op een rustige route. Je went er vanzelf aan ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Nox op 18-10-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
hatsa schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:51:
[...]

Daarom heb ik er 1 voor 3 fietsen gekocht :)
Zonder gedoe 2 fietsen erop en met wat moeite lukt 3 in de meeste gevallen ook wel

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49

Vandaag mijn eerste SPD ritje gemaakt en erg goed bevallen. Meteen een nieuwe PR gereden op route MTB Horst met 51min, 1:10 sneller en een lagere hartslag. Ik merk vooral dat ik me minder hoeft in te spannen omdat ik de gehele omwenteling kracht kan zetten en dus meer gebruik kan maken van mijn renspieren, ik ren veel. Ik ben eenmaal zijwaarts gegleden, waardoor ik in een reactie even een voetje aan de grond zetten, door deze zijwaartse beweging kwam ik meteen los en was er geen verschil in reactietijd. Blijft natuurlijk lastig om te beoordelen of dit enkel door de schoenen kwam. Ik fiets pas 3 maanden en verbeter mijn tijd regelmatig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:29
Ik heb nu enkele ritten op mijn nieuwe Orbea Oiz achter de rug en ik blijf onder de indruk ervan... _/-\o_ tegenover mijn vorige HT is dit met zoveel meer fun rijden. Elke kleine bult die je ziet verschijnen is een potentiële jump. De souplesse waarmee ik kan rijden en ook vooral veel rigider, waarschijnlijk een combinatie van het carbon frame, betere velgen en de 34 vork.

Wat misschien wel de grootste indruk maakt is de dropper post. Wát een verschil in afdalingen; stabiliteit, snelheid, vertrouwen...ongelooflijk. Ik heb het op mijn HT nooit ernstig overwogen, maar het zou nu het eerste zijn wat ik steek als upgrade en loop ik het ook de hele tijd te 'preachen' tegen mijn mtb-vrienden die zo'n dropper als bijzondere curiositeit beschouwen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Jeetje hee. Bestaan er nog goede 26 inch banden? Mixed terrain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Nox schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Hoe bevalt het vast zetten van de fiets eigenlijk? Ik heb een carbon frame dus niet heel makkelijk, en bovendien dan ook nog 2 bidonhouders. Verder lijkt alles me wel prima, ik lees hier en daar wat verhalen over niet-deugdelijke montage/klem systemen (ik vind het ook een beetje vreemd werken, maargoed, alle premiummerken hebben dat). Dat kunststof maakt zo'n drager licht, en dat is ook iets wat men wil tegenwoordig, vooral met ebikes en kleine auto's met lage kogeldrukken. Als het kunststof dik is heb je er vaak nog een zware kluif aan. Wel een tip: zet hem niet in de volle zon ;) bij een graadje of 80 gaat dat vlot zwakker worden.

2 fietsen zal niet vaak voorkomen vermoed ik, maar denk dat dat wel meevalt. Een 3e wordt lastig omdat de sturen dan tegen elkaar aan komen.

[...]
Bij de F14 komt de klem niet zo hoog, dus dan zou het kunnen dat bidonhouders in de weg zitten. De plaatsing van de klem op de stang is wel flexibel. Ik heb meestal maar 1 bidonhouder op de fiets en ik klem ‘m vast aan de zadelbuis. Carbon heb ik nog niet geprobeerd, ik heb tot nu toe alleen m’n stalen ros vervoerd. M’n carbon racer zou best eens in de achterbak kunnen belanden.

Het gewicht van de F14 is wel een groot voordeel. Minder dan 10kg. Zeker omdat ik nog wel een stukje van de berging naar de auto moet lopen is dat wel fijner dan 1 van 18, waar je met andere dragers toch wel snel aan zit.

Bij Kroone Liefting hebben ze in de winkel een testopstelling met trekhaken, daar mocht ik naar hartelust proberen om dat ding op te installeren. Ik had geen fiets mee, maar ik denk dat het geen probleem was geweest als ik die er ook op had willen zetten. Misschien mag je bij jouw LBS ook proberen of je fiets past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

hatsa schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 07:31:
[...]

Bij de F14 komt de klem niet zo hoog, dus dan zou het kunnen dat bidonhouders in de weg zitten. De plaatsing van de klem op de stang is wel flexibel. Ik heb meestal maar 1 bidonhouder op de fiets en ik klem ‘m vast aan de zadelbuis. Carbon heb ik nog niet geprobeerd, ik heb tot nu toe alleen m’n stalen ros vervoerd. M’n carbon racer zou best eens in de achterbak kunnen belanden.

Het gewicht van de F14 is wel een groot voordeel. Minder dan 10kg. Zeker omdat ik nog wel een stukje van de berging naar de auto moet lopen is dat wel fijner dan 1 van 18, waar je met andere dragers toch wel snel aan zit.

Bij Kroone Liefting hebben ze in de winkel een testopstelling met trekhaken, daar mocht ik naar hartelust proberen om dat ding op te installeren. Ik had geen fiets mee, maar ik denk dat het geen probleem was geweest als ik die er ook op had willen zetten. Misschien mag je bij jouw LBS ook proberen of je fiets past?
We hebben dezelfde LBS dus ik denk het wel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:33
Gisteren voor de eerste keer het parcour Nijmegen en Groesbeek gefietst, erg gave parcours, ik vond vooral Nijmegen het leukste. Achteraf gezien heb ik het niet goed voorbereid, want ik wist niet dat je beide parcours vanaf 1 parkeerplek kunt fietsen. Dus ik heb eerst geparkeerd bij Pannenkoekrestaurant en Wielercafé de Heksendans (voor Nijmegen) en daarna bij Zweef Inn - Boscafé (voor Groesbeek). Terwijl je dus halverwege de route de oversteek naar de andere route kunt maken :'). Wat een tijdverspilling is dat geweest, jammer want anders had ik Malden er ook nog bij gepakt.

Daarvoor is het overigens wel handig als je navigatie bij hebt, anders weet je niet waar je ergens die oversteek moet gaan maken. De wegwijzering bij deze routes is overigens wel gewoon top!

Bij deze parcours kreeg ik tijdens de afdalingen sterk het gevoel dat de vering van mijn oude Canyon HT met een FOX 32 CTD 100mm vork voor mij niet voldoende is; je wordt er lekkerlijk 1 grote stuiterbal van :+

Op wat voor MTB nemen jullie dit soort routes, gewoon een fully? Of een HT met minimaal 120mm veerweg + een dropper?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:04:
...
Op wat voor MTB nemen jullie dit soort routes, gewoon een fully? Of een HT met minimaal 120mm veerweg + een dropper?
beetje suffe reactie, maar op de MTB die je hebt :) Er zullen er wel een paar zijn met meerdere fietsen, maar de meeste onder ons moeten het gewoon met 1 fiets doen.

Ik heb die routes zelf gereden met mijn 100mm xc hardtail (wel met dropper). Maar het is ongetwijfeld een stuk sneller en comfortabeler op een 100-120 mm fully, misschien is voor de meeste onder ons een mid travel ~130 mm nog wel het snelste hier. Maar dat wil niet zeggen dat het met minder niet te doen of niet leuk is

Maar uiteindelijk kom je op elke fiets wel rond hoor, ik heb nog in de ardennen gereden zonder vering en cantilever remmen (~ 1992). en in 2016 en 2017 ben ik nog met mijn 25 jaar oude 26er met v-brakes en elastomeer vork in de Ardennen geweest..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Bij deze parcours kreeg ik tijdens de afdalingen sterk het gevoel dat de vering van mijn oude Canyon HT met een FOX 32 CTD 100mm vork voor mij niet voldoende is; je wordt er lekkerlijk 1 grote stuiterbal van :+

Als je het gevoel hebt dat je stuitert op je fiets, dan ben je waarschijnlijk gespannen. Ik zou beginnen met jezelf aanleren om in de attack position te dalen en de technische passage's door te rijden. Verder ook vork op de juiste druk te zetten en de correcte rebound instellen. Alle routes zijn prima met een hardtail te rijden, je hebt echt geen fully of trailbike nodig om dat goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 22:47
Sjoewe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:29:
[...]

Als je het gevoel heb dat je stuitert op je fiets, dan ben je waarschijnlijk gespannen. Ik zou beginnen met jezelf aanleren om in de attack position te dalen en de technische passage's door te rijden. Verder ook vork op de juiste druk te zetten en de correcte rebound instellen. Alle routes zijn prima met een hardtail te rijden, je hebt echt geen fully of trailbike nodig om dat goed te doen.
Precies, ellebogen en knieën niet op slot zodat die je schokbrekers zijn. En inderdaad afstelling is ook belangrijk. Beter geen vering/demping, dan slechte of slecht afgestelde vering/demping. Ik Rijd nu met een 100 mm fully, maar heb in het verleden ook met een HT met starre vork gereden. Hele andere ervaring, maar ook een hoge funfactor op de NL-parcoursen. Het is vooral anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:47

Daarvoor is het overigens wel handig als je navigatie bij hebt, anders weet je niet waar je ergens die oversteek moet gaan maken. De wegwijzering bij deze routes is overigens wel gewoon top!
Zonde dat je je met de auto hebt verplaatst tussendoor, maar dat gaf je zelf ook al aan.

Maar in de route staan pijlen naar de andere routes, als je die volgt kom je vanzelf bij die oversteek terecht toch? Geen navigatie voor nodig.

Ik heb gisteren ook route groesbeek gefietst, ben onlangs papa geworden, dus had twee weken niet gefietst en de nachten zijn nogal kort.. Maar het viel niet tegen. De route lag er ook goed bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-07 16:32

BrammT

The one and only!

maartend schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:37:
Jeetje hee. Bestaan er nog goede 26 inch banden? Mixed terrain.
Het aanbod voor 26 inch is inderdaad wat beperkt, daar ben ik ook achter gekomen.

Ik heb onlangs een Schwalbe Nobby Nic 26x2.35 besteld voor de voorzijde en een Schwalbe Rocket Ron Addix Speed 26x2.25 voor de achterzijde besteld.

Die combinatie rij ik nu twee weken op en ben in Haaksbergen en 't Montferland geweest.
1e rit was zeer nat, gisteren was weer dro(o)g(er). Beide keren een superrit gehad.
Aanstaand weekend gaan wij ook Nijmegen (+ Groesbeek) rijden zoals het er nu naar uitziet.

Je moet natuurlijk even kijken of jij dezelfde breedte kwijt kan als ik, maar ik ben er zeer tevreden mee.

Kan wel goed vernemen dat ik niet zo vaak klimroutes fiets.. Gisteren was weer even afzien, maar toch nog in 1.5 uur gereden.

Heb ook zitten kijken naar dropperposten, maar vind het nog wel een prijzige onderneming.. Eerst zelf nog maar eens wat groeien voordat ik daar de max uit ga halen.

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
coldasice schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 21:32:
[...]

Vandaag mijn eerste SPD ritje gemaakt en erg goed bevallen. Meteen een nieuwe PR gereden op route MTB Horst met 51min, 1:10 sneller en een lagere hartslag. Ik merk vooral dat ik me minder hoeft in te spannen omdat ik de gehele omwenteling kracht kan zetten en dus meer gebruik kan maken van mijn renspieren, ik ren veel. Ik ben eenmaal zijwaarts gegleden, waardoor ik in een reactie even een voetje aan de grond zetten, door deze zijwaartse beweging kwam ik meteen los en was er geen verschil in reactietijd. Blijft natuurlijk lastig om te beoordelen of dit enkel door de schoenen kwam. Ik fiets pas 3 maanden en verbeter mijn tijd regelmatig....
Horst is een mooie ronde om te leren sturen. Veel bochten die je op redelijk hoge snelheid kunt nemen. Volgens mij reed ik daar vorige week ook 2x een 51. Dus volgens mij ga je al wel lekker voor iemand die 3 maanden fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Gisteren voor de eerste keer het parcour Nijmegen en Groesbeek gefietst, erg gave parcours, ik vond vooral Nijmegen het leukste. Achteraf gezien heb ik het niet goed voorbereid, want ik wist niet dat je beide parcours vanaf 1 parkeerplek kunt fietsen. Dus ik heb eerst geparkeerd bij Pannenkoekrestaurant en Wielercafé de Heksendans (voor Nijmegen) en daarna bij Zweef Inn - Boscafé (voor Groesbeek). Terwijl je dus halverwege de route de oversteek naar de andere route kunt maken :'). Wat een tijdverspilling is dat geweest, jammer want anders had ik Malden er ook nog bij gepakt.

Ik vond het prima met mn carbon ht. Heb 120mm uit m'n hoofd, als je geen fully hebt uit het zadel komen, knie buigen en die als vering gebruiken. Laat je fiets lekker stuiteren en z'n ding doen tussen je benen.

Geestmerambacht is een perfect voorbeeld, een grote hobbelbaan waar een fully echt alleen voor comfort is. Nijmegen heeft ook zulke stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Geestmerambacht heb ik nog steeds niet geprobeerd, terwijl dat dichterbij is dan Schoorl. Is dat ook nog een beetje leuk met een starre vork? Delen van Schoorl gaan prima, zolang je inderdaad maar je armen en benen als schokbrekers gebruikt. De nok kom ik ook wel af, maar dat doe ik niet voor m’n plezier.

Nu ben ik niet zo heel erg van technische stukken. Ik wil vooral gewoon lekker door de natuur banjeren. Beetje brandweerpaden en verder simpele trails. Daarom heb ik ook eerst 2 jaar op een cyclocrosser gefietst voordat ik m’n mtb zonder vering kocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

hatsa schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:23:
Geestmerambacht heb ik nog steeds niet geprobeerd, terwijl dat dichterbij is dan Schoorl. Is dat ook nog een beetje leuk met een starre vork? Delen van Schoorl gaan prima, zolang je inderdaad maar je armen en benen als schokbrekers gebruikt. De nok kom ik ook wel af, maar dat doe ik niet voor m’n plezier.

Nu ben ik niet zo heel erg van technische stukken. Ik wil vooral gewoon lekker door de natuur banjeren. Beetje brandweerpaden en verder simpele trails. Daarom heb ik ook eerst 2 jaar op een cyclocrosser gefietst voordat ik m’n mtb zonder vering kocht.
Gma is een kleiparcour met wat ttf's en technische stukjes (je kan ze ontwijken), zonder vering is dat veel uit het zadel komen vooral en losse ellebogen. Sowieso in het natte seizoen spekglad, schoorl is dan beter. Ik denk dat je vooral in het NHD lekker kan fietsen. Het bosrijke gebied zo ten hoogte van Heiloo en naar beneden heeft veel paden met rond castricum en heemskerk toch wel de mooiste stukjes. Het is een doolhof met zeker leuke stukjes voor een cyclocrosser :) let wel op, tot 10:30 mag je er fietsen met duinkaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Nox schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:16:
[...]als je geen fully hebt uit het zadel komen, knie buigen en die als vering gebruiken.
Ook als je wel een fully hebt, op je zadel blijven zitten in technische passages of bij een afdaling is bad form.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
Nox schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Gma is een kleiparcour met wat ttf's en technische stukjes (je kan ze ontwijken), zonder vering is dat veel uit het zadel komen vooral en losse ellebogen. Sowieso in het natte seizoen spekglad, schoorl is dan beter. Ik denk dat je vooral in het NHD lekker kan fietsen. Het bosrijke gebied zo ten hoogte van Heiloo en naar beneden heeft veel paden met rond castricum en heemskerk toch wel de mooiste stukjes. Het is een doolhof met zeker leuke stukjes voor een cyclocrosser :) let wel op, tot 10:30 mag je er fietsen met duinkaart.
Voor de cyclocrosser is het bij Castricum wel wat vriendelijker, maar verder is het boven Egmond toch echt het mooist :P Ik kom 2 of 3 keer per week in de duinen, meer om te rennen dan te fietsen, maar het blijft echt ongelooflijk mooi.

Vanwege gebroken middenvoetsbeentjes nu alleen even niet :( Hopelijk over 2 weken weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Misschien dat hier iemand mij verder kan helpen maar ik vroeg mij een paar dingen af.
Zelf rijd ik voornamelijk in de regio zuid-limburg, met name de MTBroutes Parkstad en dan vooral niet op snelheid maar gewoon een beetje fun in de buitenlucht op me stevens 4S uit 2010. Laatste tijd fiets ik helaas niet meer zo vaak maar het streven is altijd al 2 keer per week geweest.

Nu staat er voor volgend jaar een nieuwe fiets op de planning maar ik heb moeite met bepalen wat ik nu wil.
Ga ik voor een fully met een max budget van ~2100 (Giant Anthem 29 2)? Of is dit echt overkill voor deze regio en ben ik veel beter uit met een nieuwe hardtail van ~1400 (Trek X-Caliber 9)? Ik ben vooral op zoek naar comfort/plezier maar wil wel makkelijk me standaard rondje van 20~50km kunnen doen. Wie weet dat ik in de toekomst nog eens wat ritten buiten dit gebied ga doen, maar kan ook lastig inschatten of dit veel moeilijker of juist makkelijker gaat zijn.

Het puntje waar ik hoe dan ook veel van ga merken is de overstap naar 1x12 van mij 3x9 in combinatie met 29".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoewe
Het idee dat een full suspension een soort luxe ding is dat je moet kunnen verantwoorden naar andere MTB'ers, daar moeten we echt snel gewoon vanaf met elkaar. Als je een recratieve rijder bent en het binnen je budget past zou ik persoonlijk altijd voor een fully gaan. Kort samengevat: Meer grip, meer potentie, meer comfort en ook meer vergevingsgezind.

De afweging die je maakt tussen een hardtail en een fully is simpel. Als je budget beperkt is, krijg je altijd méér fiets voor je geld bij een hardtail dan bij een full suspension, simpelweg omdat je bij fully ook nog betaalt voor de achterdemper en het duurdere frame. Dus een hardtail van 2000 euro is beter afgemonteerd dan een fully van hetzelfde bedrag, of de hardtail heeft bijvoorbeeld een carbon frame voor hetzelfde geld. Maar ga je dat merken? Dat ligt een beetje aan je rijstijl, maar ik denk dat als je puur recreatief op de MTB zit, je meer plezier hebt van de toegevoegde waarde van achtervering dan van de paar honderd gram minder gewicht of de betere afmontage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:00
Los van de discussie wel of geen fully; ik heb best wat onderhoud moeten doen aan mijn MTB dit jaar voor de paar kilometer die ik gereden heb, is dat met een fully dan niet nog een veelvoud? Al die extra lagers van het subframe, een extra demper etc. Het lijkt me dat dat bij een goedkopere fully niet de beste onderdelen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:12
Er zijn zat argumenten te bedenken voor beide als recreatieve fietser. Als je de mogelijkheid hebt zou ik op beide een proefritje maken.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Ik vind het wel een relevante discussie, als ik zo door blijf fietsen acht ik het niet onmogelijk dat ik volgend jaar een nieuwe koop en deze doorschuif naar reservefiets. :)

Het zou best eens grappig zijn om een soort van BBG op te stellen voor fietsen in diverse prijsklassen misschien.

Bijvoorbeeld: 1250,00 - 1750,00 - 2250,00

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rudolf
Grootste nadeel van een fully: Je gaat daarna echt niet meer op een hardtail. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:14
sayang1991 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:49:
Misschien dat hier iemand mij verder kan helpen maar ik vroeg mij een paar dingen af.
Zelf rijd ik voornamelijk in de regio zuid-limburg, met name de MTBroutes Parkstad en dan vooral niet op snelheid maar gewoon een beetje fun in de buitenlucht op me stevens 4S uit 2010. Laatste tijd fiets ik helaas niet meer zo vaak maar het streven is altijd al 2 keer per week geweest.

Nu staat er voor volgend jaar een nieuwe fiets op de planning maar ik heb moeite met bepalen wat ik nu wil.
Ga ik voor een fully met een max budget van ~2100 (Giant Anthem 29 2)? Of is dit echt overkill voor deze regio en ben ik veel beter uit met een nieuwe hardtail van ~1400 (Trek X-Caliber 9)? Ik ben vooral op zoek naar comfort/plezier maar wil wel makkelijk me standaard rondje van 20~50km kunnen doen. Wie weet dat ik in de toekomst nog eens wat ritten buiten dit gebied ga doen, maar kan ook lastig inschatten of dit veel moeilijker of juist makkelijker gaat zijn.

Het puntje waar ik hoe dan ook veel van ga merken is de overstap naar 1x12 van mij 3x9 in combinatie met 29".
Ten eerste als je volgend jaar een nieuwe fiets wilt is het de moeite om nu alvast te gaan kijken dan wordt hij misschien begin volgend jaar geleverd 8)7 Zo slecht is het gesteld met de levertijden op dit moment.

Het is een beetje wat je wilt. Je kijkt aan tegen een High end Hardtail tegenover een Low end Fully.
Er zijn 3 dingen die belangrijk zijn in deze volgorde:
1. Frame
2. Vering
3. Afmontage

Frame vervang je het minst snel en is vaak het duurst. Daarna komt de vering. In een fully heb je meer vering dus is duurder. De afmontage is je schakelgroep is het goedkoopst en het makkelijkste te vervangen.
je kunt dus zeggen dat je nu een goed frame koopt dan ooit nog een keer de afmontage een upgrade geeft.

Neem je hem graag mee naar het buitenland of blijf je hier? Dat maakt uit want als je de kans hebt om hem naar het buitenland mee te nemen is een fully is makkelijker. Al was het met mijn hardtail ook prima te rijden.
Ypuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:07:
Los van de discussie wel of geen fully; ik heb best wat onderhoud moeten doen aan mijn MTB dit jaar voor de paar kilometer die ik gereden heb, is dat met een fully dan niet nog een veelvoud? Al die extra lagers van het subframe, een extra demper etc. Het lijkt me dat dat bij een goedkopere fully niet de beste onderdelen zijn?
Wat noem jij veel onderhoud? Want ik was 100 euro kwijt voor mijn fiets en die is compleet nagekeken
met vervanging van balhoofdlagers. Ondanks het feit dat ik een paar duizend km heb gefietst waarvan een paar 100 in Belgie en Oostenrijk.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ik heb vroeger heel veel op de MTB gezeten (~20-25 jaar geleden), sinds de studie tot aan dat de jongste naar school ging eigenlijk een maar zo nu en dan een keer. Sinds 2016 nog een jaartje op mijn oude 26er gereden, met het idee, als ik blijf fietsen is het een mooi moment voor een nieuwe. Dus in 2017 een voor 1800 euro een cannondale hardtail gekocht (eigenlijk vooral omdat ik een keer een lefty wilde proberen). Ik rij nog steeds met veel plezier op die fiets, al is er weinig meer van over (carbon frame na garantie, zelf nieuwe wielen gespaakt, dropper erbij, drivetrain vervangen etc).

Maar als ik de kennis had gehad die ik nu heb, dan had ik het dubbele voor een mooie xc fully uitgegeven, maar dat is achteraf :) en ik weet ook niet of ik dat budget thuis verkocht had gekregen...

Uiteindelijk ben ik nu aan het sparen voor een fully, het lieft een los frame en zelf opbouwen, maar ik begin wel een beetje te twijfelen, aangezien de kosten dan erg hard oplopen... misschien toch een kant en klare fiets, en dan direct wat onderdelen verkopen en vervangen als dat voordeliger is. (hoewel ik ook wel wat over heb voor de opbouw en echt -alles- uitzoeken ervaring.. dat vond ik bij mijn wielen ook erg leuk)

Kortom, als je 3k of meer te besteden hebt zou ik zeer zeker een fully overwegen, als je nu aan een hardtail van 2000-2500 zit te denken, bedenk dan of je je budget niet een beetje kan oprekken :)
Maar in NL kom je ook echt wel overal goed doorheen met een hardtail hoor, tenzij je echt de grenzen gaat opzoeken, maar de normale rondjes zoals de UHR, nijmegen, of de vlakkere rondjes in brabant zijn gewoon prima en snel te rijden op een hardtail.

En nog wat misverstanden de wereld uit helpen.
- Een fully koop je niet (alleen) voor het comfort
- Een fully is op meer plekken (zelfs bergop) sneller dan een hardtail (als de ondergrond maar oneffen genoeg is)
- Een fully kan prima in NL

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Niet online
Helaas valt het budget niet veel meer op te rekken en ik heb wel de neiging om beter een "goede" hardtail te kopen ergens middenin mijn budget dan een "basis" fully op het einde van mijn budget. Voornaamste pijnpunten van de huidige fiets waarom ik eigenlijk wil gaan vervangen;

- Remmen....! Heb op me woon-werk fiets hydraulische schijfremmen en wat een verademing is dit zeg.
- Grip, op sommige punten met name als het hobbelig word (afdaling bij snowworld landgraaf) wil ik nog wel eens een schuiver maken. Nu merk ik zelf ook wel dat mijn techniek niet meer is wat het was maar het mezelf iets "makkelijker" maken op dit gebied zou mooi zijn. Wellicht dat een nieuwe voorvork + 29" hierin al voldoende is maar met name hier ontstaat me twijfel tussen de hardtail/fully.
- Schakelen loopt nu niet meer zo soepel, een optie is uiteraard (weer) vervangen van bestaande onderdelen maar je komt op een gegeven moment op een punt dat een nieuwe fiets kopen wellicht beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:24:
Maar als ik de kennis had gehad die ik nu heb, dan had ik het dubbele voor een mooie xc fully uitgegeven, maar dat is achteraf :) en ik weet ook niet of ik dat budget thuis verkocht had gekregen...
Haha, is het echt zo?

Ik rij inmiddels met een (race)fiets waarvan de vermogensmeter al meer kostte dan mijn gehele eerste racefiets, wat ik nog steeds een mooi ding vond toen ik hem verkocht (wel wat oncomfortabel en slap, maar dat is achteraf). Mijn huidige racer is op alle vlakken beter, sneller, mooier en fijner, maar dat komt voor een groot deel omdat ik ook plezier haal uit het materiaal. Zonder die eerdere ervaring had ik ook niet geweten waarom ik nu zoveel meer betaal voor bepaalde onderdelen. Bij MTB's zijn de verschillen natuurlijk wel iets groter dan bij racefietsen, maar naar m.i. maakt het voor je fietsplezier weinig uit of je nou een 2x10 of 1x12 groep hebt.

Uiteindelijk heeft het stapsgewijs upgraden me ook niet zoveel extra gekost. Heb de onderdelen altijd zo goedkoop mogelijk (2e hands) geprobeerd te kopen, en bij doorverkoop levert het vaak ook best wel weer wat op. Er vanuitgaande dat je ook nog wel een keer valt, niet goed onderhoud of iets stuk draait, kun je maar beter met wat goedkopere onderdelen beginnen lijkt me (een cassette van €150-300 oprijden omdat je niet tijdig je ketting vervangen hebt of AXS derailleur breekt tijdens een knullige valpartij etc).

3k vind ik sowieso wel grof geld voor een eerste fiets en als je nog niet zo goed weet wat je koopt (o.a. geometrie). Elektronisch schakelen wordt bijv. pas leuk als je het leed van kabels vervangen/bijstellen of (mis)schakelen onder belasting etc. allemaal een keer ervaren hebt.
Uiteindelijk ben ik nu aan het sparen voor een fully, het lieft een los frame en zelf opbouwen, maar ik begin wel een beetje te twijfelen, aangezien de kosten dan erg hard oplopen... misschien toch een kant en klare fiets, en dan direct wat onderdelen verkopen en vervangen als dat voordeliger is. (hoewel ik ook wel wat over heb voor de opbouw en echt -alles- uitzoeken ervaring.. dat vond ik bij mijn wielen ook erg leuk)
Beide lijken me goede opties; de meeste kosten effectieve is toch optie #2. Zo lang je onderdelen gewoon nieuw 2e hands doorverkoopt zul je je verbazen over de prijzen die je nog krijgt (en hoe snel het verkocht is). Verkijk je ook niet op alle kleine dingetjes die je nog nodig bent zoals frame afdekdopjes, zadelpenklem, Di2 batterijhouder, kabelklemmetjes etc. (verschilt een beetje per frame natuurlijk wat je nodig bent). Die worden vaak niet meegeleverd met een framekit en je bent zo weer €100-200 verder (en vooral het uitzoekwerk wat je er aan kwijt bent). Het is vaak makkelijker om met een rijdend frame te beginnen en dan onderdelen 1:1 vervangen. Helemaal met een schone lei beginnen is wel veruit het leukste (en duurste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-07 19:20

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Rudolf schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:11:
Grootste nadeel van een fully: Je gaat daarna echt niet meer op een hardtail. :P
Fiets op een HT en fully. Beide geweldige fietsen, maar pak toch net iets vaker de HT. En ook wanneer het wat hobbeliger/ruiger wordt. Met de HT merk ik dat ik wat meer moet letten op lijn keuze en mijn techniek als het wat technischer wordt. Dit wat ik juist leuk vindt.

Fully is niet gelijk beter dan een HT en visa versa. Ieder zijn eigen voorkeur.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-06 15:42

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Dat ligt er heel erg aan, ik ging van een 26" XC-fully uit 2010 naar een LTHT uit 2017, wat voor mij een veel fijnere fiets was. Heb nu de hardtail moeten afbreken ivm onderdelen en hij past fysiek niet meer in de schuur, maar had hem er graag bij gehouden.
Ypuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:07:
Dat ligt er aan, bij mijn oude Cube fully ging er inderdaad voor de nodige tientjes aan lagers in en was dat eigenlijk ook niet zelf te vervangen. Ik heb dat wel gedaan :P maar dat was een kwestie van meer geluk dan wijsheid, wat provisorische zelfgemaakte tools en vooral een hele hoop tijd. Mijn huidige frame is een single pivot veersysteem, dus die heeft slechts twee grote lagers van een gangbare maat. Als die ooit versleten zijn kost het een paar euro en een half uurtje werk om te vervangen. De prijs van een demper zegt niet altijd iets over de duurzaamheid, het gaat daarbij vaak vooral om de complexiteit van het binnenwerk waardoor het onderhoud vaak juist duurder zal zijn dan aan een goedkope demper.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Ypuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Haha, is het echt zo?

[..]
naja, achteraf is het mooi wonen..
dus het is inderdaad niet (altijd) realistisch om bepaalde stappen in dit proces over te slaan

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:48
Dit dus. Rij al jaar of 15 op fully, wil echt nooit meer terug. Ik had toendertijd een Klein TopGun, kocht me een DAle Fully erbij en had daags erna de Grand Raid Godefroy. Eerste klim merkte ik het al ; ik ging minder vlot omhoog. Maar de afdaling die ik erna had gaf me dat aan lol, plezier en snelheid weer terug. Ik klapte gewoon veel harder m=naar beneden. En had nog geen echrte afdaling op een fully gedaan. Een grote smile op mijn knar. En idd, nooit meer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Volgens mij doe ik iets fout dan met een fully die altijd maar in de schuur staat en die ander die altijd mee naar buiten mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

AntonT

One Ton!

Ypuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 15:43:

[...]

Beide lijken me goede opties; de meeste kosten effectieve is toch optie #2. Zo lang je onderdelen gewoon nieuw 2e hands doorverkoopt zul je je verbazen over de prijzen die je nog krijgt (en hoe snel het verkocht is). Verkijk je ook niet op alle kleine dingetjes die je nog nodig bent zoals frame afdekdopjes, zadelpenklem, Di2 batterijhouder, kabelklemmetjes etc. (verschilt een beetje per frame natuurlijk wat je nodig bent). Die worden vaak niet meegeleverd met een framekit en je bent zo weer €100-200 verder (en vooral het uitzoekwerk wat je er aan kwijt bent). Het is vaak makkelijker om met een rijdend frame te beginnen en dan onderdelen 1:1 vervangen. Helemaal met een schone lei beginnen is wel veruit het leukste (en duurste).
Opbouwen is niet altijd duurder. Ik zit ondertussen in de prijsklasse "achterlijk duur", dus wellicht dat het voor normale prijsklassen anders is. Als je kijkt naar een Specialized S-works Epic Evo en die in onderdelen shopt (zelfs met Specialized wielset, frame, stuur, stuurpen etc tegen list price) dan ben je met zelf in Duitsland ingekochte overige onderdelen goedkoper uit met opbouwen. In mijn berekening scheelde het zo'n 1000 euro plus een Quarq power spider die in mijn spec er wel opzat.

Ik laat 'm nu opbouwen door mijn vaste winkel (Stappenbelt Apeldoorn) die me voor natuurlijk het nodige extra wel het gemak geeft van goede inruil van mijn oude fiets, opbouwen en garantie op 1 plek. En het losse frame was nog wel leverbaar (in tegenstelling tot een hele fiets).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael1102
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2022
Beste Mede-tweakers,

Enige tijd geleden heb ik een MTB aangeschaft en na wat ronden op de lokale omlopen (Middelburg-De Belt en Vlissingen) wil ik nu ook wat verder weg gaan rijden.

Ik was dus aan het kijken naar een fietsendrager, maar verzuip een beetje in de omschrijvingen die worden meegegeven en weet niet wanneer de banden nu in de bijpassende gootjes passen.
Zelf heb ik een Cube Attention SL 2020 met 29x2,25 banden, waarbij de banden niet passen in een Spinder Hawk fietsendrager (ouder model). Deze passen niet in de gootjes voor de wielen en blijven er bovenop staan.
Voorbeeld van de huidige fietsendrager
https://external-content....%2F1364239.gif&f=1&nofb=1

Zelf zat ik te denken aan een Thule Velocompact 924 (mét 13-polige aansluiting), maar deze was met € 400,- nog redelijk prijzig.

Op Zeelandnet kwam ik onderstaande fietsendrager tegen, weet iemand of daar gemakkelijk MTB wielen in passen?
https://www.zeelandnet.nl...628195-Fietsendrager.html

Of zijn er nog 'relatief goedkope' nieuwe fietsendragers waar wel de banden van een MTB fatsoenlijk in passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vervoer niet vaak mijn fiets. Gezien ik naast mooi stukje bos woon. Maar herken het wel dat band (>2.35) niet past in de spinder. Heb dit zelf met één van de fietsen. Ik laat dan wat lucht uit de band lopen en dan past die wel ;-) (pomp band op locatie wel op juiste spanning)

Heb fietsendrager van Mercedes voor twee fietsen. Prima ding, maar niet alle banden maten passen. ;-)

[ Voor 16% gewijzigd door Daan_ op 19-10-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb een spinder tour. Voor mijn 2.35 banden moet ik er een beetje lucht uit laten lopen, tot ong. 1 bar. Anders past de band niet goed in het gootje.
Ik had destijds het idee dat die spinder nog relatief brede gootjes had tov veel andere merken. Met mtbikes van vrienden met smallere banden heb ik nooit lucht eruit hoeven halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stickyfish
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 19:34

stickyfish

Don't fuck with Limbo's

Rudolf schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 11:24:
[...]

Horst is een mooie ronde om te leren sturen. Veel bochten die je op redelijk hoge snelheid kunt nemen. Volgens mij reed ik daar vorige week ook 2x een 51. Dus volgens mij ga je al wel lekker voor iemand die 3 maanden fietst.
Respect hoor. Ik heb zondag ook in Horst gereden maar ik doe er 20 minuten langer over :X
Niet dat het me veel uitmaakt, ben nou eenmaal niet zo snel maar heb er wel lol aan. Dat is voor mij 't belangrijkste. Enige nadeel is dat iedereen me inhaalt en ik constant aan de kant moet om de weg vrij te maken, haha. Maar ja. Hoort er bij.

"Computers aren’t the thing. They’re the thing that gets us to the thing" - Joe MacMillan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Uiteindelijk ben ik nu aan het sparen voor een fully, het lieft een los frame en zelf opbouwen, maar ik begin wel een beetje te twijfelen, aangezien de kosten dan erg hard oplopen...
Ligt een beetje aan hoe lang je ervoor wilt uittrekken. Ik heb eerst ongeveer 6 maanden onderdelen gesprokkeld, deels aanbiedingen, deels (ongebruikt) tweedehands. Als je een frame en vork uit de sale kan kopen dan kun je wel de strijd aan met een full build en zelfs beter eindigen qua afmontage.

Ik heb het al wel eens gepost, maar voor wie het toen niet heeft gezien, dit is het kostenoverzicht van mijn Process 153 build. Ter info, de factory build kost ongeveer 4000 euro en heeft mindere specs.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fiSlDSc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 20:58:
[...]

Ligt een beetje aan hoe lang je ervoor wilt uittrekken. Ik heb eerst ongeveer 6 maanden onderdelen gesprokkeld, deels aanbiedingen, deels (ongebruikt) tweedehands. Als je een frame en vork uit de sale kan kopen dan kun je wel de strijd aan met een full build en zelfs beter eindigen qua afmontage.

Ik heb het al wel eens gepost, maar voor wie het toen niet heeft gezien, dit is het kostenoverzicht van mijn Process 153 build. Ter info, de factory build kost ongeveer 4000 euro en heeft mindere specs.

[Afbeelding]
Handel die je van iemand koopt die het van een nieuw frame haalt omdat hij wil upgraden is inderdaad een erg goede om (flink) te besparen. In Duitsland (MTB-news.de) barst het op die manier bijvoorbeeld van de Fox Rythm 34's wat imho een prima vork is zeker als je hem 'used' van een iemand die z'n nieuwe fiets gelijk upgrade. Verder is een Shimano Deore 1x12 build qua drivetrain helemaal niet zo duur (voor even 250 piek kun je die wel nieuw vinden), als iemand dat dus upgrade zijn de oude parts helemaal een schijntje.

Dan is het natuurlijk wel zo dat het nu een wat ander verhaal is dan een jaar terug, dan kocht je aan het in de 2e helft van een modeljaar elk NIET direct 2 consumer brand met minstens 20% korting.

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 19-10-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Toevallig komt vandaag dit filmpje voorbij van GMBN. Ben een beetje afgehaakt bij de GCN videos, maar deze is wel toepasselijk voor het "Expensive bike life".

YouTube: The 6 Worst Things About Expensive Mountain Bikes

Vat wel mooi samen wat er bij komt kijken. Met name ook het 'fiddlen'. Het lijkt wel hoe meer ik er aan uitgeef, hoe vaker ik dingen aan het smeren/afstellen/vervangen ben en echt relaxed koffie drinken op een drukke plek is er niet meer bij :+.

@Sjoewe Prijzen onder een full build moet altijd mogelijk zijn lijkt me, maar kost vaak wel meer moeite (de top end racefietsen ook richting de €12k tegenwoordig en dat is aanzienlijk meer dan de sum of its parts). De voordeligste optie is je gewenste frame als overjarige fiets te kopen (-25% ofzo), en dan volledig te strippen, ongebruikte onderdelen doorverkopen en opzoek gaan naar leuke deals/kortingsacties/handelaars/ongebruikte 2e hands vervanging. Je 'verdiend' dan 2x, enerzijds aan de onderdelen die je verkoopt (vaak betaal je dan effectief nog maar €1-2k voor het frame die anders €3-5k kost) en anderzijds aan de betere afmontage die je terugkoopt d.m.v. prijsbewust shoppen. Als je alles in 1x nodig hebt dan is dat vaak niet de goedkoopste optie, dus ik heb er de laatste keer voor gekozen de fiets wel zoveel mogelijk rijdend te houden en dan 1 voor 1 te vervangen.

Zo heb ik voor hetzelfde geld Zipp/Quarq/Etap onderdelen etc. op een racefiets die anders afgemonteerd zou zijn met Ultegra Di2, no-name carbon wielen en alu afmontage. Uiteindelijk geef je meer uit dan vooraf beoogd, maar je hebt dan vaak wel een veel gavere fiets die helemaal naar wens is en relatief gezien goedkoper is dan wat je in de winkel koopt (denk dat ik ongeveer 30-40% meer kwijt geweest was als ik hem zo in de winkel had gekocht).

Al met al heb ik er beide keren ook zo'n 6-8 maanden over gedaan voordat ze helemaal 'af' waren.

[ Voor 64% gewijzigd door Ypuh op 19-10-2020 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
ZanielGa schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 17:44:
[...]

Volgens mij doe ik iets fout dan met een fully die altijd maar in de schuur staat en die ander die altijd mee naar buiten mag.
Dan heb je de verkeerde fully gekocht :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
Rudolf schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:09:
[...]

Inderdaad anders zou je hem tot zijn Fully potentie gebruiken

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 12:19
Hey guys,

Ik heb eindelijk afscheid genomen van mijn 26" trek hard tail, omdat ik constant tegen de grenzen
aanliep en ik hem niet meer rendabel kon upgraden. Vanaf een bepaald moment is het verstandiger
te investeren in iets nieuws.

Dat nieuwe is een Cube attention SL geworden met hydraulische schijfremmen, rockshox luchtfork en 29" wielen. Ik ben slechts een keertje de trail op gegaan en heb alle segmenten aanzienlijk sneller gefietst.
Hoewel de fiets heel compleet is wil ik graag een niet al te dure (inside) dropper post installeren.

De RFR PRO Inside Dropper Post 111 euro, lijkt mij een goede maar wellicht is hij totaal niet geschikt
voor mij. https://www.bike-discount...nside-dropper-post-961829

Kunnen jullie mij adviseren waarop ik moet letten?

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Voor dat geld wil ik er ook wel eentje.

Mocht dat wat zijn kwalitatief gezien, dan moet ik eens bekijken of 'ie ook in mijn fiets past.

Vond ze van de week meer in de € 300-600 range...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Michael1102 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 18:54:
Beste Mede-tweakers,

Enige tijd geleden heb ik een MTB aangeschaft en na wat ronden op de lokale omlopen (Middelburg-De Belt en Vlissingen) wil ik nu ook wat verder weg gaan rijden.

Ik was dus aan het kijken naar een fietsendrager, maar verzuip een beetje in de omschrijvingen die worden meegegeven en weet niet wanneer de banden nu in de bijpassende gootjes passen.
Zelf heb ik een Cube Attention SL 2020 met 29x2,25 banden, waarbij de banden niet passen in een Spinder Hawk fietsendrager (ouder model). Deze passen niet in de gootjes voor de wielen en blijven er bovenop staan.

Zelf zat ik te denken aan een Thule Velocompact 924 (mét 13-polige aansluiting), maar deze was met € 400,- nog redelijk prijzig.

Op Zeelandnet kwam ik onderstaande fietsendrager tegen, weet iemand of daar gemakkelijk MTB wielen in passen?

Of zijn er nog 'relatief goedkope' nieuwe fietsendragers waar wel de banden van een MTB fatsoenlijk in passen?
Ik zit ook in jouw schuitje, maar ik wil hem op kunnen vouwen en in de kofferbak laten. Waar ik vooral op let: mistachterlicht + achteruitrijlicht moet erop zitten als je de grens over wilt (+ 13 polige stekker, als je auto die niet heeft zou ik er toch een kopen voor de toekomst).

Als je niet veeleisend bent en de drager incidenteel gebruikt kan je naar een prouser kijken, die schijnen wel oke te zijn. Ga je hem veel/intensief gebruiken zou ik een thule of uebler bekijken. In veel tests komen die er goed uit en de opbouwbare ueblers zijn opgevouwen zo'n beetje de comptactste die je kan hebben. Mijn keus staat voorlopig op de uebler F24, ik moet hem nog eens proberen/bekijken.
Sjoewe schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:21:
[...]

Ook als je wel een fully hebt, op je zadel blijven zitten in technische passages of bij een afdaling is bad form.
Op de ruige stukken zeer zeker, maar bedoelde meer op de stukken waar je denkt 'had ik nu maar een fully' puur voor comfort. Op mijn HT zit ik vaak uit het zadel voor kleine dingetjes, een worteltje, kuiltje etc.
hatsa schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 13:39:
[...]

Voor de cyclocrosser is het bij Castricum wel wat vriendelijker, maar verder is het boven Egmond toch echt het mooist :P Ik kom 2 of 3 keer per week in de duinen, meer om te rennen dan te fietsen, maar het blijft echt ongelooflijk mooi.

Vanwege gebroken middenvoetsbeentjes nu alleen even niet :( Hopelijk over 2 weken weer.
Ik kom daar boven egmond eigenlijk alleen als ik op doorreis ben naar de route van Schoorl, mooi is het daar zeker, maar helaas weinig paden om te fietsen net boven egmond. Ik ga er bij Het Woud in en dan bovenaan naar rechts en alleen maar rechtdoor ongeveer. Wel redelijk wat hoogtemeters daar :)

[ Voor 13% gewijzigd door Nox op 20-10-2020 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 06-07 11:20
Storm-Fox schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:32:
Hey guys,

Ik heb eindelijk afscheid genomen van mijn 26" trek hard tail, omdat ik constant tegen de grenzen
aanliep en ik hem niet meer rendabel kon upgraden. Vanaf een bepaald moment is het verstandiger
te investeren in iets nieuws.

Dat nieuwe is een Cube attention SL geworden met hydraulische schijfremmen, rockshox luchtfork en 29" wielen. Ik ben slechts een keertje de trail op gegaan en heb alle segmenten aanzienlijk sneller gefietst.
Hoewel de fiets heel compleet is wil ik graag een niet al te dure (inside) dropper post installeren.

De RFR PRO Inside Dropper Post 111 euro, lijkt mij een goede maar wellicht is hij totaal niet geschikt
voor mij. https://www.bike-discount...nside-dropper-post-961829

Kunnen jullie mij adviseren waarop ik moet letten?
Zijn verschillende dingen waarop je moet letten, zoals diameter, travel, insertion length, intern/extern.
Deze link legt het wat gedetailleerder uit.

@BrammT Kijk eens naar Brand-X Ascend dropper post. Schijnt een van de betere budget droppers te zijn. Bron: gebruik em zelf ook al meer dan een half jaar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Storm-Fox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-07 12:19
Beste Mede-tweakers,

Ik heb zelf ook een cube atttention sl met 29x2.25 banden, maar gelukkig is mijn oude 35 euro (marktplaats)
kantelbare fietsdrager prima: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzaGQuETifk2u7aOPs6APrMCAYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AP3wzhib1t9t9UmA9KKpTiBM.png?f=user_large

Wel is het nodig om de banden goed strak te zetten met de riempjes(indien nodig banden zachter zetten).
De enige nadeel van mijn fietsendrager is dat de fietsen niet veilig op slot kunnen voor als je even gaat
tanken. Het is daarom nodig om een kettingslot te gebruiken voor dit soort korte momenten.
kortom, je hoeft niet veel geld uit te geven voor een goede fietsendrager

Ik heb ook dakdragers, maar helaas is mijn Cube frame te dik voor mijn dak-fietsendragers.
Die gebruik ik daarom alleen voor mijn racefiets.

[ Voor 9% gewijzigd door Storm-Fox op 20-10-2020 11:21 ]

PSN: StormFox81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Heeft er iemand van jullie ervaring met press fit tools van Aliexpress, is het wat?
De kits die ze daar namelijk leveren zijn best wel compleet, veel verschillende maten cups. Wel van iedere maat maar 1, dat is wel jammer.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1jqafXYr1gK0jSZR0q6zP8XXaR.jpg

https://nl.aliexpress.com...eb201602_,searchweb201603

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 03:25
Storm-Fox schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:09:
[...]

Ik heb zelf ook een cube atttention sl met 29x2.25 banden, maar gelukkig is mijn oude 35 euro (marktplaats)
kantelbare fietsdrager prima: [Afbeelding]

Wel is het nodig om de banden goed strak te zetten met de riempjes(indien nodig banden zachter zetten).
De enige nadeel van mijn fietsendrager is dat de fietsen niet veilig op slot kunnen voor als je even gaat
tanken. Het is daarom nodig om een kettingslot te gebruiken voor dit soort korte momenten.
kortom, je hoeft niet veel geld uit te geven voor een goede fietsendrager

Ik heb ook dakdragers, maar helaas is mijn Cube frame te dik voor mijn dak-fietsendragers.
Die gebruik ik daarom alleen voor mijn racefiets.
Hé, die heb ik ook sinds gisteren! Voor 30 euro van facebook marktplaats :+

Misschien dat ik er wel nog achteruitrijverlichting op monteer op een gegeven moment. Al moet ik dan ook een 13 polige stekkerdoos op mijn auto zetten... En ik ga even kijken of ik iets kan bedenken zodat bredere banden wat meer in de goot vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

[...]

Of je vind het op de HT te leuk :+ Gebruik de HT toch nog net iets vaker :P Ja de fully is wat comfortabeler. De HT bezorgd mij nog steeds nodige fun op technische stukken....

[ Voor 57% gewijzigd door Daan_ op 21-10-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
@Strider Er was laatst een vergelijkbare vraag/topic op het Fiets forum: https://www.fiets.nl/foru...&t=92655&hilit=lager+pers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 11:54:
Heeft er iemand van jullie ervaring met press fit tools van Aliexpress, is het wat?
De kits die ze daar namelijk leveren zijn best wel compleet, veel verschillende maten cups. Wel van iedere maat maar 1, dat is wel jammer.

[Afbeelding]

https://nl.aliexpress.com...eb201602_,searchweb201603
ik heb een vergelijkbare, wekt prima, paar keer gebruikt voor bb30. Wel 1 voor 1, maar voor die paar keer dat je ze gebruikt maakt dat natuurlijk niet uit.
Pasvorm en kwaliteit is gewoon goed

Vond het wel een plus dat je ze met deze set ook soepel kan verwijderen (zonder weer een extra tool en een hamer)

[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 20-10-2020 13:19 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
Beste Mede-tweakers,

Als ik zie hoe weinig goot sommige fietsendragers hebben zou ik bijna zeggen. Zaag de gootjes gewoon bij totdat ze passen. Als je de rubber band er goed omheen doet en de klem zou er niks aan de hand moeten zijn.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Prulleman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:17:
[...]
ik heb een vergelijkbare, wekt prima, paar keer gebruikt voor bb30. Wel 1 voor 1, maar voor die paar keer dat je ze gebruikt maakt dat natuurlijk niet uit.
Pasvorm en kwaliteit is gewoon goed

Vond het wel een plus dat je ze met deze set ook soepel kan verwijderen (zonder weer een extra tool en een hamer)
Oke, dus bij de Aliexpress tool kun je de lagers er niet tegelijk in persen, maar moet je eerst 1 lager er aan 1 kant inpersen, dan de hele tool omdraaien en dan de andere kant pas?
Terwijl je bij andere tools de lagers er tegelijk inperst?

[ Voor 16% gewijzigd door Strider op 20-10-2020 13:46 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Strider schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Oke, dus bij de Aliexpress tool kun je de lagers er niet tegelijk in persen, maar moet je eerst 1 lager er aan 1 kant inpersen, dan de hele tool omdraaien en dan de andere kant pas?
Terwijl je bij andere tools de lagers er tegelijk inperst?
Er zijn tools die 2 kanten tegelijk doen, maar deze inderdaad niet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Niet online
Daan_ schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Of je vind het op de HT te leuk :+ Gebruik de HT toch nog net iets vaker :P Ja de fully is wat comfortabeler. De HT bezorgd mij nog steeds nodige fun op technische stukken....
Jullie maken het me niet bepaald gemakkelijk in mijn keuze...

Maar gisteren met me oude hardtail op pad geweest samen met de vriendin, dus veel op en neer lopen, en zij vind het tot nu toe ook leuk en wilt vaker meegaan. Ben voor 80% zeker dat ik in eerste instantie voor de hardtail ga en als zij inderdaad vaker wilt meegaan is dat over een jaartje of 2 het perfecte excuus om dan voor een fully te gaan.

Denk sowieso dat ik wat betreft grip & comfort er gigantisch op verbeter als ik me 4S uit 2010 a €500 vergelijk met een hedendaagse hardtail van ~€1400.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Om ruimte te maken (zowel in de garage als financieel) voor een nieuw project was ik van plan 1 van mijn dirtjumpers te verkopen. Had ik er 1 op Marktplaats staan krijg ik een bericht via MP dat ie meer interesse heeft in een van mijn andere dirtjumpers (had hij op het mtbforum gezien). En hij deed nog een goed bod ook. Dus mijn Specialized P1 heeft gisteren het pand verlaten. Hoop niet dat ik daar nog spijt van krijg want het was een fijne dirtjumper. Maar nu ook maar besloten die andere (UMF) op MP te laten staan. Komt er wat meer geld vrij voor het volgende project.

Volgende project is overigens een Full Suspension Trail bike voor mrs. Klitse. Mocht iemand nog iets moois hebben staan in maat S...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:17:
Is het dan ook een puller i.p.v. hameren? Dan is het idd wel een leuke deal.

Zelf heb ik een BB lagerpers van WMF (€45) en Unior BB30 puller (€30). Ga er vanuit dat zulk gereedschap een leven lang meegaat dus vind het niet erg een paar tientjes meer uit te geven, maar in de basis is een BB tool heel simpel en zie ik geen redenen om ze niet via Aliexpress te bestellen.

Voor wiellagers wordt het alweer iets kleiner/complexer en daarmee fragieler. BB's en het bijbehorende zijn over het algemeen wel redelijk stevig en kan niet zoveel fout gaan, maar hubs ben ik toch iets voorzichtiger mee. Heb daar ook gekozen voor een wat duurdere lagerpers met specifieke opzetstukken, waar die van Ali generieker en lichter uitgevoerd zijn (er zijn ook tig verschillende wiellagers, dus geef zelf ook de voorkeur aan specifieke tools i.p.v. one size fits all oplossingen).

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 20-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
GerGio schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Als ik zie hoe weinig goot sommige fietsendragers hebben zou ik bijna zeggen. Zaag de gootjes gewoon bij totdat ze passen. Als je de rubber band er goed omheen doet en de klem zou er niks aan de hand moeten zijn.
Heb juist die rubberbandjes eraf gehaald, nl. al een keer gehad dat mijn voorwiel uit de drager schoot op de snelweg omdat zo'n bandje eraf vloog. Gebruik nu smalle lange spanbandjes voor alle wielen. Die wikkel ik dan gewoon een x aantal keer om de velgen heen en zit dan muurvast. Kost wat meer tijd, maar liever dat dan een fiets die eraf stuitert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
[...]

Of jij had misschien wel de verkeerde hardtail. Daar ooit wel eens aan gedacht?
sayang1991 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Maar gisteren met me oude hardtail op pad geweest samen met de vriendin, dus veel op en neer lopen, en zij vind het tot nu toe ook leuk en wilt vaker meegaan. Ben voor 80% zeker dat ik in eerste instantie voor de hardtail ga en als zij inderdaad vaker wilt meegaan is dat over een jaartje of 2 het perfecte excuus om dan voor een fully te gaan.

Denk sowieso dat ik wat betreft grip & comfort er gigantisch op verbeter als ik me 4S uit 2010 a €500 vergelijk met een hedendaagse hardtail van ~€1400.
Persoonlijk zou ik inderdaad zeggen, ga lekker voor de hardtail. De techniek is er in 10 jaar een hoop op vooruit gegaan. De voorvorken bijvoorbeeld van die tijd zijn totaal niet meer te vergelijken met wat er nu is. Bespaart je ook nog wat geld (bij aanschaf en onderhoud).

Tuurlijk, een fully zal wat comfortabeler zijn. Maar vind je het verschil het echt waard. Het zal jouw lol er echt niet minder om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
@ZanielGa Dat kan natuurlijk ook!

Al was ik altijd prima tevreden over mijn HT'tje destijds. Maar ik ben mijn focus ook een beetje gaan verleggen van snelle korte ritjes naar langere duurritten. En dan is wat demping bij de billen wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

sayang1991 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Buiten grip om alleen al, ik heb recent dezelfde sprong gemaakt van een alu 26" budgetding (750 euro in 2011) naar een Cube Reaction C62 pro en wat een verschil is dat. Het gemak waarmee die fiets door het terrein gaat is enorm en je voelt je er zoveel zelfverzekerder op. Alleen al remmen die je fiets ook daadwerkelijk stoppen, het schakelmechaniek van 1x12 wat erg fijn is en een carbon frame ipv alu zit bijna in je budget (mijn fiets was 1600 euro). Ik denk niet dat je er een buil aan valt. Op de trails is het nog steeds een uitdaging de makkelijkste route te vinden om de obstakels heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik moet zeggen dat ik ook nog steeds veel plezier haal uit mijn oude Bulls Copperhead Supreme (2011). Dat blijft toch een heerlijk gooi en smijt fietsje. Maar voor mijn gebruik (bij voorkeur XC marathons) is mijn 29'er (Cube Reaction Pro (2018)) toch net even fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:43
Iemand een idee hoe ik mijn rode 'adjust rebound' draaiknopje vast zet?
Voorvork is een Fox 32 Performance SC uit 2018.
Vork is weggeweest voor onderhoud. Heb er nu ~100km mee gefietst en nu zit dit dingetje dus los. Kan ik zie zelf weer vastzetten?

Hier een filmpje ter illustratie: https://drive.google.com/...hMFmRhEU/view?usp=sharing

[ Voor 7% gewijzigd door bas-r op 21-10-2020 17:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

bas-r schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:12:
Iemand een idee hoe ik mijn rode 'adjust rebound' draaiknopje vast zet?
Voorvork is een Fox 32 Performance SC uit 2018.
Vork is weggeweest voor onderhoud. Heb er nu ~100km mee gefietst en nu zit dit dingetje dus los. Kan ik zie zelf weer vastzetten?

Hier een filmpje ter illustratie: https://drive.google.com/...hMFmRhEU/view?usp=sharing
Kijk naar de remote cardrige exploded view, het is waarschijnlijk het schroefje dat er in zit. Heb maar heel vlug gekeken zou dus ook de moer kunnen zijn.
Voorbeeldje van een exploded view (geen idee welke vork je exact hebt)
Afbeeldingslocatie: https://www.ridefox.com/fox17/img/help/page858-ROW4/2018-32mm-27.5in-29in-80-100-FIT4-SC-F-S-Remote-Cartridge-Completea.jpg
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=858

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:43
GoldenSample schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 17:33:
[...]

Kijk naar de remote cardrige exploded view, het is waarschijnlijk het schroefje dat er in zit. Heb maar heel vlug gekeken zou dus ook de moer kunnen zijn.
Voorbeeldje van een exploded view (geen idee welke vork je exact hebt)
[Afbeelding]
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=858
Ah super! Ik check ff of ik zo’n plaatje van mijn vork kan vinden :)
En ik kijk er gewoon ff in

Many thanks!

/edit, fixed

[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 21-10-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-07 17:52
Ik kan een tweede hands Kona Process 153 cr dl uit 2019 overnemen, maar vind het lastig om de fiets op de juiste waarde in te schatten. Hij is weinig gebruikt en van een fietsenmaker, dus onderhoud zit wel snor. Nieuw gingen ze voor ongeveer €6500. Wat zou een realistische waarde zijn op dit moment?

https://konaworld.com/2019/process_153_cr_dl_29.cfm

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Balboa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:53:
Ik kan een tweede hands Kona Process 153 cr dl uit 2019 overnemen, maar vind het lastig om de fiets op de juiste waarde in te schatten. Hij is weinig gebruikt en van een fietsenmaker, dus onderhoud zit wel snor. Nieuw gingen ze voor ongeveer €6500. Wat zou een realistische waarde zijn op dit moment?

je moet er rekening mee houden dat ze aan het einde van hun looptijd nieuw voor 5000-5500 weggingen, dan mag dat nog 2 jaar gebruik vanaf. Ik zou zeggen 3-4k, maar ik heb niet zoveel verstand van 2e hands prijzen

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Balboa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:53:

Dat is altijd lastig met 2e hands fietsen. Ligt vooral aan de staat van de fiets.

Misschien heb je hier nog iets aan:

Hier een uit 2019 voor 3450 en die staat er al ff op.
https://bikemarkt.mtb-new...-dvo-saint-stans-no-tubes

Hier een 2019 CR voor 3000
https://www.pinkbike.com/buysell/2470853/

Nog een voor 2500 pond
https://www.pinkbike.com/buysell/2677214/

Zonder de specs te weten of hem gezien te hebben zou ik zeggen dat ie ergens tussen de 2750 en 3250 waard is. Afhankelijk van staat en onderdelen (upgrades) kan dat nog iets meer of minder zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Klitse op 23-10-2020 08:29 ]

Pagina: 1 ... 97 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic